Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Hold my beer.






Oliko muuta?
Tietenkin liittymiskaistalta kaistaa vaihtava on väistämisvelvollinen. Kyse on siitä, että niin on myös poistumiskaistalle vaihtava. Jos ne kaistat ovat samat, kuten alkuperäisessä tilanteessa oli, on kummallakin yhtäläinen väistämisvelvollisuus. Näppäämäsi otos ei ota mitään kantaa tähän asiaan.
 
On se vaikea ymmärtää myöntää että siinä ekassa esimerkissä punainen on liittymässä ja sininen poistumassa. Ehkä kvanttifysiikassa voivat olla samalla kaistalla, mutta oikeasti se on kolari - jos ovat samalla kaistalla.

Jatkahan Antti tuon opuksen lukemista, siellä on kerrottu myös miten OHITTAMINEN tehdään. Se ratkaisee se kappale tuon sun seipään taittamisen tästä asiasta, jos nyt et ihan vajaalla käy.
 
Hold my beer.






Oliko muuta?

Spöileri: "kiihdytyskaistaa pitkin liittyvä on väistämisvelvollinen --"

voi vittu eihän tämän pitänyt olla mahdollista koska omat kuplat.

Lueppa uudestaan mitä siinä kirjassa sanotaan. Olet ymmärtänyt tekstin väärin ja sitten lisännyt vielä tarinaasi "koska kolmio" mutuilun, joka vie vielä kauemmas siitä mitä tuossa tarkoitetaan.

"motarille liittymässä oleva väistää moottoritien liikennettä, koska kolmio" ei ole totta, millään tapaa, eikä tuossa kirjassa sanota noin.

"kiihdytyskaistaa pitkin liittyvä on väistämisvelvollinen" tarkoittaa sitä kun sieltä vaihdetaan kaistaa ja tuo kaistanvaihto muodostaa sen mitä kirjassa hieman epätarkasti kuvataan "väistämisvelvollisuudeksi", oikeasti ei ole edes väistämisvelvollisuutta olemassa kyseisessä tilanteessa, vaan kyseessä on ainoastaan tämä yksi pykälä tieliikennelaissa:

21 §
Ajoneuvon siirtäminen sivusuunnassa

Kuljettaja saa lähteä liikkeelle tien reunasta, vaihtaa ajokaistaa tai muuten siirtää ajoneuvoa sivusuunnassa vain, milloin se voi tapahtua vaaratta ja muita tarpeettomasti estämättä.

"Väistäminen" taas on enemmänkin yleisnimitys ajovuorosäännöille, eikä noihin asioihin liity mitään sääntöä joka kertoo ajovuorot. Ne koskee vain järjestystä joilla edetään risteyksen tai kapean tienkohdan läpi ajolinjojen kohdatessa.


muoks: ja tässä muuten ollaan asian alkulähteillä miksi autokoulun opettajat yrittää yksinkertaistaa esimerkkejä oppilaille, koska monet ei tajua edes niitä yksinkertaistuksia.
muoks2: lisäsin pätkän rautalankaa.
 
Viimeksi muokattu:
:D Voi pojat, nyt on kyllä professional level saavutettu trollaamisessa. onnittelut kultakalalle :tup:

Ajakeehan pojat varovasti tuolla, autokoulussa on tulossa liukuhihnalta "laittomasti" ajavia kuskeja joille tää sama on opetettu tuosta kirjasta. Toivottavasti monikaan ei ole tätä oppinut.

Kerrohan vielä, nyt kun mulla on popparit tarjolla, mitä tarkoittaa etuajo-oikeus? Ja onko sitä olemassa ollenkaan? Sillekin kun on sen olemassaolon kieltävä merkki ja kaikki, varmaan ihan laiton merkki lopen sekin :lol:
 
:D Voi pojat, nyt on kyllä professional level saavutettu trollaamisessa. onnittelut kultakalalle :tup:

Ajakeehan pojat varovasti tuolla, autokoulussa on tulossa liukuhihnalta "laittomasti" ajavia kuskeja joille tää sama on opetettu tuosta kirjasta. Toivottavasti monikaan ei ole tätä oppinut.

Kerrohan vielä, nyt kun mulla on popparit tarjolla, mitä tarkoittaa etuajo-oikeus? Ja onko sitä olemassa ollenkaan? Sillekin kun on sen olemassaolon kieltävä merkki ja kaikki, varmaan ihan laiton merkki lopen sekin :lol:

Ensin et ymmärtänyt mitä luit autokoulun kirjasta ja nyt et ymmärtänyt mitä luit lainaamastasi viestistä. Jatketaan sitten kun käytät hieman aikaa ymmärtääksesi lukemasi ;)

muoks: näytäppäs vielä tämä kieltomerkki joka kieltää etuajo-oikeuden olemassaolon kun nyt olet vauhtiin päässyt.

muoks2: ei mtn, löytyihän tuo
olemassaolo.png
 
Viimeksi muokattu:
Sääntö 1: Liittyjä väistää päätiellä olevaa liikennettä kaistanvaihtonsa yhteydessä.

Sääntö 2: Kaistaa vaihtava väistää aina kaistalla (jolle vaihtaa) olevaa liikennettä.

--> Molempia tulee noudattaa.
----------------------------------------------------

Kaksi sääntöä, jotka molemmat ovat voimassa, eivätkä kumpikaan kumoa toistaan. Kolmio ei liity tapaukseen millään tavoin, liittymä ei ole risteys. Tämän hyvin yksinkertaisen liikennesäännön ymmärtää varmastikin yli 95% autoilijoista, ja sitten on näitä dotiq:n kalstaisia suhareita joita me muut valitettavasti joudumme väistämään.

Kaksi kaistanvaihtajaa on tyyppiesimerkki hyvin tavanomaisesta tilanteessa, jossa molemmilla autoilla on toisiinsa nähden väistämisvelvollisuus. Näitä tulee vastaan liikenteessä muuallakin, eikä niiden pitäisi olla kenellekään ongelma. Pelisilmää, ennakointia ja sopivaa määrätietoisuutta, niin molemmat pääsevät tilanteen päälle vaikka joku osapuoli olisikin kokeneempi.


Mitä autokouluun tulee, se koulu on valitettavasti tehty yksinkertaiseksi kouluksi yksinkertaisille ihmisille. Eikä ne opettajatkaan usein mitään älyn jättiläisiä tai yliopistotyylisiä opetajia ole. Sitten kun vastassa on se "ei mikään yliopistotyyppi" oppilaana, niille valitettavasti joudutaan opettamaan turvallisuussyistä hyvin yleistettyjä ja yksinkertaisia ohjeita, kuten toitottamaan vaikkapa muistisääntöä "Kun liityt väistä muita!". Valitettavaa tässä on se, että osa yksilöistä yrittää soveltaa näitä oppejaan ja lopputuloksena on vääriä kuvitelmia kolmioista tai uskomuksia "liittyjän väistämisvelvollisuudesta".
 
Sääntö 1: Liittyjä väistää päätiellä olevaa liikennettä kaistanvaihtonsa yhteydessä.

Sääntö 2: Kaistaa vaihtava väistää aina kaistalla (jolle vaihtaa) olevaa liikennettä.

Kumpaankaan näistä en ole toisin väittänyt. Olen tuon Säännön 1 korostanut tässä moneen otteeseen ja lopputulos = olen suhari.

:D Voi pojat, näissä poppareissa on voisulaa mukana ja pari olutta :tup:
 
Kumpaankaan näistä en ole toisin väittänyt. Olen tuon Säännön 1 korostanut tässä moneen otteeseen ja lopputulos = olen suhari.

:D Voi pojat, näissä poppareissa on voisulaa mukana ja pari olutta :tup:

Hyvä että alat hiljalleen sisäistää ongelman mitä ajattelusi aiheutti. Seuraavaksi voisit herkuttelutuokion aikana kokeilla ymmärtää sellaisen seikan kuin että, tuo sääntö 2 itse asiassa on ainoa sääntö ja määrää myös "sääntö 1:n" tilanteessa vallitsevan väistämissäännön.

Kunhan lopulta sisäistät punaisena lankana sen, että kaistanvaihdossa on samat säännöt kaikissa tilanteissa, on liikenne asteen verran turvallisempi paikka meille kaikille.:)
 
Mistä tulee käsitys, että liittymärampin kolmio on olemassa vain tavan takia, eikä sitä tarvitse noudattaa? Se kolmio siellä joka tapauksessa seisoo, ja sen vaikutusalue alkaa merkin kohdalta ihan riippumatta siitä onko maassa lunta tai joitain muuta. Kolmion takaa tuleva väistää moottoritiellä liikkuvia, vrt. normaali risteysalueella kolmion takaa tuleva joutuu väistämään päätiellä ajavaa joka on kääntymässä. Ei sillä ole mitään merkitystä, että kääntyvällä on omat väistösääntönsä tilanteessa, ajojärjestys muodostuu merkin perusteella. Harmaa alue syntyy kaistan jatkuessa, eli mihin asti kolmion vaikutusalue kestää. Ainakin heti kaistan alussa, jos päätiellä ajava osoittaa vilkuttamalla siirtyvänsä sille kaistalle, kolmion takaa tuleva väistää moottoritiellä jo ajavaa.
 
Mistä tulee käsitys, että liittymärampin kolmio on olemassa vain tavan takia, eikä sitä tarvitse noudattaa? Se kolmio siellä joka tapauksessa seisoo, ja sen vaikutusalue alkaa merkin kohdalta ihan riippumatta siitä onko maassa lunta tai joitain muuta. Kolmion takaa tuleva väistää moottoritiellä liikkuvia, vrt. normaali risteysalueella kolmion takaa tuleva joutuu väistämään päätiellä ajavaa joka on kääntymässä. Ei sillä ole mitään merkitystä, että kääntyvällä on omat väistösääntönsä tilanteessa, ajojärjestys muodostuu merkin perusteella. Harmaa alue syntyy kaistan jatkuessa, eli mihin asti kolmion vaikutusalue kestää. Ainakin heti kaistan alussa, jos päätiellä ajava osoittaa vilkuttamalla siirtyvänsä sille kaistalle, kolmion takaa tuleva väistää moottoritiellä jo ajavaa.

Ei.

Kärkikolmion vaikutusalue on ainoastaan risteyslue. Eli koskee moottoritiellä olevaa "vanhaa" kaistaa liittymän juuressa.

Liittymäkaista muodostaa heti katkoviivojen alkaessa oman kaistansa, ja nämä viivat ylittävä väistää muuta liikennettä tavanomaisten kaistanvaihtosääntöjen vallitessa. Kärkikolmio ei vaikuta tässä millään tavoin.

Tuossa on asiaa yritetty selventää helppotajuisesti:

Kärkikolmion vaikutusalue
 
Jos suoraanmenevältä kaistalta erkanee erillinen kaista kääntyville, miksi tuntuu olevan niin vaikeaa siirtyä sille kaistalle heti siitä erkanemiskohdasta, eikä vasta parin autonmitan jälkeen. Toinen asia mikä ei nyt niinkään ärsytä, ihmetyttää vain, siltojen saumojen kohdalla kun monet väistää niitä teräviä kuoppia niin väistävät keskiviivan päälle eikä tien reunaan päin joka olisi paljon turvallisempaa ja ajaa saman asian.
 
Kolmioista parkkipaikkoihin, meinaa ratketa verisuonet kun jotkut kiertävät parkkipaikkaa ja kun eivät löydä ruutua jäävät siihen väylälle kököttämään niin ettei takanatulevatkaan pääse sieltä eteenpäin.
Jos vapaita ruutuja ei ole niin ajetaan muualle niitä etsimään eikä jäädä tientukkeeksi odottamaan niiden vapautumista :rage:
 
Mistä tulee käsitys, että liittymärampin kolmio on olemassa vain tavan takia, eikä sitä tarvitse noudattaa? Se kolmio siellä joka tapauksessa seisoo, ja sen vaikutusalue alkaa merkin kohdalta ihan riippumatta siitä onko maassa lunta tai joitain muuta. Kolmion takaa tuleva väistää moottoritiellä liikkuvia, vrt. normaali risteysalueella kolmion takaa tuleva joutuu väistämään päätiellä ajavaa joka on kääntymässä. Ei sillä ole mitään merkitystä, että kääntyvällä on omat väistösääntönsä tilanteessa, ajojärjestys muodostuu merkin perusteella. Harmaa alue syntyy kaistan jatkuessa, eli mihin asti kolmion vaikutusalue kestää. Ainakin heti kaistan alussa, jos päätiellä ajava osoittaa vilkuttamalla siirtyvänsä sille kaistalle, kolmion takaa tuleva väistää moottoritiellä jo ajavaa.
Joulupukiltako sait ajokorttisi? Eli kun ajat moottoritiellä ja liityt oikeanpuoleisimmalle kaistalle kun siellä jo joku muu ajaa niin ajat vaan kylmästi kylkeen kaistaviivan yli kun sillä toisella oli kolmio?(Tai et aja kylkeen mutta kiroat ja näytät keskisormea kun suoraan omaa kaistaansa ajava ei väistä sinua?)

Vaikka tämä dohf on selvästi trolli niin vähän vaarallista minusta tällainen trollaaminen koska osa tätäkin foorumia lukevaa porukkaa on kuitenkin niin hölmöjä että voivat ihan tosissaan uskoa tällaista typerää trollausta.
 
Sen verran vielä lisään näihin että kaistanvaihdossa ei tapahdu mitään väistöä, vaan se "väistäminen" on yleiskielinen nimitys tälle:

21 §
Ajoneuvon siirtäminen sivusuunnassa

Kuljettaja saa lähteä liikkeelle tien reunasta, vaihtaa ajokaistaa tai muuten siirtää ajoneuvoa sivusuunnassa vain, milloin se voi tapahtua vaaratta ja muita tarpeettomasti estämättä.


Tuo on se ainoa juttu mitä kaistanvaihdoissa tarvitsee noudattaa. Jos tätä kutsuu väistämiseksi niin siitä aiheutuu vain väärinkäsityksiä kun käytetään täysin eri tilannetta tarkoittavaa sanaa kohdassa mihin se ei kuulu.

Ja huomaattekos että tuo ei edes kiellä sitä muiden estämistä täysin, vain tarpeettoman estämisen, joka tietysti on taas tulkinnanvarainen/tilannekohtainen juttu. Täysin ilman syytä hitaasti tulo niin että muut joutuu jarruttamaan on selkeästi tarpeeton, mutta syitä voi olla monia ja osa niistä omia ja osa muiden.
 
Olipa kyllä stressaava työvuoro. Ei kukaan päässyt lentokentäntiellä yli 70km/h (80km/h alueella) ja yksi apina väkisillä veti eteen Kainuuntien liittymästä pohjoiseen päin moottoritiellä niin, että jouduin seisomaan jarrulla ihan kunnolla. Mulla oli vauhtia se 110km/h ja tämä sankari ajoi noin 70km/h eteen. Soitatin torvea niin, että varmasti kuuli. Mainittakoon, että kyseisessä paikassa se kiihdytyskaista jatkuu omana kaistanaan noin pari kilometriä nykyään, eli hänellä olisi aivan hyvin ollut pitkän aikaa odottaa, että ajan ohi kun ei sillä Hondalla raaskinut kiihdyttää.

Sitä ennen samalla matkalla joku nainen uudella Kia Ceedillänsä sai jopa 50km/h vauhtia liittyessään märällä tiellä moottoritielle kaakkurin rampista. Sama nainen veti letkaa lentokentäntiellä sitä nimenomaista 70km/h nopeusmittariin 80km/h alueella. Muutenkin sai koko iltapäivän ja illan hidastella ja katsella kännykän räplääjiä ja hidastelijoita, joilla kyllä sitten kaasupoljin löytyy kun lähdet ohittamaan.

Toinen urpo ajeli Mazda 6:sella (ilmeisesti joku jenkkituonti kun oli 4-pakoputkenpäätä ja uusinta korimallia) nuottasaarentiellä ja joutsensillan päällä noin 38km/h 50km/h alueella ja tahallaan häiritsi/hidasti liikennettä koko joutsensillalta kainuuntielle asti. Käännyin itse kaukovainion teboilille. Vitutti kun oli kova vessahätä, jota olin jo yli 2 tuntia pidättänyt ja sitten tällaisia pellejä sattuu eteen tahallaan häiritsemään ja hidastelemaan. Teki mieli huudattaa torvea tälle uunolle, mutta todennäköisesti tämä sankari olisi vaan jarruttanut ja pysähtynyt, tai tehnyt jotain muuta vastaavaa todella älykästä.

Onneksi oli muutama kanssa-autoilija, jotka ymmärsivät miten liikenne toimii ja päästivät nopeampia eteen ja osa jopa osasi lähteä valoista riittävän rivakasti niin ei tarvinnut aivan täysin menettää uskoa ihmiskuntaan.
 
Taxi ajelee aamulla kehä kolmosella vasenta kaistaa mittarissa ~80km/h eikä ketään edessä ja samaa vauhtia kuin oikea kaista. Oikealta kaistalta lähtee pari autoa rampista pois, menen taxista ohi ja jatkan matkaa cruisella 90km/h mittarinopeutta. Taxi tulee puskuriin kiinni valot vilkkuen mutta huomaa kameratolpan ja lyö jarrut pohjaan, itse jatkan matkaa samaa vauhtia koko ajan ja niin se taxi jää sinne junnaamaan.
 
Ihan arkipäiväähän nämä Manakuskin ja Luukkosen kertomat asiat ovat,valitettavasti...Täytyisikin alkaa lisäämään reilu Valium-annos aamupuuroon, ennenkuin lähtee tuonne liikenteeseen.
niin, ja omakin kokemus tältä aamulta: Sellainen Mr.Taxipaku ajeli n.70-75 itäväylää 80 alueella, kunnes käännyttiin kohti Vuosaarta, niin vauhti pysyi samoin n.70 kieppeillä,rajoitushan lienee 50 tuossa kohtaa, kunnes tietyö kavensi väylän yksikaistaiseksi. Siitä lähes kahdella pyörällä piti tunkea parin auton väliin ihan väkisin. Onneksi olin itse muutama auto taaempana siinä vaiheessa, ettei syke noussut liikaa
 
Viimeksi muokattu:
Ei.

Kärkikolmion vaikutusalue on ainoastaan risteyslue. Eli koskee moottoritiellä olevaa "vanhaa" kaistaa liittymän juuressa.

Liittymäkaista muodostaa heti katkoviivojen alkaessa oman kaistansa, ja nämä viivat ylittävä väistää muuta liikennettä tavanomaisten kaistanvaihtosääntöjen vallitessa. Kärkikolmio ei vaikuta tässä millään tavoin.

Tuossa on asiaa yritetty selventää helppotajuisesti:

Kärkikolmion vaikutusalue

Liikennemerkkien asetusohjeesta ja tieliikenneasetuksesta.

Joulupukiltako sait ajokorttisi? Eli kun ajat moottoritiellä ja liityt oikeanpuoleisimmalle kaistalle kun siellä jo joku muu ajaa niin ajat vaan kylmästi kylkeen kaistaviivan yli kun sillä toisella oli kolmio?(Tai et aja kylkeen mutta kiroat ja näytät keskisormea kun suoraan omaa kaistaansa ajava ei väistä sinua?)

Vaikka tämä dohf on selvästi trolli niin vähän vaarallista minusta tällainen trollaaminen koska osa tätäkin foorumia lukevaa porukkaa on kuitenkin niin hölmöjä että voivat ihan tosissaan uskoa tällaista typerää trollausta.
Liikenneministeriön alainen Väylävirasto eli Väylä ohjeistaa julkaisussaan "Yleisohjeet liikennemerkkien käytöstä" (https://julkaisut.vayla.fi/thohje/pdf/2000006-v-03liikennemerkkiohje.pdf , kohta 231 Väistämisvelvollisuus risteyksessä) sivulla 2D-8 seuraavasti:

"Eritasoliittymän liittymistie merkitään väistämisvelvolliseksi päätiehen nähden merkillä 231. Merkkiä ei kuitenkaan käytetä, jos liittymistie jatkuu päätien suuntaan omana ajokaistanaan, ellei etäisyys seuraavaan erkanemiskohtaan ole niin lyhyt, että merkkiä tarvitaan helpottamaan päätieltä erkanemista."

Jos siellä se merkki on, joko kautta koko valtakunnan Väylä rakennuttaa tiet oman ohjeistuksena vastaisesti, tai sitten se perhanan kolmio on siellä tarkoituksella - helpottamassa päätieltä erkanemista - ja kolmion takaa liittymistieltä tuleva liittyjä joutuu asiaan sopeutumaan.

Mutta uskotaan nyt techbbs:n hiharavistelijoita mieluummin kuin valtion asiasta vastaavia virkamiehiä.
 
Mutta uskotaan nyt techbbs:n hiharavistelijoita mieluummin kuin valtion asiasta vastaavia virkamiehiä.
Sinua ja muita paria vänkääjää varten tänne on linkitetty kasa lakipykäliä ja muutama ulkopuolisen asiantuntijan kommentti, jotta ei tarvitsisi uskoa "techbbs:n hihastaravistelijoita". Nämä sinun linkittämäsi Väylän yleisohjeet tuskin menevät lakipykälien ohi kuitenkaan, vai?

Ja siis eihän sinun tarvitse uskoa ketään. Tervetuloa vaan kolistelemaan kylkeen tuollaisessa tilanteessa, niin testataan lakituvassa miten se kaistan vaihtajan väistämissääntö meneekään.
 
Sinua ja muita paria vänkääjää varten tänne on linkitetty kasa lakipykäliä ja muutama ulkopuolisen asiantuntijan kommentti, jotta ei tarvitsisi uskoa "techbbs:n hihastaravistelijoita". Nämä sinun linkittämäsi Väylän yleisohjeet tuskin menevät lakipykälien ohi kuitenkaan, vai?

Ja siis eihän sinun tarvitse uskoa ketään. Tervetuloa vaan kolistelemaan kylkeen tuollaisessa tilanteessa, niin testataan lakituvassa miten se kaistan vaihtajan väistämissääntö meneekään.

Lue nyt tuosta antamastani linkistä sivut 2D-8 - 2D-10 niin sieltä selviää ohjeistus (joka perustuu lakeihin ja asetuksiin), että kaistan jatkuessa kolmiota ei käytetä kuin lyhyissä erkanemiskaistoissa. Paitsi kuten tiedämme tästäkin ketjusta, käytetään sellaisillakin kaistoilla joita ei hyvälläkään mielikuvituksella voi tulkita lyhyeksi.

Päivänselvä fakta on: jos kaista on niin pitkä, että liittyminen ja erkaneminen olisi turvallista, merkkiä ei pitäisi käyttää. Silti sitä nyt vain tunnutaan jostain syystä käytettävän, mutta kolmion merkitystä ei muuta millään tavalla, että se on pystytetty ohjeistuksen vastaisesti. 231 on velvoittava liikennemerkki, ja kun se siellä tien laidassa seisoo, niin sitä on noudatettava, eli liittyjä väistää päätiellä ajavaa.

Valittakaa Väylälle merkkien vääränlaisesta sijoittelusta.
 
231 on velvoittava liikennemerkki, ja kun se siellä tien laidassa seisoo, niin sitä on noudatettava, eli liittyjä väistää päätiellä ajavaa.
Ei kukaan ole muuta väittänytkään. On vain todettu, että se kolmio ei velvoita väistämään päätieltä erkanemiskaistalle vaihtavaa. Siitähän tässä oli kyse.
 
Ei kukaan ole muuta väittänytkään. On vain todettu, että se kolmio ei velvoita väistämään päätieltä erkanemiskaistalle vaihtavaa. Siitähän tässä oli kyse.
TM on asiaa LVM:stä kysynyt koskien Kilosta kehä II:lle (etelään) menevää pätkää käyttäen josta 1-tieltä on mahdollista nousta kehäII pohjoiseen.

https://www.google.fi/maps/@60.2060...=203&h=100&yaw=327.49368&pitch=0&thumbfov=100

Vastaus: kolmion takaa väistetään, tarkemmin: valkoisen viivan pituus kaistojen välissä määrää sen että väistetäänkö kolmion takaa vai ei eli onko kaista ns. "uusi kaista" vai osa risteävää tietä. Epätarkemmin: valkoisen viivan pituutta ei ole määritelty missään joka vetää rajan sille että väistetäänkö vai ei.

Laissa kolmiosta sanotaan: "risteävää tietä" ja tuo uusi kaista on osa risteävää tietä, jolloin kaistanvaihtajaa väistetään _ellei_ kaistalla ole oltu _riittävän_ pitkään...
 
TM on asiaa LVM:stä kysynyt koskien Kilosta kehä II:lle (etelään) menevää pätkää käyttäen josta 1-tieltä on mahdollista nousta kehäII pohjoiseen.

https://www.google.fi/maps/@60.2060698,24.75098,3a,75y,279.02h,86.73t/data=!3m5!1e1!3m3!1sqkQ7Qgkf1z2EQU0Gf3QeuA!2e0!6s//geo2.ggpht.com/cbk?panoid=qkQ7Qgkf1z2EQU0Gf3QeuA&output=thumbnail&cb_client=maps_sv.tactile.gps&thumb=2&w=203&h=100&yaw=327.49368&pitch=0&thumbfov=100

Vastaus: kolmion takaa väistetään, tarkemmin: valkoisen viivan pituus kaistojen välissä määrää sen että väistetäänkö kolmion takaa vai ei eli onko kaista ns. "uusi kaista" vai osa risteävää tietä. Epätarkemmin: valkoisen viivan pituutta ei ole määritelty missään joka vetää rajan sille että väistetäänkö vai ei.

Laissa kolmiosta sanotaan: "risteävää tietä" ja tuo uusi kaista on osa risteävää tietä, jolloin kaistanvaihtajaa väistetään _ellei_ kaistalla ole oltu _riittävän_ pitkään...

Tuo esittämäsi "Y-risteys" on käydystä keskustelusta erilainen tapaus, koska kolmio on asetettu suoraan risteyksen yhteyteen ja osoittaa selkeästi mwrkin asettajan tarkoituksia (niinkin sekavaa kuin se tuossa on).

Keskusteltu moottoritielle liittyminen on siitä helppo tapaus, että siinä on kysymys yksinkertaisesti pelkästä kaistanvaihdosta. Ja kun moottoritien kaistanvaihdosta ei ole erikseen mitään määrätty, eikä kolmio enää vaikuta kaistoilla, on yksiselitteisesti ainoa sääntö se, että kaistaa vaihtava väistää.
 
Suurin ongelma tämän tulkinnan kannalta on se, että tuossakaan kohdassa ei risteä mitkään tiet. Siinä on kaksi rinnakkain omaan suuntaansa menevää kaistaa, joiden välillä voi vaihtaa.
 
@Jetula @Kautium @jinx1980

Tiedustelin taannoin liikennevirastolta kärkikolmion vaikutusta liittymäkaistoilla liittyen juurikin siihen että tieliikennelian mukaisesta risteyksestä, mutta ohjeistuksissa tuosta on mainintoja kuten tännekin on poimittu. Tulin itse vallikallion liittymästä kehä1 tunnelin suulle kun kehää ajava meinasi vaihtaa kylkeen kaistalle jossa olin. Halusin saada tietooni kumpi olisi kolarissa ollut syypää ja koska poliisin (ja taisi olla liikennevirastonkin) ensimmäinen vastaus oli, että ei se ole niin selvää ja oikeudessa sitten ratkaistaan jos kolisee, niin totesin että toi vastaus ei mulle kelpaa vaan tieliikennelain on oltava yksiselitteinen tollaisessa.

"Liikenneviraston ohjeistuksen mukaan kärkikolmiota ei pitäisi rampilla olla lainkaan, jos se aloittaa uuden kaistan, joka jatkuu seuraavaan liittymään saakka. Tällöin myös sulkuviivan kaistojen välissä pitäisi jatkua vähintään 30 metriä siitä, kun kaistat jo muuten ovat fyysisesti rinnakkain.

Joka tapauksessa kaistanvaihtaja on aina osaltaan väistämisvelvollinen eli vaikka rampilla olisi kärkikolmio, se ei tarkoita, että päätien suunnassa kaistanvaihtajalla olisi minkäänlaista päälleajo-oikeutta kärkikolmion takaa saapuneen suhteen."

Tuossa on vastaus. Summa summarum: Kärkikolmiolla ei ole mitään lakiteknistä funktiota liittymissä ylipäätään, koska tieliikennelaissa tai -asetuksessa ei mitään funktiota liittymäkaistoja ajatellen ole määritelty kärkikolmiolle, kyseessä kun ei ole lakiteknisesti risteys. Ymmärrettävää toki niiden käyttö esim talvikautta ajatellen "just in case" tyyliin perusliittymissä. Jokatapauksessa päätielle liittyvä olisi väistämisvelvollinen. Noissa liittymä-erkanemiskaistakomboissa noita sensijaan ei lain, ei liikenneviraston eikä maalaisjärjen mukaan pitäisi kyllä olla.

En lukenut että kuka vänkäsi miltäkin kantilta, mutta liikenneviraston kommentti on mulle sähköpostiin tuollaisena tullut ja se turvaa mun oman perseen.
 
@Jetula @Kautium @jinx1980

Tiedustelin taannoin liikennevirastolta kärkikolmion vaikutusta liittymäkaistoilla liittyen juurikin siihen että tieliikennelian mukaisesta risteyksestä, mutta ohjeistuksissa tuosta on mainintoja kuten tännekin on poimittu. Tulin itse vallikallion liittymästä kehä1 tunnelin suulle kun kehää ajava meinasi vaihtaa kylkeen kaistalle jossa olin. Halusin saada tietooni kumpi olisi kolarissa ollut syypää ja koska poliisin (ja taisi olla liikennevirastonkin) ensimmäinen vastaus oli, että ei se ole niin selvää ja oikeudessa sitten ratkaistaan jos kolisee, niin totesin että toi vastaus ei mulle kelpaa vaan tieliikennelain on oltava yksiselitteinen tollaisessa.

"Liikenneviraston ohjeistuksen mukaan kärkikolmiota ei pitäisi rampilla olla lainkaan, jos se aloittaa uuden kaistan, joka jatkuu seuraavaan liittymään saakka. Tällöin myös sulkuviivan kaistojen välissä pitäisi jatkua vähintään 30 metriä siitä, kun kaistat jo muuten ovat fyysisesti rinnakkain.

Joka tapauksessa kaistanvaihtaja on aina osaltaan väistämisvelvollinen eli vaikka rampilla olisi kärkikolmio, se ei tarkoita, että päätien suunnassa kaistanvaihtajalla olisi minkäänlaista päälleajo-oikeutta kärkikolmion takaa saapuneen suhteen."

Tuossa on vastaus. Summa summarum: Kärkikolmiolla ei ole mitään lakiteknistä funktiota liittymissä ylipäätään, koska tieliikennelaissa tai -asetuksessa ei mitään funktiota liittymäkaistoja ajatellen ole määritelty kärkikolmiolle, kyseessä kun ei ole lakiteknisesti risteys. Ymmärrettävää toki niiden käyttö esim talvikautta ajatellen "just in case" tyyliin perusliittymissä. Jokatapauksessa päätielle liittyvä olisi väistämisvelvollinen. Noissa liittymä-erkanemiskaistakomboissa noita sensijaan ei lain, ei liikenneviraston eikä maalaisjärjen mukaan pitäisi kyllä olla.

En lukenut että kuka vänkäsi miltäkin kantilta, mutta liikenneviraston kommentti on mulle sähköpostiin tuollaisena tullut ja se turvaa mun oman perseen.
Juuri näin, mutta vähän on sellainen kutina, että mikään määrä perusteluita ei estä näitä paria tyyppiä vänkäämästä vastaan.

Ei sillä, etteikö noissa liikenneviraston ohjeistuksissakin olisi vikaa.
 
Juuri näin, mutta vähän on sellainen kutina, että mikään määrä perusteluita ei estä näitä paria tyyppiä vänkäämästä vastaan.

Ei sillä, etteikö noissa liikenneviraston ohjeistuksissakin olisi vikaa.
Tuosta liikennemerkkiohjeesta tulee vähän mieleen sellanen, että tuolla kärkikolmiolla on koitettu viestiä sellaista normaalin maalaisjärjen käyttöä että saatais porukka ajamaan joustavasti tollasilla liittymämestoilla erityisesti jos on erkanemiskaista samassa, mutta suomalaisen autoilijan tuntien toi menee jo heti alkuunsa vituiksi, koska täällä kaikki otetaan kirjaimellisesti hyvässä ja pahassa.
 
Sitten jos kolmio noista kohdista puuttuisikin, niin olisikohan sitten liittyjällä etuajo-oikeus, kun hän tulee oikealta? :D
 
13-3-5009371.jpg

Onko poliisiauto pysäytetty liittymiskaistalle vai pientareelle vai oikean kaistan reunaan? Onko kuvassa 2 vai 3 kaistaa? Jos juuri ennen kuvaa on sivulta tullut tie motarin alta kulkevalta tieltä kolmion kanssa tai ilman, liittyykö liittyjä kuvassa näkyvän jonon viereen, kiihdyttää ja vaihtaa kaistaa, vai onko tehty liittymä ilman kiihdytyskaistaa jolloin kiihdytyskaistattomasta liittymästä hypätään suoraan jonoon? Ja jos siellä oikealla ei olisi sitä kolmiota, niin voisiko oikealta tuleva olettaa että sinne jonoon mennessä vasemmalta tulevat väistää, perusväistösäännön mukaan tai oletuksella että kolmion pitää olla yli 40km/h rajoituksen johdosta sitten siellä vasemmalla?

Sitten voi miettiä miksi laitetaan niitä kolmioita sinne kiihdytyskaistoille...
 
Viimeksi muokattu:
Sitten jos kolmio noista kohdista puuttuisikin, niin olisikohan sitten liittyjällä etuajo-oikeus, kun hän tulee oikealta? :D

Niimpä, kolmiottomia liittymiä on. Jos ihmiset uskovat että se kolmio luo liittymässä väistösäännön eikä kaistanvaihtosääntö, niin sen puute samalla uskomuksella tekisi sen että oikealta tulevia "väistettäisiin". Ja tämä johtaisi siihen että näin uskovat joutuisivat joka liittymän kohdalla katselemaan että onko se kolmio nyt siellä vai ei. (toki risteyksissä, joissa kolmio siis luo oikeastikkin sen säännön on pakko olla ajojärjestyksen määräävä liikennemerkki jos rajoitus on yli 40km/h)
 
13-3-5009371.jpg

Onko poliisiauto pysäytetty liittymiskaistalle vai pientareelle vai oikean kaistan reunaan? Onko kuvassa 2 vai 3 kaistaa? Jos juuri ennen kuvaa on sivulta tullut tie motarin alta kulkevalta tieltä kolmion kanssa tai ilman, liittyykö liittyjä kuvassa näkyvän jonon viereen, kiihdyttää ja vaihtaa kaistaa, vai onko tehty liittymä ilman kiihdytyskaistaa jolloin kiihdytyskaistattomasta liittymästä hypätään suoraan jonoon? Ja jos siellä oikealla ei olisi sitä kolmiota, niin voisiko oikealta tuleva olettaa että sinne jonoon mennessä vasemmalta tulevat väistää, perusväistösäännön mukaan tai oletuksella että kolmion pitää olla yli 40km/h rajoituksen johdosta sitten siellä vasemmalla?

Sitten voi miettiä miksi laitetaan niitä kolmioita sinne kiihdytyskaistoille...
Normi liittymäkaistallahan siitä kolmiosta ei ole haittaa, koska oli se sielä tai et, niin liittyjä väistää ja jos se onkin sielä useimmiten tarpeettomana, niin se ei aiheuta mitään ristiriitaa. Sen sijaan jos se kolmio on yhdistetyllä liittymä ja erkanemiskaistalla niin ongelmia tulee, kun selvästi ei enää tiedetä onko kolmio vai kaistanvaihto määräävämpi jne. Lisäksi liittmä/erkanemiskaista kombolla sun ei tarvitse liittyä minnekään niin tossa lumikeississäkin turhaa, koska voit pysyä omalla kaistalla ja ajaa seuraavasta ulos.
 
Normi liittymäkaistallahan siitä kolmiosta ei ole haittaa, koska oli se sielä tai et, niin liittyjä väistää ja jos se onkin sielä useimmiten tarpeettomana, niin se ei aiheuta mitään ristiriitaa. Sen sijaan jos se kolmio on yhdistetyllä liittymä ja erkanemiskaistalla niin ongelmia tulee, kun selvästi ei enää tiedetä onko kolmio vai kaistanvaihto määräävämpi jne. Lisäksi liittmä/erkanemiskaista kombolla sun ei tarvitse liittyä minnekään niin tossa lumikeississäkin turhaa, koska voit pysyä omalla kaistalla ja ajaa seuraavasta ulos.

Kaistanvaihto on ainoa joka määrää, kolmio ei vaikuta.
Ja se motarin sivussa tuleva kaista on osa motaria, eikä mitään muuta tietä, eli liittyminen kysyiselle motarille on tapahtunut jo ennen kuin päästään kaistanvaihtoon(tiensisäiseen, et pysty vaihtamaan kaistaa tieltä toiselle tielle millään tapaa ilman ritariässäautoa).

muoks: tässä on vielä sekin jännä puoli että jos se kaista siellä motarin reunalla ei ole osa motaria, niin siellä ei voi olla 120km/h rajoituskaan, jolloin et saisi kiihdyttää muiden vauhtiin.
 
"Liikenneviraston ohjeistuksen mukaan kärkikolmiota ei pitäisi rampilla olla lainkaan, jos se aloittaa uuden kaistan, joka jatkuu seuraavaan liittymään saakka. Tällöin myös sulkuviivan kaistojen välissä pitäisi jatkua vähintään 30 metriä siitä, kun kaistat jo muuten ovat fyysisesti rinnakkain.

Joka tapauksessa kaistanvaihtaja on aina osaltaan väistämisvelvollinen eli vaikka rampilla olisi kärkikolmio, se ei tarkoita, että päätien suunnassa kaistanvaihtajalla olisi minkäänlaista päälleajo-oikeutta kärkikolmion takaa saapuneen suhteen."

Tuossa on vastaus. Summa summarum: Kärkikolmiolla ei ole mitään lakiteknistä funktiota liittymissä ylipäätään, koska tieliikennelaissa tai -asetuksessa ei mitään funktiota liittymäkaistoja ajatellen ole määritelty kärkikolmiolle, kyseessä kun ei ole lakiteknisesti risteys. Ymmärrettävää toki niiden käyttö esim talvikautta ajatellen "just in case" tyyliin perusliittymissä. Jokatapauksessa päätielle liittyvä olisi väistämisvelvollinen. Noissa liittymä-erkanemiskaistakomboissa noita sensijaan ei lain, ei liikenneviraston eikä maalaisjärjen mukaan pitäisi kyllä olla.
Jompi kumpi siinä kolarissa kuitenkin käytännössä on enemmän syyllinen, eli selvisikö sinulle nyt aukottomasti kuka olisi ollut syyllinen sinun tapauksessa vallikallion rampissa tai tuossa mun kuvassa jos motarilta joku ajaa kehä II pohjoiseen (TM:n LVM:ltä saaman vastauksen mukaan kilosta tulijan piikkiin). Käsittääkseni "väärin asetettuihin" liikennemerkkeihin ei oikein voi vedota kolaritapauksessa kun asiassa on 2 oikeaa osapuolta, toisin kuin jossain ylinopeussakotus casessa jossa vastapuolena on valtion rahakirstu.

Oma henk. koht. mielipide ilman tuota pitkää valkoista viivaa (jollainen on esim. Kehä II -> helsinki kohdalla (Google Maps)) on se että "kolmion takaa liittymästä tulijan" piikkiin menee jos päätieltä joku erkanemiskaistalle heti haluaa siirtyä ja tästä syystä 98% noista kolmioista pitäisi poistaa, sillä talvella tuo pitkä valkoinen viiva voi olla peitossa ja näin ollen käytännössä muuttaa ajojärjestystä. Ainakin tuo aiemmin mainittu motari->Kehä II case on ihan järjellä ajateltavissa, että jos motarilta tulijoilla ei ole etuajo-oikeutta niin käytännössä jono venähtää heti motarille jos yksikin on menossa pohjoiseen ja kilosta on joku tulossa koska vauhti pitäisi pudottaa luokkaan 30km/h. Tässä kohtaa motarilla on sentään 3 kaistaa ja käytännössä tuo kehä II:lle menevä on vielä "päättyvä" kaista motarilla (sitä ei kukaan jatka suoraan), mutta on sellaisiakin paikkoja liikenne sakkaisi päätiellä välittömästi.
muoks: tässä on vielä sekin jännä puoli että jos se kaista siellä motarin reunalla ei ole osa motaria, niin siellä ei voi olla 120km/h rajoituskaan, jolloin et saisi kiihdyttää muiden vauhtiin.
Kyllä kait se nyt "motaria" voi olla olematta kuitenkaan lakiteknisesti "samaa tietä" varsinaisen motarin kanssa. Käytännössä pätkä jolla ei ole tienumeroa, mutta jota koskee moottoritien säännöt eli ei saa ajaa traktorilla jne...
 
13-3-5009371.jpg

Onko poliisiauto pysäytetty liittymiskaistalle vai pientareelle vai oikean kaistan reunaan? Onko kuvassa 2 vai 3 kaistaa? Jos juuri ennen kuvaa on sivulta tullut tie motarin alta kulkevalta tieltä kolmion kanssa tai ilman, liittyykö liittyjä kuvassa näkyvän jonon viereen, kiihdyttää ja vaihtaa kaistaa, vai onko tehty liittymä ilman kiihdytyskaistaa jolloin kiihdytyskaistattomasta liittymästä hypätään suoraan jonoon? Ja jos siellä oikealla ei olisi sitä kolmiota, niin voisiko oikealta tuleva olettaa että sinne jonoon mennessä vasemmalta tulevat väistää, perusväistösäännön mukaan tai oletuksella että kolmion pitää olla yli 40km/h rajoituksen johdosta sitten siellä vasemmalla?

Sitten voi miettiä miksi laitetaan niitä kolmioita sinne kiihdytyskaistoille...
Poliisiauton kohdalla mahtuu heittämällä 3 autoa rinnakkain jolloin siinä on lain määritelmän mukaan 3 kaistaa, sitten näyttäisi alkavan kapenemaan eli jos tuolta ramppi tulisi niin voisi kuvitella kiihdytyskaistan päättyvän osapuilleen posliini auton kohdalla.

Yleisen elämän kokemuksen perusteella pitäisi olla kaikille selvää ilman mitään kolmioitakin että "päätielle" liittyvä väistää eli kuvasi tilanne ilman kolmiota ei pitäisi aiheuttaa minkäänlaista tuskaa kenellekään liittymistapauksessa.

Tilanne muuttuisi "mielenkiintoiseksi" vasta jos tuossa olisi myös erkanemiskaista samassa joka lähtisi osapuilleen posliini auton kohdalta pois ja ennen kuvaa tulisi liittymiskaista (tällöin siinä todennäköisesti olisi myös yläpuoleiset kaistaopasteet joten kaistojen määräkin olisi selvillä aukottomasti). Tällöin tullaan tuohon samaan ongelmaan kuin tässä on jo puitu ja kolmion _pitäisi_ määrätä ajojärjestys ja kolmiota _pitäisi_ käyttää vain jos kaista on todella lyhyt koska pitkällä kaistalla päätietä kulkevät pääsevät pois ilman että päätien liikenne häiriintyy.
 
Jompi kumpi siinä kolarissa kuitenkin käytännössä on enemmän syyllinen, eli selvisikö sinulle nyt aukottomasti kuka olisi ollut syyllinen sinun tapauksessa vallikallion rampissa tai tuossa mun kuvassa jos motarilta joku ajaa kehä II pohjoiseen (TM:n LVM:ltä saaman vastauksen mukaan kilosta tulijan piikkiin). Käsittääkseni "väärin asetettuihin" liikennemerkkeihin ei oikein voi vedota kolaritapauksessa kun asiassa on 2 oikeaa osapuolta, toisin kuin jossain ylinopeussakotus casessa jossa vastapuolena on valtion rahakirstu.

Oma henk. koht. mielipide ilman tuota pitkää valkoista viivaa (jollainen on esim. Kehä II -> helsinki kohdalla (Google Maps)) on se että "kolmion takaa liittymästä tulijan" piikkiin menee jos päätieltä joku erkanemiskaistalle heti haluaa siirtyä ja tästä syystä 98% noista kolmioista pitäisi poistaa, sillä talvella tuo pitkä valkoinen viiva voi olla peitossa ja näin ollen käytännössä muuttaa ajojärjestystä. Ainakin tuo aiemmin mainittu motari->Kehä II case on ihan järjellä ajateltavissa, että jos motarilta tulijoilla ei ole etuajo-oikeutta niin käytännössä jono venähtää heti motarille jos yksikin on menossa pohjoiseen ja kilosta on joku tulossa koska vauhti pitäisi pudottaa luokkaan 30km/h. Tässä kohtaa motarilla on sentään 3 kaistaa ja käytännössä tuo kehä II:lle menevä on vielä "päättyvä" kaista motarilla (sitä ei kukaan jatka suoraan), mutta on sellaisiakin paikkoja liikenne sakkaisi päätiellä välittömästi.
Kyllä kait se nyt "motaria" voi olla olematta kuitenkaan lakiteknisesti "samaa tietä" varsinaisen motarin kanssa. Käytännössä pätkä jolla ei ole tienumeroa, mutta jota koskee moottoritien säännöt eli ei saa ajaa traktorilla jne...
No mulle selvisi se, että viimekädessä kaistanvaihtaja väistää ja että tuota kolmiota ei tuolla periaatteessa edes pitäisi olla, kun se ei vaikuta niihin väistämissääntöihin mitenkään. Jos siis ajan sitä liittymäkaistaa ja mun kylkeen vaihdetaan kaisataa niin se kaistanvaihtaja on syyllinen riippumatta onko kolmiota vai ei. Liikenneviraston kanta ja asiasta mulle vieläpä soitti trafilta se Jussi mikälie (kuka ollut siinä suomen surkein kuski ohjelmassa pitkä jannu) ja kertoi saman.
 
No mulle selvisi se, että viimekädessä kaistanvaihtaja väistää ja että tuota kolmiota ei tuolla periaatteessa edes pitäisi olla, kun se ei vaikuta niihin väistämissääntöihin mitenkään. Jos siis ajan sitä liittymäkaistaa ja mun kylkeen vaihdetaan kaisataa niin se kaistanvaihtaja on syyllinen riippumatta onko kolmiota vai ei. Liikenneviraston kanta ja asiasta mulle vieläpä soitti trafilta se Jussi mikälie (kuka ollut siinä suomen surkein kuski ohjelmassa pitkä jannu) ja kertoi saman.
Tuo sun case on periaatteessa "pelkkä" alkava liittymiskaista vaikka siitä pois pääseekin paljon myöhemmin. Siinä ei kuitenkaan kaistoja ole erotettu 30m pitkällä sulkuviivalla kuten sinun saamasi vastauksen mukaan pitäisi olla...
Google Maps

Periaatteessa tuo on rakenteeltaan ihan vastaava himmeli kuin motari->kehä II, erona on käytännössä tuo "erkanemiskaistan" pituus joka tuossa on merkittävästi pidempi, mitään muuta eroa tuossa ei ole.

TM sai omaan caseen sitten taasen ihan päinvastaisen vastauksen :)... Mahtava tämä tieliikennelaki...
 
Tuo sun case on periaatteessa "pelkkä" alkava liittymiskaista vaikka siitä pois pääseekin paljon myöhemmin. Siinä ei kuitenkaan kaistoja ole erotettu 30m pitkällä sulkuviivalla kuten sinun saamasi vastauksen mukaan pitäisi olla...
Google Maps

Periaatteessa tuo on rakenteeltaan ihan vastaava himmeli kuin motari->kehä II, erona on käytännössä tuo "erkanemiskaistan" pituus joka tuossa on merkittävästi pidempi, mitään muuta eroa tuossa ei ole.

TM sai omaan caseen sitten taasen ihan päinvastaisen vastauksen :)... Mahtava tämä tieliikennelaki...
Ongelmahan tässä on se, että tuolla kärkikolmiolla ei noissa liittymäpaikoissa ole mitään tekemistä tieliikennelain kanssa, koska liittymäkaista sinne päätielle ei ole risteys ja tieliikennelaissa tai asetuksessa ei säädetä mitään kärkikolmion käytöstä noissa tapauksissa.

On siis aivan laista riippumaton päätös käyttää ylipäänsä noita kärkikolmioita "helpottamassa erkanevaa liikennettä" tms, koska se kärkikolmio ei aikaansaa sen takaa ajavalle mitään väistämisvelvollisuutta vaan kaistaa vaihtava väistää kaistalla pysyjää. Myönnän toki, että talvea ajatellen esimerkiksi on ihan kätevää, että rampille lähtijää muistutetaan kolmiolla, kun kaistamerkintöjä ei välttämättä näe, mutta ehdottomasti nuo kolmiot pitäisi poistaa noista mestoista missä on myös erkanemiskaista.
 
Jompi kumpi siinä kolarissa kuitenkin käytännössä on enemmän syyllinen, eli selvisikö sinulle nyt aukottomasti kuka olisi ollut syyllinen sinun tapauksessa vallikallion rampissa tai tuossa mun kuvassa jos motarilta joku ajaa kehä II pohjoiseen (TM:n LVM:ltä saaman vastauksen mukaan kilosta tulijan piikkiin). Käsittääkseni "väärin asetettuihin" liikennemerkkeihin ei oikein voi vedota kolaritapauksessa kun asiassa on 2 oikeaa osapuolta, toisin kuin jossain ylinopeussakotus casessa jossa vastapuolena on valtion rahakirstu.

Oma henk. koht. mielipide ilman tuota pitkää valkoista viivaa (jollainen on esim. Kehä II -> helsinki kohdalla (Google Maps)) on se että "kolmion takaa liittymästä tulijan" piikkiin menee jos päätieltä joku erkanemiskaistalle heti haluaa siirtyä ja tästä syystä 98% noista kolmioista pitäisi poistaa, sillä talvella tuo pitkä valkoinen viiva voi olla peitossa ja näin ollen käytännössä muuttaa ajojärjestystä. Ainakin tuo aiemmin mainittu motari->Kehä II case on ihan järjellä ajateltavissa, että jos motarilta tulijoilla ei ole etuajo-oikeutta niin käytännössä jono venähtää heti motarille jos yksikin on menossa pohjoiseen ja kilosta on joku tulossa koska vauhti pitäisi pudottaa luokkaan 30km/h. Tässä kohtaa motarilla on sentään 3 kaistaa ja käytännössä tuo kehä II:lle menevä on vielä "päättyvä" kaista motarilla (sitä ei kukaan jatka suoraan), mutta on sellaisiakin paikkoja liikenne sakkaisi päätiellä välittömästi.
Kyllä kait se nyt "motaria" voi olla olematta kuitenkaan lakiteknisesti "samaa tietä" varsinaisen motarin kanssa. Käytännössä pätkä jolla ei ole tienumeroa, mutta jota koskee moottoritien säännöt eli ei saa ajaa traktorilla jne...

Nojoo.. Tosiaan se moottoritie alkaa merkki on jo siellä kiihdytyskaistalla joka senkin tekee motariksi. Mutta jos kaista olisi eri tie, niin siinä teiden välissä pitäisi olla reunakivetys tai yhtenäinen sulkuviiva, eikä motarille saa liittyä sellaisen yli. Sallitut tavat tulla motarille on liittymästä kaistanvaihdolla, eritasoliittymän risteyksestä tai moottoritien alusta tai moottoritiellä sijaitsevalta levähdyspaikalta.
 
Eli jokaisessa mutkassa ja mäessä hiljennetään vauhti kävelynopeuteen?

Ja se että on hämärää, ei tarkoita etteikö tietä näkisi. Mutta se tumma auto valottomana pientareella tummaa pusikkoa vasten ei oikein erotu kunnolla.
Kyllä, jos kävelynopeus on suurin nopeus, jolla voi edetä tuon lainkohdan mukaisesti. Vai onko lainsäätäjä mielestäsi väärässä? Mikäli on, kansalaisaloitteella voi yrittää korjata tilanteen.
 
Viime aikoina kaupungissa keskiviivan ratsastajat ovat alkaneet nyppiä. Oikealla tilaa vaikka kuinka mutta ei kun vasemmat pyörät viivalla ajetaan. Päättele siinä onko kuski aikeissa kääntyä vasemmalle jossain vaiheessa vai suoraanko on menossa. Jos ohi koittaa niin kylkeen tulevat. Eilen yks Passattikuski väkisin tunki kylkeen kaistan kaventuessa. Mikä siinä oikeassa reunassa. Jarrutin ja keskisormen sain palkakseni.
Vasemmalle kääännytään niin että vasemmat pyörät melkein kanttareen yli menevät vaikka on pimeä risteys jossa ei sinne vasemmalle näe.
Kurvit leikataan keskiviivan (jota ei aina ole) vasemmalta puolelta ja vastaan tuleva väistää jos ehtii.
Kapealla kadula ajetaan melkein metri oikeasta reunasta ja taas vastaantuleva on se joka jarruttaa ja väistää.
 
Ongelmahan tässä on se, että tuolla kärkikolmiolla ei noissa liittymäpaikoissa ole mitään tekemistä tieliikennelain kanssa, koska liittymäkaista sinne päätielle ei ole risteys ja tieliikennelaissa tai asetuksessa ei säädetä mitään kärkikolmion käytöstä noissa tapauksissa.
Risteystä ei ole ole speksattu oikeastaan missään. Toisin sanoen missään ei kerrota että monenko asteen kulmassa risteävän pitää olla että paikassa on risteys. Toisin sanoen kun sinne kerran on laitettu kolmio, niin paikassa on pakko olla risteys, tämä risteyksen liittymä nyt vaan sattuu olemaan 0 asteen kulmassa päätiehen nähden...

Periaatetasolla (huom. "periaate") liittymä-erkanemisramppi ei eroa mitenkään oheisesta paikasta eli se "päätie" vain muuttuu useampi kaistaiseksi erkanemiskaistan kohdalla ja näkyvät kaistaviivat (tai yläpuolella olevat opasteet) kertovat että kaistoja tuli lisää oikealle eikä vanhat kaistat kaarra sinne kuten kuvassa (mutta edelleen se uusi kaista on päätiellä ja siksi tarvittaisiin se LVM:n mainitsema 30metriä sitä sulkuviivaa uuden kaistan ja "päätien" väliin indikoimaan että kun sulkuviiva päättyy niin uudella kaistalla oleva on siinä vaiheessa jo päätiellä eikä väistä enää ketään:
Google Maps

Jos halua olisi niin hyvin pienellä lainsäädännöllisellä työllä asiasta voisi tehdä täysin yksikäsitteisen. Toisin sanoen jos on kolmio niin väistetään ja ilman kolmiota ei väistetä ilman että tarvittaisiin mitään pitkiä sulkuviivoja tms. jotka ei talvella toimi, lisäksi tuollaisia paikkoja että päätielle pitäisi antaa etuajo-oikeus erkanemiseen on sen verran vähän että ne voitaisiin jopa merkitä ihan jollain muulla päätien ja liittymänkaistan välissä olevalla omalla liikennemerkillä ja tällöin ihan kaikki kolmiot voisi raapia pois joka ikisestä rampista...
 
Viimeksi muokattu:
Tähän kolmioon kiihdytyskaistan alussa vielä. Onko kenelle tuttu kohta Helsingin Herttoniemessä, liittymä Herttoniemen metroaseman kulmalta Itäväylälle keskustan suuntaan?

Tässä kun kännykkää ajan kuluks ropaan, en viitsi harjotella google maps linkkaamista, sry.

Siinähän siis kiihdytyskaistoja kaksi, kolmiot molemmin puolin tietä, jonka jälkeen vasen kaista päättyy. Siitä oikea kiihdytyskaista jatkuu omana kaistana, muodostaen kolmannen kaistan Itäväylälle. Samalta kaistalta alkaa erkanemiskaista n.100m päässä olevalle Kulosaaren rampille.

Tässä kohtaa ainakin sieltä kolmioiden takaa tulevat tuntuvat päästävän aika hyvin niitä kaistaa vaihtavia sieltä Itäväylältä. Ja siis hyvä näin, koska se toimii tässä.

Mutta moottoriteiden osalta siis, I stand corrected. Eihän ne autokoulun opettajatkan mitään jumalia ole.
 
Tähän kolmioon kiihdytyskaistan alussa vielä. Onko kenelle tuttu kohta Helsingin Herttoniemessä, liittymä Herttoniemen metroaseman kulmalta Itäväylälle keskustan suuntaan?

Tässä kun kännykkää ajan kuluks ropaan, en viitsi harjotella google maps linkkaamista, sry.
Huvikseen kokeilen kännykällä google maps linkkiä. Tämä kohta ilmeisesti
Helsinki, Uusimaa
https://maps.app.goo.gl/xZMWxkbzi9v13KGC9
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 328
Viestejä
4 491 816
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom