Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Olin tuossa kuorma-autolla motarilla ja kehällä liikenteessä ja voi helvetti tuota autoilijoiden typeryyttää.

Ensinnäkin, se kuorma-auto ei mene 90km/h kovempaa, silti joka kolmas autoilija ajoi aivan perseeseen kiinni, jarrutti ja vaihtoi kaistaa ja lähti uudestaan kiihdyttämään, toljottavat suu auki ja kännykkä naaman edessä:facepalm:

Sitten kun sieltä tulee useampi auto niin tämä idiootti hyppää sinne vasemmalle kaistalle kaikkien eteen ja kihnuttaa juuri ja juuri 100 ohi keräten kymmenen auton jonon siihen:darra:

Kehällä ajetaan niin lähellä takana etten näe peileistä pahimmillaan kahta autoa, sama kun laitan vilkun päälle liittyäkseni kehälle, motarille tms. niin väli vain vedetään kiinni ymmärtämättä sitä tosiasiaa etten voi mitenkään saada siinä 100m aikana kiihtymään sitä malmikasaa tavoitenopeuteen, saatikka motarilla kun ei mene kuin sen 90km/h. Sitten joudun hyppää jarrulle ja aloittamaan koko kiihdytyksen uudestaan hidastaen vielä useamman ajoa.

Kehilllä ja motarilla "ammattiautoilijat" olleet pahimpia persreikiä. Millon moottoritiellä kihnutetaan rajoitinta vasten toisen "ammattiautoilija" kanssa kilometrikaupalla rinta rinnan.

Sitten nämä maansiirto ja muu kuljetus porukka on kyllä sellaista sankaria, että oksat pois. Millon sepelit lentelee autoilijoiden päälle, milloin ylikuormattu auto on kyljellään, milloin kyydistä putoilee työmaakoppeja jne.

Idioottimaisin ja tyhmin ammattikunta on tämä. Valitettavasti logistiikan kanssa joutuu olemaan silloin tällöin tekemisissä, niin ei nuo mitään ruudin keksijöitä ole.
 
Kehilllä ja motarilla "ammattiautoilijat" olleet pahimpia persreikiä. Millon moottoritiellä kihnutetaan rajoitinta vasten toisen "ammattiautoilija" kanssa kilometrikaupalla rinta rinnan.

Sitten nämä maansiirto ja muu kuljetus porukka on kyllä sellaista sankaria, että oksat pois. Millon sepelit lentelee autoilijoiden päälle, milloin ylikuormattu auto on kyljellään, milloin kyydistä putoilee työmaakoppeja jne.

Idioottimaisin ja tyhmin ammattikunta on tämä. Valitettavasti logistiikan kanssa joutuu olemaan silloin tällöin tekemisissä, niin ei nuo mitään ruudin keksijöitä ole.
En ole havainnut samaa. Muutamaa satunnaista perseilijää lukuunottamatta ammattikuljettajat näyttävät ajavan ihan hyvin ainakin näillä Etelä-Suomen kehillä ja moottoriteillä.
 
Kehilllä ja motarilla "ammattiautoilijat" olleet pahimpia persreikiä. Millon moottoritiellä kihnutetaan rajoitinta vasten toisen "ammattiautoilija" kanssa kilometrikaupalla rinta rinnan.

Sitten nämä maansiirto ja muu kuljetus porukka on kyllä sellaista sankaria, että oksat pois. Millon sepelit lentelee autoilijoiden päälle, milloin ylikuormattu auto on kyljellään, milloin kyydistä putoilee työmaakoppeja jne.

Idioottimaisin ja tyhmin ammattikunta on tämä. Valitettavasti logistiikan kanssa joutuu olemaan silloin tällöin tekemisissä, niin ei nuo mitään ruudin keksijöitä ole.
Usko tai älä, mutta päteviä ja hyviä ammattikuljettajia kyllä löytyy myös. Ei siis kannata leimata koko ammattikuntaa.

Hyvä muistaa, että kaupan hyllyiltä loppuisi ruoka ja ihmiset hukkuisivat paskaan, jos isot kumipyörät lakkaisivat pyörimästä. Työtäänhän he vain tekevät, vaikka henkilöautoilijat näkevät isot autot vain tien tukkeena.
 
Viimeksi muokattu:
Kun tässä nyt on ollut tätä ohitus- ja kaistanvaihtokeskustelua, niin itse olen jotenkin mieltänyt niin, että ajaminen on kaikille mukavampaa ja turvallisempaa kun vähän ennakoi tulevia tilanteita ja muiden autoilijoiden reagointia niihin.

Esimerkiksi jos jostain syystä on ajamassa vasenta kaistaa, ja edellä oleva oikeaa kaistaa ajava auto lähenee edellään ajavaa rekkaa n. 120km/h nopeudella tai vaikka sillä 110km/h nopeudella, niin olisi fiksumpaa laskea hieman omaa nopeutta eikä tykittää vakkarilla 130km/h eteenpäin vasenta kaistaa kun odotettavissa on, että edellä oikeaa kaistaa ajava todennäköisesti kohta haluaa sen rekan ohittaa. Tai mikäli on jo melkein sen toisen auton kohdalla eri kaistalla niin olisi fiksumpaa hetkellisesti omaa nopeutta, ettei toinen auto joudu jarruttamaan vaan pääsee sujuvasti siirtymään vasemmanpuoleiselle kaistalle. Lisäksi myös riittävä turvaväli sujuvoittaa liikennettä kun ei tarvitse koko ajan pumpata jarruja jos joku tuleekin eteen, vaan voi hidastaa tarvittaessa moottorijarrutuksella nopeuden sopivaksi.

Tietysti myös vilkun käyttö ajoissa olisi suotavaa, että muut autoilijat pystyisivät tätä ennakointia tekemään ja omalta osaltaan sujuvoittamaan liikennettä nopeuttaan säätelemällä. Aika monet tuntuvat käyttävät vilkkua vain sen vuoksi, että niin kuuluu tehdä eivätkä ajattele sen olevan signaali muille jostain tulevasta tapahtumasta. Sivuvilkkua esimerkiksi väläytetään kerran kun puolet renkaista on jo toisella kaistalla tai ei käytetä kaistanvaihdoissa ollenkaan.
 
Onneksi en ole ammattikuski, mutta kerta C-kortti löytyy niin välillä kiva ajaa siirtoajona isompaa autoa, mutta toi muiden autoilijoin kusipäisyys ihmetyttää vielä enemmän kuin autolla tai prätkällä ollessa.

Samaa saatanan säätöä se on päivästä toiseen tuossa kehän ruuhkassa, poliisi saisi miljoonia euroja vuodessa lisää sakkotuloja jos se haluaisi, niin päin persettä jotkut tuolla ajaa.
 
Kun tässä nyt on ollut tätä ohitus- ja kaistanvaihtokeskustelua, niin itse olen jotenkin mieltänyt niin, että ajaminen on kaikille mukavampaa ja turvallisempaa kun vähän ennakoi tulevia tilanteita ja muiden autoilijoiden reagointia niihin.

Esimerkiksi jos jostain syystä on ajamassa vasenta kaistaa, ja edellä oleva oikeaa kaistaa ajava auto lähenee edellään ajavaa rekkaa n. 120km/h nopeudella tai vaikka sillä 110km/h nopeudella, niin olisi fiksumpaa laskea hieman omaa nopeutta eikä tykittää vakkarilla 130km/h eteenpäin vasenta kaistaa kun odotettavissa on, että edellä oikeaa kaistaa ajava todennäköisesti kohta haluaa sen rekan ohittaa. Tai mikäli on jo melkein sen toisen auton kohdalla eri kaistalla niin olisi fiksumpaa hetkellisesti omaa nopeutta, ettei toinen auto joudu jarruttamaan vaan pääsee sujuvasti siirtymään vasemmanpuoleiselle kaistalle. Lisäksi myös riittävä turvaväli sujuvoittaa liikennettä kun ei tarvitse koko ajan pumpata jarruja jos joku tuleekin eteen, vaan voi hidastaa tarvittaessa moottorijarrutuksella nopeuden sopivaksi.

Tietysti myös vilkun käyttö ajoissa olisi suotavaa, että muut autoilijat pystyisivät tätä ennakointia tekemään ja omalta osaltaan sujuvoittamaan liikennettä nopeuttaan säätelemällä. Aika monet tuntuvat käyttävät vilkkua vain sen vuoksi, että niin kuuluu tehdä eivätkä ajattele sen olevan signaali muille jostain tulevasta tapahtumasta. Sivuvilkkua esimerkiksi väläytetään kerran kun puolet renkaista on jo toisella kaistalla tai ei käytetä kaistanvaihdoissa ollenkaan.

Vasen kaista on ohituskaista, siihen eteen ei pompata ja hidasteta muiden menoa ja se kaistaa vaihtava on tästä vastuussa.

Kun kaikki toimivat kuten laki on kirjoitettu niin ei tule näitä "joustetaan" kaikki paitsi sitten se yksi häsläys, varsinkin kun sinun ehdotelmassa se oikein tapa toimia on se että se oikealla kaistalla oleva hidastaa, antaa nopeampien mennä ohi ja sitten menee itse ohi, tai jos on pakko päästä edelle niin sitten se tehdään niin ettei muu liikenne siitä häiriinny, eli painetaan sitä vitun kaasua että nopeus on se suurin sallittu.

Sitten jos asenne on se "ei mulla kiire ole" menkööt sinne vanhalle tielle ajamaan sitä 60-80km/h, mutta älä nyt saatana tule motarille vasemmalle kaistalle meuhkaa "ei mulla ole kiire, ei voi olla sullakaan"!:facepalm:
 
Kehilllä ja motarilla "ammattiautoilijat" olleet pahimpia persreikiä. Millon moottoritiellä kihnutetaan rajoitinta vasten toisen "ammattiautoilija" kanssa kilometrikaupalla rinta rinnan.

Sitten nämä maansiirto ja muu kuljetus porukka on kyllä sellaista sankaria, että oksat pois. Millon sepelit lentelee autoilijoiden päälle, milloin ylikuormattu auto on kyljellään, milloin kyydistä putoilee työmaakoppeja jne.

Idioottimaisin ja tyhmin ammattikunta on tämä. Valitettavasti logistiikan kanssa joutuu olemaan silloin tällöin tekemisissä, niin ei nuo mitään ruudin keksijöitä ole.
Näinkö erilaiselta liikenne näyttää bussin/taksin ikkunasta :confused2:
 
Esimerkiksi jos jostain syystä on ajamassa vasenta kaistaa, ja edellä oleva oikeaa kaistaa ajava auto lähenee edellään ajavaa rekkaa n. 120km/h nopeudella tai vaikka sillä 110km/h nopeudella, niin olisi fiksumpaa laskea hieman omaa nopeutta eikä tykittää vakkarilla 130km/h eteenpäin vasenta kaistaa kun odotettavissa on, että edellä oikeaa kaistaa ajava todennäköisesti kohta haluaa sen rekan ohittaa. Tai mikäli on jo melkein sen toisen auton kohdalla eri kaistalla niin olisi fiksumpaa hetkellisesti omaa nopeutta, ettei toinen auto joudu jarruttamaan vaan pääsee sujuvasti siirtymään vasemmanpuoleiselle kaistalle. Lisäksi myös riittävä turvaväli sujuvoittaa liikennettä kun ei tarvitse koko ajan pumpata jarruja jos joku tuleekin eteen, vaan voi hidastaa tarvittaessa moottorijarrutuksella nopeuden sopivaksi.
Kaistan vaihtaja väistää joten sopeuttakoot omaa vauhtia ellei autosta löydy sitä vitun kaasua millä kiihdytetään vasemman kaistan liikennevirtaan sopivaksi. Olisipa suomen motareilla kolmas kaista jolla yksiselitteisesti väistettäisiin nopeampaa liikennettä niin ei tarvitsisi vängätä näistä sivukaupalla :btooth:
 
Vasen kaista on ohituskaista, siihen eteen ei pompata ja hidasteta muiden menoa ja se kaistaa vaihtava on tästä vastuussa.
Osa liikenteestä on myös 100km/h ajavia linja-autoja ja vastaavia, jotka myös voivat haluta ohittaa niitä 80-90km/h ajavia rekkoja. Ja jos itse ajaa 130km/h eli ts. ylinopeutta, niin voi olla myös odotettavissa, että osa ohittajista on hitaampia.

Mutta lienee syytä tarkentaa vielä. Jos on aivan kohdalla, niin järkevintä on huomioida toisia ja nostaa hetkellisesti nopeutta, jotta pääsee nopeasti ohi. Jos taas välimatka on pidempi, vauhtia 130km/h ja edellä 120km/h ajava todennäköisesti kohta ohittaa rekkaa, ei ole järkeä luoda vaaratilannetta jatkamalla samaa nopeutta niin, että toinen joutuu joko "pomppaamaan eteen" tai tai voimakkaasti jarruttamaan ja sitten ohittamaan lähtiessä hidastamaan takaa tulevien ajoa kun on joutunut tiputtamaan nopeuden hetkellisesti siihen rekan 90km/h-nopeuteen.

En siis suosittele, että esim nuo linja-autot pomppaavat kenenkään eteen ja lähtökohtaisesti toiminnan pitäisi perustua lakiin, jonka mukaan se kaistanvaihtaja on väistämisvelvollinen. Toisaalta myös järjen käyttö on sallittua ja jos tosiaan ajaa ylinopeutta ja näkee, että joku on lähdössä todennäköisesti kohta ohittamaan niin ei siinäkään ole järkeä, että väkisin työntää takapuskuriin kiinni koska toinen on väistämisvelvollinen.

edit:
Sitten jos asenne on se "ei mulla kiire ole" menkööt sinne vanhalle tielle ajamaan sitä 60-80km/h, mutta älä nyt saatana tule motarille vasemmalle kaistalle meuhkaa "ei mulla ole kiire, ei voi olla sullakaan"!:facepalm:

Nyt oli siis kyse ennakoinnista ja n. 10km/h muutoksista omassa ajonopeudessa, jolla voi sujuvoittaa liikennettä ja parantaa turvallisuutta. En näkisi, että tuolla on käytännössä mitään todellista vaikutusta matka-aikaan.

Jos nyt kuitenkin on niin kiire, että on "pakko" ajaa ylinopeutta ja roikkua vähänkin alle maksiminopeutta ajavien takapuskurissa, niin paras tapa ratkaista ongelma on lähteä aikaisemmin ajamaan.
 
Viimeksi muokattu:
Esimerkiksi jos jostain syystä on ajamassa vasenta kaistaa, ja edellä oleva oikeaa kaistaa ajava auto lähenee edellään ajavaa rekkaa n. 120km/h nopeudella tai vaikka sillä 110km/h nopeudella, niin olisi fiksumpaa laskea hieman omaa nopeutta eikä tykittää vakkarilla 130km/h eteenpäin vasenta kaistaa kun odotettavissa on, että edellä oikeaa kaistaa ajava todennäköisesti kohta haluaa sen rekan ohittaa. Tai mikäli on jo melkein sen toisen auton kohdalla eri kaistalla niin olisi fiksumpaa hetkellisesti omaa nopeutta, ettei toinen auto joudu jarruttamaan vaan pääsee sujuvasti siirtymään vasemmanpuoleiselle kaistalle. Lisäksi myös riittävä turvaväli sujuvoittaa liikennettä kun ei tarvitse koko ajan pumpata jarruja jos joku tuleekin eteen, vaan voi hidastaa tarvittaessa moottorijarrutuksella nopeuden sopivaksi.

Omien kokemusteni perusteella näissä tilanteissa "syyllinen" töksähtelyyn on useimmiten se, joka ajaa oikeanpuoleista kaistaa henkilöautolla hieman hitaammin kuin vasemmalla kaistalla menijät ja haluaa lähteä ohittamaan edessä lähestyvän rekan. Ei vaihdeta vasemmalle hyvissä ajoin kun siihen olisi sopiva tilaisuus, vaan ajetaan hitaamman ajoneuvon perään kiinni ja sitten joko painetaan jarrua tai ängetään vasemmalle kaistalle niin, että muut joutuvat jarruttamaan reilummin. Kyllä ennakointi on pääasiassa sen tehtävä, joka on aikeissa vaihtaa kaistaa.
 
Omien kokemusteni perusteella näissä tilanteissa "syyllinen" töksähtelyyn on useimmiten se, joka ajaa oikeanpuoleista kaistaa henkilöautolla hieman hitaammin kuin vasemmalla kaistalla menijät ja haluaa lähteä ohittamaan edessä lähestyvän rekan.
Olen tehnyt saman huomion ja ihmettelen tämänkin kohdalla sitä, mikseivät ennakoi tulevaa ohitusta. Parhaimmat ajavat rekan taakse, jarruttavat ikään kuin rekka olisi ilmestynyt eteen tyhjästä ja sitten vaihtavat kaistaa kun vauhti on jo tippunut sen verran, että takaa tulijat joutuvat jarruttamaan huomattavasti.

Näidenkin olisi hyvä ennakoida tilanteita ja alkaa miettimään sopivaa ohitusväliä jo siinä kohtaa kun rekka alkaa horisontissa näkyä kun tiedossa on, ettei rekka varmastikaan 120km/h aja. Ei siis ollut tarkoitus ottaa mitään puolia tässä asiassa, vaan yleisesti todeta, että liikenne sujuisi paljon paremmin mikäli kaikki ennakoisivat tulevia tapahtumia.
 
Yritätkö nyt tahallasi sotkea keskenään kaistanvaihdon siten, että viereistä kaistaa ajava joutuu jarruttamaan onnettomuuden välttääkseen, ja kaistanvaihdon tyhjälle kaistalle siten, että satojen metrien päästä takaa tuleva joutuu puolen minuutin päästä hidastamaan?
En? Puhun nimenomaan tuosta ensin mainitusta tilanteesta, tosin ei siinä tarvitse olla onnettomuuden välttämisestä kyse.

Jos joku 100km/h ajava vaihtaa kaistaa 30m 120km/h ajavan eteen, niin jotain on mennyt pieleen, vaikkei mikään läheltäpiti-tilanne olekaan. Metrimäärät on tulkinnanvaraisia, mutta jos joku on sinua ohittamassa et saa lähteä ohittamaan edessä menevää sinuakin hitaampaa ajoneuvoa.
 
En? Puhun nimenomaan tuosta ensin mainitusta tilanteesta, tosin ei siinä tarvitse olla onnettomuuden välttämisestä kyse.

Jos joku 100km/h ajava vaihtaa kaistaa 30m 120km/h ajavan eteen, niin jotain on mennyt pieleen, vaikkei mikään läheltäpiti-tilanne olekaan. Metrimäärät on tulkinnanvaraisia, mutta jos joku on sinua ohittamassa et saa lähteä ohittamaan edessä menevää sinuakin hitaampaa ajoneuvoa.
Tästä olen samaa mieltä. Kunhan tarkistin, sillä aiempi keskustelu koski ennemminkin jälkimmäistä tilannetta. Siis sellaista, että takaa tullaan kaukaa ylinopeutta ja ärsyynnytään siitä, ettei edellä oleva hitaampi tee tilaa tai paina kaasua.
 
Keskustelussa taitaa mennä vähän sekaisin eri tilanteet. Eri moottoriteillä on eri nopeusrajoituksia, jollekin ylinopeutta on aina, kun viisari näyttää enemmän kuin tienlaidan lätkä vaikka todellinen nopeus on alhaisempi. Jollekin ylinopeus on rajoitus + mittarivirhe + 6 km/h - 3 km/h (poliisin tutkavarmuusraja) = huomautusraja, joku toinen lisää tähän vielä 3 km/h sakkorajaan ja kolmas ei välitä paskaakaan kunhan jono vetää.

Ne, joilla todellinen nopeus on sakotusrajan yläpuolella, eivät ole oikeutettuja valittamaan yhtään mistään. Jos ajat 140 km/h todellista kun lätkässä lukee 120, voivoi. Ei kiinnosta vähääkään jos matkantekosi hidastuu sen takia, että itse ajan 120 + 5, ja joudut hidastamaan ohittaessani alle rajoituksen ajavia.

Oulussa on ollut kauan tietyömaita moottoritiellä, ja nopeusrajoitus pitkiä matkoja 60-80 km/h. Jostain syystä osalla autoilijoista on kuvitelma, että heillä on oikeus ajaa tästä huolimatta 120 km/h, mistä syystä näitä oikean kaistan pussituksia on tapahtunut huomattavan usein. Ja kun itse ei halua jäädä alle rajoituksen ajavan taakse junnaamaan, rajoitus + 5 ei tahdo riittää missään tilanteessa vasemmalla kaistalla vauhdiksi - vaikka pitäisi. Harvoin haluaisin lisävalvontaa, mutta Pohjantiellä nimenomaan vasempien kaistojen nopeusvalvonta olisi paikallaan.
 
Nuo työmaiden rajoitukset ovat yksi naurettavin asia tässä maassa.

Niin on, kun se taunus tai loppuunviritetty lada nutaa siinä edessä muutaman päivän ennenkuin löytyy vaihde, kaasupoljin tai nopeusmittari/almanakka 10-20 kilometriä työmaan rajoituksen loputtua.

Edit. /sarkasmi
 
Viimeksi muokattu:
Mikäs niissä työmaiden rajoituksissa oikein riepoo, vakkari päälle ja surrur. Minä huvikseni työmatkalla kerään ihan jäätävän jonon ajelemalla tuossa rajoituksen mukaan, taidan kuulua vähemmistöön :D
 
Viimeksi muokattu:
Joku oli onnistunut levittämään multakuormansa tielle. Kuvassa suurin osa, hieman aiemmin (mun suunnasta tullessa siis) oli pari muutakin paikkaa. Pakkohan noista oli ilmoittaa eteenpäin.

vlcsnap-2019-10-08-19h12m44s184.jpg
 
Olen tehnyt saman huomion ja ihmettelen tämänkin kohdalla sitä, mikseivät ennakoi tulevaa ohitusta. Parhaimmat ajavat rekan taakse, jarruttavat ikään kuin rekka olisi ilmestynyt eteen tyhjästä ja sitten vaihtavat kaistaa kun vauhti on jo tippunut sen verran, että takaa tulijat joutuvat jarruttamaan huomattavasti.

Näidenkin olisi hyvä ennakoida tilanteita ja alkaa miettimään sopivaa ohitusväliä jo siinä kohtaa kun rekka alkaa horisontissa näkyä kun tiedossa on, ettei rekka varmastikaan 120km/h aja. Ei siis ollut tarkoitus ottaa mitään puolia tässä asiassa, vaan yleisesti todeta, että liikenne sujuisi paljon paremmin mikäli kaikki ennakoisivat tulevia tapahtumia.
Valitettavasti löytyy sitten sekin idioottilauma, jotka kyllä ennakoivat, mutta eivät mitenkään hahmota tai edes seuraa ajoneuvojen nopeuksia takana. Siinä sitten painetaan minuuttikaupalla sen etanan perässä, kun ohittaa 88,5 km/h nopeudella rekkaa. Vielä rasittavampi ryhmä on "vuoronvaraajat", jotka tasan sillä hetkellä heräävät siirtymään vasurille, kun itse pistän vilkun päälle. Sillä toki ei ole mitään väliä, että olisin 10 kertaa ehtinyt ohittaa ko. vuoronvaraajan ennen rekkaa. Pahimpia mulkkuja tuntuu olevan rajoitus+5-10 km/h nopeudessa. Yhtään siitä ei uskalleta nopeutta nostaa ja "minulla on oikeus" tyylisesti tukitaan vasuri vähää välittämättä taakse kertyvästä jonosta. Osa tosin ei yksinkertaisesti vaan katso taaksepäin. Yllättävän usein tällainen sankari saa jonkun "herätyksen" ja siirtyy ralliliikkeellä oikealle - suoraan rekan tai muun auton taakse :facepalm:

Opetetaankohan ajokoulussa tätä nykyä, että liikennettä varsinkin useampikaistaisella on syytä seurata tiivisti sekä eteen että taakse?

Tänään meinas kyllä 1-tiellä Lohjan kohdalla käydä isompi vahinko. Edessä meni rekka-etana-säiliörekka kombo ja näiden takana tulin minä+toinen auto. Olin vähän nopeampi ja vielä kiihdytin, että pääsen toisesta ohi ennen possujunaa. Oltiin jo (turhan) lähellä ohitettavia, minä vasemmalla, toinen oikealla lähes kuolleessa kulmasssa. Säiliörekka heittää vilkutta vasurille pitkälti alle 100 m mun edessä. Nopeusero oli jotain 60-80 km/h luokkaa, koska säiliörekkakin meni muista etanoista heittämällä ohi. Noh, ehdin jarruttaa, mitään paikkaa ei olisi enää kyllä ollut mihin auton pistää. On sitä ennenkin ammattiautoilijoilta kaikennäköistä nähnyt, mutta tämä tanskankaveri pisti uudet pohjat :dead:
 
Pahimpia mulkkuja tuntuu olevan rajoitus+5-10 km/h nopeudessa. Yhtään siitä ei uskalleta nopeutta nostaa ja "minulla on oikeus" tyylisesti tukitaan vasuri vähää välittämättä taakse kertyvästä jonosta. Osa tosin ei yksinkertaisesti vaan katso taaksepäin. Yllättävän usein tällainen sankari saa jonkun "herätyksen" ja siirtyy ralliliikkeellä oikealle - suoraan rekan tai muun auton taakse :facepalm:

Opetetaankohan ajokoulussa tätä nykyä, että liikennettä varsinkin useampikaistaisella on syytä seurata tiivisti sekä eteen että taakse?
Opetetaanko autokoulussa tätä nykyä, että ylinopeutta saa ajaa, jos vain mieli tekee? Nelikaistaisella tiellä sitä vasentakin kaistaa koskee samat rajoitukset - jos edellä ajavalla on JO 10 km/h enemmän nopeutta kuin rajoitus, se on täysin ja täsmälleen riittävä nopeus. Kenelläkään ei ole velvollisuutta ajaa niin reilusti yli rajoituksen siksi, että joku mulkero takana luulee saavansa ajaa miten huvittaa.
 
Opetetaanko autokoulussa tätä nykyä, että ylinopeutta saa ajaa, jos vain mieli tekee? Nelikaistaisella tiellä sitä vasentakin kaistaa koskee samat rajoitukset - jos edellä ajavalla on JO 10 km/h enemmän nopeutta kuin rajoitus, se on täysin ja täsmälleen riittävä nopeus. Kenelläkään ei ole velvollisuutta ajaa niin reilusti yli rajoituksen siksi, että joku mulkero takana luulee saavansa ajaa miten huvittaa.
Ai että sulla on oikeus päättää, että ajat x määrä ylinopeutta ja kukaan ei saa ajaa sitä kovempaa :rofl: Nyt kyllä osui ja upposi, voiko tuon pahempaa kaksinaismoraalia ollakkaan. Mitä jos vaan ihan rauhallisesti ottaisit muut huomioon ja siirtyisit heti sopivan paikan tullen oikealle. Kaikki saa siten ajaa sitä nopeutta mitä haluaa.
 
Kehilllä ja motarilla "ammattiautoilijat" olleet pahimpia persreikiä. Millon moottoritiellä kihnutetaan rajoitinta vasten toisen "ammattiautoilija" kanssa kilometrikaupalla rinta rinnan.

Sitten nämä maansiirto ja muu kuljetus porukka on kyllä sellaista sankaria, että oksat pois. Millon sepelit lentelee autoilijoiden päälle, milloin ylikuormattu auto on kyljellään, milloin kyydistä putoilee työmaakoppeja jne.

Idioottimaisin ja tyhmin ammattikunta on tämä. Valitettavasti logistiikan kanssa joutuu olemaan silloin tällöin tekemisissä, niin ei nuo mitään ruudin keksijöitä ole.
Ei sillä alalla myöskään ole ihmeemmin resursseja tai häävit palkat.

Kyllä siinä varmaan alkaa risomaan parin vuoden jälkeen kun saa ajaa kaikenlaisten itsemurhahimoisten munapäiden kanssa samalla tiellä ja sietää kaikenlaista perseilyä ja hidastelua.

Siinä tuskin paljon enää painaa mitä muut ajattelee.

Kun tässä nyt on ollut tätä ohitus- ja kaistanvaihtokeskustelua, niin itse olen jotenkin mieltänyt niin, että ajaminen on kaikille mukavampaa ja turvallisempaa kun vähän ennakoi tulevia tilanteita ja muiden autoilijoiden reagointia niihin.

Esimerkiksi jos jostain syystä on ajamassa vasenta kaistaa, ja edellä oleva oikeaa kaistaa ajava auto lähenee edellään ajavaa rekkaa n. 120km/h nopeudella tai vaikka sillä 110km/h nopeudella, niin olisi fiksumpaa laskea hieman omaa nopeutta eikä tykittää vakkarilla 130km/h eteenpäin vasenta kaistaa kun odotettavissa on, että edellä oikeaa kaistaa ajava todennäköisesti kohta haluaa sen rekan ohittaa. Tai mikäli on jo melkein sen toisen auton kohdalla eri kaistalla niin olisi fiksumpaa hetkellisesti omaa nopeutta, ettei toinen auto joudu jarruttamaan vaan pääsee sujuvasti siirtymään vasemmanpuoleiselle kaistalle. Lisäksi myös riittävä turvaväli sujuvoittaa liikennettä kun ei tarvitse koko ajan pumpata jarruja jos joku tuleekin eteen, vaan voi hidastaa tarvittaessa moottorijarrutuksella nopeuden sopivaksi.

Tietysti myös vilkun käyttö ajoissa olisi suotavaa, että muut autoilijat pystyisivät tätä ennakointia tekemään ja omalta osaltaan sujuvoittamaan liikennettä nopeuttaan säätelemällä. Aika monet tuntuvat käyttävät vilkkua vain sen vuoksi, että niin kuuluu tehdä eivätkä ajattele sen olevan signaali muille jostain tulevasta tapahtumasta. Sivuvilkkua esimerkiksi väläytetään kerran kun puolet renkaista on jo toisella kaistalla tai ei käytetä kaistanvaihdoissa ollenkaan.
Nimeomaan näin, mutta valitettavan harvalla tuntuu olevan sen verran hahmotuskykyä tai kiinnostusta ajamisen suhteen, että toimisi näin.

Autokoulussa ei tosin näitä asioita opeteta, jotain pitää itsekin oppia.

Lähinnä se, että töö meehet ovat olleet puoli vuotta jo Virossa ja silti nuo merkit ovat paikoillaan.
Tai ne ei ole ikinä tulleet paikalle vielä.

Olipa tuossa Hämeenlinnassakin yksi "työmaa" kymppitiellä, 70 sijasta mentiin 50 koska tien sivussa oli kaivettu joku pikku kuoppa sinne missä valotolpat ovat. Eikä työkoneita/miehiä missään.

Ai että sulla on oikeus päättää, että ajat x määrä ylinopeutta ja kukaan ei saa ajaa sitä kovempaa :rofl: Nyt kyllä osui ja upposi, voiko tuon pahempaa kaksinaismoraalia ollakkaan. Mitä jos vaan ihan rauhallisesti ottaisit muut huomioon ja siirtyisit heti sopivan paikan tullen oikealle. Kaikki saa siten ajaa sitä nopeutta mitä haluaa.
Harvalle vaan tuntuu riittävän, että siirtyy sinne oikealle kun on tilaa, vaan se pitäisi tehdä esim. kun ajaa talvella motarilla rekkajonon rinnalla 110kmh.
 
Harvalle vaan tuntuu riittävän, että siirtyy sinne oikealle kun on tilaa, vaan se pitäisi tehdä esim. kun ajaa talvella motarilla rekkajonon rinnalla 110kmh.
Joka joukkoon mahtuu idiootteja. Joustavasti (ja kovaa) ajamalla pääsee suurimmasta osasta eroon. Oli se nopeus mikä tahansa, niin jatkuvasti jos on vaikeaa kanssa-autoilijoiden kanssa, niin yleensä se syy ei tällöin löydy kanssa-autoilijoista. Tilankin antaminen on taitolaji, vaatii jonkun verran harjaantumista nähdä missä välissä taakse tullut pääsee ohi. Ja pitää myös seurata miten nopeasti se sinne taakse on putkahtanut. 1 km/h vakkarirunkusta on tuskallisin päästä eroon, yleensä pistän itse lisää vauhtia, jos rikesakkorajassa on ”tilaa”.

e: Unohtamatta tietenkään sitä, että ennen vasurille siirtymistä katsoo ne 20-30+ km/h kiiturit pois. Turha mennä niiden eteen pitkän rekkajonon kohdalla, hermostuu ja turhautuu vain molemmat.
 
Kehilllä ja motarilla "ammattiautoilijat" olleet pahimpia persreikiä.

Olet sitten ilmeisesti itse ammattiautolija jos kerran ammattiautoilijat on niitä pahimpia persreikiä?

Kirjaimellisesti perseessä ajaminen harkitusti on nimittäin sitä pahimman luokan persreikäilyä.

Vaarannat liikennettä harkitusti ja tarkoituksella huomattavasti tasan sen takia että haluat kiusata toista autoilija jonka aiempi käyttäytyminen ärsytti sinua.
 
Viimeksi muokattu:
e: Unohtamatta tietenkään sitä, että ennen vasurille siirtymistä katsoo ne 20-30+ km/h kiiturit pois. Turha mennä niiden eteen pitkän rekkajonon kohdalla, hermostuu ja turhautuu vain molemmat.

Just näin turha sitä tahallaan on eteen tunkea. Tässä on vain se, että vaikka tsekkaa vasemman kaistan ja siellä on tilaa (sanotaan nyt, että motarilla ajaa rekkajono sitä 85-89kmh oikeaa kaistaa ja itse ajan vakkarilla 135kmh, eli n. 120-125kmh todellista nopeutta), niin usein kuin vaihtaa tonne vasemmalle kaistalle, niin kesken ohituksen joku tulee sen 140-150kmh (tai kovempaa) takapuskuriin kiinni. Kaukaa tulevan auton nopeutta ei ole aina helppoa todentaa peileistä nopeasti vilkaisemalla. Perusolettama liikenteessä täytyy kuitenkin olla, että kaikki noudattavat sääntöjä. Tiettty oman turvallisuuden vuoksi on varauduttava muiden perseilyihin, mutta ei voi ajaa niin, että olettaa koko ajan kaikkien muiden rikkovan liikennesääntöjä. Usein näiltä 140-150kmh ajavilt myös puuttuu se pelisilmä, eli ajavat tosiaan ihan perseeseen kiinni ja pahimmillan vielä valoshown kanssa.

Kun lähestyn oikella kaistalla rekkajonon perää 30-40kmh rekkoja nopeammin, pitää päätös jossain vaiheessa tehdä ja usein aika nopeasti, vähennänkö oman nopeutueni rekkajonon vauhtiin, vai vaihdanko vasemmalle kaistalle sopivaksi katsomaani väliin? Kumpi nyt sitten on parempi: Mun jarruttaa 120--85kmh, vai kaahari vasemmalla kaistalla joutuu jarruttamaan 140-120kmh?

Missä vaiheessa muuten moottoritien vasen kaista muuttu sallituksi ajokaistaksi? Olen ymmärtänyt, että ruuhkaliikenteessä molempia kaistoja saa käyttää? Jos ruuhkassa oíkea kaista on aivan täynnä, niin ei kai vasenta kaistaa silloin ole tarkoitus jättää tyhjäksi ja käyttää vain ohituksiin? Ja ruuhka-ajossa oikelle väistäminen aiheuttaa helposti vain turhaa pumppausliikettä, jos turhan pieniin väleihin tunkee (kun kaikki ajavat tappituntumalla).
 
Olet sitten ilmeisesti itse ammattiautolija jos kerran ammattiautoilijat on niitä pahimpia persreikiä?

Kirjaimellisesti perseessä ajaminen harkitusti on nimittäin sitä pahimman luokan persreikäilyä.

Vaarannat liikennettä harkitusti ja tarkoituksella huomattavasti tasan sen takia että haluat kiusata toista autoilija jonka aiempi käyttäytyminen ärsytti sinua.

En voi sille mitään jos joku jää siihen eteen jurnuttamaan ja tulee eteeni kamikaze siirtymällä. Nuo on niitä pahimpia persreikiä. Sitä saa mitä tilaa.
 
En voi sille mitään...

Oletko koskaan kuullut sellaisesta laitteesta kuin jarrupoljin?

Sitä painamalla saa jätettyä sen turvavälin siihen edessäolijaan, vaikka autossa olisikin vakionopeudensäädin.

Eikä sitä tarvi painaa kovin pitkään, kun sitten kytkee sen vakionopeudensäätimen pois päältä ja voi säädellä vauhtiaan ihan kaasupolkimella siten että se turvaväli pysyy järkevänä.


Ja jos ei autostaan löydä jarrupoljinta, ei pitäisi olla mitään asiaa sinne auton rattiin.
 
Opetetaanko autokoulussa tätä nykyä, että ylinopeutta saa ajaa, jos vain mieli tekee? Nelikaistaisella tiellä sitä vasentakin kaistaa koskee samat rajoitukset - jos edellä ajavalla on JO 10 km/h enemmän nopeutta kuin rajoitus, se on täysin ja täsmälleen riittävä nopeus. Kenelläkään ei ole velvollisuutta ajaa niin reilusti yli rajoituksen siksi, että joku mulkero takana luulee saavansa ajaa miten huvittaa.

Tuossa olen samaa mieltä, harvoin nämä oikeasti ylinopeutta ajavat se pahin ryhmä on vaan ne mukamas suurinta sallittua ajava, sillä jos sä ajat 120km/h tiellä mittarin mukaan 130km/h niin sitten vasta ajat suurinta sallittua jos sun auton mittari heittää sen 5-6km/h niinkuin mulla. Jos sä ajat sen mittarin mukaan 120km/h ajat alinopeutta ja nämä on niitä moottoritien pahimpia kusipäitä jotka raivoaa siellä "minulla on oikeus kun ajan 120km/h!" ja sitten tukitaan se vasen kaista.

Opetelkaa tuntemaan se auton mittarivirhe niin elämä helpottuu.
 
Oletko koskaan kuullut sellaisesta laitteesta kuin jarrupoljin?

Sitä painamalla saa jätettyä sen turvavälin siihen edessäolijaan, vaikka autossa olisikin vakionopeudensäädin.

Eikä sitä tarvi painaa kovin pitkään, kun sitten kytkee sen vakionopeudensäätimen pois päältä ja voi säädellä vauhtiaan ihan kaasupolkimella siten että se turvaväli pysyy järkevänä.


Ja jos ei autostaan löydä jarrupoljinta, ei pitäisi olla mitään asiaa sinne auton rattiin.

Yritän ajaa mahdollisimman päästöttömästi. Jarruttelu ja kaasuttelu lisää turhia hiilidioksidipäästöjä.
 
Toivottavasti eteesi sattuu tulemaan mahdollisimman paljon siviilipoliiseita jatkossa. Voivat antaa sitten vinkkejä että miten auton nopeutta pystyy muuttamaan.

Juuri näin, laki kyllä antaa myöden sakottaa alinopeudesta, mutta aniharvoin. Toivottavasti pystyvät jatkossa puuttumaan näihin köröttelijöihin paremmin.
 
Yritän ajaa mahdollisimman päästöttömästi. Jarruttelu ja kaasuttelu lisää turhia hiilidioksidipäästöjä.

Höpöhöpö.

Jos pyrkisit oikeasti ajamaan mahdollisimman päästöttömästi, ajaisit n. kuuttakymppiä. Sellaisessa nopeudessa auton kulutus on pienimmillään.

Ja uuden auton valmistaminen kolarin jälkeen aiheuttaa todella paljon enemmän hiilidioksidipäästöjä kuin mitä missään ajassa säästät perseilylläsi.

Ja sen sijaan että keksit lisää typeriä perusteluja perseilyllesi,
voisitko nyt vaan myöntää, että roikut perseessä, koska olet typerä rattiraivoinen kusipää, joka ei piittaa liikennetuyvallisuudesta, eikä tähän käytökseesi ole mitään järkeviä syitä.

Ja vielä parempi, jos tämän myöntämisen jälkeen yrittäisit tehdä asialle jotain. Kuten esimerkiksi vaihtaa ajotapaasi tai lopettaa kokonaan autolla ajamisen, jos luonteesi ei siihen sovellu.
 
Viimeksi muokattu:
- Alinopeutta maantiellä. Aiheuttaa jonoa ja ihmiset lähtee ihan hulluissa paikoissa ohittaa.
- Ajonopeus jatkuvasti jojoilee

Mun mielestä olisi jopa suotavaa/sallittava +5km/h maantiellä niin liikenne vetää.
 
Opetelkaa tuntemaan se auton mittarivirhe niin elämä helpottuu.
Tämä on kyllä niin totta...

Viikonloppuna jouduin sukulaismiehen '98 Hiluxin rattiin ja ihmettelin kun kaveri edessä ajaa niin helvetin lujaa että jään jälkeen vaikka mittarissa 80-alueella se normaali 90km/h.

Selvisi GPS mittauksessa että noilla lukemilla nopeus heitti 14km/h alaspäin. Toki nappularenkaat alla, ilman sen kummempia äänieristyksiä, *tuntui* kuin olisi ajanut satasta... :D
 
- Alinopeutta maantiellä. Aiheuttaa jonoa ja ihmiset lähtee ihan hulluissa paikoissa ohittaa.
- Ajonopeus jatkuvasti jojoilee

Mun mielestä olisi jopa suotavaa/sallittava +5km/h maantiellä niin liikenne vetää.

Varsinkin kesällä, suurin sallittu niin liikenne toimii paljon paremmin.
 
- Alinopeutta maantiellä. Aiheuttaa jonoa ja ihmiset lähtee ihan hulluissa paikoissa ohittaa.
- Ajonopeus jatkuvasti jojoilee

Mun mielestä olisi jopa suotavaa/sallittava +5km/h maantiellä niin liikenne vetää.

Eli lisättäisiin vielä lisää laskutoimituksia siihen mitä se rajoitusmerkin numero tarkoittaa?

Osalle 100 = 100 (mittari)
Osalle 100 = max 100 (GPS)
Osalle 100 = min 100
Osalle 100 = 100+3 (keskimääräinen tutkavirhe vaarmuusvähennys) = 103
Osalle 100 = 100 + 7 (poliisin sakotuskäytäntö) = 107
Osalle 100 = 100 + 3 + 7 = 110

Laitetaan tähän vielä 5km/h ylimääräistä vaihtelua miten kukakin numerot lukee mukaan niin mites oikeasti kuvittelet että ohitusmäärille käy?

Sakot suoraan aina 0,1km/h ylityksestä että saadaan nopeuserot pienemmiksi niin ne ohitukset vähenee oikeasti. "Taitavammat" voi sitten ajella rajoitus -0,1km/h ja epävarmemmat rajoitus -5km/h. Tosin helpottaisi niiden epävarmojenkin menoa kun menisivat vaan muiden kanssa samaa vauhtia.
 
Jos pyrkisit oikeasti ajamaan mahdollisimman päästöttömästi, ajaisit n. kuuttakymppiä. Sellaisessa nopeudessa auton kulutus on pienimmillään.
Menee vähän OT:ksi mutta olen kyllä hiukan eri mieltä. Kulutus ei niinkään katso vauhtia, vaan moottorin kierrosnopeutta. Toki ilmanvastus tulee myös mukaan kuvioon, mutta ajamalla 100km/h saattaa hyvinkin olla pienempi (tai sama) kulutus kuin alemmilla nopeuksilla. Omalla autolla sweet spot menee jossain 80-90km/h välillä.

Viikonloppuna jouduin sukulaismiehen '98 Hiluxin rattiin ja ihmettelin kun kaveri edessä ajaa niin helvetin lujaa että jään jälkeen vaikka mittarissa 80-alueella se normaali 90km/h.

Selvisi GPS mittauksessa että noilla lukemilla nopeus heitti 14km/h alaspäin. Toki nappularenkaat alla, ilman sen kummempia äänieristyksiä, *tuntui* kuin olisi ajanut satasta... :D
Toyotalla tuntuu olevan mittariheittoa aika reippaasti uudemmissakin, tuntuu että kaikki ko. automerkin edustajat ajavat vähintään 10km/h alinopeutta joka paikassa.
 
- Alinopeutta maantiellä. Aiheuttaa jonoa ja ihmiset lähtee ihan hulluissa paikoissa ohittaa.
- Ajonopeus jatkuvasti jojoilee

Mun mielestä olisi jopa suotavaa/sallittava +5km/h maantiellä niin liikenne vetää.

Eipä sitä kukaan tule sakottamaan, jos ajat +5km/h. Tosin ajat silloin nopeammin, kuin suuri osa muista.

Mutta määrittele alinopeus? Usein näkee noita, jotka ajaa vaikka 80km/h -alueella tasan sitä 80 mittarinopeutta (tai ainakin oletan näin). Mun puolesta antaa ajaa vaan. En ymmärä miksi pitäisi hullussa paikassa ohittaa? En ohita hullussa paikass, vaikka edellä ajava ajaisi 40km/h.

Enemmän mua häiritsee jojoileva nopeus. Kun ei ole autossa adaptiivista vakkaria, niin ei voi vakkarilla ajaa noiden jojoilijoiden perässä. Ihan sama vaikka ajasi 75km/h, kunhan ajais tasaista nopeutta. Ohitan sit, jos tulee tarpeeksi hyvä paikka (jos nyt edes ohitan, jotenkin vanhemmiten olen ymmärtänyt, että kiire ei kuulu liikenteeseen).
 
Eli lisättäisiin vielä lisää laskutoimituksia siihen mitä se rajoitusmerkin numero tarkoittaa?

Osalle 100 = 100 (mittari)
Osalle 100 = max 100 (GPS)
Osalle 100 = min 100
Osalle 100 = 100+3 (keskimääräinen tutkavirhe vaarmuusvähennys) = 103
Osalle 100 = 100 + 7 (poliisin sakotuskäytäntö) = 107
Osalle 100 = 100 + 3 + 7 = 110

Laitetaan tähän vielä 5km/h ylimääräistä vaihtelua miten kukakin numerot lukee mukaan niin mites oikeasti kuvittelet että ohitusmäärille käy?

Sakot suoraan aina 0,1km/h ylityksestä että saadaan nopeuserot pienemmiksi niin ne ohitukset vähenee oikeasti. "Taitavammat" voi sitten ajella rajoitus -0,1km/h ja epävarmemmat rajoitus -5km/h. Tosin helpottaisi niiden epävarmojenkin menoa kun menisivat vaan muiden kanssa samaa vauhtia.


Minulle kävisi nollatoleranssi nopeusrajoituksiin, jos:

1) Moottoriteiden nopeusrajoitukset nostettaiisin 150 km/h asti
2) Normaalien hyvien maanteiden(nykyisin 100km/h) nopeus nostettaisiin 120 km/h asti
3) Normaalien hiukan pienempien maanteiden (nykyisin 80km/h) nopeus nostettaiisin 100km/h asti
4) Näillä teillä ei melkein jokaisen yhtään isomman risteyksen tullen nopeusrajoitusta pudotettaisi kuuteenkymppiin.
5) Monikaistaisten kokoomateiden (hervannan valtaväylä, kehätiet jne) nopeusrajoitus nousisi 100km/h asti.
6) Tietyömaille sallittaisiin hyvin alhaiset nopeusrajoitukset vain silloin kun siellä on työhommat aktiivisesti menossa, ja heti kun työmiehet lähtee kotiin, nopeus nousisi joko täyteen nopeuteen tai jonnekin 60km/h luokkaan eikä pysyisi ympäri vuorokauden siinä 30km/h:ssa missä sen työhommien ajan pitää olla. Ja tätä valvottaisiin ankaramman kuin niitä itse nopeusrajoituksia.

Kaupunkien pikkukatujen nopeusrajoitukset voisi kyllä pitää ennallaan.
 
Menee vähän OT:ksi mutta olen kyllä hiukan eri mieltä. Kulutus ei niinkään katso vauhtia, vaan moottorin kierrosnopeutta. Toki ilmanvastus tulee myös mukaan kuvioon, mutta ajamalla 100km/h saattaa hyvinkin olla pienempi (tai sama) kulutus kuin alemmilla nopeuksilla. Omalla autolla sweet spot menee jossain 80-90km/h välillä.
Ei voi pitää paikkaansa yleisesti. Ilmanvastus kun kasvaa nopeuden neliössä, niin 100km/h vauhdissa se on jo niin merkittävä, että yksikään auto ei kuluta 100km/h vahemmän /100km, kuin 60km/h. Yhdelläkää autolla ei ole laskeva keskikulutuskäyrä välillä 60-100km/h.
 
Tuossa olen samaa mieltä, harvoin nämä oikeasti ylinopeutta ajavat se pahin ryhmä on vaan ne mukamas suurinta sallittua ajava, sillä jos sä ajat 120km/h tiellä mittarin mukaan 130km/h niin sitten vasta ajat suurinta sallittua jos sun auton mittari heittää sen 5-6km/h niinkuin mulla. Jos sä ajat sen mittarin mukaan 120km/h ajat alinopeutta ja nämä on niitä moottoritien pahimpia kusipäitä jotka raivoaa siellä "minulla on oikeus kun ajan 120km/h!" ja sitten tukitaan se vasen kaista.

Opetelkaa tuntemaan se auton mittarivirhe niin elämä helpottuu.
Jos nyt tarkoitit minua, niin ajan yleensä GPS:llä tarkistettua nopeutta (TomTom Nopeuskamerat-appi päällä), eli kun nopeuteni on sen mukaan 125 niin viisari näyttää n. 131. Jos menen tuon 125, ja takana joku 140 nopeuden haluava pelle heiluu puskurissa kun ohitan vaikkapa rekkaa, saa minun puolestani vaikka tukehtua raivoonsa.

Rajoitus + 5 (GPS) on 98% autoilijoista riittävä nopeus. Sillä ei saa sakkoja tai huomautuksia ja hyvin harva haluaa ohitse, joten koen sen olevan aika sopiva. Sitten on se 2%, jonka mielestä juuri heillä on oikeus ajaa niin lujaa kuin itsestä tuntuu. En tarkoituksella estele ohituksia, annan heidän mennä aivan rauhassa idioottivauhtia jos en itse ole ohittamassa, mutta sakkorajan yli en nosta nopeutta kuin hätätilanteessa. Selvä ylinopeus, nopeuserot ja roikkuminen kun ovat oikeasti liikennettä vaarantavaa käytöstä. Näille suosittelisin rata-ajan vuokraamista, julkisessa liikenteessä pitäisi mennä yhteisesti sovittujen sääntöjen mukaan.
 
Tuossa olen samaa mieltä, harvoin nämä oikeasti ylinopeutta ajavat se pahin ryhmä on vaan ne mukamas suurinta sallittua ajava, sillä jos sä ajat 120km/h tiellä mittarin mukaan 130km/h niin sitten vasta ajat suurinta sallittua jos sun auton mittari heittää sen 5-6km/h niinkuin mulla. Jos sä ajat sen mittarin mukaan 120km/h ajat alinopeutta ja nämä on niitä moottoritien pahimpia kusipäitä jotka raivoaa siellä "minulla on oikeus kun ajan 120km/h!" ja sitten tukitaan se vasen kaista.

Opetelkaa tuntemaan se auton mittarivirhe niin elämä helpottuu.
Laskelmieni mukaan 5-6 km/h mittarivirheellä todellinen nopeus on 124-125 km/h, jos mittarissa on 130. Voin olla väärässäkin, en tehnyt tarkistuslaskelmaa.
 
Niin? Alle 6km/h ylinopeudesta ei sakkoa kirjoiteta.
Tää on tätä pilkunviilausta. 120km/h on suurin sallittu ajonopeus. Kaikki sen yli on ylinopeutta.

Se, että poliisi ei sakota alle 6km/h ylityksistä (ja tohon vielä se +3km/h varmuusvara) ei tee ylinopeudesta yhtään sallittavampaa. Poliisihan voi sakottaa vaikka +1km/h ylityksestä. Tosin tässä alkaa olemaan mittaustarkkus jne...

Eikös tässä just joku sankari saanut sakot, kun ajoi aina kameratolppiin jonkun +3km/h tai jotain. Tais olla kymmeniä noita lyhyellä ajalla, niin lopulta sakot napsahti varoituksen sijaan.

Ja itsehän ajan aina kun mahdollista myös tota noin +5km/h yli sallitun.
 
Tää on tätä pilkunviilausta. 120km/h on suurin sallittu ajonopeus. Kaikki sen yli on ylinopeutta.

Se, että poliisi ei sakota alle 6km/h ylityksistä (ja tohon vielä se +3km/h varmuusvara) ei tee ylinopeudesta yhtään sallittavampaa. Poliisihan voi sakottaa vaikka +1km/h ylityksestä. Tosin tässä alkaa olemaan mittaustarkkus jne...

Eikös tässä just joku sankari saanut sakot, kun ajoi aina kameratolppiin jonkun +3km/h tai jotain. Tais olla kymmeniä noita lyhyellä ajalla, niin lopulta sakot napsahti varoituksen sijaan.

Ja itsehän ajan aina kun mahdollista myös tota noin +5km/h yli sallitun.

Ja nämä jotka rupeaa juuri tuosta pilkkua viilaamaan ovat niitä "minulla on oikeus", kaikilla on oikeus ajaa sitä nopeutta kuin haluaa, mutta älä tahallaan estä muita ajamasta.

Jos joku haluaa ajaa motarilla satasta niin aja, ei ole multa pois. En minäkään pakota ajamaan 125km/h, mutta en varmasti ole myöskään sen edessä joka haluaa ajaa 135km/h, vaan seuraan aktiivisesti mitä auton ympärillä tapahtuu ja jos näen että sieltä tulee auto nopeampaa takaata, annan tilaa jos vain voin, enkä varsinkaan hyppää kenenkään eteen, toki se on mahdotonta koska osaan ennakoida sen rekan enkä vaihda kaistaa 2m päässä rekan perseestä.
 
Ei voi pitää paikkaansa yleisesti. Ilmanvastus kun kasvaa nopeuden neliössä, niin 100km/h vauhdissa se on jo niin merkittävä, että yksikään auto ei kuluta 100km/h vahemmän /100km, kuin 60km/h. Yhdelläkää autolla ei ole laskeva keskikulutuskäyrä välillä 60-100km/h.
Auton ilmanvastuskerroin ei kuitenkaan ole 1 vaan esim 0,3 jolloin se ei nouse niin merkittäväksi tekijäksi. Vauhdin kasvaessa matka-aika lyhenee, jolloin isommalla vaihteella suuremmissa nopeuksissa kulutus/100km voi olla pienempi kuin hiljempaa ajettaessa.
 
Ja nämä jotka rupeaa juuri tuosta pilkkua viilaamaan ovat niitä "minulla on oikeus", kaikilla on oikeus ajaa sitä nopeutta kuin haluaa, mutta älä tahallaan estä muita ajamasta.

Jos joku haluaa ajaa motarilla satasta niin aja, ei ole multa pois. En minäkään pakota ajamaan 125km/h, mutta en varmasti ole myöskään sen edessä joka haluaa ajaa 135km/h, vaan seuraan aktiivisesti mitä auton ympärillä tapahtuu ja jos näen että sieltä tulee auto nopeampaa takaata, annan tilaa jos vain voin, enkä varsinkaan hyppää kenenkään eteen, toki se on mahdotonta koska osaan ennakoida sen rekan enkä vaihda kaistaa 2m päässä rekan perseestä.

Tämä ei ollut mun pointti. Lakiin on jotain kirjattu ja sitten on poliisin tulkinnat, milloin jotain lakia on rikottu. Simple as that.
Ylinopeuksissa se on, että ihan 1-2km/h ylityksistä ei sakoteta (laki mahdollistaisi kyllä).

Vissiin laki myös mahdollistaisi sakottamisen motarilla vasemmalle kaistalle "unohtuneen" tapauksessa myös. Lieköhän kukaan koskaan saanut tästä sakkoja?

Eiköhän vastaavia esimerkkejä löydy paljonkin.

Ja edelleen itsekin tulkitsen joustavasti tieleiikennelakia, koska ajan yli sallitun nopeuden ja saatanpa jopa ajaa kilometritolkulla vasenta kaistaa, jos oikealla on ajoneuvoja ohitettavaksi, vaikka niillä olisi joku 500-1000m väliäkin (taustapeiliä tarkkaillen ja kaaharit päästän ohi).

Mutta ei se lakia muuta, vaikka sitä ei pilkuntarkasti noudatetakaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 302
Viestejä
4 655 749
Jäsenet
76 419
Uusin jäsen
bkdsgr

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom