Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Ei nyt ehkä ketjuun sopiva, mutta kysytään nyt täältä kun en parempaa löytänyt.

Tilanteessa jossa kaksi autoa kääntyy parkkipaikalta samaan suuntaan, esimerkiksi vasemmalle, niin kumpi on väistämisvelvollinen? Tai ehkä oikeammin kummalla on etuajo-oikeus?
 
Ei nyt ehkä ketjuun sopiva, mutta kysytään nyt täältä kun en parempaa löytänyt.

Tilanteessa jossa kaksi autoa kääntyy parkkipaikalta samaan suuntaan, esimerkiksi vasemmalle, niin kumpi on väistämisvelvollinen? Tai ehkä oikeammin kummalla on etuajo-oikeus?
Parkkipaikalla ei välttämättä ole tulkittavissa ajoväyläkohtaisia etuajo-oikeuksia, jolloin väistämissäännöt ovat hieman epäselvät ja yleinen varovaisuus on tarpeellista. Jos ajatte vastakkaisista suunnista niin vasemmalle kääntyvä näin äkkituntumalta väistää oikealle kääntyvää, jos tulette toisiinne nähden poikittain niin yleisesti voisi ajatella oikealta tulevalla olevan etuajo-oikeus. Jos ajatte samaan suuntaan rinnakkain ja käännytte vasemmalle niin varmaan enemmän vasemmalla olevalla olisi etuajo-oikeus. Tapauskohtaista kylläkin. Jos tulette toisianne vastaan ja molemmat kääntyvät vasemmalle eli eri suuntiin niin silloin varmaan ihan normi risteystilanne.
 
Vituttaa kyllä nykyään nämä ummikkona ajavat paviaanit joilla on vitunmoiset kuppikuulokkeet päässä kun ajavat autolla. Sen näköisiä idiootteja muutenkin, että ajaminen tuskin sujuisi ilmankaan kuulokkeita ja miten pihalle ihminen saa itsensä ympäristön osalta kun vetää parhaassa tapauksessa vastamelukuulokkeet korville kun ajaa?!
 
Jos ajatte samaan suuntaan rinnakkain ja käännytte vasemmalle niin varmaan enemmän vasemmalla olevalla olisi etuajo-oikeus.

Juurikin näin, lähdössä samalta parkkipaikalta samaan suuntaan vasemmalle tässä tapauksessa. Ite olen ajatellu asian samalla tavalla, että vasemmalle käännyttäessä vasemman puoleisella on etuajo-oikeus ja taas oikealle käännyttäessä oikean puoleisella. Joskus vaan yllättää kun oikealla puolella oleva tunkee eteen.. Tokihan voin olla väärässäkin :D ja minun pitäisi väistää.
 
Vituttaa kyllä nykyään nämä ummikkona ajavat paviaanit joilla on vitunmoiset kuppikuulokkeet päässä kun ajavat autolla. Sen näköisiä idiootteja muutenkin, että ajaminen tuskin sujuisi ilmankaan kuulokkeita ja miten pihalle ihminen saa itsensä ympäristön osalta kun vetää parhaassa tapauksessa vastamelukuulokkeet korville kun ajaa?!
Niin kuurothan eivät myöskään saa ajaa autolla.

Edit. toki äänihavainnoista on hyötyä autoillessa, mutta ei se nyt mikään välttämättömyys ole. Itse en kyllä kuulokkeita käyttäisi.
 
Haitta kuulokkeista ei ole vain se, että ei kuule ympäristöään vaan ne myös sulkevat ihmisen mielen ympäristöstä pois. Kuuroille en itse myöntäisi ajo-oikeutta, mutta onhan se heille sallittua. Heidän etunaan on toki muiden aistien parantunut yhteispeli.
 
Ei nyt ehkä ketjuun sopiva, mutta kysytään nyt täältä kun en parempaa löytänyt.

Tilanteessa jossa kaksi autoa kääntyy parkkipaikalta samaan suuntaan, esimerkiksi vasemmalle, niin kumpi on väistämisvelvollinen? Tai ehkä oikeammin kummalla on etuajo-oikeus?

Ajattele asiaa ihan kuin olisit tavallisessa risteyksessä. Se on parkkiksella yleisohje, samat säännöt.
 
Ajattele asiaa ihan kuin olisit tavallisessa risteyksessä. Se on parkkiksella yleisohje, samat säännöt.

Niin siis parkkipaikalta tullaan kahdelta eri "kaistalta", toinen hallista ja toinen pihalta. Tottakai risteyksessä oikealta tulevaa väistetään, mutta tässä siis molemmat kääntyy vasemmalle. Rautalangasta, molemmat on tulleet parkkipaikalta ja odottaa rakoa koska voi kääntyä. Onko vasemmanpuoleinen etuoikeutettu menemään ensin vai oikeanpuoleinen? Mentäessä siis vasemmalle.
 
Niin siis parkkipaikalta tullaan kahdelta eri "kaistalta", toinen hallista ja toinen pihalta. Tottakai risteyksessä oikealta tulevaa väistetään, mutta tässä siis molemmat kääntyy vasemmalle. Rautalangasta, molemmat on tulleet parkkipaikalta ja odottaa rakoa koska voi kääntyä. Onko vasemmanpuoleinen etuoikeutettu menemään ensin vai oikeanpuoleinen? Mentäessä siis vasemmalle.
Ei voi olla sellaista risteystä jossa kaksi kaistaa kääntyy yhdelle kaistalle. Pitäisi siis jonottaa kääntymisvuoroa vetoketjuperiaatteella.
 
Niin siis parkkipaikalta tullaan kahdelta eri "kaistalta", toinen hallista ja toinen pihalta. Tottakai risteyksessä oikealta tulevaa väistetään, mutta tässä siis molemmat kääntyy vasemmalle. Rautalangasta, molemmat on tulleet parkkipaikalta ja odottaa rakoa koska voi kääntyä. Onko vasemmanpuoleinen etuoikeutettu menemään ensin vai oikeanpuoleinen? Mentäessä siis vasemmalle.

Jos kyse olisi risteyksestä, tuossa tosiaan mennään aivan kuten muissakin risteyksissä. Ensin paikalle tullut saa mennä, sitten jos kaksi autoa tulee jotakuinkin yhtäaikaa on oikealta tulevalla etuajo-oikeus.

Jos taas liikenne on sellaista, että risteykseen tulee sinun suunnasta kaksi kaistaa, ja ne molemmat kaistat kääntyvät päätielle yhdelle kaistalle vasemmalle, veikkaisin että yhtäaikaa tulleista vasen menee ensin. Myös tässä tilanteessa ensin tullut saa mennä ensin.


offtopic,
aika yleisesti rikottu sääntö tasa-arvoisissa on se, että aiemmin risteykseen tulleelle ei anneta tietä.
 
Niin siis parkkipaikalta tullaan kahdelta eri "kaistalta", toinen hallista ja toinen pihalta. Tottakai risteyksessä oikealta tulevaa väistetään, mutta tässä siis molemmat kääntyy vasemmalle. Rautalangasta, molemmat on tulleet parkkipaikalta ja odottaa rakoa koska voi kääntyä. Onko vasemmanpuoleinen etuoikeutettu menemään ensin vai oikeanpuoleinen? Mentäessä siis vasemmalle.

Olisko kuvaa? Miksei se oikeaa kaistaa tuleva ryhmity vasemmalle kaistalle jos kerran kääntyy?
 
Ärsyttää, kun aletaan hidastamaan ennen erkanemiskaistalle liittymistä. Huomaa varsinkin tuusulantieltä Helsingin suunnasta kehä 3:lle liittyessä. Vaikka olisi vain muutaman auton jono edessä, niin joku siellä hidastaa jo 85->75km/h ennen liittymää, vaikka koko liittymän läpi voisi ajaa 85km/h.

Ruuhkassa tämä vielä korostuu, kun takaa hätäisimmät vetävät kaikkien ohi ja liittyvät sitten viime tingassa takaisin oikealle kaistalle.
 
Ärsyttää, kun aletaan hidastamaan ennen erkanemiskaistalle liittymistä. Huomaa varsinkin tuusulantieltä Helsingin suunnasta kehä 3:lle liittyessä. Vaikka olisi vain muutaman auton jono edessä, niin joku siellä hidastaa jo 85->75km/h ennen liittymää, vaikka koko liittymän läpi voisi ajaa 85km/h.

Ruuhkassa tämä vielä korostuu, kun takaa hätäisimmät vetävät kaikkien ohi ja liittyvät sitten viime tingassa takaisin oikealle kaistalle.
Sanopa muuta... Tuttu paikka
 
Jos kyse olisi risteyksestä, tuossa tosiaan mennään aivan kuten muissakin risteyksissä. Ensin paikalle tullut saa mennä, sitten jos kaksi autoa tulee jotakuinkin yhtäaikaa on oikealta tulevalla etuajo-oikeus.

Jos taas liikenne on sellaista, että risteykseen tulee sinun suunnasta kaksi kaistaa, ja ne molemmat kaistat kääntyvät päätielle yhdelle kaistalle vasemmalle, veikkaisin että yhtäaikaa tulleista vasen menee ensin. Myös tässä tilanteessa ensin tullut saa mennä ensin.


offtopic,
aika yleisesti rikottu sääntö tasa-arvoisissa on se, että aiemmin risteykseen tulleelle ei anneta tietä.
Ei tasa-arvosessa kuulu antaa ensiksi tulleelle tietä vaan ajaa ajojärjestyksen mukaan. Jos mun edessä ajava saapuu risteykseen ja hidastaa ja samaan aikaan tulee vasemmalta tulija joka antaa tietä niin niin mä ja mun takana tulijat saa kyllä kaikki ajaa ennen tota vasemmalta tulijaa.
 
Vituttaa kyllä nykyään nämä ummikkona ajavat paviaanit joilla on vitunmoiset kuppikuulokkeet päässä kun ajavat autolla...

Samaa huomannut itekkin. Sen verran nuorilta näyttävät, että olisiko mopoaustosta tänäkesänä siirrytty ihan B-kortilla ajettaviin. Kuulokkeet, huppu päässä ja puhelin selfie-asennossa yläviistossa oli huikein näky pitkään aikaan. Isiliisingillä tietysti, keskustassa iltapäiväliikenteessä. Ite huomasin lyhentää askelta korotetulla suojatiellä, mutta joku rollaattorimummo tai pappa ei ois ehkä tajunnu tilannetta.
 
Ei tasa-arvosessa kuulu antaa ensiksi tulleelle tietä vaan ajaa ajojärjestyksen mukaan. Jos mun edessä ajava saapuu risteykseen ja hidastaa ja samaan aikaan tulee vasemmalta tulija joka antaa tietä niin niin mä ja mun takana tulijat saa kyllä kaikki ajaa ennen tota vasemmalta tulijaa.
Itseasiassa ei näin. Tieliikennelaki sanoo, että on väistettävä samanaikaisesti muuta tietä oikealta lähestyvää ajoneuvoa. Tästä esim Kalevan artikkelissa:
Tasa-arvoisen risteyksen väistämissääntö käsitetään nykyisin yleisesti väärin, täräyttää Liikkuvan Poliisin Pohjois-Suomen osaston päällikkö, liikennepoliisitarkastaja Kari Puranen. "Usein näkee, että vasemmalta tulevat joutuu odottelemaan oikealta tulevia autojonoja, vaikka vasemmalta tulevan väistämisvelvollisuus koskee tasa-arvoisissa risteyksissä vain niitä ajoneuvoja, jotka lähestyvät risteystä samanaikaisesti. Tästä seuraa, että usein oikealta tulevien, mutta risteykseen myöhemmin tulevien autojen pitäisikin itse asiassa väistää risteysalueella jo olevaa vasemmalta tulevaa autoa."
Väistä liikenteessä oikein ja joustavasti
 
Tänään (kuten usein muulloinkin) joku liikennemerkkejä osaamaton aiheutti sydämentykytyksiä minulle ja muille kun halusi välttämättä kääntyä tästä tuonne huoltsikan pihaan (kääntyminen kielletty -merkki on hetkeä aiemmin). Olin tulossa vastakkaisesta suunnasta tällä kertaa ja kääntyjän oli pakko tunkea vielä puoliksi kaistalleni, ilmeisesti halusi että takaa tulevat mahtuu ohi:vihellys:
Sen merkin pitäisi olla siinä kohdassa mistä sinne voi kääntyä eikä noin kaukana tuosta kohdasta. Muutenkin aika mielenkiintoinen toteutus jos tuonne asemalle ei pääse menemään tuota toista kaistaa ollenkaan.
 
Sen merkin pitäisi olla siinä kohdassa mistä sinne voi kääntyä eikä noin kaukana tuosta kohdasta. Muutenkin aika mielenkiintoinen toteutus jos tuonne asemalle ei pääse menemään tuota toista kaistaa ollenkaan.

Sinne huoltoasemalle kääntymiseen on toinen risteys aiemmin.

Google Maps

Ainoastaan jos tulee siltä oikealta olevan pikkutieltä, voisi olla ongelmia päästä sinne huoltoasemalle, mutta ilmeisesti silloin ei tarvi piitata tuosta kääntymiskiellosta, ehkä se merkki on juuri sen takia ennen sitä pikkutietä.
 
Sen merkin pitäisi olla siinä kohdassa mistä sinne voi kääntyä eikä noin kaukana tuosta kohdasta. Muutenkin aika mielenkiintoinen toteutus jos tuonne asemalle ei pääse menemään tuota toista kaistaa ollenkaan.

Onkohan tuossa ollut tien pitäjällä U-käännös kielletty -kyltit loppu ja laitettu vasemmalle kääntyminen kielletty, ettei tuossa kohtaa tehdä uukkaria bussipysäkille...
 
Ei tuo kääntymistapaus kyllä pelkästään autoilijan piikkiin mene. Tuosta voisi laittaa tienpitäjälle viestiä että järjestely ei toimi.
 
Taannoiseen liikenneympyräkeskusteluun viitaten tämän kuvan sanoma pitäisi saada sisäistettyä kaikille autoilijoille.

y4uew8a9jgk31.png
 
Taannoiseen liikenneympyräkeskusteluun viitaten tämän kuvan sanoma pitäisi saada sisäistettyä kaikille autoilijoille.

y4uew8a9jgk31.png
Olin kerran tossa tilanteessa autona D siten että auto C oli autokouluoppilas joka jäi ympyrän suulle seisomaan yli minuutiksi vaikkei välillä ketään ollut ympyrässä. Jouduin lopulta turvautumaan tööttiin, että sain tientukon pois edestä.
 
Ei tuo kääntymistapaus kyllä pelkästään autoilijan piikkiin mene. Tuosta voisi laittaa tienpitäjälle viestiä että järjestely ei toimi.
Toimii tai ei, niin varsinkin kesällä tuo on aika ruuhkainen tieosuus, joten ihan ymmärrettävää ettei tuohon kohtaan saa iskeä autoa parkkiin odottamaan tilaa kääntymiselle.

Missään nimessä en sallisi tuosta kääntymistä vasemmalle - oikea liittymä on tosiaan aikaisemmin ja isolla kyltillä varustettu. Jos tuosta ajaa ohi niin ei nyt hirveän pitkälle tarvitse ajaa että pääsee takaisin päin...
 
Onkohan tuossa ollut tien pitäjällä U-käännös kielletty -kyltit loppu ja laitettu vasemmalle kääntyminen kielletty, ettei tuossa kohtaa tehdä uukkaria bussipysäkille...

Ei. Kyllä tuossa tarkoitetaan tuonne huoltoasemalle kääntymistä, sinne on oikea liitymä aiemmin.
 
Liikenneympyrässä "oikealta" tulevien väistelijät pitäisi palauttaa saman tien ajokouluun.
 
Taannoiseen liikenneympyräkeskusteluun viitaten tämän kuvan sanoma pitäisi saada sisäistettyä kaikille autoilijoille.

y4uew8a9jgk31.png
Paitsi että B:n täytyy väistää keltaista. Moni liikenneympyrä on tehty sen verran suoraksi, että niistä voi ajaa käytännössä jarruttamatta läpi. Tällöin esimerkiksi B:n suunnasta tuleva saattaa kuvitella, että keltaisen auton pitäisi jäädä odottamaan vasta liikenneympyrää vasta lähestymässä olevaa autoa, koska B on tulossa vasemmalta. Osa siis ei tunnu ymmärtävän, että myös oikealta liikenneympyrään tulleita on väistettävä.

B voi tietenkin ajaa liikenneympyrään ihan vapaasti, kunhan ei kuvittele omaavansa päälleajo-oikeutta, vaan hidastaa asianmukaisesti.

Liikenneympyrässä "oikealta" tulevien väistelijät pitäisi palauttaa saman tien ajokouluun.
Kuten tässä. :rolleyes:
 
Keltainenhan on jo ympyrässä, joten luonnollisesti B väistää sitä. Tai sitten ajaa päälle, mutta ei kait kukaan niin nuija ole?
 
Paitsi että B:n täytyy väistää keltaista. Moni liikenneympyrä on tehty sen verran suoraksi, että niistä voi ajaa käytännössä jarruttamatta läpi. Tällöin esimerkiksi B:n suunnasta tuleva saattaa kuvitella, että keltaisen auton pitäisi jäädä odottamaan vasta liikenneympyrää vasta lähestymässä olevaa autoa, koska B on tulossa vasemmalta. Osa siis ei tunnu ymmärtävän, että myös oikealta liikenneympyrään tulleita on väistettävä.

B voi tietenkin ajaa liikenneympyrään ihan vapaasti, kunhan ei kuvittele omaavansa päälleajo-oikeutta, vaan hidastaa asianmukaisesti.


Kuten tässä. :rolleyes:
Termejä noin käyttämällä tästä saa äkkiä väittelyn aikaiseksi. Itse en puhuisi "väistämisestä" tilanteessa jossa autot ajaa peräkkäin ympyrän sisällä. Väistämistä käyttäisin kuvaamaan tilannetta jossa B ei saisi vielä ajaa ympyrään sisään ollenkaan keltaisen takia.
 
Termejä noin käyttämällä tästä saa äkkiä väittelyn aikaiseksi. Itse en puhuisi "väistämisestä" tilanteessa jossa autot ajaa peräkkäin ympyrän sisällä. Väistämistä käyttäisin kuvaamaan tilannetta jossa B ei saisi vielä ajaa ympyrään sisään ollenkaan keltaisen takia.
Miksei saisi kun tulee ympyrään siten, että keltaisen on pakko väistää jos osuvat samaan aikaan? Vai meinaatko että keltainen ajaisi täyden ympyrän ja ehtisi vielä B:n tielle?
 
Keltainenhan on jo ympyrässä, joten luonnollisesti B väistää sitä. Tai sitten ajaa päälle, mutta ei kait kukaan niin nuija ole?
Kyllä on. Parissa pienemmässä liikenneympyrässä olen joutunut useaan otteeseen puoli autoa ympyrään jo saatuani pysähtymään niin, että vasemmalta myöhemmin liikenneympyrään tullut on tukkinut keulaani hipoen ohi. Isommassa ympyrässä, jossa ehtii väkisinkin hieman pidemmälle, olen saanut kuunnella monet kerrat myöhemmin tulleen tööttiä. Niitä kertoja, joina takana tullut ei ole tööttäillyt tai yrittänyt ajaa väkisin päälle, mutta on mielenosoituksellisesti tullut aivan takapuskuriin kiinni, on lukemattomia.

Myös päinvastainen tilanne aiheuttaa monesti ongelmia: joku on jo puoliksi ympyrässä kun itse tulen edelliseen liittymään ja selkeästi hidastamalla osoitan, etten aio tulla päälle. Silti minua on turhaan väistetty useat kerrat ja olen joutunut itse menemään ensin, kun toinen ei tajua.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä on. Parissa pienemmässä liikenneympyrässä olen joutunut useaan otteeseen puoli autoa ympyrään jo saatuani pysähtymään niin, että vasemmalta myöhemmin liikenneympyrään tullut on tukkinut keulaani hipoen ohi. Isommassa ympyrässä, jossa ehtii väkisinkin hieman pidemmälle, olen saanut kuunnella monet kerrat myöhemmin tulleen tööttiä. Niitä kertoja, joina takana tullut ei ole tööttäillyt tai yrittänyt ajaa väkisin päälle, mutta on mielenosoituksellisesti tullut aivan takapuskuriin kiinni, on lukemattomia.

Yksi vanha työkaveri saikin tuosta sakot kun oli tullut ympyrään hitaasti bussilla ja myöhemmin ympyrään tullut törmäsi tämän työkaverin takakulmaan.
 
Termejä noin käyttämällä tästä saa äkkiä väittelyn aikaiseksi. Itse en puhuisi "väistämisestä" tilanteessa jossa autot ajaa peräkkäin ympyrän sisällä. Väistämistä käyttäisin kuvaamaan tilannetta jossa B ei saisi vielä ajaa ympyrään sisään ollenkaan keltaisen takia.
En nyt keksinyt parempaakaan termiä. Kyllä varsinkin pienemmissä liikenneympyröissä, joissa liittymien välit ovat vain muutamia metrejä, joutuu ihan reilusti hidastaen väistämään aiemmin liikenneympyrään seuraavasta liittymästä ehtinyttä.
 
Kyllä on. Parissa pienemmässä liikenneympyrässä olen joutunut useaan otteeseen puoli autoa ympyrään jo saatuani pysähtymään niin, että vasemmalta myöhemmin liikenneympyrään tullut on tukkinut keulaani hipoen ohi. Isommassa ympyrässä, jossa ehtii väkisinkin hieman pidemmälle, olen saanut kuunnella monet kerrat myöhemmin tulleen tööttiä. Niitä kertoja, joina takana tullut ei ole tööttäillyt tai yrittänyt ajaa väkisin päälle, mutta on mielenosoituksellisesti tullut aivan takapuskuriin kiinni, on lukemattomia.
Muakin ärsyttää suunnattomasti kiertoliittymät, jotka on rakennettu niin, että niistä voi paahtaa läpi sen 60km/h yhtään hidastamatta. Etenkin jos liittymässä on vielä suojatiet/pp-jatkeet kevyelle liikenteelle. Tuollaiset on vain yksinkertaisesti totaalisen paskaa liikennesuunnittelua.

Ajan näihin aina kunnolla hidastaen jotain 20km/h. Se on voi voi, jos takaa/vasemmalta tulee joku 60km/h lasissa.
Yksi vanha työkaveri saikin tuosta sakot kun oli tullut ympyrään hitaasti bussilla ja myöhemmin ympyrään tullut törmäsi tämän työkaverin takakulmaan.
Kai nyt edes riitautti tuon sakon? Eihän peräänajettu voi syyllinen olla?
 
Mitä itse muistan näistä ympyräjutuista autokoulusta niin opetus oli että jos joku takana liittymään itseäsi ennen tuleva joutuu hidastamaan oman liittymisesi takia olet tehnyt virheen. Lainopillisesti en voi kommentoida onko väärin tai ei mutta kyllä tuo itselle aika oikealta tuntuu (poikkeuksia toki on aina, juurikin esim kovaan nopeuteen yms liittyen).
 
Ei helvetti. Mitä silmäni näkevätkään? Antti Alien puhumassa liikenneympyröistä. Nyt joku äkkiä kaivakaa se murokeskustelu tänne ennen kuin tämä menee yhtään pidemmälle.

Kyllä on. Parissa pienemmässä liikenneympyrässä olen joutunut useaan otteeseen puoli autoa ympyrään jo saatuani pysähtymään niin, että vasemmalta myöhemmin liikenneympyrään tullut on tukkinut keulaani hipoen ohi. Isommassa ympyrässä, jossa ehtii väkisinkin hieman pidemmälle, olen saanut kuunnella monet kerrat myöhemmin tulleen tööttiä. Niitä kertoja, joina takana tullut ei ole tööttäillyt tai yrittänyt ajaa väkisin päälle, mutta on mielenosoituksellisesti tullut aivan takapuskuriin kiinni, on lukemattomia.
Tässä oli se ongelma, että luulit väistämisvelvollisuutesi olevan ohi ajettuasi tolpan ohi.

Oikein puistattaa ajatella että mitään et ole näiden vuosien aikana oppinut.
 
Ei helvetti. Mitä silmäni näkevätkään? Antti Alien puhumassa liikenneympyröistä. Nyt joku äkkiä kaivakaa se murokeskustelu tänne ennen kuin tämä menee yhtään pidemmälle.


Tässä oli se ongelma, että luulit väistämisvelvollisuutesi olevan ohi ajettuasi tolpan ohi.

Oikein puistattaa ajatella että mitään et ole näiden vuosien aikana oppinut.
Oliko jotain asiaakin? Ei väistämisvelvollisuus tietenkään nollaudu tolpan ohi ajaessa. Väistämisvelvollisuus ei vain koske niitä, jotka eivät ole ympyrässä, vai oletko asiasta jotenkin eri mieltä?
 
Vituttaa kyllä nykyään nämä ummikkona ajavat paviaanit joilla on vitunmoiset kuppikuulokkeet päässä kun ajavat autolla. Sen näköisiä idiootteja muutenkin, että ajaminen tuskin sujuisi ilmankaan kuulokkeita ja miten pihalle ihminen saa itsensä ympäristön osalta kun vetää parhaassa tapauksessa vastamelukuulokkeet korville kun ajaa?!

Tässä erilainen näkökulma asiaan: Tekniikan Maailma

En kyllä kehtaisi itse käyttää vastamelukuulokkeita tuolla toiminnolla ajaessa, juuri siksi että ne saattavat herättää epäilyttäviä ajatuksia muissa kanssakulkijoissa.
 
Oliko jotain asiaakin? Ei väistämisvelvollisuus tietenkään nollaudu tolpan ohi ajaessa. Väistämisvelvollisuus ei vain koske niitä, jotka eivät ole ympyrässä, vai oletko asiasta jotenkin eri mieltä?
Koskeepaas. Aivan kuten risteyksissä muutenkin. Sinä väistät vasemmalta tulevia riippumatta siitä, koska he ovat kolmionsa ohittaneet.
 
Koskeepaas. Aivan kuten risteyksissä muutenkin. Sinä väistät vasemmalta tulevia riippumatta siitä, koska he ovat kolmionsa ohittaneet.
Täytyy myös voida luottaa siihen, että ympyrää lähestyvä hidastaa selvästi nopeuttaan ennen väistämisvelvollisuutta ilmaisevaa kärkikolmiota ja ennen ympyrään liittymistä. Jos kaikki ajavat ympyrään suunnilleen samalla maltillisella ja turvallisella nopeudella (jota myös TLL edellyttää), niin Antin kuvaamia ongelmatilanteita ei pääse syntymään.
 
Tänään (kuten usein muulloinkin) joku liikennemerkkejä osaamaton aiheutti sydämentykytyksiä minulle ja muille kun halusi välttämättä kääntyä tästä tuonne huoltsikan pihaan (kääntyminen kielletty -merkki on hetkeä aiemmin). Olin tulossa vastakkaisesta suunnasta tällä kertaa ja kääntyjän oli pakko tunkea vielä puoliksi kaistalleni, ilmeisesti halusi että takaa tulevat mahtuu ohi:vihellys:
Onpa kyllä tosiaan outo paikka, tuossa risteyksessä vieläpä ST1:n pöntössä nuoli Jämsästä päin tuleville ohjaamassa kääntymään vasemmalle. Mielestäni tuon kielletty kääntymissuunta -liikennemerkin pitäisi olla risteyksen kohdalla. Niin kaukana tuo merkki että hyvin voi jäädä huomaamatta/noteeraamatta ja sen jälkeen päättää vasta että käynpä tuolla huoltiksella.
 
Täytyy myös voida luottaa siihen, että ympyrää lähestyvä hidastaa selvästi nopeuttaan ennen väistämisvelvollisuutta ilmaisevaa kärkikolmiota ja ennen ympyrään liittymistä. Jos kaikki ajavat ympyrään suunnilleen samalla maltillisella ja turvallisella nopeudella (jota myös TLL edellyttää), niin Antin kuvaamia ongelmatilanteita ei pääse syntymään.
Autoilijan tulee selvästi osoittaa noudattavansa väistämisvelvollisuuttaan. Jos moista velvollisuutta ei ole, ei ole tarvetta sitä osoittaakaan.

Mutta noin pääpiirteittäin samaa mieltä.
 
Paha sanoa juuta eikä jaata, ei näy ei-tilaajalle kuin pieni pätkä tekstiä alusta.

Äsh joo, maksumuuri iski taas. Pointtina tuossa oli siis se, että tietyissä vastamelukuulokkeissa kuten esim. jo muinaisissa Sonyn MDR-1000X:ssä ainakin, on toiminto joka yhdistää vastamelunvaimennuksen sekä luonnollisten äänien tehostuksen. Toimittajalla oli kokemusta useasta henkilöstä jotka olivat vannoutuneita tämän toiminnon kannattajia autoillessaan. Itse en ole tuota käyttänyt kuin kotiolosuhteissa, esim. samalla kun vaimo imuroi ja itse katselen telkkaria.
 
Huomautus - jätä turha nimiväännökset pois
Koskeepaas. Aivan kuten risteyksissä muutenkin. Sinä väistät vasemmalta tulevia riippumatta siitä, koska he ovat kolmionsa ohittaneet.
Eipä ollut kyllä päätä eikä häntää tuossa. En jaksa väitellä kanssasi asiasta, vaan merkitään pöytäkirjaan, että Taavetti DA. Ripulilääkkeen mielestä liikenneympyrässä oleva väistää liikenneympyrään tulevia. Muu maailma nyt vaan ajaa päinvastoin.
 
Eipä ollut kyllä päätä eikä häntää tuossa. En jaksa väitellä kanssasi asiasta, vaan merkitään pöytäkirjaan, että Taavetti DA. Ripulilääkkeen mielestä liikenneympyrässä oleva väistää liikenneympyrään tulevia. Muu maailma nyt vaan ajaa päinvastoin.
On aika tapauskohtaista millaista nopeutta sinusta edelliseen kiertoliittymän liittymään (pitäiskö näitä kuitenkin kutsua risteyksiksi) ja miten tämä suhtautuu sinun ajonopeuteesi. Myös @David ":DA" Imodium tiedoksi, että tieliikennelaki ei tunne kiertoliittymää vaan ainoastaan liikenneympyrän ja tuo kiertoliittymä nyt vain sattuu olemaan kansankielinen yleisnimitys tuollaiselle liikennejärjestelylle jossa ympyrää kulkevan yksisuuntaisen kaistan ympärillä on enemmän kuin 2kpl risteyksiä.

Jos sieltä edeltävästä risteyksestä tullaan ilman väistämistarvetta kolmion takaa sinne ympyrää kulkevalle ajokaistalle, niin kyllä siinä on seuraavasta risteyksestä tulijalla on velvollisuus väistää sitä edeltävästä suunnasta tulijaa, mikäli edeltävästä suunnasta tulija joutuu muuten hidastamaan. Se, että edeltävästä suunnasta tulijalla sattuu myös olemaan kolmio ei sinänsä aiheuta tälle mitään erikoisempia väistämissääntöjä tieliikennelain näkökulmasta vaan kolmion voi ohittaa aivan normaalisti ajaen, mikäli mitään väistettävää ei ole. Seuraavasta risteyksestä ympyrään tulijalla sen sijaan on kolmio joka määrittää väistämisvelvollisuuden, kuten edellä todettiin.

Jos siis antti alien tulee siihen risteykseen niin siinä sitten katsotaan tuleeko vasemmalta autoa sellaisella nopeudella, että sitä tarvitsee väistää ja siinä voi sitten apuna käyttää miettiessään esimerkiksi niitä omia silmiä joilla voi katsella tuleeko esimerkiksi tämän vasemmalta tulijan eteen mahdollisesti hänen näkökulmastaan väistettävää liikennettä ja jos ei tule, voi olettaa, että tämä vasemmalta tulija jatkaa samaa nopeuttaan ja siitä sitten mietitään, että väistetäänkö vai ei.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 272
Viestejä
4 488 673
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom