Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Jos kyseessä on isompi paku ja se on rekisteröity kuorma-autoksi niin siinä voi olla rajoitin asetettu 90km/h. Silloin siinä on myös katsastusta varten tarkistettu todellisen nopeuden näyttävä piirturin nopeusmittari.

Paitsi ettei välttämättä ole piirturia, jos kuorma-auto on käytössä missä sitä ei tarvita. Omassakin Sprinterissä auton mittari näyttää 94km/h, kun ajaa rajoitinta vasten. Todellinen nopeus on 90km/h.
Jos piirturi olisi, niin piirturin mittari tosiaan näyttäisi oikeaa nopeutta.
 
Paitsi ettei välttämättä ole piirturia, jos kuorma-auto on käytössä missä sitä ei tarvita. Omassakin Sprinterissä auton mittari näyttää 94km/h, kun ajaa rajoitinta vasten. Todellinen nopeus on 90km/h.
Jos piirturi olisi, niin piirturin mittari tosiaan näyttäisi oikeaa nopeutta.
No rajoitin on kuitenkin pakko säätää/tarkistaa katsastusta varten 90km/h nopeuteen. Silti riittää, että 80km/h rajoitusalueella pudottaa vakkarista pykälän tai kaksi, jos haluaa pelata varman päälle, kameran nähdessään.
 
Perässäroikkujat. Kortit kuivumaan niiltä, jotka eivät ymmärrä turvavälin tärkeyttä.
Ei kiinnosta pollareita pätkänkään vertaa, kun tälle asialle ei ole oikeudessa aukottomasti todistettavaa mittalaitetta. Viheliäinen "asiakas" voi aina syyttää edellä ajavaa äkkijarrutuksesta. Ajoaikarikkeet, ylikuorma, ylinopeus, rattijuopumus -> näistä saa lukemat, joita vastaan on turha inttää. Täräytät puolen metrin turvavälistä edellä ajavan perään -> ei todisteita. Ja sekin on nähty, kun joku nuohoaa "maijan" perässä ja sille tasolle jäi. Lanssikuskit vielä aivan oma lukunsa, ei korppi korpin silmää noki.
 
Viimeksi muokattu:
Ei kiinnosta pollareita pätkänkään vertaa, kun tälle asialle ei ole oikeudessa aukottomasti todistettavaa mittalaitetta. Viheliäinen "asiakas" voi aina syyttää edellä ajavaa äkkijarrutuksesta. Ajoaikarikkeet, ylikuorma, ylinopeus, rattijuopumus -> näistä saa lukemat, joita vastaan on turha inttää. Täräytät puolen metrin turvavälistä edellä ajavan perään -> ei todisteita. Ja sekin on nähty, kun joku nuohoaa "maijan" perässä ja sille tasolle jäi. Lanssikuskit vielä aivan oma lukunsa, ei korppi korpin silmää noki.
Eilen sattui ikkunasta ulos katsellessa silmään poliisiauto, joka ajoi n. 0,5 sekunnin päästä seuraavasta. Tämä tapahtui 50 km/h alueella, eli välimatkaa oli yksi autonmitta.
 
Kaippa ne poliisit kuuluu samaan "ammattiautoilijoiden" kerhoon taksikuskien kanssa, joita ei normaalien ihmisten liikennesäännöt koske.
Ja jos nyt sattuisi koskemaankin niin missähän kohtaa liikenteen vaarantaminen olis niin vakavaa, että siihen toinen poliisi puuttuisi?
 
Autoilun sivistysvaltioissa raskailla ajoneuvoilla ei ole asiaa kaikille moottoriteille ja niille joille on, ohittaminen on raskailta ajoneuvoilta kielletty.
Täällä USA:ssa, joka voidaan kai lukea autoilun sivistysvaltioksi ainakin Suomeen verrattuna, raskailla ajoneuvoilla on useimmissa paikoissa samat nopeusrajoitukset ja pääsy samoille teille kuin muillakin. Tyypillisesti moottoritiellä esim. 70-80 mph (113-129 km/h). Poikkeuksena jotkut vasukkiosavaltiot kuten Kalifornia, jossa on osavaltion laajuinen 55 mph rajoitus kuorma-autoille, mutta ei sitä täällä onneksi kukaan noudata.

On täysin selvää, että henkilöautoilijoiden aiheuttamat onnettomuudet ja muut ärsyyntymiset vähenevät, jos raskaat ajoneuvot ajavat samaa vauhtia. Niinpä ainut järkevä argumentti erillisten nopeusrajoitusten puolesta on se, että kovempi vauhti lisäisi selväsi raskaiden ajoneuvojen onnettomuuksia tai tekisi onnettomuuksista selvästi pahempia. Tiettävästi yksikään tutkimus ei ole osoittanut, että kokonaisuuden kannalta erillisistä nopeusrajoituksista olisi hyötyä ainakaan USA:ssa. Toki tiestö ja kuorma-autokanta on täällä vähän erilaista Suomeen verrattuna.
 
Täällä USA:ssa, joka voidaan kai lukea autoilun sivistysvaltioksi ainakin Suomeen verrattuna, raskailla ajoneuvoilla on useimmissa paikoissa samat nopeusrajoitukset ja pääsy samoille teille kuin muillakin. Tyypillisesti moottoritiellä esim. 70-80 mph (113-129 km/h). Poikkeuksena jotkut vasukkiosavaltiot kuten Kalifornia, jossa on osavaltion laajuinen 55 mph rajoitus kuorma-autoille, mutta ei sitä täällä onneksi kukaan noudata.

On täysin selvää, että henkilöautoilijoiden aiheuttamat onnettomuudet ja muut ärsyyntymiset vähenevät, jos raskaat ajoneuvot ajavat samaa vauhtia. Niinpä ainut järkevä argumentti erillisten nopeusrajoitusten puolesta on se, että kovempi vauhti lisäisi selväsi raskaiden ajoneuvojen onnettomuuksia tai tekisi onnettomuuksista selvästi pahempia. Tiettävästi yksikään tutkimus ei ole osoittanut, että kokonaisuuden kannalta erillisistä nopeusrajoituksista olisi hyötyä ainakaan USA:ssa. Toki tiestö ja kuorma-autokanta on täällä vähän erilaista Suomeen verrattuna.

Yhdysvaltojen liikennekuolleisuus on noin 2,5x suomeen verrattuna, joten en tuota ihan sivistysvaltioksi lukisi.

WHO | World Health Organization
 
Eilen sattui ikkunasta ulos katsellessa silmään poliisiauto, joka ajoi n. 0,5 sekunnin päästä seuraavasta. Tämä tapahtui 50 km/h alueella, eli välimatkaa oli yksi autonmitta.
Erään ex-työkaverin kertomuksen perusteella saattavat tulla varsinkin tunnuksettomalla autolla yli rajoituksen mutta alle sakotusrajan ajavan konttiin kiinni, että saisivat edellä ajavan nopeuden menemään sakotuksen puolelle.
 
Kaippa ne poliisit kuuluu samaan "ammattiautoilijoiden" kerhoon taksikuskien kanssa, joita ei normaalien ihmisten liikennesäännöt koske.
Lanssikuskeilla en viiittaa takseihin tai pollareihin. Järjettömimmät teot mitä olen kokenut on tulleet ihan ambulanssikuskien taholta. Laitaakaa nyt p@#$k$le vähintään ne vilkut päälle jos on hätä jonnekin, että muutkin tietää antaa tilaa. Kesällähän nuo nykyiset LED-vilkut näkyy kehnosti, mutta parempi sekin kuin ei mitään. Sirrakin kuuluu hyvin sisälle, kun oman auton tekniikka on aika hiljainen.
 
Suomessa vaan JOS haluttu lopputulos olisi että raskas liikenne liikkuisi samalla nopeudella kuin muutkin niin ratkaisu olisi laskea nopeuksia muilta.
 
Täällä USA:ssa, joka voidaan kai lukea autoilun sivistysvaltioksi ainakin Suomeen verrattuna, raskailla ajoneuvoilla on useimmissa paikoissa samat nopeusrajoitukset ja pääsy samoille teille kuin muillakin. Tyypillisesti moottoritiellä esim. 70-80 mph (113-129 km/h).
Vai sivistysvaltio :vihellys:

En ole kovin montaa sataa kilometriä jenkkilän maaperällä ajellut, mutta sinä aikana ehti jo tulla eteen kymmenittäin raskaita ajoneuvoja, jotka aiheuttivat hätäjarrutuksia, äkkinäisiä kaistanvaihtoja ja lisää hätäjarrutuksia.

Nopeusrajoitus Seattlen lähistöllä oli 70 mph ja raskaalle liikenteelle 60 mph, mutta suurin osa raskaista ajoneuvoista ajeli n. 70 mph, osa sen 60 mph ja henkilöautot lähemmäs 85 mph. Siellä sitten mentiin välillä kolme kaistaa täynnä kuorma-autoja, jotka ohittelivat toisiaan, eivätkä piitanneet tippaakaan siitä, sattuiko viereisellä kaistalla olemaan jo joku muu.

Suomessa 89 km/h rajoitin sentään vähän rajoittaa raskaan liikenteen ohitteluhaluja.
 
Eihän nyt kukaan kiihdytä jos tullaan konttiin. Silloin hiljennetään pienellä muutosnopeudella jonka kuvaaja loppuu nopeuteen 0 kmh.

Ikävä kyllä, todella moni kiihdyttää, syytä en tiedä, onko tarkoitus hankaloittaa ohitusta vai joku muu. Ja kyse ei ole konttiin ajamisesta vaan normaalista lähestymisestä ohitusetäisyydelle.
 
Muutaman kerran osunut kohdalle kahjo joka pistää pienempää pesään ja lämän pohjaan kun tulee rinnalle...
Pahin tälläinen jonka näin joskus oli muuten nainen (yllättävää koska kokemukseni mukaan ajavat yleensä siivosti). Se teki just tuota ja kun sen ohitti niin kohta keräs vaihtia ja ohitti itse ja jäi eteen hidastelemaan. Teki ainakin parille ohittajalle tuon. Jonkun vähän tehokkaamman kanssa painuivat kohti horisonttia sit rintarinnan. Ihme haulipää.
 
Vai sivistysvaltio :vihellys:

En ole kovin montaa sataa kilometriä jenkkilän maaperällä ajellut, mutta sinä aikana ehti jo tulla eteen kymmenittäin raskaita ajoneuvoja, jotka aiheuttivat hätäjarrutuksia, äkkinäisiä kaistanvaihtoja ja lisää hätäjarrutuksia.

Nopeusrajoitus Seattlen lähistöllä oli 70 mph ja raskaalle liikenteelle 60 mph, mutta suurin osa raskaista ajoneuvoista ajeli n. 70 mph, osa sen 60 mph ja henkilöautot lähemmäs 85 mph. Siellä sitten mentiin välillä kolme kaistaa täynnä kuorma-autoja, jotka ohittelivat toisiaan, eivätkä piitanneet tippaakaan siitä, sattuiko viereisellä kaistalla olemaan jo joku muu.

Suomessa 89 km/h rajoitin sentään vähän rajoittaa raskaan liikenteen ohitteluhaluja.
Ja nimenomaan vain vähän. Jos sinne "karavaaniin" sattuu yksikin kuski joka oikeasti noudattaa 80km/h virallista rajoitusta eikä koko ajan paina rajoitinta vasten, sitä lähdetään kyllä ohittamaan seurauksista välittämättä. Näkyy hyvin esim. Pohjantiellä (lue "Polijäntie") jolla on monesti iltapäivällä/alkuillasta kummallinen rekkaruuhka pohjoisen suunnasta. No, onhan siinä kaksi kaistaa suuntaansa, mutta kun "pitkä" ohittaa "pitkää" kävelyvauhtia, niin kestäähän se.
 
Viimeksi muokattu:
Erään ex-työkaverin kertomuksen perusteella saattavat tulla varsinkin tunnuksettomalla autolla yli rajoituksen mutta alle sakotusrajan ajavan konttiin kiinni, että saisivat edellä ajavan nopeuden menemään sakotuksen puolelle.
Olen ollut kerran kyydissä, kun takana hiillosti valkoinen transportteri. Kuskilla vauhti siinä sitten nousi kun koki tilanteen epämukavaksi, ja sitten alkoi tosiaan valot takana vilkkumaan. Ja tämä tapahtui siis taajamassa 40km/h alueella asutuksen keskellä, joten mistään ohituspaikan kyttäämisestä ei ollut kyse.

Eihän tuossa voi kuin myöntää itse mokanneensa, mutta hyvin tarkoitushakuiselta poliisien toiminta vaikutti.
 
Olen ollut kerran kyydissä, kun takana hiillosti valkoinen transportteri. Kuskilla vauhti siinä sitten nousi kun koki tilanteen epämukavaksi, ja sitten alkoi tosiaan valot takana vilkkumaan. Ja tämä tapahtui siis taajamassa 40km/h alueella asutuksen keskellä, joten mistään ohituspaikan kyttäämisestä ei ollut kyse.

Eihän tuossa voi kuin myöntää itse mokanneensa, mutta hyvin tarkoitushakuiselta poliisien toiminta vaikutti.
Luotapa sitten näihin, että onko tarkoitus liikenneturvallisuuden parantaminen vaiko sittenkin sen tarkoituksellinen heikentäminen rahastuksen nimissä.
 
Täällä USA:ssa, joka voidaan kai lukea autoilun sivistysvaltioksi ainakin Suomeen verrattuna, raskailla ajoneuvoilla on useimmissa paikoissa samat nopeusrajoitukset ja pääsy samoille teille kuin muillakin. Tyypillisesti moottoritiellä esim. 70-80 mph (113-129 km/h). Poikkeuksena jotkut vasukkiosavaltiot kuten Kalifornia, jossa on osavaltion laajuinen 55 mph rajoitus kuorma-autoille, mutta ei sitä täällä onneksi kukaan noudata.

On täysin selvää, että henkilöautoilijoiden aiheuttamat onnettomuudet ja muut ärsyyntymiset vähenevät, jos raskaat ajoneuvot ajavat samaa vauhtia. Niinpä ainut järkevä argumentti erillisten nopeusrajoitusten puolesta on se, että kovempi vauhti lisäisi selväsi raskaiden ajoneuvojen onnettomuuksia tai tekisi onnettomuuksista selvästi pahempia. Tiettävästi yksikään tutkimus ei ole osoittanut, että kokonaisuuden kannalta erillisistä nopeusrajoituksista olisi hyötyä ainakaan USA:ssa. Toki tiestö ja kuorma-autokanta on täällä vähän erilaista Suomeen verrattuna.

Ja osin tämän (ja osin erittäin vapaan katsastuspolitiikan) ansiosta kaikki moottorien varret ovat täynnä niitä räjähtäneitä rekan renkaita. Vähintään kerran tunnissa tuollaisen bongaa motarilta tällä kulmaa maata. Eipä huvittaisi kaksipyöräisellä tuolla mennä.

Toki täällä näyttäisi isojen etäisyyksien maassa olevan ihmisillä hyvin hallussa vakionopeudensäätimen käyttö. Se ”sopivasti rajoituksen mukainen nopeus (TM)” kun on säädettynä, niin pystyy ajamaan mukavalla vakioetäisyydellä edelläolevan takana kymmeniä minuutteja kertaakaan kiihdyttämättä tai hidastamatta. (Ja, tämä siis ilman adaptiivista vakkaria!)

Motarit tosin on kyllä enemmän 60–65–70 (enkä ole tällä kulmalla nähnyt yhtään 75 tai 80 rajoitusta, niitä lienee vain maan keskiosissa*). Toki naapuriosavaltiossa ”70” rajoituksen tiellä on kylteissä, että yli 80 on pahempi paha ja siitä saa lisärangaistuksia.

*Ja, kuulemma jostain päin Texasia löytyy pieni pätkä 85:tä.

PS. Hieman selektiivistä tuo Kalifornian syyttely, kun jopa Texasissakin on pariin otteeseen ollut rekoille alemmat rajoitukset (ja jopa yöaikaan alemmat rajoitukset kaikille).
 
Ja osin tämän (ja osin erittäin vapaan katsastuspolitiikan) ansiosta kaikki moottorien varret ovat täynnä niitä räjähtäneitä rekan renkaita. Vähintään kerran tunnissa tuollaisen bongaa motarilta tällä kulmaa maata. Eipä huvittaisi kaksipyöräisellä tuolla mennä.

tku-hki motarilla noita bongaa kilometrin välein, joku kerta kun tarkemmin katseli matkan ajan niin laskin yli 45kpl kuskin paikalta katsellessa. Pientareelta yleensä löytyvät toki, harvemmin on joutunut väistelemään ajoradalla.
 
Kyllä itse lyön lämän tiskiin jos joku jää persiiseen roikkumaan pidemmäksi aikaa vaikka olisi voinut ohittaa jo monen kilometrin aikana. Yleensä tällainen kuski sitten palaa takasin roikkumaan puskuriin vaikka olisi saanut hetkeksi välimatkaa vetästyä. Ohi ei voi siltikään mennä.
 
Voisi laittaa (taas) siihen ketjuun, missä mietitään mummojen ja pappojen soveltuvuudesta tieliikenteeseen, mutta menköön nyt tähän kun ärsytti ihan huolella.

Perjantai-iltapäivän ruuhkassa pappa ajeli mummonsa kanssa 80:n alueella viittäkymppiä, takana koko Oulun lentokentäntien jatkuva letka. Kysehän on oikeasti vajaasta kymmenestä kilometristä, joten perille pääsemisen ajasta ei ollut kysymys.

Sillä papan 16 k€ Hyundailla ja vuosittaisilla käyttökustannuksilla ajelisi taksilla melko huitusen. Mutta eihän sitä voi, kun on OIKEUS liikkua omalla autolla.
 
Onko oikeasti mitään tarvetta enää kirjoittaa kortteja yli 80 vuotiaille. Ymmärrän toki halun ja oikeuden, mutta millään mittarilla noin iäkäs kuski ei ole enää riskitön liikenteessä.
Lääkäri toteaa vain kunnon ja onko sen perusteella estettä. Eiköhän niitä löydy ikähaarukan molemmista päistä joiden kortti pitäisi ottaa pois.
 
Tästäkin ketjusta löydän pari nuorta miestä jolta ottaisin lääkärinä kortin pois.

Harmi kun en ole lääkäri.

Kuukauden päästä pääsee kokeilemaan miten siellä Portugalissa ajellaan. Onneksi ei kuitenkaan tarvitse Lissabonissa yrittää.
 
Jos kuljettajalla ei ole pätevää syytä ajaa tuntuvasti alle säädetyn nopeusrajoituksen poliisi kirjoittaa tästä rikesakon.

Parsteinin mukaan moottoritiellä sakko menee harkintaan, jos huristaa kuuttakymppiä 120 alueella. Että ei se ihan heti napsahda. Ihmiset eivät usein edelleenkään ymmärrä, että se keltaoranssi rinkula ei määritä sitä pienintä sallittua nopeutta. Jos joku haluaa ajaa 80 satasen alueella, ei se minun päätä vielä räjäytä.
 
Hauskin oli Hesarissa kun nainen kertoi ajavansa moottoritiellä 90km/h koska se on taloudellisinta
Eikä se väärässä ole mutta mutta. .
 
Hauskin oli Hesarissa kun nainen kertoi ajavansa moottoritiellä 90km/h koska se on taloudellisinta
Eikä se väärässä ole mutta mutta. .
Tällä logiikalla motareilla pitäisi kieltää rekat, kuorma-autot, asuntoautot, pakut, asuntovaunut, peräkärryt, jne joilla on pakko ajaa 120km/h alueella 80-100km/h...
 
Miksi? Täti vaan kertoi että auto kuluttaa sopivasti tuolla vauhdilla ja häntä ei haittaa olla 5min myöhemmin perillä :geek:
 
Yritin etsiä mutta en löytäny Tämän löysin sähköautoista

. Kulutus riippuu yllättäen ajotavasta, mitä en tiennyt. Moottoritiellä kuluu helposti kaksi kertaa enemmän virtaa kuin kaupunkiajossa. Moottoritiellä kannattaakin ajaa vähän alle nopeusrajoitusten. Auton eco pro -tila säästää myös yllättävän paljon.

Autosta kuuluu ihanan vähän melua tai ääniä ylipäätään, moottoritiellä jonkin verran rengasmelua. Radiota ja musiikkia voi kuunnella paljon helpommin kuin bensa-autossa.

Eli edessäsi voi olla sähköautoileva ihminen. Nätisti siellä perässä.
 
Eipä tuon motarilla pitäisi ketään haitata. Ohi voi mennä helposti ja turvallisesti.
 
Eipä tuon motarilla pitäisi ketään haitata. Ohi voi mennä helposti ja turvallisesti.
Paitsi kun tuollaiset tuikkaavat vasemmalle kaistalle letkan väliin eivätkä voi mitenkään painaa yhtään kaasua vaan ohittavat omalla oikeudellaan kahta rekkaa seuraavat viisi minuuttia. Kun yksi pääsee edestä pois tulee kaksi lisää. Kun on yhtään enemmän ruuhkaa esimerkiksi kolmostiellä niin vasen kaista pumppaa jatkuvasti 100-130 väliä. Tuntuu että tämä ilmiö on korostunut vasta viimeisen vuoden aikana koska ennemmin ei ollut montaa päivää kun jonoutuminen alkaa ennen kehä kolmosta pohjoisen suuntaan.
 
Paitsi kun tuollaiset tuikkaavat vasemmalle kaistalle letkan väliin eivätkä voi mitenkään painaa yhtään kaasua vaan ohittavat omalla oikeudellaan kahta rekkaa seuraavat viisi minuuttia. Kun yksi pääsee edestä pois tulee kaksi lisää. Kun on yhtään enemmän ruuhkaa esimerkiksi kolmostiellä niin vasen kaista pumppaa jatkuvasti 100-130 väliä. Tuntuu että tämä ilmiö on korostunut vasta viimeisen vuoden aikana koska ennemmin ei ollut montaa päivää kun jonoutuminen alkaa ennen kehä kolmosta pohjoisen suuntaan.

No joo. Jos ajaa 90 km/h motarilla niin voi ajaa kyllä saman tien suosiolla sen 87 km/h siinä rekkajonon perässä. Siinähän säästää vielä enempikin kun imussa tulee.
 
Eipä nyt erityisesti ärsyttänyt, hymyilytti enemmänkin. Motarilla sama jannu ohitti minut kolme kertaa, katosi horisonttiin, hetken päästä tuli perä edellä vastaan kun vauhti oli tippunut niin paljon. Joku kramppaava jalka, vai mikä selittää että vauhti heittelee tyyliin 95-140 välillä. :)
 
Eipä nyt erityisesti ärsyttänyt, hymyilytti enemmänkin. Motarilla sama jannu ohitti minut kolme kertaa, katosi horisonttiin, hetken päästä tuli perä edellä vastaan kun vauhti oli tippunut niin paljon. Joku kramppaava jalka, vai mikä selittää että vauhti heittelee tyyliin 95-140 välillä. :)

Tyypillinen kännykän räplääjä siis, jolla vauhti tippuu kun puhelimen räpläys on prioriteetti...
 
Onko oikeasti mitään tarvetta enää kirjoittaa kortteja yli 80 vuotiaille. Ymmärrän toki halun ja oikeuden, mutta millään mittarilla noin iäkäs kuski ei ole enää riskitön liikenteessä.

Katsohan tilastoja. Yli 80-vuotiaat ovat harvoin onnettomuuksissa.
Yli 100-vuotiaita on vielä vähemmän. ;-)
 
Nyt tuli vastaan oikea ammattikuski. Täysperävaunuyhdistelmä kaupungissa, kuskilla oikeassa kädessä kännykkä, vasemmassa kahvikuppi, ohjaus tapahtui ranteilla ja katse jossain alhaalla, kenties papereissa. Vaatii suunnatonta ammattitaitoa pitää auto tiellä tuolla tyylillä :jd:
 
Nyt tuli vastaan oikea ammattikuski. Täysperävaunuyhdistelmä kaupungissa, kuskilla oikeassa kädessä kännykkä, vasemmassa kahvikuppi, ohjaus tapahtui ranteilla ja katse jossain alhaalla, kenties papereissa. Vaatii suunnatonta ammattitaitoa pitää auto tiellä tuolla tyylillä :jd:
Jos jotain sattuu, kuski pääsee vähemmillä sanktioilla, koska ajaa ammatikseen:facepalm:
 
Tänään aamulla ärsytti skootterikuski taajamassa, joka räpläsi jotain (kenties kännykkää) ajon aikana. Tuollaiselle toivoisi jonkun läheltäpititilanteen että heräisi miten vaarallista tuo on. Kyllä se 45 km/h nopeudellakin vähän saattaa sattua jos vetää nokkakolarin vastaantulevan kanssa.
 
Joku M5(Luulisin, en nyt satavarmaksi noita Bemareita tunnista) sankari tuli eilen rampilla takana. Jättäytyi ensin useamman sata metriä perseessä kiinni roikkumisen jälkeen vähän taaemmas. Sitten kun siitä liityin motarille niin tämä oman elämänsä amishaituva vetäsee totta kai kaasun pohjaan sieltä takaa, nopea kiihdytys arviolta ehkä n 160km/h vauhtiin (satasen alue), ohi, ja jarrut pohjaan parin sadan metrin päähän eteen.

Lähinnä tuo facepalmia aiheutti, varmaankin tavoitteena oli jotain muuta.
 
Pasterstein nyt ei valitettavasti ole mikään muu kuin poliisimies ja saunanvuokraaja. Suomen kaltaisessa oikeusvaltiossa lainsäädännön säätää eduskunta, jota oikeuslaitos vaihtelevalla menestyksellä toteuttaa. Poliisimiehen puheet ei tässä suhteessa paina juridisesti minkään vertaa. Oikeuslaitos viimekädessä tulkitsee lakia joko poliisin tai vastaajan eduksi. Pastersteinin höpinät on jo useampaan kertaan torpattu luokattomina valheina tai ylilyönteinä.
Eipä tossa Pastersteinin lausunnossa tällä kertaa tunnu olevan virhettä, ihan looginen se on. Vai millä perusteella se alinopeus pitäisi sitten arvioida, kun mitään varsinaista kilometrimääräistä rajaa alinopeudelle ei ole lakiin kirjattu.

Moottoritiellä saa kuitenkin kuljettaa käytännössä kaikkia ajoneuvoja, joiden rakenteellinen nopeus on yli sen 50km/h. Vielä toistaiseksi esim. maksimissaan 60km/h kulkevalla traktorimönkijällä saa teinit huristella moottoritiellä ihan laillisesti, eikä siitä voi sakottaa. Hankalaa se olis sitten muita vähintään samaa nopeutta ajavia lähteä sakottamaan. Tosta 60km/h nopeudesta muodostuu siis aika luonnollinen miniminopeus poliisille, kun harkitsevat häiritsevän hitaaseen ajoon puuttumista sakolla, jos muita syitä ei ole. Muiden autoilijoiden pitää puolestaan varautua siihen, että siellä edessä huristelee se 60km/h ajeleva traktorimönkijä.

Ei tossa silti mitään järkeä ole, että noin hitailla vehkeillä motarille pääsee. Lakiin nyt vaan on jäänyt tollanen porsaanreikä, ja sen mukaan mennään. Tää kuitenkin muuttuu 2020 kesällä, kun uudessa laissa rakenteellinen vähimmäisnopeus motarilla nousee 70km/h. Samalla toki saadaan ne vähimmäisnopeusmerkitkin mahdollisiksi. Tosin, uuden lain jälkeenkin muita hitaammin saa ajaa, jos siihen on perusteltu syy (esim. liikennetilanne, omat kyvyt ja rajoitteet), muiden tehtävä on vaan olla rittävän hereillä liikenteessä.
 
Tänään yhdeksän jälkeen illalla prisman parkkipaikalla, jossa todella paljon tyhjää tilaa.

Autoni vasemmalla puolella oli yhden auton kokoinen väli ennen seuraavaa autoa.

Joku papparainen päätti sitten että siinä on selvästi hyvä paikka hänen maasturilleen, ja vekslaili sitä maasturiaan siinä edestakaisin saadakseen sen peruutettua siihen väliin. Ja minä odottelin, että koska pääsen autooni sisälle.

Jos olisi vaan suosiolla jättänyt autonsa n. 10 metriä kauemmas vähemmän ahtaaseen paikkaan (ja ajanut sen nokka edellä, kun nuo on paikkoja, joista voi ajaa läpi), olisi varmasti ollut ainakin minuutin aiemmin siellä kaupan ovella. Mutta pakko päästä mahdollisimman lähelle sitä ovea :facepalm:
 
Tänään yhdeksän jälkeen illalla prisman parkkipaikalla, jossa todella paljon tyhjää tilaa.

Autoni vasemmalla puolella oli yhden auton kokoinen väli ennen seuraavaa autoa.

Joku papparainen päätti sitten että siinä on selvästi hyvä paikka hänen maasturilleen, ja vekslaili sitä maasturiaan siinä edestakaisin saadakseen sen peruutettua siihen väliin. Ja minä odottelin, että koska pääsen autooni sisälle.

Jos olisi vaan suosiolla jättänyt autonsa n. 10 metriä kauemmas vähemmän ahtaaseen paikkaan (ja ajanut sen nokka edellä, kun nuo on paikkoja, joista voi ajaa läpi), olisi varmasti ollut ainakin minuutin aiemmin siellä kaupan ovella. Mutta pakko päästä mahdollisimman lähelle sitä ovea :facepalm:

Mä kans kerran katoin kun akka teki samaa, pakko änkeä siihen viereen vaikka tilaa olisi ollut vaikka kuinka, ottaa 2-3krt uudestaan että auto taipui siihen lopulta ja kun se hyppäsi ulos peruutin auton 10m toiselle puolelle parkkituutuun, eikä varmasti ymmärtänyt miksi niin tein.
 
Motarilla päätti joku lähteä ohittamaan rekkaa n. 500m ennen rekkaa. Ohittajalla oli vauhtia vain noin 100-110km/h joten oikeaa kaistaa itse n. 125km/h ajaessani saavutin tuon ohittajan melko nopeasti. No oikealtahan sitä piti mennä ohitte ja sitten itse rekan saavutettuani vaihdoin vasemmalle. En ymmärtänyt kyllä tuon kuskin logiikkaa tässä aloittaa tuo ohitus aikasin ja tuolla nopeudella.. :facepalm:

Vähän myöhemmin pakettiauto kiilasi rekan takaa edessä ajaneeni auton eteen ohituskaistalle ja jämähti siihen sitten ajamaan rekan kanssa samaa nopeutta... Ehkä sitä pelotti kaistojen välissä ollut poliisin tutka-auto tai joku muu... :confused:

Kumma juttu kun hyvin vähän moottoriteillä ajelen, niin joka kerralle sieltä löytyy yksi perseilijä. Maanteillä niitä näkee ajettuihin kilometerihin nähden häviävän paljon. Onko moottoritiet jotenkin autoilijoiden villi länsi vai millä tuo oikein selittyy?
 
Kumma juttu kun hyvin vähän moottoriteillä ajelen, niin joka kerralle sieltä löytyy yksi perseilijä. Maanteillä niitä näkee ajettuihin kilometerihin nähden häviävän paljon. Onko moottoritiet jotenkin autoilijoiden villi länsi vai millä tuo oikein selittyy?

Kaippa se sillä selittyy että sujuvasti liikenteen mukana ajavat harvoin toistensa kanssa joutuvat ohitustilanteisiin. Ja niissä yli/alinopeutta ajavissa joiden kanssa näihin tilanteisiin joutuu todennäköisyys on kertaluokkaa suurempi että ratin takana on perseilijä.
 
^Siellä on joku oman elämänsä sankari päättänyt, että oikealta ei saa mennä ohi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 252
Viestejä
4 491 053
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom