Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Valoisan aikaan pitkien valojen käytössä ei mielestäni ole mitään huonoa. Jos sillä säästetään yksikin motoristi, niin minusta haitta/hyötysuhde on aika mainio. Eikä ne kyllä paljoa häiritse. Taitaa häiritä samoja kuskeja, jotka pimeällä alkaa kahden kilometrin päästä räpsytteleen, että pitäs vaihtaa lyhyille...
Monta autoilijaa säästettäisiin toimimalla samoin? Pitkät päälle, mielellään keulalla se halvin kiinan Led patteri joka valaisee enemmän taivasta kuin tietä...
Muoks. Itse ajanut yli kymmenen vuotta moottoripyörällä ja väitän että pitkät päällä ajaminen ei pelasta yhtään ketään, etenkin syksyn hämärillä päinvastoin. Sen lähestyvän "valopallon" nopeutta/etäisyyttä on vaikea arvioida. Lisäksi moni perinteisistä onnettomuuksista joissa auto kääntyy pyörän eteen olisi vältettävissä jos tangon takana oleva omaisi itsesuojeluvaistoa, sen 100km/rajoitetun risteyksen läpi ei ole pakko ajaa 120km/h mittarinopeutta jos näkee että mummo on vilkku päällä kääntymässä käyttämäsi kaistan yli.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä tuolla tien päällä suurin osa moottoripyöräilijöistä tuntuu ajelevan pitkillä. Kirkkaana kesäpäivänä sen ymmärrän jotenkin mutta jo pilvisellä ilmalla siitä pitkien käyttämisestä ei ole oikeastaan mitään hyötyä.
 
Näin aktiivimotoristina on pakko todeta, että en ole nähnyt tällä ajokaudella kuin yhden moottoripyörän, jossa oli pitkät valot päällä. Tiedä sitten kuinka isosta 'ongelmasta' kirjoittajan mukaan on kysymys vai onko tässä jotain alueellista eroavaisuutta.

Tänään Turuus klo 20:30-20:45 ja 15 kilsaa. Kolme pyörää pitkät päällä taajamassa, auringonpaisteessa. Varmaan saman verran näin normivaloilla ajavia mutta eihän niitä huomaa voi olla enemmänkin. :lol:

Mun mielestä on ihan ok jos vaikka isompi letka on pienemmällä tiellä että ensimmäinen pyörä käyttää pitkiä. Kun kruisailee motarilla niin en näe syytä miksi ajaisin pitkillä.
 
Valoisan aikaan pitkien valojen käytössä ei mielestäni ole mitään huonoa. Jos sillä säästetään yksikin motoristi, niin minusta haitta/hyötysuhde on aika mainio. Eikä ne kyllä paljoa häiritse. Taitaa häiritä samoja kuskeja, jotka pimeällä alkaa kahden kilometrin päästä räpsytteleen, että pitäs vaihtaa lyhyille...
Jokainen onnettomuus on liikaa, totta. Itse en räpsyttele vastaantulijoille jos on syytä vaan heitän takaisin pitkille:geek:.

Omastamielestäni moottoripyörän selässä on niin monta muuta mahdollisuutta joutua onnettomuuteen että jos pientä niistä torjuu pitkillävaloilla ja huomioliiveillä niin ei tunne niitä todellisia riskejä eikä pitäisi olla matkalla lainkaan. Mutta jokainen tavallaan ja varma on varmaa.
 
Tampereella jotkin mopoauto sankarit ovat päättäneet että koslahan näyttää hienommalta kun ajetaa kaikki vtun tuuning valot päällä ja ylös suunnattuna. Ja pleksi tietysti rämisee huonon musiikin tahtiin.
 
Kyllä tuolla tien päällä suurin osa moottoripyöräilijöistä tuntuu ajelevan pitkillä. Kirkkaana kesäpäivänä sen ymmärrän jotenkin mutta jo pilvisellä ilmalla siitä pitkien käyttämisestä ei ole oikeastaan mitään hyötyä.
En kyllä ole keksinyt, mitä hyötyä pitkistä olisi oman kyvyyden kannalta aurinkoisella säällä. Ei se hitusen lisääntynyt valoteho voita kirkasta auringonpaistetta yhtään sen paremmin sivulta tullessa. Vastaantullessakaan valo ei erotu mitenkään merkittävästi kauempaa, kunhan näyttää omituiselta ja sopivasti ylöspäin sojoittaessaan häikäisee hitusen.
 
