Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Auton ilmanvastuskerroin ei kuitenkaan ole 1 vaan esim 0,3 jolloin se ei nouse niin merkittäväksi tekijäksi. Vauhdin kasvaessa matka-aika lyhenee, jolloin isommalla vaihteella suuremmissa nopeuksissa kulutus/100km voi olla pienempi kuin hiljempaa ajettaessa.

Nyt taitaa olla ymmärretty pahasti väärin, mitä ilmanvastuskerroin tarkoittaa.

Ylivoimaisesti suurin osa auton moottorin maantieajossa tuottamasta tehosta menee ilmanvastuksen voittamiseen. Sekä autolla jonka ilmanvastuskerroin on 0.25 että autolla jonka ilmanvastuskerroin on 0.5

Ilmanvastuskerroin tarkoittaa vaan ilmanvastuksen ja poikki-pinta-alan suhdetta.

Kahdella samanpainoisella, saman ilmanvastuksen omaavalla kappaleella voi olla hyvin erilainen ilmanvastuskerrroin, kun toinen on esimerkiksi kapea laatikko(pieni poikki-pinta-ala) ja toinen on selvästi leveämpi (selvästi suurempi poikki-pinta-ala) mutta aerodynaamisemmin muotoiltu, esim. pisaranmuotoinen.
 
Viimeksi muokattu:
Auton ilmanvastuskerroin ei kuitenkaan ole 1 vaan esim 0,3 jolloin se ei nouse niin merkittäväksi tekijäksi. Vauhdin kasvaessa matka-aika lyhenee, jolloin isommalla vaihteella suuremmissa nopeuksissa kulutus/100km voi olla pienempi kuin hiljempaa ajettaessa.
En usko, ennenkuin joku näyttää kulutuskäyrän, joka laskee välillä 60-100km/h. Joitain kuoppia voi olla, välityksistä riippuen, mutta varmasti ei yksikään auto kuluta vähempää 80-100km/h, kuin 60km/h.
Kulutus.JPG


Tossa esim. suht uudesta TM:sta
  • Ford Focus 1,0 Ecoboost 125 hv M6 Titanium
  • Honda Civic 5D 1,0 Business
  • Hyundai i30 1,0 T-GDI Style Limited
  • Kia Ceed 1,0 T-GDI ISG 120hv EX Ecodynamics
  • Volkswagen Golf 1,0 TSI Comfortline
Veikkaan, että Golfissa 60km/h joutuu käyttämään turhan pientä vaihdetta ja 70km/h osuu paremmin vetoalueelle. Mutta aina hiljempaa ajaminen kuluttaa vähemmän, normaaleissa ajonopeuksissa. Ja varmasti ei ole yhdelläkään normiautolla "sweet spot" joku 80-90km/h.
 
Menee vähän OT:ksi mutta olen kyllä hiukan eri mieltä. Kulutus ei niinkään katso vauhtia, vaan moottorin kierrosnopeutta. Toki ilmanvastus tulee myös mukaan kuvioon, mutta ajamalla 100km/h saattaa hyvinkin olla pienempi (tai sama) kulutus kuin alemmilla nopeuksilla. Omalla autolla sweet spot menee jossain 80-90km/h välillä.

Kulutus riippuu nimenomaan vauhdista;

Ylivoimaisesti suurin osa auton moottorin tuottamasta tehosta menee ilmanvastuksen voittamiseen, ja ilmanvastus skaalautuu polynomisesti nopeuteen nähden.

Kierrosluvun mukana lisääntyvät moottorin sisäiset kitkat ja pumppaushäviöt taas skaalautuvat maksimissaan lineaarisesti kierroslukuun nähden => niiden vaikutus kilometrikohtaiseen kulutukseen on käytännössä vakio niin kauan kun tarkastellaan ajamista samalla vaihteella.

Vain, mikäli ajetaan niin hiljaa, että pitää vaihtaa pienemmälle vaihteelle, voi hidas nopeus käydä epätaloudellisemmaksi kuin hiukan suurempi nopeus, mutta silloinkin tässä on vain selvä hyppäys sillä kohdalla kun vaihdetta joutuu vaihtamaan, mutta sitä pienemmissä nopeuksissa se alkaa taas putoamaan nopeuden pudotessa niin kauan kun sitä vaihdetta voi käyttää.

ja 60km/h on nopeus jota tyypillisellä autolla voi vielä ajaa isoimmalla vaihteella.
 
Viimeksi muokattu:
Tossa vielä vastaavia perheautoja TM:sta vuodelta 2016.
kulutus2.JPG


Noita kun vertaa 2019 vastaaviin, niin aika hyvin on tultu alaspäin.
 
60km/h on nopeus jota tyypillisellä autolla voi vielä ajaa isoimmalla vaihteella.
Voi ja voi, tai sitten ei. Dieselillä menee paremmin kuin bensakoneella, riippuu myös vaihteiden määrästä (5 tai 6).

Kulutus mitataan energiayksikköä per kuljettu matka. Ei ajalla ole siihen mitään vaikutusta.
On jos vertailussa oleva matka pysyy samana.

Sen verran OT:n puolella ollaan, että varmaan paras kun jokainen katsoo sitä omaa kulutusmittaria eri vauhdeissa ja vaihteilla. Sillähän se selviää.
 
Tossa vielä vastaavia perheautoja TM:sta vuodelta 2016.
kulutus2.JPG


Noita kun vertaa 2019 vastaaviin, niin aika hyvin on tultu alaspäin.
Tässä on hyvä muistaa että maantie harvoin on tasainen testirata, jossa voi laittaa suurimman silmään ja ajella pintakaasulla.
 
Jatkaen vielä ohituskaistakeskustelua:

Yleensä pyrin antamaan tietä takaa nopeammin tuleville jos näyttää siltä, että nämä ehtivät ohitseni ennen seuraavaa ohitettavaa. Joskus tässä on käynyt kuitenkin niin, että se takapuskuriin 20km/h kovempaa saapunut ei sitten kiihdytäkään takaisin samaan vauhtiin, vaan pussittaa mut. Sitten joudun joko itse jarruttamaan tai kiihdyttämään sen eteen.

Eniten kuitenkin näissä eteen tulevissa ärsyttää se, että tuntuvat ohituksen ajaksi hidastavan entisestään. Rekka ohitetaan 110km/h mittarissa, mutta sitten kun päästään takaisin oikealle kaistalle meinaakin mulla tulla vaikeuksia saada kiinni, vaikka laittaisin 130km/h vakkariin.
 
Tässä on hyvä muistaa että maantie harvoin on tasainen testirata, jossa voi laittaa suurimman silmään ja ajella pintakaasulla.

Jos 20% matkasta on ylämäkeä joissa joutuu vaihtamaan pienemmälle vaihteelle, mikä hiukan lisää moottorin pumppaushäviöitä/kilometri , tuntuu se siinä kokonaiskulutuksessa n. parin prosentin verran.

Sen sijaan se ilmanvastuksen pieneneminen pienemmän nopeuden ansiosta tuntuu jatkuvasti kymmeniä prosentteja siinä kulutuksessa.


Ja fysiikan oppitunti 2:
Ylämäessä samalla vaihteella moottorilta tarvitaan sen mäen nousemiseen tasavauhdilla tasan sama määrä vääntöä nopeudesta riippumatta. Sen sijaan ilmanvastus edelleen vaikuttaa ylämäessäkin, joten kokonaisvääntö mitä tarvitaan on suuremmassa vauhdissa, suuremmilla kierroksilla edelleen suurempi. Vääntöä tarvitaan vähemmän ainoastaan kun vauhdin annetaan pudota ylämäessä.
 
Niin? Alle 6km/h ylinopeudesta ei sakkoa kirjoiteta.
Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että kaikkien pitäisi ajaa ylinopeutta. Jos joku haluaa ajaa pientä ylinopeutta, siitä tuskin on haittaa muille, paitsi jos pienen ylinopeuden vuoksi aletaan puskemaan rajoitusta noudattavia autoilijoita takaapäin ja huutelemaan että mikä on kun ei voi edes ylinopeutta ajaa hä.
 
Olipahan taas. 7-tiellä joku tuli motarin rampista ja pidemmän matkaa ajoi siinä rinnalla hieman edempänä ja päätti sit vaihtaa ilman vilkkua päälle. Itse toki vedin liinat kiinni ettei kolise.

Hetken päästä vilkkui vielä keskisormi sieltä perään.

Aika jokapäiväistä touhua. Vaikka ajaa vakkarilla nopeusrajoituksen mukaan, niin tuo liittyminen tuntuu tuottavan monelle haasteita. Tämä kaveri tyytyi keskarin sijaan vain heristelemään sormea.

 
Tekniikan Maailma
Monikohan oikeasti osaa sen ajokäyttäytymisen motarin vasemmalla kaistalla, kun ei edes voi olla räpläämättä kännykkää ajaessa (yksi jopa katsoi elokuvaa ajon aikana, huh huh).
Minua vähän häiritsi tuossa kirjoittaja "motoristin" ajattelu, että motoristit ovat turvallisia kun pitävät kätensä aina tangossa. Itse olen kyllä nähnyt keulimista- yhdellä pyörällä ajoa, yhdellä kädellä ohjausta, pujottelua autojen välistä jne...

Kännyllä puhuminen/katsominen ajon aikana on rikos, mutta autoilija saa? seurata auton LCD-näytöstä tulevaa informaatiota/ tiekarttaa. Kyllä autolla voi ajaa turvallisesti suoralla tiellä yhdellä kädelläkin kännykkään puhuen... vaaralliseksi se muuttuu jos autoilija hermostuu keskustelusta ja liikenteen seuraaminen vaarantuu. Risteysalueet on sitten eri asia

On vain päätetty se kieltää kännyt valvonnan helpottamisen nimissä? Odottelen vaan milloin noi LCD-näytöt kielletään ajonaikana.
 
Aika jokapäiväistä touhua. Vaikka ajaa vakkarilla nopeusrajoituksen mukaan, niin tuo liittyminen tuntuu tuottavan monelle haasteita. Tämä kaveri tyytyi keskarin sijaan vain heristelemään sormea.


Keskari olis ollut parempi reaktio, sillä kuvaaja ei tehnyt tuossa mitään väärää. Mulkkuus ei ole laitonta. Ja siitäkään ei voi paljoa sanoa kun ei vasenta takaviistoa videossa näy.

Itekkin ottanut kehä 1:llä tämän tilaa ei anneta -asenteen kun niin iso osa huomiosta menee peltitolppien ja nopeuden seuraamiseen ettei huvita enää muiden tuuhioinnista välittää.
 
Keskari olis ollut parempi reaktio, sillä kuvaaja ei tehnyt tuossa mitään väärää. Mulkkuus ei ole laitonta. Ja siitäkään ei voi paljoa sanoa kun ei vasenta takaviistoa videossa näy.

Itekkin ottanut kehä 1:llä tämän tilaa ei anneta -asenteen kun niin iso osa huomiosta menee peltitolppien ja nopeuden seuraamiseen ettei huvita enää muiden tuuhioinnista välittää.
Hyvin osasi kuvaaja nopeudet arvioida. Tuosta näki selvästi, ettei liittyjä meinannutkaan väistää.
Sitten kun sattuu kaksi "sisupussia" kolisee. Vaikutti turhan lyhyeltä kiihdytyskaistalta.
 
Kännyllä puhuminen/katsominen ajon aikana on rikos, mutta autoilija saa? seurata auton LCD-näytöstä tulevaa informaatiota/ tiekarttaa. Kyllä autolla voi ajaa turvallisesti suoralla tiellä yhdellä kädelläkin kännykkään puhuen... vaaralliseksi se muuttuu jos autoilija hermostuu keskustelusta ja liikenteen seuraaminen vaarantuu. Risteysalueet on sitten eri asia

On vain päätetty se kieltää kännyt valvonnan helpottamisen nimissä? Odottelen vaan milloin noi LCD-näytöt kielletään ajonaikana.
Varsinkin uusissa autoissa yleistyvät kosketusnäytöt sotii täysin mun järkeä vastaan. Uusissa Volvoissa pitää kosketusnäytön kautta mennä valikkoon, jotta voi säätää tuuletuksen voimakkuutta tai lämpötilaa. Perinteistä kytkintä säätää vaikka silmät kiinni.

Kukaan ei myöskään sano mitään, jos näkee autoilijan syövän jäätelöä auton ratissa, vaikka todellisuudessa tämä todennäköisesti vie huomiota ajamisesta kännykkään puhumista enemmän. Jäätelöä et heitä penkille jos tarvitset toista kättä, kun se sulaa käsiin aletaan penkomaan paperia hanskalokerosta jne..

No, tämä oli spekulointia, mutta todellisuudessa se kännykän korvalla pitäminen ei ole yhtään vaarallisempaa, kuin handsfreehen puhuminen, ja miksi olisikaan. Se puhelimessa käytävä keskusteluhan sen huomion vie muualle, ei käden pitäminen korvalla. Tekstarit on sitten asia erikseen.

Hands-free just as distracting as handheld mobile phone use behind the wheel
 
Minua vähän häiritsi tuossa kirjoittaja "motoristin" ajattelu, että motoristit ovat turvallisia kun pitävät kätensä aina tangossa. Itse olen kyllä nähnyt keulimista- yhdellä pyörällä ajoa, yhdellä kädellä ohjausta, pujottelua autojen välistä jne...
Motoristithan ovat, prosentuaalisesti, suurin joukko täysiä mulkkuja ja kusipäitä jotka rikkovat niitä tärkeitä sääntöjä jatkuvasti. Ajetaan järjettömiä ylinopeuksia järjettömissä paikoissa (esim. meillä koulun edessä 30/40km/h alueella tuplaa nopeutta), ajetaan keula pystyssä, ohitetaan kun tulee vastaantulevia - varsinkin jos on keltainen viiva, jne ym.

Siinä pieni kännykän räpellys ei paljoa tunnu kun vedetään taas kerran se päivittäinen "nelosella punarajalle" jossain taajamassa...
 
Motoristithan ovat, prosentuaalisesti, suurin joukko täysiä mulkkuja ja kusipäitä jotka rikkovat niitä tärkeitä sääntöjä jatkuvasti. Ajetaan järjettömiä ylinopeuksia järjettömissä paikoissa (esim. meillä koulun edessä 30/40km/h alueella tuplaa nopeutta), ajetaan keula pystyssä, ohitetaan kun tulee vastaantulevia - varsinkin jos on keltainen viiva, jne ym.

Siinä pieni kännykän räpellys ei paljoa tunnu kun vedetään taas kerran se päivittäinen "nelosella punarajalle" jossain taajamassa...
Motoristina haluaisin jonku lähteen tälle, ilmeisesti, faktatiedolle.
 
Varsinkin uusissa autoissa yleistyvät kosketusnäytöt sotii täysin mun järkeä vastaan. Uusissa Volvoissa pitää kosketusnäytön kautta mennä valikkoon, jotta voi säätää tuuletuksen voimakkuutta tai lämpötilaa. Perinteistä kytkintä säätää vaikka silmät kiinni.

Kukaan ei myöskään sano mitään, jos näkee autoilijan syövän jäätelöä auton ratissa, vaikka todellisuudessa tämä todennäköisesti vie huomiota ajamisesta kännykkään puhumista enemmän. Jäätelöä et heitä penkille jos tarvitset toista kättä, kun se sulaa käsiin aletaan penkomaan paperia hanskalokerosta jne..

No, tämä oli spekulointia, mutta todellisuudessa se kännykän korvalla pitäminen ei ole yhtään vaarallisempaa, kuin handsfreehen puhuminen, ja miksi olisikaan. Se puhelimessa käytävä keskusteluhan sen huomion vie muualle, ei käden pitäminen korvalla. Tekstarit on sitten asia erikseen.

Hands-free just as distracting as handheld mobile phone use behind the wheel
Sattuipa juuri tänä aamuna, kun lanka paloi itsellä kunnolla. Edellä menevässä autossa ei vilkkua ensimmäisessäkään risteyksessä tai kaistanvaihdossa, kahden kaistan yli vilkuttamatta, 60:n alueella hidas kiihdytys vähän yli neljäänkymppiin joten valolinja ehti vaihtua punaiseksi... Kuskina nainen kännykkä korvalla. Kyllä se vain näkyy ajamisessa liian usein, kun ei käsiä riitä vilkkuun ja vaihteisiin.
 
Motoristina haluaisin jonku lähteen tälle, ilmeisesti, faktatiedolle.
Ihan omat silmät ja korvat. Kaikki esimerkit tältä kesältä. Asun myös n. 50m lähimmän ala-asteen ovelta (ja mikä ironista, tälläkin hetkellä kuuluu kun joku crossi-kevaristi ajaa trialia siellä pihalla, veikkaan keula pystyssä edes takas äänestä päätellen - edit: nyt se kävi vetämässä täyskaasukiihdytyksen tuossa 30-rajoitusalueella talon edessä).

Itse voit motoristina miettiä vaikka kuinka monta kertaa jollain pitkällä maantie-, tai fiilistelymatkalla tuli auto ohi. Vai oliko ennemminkin niin että ajeltiin heittämällä niitten +10km/h nopeusrajoituksesta mittarinopeutta ajelleiden autoilijoiden ohi ilman sen kummempaa kamerapelkoa. (Itse en muista koko kesä reissujen aikana ohittaneeni yhtään motoristia kaupungin ulkopuolella maantiellä vaikka ajan GPS:llä about sen 5-7km/h yli rajoituksen, kilsoja tuli kuitenkin pelkkää loma-ajoa >3000km...)

Kameroista puheenollen huvittavin esimerkki oli heinäkuussa Mc Cannonballssien liiveissä ajellut kaveri joka "nappasi" kaikki tolpat mennessän, mitä sitä ehti seurata omalla +5km/h yli rajoituksen todellista nopeutta -ajolla... :D

Toki en ole töissä tilastokeskuksella, joten mielipiteen voi hylätä suorilta käsin. Mutta veikkaan ettet ole sinäkään, joten niillä lienee sama painoarvo. ;)
 
Siinä pieni kännykän räpellys ei paljoa tunnu kun vedetään taas kerran se päivittäinen "nelosella punarajalle" jossain taajamassa...

Asun myös n. 50m lähimmän ala-asteen ovelta (ja mikä ironista, tälläkin hetkellä kuuluu kun joku crossi-kevaristi ajaa trialia siellä pihalla, veikkaan keula pystyssä edes takas äänestä päätellen - edit: nyt se kävi vetämässä täyskaasukiihdytyksen tuossa 30-rajoitusalueella talon edessä).

Nämä kuulostavat enemmän mopoilijoiden touhuilta. Itse jos vedän "nelosella punarajalle", niin vauhtia on yli 200.
 
Nämä kuulostavat enemmän mopoilijoiden touhuilta. Itse jos vedän "nelosella punarajalle", niin vauhtia on yli 200.
Jees, pippeleitähän tänne tultiinkin vertaamaan.

Kolmoselle parempi (toki tänne kuuluu ne moottoritienkin kovimmat vetelijät jos on ulkona, mutta ne ei ole enää taajamissa)? Jos jostain löytyy 50cc mikä kuulostaa tuolta, niin mulle voi tilata pari... ;)
 
Jees, pippeleitähän tänne tultiinkin vertaamaan.

Kolmoselle parempi (toki tänne kuuluu ne moottoritienkin kovimmat vetelijät jos on ulkona, mutta ne ei ole enää taajamissa)? Jos jostain löytyy 50cc mikä kuulostaa tuolta, niin mulle voi tilata pari... ;)
Ei minun pippelini tähän liity mitenkään. Ihan normaali moottoripyörä tuo on, eikä mikään kompensaatioväline.

Kuulosti hyvin vahvasti siltä, että olet pillastunut mopojonnejen pärinään -> motoristit ovat perseestä. Ei ainakaan täällä päin ole tullut vastaan motoristeja ketkä kiihdyttelisivät taajamassa. Mopojonneja senkin edestä
 
No, tämä oli spekulointia, mutta todellisuudessa se kännykän korvalla pitäminen ei ole yhtään vaarallisempaa, kuin handsfreehen puhuminen, ja miksi olisikaan. Se puhelimessa käytävä keskusteluhan sen huomion vie muualle, ei käden pitäminen korvalla. Tekstarit on sitten asia erikseen.
Sehän se juuri nykyaikana onkin, kuka enää vuonna 2019 soittelee kellekkään. Tekstareitahan ne jengi vaan naputtelee.
 
Ei minun pippelini tähän liity mitenkään. Ihan normaali moottoripyörä tuo on, eikä mikään kompensaatioväline.

Kuulosti hyvin vahvasti siltä, että olet pillastunut mopojonnejen pärinään -> motoristit ovat perseestä. Ei ainakaan täällä päin ole tullut vastaan motoristeja ketkä kiihdyttelisivät taajamassa. Mopojonneja senkin edestä
Niinpä, "kevarit eivät ole moottoripyöriä". Ja ne kevarikuskit eivät ole motoristeja 18 vuotiaina kun saavat uuden kortin. Asenteet varmaan muuttuvat tuossa 2-4 vuodessa. :kahvi:

Tosin, ei nuo autojen välistä puikkelehtineet, keltaisista tai vastaantulevista vähät välittäneetkään olleet poilla 80 tai 100 alueella liikenteessä...

Edit: mitä noihin taajamalla punarajaan kiihdytteleviin tulee - en ole vielä yhtään tuollaista kevaria kuullut liikenteessä - monta kyykkyä tosin jotka vetää tuonne "isolle punarajalle".
 
Docilla on ihan tavallaan asiaakin tuossa, mutta väittäisin, että suurin osa meistä motoristeista ajelee siitä huolimatta nätisti. Jotkut luodinkestävän olon saavuttaneet mc mikkihiirikerholaiset tai bomberhermannit on poikkeuksia. Jostain syystä nyt asuinalue on tullut miellyttäväksi niille sinkki kireellä kurittajille. Suorat tiet? Vähän syrjäisempi alue? Ei häiritseviä korotettuja suojateitä? Emt.

Soita polliisille, kun ajelu on vaarallista/häiritsevää/ylinopeus. Kyllä ne käy sitten kyttäämässä(heh) useammin aluetta.
 
Niinpä, "kevarit eivät ole moottoripyöriä". Ja ne kevarikuskit eivät ole motoristeja 18 vuotiaina kun saavat uuden kortin. Asenteet varmaan muuttuvat tuossa 2-4 vuodessa. :kahvi:
Väittäisin, että isompi kehitys tapahtuu 16-18v välllä, kuin 15-16v. Täystehoisen pyöränhän saa vasta 20 vuotiaana (tai 24 vuotiaana jos ei ole aikaisempia kortteja alla).
Mutta antaapa olla, turhaan takerruin tähän provoon. Ikäväähän se on tietty jos omilla kulmilla on meno kuin villissä lännessä
 
Liittymisestä: Viivat näkyy huonosti mutta parempia ein saanut aikaan.
Tulen oikealta ylhäältä (sininen) ja samaan aikaan liittymästä nousee motarille punainen. Ajelemme siinä rinnakkain mutta hän haluaisi motarille, minä taas sinne oikealle koska siitä kaistasta ajetaan ulos puolen kilsan päästä. Kumpi väistää? No viisaampi tietysti. :-) Mutta mites pykälät? Turkulaiset tietävät paikan. Linkistä voi katsella parempaa kuvaa Google Maps
upload_2019-10-9_18-42-38.png
 
Soita polliisille, kun ajelu on vaarallista/häiritsevää/ylinopeus. Kyllä ne käy sitten kyttäämässä(heh) useammin aluetta.
Tässä lienee se yksi asian ydin; aika korkea on kynnys tukkia jo muutenkin huonosti toimivan hätäkeskusjärjestelmä linjoja kun "ei mitään oikeasti ole tapahtunut". Veikkaan että osa liikennemoraalin rapistumisesta johtuu ihan suoraan tuosta poliisin piilottamisesta hätäkeskuksen taakse ja poliisien vähentämisestä (6km Turun keskustasta kestää poliisin saapua paikalle keskimäärin 45 minuuttia jos nuorisolla on hiukan "raju meininki" :rolleyes: kyllä, olen useampaan kertaan mitannut ajan :P ).

Mutta antaapa olla, turhaan takerruin tähän provoon. Ikäväähän se on tietty jos omilla kulmilla on meno kuin villissä lännessä
Tarkoitus ei ollut provoilla, ainakaan suoranaisesti. Ihan Aikuisten Oikeasti mielipiteeni motoristeista on tuollainen nykyään; aina ei toki ollut näin eikä tämä tosiaan koske kaikkia (oma emäntäkin motoristi ja ajaa kuin kusi sukassa, osin kortin nuoruuden takia varmaan, tosin).

Huono vertaus, mutta motoristit tuntuvat nykyään olevan hiukan kuin mannet; kaikki tietää että rehellisiä ja hyväkäytöksisiä on olemassa ja näin väitetään joka kerta kun asia nousee tapetille, mutta joka kerta kun törmäät oikeassa elämässä niin aina... "sattuu ja tapahtuu" ja ilmassa on suuren draaman tuntua pienissäkin paikoissa.
(Kyllä, huono vertaus ja olen huono ihminen tehdessäni sen... :D :D)
 
Liittymisestä: Viivat näkyy huonosti mutta parempia ein saanut aikaan.
Tulen oikealta ylhäältä (sininen) ja samaan aikaan liittymästä nousee motarille punainen. Ajelemme siinä rinnakkain mutta hän haluaisi motarille, minä taas sinne oikealle koska siitä kaistasta ajetaan ulos puolen kilsan päästä. Kumpi väistää? No viisaampi tietysti. :) Mutta mites pykälät? Turkulaiset tietävät paikan. Linkistä voi katsella parempaa kuvaa Google Maps
upload_2019-10-9_18-42-38.png
En yhtään tiedä miten pykälien mukaan menee, mutta itse ajan käsityksessä moottoritieltä poistuva väistää sinne tulevaa. Riippuu tietysti tilanteen nyansseista, joskus on parempi kiihdyttää edelle. Helsinki-Vantaan rahtiliikenteen reitti Tuusulanväylältä Tuusulan suuntaan ajaessa on yksi samanlainen osuus jossa tulee usein ajettua. Ei ole koskaan ollut ongelmia.
 
Liittymisestä: Viivat näkyy huonosti mutta parempia ein saanut aikaan.
Tulen oikealta ylhäältä (sininen) ja samaan aikaan liittymästä nousee motarille punainen. Ajelemme siinä rinnakkain mutta hän haluaisi motarille, minä taas sinne oikealle koska siitä kaistasta ajetaan ulos puolen kilsan päästä. Kumpi väistää? No viisaampi tietysti. :) Mutta mites pykälät? Turkulaiset tietävät paikan.
Käytännössä se lentokentän rampista tuleva väistää koska kolmio.

Tuosta on mielestäni ollut ennenkin juttua täällä miten sen kolmion vaikutusalue jatkuu jonkin matkaa tuolla oikealla kaistalla ja käytännössä käskee väistää sinne kaistaa vaihtavaa.
 
Liittymisestä: Viivat näkyy huonosti mutta parempia ein saanut aikaan.
Tulen oikealta ylhäältä (sininen) ja samaan aikaan liittymästä nousee motarille punainen. Ajelemme siinä rinnakkain mutta hän haluaisi motarille, minä taas sinne oikealle koska siitä kaistasta ajetaan ulos puolen kilsan päästä. Kumpi väistää? No viisaampi tietysti. :) Mutta mites pykälät? Turkulaiset tietävät paikan. Linkistä voi katsella parempaa kuvaa Google Maps
upload_2019-10-9_18-42-38.png
Ei pykälät tuossa määrää kumpaakaan väistämään toista. Mutta tuossa tilanteessa molemmilla olisi hyvä olla vilkut päällä tavallista aiemmin, jotta liittyvä saa heti tietää että kannattaa mennä edelle ja poistuva tietää jäädä liittyvän taakse hidastamaan, eikä eteen. Eli heti kun se liittyvä näkee sinut siellä päätiellä niin vilkku olisi jo päällä.
 
Ei pykälät tuossa määrää kumpaakaan väistämään toista. Mutta tuossa tilanteessa molemmilla olisi hyvä olla vilkut päällä tavallista aiemmin, jotta liittyvä saa heti tietää että kannattaa mennä edelle ja poistuva tietää jäädä liittyvän taakse hidastamaan, eikä eteen. Eli heti kun se liittyvä näkee sinut siellä päätiellä niin vilkku olisi jo päällä.
Kuriositeettina, jos rampista tulevalla on oma kaista mikä jatkuu melkein kilometrin - niin mikä sen kolmion funktio hieman ennen tuota liittymää on jos ketään ei tarvitse väistää ja voi ajella sitä omaa kaistaa ihan rauhassa??
 
Huomautus - jätä tällainen turha provosoiva sävy pois viesteistä
Häiriintyykö Cs:n peluu tai nörtit alttarilla-sarja jos joku vähän jossain kiihdyttää muoviluodilla keula pystyssä vai miksi se niin häiritsee?
 
Tässä lienee se yksi asian ydin; aika korkea on kynnys tukkia jo muutenkin huonosti toimivan hätäkeskusjärjestelmä linjoja kun "ei mitään oikeasti ole tapahtunut".

Häke ja kytät on duunissa just meitä kaikkia varten, ja ne saa rahapalkkaa siitä, että kansalainen voi soittaa ja huolestua jostain. Ihan perus.
 
Häiriintyykö Cs:n peluu tai nörtit alttarilla-sarja jos joku vähän jossain kiihdyttää muoviluodilla keula pystyssä vai miksi se niin häiritsee?
Tuli tässä itte tänä vuonna ajettua moottoripyörällä toisen moottoripyöräilijän romujen päältä. Oli vetänyt vauhdilla auton perään. Huonosti kävi. Vähän häiritsi.
 
Kuriositeettina, jos rampista tulevalla on oma kaista mikä jatkuu melkein kilometrin - niin mikä sen kolmion funktio hieman ennen tuota liittymää on jos ketään ei tarvitse väistää ja voi ajella sitä omaa kaistaa ihan rauhassa??

Ei mikään. Liikennemerkkien asetusohje vaan määrää nuo sinne laittamaan jotta poikkeustilanteissa ei väistösäännöt menisi perussäännön mukaan. Esim. kun lumimyrsky hautaa motarin niin että mistään ei nää onko se oikea reuna kiihdytyskaistaa vai motarin oikeaa kaistaa.
 
Liittymisestä: Viivat näkyy huonosti mutta parempia ein saanut aikaan.
Tulen oikealta ylhäältä (sininen) ja samaan aikaan liittymästä nousee motarille punainen. Ajelemme siinä rinnakkain mutta hän haluaisi motarille, minä taas sinne oikealle koska siitä kaistasta ajetaan ulos puolen kilsan päästä. Kumpi väistää? No viisaampi tietysti. :) Mutta mites pykälät? Turkulaiset tietävät paikan. Linkistä voi katsella parempaa kuvaa Google Maps
upload_2019-10-9_18-42-38.png
Tilanne ei eroa millään tavalla siitä, että tavallisella taajama-alueella olevalla kaksi kaistaa samaan suuntaan omaavalla tiellä vierekkäiset autoilijat haluaisivat vaihtaa kumpikin kaistaa. Molemmat väistävät toisiaan ja yrittävät jotenkin koordinoida sen, kumpi menee edelle ja kumpi taakse.

Kuriositeettina, jos rampista tulevalla on oma kaista mikä jatkuu melkein kilometrin - niin mikä sen kolmion funktio hieman ennen tuota liittymää on jos ketään ei tarvitse väistää ja voi ajella sitä omaa kaistaa ihan rauhassa??

Ei mikään. Liikennemerkkien asetusohje vaan määrää nuo sinne laittamaan jotta poikkeustilanteissa ei väistösäännöt menisi perussäännön mukaan. Esim. kun lumimyrsky hautaa motarin niin että mistään ei nää onko se oikea reuna kiihdytyskaistaa vai motarin oikeaa kaistaa.

Ei sillä kolmiolla ole merkitystä kuin joissain epämääräisissä risteyksissä, joissa ei ole lainkaan kiihdytyskaistaa. Moottoritiellä ei risteyksiä voi olla, eikä näin ollen ainoastaan risteysalueella vaikuttavalla kolmiollakaan voi olla merkitystä. Ainoa syy, miksi noita sinne laitetaan on "koska jos ne ottais pois, niin ihmiset luulisivat, että väistämisvelvollisuus poistuu" t. satunnainen liikenneviraston virkanainen.
 
Ensin mennään ohi, mutta kun alkaa kameratolpat jarrutetaan 75km/h nopeuteen 100 alueella...

Toinen teki samoin, ohitin ja jatkoin vakkari päällä. Muutama km ja tuo ohitti minut, saavutin vakkarilla ja jouduin ohittamaan uudestaan.
Mikä näitä vaivaa?
 
Liittymisestä: Viivat näkyy huonosti mutta parempia ein saanut aikaan.
Tulen oikealta ylhäältä (sininen) ja samaan aikaan liittymästä nousee motarille punainen. Ajelemme siinä rinnakkain mutta hän haluaisi motarille, minä taas sinne oikealle koska siitä kaistasta ajetaan ulos puolen kilsan päästä. Kumpi väistää? No viisaampi tietysti. :) Mutta mites pykälät? Turkulaiset tietävät paikan. Linkistä voi katsella parempaa kuvaa Google Maps
upload_2019-10-9_18-42-38.png


Yksiselitteisen selvä tapaus. Moottoritielle liittyvä sovittaa ajonopeutensa niin että voi liittyä moottoritielle häiritsemättä siellä jo kulkevaa liikennettä. Jos liittyvä ei tätä tajua, VMP leima sen otsaan ja matka jatkuu.
 
Yksiselitteisen selvä tapaus. Moottoritielle liittyvä sovittaa ajonopeutensa niin että voi liittyä moottoritielle häiritsemättä siellä jo kulkevaa liikennettä. Jos liittyvä ei tätä tajua, VMP leima sen otsaan ja matka jatkuu.
Väärin. Moottoritiellä ajaminen ei luo minkäänlaista etuajo-oikeutta vaihtaa kaistaa liittymis-/poistumiskaistaa ajavan päälle. Voit leimata otsasi ja samalla ajokorttisi itse.
 
Näin itsekin toimin, se on vähän oletus että koska liityn motarille niin väistän siellä ajavaa. Tällöin automaattisesti se motarilta pois haluava saa tietysti myös tilaa, ja kaikki toimii jees. Tällä tavalla myös käytännössä poikkeuksetta toimitaan tuossa Kehä3 itään/Hämeenlinnanväylä etelä/pohjoinen rampissa, ja ei ole ikinä ollut mitään ongelmia siinä. Samoin Kehä1 itään/Hämeenlinnanväylä pohjoiseen.
Missään noista mainitsemistasi paikoista et voi väistää motarilla olevaa, saati sitten liittyä semmoiselle :D
 
Väärin. Moottoritiellä ajaminen ei luo minkäänlaista etuajo-oikeutta vaihtaa kaistaa liittymis-/poistumiskaistaa ajavan päälle. Voit leimata otsasi ja samalla ajokorttisi itse.

Antti. Ei näin. :facepalm: Ei todellakaan näin, unhodat sen että se toinen on sieltä rampilta tulossa liittymään motarille. Yksinkertaisesti näin, älä tee siitä liian vaikeaa.
 
Antti. Ei näin. :facepalm: Ei todellakaan näin, unhodat sen että se toinen on sieltä rampilta tulossa liittymään motarille. Yksinkertaisesti näin, älä tee siitä liian vaikeaa.
En unohda. Sillä ei vain ole mitään merkitystä. Väistämisvelvollisuus moottoritielle tullessa koostuu seuraavista asioista:

- kaistaa vaihtava väistää
-

Lista loppuu.

Tämä pätee tietenkin myös kaikkiin muihin liittymiskaistallisiin teitin, moottoritie ei ole mikään erityistapaus. Jos liitymiskaista on samalla poistumiskaista, kummallakin kaistaa vaihtamaan pyrkivällä on aivan yhtäläinen väistämisvelvollisuus toisiinsa nähden.

Kannattaisi ehkä tutustua liikennesääntöihin, eikä ajella perstuntumalla sen mukaan, miten on jossain muissa tilanteissa tottunut tekemään.
 
Antti, toivottavasti emme kohtaa sinun kotikutoisten liikennesääntöjesi kanssa liikenteessä.
 
Antti yksinkertaistaa tilanteen olevan kuten Jeesuksen syntymän Neitsyt Mariasta. Aivan kuin tuossa tilanteessa rampista liittymään tulossa oleva ja motarilta ramppiin (edessä olevaan) poistuva olisivat pyhän Pietarin pierusta ilmestyneet tilanteeseen tyhjästä. Tosiasia on, että kuvauksen mukaan PUNAINEN KUSKI on se jolla on tässä mennyt homma vikaan jos ollaan rinnakkain, hänen pitää ensisijaisesti liittyessään pääväylälle, väistää siellä jo ajavaa kuljettajaa jottei hän (punainen) häiritse moottoritiellä tapahtuvaa liikennettä. Jos punainen olisi jo sovittanut ajonopeuden liikenteeseen sopivaksi, tätä "ongelmaa" ei olisi.

Antin tulkinta perustuu siihen että punainen olisi jo liittynyt motarin oikealle kaistalle - mutta kun ei ole, vaan on vasta pyrkimässä liittymään.

Hyvin yksinkertaista.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 308
Viestejä
4 655 789
Jäsenet
76 419
Uusin jäsen
bkdsgr

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom