Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Entä jos auto olisi kääntynyt vasemmalta tai oikealta, vasemmalla puolella kuvassa suojatie on vielä aika lähellä tätä poikittaista ajorataa, mutta ei tarpeeksi lähellä?

En ehkä ymmärrä kysymystä, mutta jos tässä kuvassa siis oikealta tai vasemmalta tulee auto, joka kääntyy tähän kameran suuntaan niin tottakai se silloin väistäa pyöräilijää, joka ajaa tätä etualalla olevaa suojatietä pitkin. Ainahan kääntyessä pitää autoilijan väistää.
 
Vähän epämääräinen risteys. tuolta vastapäätä autoilija tuli (kai). ja etualalla näkyvällä suojatiellä pyöräilijä ajoi vasemmalta oikealle.

Autoilija: "Pyöräilijä väistää!"
Pyöräiljä: "Sinun pitää väistää!", mutta ei pysähtynyt kinasteleen.


Google Maps

Autoilija väistää kolmion takaa tullessaan. Ei mitään epämääräistä.
 
Autoilija väistää kolmion takaa tullessaan. Ei mitään epämääräistä.

Katsoin tätä paikkaa toisesta vinkkelistä:

Google Maps

Kyllähän se tosiaan näyttää siltä, että tuo takimmainenkin suojatie olisi vielä samaa risteystä ja näin väistämisvelvollisuus olisi autoilijalla. Aika vaarallinen paikka kyllä ja autoilijalla saa olla kyllä hoksottimet kohdallaan kun pitää tarkkailla kuudesta melko eri kohdasta tulevaa risteävää liikennettä. Tässä olisi ehkä liikenneympyrä paikallaan.
 
Vakuutusrahojen metsästäjät ärsyttää. Esim tänään pommasi moottoritiellä eteen hyvin hiljaa ajava Eestin kilvissä oleva vanha BMW X5. Just ja just ehti jarruttamaan ennen osumaa, jarrutkin lämpenivät sen verran että piti suoristella jarrulevyn suojakilpeä kun kuumuudesta taipui jarrulevyä vasten rahisemaan. Tuollaisen vanhan X5:n korjaaminen on varmaan tosi kallista, jonkun liikennevakuutuksesta saisi uudet kilkkeet ilmaiseksi?
 
Katsoin tätä paikkaa toisesta vinkkelistä:

Google Maps

Kyllähän se tosiaan näyttää siltä, että tuo takimmainenkin suojatie olisi vielä samaa risteystä ja näin väistämisvelvollisuus olisi autoilijalla. Aika vaarallinen paikka kyllä ja autoilijalla saa olla kyllä hoksottimet kohdallaan kun pitää tarkkailla kuudesta melko eri kohdasta tulevaa risteävää liikennettä. Tässä olisi ehkä liikenneympyrä paikallaan.
Kyllä minäkin sanoisin, että kolmio koskee tuossa paikassa vielä risteyksen toisella puolella olevaa suojatietäkin, sen ollessa osa samaa risteystä. Auto siis väistää.

On tosiaan hankala paikka joka vaatisi järkeistämistä, varsinkin jos siinä on yhtään enemmän liikennettä. Muista suunnista tultaessa tuossa ei ole sinäänsä mitään epäselvää, mutta suoraan ajettaessa (kumman kolmion suunnasta tahansa) pitää hoksata kolmion idea kokonaisuutena, eikä pelkästään niiden ylitettävien ajoratojen osalta.
 
Löytyipä Youtubesta joku ketä ärsyttää ilmeisesti kaikki muut autoilijat :rofl:
Kamera hankittu ja materiaalia pitää väkisin saada, vaikka sitten itse tekemällä.
Dashcam Finland



Tuosta 30 sekuntin jälkeen toi kehari ensin hidastaa kolmeen kymppiin, sitten pätkäisee filmin poikki (ärsyttää ohitukseen), ja sitten palauttaa kuvan kun yrittää estää ohituksen kiihdyttämällä.

Sama kaava toistuu jatkuvasti.

Itselle sattui kerran varmaan tämä kaveri. Ajoi suorat kuuttakymppiä, mutkiin hiljensi jopa alle kahteen kymppiin, jotta olisi, saanut minut ohittamaan. Kun näkyi vastaantulijoita jarrutti näkyvästi oikein tyrkyttäen ohitusta muita päin.
 


Tuosta 30 sekuntin jälkeen toi kehari ensin hidastaa kolmeen kymppiin, sitten pätkäisee filmin poikki (ärsyttää ohitukseen), ja sitten palauttaa kuvan kun yrittää estää ohituksen kiihdyttämällä.

Mikähän motivaatio nyt mahtoi olla valehtelulle? Turhaan jouduin katsomaan samaa pätkää uudelleen. Kuvaaja hidasti nopeuteen 42 km/h 40 km/h rajoitusalueella. Pätkäisyn jälkeen vastaan tuleva Peugeot on ehtinyt kohdalle, eli tuosta on leikattu n. 10 sekuntia turhaa ajelua pois. Kuinka paljon ja mitä ehtii tehdä 10 sekunnin aikana, jotta saa takana tulevan "ärsytettyä ohitukseen"? Kiihdytys ohituksen aikana oli toki huono veto.
 
Kyllä minäkin sanoisin, että kolmio koskee tuossa paikassa vielä risteyksen toisella puolella olevaa suojatietäkin, sen ollessa osa samaa risteystä. Auto siis väistää.

On tosiaan hankala paikka joka vaatisi järkeistämistä, varsinkin jos siinä on yhtään enemmän liikennettä. Muista suunnista tultaessa tuossa ei ole sinäänsä mitään epäselvää, mutta suoraan ajettaessa (kumman kolmion suunnasta tahansa) pitää hoksata kolmion idea kokonaisuutena, eikä pelkästään niiden ylitettävien ajoratojen osalta.
Kolmio koskee koko risteystä, thäts it ja toi on vielä selkeä paikka. Kattokaapa vaikka munkkiniemen puistotietä jossa vastakkaiset suunnat ajavat toisistaan erillään ja ajoratojen välillä on muuta aluetta. Siellä noi sivustatulevien kolmiot vasta pahoja ovat kun vasemmallekääntyvän pitää tajuta että myös se taaempi ajorata on samaa risteystä ja esim fillareita pitää väistää myös sen ekan ajoradan jälkeen.

Sain muuten fillarilta keskisormea kun en antanut sille tilaa (ajoin normisti taajamassa katua suoraan ja fillaristi halusi edestä yli). En jaksanut edes hermostua
 
Kolmio koskee koko risteystä, thäts it ja toi on vielä selkeä paikka. Kattokaapa vaikka munkkiniemen puistotietä jossa vastakkaiset suunnat ajavat toisistaan erillään ja ajoratojen välillä on muuta aluetta. Siellä noi sivustatulevien kolmiot vasta pahoja ovat kun vasemmallekääntyvän pitää tajuta että myös se taaempi ajorata on samaa risteystä ja esim fillareita pitää väistää myös sen ekan ajoradan jälkeen.

Sain muuten fillarilta keskisormea kun en antanut sille tilaa (ajoin normisti taajamassa katua suoraan ja fillaristi halusi edestä yli). En jaksanut edes hermostua

"Selkeä" on kyllä, mutta kuten todettu aika monesta eri kulmasta tulee liikennettä, mitä tuon kolmion takaa tulevan pitää väistää. Liikenneympyrä olisi tuossa enemmän kuin paikallaan, kun tilaakin on vaikka kuinka sellainen rakentaa.

Mullekin puidaan nyrkkiä tasaisin väliajoin kun en anna tilaa suoralla tiellä yli ajaville fillaristeille. Voisin lisätä soppaan vielä sen, että alan paineleen torvea kaikille edellä oleville torville, jotka antaa sitä tilaa ja joiden perään joudun sen takia jarruttelemaan.
 
"Selkeä" on kyllä, mutta kuten todettu aika monesta eri kulmasta tulee liikennettä, mitä tuon kolmion takaa tulevan pitää väistää. Liikenneympyrä olisi tuossa enemmän kuin paikallaan, kun tilaakin on vaikka kuinka sellainen rakentaa.

Mullekin puidaan nyrkkiä tasaisin väliajoin kun en anna tilaa suoralla tiellä yli ajaville fillaristeille. Voisin lisätä soppaan vielä sen, että alan paineleen torvea kaikille edellä oleville torville, jotka antaa sitä tilaa ja joiden perään joudun sen takia jarruttelemaan.
Niin no kolmion takaa tuleva väistää risteyksen muuta liikennettä ja tuossa satutaan olemaan risteyksessä. Itseasiassa tuossa risteyksessä jos fillarilla ajaa noita jatkeita, joiden takana on kolmiot eli vastakkaiset suunnat, ei kukaan autoilija tulosuunnastaan riippumatta ole fillariin nähden etuajo-oikeutettu.

Eikö tuo tööttäily tilaa antaville ole vähän ajattelematonta käytöstä? Tietääkseni mikään ei kiellä antamasta tilaa kuitenkaan.
 
Eikö tuo tööttäily tilaa antaville ole vähän ajattelematonta käytöstä? Tietääkseni mikään ei kiellä antamasta tilaa kuitenkaan.

Mikään ei taida myöskään maantiellä kieltää antamasta tietä kolmion takaa pikkutieltä tulevalle autollekaan?

Varmasti saadaan tööttäilyä siitäkin, eikä kukaan taida tässä tilanteessa väittää sitä tööttäilyä ajattelemattomaksi käytökseksi?

Turhat jarrutukset väistääkseen väistämisvelvollisia tekee liikenteestä vähemmän ennustettavaa ja siten vaarallisempaa, peräänajon riski kasvaa.
 
Viimeksi muokattu:
Mikään ei taida myöskään maantiellä kieltää antamasta tietä kolmion takaa pikkutieltä tulevalle autollekaan?

Varmasti saadaan tööttäilyä siitäkin, eikä kukaan taida tässä tilanteessa väittää sitä tööttäilyä ajattelemattomaksi käytökseksi?

Turhat jarrutukset väistääkseen väistämisvelvollisia tekee liikenteestä vähemmän ennustetavaa ja siten vaarallisempaa, peräänajon riski kasvaa.
Toki, mutta taajamassa jokatapauksessa joudutaan jarruttelemaan kaiken aikaa valoihin, jalankulkijoille jne, joten kevyen liikenteen väistäminen vaikkakin tarpeettomasti on silti hieman eri asia kuin pysähtyminen vaikkapa 80 rajoituksella olevalla maantiellä, jotta joku pääsee risteyksestä tielle.
 
Toki, mutta taajamassa jokatapauksessa joudutaan jarruttelemaan kaiken aikaa valoihin, jalankulkijoille jne, joten kevyen liikenteen väistäminen vaikkakin tarpeettomasti on silti hieman eri asia kuin pysähtyminen vaikkapa 80 rajoituksella olevalla maantiellä, jotta joku pääsee risteyksestä tielle.
Tuolla samalla logiikalla olisi juuri vähemmän kaikille haitallista, jos se helposti pysähtyvä/kiihtyvä fillari antaisi väistämisvelvollisena tilaa autolle.

Kyllä se oikeasti on niin, että tarpeeton kohteliaisuus ei kovinkaan usein kuulu liikenteeseen sääntöjen noudattamisen osalta, kun siitä voi ennustettavuuden vähenemisen myötä olla enemmän haittaa laajemmassa mittakaavassa.
 
Tuolla samalla logiikalla olisi juuri vähemmän kaikille haitallista, jos se helposti pysähtyvä/kiihtyvä fillari antaisi väistämisvelvollisena tilaa autolle.

Kyllä se oikeasti on niin, että tarpeeton kohteliaisuus ei kovinkaan usein kuulu liikenteeseen sääntöjen noudattamisen osalta, kun siitä voi ennustettavuuden vähenemisen myötä olla enemmän haittaa laajemmassa mittakaavassa.
Joo, mutta tuo on silti täysin eri asia kuin jarrutella maanteillä.
 
Toki, mutta taajamassa jokatapauksessa joudutaan jarruttelemaan kaiken aikaa valoihin, jalankulkijoille jne, joten kevyen liikenteen väistäminen vaikkakin tarpeettomasti on silti hieman eri asia kuin pysähtyminen vaikkapa 80 rajoituksella olevalla maantiellä, jotta joku pääsee risteyksestä tielle.

Liikenne ei pyöri jos siellä aletaan soveltamaan omia sääntöjä. Lisäksi väistämisvelvollista pyöräilijää väistävä autoilija antaa pyöräilijälle sellaisen kuvan, että autoilija on väistämisvelvollinen ja tämä sitten pahimmassa tapauksessa aiheuttaa myöhemmin kolarin kun autoilija ei väistäkään.

Kuten tässä on todettu, tuolla ajelee ihan tarpeeksi pyöräilijöitä, jotka eivät tiedä väistämisvelvollisuuksiaan. Ei kannata ruokkia sitä tietämättömyyttä yhtään enempää.
 
Tuosta 30 sekuntin jälkeen toi kehari ensin hidastaa kolmeen kymppiin, sitten pätkäisee filmin poikki (ärsyttää ohitukseen), ja sitten palauttaa kuvan kun yrittää estää ohituksen kiihdyttämällä.
Filmi pätkäsee max 5 sekunniksi. Kuvaaja ajaa koko ajan vähintään rajoituksen mukaan. Ei tuosta tilanteesta kyllä kuvaajan provosointia löydä millään suurennuslasilla tai pyyhkäisymikroskoopilla.
Noita raksapakuja, joille taajamarajoitukset ei merkitse mitään, näkyy tuolla jatkuvasti. Ei mikään kovin harvinainen tapaus.

Tämä siis ottamatta kantaa kuvaajan muuhun sisältöön.
 
Eikö tuo tööttäily tilaa antaville ole vähän ajattelematonta käytöstä? Tietääkseni mikään ei kiellä antamasta tilaa kuitenkaan.
Turhaan tilaa antava autoilija vain päättää myös vastaantulevien puolesta, että heidänkin olisi annettava tilaa tietä ylittämään lähtevälle pyöräilijälle. Tööttäys sen merkiksi, että nyt meni väärin, on mielestäni ihan paikallaan. Samoin tööttäys pyöräilijöille, jotka kuvittelevat autojen väistävän ilman kolmiota.

Jos tööttäilyn kohde sitten vielä vaikkapa valittaisi kokemastaan kohtelusta jollekulle, joka osaisi kertoa syyn äänimerkin käytölle, saattaisi tapahtua jopa oppimista.
 
Filmi pätkäsee max 5 sekunniksi. Kuvaaja ajaa koko ajan vähintään rajoituksen mukaan. Ei tuosta tilanteesta kyllä kuvaajan provosointia löydä millään suurennuslasilla tai pyyhkäisymikroskoopilla.
Noita raksapakuja, joille taajamarajoitukset ei merkitse mitään, näkyy tuolla jatkuvasti. Ei mikään kovin harvinainen tapaus.

Tämä siis ottamatta kantaa kuvaajan muuhun sisältöön.
Raksapakulla oli tosiaan hoppu ja oma perseilynsä menossa, mutta siitä huolimatta kuvaaja nostaa ohitusvaiheessa omaa nopeuttaan (40km/h-->50km/h), joka on sekin provosointia. Ja kannattaa tosiaan suhteuttaa nuo yksittäiset tapaukset ko. kanavan muuhun sisältöön.

/Suurennuslasi
 
Raksapakulla oli tosiaan hoppu ja oma perseilynsä menossa, mutta siitä huolimatta kuvaaja nostaa ohitusvaiheessa omaa nopeuttaan (40km/h-->50km/h), joka on sekin provosointia. Ja kannattaa tosiaan suhteuttaa nuo yksittäiset tapaukset ko. kanavan muuhun sisältöön.

/Suurennuslasi
Ei se ole provosointia, vaan tieliikennelain rikkomista mikäli on tietoinen ohituksesta (ellei ole, niin on puusilmä jonka tulisi seurata peilejä):

pykälä 19 sanoi:
Ohitettavan on, havaittuaan ohituksen vasemmalta, pysyteltävä niin oikealla kuin se muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen on mahdollista, eikä hän saa lisätä nopeutta.
 
Pari videota kaverilta katsoin ja en löytänyt kuin yhden virheen. Videoiden otsikko pitäisi olla "bad driver_ of...". Helvetti mitä säätämistä. Perussyntinä auton tunkeminen paikkoihin joihin se ei kuulu sen sijaan, että odottaisi 0,5 sekunttia.
 
Pari videota kaverilta katsoin ja en löytänyt kuin yhden virheen. Videoiden otsikko pitäisi olla "bad driver_ of...". Helvetti mitä säätämistä. Perussyntinä auton tunkeminen paikkoihin joihin se ei kuulu sen sijaan, että odottaisi 0,5 sekunttia.
Mikä siinä on, kun tuntuu noin kovasti menevän tunteisiin muiden törttöilyjen julkaiseminen? Tuosta edelliselle sivulle upotetusta videosta kun katsoo ensimmäiset pari minuuttia, näkyy kolme punaisia päin ajoa, vastaantulijaa päin ohittava pakettiauto, sulkuviivan kohdalla ohittava volkkari ja käännös kiellettyyn ajosuuntaan. Ajatko itse noin, vai miksi et pidä niitä virheinä?
 
Mikä siinä on, kun tuntuu noin kovasti menevän tunteisiin muiden törttöilyjen julkaiseminen? Tuosta edelliselle sivulle upotetusta videosta kun katsoo ensimmäiset pari minuuttia, näkyy kolme punaisia päin ajoa, vastaantulijaa päin ohittava pakettiauto, sulkuviivan kohdalla ohittava volkkari ja käännös kiellettyyn ajosuuntaan. Ajatko itse noin, vai miksi et pidä niitä virheinä?
Varmaan siksi, koska kukaan ei pidä pilkunnussijoista ja juuri sellainen tuntuu olevan tämä kuvaaja, sen lisäksi että tämä kädettää ja provosoi itse liikenteessä videoidensa perusteella vähän väliä.

Ja kyllä, ihmisille sattuu liikenteessä kaikenlaisia pieniä virheitä, mutta tämä saakelin kansalaispoliisi on ottanut asiakseen kerätä kaikki pienimmätkin mokat/virheet ja julkaista ne videomuodossa nettiin. Laillista toki, mutta ei monenkaan mielestä tarpeellista tai ainakaan hyväksyttävää. En ihmettele, että kuvaaja piilottelee henkilöllisyyttään.
 
Tähän vielä offtopicina lisänä, että omia mokia tai virheitä ei näytetä tai myönnetä.

Vai eikö olekin melko tekopyhää syytellä muita keltaisia päin ajamisesta kun itsekin muutamassa videossa niin tekee?
On heppu sentään kanavansa about-sivulla maininnut näin:

"I am not a perfect driver and the video compilations do include my own mistakes."
 
Turhaan tilaa antava autoilija vain päättää myös vastaantulevien puolesta, että heidänkin olisi annettava tilaa tietä ylittämään lähtevälle pyöräilijälle. Tööttäys sen merkiksi, että nyt meni väärin, on mielestäni ihan paikallaan. Samoin tööttäys pyöräilijöille, jotka kuvittelevat autojen väistävän ilman kolmiota.

Jos tööttäilyn kohde sitten vielä vaikkapa valittaisi kokemastaan kohtelusta jollekulle, joka osaisi kertoa syyn äänimerkin käytölle, saattaisi tapahtua jopa oppimista.
Olen tööttäillyt molemmille. Yksi pyöräilijä alkoi huutamaan että tässä on suojatie, kun en päästänyt yli :D
 
Olen tööttäillyt molemmille. Yksi pyöräilijä alkoi huutamaan että tässä on suojatie, kun en päästänyt yli :D
Samaan olen törmännyt. Yksi sattui kerran kääntymään sopivasti samalle tonttikadulle, ja sain keskusteltua hetken auton ikkunasta. En tiedä ymmärsikö pyöräilijä vieläkään, ettei suojatiellä ole mitään vaikutusta pyörällä kulkiessa, mutta ainakin yritin.

Töissä oli jokin aika sitten liikennekoulutusta, johon oli saanut laittaa etukäteen kysymyksiä. Yksi niistä oli, että "miksi autot eivät väistä pyöräillessäni suojatiellä, olenko MINÄ muka väärässä?!". Sai kyllä vastauksen kysymykseensä. Toivottavasti oli kuuntelemassa :think:
 
Tarttis vissiin monistaa väistämissääntölappuja joit jakaa tilanteen tullen. Sekä pyöräilijöille että autoilijoille, jalankulkijoitakaan unohtamatta. Jokaiselle omanlaisensa.
 
[Semi-OT]

Kyllä välillä tuntuu, että suurin osa pyöräilijöistä vetää täysin mutulla tai "koska minä haluan" -asenteella. Toki autoilijatkin töplii, mutta mieluummin peltilehmällä pattitilanteessa annan periksi vaikka olisinkin oikeassa, koska en halua vahingoittaa idiootteja(kaan). Jos tilanteessa taas pyöräilijä ehtii korjata töppinsä, terveisinä on reipäs tööttäys ja sitten katsotaan parantaako luupää suoritustaan vai joutuuko väistämään.

Ovatko väistämissäännöt hallussa?

[/semi-OT]
 
Avaudutaanpa 'kävelijöistä', eli potkulaudoilla ja sähkö-scoottereilla liikkuvista nuorista. Heidät toki luetaan kävelijöiksi ja suojatiellä heille pitää antaa tietä, mutta jonkinlainen järki ja tilannenopeus pitäisi touhussa olla.

Olen nyt nähnyt kahdesti saman yläasteikäisen tytön ylittävän runsasliikenteisen kadun reipasta juoksuvauhtia. Hän tulee sivukadulta juurikaan hidastamatta ja ylittää kadun, tuli autoja tai ei. Toisella kertaa autoja meni letkana melko lyhyin turvavälein ja hän pujahti välistä. Jälkimmäinen auto ehti hieman jarruttaa. Luulisi tuon ikäisellä olevan edes jonkin verran itsesuojeluvaistoa. Siinä kun autoilija hetkeksi herpaantuu tai kiinnittää huomion väärään paikkaan, jää tyttö alle (tai ehtii itse juuri pysähtyä).

Google Maps

Tyttö yliti tien linkin suunnasta katsottuna vasemmalta suojatien yli.

Vähän samaa on ollut havaittavissa noiden sähkö-scootterien kanssa.
 
Liikun paljon autolla ja pyörällä, jälkimmäisellä lähinnä työmatkoja hyvällä kelillä. Kuvan tilanne ei vain tunnu menevän jakeluun kummallekaan näistä tienkäyttäjien ryhmistä, vuodesta toiseen sama touhu jatkuu vaikka on mediassakin näitä mielestäni ihan kiitettävästi puitu.

Monta kertaa viikossa pyöräilijä tulee ajamalla auton eteen tai sitten autoilija pysähtyy vaikka pyöräilijä olisi selkeästi valmistautunut väistämään.

vinkki_3.jpg
 
Mikä siinä on, kun tuntuu noin kovasti menevän tunteisiin muiden törttöilyjen julkaiseminen? Tuosta edelliselle sivulle upotetusta videosta kun katsoo ensimmäiset pari minuuttia, näkyy kolme punaisia päin ajoa, vastaantulijaa päin ohittava pakettiauto, sulkuviivan kohdalla ohittava volkkari ja käännös kiellettyyn ajosuuntaan. Ajatko itse noin, vai miksi et pidä niitä virheinä?
Kaveri on täysi idiootti ja tekee paljon pahempia virheitä jatkuvalla syötöllä kuin hänen kuvaamat ”törkeät” kanssa-autoilijat. Jos rima on pilvissä, niin luulis sitten noudattavan itsekin sitä. Hirveitä syöksyjä useiden kaistojen yli, tunkemista väleihin joihin normaalijärkiset ei mene, tilannenopeus ja etäisyydet päin persettä. En jaksa edes uskoa, että provoaa, pää on vain niin syvällä omassa perseessä. Oletko videon kuvaaja vai miksi ärsyynnyit? En sanonut sanaakaan siitä, etteikö virheitä
löytyis tai etten pitäisi niitä virheinä.

e: Sarkasmi on sitten joskus hankalaa...
 
Liikun paljon autolla ja pyörällä, jälkimmäisellä lähinnä työmatkoja hyvällä kelillä. Kuvan tilanne ei vain tunnu menevän jakeluun kummallekaan näistä tienkäyttäjien ryhmistä, vuodesta toiseen sama touhu jatkuu vaikka on mediassakin näitä mielestäni ihan kiitettävästi puitu.

Monta kertaa viikossa pyöräilijä tulee ajamalla auton eteen tai sitten autoilija pysähtyy vaikka pyöräilijä olisi selkeästi valmistautunut väistämään.

vinkki_3.jpg
Näin se tosiaan on. Fillaroidessa saa jatkuvasti pyöritellä päätä "kohteliaille" autoilijoille, jotka eivät ymmärrä että tekevät vain karhunpalveluksen kaikille luopumalla lainmukaisista oikeuksistaan. Vastaavasti autoillessa päätä pitää pyöritellä fillaristeille, jotka suhaavat kuvan osoittamissa tilanteissa eteen väistämisvelvollisena ja yllättävän usein nämä vielä vittuilevat ja/tai heiluttavat keskaria, jos näille tööttää tai kommentoi muulla tavalla.
 
Liikun paljon autolla ja pyörällä, jälkimmäisellä lähinnä työmatkoja hyvällä kelillä. Kuvan tilanne ei vain tunnu menevän jakeluun kummallekaan näistä tienkäyttäjien ryhmistä, vuodesta toiseen sama touhu jatkuu vaikka on mediassakin näitä mielestäni ihan kiitettävästi puitu.

Monta kertaa viikossa pyöräilijä tulee ajamalla auton eteen tai sitten autoilija pysähtyy vaikka pyöräilijä olisi selkeästi valmistautunut väistämään.

vinkki_3.jpg
Onneksi mainitsemiasi tilanteita on lähes harvassa kuin tasa-arvoisia risteyksiä.

Alla olevassa kuvassa näkyvä tilanne taas tuntuu olevan autoilijoille erityisen hankala eli siis pysähtyminen joko suojatien eteen tai sen taakse. Yleensä auto pysähtyy jostain kumman syystä suojatien päälle, vaikka sen etupuolella olisi tilaa tai sen takaa näkisi mainiosti risteykseen.
vinkki_1.jpg
 
Onneksi mainitsemiasi tilanteita on lähes harvassa kuin tasa-arvoisia risteyksiä.
Kyllä niitä silti yllättävän paljon on. Rajoitettu määrä saattaa tosin toimia ilmiötä pahentaen, eli ei varmaan monellakaan tule ajateltua koko asiaa, jos ei noita paikkoja ole päivittäisellä reitillä.

Alla olevassa kuvassa näkyvä tilanne taas tuntuu olevan autoilijoille erityisen hankala eli siis pysähtyminen joko suojatien eteen tai sen taakse. Yleensä auto pysähtyy jostain kumman syystä suojatien päälle, vaikka sen etupuolella olisi tilaa tai sen takaa näkisi mainiosti risteykseen.
vinkki_1.jpg
Se "joku kumman syy" on yleensä joku seuraavista:

a.) Ei ymmärretä, että tukitaan kelvin käyttäjien eteneminen, tai ei ole huomattu, että sillä olisi ketään liikkumassa. Tämä on varmaan se yleisin syy, vaikkakaan ei ainoa.
b.) Ei nähdä risteävälle tielle kunnolla (fillarin ratin takaa tilanne saattaa näyttää toiselta).
c.) Yritetään "pyytää" risteävän tien käyttäjiltä tilaa liittyä väliin. Joskus onnistuu joskus ei, mutta silloin ei ainakaan onnistu, jos seisoo liian kaukana.
d.) Luultiin että ehditään sopivaan väliin, mutta se ei onnistunutkaan ja piti pysähtyä, eikä peruuttaminen ole enää vaihtoehto.

Väärinhän siinä päällä on seisoa, se on selvää, mutta tuossa nyt kuitenkin muutama syy siihen miksi niin tapahtuu.

Henkilökohtaisesti aina fillaroidessa jos tällainen tilanne tulee vastaan, yritän muistaa nämä mahdollisuudet ja kallistan/käännän rattia ohittaen auton semi-sujuvasti sen takapuolelta tai missä nyt sitten onkaan tilaa. Osa porukasta toimii toisin, vetäen herneen nenään ja alkaen huutamaan ja potkimaan autoa tms. Oletan, että näillä on eri mallin fillari, joissa kääntyvyys on merkittävästi rajoitetumpi. :D
 
Liikun paljon autolla ja pyörällä, jälkimmäisellä lähinnä työmatkoja hyvällä kelillä. Kuvan tilanne ei vain tunnu menevän jakeluun kummallekaan näistä tienkäyttäjien ryhmistä, vuodesta toiseen sama touhu jatkuu vaikka on mediassakin näitä mielestäni ihan kiitettävästi puitu.

Monta kertaa viikossa pyöräilijä tulee ajamalla auton eteen tai sitten autoilija pysähtyy vaikka pyöräilijä olisi selkeästi valmistautunut väistämään.

vinkki_3.jpg

Näistäkin arpomisista päästäisiin jos olisi selkeästi että suojatien kohdalla auto väistää aina suojatiellä liikkujaa ihan sama millä on liikkellä ja miten. Ei tulis enää noita arpojia et miten näissä pitää toimia. Ihan sama mitä merkkejä olis ennen jälkeen tai poikittain tiellä tai mihin se auto on kääntymässä. Pyöräilijöille ei oikein voi tuota ehdotonta väistämistä pistää, kun siellä on niitä lapsiakin liikenteessä joilla ei ole aina ne säännöt ihan tiedossa.
 
Näistäkin arpomisista päästäisiin jos olisi selkeästi että suojatien kohdalla auto väistää aina suojatiellä liikkujaa ihan sama millä on liikkellä ja miten. Ei tulis enää noita arpojia et miten näissä pitää toimia. Ihan sama mitä merkkejä olis ennen jälkeen tai poikittain tiellä tai mihin se auto on kääntymässä. Pyöräilijöille ei oikein voi tuota ehdotonta väistämistä pistää, kun siellä on niitä lapsiakin liikenteessä joilla ei ole aina ne säännöt ihan tiedossa.
Ja sitten pyörä pommittaa suojatien yli kolmea-neljääkymppiä mitään katsomatta ja autoilija on syyllinen kun pyöräilijä halusi tappaa itsensä.
 
Ja sitten pyörä pommittaa suojatien yli kolmea-neljääkymppiä mitään katsomatta ja autoilija on syyllinen kun pyöräilijä halusi tappaa itsensä.

Onnistuu tuo tälläkin hetkellä jos auto on kääntymässä. Mutta olet kyllä oikeassa että siinä on tuo pieni ongelma. Toisaalta eipä tähän taida olla mitään kaiken voittavaa ratkaisua.
 
Voimassa oleva sääntö on kaikkein paras molemmille. Pyöräilijällä on aina se mahdollisuus muuntautuu jalankukkijaksi, jos esim ruuhkan takia ei tien ylitys onnistu.
 
Eniten noissa pyöräilijöissä vituttaa juurikin tuo tilannenopeus. Käännyin eilen oikealle jyrkässä alamäessä, tietty olin jo etukäteen seurannut mitä siellä oikealla takana tapahtuu. mutta kyllä taas tuli päätä pyöriteltyä kun jannu POLKI sen jyrkän alamäen, ja sitten vain sata lasissa jatkeen yli.

Ketjun aiheeseen viitaten nyt on viime aikoina ollut taas paljon niitä sankareita, joilla joku ihme hinku ruveta himmailemaan vauhtia satoja metrejä ennen poistumisliittymää. Ei luulisi olevan ihan mahdoton idea ajaa normaalia vauhtia liittymän kohdalle, sit vilkun kautta siirtyminen ja jalka pois kaasulta. Extrapisteitä saa vielä siitä, että 100->80->60 kohilla laskee vauhdin suoraan alle viiteenkymppiin.
 
Oletko videon kuvaaja vai miksi ärsyynnyit? En sanonut sanaakaan siitä, etteikö virheitä
löytyis tai etten pitäisi niitä virheinä.

e: Sarkasmi on sitten joskus hankalaa...
"-- en löytänyt kuin yhden virheen --"

Tuosta lukemalla ihan kuvittelin, ettet löytänyt kuin yhden virheen o_O

Ei, en ole kuvaaja. Ärsyynnyin, koska useampi kirjoittaja väittää, että videoilla näkyy ihan normaalia liikennekäyttäytymistä. Vaikka kuvaaja näkyy itsekin ajavan miten sattuu (ja parikin silmiin osunutta kohtaa oli sellaisia, että vain kuvaaja ajoi väärin, mutta silti tuntui pitävän muita syyllisinä) ei se liene syy valehdella videoiden muusta sisällöstä.
 
Tarttis vissiin monistaa väistämissääntölappuja joit jakaa tilanteen tullen. Sekä pyöräilijöille että autoilijoille, jalankulkijoitakaan unohtamatta. Jokaiselle omanlaisensa.

Voisivat jokaiseen suojatie-liikennemerkkiin kiinnittää tiivistelmän väistämissäännöistä suojatiellä.
 
Eniten noissa pyöräilijöissä vituttaa juurikin tuo tilannenopeus. Käännyin eilen oikealle jyrkässä alamäessä, tietty olin jo etukäteen seurannut mitä siellä oikealla takana tapahtuu. mutta kyllä taas tuli päätä pyöriteltyä kun jannu POLKI sen jyrkän alamäen, ja sitten vain sata lasissa jatkeen yli.

Ketjun aiheeseen viitaten nyt on viime aikoina ollut taas paljon niitä sankareita, joilla joku ihme hinku ruveta himmailemaan vauhtia satoja metrejä ennen poistumisliittymää. Ei luulisi olevan ihan mahdoton idea ajaa normaalia vauhtia liittymän kohdalle, sit vilkun kautta siirtyminen ja jalka pois kaasulta. Extrapisteitä saa vielä siitä, että 100->80->60 kohilla laskee vauhdin suoraan alle viiteenkymppiin.
Ensin valitat, että pyöräilijän olisi pitänyt jarrutella risteykseen, jossa tällä ei ollut yhtään väistettävää, ja heti perään siitä, että autot jarruttelevat turhaan risteystä lähestyessä.

Tämä asenne ärsyttää autoilijoissa. Ei pyöräilijöillä pitäisi olla mitään syytä joutua oman turvallisuutensa vuoksi jarruttelemaan paikoissa, joissa ajoradalta tulevilla on väistämisvelvollisuus. Ei siellä ajoradallakaan hidastella turhaan.
 
Voisivat jokaiseen suojatie-liikennemerkkiin kiinnittää tiivistelmän väistämissäännöistä suojatiellä.
Minulla on ollut mielessä pienimuotoinen kampanjanpoikanen, jota en ole saanut toteutettua. Suojatien ja sopivien kolmiomerkkien yhteyteen voisi tosiaan laittaa pienen mainoslappusen väistämisvelvollisuudesta (tai sen puuttumisesta) kiinni tolppaan. Kylkeen urli webbisivulle, josta löytyy paksumpaa rautalankaa sitten.

Masinoikaas joku tämmöinen, itse olen liian tärkeä ja kiireinen ihminen :psmoke:
 
Onneksi mainitsemiasi tilanteita on lähes harvassa kuin tasa-arvoisia risteyksiä.
On noita aika paljon. Osassa paikkaa on vielä ajoradalla hidaste, joka hämää. Omalla työmatkallakin on yhdessä tuollaisessa kohdassa sellainen patti, että autolla on pakko hidastaa lähes ryömintävauhtiin. Tämä hämää sitten monia pyöräilijöitä olettamaan, että autot väistää tuossa.
 
Ensin valitat, että pyöräilijän olisi pitänyt jarrutella risteykseen, jossa tällä ei ollut yhtään väistettävää, ja heti perään siitä, että autot jarruttelevat turhaan risteystä lähestyessä.

Tämä asenne ärsyttää autoilijoissa. Ei pyöräilijöillä pitäisi olla mitään syytä joutua oman turvallisuutensa vuoksi jarruttelemaan paikoissa, joissa ajoradalta tulevilla on väistämisvelvollisuus. Ei siellä ajoradallakaan hidastella turhaan.
Onhan pyöräilijöillä tuossa väistettävää, ne risteävää tietä suoraan ajavat, paitsi jos heillä on kolmio. Tarnadoa heidän toki ei tarvinnut väistää.
 
Kylläpä tuota itsellä ainakin tulee autoillessa otettua esimerkiksi tasa-arvoiset hitaammin vaikka mulla ei olisikaan väistettävää. Ihan vain kaikkien turvallisuuden vuoksi.

Ja voin sano että vaikka viimeeksi olen fillarilla polkenut vuonna 2007 alkoon (koska kävellen en olisi ehtinyt) niin silti vituttaa nuo idiootit jotka pysähtyvät suojatien päälle ilman syytä. Se ei vielä mielestäni suuri rike ole jos siitä blokkaa sen 40cm (täälläpäin nuo risteykset monasti on sellaisia ettei niiden eteen yksinkertaisesti mahdu muuten).
 
Ei tästä ole kuin hetki aikaa kun Tammistossa akka veti liinat kiinni ja päästi "hyvää hyvyyttään" pyörän yli aiheuttaen kolmen auton ketjukolarin.

Toki peräänajo on aina peräänajajan vika, mutta tuo turha kolari olisi vältetty sillä ettei yksi ihminen rupea sooloilemaan omia sääntöjä liikenteessä.
 
"-- en löytänyt kuin yhden virheen --"

Tuosta lukemalla ihan kuvittelin, ettet löytänyt kuin yhden virheen o_O

Ei, en ole kuvaaja. Ärsyynnyin, koska useampi kirjoittaja väittää, että videoilla näkyy ihan normaalia liikennekäyttäytymistä. Vaikka kuvaaja näkyy itsekin ajavan miten sattuu (ja parikin silmiin osunutta kohtaa oli sellaisia, että vain kuvaaja ajoi väärin, mutta silti tuntui pitävän muita syyllisinä) ei se liene syy valehdella videoiden muusta sisällöstä.
Viestin sävystä ehkä olisi voinut päätellä, että tuota ei nyt ihan kirjaimellisesti olisi pitänyt tulkita.

Normaali liikennekäyttäytyminen sisältää virheitä. Kanssa-autoilijoiden asenne monesti määrittää tuleeko virheestä ongelma vai ei. Kuvaaja ei muuta kuin ongelmia kehittänyt.
 
Ei tästä ole kuin hetki aikaa kun Tammistossa akka veti liinat kiinni ja päästi "hyvää hyvyyttään" pyörän yli aiheuttaen kolmen auton ketjukolarin.

Toki peräänajo on aina peräänajajan vika, mutta tuo turha kolari olisi vältetty sillä ettei yksi ihminen rupea sooloilemaan omia sääntöjä liikenteessä.

Tuossa tilanteessa toki ei yksi sooloillut säännöissä vaan kolme. Jos muut ajaa sääntöjen mukaan niin yksi sooloilija ei yleensä saa tilaisuutta sooloilla muita kun itsensä kiinteään esteeseen.
 
Tuossa tilanteessa toki ei yksi sooloillut säännöissä vaan kolme. Jos muut ajaa sääntöjen mukaan niin yksi sooloilija ei yleensä saa tilaisuutta sooloilla muita kun itsensä kiinteään esteeseen.

Niinhän mä sanoin että peräänajo on peräänajajan vika, mutta kun ketään ei missään ja yksi lyö liinat kiinni 20-30km/h vauhdissa niin aika helposti se peräänajo tapahtuu ja mitä siinä vastaantulijoiden kaistalla ajoin niin kukaan meistä ei päästänyt pyöräilijää yli vaan kaikki ajoi ihan normaalisti ja tämä nainen löi liinat kiinni metriä ennen suojatietä mikä aiheuttaa jonossa todellisen vaaran ja kuten kävi niin kolme autoa menee korjaamolle.
 
Onneksi mainitsemiasi tilanteita on lähes harvassa kuin tasa-arvoisia risteyksiä.

Alla olevassa kuvassa näkyvä tilanne taas tuntuu olevan autoilijoille erityisen hankala eli siis pysähtyminen joko suojatien eteen tai sen taakse. Yleensä auto pysähtyy jostain kumman syystä suojatien päälle, vaikka sen etupuolella olisi tilaa tai sen takaa näkisi mainiosti risteykseen.
vinkki_1.jpg
Jos otetaan vasemmalta tuo toinen auto ja pyörä pois, niin oli 12kk sitten tilanteena täysin mahdoton tyttelille joka tuli edes hidastamatta mun kylkeen kolmion takaa, suojatiellä. Näköesteitä ei ollut - liekö sitten kännykkä tai "kiire" (ajoi selvästi jotain 50-60km/h 40km/h alueella)...

Noh, huojennuttavaa tietää että toisen 3 viikon sairaalahoitoon, leikkaukseen, jne laittamisesta saa jopa 380 euroa sakkoa ("liikenneturvallisuuden vaarantaminen ja vammantuottamus").

Ei ihme ettei ole hevon *tun väliä miten ajetaan kun sanktiot on käytännössä "nolla". Tosin niinhän sitä on aina sanottu; jos haluat jonkun hengiltä niin aja autolla päälle... :p
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 831
Viestejä
4 567 316
Jäsenet
75 029
Uusin jäsen
Wisbargo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom