- Liittynyt
- 22.10.2016
- Viestejä
- 12 531
Auton ilmanvastuskerroin ei kuitenkaan ole 1 vaan esim 0,3 jolloin se ei nouse niin merkittäväksi tekijäksi. Vauhdin kasvaessa matka-aika lyhenee, jolloin isommalla vaihteella suuremmissa nopeuksissa kulutus/100km voi olla pienempi kuin hiljempaa ajettaessa.
Nyt taitaa olla ymmärretty pahasti väärin, mitä ilmanvastuskerroin tarkoittaa.
Ylivoimaisesti suurin osa auton moottorin maantieajossa tuottamasta tehosta menee ilmanvastuksen voittamiseen. Sekä autolla jonka ilmanvastuskerroin on 0.25 että autolla jonka ilmanvastuskerroin on 0.5
Ilmanvastuskerroin tarkoittaa vaan ilmanvastuksen ja poikki-pinta-alan suhdetta.
Kahdella samanpainoisella, saman ilmanvastuksen omaavalla kappaleella voi olla hyvin erilainen ilmanvastuskerrroin, kun toinen on esimerkiksi kapea laatikko(pieni poikki-pinta-ala) ja toinen on selvästi leveämpi (selvästi suurempi poikki-pinta-ala) mutta aerodynaamisemmin muotoiltu, esim. pisaranmuotoinen.
			
				Viimeksi muokattu: 
			
		
	
								
								
									
	
								
							
							 
	 
 
		 
 
		 
 
		
 
 
		 
 
		 
 
		 
 
		 
 
		 
 
		

 
 
		 
 
		
 
 
		 Mutta mites pykälät?  Turkulaiset tietävät paikan. Linkistä voi katsella parempaa kuvaa
 Mutta mites pykälät?  Turkulaiset tietävät paikan. Linkistä voi katsella parempaa kuvaa  kyllä, olen useampaan kertaan mitannut ajan
 kyllä, olen useampaan kertaan mitannut ajan  ).
 ). 
 
		 
 
		 Ei todellakaan näin, unhodat sen että se toinen on sieltä rampilta tulossa liittymään motarille. Yksinkertaisesti näin, älä tee siitä liian vaikeaa.
 Ei todellakaan näin, unhodat sen että se toinen on sieltä rampilta tulossa liittymään motarille. Yksinkertaisesti näin, älä tee siitä liian vaikeaa. 
 
		