Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Eikö tuo tööttäily tilaa antaville ole vähän ajattelematonta käytöstä? Tietääkseni mikään ei kiellä antamasta tilaa kuitenkaan.
Turhaan tilaa antava autoilija vain päättää myös vastaantulevien puolesta, että heidänkin olisi annettava tilaa tietä ylittämään lähtevälle pyöräilijälle. Tööttäys sen merkiksi, että nyt meni väärin, on mielestäni ihan paikallaan. Samoin tööttäys pyöräilijöille, jotka kuvittelevat autojen väistävän ilman kolmiota.

Jos tööttäilyn kohde sitten vielä vaikkapa valittaisi kokemastaan kohtelusta jollekulle, joka osaisi kertoa syyn äänimerkin käytölle, saattaisi tapahtua jopa oppimista.
 
Filmi pätkäsee max 5 sekunniksi. Kuvaaja ajaa koko ajan vähintään rajoituksen mukaan. Ei tuosta tilanteesta kyllä kuvaajan provosointia löydä millään suurennuslasilla tai pyyhkäisymikroskoopilla.
Noita raksapakuja, joille taajamarajoitukset ei merkitse mitään, näkyy tuolla jatkuvasti. Ei mikään kovin harvinainen tapaus.

Tämä siis ottamatta kantaa kuvaajan muuhun sisältöön.
Raksapakulla oli tosiaan hoppu ja oma perseilynsä menossa, mutta siitä huolimatta kuvaaja nostaa ohitusvaiheessa omaa nopeuttaan (40km/h-->50km/h), joka on sekin provosointia. Ja kannattaa tosiaan suhteuttaa nuo yksittäiset tapaukset ko. kanavan muuhun sisältöön.

/Suurennuslasi
 
Raksapakulla oli tosiaan hoppu ja oma perseilynsä menossa, mutta siitä huolimatta kuvaaja nostaa ohitusvaiheessa omaa nopeuttaan (40km/h-->50km/h), joka on sekin provosointia. Ja kannattaa tosiaan suhteuttaa nuo yksittäiset tapaukset ko. kanavan muuhun sisältöön.

/Suurennuslasi
Ei se ole provosointia, vaan tieliikennelain rikkomista mikäli on tietoinen ohituksesta (ellei ole, niin on puusilmä jonka tulisi seurata peilejä):

pykälä 19 sanoi:
Ohitettavan on, havaittuaan ohituksen vasemmalta, pysyteltävä niin oikealla kuin se muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen on mahdollista, eikä hän saa lisätä nopeutta.
 
Pari videota kaverilta katsoin ja en löytänyt kuin yhden virheen. Videoiden otsikko pitäisi olla "bad driver_ of...". Helvetti mitä säätämistä. Perussyntinä auton tunkeminen paikkoihin joihin se ei kuulu sen sijaan, että odottaisi 0,5 sekunttia.
 
Pari videota kaverilta katsoin ja en löytänyt kuin yhden virheen. Videoiden otsikko pitäisi olla "bad driver_ of...". Helvetti mitä säätämistä. Perussyntinä auton tunkeminen paikkoihin joihin se ei kuulu sen sijaan, että odottaisi 0,5 sekunttia.
Mikä siinä on, kun tuntuu noin kovasti menevän tunteisiin muiden törttöilyjen julkaiseminen? Tuosta edelliselle sivulle upotetusta videosta kun katsoo ensimmäiset pari minuuttia, näkyy kolme punaisia päin ajoa, vastaantulijaa päin ohittava pakettiauto, sulkuviivan kohdalla ohittava volkkari ja käännös kiellettyyn ajosuuntaan. Ajatko itse noin, vai miksi et pidä niitä virheinä?
 
Mikä siinä on, kun tuntuu noin kovasti menevän tunteisiin muiden törttöilyjen julkaiseminen? Tuosta edelliselle sivulle upotetusta videosta kun katsoo ensimmäiset pari minuuttia, näkyy kolme punaisia päin ajoa, vastaantulijaa päin ohittava pakettiauto, sulkuviivan kohdalla ohittava volkkari ja käännös kiellettyyn ajosuuntaan. Ajatko itse noin, vai miksi et pidä niitä virheinä?
Varmaan siksi, koska kukaan ei pidä pilkunnussijoista ja juuri sellainen tuntuu olevan tämä kuvaaja, sen lisäksi että tämä kädettää ja provosoi itse liikenteessä videoidensa perusteella vähän väliä.

Ja kyllä, ihmisille sattuu liikenteessä kaikenlaisia pieniä virheitä, mutta tämä saakelin kansalaispoliisi on ottanut asiakseen kerätä kaikki pienimmätkin mokat/virheet ja julkaista ne videomuodossa nettiin. Laillista toki, mutta ei monenkaan mielestä tarpeellista tai ainakaan hyväksyttävää. En ihmettele, että kuvaaja piilottelee henkilöllisyyttään.
 
Tähän vielä offtopicina lisänä, että omia mokia tai virheitä ei näytetä tai myönnetä.

Vai eikö olekin melko tekopyhää syytellä muita keltaisia päin ajamisesta kun itsekin muutamassa videossa niin tekee?
On heppu sentään kanavansa about-sivulla maininnut näin:

"I am not a perfect driver and the video compilations do include my own mistakes."
 
Turhaan tilaa antava autoilija vain päättää myös vastaantulevien puolesta, että heidänkin olisi annettava tilaa tietä ylittämään lähtevälle pyöräilijälle. Tööttäys sen merkiksi, että nyt meni väärin, on mielestäni ihan paikallaan. Samoin tööttäys pyöräilijöille, jotka kuvittelevat autojen väistävän ilman kolmiota.

Jos tööttäilyn kohde sitten vielä vaikkapa valittaisi kokemastaan kohtelusta jollekulle, joka osaisi kertoa syyn äänimerkin käytölle, saattaisi tapahtua jopa oppimista.
Olen tööttäillyt molemmille. Yksi pyöräilijä alkoi huutamaan että tässä on suojatie, kun en päästänyt yli :D
 
Olen tööttäillyt molemmille. Yksi pyöräilijä alkoi huutamaan että tässä on suojatie, kun en päästänyt yli :D
Samaan olen törmännyt. Yksi sattui kerran kääntymään sopivasti samalle tonttikadulle, ja sain keskusteltua hetken auton ikkunasta. En tiedä ymmärsikö pyöräilijä vieläkään, ettei suojatiellä ole mitään vaikutusta pyörällä kulkiessa, mutta ainakin yritin.

Töissä oli jokin aika sitten liikennekoulutusta, johon oli saanut laittaa etukäteen kysymyksiä. Yksi niistä oli, että "miksi autot eivät väistä pyöräillessäni suojatiellä, olenko MINÄ muka väärässä?!". Sai kyllä vastauksen kysymykseensä. Toivottavasti oli kuuntelemassa :think:
 
Tarttis vissiin monistaa väistämissääntölappuja joit jakaa tilanteen tullen. Sekä pyöräilijöille että autoilijoille, jalankulkijoitakaan unohtamatta. Jokaiselle omanlaisensa.
 
[Semi-OT]

Kyllä välillä tuntuu, että suurin osa pyöräilijöistä vetää täysin mutulla tai "koska minä haluan" -asenteella. Toki autoilijatkin töplii, mutta mieluummin peltilehmällä pattitilanteessa annan periksi vaikka olisinkin oikeassa, koska en halua vahingoittaa idiootteja(kaan). Jos tilanteessa taas pyöräilijä ehtii korjata töppinsä, terveisinä on reipäs tööttäys ja sitten katsotaan parantaako luupää suoritustaan vai joutuuko väistämään.

Ovatko väistämissäännöt hallussa?

[/semi-OT]
 
Avaudutaanpa 'kävelijöistä', eli potkulaudoilla ja sähkö-scoottereilla liikkuvista nuorista. Heidät toki luetaan kävelijöiksi ja suojatiellä heille pitää antaa tietä, mutta jonkinlainen järki ja tilannenopeus pitäisi touhussa olla.

Olen nyt nähnyt kahdesti saman yläasteikäisen tytön ylittävän runsasliikenteisen kadun reipasta juoksuvauhtia. Hän tulee sivukadulta juurikaan hidastamatta ja ylittää kadun, tuli autoja tai ei. Toisella kertaa autoja meni letkana melko lyhyin turvavälein ja hän pujahti välistä. Jälkimmäinen auto ehti hieman jarruttaa. Luulisi tuon ikäisellä olevan edes jonkin verran itsesuojeluvaistoa. Siinä kun autoilija hetkeksi herpaantuu tai kiinnittää huomion väärään paikkaan, jää tyttö alle (tai ehtii itse juuri pysähtyä).

Google Maps

Tyttö yliti tien linkin suunnasta katsottuna vasemmalta suojatien yli.

Vähän samaa on ollut havaittavissa noiden sähkö-scootterien kanssa.
 
Liikun paljon autolla ja pyörällä, jälkimmäisellä lähinnä työmatkoja hyvällä kelillä. Kuvan tilanne ei vain tunnu menevän jakeluun kummallekaan näistä tienkäyttäjien ryhmistä, vuodesta toiseen sama touhu jatkuu vaikka on mediassakin näitä mielestäni ihan kiitettävästi puitu.

Monta kertaa viikossa pyöräilijä tulee ajamalla auton eteen tai sitten autoilija pysähtyy vaikka pyöräilijä olisi selkeästi valmistautunut väistämään.

vinkki_3.jpg
 
Mikä siinä on, kun tuntuu noin kovasti menevän tunteisiin muiden törttöilyjen julkaiseminen? Tuosta edelliselle sivulle upotetusta videosta kun katsoo ensimmäiset pari minuuttia, näkyy kolme punaisia päin ajoa, vastaantulijaa päin ohittava pakettiauto, sulkuviivan kohdalla ohittava volkkari ja käännös kiellettyyn ajosuuntaan. Ajatko itse noin, vai miksi et pidä niitä virheinä?
Kaveri on täysi idiootti ja tekee paljon pahempia virheitä jatkuvalla syötöllä kuin hänen kuvaamat ”törkeät” kanssa-autoilijat. Jos rima on pilvissä, niin luulis sitten noudattavan itsekin sitä. Hirveitä syöksyjä useiden kaistojen yli, tunkemista väleihin joihin normaalijärkiset ei mene, tilannenopeus ja etäisyydet päin persettä. En jaksa edes uskoa, että provoaa, pää on vain niin syvällä omassa perseessä. Oletko videon kuvaaja vai miksi ärsyynnyit? En sanonut sanaakaan siitä, etteikö virheitä
löytyis tai etten pitäisi niitä virheinä.

e: Sarkasmi on sitten joskus hankalaa...
 
Liikun paljon autolla ja pyörällä, jälkimmäisellä lähinnä työmatkoja hyvällä kelillä. Kuvan tilanne ei vain tunnu menevän jakeluun kummallekaan näistä tienkäyttäjien ryhmistä, vuodesta toiseen sama touhu jatkuu vaikka on mediassakin näitä mielestäni ihan kiitettävästi puitu.

Monta kertaa viikossa pyöräilijä tulee ajamalla auton eteen tai sitten autoilija pysähtyy vaikka pyöräilijä olisi selkeästi valmistautunut väistämään.

vinkki_3.jpg
Näin se tosiaan on. Fillaroidessa saa jatkuvasti pyöritellä päätä "kohteliaille" autoilijoille, jotka eivät ymmärrä että tekevät vain karhunpalveluksen kaikille luopumalla lainmukaisista oikeuksistaan. Vastaavasti autoillessa päätä pitää pyöritellä fillaristeille, jotka suhaavat kuvan osoittamissa tilanteissa eteen väistämisvelvollisena ja yllättävän usein nämä vielä vittuilevat ja/tai heiluttavat keskaria, jos näille tööttää tai kommentoi muulla tavalla.
 
Liikun paljon autolla ja pyörällä, jälkimmäisellä lähinnä työmatkoja hyvällä kelillä. Kuvan tilanne ei vain tunnu menevän jakeluun kummallekaan näistä tienkäyttäjien ryhmistä, vuodesta toiseen sama touhu jatkuu vaikka on mediassakin näitä mielestäni ihan kiitettävästi puitu.

Monta kertaa viikossa pyöräilijä tulee ajamalla auton eteen tai sitten autoilija pysähtyy vaikka pyöräilijä olisi selkeästi valmistautunut väistämään.

vinkki_3.jpg
Onneksi mainitsemiasi tilanteita on lähes harvassa kuin tasa-arvoisia risteyksiä.

Alla olevassa kuvassa näkyvä tilanne taas tuntuu olevan autoilijoille erityisen hankala eli siis pysähtyminen joko suojatien eteen tai sen taakse. Yleensä auto pysähtyy jostain kumman syystä suojatien päälle, vaikka sen etupuolella olisi tilaa tai sen takaa näkisi mainiosti risteykseen.
vinkki_1.jpg
 
Onneksi mainitsemiasi tilanteita on lähes harvassa kuin tasa-arvoisia risteyksiä.
Kyllä niitä silti yllättävän paljon on. Rajoitettu määrä saattaa tosin toimia ilmiötä pahentaen, eli ei varmaan monellakaan tule ajateltua koko asiaa, jos ei noita paikkoja ole päivittäisellä reitillä.

Alla olevassa kuvassa näkyvä tilanne taas tuntuu olevan autoilijoille erityisen hankala eli siis pysähtyminen joko suojatien eteen tai sen taakse. Yleensä auto pysähtyy jostain kumman syystä suojatien päälle, vaikka sen etupuolella olisi tilaa tai sen takaa näkisi mainiosti risteykseen.
vinkki_1.jpg
Se "joku kumman syy" on yleensä joku seuraavista:

a.) Ei ymmärretä, että tukitaan kelvin käyttäjien eteneminen, tai ei ole huomattu, että sillä olisi ketään liikkumassa. Tämä on varmaan se yleisin syy, vaikkakaan ei ainoa.
b.) Ei nähdä risteävälle tielle kunnolla (fillarin ratin takaa tilanne saattaa näyttää toiselta).
c.) Yritetään "pyytää" risteävän tien käyttäjiltä tilaa liittyä väliin. Joskus onnistuu joskus ei, mutta silloin ei ainakaan onnistu, jos seisoo liian kaukana.
d.) Luultiin että ehditään sopivaan väliin, mutta se ei onnistunutkaan ja piti pysähtyä, eikä peruuttaminen ole enää vaihtoehto.

Väärinhän siinä päällä on seisoa, se on selvää, mutta tuossa nyt kuitenkin muutama syy siihen miksi niin tapahtuu.

Henkilökohtaisesti aina fillaroidessa jos tällainen tilanne tulee vastaan, yritän muistaa nämä mahdollisuudet ja kallistan/käännän rattia ohittaen auton semi-sujuvasti sen takapuolelta tai missä nyt sitten onkaan tilaa. Osa porukasta toimii toisin, vetäen herneen nenään ja alkaen huutamaan ja potkimaan autoa tms. Oletan, että näillä on eri mallin fillari, joissa kääntyvyys on merkittävästi rajoitetumpi. :D
 
Liikun paljon autolla ja pyörällä, jälkimmäisellä lähinnä työmatkoja hyvällä kelillä. Kuvan tilanne ei vain tunnu menevän jakeluun kummallekaan näistä tienkäyttäjien ryhmistä, vuodesta toiseen sama touhu jatkuu vaikka on mediassakin näitä mielestäni ihan kiitettävästi puitu.

Monta kertaa viikossa pyöräilijä tulee ajamalla auton eteen tai sitten autoilija pysähtyy vaikka pyöräilijä olisi selkeästi valmistautunut väistämään.

vinkki_3.jpg

Näistäkin arpomisista päästäisiin jos olisi selkeästi että suojatien kohdalla auto väistää aina suojatiellä liikkujaa ihan sama millä on liikkellä ja miten. Ei tulis enää noita arpojia et miten näissä pitää toimia. Ihan sama mitä merkkejä olis ennen jälkeen tai poikittain tiellä tai mihin se auto on kääntymässä. Pyöräilijöille ei oikein voi tuota ehdotonta väistämistä pistää, kun siellä on niitä lapsiakin liikenteessä joilla ei ole aina ne säännöt ihan tiedossa.
 
Näistäkin arpomisista päästäisiin jos olisi selkeästi että suojatien kohdalla auto väistää aina suojatiellä liikkujaa ihan sama millä on liikkellä ja miten. Ei tulis enää noita arpojia et miten näissä pitää toimia. Ihan sama mitä merkkejä olis ennen jälkeen tai poikittain tiellä tai mihin se auto on kääntymässä. Pyöräilijöille ei oikein voi tuota ehdotonta väistämistä pistää, kun siellä on niitä lapsiakin liikenteessä joilla ei ole aina ne säännöt ihan tiedossa.
Ja sitten pyörä pommittaa suojatien yli kolmea-neljääkymppiä mitään katsomatta ja autoilija on syyllinen kun pyöräilijä halusi tappaa itsensä.
 
Ja sitten pyörä pommittaa suojatien yli kolmea-neljääkymppiä mitään katsomatta ja autoilija on syyllinen kun pyöräilijä halusi tappaa itsensä.

Onnistuu tuo tälläkin hetkellä jos auto on kääntymässä. Mutta olet kyllä oikeassa että siinä on tuo pieni ongelma. Toisaalta eipä tähän taida olla mitään kaiken voittavaa ratkaisua.
 
Voimassa oleva sääntö on kaikkein paras molemmille. Pyöräilijällä on aina se mahdollisuus muuntautuu jalankukkijaksi, jos esim ruuhkan takia ei tien ylitys onnistu.
 
Eniten noissa pyöräilijöissä vituttaa juurikin tuo tilannenopeus. Käännyin eilen oikealle jyrkässä alamäessä, tietty olin jo etukäteen seurannut mitä siellä oikealla takana tapahtuu. mutta kyllä taas tuli päätä pyöriteltyä kun jannu POLKI sen jyrkän alamäen, ja sitten vain sata lasissa jatkeen yli.

Ketjun aiheeseen viitaten nyt on viime aikoina ollut taas paljon niitä sankareita, joilla joku ihme hinku ruveta himmailemaan vauhtia satoja metrejä ennen poistumisliittymää. Ei luulisi olevan ihan mahdoton idea ajaa normaalia vauhtia liittymän kohdalle, sit vilkun kautta siirtyminen ja jalka pois kaasulta. Extrapisteitä saa vielä siitä, että 100->80->60 kohilla laskee vauhdin suoraan alle viiteenkymppiin.
 
Oletko videon kuvaaja vai miksi ärsyynnyit? En sanonut sanaakaan siitä, etteikö virheitä
löytyis tai etten pitäisi niitä virheinä.

e: Sarkasmi on sitten joskus hankalaa...
"-- en löytänyt kuin yhden virheen --"

Tuosta lukemalla ihan kuvittelin, ettet löytänyt kuin yhden virheen o_O

Ei, en ole kuvaaja. Ärsyynnyin, koska useampi kirjoittaja väittää, että videoilla näkyy ihan normaalia liikennekäyttäytymistä. Vaikka kuvaaja näkyy itsekin ajavan miten sattuu (ja parikin silmiin osunutta kohtaa oli sellaisia, että vain kuvaaja ajoi väärin, mutta silti tuntui pitävän muita syyllisinä) ei se liene syy valehdella videoiden muusta sisällöstä.
 
Tarttis vissiin monistaa väistämissääntölappuja joit jakaa tilanteen tullen. Sekä pyöräilijöille että autoilijoille, jalankulkijoitakaan unohtamatta. Jokaiselle omanlaisensa.

Voisivat jokaiseen suojatie-liikennemerkkiin kiinnittää tiivistelmän väistämissäännöistä suojatiellä.
 
Eniten noissa pyöräilijöissä vituttaa juurikin tuo tilannenopeus. Käännyin eilen oikealle jyrkässä alamäessä, tietty olin jo etukäteen seurannut mitä siellä oikealla takana tapahtuu. mutta kyllä taas tuli päätä pyöriteltyä kun jannu POLKI sen jyrkän alamäen, ja sitten vain sata lasissa jatkeen yli.

Ketjun aiheeseen viitaten nyt on viime aikoina ollut taas paljon niitä sankareita, joilla joku ihme hinku ruveta himmailemaan vauhtia satoja metrejä ennen poistumisliittymää. Ei luulisi olevan ihan mahdoton idea ajaa normaalia vauhtia liittymän kohdalle, sit vilkun kautta siirtyminen ja jalka pois kaasulta. Extrapisteitä saa vielä siitä, että 100->80->60 kohilla laskee vauhdin suoraan alle viiteenkymppiin.
Ensin valitat, että pyöräilijän olisi pitänyt jarrutella risteykseen, jossa tällä ei ollut yhtään väistettävää, ja heti perään siitä, että autot jarruttelevat turhaan risteystä lähestyessä.

Tämä asenne ärsyttää autoilijoissa. Ei pyöräilijöillä pitäisi olla mitään syytä joutua oman turvallisuutensa vuoksi jarruttelemaan paikoissa, joissa ajoradalta tulevilla on väistämisvelvollisuus. Ei siellä ajoradallakaan hidastella turhaan.
 
Voisivat jokaiseen suojatie-liikennemerkkiin kiinnittää tiivistelmän väistämissäännöistä suojatiellä.
Minulla on ollut mielessä pienimuotoinen kampanjanpoikanen, jota en ole saanut toteutettua. Suojatien ja sopivien kolmiomerkkien yhteyteen voisi tosiaan laittaa pienen mainoslappusen väistämisvelvollisuudesta (tai sen puuttumisesta) kiinni tolppaan. Kylkeen urli webbisivulle, josta löytyy paksumpaa rautalankaa sitten.

Masinoikaas joku tämmöinen, itse olen liian tärkeä ja kiireinen ihminen :psmoke:
 
Onneksi mainitsemiasi tilanteita on lähes harvassa kuin tasa-arvoisia risteyksiä.
On noita aika paljon. Osassa paikkaa on vielä ajoradalla hidaste, joka hämää. Omalla työmatkallakin on yhdessä tuollaisessa kohdassa sellainen patti, että autolla on pakko hidastaa lähes ryömintävauhtiin. Tämä hämää sitten monia pyöräilijöitä olettamaan, että autot väistää tuossa.
 
Ensin valitat, että pyöräilijän olisi pitänyt jarrutella risteykseen, jossa tällä ei ollut yhtään väistettävää, ja heti perään siitä, että autot jarruttelevat turhaan risteystä lähestyessä.

Tämä asenne ärsyttää autoilijoissa. Ei pyöräilijöillä pitäisi olla mitään syytä joutua oman turvallisuutensa vuoksi jarruttelemaan paikoissa, joissa ajoradalta tulevilla on väistämisvelvollisuus. Ei siellä ajoradallakaan hidastella turhaan.
Onhan pyöräilijöillä tuossa väistettävää, ne risteävää tietä suoraan ajavat, paitsi jos heillä on kolmio. Tarnadoa heidän toki ei tarvinnut väistää.
 
Kylläpä tuota itsellä ainakin tulee autoillessa otettua esimerkiksi tasa-arvoiset hitaammin vaikka mulla ei olisikaan väistettävää. Ihan vain kaikkien turvallisuuden vuoksi.

Ja voin sano että vaikka viimeeksi olen fillarilla polkenut vuonna 2007 alkoon (koska kävellen en olisi ehtinyt) niin silti vituttaa nuo idiootit jotka pysähtyvät suojatien päälle ilman syytä. Se ei vielä mielestäni suuri rike ole jos siitä blokkaa sen 40cm (täälläpäin nuo risteykset monasti on sellaisia ettei niiden eteen yksinkertaisesti mahdu muuten).
 
Ei tästä ole kuin hetki aikaa kun Tammistossa akka veti liinat kiinni ja päästi "hyvää hyvyyttään" pyörän yli aiheuttaen kolmen auton ketjukolarin.

Toki peräänajo on aina peräänajajan vika, mutta tuo turha kolari olisi vältetty sillä ettei yksi ihminen rupea sooloilemaan omia sääntöjä liikenteessä.
 
"-- en löytänyt kuin yhden virheen --"

Tuosta lukemalla ihan kuvittelin, ettet löytänyt kuin yhden virheen o_O

Ei, en ole kuvaaja. Ärsyynnyin, koska useampi kirjoittaja väittää, että videoilla näkyy ihan normaalia liikennekäyttäytymistä. Vaikka kuvaaja näkyy itsekin ajavan miten sattuu (ja parikin silmiin osunutta kohtaa oli sellaisia, että vain kuvaaja ajoi väärin, mutta silti tuntui pitävän muita syyllisinä) ei se liene syy valehdella videoiden muusta sisällöstä.
Viestin sävystä ehkä olisi voinut päätellä, että tuota ei nyt ihan kirjaimellisesti olisi pitänyt tulkita.

Normaali liikennekäyttäytyminen sisältää virheitä. Kanssa-autoilijoiden asenne monesti määrittää tuleeko virheestä ongelma vai ei. Kuvaaja ei muuta kuin ongelmia kehittänyt.
 
Ei tästä ole kuin hetki aikaa kun Tammistossa akka veti liinat kiinni ja päästi "hyvää hyvyyttään" pyörän yli aiheuttaen kolmen auton ketjukolarin.

Toki peräänajo on aina peräänajajan vika, mutta tuo turha kolari olisi vältetty sillä ettei yksi ihminen rupea sooloilemaan omia sääntöjä liikenteessä.

Tuossa tilanteessa toki ei yksi sooloillut säännöissä vaan kolme. Jos muut ajaa sääntöjen mukaan niin yksi sooloilija ei yleensä saa tilaisuutta sooloilla muita kun itsensä kiinteään esteeseen.
 
Tuossa tilanteessa toki ei yksi sooloillut säännöissä vaan kolme. Jos muut ajaa sääntöjen mukaan niin yksi sooloilija ei yleensä saa tilaisuutta sooloilla muita kun itsensä kiinteään esteeseen.

Niinhän mä sanoin että peräänajo on peräänajajan vika, mutta kun ketään ei missään ja yksi lyö liinat kiinni 20-30km/h vauhdissa niin aika helposti se peräänajo tapahtuu ja mitä siinä vastaantulijoiden kaistalla ajoin niin kukaan meistä ei päästänyt pyöräilijää yli vaan kaikki ajoi ihan normaalisti ja tämä nainen löi liinat kiinni metriä ennen suojatietä mikä aiheuttaa jonossa todellisen vaaran ja kuten kävi niin kolme autoa menee korjaamolle.
 
Onneksi mainitsemiasi tilanteita on lähes harvassa kuin tasa-arvoisia risteyksiä.

Alla olevassa kuvassa näkyvä tilanne taas tuntuu olevan autoilijoille erityisen hankala eli siis pysähtyminen joko suojatien eteen tai sen taakse. Yleensä auto pysähtyy jostain kumman syystä suojatien päälle, vaikka sen etupuolella olisi tilaa tai sen takaa näkisi mainiosti risteykseen.
vinkki_1.jpg
Jos otetaan vasemmalta tuo toinen auto ja pyörä pois, niin oli 12kk sitten tilanteena täysin mahdoton tyttelille joka tuli edes hidastamatta mun kylkeen kolmion takaa, suojatiellä. Näköesteitä ei ollut - liekö sitten kännykkä tai "kiire" (ajoi selvästi jotain 50-60km/h 40km/h alueella)...

Noh, huojennuttavaa tietää että toisen 3 viikon sairaalahoitoon, leikkaukseen, jne laittamisesta saa jopa 380 euroa sakkoa ("liikenneturvallisuuden vaarantaminen ja vammantuottamus").

Ei ihme ettei ole hevon *tun väliä miten ajetaan kun sanktiot on käytännössä "nolla". Tosin niinhän sitä on aina sanottu; jos haluat jonkun hengiltä niin aja autolla päälle... :p
 
Jos otetaan vasemmalta tuo toinen auto ja pyörä pois, niin oli 12kk sitten tilanteena täysin mahdoton tyttelille joka tuli edes hidastamatta mun kylkeen kolmion takaa, suojatiellä. Näköesteitä ei ollut - liekö sitten kännykkä tai "kiire" (ajoi selvästi jotain 50-60km/h 40km/h alueella)...

Noh, huojennuttavaa tietää että toisen 3 viikon sairaalahoitoon, leikkaukseen, jne laittamisesta saa jopa 380 euroa sakkoa ("liikenneturvallisuuden vaarantaminen ja vammantuottamus").

Ei ihme ettei ole hevon *tun väliä miten ajetaan kun sanktiot on käytännössä "nolla". Tosin niinhän sitä on aina sanottu; jos haluat jonkun hengiltä niin aja autolla päälle... :p
Editoin aivopieruni pois
 
Olen tööttäillyt molemmille. Yksi pyöräilijä alkoi huutamaan että tässä on suojatie, kun en päästänyt yli :D
Mun mielestä on jopa käsittämätöntä miten joku voi elää niin tynnyrissä, ettei ole kertaakaan törmännyt valtamedioissakin vuosittain julkaistaviin muistutuksiin pyöräilijöiden ja autojen keskinäisistä väistämissäännöistä.
 
Onneksi mainitsemiasi tilanteita on lähes harvassa kuin tasa-arvoisia risteyksiä.
Pasilassa on juna-aseman vieressä varmaan pahamaineisin tämmöinen paikka, siellä tulee fillarit jatkuvana jonona autojen eteen. Mutta tässä on yksi vielä vähän höystetty esimerkki tuommoisesta paikasta: https://goo.gl/maps/bWz5PFCw5LaW9c176

Vauhtitietä Pasilan suunnasta ajavilla ei mitään epäselvyyttä, pyöräilijän pitää väistää heitä. Helsinginkadulta Vauhtitielle taas kääntyvät autot on vähän epäselvä asia. He ajavat tuon välissä olevan pienen risteyksen ohi ennen pyörätien ylitystä, lasketaanko heidät tällöin suoraan ajaviksi? Helsingin kaupungin liikennesuunnittelijan tulkinnan mukaan tuo pyörätie on tosin jo niin etäällä Helsinginkadusta, että väistämisvelvollisuus olisi tästäkin syystä pyöräilijällä.

Vaikeaksihan tämän paikan tekee se, että vaikka ajaisit suoraan tuolta kuvan suunnasta Helsinginkatua kohden ja pyörien pitää väistää sinua, niin Helsinginkadulta kääntyvän auton antaessa tilaa pyöräilijät tulkitsevat tämän luvaksi ylittaa katu katsomatta toiseen suuntaan. Tähän päälle vielä liikennevalot, joista kerkeää ehkä 4 autoa hyvänä päivänä läpi, niin kyllä tuossa joutuu aika usein syvään hengittämään kun jää punasiin jonkun antaessa väistämisvelvollisena tilaa pyörille. Ja itsehän ne toki sitten kiihdyttävät vanhoilla vihreillä risteykseen.
 
Mun mielestä on jopa käsittämätöntä miten joku voi elää niin tynnyrissä, ettei ole kertaakaan törmännyt valtamedioissakin vuosittain julkaistaviin muistutuksiin pyöräilijöiden ja autojen keskinäisistä väistämissäännöistä.

Enemmistö autoilijoistakaan ei tunne noita sääntöjä, pyöräilijöistä hieman suurempi enemmistö.
 
@Tommy Goldfish Näin on, enkä nyt puhukaan pelkästään siitä, ettei pyöräilijät tunne väistämissääntöjä, vaan tosiaan iso osa autoilijoistakin väistää väärissä paikoissa.

Ainoa ihmetyksen aihe on se, että monen mielestä autoilijat eivät väistä tarpeeksi, kun omasta mielestäni asia on päinvastoin. Pyöräilen ehkä noin 1000km vuodessa, eli en paljoa, mutten vähääkään. Silti näillä matkoilla tulee ehkä vain kerran tai kaksi vuodessa vastaan autoilija, joka ihan oikeasti ajaa nenän edestä väistämisvelvollisena. Pyörän selässä tuntuu saavan jopa paremmin tilaa, kuin taluttaessa.

Ehkä näitä tilanteita osaa lukea paremmin, kun ajaa itsekin autoa, mutta en ole ongelmaa havainnut pyörällä liikkuessa tilan saamisessa, kunhan ottaa katseen kuljettajaan ja varmistaa hänen havainneen sinut tai sinun aikeesi ylittää tie. Vaikka auto olisi väistämisvelvollinen on semmonen ilman merkkiä tien yli koukkaava munamankeli aika vaikea ennakoitava autoilijalle.

En minä autollakaan tasa-arvoisiin ajele sokeasti luottaen, ettei joku tule kylkeen vasemmalta.
 
@Tommy Goldfish Näin on, enkä nyt puhukaan pelkästään siitä, ettei pyöräilijät tunne väistämissääntöjä, vaan tosiaan iso osa autoilijoistakin väistää väärissä paikoissa.

Ainoa ihmetyksen aihe on se, että monen mielestä autoilijat eivät väistä tarpeeksi, kun omasta mielestäni asia on päinvastoin. Pyöräilen ehkä noin 1000km vuodessa, eli en paljoa, mutten vähääkään. Silti näillä matkoilla tulee ehkä vain kerran tai kaksi vuodessa vastaan autoilija, joka ihan oikeasti ajaa nenän edestä väistämisvelvollisena. Pyörän selässä tuntuu saavan jopa paremmin tilaa, kuin taluttaessa.

Ehkä näitä tilanteita osaa lukea paremmin, kun ajaa itsekin autoa, mutta en ole ongelmaa havainnut pyörällä liikkuessa tilan saamisessa, kunhan ottaa katseen kuljettajaan ja varmistaa hänen havainneen sinut tai sinun aikeesi ylittää tie. Vaikka auto olisi väistämisvelvollinen on semmonen ilman merkkiä tien yli koukkaava munamankeli aika vaikea ennakoitava autoilijalle.

En minä autollakaan tasa-arvoisiin ajele sokeasti luottaen, ettei joku tule kylkeen vasemmalta.

Itse muutamia vuosia sitten järjestin eräälle isolle ala-asteelle pyöräilytapahtuman, jossa käytiin läpi säännöt kaikkien lasten ja vanhempien kanssa. Kävi ilmi että lapset ei noita väistösääntöjä ihmeemmin kykene sisäistämään ja vanhemmista kukaan ei niitä osannut, eikä muuten koulun opettajistakaan. Lapsille noita on pakko yksinkertaistaa tasolle: talutatte tien yli ja vasta kun autot on pysähtyneet.

Laitoin vanhemmat juoksemaan mukamas autoina tekemääni kaupunkialuetta ympäri ilman näkyvyyttä sivuille ja lapset mukamas pyöräilijöinä ylittämään autotiet suojateitä pitkin eri vauhdeilla ja kolareita tuli. Pitkä projekti mutta luulisin hieman herätelleen ajatuksia.
 
Ensin valitat, että pyöräilijän olisi pitänyt jarrutella risteykseen, jossa tällä ei ollut yhtään väistettävää, ja heti perään siitä, että autot jarruttelevat turhaan risteystä lähestyessä.

Tämä asenne ärsyttää autoilijoissa. Ei pyöräilijöillä pitäisi olla mitään syytä joutua oman turvallisuutensa vuoksi jarruttelemaan paikoissa, joissa ajoradalta tulevilla on väistämisvelvollisuus. Ei siellä ajoradallakaan hidastella turhaan.

Kieltämättä, ei tullut edes mieleen että asioilla pieni yhteys. :) Paitsi tietty sen verran että pyöräilijähän on tietysti väistettävää tässä tilanteessa: ne isommalla tiellä suoraan menevät... Mutta se offtopicista tähän ketjuun.
 
Pyöräilijät ja kävelijät monesti tosiaan vetävät pelottovan rohkeasti tien yli katsomatta pätkääkään a) tuleeko auto ja b) onko autoilija huomannut hänet. Luottamus on ilmeisen kova, jos on "oikeus". Pyöräilyketjussa toki saa huutoa ehdotuksesta, että josko pitäisi varautua siihen, että väistämisvelvollinen ei väistäkään :| Kyllä useimmat autoilijat kuitenkin jotenkin varautuvat siihen, että kolmion takaa saattaa joku tulla kylkeen. Varautumisen aste kasvaa sitä mukaa mitä todennäköisemmäksi kolari kasvaa. Ei toki auta siihen, että jos väistämisvelvollinen käyttäytyy "oikein", mutta sitten ei jostain syystä ymmärräkään väistää. Esim. auto pilarin takana tai puhdas ajatuskatkos.
 
Kyllä tuo torven käyttö suomalaisessa ajokulttuurissa on sen verran agressiivinen teko, että en kyllä ensimmäisenä moiseen alkaisi. Eikä siitä ole edes mitään hyötyä, kun ei se pyöräilijä tai autoilija edes ymmärrä miksi sitä torvea soitetaan.
 
Kyllä tuo torven käyttö suomalaisessa ajokulttuurissa on sen verran agressiivinen teko, että en kyllä ensimmäisenä moiseen alkaisi. Eikä siitä ole edes mitään hyötyä, kun ei se pyöräilijä tai autoilija edes ymmärrä miksi sitä torvea soitetaan.

Kyllä minä soitan torvea ihan välittömästi kun joku urpoilee edessä. Prätkällä pakko huudattaa rajoitinta vasten kun ei se sorsapilli edes kuulu sinne auton sisään.
 
Tuossa taas töissä ajellessa joku jäi kiltisti antamaan tietä noille fillaristeille. Torven soitteluun en ole vielä ruvennut, mutta varmaan jatkossa annan soida niin kauan kun siinä tien tukkona tönöttää.
Joku voi miettiä sujuvoittavansa liikennettä, kun ei pakota fillaristia kävelemään yli.
 
Mun mielestä ainoa ongelma siinä, että edessäajava päästää fillarin luopumalla etuajo-oikeudestaan on se että se opettaa fillaristille vääriä käyttäytymismalleja. Eipä siinä nyt oikeasti pitäisi takanatulijalla olla nokankoputtamista jos edessäolija taajamassa jarruttelee.
 
Mun mielestä ainoa ongelma siinä, että edessäajava päästää fillarin luopumalla etuajo-oikeudestaan on se että se opettaa fillaristille vääriä käyttäytymismalleja.
Tämähän se juuri on koko pointti tässä asiassa. Kohteliaisuus kuuluu sivistykseen ja jossakin määrin liikenteeseenkin, mutta ei kuitenkaan tällaisissa tilanteissa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
266 600
Viestejä
4 615 287
Jäsenet
75 881
Uusin jäsen
Timopaka

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom