Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Soita polliisille, kun ajelu on vaarallista/häiritsevää/ylinopeus. Kyllä ne käy sitten kyttäämässä(heh) useammin aluetta.
Tässä lienee se yksi asian ydin; aika korkea on kynnys tukkia jo muutenkin huonosti toimivan hätäkeskusjärjestelmä linjoja kun "ei mitään oikeasti ole tapahtunut". Veikkaan että osa liikennemoraalin rapistumisesta johtuu ihan suoraan tuosta poliisin piilottamisesta hätäkeskuksen taakse ja poliisien vähentämisestä (6km Turun keskustasta kestää poliisin saapua paikalle keskimäärin 45 minuuttia jos nuorisolla on hiukan "raju meininki" :rolleyes: kyllä, olen useampaan kertaan mitannut ajan :P ).

Mutta antaapa olla, turhaan takerruin tähän provoon. Ikäväähän se on tietty jos omilla kulmilla on meno kuin villissä lännessä
Tarkoitus ei ollut provoilla, ainakaan suoranaisesti. Ihan Aikuisten Oikeasti mielipiteeni motoristeista on tuollainen nykyään; aina ei toki ollut näin eikä tämä tosiaan koske kaikkia (oma emäntäkin motoristi ja ajaa kuin kusi sukassa, osin kortin nuoruuden takia varmaan, tosin).

Huono vertaus, mutta motoristit tuntuvat nykyään olevan hiukan kuin mannet; kaikki tietää että rehellisiä ja hyväkäytöksisiä on olemassa ja näin väitetään joka kerta kun asia nousee tapetille, mutta joka kerta kun törmäät oikeassa elämässä niin aina... "sattuu ja tapahtuu" ja ilmassa on suuren draaman tuntua pienissäkin paikoissa.
(Kyllä, huono vertaus ja olen huono ihminen tehdessäni sen... :D :D)
 
Liittymisestä: Viivat näkyy huonosti mutta parempia ein saanut aikaan.
Tulen oikealta ylhäältä (sininen) ja samaan aikaan liittymästä nousee motarille punainen. Ajelemme siinä rinnakkain mutta hän haluaisi motarille, minä taas sinne oikealle koska siitä kaistasta ajetaan ulos puolen kilsan päästä. Kumpi väistää? No viisaampi tietysti. :) Mutta mites pykälät? Turkulaiset tietävät paikan. Linkistä voi katsella parempaa kuvaa Google Maps
upload_2019-10-9_18-42-38.png
En yhtään tiedä miten pykälien mukaan menee, mutta itse ajan käsityksessä moottoritieltä poistuva väistää sinne tulevaa. Riippuu tietysti tilanteen nyansseista, joskus on parempi kiihdyttää edelle. Helsinki-Vantaan rahtiliikenteen reitti Tuusulanväylältä Tuusulan suuntaan ajaessa on yksi samanlainen osuus jossa tulee usein ajettua. Ei ole koskaan ollut ongelmia.
 
Liittymisestä: Viivat näkyy huonosti mutta parempia ein saanut aikaan.
Tulen oikealta ylhäältä (sininen) ja samaan aikaan liittymästä nousee motarille punainen. Ajelemme siinä rinnakkain mutta hän haluaisi motarille, minä taas sinne oikealle koska siitä kaistasta ajetaan ulos puolen kilsan päästä. Kumpi väistää? No viisaampi tietysti. :) Mutta mites pykälät? Turkulaiset tietävät paikan.
Käytännössä se lentokentän rampista tuleva väistää koska kolmio.

Tuosta on mielestäni ollut ennenkin juttua täällä miten sen kolmion vaikutusalue jatkuu jonkin matkaa tuolla oikealla kaistalla ja käytännössä käskee väistää sinne kaistaa vaihtavaa.
 
Liittymisestä: Viivat näkyy huonosti mutta parempia ein saanut aikaan.
Tulen oikealta ylhäältä (sininen) ja samaan aikaan liittymästä nousee motarille punainen. Ajelemme siinä rinnakkain mutta hän haluaisi motarille, minä taas sinne oikealle koska siitä kaistasta ajetaan ulos puolen kilsan päästä. Kumpi väistää? No viisaampi tietysti. :) Mutta mites pykälät? Turkulaiset tietävät paikan. Linkistä voi katsella parempaa kuvaa Google Maps
upload_2019-10-9_18-42-38.png
Ei pykälät tuossa määrää kumpaakaan väistämään toista. Mutta tuossa tilanteessa molemmilla olisi hyvä olla vilkut päällä tavallista aiemmin, jotta liittyvä saa heti tietää että kannattaa mennä edelle ja poistuva tietää jäädä liittyvän taakse hidastamaan, eikä eteen. Eli heti kun se liittyvä näkee sinut siellä päätiellä niin vilkku olisi jo päällä.
 
Ei pykälät tuossa määrää kumpaakaan väistämään toista. Mutta tuossa tilanteessa molemmilla olisi hyvä olla vilkut päällä tavallista aiemmin, jotta liittyvä saa heti tietää että kannattaa mennä edelle ja poistuva tietää jäädä liittyvän taakse hidastamaan, eikä eteen. Eli heti kun se liittyvä näkee sinut siellä päätiellä niin vilkku olisi jo päällä.
Kuriositeettina, jos rampista tulevalla on oma kaista mikä jatkuu melkein kilometrin - niin mikä sen kolmion funktio hieman ennen tuota liittymää on jos ketään ei tarvitse väistää ja voi ajella sitä omaa kaistaa ihan rauhassa??
 
Huomautus - jätä tällainen turha provosoiva sävy pois viesteistä
Häiriintyykö Cs:n peluu tai nörtit alttarilla-sarja jos joku vähän jossain kiihdyttää muoviluodilla keula pystyssä vai miksi se niin häiritsee?
 
Tässä lienee se yksi asian ydin; aika korkea on kynnys tukkia jo muutenkin huonosti toimivan hätäkeskusjärjestelmä linjoja kun "ei mitään oikeasti ole tapahtunut".

Häke ja kytät on duunissa just meitä kaikkia varten, ja ne saa rahapalkkaa siitä, että kansalainen voi soittaa ja huolestua jostain. Ihan perus.
 
Häiriintyykö Cs:n peluu tai nörtit alttarilla-sarja jos joku vähän jossain kiihdyttää muoviluodilla keula pystyssä vai miksi se niin häiritsee?
Tuli tässä itte tänä vuonna ajettua moottoripyörällä toisen moottoripyöräilijän romujen päältä. Oli vetänyt vauhdilla auton perään. Huonosti kävi. Vähän häiritsi.
 
Kuriositeettina, jos rampista tulevalla on oma kaista mikä jatkuu melkein kilometrin - niin mikä sen kolmion funktio hieman ennen tuota liittymää on jos ketään ei tarvitse väistää ja voi ajella sitä omaa kaistaa ihan rauhassa??

Ei mikään. Liikennemerkkien asetusohje vaan määrää nuo sinne laittamaan jotta poikkeustilanteissa ei väistösäännöt menisi perussäännön mukaan. Esim. kun lumimyrsky hautaa motarin niin että mistään ei nää onko se oikea reuna kiihdytyskaistaa vai motarin oikeaa kaistaa.
 
Liittymisestä: Viivat näkyy huonosti mutta parempia ein saanut aikaan.
Tulen oikealta ylhäältä (sininen) ja samaan aikaan liittymästä nousee motarille punainen. Ajelemme siinä rinnakkain mutta hän haluaisi motarille, minä taas sinne oikealle koska siitä kaistasta ajetaan ulos puolen kilsan päästä. Kumpi väistää? No viisaampi tietysti. :) Mutta mites pykälät? Turkulaiset tietävät paikan. Linkistä voi katsella parempaa kuvaa Google Maps
upload_2019-10-9_18-42-38.png
Tilanne ei eroa millään tavalla siitä, että tavallisella taajama-alueella olevalla kaksi kaistaa samaan suuntaan omaavalla tiellä vierekkäiset autoilijat haluaisivat vaihtaa kumpikin kaistaa. Molemmat väistävät toisiaan ja yrittävät jotenkin koordinoida sen, kumpi menee edelle ja kumpi taakse.

Kuriositeettina, jos rampista tulevalla on oma kaista mikä jatkuu melkein kilometrin - niin mikä sen kolmion funktio hieman ennen tuota liittymää on jos ketään ei tarvitse väistää ja voi ajella sitä omaa kaistaa ihan rauhassa??

Ei mikään. Liikennemerkkien asetusohje vaan määrää nuo sinne laittamaan jotta poikkeustilanteissa ei väistösäännöt menisi perussäännön mukaan. Esim. kun lumimyrsky hautaa motarin niin että mistään ei nää onko se oikea reuna kiihdytyskaistaa vai motarin oikeaa kaistaa.

Ei sillä kolmiolla ole merkitystä kuin joissain epämääräisissä risteyksissä, joissa ei ole lainkaan kiihdytyskaistaa. Moottoritiellä ei risteyksiä voi olla, eikä näin ollen ainoastaan risteysalueella vaikuttavalla kolmiollakaan voi olla merkitystä. Ainoa syy, miksi noita sinne laitetaan on "koska jos ne ottais pois, niin ihmiset luulisivat, että väistämisvelvollisuus poistuu" t. satunnainen liikenneviraston virkanainen.
 
Ensin mennään ohi, mutta kun alkaa kameratolpat jarrutetaan 75km/h nopeuteen 100 alueella...

Toinen teki samoin, ohitin ja jatkoin vakkari päällä. Muutama km ja tuo ohitti minut, saavutin vakkarilla ja jouduin ohittamaan uudestaan.
Mikä näitä vaivaa?
 
Liittymisestä: Viivat näkyy huonosti mutta parempia ein saanut aikaan.
Tulen oikealta ylhäältä (sininen) ja samaan aikaan liittymästä nousee motarille punainen. Ajelemme siinä rinnakkain mutta hän haluaisi motarille, minä taas sinne oikealle koska siitä kaistasta ajetaan ulos puolen kilsan päästä. Kumpi väistää? No viisaampi tietysti. :) Mutta mites pykälät? Turkulaiset tietävät paikan. Linkistä voi katsella parempaa kuvaa Google Maps
upload_2019-10-9_18-42-38.png


Yksiselitteisen selvä tapaus. Moottoritielle liittyvä sovittaa ajonopeutensa niin että voi liittyä moottoritielle häiritsemättä siellä jo kulkevaa liikennettä. Jos liittyvä ei tätä tajua, VMP leima sen otsaan ja matka jatkuu.
 
Yksiselitteisen selvä tapaus. Moottoritielle liittyvä sovittaa ajonopeutensa niin että voi liittyä moottoritielle häiritsemättä siellä jo kulkevaa liikennettä. Jos liittyvä ei tätä tajua, VMP leima sen otsaan ja matka jatkuu.
Väärin. Moottoritiellä ajaminen ei luo minkäänlaista etuajo-oikeutta vaihtaa kaistaa liittymis-/poistumiskaistaa ajavan päälle. Voit leimata otsasi ja samalla ajokorttisi itse.
 
Näin itsekin toimin, se on vähän oletus että koska liityn motarille niin väistän siellä ajavaa. Tällöin automaattisesti se motarilta pois haluava saa tietysti myös tilaa, ja kaikki toimii jees. Tällä tavalla myös käytännössä poikkeuksetta toimitaan tuossa Kehä3 itään/Hämeenlinnanväylä etelä/pohjoinen rampissa, ja ei ole ikinä ollut mitään ongelmia siinä. Samoin Kehä1 itään/Hämeenlinnanväylä pohjoiseen.
Missään noista mainitsemistasi paikoista et voi väistää motarilla olevaa, saati sitten liittyä semmoiselle :D
 
Väärin. Moottoritiellä ajaminen ei luo minkäänlaista etuajo-oikeutta vaihtaa kaistaa liittymis-/poistumiskaistaa ajavan päälle. Voit leimata otsasi ja samalla ajokorttisi itse.

Antti. Ei näin. :facepalm: Ei todellakaan näin, unhodat sen että se toinen on sieltä rampilta tulossa liittymään motarille. Yksinkertaisesti näin, älä tee siitä liian vaikeaa.
 
Antti. Ei näin. :facepalm: Ei todellakaan näin, unhodat sen että se toinen on sieltä rampilta tulossa liittymään motarille. Yksinkertaisesti näin, älä tee siitä liian vaikeaa.
En unohda. Sillä ei vain ole mitään merkitystä. Väistämisvelvollisuus moottoritielle tullessa koostuu seuraavista asioista:

- kaistaa vaihtava väistää
-

Lista loppuu.

Tämä pätee tietenkin myös kaikkiin muihin liittymiskaistallisiin teitin, moottoritie ei ole mikään erityistapaus. Jos liitymiskaista on samalla poistumiskaista, kummallakin kaistaa vaihtamaan pyrkivällä on aivan yhtäläinen väistämisvelvollisuus toisiinsa nähden.

Kannattaisi ehkä tutustua liikennesääntöihin, eikä ajella perstuntumalla sen mukaan, miten on jossain muissa tilanteissa tottunut tekemään.
 
Antti, toivottavasti emme kohtaa sinun kotikutoisten liikennesääntöjesi kanssa liikenteessä.
 
Antti yksinkertaistaa tilanteen olevan kuten Jeesuksen syntymän Neitsyt Mariasta. Aivan kuin tuossa tilanteessa rampista liittymään tulossa oleva ja motarilta ramppiin (edessä olevaan) poistuva olisivat pyhän Pietarin pierusta ilmestyneet tilanteeseen tyhjästä. Tosiasia on, että kuvauksen mukaan PUNAINEN KUSKI on se jolla on tässä mennyt homma vikaan jos ollaan rinnakkain, hänen pitää ensisijaisesti liittyessään pääväylälle, väistää siellä jo ajavaa kuljettajaa jottei hän (punainen) häiritse moottoritiellä tapahtuvaa liikennettä. Jos punainen olisi jo sovittanut ajonopeuden liikenteeseen sopivaksi, tätä "ongelmaa" ei olisi.

Antin tulkinta perustuu siihen että punainen olisi jo liittynyt motarin oikealle kaistalle - mutta kun ei ole, vaan on vasta pyrkimässä liittymään.

Hyvin yksinkertaista.
 
Antti yksinkertaistaa tilanteen olevan kuten Jeesuksen syntymän Neitsyt Mariasta. Aivan kuin tuossa tilanteessa rampista liittymään tulossa oleva ja motarilta ramppiin (edessä olevaan) poistuva olisivat pyhän Pietarin pierusta ilmestyneet tilanteeseen tyhjästä. Tosiasia on, että kuvauksen mukaan PUNAINEN KUSKI on se jolla on tässä mennyt homma vikaan jos ollaan rinnakkain, hänen pitää ensisijaisesti liittyessään pääväylälle, väistää siellä jo ajavaa kuljettajaa jottei hän (punainen) häiritse moottoritiellä tapahtuvaa liikennettä. Jos punainen olisi jo sovittanut ajonopeuden liikenteeseen sopivaksi, tätä "ongelmaa" ei olisi.

Antin tulkinta perustuu siihen että punainen olisi jo liittynyt motarin oikealle kaistalle - mutta kun ei ole, vaan on vasta pyrkimässä liittymään.

Hyvin yksinkertaista.
Edelleenkään "moottoritietä avajalla" ei ole mitään etuajo-oikeutta. Moottoritie tosin tarkkaan ottaen alkaa yleensä jo siellä rampin alussa, vihreän liikennemerkin kohdalla.

Kerro toki, mikä lain kohta aiheuttaisi poistumiskaistaa ajavalle väistämisvelvollisuuden päätieltä poistumiskaistalle vaihtavaa kohtaan, niin myönnän ilolla olleeni täysi väärässä. En ehkä silti alkaisi väkisin ajamaan kenenkään kylkeen, vaan väistäisin silti, kuten tähänkin asti.
 
Tosiasiassa moottoriteihin liittyviä väistösääntöjä ei ole olemassa. Ainuttakaan. Kaistanvaihtajan velvollisuudet ei ole väistösääntö, eivätkä ne kerro ajojärjestystä. Jos motarille tullaan ilman sen rinnalla kulkevaa liittymiskaistaa, niin kyseessä on kolmion luoma väistösääntö, eikä siinäkään vaikuta mitenkään tien luokitus.
 
Siellä on ihan kärkikolmio siinä sen merkin nurkilla..
Ja kuten jo kirjoitin, sillä kärkikolmiolla ei ole mitään muuta merkitystä kuin muistuttaa, että tielle liittyvä väistää. Se ei kuitenkaan aiheuta väistämisvelvollisuutta, eikä varsinkaan poista sitä muilta kaistaa vaihtavilta.
 
Sinänsä suht typerää että tieliikennelaki ja muut joista näitä sääntöjä luetaan on niin epäselviä että monetkin kuvittelee ajovuorosääntöjen olevan jotain ihan muuta kuin on tarkoitettu. Olisi ne mahdollista tehdä selkeämmiksikin.

@dot1q : sinulla ainakin menee nyt mutuilun puolelle. Olisi hyvä erotella se mitä laeista on luettavissa siitä miten ehkä yleiskielessä kuvaillaan noita tilanteita. Ainakaan kovin vahvaa mielipidettä en lähtisi perustamaan heikolle pohjalle, enkä varsinkaan ajelisi autolla luottaen siihen että oikeasti tiedän jotain jos en selvittäisi asioita ensin kunnolla.
 
Eikai tossa nyt mitään epäselvää ole, että kaistaa vaihtava väistää aina. Jos näin ei olisi niin sittenhän motarilta voisi ajaa liittymäkaistaa ajelevan päälle miten tykkää. Onpa pari sankaria tehnyt niinkin, että olen itse siirtynyt rampin päädystä ramppiin, ja nämä siirtyvät rampille suoraan keulaan (luonnollisesti ilman vilkkua) juuri ennenkuin ramppi erkanee päätiestä. Näitä olisi varmaan pitänyt sitten väistää lainkin mukaan??
 
Tosiasiassa moottoriteihin liittyviä väistösääntöjä ei ole olemassa. Ainuttakaan. Kaistanvaihtajan velvollisuudet ei ole väistösääntö, eivätkä ne kerro ajojärjestystä. Jos motarille tullaan ilman sen rinnalla kulkevaa liittymiskaistaa, niin kyseessä on kolmion luoma väistösääntö, eikä siinäkään vaikuta mitenkään tien luokitus.
Tuohon vaikuttaa tieluokitus sinänsä, että jos tielle tullaan risteyksestä, kyseessä ei voi olla moottoritie, jonkin kansainvälisen sopimuksen mukaan. Jos on siis menossa moottoritielle, voinee olettaa, että liittyminen tapahtuu aina erillistä liittymiskaistaa pitkin, vaikkei tiemerkintöjä näköisikään. Tieliikenneasetuskin kieltää moottoritielle ajamisen muualta kuin liittymistieltä tai tien alkamiskohdasta.
 
Tuohon vaikuttaa tieluokitus sinänsä, että jos tielle tullaan risteyksestä, kyseessä ei voi olla moottoritie, jonkin kansainvälisen sopimuksen mukaan. Jos on siis menossa moottoritielle, voinee olettaa, että liittyminen tapahtuu aina erillistä liittymiskaistaa pitkin, vaikkei tiemerkintöjä näköisikään. Tieliikenneasetuskin kieltää moottoritielle ajamisen muualta kuin liittymistieltä tai tien alkamiskohdasta.
Itselle uutta tietoa. Kuitenkin motareilla aina välillä näkyy "kiihdytyskaista puuttuu" varoitusta, jolloin olen itse mieltänyt ne liittymiskaistalta siirtymiset pääkaistalle risteävältä tieltä tuloksi. Siis paikkoja missä päätielle saapuessa ei tapahdu kaistanvaihtoa, vaan kääntyminen. Toki tuokin on hieman tulkinnanvaraista että missä kulkee kaistanvaihdon/kääntymisen raja.
 
Itselle uutta tietoa. Kuitenkin motareilla aina välillä näkyy "kiihdytyskaista puuttuu" varoitusta, jolloin olen itse mieltänyt ne liittymiskaistalta siirtymiset pääkaistalle risteävältä tieltä tuloksi. Siis paikkoja missä päätielle saapuessa ei tapahdu kaistanvaihtoa, vaan kääntyminen. Toki tuokin on hieman tulkinnanvaraista että missä kulkee kaistanvaihdon/kääntymisen raja.
Mielenkiintoista. Oletko varma, että kyseessä on ollut nimenomaan moottoritie, eikä moottoritien oloinen, lähes kokonaan ilman risteyksiä toteutettu tie?

Tässä tuo sopimusteksti: Eurooppalainen SOPIMUS kansainvälisistä pääliikenneväylistä (AGR-sopimus) - FINLEX ®
"Moottoritie" tarkoittaa tietä, joka on erityisesti suunniteltu ja rakennettu moottoriajoneuvoliikennettä varten ja joka ei palvele sen varrella olevia kiinteistöjä sekä:
...
(ii) joka ei risteä samassa tasossa tien, rautatien, raitiotien tai jalankulkutien kanssa
 
@Tommy Goldfish @Antti Alien
Kysymyksen asettelu oli, kumman kuuluu väistää, sinisen vai punaisen. Kuten Antti tuossa yllä kirjoittaa, tielle liittyvän kuuluu väistää ja siitä kolmiolla siellä liittymiskaistan alussa muistutetaan. Eli punaisen homma on sovittaa ajonsa sinisen tahtiin niin että ei kolahda, punainen on liittyvä ajoneuvo.

Missään kohtaa en ole kirjoittanut että päälle saa ajaa tms. Vai löytyykö sellainen tuolta höpötyksistäni? Otan kantaa ekan kysymyksen tilanteeseen tavalla jolla se oli piirroksessa esitetty. Kärjistän väistön olevan punaisen homma, koska tuolla on saatanan monta pässiä auton ratissa, jotka luulevat että suoraan jatkava sininen on "hyvien tapojen mukaan" väistämisvelvollinen ja hyppää uloimman vasemman kaistan puolelle heti kun joku on rampista tulossa - tyypillisesti katsomatta onko vasemmalla jo liikennettä ja vilkku tulee, korkeintaan ratin käännön mukana.

Jos näistä perusjutuista lähdetään päistämään seivästä vasemmalle tai oikealle, se vain sekoittaa näiden lampaiden päätä entisestään - en näe tuon liittymiskaistan kolmion merkityksen vähättelyn keskusteluissa parantavan tilannetta. Päin vastoin, se luo sekaanusta edelleen. Itse olen ollut vasemmalta ohitettavana oikealla kaistalla, ja liittymästä soitetaan torvea että anna tilaa - mihinkäs annat kun autoa on edessä ja sivulla. Rampin käyttäjä perustaa tässä oletukseen että saa tulla ihan mihin tahansa sieltä rampista "kun ne tuossa motarilla aina väistää". Vittu en väistä kun kerran ei ole tilaa tai edes velvoitetta sellaiseen. Velvoite on ensisijaisti sillä joka sitä kolmiota VIIMEKSI katseli. Vai oliko tästäkin joku toinen mielipide?
 
Viimeksi muokattu:
Keskari olis ollut parempi reaktio, sillä kuvaaja ei tehnyt tuossa mitään väärää. Mulkkuus ei ole laitonta. Ja siitäkään ei voi paljoa sanoa kun ei vasenta takaviistoa videossa näy.

Itekkin ottanut kehä 1:llä tämän tilaa ei anneta -asenteen kun niin iso osa huomiosta menee peltitolppien ja nopeuden seuraamiseen ettei huvita enää muiden tuuhioinnista välittää.
Kiitos siitä.

Jos liittyjä yrittää vähänkään suorittaa, tuollaisen liikennetiheyden aikana se liittyminen on helpointa ja sujuvinta, kun tiellä jo olevat pitävät oman nopeutensa. Ei kiihdytyksiä, eikä himmailuja. Liittyjän on silloin helppo sovittaa nopeutensa, kun liikenne on ennalta arvattavaa. Ei toimi, jos liittyjä alkaa havainnoimaan pääväylän liikennettä vasta silloin, kun ollaan kiihdytyskaistalla tultu jo sulkuviivan ohi. Kyllä jotkut ovat onnistuneet siinäkin, että päätyy tyhjällä motarilla klo 23:30 ajamaan kiihdytyskaistalle samaa nopeutta sen ainoan kanssa-autoilijan viereen. :confused:

Eri juttu raskaan liikenteen kanssa.
 
Yksiselitteisen selvä tapaus. Moottoritielle liittyvä sovittaa ajonopeutensa niin että voi liittyä moottoritielle häiritsemättä siellä jo kulkevaa liikennettä. Jos liittyvä ei tätä tajua, VMP leima sen otsaan ja matka jatkuu.

En ymmärrä muuten, että miksi on niin vaikeaa ajaa sitä ramppia niin, että sulla on lopussa +120kmh mittarissa? Joka aamu ajan moottoritien rampille, niin aina siellä nuo itäautot liittyy vauhdilla 60kmh. Miksi?

Rasittavaa vaan, kun nuo avensis kuskit liittyy tuolla tavoin. Toisaalta itse oppinut ajamaan niin, että antaa avensis kuskin kiihdyttää ramppia ja itse pysäytän auton paikalleen. Avensis kuskilla on ihmettelemistä, kun itse liityn 140kmh vauhdilla ohittaen hänet sukkana
 
Viimeksi muokattu:
En ymmärrä muuten, että miksi on niin vaikeaa ajaa sitä ramppia niin, että sulla on lopussa +120kmh mittarissa?

Näitä on tuolla ihan liikaa joukossa kun eivät ymmärrä oman nopeuden ja muun liikennevirran nopeuden silmitöntä eroa - tulevat just pahimmillaan alle 80km/h moottoritien oikealle kaistalle - ja alkavat vasta sitten kaasupolkimen etsintään. Sen näkee siitä että vesi pöllyää (vihdoin) sieltä karstaisesta pakoputkesta. Muuthan ovat jo näitä joutuneet väistämään etteivät perään aja.
 
@Tommy Goldfish @Antti Alien
Kysymyksen asettelu oli, kumman kuuluu väistää, sinisen vai punaisen. Kuten Antti tuossa yllä kirjoittaa, tielle liittyvän kuuluu väistää ja siitä kolmiolla siellä liittymiskaistan alussa muistutetaan. Eli punaisen homma on sovittaa ajonsa sinisen tahtiin niin että ei kolahda, punainen on liittyvä ajoneuvo.

Missään kohtaa en ole kirjoittanut että päälle saa ajaa tms. Vai löytyykö sellainen tuolta höpötyksistäni? Otan kantaa ekan kysymyksen tilanteeseen tavalla jolla se oli piirroksessa esitetty. Kärjistän väistön olevan punaisen homma, koska tuolla on saatanan monta pässiä auton ratissa, jotka luulevat että suoraan jatkava sininen on "hyvien tapojen mukaan" väistämisvelvollinen ja hyppää uloimman vasemman kaistan puolelle heti kun joku on rampista tulossa - tyypillisesti katsomatta onko vasemmalla jo liikennettä ja vilkku tulee, korkeintaan ratin käännön mukana.

Jos näistä perusjutuista lähdetään päistämään seivästä vasemmalle tai oikealle, se vain sekoittaa näiden lampaiden päätä entisestään - en näe tuon liittymiskaistan kolmion merkityksen vähättelyn keskusteluissa parantavan tilannetta. Päin vastoin, se luo sekaanusta edelleen. Itse olen ollut vasemmalta ohitettavana oikealla kaistalla, ja liittymästä soitetaan torvea että anna tilaa - mihinkäs annat kun autoa on edessä ja sivulla. Rampin käyttäjä perustaa tässä oletukseen että saa tulla ihan mihin tahansa sieltä rampista "kun ne tuossa motarilla aina väistää". Vittu en väistä kun kerran ei ole tilaa tai edes velvoitetta sellaiseen. Velvoite on ensisijaisti sillä joka sitä kolmiota VIIMEKSI katseli. Vai oliko tästäkin joku toinen mielipide?
Onpas ihme vänkäystä taas. Kaistan vaihtaja väistää. Jos toinen on liittymässä motarille ja toinen poistumassa sieltä, niin siinä on kaksi keskenään samanarvoista tilannetta. Kummankaan ei ole pakko väistää toista, jos oikein jääräpäiseksi halutaan heittäytyä. Liittymiskaistan kolmiolla ei kuitenkaan ole tässä mielessä yhtään mitään merkitystä, kuten on jo moneen kertaan todettu.
 
Onpas ihme vänkäystä taas. Kaistan vaihtaja väistää. Jos toinen on liittymässä motarille ja toinen poistumassa sieltä, niin siinä on kaksi keskenään samanarvoista tilannetta. Kummankaan ei ole pakko väistää toista, jos oikein jääräpäiseksi halutaan heittäytyä. Liittymiskaistan kolmiolla ei kuitenkaan ole tässä mielessä yhtään mitään merkitystä, kuten on jo moneen kertaan todettu.

Tässä olet kyllä väärässä. Se kärkikolmio on kaikki kaikessa ja sen takaa tullut väistää, vaikka ei itse vaihda kaistaa. Kärkikolmion takaa tuleva väistää kaikkia päätietä käyttäviä.

Eihän kaistan vaihtaja, liittymästä ulos ajava saa mitään lievennyksiä kaistan vaihdon vastuista, ei saa ajaa päälle. Väistämisvelvollisuus kuitenkin on ja pysyy sillä kolmion ohittaneella ajoneuvolla. Tämä tuntuu olevan epäselvää monelle tienkäyttäjälle, mutta onneksi ihmisillä on tapa joustaa...
 
Tässä olet kyllä väärässä. Se kärkikolmio on kaikki kaikessa ja sen takaa tullut väistää, vaikka ei itse vaihda kaistaa. Kärkikolmion takaa tuleva väistää kaikkia päätietä käyttäviä.

Eihän kaistan vaihtaja, liittymästä ulos ajava saa mitään lievennyksiä kaistan vaihdon vastuista, ei saa ajaa päälle. Väistämisvelvollisuus kuitenkin on ja pysyy sillä kolmion ohittaneella ajoneuvolla. Tämä tuntuu olevan epäselvää monelle tienkäyttäjälle, mutta onneksi ihmisillä on tapa joustaa...
Kerrotko vielä, että jos ja kun kaistan vaihtajan kuuluu väistää, niin miten kolmio mielestäsi liittyy tuohon tilanteeseen mitenkään? Siinähän ajaa kaksi autoa vierekkäin eri kaistoilla ja molemmat niistä haluavat toistensa kaistoille. Ja tosiaan kun kerran päälle ei saa ajaa, niin mistä se väistämisvelvoite kaistan vaihtajaa kohtaan ilmaantuu?

Sillä kolmiolla ei ole tuollaisessa tilanteessa mitään muuta virkaa kuin ilmaista väistämisvelvollisuus päätietä ajavia kohtaan siinä tilanteessa, kun tiemerkintöjä ei ole syystä tai toisesta nähtävissä. Väistösääntöihin kaistoja vaihdettaessa se ei vaikuta.

Edit.
Tervetuloa vaan foorumille, mutta tuollaiset hieman ajattelemattomat "vitsillä sisään" -tason kommentit eivät saa suoranaisesti hurraamaan kunnioituksesta. Tuossa alla olevassa axxun postauksessa oli tiivistettynä tuon sinun logiikan suurin ongelma, eli pitäisikö olla olemassa eri säännöt samalla kaistalla ajaville sen mukaan mistä nämä ovat ko. kaistalle alunperin tulleet? Tuskin sentään.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä olet kyllä väärässä. Se kärkikolmio on kaikki kaikessa ja sen takaa tullut väistää, vaikka ei itse vaihda kaistaa. Kärkikolmion takaa tuleva väistää kaikkia päätietä käyttäviä.

Eihän kaistan vaihtaja, liittymästä ulos ajava saa mitään lievennyksiä kaistan vaihdon vastuista, ei saa ajaa päälle. Väistämisvelvollisuus kuitenkin on ja pysyy sillä kolmion ohittaneella ajoneuvolla. Tämä tuntuu olevan epäselvää monelle tienkäyttäjälle, mutta onneksi ihmisillä on tapa joustaa...

Jos ollaan tässä kohtaa https://goo.gl/maps/ScSU5Xfn1dhrj9qr7 ja jatketaan suoraan kaistaa vaihtamatta aina helsinkiin päin menevälle rampille asti (~1.5km). https://goo.gl/maps/y1NBcF25iXJhzZZCA ja tässä kohtaa joku haluaa keskikaistalta siirtyä oikealle kaistelle niin sinun logiikan mukaan väistämisvelvollisuus on edelleen oikealla kaistalla ajavalla. Entä jos tämä oikealla kaistalla ajava onkin vain vaihtanut kaistaa ajoissa? Eri säännöt? Ei tuossa mitään järkeä ole.
 
Jos kaksi eri kaistoilla ajavaa haluaa toistensa kaistoille tai vaikka 3 kaistaisella ajavat haluavat reunoilta keskelle niin molempien pitää väistää ja molemmat ovat vastuussa jos tulee kolari.
 
Jos ollaan tässä kohtaa https://goo.gl/maps/ScSU5Xfn1dhrj9qr7 ja jatketaan suoraan kaistaa vaihtamatta aina helsinkiin päin menevälle rampille asti (~1.5km). https://goo.gl/maps/y1NBcF25iXJhzZZCA ja tässä kohtaa joku haluaa keskikaistalta siirtyä oikealle kaistelle niin sinun logiikan mukaan väistämisvelvollisuus on edelleen oikealla kaistalla ajavalla. Entä jos tämä oikealla kaistalla ajava onkin vain vaihtanut kaistaa ajoissa? Eri säännöt? Ei tuossa mitään järkeä ole.

Kolmion takaa tulevalla on väistämisvelvollisuus. Ei tilanteesta tarvitse saivarella.

Jos päätietä käyttävä haluaa poistua oikean kaistan kautta, hänen tulee varmaan hyvissä ajoin ilmaista se vilkkua käyttämällä? Näin sieltä kolmion takaa tuleva osaa sovittaa vauhtiaan siten, että antaa tilaa kaistaa vaihtavalle.

Jos päätietä käyttävä joutuu väistämään ja toivomaan pääsevänsä rampille, hidastaa vaikka 120 km/h vauhdista 50, on soppa valmis. Näitä tilanteita ei varmaan voi välttää, kun liikennemäärät suuria, kuten esim. kohdassa jossa 4-tie ja 7-tie yhdistyvät Helsingin päässä.

En halunnut mielipahaa kommenteillani kenellekään, anteeksi tästä. Ko. tilannetta vaan itsekin huomioinut monesti ja pari vuotta sitten A-korttia autokoulussa opiskellessa, kysyin opettajilta, miten näissä liittymissä tulee toimia, eikä heidän mielestä tässä ollut tulkinnan varaa. Ilmeisesti on.

Espanjassa huomasin hienon oivalluksen näiden liittymien sujuvuuteen. Päätietä käyttäville, oli liikennemerkillä osoitettu minimi turvaväli edellä ajavaan ajoneuvoon (olikohan 150m ?) aina liittymää lähestyttäessä. Tuntu toimivan hyvin, vai olikohan liikenne vain hiljaista...
 
Noihin paikkoihin kolmiot on laitettu poikkeustilanteita varten (esim. lumipyry peittänyt kaistat, eikä kaistojen määrää voi kuin arvailla). Normaaleissa tilanteissa mennään "kaistanvaihtaja väistää" -periaatteella.
 
Kolmion takaa tulevalla on väistämisvelvollisuus. Ei tilanteesta tarvitse saivarella.
Kolmio, eli "Väistämisvelvollisuus risteyksessä" -merkki velvoittaa väistämään risteävää liikennettä risteyksessä. Risteys on paikka, jossa kaksi tai useampi tie tai katu leikkaa toisensa samassa tasossa.

Onko kiihdytyskaistallinen/omana kaistanaan jatkuva liittymä risteys, ja onko pääväylää ajavan kaistanvaihto sitä risteävää liikennettä?
 
Kolmion takaa tulevalla on väistämisvelvollisuus. Ei tilanteesta tarvitse saivarella.

Jos päätietä käyttävä haluaa poistua oikean kaistan kautta, hänen tulee varmaan hyvissä ajoin ilmaista se vilkkua käyttämällä? Näin sieltä kolmion takaa tuleva osaa sovittaa vauhtiaan siten, että antaa tilaa kaistaa vaihtavalle.

Jos päätietä käyttävä joutuu väistämään ja toivomaan pääsevänsä rampille, hidastaa vaikka 120 km/h vauhdista 50, on soppa valmis. Näitä tilanteita ei varmaan voi välttää, kun liikennemäärät suuria, kuten esim. kohdassa jossa 4-tie ja 7-tie yhdistyvät Helsingin päässä.

En halunnut mielipahaa kommenteillani kenellekään, anteeksi tästä. Ko. tilannetta vaan itsekin huomioinut monesti ja pari vuotta sitten A-korttia autokoulussa opiskellessa, kysyin opettajilta, miten näissä liittymissä tulee toimia, eikä heidän mielestä tässä ollut tulkinnan varaa. Ilmeisesti on.

Espanjassa huomasin hienon oivalluksen näiden liittymien sujuvuuteen. Päätietä käyttäville, oli liikennemerkillä osoitettu minimi turvaväli edellä ajavaan ajoneuvoon (olikohan 150m ?) aina liittymää lähestyttäessä. Tuntu toimivan hyvin, vai olikohan liikenne vain hiljaista...
Siis autokoulun opettaja on väittänyt, että jos tiellä on yhdistetty liittymis-/poistumiskaista, pitää tuota kaistaa ajavan väistää päätieltä kaistaa vaihtavia? Sattuiko vielä kertomaan, miten pidetään kirjaa niistä, jotka ovat tulleet kaistalle "kolmion takaa" ja ketkä vaihtaneet päätieltä siihen aiemmin?
 
Unohtuukohan nyt Antilla vilkun käyttö?

Ei tuossa tartte edes pitää kirjaa mistään, koska motarille liittymässä oleva vilkuttaa vasemmalle ja poistumassa oleva vilkuttaa oikealle.
Sehän lukee jo autokoulun kirjassa yksiselitteisen selvästi jotta motarille liittymässä oleva väistää moottoritien liikennettä, koska kolmio. Tämä henkilö ilmaisee aikeensa liittyä moottoritielle vilkun käytöllä. Problem?
 
Se on aivan sama mikä kolmio tai dolmio siellä on. kalliimman auton omistajat menee isomman oikeudella.
 
Unohtuukohan nyt Antilla vilkun käyttö?

Ei tuossa tartte edes pitää kirjaa mistään, koska motarille liittymässä oleva vilkuttaa vasemmalle ja poistumassa oleva vilkuttaa oikealle.
Sehän lukee jo autokoulun kirjassa yksiselitteisen selvästi jotta motarille liittymässä oleva väistää moottoritien liikennettä, koska kolmio. Tämä henkilö ilmaisee aikeensa liittyä moottoritielle vilkun käytöllä. Problem?

Pistätkö kuvan tästä autokoulun kirjasta? ;)

muoks: löysin kuvan kyseisen kirjan kannesta
a1f1674e17e7627a91912ba87209cc4346c2e24f_full.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Niin joo... Autokoulun opettajat saattavat välillä selittää oppilaille karkean yksinkertaistuksen jostain säännöistä, ottaen huomioon että kuinka todennäköisesti kuuntelija ymmärtäisi täysversion. Jos kaikki liikennesäännöt selittäisi pohjamutia myöden niin joko aika, rahat tai kärsivällisyys loppuisi kesken ja aivan varmasti vastaanottajan vastaanottokyvyn rajallisuus saisi sanat virtaamaan toisesta korvasta ulos.

Tieliikennelaki, tieliikenneasetus, valtionneuvoston asetukset, liikennemerkkiasetusohjeet ja kaikki muut löytyy finlexistä, lukekaa sieltä itse niin ei tarvitse yrittää keksiä omia tulkintoja pelaamalla rikkinäistä puhelinta.
 
Unohtuukohan nyt Antilla vilkun käyttö?

Ei tuossa tartte edes pitää kirjaa mistään, koska motarille liittymässä oleva vilkuttaa vasemmalle ja poistumassa oleva vilkuttaa oikealle.
Sehän lukee jo autokoulun kirjassa yksiselitteisen selvästi jotta motarille liittymässä oleva väistää moottoritien liikennettä, koska kolmio. Tämä henkilö ilmaisee aikeensa liittyä moottoritielle vilkun käytöllä. Problem?
Problems nyt vaikka siinä, että kenties liittymiskaistaa ajava jatkaakin koko matkan poistumisrampille asti. Sillä ei tietenkään ole merkitystä, koska kaistanvaihtaja väistää. Yritin vain muotoilla esimerkin, joka olisi saanut näkemään ongelmat, joita aiheutuisi, jos päätieltä saisi tulla poistumiskaistalle etuajo-oikeutettuna.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 328
Viestejä
4 491 816
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom