Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Täysin totta tuo 100km/h ero kaistojen välillä Kehä II:n kohdalla. Itse olen ainakin kokenut että parempi vetää oikeanpuolista kaistaa ohi, koska aina siellä joku pysähtyy keskimmäiselle kaistalle ja yrittää tunkea väliin vasemmalle...
Tarkoitatko tässä Kehä 1 liittymää Turuntielle? Siellä itekin kelaan oikeinta kaistaa sataseen kaikkien ohi, kun sillä "oikealla" liittymiskaistalla lähes säännöllisesti touhutaan jotain ihan outoa. Onneksi jättävät yhden kaistan niille jotka osaavat liittyä turvallisesti.
 
Ylipäätään en tajua sitä, että kun ajoreitin valinta menee reisille, niin miten älyttömiä ratkaisuja tehdään. Oikea ratkaisu on ajaa esim. ohi ja yrittää uudestaan, tai tehdä pieni lenkki ja mennä toista kautta. Jos ajatus ei kulje, niin voi jäädä esim. bussipysäkille tms. hetkeksi huilaamaan ja miettimään asiaa. Peruuttelu, liinat kiinni, sulkuviivan yli ajaminen ym. eivät ole valideja ratkaisuja, ikävä kyllä niitä vaan näkee silloin tällöin.
 
Ylipäätään en tajua sitä, että kun ajoreitin valinta menee reisille, niin miten älyttömiä ratkaisuja tehdään. Oikea ratkaisu on ajaa esim. ohi ja yrittää uudestaan, tai tehdä pieni lenkki ja mennä toista kautta. Jos ajatus ei kulje, niin voi jäädä esim. bussipysäkille tms. hetkeksi huilaamaan ja miettimään asiaa. Peruuttelu, liinat kiinni, sulkuviivan yli ajaminen ym. eivät ole valideja ratkaisuja, ikävä kyllä niitä vaan näkee silloin tällöin.

No tämä kyllä ja itärajan suunnalla pitkäkilpiset tekee näitä ihan solkenaan. Tällä viikolla nähty mm. rampin kohdalla kaistojen välissä olevalla raidoituksella hätävilkut päällä oleva pitkäkilpinen, ei tiennyt haluaako rampista pois vai ei. Sitten yksi ihan Suomen kilvissä oleva peruutti vastaan liikenneympyrässä hätävilkut päällä, kun oli meinannut mennä väärään suuntaan.. operaatio tosin haiskahti jälleen kovin itänaapurilta.
 
Sitten yksi ihan Suomen kilvissä oleva peruutti vastaan liikenneympyrässä hätävilkut päällä, kun oli meinannut mennä väärään suuntaan.. operaatio tosin haiskahti jälleen kovin itänaapurilta.

Tämä melkein pitäisi saada jo videolle, että uskoisi todeksi. Ei vittu voi olla noin yksinkertaista sakkia missään.

Ohan se itekin tullut joskus "kunniakierros" ajettua kun on mennyt liittymän ohi, mutta että peruuttamaan vielä...
 
Ylipäätään en tajua sitä, että kun ajoreitin valinta menee reisille, niin miten älyttömiä ratkaisuja tehdään. Oikea ratkaisu on ajaa esim. ohi ja yrittää uudestaan, tai tehdä pieni lenkki ja mennä toista kautta. Jos ajatus ei kulje, niin voi jäädä esim. bussipysäkille tms. hetkeksi huilaamaan ja miettimään asiaa. Peruuttelu, liinat kiinni, sulkuviivan yli ajaminen ym. eivät ole valideja ratkaisuja, ikävä kyllä niitä vaan näkee silloin tällöin.
Muutama vuos sitten moottoriliikenne tien poistumirampilla tapahtunutta:
Olin jo ryhmittynyt rampille ja päästänyt kaasun pois. Edessä ajanut päätti viime hetkellä liittyä rampille rajulla ohjausliikkeellä läpi ajamattoman puuterilumen ja juuri ennen kaidetta. Auto pyörähti välittömästi perä edellä rampille. Painoin jarrun pohjaan ja tajusin että nyt mennään kuin kelkka jäällä. Onneksi toisessa autossa oli sen verran rattimiestä, että veti heti pakin päälle ja auto peruuttaen aivan rampin reunaan. Sain ohjattua kapealla kaiteiden reunustamalla rampilla juuri ja juuri kaiteen ja ”Vatasen” välistä. Nopeutta olisi ollut törmäyshetkellä arviolta 50-60km/h, vaikka ei siinä mittaria kerennyt katsoa.
 
Ajelin n. 5 km moottoritietä tänään, ja siinä muutaman minuutin aikana taakse ehti kaksi pälliä. Heti tielle liityttyäni lähdin ohittamaan n. 10 auton letkaa, joka ajeli rekan takana. Juuri kun olin viimeisen vierellä, taakse oli ehtinyt mersukuski autonmitan päähän. Jos olisi odotellut 5 sekuntia, olisin ollut jo poissa edestä.

Tieltä poistuessa taas joku tuli odottelemaan auton mitan päähän, että siirryn poistumiskaistalle. Tien vapauduttua kiihdytti vielä edellä ajaneeni taakse ja kulmaa hipoen keksi vihdoin siirtyä tyhjälle vasemmalle kaistalle.
 
Ajelin n. 5 km moottoritietä tänään, ja siinä muutaman minuutin aikana taakse ehti kaksi pälliä. Heti tielle liityttyäni lähdin ohittamaan n. 10 auton letkaa, joka ajeli rekan takana. Juuri kun olin viimeisen vierellä, taakse oli ehtinyt mersukuski autonmitan päähän. Jos olisi odotellut 5 sekuntia, olisin ollut jo poissa edestä.

Tieltä poistuessa taas joku tuli odottelemaan auton mitan päähän, että siirryn poistumiskaistalle. Tien vapauduttua kiihdytti vielä edellä ajaneeni taakse ja kulmaa hipoen keksi vihdoin siirtyä tyhjälle vasemmalle kaistalle.

Motarilla perseessä roikkujat on kusipäitä, toki siihen voi vaikuttaa itse ja ajaa oikeasti sitä suurinta sallittua siellä vasemmalla kaistalla eikä mittarin mukaan 120km/h mikä on helposti todellista 110km/h.
 
Motarilla perseessä roikkujat on kusipäitä, toki siihen voi vaikuttaa itse ja ajaa oikeasti sitä suurinta sallittua siellä vasemmalla kaistalla eikä mittarin mukaan 120km/h mikä on helposti todellista 110km/h.
GPS näytti nopeudeksi oikealla kaistalla 122 km/h, ja vasemmalla hitusen lisää, kiitos kysymästä.
 
Ei varsinaisesti ärsytä, mutta tällä viikolla olen nähnyt kaksi autoa mistä on irronnut rengas kesken ajon. Melkoisia sankareita.
 
Helposti jää kesärenkaiden vaihdon jälkeen pulttien kiristys suorittamtta jos ei sitä ole erityisesti muistutettu. Ja jää sittenkin.
 
Rengasliikkeen jäljiltä on kyllä kahdesti löytynyt löysä pultti.

E: toisaalta 5 x 4 pulttia 2 kertaa vuodessa kahteen autoon, vajaan pari kymmenen vuoden ajan + huoltotoimelliset renkaan irroitukset. Yht. n. 2000 pultin avausta ja kiinnitystä. Kaksi löysää. En nyt ihan loppuun asti jaksa laskea, mutta tuo 99.9% vaikuttaa aika asialliselta arviolta.
 
Viimeksi muokattu:
Se 0.01 päätyykin sitten otsikoihin. Enpä itsekään ole viitsinyt niitä aina kiristellä mutta kuitenkin aina silloin tällöin :)
 
En oo missään muussa tapauksessa jälkikiristänyt paitsi ennen rata-ajoa tsekannut kireyden ja aina ovat olleet siinä momentissa mihin alunperin vedin. Alumiinivanteita viimeset 5 vuotta eikä silti ongelmia. Pesen alta otetut vanteet ennen varastointia ja rasvailen talvea vasten pylränmuttereiden kierteet että aukeaa vaivattomasti.

Jos alunalkujaan tekee huolella niin en keksi miten tossa voi homman kusta.
 
Se 0.01 päätyykin sitten otsikoihin. Enpä itsekään ole viitsinyt niitä aina kiristellä mutta kuitenkin aina silloin tällöin :)
Onhan se toki näinkin. Ja jos ei lööppeihin saakka, niin vähintään vakuutusyhtiön tiskille.

Jälkikiristys on oikeasti tarpeen vain aniharvoissa tilanteissa, mutta vaiva on pieni, joten toki se on hyvä silti tehdä, kun etukäteen ei välttämättä tiedä tilannetta omien vanteiden tapauksessa.
 
Helposti jää kesärenkaiden vaihdon jälkeen pulttien kiristys suorittamtta jos ei sitä ole erityisesti muistutettu. Ja jää sittenkin.
Eipä nuo ole irronneet vaikka jälkikiristystä en ole tehnyt. Rengasliikkeen jälkeen pitäisi tarkistaa lähteekö ne vielä auki, viimeksi teki tiukkaa.
 
Eilen oli ihan loistava sää, mutta ainoastaan tuulenpuuskien takia moni päätti ajaa alle nopeusrajoituksen. Motarin vasen kaista pumppasi jatkuvasti 100-130 väliä ja hiljaisemmalla maantiellä ajeltiin lähes talvirajoituksia. Muutama laiton ohitus piti suorittaa kun ei pää kestänyt jurnuttaa puskurissa kiinni 90@100 ohituskieltoalueella :mad:
 
En tiiä millanen tuuli siellä on ollut, mutta sopivanlaista kippoa tollanen reipas tuuli kyllä heiluttelee ihan kivasti peltoaukeilla jne. Siinä mielessä vähän ymmärrän jos arempaa kuskia jännittää.

Renkaiden jälkikiristelyyn sanoisin että kannattaa, itselle on kerran löystyneet ihan momenttiavaimella kiristelyn jälkeen ja voin sanoa että vituttaa jo ilman renkaan irtoamistakin :btooth:
 
Eilen oli ihan loistava sää, mutta ainoastaan tuulenpuuskien takia moni päätti ajaa alle nopeusrajoituksen. Motarin vasen kaista pumppasi jatkuvasti 100-130 väliä ja hiljaisemmalla maantiellä ajeltiin lähes talvirajoituksia. Muutama laiton ohitus piti suorittaa kun ei pää kestänyt jurnuttaa puskurissa kiinni 90@100 ohituskieltoalueella :mad:
Tuo ohituskieltoalueella ohittaminen on ehdottomasti otsikon mukaista käytössä. Kiva kun jostain näköesteen takaa tulee joku vastaan omalla kaistalla ja saa oikeasti pelätä että kohta osuu ja lähtee henki.
 
Muutama laiton ohitus piti suorittaa kun ei pää kestänyt jurnuttaa puskurissa kiinni 90@100 ohituskieltoalueella :mad:
Mitäpä jos ajelisit 4 sekunnin turvavälin päässä 90@100 km/h rajoituksella ja olisit vaarantamatta sekä vastaantulijoita että ohitettavia, tai jättäisit ajamisen niille, joiden pää kestää muutaman minuutin viivytyksiä.
 
Tuo ohituskieltoalueella ohittaminen on ehdottomasti otsikon mukaista käytössä. Kiva kun jostain näköesteen takaa tulee joku vastaan omalla kaistalla ja saa oikeasti pelätä että kohta osuu ja lähtee henki.
On niitä sellaisissakin paikoissa ettei ohittaminen aiheuta vaaraa.
 
Traktorikuski tullut valtatielle keskikaide alueelle ja ei voi vetää tiensivuun, plus 100 metriä tieltä menee vanha tie samaan suuntaan......
 
Onhan se toki näinkin. Ja jos ei lööppeihin saakka, niin vähintään vakuutusyhtiön tiskille.

Jälkikiristys on oikeasti tarpeen vain aniharvoissa tilanteissa, mutta vaiva on pieni, joten toki se on hyvä silti tehdä, kun etukäteen ei välttämättä tiedä tilannetta omien vanteiden tapauksessa.
Tai nyt ainakin sormin kokeilee ovatko löysässä, on joskus tullut irroittettua vanne ihan tahallaan löysyttämällä pulttejä ja sitten koulun asvaltti pihalle tiukkaa ympyrää ajamaan jotta vanne irtoaa. Nuoret katsoivat mitä ihmettä toi tuossa touhuaa :-), mutta homma toimi.
 
No mielellään jos vain olisi mahdollista. Tai sitten oma kaista hitaille.
Ai että sitten kun ne kevyt autot ilmestyy liikenteeseen.

Ja toisekseen lakikin vaatii että hitaamman on annettava tietä.
HItaamman annettava tietä? Toi oliki ihan uus laki mulle:D
 
No mielellään jos vain olisi mahdollista. Tai sitten oma kaista hitaille.
Ai että sitten kun ne kevyt autot ilmestyy liikenteeseen.

Ja toisekseen lakikin vaatii että hitaamman on annettava tietä.
Moottoritiellä on kaista hitaammin ajaville?

Tuo tienanto koskee hitaita ajoneuvoja.
 
Ei varsinaisesti ärsytä, mutta tällä viikolla olen nähnyt kaksi autoa mistä on irronnut rengas kesken ajon. Melkoisia sankareita.

Olen kerran motarilla törmännyt jouseen kun jostain Mersusta oli koko eturipustus mennyt rikki kesken ajon ja siellä sitten pyöri osia tiellä, onneksi oli maasturi alla niin se jousi ei tehnyt mitään vahinkoa.
 
HItaamman annettava tietä? Toi oliki ihan uus laki mulle:D
Vähän hassusti muotoiltu mutta tosiaan, tieliikennelaissa sanotaan, että selvästi muuta liikennettä hitaammin ajavan on helpotettava ohittamista esim. ajamalla hetkellisesti pientareella yms.
 
Vähän hassusti muotoiltu mutta tosiaan, tieliikennelaissa sanotaan, että selvästi muuta liikennettä hitaammin ajavan on helpotettava ohittamista esim. ajamalla hetkellisesti pientareella yms.
Muistaakseni tuollainen luki jossakin uutisessa, joka koski tulevaa tieliikennelakia. Taisi olla samassa uutisessa asiaa pyöräilijöiden väistämisvelvollisuuksien muuttumisesta. Onko tuo muka jo nyt voimassa?
 
Jos motarilla ajaa 25-30km/h alle rajoituksen, niin sillon ei pitäisi olla mitään adiaa ohituskaistalle ennen kuin siellä on semmonen rako, ettei rajoituksen mukaan ajavat joudu hidastamaan.

Kaikilla ajoneuvoilla ei toki saa 120km/h, mutta kun välillä näkee uudenkarheita mersujakin ohittelemassa rekkoja 95km/h 120 alueella. Jos ihan oikeasti ei tunne tarvetta ajaa yli satasta, niin voisko sitten ajaa sitä 80km/h niiden hitaampien kanssa ohituskaistan tukkimisen sijaan?
 
Elämänsä sankarit, joiden on pakko ohittaa viime tingassa ja ohituksen jäleen kääntyä seuraavasta liittymästä pois. Jostain syystä tätä käytöstä näkee useimmiten Baijerin suunnasta tulevilla merkeillä ja Audisteilla. Jopa parjattua Skodan RS-mallistoa ajavat eivät näin tee. Tai sitten selitys on Turku.
 
Miks pitäis jarruttaa kauan ennen liittymää sen takia että siinä joku maleksii, sen sijaan että voi esim vakkari päällä ohittaa sujuvasti vielä ennen liittymää?
 
Elämänsä sankarit, joiden on pakko ohittaa viime tingassa ja ohituksen jäleen kääntyä seuraavasta liittymästä pois. Jostain syystä tätä käytöstä näkee useimmiten Baijerin suunnasta tulevilla merkeillä ja Audisteilla. Jopa parjattua Skodan RS-mallistoa ajavat eivät näin tee. Tai sitten selitys on Turku.
Selitys voi olla joskus myös kehno navigaattori, joka ilmoittaa kääntymistarpeesta liian myöhään.
 
Selitys voi olla joskus myös kehno navigaattori, joka ilmoittaa kääntymistarpeesta liian myöhään.

Hyvä huomio, en tullut tuota itse ajatelleeksikaan. Nuo autojen omat navit kun eivät käytettävyydessään yleensä ole mitään valioita millään osa-alueella.
 
Miks pitäis jarruttaa kauan ennen liittymää sen takia että siinä joku maleksii, sen sijaan että voi esim vakkari päällä ohittaa sujuvasti vielä ennen liittymää?
Avainsana on "sujuvasti". On varsin eri asia tulla 150 lasissa vasemmalta puskureita hipoen ohi ja jatkaa sulkualueen yli ramppiin, kuin jatkaa matkavauhtia ohi, palata sopivan välimatkan päässä ohitetun eteen ja jatkaa siitä heti poistumiskaistalle.
 
Elämänsä sankarit, joiden on pakko ohittaa viime tingassa ja ohituksen jäleen kääntyä seuraavasta liittymästä pois. Jostain syystä tätä käytöstä näkee useimmiten Baijerin suunnasta tulevilla merkeillä ja Audisteilla. Jopa parjattua Skodan RS-mallistoa ajavat eivät näin tee. Tai sitten selitys on Turku.
Tuntemattomilla teillä kun ajelee (varsinkin ilman navia) niin kyllä näitä välillä itsellekin sattuu. Onhan se hieman noloa ohittaa, vetää heti eteen ja siitä rampille kun tajuaa että tuostahan se jo lähtee. Ei kuitenkaan viitsisi junnata kaksikaistaisella tiellä vaikka 85km/h satasen alueella kun matkaa rampille saattaa olla useampikin kilometri mutta ei ole ihan varma.
 
Viimeksi muokattu:
Tuntemattomilla teillä kun ajelee (varsinkin ilman navia) niin kyllä näitä välillä itsellekin sattuu. Onhan se hieman noloa ohittaa, vetää heti eteen ja siitä rampille kun tajuaa että tuostahan se jo lähtee. Ei kuitenkaan viitsisi junnata kaksikaistaisella tiellä vaikka 85km/h satasen alueella kun matkaa rampille saattaa olla useampikin kilometri mutta ei ole ihan varma.
Näin se juuri monesti menee, joko navin heikkouden, tai muuten vain tuntemattoman alueen vuoksi ja lopputuloksena päätyy jonkun kansalliskyttääjän "bad drivers of finland" youtube -kanavalle. :D
 
Mitäpä jos ajelisit 4 sekunnin turvavälin päässä 90@100 km/h rajoituksella ja olisit vaarantamatta sekä vastaantulijoita että ohitettavia, tai jättäisit ajamisen niille, joiden pää kestää muutaman minuutin viivytyksiä.
Pitäähän sitä osoittaa mitä mieltä on edellä ajavan nopeudesta :lol:
 
Joku bemarijonne oli saanut varsinaisen älynväläyksen. Sumareiden tilalle helvetilliset ledit tms. kirkkaudeltaan pitkien luokkaa. Umpiot kuitenkin säilyttänyt eli valot loisti vähän kaikkialle. Ja tasan ainoa bemari, joka piti turvaväliä sen verran, että varmasti loisti koko viritelmä peruutus- ja sivupeileistä :mad:
 
Joku bemarijonne oli saanut varsinaisen älynväläyksen. Sumareiden tilalle helvetilliset ledit tms. kirkkaudeltaan pitkien luokkaa. Umpiot kuitenkin säilyttänyt eli valot loisti vähän kaikkialle. Ja tasan ainoa bemari, joka piti turvaväliä sen verran, että varmasti loisti koko viritelmä peruutus- ja sivupeileistä :mad:
Näiden takia kannattaa olla lisävalot ja käyttää niitä silloin kun jonne tulee vastaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 755
Viestejä
4 564 820
Jäsenet
75 016
Uusin jäsen
repXileS

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom