Ajelen n. 150 km viikossa pyörällä, ja en ole vielä keksinyt kehonkieltä, millä asiaan voisi vaikuttaa. Ajelen ihan tavallisella napavaihteisella hybridillä, yleensä päällä shortsit ja t-paita, peruspotta ja vauhtikin on keskimäärin letkeä 20 km/h , joten en mene käsittääkseni spandex-kategoriaankaan. Silloin kun olen itse väistämisvelvollinen olen ehkä ylivarovainen, jos taas olen etuajo-oikeutettu, saatan olla jopa röyhkeä ylistyksessä (mutta varuillani tietysti).
Mutta lähestyessäni suoran tien ylitystä jossa olen väistämisvelvollinen, on ihan sama hidastanko ajoissa, jäänkö miten kauas jatkeesta, otanko vai enkö ota katsekontaktia autoilijaan, tulos on satunnainen. Eilenkin olin tulossa tähän:
Google Maps
Tulin oikealta vasemmalle klv:ää pitkin, näin pari autoa tulossa katua pitkin. Hidastin ajoissa, ja jäin tuonne pyörätiemerkin ja lehtikuusen välimaastoon paikalleni satulaan jalka maassa. Katsoin autoilijaa ilman, että yritin vaikuttaa jotenkin arvostelevalta tai tuomitsevalta (minähän se väistämässä olin) - ja tämä pysähtyi suunnilleen kuvausauton kohdalle odottelemaan ylitystäni. Ainakin siinä tapauksessa kyse oli puhtaasti väistämissäännön osaamattomuudesta. En yksinkertaisesti pysty paremmin näyttämään, että olen havainnut autoilijan, aion väistää enkä ole tulossa eteen. Vielä jos jotain voisi tehdä niin huitomaan pitäisi alkaa, mutta sitten siinä on jo kaksi huitojaa.
Televisioon pitäisi saada joku Enska takomaan sääntöjä ihmisten kalloon.