Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2025 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Sitä, että idiootti meinaa väistämisvelvollisena ajaa kylkeen, koska "ei tässä ennenkään kolmiota" ollut.
Siis onko puhumasi oikeustalon suunta linkittämäsi kuvan etuoikealta tulevien suunta?
Myöhemmin kerroit heillä olevan lisäkilven joka kertoo että nimenomaan sieltä tulevilla on etuajo-oikeus?
Hmmm... kiitos huomioista, korjaan tekstiäni tähän. Eli siis kamera-auton suunnasta ei käännytä vasemmalle risteyksestä, vaan kyseessä on kaista, joka kaartaa vasemmalle. Tämä on siis tehty sen takia, että sieltä tulee matkakeskuksesta lähtevät bussit, jolloin näihin nähden on kaikilla väistämisvelvollisuus. Ja siis oikeustalon suunnasta tulevilla on lisäkilpi 861 kolmion alla. Ja tästä siis jatkoin matkaa seuraavaan risteykseen, josta käännyin oikealle tielle 12, suoraan vasemmalle kaistalle. Näköjään jäi tämä laittamatta tuohon alkuperäiseen postaukseen.
Aivan, hätäisesti luin väärin. Jotenkin kuvittelin tuon väylän profiilin perusteella että kamera-auton suunnasta tulevilla pitäisi olla vähintään kolmio mutta ilmeisesti se onkin toisinpäin?Kyllä, etuoikealle on oikeustalo. Ja ei, näinhän minä en kirjoittanut, vaan alla boldattuna:
Sitä, että idiootti meinaa väistämisvelvollisena ajaa kylkeen, koska "ei tässä ennenkään kolmiota" ollut.
Aivan, hätäisesti luin väärin. Jotenkin kuvittelin tuon väylän profiilin perusteella että kamera-auton suunnasta tulevilla pitäisi olla vähintään kolmio mutta ilmeisesti se onkin toisinpäin?
Edit: moderoin itse itseäni ot:n jauhamisesta.Kuten sanoin, kyseinen kuva on otettu 10 vuotta sitten. Risteys on muuttunut noin neljä vuotta (2016 vuoden alussa) sitten, kun Lahden Matkakeskus otettiin käyttöön.
Woman Slams Into Drunk Driver Plowing Through Red Light Mere Feet Before He Would've Hit Couple Pushing Stroller
Aika onnistunut alle sekunnissa tehty päätös ajaa kolari tarkoituksella. Vähän siinä ja siinä että kuuluuko tähän ketjuun, mutta eniten voisi sanoa rattijuoppojen ärsyttävän liikenteessä. Rangaistukset tuosta on liian pieniä.

Ei kai siinä mitään tarkoituksella ajettu kolaria? Yrittää jarruttaa mutta ei ehdi.
Hieno kommentti tuolla jollakin kun kameran salama vähtää että se oli merkki jumalan väliintulosta![]()
Näytti itsestä siltä että painettiin kaasua eikä jarrutettu?
Tarkoituksella? Tuossa ei kyllä 100% varmuudella ollut mitään tarkoituksellisuutta. Ihan tavallinen kolari, jossa puhdas sattuma pelasti ne jalankulkijat. En ymmärrä miksi kukaan yrittäisi tuota maalata miksikään muuksi.Woman Slams Into Drunk Driver Plowing Through Red Light Mere Feet Before He Would've Hit Couple Pushing Stroller
Aika onnistunut alle sekunnissa tehty päätös ajaa kolari tarkoituksella. Vähän siinä ja siinä että kuuluuko tähän ketjuun, mutta eniten voisi sanoa rattijuoppojen ärsyttävän liikenteessä. Rangaistukset tuosta on liian pieniä.

Toimii se toistekin päin. 60km/h kyltin kohalla suhahti mersu ohitte noin silmämääräisesti arvioiden vähän toista sataa lasissa vasemmalta ohi. Olin jo valmis ilmottelemaan töihin ja kotiapäin että tässä nyt voi vähän kestää kun ei tiedä mitä romua siellä rännissä on vastassa, mutta sai onneksi vissiin toosansa pidettyä edes jotenkin omalla kaistallaan.Aina joskus pitää ajaa oulujoen ylittävän sillan yli pohjantietä pitkin. Eipä siinä kun laitan vaan bemarin aktiivivakkarin päälle ja odotan, paitsi jos en ole poistumassa kuusamontien liittymästä, silloin toivoisin vasemman kaistan vetävän. Eihän se vedä kun se autolla ajaminen on niin helvetin pelottavaa nykyään. Ei siinä silti auta kuin olla kärsivällinen ja hereillä, siinä kun kolisee jatkuvasti. Aktiivivakionopeudensäädintä ruuhka-avustimella suosittelen kaikille. Jos ostatte uuden auton, ottakaa tämä kyseinen lisävaruste, säästytte paljolta mielipahalta/stressiltä, etenkin jos olette aktiivisia kuljettajia.
Se on jännä, että Suomessa saadaan liikenneruuhka aikaiseksi yhden yksikaistaisen liikenneympyrän takia, kun samaan aikaan jossain Intiassa miljoona autoa ja mopoa suhaa sujuvasti ristiin rastiin. Vetoketjuperiaate ja joustaminen ei vaan toimi kovin hyvin täällä peräpohjolassa. Ympyrästä poistuttaessa ei osata tai viitsitä käyttää vilkkua oikeaoppisesti, jotta muutkin tietäisivät mihin olet menossa. Ajetaan ympyrään letkassa niin pienillä väleillä, että muut eivät pysty toisesta suunnasta ympyrään sujuvasti liittymään. Jos tilaa kuitenkin olisi, niin eihän siihen uskalleta mennä, vaan odotellaan ensin kaikki autot sadan metrin päästäkin. Ja se odotteluhan tapahtuu tietenkin suojatien päällä tukkien kevyen liikenteen kulun.
Siellä ~ 1,3 miljardin ihmisen maassa liikenteen määrätkin on vähän toista luokkaa kuin täällä. No, se ei joka tapauksessa ollut pointtini, vaan työmatkalla on siis liikenneympyrä (kiertoliittymä kai sen virallinen nimi on), joka vetää liikenteen aivan tukkoon aamuisin. Siinä voisi ihmiset opetella ajamaan työmatkaliikenteen sujuvoittamiseksi. Tai sitten liikennesuunnittelu ei vaan ole onnistunut, sillä aiemmin siinä oli iso Y-risteys ja en muista vastaavia kilometrien mittaisia ruuhkia silloin olleen. Voihan liikenteen määräkin olla hieman kasvanut asutuksen määrän jatkuvasti kasvaessa.Tykkään sinänsä siitä Suomalaisesta tavasta verrattuna tuohon intialaiseen sujuvaan suhaamiseen. Intian tieliikenne entistä vaarallisempaa – onnettomuuksissa kuolee 16 ihmistä joka tunti
Liikenneympyrään ajaessa vilkuttajat tekisi kyllä mieli kuristaa. Tänäänkin joku ajeli tummalla mazda 3:lla sujuvasti liikenneympyrään vilkku sisään päin. Hieno siinä sitten arpoa että mistäköhän liittymästä se meinaa pihalle sujauttaa. V!"UN idiootit sanon minä.
Sama ja risteyksissä myös katson, että varmasti kääntyvät.Niin paljon näkee tuota väärää vilkuttamista ja vilkun pois jättämistä että ei niihin jäljellä oleviin oikein vilkuttaviinkaan voi luottaa. Sen lisäksi menee vielä omaan piikkiin jos luotat toisen vilkkuun ja tulee osuma. Nykään tulee ympyrät ajettua niin ettei muiden vilkuilla siihen ole juuri vaikutusta.
Liikenneympyrään ajaessa vilkuttajat tekisi kyllä mieli kuristaa. Tänäänkin joku ajeli tummalla mazda 3:lla sujuvasti liikenneympyrään vilkku sisään päin. Hieno siinä sitten arpoa että mistäköhän liittymästä se meinaa pihalle sujauttaa. V!"UN idiootit sanon minä.
Miten se vasemmalle vilkuttaminen muka sujuvoittaa liikennettä, kun kuitenkin pitää vilkuttaa oikealle kun poistuu. Toisin sanoen mitä lisäarvoa tuo vasemmalle vilkuttaminen tuo verrattuna että vilkku ei ole päällä ympyrässä ja ulosajaessa vilkutetaan oikealle?Tässähän ei olisi mitään pahaa, jos kaikki osaisivat tuon tavan ja käyttäisivät sitä oikein. Ei tartte kuin mennä länsinaapuriin, niin homma toimii. Eli villkku vasemmalle liikenneympyrän sisäänpäin niin kauan, kun ympyrässä on tarkoitus ajaa, ja sitten vilkku oikealle kun siitä on tarkoitus poistua. Sujuvoittaa erittäin paljon liikenneympyrässä ajelua.
Tässähän ei olisi mitään pahaa, jos kaikki osaisivat tuon tavan ja käyttäisivät sitä oikein. Ei tartte kuin mennä länsinaapuriin, niin homma toimii. Eli villkku vasemmalle liikenneympyrän sisäänpäin niin kauan, kun ympyrässä on tarkoitus ajaa, ja sitten vilkku oikealle kun siitä on tarkoitus poistua. Sujuvoittaa erittäin paljon liikenneympyrässä ajelua.
Vilkku vasemmalle on hyvä merkki siitä, että vilkuttaja ei tiedä mitä tekee. Minulle se on signaali, että vilkuttaja saattaa tehdä ihan mitä tahansa.Liikenneympyrään ajaessa vilkuttajat tekisi kyllä mieli kuristaa. Tänäänkin joku ajeli tummalla mazda 3:lla sujuvasti liikenneympyrään vilkku sisään päin. Hieno siinä sitten arpoa että mistäköhän liittymästä se meinaa pihalle sujauttaa. V!"UN idiootit sanon minä.
Tässähän ei olisi mitään pahaa, jos kaikki osaisivat tuon tavan ja käyttäisivät sitä oikein. Ei tartte kuin mennä länsinaapuriin, niin homma toimii. Eli villkku vasemmalle liikenneympyrän sisäänpäin niin kauan, kun ympyrässä on tarkoitus ajaa, ja sitten vilkku oikealle kun siitä on tarkoitus poistua. Sujuvoittaa erittäin paljon liikenneympyrässä ajelua.
Vilkku oikealle ennen ympyrää tarkoittaa, että vilkuttaja aikoo poistua ympyrän ensimmäisestä liittymästä. Autokoulun kirjassakin opetettiin toimimaan näin.
Tuohon vain ei voi luottaa jos on itse odottamassa ympyrään liittymistä, varsinkin isomissa ympyröissä joissa voi tulkita että useampi liittymä lähtee ns. oikealle.Vilkku oikealle ennen ympyrää tarkoittaa, että vilkuttaja aikoo poistua ympyrän ensimmäisestä liittymästä. Autokoulun kirjassakin opetettiin toimimaan näin.
Pitää paikkansa, eikä se vilkku valitettavasti velvoita kääntymään/poistumaan sen osoittamaan suuntaan.Tuohon vain ei voi luottaa jos on itse odottamassa ympyrään liittymistä, varsinkin isomissa ympyröissä joissa voi tulkita että useampi liittymä lähtee ns. oikealle.
Niin? Edellinen liittymähän on "ohitettu" tai sitä ei ole, jos poistuu ensimmäisestä liittymästä. Siksi siinä tapauksessa laitetaan vilkku ennen ympyrää.Vitut. Se vilkku laitetaan päälle vasta sitten kun on edellisen liittymän kohdalla tai mielellään snadisti aikasemmin, riippuen miten se ympyrä toimii.
Ainiin, piti ajatella sitä joka on liittymässä siellä muutaman kymmenen tai sadan metrin päässä...
Sille voi näyttää keskisormea ja toivoa että omaan autoon tulee uuta peltiä.
Pitää paikkansa, eikä se vilkku valitettavasti velvoita kääntymään/poistumaan sen osoittamaan suuntaan.
Niin? Edellinen liittymähän on "ohitettu" tai sitä ei ole, jos poistuu ensimmäisestä liittymästä. Siksi siinä tapauksessa laitetaan vilkku ennen ympyrää.
Sitä että ajotyyli on ennakoitavaa. Tässä vielä rautakankea:Jep se edellinen liittymä on ohitettu, mutta olet menossa seuraavaan. En ymmärrä mitä haet tolla ajotyylilläs.
ihan turha vilkku
(kuva ei ole Suomesta)
En voi ottaa vastuuta siitä, jos joku ei jaksa lukea 32 sanan viestiäni loppuun asti ja poimii sieltä epäoleellisuudet.Juuri joku tossa kirjoitti että pitäisi vasemmalle vilkuttaa ja joku tosta taas ottaa ohjeet
Pitäähän sitä mahdollisimman pian tehdä tilaa heille, jotka ajavat mielivaltaista ylinopeutta ohituskaistaa.Tässä ajellut nyt muutaman kuukauden motarilla työmatkaa jossa kaksi kaistaa suuntaansa. Voisiko joku kertoa miksi ohitustilanteen jälkeen pitää tulla heti oikealle kaistalle takaisin puskuria hipoen turvaväleistä välittämättä?
Baanaa olisi edessä vaikka kuinka ajaa edemmäs ennen kuin ryhmittyy takaisin oikealle kaistalle. Näitä tilanteita on päivittäin kymmeniä. Olisin erittäin kiitollinen jos joku kertoo tälle ilmiölle hyvän selityksen, ettei tarvitsisi purra hammasta turhaan päivittäin tuon typerän käytöksen vuoksi.

Vaikka näiden ohittajien takaa ei olisi näköpiirissä ketään niin silti tämä ilmiö tapahtuu.Pitäähän sitä mahdollisimman pian tehdä tilaa heille, jotka ajavat mielivaltaista ylinopeutta ohituskaistaa.![]()
Totta, mutta tämä varmasti osaltaan ohjaa käyttäytymistä, vaikkei ketään takana olisikaan.Vaikka näiden ohittajien takaa ei olisi näköpiirissä ketään niin silti tämä ilmiö tapahtuu.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.