- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 7 892
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2025 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Onko tuossa siis ympyrää lähestyessä/ympyrään saavuttaessa oikealta tulijoilla kaksi kaistaa? toinen menee ympyrän ohi oikealle, toinen tulee itse ympyrään? Sitten tilanne ihan selvä, jos on oikeanpuoleisella kaistalla, saa ajaa vain kääntyen oikealle; Jos haluaa mennä jonnekin muualle, pitää ennen ympyrää ottaa vasen kaista.
Yleensä tuollaisssa rakennetaan joku ihan fyysinen este näiden kaistojen väliin, että se "oikealle menijöiden ohituskaista" on ihan erillään itse ympyrästä.

Itsekin olen tässä samassa risteyksessä monesti kironnut edessä olevaa, joka seisoo tuossa oikealla kaistalla eikä uskalla mennä ympyrään, kun siellä on joku ajamassa tuota sisempää kaistaa. Mielestäni tuossa on päivänselvä tilanne, eli ympyrässä olevilla ei ole mitään asiaa tuolla oikealle kaistalle, joten sitä pitkin ympyrään ajaessa ei ole ketään väistettäviä (paitsi kevyt liikenne).
Itsekin olen tässä samassa risteyksessä monesti kironnut edessä olevaa, joka seisoo tuossa oikealla kaistalla eikä uskalla mennä ympyrään, kun siellä on joku ajamassa tuota sisempää kaistaa. Mielestäni tuossa on päivänselvä tilanne, eli ympyrässä olevilla ei ole mitään asiaa tuolla oikealle kaistalle, joten sitä pitkin ympyrään ajaessa ei ole ketään väistettäviä (paitsi kevyt liikenne).
No sai sitten keskustella uudestaan kun herra ei ymmärtänyt mitä virkaa sulkuviivalla on
Ajankohta oli vähän väärä...
Mun puolestani ainakin väki saa öisin ajaa tuolla mitä haluaa, kunhan ei vaaranna muiden turvallisuutta, ts. tien pitäisi olla tyhjä.
Tämä kaverihan oli kys. vauhtia ohitellut jengiä, siinä voi olla vähän tekemistä omalla kaistalla pysymisessä jo.
Meille rakennettiin yhteen hankalaan risteykseen vähän samantyyppinen ratkaisu. Valtatien risteyksestä lähtee kaksi kaistaa, joista oikeanpuoleinen vain käväisee ympyrässä eli kääntyy käytännössä heti oikealle pois. Selkeät opasteet niin tiessä kuin kylttinäkin ennen ympyrää että ei voi väittää, etteikö kerrottaisi miten täytyy ajaa.
No aika harvakseltaan se tyhjä tosiaan on mutta on siellä yöllä tullut joskus ajeltua eikä ristinsielua missään.Niin, tuohan tie ei ole ikinä tyhjä ja tuollatavalla urpoilu vaarantaa aina toiset. En minä ainakaan osaa varoa, että ohittaessani alitehoisella Taunuksellani hitaampaa rekkaa moottoritiellä, niin samaan aikaan joku puskee takaa lähemmäs 300 km/h.
Meille rakennettiin yhteen hankalaan risteykseen vähän samantyyppinen ratkaisu. Valtatien risteyksestä lähtee kaksi kaistaa, joista oikeanpuoleinen vain käväisee ympyrässä eli kääntyy käytännössä heti oikealle pois. Selkeät opasteet niin tiessä kuin kylttinäkin ennen ympyrää että ei voi väittää, etteikö kerrottaisi miten täytyy ajaa.
Ja joka helvetin kerta vasenta kaistaa ajaessa pelottaa, että siitä oikealta kaistalta yritetään jatkaa ympyrään kun tilaa on vain yhdelle autolle. Mulla on nyt kaksi kertaa ollut kylkiosuma hyvin lähellä, eikä lohduta vaikka kolaritilanteessa olisin se syytön osapuoli.
No aika harvakseltaan se tyhjä tosiaan on mutta on siellä yöllä tullut joskus ajeltua eikä ristinsielua missään.
Varmaan ne pitkät suorat, hyvä näkyvyys ja mäet houkuttaa koittamaan vähän.
Eivät ne motarille normaalisti pääse aitojen takia joten möllöttäkööt siellä katselemassa.Jos ei ole ristinsieluja katsomassa kaahailuja, niin yleisönä on sitten ainakin metsäneläviä, hirviä, villisikoja ja sen sellaisia mönkijäisiä.
Eivät ne motarille normaalisti pääse aitojen takia joten möllöttäkööt siellä katselemassa.
Pari vuotta sitten tuli tuolla Lohjan ja Salon välillä kokeiltua keskellä yötä mitä vanha raato kulkee ja gepsin mukaan karvan yli 250 kävi vauhtia ennen kuin aloin hiljentelemään. Enää en viitsisi kokeilla, nyt sen tietää että tuon verran ainakin.
Ja törkeillä ohituksilla säästö ajassa ideaali tilanteessa on viitisen minuuttia, joten voi miettiä että onko mitään järkeä.Tänään meni käpy ihan totaalisesti, 100kmh rajoitusalueella semmoinen 8 auton letka ajeli 75-80kmh. Vaihtoehdot oli lonnia niiden perässä ~30km, tai mennä törkeästi ohi.
Perinteinen perusvirhe, ohituksen hyöty lasketaan vain säästyneessä ajassa eikä matkan sujuvuudelle anneta mitään arvoa.Ja törkeillä ohituksilla säästö ajassa ideaali tilanteessa on viitisen minuuttia, joten voi miettiä että onko mitään järkeä.
Ja 23 minuuttia vähemmän ratissa raivoamista, näen tässä paljonkin järkeäJa törkeillä ohituksilla säästö ajassa ideaali tilanteessa on viitisen minuuttia, joten voi miettiä että onko mitään järkeä.
Kerran oon peuroja nähnyt aidan sisäpuolella jossain lempäälän kohdilla 3v aikana, on tullut varmaan semmonen 20tkm motaria/vuosi.Eivät ne motarille normaalisti pääse aitojen takia joten möllöttäkööt siellä katselemassa.
Pari vuotta sitten tuli tuolla Lohjan ja Salon välillä kokeiltua keskellä yötä mitä vanha raato kulkee ja gepsin mukaan karvan yli 250 kävi vauhtia ennen kuin aloin hiljentelemään. Enää en viitsisi kokeilla, nyt sen tietää että tuon verran ainakin.
Tämä! Jos ajetaan hitaasti! Niin sitten pidetään ne turvavälit että sieltä pääsee ohittamaan jokaisen 1 kerrallaan ja annetaan sitä tietä, väistetään ja katsotaan että porukka pääsee ohi, sitä sallittua nopeusrajoitusta kunnioittaen! Mutta kun monesti tämä 8 letka ajaa siten, että niiden ohittaminen on mahdotonta! Ja jos joku sanoo, että minuutti sinne tänne, niin entäs jos ne ajais 60km/h, 50km/h... Siksi tänne pitäisi oikeasti saada myös turvaväli valvonta, eikä pelkkää nopeusvalvontaa!Tänään meni käpy ihan totaalisesti, 100kmh rajoitusalueella semmoinen 8 auton letka ajeli 75-80kmh. Vaihtoehdot oli lonnia niiden perässä ~30km, tai mennä törkeästi ohi.
Minuutti sinne tänne on aika suhteellinen käsite. 8 tunnin työpäivässä 6 minuutin lisäyksen piti saada Suomen talous kuntoon, mutta 30min ajomatkalla 6 minuuttia on merkityksetön ajansäästö![]()
Tuossa onkin se seuraava ärsyyntymisen aihe. Ne saatanan kameratolpat ei lähettele sakkolappuja jos ajat rajoitusten mukaan, niiden kohdalla ei tarvi jarrutella alinopeudelle. Meillä on valtatiellä yhdessä pitkässä loivassa alamäessä 60 km/h alueella kameratolppa. Joka ikinen aamu siinä aletaan paniikkijarruttamaan ja valutaan 50 km/h nopeudella ohi ettei se vaan yllätä ja nappaa kuvaa jollain kerralla. Silloin kun olen päässyt ajamaan tyhjää tietä, ei ole oikeastaan tarvinnut jarruun koskea kun moottorijarrutus on pitänyt nopeuden ihan sopivana ilman sakkoja.heidän ilmeisen epävarmuuden mukanaan tuoman äkillisten jarrutusten riski (kameratolppa)
Tuo on tulkinnanvaraista mikä vaarantaa muita ja mikä ei. Poliisisetä ei tietenkään pidä turvallisista ohituksista.Eiköhän se idea ole että vaikka ohituksilla säästäisi useamman tunnin, niitä ei silti tehdä jos se ei onnistu vaarantamatta muita.
Poliisisedällä ei ole mitään turvallisia ohituksia vastaan. Itsekeskeiset kuskit määrittelevät sanan "turvallisuus" merkityksen uudelleen itsellensä sopivaan muotoon.Tuo on tulkinnanvaraista mikä vaarantaa muita ja mikä ei. Poliisisetä ei tietenkään pidä turvallisista ohituksista.

Varsin vaikeeta vilkuilla milloin risteävälle liikenteelle syttyy punainen ennakoiden omaa vihreetä ja vaihteen heittämistä silmään.Liikennevaloista lähteminen, erityisesti kääntyville tarkoitetuista valoista lähteminen. Voisi olla skarppina ja lähteä heti edellisen auton perään eikä vasta alkaa arpomaan vaihdetta. Tuplasti mahtuisi kulkemaan autoja vihreillä valoilla. Erityisesti täällä Tampereella Kaukajärvelle käännyttäessä Kangasalta päin valot vihreänä todella lyhyen aikaa.![]()
Moni perustelee sitä irrotinlaakerin kulumisella (ainakin aiemmin mulle noin perusteltu oikeessa elämässä) ja siksi kommentoin noin ettei sekään ole esteenä ennakoinnille.Miksei sitä vaihdetta voi pitää silmässä jo valmiiksi?
Varsin vaikeeta vilkuilla milloin risteävälle liikenteelle syttyy punainen ennakoiden omaa vihreetä ja vaihteen heittämistä silmään.
Harvemmin ne päätä silittävät ylinopeudesta.Poliisisedällä ei ole mitään turvallisia ohituksia vastaan. Itsekeskeiset kuskit määrittelevät sanan "turvallisuus" merkityksen uudelleen itsellensä sopivaan muotoon.
Nimenomaan, ennakoida voi sen vaihteen kanssa olipa jonossa missä kohti hyvänsä. Itsehän pidän vaan laatikon D:llä.Ensinnäkin, jos ei ole jonossa ensimmäisenä, ei tarvi katsoa mitään muuta kuin omaa liikennevaloaan.
Toisekseen, kyllä sen vaihteen voi laittaa silmään jo aiemmin.
Tämä, lisäksi sitten vielä sen valoista kääntymisen jälkeen voisi painaa sitä v***n kaasua, mutta mihinpä sitä enää kiire kun itse valoista päässyt körötellessä sillä ykkösellä 5km/h pitkän matkaa ja vaaaarovasti kakkoselle vaihtaen ja hiiiljakseen sinne 20km/h vauhtiin kiihdytellen.Liikennevaloista lähteminen, erityisesti kääntyville tarkoitetuista valoista lähteminen. Voisi olla skarppina ja lähteä heti edellisen auton perään eikä vasta alkaa arpomaan vaihdetta. Tuplasti mahtuisi kulkemaan autoja vihreillä valoilla. Erityisesti täällä Tampereella Kaukajärvelle käännyttäessä Kangasalta päin valot vihreänä todella lyhyen aikaa.![]()
Niin, tuohan tie ei ole ikinä tyhjä ja tuollatavalla urpoilu vaarantaa aina toiset. En minä ainakaan osaa varoa, että ohittaessani alitehoisella Taunuksellani hitaampaa rekkaa moottoritiellä, niin samaan aikaan joku puskee takaa lähemmäs 300 km/h.
Mä katselen usein kevyen liikenteen valoista milloin itelle on edes mahdollista vaihtua vihreät.Varsin vaikeeta vilkuilla milloin risteävälle liikenteelle syttyy punainen ennakoiden omaa vihreetä ja vaihteen heittämistä silmään.
Mä katselen usein kevyen liikenteen valoista milloin itelle on edes mahdollista vaihtua vihreät.
Jos olisikin ainoa viivästys se, että se ensimmäinen jonossa lähtee hitaasti liikkeelle, mutta kun se seuraavakin jättää jonkun kymmenen metrin turvavälin tai rullaa hissun kissun risteyksen läpi.

Hollola-Lahti. Joka ainut kerta kun siitä ajaa, niin janarit vetää kilometritolkulla rintarinnan jonot perässä nelikaistasella. Tottakai siinä saakin ajaa vasemmalla, mutta joku roti pitäs olla jos ei ole menossa ihan hetken päästä valoista vasemmalle. Ensin tietyömaalla 70@50, sitten rintarinnan 65@70 ja sitten Lahden keskustan kohdalla 65@50 ja moottoritiellä 110-120@120 vasenta kaistaa niin kauan kuin rekkoja näkyy horisontissa. Tästä on suomalainen autoilija tehty.![]()
Juurikin tämä. Itse teen näissä tapauksissa niin, että etäisyys edelläajavaan on tuo parkkitutkan verran ja tarvittaessa valojen väläytys, niin yleensä katoaa edestä.
En käyttäisi termiä "hyvä kikka".Tää on hyvä kikka.
Hollola-Lahti. Joka ainut kerta kun siitä ajaa, niin janarit vetää kilometritolkulla rintarinnan jonot perässä nelikaistasella. Tottakai siinä saakin ajaa vasemmalla, mutta joku roti pitäs olla jos ei ole menossa ihan hetken päästä valoista vasemmalle. Ensin tietyömaalla 70@50, sitten rintarinnan 65@70 ja sitten Lahden keskustan kohdalla 65@50 ja moottoritiellä 110-120@120 vasenta kaistaa niin kauan kuin rekkoja näkyy horisontissa. Tästä on suomalainen autoilija tehty.![]()
Ei ole tämmöistä mahdottomuutta tullut vielä tässä elämässä vastaan. Käytännössä kukaan ei aja alle 5m välillä eli väliin mahtuu aina ja jos ei jostain ihmeen erikoispoikkeus syyn takia mahdu, niin kyllä sitä tilaa kummasti tulee kun vaan väkisin työntää siihen väliin. Jos takana torvi soi tai valot vilkkuu niin kaveri vaan indikoi että on kykenemätön ajamaan liikenteessä, ei siitä kannata stressata, ja kun 5sec tai 2min päästä ohitat seuraavan niin voi luvata että sinne taakse se kädetön kaveri jää potemaan mielipahaansa...Tämä! Jos ajetaan hitaasti! Niin sitten pidetään ne turvavälit että sieltä pääsee ohittamaan jokaisen 1 kerrallaan ja annetaan sitä tietä, väistetään ja katsotaan että porukka pääsee ohi, sitä sallittua nopeusrajoitusta kunnioittaen! Mutta kun monesti tämä 8 letka ajaa siten, että niiden ohittaminen on mahdotonta!
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.