Kyllä niitä silti yllättävän paljon on. Rajoitettu määrä saattaa tosin toimia ilmiötä pahentaen, eli ei varmaan monellakaan tule ajateltua koko asiaa, jos ei noita paikkoja ole päivittäisellä reitillä.
Se "joku kumman syy" on yleensä joku seuraavista:
a.) Ei ymmärretä, että tukitaan kelvin käyttäjien eteneminen, tai ei ole huomattu, että sillä olisi ketään liikkumassa. Tämä on varmaan se yleisin syy, vaikkakaan ei ainoa.
b.) Ei nähdä risteävälle tielle kunnolla (fillarin ratin takaa tilanne saattaa näyttää toiselta).
c.) Yritetään "pyytää" risteävän tien käyttäjiltä tilaa liittyä väliin. Joskus onnistuu joskus ei, mutta silloin ei ainakaan onnistu, jos seisoo liian kaukana.
d.) Luultiin että ehditään sopivaan väliin, mutta se ei onnistunutkaan ja piti pysähtyä, eikä peruuttaminen ole enää vaihtoehto.
Väärinhän siinä päällä on seisoa, se on selvää, mutta tuossa nyt kuitenkin muutama syy siihen miksi niin tapahtuu.
Henkilökohtaisesti aina fillaroidessa jos tällainen tilanne tulee vastaan, yritän muistaa nämä mahdollisuudet ja kallistan/käännän rattia ohittaen auton semi-sujuvasti sen takapuolelta tai missä nyt sitten onkaan tilaa. Osa porukasta toimii toisin, vetäen herneen nenään ja alkaen huutamaan ja potkimaan autoa tms. Oletan, että näillä on eri mallin fillari, joissa kääntyvyys on merkittävästi rajoitetumpi.