- Liittynyt
- 24.12.2016
- Viestejä
- 732
Kun tässä nyt on ollut tätä ohitus- ja kaistanvaihtokeskustelua, niin itse olen jotenkin mieltänyt niin, että ajaminen on kaikille mukavampaa ja turvallisempaa kun vähän ennakoi tulevia tilanteita ja muiden autoilijoiden reagointia niihin.
Esimerkiksi jos jostain syystä on ajamassa vasenta kaistaa, ja edellä oleva oikeaa kaistaa ajava auto lähenee edellään ajavaa rekkaa n. 120km/h nopeudella tai vaikka sillä 110km/h nopeudella, niin olisi fiksumpaa laskea hieman omaa nopeutta eikä tykittää vakkarilla 130km/h eteenpäin vasenta kaistaa kun odotettavissa on, että edellä oikeaa kaistaa ajava todennäköisesti kohta haluaa sen rekan ohittaa. Tai mikäli on jo melkein sen toisen auton kohdalla eri kaistalla niin olisi fiksumpaa hetkellisesti omaa nopeutta, ettei toinen auto joudu jarruttamaan vaan pääsee sujuvasti siirtymään vasemmanpuoleiselle kaistalle. Lisäksi myös riittävä turvaväli sujuvoittaa liikennettä kun ei tarvitse koko ajan pumpata jarruja jos joku tuleekin eteen, vaan voi hidastaa tarvittaessa moottorijarrutuksella nopeuden sopivaksi.
Tietysti myös vilkun käyttö ajoissa olisi suotavaa, että muut autoilijat pystyisivät tätä ennakointia tekemään ja omalta osaltaan sujuvoittamaan liikennettä nopeuttaan säätelemällä. Aika monet tuntuvat käyttävät vilkkua vain sen vuoksi, että niin kuuluu tehdä eivätkä ajattele sen olevan signaali muille jostain tulevasta tapahtumasta. Sivuvilkkua esimerkiksi väläytetään kerran kun puolet renkaista on jo toisella kaistalla tai ei käytetä kaistanvaihdoissa ollenkaan.
Esimerkiksi jos jostain syystä on ajamassa vasenta kaistaa, ja edellä oleva oikeaa kaistaa ajava auto lähenee edellään ajavaa rekkaa n. 120km/h nopeudella tai vaikka sillä 110km/h nopeudella, niin olisi fiksumpaa laskea hieman omaa nopeutta eikä tykittää vakkarilla 130km/h eteenpäin vasenta kaistaa kun odotettavissa on, että edellä oikeaa kaistaa ajava todennäköisesti kohta haluaa sen rekan ohittaa. Tai mikäli on jo melkein sen toisen auton kohdalla eri kaistalla niin olisi fiksumpaa hetkellisesti omaa nopeutta, ettei toinen auto joudu jarruttamaan vaan pääsee sujuvasti siirtymään vasemmanpuoleiselle kaistalle. Lisäksi myös riittävä turvaväli sujuvoittaa liikennettä kun ei tarvitse koko ajan pumpata jarruja jos joku tuleekin eteen, vaan voi hidastaa tarvittaessa moottorijarrutuksella nopeuden sopivaksi.
Tietysti myös vilkun käyttö ajoissa olisi suotavaa, että muut autoilijat pystyisivät tätä ennakointia tekemään ja omalta osaltaan sujuvoittamaan liikennettä nopeuttaan säätelemällä. Aika monet tuntuvat käyttävät vilkkua vain sen vuoksi, että niin kuuluu tehdä eivätkä ajattele sen olevan signaali muille jostain tulevasta tapahtumasta. Sivuvilkkua esimerkiksi väläytetään kerran kun puolet renkaista on jo toisella kaistalla tai ei käytetä kaistanvaihdoissa ollenkaan.


