Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

^ miten tuollainen suoritus saadaan edes aikaiseksi :)??? Karkeasti voisi sanoa että jos tuo volvon ohittanut auto ei olisi vetänyt heti takas oikealle TAI olisi nyt vittu vaihtanut edes takas vasemmalle rampin kohdalla TAI nuo rampilta tulleet eivät olisi olleet täysiä lapasia niin mitään tilannetta ei olisi edes syntynyt.

Tuossahan rampilta tulleilta oli käytännössä sama vauhti kuin kuvaajalla ja silti pystyttiin evottamaan, tähän tietysti voi olla täysin syynä tuo tumma ohittaja jos rampilta tullut ajatteli vetää taakse koska tummalla kuitenkin jonkin verran vauhtia ja sitten tuo tumma idiootti alkanut jarruttaam rinnalla...

Autossa kannattaa olla sen verran jerkkua että voi aina liittyä _eteen_, paljon helpompaa :)
 
Liittyjä lapanen, joka ei osaa ajoissa ottaa vauhtia tai sitten hidastamalla liittyä omalle paikalleen, yhdistettynä tummaan sekopäähän olikin paketti valmis. Kaikista taitavin porukassa oli volvokuski joka löin vain liinat kiinni. Todennäköisesti arvasi kuvaajan lähtevän ohittamaan, koska toki aitiopaikalta pystyi näkemään tilanteen.

Pari kertaa itsellekin sattunut vastaavaa edessä, toinen kolmikaistaisen tien vasemmalla kaistalla. Tällaisen tilanteen jälkeen ei sympatioita heru "tien antajille".
 
Volvokuski olisi toki myös voinut heti väistää vasemmalle kaistalle kun ei ollut vielä alkanut hidastamaan, mutta hyvä ettei sentään sitten tehnyt sitä enää myöhemmässä vaiheessa. Keli oli sentään kuiva, että kyllä tuossa vielä olisi ehtinyt kolarin välttää jarruttamallakin.

Mutta siis juu sekä liittyjältä että mustan auton kuskilta kortti pois molemmilta ja jos on iäkkäitä niin lääkärintarkastukseen.
 
Eilen oli liikenteessä omituinen moottoripyöräilijä. Saavutin tämän melko nopeasti ja muutenkin pyörä ajeli melko vaihtelevaa nopeutta, joten painelin ohi. Hetken päästä pyörä otti minut kiinni ja jäi n. 10 metrin roikkumaan siinä nopeudessa, jolla olin äsken ottanut pyörän kiinni.

Hetken päästä tuli eteen kolmen auton jono, jonka nopeus heitteli ihan miten sattuu ja jarruvalot välkkyivät. Moottoripyörä lähti minusta ja näistä ohi todella vaarallisesti paljoakaan vastaantulijoista välittämättä. Kun sitten itse pääsin viimein ohi, tuli pyörä taas melkein heti perä edellä vastaan.

Motoristi myös jarrutti jokaisen nopeuskameran kohdalla, vaikka ajoi jo valmiiksi hieman alle 100 km/h. Ohituskaistan kohdalla vauhti olikin yhtäkkiä 120 km/h, vaikka pyörä ajeli tuossa kohdassa ensimmäisenä. Menin ohi silti :darra:

Lisäksi pyörä ajeli jatkuvasti kiinni keskiviivassa, siis vaikka tie edessä oli aivan tyhjä. Käsittämätöntä toimintaa.
 
Tänään aamulla Kehä 3 ja tällänen tilanne yhtäkkiä eteen kun edessä oleva tumma-auto päätti alkaa antamaan tietä liittyjälle oikein kunnolla.
Pääsi tilanne minut hyvin yllättämään ja ei omat väistöliikkeetkään hyvät olleet. Takana ei ketään ollut eikä sivulla sen kerkesin tuossa katsoa, mutta jos volvo kuski olisi tuosta myös lähtenyt niin paketti olisi ollut kasassa.


Tuollainen ei onnistu selvin päin. Jeesus.

Tarpeeksi raivostuttavaa on jo se, että jotkut kusipäät alkavat löysätä kaasua, kun rampista yritetään liittyä, muka tehdäkseen tilaa. Vaikka millä väylällä, jopa kuudenkympin rajoituksella. Oikealla moottoritiellä ihan kunnon vaarantamissuoritus jo sekin.
 
Eilen oli liikenteessä omituinen moottoripyöräilijä. Saavutin tämän melko nopeasti ja muutenkin pyörä ajeli melko vaihtelevaa nopeutta, joten painelin ohi. Hetken päästä pyörä otti minut kiinni ja jäi n. 10 metrin roikkumaan siinä nopeudessa, jolla olin äsken ottanut pyörän kiinni.

Hetken päästä tuli eteen kolmen auton jono, jonka nopeus heitteli ihan miten sattuu ja jarruvalot välkkyivät. Moottoripyörä lähti minusta ja näistä ohi todella vaarallisesti paljoakaan vastaantulijoista välittämättä. Kun sitten itse pääsin viimein ohi, tuli pyörä taas melkein heti perä edellä vastaan.

Motoristi myös jarrutti jokaisen nopeuskameran kohdalla, vaikka ajoi jo valmiiksi hieman alle 100 km/h. Ohituskaistan kohdalla vauhti olikin yhtäkkiä 120 km/h, vaikka pyörä ajeli tuossa kohdassa ensimmäisenä. Menin ohi silti :darra:

Lisäksi pyörä ajeli jatkuvasti kiinni keskiviivassa, siis vaikka tie edessä oli aivan tyhjä. Käsittämätöntä toimintaa.
Eipä taida vakkari olla kovin yleinen varuste pyörissä. Jos kuski vielä fiilisteli ja keskittyi maisemiin, niin nopeus vaihtelee tavallistakin enemmän. Tämä selittäisi myös kamerajarrutukset. Vakkariautoilijan kannattaa mielenrauhansa takia pitää isompaa väliä suodattamassa vaihtelut, tai sitten mennä kunnolla ohi. Olitkin mennyt ohi, mutta tämä ei maisemasyistä/pakokaasujen/ajon rentouttavuuden takia motoristille sopinut. Luultavasti noiden syiden takia hän ei halunnut myöskään ohituskaistoilla päästää ketään eteensä häiritsemään. Itsekäs nautiskelija, joka ei välitä/ymmärrä häiritsevänsä tasaista nopeutta paikasta toiseen siirtyjiä.

Moottoripyörällä voi lähteä ohittamaan sellaisissa väleissä, mitkä autoilijan silmään näyttävät vaarallisilta. Normaalin nopeuseron saa tehtyä jopa sekunnissa. Tai parissa-kolmessa sekunnissa sellaisen n.eron, joka autolla ei edes onnistu. Eikä ole ihan niin vaarallista kuin autolla, jos vastaantulija ehtisikin kohdalle asti, koska pyörä mahtuu helposti autojen välistä vaikkei kumpikaan autoista tajuaisi väistää. Noin ei toki kannata ajella, mutta onpahan viimeinen oljenkorsi.

Keskiviivalla ajelu tulee luultavasti halusta pysyä mahdollisimman kaukana peuroista ja hirvistä.
 
Tänään aamulla Kehä 3 ja tällänen tilanne yhtäkkiä eteen kun edessä oleva tumma-auto päätti alkaa antamaan tietä liittyjälle oikein kunnolla.
Pääsi tilanne minut hyvin yllättämään ja ei omat väistöliikkeetkään hyvät olleet. Takana ei ketään ollut eikä sivulla sen kerkesin tuossa katsoa, mutta jos volvo kuski olisi tuosta myös lähtenyt niin paketti olisi ollut kasassa.



Mieti miten olisi mennyt suositellulla turvavälillä. Videossa on joku 2,5sek ja suositus minimistä on 5sek. Tuolla pikkuvälillä pääsi yllättymään ja volvon kuski joutui arpomaan hyvin lyhyesä ajassa että väistääkö vai ei.
 
Ajoit toki muut huomioon ottaen ja kohteliaasti, mutta sääntöjen mukaan oikein ajoivat ne muut autot etkä sinä. Toki he eivät saisi tööttäillä sinulle, mutta harmitusta osoittaa helposti jos joku pysähtyy liikennevaloissa eteen tarpeettomasti. Tieliikennelaki määrää ajoneuvon kuljettajan antamaan esteettömän kulun jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille, ei suojatien edessä norkoileville tai aikaa viettäville.
Aika villi teoria. Jos jalankulkija kävelee suojatietä kohti ja pysähtyy sen reunalle autoja katsoen, niin eiköhän tässä ole jo melko vahva viite aikeesta astua suojatielle.

Tässä tilanteessa kuitenkin oletettavasti äiti noin 5v poikansa kanssa käveli suojatietä kohti ja jäivät siihen reunalle sitten jostain kinastelemaan ylittämisen sijaan. Vieressä seissyt toinen henkilö tyytyi katselemaan tuota vihreää valoa ja minua vuorotellen.

Vaikka miten eri kantilta asiaa koitan ajatella, niin en kyllä itsestäni saa syypäätä tuolle sekaannukselle.
 
Tänään aamulla Kehä 3 ja tällänen tilanne yhtäkkiä eteen kun edessä oleva tumma-auto päätti alkaa antamaan tietä liittyjälle oikein kunnolla.
Pääsi tilanne minut hyvin yllättämään ja ei omat väistöliikkeetkään hyvät olleet. Takana ei ketään ollut eikä sivulla sen kerkesin tuossa katsoa, mutta jos volvo kuski olisi tuosta myös lähtenyt niin paketti olisi ollut kasassa.

Mitähän tuo tumma auto tuossa tilanteessa oikein meinaa, kun on puoliksi tuolla loppuvalla kaistalla?
 
Aika villi teoria. Jos jalankulkija kävelee suojatietä kohti ja pysähtyy sen reunalle autoja katsoen, niin eiköhän tässä ole jo melko vahva viite aikeesta astua suojatielle.

Jos aikuisella reippaasti suojatietä kohti kävelevällä ihmisellä on aikomus astua suoajtielle, ei sillä pitäisi olla mitään syytä pysähtyä. Kävelisi suoraan yli jos on tulossa. Tässä on 90% kävelijöistä paljon opittavaa. Täydellisessä maailmassa toki aivan jokaisella on aikomus mennä suojatien yli, mutta nykytilanteessa ei juuri yhdelläkään seisoskelijalla.


Tässä tilanteessa kuitenkin oletettavasti äiti noin 5v poikansa kanssa käveli suojatietä kohti ja jäivät siihen reunalle sitten jostain kinastelemaan ylittämisen sijaan. Vieressä seissyt toinen henkilö tyytyi katselemaan tuota vihreää valoa ja minua vuorotellen.

Vaikka miten eri kantilta asiaa koitan ajatella, niin en kyllä itsestäni saa syypäätä tuolle sekaannukselle.

Ei tässä syypäätä osoitella, mutta pysähdyksesi tuli tarpeettomaksi siinä kun seisot paikallaan samalla kun kävelijöillä ei ole aikomustakaan lähteä liikkeelle. Takanaolevia ärsyttää siinä vaiheessa kanssaliikenteen henkilöt.
 
Jos aikuisella reippaasti suojatietä kohti kävelevällä ihmisellä on aikomus astua suoajtielle, ei sillä pitäisi olla mitään syytä pysähtyä.
Eikö edes torvi pohjassa viereiseltä kaistalta ohi kiihdyttävä tonnin painoinen metalliesine ole mikään syy? Suojatietä ei pysty ylittämään reippaasti, koska suurin osa autoilijoista ei kunnioita suojateitä. Joka kerta on pakko ensin yrittää varmistua, että kuskiin saa jonkinlaisen kontaktin ja että hidastus alkaa.

Minä toki ninjataidoillani kävelen suoraan alle ja vittuilen perään, kun autoilija väistämisen sijaan vain kiihdyttää vauhtiaan, mutta osaa kävelijöistä ei ole varustettu yli-inhimillisillä kyvyillä, toisin kuin minut.

Tänäänkin onnistuin yhtäaikaisesti polkupyörän päältä elehtimään yhdellä kädellä, jarruttamaan toisella, huutamaan törkeyksiä ja väistämään kolmion takaa suojatien ja risteyksen yli vauhtiaan risteävästä suunnasta sopivasti tulleiden vuoksi kiihdyttänyttä bemaria. Teepä perässä.
 
Normiarkea pyöräillessä.

Mulle ei tule tarvetta pysähtyä ennen liikennevaloja, osaan hiljentää vauhtia sen auton kohdalla joka ei väistä ja ottaa katseen seuraavaan autoon. Se eka auto kuitenkin ylittää sen suojatien 0,3 sekunnissa, oletettavasti yhtä nopeasti myös torvi pohjassa ;), joten eipä tuossa suurempia syitä ole jäädä norkoilemaan.

Keskustellussa tapauksessa kävelijät eivät liikkuneet edes silloin kun auto seisoi pysähdyksissä risteyksen tukkona. Antilla on tähänkin joku hyvä tekosyy?
 
Eikö edes torvi pohjassa viereiseltä kaistalta ohi kiihdyttävä tonnin painoinen metalliesine ole mikään syy? Suojatietä ei pysty ylittämään reippaasti, koska suurin osa autoilijoista ei kunnioita suojateitä. Joka kerta on pakko ensin yrittää varmistua, että kuskiin saa jonkinlaisen kontaktin ja että hidastus alkaa.
Näinpä. Kerran olen saanut jalankulkijana autoilijalta torvikonserin, kun kävelin suojatielle reippaasti ja hyvällä itsevarmuudella. Kyseisessä paikassa suojatie ja sen jatkeena oleva jalkakäytävä risteää kohtisuoraan normaalin kaksikaistaisen ajoradan kanssa eli jalankulkijalla ei ole mitään muuta reittiä mihinkään kuin sen suojatien yli. Suojatien ja sitä lähestyvät ylittäjät näkee auton ratista ainakin sata metriä ennen.
 
Oikeesti autoilijat soittavat torvea kun joutuvat väistämään jalankulkijaa? Missä näin on käynyt? Itse melkein kävisin juttelemassa kuskille saman tien, että mikä mahtaa olla ongelmana.
 
Mutu -tuntumalla noin 50% autoilijoista ei osaa toimia liikenneympyrässä. Vilkkua ei osata/muisteta käyttää. Osa liikenneympyrään menevisä eivät uskalla tuohon maailmanpyörään ajaa ennen kuin yhtään autoa ei näy.
 
Oikeesti autoilijat soittavat torvea kun joutuvat väistämään jalankulkijaa? Missä näin on käynyt? Itse melkein kävisin juttelemassa kuskille saman tien, että mikä mahtaa olla ongelmana.
Onhan noita käynyt vaikka kuinka monesti. Itse olen saanut torvesta Vaasassa, Tampereella, Pietarsaaressa ja Helsingissä.

Joku kirjoitti Pohjalaisen yleisönosastollekin, kuinka jalankulkijan perhanat aiheuttavat joka aamu vaaratilanteita kävelemällä suojatielle autoja väistämättä. Autot joutuvat jarruttamaan ja voi sattua peräänajoja! :facepalm:
 
Onhan noita käynyt vaikka kuinka monesti. Itse olen saanut torvesta Vaasassa, Tampereella, Pietarsaaressa ja Helsingissä.

Joku kirjoitti Pohjalaisen yleisönosastollekin, kuinka jalankulkijan perhanat aiheuttavat joka aamu vaaratilanteita kävelemällä suojatielle autoja väistämättä. Autot joutuvat jarruttamaan ja voi sattua peräänajoja! :facepalm:

Mitä helvettiä? Kai lehdellä on edes kirjoittajan yhteystiedot niin voi laittaa suoraan Poliisille?
 
Ei tässä syypäätä osoitella, mutta pysähdyksesi tuli tarpeettomaksi siinä kun seisot paikallaan samalla kun kävelijöillä ei ole aikomustakaan lähteä liikkeelle. Takanaolevia ärsyttää siinä vaiheessa kanssaliikenteen henkilöt.
Jos siinä oli äiti lapsensa kanssa, niin tilanne voi olla sekin, että yritetään opettaa, että tielle ei mennä ennen kuin on varmistettu että autot varmasti pysähtyy.
 
Mitä helvettiä? Kai lehdellä on edes kirjoittajan yhteystiedot niin voi laittaa suoraan Poliisille?
Se vasta olisikin hyvää bisnestä lehdeltä. :D

Sitä paitsi osa noista raflaavista yleisönosastojutuista ja muista skuupeista on toimittajien (tai muiden trollien) itsensä keksimiä. Juuri tuossa lueskelin Luottotoimittaja-kirjaa, jossa Kai Meriläinen kertoi istuneensa useampaankin otteeseen mm. Petteri Jussilan ja Matti Nykäsen kanssa baarissa keksimässä yhteisiä lööppitarinoita, jotta nämä pysyvät julkisuudessa. Tämä nyt ei sinäänsä ketjun aiheeseen liity, mutta ajattelin vaan muistuttaa, että ei kannata ihan sokkona uskoa kaikkea mitä lehdissä/internetissä kerrotaan.
 
Mutu -tuntumalla noin 50% autoilijoista ei osaa toimia liikenneympyrässä. Vilkkua ei osata/muisteta käyttää. Osa liikenneympyrään menevisä eivät uskalla tuohon maailmanpyörään ajaa ennen kuin yhtään autoa ei näy.

Aika pienen prosentin laitoit, tuo on tosiaan vaikea paikka monelle hahmottaa miten ja kuka siitä nyt menee oikeutetusti ensin. Sitten nämä vilkkua vasemmalle vilkuttavat paviaanit bonuksena kun kulkevat ympyrää pitkin ja vilkutuksen lopettaminen kun poistuvat. :darra:
 
Sitten nämä vilkkua vasemmalle vilkuttavat paviaanit bonuksena kun kulkevat ympyrää pitkin ja vilkutuksen lopettaminen kun poistuvat. :darra:

Toihan on ihan hyödyllinen homma jos sen kytkee tarpeeksi ajoissa jotta vastapalloon tulevat ymmärtävät, että olet jatkamassa ympyrään etkä suoraan. Toi vilkkuhommahan on ulkomaillakin aika usein käytetty juttu. Tosin siinä voisi lisätä myös sen vilkun oikealle ympyrästä poistuttaessa.
 
Toihan on ihan hyödyllinen homma jos sen kytkee tarpeeksi ajoissa jotta vastapalloon tulevat ymmärtävät, että olet jatkamassa ympyrään etkä suoraan. Toi vilkkuhommahan on ulkomaillakin aika usein käytetty juttu. Tosin siinä voisi lisätä myös sen vilkun oikealle ympyrästä poistuttaessa.
Mitä kätevää siinä nyt sitten on? Vasemmalle vilkuttaminen ei kerro mitään muuta kuin "täsä mä ny oon!". Sen tiedon saattaa saada myös silmiään käyttämällä. Vilkuttamisen lopettamista taas ei voi mitenkään erottaa siitä, että vilkku olisikin tippunut itsekseen pois tai unohtunut kokonaan.

Briteissä on ihan lakiin kirjattu systeemi, että ekasta liittymästä poistuttaessa vilkutetaan poistumissuuntaan jo ennen ympyrää, viimeisestä liittymästä tai koko kierros ajettaessa vilkutetaan pyöriessä ympyrän suuntaan ja sitten poistumissuuntaan, ja muista liittymistä poistuessa ei vilkuteta ympyrän suuntaan, vaan vilkutetaan normaalisti edellisen liittymän jälkeen ennen poistumista.

Ympyrän suuntaan (ts. siellä oikealle, täällä vasemmalle) vilkuttamisella kommunikointi tuolla tavalla vaatisi, että muut autoilijat tietävät, mistä liitymästä vilkuttelija on mahtanut tulla. Ei mitään järkeä.
 
Toihan on ihan hyödyllinen homma jos sen kytkee tarpeeksi ajoissa jotta vastapalloon tulevat ymmärtävät, että olet jatkamassa ympyrään etkä suoraan. Toi vilkkuhommahan on ulkomaillakin aika usein käytetty juttu. Tosin siinä voisi lisätä myös sen vilkun oikealle ympyrästä poistuttaessa.

Ei se vasemmalle vilkuttaminen ole mitenkään sen kätevämpää kuin olla vilkuttamatta jos ja kun älyää vilkuttaa oikealle kun poistuu ympyrästä. Oletuksena se auto jatkaa ympyrässä ilman sitä vilkkua. Osa myös jää odottamaan kuin normaalissa risteyksessä sitä vuoroa vaikka se vasemmalta tuleva ei ole lähelläkään ympyrää eikä siten uskalla mennä sinne vaikka tilaa ja aikaa olisi.
 
Osa myös jää odottamaan kuin normaalissa risteyksessä sitä vuoroa vaikka se vasemmalta tuleva ei ole lähelläkään ympyrää eikä siten uskalla mennä sinne vaikka tilaa ja aikaa olisi.
Tuossa tosiaan huomaa saman ilmiön, kuin moottoritielle liittymisessä. Porukka ei ymmärrä, että ne vasemmaltakin tulevat joutuvat siinä kohtaa "kääntymään" ja hidastamaan, joten jos ajat sinne ympyrään samaa vauhtia kuin muutkin, niin mahdut pieneenkin väliin.

Jos se vasemmalta tuleva on ympyrässä ennen sua, niin sitten sun pitää väistää. Jos tuutte sinne samaan aikaan, kenenkään ei tarvitse väistää ketään.

Sitten on tämmöisiäkin, onneksi harvassa :D
 
Nyt kun hieman aiempaa pitempää työmatkaa (45km) ajanut pari viikkoa niin alinopeutta junnaavat tavalliset henkilöautot on nousseet taas ärsytyksessä paikalle numero 1. Kahdesta viikosta YHTENÄ päivänä on saanut ajaa niin, ettei jossain vaiheessa joku aja 5-10km/h alle rajoitusten edessä. Usein kyseessä 5-10 auton letkat jossa joku vetää possujunaa. Ohituspaikkoja on todella huonosti ja ohituskaistatkin sellaisia, että jos ei reilua ylinopeutta aja niin pari autoa pääsee kerralla ohi. Joo, ei ole iso menetys ajallisesti jos ajaa tuon 5-10km/h hiljempaa 40km, mutta tähän kun lisätään vielä pumppaus ettei voi vakkarilla ajaa niin kyllähän tuo alkaa hermoja syömään. Seuraavassa autossa tulee olemaan aktiivivakkari, tästä ei ole epäilystäkään.
 
Viimeksi muokattu:

Paska uutinenhan tämä on. Sun mielestä nuorten pitäisi jatkossakin ajaa niillä kuolemanloukuilla, joilla ei taitavakaan kuski voi ajaa turvallisesti?

Toivon, että Suomella on munaa näyttää tässä asiassa EU:lle keskaria ja viedä homma läpi suunnitellun mukaisesti.
 
Paska uutinenhan tämä on. Sun mielestä nuorten pitäisi jatkossakin ajaa niillä kuolemanloukuilla, joilla ei taitavakaan kuski voi ajaa turvallisesti?

Toivon, että Suomella on munaa näyttää tässä asiassa EU:lle keskaria ja viedä homma läpi suunnitellun mukaisesti.
Hyvä uutinen. Koko kevytauto käsitteenä on virkamiestason hömpötystä.

Mieluummin ajokortin ikärajaa vuodella alaspäin.
 
Paska uutinenhan tämä on. Sun mielestä nuorten pitäisi jatkossakin ajaa niillä kuolemanloukuilla, joilla ei taitavakaan kuski voi ajaa turvallisesti?

Toivon, että Suomella on munaa näyttää tässä asiassa EU:lle keskaria ja viedä homma läpi suunnitellun mukaisesti.
Samaa lähdettä lainaten:
Mopoautot joutuvat harvoin vakaviin onnettomuuksiin: Kuolonkolareita ei välttämättä edes joka vuosi

Käsittääkseni mopoautojen turvallisuus ei ole yleensä ongelma - se että annetaan nuorisolle tuplasti painavammat autot joilla saadaan paljon pahempaa jälkeä aikaan esim. mopojen, moottoripyörien tai kevyen liikenteen kanssa törmätessä, on.
 
Samaa lähdettä lainaten:
Mopoautot joutuvat harvoin vakaviin onnettomuuksiin: Kuolonkolareita ei välttämättä edes joka vuosi

Käsittääkseni mopoautojen turvallisuus ei ole yleensä ongelma - se että annetaan nuorisolle tuplasti painavammat autot joilla saadaan paljon pahempaa jälkeä aikaan esim. mopojen, moottoripyörien tai kevyen liikenteen kanssa törmätessä, on.

Oletko ajanut mopoautolla? Niitähän ei pidä kurissa Häkkinenkään jos lähtee liukkaalla luisumaan. Väitän edelleen, että onnettomuudet vähenisivät murto-osaan jos autot vaihtuisivat kevytautoihin.
 
Ei se vasemmalle vilkuttaminen ole mitenkään sen kätevämpää kuin olla vilkuttamatta jos ja kun älyää vilkuttaa oikealle kun poistuu ympyrästä. Oletuksena se auto jatkaa ympyrässä ilman sitä vilkkua. Osa myös jää odottamaan kuin normaalissa risteyksessä sitä vuoroa vaikka se vasemmalta tuleva ei ole lähelläkään ympyrää eikä siten uskalla mennä sinne vaikka tilaa ja aikaa olisi.

No näinpä, mutta jos yksi auto viidestä edes käyttää vilkkua poistuakseen, niin ei se nyt varsinaisesti haittaa tee jos joku vilkuttaa vasemmalle ympyrässä ajaessaan kun siellä vastapuolella kuitenkin jono seisoo kun kukaan ei tiedä tuleeko ne kaikki sieltä läpi vai mahtaako joku jatkaa ympyrään.
 
Oletko ajanut mopoautolla? Niitähän ei pidä kurissa Häkkinenkään jos lähtee liukkaalla luisumaan. Väitän edelleen, että onnettomuudet vähenisivät murto-osaan jos autot vaihtuisivat kevytautoihin.
Oletko itse seurannut missä nuoriso ajaa noilla mopoautoilla?

Oikaisevat pyöräteiden läpi, ajavat "moottoriajoneuvoilla ajo kielletty" -alueilla kuten koulun pihalla missä pienemmät muksut kävelevät / pyöräilevät - ja aina kaasu pohjassa (asun koulusta alle 50m päässä joten tulee seurattua aika tarkkaan ala-asteikäisen muksujen vanhempana).

Haluatko oikeasti ne oikean kokoiset autot 60km/h rajoittimella samoihin paikkoihin missä mopoautot nyt menevät 45km/h?

Huomattavasti suurempi vaikutus onnettomuustilastoihin saataisiin kun iskän ja äitin velliperseille iskostettaisiin miten liikenteessä pitää oikeasti olla mukana.
 
Tuossa tosiaan huomaa saman ilmiön, kuin moottoritielle liittymisessä. Porukka ei ymmärrä, että ne vasemmaltakin tulevat joutuvat siinä kohtaa "kääntymään" ja hidastamaan, joten jos ajat sinne ympyrään samaa vauhtia kuin muutkin, niin mahdut pieneenkin väliin.

Jos se vasemmalta tuleva on ympyrässä ennen sua, niin sitten sun pitää väistää. Jos tuutte sinne samaan aikaan, kenenkään ei tarvitse väistää ketään.

Sitten on tämmöisiäkin, onneksi harvassa :D

Juuri näin. Rohkeasti vain sinne ympyrään jos on ennen toista ajoneuvoa siellä ja sitten kun muistaa, että sinne ympyrään ei ajeta samalla nopeudella kuin tie olisi suora, niin sinne ympyrään myös mahtuu muutkin kuin ns. pääväylää ajavat. Monella tuntuu ottavan vähän luonnolle jos olet reilusti ennen siellä ympyrässä, mutta toinen suuremmalla tilannenopeudella on heti perseessä kiinni. Jotenkin sekoitetaan liikenneympyrä joka aspektilta katsoen normaaliin risteykseen.

Noin muuten kun lisäisivät valoristeyksiin monesta muusta maasta tutun tavan, että voit kääntyä oikealle myös punaisilla, niin hienoa. Tuo yleensä toki edellyttää sitä, että tulet ikään kuin stop-merkin takaa. Tai toisaalta, en tiedä miten juntit tuosta selviäisivät kun nytkin on vaikeaa. :vihellys:
 
Oletko itse seurannut missä nuoriso ajaa noilla mopoautoilla?

Oikaisevat pyöräteiden läpi, ajavat "moottoriajoneuvoilla ajo kielletty" -alueilla kuten koulun pihalla missä pienemmät muksut kävelevät / pyöräilevät - ja aina kaasu pohjassa (asun koulusta alle 50m päässä joten tulee seurattua aika tarkkaan ala-asteikäisen muksujen vanhempana).

Haluatko oikeasti ne oikean kokoiset autot 60km/h rajoittimella samoihin paikkoihin missä mopoautot nyt menevät 45km/h?

Huomattavasti suurempi vaikutus onnettomuustilastoihin saataisiin kun iskän ja äitin velliperseille iskostettaisiin miten liikenteessä pitää oikeasti olla mukana.

Tämä on erillinen ongelma, ja molempiin tulisi puuttua.

1. Mopoautot pois kaduilta ja tilalle turvallisempia henkilöautoja.
2. Kevytauton ajamiseen erillinen ajokortti, johon samat vaatimukset kuin B-kortin suorittamiseenkin. Vastineeksi B-korttiin riittää sitten "2-vaihe" jossa todetaan, että kuski osaa (edelleen) ajaa autoa.
 
Tämä on erillinen ongelma, ja molempiin tulisi puuttua.

1. Mopoautot pois kaduilta ja tilalle turvallisempia henkilöautoja.
2. Kevytauton ajokortille erillinen ajokortti, johon samat vaatimukset kuin B-kortin suorittamiseenkin. Vastineeksi B-korttiin riittää sitten "2-vaihe" jossa todetaan, että kuski osaa (edelleen) ajaa autoa.
Tulisi, joo. Mutta kun ei puututa - edes (varsinkaan) poliisin toimesta. Jos kyseistä ammattikuntaa saa edes paikalle alle 45 minuutin kun on ensin tukkinut hätäkeskuksen linjoja hieman.

Se että annetaan nykyisessä liikennekulttuurissa nuo nopeammat ja raskaammat autot on ihan väärä tapa, eli mennään ns. "perse edellä puuhun".

Siksi näen tuon idean noista autoista nuorison käsissä vääränä, toteutettuna väärän aikaan. Veikkaankin että se mitä ex-mopoautoilijoiden olemattomissa kuolemissa säästetään, lunastetaan viattomien loukkaantumisina näiden uusien "kevyt"autojen kuljettajien käsissä.
 
Tulisi, joo. Mutta kun ei puututa - edes (varsinkaan) poliisin toimesta. Jos kyseistä ammattikuntaa saa edes paikalle alle 45 minuutin kun on ensin tukkinut hätäkeskuksen linjoja hieman.

Se että annetaan nykyisessä liikennekulttuurissa nuo nopeammat ja raskaammat autot on ihan väärä tapa, eli mennään ns. "perse edellä puuhun".

Siksi näen tuon idean noista autoista nuorison käsissä vääränä, toteutettuna väärän aikaan. Veikkaankin että se mitä ex-mopoautoilijoiden olemattomissa kuolemissa säästetään, lunastetaan viattomien loukkaantumisina näiden uusien "kevyt"autojen kuljettajien käsissä.

Mulla on vähän fiilis, että moderni pikkuauto vs. mopoauto niin se törmäys jalankulkijan tai pyöräilijän kanssa joko jää tapahtumatta (koska paremmat jarrut ja monissa nykyään jopa AEB) tai tapahtuu sen verran pienellä nopeudella, että lopputulos on sama.

Voin olla väärässäkin, mutta en silti usko, että nopeusrajoitettu, moderni henkilöauto on tuon räkänokkateinin käsissä yhtään vaarallisempi muulle liikenteelle kuin se mopoauto, ja aivan taatusti kuskille itselleen ja muille kyydissäolijoille turvallisempi.
 
Voin olla väärässäkin, mutta en silti usko, että nopeusrajoitettu, moderni henkilöauto on tuon räkänokkateinin käsissä yhtään vaarallisempi muulle liikenteelle kuin se mopoauto, ja aivan taatusti kuskille itselleen ja muille kyydissäolijoille turvallisempi.
Jos ne tuon nyt vetävät läpi vaikka EU-herrat muuta sanoo, niin tätä tilastoa täytyy jäädä odottamaan muutama vuosi.

Joka tapauksessa liikenteeseen jää vielä vuosiksi iso kasa mopoautoja jotka tulevat käytettyinä (ilman ikä, ym. rajoitteita) halvempina houkuttelemaan jonkun niidenkin rattiin.
 
Oma TOP 3 vitutuksen aiheuttajat tieliikenteessä:

1. Tullaan motarilla motarinopeuksilla ~ 1-2 autonmitan verran eteeni:
a) kiihdytyskaistalta - ei vaan osata kiihdyttää aivan täysin muun liikennevirran nopeuteen ajoissa, myöhemmin kyllä, sitten kun on jo liitytty!!
b) oikeanpuoleiselta kaistalta - ajaessani häntä nopeammin vasenta kaistaa, hänen kohdatessaan itseään hitaamman omalla kaistallaan.
c) vasemmanpuoleiselta kaistalta hänen ohittaessaan minut - yleensä hänen takanaan ei edes ole ketään nopeampaa eikä edessänikään ketään ihan lähellä. Miksi, ihan eteen? Miksi??

Tämä (eteentulo a/b/c) on se yleisin, näkee tieliikenteessä joka perkeleen päivä. Enkä edes aja kuin 100 km päivässä.


2. Vilkun käyttämättömyys. Onko se niin vaikeaa näyttää kanssa-autoilijoille mitä aiot tehdä seuraavaksi?

Usein vielä tämä 2. kohta yhdistyy em. 1b/1c kohtiin. 1a:n voi sentään ennakoida, että kyllä se sieltä kiihdytyskaistalta motarille tulee, vaikkei vilkkua käyttäisikään.


3. Vetoketjuperiaatteen täydellinen sisäistämättömyys, sekä tien antaminen sitä asiallisesti vilkulla pyydettäessä (ei kiilaten)
Kerran oli motarilla poliisit sulkeneet vasemman kaistan (tuli aika yllärinä) ja oli siinä käsivalon kanssa, että tästä vetoketjuun, niin ei perkele silti meinata antaa tilaa. Olis kyllä saanu sakottaa niitä valopäitä siinä.
 
Viimeksi muokattu:
Ei ymmärrä minkä takia on niin vaikea liittyä sopivalla nopeudella moottoritielle, ehkä onni että liikennevirta on niin vähäistä täällä. Oli kesä tai talvi, niin 9/10 kerrasta ramppia ajellaan max. 60 km/h ja kiihdytyskaistalla yritetään liittyä n. 20 km/h sallittua hitaammalla vauhdilla.

Tänä aamuna töihin mennessä sattui bussi tulemaan moottoritiellä, jonka taakse liityin (edessäni oli yksi näitä edellä mainittuja). Kyseinen bussi halusikin sitten päästä samaan liittymään, ja joutui alkamaan moottoritiellä sitten edessäni jarruttamaan vähän enemmänkin kun aiemmin mainittu moottoritielle liittyjä ei saanut sitä autoaan edestä pois. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa, kun moottoritien oikea kaista meinaa olla tukkeessa koska kiihdytyskaistalaiset matelevat :/.
 
Eiliset kohtaamiset saksalaisten premiumautojen kanssa lähinnä huvitti enemmän kuin oikeasti ärsytti:

Ensin joku mersu ohittaa motarilla n. 5km/h nopeuserolla ikuisuuden. Sitten kun se lopulta saa ohituksensa tehtyä, se koukkaa suoraan oikeanpuoleisen kaistan yli kääntymiskaistalle ja poistuu motarilta.

Olisikohan ollut järkevämpää vaan olla lähtemättä ohittamaan, jos sitä ohitusta ei osaa tehdä ennen sitä omaa risteystä...

Itse siis käännyin perässä (mutta välissä siis se toinen auto, jonka tuo mersu ohitti)

Seuraavaksi n. minuutti tämän jälkeen vuorossa bemari, joka siirtyessään kääntymiskaistalle ei osannut käyttää vilkkua.

Kolmantena , taas heti pari minuuttia tämän jälkeen, parkkihalliin mennessä toinen bemari, M-sarjalainen, jossa ei ilmeisesti ikkunoiden avausmekanismi toiminut ollenkaan. Tyyppi aukoi ovea ja kurkotteli sinne pysäköintilipukelaitteelle todella hankalasti sieltä oven raosta.


Tosin, yksikään mainitusta kolmesta kuskista ei ollut kantasuomalainen mies.
 
Viimeksi muokattu:
kiihdytyskaistalta - ei vaan osata kiihdyttää aivan täysin muun liikennevirran nopeuteen ajoissa, myöhemmin kyllä, sitten kun on jo liitytty!!
Tää on kyllä niin tätä päivää. On iloinen ja harvinainen poikkeus jos kiihdytyskaistalla edellä menevä kiihdyttää jo silloin kun pitää. Yleensä mennään jonossa sitä kuuttakymppiä motarille. Kun siellä sitten valitsee vasemman kaistan ja aikoo lähteä ohitse kiihdyttäen sallittuun nopeuteen, niin sitten kyllä kiihdytetään siinä oikeallakin. Saattaa siitä kuhnarista ehtiä ohikin, mutta sitten vihdoin kilometrin kiihdytettyään vauhtia onkin yli sallitun ja tullaan ohi. Miksi miksi miksi se kiihdytys tavoitenopeuteen pitää tehdä kuin ketjuttomalla mopolla?
 
Ajakoot Unimogeilla, teoriakoe riittää(pelkkä traktorikortti) ja eikun baanalle.

Mersu teki nelivetolegendasta traktorin – saa ajaa Suomessakin kahdeksaakymppiä
Muuten hyvä idea, mutta tuon ajamiseen tarvii jatkossakin sen c-kortin.

Traktorit, joiden suurin rakenteellinen nopeus ylittää 60 km/h, vaativat henkilöauton tai kuorma-auton ajokortin ajoneuvon massasta riippuen.

  • Kokonaismassa on enintään 3500 kg: auton (B) ajokortti.
  • Kokonaismassa on enintään 7500 kg: kuorma-auton (C1) ajokortti
  • Kokonaismassa on yli 7500 kg: kuorma-auton (C) ajokortti
Ajoneuvot, joita saan ajaa 1.7. - Ajokortti-info
 
Eilen tuli taas autoilijalle yllätyksenä että en väistä kun olen tulossa suojatielle, katsoin kuskia ja kävelin kohti suojatietä ja lopulta kuski löi liinat kiinni ja selvästi sanoi "vitun homo".:facepalm:
 
Pyöräilijä ajamassa ajoradan vieressä saman suuntaista pyörätietä, näyttää käsimerkillä kääntyvänsä tien yli menevälle jatkeelle. Edessä oleva auto pysähtyy niin hyvissä ajoin, että joutuu hetken odottamaankin pyörän saapumista paikalle.:facepalm:

Jos hän olisi vain ajanut, olisi pyörä ehtinyt mennä hyvin hänen ja minun välistä, ja oltaisiin keretty seuraavista valoistakin läpi. Nyt tämä lähti siitä liikkeelle sitten niin verkkaisesti, että katseltiin 30m päästä punaiselle vaihtuvia valoja.
 
Pyöräilijä ajamassa ajoradan vieressä saman suuntaista pyörätietä, näyttää käsimerkillä kääntyvänsä tien yli menevälle jatkeelle. Edessä oleva auto pysähtyy niin hyvissä ajoin, että joutuu hetken odottamaankin pyörän saapumista paikalle.:facepalm:

Jos hän olisi vain ajanut, olisi pyörä ehtinyt mennä hyvin hänen ja minun välistä, ja oltaisiin keretty seuraavista valoistakin läpi. Nyt tämä lähti siitä liikkeelle sitten niin verkkaisesti, että katseltiin 30m päästä punaiselle vaihtuvia valoja.

Ihmetyttää näiden "ylikohteliaiden" tielläliikkujien järjenjuoksu.

Eikö niillä todellakaan äly riitä tajuamaan, että ne eivät luovu vaan omista oikeuksistaan, vaan pakottavat myös kaikki takanaan tulevat hidastamaan/pysähtämään ja haittaavat kaikkien näiden takanaan tulevien liikkumista?
 
Ihmetyttää näiden "ylikohteliaiden" tielläliikkujien järjenjuoksu.

Eikö niillä todellakaan äly riitä tajuamaan, että ne eivät luovu vaan omista oikeuksistaan, vaan pakottavat myös kaikki takanaan tulevat hidastamaan/pysähtämään ja haittaavat kaikkien näiden takanaan tulevien liikkumista?
Olen tullut siihen tulokseen, että vaikka tästä asiasta säännöllisesti puhutaan mediassa, niin isolla osalla teillä liikkujista ei vaan ole aavistustakaan siitä, että pyöräilijän pitää joissain paikoissa väistää autoa.
 
Olen tullut siihen tulokseen, että vaikka tästä asiasta säännöllisesti puhutaan mediassa, niin isolla osalla teillä liikkujista ei vaan ole aavistustakaan siitä, että pyöräilijän pitää joissain paikoissa väistää autoa.
Onhan se ärsyttävää. Mutta ihan yhtä usein se autoilija tulee sieltä, esim. kolmion takaa, ihan reteesti vain suojatien yli tai seisomaan sillä kun pyöräilijä on tulossa. (Viimeksi eilen.)

Tai kääntyy ihan reteesti eteen suojatielle ja seisoo siinä sitten tukkimassa vastaantulevat autot ja puolet pyörätiestä (jota se tietty katsoo yhteen suuntaan ja pakottaa melkein pysähtymään oven kohdalle ja varmistamaan että se näkee toisesta suunnasta tulevan, viimeksi tänään). Suojatiellä tarkoitan siis sellaista jossa on pyörätien jatke.

Aina vähän väliä puhutaan lain muuttamisesta samaksi jalankulkijalle ja pyöräilijälle, enkä ihmettele (vaikka vaikeaksi se menisi nopeuksien takia). Saas nähdä mikä on tulevaisuus nyt kun sähköpotkulaudat alkavat yleistymään - ja 90% niiden kuskeista kuvittelee olevansa jalankulkijoita risteysalueella/suojatiellä...
 
Onhan se ärsyttävää. Mutta ihan yhtä usein se autoilija tulee sieltä, esim. kolmion takaa, ihan reteesti vain suojatien yli tai seisomaan sillä kun pyöräilijä on tulossa. (Viimeksi eilen.)
Tätä monet sanovat, mutta noin 1000km vuodessa pyöräilevänä en tätä pysty itse allekirjoittamaan.

Suurimmat ongelmat mihin olen itse törmännyt pyöräillessä:

1. Auto pysähtyy antamaan tietä, vaikka itse odotan tien sivussa, että hän ajaa ohi. Kumpikin olisi päässyt nopeammin, jos olisi menty sääntöjen mukaan.

2. Toinen pyöräilijä painelee väistämisvelvollisena auton eteen, kun itse odotan tien sivussa. Vähän ku pitäis ovea auki jollekin, ja joku muu painelee vastapalloon samasta avonaisesta ovesta.

3. Toinen pyöräilijä tulee itseni eteen. Paras oli, kun joku kisakireässä puvussaan ajoi jalkakäytävää suojatielle vasemmalta mun eteen, kun ajoin ajoradalla paikassa, missä ei ollut pyöräteitä. Näki mun tulevan, niin polkasi pari kertaa ripeästi että varmasti ehti eteen.

Välillä näkee kyllä noita pihasta pyörätien/jatkeen päälle odottamaan tulevia autoja, mutta monesti näissä paikoissa ei sieltä jatkeen takaa näe risteävää liikennettä. Sitten kun sen näkee, onkin jo niin pitkällä, että tukkii pyörätien.

Pääasiassa kuitenkin pyörällä liikkuessa ei ole ollut mitään ongelmaa, kun tuntee säännöt ja osaa ennakoida liikennettä. Aivan kuten autollakin tulee tehdä.
 
Tätä monet sanovat, mutta noin 1000km vuodessa pyöräilevänä en tätä pysty itse allekirjoittamaan.
Itse työmatkapyöräilen Turun suunnalla päivittäin n. 15km, josta voisi sanoa että puolet kaupungissa.
Näitä "suojatiellä makaavia" näkyy yleensä, luonnollisesti, kohdissa josta on huono näkyvyys sivuille. Joissain kohdissa enemmän, joissain vähemmän. Osa on luonnollisesti ihan vain huonoa kaupunkisuunnittelua, kuten esim. tässä:
Google Maps
(Edit: tämä ehkä kuvaavampi :D Google Maps )

... mutta homma toistuu melkein päivittäin esim. tässä ja tätä seuraavassa (sinisen pakun kohdalla kuvassa) risteyksessä:
Google Maps
(Tuo rakennustyömaa on nykyään siis valmis eikä peitä risteystä...)
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 257
Viestejä
4 487 766
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom