Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Risteystä ei ole ole speksattu oikeastaan missään. Toisin sanoen missään ei kerrota että monenko asteen kulmassa risteävän pitää olla että paikassa on risteys. Toisin sanoen kun sinne kerran on laitettu kolmio, niin paikassa on pakko olla risteys, tämä risteyksen liittymä nyt vaan sattuu olemaan 0 asteen kulmassa päätiehen nähden...
Tällä tulkinnalla ilman kolmiota vasemmalla kaistalla oleva väistää oikealta kaistaa vasemmalle vaihtavia. Teit juuri jokaisesta tiestä tasa-arvoisia risteyksiä 0 asteen kohtaamiskulmalla. :think:

Jos nyt kuitenkin otettaisiin vähemn nihilistinen asenne vallitsevaan lainsäädäntöön ja kieleen, ja ymmärrettäisiin edes sen verran, että sana risteävä määritelmän mukaan poissulkee saman suunnan.


Jos halua olisi niin hyvin pienellä lainsäädännöllisellä työllä asiasta voisi tehdä täysin yksikäsitteisen. Toisin sanoen jos on kolmio niin väistetään ja ilman kolmiota ei väistetä ilman että tarvittaisiin mitään pitkiä sulkuviivoja tms. jotka ei talvella toimi, lisäksi tuollaisia paikkoja että päätielle pitäisi antaa etuajo-oikeus erkanemiseen on sen verran vähän että ne voitaisiin jopa merkitä ihan jollain muulla päätien ja liittymänkaistan välissä olevalla omalla liikennemerkillä ja tällöin ihan kaikki kolmiot voisi raapia pois joka ikisestä rampista...
Oikein yksiselitteistä. Kysyin jo joltakin tätä, mutten saanut vastausta: miten pidetään kirjaa niistä, jotka tulivat kolmion takaa ja niistä, jotka vain vaihtoivat kaistalle hetkeä aiemmin?

Jos nyt kuitenkin, ihan yksiselitteisesti, noudatettaisiin lakia ja väistettäisiin muita kun vaihdetaan kaistaa.
 
Tällä tulkinnalla ilman kolmiota vasemmalla kaistalla oleva väistää oikealta kaistaa vasemmalle vaihtavia. Teit juuri jokaisesta tiestä tasa-arvoisia risteyksiä 0 asteen kohtaamiskulmalla. :think:

Jos nyt kuitenkin otettaisiin vähemn nihilistinen asenne vallitsevaan lainsäädäntöön ja kieleen, ja ymmärrettäisiin edes sen verran, että sana risteävä määritelmän mukaan poissulkee saman suunnan.
Miksi se pois sulkisi? TM on saanut LVM:ltä vastauksen jonka mukaan kilosta tuleva väistää 1-tieltä kehä II pohjoiseen menevää. Ei tämä nyt n-i-i-n vaikeaa ole, toinen on "tiellä" ja on ollut siellä vaikka kuinka kuinka kauan ja toinen on _tulossa_ ko. tielle...
Oikein yksiselitteistä. Kysyin jo joltakin tätä, mutten saanut vastausta: miten pidetään kirjaa niistä, jotka tulivat kolmion takaa ja niistä, jotka vain vaihtoivat kaistalle hetkeä aiemmin?
Miksi tarttee pitää kirjaa, @jonesky12345 saaman vastauksen mukaan valkoista sulkuviivaa pitäisi olla 30metriä kun kaistat ovat fyysisesti rinnakkain eli tästä voidaan vetää johtopäätös että jos joku päätieltä vaihtaa kaistaa ~30m myöhemmin kuin uusi kaista alkaa (siis tapauksessa jossa ei ole tuota p-i-t-k-ä-ä sulkuviivaa) niin vaihto on "tasa-arvoinen" eli kaistalla oleva on jo päätiellä, ts. risteysalue on jo ohitettu`ja kaistanvaihtosäännöt ovat voimassa. Tiehen voisi pistää vielä jopa kyltin kertoman minkä pisteen jälkeen "risteysalue" on ohitettu...

Toinen tapa on tietysti todeta laissa yksiselitteisesti että erkanemiskaistalle pääsy on toisarvoista liittymiseen/erkanemiskaistan ajamiseen nähden, mutta kuten sanoin niin tällöin tuhotaan se päätien liikenne joka ei varmasti ole tavoitteena tietyissä paikoissa, sillä aiheuttaa jänniä tilanteista kun joku vetää "isolla tiellä" liinat kiinni päästäkseen ramppiin jolloin puhutaan helposti 100km/h nopeuseroista...
Jos nyt kuitenkin, ihan yksiselitteisesti, noudatettaisiin lakia ja väistettäisiin muita kun vaihdetaan kaistaa.
Jos LVM antaa "vastaavanlaisiin" tapauksiin erilaisia tulkintaohjeita niin mitä lakia noudatetaan kun laki on niin epäselvä että sitä tavaamalla ei voi olla 100% varma että miten pitäisi toimia?
 
Ja mitä jos se liittymiskaista ruuhkautuu niin että jono pysähtyy, sitten sieltä vasemmalta kaistaltako vaan ajellaan 120km/h tylysti kylkeen ja oikealla kaistalla olevien vika kun eivät väistä ojaan tms?

Ja miten tosiaan erotetaan ne jotka tuli kolmion takaa niistä jotka vaihtoivat sille kaistalle vasemmalta?

Kyllä se vaan niin on että kaistanvaihtajan vika jos ajaa jonkun päälle koska on joka tapauksessa täysin mahdotonta monesti edes yrittää mitenkään väistää. Entä jos itse tulit kolmion takaa ja taaksesi tuli joku vasemmalta kaistalta. Sitten joku haluaa siihen kohdallesi vasemmalta. Pitäisi ilmeisesti tehdä lukkojarrutus väistääkseen, mutta sitten koska sen takana tulevan ei pidäkään väistää niin hän ajaa perään ja sinun vika kun teit lukkojarrutuksen keskellä tietä?
 
Ja mitä jos se liittymiskaista ruuhkautuu niin että jono pysähtyy, sitten sieltä vasemmalta kaistaltako vaan ajellaan 120km/h tylysti kylkeen ja oikealla kaistalla olevien vika kun eivät väistä ojaan tms?

Ja miten tosiaan erotetaan ne jotka tuli kolmion takaa niistä jotka vaihtoivat sille kaistalle vasemmalta?

Kyllä se vaan niin on että kaistanvaihtajan vika jos ajaa jonkun päälle koska on joka tapauksessa täysin mahdotonta monesti edes yrittää mitenkään väistää. Entä jos itse tulit kolmion takaa ja taaksesi tuli joku vasemmalta kaistalta. Sitten joku haluaa siihen kohdallesi vasemmalta. Pitäisi ilmeisesti tehdä lukkojarrutus väistääkseen, mutta sitten koska sen takana tulevan ei pidäkään väistää niin hän ajaa perään ja sinun vika kun teit lukkojarrutuksen keskellä tietä?
Olettaen että kaista on pysähdyksissä niin eiköhän maalaisjärki tule peliin, koska silloin 120km/h kylkeen kopsauttava on rikkonut aika montaa muutakin pykälää...

Miten nämä muut skenaariosi manööverit on mahdollista suorittaa 30 metrin matkalla kun vauhtia on normaalisti 80-120km/h?

Tää suomalaisten "mut ku säännöt" on kyllä niin hilpeää, niin käytännössä jos peruskenaario olisi selvä niin poikkeustilanteet itse itsensä ihan järjellä, tai näin se ainakin muissa maissa toimii... Toisin sanotaan ajetaan ikäänkuin kuin pers-tuntumalta. Esim. espanjassa on käytännössä joka paikassa 2 kaistaisia ympyröitä, mutta niissä ajetaan poikkeuksetta kuin ne olisi ihan helvetin leveitä 1 kaistaisia eli "oikastaan" ja palataan oikean reunan kaistalle, toisin sanoen ei kannata yrittää ohittaa ympyrässä ketään (ps. ei mitään hajua mitä laki oikeasti sanoo että miten noissa pitäisi ajaa mutta noin niissä nyt vaan ajetaan kaikkien toimesta)...
 
Eipä sellaisia ole. Ohjeistus miten nopeusrajoitukset päätetään on aika tarkkoja näkyvyyden, kaarteen jyrkkyyden, pidon ja kaiken muun suhteen mikä vaikuttaa turvalliseen nopeuteen.
Heh, tämäkin on kyllä hauskaa ja samalla niin urpoa, taajaman ulkopuolinen rajoitus voisi käytännössä olla voimassa kaikkialla...
Kevennyksenä: arvatkaapas rajoituksia (kannattaa "ajaa" vähän eteenpäin ennen vastauksia)
a) Google Maps
Sama eri perspektiivistä: Google Maps

b) Google Maps
(Google Maps)

c) Google Maps

Vinkkinä pistän että tietyissä kohdissa tietä jopa ½ rajoituksesta oli normaalilla alustalla olevalla autolla vähän "siinä ja siinä", tuohon kun ynnää illan pimeyden niin käytännössä vain muutamassa kohtaa ko. tietä ylipäänsä pääsi ajamaan rajoituksen ja vähän yli veran ilman välitöntä monttu-bileiden vaaraa... Miksi hitossa Suomessa holhotaan niin järjettömästi liikennemerkkien kanssa, kyllä sitä kantapään kautta oppii ennemmin tai myöhemmin (mutta toki sakottamaan ei pääse ylinopeutta ei pääse ajamaan). Varovaisen arvion mukaan suomessa tuo tien alku olisi täynnä 40-60-40-60 kylttiä kyllästymiseen asti...
 
Täällähän ärsyynnytään kanssa-autoilijoista ja -keskustelijoista oikein urakalla. Annetaanpa välillä poliisin ja liikenneinsinöörin trollata mielipiteensä Rampilta tulevan pitäisi väistää kaistanvaihtajaa tässä liittymässä - katso video :

Liittymästä Kuopiontieltä tuleville on väistämisvelvollisuutta osoittava kolmio. Rampilta alkaa uusi kaista Siltakadulle. Pankakoskentieltä tulevat autoilijat, jotka aikovat kääntyä oikealle Noljakantielle, joutuvat vaihtamaan kaistaa.

Kaistanvaihtajahan on periaatteessa aina väistämisvelvollinen, mutta myös rampilta tulevalle on kolmio. Kumman tässä kuuluu väistää?

Tässä tilanteessa kolmio on vahvin väistämisvelvollisuutta osoittava sääntö, sanoo komisario Sami Joutjärvi Joensuun poliisiasemalta.

- Kolmion takaa tulevan on väistettävä Siltakadulla kaistaa vaihtavaa.

Järjestelystä on sovittu aikoinaan yhteistyössä poliisin kanssa, sanoo Joensuun kaupungin liikenneinsinööri Jarmo Tihmala.
 
Täällähän ärsyynnytään kanssa-autoilijoista ja -keskustelijoista oikein urakalla. Annetaanpa välillä poliisin ja liikenneinsinöörin trollata mielipiteensä Rampilta tulevan pitäisi väistää kaistanvaihtajaa tässä liittymässä - katso video :

Paikallinen käytäntö joka ei kestäisi jos tulisi kolari joka vietäisiin oikeuteen. Mutta harvemmin poliisit tosiaan osaa lakeja kovin hyvin, vaikka toivoisi että edes kolmiosääntö olisi hallussa :D

Ovat sentään korjaamassa tilannetta lain mukaiseksi, kunhan rahoitus järjestyy.
 
Paikallinen käytäntö joka ei kestäisi jos tulisi kolari joka vietäisiin oikeuteen. Mutta harvemmin poliisit tosiaan osaa lakeja kovin hyvin, vaikka toivoisi että edes kolmiosääntö olisi hallussa :D

Ovat sentään korjaamassa tilannetta lain mukaiseksi, kunhan rahoitus järjestyy.

Uskoisin, että tuota risteystä suunnittelemassa on ollut muitakin kuin yksittäinen poliisi ja liikenneinsinööri. Eiköhän siellä ole ollut "poliisi" eli organisaatio, kaupunki ja seudullisen AVIn liikennejärjestelyistä vastaavat suunnittelemassa asiaa yhdessä. Jännä, miten kaikki ovat olleet väärässä, kuten kaikki muutkin eri mieltä olevat.
 
Uskoisin, että tuota risteystä suunnittelemassa on ollut muitakin kuin yksittäinen poliisi ja liikenneinsinööri. Eiköhän siellä ole ollut "poliisi" eli organisaatio, kaupunki ja seudullisen AVIn liikennejärjestelyistä vastaavat suunnittelemassa asiaa yhdessä. Jännä, miten kaikki ovat olleet väärässä, kuten kaikki muutkin eri mieltä olevat.
Joku vastuu pitäisi olla silläkin joka noista järjestelyistä päättää. On sekin nyt aika ikävää että tahallaan rakennetaan paikkoja joissa sääntöjä ei voi tietää kun ne poikkeavat normaaleista liikennesäännöistä.
 
Miksi se pois sulkisi?
Kuten sanottua, määritelmän mukaan. Eukleideksen yhdensuuntaisuusaksiooman mukaan yhdensuuntaisia ovat viivat, jotka samassa tasossa eivät risteä keskenään.

Enpä arvannut, että niinkin perustavanlaatuisista asioista pitäisi alkaa vääntämään, kuin että samaan suuntaan menevillä teillä ei ole keskenään risteävää liikennettä :confused2:
 
Kuten sanottua, määritelmän mukaan. Eukleideksen yhdensuuntaisuusaksiooman mukaan yhdensuuntaisia ovat viivat, jotka samassa tasossa eivät risteä keskenään.

Enpä arvannut, että niinkin perustavanlaatuisista asioista pitäisi alkaa vääntämään, kuin että samaan suuntaan menevillä teillä ei ole keskenään risteävää liikennettä :confused2:
Kolmiolla sellainen kuitenkin voidaan tehdä, mikään muu selitä asennettujen kolmioiden määrää. Laeissa on paljon sellaista joka matemaattisesti tai muuten sanaleikeillä voitaisiin kumota. Alunperin se liittyvä tie kuitenkin risteäisi, mutta on haluttu tehdä kätevä ramppi... samoin melun takia alennetun rajoituksen ylityksestä syytetään liikenneturvallisuuden vaarantamisesta vaikka olisi ainoa auto tiellä :)!
 
Kolmiolla sellainen kuitenkin voidaan tehdä, mikään muu selitä asennettujen kolmioiden määrää. Laeissa on paljon sellaista joka matemaattisesti tai muuten sanaleikeillä voitaisiin kumota. Alunperin se liittyvä tie kuitenkin risteäisi, mutta on haluttu tehdä kätevä ramppi... samoin melun takia alennetun rajoituksen ylityksestä syytetään liikenneturvallisuuden vaarantamisesta vaikka olisi ainoa auto tiellä :)!
Kuten aiemmin kirjoitin, olen asiaa tosiaan liikennevirastosta kysynyt, ja virkanaisen vastaus oli, että pässit luulisivat kaistanvaihtajan väistämisvelvollisuuden poistuvan, jos kolmiot ottaisi pois. Siinä sinulle selitys. Kuten myös olen kirjoittanut, moottoritiellä ei saa olla yhtään ainoaa risteystä.

Ja juu, tien ainoa auto voi syyllistyä liikenneturvallisuuden vaarantamiseen. Tunnusmerkistö kun täyttyy teolla, joka on omiaan vaarantamaan turvallisuutta. Turvallisuutta ei siis tarvitse käytännössä vaarantaa. Tämänkin voisi lukea sieltä laista, kuten senkin, mitä liikennettä kolmiolla voidaan määrätä väistämään.
 
Ja juu, tien ainoa auto voi syyllistyä liikenneturvallisuuden vaarantamiseen. Tunnusmerkistö kun täyttyy teolla, joka on omiaan vaarantamaan turvallisuutta. Turvallisuutta ei siis tarvitse käytännössä vaarantaa. Tämänkin voisi lukea sieltä laista, kuten senkin, mitä liikennettä kolmiolla voidaan määrätä väistämään.
Ei se voi silloin _jos_ rajoitus on laskettu melun takia kuten esim. Tuusulanväylällä on tehty...
 
Osui silmään turusta tollainen kohta:

https://goo.gl/maps/LvzRzKzUVf8SPjJeA vuonna 2009 ei ole ollut kolmiota

https://goo.gl/maps/PSYGdrL8HLSLR2WG8 vuoteen 2014 mennessä kuitenkin lisätty

Ainut skenaario joka tulee mieleen jolloin kolmiosta olisi jotain hyötyä on jos talvella kaikki viivat ihan lumen peitossa ja vasenta ramppia pitkin tulevat ajavat kaistansa suoraan tien oikeaan laitaan, tällöin oikealta tulevat periaatteessa liittyisivät tuohon vasemmalta tulevaan kaistaan. Ja tässäkin tilanteessa kolmio on mielestäni ihan liian pitkällä.
 
Osui silmään turusta tollainen kohta:

https://goo.gl/maps/LvzRzKzUVf8SPjJeA vuonna 2009 ei ole ollut kolmiota

https://goo.gl/maps/PSYGdrL8HLSLR2WG8 vuoteen 2014 mennessä kuitenkin lisätty

Ainut skenaario joka tulee mieleen jolloin kolmiosta olisi jotain hyötyä on jos talvella kaikki viivat ihan lumen peitossa ja vasenta ramppia pitkin tulevat ajavat kaistansa suoraan tien oikeaan laitaan, tällöin oikealta tulevat periaatteessa liittyisivät tuohon vasemmalta tulevaan kaistaan. Ja tässäkin tilanteessa kolmio on mielestäni ihan liian pitkällä.
2009 kuvassa on p-i-t-k-ä viiva jonka LVM on vahvistanut merkitsevän sitä että sen jälkeen kaistat ovat tasa-arvoisia "kolmiosta" riippumatta. 2014 kuvassa viiva on korvattu katkoviivalla ja kolmio lisätty...

Mutta siis kyseisessä paikassa ei kenelläkään ole mitään tarvetta vaihtaa kaistaa, joten tuo kolmio on vähintään outo, mutta puhuu sen puolesta että joku "lain opillinen" syy niiden kylvämisessä tarvitsee olla... Paikka on nyt 2014 käytännössä vastaava kuin turun_motari->kehä II liittymä sillä erolla että kaistan vaihdolle ei ole minkäänlaista syytä ja lisäksi kumpikaan kaista ei tule välittömästi "päätieltä"...
 
Osui silmään turusta tollainen kohta:

https://goo.gl/maps/LvzRzKzUVf8SPjJeA vuonna 2009 ei ole ollut kolmiota

https://goo.gl/maps/PSYGdrL8HLSLR2WG8 vuoteen 2014 mennessä kuitenkin lisätty

Ainut skenaario joka tulee mieleen jolloin kolmiosta olisi jotain hyötyä on jos talvella kaikki viivat ihan lumen peitossa ja vasenta ramppia pitkin tulevat ajavat kaistansa suoraan tien oikeaan laitaan, tällöin oikealta tulevat periaatteessa liittyisivät tuohon vasemmalta tulevaan kaistaan. Ja tässäkin tilanteessa kolmio on mielestäni ihan liian pitkällä.

Olen juurikin tuossa kohtaa parina talvena ajanut naantalin suunnasta tilanteeseen että lumiaurat on saanut kunnon lumimyrkyn jälkeen tuohon aurattua vain yhden kaistan keskelle ja sen vieressä ollut metrin kinokset. Noudatin kolmiota ja odottelin tilaa. Normisti se kolmio ei merkkaa mitään.
 
Ei varsinaisesti vituta, mutta jos on kolme ajokaistaa samaan suuntaan, vasemmaisin menee lopulta vasemmalle, keskeltä pääsee suoraan ja myöhemmin oikealle motarille ja oikeisin kaista suoraan ja motarin liittymään. Kaikki tapahtuu muutaman sadan metrin sisällä. Silleen maseratilogon tritoni tyyppisesti, vasuri vasemmalle, keski suoraan ja oikea oikealle.

Jokapäivä näitä pitkäkilpisiä ja muita oman elämän kimiräikköisiä sneikkaa vasemmalta parin kaistan yli oikealle kun ei tajuta selkeitä merkintöjä tiessä tai puolen kymmenen opasteen jälkeen.

Eikä voi olla kyse havannoinnin puuteesta kaikilla, vituttelee pysäytellä ja jarrutella näitten sneikkaajien takia, kun valot vetää muuten hyvin. Pakko. Päästä. Ekana. Valoihin. Ja jumittamaan seuraaviin poikittain risteyksessä.

Sitten tulee sormea ja pitkiä kun lähtee valoista reippaasti omalla kaistalla omaan suuntaan estämättä ketään, mut kun se liisari tdi ei nyt kerkeä omaa keulaa viistäen ohi oikealle ja ohi. Toki vilkutta ja vittumaisesti keulamuovia viistäen.
 
Torstai-illlalla tampereella sammonkadulla..

Joku pikkokoppero (ehkä sähköinen, en kuitenkaan tunnistanut merkkiä ja mallia, auton logokin oli tuntematon, kuin citikan logo josta puuttui toinen kaari) ajeli n. 32km/h nopeutta 40km/h alueella, eikä silläkään vauhdilla meinannut pysyä omalla kaistallaan, vaan ensin meinasi pyörät olla useampaan kertaan joko kääntymiskaistan tai bussipysäkin puolella.

Lopussa kun tie leveni nelikaistaiseksi, ja siinä tiessä oli huomattava mutka, niin oikaisi mutkan ihan kunnolla toisen kaistan puolelta, ensin katsoin että "jaahas, vaihtaa kaistaa ilman vilkkua" mutta palasikin mutkan jälkeen takaisin samalle kaistalle missä oli alunperin
 
TM on saanut LVM:ltä vastauksen jonka mukaan kilosta tuleva väistää 1-tieltä kehä II pohjoiseen menevää. Ei tämä nyt n-i-i-n vaikeaa ole, toinen on "tiellä" ja on ollut siellä vaikka kuinka kuinka kauan ja toinen on _tulossa_ ko. tielle...
Kyllä tuossa tilanteessa se Kilosta tuleva on sillä "tiellä" ja 1-tieltä tuleva vasta _tulossa_ sinne?
 
Olen juurikin tuossa kohtaa parina talvena ajanut naantalin suunnasta tilanteeseen että lumiaurat on saanut kunnon lumimyrkyn jälkeen tuohon aurattua vain yhden kaistan keskelle ja sen vieressä ollut metrin kinokset. Noudatin kolmiota ja odottelin tilaa. Normisti se kolmio ei merkkaa mitään.
jos tiellä on lunta 1cm eli kaistaviivat piilossa niin eikös vasemman ”tien” kaista kaarra tien oikeaan reunaan ja vasemmalle tule uusi kaista ”tyhjästä” eli kolmion takaa pitää väistää kaikkea ko. tilanteessa. Tuossahan pitäisi olla kyltti jossa kaksi nuolta rinnakkain ja kolmio pois...

Lisäksi olisin valmis lyömään vetoa että metrin kinosta ei ole ollut yhden kaistan molemmin puolin, tuo vaatisi sen että tuo on ajettu kahdella auralla jolloin olisivat saaneet kerralla molemmat kaistat auki.

Toisaalta jos toisella kaistalla on vaikkapa 10cm lunta niin onko siinä silloin kaista vai ei, joka autolla sitä pystyy ajamaan mutta tietysti hitaammin kuin viereistä aurattua latua, entäs jos lunta on 20cm - siitäkin vielä pääsee jollain vehkeellä...

2 rinnakkaista nuolta ratkaisisi tuonkin dilemman. Se väistää kumman kaistalla on luonnollinen este (jos jostain ihmeen syystä kaista olisi aurattu keskelle niin oikealta ensin)...
 
Asun soratiepätkällä rivarialueen ja "isomman tien" välissä. Tiellä on 60 rajotus, jota tosin varsinkaan talvikeleillä ei pysty turvallisesti ajamaan. Tässä talon kohdalla on sitten 90 asteen mutka ja eilen pihalla ollessani todistin kuinka joku mummo veti tuon ceedillään kauniisti poikittain, piti nimittäin ensin niin tiukasti tuijottaa meidän pihalle että meinasi ajaa suoraksi tuon :facepalm:

Eikä ole edes ensimmäinen kerta. Jos mulla olis edes jotain katsottavaa tossa pihalla niin ymmärtäisin.
 
Sinä olit pihalla. Nimimerkin perusteella en ole varma oliko sinulla housuja :vihellys: On kyllä ärsyttävää, itselläkin on talo siten, että porukka kyylää niskat solmussa pihalle, kun siellä jotain tekee.
Joskus on jopa housut jalassa.
 
Sinä olit pihalla. Nimimerkin perusteella en ole varma oliko sinulla housuja :vihellys: On kyllä ärsyttävää, itselläkin on talo siten, että porukka kyylää niskat solmussa pihalle, kun siellä jotain tekee.
Joskus on jopa housut jalassa.

No olin terassilla ja vieressä toinen talo lähenpänä tietä blokkaamassa näkyvyyden kauemmas, joten tuskin mummo edes näki mua ton terassin aidan takaa.

Alkaa olla niin kylmä että oli housut vaihteeksi jalassa. Fallos-veistoksetkin vein jo talvivarastoon.
 
vasemmalla kaistalla jarruttelija ärsyttää kyllä liikenteessä, samaten kuin ohituksen aikana kiihdyttävät jotka yrittää estää ohittamisen.

Tässä esimerkki ensinmainitusta:
 
vasemmalla kaistalla jarruttelija ärsyttää kyllä liikenteessä, samaten kuin ohituksen aikana kiihdyttävät jotka yrittää estää ohittamisen.

Tässä esimerkki ensinmainitusta:


Saattoi olla idiotismia tai jostain syystä johtuva inhimillinen virhe. Kyllä tuossa kuvaava kuski oli kans omiaan aiheuttamaan vaaratilanteen. Provosoiva kahden kaistan ohitus väärältä puolelta aloitettiin kun toinen oli jo vaihtamassa kaistaa ja ilmaissut sen selkeästi.

Joskus vuosia sitten olin liikkeestä hakenut ensimmäisen automaattivaihteisena autoni. Se oli siihen aikaan jopa melko tehokas. Siinä sitten suoralla tiellä ajattelin vähän kokeilla venttiilin nousua. Pari vaihdetta pienemmälle vaihtaessa pitää toki survaista kytkin pohjaan... eiku...

Tuli kans takaa auto ohi aika vihaisella töötillä ja ihan ansaitusti, mutta ei se tahallinen liike ollut vaan vuosien aikana virittynyt automaattinen liike jaloissa kun ajattelee pudottavansa vaihteita.
 
vasemmalla kaistalla jarruttelija ärsyttää kyllä liikenteessä, samaten kuin ohituksen aikana kiihdyttävät jotka yrittää estää ohittamisen.

Tässä esimerkki ensinmainitusta:

Oli tuossa nyt vähän muutakin kuin esimerkki jarruttelijasta. Takana tuleva ajelee ensin 10 metrin päässä ja sitten vielä yrittää väkisin kiihdyttää alle kun edellä oleva vaihtaa kaistaa :facepalm:

Olisipa kolahtanut niin olisi kumpikin osapuoli päässyt kertaamaan liikennesääntöjä ystävällisen poliisisedän ohjauksella.
 
vasemmalla kaistalla jarruttelija ärsyttää kyllä liikenteessä, samaten kuin ohituksen aikana kiihdyttävät jotka yrittää estää ohittamisen.

Tässä esimerkki ensinmainitusta:

Sun pitää tossa kohtaa esim. väläyttää pitkiä viestiäksesi, että hän on mielestäsi tielläsi, eikä mennä noin lähelle.

Yleensä kun rajoitusten mukaan ajelee, niin noita peräluukussa roikkujia kyllä riittää, ja voin sanoa että omalla kohdallani se provosoi hieman nostamaan entisestään kaasua, kun harvoin mihinkään on kiire.

Kannattaisi ehkä ottaa vähän rennommin siellä liikenteessä.
 
Muistaahan kaikki nyt taas, ettei kehäteillä ole ohituskaistoja? Saat ajaa vasemmalla ja ohittaa oikealta. Sillä vasemmalla kaistalla ajavalla ei ole yhtään suurempaa velvollisuutta väistellä takaa tulevia, kuin oikealla ajavallakaan.

Tuo jarrutus toki oli aika härski. Melkein veikkaisin hänen tajunneen, että pitäisi poistua seuraavasta liittymästä.
 
Saisi tulla älytiet jotka nostaa tiestä esteen eteen jos meinaat törmätä edelläolevan perään, siirtäen riskin puhtaasti turvavälittömille. Ehkä opittaisiin ajamaan luonnollisen poistuman kautta.

muoks: eikun laskisi rampin että jos takaa tullaan edes liian lähelle niin auto jäisi kuskineen tunniksi odottelemaan sinne tien alle kuuntelemaan osaavien ajamisen ääniä. Sopiva rangaistus, koska jotkut ei vaan osaa eikä kaikki tietoisesti yritä vaarantaa muiden henkeä.
 
Kehä kolmella noita perässä roikkujia ja vilkuttelijoita riittää vaikka ajaisit rajoitusten mukaan. Mitään velvollisuutta siellä ei ole väistää toisinkuin moottoritiellä.
Ja vieläpä "ammattiautoilijat" vilkuttelee vaikka noiden pitäisi ajaa esimerkillisesti.. pahimpia kaahareita varmaan sorarekat ja virolaiset autot.
 
Kehä kolmella noita perässä roikkujia ja vilkuttelijoita riittää vaikka ajaisit rajoitusten mukaan. Mitään velvollisuutta siellä ei ole väistää toisinkuin moottoritiellä.
Ja vieläpä "ammattiautoilijat" vilkuttelee vaikka noiden pitäisi ajaa esimerkillisesti.. pahimpia kaahareita varmaan sorarekat ja virolaiset autot.
Näitä tosiaan näkyy. Joskus oli vielä tapana antaa perään liimaantujille tietä kehällä mikäli oikealla semmoinen rako, että arvelin näiden menevän ohi ennen kuin minun tarvitsee hidastella. No muutaman kerran kun kävikin niin, että nämä eivät olleetkaan kiireisiä, vaan jäivät ajamaan siihen rinnalle niin lopetin tämän.

Moni ei oikeasti ole kiireinen, vaan eivät vaan osaa säädellä nopeuttaan ennen kuin edessä menevän kontti on 10m päässä. Näitä näkee esim. motarilla, kun on ohittamassa kahden auton possujunaa ja edellä menevä kääntyykin samalla liittymästä pois. Taaempi kiihdyttää heti (kesken minun ohituksen), vaikka on tyhjällä moottoritiellä tätä ennen ajanut tyytyväisenä useamman kilometrin 115km/h toisen puskurissa.
 
Kehä kolmella noita perässä roikkujia ja vilkuttelijoita riittää vaikka ajaisit rajoitusten mukaan. Mitään velvollisuutta siellä ei ole väistää toisinkuin moottoritiellä.
Moottoritiellä laillisia perusteita jatkaa vasenta kaistaa on tietysti harvemmin kuin muualla, mutta mitään velvollisuutta alkaa väistämään takaa tulevia ei ole. Oikealle siirrytään sitten kun se on turvallista. Vastaavasti alemmilla useampikaistaisilla teillä on tasan yhtä laitonta käyttää muuta kuin oikeanpuoleisinta vapaata kaistaa ilman perusteltua syytä kuin moottoritielläkin.
 
Moottoritiellä laillisia perusteita jatkaa vasenta kaistaa on tietysti harvemmin kuin muualla, mutta mitään velvollisuutta alkaa väistämään takaa tulevia ei ole. Oikealle siirrytään sitten kun se on turvallista. Vastaavasti alemmilla useampikaistaisilla teillä on tasan yhtä laitonta käyttää muuta kuin oikeanpuoleisinta vapaata kaistaa ilman perusteltua syytä kuin moottoritielläkin.
Mitenhän tuo perusteltu syy sitten määritellään. Mielestäni jos esim. ajan kehä 1:llä vastenta kaistaa Leppävaaran kohdalla tarkoituksena kääntyä Otaniemeen (vasemmalle) 3km päästä, niin minun on turha vaihtaa oikealle kaistalle vaikka se vapaa olisikin.
 
Saisi tulla älytiet jotka nostaa tiestä esteen eteen jos meinaat törmätä edelläolevan perään, siirtäen riskin puhtaasti turvavälittömille. Ehkä opittaisiin ajamaan luonnollisen poistuman kautta.

muoks: eikun laskisi rampin että jos takaa tullaan edes liian lähelle niin auto jäisi kuskineen tunniksi odottelemaan sinne tien alle kuuntelemaan osaavien ajamisen ääniä. Sopiva rangaistus, koska jotkut ei vaan osaa eikä kaikki tietoisesti yritä vaarantaa muiden henkeä.

Elikkä suoraan sanottuna väität että pitäisi varmistaa ketjukolari ennen kuin sellainen on oikeasti tapahtunut?
Haeppa Xanaxia vai mitä näitä nyt on ja hengitä hyvä henkilö.

Muokkaus; Hieno nähdä kuinka alleviivaat putkinäköäsi kolmannessa persoonassa toteuttavana yhden totuuden torvena kirjoittamalla tähän alempana;

"
Jos et ymmärrä yhtään mitä viestissä lukee niin älä vastaa siihen.

"Pallot on pyöreitä"
...
"Sinä väität että neliöt on porkkanoita öglököglöglögl!"

"

Jos olisi kuvailemasi älytie, joka tukkisi ajoneuvon äkkipysäytyksellä yhden ajoneuvon täysin paikalleen, siitä tulisi ketjukolari tai älytie tulkitsisi kaikki takana pysähtymättä jättäneet "Tolppauksen arvoisiksi". Eri älykäs tie.;)
 
Viimeksi muokattu:
Mitenhän tuo perusteltu syy sitten määritellään. Mielestäni jos esim. ajan kehä 1:llä vastenta kaistaa Leppävaaran kohdalla tarkoituksena kääntyä Otaniemeen (vasemmalle) 3km päästä, niin minun on turha vaihtaa oikealle kaistalle vaikka se vapaa olisikin.
Huomioon pitää ottaa lähinnä tarpeettomien kaistanvaihtojen välttäminen, ryhmittyminen riittävän ajoissa ja mahdolliset opasteet, joita voi tietenkin seurava vaikka kuinka kaukaa. Tuolla pätkällä ainakin näytti Google Mapsin mukaan olevan Kehä 1 -opasteet kummallakin kaistalla koko matkan, joten periaatteessa lain mukaan lienee sallittua liimautua vasemmalle kaistalle.

Turhaa oikealle kaistalla vaihtaminen useamman kilometrin matkalle ei varmasti ole. Tuohon väliin mahtuu useampia risteyksiä ja niistä vasemmalle menossa olevat olisivat varmaankin kiitollisia, jos heillä olisi tilaa ryhmittyä ajoissa, eikä vasenta kaistaa ajella turhaan suoraan.
 
ilmankos ruuhkaa pukkaa kehäteillä kun osalla ei ole muistissa se autokoulun perusohje, että aja aina oikealla. Kai jokainen osaa päätellä, koska tarvitsee olla vasemmalla jos Leppävaarassa pitää ryhmittyä, se lienee eri asia. Suomessa ei kertakaikkiaan osata ajaa jos kaistoja on enemmän kuin yksi. Pahinta on jos on kolme kaistaa, oikealta pitää heti mennä keskelle. Esimerkkinä vaikka porvoon moottoritien liittyminen lahden väylään, heti keskikaistalle ja jos siinä on joku niin jarrua ettei vaan joudu ajamaan oikealla kun sehän varmaan on bussikaista tai piennar tai loppuu ihan kohta.
 
Elikkä suoraan sanottuna väität että pitäisi varmistaa ketjukolari ennen kuin sellainen on oikeasti tapahtunut?
Haeppa Xanaxia vai mitä näitä nyt on ja hengitä hyvä henkilö.

Jos et ymmärrä yhtään mitä viestissä lukee niin älä vastaa siihen.

"Pallot on pyöreitä"
...
"Sinä väität että neliöt on porkkanoita öglököglöglögl!"
 
vasemmalla kaistalla jarruttelija ärsyttää kyllä liikenteessä, samaten kuin ohituksen aikana kiihdyttävät jotka yrittää estää ohittamisen.

Tässä esimerkki ensinmainitusta:


Hienoa suorittamista puolin ja toisin. Pakukuski varmaan provosoitui siitä, kun kamera-auto ajoi liian lähellä. Kahden idiootin kohtaaminen siis.
 
Täysin normaalia ajamista siihen asti, kunnes paku päätti alkaa perseilyn... jarrutus täysin ilman syytä, kiihdytys ja eteen ajaminen toiselle kaistalle. Olisi voinut tuon valkoisen auton jälkeen voinut vaihtaa oikealle kaistalle ilman mitään jarrutuksia tai sitten vaan jatkaa tasanopeutta ilman mitään temppuiluja.
 
Tuossa 8-tiellä ohituskaistalla ajoin cruisella 109km/h, mikä tekee jotain 103km/h todellista. Takaa tuli pakettiauto, heitti piiiitkän kiihdytyksen että pääsi ohi, ja aivan eteen. Sitten ohituskaista loppui, niin pakettiauton nopeus tippui 95km/h. Sama satasen rajoitus oli kuitenkin voimassa. Hirtti itsellä kiinni, ja vilautin pitkiä vittuillakseni. Mitä tekee pakettiauto, noh, tiputti nopeuden johonkin 70km/h, ja ohi ei voinut mennä koska aita kaistojen välissä.
Jumalauta! Tajusin vasta jälkeenpäin, että olisin voinut soittaa kilven omistajalle, että onko sen henkisessä universumissa nyt jotain isoja ongelmia, mutta en tajunnut sitä siinä hetkessä.
8-tie syndrooma on jo käsite. Siinä jonon etummainen ajaa 10km/h alle nopeusrajoituksen, ja ohi on aivan turha toivoa koska jono ja keltaiset viivat.
 
Jos se että joku ajaa 95km/h satasen alueella aiheuttaa noin voimakkaan reaktion, niin olisi ehkä peiliin katsomisen paikka.
 
Varmasti olisi peiliin katsomisen paikka, mutta pakkoko sen pakun oli ohi päästä. Ajoin kuitenkin itse ihan "normaalia" vauhtia.

Edit: ja "voimakas" reaktio on ehkä hieman ylisana. Vilautin pitkiä yhden kerran, en muuta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 348
Viestejä
4 492 360
Jäsenet
74 193
Uusin jäsen
Polkupoika

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom