Diplomaattihan ajaa ainakin motarilla juuri oikein ; moottoritiellä kuuluukin väistää oikealle kaistalle jos takaa tulee nopeampia, eikä kihnuttaa alinopeutta vasenta kaistaa..
Missäs DI noin sanoi? Tappituntumalla tuo sanoi ajavansa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Diplomaattihan ajaa ainakin motarilla juuri oikein ; moottoritiellä kuuluukin väistää oikealle kaistalle jos takaa tulee nopeampia, eikä kihnuttaa alinopeutta vasenta kaistaa..
Pahoittelut kun sotken tätä öyhötystä faktalla, mutta 115 km/h mittarin mukaan on 111 km/h todellista nopeutta ( Avensis -15 ), kunhan pidetään renkaat alkuperäisen kokoisina.Diplomaattihan ajaa ainakin motarilla juuri oikein ; moottoritiellä kuuluukin väistää oikealle kaistalle jos takaa tulee nopeampia, eikä kihnuttaa alinopeutta vasenta kaistaa.
Väistän itse aina oikealle jos joku tulee takaa nopeampaa, vaikka ajan 120 alueella GPS nopeutta ~128/129 vakkarilla. Ei mua haittaa tippaakaan vaikka jollain on kiireempi.
Harmillisesti suomesta löytyy runsaasti tätä jullipäistä väkeä joka ajaa Avensiksellaan "mittarin mukaan" 115 km/h motarilla jolloin todellinen nopeus on ~100 ja "opetusmielessä" vaihtavat tahallaan kaistaa siihen nopeampaa tulevan keulan eteen "koska ylinopeus on kiellettyä" ja jäävät siihen piruuttaan jurnuttamaan pitkäksi aikaa että "ylinopeustelija opppisi olemaan".
Mikäs määritelmä tuo lande on tällä kertaa, kun joillakin se on alkavinaan jo kehä3:n ulkopuolella?Pointti oli se, että pysytään siellä oikealla kaistalla eikä kimpoilla vasemmalle kaistalle tukkimaan liikennettä.
Maalaisilla on suuri ongelma ymmärtää moottoritiellä ajamisen säännöt.
En ihmettele, jos joku menee vakkarikuskin eteen, kun heillä se ohitus kestää joskus minuutteja.Sehän ei vaikuta kuitenkaan siihen perseilijään, joka tekee idioottimaisen kaistan vaihdon.
Tältä foorumiltako ne köröttelijät sitten ilmoittautuivat, kun useampi on jo viestien perusteella ilmoittanut tekevänsä typeriä kaistan vaihdoksia vaikka nopeampi on tulossa takaa. Näiltä kortti pois ehdottomasti.
Kyllä se yleisin minun huomaama vakkarikuskin tekemä ohitus on mallia lähes samaa vauhtia vierellä ajaen.Siis kummalla nyt kestää. Se joka ajaa 130kmh gps:ää vaiko avensis kuskilla, joka yllättäen huomaa edessä ajavan rekkacolonnan ja kääntää takaa tulevien eteen @110km/h
Kyllä se yleisin minun huomaama vakkarikuskin tekemä ohitus on mallia lähes samaa vauhtia vierellä ajaen.
Normaalia ohittajaa ei välttämättä tunnista, että käyttääkö se vakkaria vai ei, mutta nuo on selviä tapauksia. Se edellinen tarkan nopeuden ohittaja ajoi Audilla eli oikeassa olit, että Skodahan se vain oli.Et ilmeisesti aja kovin paljoa moottoriteillä. Tai sitten nuo on juuri niitä skoda-kuljettajia, jotka ohittavat hengenheimolaisiaan avensiksissa.
Moottoritiellä kuuluu ajaa korkeintaan 120 km/h, ohittaa hitaammat vasemmalta ja palata oikealle, kun siellä on riittävästi tilaa tehdä niin turvallisesti. Luullakseni 130 km/h, 95 % vasemmalla kaistalla ja takaluukkuun roikkumaan jos edellä olevat eivät väistä ei täytä yhtään näistä kohdista.Diplomaattihan ajaa ainakin motarilla juuri oikein ; moottoritiellä kuuluukin väistää oikealle kaistalle jos takaa tulee nopeampia, eikä kihnuttaa alinopeutta vasenta kaistaa.
Kai meet sinne rekan taakse nuhjaamaan 80kmh kun takaa tulee joku kovempaa?Juurikin tämä. Nämä avensis kuskit ovat itsekeskeisiä kusipäitä.
Itse ajan juuri samalla nopeudella, kuin sinä ja väistän heti oikealle jos takaa tulee nopeampi. Noin 95% vuodessa saa koko matkan ajaa vasenta kaistaa tuolla nopeudella.
Ei käsijarrun kytkeminen sytytä jarruvaloja.
Arvasit oikeinJos arvaan oikein, niin se taisi olla tässä nimenomaan pointtina.
Kehäteiden ulkopuolella. Näin Helsingistä katsoen pakko tässä yhteydessä olettaa, että kyse on Pietarin kehäteistä.Mikäs määritelmä tuo lande on tällä kertaa, kun joillakin se on alkavinaan jo kehä3:n ulkopuolella?
Ei taida sinunkaan motarikokemukset ainakaan kovin laajalta alueelta olla. Pääkaupunkiseudun kehäteiden välillä arvaan ma. Ihan samanlaisia nutaajia löytyy myös niiden 530d:n ja E350:n puikoista. Anna tilaa, niin kuolleeseen kulmaan jää. Tästä huolimatta annan tilaa. Jos en jaksa possujunaa, ajan motarilla rajoitus + 20. Tällöin nopeammat osaavat toimia, kun saavat latua.Et ilmeisesti aja kovin paljoa moottoriteillä. Tai sitten nuo on juuri niitä skoda-kuljettajia, jotka ohittavat hengenheimolaisiaan avensiksissa.
Kai meet sinne rekan taakse nuhjaamaan 80kmh kun takaa tulee joku kovempaa?
90% näistä keisseistä kun tekee tilaa kovempaa tulijoille loppuu meno siinä kohtaa kun perä on kuskin oven kohdalla. Siinähän sitten odottelet 1.5km ennenkuin tämä sankari päässyt ohi. Varsinkin jos itellä vakkari päällä niin ei tunnu kukaan pääsevän ohi ainakaan ylämäkeen. Muutenhan voisi hellätä kaasua.
En minä ainakaan PKS-alueella asuvana ja kyllä usein Itä-Suomessa ajelleena, huomaa juurikaan eroa.Joudun (puoli)vastentahtoisesti autoilemaan myös Itä-Suomessa ja yleensä menee puolisen päivää, että tottuu paikalliseen liikennekulttuuriin. Liekö itärajan säteilyvaikutusta, mutta – ainakin omien havaintojeni mukaan –perseily on idässä ihan eri luokkaa verrattuna muuhun maahan. Tässä kaksi suosikkiani viime viikon lopulta:
1) Valitetaan parkkipaikkojen puutetta, mutta kadunvarsipaikat täytetään jättäen rivin eteen ja taakse n. 4/5 auton mittainen tyhjä tila. Tyhjät, autojen välissä olevat kadunvarsipaikat täytetään siten, että varmasti saadaan se kahden auton tila tuhlattua.
2) Jarrutetaan vihreisiin valoihin ja sitten, keltaisen syttyessä painetaan kaasua. Olen arvuutellut itsekseni, onko kyse jostain liikenteellisestä varttiryssäbingosta, jossa yritetään saada mahdollisimman monta takana tulevaa autoa jäämään punaisiin valoihin.
Yleisesti ottaen hommaa riivaa sellainen ylivarovaisuus yhdistettynä täysin puuttuvaan haluun edesauttaa liikenteen yleissujuvuutta: riittää kun ”mie” ehdin.
Hemmetti, että nyppii joskus. Hmm… tämän olisi voinut kai laittaa myös Mikä tänään vituttaa -lankaan.
No kunhan ajattelin, sanoit että teet tilaa heti niin kait se sitten tarkoittaa, että sitä tehdään heti.Siis onko suomalaiset oikeasti näin typeriä, että pitää mennä rekan taakse nyhjäämään???? Siis oikeasti.
Näissä tapauksissa painan kaasua sen verran, että pääsen rekan ohi ja voin sitten laskea nopeutta. Jos siinä on useampi niin mennään kaikkien niiden ohi.
Ei elämästä tarvitse tehdä niin vaikeaa etenkään sujuvasta ajamisesta.
Mikäs oikeus kenelläkään on vaihtaa kaistaa niin, että takaa tuleva joutuu jarruttamaan?Harmittaa kyllä jos itse ajaa 120 gps mukaan motarilla ja 100 ajava tulee eteen, mutta sama oikeus niillä satasta ajavilla on ohittaa se 90 rekka tms kuin muillakin,
Sama oikeus ohittaa ja sama velvollisuus olla häiritsemättä muuta liikennettä.Harmittaa kyllä jos itse ajaa 120 gps mukaan motarilla ja 100 ajava tulee eteen, mutta sama oikeus niillä satasta ajavilla on ohittaa se 90 rekka tms kuin muillakin.
Yritätkö nyt tahallasi sotkea keskenään kaistanvaihdon siten, että viereistä kaistaa ajava joutuu jarruttamaan onnettomuuden välttääkseen, ja kaistanvaihdon tyhjälle kaistalle siten, että satojen metrien päästä takaa tuleva joutuu puolen minuutin päästä hidastamaan?Mikäs oikeus kenelläkään on vaihtaa kaistaa niin, että takaa tuleva joutuu jarruttamaan?
No niinpä. Muita kuljettajia tuskin pystyy muuttamaa ja tietyllä tavalla ajavia ihmisiä tulee aina olemaan liikenteessä, mutta sen sijaan itse voi yrittää kehittyä kuljettajana. Puskurissa roikkuminen ei edistä sujuvuutta eikä turvallisuutta.Ei elämästä tarvitse tehdä niin vaikeaa etenkään sujuvasta ajamisesta.
Olin tuossa kuorma-autolla motarilla ja kehällä liikenteessä ja voi helvetti tuota autoilijoiden typeryyttää.
Ensinnäkin, se kuorma-auto ei mene 90km/h kovempaa, silti joka kolmas autoilija ajoi aivan perseeseen kiinni, jarrutti ja vaihtoi kaistaa ja lähti uudestaan kiihdyttämään, toljottavat suu auki ja kännykkä naaman edessä
Sitten kun sieltä tulee useampi auto niin tämä idiootti hyppää sinne vasemmalle kaistalle kaikkien eteen ja kihnuttaa juuri ja juuri 100 ohi keräten kymmenen auton jonon siihen
Kehällä ajetaan niin lähellä takana etten näe peileistä pahimmillaan kahta autoa, sama kun laitan vilkun päälle liittyäkseni kehälle, motarille tms. niin väli vain vedetään kiinni ymmärtämättä sitä tosiasiaa etten voi mitenkään saada siinä 100m aikana kiihtymään sitä malmikasaa tavoitenopeuteen, saatikka motarilla kun ei mene kuin sen 90km/h. Sitten joudun hyppää jarrulle ja aloittamaan koko kiihdytyksen uudestaan hidastaen vielä useamman ajoa.
En ole havainnut samaa. Muutamaa satunnaista perseilijää lukuunottamatta ammattikuljettajat näyttävät ajavan ihan hyvin ainakin näillä Etelä-Suomen kehillä ja moottoriteillä.Kehilllä ja motarilla "ammattiautoilijat" olleet pahimpia persreikiä. Millon moottoritiellä kihnutetaan rajoitinta vasten toisen "ammattiautoilija" kanssa kilometrikaupalla rinta rinnan.
Sitten nämä maansiirto ja muu kuljetus porukka on kyllä sellaista sankaria, että oksat pois. Millon sepelit lentelee autoilijoiden päälle, milloin ylikuormattu auto on kyljellään, milloin kyydistä putoilee työmaakoppeja jne.
Idioottimaisin ja tyhmin ammattikunta on tämä. Valitettavasti logistiikan kanssa joutuu olemaan silloin tällöin tekemisissä, niin ei nuo mitään ruudin keksijöitä ole.
Usko tai älä, mutta päteviä ja hyviä ammattikuljettajia kyllä löytyy myös. Ei siis kannata leimata koko ammattikuntaa.Kehilllä ja motarilla "ammattiautoilijat" olleet pahimpia persreikiä. Millon moottoritiellä kihnutetaan rajoitinta vasten toisen "ammattiautoilija" kanssa kilometrikaupalla rinta rinnan.
Sitten nämä maansiirto ja muu kuljetus porukka on kyllä sellaista sankaria, että oksat pois. Millon sepelit lentelee autoilijoiden päälle, milloin ylikuormattu auto on kyljellään, milloin kyydistä putoilee työmaakoppeja jne.
Idioottimaisin ja tyhmin ammattikunta on tämä. Valitettavasti logistiikan kanssa joutuu olemaan silloin tällöin tekemisissä, niin ei nuo mitään ruudin keksijöitä ole.
Kun tässä nyt on ollut tätä ohitus- ja kaistanvaihtokeskustelua, niin itse olen jotenkin mieltänyt niin, että ajaminen on kaikille mukavampaa ja turvallisempaa kun vähän ennakoi tulevia tilanteita ja muiden autoilijoiden reagointia niihin.
Esimerkiksi jos jostain syystä on ajamassa vasenta kaistaa, ja edellä oleva oikeaa kaistaa ajava auto lähenee edellään ajavaa rekkaa n. 120km/h nopeudella tai vaikka sillä 110km/h nopeudella, niin olisi fiksumpaa laskea hieman omaa nopeutta eikä tykittää vakkarilla 130km/h eteenpäin vasenta kaistaa kun odotettavissa on, että edellä oikeaa kaistaa ajava todennäköisesti kohta haluaa sen rekan ohittaa. Tai mikäli on jo melkein sen toisen auton kohdalla eri kaistalla niin olisi fiksumpaa hetkellisesti omaa nopeutta, ettei toinen auto joudu jarruttamaan vaan pääsee sujuvasti siirtymään vasemmanpuoleiselle kaistalle. Lisäksi myös riittävä turvaväli sujuvoittaa liikennettä kun ei tarvitse koko ajan pumpata jarruja jos joku tuleekin eteen, vaan voi hidastaa tarvittaessa moottorijarrutuksella nopeuden sopivaksi.
Tietysti myös vilkun käyttö ajoissa olisi suotavaa, että muut autoilijat pystyisivät tätä ennakointia tekemään ja omalta osaltaan sujuvoittamaan liikennettä nopeuttaan säätelemällä. Aika monet tuntuvat käyttävät vilkkua vain sen vuoksi, että niin kuuluu tehdä eivätkä ajattele sen olevan signaali muille jostain tulevasta tapahtumasta. Sivuvilkkua esimerkiksi väläytetään kerran kun puolet renkaista on jo toisella kaistalla tai ei käytetä kaistanvaihdoissa ollenkaan.
Näinkö erilaiselta liikenne näyttää bussin/taksin ikkunastaKehilllä ja motarilla "ammattiautoilijat" olleet pahimpia persreikiä. Millon moottoritiellä kihnutetaan rajoitinta vasten toisen "ammattiautoilija" kanssa kilometrikaupalla rinta rinnan.
Sitten nämä maansiirto ja muu kuljetus porukka on kyllä sellaista sankaria, että oksat pois. Millon sepelit lentelee autoilijoiden päälle, milloin ylikuormattu auto on kyljellään, milloin kyydistä putoilee työmaakoppeja jne.
Idioottimaisin ja tyhmin ammattikunta on tämä. Valitettavasti logistiikan kanssa joutuu olemaan silloin tällöin tekemisissä, niin ei nuo mitään ruudin keksijöitä ole.
Kaistan vaihtaja väistää joten sopeuttakoot omaa vauhtia ellei autosta löydy sitä vitun kaasua millä kiihdytetään vasemman kaistan liikennevirtaan sopivaksi. Olisipa suomen motareilla kolmas kaista jolla yksiselitteisesti väistettäisiin nopeampaa liikennettä niin ei tarvitsisi vängätä näistä sivukaupallaEsimerkiksi jos jostain syystä on ajamassa vasenta kaistaa, ja edellä oleva oikeaa kaistaa ajava auto lähenee edellään ajavaa rekkaa n. 120km/h nopeudella tai vaikka sillä 110km/h nopeudella, niin olisi fiksumpaa laskea hieman omaa nopeutta eikä tykittää vakkarilla 130km/h eteenpäin vasenta kaistaa kun odotettavissa on, että edellä oikeaa kaistaa ajava todennäköisesti kohta haluaa sen rekan ohittaa. Tai mikäli on jo melkein sen toisen auton kohdalla eri kaistalla niin olisi fiksumpaa hetkellisesti omaa nopeutta, ettei toinen auto joudu jarruttamaan vaan pääsee sujuvasti siirtymään vasemmanpuoleiselle kaistalle. Lisäksi myös riittävä turvaväli sujuvoittaa liikennettä kun ei tarvitse koko ajan pumpata jarruja jos joku tuleekin eteen, vaan voi hidastaa tarvittaessa moottorijarrutuksella nopeuden sopivaksi.
Osa liikenteestä on myös 100km/h ajavia linja-autoja ja vastaavia, jotka myös voivat haluta ohittaa niitä 80-90km/h ajavia rekkoja. Ja jos itse ajaa 130km/h eli ts. ylinopeutta, niin voi olla myös odotettavissa, että osa ohittajista on hitaampia.Vasen kaista on ohituskaista, siihen eteen ei pompata ja hidasteta muiden menoa ja se kaistaa vaihtava on tästä vastuussa.
Sitten jos asenne on se "ei mulla kiire ole" menkööt sinne vanhalle tielle ajamaan sitä 60-80km/h, mutta älä nyt saatana tule motarille vasemmalle kaistalle meuhkaa "ei mulla ole kiire, ei voi olla sullakaan"!
Esimerkiksi jos jostain syystä on ajamassa vasenta kaistaa, ja edellä oleva oikeaa kaistaa ajava auto lähenee edellään ajavaa rekkaa n. 120km/h nopeudella tai vaikka sillä 110km/h nopeudella, niin olisi fiksumpaa laskea hieman omaa nopeutta eikä tykittää vakkarilla 130km/h eteenpäin vasenta kaistaa kun odotettavissa on, että edellä oikeaa kaistaa ajava todennäköisesti kohta haluaa sen rekan ohittaa. Tai mikäli on jo melkein sen toisen auton kohdalla eri kaistalla niin olisi fiksumpaa hetkellisesti omaa nopeutta, ettei toinen auto joudu jarruttamaan vaan pääsee sujuvasti siirtymään vasemmanpuoleiselle kaistalle. Lisäksi myös riittävä turvaväli sujuvoittaa liikennettä kun ei tarvitse koko ajan pumpata jarruja jos joku tuleekin eteen, vaan voi hidastaa tarvittaessa moottorijarrutuksella nopeuden sopivaksi.
Olen tehnyt saman huomion ja ihmettelen tämänkin kohdalla sitä, mikseivät ennakoi tulevaa ohitusta. Parhaimmat ajavat rekan taakse, jarruttavat ikään kuin rekka olisi ilmestynyt eteen tyhjästä ja sitten vaihtavat kaistaa kun vauhti on jo tippunut sen verran, että takaa tulijat joutuvat jarruttamaan huomattavasti.Omien kokemusteni perusteella näissä tilanteissa "syyllinen" töksähtelyyn on useimmiten se, joka ajaa oikeanpuoleista kaistaa henkilöautolla hieman hitaammin kuin vasemmalla kaistalla menijät ja haluaa lähteä ohittamaan edessä lähestyvän rekan.
En? Puhun nimenomaan tuosta ensin mainitusta tilanteesta, tosin ei siinä tarvitse olla onnettomuuden välttämisestä kyse.Yritätkö nyt tahallasi sotkea keskenään kaistanvaihdon siten, että viereistä kaistaa ajava joutuu jarruttamaan onnettomuuden välttääkseen, ja kaistanvaihdon tyhjälle kaistalle siten, että satojen metrien päästä takaa tuleva joutuu puolen minuutin päästä hidastamaan?
Tästä olen samaa mieltä. Kunhan tarkistin, sillä aiempi keskustelu koski ennemminkin jälkimmäistä tilannetta. Siis sellaista, että takaa tullaan kaukaa ylinopeutta ja ärsyynnytään siitä, ettei edellä oleva hitaampi tee tilaa tai paina kaasua.En? Puhun nimenomaan tuosta ensin mainitusta tilanteesta, tosin ei siinä tarvitse olla onnettomuuden välttämisestä kyse.
Jos joku 100km/h ajava vaihtaa kaistaa 30m 120km/h ajavan eteen, niin jotain on mennyt pieleen, vaikkei mikään läheltäpiti-tilanne olekaan. Metrimäärät on tulkinnanvaraisia, mutta jos joku on sinua ohittamassa et saa lähteä ohittamaan edessä menevää sinuakin hitaampaa ajoneuvoa.
Nuo työmaiden rajoitukset ovat yksi naurettavin asia tässä maassa.
Niin on, kun se taunus tai loppuunviritetty lada nutaa siinä edessä muutaman päivän ennenkuin löytyy vaihde, kaasupoljin tai nopeusmittari/almanakka 10-20 kilometriä työmaan rajoituksen loputtua.
Niille rajoituksille on muitakin syitä kuin siellä seisovat työhenkilöt.Lähinnä se, että töö meehet ovat olleet puoli vuotta jo Virossa ja silti nuo merkit ovat paikoillaan.
Niille rajoituksille on muitakin syitä kuin siellä seisovat työhenkilöt.
Valitettavasti löytyy sitten sekin idioottilauma, jotka kyllä ennakoivat, mutta eivät mitenkään hahmota tai edes seuraa ajoneuvojen nopeuksia takana. Siinä sitten painetaan minuuttikaupalla sen etanan perässä, kun ohittaa 88,5 km/h nopeudella rekkaa. Vielä rasittavampi ryhmä on "vuoronvaraajat", jotka tasan sillä hetkellä heräävät siirtymään vasurille, kun itse pistän vilkun päälle. Sillä toki ei ole mitään väliä, että olisin 10 kertaa ehtinyt ohittaa ko. vuoronvaraajan ennen rekkaa. Pahimpia mulkkuja tuntuu olevan rajoitus+5-10 km/h nopeudessa. Yhtään siitä ei uskalleta nopeutta nostaa ja "minulla on oikeus" tyylisesti tukitaan vasuri vähää välittämättä taakse kertyvästä jonosta. Osa tosin ei yksinkertaisesti vaan katso taaksepäin. Yllättävän usein tällainen sankari saa jonkun "herätyksen" ja siirtyy ralliliikkeellä oikealle - suoraan rekan tai muun auton taakseOlen tehnyt saman huomion ja ihmettelen tämänkin kohdalla sitä, mikseivät ennakoi tulevaa ohitusta. Parhaimmat ajavat rekan taakse, jarruttavat ikään kuin rekka olisi ilmestynyt eteen tyhjästä ja sitten vaihtavat kaistaa kun vauhti on jo tippunut sen verran, että takaa tulijat joutuvat jarruttamaan huomattavasti.
Näidenkin olisi hyvä ennakoida tilanteita ja alkaa miettimään sopivaa ohitusväliä jo siinä kohtaa kun rekka alkaa horisontissa näkyä kun tiedossa on, ettei rekka varmastikaan 120km/h aja. Ei siis ollut tarkoitus ottaa mitään puolia tässä asiassa, vaan yleisesti todeta, että liikenne sujuisi paljon paremmin mikäli kaikki ennakoisivat tulevia tapahtumia.
Opetetaanko autokoulussa tätä nykyä, että ylinopeutta saa ajaa, jos vain mieli tekee? Nelikaistaisella tiellä sitä vasentakin kaistaa koskee samat rajoitukset - jos edellä ajavalla on JO 10 km/h enemmän nopeutta kuin rajoitus, se on täysin ja täsmälleen riittävä nopeus. Kenelläkään ei ole velvollisuutta ajaa niin reilusti yli rajoituksen siksi, että joku mulkero takana luulee saavansa ajaa miten huvittaa.Pahimpia mulkkuja tuntuu olevan rajoitus+5-10 km/h nopeudessa. Yhtään siitä ei uskalleta nopeutta nostaa ja "minulla on oikeus" tyylisesti tukitaan vasuri vähää välittämättä taakse kertyvästä jonosta. Osa tosin ei yksinkertaisesti vaan katso taaksepäin. Yllättävän usein tällainen sankari saa jonkun "herätyksen" ja siirtyy ralliliikkeellä oikealle - suoraan rekan tai muun auton taakse
Opetetaankohan ajokoulussa tätä nykyä, että liikennettä varsinkin useampikaistaisella on syytä seurata tiivisti sekä eteen että taakse?
Ai että sulla on oikeus päättää, että ajat x määrä ylinopeutta ja kukaan ei saa ajaa sitä kovempaa Nyt kyllä osui ja upposi, voiko tuon pahempaa kaksinaismoraalia ollakkaan. Mitä jos vaan ihan rauhallisesti ottaisit muut huomioon ja siirtyisit heti sopivan paikan tullen oikealle. Kaikki saa siten ajaa sitä nopeutta mitä haluaa.Opetetaanko autokoulussa tätä nykyä, että ylinopeutta saa ajaa, jos vain mieli tekee? Nelikaistaisella tiellä sitä vasentakin kaistaa koskee samat rajoitukset - jos edellä ajavalla on JO 10 km/h enemmän nopeutta kuin rajoitus, se on täysin ja täsmälleen riittävä nopeus. Kenelläkään ei ole velvollisuutta ajaa niin reilusti yli rajoituksen siksi, että joku mulkero takana luulee saavansa ajaa miten huvittaa.
Ei sillä alalla myöskään ole ihmeemmin resursseja tai häävit palkat.Kehilllä ja motarilla "ammattiautoilijat" olleet pahimpia persreikiä. Millon moottoritiellä kihnutetaan rajoitinta vasten toisen "ammattiautoilija" kanssa kilometrikaupalla rinta rinnan.
Sitten nämä maansiirto ja muu kuljetus porukka on kyllä sellaista sankaria, että oksat pois. Millon sepelit lentelee autoilijoiden päälle, milloin ylikuormattu auto on kyljellään, milloin kyydistä putoilee työmaakoppeja jne.
Idioottimaisin ja tyhmin ammattikunta on tämä. Valitettavasti logistiikan kanssa joutuu olemaan silloin tällöin tekemisissä, niin ei nuo mitään ruudin keksijöitä ole.
Nimeomaan näin, mutta valitettavan harvalla tuntuu olevan sen verran hahmotuskykyä tai kiinnostusta ajamisen suhteen, että toimisi näin.Kun tässä nyt on ollut tätä ohitus- ja kaistanvaihtokeskustelua, niin itse olen jotenkin mieltänyt niin, että ajaminen on kaikille mukavampaa ja turvallisempaa kun vähän ennakoi tulevia tilanteita ja muiden autoilijoiden reagointia niihin.
Esimerkiksi jos jostain syystä on ajamassa vasenta kaistaa, ja edellä oleva oikeaa kaistaa ajava auto lähenee edellään ajavaa rekkaa n. 120km/h nopeudella tai vaikka sillä 110km/h nopeudella, niin olisi fiksumpaa laskea hieman omaa nopeutta eikä tykittää vakkarilla 130km/h eteenpäin vasenta kaistaa kun odotettavissa on, että edellä oikeaa kaistaa ajava todennäköisesti kohta haluaa sen rekan ohittaa. Tai mikäli on jo melkein sen toisen auton kohdalla eri kaistalla niin olisi fiksumpaa hetkellisesti omaa nopeutta, ettei toinen auto joudu jarruttamaan vaan pääsee sujuvasti siirtymään vasemmanpuoleiselle kaistalle. Lisäksi myös riittävä turvaväli sujuvoittaa liikennettä kun ei tarvitse koko ajan pumpata jarruja jos joku tuleekin eteen, vaan voi hidastaa tarvittaessa moottorijarrutuksella nopeuden sopivaksi.
Tietysti myös vilkun käyttö ajoissa olisi suotavaa, että muut autoilijat pystyisivät tätä ennakointia tekemään ja omalta osaltaan sujuvoittamaan liikennettä nopeuttaan säätelemällä. Aika monet tuntuvat käyttävät vilkkua vain sen vuoksi, että niin kuuluu tehdä eivätkä ajattele sen olevan signaali muille jostain tulevasta tapahtumasta. Sivuvilkkua esimerkiksi väläytetään kerran kun puolet renkaista on jo toisella kaistalla tai ei käytetä kaistanvaihdoissa ollenkaan.
Tai ne ei ole ikinä tulleet paikalle vielä.Lähinnä se, että töö meehet ovat olleet puoli vuotta jo Virossa ja silti nuo merkit ovat paikoillaan.
Harvalle vaan tuntuu riittävän, että siirtyy sinne oikealle kun on tilaa, vaan se pitäisi tehdä esim. kun ajaa talvella motarilla rekkajonon rinnalla 110kmh.Ai että sulla on oikeus päättää, että ajat x määrä ylinopeutta ja kukaan ei saa ajaa sitä kovempaa Nyt kyllä osui ja upposi, voiko tuon pahempaa kaksinaismoraalia ollakkaan. Mitä jos vaan ihan rauhallisesti ottaisit muut huomioon ja siirtyisit heti sopivan paikan tullen oikealle. Kaikki saa siten ajaa sitä nopeutta mitä haluaa.
Joka joukkoon mahtuu idiootteja. Joustavasti (ja kovaa) ajamalla pääsee suurimmasta osasta eroon. Oli se nopeus mikä tahansa, niin jatkuvasti jos on vaikeaa kanssa-autoilijoiden kanssa, niin yleensä se syy ei tällöin löydy kanssa-autoilijoista. Tilankin antaminen on taitolaji, vaatii jonkun verran harjaantumista nähdä missä välissä taakse tullut pääsee ohi. Ja pitää myös seurata miten nopeasti se sinne taakse on putkahtanut. 1 km/h vakkarirunkusta on tuskallisin päästä eroon, yleensä pistän itse lisää vauhtia, jos rikesakkorajassa on ”tilaa”.Harvalle vaan tuntuu riittävän, että siirtyy sinne oikealle kun on tilaa, vaan se pitäisi tehdä esim. kun ajaa talvella motarilla rekkajonon rinnalla 110kmh.
Kehilllä ja motarilla "ammattiautoilijat" olleet pahimpia persreikiä.
e: Unohtamatta tietenkään sitä, että ennen vasurille siirtymistä katsoo ne 20-30+ km/h kiiturit pois. Turha mennä niiden eteen pitkän rekkajonon kohdalla, hermostuu ja turhautuu vain molemmat.
Olet sitten ilmeisesti itse ammattiautolija jos kerran ammattiautoilijat on niitä pahimpia persreikiä?
Kirjaimellisesti perseessä ajaminen harkitusti on nimittäin sitä pahimman luokan persreikäilyä.
Vaarannat liikennettä harkitusti ja tarkoituksella huomattavasti tasan sen takia että haluat kiusata toista autoilija jonka aiempi käyttäytyminen ärsytti sinua.
En voi sille mitään...