Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Jos otetaan vasemmalta tuo toinen auto ja pyörä pois, niin oli 12kk sitten tilanteena täysin mahdoton tyttelille joka tuli edes hidastamatta mun kylkeen kolmion takaa, suojatiellä. Näköesteitä ei ollut - liekö sitten kännykkä tai "kiire" (ajoi selvästi jotain 50-60km/h 40km/h alueella)...

Noh, huojennuttavaa tietää että toisen 3 viikon sairaalahoitoon, leikkaukseen, jne laittamisesta saa jopa 380 euroa sakkoa ("liikenneturvallisuuden vaarantaminen ja vammantuottamus").

Ei ihme ettei ole hevon *tun väliä miten ajetaan kun sanktiot on käytännössä "nolla". Tosin niinhän sitä on aina sanottu; jos haluat jonkun hengiltä niin aja autolla päälle... :p
Editoin aivopieruni pois
 
Olen tööttäillyt molemmille. Yksi pyöräilijä alkoi huutamaan että tässä on suojatie, kun en päästänyt yli :D
Mun mielestä on jopa käsittämätöntä miten joku voi elää niin tynnyrissä, ettei ole kertaakaan törmännyt valtamedioissakin vuosittain julkaistaviin muistutuksiin pyöräilijöiden ja autojen keskinäisistä väistämissäännöistä.
 
Onneksi mainitsemiasi tilanteita on lähes harvassa kuin tasa-arvoisia risteyksiä.
Pasilassa on juna-aseman vieressä varmaan pahamaineisin tämmöinen paikka, siellä tulee fillarit jatkuvana jonona autojen eteen. Mutta tässä on yksi vielä vähän höystetty esimerkki tuommoisesta paikasta: https://goo.gl/maps/bWz5PFCw5LaW9c176

Vauhtitietä Pasilan suunnasta ajavilla ei mitään epäselvyyttä, pyöräilijän pitää väistää heitä. Helsinginkadulta Vauhtitielle taas kääntyvät autot on vähän epäselvä asia. He ajavat tuon välissä olevan pienen risteyksen ohi ennen pyörätien ylitystä, lasketaanko heidät tällöin suoraan ajaviksi? Helsingin kaupungin liikennesuunnittelijan tulkinnan mukaan tuo pyörätie on tosin jo niin etäällä Helsinginkadusta, että väistämisvelvollisuus olisi tästäkin syystä pyöräilijällä.

Vaikeaksihan tämän paikan tekee se, että vaikka ajaisit suoraan tuolta kuvan suunnasta Helsinginkatua kohden ja pyörien pitää väistää sinua, niin Helsinginkadulta kääntyvän auton antaessa tilaa pyöräilijät tulkitsevat tämän luvaksi ylittaa katu katsomatta toiseen suuntaan. Tähän päälle vielä liikennevalot, joista kerkeää ehkä 4 autoa hyvänä päivänä läpi, niin kyllä tuossa joutuu aika usein syvään hengittämään kun jää punasiin jonkun antaessa väistämisvelvollisena tilaa pyörille. Ja itsehän ne toki sitten kiihdyttävät vanhoilla vihreillä risteykseen.
 
Mun mielestä on jopa käsittämätöntä miten joku voi elää niin tynnyrissä, ettei ole kertaakaan törmännyt valtamedioissakin vuosittain julkaistaviin muistutuksiin pyöräilijöiden ja autojen keskinäisistä väistämissäännöistä.

Enemmistö autoilijoistakaan ei tunne noita sääntöjä, pyöräilijöistä hieman suurempi enemmistö.
 
@Tommy Goldfish Näin on, enkä nyt puhukaan pelkästään siitä, ettei pyöräilijät tunne väistämissääntöjä, vaan tosiaan iso osa autoilijoistakin väistää väärissä paikoissa.

Ainoa ihmetyksen aihe on se, että monen mielestä autoilijat eivät väistä tarpeeksi, kun omasta mielestäni asia on päinvastoin. Pyöräilen ehkä noin 1000km vuodessa, eli en paljoa, mutten vähääkään. Silti näillä matkoilla tulee ehkä vain kerran tai kaksi vuodessa vastaan autoilija, joka ihan oikeasti ajaa nenän edestä väistämisvelvollisena. Pyörän selässä tuntuu saavan jopa paremmin tilaa, kuin taluttaessa.

Ehkä näitä tilanteita osaa lukea paremmin, kun ajaa itsekin autoa, mutta en ole ongelmaa havainnut pyörällä liikkuessa tilan saamisessa, kunhan ottaa katseen kuljettajaan ja varmistaa hänen havainneen sinut tai sinun aikeesi ylittää tie. Vaikka auto olisi väistämisvelvollinen on semmonen ilman merkkiä tien yli koukkaava munamankeli aika vaikea ennakoitava autoilijalle.

En minä autollakaan tasa-arvoisiin ajele sokeasti luottaen, ettei joku tule kylkeen vasemmalta.
 
@Tommy Goldfish Näin on, enkä nyt puhukaan pelkästään siitä, ettei pyöräilijät tunne väistämissääntöjä, vaan tosiaan iso osa autoilijoistakin väistää väärissä paikoissa.

Ainoa ihmetyksen aihe on se, että monen mielestä autoilijat eivät väistä tarpeeksi, kun omasta mielestäni asia on päinvastoin. Pyöräilen ehkä noin 1000km vuodessa, eli en paljoa, mutten vähääkään. Silti näillä matkoilla tulee ehkä vain kerran tai kaksi vuodessa vastaan autoilija, joka ihan oikeasti ajaa nenän edestä väistämisvelvollisena. Pyörän selässä tuntuu saavan jopa paremmin tilaa, kuin taluttaessa.

Ehkä näitä tilanteita osaa lukea paremmin, kun ajaa itsekin autoa, mutta en ole ongelmaa havainnut pyörällä liikkuessa tilan saamisessa, kunhan ottaa katseen kuljettajaan ja varmistaa hänen havainneen sinut tai sinun aikeesi ylittää tie. Vaikka auto olisi väistämisvelvollinen on semmonen ilman merkkiä tien yli koukkaava munamankeli aika vaikea ennakoitava autoilijalle.

En minä autollakaan tasa-arvoisiin ajele sokeasti luottaen, ettei joku tule kylkeen vasemmalta.

Itse muutamia vuosia sitten järjestin eräälle isolle ala-asteelle pyöräilytapahtuman, jossa käytiin läpi säännöt kaikkien lasten ja vanhempien kanssa. Kävi ilmi että lapset ei noita väistösääntöjä ihmeemmin kykene sisäistämään ja vanhemmista kukaan ei niitä osannut, eikä muuten koulun opettajistakaan. Lapsille noita on pakko yksinkertaistaa tasolle: talutatte tien yli ja vasta kun autot on pysähtyneet.

Laitoin vanhemmat juoksemaan mukamas autoina tekemääni kaupunkialuetta ympäri ilman näkyvyyttä sivuille ja lapset mukamas pyöräilijöinä ylittämään autotiet suojateitä pitkin eri vauhdeilla ja kolareita tuli. Pitkä projekti mutta luulisin hieman herätelleen ajatuksia.
 
Ensin valitat, että pyöräilijän olisi pitänyt jarrutella risteykseen, jossa tällä ei ollut yhtään väistettävää, ja heti perään siitä, että autot jarruttelevat turhaan risteystä lähestyessä.

Tämä asenne ärsyttää autoilijoissa. Ei pyöräilijöillä pitäisi olla mitään syytä joutua oman turvallisuutensa vuoksi jarruttelemaan paikoissa, joissa ajoradalta tulevilla on väistämisvelvollisuus. Ei siellä ajoradallakaan hidastella turhaan.

Kieltämättä, ei tullut edes mieleen että asioilla pieni yhteys. :) Paitsi tietty sen verran että pyöräilijähän on tietysti väistettävää tässä tilanteessa: ne isommalla tiellä suoraan menevät... Mutta se offtopicista tähän ketjuun.
 
Pyöräilijät ja kävelijät monesti tosiaan vetävät pelottovan rohkeasti tien yli katsomatta pätkääkään a) tuleeko auto ja b) onko autoilija huomannut hänet. Luottamus on ilmeisen kova, jos on "oikeus". Pyöräilyketjussa toki saa huutoa ehdotuksesta, että josko pitäisi varautua siihen, että väistämisvelvollinen ei väistäkään :| Kyllä useimmat autoilijat kuitenkin jotenkin varautuvat siihen, että kolmion takaa saattaa joku tulla kylkeen. Varautumisen aste kasvaa sitä mukaa mitä todennäköisemmäksi kolari kasvaa. Ei toki auta siihen, että jos väistämisvelvollinen käyttäytyy "oikein", mutta sitten ei jostain syystä ymmärräkään väistää. Esim. auto pilarin takana tai puhdas ajatuskatkos.
 
Kyllä tuo torven käyttö suomalaisessa ajokulttuurissa on sen verran agressiivinen teko, että en kyllä ensimmäisenä moiseen alkaisi. Eikä siitä ole edes mitään hyötyä, kun ei se pyöräilijä tai autoilija edes ymmärrä miksi sitä torvea soitetaan.
 
Kyllä tuo torven käyttö suomalaisessa ajokulttuurissa on sen verran agressiivinen teko, että en kyllä ensimmäisenä moiseen alkaisi. Eikä siitä ole edes mitään hyötyä, kun ei se pyöräilijä tai autoilija edes ymmärrä miksi sitä torvea soitetaan.

Kyllä minä soitan torvea ihan välittömästi kun joku urpoilee edessä. Prätkällä pakko huudattaa rajoitinta vasten kun ei se sorsapilli edes kuulu sinne auton sisään.
 
Tuossa taas töissä ajellessa joku jäi kiltisti antamaan tietä noille fillaristeille. Torven soitteluun en ole vielä ruvennut, mutta varmaan jatkossa annan soida niin kauan kun siinä tien tukkona tönöttää.
Joku voi miettiä sujuvoittavansa liikennettä, kun ei pakota fillaristia kävelemään yli.
 
Mun mielestä ainoa ongelma siinä, että edessäajava päästää fillarin luopumalla etuajo-oikeudestaan on se että se opettaa fillaristille vääriä käyttäytymismalleja. Eipä siinä nyt oikeasti pitäisi takanatulijalla olla nokankoputtamista jos edessäolija taajamassa jarruttelee.
 
Mun mielestä ainoa ongelma siinä, että edessäajava päästää fillarin luopumalla etuajo-oikeudestaan on se että se opettaa fillaristille vääriä käyttäytymismalleja.
Tämähän se juuri on koko pointti tässä asiassa. Kohteliaisuus kuuluu sivistykseen ja jossakin määrin liikenteeseenkin, mutta ei kuitenkaan tällaisissa tilanteissa.
 
Millä perusteella sen fillaristin olisi pakko kävellä yli? Voihan se odottaa sellaista väliä, että pääsee ajamaan yli.
Miksi odottaa, kun taluttaessa on jalankulkija ja pääsee etenemään sujuvammin? Valot on se paikka missä jalankulkijan tulee odotella.
 
Mun mielestä ainoa ongelma siinä, että edessäajava päästää fillarin luopumalla etuajo-oikeudestaan on se että se opettaa fillaristille vääriä käyttäytymismalleja. Eipä siinä nyt oikeasti pitäisi takanatulijalla olla nokankoputtamista jos edessäolija taajamassa jarruttelee.

Tämä ei ole ainoa ongelma. Vastaantulevalle autotiellä ajavalle on moinen täydellinen yllätys ja vaaratilanne on valmis kun pyöräilijä yhtäkkiä lähtee ylittämään tietä. Useasti eivät muista toiseen suuntaan katsoa, vaikka edelleen pitäisi myös toisesta suunnasta tulevaa autoa väistää.
 
Mulla kanssa joku täti pysähtyi tänään kotimatkalla vaikka oli viides jonossa. :bored:

Koska toisesta suunnasta ei tullut ketään niin menin sitten.

Tasan tarkkaan tiedän miten pitäisi mennä kun pyörällä liikun, mutta kun ei niin ei...:facepalm:
 
Fillaristinahan voit jalkautua jos sulle annetaan tilaa. Tällöin toisen suunnan liikenteen kanssa ei ole ongelmia ja ehkä autoilijakin havaitsee "ongelman". Mulle antoi kerran etuajo-oikeutettuna liikkunut poliisin maija tietä niin jalkauduin siinäkin.
 
Fillaristinahan voit jalkautua jos sulle annetaan tilaa. Tällöin toisen suunnan liikenteen kanssa ei ole ongelmia ja ehkä autoilijakin havaitsee "ongelman". Mulle antoi kerran etuajo-oikeutettuna liikkunut poliisin maija tietä niin jalkauduin siinäkin.

Oikeesti? Ei vittu että poliisikin vielä...
 
Kyllä niitä silti yllättävän paljon on. Rajoitettu määrä saattaa tosin toimia ilmiötä pahentaen, eli ei varmaan monellakaan tule ajateltua koko asiaa, jos ei noita paikkoja ole päivittäisellä reitillä.


Se "joku kumman syy" on yleensä joku seuraavista:

a.) Ei ymmärretä, että tukitaan kelvin käyttäjien eteneminen, tai ei ole huomattu, että sillä olisi ketään liikkumassa. Tämä on varmaan se yleisin syy, vaikkakaan ei ainoa.
b.) Ei nähdä risteävälle tielle kunnolla (fillarin ratin takaa tilanne saattaa näyttää toiselta).
c.) Yritetään "pyytää" risteävän tien käyttäjiltä tilaa liittyä väliin. Joskus onnistuu joskus ei, mutta silloin ei ainakaan onnistu, jos seisoo liian kaukana.
d.) Luultiin että ehditään sopivaan väliin, mutta se ei onnistunutkaan ja piti pysähtyä, eikä peruuttaminen ole enää vaihtoehto.

Väärinhän siinä päällä on seisoa, se on selvää, mutta tuossa nyt kuitenkin muutama syy siihen miksi niin tapahtuu.

Henkilökohtaisesti aina fillaroidessa jos tällainen tilanne tulee vastaan, yritän muistaa nämä mahdollisuudet ja kallistan/käännän rattia ohittaen auton semi-sujuvasti sen takapuolelta tai missä nyt sitten onkaan tilaa. Osa porukasta toimii toisin, vetäen herneen nenään ja alkaen huutamaan ja potkimaan autoa tms. Oletan, että näillä on eri mallin fillari, joissa kääntyvyys on merkittävästi rajoitetumpi. :D

Kyllä näissä tilanteissa useinmiten tilanne on se ettei sieltä suojatien takaa vain yksinkertaisesti näe risteävää liikennettä ja on mentävä suojatien päälle. Suojatien edessä ei taasen ole tilaa autolle.

Ja syynä näihin on huono liikenne suunnittelu tai kaupungin/kunnan vihersuunnittelu jossa näkemät estetään.
 
Fillaristinahan voit jalkautua jos sulle annetaan tilaa. Tällöin toisen suunnan liikenteen kanssa ei ole ongelmia ja ehkä autoilijakin havaitsee "ongelman". Mulle antoi kerran etuajo-oikeutettuna liikkunut poliisin maija tietä niin jalkauduin siinäkin.
Ei kyllä kiinnosta pätkääkään alkaa jumppaamaan edestakaisin pyörän päältä ihan vaan sen vuoksi että joku urpo pysähtyy väistämisvelvollisena jumittamaan suojatien eteen. Toki sillä tavalla voi turvata itsensä sen toisen kaistan liikenteen osalta, mutta mieluummin näkisin, että kaikki ajavat sääntöjen mukaan, niin ei tarvitse säätää.
 
Olipahan erikoinen liike maantiellä vasemmalle kääntyneeltä. Tie leveni oikealle sujuvan ohituksen mahdollistamiseksi, mutta kääntyjäpä kurvasikin tien oikeaan reunaan levennykselle ja alkoi sieltä kääntymään vasemmalle. Jäi vielä odottamaan vastaantulijoita auto keskellä kaistaa n. 45 asteen kulmassa. :confused:
 
Olipahan erikoinen liike maantiellä vasemmalle kääntyneeltä. Tie leveni oikealle sujuvan ohituksen mahdollistamiseksi, mutta kääntyjäpä kurvasikin tien oikeaan reunaan levennykselle ja alkoi sieltä kääntymään vasemmalle. Jäi vielä odottamaan vastaantulijoita auto keskellä kaistaa n. 45 asteen kulmassa. :confused:

Motarin rampin päässä yks teki ihan saman tempun. Ramppihan oli luonnollisesti 1 kaistainen&suuntainen. Ryhmittyi aivan oikeaan reunaan, laittoi vilkun päälle ja lähti liittymään seuraavalle tielle, vasemmalta tulevan etuajo-oikeutetun eteen - etuajo-oikeutetun, joka väisti penkan kautta sen mitä kaiteet antoivat periksi, refleksit oli hyvät.

Itte ihmettelen ajoväylän vasemmalle reunalle ryhmittyneenä mitä juuttaan taavettia tuo Volle kuski ajatteli joka kolmion takana ei osaa ryhmittyä, ei tunne ajovuoroaan ja likimain pysähtyy risteykseen huomatessaan vasemmalta lähestyvän etuajo-oikeutetun ajoneuvon.
 
Meikkaavat/puhelinta räpläävät/mitä lie säätävät ihmiset liikennevaloissa. Vaihtuu vihreelle, ei tapahdu mitään, vaikka pitäisi olla jo menossa. Kyllä sitä muutaman sekunnin kuluttua on pakko torvea painaa, muuten menee valot ohi tai sitten kukaan muu ei pääse valoista. Tänään sama kuvio kahdesti Tampereella. Onneksi on hyvät torvet, niin kuuluu nykyaikaisten hyvin äänieristettyjen autojenkin sisään.
 
Bemarissa on kiva äänitorvi. Tekisi mieli painaa useammin ihan vaan tyydyttävän "painu v*ttuun siitä edestä" äänen takia, mutta eipä tuota kehtaa. Ja juuri tuo, että kun ei osata perkele lähtä liikkeelle. Viikko sitten jouduin painamaan Opelin tööttiä kahdessa risteyksessä 20-sekunnin sisällä kahdesti kun edessä säädetään eikä saada romukasoja liikkeelle. Jeesus kun se on vaikeeta.
 
Bemarissa on kiva äänitorvi. Tekisi mieli painaa useammin ihan vaan tyydyttävän "painu v*ttuun siitä edestä" äänen takia, mutta eipä tuota kehtaa. Ja juuri tuo, että kun ei osata perkele lähtä liikkeelle. Viikko sitten jouduin painamaan Opelin tööttiä kahdessa risteyksessä 20-sekunnin sisällä kahdesti kun edessä säädetään eikä saada romukasoja liikkeelle. Jeesus kun se on vaikeeta.
-No kun lähtijän pitää kirjoittaa jollekin foorumille "mikä ärsyttää liikenteessä", kun joku vaan tööttäilee tuolla takana....? :think:
 
Tässä pari:

-Pysäköinti
Reissutöissä tulee jonkun verran vietettyä hotelliöitä ja "pääsee" pysäköimään parkkihalliin. Nämä nyt jo lähtökohtaisesti ovat monesti mitoitettu korkeintaan Smart-kokoluokan autoille, mutta mahtuu sinne nykyautojakin. Monesti vaan näkee niin uskomattomia suorituksia pysäköinnissä, että monet ruudut jäävät käyttämättä kun ei vaan yksinkertaisesti mahdu. Olisi kohteliasta muita kohtaan vilkaista autolta lähtiessä, että jäiköhän se oma auto sinne viivojen sisäpuolelle.

-Vakionopeusajelijat
Nämä sankarit jotka 80-rajoituksella tulevat puskuriin kiinni ja menevät ehkä ohi, ja rajoituksen vaihduttua sataseen ovat taas edessä kun nyt ei enää huvitakaan ajaa ylinopeutta, vaan mennään alle. Toki nämä tapaukset voi johtua siitä, ettei tunne tietä ja ei huomaa rajoituksen vaihtumista.
 
Tyhjän odottajat. Risteyksissä ja liikenneympyröissä joissa hyvä näkyvyys, jäädään odottamaan tyhjän takia. Miten edempää ei näe että sieltä ei tule ketään jos itse jo taaempaa näen. Toki yleensä vanhuksia tai muuten ylivarovaisia mutta välillä ärsyttäviä kun liikenne hidastelee ämpyilijöiden takia.
 
Alinopeus. Ajetaan siis 100 alueella jotain 75-100 väliltä (mittarinopeus). Ni miten se kaasupoljin löytyy ku tulee ohituskaista. Stana. Tänään taas tossa 9-tiellä oli näitä sankareita matkassa lähes jokasen ohituskaistan kohdalla Jyv-Tre välillä. Jos ajaa sit alinopeutta ni ajais sitä nyt sillon ohituskaistojen kohdalla kans. Sai taas painaa melkeen 120 mittariin et pääsi näistä sankareista ohi. Ja tietenki ku ohituskaista loppus ni sinne ne hävis aika nopeesti jonnekki horisonttiin. Muuten ei olis varmaan vituttanu mut liikennettä sen verran kuitenki ettei oikeen muissa kohdissa päässy ohi.

Ja sit on hälytysajossa olevat ajoneuvot. Mikä vittu siin on et niitä ei päästetä ohi. Tuli vaan pari vastaan ja ei elettäkään niiltä vastaan tulevilta et ne koittais väistää samaan suuntaan menevää hälytysajoneuvoa.
 
Poliisin pitäisi kyllä pitää joskus kännykänkäytön tehovalvontaa ja ankaraa rapsua kaikille, jotka sitä räplää liikenteessä.

Ton ku tekis ni sakkotulot pomppais taivaisiin. Vaik joku siviili auto/poliisi kattomaan noita ni alkais rapisemaan. Tosta saa usein muistuttaa vaimooki et sä keskityt liikenteeseen, siel kännykässä ei oo MITÄÄN mikä olis niin tärkeetä et tarttee sitä räplätä.
 
Alinopeus. Ajetaan siis 100 alueella jotain 75-100 väliltä (mittarinopeus). Ni miten se kaasupoljin löytyy ku tulee ohituskaista. Stana. Tänään taas tossa 9-tiellä oli näitä sankareita matkassa lähes jokasen ohituskaistan kohdalla Jyv-Tre välillä. Jos ajaa sit alinopeutta ni ajais sitä nyt sillon ohituskaistojen kohdalla kans. Sai taas painaa melkeen 120 mittariin et pääsi näistä sankareista ohi. Ja tietenki ku ohituskaista loppus ni sinne ne hävis aika nopeesti jonnekki horisonttiin. Muuten ei olis varmaan vituttanu mut liikennettä sen verran kuitenki ettei oikeen muissa kohdissa päässy ohi.

Ja sit on hälytysajossa olevat ajoneuvot. Mikä vittu siin on et niitä ei päästetä ohi. Tuli vaan pari vastaan ja ei elettäkään niiltä vastaan tulevilta et ne koittais väistää samaan suuntaan menevää hälytysajoneuvoa.
Keskisuomalainen vitsaus. Vuodesta 2002 asti olen kironnut kun juurikin tuolla päin on tapa, ei poikkeus, ajaa ohituskaistan kohdalla silmitöntä ylinopeutta - jos joku MULKKU(normaalikuljettaja) pääsee tällaisesta älykääpiöstä ohi, se tulee uudestaan ohi vähintään Suurajojen ajolinjoilla - ihan millon tahansa.
Siksi vältän ajamasta Tamperetta pohjoisemmaksi.
 
Keskisuomalainen vitsaus. Vuodesta 2002 asti olen kironnut kun juurikin tuolla päin on tapa, ei poikkeus, ajaa ohituskaistan kohdalla silmitöntä ylinopeutta - jos joku MULKKU(normaalikuljettaja) pääsee tällaisesta älykääpiöstä ohi, se tulee uudestaan ohi vähintään Suurajojen ajolinjoilla - ihan millon tahansa.
Siksi vältän ajamasta Tamperetta pohjoisemmaksi.

Joo toi on kyl joku vitsaus sielläpäin. Tullu ajeltua tota väliä vuodesta 2008 asti ja aina sama homma. Varsinki ku on enemmän liikennettä.
 
Keskisuomalainen vitsaus. Vuodesta 2002 asti olen kironnut kun juurikin tuolla päin on tapa, ei poikkeus, ajaa ohituskaistan kohdalla silmitöntä ylinopeutta - jos joku MULKKU(normaalikuljettaja) pääsee tällaisesta älykääpiöstä ohi, se tulee uudestaan ohi vähintään Suurajojen ajolinjoilla - ihan millon tahansa.
Siksi vältän ajamasta Tamperetta pohjoisemmaksi.
Jännä yleistys. En kykene omien kokemusten perusteella allekirjoittamaan tätä mitenkään juuri nimenomaisesti Keski-Suomea koskettavaksi ilmiöksi, vaan pikemminkin yleisesti ohituskaistojen käyttäytymismalliksi. Toki varsinkin nelostien varrella Lahti-JKL -välillä on paljon ohituskaistoja, joten tunne voi johtua siitäkin.

Jos muuten itse ohittaa jonkun "silmitöntä ylinopeutta ajavan älykääpiön", niin perinteisen laskuopin mukaan ohittaja ajaa vielä silmittömämpää ylinopeutta. Pata kattilaa ja silleen. :D
 
Meikkaavat/puhelinta räpläävät/mitä lie säätävät ihmiset liikennevaloissa. Vaihtuu vihreelle, ei tapahdu mitään, vaikka pitäisi olla jo menossa. Kyllä sitä muutaman sekunnin kuluttua on pakko torvea painaa, muuten menee valot ohi tai sitten kukaan muu ei pääse valoista. Tänään sama kuvio kahdesti Tampereella. Onneksi on hyvät torvet, niin kuuluu nykyaikaisten hyvin äänieristettyjen autojenkin sisään.
Joskus on oikeitakin ongelmia, kerran piti nousta autosta ja avata konepelti tai oikeastaan monta kertaa, laturin liitin oli löystynyt ja kontakti hävisi aika helposti, jolloin sähköt hävisi. Tietysti olin ensimmäinen valoissa, kesken risteyksen piti potkia jalallakin vauhtia. En muista monta yritystä piti tehdä, että pääsin risteyksen yli. Siinä olisi torveilu vain hidastanut asiaa.
 
@Kautium ei ole kertaa, kun tuolla on ajanut, ettei tämä olisi ollut pelin henki.
Se pata ohittaa kattilan kun kattila epähuomiossa ei tajua puolustaa alinopeussuoritustaan koko 70km/h@100km/h pätkän ajan.
 
Itse olen todennut, että tämä ei voi johtua mistään muusta kuin siitä ettei seurata niitä liikennemerkkejä. Kunpa kaikkiin autoihin tulisi pakolliseksi varusteeksi järjestelmä mikä ilmoittaa kuskille tuulilasissa sen hetkisen rajoituksen. Ja jos ei kiihdytä siihen nopeuteen niin auto automaattisesti ajaisi tiensivuun pysähdyksiin.
Tasanopeusnutaajia, vakkari on säädetty 90:iin ja sitä sitten pidetään olipa rajoitus 80 taikka 100.
 
@Kautium ei ole kertaa, kun tuolla on ajanut, ettei tämä olisi ollut pelin henki.
En minä sitä epäilekään. Minun kokemusten mukaan se ei kuitenkaan ole mikään erityinen ilmiö juuri Keski-Suomessa, vaan kaikkialla missä ohituskaistoja ylipäätään on. Ohituskaistoilla ohitetaan, ullatyys! Toiset vaan tekevät sen muita vauhdikkaammin, mutta ei sen luulisi olevan niiltä ohitettavilta pois.

Se on sitten taas ihan eri asia, jos kaahailija jää ohituskaistan jälkeen jumittamaan alinopeutta, mutta näitä on onneksi aika harvassa.
 
on niistä ohituiskaistan kohdalla kiihdyttäjistä se hyöty että pääsee itsekkin välillä ruuhka aikaan oikeaa kaistaa ohi useammasta autosta,kun vasemman kaistan tukkii joku vakkari päällä ohittelija ja sen perässä useampi valojen vilkuttelija/tööttäilijä :D
 
Alinopeus. Ajetaan siis 100 alueella jotain 75-100 väliltä (mittarinopeus). Ni miten se kaasupoljin löytyy ku tulee ohituskaista. Stana. Tänään taas tossa 9-tiellä oli näitä sankareita matkassa lähes jokasen ohituskaistan kohdalla Jyv-Tre välillä. Jos ajaa sit alinopeutta ni ajais sitä nyt sillon ohituskaistojen kohdalla kans. Sai taas painaa melkeen 120 mittariin et pääsi näistä sankareista ohi. Ja tietenki ku ohituskaista loppus ni sinne ne hävis aika nopeesti jonnekki horisonttiin. Muuten ei olis varmaan vituttanu mut liikennettä sen verran kuitenki ettei oikeen muissa kohdissa päässy ohi.
Tällainen tuli eilen eteen. Ajelin takana jonkun kymmenen kilometriä ja edellä olleen nopeus oli tasaisesti n. 95 km/h. Ennen ohituskaistaa oli 80 km/h alue, jolla nopeus tippui (ei kyllä rajoitukseen asti), mutta n. kilometri ennen ohituskaistaa kun alkoi satanen, ei nopeudelle tapahtunut mitään. Ehkei huomannut kylttiä.

Ohituskaistanalussa vaihdoin vasemmalle ja adaptiivinen vakkari nosti nopeuden takaisin asetettuun 100 km/h gepsin mukaan, vaan välimatka alkoikin vain kasvaa :confused:

Ohitin sitten reippaasti ja vauhdin pudottua takaisin mittarin mukaan n. 110 km/h, todellisen nopeuden ollen tuolloin n. 105 km/h, katselin takapeilistä että ohitettava alkaa taas saavuttaa. Ajelin sitten sitä vauhtia ohituskaistan loppuun ja käytännössä heti ohituskaistan loputtua, jyrkästä alamäestä huolimatta, jäi ohitettu kauas taakse.
 
-Vakionopeusajelijat
Nämä sankarit jotka 80-rajoituksella tulevat puskuriin kiinni ja menevät ehkä ohi, ja rajoituksen vaihduttua sataseen ovat taas edessä kun nyt ei enää huvitakaan ajaa ylinopeutta, vaan mennään alle. Toki nämä tapaukset voi johtua siitä, ettei tunne tietä ja ei huomaa rajoituksen vaihtumista.
Jos kyseessä on isompi paku ja se on rekisteröity kuorma-autoksi niin siinä voi olla rajoitin asetettu 90km/h. Silloin siinä on myös katsastusta varten tarkistettu todellisen nopeuden näyttävä piirturin nopeusmittari ja aika usein porukka ajelee mittarin mukaan 80km/h eli todellista 70-75km/h.
 
- Kännykän käyttö ajon aikana. Tästä on jo muodostunut vitsaus ainakin PK-seudulla, ja varmasti muuallakin. Kehällä näkee tätä, että näyttää kun kuski olisi kännissä, kun ei pysytä kaistalla tai ainakin seilataan laidasta laitaan. Aina paljastuu että siellä on puhelin kädessä ja sen näpytys menossa. Sitten valoissa pisti silmään kun olin katua ylittämässä kun kahdeksasta kääntyvästä autosta neljällä oli kännykkä oikeassa kädessä. Oli melko koominen effekti kun ohi vilisee autoja joiden kuljettajalla kädessä samassa paikkaa luuri. Perään ajojakin on tutuille käynyt kun ovat valoissa olleet, ja aina peräänaja näppäillyt puhelinta.

- Ruuhkaiselle erkaantumiskaistalle tunkeminen viime hetkellä. Tätä tapahtuu jatkuvasti ja arviolta 25% kulkijoista tekee tätä ruuhka-aikana. Aiheuttaa että kaista ruuhkautuu ja pysähtyy/hidastuu pahasti takanapäin.
 
- Ruuhkaiselle erkaantumiskaistalle tunkeminen viime hetkellä. Tätä tapahtuu jatkuvasti ja arviolta 25% kulkijoista tekee tätä ruuhka-aikana. Aiheuttaa että kaista ruuhkautuu ja pysähtyy/hidastuu pahasti takanapäin.
Pahin näkemäni kohta on Turun väylän erkanemistie Kehä 2:lle. Siinä kohtaa on satasen rajoitus. Iltapäivisin jono Kehälle pitkälle yli aiemman liittymän. Jotkut ääliöt sitten vetävät jonon ohi, ja keskimmäisellä (satasta vetävällä) kaistalla kokevat oikeudekseen hidastaa pysähtyneen jonon vauhtiin päästäkseen jonon keulille. Keskellä moottoritietä.

Jos ei liittyminen liikennettä vaarantamatta onnistu, niin silloin mennään liittymän ohi ja kierretään seuraavan liittymän kautta. Se on tietysti ikävää, mutta ainoa vaihtoehto. Sen lisäksi, että pysähtymällä moottoritiellä altistaa itsensä peräänajon riskille, vielä vaarallisempaa on aiheuttaa kaistojen välille 100 km/h:n vauhtieron. Koko liikenne puuroutuu ja yhden törttöily vaarantaa ja vaikeuttaa satojen muiden etenemistä.

Kun näette moista törttöilyä niin ahkerasti vaan torvea. Niin paljon kuin pystyy.
 
Viimeksi muokattu:
Pahin näkemäni kohta on Turun väylän erkanemistie Kehä 2:lle. Siinä kohtaa on satasen rajoitus. Iltapäivisin jono Kehälle pitkälle yli aiemman liittymän. Jotkut ääliöt sitten vetävät jonon ohi, ja keskimmäisellä (satasta vetävällä) kaistalla kokevat oikeudekseen hidastaa pysähtyneen jonon vauhtiin päästäkseen jonon keuluille. Keskellä moottoritietä.

Jos ei liittyminen liikennettä vaarantamatta onnistu, niin silloin mennään liittymän ohi ja kierretään seuraavan liittymän kautta. Se on tietysti ikävää, mutta ainoa vaihtoehto. Sen lisäksi, että pysähtymällä moottoritiellä altistaa itsensä peräänajon riskille, vielä vaarallisempaa on aiheuttaa kaistojen välille 100 km/h:n vauhtieron. Koko liikenne puuroutuu ja yhden törttöily vaarantaa ja vaikeuttaa satojen muiden etenemistä.

Kun näette moista törttöilyä niin ahkerasti vaan torvea. Niin paljon kuin pystyy.
Tuo on kyllä paha paikka Helsingistä päin tultaessa, jos tuo ei ole tuttu paikka. Siinä ei näe mitenkään, että jono on menossa Kehä 2:lle eikä edelliselle Mankkaan/Kauniaisten liittymälle.
 
Pahin näkemäni kohta on Turun väylän erkanemistie Kehä 2:lle. Siinä kohtaa on satasen rajoitus. Iltapäivisin jono Kehälle pitkälle yli aiemman liittymän. Jotkut ääliöt sitten vetävät jonon ohi, ja keskimmäisellä (satasta vetävällä) kaistalla kokevat oikeudekseen hidastaa pysähtyneen jonon vauhtiin päästäkseen jonon keulille. Keskellä moottoritietä.

Jos ei liittyminen liikennettä vaarantamatta onnistu, niin silloin mennään liittymän ohi ja kierretään seuraavan liittymän kautta. Se on tietysti ikävää, mutta ainoa vaihtoehto. Sen lisäksi, että pysähtymällä moottoritiellä altistaa itsensä peräänajon riskille, vielä vaarallisempaa on aiheuttaa kaistojen välille 100 km/h:n vauhtieron. Koko liikenne puuroutuu ja yhden törttöily vaarantaa ja vaikeuttaa satojen muiden etenemistä.

Kun näette moista törttöilyä niin ahkerasti vaan torvea. Niin paljon kuin pystyy.


Juu. Ja samat idiootit vissiin asialla Turuntieltä Kehä 1:lle päin aamulla.

Täysin totta tuo 100km/h ero kaistojen välillä Kehä II:n kohdalla. Itse olen ainakin kokenut että parempi vetää oikeanpuolista kaistaa ohi, koska aina siellä joku pysähtyy keskimmäiselle kaistalle ja yrittää tunkea väliin vasemmalle...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 831
Viestejä
4 567 337
Jäsenet
75 029
Uusin jäsen
Wisbargo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom