Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hankala kuvitella, että kukaan vetäisi "ei tässä kolme vuotta sitten kolmiota ollut" periaatteella (eri asia tosiaan jos olisi tyyliin edellisenä päivänä muuttunut), mutta aika moni sen sijaan vetelee fiilispohjalta sen mukaan mikä tuntuu isommalta ja etuajo-oikeutetulta tieltä. Joka kerta kun tästä poiketaan, niin niitä ongelmia tuntuu tulevan.Jos tosiaankin näin niin veteleekö tuolla ihmiset vanhasta muistista merkkejä katsomatta vuosikausia sen jälkeen kun muutokset jo tehty?
Vuosi meni siihen, että loputkin ymmärsi tietyöaikaisten rajoitusten poistuneen Kehä ykkösellä, Kontulan kohdalla länteen ajettaessa.Tänään joutui jarrutelemaan vähän reippaammin kun edessä ollut veti lukkojarrutuksen ORAVAN takia
Neljä loukkaantui kolarissa Vantaalla – auto ajoi kolmion takaa risteykseen, väistämisvelvollisuus oli muuttunut
En keksi miksi uutisessa olisi mainittu tuo väistämisvelvollisuuden muuttuminen jos syyllinen osapuoli ei olisi tätä sanonut poliisille syyksi. Jos tosiaankin näin niin veteleekö tuolla ihmiset vanhasta muistista merkkejä katsomatta vuosikausia sen jälkeen kun muutokset jo tehty?
Oho. Olisin ymmärtänyt, jos se olisi muuttunut luokkaa edellisellä viikolla ja siitä ei olisi ollut kylttiä jostain syystä varoittamaan muuttuneesta väistämisvelvollisuudesta.
Siis missä yleensä ilmoitellaan mistään muuttuneesta?
Täällä laskettiin nopeusrajoituksia ilmoittamatta mitään, siis pysyvästi ja porukka otti sakkoja reippaasti kun ajoivat kuten ennenkin. Ja ajavat kyllä vieläkin, kun suora tie kuitenkin ilman ihmeempiä.
Toinen ihmetys on stop merkki paikassa millä ei ole mitään väliä. Tai sikäli on, että ei siitä voi mennä kuin hiipien koska vieressä olevan kallion läpi näkee kovin huonosti. Silti stoppi on hieman liioittelua.
Itseänikin ärsyttää nämä todella paljon, mutta miten saat kaistaa vaihtavana itsestäsi "etuajo-oikeutetun", vaikka toinen vastoin sääntöjä ajaisikin bussikaistaa risteyksen läpi?Tätähän näkee todella paljon. Näillä on siis tapana mennä bussikaistalle jo ennen risteystä, jotta pääsee valoissa jonottavien ohi jatkaen suoraan laittomasti... Jos auto olisi halvempi, ajaisin tietoisesti oikein eteen, kun on etuajo-oikeus.
Itseänikin ärsyttää nämä todella paljon, mutta miten saat kaistaa vaihtavana itsestäsi "etuajo-oikeutetun", vaikka toinen vastoin sääntöjä ajaisikin bussikaistaa risteyksen läpi?
Lähtökohta kuitenkin on se, että laittomasti ajavan kuuluu väistää. Jos kolari tulee, on enemmän tuottamuksellinen se lain vastaisesti ajanut. Eihän sitä voi ennakoida toisen jatkavan suoraan, kun vastapuoli ajaa kääntyvien kaistaa.Itseänikin ärsyttää nämä todella paljon, mutta miten saat kaistaa vaihtavana itsestäsi "etuajo-oikeutetun", vaikka toinen vastoin sääntöjä ajaisikin bussikaistaa risteyksen läpi?
Velvollisuus katsoa kaistalle jonne vaihtaa on. Siellä voisi ihan laillisestikkin olla bussi, taksi, mopo, polkupyörä tai hälytysajoneuvo. Vaikka siellä olisikin laittomasti h-auto niin et silti saa vaihtaa kaistaa kylkeen. Jos oikeasti kuvittelet että saisit niin käyppä kokeilemassa ja raportoi tänne tulokset. Jään kuvaannollisesti pidättelemään hengitystä siksi aikaa.Suomen liikenteessä pätee periaate, että kuski voi olettaa, että muut noudattavat liikennesääntöjä.
Laittomista suunnista tulevia ei siis tarvitse väistää, voi aina sanoa, että "en nähnyt että sieltä tuli ketään, enkä katsonut, koska sieltä ei saa tulla".
Tätä tosin ei sovelleta lieviin ylinopeuksiin, mutta sovelletaan suuriin ylinopeuksiin.
Velvollisuus katsoa kaistalle jonne vaihtaa on. Siellä voisi ihan laillisestikkin olla bussi, taksi, mopo, polkupyörä tai hälytysajoneuvo. Vaikka siellä olisikin laittomasti h-auto niin et silti saa vaihtaa kaistaa kylkeen. Jos oikeasti kuvittelet että saisit niin käyppä kokeilemassa ja raportoi tänne tulokset. Jään kuvaannollisesti pidättelemään hengitystä siksi aikaa.
Tänään joutui jarrutelemaan vähän reippaammin kun edessä ollut veti lukkojarrutuksen ORAVAN takia
Neljä loukkaantui kolarissa Vantaalla – auto ajoi kolmion takaa risteykseen, väistämisvelvollisuus oli muuttunut
En keksi miksi uutisessa olisi mainittu tuo väistämisvelvollisuuden muuttuminen jos syyllinen osapuoli ei olisi tätä sanonut poliisille syyksi. Jos tosiaankin näin niin veteleekö tuolla ihmiset vanhasta muistista merkkejä katsomatta vuosikausia sen jälkeen kun muutokset jo tehty?
Jos tuosta valoristeyksestä saa ajaa suoraan, niin se bussikaistalla oleva henkilöauto voi jatkaa kääntymättä matkaansa seuraavaan risteykseen. Pääkaupunkiseudulla tuota tapahtuu jatkuvasti, koska ruuhkissa on todella vaikeaa päästä jouhevasti lyhyellä katuvälillä vaihtamaan kaistaa bussikaistalle.Jos sillä viereisellä kaistalla on valoissa ekana ollut auto, jonka on pakko kääntyä (ja käytännössä ajaa hitaasti kääntyessään, hidastaen takanaan tulevia ajoneuvoja), ja itse on valoissa toisella kaistalla ekana, ei siellä rinnalla valojen jälkeen voi olla laillisesti sitä toista kaistaa ajavaa kulkuneuvoa, koska sitä laillisesti ajavat bussit ja polkupyörät ovat sen kääntymisvelvoitteisen auton takana eivätkä ole voineet ehtiä siihen.
Jos tuosta valoristeyksestä saa ajaa suoraan, niin se bussikaistalla oleva henkilöauto voi jatkaa kääntymättä matkaansa seuraavaan risteykseen. Pääkaupunkiseudulla tuota tapahtuu jatkuvasti, koska ruuhkissa on todella vaikeaa päästä jouhevasti lyhyellä katuvälillä vaihtamaan kaistaa bussikaistalle.
Mielestäni saa jatkaa seuraavaan risteykseen, jos on lyhyet katuvälit.Ei saa. Pääkaupunkiseudulla on vaikea vaihtaa kaistaa juuri näiden mulkkujen vuoksi. Eikä tässä päälle ajamisesta puhuttu (se on aina kiellettyä) vaan siitä sopiiko mulkulle soittaa torvea ja kumpi on oikeassa.
Linja-autokaistalla ajaminen on kielletty muutoin kuin ryhmityttäessä oikealle (TLA 19 §). Ryhmittymistä varten linja-autokaistalle saa siirtyä edellisen risteyksen jälkeen ennen kääntyvää risteystä. Paikoissa, joissa liikennesuunnittelussa halutaan ryhmittyminen tapahtumaan aikaisemmin tai tietyssä kohdassa, lopetetaan linja-autokaista aiemmin (esim. Länsiväylällä itään käännyttäessä Suvisaaristoon ja moni muu paikka).Mielestäni saa jatkaa seuraavaan risteykseen, jos on lyhyet katuvälit.
tieliikennelaki 11§
Ryhmittyminen
-Ajokaista kääntymistä varten on valittava hyvissä ajoin.
Onhan se nyt vaaran paikka, kun etuajo-oikeutettu joutuu liinat kiinni laittamaan ja jarruttamaan yllättävästi.34§
Ääni- ja valomerkit
-Milloin vaaran välttämiseksi on tarpeen, kuljettajan on annettava ääni- tai valomerkki
taikka jarruvaloa käyttämällä tai muulla tavalla kiinnitettävä muiden tienkäyttäjien
huomiota.
Mielestäni saa jatkaa seuraavaan risteykseen, jos on lyhyet katuvälit.
tieliikennelaki 11§
Ryhmittyminen
-Ajokaista kääntymistä varten on valittava hyvissä ajoin.
34§
Ääni- ja valomerkit
-Milloin vaaran välttämiseksi on tarpeen, kuljettajan on annettava ääni- tai valomerkki
taikka jarruvaloa käyttämällä tai muulla tavalla kiinnitettävä muiden tienkäyttäjien
huomiota. Muutoin äänimerkin saa antaa vain taajaman ulkopuolella valoisana aikana
ohitettaessa.
-Äänimerkki ei saa olla pitempi kuin on välttämätöntä. Valomerkki on annettava
ajovaloja vilkuttamalla.
Eli ei saa sitä torveä vaan "kuittaillekseen" soitella.
Tästä olemme samaa mieltä. (Vaikka TLA 19§:stä en linja-autokaistasta mainintaa huomannutkaanLinja-autokaistalla ajaminen on kielletty muutoin kuin ryhmityttäessä oikealle (TLA 19 §).
Pääsääntöisesti näin, mutta sitä kyllä sovelletaan liikenteen mukaan.Ryhmittymistä varten linja-autokaistalle saa siirtyä edellisen risteyksen jälkeen ennen kääntyvää risteystä.
Jos nyt ymmärsin oikein koet? tässä, että sinulla on etuajo-oikeus vaihtaessasi kaistaa bussikaistalle risteyksen jälkeen. Mielestäni olet kaistaa vaihtaessasi väistämisvelvollinen (vaikka kaistalla oleva kuljettaja ei olisi kääntynytkään, muuten suoraan ajon ollessa sallittu), oikeustapauksia tuosta ei tosin minulla ole tiedossa. Omilla euroillani en kyllä lähtisi kokeilemaan. Se auto saattaa olla virkatehtävissä oleva siviilipoliisiautokin.Onhan se nyt vaaran paikka, kun etuajo-oikeutettu joutuu liinat kiinni laittamaan ja jarruttamaan yllättävästi.
Pääsääntöisesti näin, mutta sitä kyllä sovelletaan liikenteen mukaan.
Jos nyt ymmärsin oikein koet? tässä, että sinulla on etuajo-oikeus vaihtaessasi kaistaa bussikaistalle risteyksen jälkeen. Mielestäni olet kaistaa vaihtaessasi väistämisvelvollinen (vaikka kaistalla oleva kuljettaja ei olisi kääntynytkään, muuten suoraan ajon ollessa sallittu), oikeustapauksia tuosta ei tosin minulla ole tiedossa. Omilla euroillani en kyllä lähtisi kokeilemaan. Se auto saattaa olla virkatehtävissä oleva siviilipoliisiautokin.
Jos pelkästää sujuvuutta ajatellaan. Niin linja-autokaistan käyttöä oikealle käännyttäessä pitäisi lisätä. Esim. jos tiedät 500m päästä kääntyväsi oikealle ja linja-autokaista on vapaa, ei ole mitään (maalaisjärjellä ajatellen) syytä olla siirtymättä linja-autokaistalle muuta liikennettä tukkimasta ja ilmaa saastuttamasta.Tieliikennelaki ei suoranaisesti anna oikeutta edes liikenteen sujuvuuden kannalta ajaa pitempään linja-autokaistalla. Lain mukaan toimimalla itse asiassa siirtyminen kaistalle sujuisi hyvinkin paljon sujuvammin, kun kaikki ryhmittyvät oikein ilman sooloilijoita. Sehän kaistan tarkoituskin on, että julkinen liikenne ja esim. poliisi ja taksit saavat vapaamman reitin.
Eli käytät sitä "maalaisjärkeä" ja sovellat sääntöä. Linkkiäsi en saanut toimimaan.Sen myönnän, että esimerkiksi https://www.google.fi/maps/@60.2092353,24.9449335,3a,75y,182.66h,85.68t/data=!3m5!1e1!3m3!1sdeJhiDcKlfE-H9mkdM3z_w!2e0!6s//geo3.ggpht.com/cbk?panoid=deJhiDcKlfE-H9mkdM3z_w&output=thumbnail&cb_client=search.TACTILE.gps&thumb=2&w=96&h=64&yaw=330.81696&pitch=0&thumbfov=100']tässä[/URL] jonot kääntyville ovat niin pitkiä, että sujuvuuden kannalta on syytä vain liittyä jonon perään vaikka kääntyvien jono ulottuukin yleensä yli risteysten.
Tässä olen edelleen kanssasi eri mieltä, vai onko sinulla tiedossasi joku oikeuden päätös asiasta.Mitä tulee väistämisvelvollisuuteen. Molemmat ovat väistämisvelvollisia. Oikein ajava kaistaa vaihtaessaan, laittomasti ajava jo yllättävän ja sakkoon oikeuttavan ajosuorituksensa takia.
Itse kannatan terveen järjen käyttöä ja jätän virkavallan arvioitavaksi onko toimittu oikein.Jos kaikki muut odottavat kiltisti vasemmalla kaistalla, en ymmärrä miksi kukaan puolustelisi koukkaajia ellei sitten itse ole näitä "dynaamisia kuskeja".
Poliisilla on rajatut resurssit ja he toimivat niiden puitteissa ja suurimman osan ajastahan tuo linja-autokaistat ovat tyhjillään.Poliisi aivan liian vähän puuttuu pääkaupunkiseudulla linja-autokaistoilla perseilyyn, joka vielä hidastaa koko liikennettä samalla aiheuttaen vaaratilanteita.
Jos pelkästää sujuvuutta ajatellaan. Niin linja-autokaistan käyttöä oikealle käännyttäessä pitäisi lisätä. Esim. jos tiedät 500m päästä kääntyväsi oikealle ja linja-autokaista on vapaa, ei ole mitään (maalaisjärjellä ajatellen) syytä olla siirtymättä linja-autokaistalle muuta liikennettä tukkimasta ja ilmaa saastuttamasta.
Laki sanoo, että tulee ryhmittyä hyvissä ajoin. Lain alapuolella oleva asetus sanoo bussikaistan merkistä, että sitä voi käyttää kaikki ryhmittymiseen oikealle kääntymiseen. Ainoa maininta risteyksestä on, että merkin vaikutus ulottuu seuraavaan risteykseen. Näillä perustein väitteesi siitä, että bussikaistaa ei saisi koskaan ajaa suoraan, ei pidä pidä paikkaansa. Hyvin lyhyillä risteysväleillä on puhtaasti järkevää ja perusteltua toimintaa. Kilometri- ja risteyskaupalla ei tietenkään.Tieliikennelaki ei suoranaisesti anna oikeutta edes liikenteen sujuvuuden kannalta ajaa pitempään linja-autokaistalla. Lain mukaan toimimalla itse asiassa siirtyminen kaistalle sujuisi hyvinkin paljon sujuvammin, kun kaikki ryhmittyvät oikein ilman sooloilijoita. Sehän kaistan tarkoituskin on, että julkinen liikenne ja esim. poliisi ja taksit saavat vapaamman reitin.
Linkki korjattu
Bussikaista päättyy länteen mennessä Kalevalantietä edeltävän bussipysäkin jälkeen, jolloin ryhmittymiseen ei tarvitse käyttää bussikaistaa lainkaan. Ts. tuolla välillä et saa ajaa bussikaistaa lainkaan.Esim Kehä 1:llä on Turvesuontien ja Kalevalantien välillä 1,5 km pätkä missä ei ole risteyksiä välillä, mutta on bussikaista. Periaatteessa tuon saa ajaa vaikka kokonaan, jos on kääntymässä tuosta seuraavasta risteyksestä.
Mites se sun rattiraivo, uhmakas kaistanvaihto jne? Liikenteenvaarantamista kaikki tyyni. Anna poliisin hoitaa mitä ehtivät, hermoraunioksihan sitä tulee jos ottaa itseensä, kun joku pk-seudulla ajelee oma etu edellä. En jaksa enää välittää ellei nyt omaan terveyteen liittyvää uhkaa aiheudu. Bussikaistojen väärinkäyttöön liittyen joutuu kuitenkin katsomaan tuleeko bussia tai taxia. Jos risteys on toistuvasti sellainen, että risteyksen jälkeen on pirullinen ryhmittyä kääntymään, harkitsisin ryhtyä ryhmittymään jo ennen edeltävää risteystä. Kuten itsekin olet jo soveltanut...Linkki korjattu
Kukaan ei sanonut, etteikö maalaisjärkeä pidä noudattaa.
Oma mielipiteeni oli, että bussikaistoilta itsekäs koukkailu ja lakia vastaan ajaminen ärsyttää kanssa-autoilijoissa. Sinua siis ilmeisesti ei. Ainoa lakia rikkonut tässä aiheessa oli se bussikaistaa ajava. En jaksa enempää vääntää, jos mitään uutta et keskusteluun tuo.
Tuotapa en muistanut, mutta sama pätkä itäänpäin on bussikaistaa kokonaan.Bussikaista päättyy länteen mennessä Kalevalantietä edeltävän bussipysäkin jälkeen, jolloin ryhmittymiseen ei tarvitse käyttää bussikaistaa lainkaan. Ts. tuolla välillä et saa ajaa bussikaistaa lainkaan.
Muu vaara -kyltti yhdistettynä "Väistämisvelvollisuus muuttunut" lisäkilpi on melko yleinen, ainakin täällä Pirkanmaalla. Kovin useinhan noita ei puljailla, joten "yleinen" on suhteellinen käsite, mutta melkein aina kun yhtään enemmän liikennöidyllä tiellä tehdään muutoksia laitetaan tuollainen merkki ennen risteystä.
Juuh. Rattiraivo. Taisin kirjaimellisesti sanoa "Itse olen ottanut tavaksi ajaa oikein ja sitten torvi pohjassa näiden väärin ajavien kanssa. Tulkitsen nämä ihmiset yhteiskunnan alimmaksi sakaksi, jolle voi vilkutella valoja ja soittaa torvea niin paljon kuin sielu sietää." Nimenomaan siis sanoin, että ajetaan oikein ja ei ole uhmakasta rattiraivoa (mielipiteensä voi ilmaista ilmankin raivoa, kokeile vaikka) ja ilmoitan väärin ajavalle tarvittaessa vaaratilanteesta. Toki tarkoituksenmukaisesti torven soinnin pituus on verrannollinen perseilyn suuruuteen.Mites se sun rattiraivo, uhmakas kaistanvaihto jne? Liikenteenvaarantamista kaikki tyyni.
Nyt kun tarkemmin muistelee, ei tuossa länteenpäin mennessäkään taida muuta olla kuin tien yläpuolisissa opastemerkeissä laitettu kääntyvien kaistaksi. Jossain siinä kehän yli menevän kevlisillan kohdalla.Tuotapa en muistanut, mutta sama pätkä itäänpäin on bussikaistaa kokonaan.
Joo tuo kääntyvien merkki siinä on kyllä, mutta se ei käsittääkseni päätä bussikaistaa.Nyt kun tarkemmin muistelee, ei tuossa länteenpäin mennessäkään taida muuta olla kuin tien yläpuolisissa opastemerkeissä laitettu kääntyvien kaistaksi. Jossain siinä kehän yli menevän kevlisillan kohdalla.
Kyllä se vaaranaiheuttaja olet ihan kuule sinä, jos kuvittelet että sitä bussikaistan Aurista ei tarvitse väistää Torvensoittokaan ei kuulu normaaliin käyttäytymiseen, jos ainoa todellinen vaara on sinun mielesi pahoittuminen.Juuh. Rattiraivo. Taisin kirjaimellisesti sanoa "Itse olen ottanut tavaksi ajaa oikein ja sitten torvi pohjassa näiden väärin ajavien kanssa. Tulkitsen nämä ihmiset yhteiskunnan alimmaksi sakaksi, jolle voi vilkutella valoja ja soittaa torvea niin paljon kuin sielu sietää." Nimenomaan siis sanoin, että ajetaan oikein ja ei ole uhmakasta rattiraivoa (mielipiteensä voi ilmaista ilmankin raivoa, kokeile vaikka) ja ilmoitan väärin ajavalle tarvittaessa vaaratilanteesta. Toki tarkoituksenmukaisesti torven soinnin pituus on verrannollinen perseilyn suuruuteen.
Ja vaaraahan tuossa nimenomaan se vastapuoli aiheuttaa. Silloin, kun on bussi tai taksi vierellä, tietää, että pitää antaa tietä. Silloin, kun on Auris, odottaa ettei se kylkeen ole tulossa.
Mun käsitys on, että edeltävien opasteiden vaikutus lakkaa uusiin. Mutta ei ole mitää perusteita lyödä pöytään. Josko joku viisaampi valistaisi?Joo tuo kääntyvien merkki siinä on kyllä, mutta se ei käsittääkseni päätä bussikaistaa.
Tieliikenneasetuksesta: Merkin vaikutusalue ulottuu seuraavaan risteykseen, jollei merkillä 542 a tai 542 b ole toisin osoitettu.Mun käsitys on, että edeltävien opasteiden vaikutus lakkaa uusiin. Mutta ei ole mitää perusteita lyödä pöytään. Josko joku viisaampi valistaisi?
Tänään joutui jarrutelemaan vähän reippaammin kun edessä ollut veti lukkojarrutuksen ORAVAN takia
Neljä loukkaantui kolarissa Vantaalla – auto ajoi kolmion takaa risteykseen, väistämisvelvollisuus oli muuttunut
En keksi miksi uutisessa olisi mainittu tuo väistämisvelvollisuuden muuttuminen jos syyllinen osapuoli ei olisi tätä sanonut poliisille syyksi. Jos tosiaankin näin niin veteleekö tuolla ihmiset vanhasta muistista merkkejä katsomatta vuosikausia sen jälkeen kun muutokset jo tehty?
Näitä saa ihastella tampereellakin, pispalassakin bussikaistalta saisi kääntyä moottoritielle, joka kerta saa katsoa yrittääkö joku pyrkyri ajaa suoraan sieltä. Tässä kohtaa ottanut sitten sen verran rivakan lähdön valoista, ettei tarvitse miettiä kumpi menee ensin.Lähtökohta kuitenkin on se, että laittomasti ajavan kuuluu väistää. Jos kolari tulee, on enemmän tuottamuksellinen se lain vastaisesti ajanut. Eihän sitä voi ennakoida toisen jatkavan suoraan, kun vastapuoli ajaa kääntyvien kaistaa.
Aika monta kertaa nyt on todettu, että kaikki väistävät kaikkia. Miksi haluat provosoida ja saada riitaa vaikka sanoin, ettei asiasta kannata enää vääntää?Kyllä se vaaranaiheuttaja olet ihan kuule sinä, jos kuvittelet että sitä bussikaistan Aurista ei tarvitse väistää
Ilman provo-tarkoitusta omasta puolestani totean keskusteluu, että "kaistanvaihtajan tulee väistää bussikaistalla ajavaa". Yleinen varovaisuus on tietenkin hyvä pitää mielessä siellä bussikaistallakin ajaessa.Aika monta kertaa nyt on todettu, että kaikki väistävät kaikkia. Miksi haluat provosoida ja saada riitaa vaikka sanoin, ettei asiasta kannata enää vääntää?
Ei tässä ole vääntämisestä kyse, vaan siitä, että tulkintasi ovat yksinkertaisesti väärin ja yrität paeta "ei kannata vääntää" setin alle. Oletko edelleen sitä mieltä, että eilinen 19:59 ja tämän päivän 10:49 viestisi ovat täyttä asiaa? Ymmärrän toki hyvin, että hieman nololtahan se voi tuntua, jos ajattelee toimivansa "minulla on oikeus" tyylisesti ja sitten muutamassa viestissä paljastuu selviä puutteita tietämyksessä.Aika monta kertaa nyt on todettu, että kaikki väistävät kaikkia. Miksi haluat provosoida ja saada riitaa vaikka sanoin, ettei asiasta kannata enää vääntää?
Tätähän näkee todella paljon. Näillä on siis tapana mennä bussikaistalle jo ennen risteystä, jotta pääsee valoissa jonottavien ohi jatkaen suoraan laittomasti. Monesti ongelmakohdissa sitten risteyksen jälkeen kääntyvien pitää ryhmittyä sille bussikaistalle kääntymiseksi ja ajoin jopa suoraan ajamiseksi.
Itse olen ottanut tavaksi ajaa oikein ja sitten torvi pohjassa näiden väärin ajavien kanssa. Tulkitsen nämä ihmiset yhteiskunnan alimmaksi sakaksi, jolle voi vilkutella valoja ja soittaa torvea niin paljon kuin sielu sietää.
Toisia taas ärsyttää kun mennään vasemmalla ensin kovempaa ohi ja sitten himmataan oikealle. Kaikkia ei voi miellyttää, mutta kaikkia voi ärsyttää.Motarilla jatkuvasti vakkarit päällä joka kaistalla välittämättä mitään ympäröivästä liikenteestä.
Mikähän tässä ärsyttää, jos ohittajan himmattukin vauhti on kuitenkin nopeampi kuin sillä ohitetulla? Juuri näinhän kuuluu toimia jos ajelee motaria alle sallitun nopeuden, ja mielii päästä itseään hitaammista ohi.Toisia taas ärsyttää kun mennään vasemmalla ensin kovempaa ohi ja sitten himmataan oikealle. Kaikkia ei voi miellyttää, mutta kaikkia voi ärsyttää.
Itseäni juuri tuo risteys hämäsi aluksi tosi paljon, etenkin kun navigaattori väitti että pitää ottaa se oikeanpuoleisin kaista. Nyt useammin siitä ajaneena osaa kyllä paremmin tuon. ...silti, kovin mielellään en helsinkiin autolla suhaa, etenkin kun liityntäpysäkille jättäen ja julkisilla jatkaen saattaa olla jopa nopeammin perillä.Esim. Helsingissä Mäkelänkadulla keskustaan päin tätä tapahtuu paljon. Piristää aina mukavasti päivää kun näen jonkun tätä temppua yrittävän, mutta pysäkille ennen risteystä pysähtyykin bussi ja sitten jäävät sen taakse jumiin.
Tänään joutui jarrutelemaan vähän reippaammin kun edessä ollut veti lukkojarrutuksen ORAVAN takia
Neljä loukkaantui kolarissa Vantaalla – auto ajoi kolmion takaa risteykseen, väistämisvelvollisuus oli muuttunut
En keksi miksi uutisessa olisi mainittu tuo väistämisvelvollisuuden muuttuminen jos syyllinen osapuoli ei olisi tätä sanonut poliisille syyksi. Jos tosiaankin näin niin veteleekö tuolla ihmiset vanhasta muistista merkkejä katsomatta vuosikausia sen jälkeen kun muutokset jo tehty?
Tuo on kyllä valitettavan yleistä missä tahansa stop-merkillä varustetussa risteyksessä. Jos olen ensimmäisenä jonossa pysähtymässä, takana tulevat tajuavat yleensä pysähtyä, mutta jos lähden edellisen pysähtyneen jälkeen liikkeelle ja pysähdyn stopin kohdalla, joka toisella kerralla näkyy paniikkiliikkeitä takana. Jos taas olen jonon perillä, lähes poikkeuksetta stopin ohi menee vähintään kaksi, yleensä kolme autoa "samalla pysähdyksellä".Ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun meidänkin takana tulija melkein ajanut perään kun tajuaa että minä tai vaimo pysähdytään siihen STOP-merkkiin jonka merkitys tietääkseni opetetaan autokoulussa.
Melko laput silmillä saa ajaa jos niitä merkkejä ei tosiaan huomaa ulos ajaessa.