... tai sitten se on Volvo. Mulla ei vaan V70 (mk2) aikoinaan taittunut kaikilla parkkipaikoilla siinä tilassa mikä kahden rivin välissä on (sama homma esim. U-käännöksessä kaupungilla; siinä missä A6 tai E-mersu menee heittämällä ympäri piti Vollella vekslata)... :D

Mulla Audi S8 menee kyllä ruutuun, mutta suoraan sitä harvoin saa, jos kummallakaan puolella on autoja. Eli useimmiten pitää ruutuun ajamisen jälkeen oikaista auto, eli, peruuttaa ja sitten saa ruutuun ajettua suoraan. Vaikka miten yrittäisi vastapäätä olevien autojen takapuskureita hipuen kaukaa kääntyä ruutuun, niin ei käänny kerrasta mun ajotaidoilla.
 
En kyllä ole keksinyt, mitä hyötyä pitkistä olisi oman kyvyyden kannalta aurinkoisella säällä. Ei se hitusen lisääntynyt valoteho voita kirkasta auringonpaistetta yhtään sen paremmin sivulta tullessa. Vastaantullessakaan valo ei erotu mitenkään merkittävästi kauempaa, kunhan näyttää omituiselta ja sopivasti ylöspäin sojoittaessaan häikäisee hitusen.

Itse ajoin prätkäkortin n. 10v sitten ja silloin ihan autokoulun kouluttaja ohjeisti pitämään pitkiä päällä aurinkoisella säällä. Varmaankin koulukohtaista ohjeistetaanko siihen vai ei.
 
Itse ajoin prätkäkortin n. 10v sitten ja silloin ihan autokoulun kouluttaja ohjeisti pitämään pitkiä päällä aurinkoisella säällä. Varmaankin koulukohtaista ohjeistetaanko siihen vai ei.

Yleensä tuota ohjetta annetaan tilanteisiin jossa aurinko paistaa selän takaa.
 
Meinasinpa saada auton ovesta pyörätiellä. Jonkun huoltofirman auto oli parkkeerannut keskelle pyörätietä rinnakkaisella pyörätie/jalkakäytävällä ja avasi ovensa katsomatta juuri kun olin ohittamassa pyörällä. Katukiveyksen päässä olisi ollut kolme vapaata parkkipaikkaa, joista olisi kuitenkin joutunut maksamaan. Selityksenä parkkipaikkavalinnalle ammattilainen ilmoitti olevansa menossa tekemään huoltoa. En jäänyt tarkemmin kyselemään, miten tästä sitten muodostui pakottava tarve jättää auto pyörätielle.
 
Meinasinpa saada auton ovesta pyörätiellä. Jonkun huoltofirman auto oli parkkeerannut keskelle pyörätietä rinnakkaisella pyörätie/jalkakäytävällä ja avasi ovensa katsomatta juuri kun olin ohittamassa pyörällä. Katukiveyksen päässä olisi ollut kolme vapaata parkkipaikkaa, joista olisi kuitenkin joutunut maksamaan. Selityksenä parkkipaikkavalinnalle ammattilainen ilmoitti olevansa menossa tekemään huoltoa. En jäänyt tarkemmin kyselemään, miten tästä sitten muodostui pakottava tarve jättää auto pyörätielle.
Nyt on jännä. Mulle kävi tänään täsmälleen samoin kun poljin lounaalla Viikin läpi. Sillä erotuksella etten jäänyt juttelemaan. Moottoripyörällä olen (harjoittelemalla) oppinut että jokainen liikkuva kohde on potentiaalinen riski, joten äkillisetkään väistöt ei enää edes nosta pulssia.
 
Itse ajoin prätkäkortin n. 10v sitten ja silloin ihan autokoulun kouluttaja ohjeisti pitämään pitkiä päällä aurinkoisella säällä. Varmaankin koulukohtaista ohjeistetaanko siihen vai ei.
Jos korttina oli A1 niin vinkki johtui siitä että piikeissä on lämpötuikut lähivaloina. Oikeissa pyörissä alkaa olla jo kuviota myöten (yksisilmäiseen) autoon verrattavissa oleva valaistus.
 
Jos korttina oli A1 niin vinkki johtui siitä että piikeissä on lämpötuikut lähivaloina. Oikeissa pyörissä alkaa olla jo kuviota myöten (yksisilmäiseen) autoon verrattavissa oleva valaistus.
Juurikin näin mutta miten se menisi perille näille uudemmalla kalustolla ajaville harrastajille.
Omakohtaista kokemusta on esim. kun isäntä ajoi takana -18 mallisella Aprilia maantie-endurolla. Lamppu suunnilleen samalla korkeudella kuin mun auton taustapeili. Ekana luulin että takana on poliisi ja haluaa huomioni mutta onneksi oli vain joku pelkääjä. Pitkien valojen käyttöön kuuluu kuitenkin ohje mitä pitää tehdä vastaantulijan kanssa tai saavutettaessa edellä ajava.
 
Kohta tulee uusi ärsyttävyys, jatkossa A1 kortilla saa ajaa kevytautoa.
On sentään A1 kortti ettei mikään AM tai T kortti. Toivottavasti autokoulussa opetettu ajamaan maantiellä, niin osaavat ehkä vähän varoa vs mopokortin ajaneet.


E: väärää propagandaa jaossa.
Trafin sivuilta:
Kevytauto on henkilöautosta muutettu ja muutoskatsastettu ajoneuvo, jonka enimmäisnopeudeksi on rajoitettu 60 km/h. Kevytauton tarkoituksena on tarjota nuorille kuljettajille turvallinen vaihtoehto mopolle ja mopoautolle. Kevytautoa saa kuljettaa samalla ajokortilla kuin mopoautoa (AM/121-, B- tai A-kortit), mutta vain Suomessa.

Eli saa ajaa mopoautokortilla. Parasta paskaa siis.
 
Kohta tulee uusi ärsyttävyys, jatkossa A1 kortilla saa ajaa kevytautoa.

Älkää nyt hyvät ihmiset etukäteen ärsyyntykö kaikesta mahdollisesta tai kuolee vitutukseen ennenaikaisesti :D

Teininä ärsytti vanhemmat ihmiset jotka ojensi ja vittuili kaikesta (mopo pitää liikaa ääntä ja kulkee liian lujaa kun on viritetty tai vaihtoehtoisesti kulkee liian hitaasti ja on edessä liikenteessä) sekä vanhempana ärsyttää teinit jotka eivät osaa tehdä mitään oikein liikenteessä. Ajavat vielä vääränlaisilla vehkeilläkin! Lantapuntit ja jyväjemmaritkin vituttaa kun ovat edessä traktoreineen vaikka mulla olis kiire mökille :mad:
Kaikki joutuu ajelemaan jollain vehkeellä jos on tarve päästä paikasta A paikkaan B ja aina jotakuta korpeaa teet mitä tahansa. Kunhan näyttäisivät sitä vilkkua kun sitä pitää käyttää, asia mistä oon tässäkin langassa avautunut.
 
No nuo lantapuntit lähtee sillä traktorilla aina sinne tien päälle siinä pahimman ruuhkan aikaan. Silkkaa vittuilua se on, koskaan niitä ei näy hiljaiseen aikaan.
Nuo traktorit sentään edes jaksaa joten kuten edetä. Laitetaanpa tilalle pyöräalustainen kaivuri, joka hyytyy pienimmässäkin ylämäessä kävelynopeuteen.
 
Täytyy taas ihmetellä tätä porukan kyvyttömyyttä ja toipertelua tuolla ohituskaistoilla.

Vitostiellä ohituskaistalla joku bmwn katumaasturi ajoi ihan rivakasti sitä vasenta puolta, kunnes noin ohituskaistan puolivälissä, ~1km ennen kaistan päätöstä jäi sitten junkaamaan peräkärryä vetävän pakun rinnalle. Pakun ohittaminen kesti siis lähes kilometrin ja vauhtia oli alle rajoituksen sen jälkeen kun pääsi pakun rinnalle. Kaistan päättyessä sitten takaisin oikealle pakun eteen.

Miksi pitää tulla sinne ohituskaistalle hidastelemaan ja blokata koko kaista ajamalla alinopeutta ja vielä tarkoituksella estää ohittaminen pitkittämällä ohitus koko kaistan pituiseksi?

Sen verran vitutti tuossa että myönnän hiillostaneeni takapuskurissa viimeiset 500m kun ei ohituksesta meinannut tulla mitään. Olisi varmaan pitänyt torvi pohjassa ajaa..
 
Ei varsinaisesti autoilijoiden vika, mutta mikä helvetin trendi tämä pohjamaalinharmaa auton väri on? Näkyy etenkin Audeissa ja Skodissa, mutta myös Fordeissa. En äkkiä keksi miten autosta voisi saada mitäänsanomattomamman näköisen.
 
Ei varsinaisesti autoilijoiden vika, mutta mikä helvetin trendi tämä pohjamaalinharmaa auton väri on? Näkyy etenkin Audeissa ja Skodissa, mutta myös Fordeissa. En äkkiä keksi miten autosta voisi saada mitäänsanomattomamman näköisen.

Se on mukava loskapaskakeleillä kun ei se harmaa lika näy niin hyvin.
 
Ei varsinaisesti autoilijoiden vika, mutta mikä helvetin trendi tämä pohjamaalinharmaa auton väri on? Näkyy etenkin Audeissa ja Skodissa, mutta myös Fordeissa. En äkkiä keksi miten autosta voisi saada mitäänsanomattomamman näköisen.
Perusharmailla ihmisillä perusharmaat autot.
 
Lasketaanko Mersun perinteinen väri tähän?

Edit. Eli onko se harmaa harmaata ja kuinka hopeaista on Mersun hopea .

Edit. Autoissahan ei ole kuin kaksi oikeaa väriä. Toinen on musta ja toinen maranellon punainen. Ikävä kyllä miulla ei taida olla rahaa ikinä tuota toista väriä käyttää.
 
Pohjamaalin harmaa on oikeinkin hieno. Mustat vanteet ja listat vielä niin namskis.
 
Lasketaanko Mersun perinteinen väri tähän?

Edit. Eli onko se harmaa harmaata ja kuinka hopeaista on Mersun hopea .

Edit. Autoissahan ei ole kuin kaksi oikeaa väriä. Toinen on musta ja toinen maranellon punainen. Ikävä kyllä miulla ei taida olla rahaa ikinä tuota toista väriä käyttää.

En puhu nyt siis hopeanharmaasta metalliväristä vaan ihan ei-metallisesta harmaasta.

Koeajossa Skoda Octavia RS – järkevä urheiluauto vai kadehdittava arkiauto?

"Ajankohtainen" totta tosiaan. Hyi helvetti.
 
Sopivalla tiellä pyöräillessä vastaavia ohittajia tulee lähes päivittäin vastaan. Ärsyttää ja pelottaa.
 
Viimepäivinä ollut taas useita nukkumatteja jotka suunnilleen pysähtyy jos niiden tarvitsee kääntyä. Ärsyttäviä kun itse ajaa sellaisen takana ja sitten tämä kääntyy toiselle tielle niin normaalien ihmisten kanssa ajaessa ei juuri tarvitsisi takana himmailla mutta näiden takia pitää jarruttaa reippaasti vaikka turvaväliäkin olisi kunnolla.

Ymmärrän tilanteissa joissa joko huono näkyvyys jalkakäytävälle, risteyksen taakse tai jotain muuta poikkeavaa mutta ihan avonaisia paikkoja, leveitä risteyksiä ja selkeitä näkyvyyksiä niin ei, kun pitää lähes pysähtyä käännyttäessä ettei se kottero vaan kaadu tai muuten satu mitä tahansa.
 
Viimepäivinä ollut taas useita nukkumatteja jotka suunnilleen pysähtyy jos niiden tarvitsee kääntyä. Ärsyttäviä kun itse ajaa sellaisen takana ja sitten tämä kääntyy toiselle tielle niin normaalien ihmisten kanssa ajaessa ei juuri tarvitsisi takana himmailla mutta näiden takia pitää jarruttaa reippaasti vaikka turvaväliäkin olisi kunnolla.

Ymmärrän tilanteissa joissa joko huono näkyvyys jalkakäytävälle, risteyksen taakse tai jotain muuta poikkeavaa mutta ihan avonaisia paikkoja, leveitä risteyksiä ja selkeitä näkyvyyksiä niin ei, kun pitää lähes pysähtyä käännyttäessä ettei se kottero vaan kaadu tai muuten satu mitä tahansa.
Kyllä se on usein pakko hidastaa oikein reilusti, että ehtii esim. kunnolla tsekata ettei takaoikealta tule fillaria tai muuta. En näe mitään pahaa siinä, että risteyksissä kääntymiset hoidetaan rauhallisesti - parantaa huikeasti liikenneturvallisuutta. Suurin osa onnettomuuksista tapahtuu kuitenkin juuri näissä tilanteissa.
 
Varmin keino saada minut hidastamaan kuuuunnnnnnollllla risteyksissä, on painostaa normikadulla nopeusrajoituksen mukaan ajavaa (minä) niin lähellä takapuskuria että peilistä ei näy kuin raivosta pullistuneet silmämunat (hän). Sama pullistuttaa sitten kunnolla. :kahvi:
 
Viimepäivinä ollut taas useita nukkumatteja jotka suunnilleen pysähtyy jos niiden tarvitsee kääntyä. Ärsyttäviä kun itse ajaa sellaisen takana ja sitten tämä kääntyy toiselle tielle niin normaalien ihmisten kanssa ajaessa ei juuri tarvitsisi takana himmailla mutta näiden takia pitää jarruttaa reippaasti vaikka turvaväliäkin olisi kunnolla.

Tosin nelikaistaisella tiellä usein tässä tilanteessa se todellinen typerys on se, joka ajaa sitä oikeanpuoleisinta kaistaa sen kääntyjän perässä jumittaen, kun voisi aivan hyvin ajaa vasenta kaistaa sen ohi.

Ja siten kun itse on myös kääntymässä siellä jonon viidentenä autona niin ne kolme suoraan menevää autoa siinä välissä hidastaa liikennettä ihan turhaan minullekin. Kun jos ne kolme suoraan menevää autoa ajaisivat sitä vasenta kaistaa, ne voisivat vaan ajaa suoraan risteyksen yli kääntyjän ohi, ja liikenne sujuisi nopeammin kaikille muille kuin sille kääntyvälle ensimmäiselle autolle(jolle se sujuisi tasan yhtä nopeasti).
 
Kyllä se on usein pakko hidastaa oikein reilusti, että ehtii esim. kunnolla tsekata ettei takaoikealta tule fillaria tai muuta. En näe mitään pahaa siinä, että risteyksissä kääntymiset hoidetaan rauhallisesti - parantaa huikeasti liikenneturvallisuutta. Suurin osa onnettomuuksista tapahtuu kuitenkin juuri näissä tilanteissa.

Riippuu tietty paikasta, mutta aika monesti sitä kyllä voisi aloittaa katsastaan sitä jalkakäytävää jo ennen sitä risteystä, että ajaako sillä pyöräilijä vai ei. Tällöin riittää pikainen vilkaisu ennen ratin kääntämistä eikä tarvi hidastaa kävelyvauhtiin.
 
Riippuu tietty paikasta, mutta aika monesti sitä kyllä voisi aloittaa katsastaan sitä jalkakäytävää jo ennen sitä risteystä, että ajaako sillä pyöräilijä vai ei. Tällöin riittää pikainen vilkaisu ennen ratin kääntämistä eikä tarvi hidastaa kävelyvauhtiin.
Fiksu kuski seuraa sitä kelvin liikennettä jo pitkään ennen risteystä jos vain mahdollista.
Kyllä ja itsekin teen näin. Kaikilla ei vain kognitiiviset kyvyt tähän riitä, joten antaa heidän hidastaa rauhassa niin paljon kuin tarpeelliseksi kokevat.
 
Kyllä ja itsekin teen näin. Kaikilla ei vain kognitiiviset kyvyt tähän riitä, joten antaa heidän hidastaa rauhassa niin paljon kuin tarpeelliseksi kokevat.

Tässä herää taas vaan kysymys, että jos kyseessä ei ole juuri kortin saanut niin mitä näin vajavaisilla kognitiivisilla kyvyillä varustettu henkilö tekee ratin takana? :)
 
Tässä herää taas vaan kysymys, että jos kyseessä ei ole juuri kortin saanut niin mitä näin vajavaisilla kognitiivisilla kyvyillä varustettu henkilö tekee ratin takana? :)
Se että tuntee itsensä epävarmaksi ei käsittääkseni ole vielä mikään este ajo-oikeuden saamiseksi. Kyllä näitä epävarmoja kuljettajia tuonne mahtuu, siksi on hyvä että ajavat varman päälle eivätkä liian itsevarmasti.

Näitä "en nähnyt" * ja pyöräilijä/jalankulkija/[mikälie] jäi alle tapahtuu kuitenkin yhä ihan liikaa.

* "en nähnyt" on siis sama kuin "en katsonut"
 
Odottelin tuossa liikennevaloissa missä valoilla ohjattu suojatie naaman edessä. Vaihtuu vihreä ja perus kaasua rauhallisesti. Jostain syystä onneksi vilkaisin vasemmalle ja jarrut pohjaan. Joku nuori herra pyörällä sojotteli kolmea kymppiä punaisia päin siitä suojatien yli. Säikähdin nii pirusti ja niin taisi hänkin. Onneksi ei osunut, ei ois ilman kypärää ollut kaunista jälkeä :(
 
Se että tuntee itsensä epävarmaksi ei käsittääkseni ole vielä mikään este ajo-oikeuden saamiseksi. Kyllä näitä epävarmoja kuljettajia tuonne mahtuu, siksi on hyvä että ajavat varman päälle eivätkä liian itsevarmasti.

Näitä "en nähnyt" * ja pyöräilijä/jalankulkija/[mikälie] jäi alle tapahtuu kuitenkin yhä ihan liikaa.

* "en nähnyt" on siis sama kuin "en katsonut"

Se että pää ei käänny ja että huomioi putkinäöllä vain 20 metriä suoraan edessä menevät tapahtumat ei ole epävarmuutta vaan epäpätevyyttä.
 
Eli kun itse en lähes pysähdy aina toiselle tielle kääntyessä = syyllistyn siihen että en huomioi muuta liikennettä?
Ei vaan niitä jotka havainnoinnin takia lähes pysähtyvät ei ainakaan voi sitten tuosta syyttää ja nämä ketkä eivät ympärilleen katso kuuluvat siihen samaan nopeasti kääntyvään massaan jossa on myös havainnointikyvyiltään paremmat henkilöt kuten esim sinä annat ymmärtää olevasi
 
Huomaa kyllä 1-tiellä, että kesälomat ovat alkaneet. Oikean kaistan nopeudet näyttää järjestäen tipahtaneen 20 km/h ja sit nämä luupäät ohittelee toisiaan kilometrikaupalla tai tunkee mitään katsomatta vasurille. Peräkärry veneen kera ei tunnu mitenkään vaikuttavan ajotyyliiin, esim. että ajaisi sen 90 km/h rekkojen perässä... Vihdin liittymän kohdalla pelastin yhden motoristin hengen, kun kaverin ajon epävarmuuden perusteella otin valmiiksi vakkarin pois ja jalka jarrulle. Sieltähän se eteen pukkas, kaasu ja sivupeili löytyi siinä vaiheessa kun olin voimakkaasti jarruttaen päätynyt 1-2 m päähän takarenkaasta. "oho", jotain se huitoi kun palasi takaisin oikealle kaistalle. Mahtoiko raukka edes ymmärtää, että kuolema oli 1-2 sekunnin päässä. Sen verran oli autoja "takana", että varmaan joku olis ajanut yli jos olisin tönäissyt kumoon.
 
Ja sama meininki monilla maanteillä. Aivan järjestään ajetaan jopa alle 80kmh satasen alueilla keskellä päivää, jossei mihinkään ole kiire niin vetäisi tien sivuun sitten ja päästää nopeammin ajelevat ohi.

Näin ainakin itse tekisin jos olisi syytä ajaa alle rajoituksen...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
266 577
Viestejä
4 614 417
Jäsenet
75 874
Uusin jäsen
Tikke1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom