Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Muutaman kerran osunut kohdalle kahjo joka pistää pienempää pesään ja lämän pohjaan kun tulee rinnalle...
Pahin tälläinen jonka näin joskus oli muuten nainen (yllättävää koska kokemukseni mukaan ajavat yleensä siivosti). Se teki just tuota ja kun sen ohitti niin kohta keräs vaihtia ja ohitti itse ja jäi eteen hidastelemaan. Teki ainakin parille ohittajalle tuon. Jonkun vähän tehokkaamman kanssa painuivat kohti horisonttia sit rintarinnan. Ihme haulipää.
 
Vai sivistysvaltio :vihellys:

En ole kovin montaa sataa kilometriä jenkkilän maaperällä ajellut, mutta sinä aikana ehti jo tulla eteen kymmenittäin raskaita ajoneuvoja, jotka aiheuttivat hätäjarrutuksia, äkkinäisiä kaistanvaihtoja ja lisää hätäjarrutuksia.

Nopeusrajoitus Seattlen lähistöllä oli 70 mph ja raskaalle liikenteelle 60 mph, mutta suurin osa raskaista ajoneuvoista ajeli n. 70 mph, osa sen 60 mph ja henkilöautot lähemmäs 85 mph. Siellä sitten mentiin välillä kolme kaistaa täynnä kuorma-autoja, jotka ohittelivat toisiaan, eivätkä piitanneet tippaakaan siitä, sattuiko viereisellä kaistalla olemaan jo joku muu.

Suomessa 89 km/h rajoitin sentään vähän rajoittaa raskaan liikenteen ohitteluhaluja.
Ja nimenomaan vain vähän. Jos sinne "karavaaniin" sattuu yksikin kuski joka oikeasti noudattaa 80km/h virallista rajoitusta eikä koko ajan paina rajoitinta vasten, sitä lähdetään kyllä ohittamaan seurauksista välittämättä. Näkyy hyvin esim. Pohjantiellä (lue "Polijäntie") jolla on monesti iltapäivällä/alkuillasta kummallinen rekkaruuhka pohjoisen suunnasta. No, onhan siinä kaksi kaistaa suuntaansa, mutta kun "pitkä" ohittaa "pitkää" kävelyvauhtia, niin kestäähän se.
 
Viimeksi muokattu:
Erään ex-työkaverin kertomuksen perusteella saattavat tulla varsinkin tunnuksettomalla autolla yli rajoituksen mutta alle sakotusrajan ajavan konttiin kiinni, että saisivat edellä ajavan nopeuden menemään sakotuksen puolelle.
Olen ollut kerran kyydissä, kun takana hiillosti valkoinen transportteri. Kuskilla vauhti siinä sitten nousi kun koki tilanteen epämukavaksi, ja sitten alkoi tosiaan valot takana vilkkumaan. Ja tämä tapahtui siis taajamassa 40km/h alueella asutuksen keskellä, joten mistään ohituspaikan kyttäämisestä ei ollut kyse.

Eihän tuossa voi kuin myöntää itse mokanneensa, mutta hyvin tarkoitushakuiselta poliisien toiminta vaikutti.
 
Olen ollut kerran kyydissä, kun takana hiillosti valkoinen transportteri. Kuskilla vauhti siinä sitten nousi kun koki tilanteen epämukavaksi, ja sitten alkoi tosiaan valot takana vilkkumaan. Ja tämä tapahtui siis taajamassa 40km/h alueella asutuksen keskellä, joten mistään ohituspaikan kyttäämisestä ei ollut kyse.

Eihän tuossa voi kuin myöntää itse mokanneensa, mutta hyvin tarkoitushakuiselta poliisien toiminta vaikutti.
Luotapa sitten näihin, että onko tarkoitus liikenneturvallisuuden parantaminen vaiko sittenkin sen tarkoituksellinen heikentäminen rahastuksen nimissä.
 
Täällä USA:ssa, joka voidaan kai lukea autoilun sivistysvaltioksi ainakin Suomeen verrattuna, raskailla ajoneuvoilla on useimmissa paikoissa samat nopeusrajoitukset ja pääsy samoille teille kuin muillakin. Tyypillisesti moottoritiellä esim. 70-80 mph (113-129 km/h). Poikkeuksena jotkut vasukkiosavaltiot kuten Kalifornia, jossa on osavaltion laajuinen 55 mph rajoitus kuorma-autoille, mutta ei sitä täällä onneksi kukaan noudata.

On täysin selvää, että henkilöautoilijoiden aiheuttamat onnettomuudet ja muut ärsyyntymiset vähenevät, jos raskaat ajoneuvot ajavat samaa vauhtia. Niinpä ainut järkevä argumentti erillisten nopeusrajoitusten puolesta on se, että kovempi vauhti lisäisi selväsi raskaiden ajoneuvojen onnettomuuksia tai tekisi onnettomuuksista selvästi pahempia. Tiettävästi yksikään tutkimus ei ole osoittanut, että kokonaisuuden kannalta erillisistä nopeusrajoituksista olisi hyötyä ainakaan USA:ssa. Toki tiestö ja kuorma-autokanta on täällä vähän erilaista Suomeen verrattuna.

Ja osin tämän (ja osin erittäin vapaan katsastuspolitiikan) ansiosta kaikki moottorien varret ovat täynnä niitä räjähtäneitä rekan renkaita. Vähintään kerran tunnissa tuollaisen bongaa motarilta tällä kulmaa maata. Eipä huvittaisi kaksipyöräisellä tuolla mennä.

Toki täällä näyttäisi isojen etäisyyksien maassa olevan ihmisillä hyvin hallussa vakionopeudensäätimen käyttö. Se ”sopivasti rajoituksen mukainen nopeus (TM)” kun on säädettynä, niin pystyy ajamaan mukavalla vakioetäisyydellä edelläolevan takana kymmeniä minuutteja kertaakaan kiihdyttämättä tai hidastamatta. (Ja, tämä siis ilman adaptiivista vakkaria!)

Motarit tosin on kyllä enemmän 60–65–70 (enkä ole tällä kulmalla nähnyt yhtään 75 tai 80 rajoitusta, niitä lienee vain maan keskiosissa*). Toki naapuriosavaltiossa ”70” rajoituksen tiellä on kylteissä, että yli 80 on pahempi paha ja siitä saa lisärangaistuksia.

*Ja, kuulemma jostain päin Texasia löytyy pieni pätkä 85:tä.

PS. Hieman selektiivistä tuo Kalifornian syyttely, kun jopa Texasissakin on pariin otteeseen ollut rekoille alemmat rajoitukset (ja jopa yöaikaan alemmat rajoitukset kaikille).
 
Ja osin tämän (ja osin erittäin vapaan katsastuspolitiikan) ansiosta kaikki moottorien varret ovat täynnä niitä räjähtäneitä rekan renkaita. Vähintään kerran tunnissa tuollaisen bongaa motarilta tällä kulmaa maata. Eipä huvittaisi kaksipyöräisellä tuolla mennä.

tku-hki motarilla noita bongaa kilometrin välein, joku kerta kun tarkemmin katseli matkan ajan niin laskin yli 45kpl kuskin paikalta katsellessa. Pientareelta yleensä löytyvät toki, harvemmin on joutunut väistelemään ajoradalla.
 
Kyllä itse lyön lämän tiskiin jos joku jää persiiseen roikkumaan pidemmäksi aikaa vaikka olisi voinut ohittaa jo monen kilometrin aikana. Yleensä tällainen kuski sitten palaa takasin roikkumaan puskuriin vaikka olisi saanut hetkeksi välimatkaa vetästyä. Ohi ei voi siltikään mennä.
 
Voisi laittaa (taas) siihen ketjuun, missä mietitään mummojen ja pappojen soveltuvuudesta tieliikenteeseen, mutta menköön nyt tähän kun ärsytti ihan huolella.

Perjantai-iltapäivän ruuhkassa pappa ajeli mummonsa kanssa 80:n alueella viittäkymppiä, takana koko Oulun lentokentäntien jatkuva letka. Kysehän on oikeasti vajaasta kymmenestä kilometristä, joten perille pääsemisen ajasta ei ollut kysymys.

Sillä papan 16 k€ Hyundailla ja vuosittaisilla käyttökustannuksilla ajelisi taksilla melko huitusen. Mutta eihän sitä voi, kun on OIKEUS liikkua omalla autolla.
 
Onko oikeasti mitään tarvetta enää kirjoittaa kortteja yli 80 vuotiaille. Ymmärrän toki halun ja oikeuden, mutta millään mittarilla noin iäkäs kuski ei ole enää riskitön liikenteessä.
Lääkäri toteaa vain kunnon ja onko sen perusteella estettä. Eiköhän niitä löydy ikähaarukan molemmista päistä joiden kortti pitäisi ottaa pois.
 
Tästäkin ketjusta löydän pari nuorta miestä jolta ottaisin lääkärinä kortin pois.

Harmi kun en ole lääkäri.

Kuukauden päästä pääsee kokeilemaan miten siellä Portugalissa ajellaan. Onneksi ei kuitenkaan tarvitse Lissabonissa yrittää.
 
Jos kuljettajalla ei ole pätevää syytä ajaa tuntuvasti alle säädetyn nopeusrajoituksen poliisi kirjoittaa tästä rikesakon.

Parsteinin mukaan moottoritiellä sakko menee harkintaan, jos huristaa kuuttakymppiä 120 alueella. Että ei se ihan heti napsahda. Ihmiset eivät usein edelleenkään ymmärrä, että se keltaoranssi rinkula ei määritä sitä pienintä sallittua nopeutta. Jos joku haluaa ajaa 80 satasen alueella, ei se minun päätä vielä räjäytä.
 
Hauskin oli Hesarissa kun nainen kertoi ajavansa moottoritiellä 90km/h koska se on taloudellisinta
Eikä se väärässä ole mutta mutta. .
 
Hauskin oli Hesarissa kun nainen kertoi ajavansa moottoritiellä 90km/h koska se on taloudellisinta
Eikä se väärässä ole mutta mutta. .
Tällä logiikalla motareilla pitäisi kieltää rekat, kuorma-autot, asuntoautot, pakut, asuntovaunut, peräkärryt, jne joilla on pakko ajaa 120km/h alueella 80-100km/h...
 
Miksi? Täti vaan kertoi että auto kuluttaa sopivasti tuolla vauhdilla ja häntä ei haittaa olla 5min myöhemmin perillä :geek:
 
Yritin etsiä mutta en löytäny Tämän löysin sähköautoista

. Kulutus riippuu yllättäen ajotavasta, mitä en tiennyt. Moottoritiellä kuluu helposti kaksi kertaa enemmän virtaa kuin kaupunkiajossa. Moottoritiellä kannattaakin ajaa vähän alle nopeusrajoitusten. Auton eco pro -tila säästää myös yllättävän paljon.

Autosta kuuluu ihanan vähän melua tai ääniä ylipäätään, moottoritiellä jonkin verran rengasmelua. Radiota ja musiikkia voi kuunnella paljon helpommin kuin bensa-autossa.

Eli edessäsi voi olla sähköautoileva ihminen. Nätisti siellä perässä.
 
Eipä tuon motarilla pitäisi ketään haitata. Ohi voi mennä helposti ja turvallisesti.
 
Eipä tuon motarilla pitäisi ketään haitata. Ohi voi mennä helposti ja turvallisesti.
Paitsi kun tuollaiset tuikkaavat vasemmalle kaistalle letkan väliin eivätkä voi mitenkään painaa yhtään kaasua vaan ohittavat omalla oikeudellaan kahta rekkaa seuraavat viisi minuuttia. Kun yksi pääsee edestä pois tulee kaksi lisää. Kun on yhtään enemmän ruuhkaa esimerkiksi kolmostiellä niin vasen kaista pumppaa jatkuvasti 100-130 väliä. Tuntuu että tämä ilmiö on korostunut vasta viimeisen vuoden aikana koska ennemmin ei ollut montaa päivää kun jonoutuminen alkaa ennen kehä kolmosta pohjoisen suuntaan.
 
Paitsi kun tuollaiset tuikkaavat vasemmalle kaistalle letkan väliin eivätkä voi mitenkään painaa yhtään kaasua vaan ohittavat omalla oikeudellaan kahta rekkaa seuraavat viisi minuuttia. Kun yksi pääsee edestä pois tulee kaksi lisää. Kun on yhtään enemmän ruuhkaa esimerkiksi kolmostiellä niin vasen kaista pumppaa jatkuvasti 100-130 väliä. Tuntuu että tämä ilmiö on korostunut vasta viimeisen vuoden aikana koska ennemmin ei ollut montaa päivää kun jonoutuminen alkaa ennen kehä kolmosta pohjoisen suuntaan.

No joo. Jos ajaa 90 km/h motarilla niin voi ajaa kyllä saman tien suosiolla sen 87 km/h siinä rekkajonon perässä. Siinähän säästää vielä enempikin kun imussa tulee.
 
Eipä nyt erityisesti ärsyttänyt, hymyilytti enemmänkin. Motarilla sama jannu ohitti minut kolme kertaa, katosi horisonttiin, hetken päästä tuli perä edellä vastaan kun vauhti oli tippunut niin paljon. Joku kramppaava jalka, vai mikä selittää että vauhti heittelee tyyliin 95-140 välillä. :)
 
Eipä nyt erityisesti ärsyttänyt, hymyilytti enemmänkin. Motarilla sama jannu ohitti minut kolme kertaa, katosi horisonttiin, hetken päästä tuli perä edellä vastaan kun vauhti oli tippunut niin paljon. Joku kramppaava jalka, vai mikä selittää että vauhti heittelee tyyliin 95-140 välillä. :)

Tyypillinen kännykän räplääjä siis, jolla vauhti tippuu kun puhelimen räpläys on prioriteetti...
 
Onko oikeasti mitään tarvetta enää kirjoittaa kortteja yli 80 vuotiaille. Ymmärrän toki halun ja oikeuden, mutta millään mittarilla noin iäkäs kuski ei ole enää riskitön liikenteessä.

Katsohan tilastoja. Yli 80-vuotiaat ovat harvoin onnettomuuksissa.
Yli 100-vuotiaita on vielä vähemmän. ;-)
 
Nyt tuli vastaan oikea ammattikuski. Täysperävaunuyhdistelmä kaupungissa, kuskilla oikeassa kädessä kännykkä, vasemmassa kahvikuppi, ohjaus tapahtui ranteilla ja katse jossain alhaalla, kenties papereissa. Vaatii suunnatonta ammattitaitoa pitää auto tiellä tuolla tyylillä :jd:
 
Nyt tuli vastaan oikea ammattikuski. Täysperävaunuyhdistelmä kaupungissa, kuskilla oikeassa kädessä kännykkä, vasemmassa kahvikuppi, ohjaus tapahtui ranteilla ja katse jossain alhaalla, kenties papereissa. Vaatii suunnatonta ammattitaitoa pitää auto tiellä tuolla tyylillä :jd:
Jos jotain sattuu, kuski pääsee vähemmillä sanktioilla, koska ajaa ammatikseen:facepalm:
 
Tänään aamulla ärsytti skootterikuski taajamassa, joka räpläsi jotain (kenties kännykkää) ajon aikana. Tuollaiselle toivoisi jonkun läheltäpititilanteen että heräisi miten vaarallista tuo on. Kyllä se 45 km/h nopeudellakin vähän saattaa sattua jos vetää nokkakolarin vastaantulevan kanssa.
 
Joku M5(Luulisin, en nyt satavarmaksi noita Bemareita tunnista) sankari tuli eilen rampilla takana. Jättäytyi ensin useamman sata metriä perseessä kiinni roikkumisen jälkeen vähän taaemmas. Sitten kun siitä liityin motarille niin tämä oman elämänsä amishaituva vetäsee totta kai kaasun pohjaan sieltä takaa, nopea kiihdytys arviolta ehkä n 160km/h vauhtiin (satasen alue), ohi, ja jarrut pohjaan parin sadan metrin päähän eteen.

Lähinnä tuo facepalmia aiheutti, varmaankin tavoitteena oli jotain muuta.
 
Pasterstein nyt ei valitettavasti ole mikään muu kuin poliisimies ja saunanvuokraaja. Suomen kaltaisessa oikeusvaltiossa lainsäädännön säätää eduskunta, jota oikeuslaitos vaihtelevalla menestyksellä toteuttaa. Poliisimiehen puheet ei tässä suhteessa paina juridisesti minkään vertaa. Oikeuslaitos viimekädessä tulkitsee lakia joko poliisin tai vastaajan eduksi. Pastersteinin höpinät on jo useampaan kertaan torpattu luokattomina valheina tai ylilyönteinä.
Eipä tossa Pastersteinin lausunnossa tällä kertaa tunnu olevan virhettä, ihan looginen se on. Vai millä perusteella se alinopeus pitäisi sitten arvioida, kun mitään varsinaista kilometrimääräistä rajaa alinopeudelle ei ole lakiin kirjattu.

Moottoritiellä saa kuitenkin kuljettaa käytännössä kaikkia ajoneuvoja, joiden rakenteellinen nopeus on yli sen 50km/h. Vielä toistaiseksi esim. maksimissaan 60km/h kulkevalla traktorimönkijällä saa teinit huristella moottoritiellä ihan laillisesti, eikä siitä voi sakottaa. Hankalaa se olis sitten muita vähintään samaa nopeutta ajavia lähteä sakottamaan. Tosta 60km/h nopeudesta muodostuu siis aika luonnollinen miniminopeus poliisille, kun harkitsevat häiritsevän hitaaseen ajoon puuttumista sakolla, jos muita syitä ei ole. Muiden autoilijoiden pitää puolestaan varautua siihen, että siellä edessä huristelee se 60km/h ajeleva traktorimönkijä.

Ei tossa silti mitään järkeä ole, että noin hitailla vehkeillä motarille pääsee. Lakiin nyt vaan on jäänyt tollanen porsaanreikä, ja sen mukaan mennään. Tää kuitenkin muuttuu 2020 kesällä, kun uudessa laissa rakenteellinen vähimmäisnopeus motarilla nousee 70km/h. Samalla toki saadaan ne vähimmäisnopeusmerkitkin mahdollisiksi. Tosin, uuden lain jälkeenkin muita hitaammin saa ajaa, jos siihen on perusteltu syy (esim. liikennetilanne, omat kyvyt ja rajoitteet), muiden tehtävä on vaan olla rittävän hereillä liikenteessä.
 
Tänään yhdeksän jälkeen illalla prisman parkkipaikalla, jossa todella paljon tyhjää tilaa.

Autoni vasemmalla puolella oli yhden auton kokoinen väli ennen seuraavaa autoa.

Joku papparainen päätti sitten että siinä on selvästi hyvä paikka hänen maasturilleen, ja vekslaili sitä maasturiaan siinä edestakaisin saadakseen sen peruutettua siihen väliin. Ja minä odottelin, että koska pääsen autooni sisälle.

Jos olisi vaan suosiolla jättänyt autonsa n. 10 metriä kauemmas vähemmän ahtaaseen paikkaan (ja ajanut sen nokka edellä, kun nuo on paikkoja, joista voi ajaa läpi), olisi varmasti ollut ainakin minuutin aiemmin siellä kaupan ovella. Mutta pakko päästä mahdollisimman lähelle sitä ovea :facepalm:
 
Tänään yhdeksän jälkeen illalla prisman parkkipaikalla, jossa todella paljon tyhjää tilaa.

Autoni vasemmalla puolella oli yhden auton kokoinen väli ennen seuraavaa autoa.

Joku papparainen päätti sitten että siinä on selvästi hyvä paikka hänen maasturilleen, ja vekslaili sitä maasturiaan siinä edestakaisin saadakseen sen peruutettua siihen väliin. Ja minä odottelin, että koska pääsen autooni sisälle.

Jos olisi vaan suosiolla jättänyt autonsa n. 10 metriä kauemmas vähemmän ahtaaseen paikkaan (ja ajanut sen nokka edellä, kun nuo on paikkoja, joista voi ajaa läpi), olisi varmasti ollut ainakin minuutin aiemmin siellä kaupan ovella. Mutta pakko päästä mahdollisimman lähelle sitä ovea :facepalm:

Mä kans kerran katoin kun akka teki samaa, pakko änkeä siihen viereen vaikka tilaa olisi ollut vaikka kuinka, ottaa 2-3krt uudestaan että auto taipui siihen lopulta ja kun se hyppäsi ulos peruutin auton 10m toiselle puolelle parkkituutuun, eikä varmasti ymmärtänyt miksi niin tein.
 
Motarilla päätti joku lähteä ohittamaan rekkaa n. 500m ennen rekkaa. Ohittajalla oli vauhtia vain noin 100-110km/h joten oikeaa kaistaa itse n. 125km/h ajaessani saavutin tuon ohittajan melko nopeasti. No oikealtahan sitä piti mennä ohitte ja sitten itse rekan saavutettuani vaihdoin vasemmalle. En ymmärtänyt kyllä tuon kuskin logiikkaa tässä aloittaa tuo ohitus aikasin ja tuolla nopeudella.. :facepalm:

Vähän myöhemmin pakettiauto kiilasi rekan takaa edessä ajaneeni auton eteen ohituskaistalle ja jämähti siihen sitten ajamaan rekan kanssa samaa nopeutta... Ehkä sitä pelotti kaistojen välissä ollut poliisin tutka-auto tai joku muu... :confused:

Kumma juttu kun hyvin vähän moottoriteillä ajelen, niin joka kerralle sieltä löytyy yksi perseilijä. Maanteillä niitä näkee ajettuihin kilometerihin nähden häviävän paljon. Onko moottoritiet jotenkin autoilijoiden villi länsi vai millä tuo oikein selittyy?
 
Kumma juttu kun hyvin vähän moottoriteillä ajelen, niin joka kerralle sieltä löytyy yksi perseilijä. Maanteillä niitä näkee ajettuihin kilometerihin nähden häviävän paljon. Onko moottoritiet jotenkin autoilijoiden villi länsi vai millä tuo oikein selittyy?

Kaippa se sillä selittyy että sujuvasti liikenteen mukana ajavat harvoin toistensa kanssa joutuvat ohitustilanteisiin. Ja niissä yli/alinopeutta ajavissa joiden kanssa näihin tilanteisiin joutuu todennäköisyys on kertaluokkaa suurempi että ratin takana on perseilijä.
 
^Siellä on joku oman elämänsä sankari päättänyt, että oikealta ei saa mennä ohi.
 
Tästä ajamista alle suurimman sallitun keskustelusta tuli mieleen, että joko niitä "alin sallittu nopeus" kylttejä on tullu liikenteeseen?
 
Tänään kääntyessä pikkukadulta vähän isommalle tielle vasemmalle.

Minulla kolmio. Vastaantulojoilla kolmio. Vastaantulija aikoo ajaa suoraan risteyksen yli.

Vasemmalta (etuoikeutettua tietä) tulee auto, joka aikoo kääntyä vasemmalle.

Oikealta isoa tietä tuli joku nainen suoraan jollain pienellä kauppakassilla.

(näiden lisäksi vasemmalta taisi tulla välillä myös pari suoraan menevää autoa, jotka ajoivat risteyksen läpi vaikuttamatta tilanteeseen)

Eli siis, minun piti väistää kaikkia, vastaantulijan piti väistää tuota naista sekä minun suunnasta katsottuna vasemmalta tulijoita, ja vasemmalta tulevan kääntyvän auton piti kääntyessään tuon naisen kaistan yli väistää sitä naista.

Ja tuo minusta katsottuna oikealta isoa tietä tuleva nainen, kenen ei tarvinnut väistää ketään muuta, alkoi sitten hidastelemaan ja pysähtelemään siinä, jumittaen koko liikenteen(kaikilta muilta paitsi vasemmalta suoraan tulevilta autoilta). Ja alkoi vielä pysähtelemään ja hidastelemaan uudestaan jo ajettuaan siihen risteykseen, ollen poikittain edessäni, vaikka ketään ei ollut hänen edessään. Jonkin verran sai vilkutella valoja ja tööttäillä, ennen kuin se lopulta tajusi mennä, ja risteyksen suma purkaantui.

Miten se muilla olevan kolmion huomaaminen/oman etuajo-oikeiden tajuaminen voi olla noin vaikeaa?

Jos väistämisvelvollisuuksien tunteminen tai liikennemerkkien havainnointikyky on tuota tasoa, ei pitäisi olla mitään asiaa liikenteeseen millään kulkuneuvolla.
 
Viimeksi muokattu:
Tänään yhdeksän jälkeen illalla prisman parkkipaikalla, jossa todella paljon tyhjää tilaa.

Autoni vasemmalla puolella oli yhden auton kokoinen väli ennen seuraavaa autoa.

Joku papparainen päätti sitten että siinä on selvästi hyvä paikka hänen maasturilleen, ja vekslaili sitä maasturiaan siinä edestakaisin saadakseen sen peruutettua siihen väliin. Ja minä odottelin, että koska pääsen autooni sisälle.

Jos olisi vaan suosiolla jättänyt autonsa n. 10 metriä kauemmas vähem mutmän ahtaaseen paikkaan (ja ajanut sen nokka edellä, kun nuo on paikkoja, joista voi ajaa läpi), olisi varmasti ollut ainakin minuutin aiemmin siellä kaupan ovella. Mutta pakko päästä mahdollisimman lähelle sitä ovea :facepalm:
Sori :-) mutta en näemmä malta olla tuomatta toista näkökantaa. Papparainen ei ilmeisesti halunnut kävellä ... kuten eivät useimmat muutkaan... ja taidot kuitenkin riitti siihen parkeeraamisen. Mitä tästä voimme oppia? Jos ei halua odotella vie sen oman autonsa mahdollisimman kauas ovista, niin on vähemmän todennäköistä, että joku tulee viereen.

Jotkut tekee noin, koska eivät uskalla laittaa autoaan siihen kapeaan väliin heikoista peruutustaidoidoistaan johtuen. => Jos auto on kaukana ovista toivonee, ettei hänen viereensä tarpeettomasti parkeerattaisi. :-)
 
Sori :) mutta en näemmä malta olla tuomatta toista näkökantaa. Papparainen ei ilmeisesti halunnut kävellä ... kuten eivät useimmat muutkaan... ja taidot kuitenkin riitti siihen parkeeraamisen. Mitä tästä voimme oppia? Jos ei halua odotella vie sen oman autonsa mahdollisimman kauas ovista, niin on vähemmän todennäköistä, että joku tulee viereen.

Jotkut tekee noin, koska eivät uskalla laittaa autoaan siihen kapeaan väliin heikoista peruutustaidoidoistaan johtuen. => Jos auto on kaukana ovista toivonee, ettei hänen viereensä tarpeettomasti parkeerattaisi. :)

Eihän riittäneet. Jos autoo tarvii ruutuun ajaessa veivata monta kertaa edestakaisin niin taidot ei riitä.
 
Eihän riittäneet. Jos autoo tarvii ruutuun ajaessa veivata monta kertaa edestakaisin niin taidot ei riitä.
... tai sitten se on Volvo. Mulla ei vaan V70 (mk2) aikoinaan taittunut kaikilla parkkipaikoilla siinä tilassa mikä kahden rivin välissä on (sama homma esim. U-käännöksessä kaupungilla; siinä missä A6 tai E-mersu menee heittämällä ympäri piti Vollella vekslata)... :D
 
Kyllä sitä joskus on pakko ainakin kerran peruuttaa, mutta onhan se jo saavutus jos osaa peruuttaa kolhimatta ahtaaseen väliin? Vaikka useammankin kerran veivaten.

Jos on niin kankea/iso auto, ettei etuperin taivu niin sitten opettelee peruuttamaan sen siihen ruutuun tai parkkeeraa suosista "väljemmille vesille".
 
Sori :) mutta en näemmä malta olla tuomatta toista näkökantaa. Papparainen ei ilmeisesti halunnut kävellä ... kuten eivät useimmat muutkaan...

Jos ei oikeasti haluta kävellä, sitten ei mennä kauppaan Prismaan jossa joutuu joka tapauksessa kävelemään satoja metrejä kaupan sisälläkin pelkästään käydäkseen maitohyllyn luona, vaan sitten mennään pienempään kauppaan, jossa maitohyllylle on kassalta se n. 10 metriä ja auton saa aina parkkiin paljon lähemmäs ovea.

"Ei halua kävellä" ei siis oikein kelpaa perusteluksi jos ollaan päätetty lähtä kauppaan Prismaan.

Ja niin, siellä prismassakin olisi parkkihalli josta pääsee sitä papparaisen käyttämää paikkaa vähemmällä kävelyllä liukuportaisiin ja niitä pitkin kauppaan sisälle. Jos olisi pakko mennä prismaan mutta haluaisi välttää kävelyä, menisi sinne parkkihalliin ja parkkeeraisi siellä lähelle liukuportaiden päätä.

Että tätä ei selitä mikään muu selitys kuin typeryys.
 
Viimeksi muokattu:
Jos on niin kankea/iso auto, ettei etuperin taivu niin sitten opettelee peruuttamaan sen siihen ruutuun tai parkkeeraa suosista "väljemmille vesille".
Kerran peruuttaen nopeampi tapa parkkeerata etuperin , tosin poistuessa hankalampi nähdä.
Minä kyllä ihan reilusti myönnän olevani niin laiska, että oven lähelle jos mahdollista:-) Tosin olen sen peruuttamisen opetellut. Sallin siis sen laiskuuden sille huonojalkaiselle papparaisellekin:-)
 
Minä kyllä ihan reilusti myönnän olevani niin laiska, että oven lähelle jos mahdollista:) Tosin olen sen peruuttamisen opetellut. Sallin siis sen laiskuuden sille huonojalkaiselle papparaisellekin:)

Oikeasti huonojalkainen papparainen ei käy turhaan prismassa, vaan käy pienemmässä kaupassa. Ja pakon edessä prismaan mennessään parkkeeraa parkkihalliin, ei ulos. Perustelusi ei toimi.
 
Jos ei oikeasti haluta kävellä, sitten ei mennä kauppaan Prismaan jossa joutuu joka tapauksessa kävelemään satoja metrejä kaupan sisälläkin pelkästään käydäkseen maitohyllyn luona, vaan sitten mennään pienempään kauppaan, jossa maitohyllylle on kassalta se n. 10 metriä ja auton saa aina parkkiin paljon lähemmäs ovea.

"Ei halua kävellä" ei siis oikein kelpaa perusteluksi jos ollaan päätetty lähtä kauppaan Prismaan.

Ja niin, siellä prismassakin olisi parkkihalli josta pääsee sitä papparaiden käyttämää paikkaa vähemmällä kävelyllä liukuportaisiin ja niitä pitkin kauppaan sisälle. Jos olisi pakko mennä prismaan mutta haluaisi välttää kävelyä, menisi sinne parkkihalliinja parkkeeraisi siellä lähelle liukuportaiden päätä.

Että tätä ei selitä mikään muu selitys kuin typeryys.
Laiskuuttahan se yleensä on. Prisma usein halvempi, pikkukaupoissa ei aina ole parkkipaikkoja ja Prismassakin usein ne parhaat paikat menee ensiksi.

Edit: Ne rahat meni siihen öky-maasturiin, joten jossain on säästettävä :-)
 
Laiskuuttahan se yleensä on.

Kulutetaan minuutti vaikeaan vekslaamiseen että voidaan välttää 10 sekuntia (helppoa) kävelyä. Laiskallekin hyvin huono diili.

Joiltain menee laiskuus ja typeryys sekaisin.

Prisma usein halvempi, pikkukaupoissa ei aina ole parkkipaikkoja ja Prismassakin usein ne parhaat paikat menee ensiksi.

Tuosta parin kilometrin säteellä tulee mieleen tasan yksi pikkukauppa jossa parkkipaikat on kortilla, ja todella monta, missä niitä on oikein hyvin.

Ja jos jalat on oikeasti huonot, sitten ei ole ongelma maksaa pari senttiä enemmän siitä maitopurkista pienemmässä kaupassa, että vältetään se satojen metrien ylimääräinen kävely mikä siitä prismassa asioimisesta tulee. Niissä sadoissa metreissä se 20 metriä lisää siinä parkkipaikalla ei tunnu yhtään missään. Se, että vekslataan ahtaaseen väliin 20 metrin kävelyn välttämisen takia prisman pihassa on ihan puhdasta idiotismia, ei mitään muuta.


Ja jos miettii parkkipaikkakolarin todennäköisyyttä ja tästä seuraavasta bonusten menetyksestä tai korjauskuluista koituvaa taloudellista tappiota, se ahtaminen ahtaaseen väliin prisman parkkipaikalla huonolla ajotaidolla voi itseasiassa tulla keskimäärin myös taloudellisesti kannattamattomammaksi kuin kalliimman väljemmän kaupan käyttäminen.

Sitten kun prisman pihassa parkkeerataaan pienemmällä autolla ja väljemmin oman ajotaidon mukaisiin paikkoihin, kolaririski tosin pienenee merkittävästi siten että prisma on kokonaiskustannuksiltaan halvempi.
 
Viimeksi muokattu:
Ärsyttää kanssaliikkujissa, varmasti näistä on moni autoilijakin...

Moottoripyöräilijöiden tarve käyttää pitkiä ajovaloja kaikenaikaa. Joo ymmärrän kyllä että pelätään ettei autoilijat huomaa jne. mutta kun vuosimalli pyörässä on -18 ja valona ledi tai xsenon niin pikkaisen overkill. Harrastus kai sekin kun ajellaan keltainen huomioliivi päällä, valot suunnattuna ylös jne. ja pysähdytään kahville tilittämään miten joku lykkäsi keulaa tielle kolmion takaa. Ehdotan että näille pelkääjille annettaisiin lupa käyttää pitkien valojen lisäksi vaikkapa punaisia vilkkuja ja strobovaloja.

Itselle moottoripyörällä ajaminen on enemmän nautiskelua laitteen suorituskyvystä ja vauhdista+vaaratilanteista nauttimista. Siksi en enää hankikkaan moottoripyörää.:D
Ei tarvitse arpoa lähteekö ajokaudella kortti vai henki.

Tänään tiellä bongasin tapauksen joka kuului molempiin luokituksiin, ajoi pitkät päälä kuolemaa halveksuen.
 
Moottoripyöräilijöiden tarve käyttää pitkiä ajovaloja kaikenaikaa. Joo ymmärrän kyllä että pelätään ettei autoilijat huomaa jne. mutta kun vuosimalli pyörässä on -18 ja valona ledi tai xsenon niin pikkaisen overkill.

Valoisan aikaan pitkien valojen käytössä ei mielestäni ole mitään huonoa. Jos sillä säästetään yksikin motoristi, niin minusta haitta/hyötysuhde on aika mainio. Eikä ne kyllä paljoa häiritse. Taitaa häiritä samoja kuskeja, jotka pimeällä alkaa kahden kilometrin päästä räpsytteleen, että pitäs vaihtaa lyhyille...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
266 578
Viestejä
4 614 458
Jäsenet
75 874
Uusin jäsen
Tikke1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom