Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Diplomaattihan ajaa ainakin motarilla juuri oikein ; moottoritiellä kuuluukin väistää oikealle kaistalle jos takaa tulee nopeampia, eikä kihnuttaa alinopeutta vasenta kaistaa.

Väistän itse aina oikealle jos joku tulee takaa nopeampaa, vaikka ajan 120 alueella GPS nopeutta ~128/129 vakkarilla. Ei mua haittaa tippaakaan vaikka jollain on kiireempi.

Harmillisesti suomesta löytyy runsaasti tätä jullipäistä väkeä joka ajaa Avensiksellaan "mittarin mukaan" 115 km/h motarilla jolloin todellinen nopeus on ~100 ja "opetusmielessä" vaihtavat tahallaan kaistaa siihen nopeampaa tulevan keulan eteen "koska ylinopeus on kiellettyä" ja jäävät siihen piruuttaan jurnuttamaan pitkäksi aikaa että "ylinopeustelija opppisi olemaan".
Pahoittelut kun sotken tätä öyhötystä faktalla, mutta 115 km/h mittarin mukaan on 111 km/h todellista nopeutta ( Avensis -15 ), kunhan pidetään renkaat alkuperäisen kokoisina.
 
Pointti oli se, että pysytään siellä oikealla kaistalla eikä kimpoilla vasemmalle kaistalle tukkimaan liikennettä.

Maalaisilla on suuri ongelma ymmärtää moottoritiellä ajamisen säännöt.
Mikäs määritelmä tuo lande on tällä kertaa, kun joillakin se on alkavinaan jo kehä3:n ulkopuolella?
Sehän ei vaikuta kuitenkaan siihen perseilijään, joka tekee idioottimaisen kaistan vaihdon.

Tältä foorumiltako ne köröttelijät sitten ilmoittautuivat, kun useampi on jo viestien perusteella ilmoittanut tekevänsä typeriä kaistan vaihdoksia vaikka nopeampi on tulossa takaa. Näiltä kortti pois ehdottomasti.
En ihmettele, jos joku menee vakkarikuskin eteen, kun heillä se ohitus kestää joskus minuutteja.
 
Siis kummalla nyt kestää. Se joka ajaa 130kmh gps:ää vaiko avensis kuskilla, joka yllättäen huomaa edessä ajavan rekkacolonnan ja kääntää takaa tulevien eteen @110km/h
 
Siis kummalla nyt kestää. Se joka ajaa 130kmh gps:ää vaiko avensis kuskilla, joka yllättäen huomaa edessä ajavan rekkacolonnan ja kääntää takaa tulevien eteen @110km/h
Kyllä se yleisin minun huomaama vakkarikuskin tekemä ohitus on mallia lähes samaa vauhtia vierellä ajaen.
 
Kyllä se yleisin minun huomaama vakkarikuskin tekemä ohitus on mallia lähes samaa vauhtia vierellä ajaen.

Et ilmeisesti aja kovin paljoa moottoriteillä. Tai sitten nuo on juuri niitä skoda-kuljettajia, jotka ohittavat hengenheimolaisiaan avensiksissa.
 
Et ilmeisesti aja kovin paljoa moottoriteillä. Tai sitten nuo on juuri niitä skoda-kuljettajia, jotka ohittavat hengenheimolaisiaan avensiksissa.
Normaalia ohittajaa ei välttämättä tunnista, että käyttääkö se vakkaria vai ei, mutta nuo on selviä tapauksia. Se edellinen tarkan nopeuden ohittaja ajoi Audilla eli oikeassa olit, että Skodahan se vain oli.
 
Diplomaattihan ajaa ainakin motarilla juuri oikein ; moottoritiellä kuuluukin väistää oikealle kaistalle jos takaa tulee nopeampia, eikä kihnuttaa alinopeutta vasenta kaistaa.
Moottoritiellä kuuluu ajaa korkeintaan 120 km/h, ohittaa hitaammat vasemmalta ja palata oikealle, kun siellä on riittävästi tilaa tehdä niin turvallisesti. Luullakseni 130 km/h, 95 % vasemmalla kaistalla ja takaluukkuun roikkumaan jos edellä olevat eivät väistä ei täytä yhtään näistä kohdista.
 
Juurikin tämä. Nämä avensis kuskit ovat itsekeskeisiä kusipäitä.

Itse ajan juuri samalla nopeudella, kuin sinä ja väistän heti oikealle jos takaa tulee nopeampi. Noin 95% vuodessa saa koko matkan ajaa vasenta kaistaa tuolla nopeudella.
Kai meet sinne rekan taakse nuhjaamaan 80kmh kun takaa tulee joku kovempaa?

90% näistä keisseistä kun tekee tilaa kovempaa tulijoille loppuu meno siinä kohtaa kun perä on kuskin oven kohdalla. Siinähän sitten odottelet 1.5km ennenkuin tämä sankari päässyt ohi. Varsinkin jos itellä vakkari päällä niin ei tunnu kukaan pääsevän ohi ainakaan ylämäkeen. Muutenhan voisi hellätä kaasua.
 
Ei käsijarrun kytkeminen sytytä jarruvaloja.

Jos arvaan oikein, niin se taisi olla tässä nimenomaan pointtina.
Arvasit oikein ;)
Mikäs määritelmä tuo lande on tällä kertaa, kun joillakin se on alkavinaan jo kehä3:n ulkopuolella?
Kehäteiden ulkopuolella. Näin Helsingistä katsoen pakko tässä yhteydessä olettaa, että kyse on Pietarin kehäteistä.
Et ilmeisesti aja kovin paljoa moottoriteillä. Tai sitten nuo on juuri niitä skoda-kuljettajia, jotka ohittavat hengenheimolaisiaan avensiksissa.
Ei taida sinunkaan motarikokemukset ainakaan kovin laajalta alueelta olla. Pääkaupunkiseudun kehäteiden välillä arvaan ma. Ihan samanlaisia nutaajia löytyy myös niiden 530d:n ja E350:n puikoista. Anna tilaa, niin kuolleeseen kulmaan jää. Tästä huolimatta annan tilaa. Jos en jaksa possujunaa, ajan motarilla rajoitus + 20. Tällöin nopeammat osaavat toimia, kun saavat latua.
Niin, enkä hiillosta kenenkään kontissa. Olen jo sen verran iso, että osaan tehdä asialle jotain, enkä vaan kiukuttele peukalo perseessä. :)
Tarkoituksella kiusaavat erikseen, mutta niistä ei nyt ole kyse.
 
Kai meet sinne rekan taakse nuhjaamaan 80kmh kun takaa tulee joku kovempaa?

90% näistä keisseistä kun tekee tilaa kovempaa tulijoille loppuu meno siinä kohtaa kun perä on kuskin oven kohdalla. Siinähän sitten odottelet 1.5km ennenkuin tämä sankari päässyt ohi. Varsinkin jos itellä vakkari päällä niin ei tunnu kukaan pääsevän ohi ainakaan ylämäkeen. Muutenhan voisi hellätä kaasua.

Siis onko suomalaiset oikeasti näin typeriä, että pitää mennä rekan taakse nyhjäämään???? Siis oikeasti.

Näissä tapauksissa painan kaasua sen verran, että pääsen rekan ohi ja voin sitten laskea nopeutta. Jos siinä on useampi niin mennään kaikkien niiden ohi.

Ei elämästä tarvitse tehdä niin vaikeaa etenkään sujuvasta ajamisesta.
 
Vituttaa pussittajat Kehä kolmosella. Eka ajetaan 100 km/h ja kameran kohdalla jarrutellaan 80.

Tommosen kaaharin eteenkään ei voi vaihtaa kaistaa kun saat perässäroikkujan 100% varmuudella.

Ongelma tulee siinä esiin kun itse ajat vaikka 80 oikeaa kaistaa ja jono tulee perä edellä vastaan 65 km/h juuri kameran kohdalla.
Koita tässä sitten ennakoida kaistanvaihto kun vasemmalla kaistalla vedetään 100->80.
 
Viimeksi muokattu:
Joudun (puoli)vastentahtoisesti autoilemaan myös Itä-Suomessa ja yleensä menee puolisen päivää, että tottuu paikalliseen liikennekulttuuriin. Liekö itärajan säteilyvaikutusta, mutta – ainakin omien havaintojeni mukaan –perseily on idässä ihan eri luokkaa verrattuna muuhun maahan. Tässä kaksi suosikkiani viime viikon lopulta:

1) Valitetaan parkkipaikkojen puutetta, mutta kadunvarsipaikat täytetään jättäen rivin eteen ja taakse n. 4/5 auton mittainen tyhjä tila. Tyhjät, autojen välissä olevat kadunvarsipaikat täytetään siten, että varmasti saadaan se kahden auton tila tuhlattua.

2) Jarrutetaan vihreisiin valoihin ja sitten, keltaisen syttyessä painetaan kaasua. Olen arvuutellut itsekseni, onko kyse jostain liikenteellisestä varttiryssäbingosta, jossa yritetään saada mahdollisimman monta takana tulevaa autoa jäämään punaisiin valoihin.

Yleisesti ottaen hommaa riivaa sellainen ylivarovaisuus yhdistettynä täysin puuttuvaan haluun edesauttaa liikenteen yleissujuvuutta: riittää kun ”mie” ehdin.

Hemmetti, että nyppii joskus. Hmm… tämän olisi voinut kai laittaa myös Mikä tänään vituttaa -lankaan.
En minä ainakaan PKS-alueella asuvana ja kyllä usein Itä-Suomessa ajelleena, huomaa juurikaan eroa.
Peräkärryn kanssa meni sujuvasti edes takaisin kesällä, mistä aito yllätys.

Pakko nyt sanoa, että ennemmin menen ohi kun nysvään takana 80kmh-alueella ajelevasta autosta ihan turvallisesti, ja lähden valoista ripeästi.

Jos nyt sen ohituksen turvallisesti teen ja joku vilkuttelee, näytän peukkua takalasin läpi.
Eipä ole montaa vilkuttelijaa ollut.
 
Siis onko suomalaiset oikeasti näin typeriä, että pitää mennä rekan taakse nyhjäämään???? Siis oikeasti.

Näissä tapauksissa painan kaasua sen verran, että pääsen rekan ohi ja voin sitten laskea nopeutta. Jos siinä on useampi niin mennään kaikkien niiden ohi.

Ei elämästä tarvitse tehdä niin vaikeaa etenkään sujuvasta ajamisesta.
No kunhan ajattelin, sanoit että teet tilaa heti niin kait se sitten tarkoittaa, että sitä tehdään heti.

Siellä on usein vähän enemmän ohitettavaa kun yksi rekka.

Tokihan sitä voi ajella sitten vaikka 160kmh kun joku hiillostaa perseessä jos siitä tykkää, itse ainakin ajan sitä vauhtia mitä rajoituskyltissä lukee +10kmh ja teen tilaa kun sitä on ja pussitusriskiä ei tule.
 
Harmittaa kyllä jos itse ajaa 120 gps mukaan motarilla ja 100 ajava tulee eteen, mutta sama oikeus niillä satasta ajavilla on ohittaa se 90 rekka tms kuin muillakin,

ja joo, nykyään ihan pirun paljon näkee noita jotka lähtee kiihdyttämään kun on ohi tulossa,
 
Harmittaa kyllä jos itse ajaa 120 gps mukaan motarilla ja 100 ajava tulee eteen, mutta sama oikeus niillä satasta ajavilla on ohittaa se 90 rekka tms kuin muillakin,
Mikäs oikeus kenelläkään on vaihtaa kaistaa niin, että takaa tuleva joutuu jarruttamaan?
 
Mikäs oikeus kenelläkään on vaihtaa kaistaa niin, että takaa tuleva joutuu jarruttamaan?
Yritätkö nyt tahallasi sotkea keskenään kaistanvaihdon siten, että viereistä kaistaa ajava joutuu jarruttamaan onnettomuuden välttääkseen, ja kaistanvaihdon tyhjälle kaistalle siten, että satojen metrien päästä takaa tuleva joutuu puolen minuutin päästä hidastamaan?

Jälkimmäisessä tapauksessa oikeus on tasan yhtä suuri kuin jos ajelisi hitaammin yksikaistaisella tiellä. Liikenteessä on muitakin. Joskus joutuu hidastamaan.
 
Olin tuossa kuorma-autolla motarilla ja kehällä liikenteessä ja voi helvetti tuota autoilijoiden typeryyttää.

Ensinnäkin, se kuorma-auto ei mene 90km/h kovempaa, silti joka kolmas autoilija ajoi aivan perseeseen kiinni, jarrutti ja vaihtoi kaistaa ja lähti uudestaan kiihdyttämään, toljottavat suu auki ja kännykkä naaman edessä:facepalm:

Sitten kun sieltä tulee useampi auto niin tämä idiootti hyppää sinne vasemmalle kaistalle kaikkien eteen ja kihnuttaa juuri ja juuri 100 ohi keräten kymmenen auton jonon siihen:darra:

Kehällä ajetaan niin lähellä takana etten näe peileistä pahimmillaan kahta autoa, sama kun laitan vilkun päälle liittyäkseni kehälle, motarille tms. niin väli vain vedetään kiinni ymmärtämättä sitä tosiasiaa etten voi mitenkään saada siinä 100m aikana kiihtymään sitä malmikasaa tavoitenopeuteen, saatikka motarilla kun ei mene kuin sen 90km/h. Sitten joudun hyppää jarrulle ja aloittamaan koko kiihdytyksen uudestaan hidastaen vielä useamman ajoa.
 
Olin tuossa kuorma-autolla motarilla ja kehällä liikenteessä ja voi helvetti tuota autoilijoiden typeryyttää.

Ensinnäkin, se kuorma-auto ei mene 90km/h kovempaa, silti joka kolmas autoilija ajoi aivan perseeseen kiinni, jarrutti ja vaihtoi kaistaa ja lähti uudestaan kiihdyttämään, toljottavat suu auki ja kännykkä naaman edessä:facepalm:

Sitten kun sieltä tulee useampi auto niin tämä idiootti hyppää sinne vasemmalle kaistalle kaikkien eteen ja kihnuttaa juuri ja juuri 100 ohi keräten kymmenen auton jonon siihen:darra:

Kehällä ajetaan niin lähellä takana etten näe peileistä pahimmillaan kahta autoa, sama kun laitan vilkun päälle liittyäkseni kehälle, motarille tms. niin väli vain vedetään kiinni ymmärtämättä sitä tosiasiaa etten voi mitenkään saada siinä 100m aikana kiihtymään sitä malmikasaa tavoitenopeuteen, saatikka motarilla kun ei mene kuin sen 90km/h. Sitten joudun hyppää jarrulle ja aloittamaan koko kiihdytyksen uudestaan hidastaen vielä useamman ajoa.

Kehilllä ja motarilla "ammattiautoilijat" olleet pahimpia persreikiä. Millon moottoritiellä kihnutetaan rajoitinta vasten toisen "ammattiautoilija" kanssa kilometrikaupalla rinta rinnan.

Sitten nämä maansiirto ja muu kuljetus porukka on kyllä sellaista sankaria, että oksat pois. Millon sepelit lentelee autoilijoiden päälle, milloin ylikuormattu auto on kyljellään, milloin kyydistä putoilee työmaakoppeja jne.

Idioottimaisin ja tyhmin ammattikunta on tämä. Valitettavasti logistiikan kanssa joutuu olemaan silloin tällöin tekemisissä, niin ei nuo mitään ruudin keksijöitä ole.
 
Kehilllä ja motarilla "ammattiautoilijat" olleet pahimpia persreikiä. Millon moottoritiellä kihnutetaan rajoitinta vasten toisen "ammattiautoilija" kanssa kilometrikaupalla rinta rinnan.

Sitten nämä maansiirto ja muu kuljetus porukka on kyllä sellaista sankaria, että oksat pois. Millon sepelit lentelee autoilijoiden päälle, milloin ylikuormattu auto on kyljellään, milloin kyydistä putoilee työmaakoppeja jne.

Idioottimaisin ja tyhmin ammattikunta on tämä. Valitettavasti logistiikan kanssa joutuu olemaan silloin tällöin tekemisissä, niin ei nuo mitään ruudin keksijöitä ole.
En ole havainnut samaa. Muutamaa satunnaista perseilijää lukuunottamatta ammattikuljettajat näyttävät ajavan ihan hyvin ainakin näillä Etelä-Suomen kehillä ja moottoriteillä.
 
Kehilllä ja motarilla "ammattiautoilijat" olleet pahimpia persreikiä. Millon moottoritiellä kihnutetaan rajoitinta vasten toisen "ammattiautoilija" kanssa kilometrikaupalla rinta rinnan.

Sitten nämä maansiirto ja muu kuljetus porukka on kyllä sellaista sankaria, että oksat pois. Millon sepelit lentelee autoilijoiden päälle, milloin ylikuormattu auto on kyljellään, milloin kyydistä putoilee työmaakoppeja jne.

Idioottimaisin ja tyhmin ammattikunta on tämä. Valitettavasti logistiikan kanssa joutuu olemaan silloin tällöin tekemisissä, niin ei nuo mitään ruudin keksijöitä ole.
Usko tai älä, mutta päteviä ja hyviä ammattikuljettajia kyllä löytyy myös. Ei siis kannata leimata koko ammattikuntaa.

Hyvä muistaa, että kaupan hyllyiltä loppuisi ruoka ja ihmiset hukkuisivat paskaan, jos isot kumipyörät lakkaisivat pyörimästä. Työtäänhän he vain tekevät, vaikka henkilöautoilijat näkevät isot autot vain tien tukkeena.
 
Viimeksi muokattu:
Kun tässä nyt on ollut tätä ohitus- ja kaistanvaihtokeskustelua, niin itse olen jotenkin mieltänyt niin, että ajaminen on kaikille mukavampaa ja turvallisempaa kun vähän ennakoi tulevia tilanteita ja muiden autoilijoiden reagointia niihin.

Esimerkiksi jos jostain syystä on ajamassa vasenta kaistaa, ja edellä oleva oikeaa kaistaa ajava auto lähenee edellään ajavaa rekkaa n. 120km/h nopeudella tai vaikka sillä 110km/h nopeudella, niin olisi fiksumpaa laskea hieman omaa nopeutta eikä tykittää vakkarilla 130km/h eteenpäin vasenta kaistaa kun odotettavissa on, että edellä oikeaa kaistaa ajava todennäköisesti kohta haluaa sen rekan ohittaa. Tai mikäli on jo melkein sen toisen auton kohdalla eri kaistalla niin olisi fiksumpaa hetkellisesti omaa nopeutta, ettei toinen auto joudu jarruttamaan vaan pääsee sujuvasti siirtymään vasemmanpuoleiselle kaistalle. Lisäksi myös riittävä turvaväli sujuvoittaa liikennettä kun ei tarvitse koko ajan pumpata jarruja jos joku tuleekin eteen, vaan voi hidastaa tarvittaessa moottorijarrutuksella nopeuden sopivaksi.

Tietysti myös vilkun käyttö ajoissa olisi suotavaa, että muut autoilijat pystyisivät tätä ennakointia tekemään ja omalta osaltaan sujuvoittamaan liikennettä nopeuttaan säätelemällä. Aika monet tuntuvat käyttävät vilkkua vain sen vuoksi, että niin kuuluu tehdä eivätkä ajattele sen olevan signaali muille jostain tulevasta tapahtumasta. Sivuvilkkua esimerkiksi väläytetään kerran kun puolet renkaista on jo toisella kaistalla tai ei käytetä kaistanvaihdoissa ollenkaan.
 
Onneksi en ole ammattikuski, mutta kerta C-kortti löytyy niin välillä kiva ajaa siirtoajona isompaa autoa, mutta toi muiden autoilijoin kusipäisyys ihmetyttää vielä enemmän kuin autolla tai prätkällä ollessa.

Samaa saatanan säätöä se on päivästä toiseen tuossa kehän ruuhkassa, poliisi saisi miljoonia euroja vuodessa lisää sakkotuloja jos se haluaisi, niin päin persettä jotkut tuolla ajaa.
 
Kun tässä nyt on ollut tätä ohitus- ja kaistanvaihtokeskustelua, niin itse olen jotenkin mieltänyt niin, että ajaminen on kaikille mukavampaa ja turvallisempaa kun vähän ennakoi tulevia tilanteita ja muiden autoilijoiden reagointia niihin.

Esimerkiksi jos jostain syystä on ajamassa vasenta kaistaa, ja edellä oleva oikeaa kaistaa ajava auto lähenee edellään ajavaa rekkaa n. 120km/h nopeudella tai vaikka sillä 110km/h nopeudella, niin olisi fiksumpaa laskea hieman omaa nopeutta eikä tykittää vakkarilla 130km/h eteenpäin vasenta kaistaa kun odotettavissa on, että edellä oikeaa kaistaa ajava todennäköisesti kohta haluaa sen rekan ohittaa. Tai mikäli on jo melkein sen toisen auton kohdalla eri kaistalla niin olisi fiksumpaa hetkellisesti omaa nopeutta, ettei toinen auto joudu jarruttamaan vaan pääsee sujuvasti siirtymään vasemmanpuoleiselle kaistalle. Lisäksi myös riittävä turvaväli sujuvoittaa liikennettä kun ei tarvitse koko ajan pumpata jarruja jos joku tuleekin eteen, vaan voi hidastaa tarvittaessa moottorijarrutuksella nopeuden sopivaksi.

Tietysti myös vilkun käyttö ajoissa olisi suotavaa, että muut autoilijat pystyisivät tätä ennakointia tekemään ja omalta osaltaan sujuvoittamaan liikennettä nopeuttaan säätelemällä. Aika monet tuntuvat käyttävät vilkkua vain sen vuoksi, että niin kuuluu tehdä eivätkä ajattele sen olevan signaali muille jostain tulevasta tapahtumasta. Sivuvilkkua esimerkiksi väläytetään kerran kun puolet renkaista on jo toisella kaistalla tai ei käytetä kaistanvaihdoissa ollenkaan.

Vasen kaista on ohituskaista, siihen eteen ei pompata ja hidasteta muiden menoa ja se kaistaa vaihtava on tästä vastuussa.

Kun kaikki toimivat kuten laki on kirjoitettu niin ei tule näitä "joustetaan" kaikki paitsi sitten se yksi häsläys, varsinkin kun sinun ehdotelmassa se oikein tapa toimia on se että se oikealla kaistalla oleva hidastaa, antaa nopeampien mennä ohi ja sitten menee itse ohi, tai jos on pakko päästä edelle niin sitten se tehdään niin ettei muu liikenne siitä häiriinny, eli painetaan sitä vitun kaasua että nopeus on se suurin sallittu.

Sitten jos asenne on se "ei mulla kiire ole" menkööt sinne vanhalle tielle ajamaan sitä 60-80km/h, mutta älä nyt saatana tule motarille vasemmalle kaistalle meuhkaa "ei mulla ole kiire, ei voi olla sullakaan"!:facepalm:
 
Kehilllä ja motarilla "ammattiautoilijat" olleet pahimpia persreikiä. Millon moottoritiellä kihnutetaan rajoitinta vasten toisen "ammattiautoilija" kanssa kilometrikaupalla rinta rinnan.

Sitten nämä maansiirto ja muu kuljetus porukka on kyllä sellaista sankaria, että oksat pois. Millon sepelit lentelee autoilijoiden päälle, milloin ylikuormattu auto on kyljellään, milloin kyydistä putoilee työmaakoppeja jne.

Idioottimaisin ja tyhmin ammattikunta on tämä. Valitettavasti logistiikan kanssa joutuu olemaan silloin tällöin tekemisissä, niin ei nuo mitään ruudin keksijöitä ole.
Näinkö erilaiselta liikenne näyttää bussin/taksin ikkunasta :confused2:
 
Esimerkiksi jos jostain syystä on ajamassa vasenta kaistaa, ja edellä oleva oikeaa kaistaa ajava auto lähenee edellään ajavaa rekkaa n. 120km/h nopeudella tai vaikka sillä 110km/h nopeudella, niin olisi fiksumpaa laskea hieman omaa nopeutta eikä tykittää vakkarilla 130km/h eteenpäin vasenta kaistaa kun odotettavissa on, että edellä oikeaa kaistaa ajava todennäköisesti kohta haluaa sen rekan ohittaa. Tai mikäli on jo melkein sen toisen auton kohdalla eri kaistalla niin olisi fiksumpaa hetkellisesti omaa nopeutta, ettei toinen auto joudu jarruttamaan vaan pääsee sujuvasti siirtymään vasemmanpuoleiselle kaistalle. Lisäksi myös riittävä turvaväli sujuvoittaa liikennettä kun ei tarvitse koko ajan pumpata jarruja jos joku tuleekin eteen, vaan voi hidastaa tarvittaessa moottorijarrutuksella nopeuden sopivaksi.
Kaistan vaihtaja väistää joten sopeuttakoot omaa vauhtia ellei autosta löydy sitä vitun kaasua millä kiihdytetään vasemman kaistan liikennevirtaan sopivaksi. Olisipa suomen motareilla kolmas kaista jolla yksiselitteisesti väistettäisiin nopeampaa liikennettä niin ei tarvitsisi vängätä näistä sivukaupalla :btooth:
 
Vasen kaista on ohituskaista, siihen eteen ei pompata ja hidasteta muiden menoa ja se kaistaa vaihtava on tästä vastuussa.
Osa liikenteestä on myös 100km/h ajavia linja-autoja ja vastaavia, jotka myös voivat haluta ohittaa niitä 80-90km/h ajavia rekkoja. Ja jos itse ajaa 130km/h eli ts. ylinopeutta, niin voi olla myös odotettavissa, että osa ohittajista on hitaampia.

Mutta lienee syytä tarkentaa vielä. Jos on aivan kohdalla, niin järkevintä on huomioida toisia ja nostaa hetkellisesti nopeutta, jotta pääsee nopeasti ohi. Jos taas välimatka on pidempi, vauhtia 130km/h ja edellä 120km/h ajava todennäköisesti kohta ohittaa rekkaa, ei ole järkeä luoda vaaratilannetta jatkamalla samaa nopeutta niin, että toinen joutuu joko "pomppaamaan eteen" tai tai voimakkaasti jarruttamaan ja sitten ohittamaan lähtiessä hidastamaan takaa tulevien ajoa kun on joutunut tiputtamaan nopeuden hetkellisesti siihen rekan 90km/h-nopeuteen.

En siis suosittele, että esim nuo linja-autot pomppaavat kenenkään eteen ja lähtökohtaisesti toiminnan pitäisi perustua lakiin, jonka mukaan se kaistanvaihtaja on väistämisvelvollinen. Toisaalta myös järjen käyttö on sallittua ja jos tosiaan ajaa ylinopeutta ja näkee, että joku on lähdössä todennäköisesti kohta ohittamaan niin ei siinäkään ole järkeä, että väkisin työntää takapuskuriin kiinni koska toinen on väistämisvelvollinen.

edit:
Sitten jos asenne on se "ei mulla kiire ole" menkööt sinne vanhalle tielle ajamaan sitä 60-80km/h, mutta älä nyt saatana tule motarille vasemmalle kaistalle meuhkaa "ei mulla ole kiire, ei voi olla sullakaan"!:facepalm:

Nyt oli siis kyse ennakoinnista ja n. 10km/h muutoksista omassa ajonopeudessa, jolla voi sujuvoittaa liikennettä ja parantaa turvallisuutta. En näkisi, että tuolla on käytännössä mitään todellista vaikutusta matka-aikaan.

Jos nyt kuitenkin on niin kiire, että on "pakko" ajaa ylinopeutta ja roikkua vähänkin alle maksiminopeutta ajavien takapuskurissa, niin paras tapa ratkaista ongelma on lähteä aikaisemmin ajamaan.
 
Viimeksi muokattu:
Esimerkiksi jos jostain syystä on ajamassa vasenta kaistaa, ja edellä oleva oikeaa kaistaa ajava auto lähenee edellään ajavaa rekkaa n. 120km/h nopeudella tai vaikka sillä 110km/h nopeudella, niin olisi fiksumpaa laskea hieman omaa nopeutta eikä tykittää vakkarilla 130km/h eteenpäin vasenta kaistaa kun odotettavissa on, että edellä oikeaa kaistaa ajava todennäköisesti kohta haluaa sen rekan ohittaa. Tai mikäli on jo melkein sen toisen auton kohdalla eri kaistalla niin olisi fiksumpaa hetkellisesti omaa nopeutta, ettei toinen auto joudu jarruttamaan vaan pääsee sujuvasti siirtymään vasemmanpuoleiselle kaistalle. Lisäksi myös riittävä turvaväli sujuvoittaa liikennettä kun ei tarvitse koko ajan pumpata jarruja jos joku tuleekin eteen, vaan voi hidastaa tarvittaessa moottorijarrutuksella nopeuden sopivaksi.

Omien kokemusteni perusteella näissä tilanteissa "syyllinen" töksähtelyyn on useimmiten se, joka ajaa oikeanpuoleista kaistaa henkilöautolla hieman hitaammin kuin vasemmalla kaistalla menijät ja haluaa lähteä ohittamaan edessä lähestyvän rekan. Ei vaihdeta vasemmalle hyvissä ajoin kun siihen olisi sopiva tilaisuus, vaan ajetaan hitaamman ajoneuvon perään kiinni ja sitten joko painetaan jarrua tai ängetään vasemmalle kaistalle niin, että muut joutuvat jarruttamaan reilummin. Kyllä ennakointi on pääasiassa sen tehtävä, joka on aikeissa vaihtaa kaistaa.
 
Omien kokemusteni perusteella näissä tilanteissa "syyllinen" töksähtelyyn on useimmiten se, joka ajaa oikeanpuoleista kaistaa henkilöautolla hieman hitaammin kuin vasemmalla kaistalla menijät ja haluaa lähteä ohittamaan edessä lähestyvän rekan.
Olen tehnyt saman huomion ja ihmettelen tämänkin kohdalla sitä, mikseivät ennakoi tulevaa ohitusta. Parhaimmat ajavat rekan taakse, jarruttavat ikään kuin rekka olisi ilmestynyt eteen tyhjästä ja sitten vaihtavat kaistaa kun vauhti on jo tippunut sen verran, että takaa tulijat joutuvat jarruttamaan huomattavasti.

Näidenkin olisi hyvä ennakoida tilanteita ja alkaa miettimään sopivaa ohitusväliä jo siinä kohtaa kun rekka alkaa horisontissa näkyä kun tiedossa on, ettei rekka varmastikaan 120km/h aja. Ei siis ollut tarkoitus ottaa mitään puolia tässä asiassa, vaan yleisesti todeta, että liikenne sujuisi paljon paremmin mikäli kaikki ennakoisivat tulevia tapahtumia.
 
Yritätkö nyt tahallasi sotkea keskenään kaistanvaihdon siten, että viereistä kaistaa ajava joutuu jarruttamaan onnettomuuden välttääkseen, ja kaistanvaihdon tyhjälle kaistalle siten, että satojen metrien päästä takaa tuleva joutuu puolen minuutin päästä hidastamaan?
En? Puhun nimenomaan tuosta ensin mainitusta tilanteesta, tosin ei siinä tarvitse olla onnettomuuden välttämisestä kyse.

Jos joku 100km/h ajava vaihtaa kaistaa 30m 120km/h ajavan eteen, niin jotain on mennyt pieleen, vaikkei mikään läheltäpiti-tilanne olekaan. Metrimäärät on tulkinnanvaraisia, mutta jos joku on sinua ohittamassa et saa lähteä ohittamaan edessä menevää sinuakin hitaampaa ajoneuvoa.
 
En? Puhun nimenomaan tuosta ensin mainitusta tilanteesta, tosin ei siinä tarvitse olla onnettomuuden välttämisestä kyse.

Jos joku 100km/h ajava vaihtaa kaistaa 30m 120km/h ajavan eteen, niin jotain on mennyt pieleen, vaikkei mikään läheltäpiti-tilanne olekaan. Metrimäärät on tulkinnanvaraisia, mutta jos joku on sinua ohittamassa et saa lähteä ohittamaan edessä menevää sinuakin hitaampaa ajoneuvoa.
Tästä olen samaa mieltä. Kunhan tarkistin, sillä aiempi keskustelu koski ennemminkin jälkimmäistä tilannetta. Siis sellaista, että takaa tullaan kaukaa ylinopeutta ja ärsyynnytään siitä, ettei edellä oleva hitaampi tee tilaa tai paina kaasua.
 
Keskustelussa taitaa mennä vähän sekaisin eri tilanteet. Eri moottoriteillä on eri nopeusrajoituksia, jollekin ylinopeutta on aina, kun viisari näyttää enemmän kuin tienlaidan lätkä vaikka todellinen nopeus on alhaisempi. Jollekin ylinopeus on rajoitus + mittarivirhe + 6 km/h - 3 km/h (poliisin tutkavarmuusraja) = huomautusraja, joku toinen lisää tähän vielä 3 km/h sakkorajaan ja kolmas ei välitä paskaakaan kunhan jono vetää.

Ne, joilla todellinen nopeus on sakotusrajan yläpuolella, eivät ole oikeutettuja valittamaan yhtään mistään. Jos ajat 140 km/h todellista kun lätkässä lukee 120, voivoi. Ei kiinnosta vähääkään jos matkantekosi hidastuu sen takia, että itse ajan 120 + 5, ja joudut hidastamaan ohittaessani alle rajoituksen ajavia.

Oulussa on ollut kauan tietyömaita moottoritiellä, ja nopeusrajoitus pitkiä matkoja 60-80 km/h. Jostain syystä osalla autoilijoista on kuvitelma, että heillä on oikeus ajaa tästä huolimatta 120 km/h, mistä syystä näitä oikean kaistan pussituksia on tapahtunut huomattavan usein. Ja kun itse ei halua jäädä alle rajoituksen ajavan taakse junnaamaan, rajoitus + 5 ei tahdo riittää missään tilanteessa vasemmalla kaistalla vauhdiksi - vaikka pitäisi. Harvoin haluaisin lisävalvontaa, mutta Pohjantiellä nimenomaan vasempien kaistojen nopeusvalvonta olisi paikallaan.
 
Nuo työmaiden rajoitukset ovat yksi naurettavin asia tässä maassa.

Niin on, kun se taunus tai loppuunviritetty lada nutaa siinä edessä muutaman päivän ennenkuin löytyy vaihde, kaasupoljin tai nopeusmittari/almanakka 10-20 kilometriä työmaan rajoituksen loputtua.

Edit. /sarkasmi
 
Viimeksi muokattu:
Mikäs niissä työmaiden rajoituksissa oikein riepoo, vakkari päälle ja surrur. Minä huvikseni työmatkalla kerään ihan jäätävän jonon ajelemalla tuossa rajoituksen mukaan, taidan kuulua vähemmistöön :D
 
Viimeksi muokattu:
Joku oli onnistunut levittämään multakuormansa tielle. Kuvassa suurin osa, hieman aiemmin (mun suunnasta tullessa siis) oli pari muutakin paikkaa. Pakkohan noista oli ilmoittaa eteenpäin.

vlcsnap-2019-10-08-19h12m44s184.jpg
 
Olen tehnyt saman huomion ja ihmettelen tämänkin kohdalla sitä, mikseivät ennakoi tulevaa ohitusta. Parhaimmat ajavat rekan taakse, jarruttavat ikään kuin rekka olisi ilmestynyt eteen tyhjästä ja sitten vaihtavat kaistaa kun vauhti on jo tippunut sen verran, että takaa tulijat joutuvat jarruttamaan huomattavasti.

Näidenkin olisi hyvä ennakoida tilanteita ja alkaa miettimään sopivaa ohitusväliä jo siinä kohtaa kun rekka alkaa horisontissa näkyä kun tiedossa on, ettei rekka varmastikaan 120km/h aja. Ei siis ollut tarkoitus ottaa mitään puolia tässä asiassa, vaan yleisesti todeta, että liikenne sujuisi paljon paremmin mikäli kaikki ennakoisivat tulevia tapahtumia.
Valitettavasti löytyy sitten sekin idioottilauma, jotka kyllä ennakoivat, mutta eivät mitenkään hahmota tai edes seuraa ajoneuvojen nopeuksia takana. Siinä sitten painetaan minuuttikaupalla sen etanan perässä, kun ohittaa 88,5 km/h nopeudella rekkaa. Vielä rasittavampi ryhmä on "vuoronvaraajat", jotka tasan sillä hetkellä heräävät siirtymään vasurille, kun itse pistän vilkun päälle. Sillä toki ei ole mitään väliä, että olisin 10 kertaa ehtinyt ohittaa ko. vuoronvaraajan ennen rekkaa. Pahimpia mulkkuja tuntuu olevan rajoitus+5-10 km/h nopeudessa. Yhtään siitä ei uskalleta nopeutta nostaa ja "minulla on oikeus" tyylisesti tukitaan vasuri vähää välittämättä taakse kertyvästä jonosta. Osa tosin ei yksinkertaisesti vaan katso taaksepäin. Yllättävän usein tällainen sankari saa jonkun "herätyksen" ja siirtyy ralliliikkeellä oikealle - suoraan rekan tai muun auton taakse :facepalm:

Opetetaankohan ajokoulussa tätä nykyä, että liikennettä varsinkin useampikaistaisella on syytä seurata tiivisti sekä eteen että taakse?

Tänään meinas kyllä 1-tiellä Lohjan kohdalla käydä isompi vahinko. Edessä meni rekka-etana-säiliörekka kombo ja näiden takana tulin minä+toinen auto. Olin vähän nopeampi ja vielä kiihdytin, että pääsen toisesta ohi ennen possujunaa. Oltiin jo (turhan) lähellä ohitettavia, minä vasemmalla, toinen oikealla lähes kuolleessa kulmasssa. Säiliörekka heittää vilkutta vasurille pitkälti alle 100 m mun edessä. Nopeusero oli jotain 60-80 km/h luokkaa, koska säiliörekkakin meni muista etanoista heittämällä ohi. Noh, ehdin jarruttaa, mitään paikkaa ei olisi enää kyllä ollut mihin auton pistää. On sitä ennenkin ammattiautoilijoilta kaikennäköistä nähnyt, mutta tämä tanskankaveri pisti uudet pohjat :dead:
 
Pahimpia mulkkuja tuntuu olevan rajoitus+5-10 km/h nopeudessa. Yhtään siitä ei uskalleta nopeutta nostaa ja "minulla on oikeus" tyylisesti tukitaan vasuri vähää välittämättä taakse kertyvästä jonosta. Osa tosin ei yksinkertaisesti vaan katso taaksepäin. Yllättävän usein tällainen sankari saa jonkun "herätyksen" ja siirtyy ralliliikkeellä oikealle - suoraan rekan tai muun auton taakse :facepalm:

Opetetaankohan ajokoulussa tätä nykyä, että liikennettä varsinkin useampikaistaisella on syytä seurata tiivisti sekä eteen että taakse?
Opetetaanko autokoulussa tätä nykyä, että ylinopeutta saa ajaa, jos vain mieli tekee? Nelikaistaisella tiellä sitä vasentakin kaistaa koskee samat rajoitukset - jos edellä ajavalla on JO 10 km/h enemmän nopeutta kuin rajoitus, se on täysin ja täsmälleen riittävä nopeus. Kenelläkään ei ole velvollisuutta ajaa niin reilusti yli rajoituksen siksi, että joku mulkero takana luulee saavansa ajaa miten huvittaa.
 
Opetetaanko autokoulussa tätä nykyä, että ylinopeutta saa ajaa, jos vain mieli tekee? Nelikaistaisella tiellä sitä vasentakin kaistaa koskee samat rajoitukset - jos edellä ajavalla on JO 10 km/h enemmän nopeutta kuin rajoitus, se on täysin ja täsmälleen riittävä nopeus. Kenelläkään ei ole velvollisuutta ajaa niin reilusti yli rajoituksen siksi, että joku mulkero takana luulee saavansa ajaa miten huvittaa.
Ai että sulla on oikeus päättää, että ajat x määrä ylinopeutta ja kukaan ei saa ajaa sitä kovempaa :rofl: Nyt kyllä osui ja upposi, voiko tuon pahempaa kaksinaismoraalia ollakkaan. Mitä jos vaan ihan rauhallisesti ottaisit muut huomioon ja siirtyisit heti sopivan paikan tullen oikealle. Kaikki saa siten ajaa sitä nopeutta mitä haluaa.
 
Kehilllä ja motarilla "ammattiautoilijat" olleet pahimpia persreikiä. Millon moottoritiellä kihnutetaan rajoitinta vasten toisen "ammattiautoilija" kanssa kilometrikaupalla rinta rinnan.

Sitten nämä maansiirto ja muu kuljetus porukka on kyllä sellaista sankaria, että oksat pois. Millon sepelit lentelee autoilijoiden päälle, milloin ylikuormattu auto on kyljellään, milloin kyydistä putoilee työmaakoppeja jne.

Idioottimaisin ja tyhmin ammattikunta on tämä. Valitettavasti logistiikan kanssa joutuu olemaan silloin tällöin tekemisissä, niin ei nuo mitään ruudin keksijöitä ole.
Ei sillä alalla myöskään ole ihmeemmin resursseja tai häävit palkat.

Kyllä siinä varmaan alkaa risomaan parin vuoden jälkeen kun saa ajaa kaikenlaisten itsemurhahimoisten munapäiden kanssa samalla tiellä ja sietää kaikenlaista perseilyä ja hidastelua.

Siinä tuskin paljon enää painaa mitä muut ajattelee.

Kun tässä nyt on ollut tätä ohitus- ja kaistanvaihtokeskustelua, niin itse olen jotenkin mieltänyt niin, että ajaminen on kaikille mukavampaa ja turvallisempaa kun vähän ennakoi tulevia tilanteita ja muiden autoilijoiden reagointia niihin.

Esimerkiksi jos jostain syystä on ajamassa vasenta kaistaa, ja edellä oleva oikeaa kaistaa ajava auto lähenee edellään ajavaa rekkaa n. 120km/h nopeudella tai vaikka sillä 110km/h nopeudella, niin olisi fiksumpaa laskea hieman omaa nopeutta eikä tykittää vakkarilla 130km/h eteenpäin vasenta kaistaa kun odotettavissa on, että edellä oikeaa kaistaa ajava todennäköisesti kohta haluaa sen rekan ohittaa. Tai mikäli on jo melkein sen toisen auton kohdalla eri kaistalla niin olisi fiksumpaa hetkellisesti omaa nopeutta, ettei toinen auto joudu jarruttamaan vaan pääsee sujuvasti siirtymään vasemmanpuoleiselle kaistalle. Lisäksi myös riittävä turvaväli sujuvoittaa liikennettä kun ei tarvitse koko ajan pumpata jarruja jos joku tuleekin eteen, vaan voi hidastaa tarvittaessa moottorijarrutuksella nopeuden sopivaksi.

Tietysti myös vilkun käyttö ajoissa olisi suotavaa, että muut autoilijat pystyisivät tätä ennakointia tekemään ja omalta osaltaan sujuvoittamaan liikennettä nopeuttaan säätelemällä. Aika monet tuntuvat käyttävät vilkkua vain sen vuoksi, että niin kuuluu tehdä eivätkä ajattele sen olevan signaali muille jostain tulevasta tapahtumasta. Sivuvilkkua esimerkiksi väläytetään kerran kun puolet renkaista on jo toisella kaistalla tai ei käytetä kaistanvaihdoissa ollenkaan.
Nimeomaan näin, mutta valitettavan harvalla tuntuu olevan sen verran hahmotuskykyä tai kiinnostusta ajamisen suhteen, että toimisi näin.

Autokoulussa ei tosin näitä asioita opeteta, jotain pitää itsekin oppia.

Lähinnä se, että töö meehet ovat olleet puoli vuotta jo Virossa ja silti nuo merkit ovat paikoillaan.
Tai ne ei ole ikinä tulleet paikalle vielä.

Olipa tuossa Hämeenlinnassakin yksi "työmaa" kymppitiellä, 70 sijasta mentiin 50 koska tien sivussa oli kaivettu joku pikku kuoppa sinne missä valotolpat ovat. Eikä työkoneita/miehiä missään.

Ai että sulla on oikeus päättää, että ajat x määrä ylinopeutta ja kukaan ei saa ajaa sitä kovempaa :rofl: Nyt kyllä osui ja upposi, voiko tuon pahempaa kaksinaismoraalia ollakkaan. Mitä jos vaan ihan rauhallisesti ottaisit muut huomioon ja siirtyisit heti sopivan paikan tullen oikealle. Kaikki saa siten ajaa sitä nopeutta mitä haluaa.
Harvalle vaan tuntuu riittävän, että siirtyy sinne oikealle kun on tilaa, vaan se pitäisi tehdä esim. kun ajaa talvella motarilla rekkajonon rinnalla 110kmh.
 
Harvalle vaan tuntuu riittävän, että siirtyy sinne oikealle kun on tilaa, vaan se pitäisi tehdä esim. kun ajaa talvella motarilla rekkajonon rinnalla 110kmh.
Joka joukkoon mahtuu idiootteja. Joustavasti (ja kovaa) ajamalla pääsee suurimmasta osasta eroon. Oli se nopeus mikä tahansa, niin jatkuvasti jos on vaikeaa kanssa-autoilijoiden kanssa, niin yleensä se syy ei tällöin löydy kanssa-autoilijoista. Tilankin antaminen on taitolaji, vaatii jonkun verran harjaantumista nähdä missä välissä taakse tullut pääsee ohi. Ja pitää myös seurata miten nopeasti se sinne taakse on putkahtanut. 1 km/h vakkarirunkusta on tuskallisin päästä eroon, yleensä pistän itse lisää vauhtia, jos rikesakkorajassa on ”tilaa”.

e: Unohtamatta tietenkään sitä, että ennen vasurille siirtymistä katsoo ne 20-30+ km/h kiiturit pois. Turha mennä niiden eteen pitkän rekkajonon kohdalla, hermostuu ja turhautuu vain molemmat.
 
Kehilllä ja motarilla "ammattiautoilijat" olleet pahimpia persreikiä.

Olet sitten ilmeisesti itse ammattiautolija jos kerran ammattiautoilijat on niitä pahimpia persreikiä?

Kirjaimellisesti perseessä ajaminen harkitusti on nimittäin sitä pahimman luokan persreikäilyä.

Vaarannat liikennettä harkitusti ja tarkoituksella huomattavasti tasan sen takia että haluat kiusata toista autoilija jonka aiempi käyttäytyminen ärsytti sinua.
 
Viimeksi muokattu:
e: Unohtamatta tietenkään sitä, että ennen vasurille siirtymistä katsoo ne 20-30+ km/h kiiturit pois. Turha mennä niiden eteen pitkän rekkajonon kohdalla, hermostuu ja turhautuu vain molemmat.

Just näin turha sitä tahallaan on eteen tunkea. Tässä on vain se, että vaikka tsekkaa vasemman kaistan ja siellä on tilaa (sanotaan nyt, että motarilla ajaa rekkajono sitä 85-89kmh oikeaa kaistaa ja itse ajan vakkarilla 135kmh, eli n. 120-125kmh todellista nopeutta), niin usein kuin vaihtaa tonne vasemmalle kaistalle, niin kesken ohituksen joku tulee sen 140-150kmh (tai kovempaa) takapuskuriin kiinni. Kaukaa tulevan auton nopeutta ei ole aina helppoa todentaa peileistä nopeasti vilkaisemalla. Perusolettama liikenteessä täytyy kuitenkin olla, että kaikki noudattavat sääntöjä. Tiettty oman turvallisuuden vuoksi on varauduttava muiden perseilyihin, mutta ei voi ajaa niin, että olettaa koko ajan kaikkien muiden rikkovan liikennesääntöjä. Usein näiltä 140-150kmh ajavilt myös puuttuu se pelisilmä, eli ajavat tosiaan ihan perseeseen kiinni ja pahimmillan vielä valoshown kanssa.

Kun lähestyn oikella kaistalla rekkajonon perää 30-40kmh rekkoja nopeammin, pitää päätös jossain vaiheessa tehdä ja usein aika nopeasti, vähennänkö oman nopeutueni rekkajonon vauhtiin, vai vaihdanko vasemmalle kaistalle sopivaksi katsomaani väliin? Kumpi nyt sitten on parempi: Mun jarruttaa 120--85kmh, vai kaahari vasemmalla kaistalla joutuu jarruttamaan 140-120kmh?

Missä vaiheessa muuten moottoritien vasen kaista muuttu sallituksi ajokaistaksi? Olen ymmärtänyt, että ruuhkaliikenteessä molempia kaistoja saa käyttää? Jos ruuhkassa oíkea kaista on aivan täynnä, niin ei kai vasenta kaistaa silloin ole tarkoitus jättää tyhjäksi ja käyttää vain ohituksiin? Ja ruuhka-ajossa oikelle väistäminen aiheuttaa helposti vain turhaa pumppausliikettä, jos turhan pieniin väleihin tunkee (kun kaikki ajavat tappituntumalla).
 
Olet sitten ilmeisesti itse ammattiautolija jos kerran ammattiautoilijat on niitä pahimpia persreikiä?

Kirjaimellisesti perseessä ajaminen harkitusti on nimittäin sitä pahimman luokan persreikäilyä.

Vaarannat liikennettä harkitusti ja tarkoituksella huomattavasti tasan sen takia että haluat kiusata toista autoilija jonka aiempi käyttäytyminen ärsytti sinua.

En voi sille mitään jos joku jää siihen eteen jurnuttamaan ja tulee eteeni kamikaze siirtymällä. Nuo on niitä pahimpia persreikiä. Sitä saa mitä tilaa.
 
En voi sille mitään...

Oletko koskaan kuullut sellaisesta laitteesta kuin jarrupoljin?

Sitä painamalla saa jätettyä sen turvavälin siihen edessäolijaan, vaikka autossa olisikin vakionopeudensäädin.

Eikä sitä tarvi painaa kovin pitkään, kun sitten kytkee sen vakionopeudensäätimen pois päältä ja voi säädellä vauhtiaan ihan kaasupolkimella siten että se turvaväli pysyy järkevänä.


Ja jos ei autostaan löydä jarrupoljinta, ei pitäisi olla mitään asiaa sinne auton rattiin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 314
Viestejä
4 491 389
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom