Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Ryhmittyminen risteyksissä ja rampeissa. Miten voi olla niin hankalaa joillekin?

Toissapäivänä pappa ajeli melkein 10 alle rajoituksen. T-risteystä lähestyessä siirtyi ajamaan kaistan vasenta reunaa selkeästi tarkoituksena kääntyä vasemmalle. Itse siirryin oikeaan reunaan tarkoituksena mennä oikealle. Koska pappa ajeli hiljaa, niin ajoin rinnalle ja ohi (en tiedä onko laillista, mutta kyseisessä risteyksessä aivan normaalia että kaksi autoa rinnan kääntymässä eri suuntiin koska tilaa on). Olin jo kääntynyt risteyksestä kun katsoin peilistä, että kyseinen pappahan kääntyikin perääni oikealle.
https://goo.gl/maps/E4bWYe4nzCFNHEY59

Laillista, JOS se toinen vilkuttaa vasemmalle, muuten ei laillista.
 
Laillista, JOS se toinen vilkuttaa vasemmalle, muuten ei laillista.
Tuossa on selvästi kaksi lain tarkoittamaa kaistaa, eli auton levyistä aluetta. Tällöin oikealta saa ihan vapaasti ohittaa.

Vaikka ei olisikaan, laki ei puhu mitään vilkuttamisesta, vaan kriteeri on "selvästi valmistautuu kääntymään vasemmalle". Vasemmalle ryhmittäytyminen T-risteyksessä on mielestäni niin selvä valmistautuminen kuin olla voi. Mitään muuta tuosta ei voi laillisesti tehdä.
 
Ai että mä tykkään tästä. Yksi nuorempi aviopari muutti ja tää miesjonne punaisella Volvollaan ajelee sellasta reipasta 50-60km/h vauhtia tuota hiekkatietä pisin. Ilmeisesti saa jotain kiksejä siitä. Rajoitushan on toki 40km/h ja lapsia on täällä about joka talossa 1-3 jotka tossa leikkii. Kaveri hakee jotain rallimestarin nimikettä, kun välillä toi tiellä pysyminenkin on kyseenalaista. Huoh.
 
Ryhmittyminen risteyksissä ja rampeissa. Miten voi olla niin hankalaa joillekin?

Toissapäivänä pappa ajeli melkein 10 alle rajoituksen. T-risteystä lähestyessä siirtyi ajamaan kaistan vasenta reunaa selkeästi tarkoituksena kääntyä vasemmalle. Itse siirryin oikeaan reunaan tarkoituksena mennä oikealle. Koska pappa ajeli hiljaa, niin ajoin rinnalle ja ohi (en tiedä onko laillista, mutta kyseisessä risteyksessä aivan normaalia että kaksi autoa rinnan kääntymässä eri suuntiin koska tilaa on). Olin jo kääntynyt risteyksestä kun katsoin peilistä, että kyseinen pappahan kääntyikin perääni oikealle.
https://goo.gl/maps/E4bWYe4nzCFNHEY59
Ei kai tässä sinäänsä mitään. Toki ryhmittyminen oli tehty väärin ja sinä sait tulla rinnalle ja kääntyä ensin, mutta sai tuo pappa sun perään ihan laillisesti kääntyä. Olettaen siis että katsoi että sinä kerkesit mennä ensin eikä tullut kenenkään muun eteen.
 
Ai että mä tykkään tästä. Yksi nuorempi aviopari muutti ja tää miesjonne punaisella Volvollaan ajelee sellasta reipasta 50-60km/h vauhtia tuota hiekkatietä pisin. Ilmeisesti saa jotain kiksejä siitä. Rajoitushan on toki 40km/h ja lapsia on täällä about joka talossa 1-3 jotka tossa leikkii. Kaveri hakee jotain rallimestarin nimikettä, kun välillä toi tiellä pysyminenkin on kyseenalaista. Huoh.

Kyseessä saattaa ihan oikeasti olla vain se, että ei yksinkertaisesti ymmärrä asiaa koska lapset ei millään tavalla kuulu omaan elämään. Kannattaa ehkä mainita asiasta nätisti niin voi jopa mennä perille ennenkuin rytisee
 
Ryhmittyminen risteyksissä ja rampeissa. Miten voi olla niin hankalaa joillekin?

Toissapäivänä pappa ajeli melkein 10 alle rajoituksen. T-risteystä lähestyessä siirtyi ajamaan kaistan vasenta reunaa selkeästi tarkoituksena kääntyä vasemmalle. Itse siirryin oikeaan reunaan tarkoituksena mennä oikealle. Koska pappa ajeli hiljaa, niin ajoin rinnalle ja ohi (en tiedä onko laillista, mutta kyseisessä risteyksessä aivan normaalia että kaksi autoa rinnan kääntymässä eri suuntiin koska tilaa on). Olin jo kääntynyt risteyksestä kun katsoin peilistä, että kyseinen pappahan kääntyikin perääni oikealle.
https://goo.gl/maps/E4bWYe4nzCFNHEY59
Oiskohan pappa ollut epävarma mistä pitää ko. kohteeseen mennä (ajoi hitaasti) ja huomasi olevan menossa väärään suuntaan. Joskus noita vaan sattuu.
Toinen oli tänään kun ajelin moottoritietä. Edessä mersu jarrutti 100->50 ja ajeli kaistalla miten sattuu. Poistumisramppi alkoi, mersu ajoi kaistan vasenta reunaa, itse pistin vilkun oikealle, käännyin rampille ja lähdin kiihdyttämään takaisin sinne kahdeksaankymppiin.
Mersu pistää tässä vaiheessa vilkun oikealle, yhden vilkauksen jälkeen kääntää melkein kylkeen (ei katsonut yhtään kuollutta kulmaa), säikähtää kun soitan torvea ja kimpoaa takaisin sinne kaistalle mitä ajoi.
https://goo.gl/maps/KZpkQ4maJH2jziFq8
Oiskohan tässäkin, ettei ollut varma mistä pitää poistua moottoritieltä? Vaarallista, hyvä kuitenkin tiedostaa, että noitakin tapahtuu.
Molemmat tapaukset jäi videolle mutta tuskin julkaisen täällä, nehän saattaisi olla jonkun mielestä oikein hakemalla haettuja tilanteita:rolleyes:
Saahan ne julkaista, kunhan peitää rekkarit, hermostuahan noista ei kannata. Koska silloin helposti itsekin tekeen virheen ja onnettomuuden riski kaasva.
 
Kyseessä saattaa ihan oikeasti olla vain se, että ei yksinkertaisesti ymmärrä asiaa koska lapset ei millään tavalla kuulu omaan elämään. Kannattaa ehkä mainita asiasta nätisti niin voi jopa mennä perille ennenkuin rytisee

Kaverilla on oma muksu kanssa, sitä sen vaimo kuskailee Kiallaan ja ajaa kyllä nätisti. Ei saisi ulkonäön perusteella toki kategorisoida, mutta lippis vinossa, toinen käsi ratilla klo. 12 kohdalla ja ykkös/kakkosvaihteella ajelee täällä eestaas, joten kyllä kyseinen vajukki on melko tietäväinen siitä mitä tekee. Yritin kerran sanoa sen talon kohdalla, mutta kaveri luikahti kotiin eikä avannut ovea vaikka ovikelloa soitin. Ilmeisesti pelkää suoraa kontaktia tms.
 
Oululaisten ramppikäyttäytyminen tai no yleensä rampin kohdalla käyttäytyminen. Eilen taas joku akka vetäisi nähdessään rekan rampilla ilman vilkkua suoraan eteen ohituskaistalle, kun olin ohittamassa 20km/h nopeuserolla. Pitäisi varmaan joskus vetää vaan suoraan perään niin oppisivat.
 
Kaverilla on oma muksu kanssa, sitä sen vaimo kuskailee Kiallaan ja ajaa kyllä nätisti. Ei saisi ulkonäön perusteella toki kategorisoida, mutta lippis vinossa, toinen käsi ratilla klo. 12 kohdalla ja ykkös/kakkosvaihteella ajelee täällä eestaas, joten kyllä kyseinen vajukki on melko tietäväinen siitä mitä tekee. Yritin kerran sanoa sen talon kohdalla, mutta kaveri luikahti kotiin eikä avannut ovea vaikka ovikelloa soitin. Ilmeisesti pelkää suoraa kontaktia tms.
Ainahan voit jättää postilaatikkoon ystävällisen viestin asiasta, V-tyylistä en suosittele, ne harvoin johtavat mihinkään hyvään. Hänen vaimonsakin saattaa sen lukea => viestin teho kasvaa kummasti :). Olet varmaan jo tarkistanut, ettei autoa saa pysähtymään tuosta vauhdista riittävän ajoissa, esteen havaittuaan.
 
Jep, itse naapurille yhden kirjeen jättäneenä se oli yllättävänkin tehokas (eli kirjeen juurisyytä ei enää kertaakaan sen jälkeen tapahtunut)
 
Ainahan voit jättää postilaatikkoon ystävällisen viestin asiasta, V-tyylistä en suosittele, ne harvoin johtavat mihinkään hyvään. Hänen vaimonsakin saattaa sen lukea => viestin teho kasvaa kummasti :). Olet varmaan jo tarkistanut, ettei autoa saa pysähtymään tuosta vauhdista riittävän ajoissa, esteen havaittuaan.

Juuh se on seuraava keino ellei sitä nyt pihaltaan saa kiinni. Toki tässä ei tarkoitus ole mennä vittuilemaan, vaan ihan nätisti sanomaan, että kyseessä on tällainen hiekkatie ja seassa liikkuu usein myös pakuja/rekkoja ja täällä omakotilalueella on paljon lapsia, jotka voi juosta tielle ihan vahingossakin. Ollaan naapurin kanssa katseltu sitä menoa tässä nyt pari viikkoa ja ihmetelty mikä saa käyttäytymään noin. Heippalappunen on toki jotenkin vaan outoa omakotialueella, missä porukat sentään avaa oven jos on jotain asiaa. Täälläkin on autoilijoita, joilta löytyy niin uutta Bemmun 740i, kuin myös Teslan kolmossarjalaista ja kaikkea väliltä (itse köyhäilen Fiatilla), niin tollainen show-off 1.6 dieselvolvolla vaan ei käy omaan järkeen mitenkään. :)
 
Helsingissä bussikaistojen väärinkäyttö.
Tänään hyvä esimerkki Paciuksenkatu, oikealta ajetaan bussikaistaa pitkin yrittämättä edes huomioida kun joku muu liittyy siihen kaistalle vilkulla. Sitten vedetään röökistä hermosavut kun siihen tullaan "ihan turhaan" ilmeisesti, ja käännyt heti ekasta oikealle. Hermosavuttelija itsehän jatkaa luonnollisesti suoraan eteenpäin.
 
Viimeksi muokattu:
Helsingissä bussikaistojen väärinkäyttö.
Tätähän näkee todella paljon. Näillä on siis tapana mennä bussikaistalle jo ennen risteystä, jotta pääsee valoissa jonottavien ohi jatkaen suoraan laittomasti. Monesti ongelmakohdissa sitten risteyksen jälkeen kääntyvien pitää ryhmittyä sille bussikaistalle kääntymiseksi ja ajoin jopa suoraan ajamiseksi.
Itse olen ottanut tavaksi ajaa oikein ja sitten torvi pohjassa näiden väärin ajavien kanssa. Tulkitsen nämä ihmiset yhteiskunnan alimmaksi sakaksi, jolle voi vilkutella valoja ja soittaa torvea niin paljon kuin sielu sietää. Valitettavan vähän poliisi näihin puuttuu edes nähdessään. Jos auto olisi halvempi, ajaisin tietoisesti oikein eteen, kun on etuajo-oikeus.
 
Viimeksi muokattu:
yhteiskunnan alimmaksi sakaksi, jolle voi vilkutella valoja ja soittaa torvea niin paljon kuin sielu sietää. Valitettavan vähän poliisi näihin puuttuu edes nähdessään.

No jos sen pari-kolme kertaa vuodessa käy siellä etäänperällä, niin ei niitä kaistoja tai muuttuneita merkintöjä aina tajua. Poliisikin taitaa keskittyä nykyisin vaan televisiosarjan kuvauksiin, joten ei ihme.
 
No jos sen pari-kolme kertaa vuodessa käy siellä etäänperällä, niin ei niitä kaistoja tai muuttuneita merkintöjä aina tajua. Poliisikin taitaa keskittyä nykyisin vaan televisiosarjan kuvauksiin, joten ei ihme.
Voin kyllä sanoa, että ne ohittelijat ja perseilijät ei yllättäen ole Kyrväskankaalta, josta on tultu liikenteeseen hakemaan muutaman auton etua kaupunkiajoon. Oikeat turistit tulee sitten myöhemmin heinä-elokuussa ja ovat ihan oma lukunsa ja heille riittää kyllä ymmärrystä ja heitä osaa jo varoa.
 
Tänään joutui jarrutelemaan vähän reippaammin kun edessä ollut veti lukkojarrutuksen ORAVAN takia :facepalm:

Neljä loukkaantui kolarissa Vantaalla – auto ajoi kolmion takaa risteykseen, väistämisvelvollisuus oli muuttunut

En keksi miksi uutisessa olisi mainittu tuo väistämisvelvollisuuden muuttuminen jos syyllinen osapuoli ei olisi tätä sanonut poliisille syyksi. Jos tosiaankin näin niin veteleekö tuolla ihmiset vanhasta muistista merkkejä katsomatta vuosikausia sen jälkeen kun muutokset jo tehty?

Onnettomuus sattui Virkatien risteyksessä, jossa väistämisvelvollisuus on muuttunut muutamia vuosia sitten.
 
Oho. Olisin ymmärtänyt, jos se olisi muuttunut luokkaa edellisellä viikolla ja siitä ei olisi ollut kylttiä jostain syystä varoittamaan muuttuneesta väistämisvelvollisuudesta.
 
Jos tosiaankin näin niin veteleekö tuolla ihmiset vanhasta muistista merkkejä katsomatta vuosikausia sen jälkeen kun muutokset jo tehty?
Hankala kuvitella, että kukaan vetäisi "ei tässä kolme vuotta sitten kolmiota ollut" periaatteella (eri asia tosiaan jos olisi tyyliin edellisenä päivänä muuttunut), mutta aika moni sen sijaan vetelee fiilispohjalta sen mukaan mikä tuntuu isommalta ja etuajo-oikeutetulta tieltä. Joka kerta kun tästä poiketaan, niin niitä ongelmia tuntuu tulevan.

Aikaisemmin tästä ketjussa mainitsinkin, mutta oman lähimarketin vieressä on etuajo-oikeutettu liikenteen suunta merkeille annettu kääntyville etuajo-oikeus, ja säännöllisesti tuossa näkee arpomista tai kolmion takaa tuleva tööttäilee kun kääntyvä "tulee eteen". Samoin tasa-arvoiset, joissa toinen tie on fyysisesti pienempi, ihmiset ajelee jatkuvasti aivan miten sattuu, joko jäävät odottamaan vasemmalta tulijaa kun tulevat siitä pienemmästä haarasta, tai sitten meinaavat ajaa oikealta tulevan kylkeen ja eivät edes tajua että vika oli heidän.
 
Tänään joutui jarrutelemaan vähän reippaammin kun edessä ollut veti lukkojarrutuksen ORAVAN takia :facepalm:

Neljä loukkaantui kolarissa Vantaalla – auto ajoi kolmion takaa risteykseen, väistämisvelvollisuus oli muuttunut

En keksi miksi uutisessa olisi mainittu tuo väistämisvelvollisuuden muuttuminen jos syyllinen osapuoli ei olisi tätä sanonut poliisille syyksi. Jos tosiaankin näin niin veteleekö tuolla ihmiset vanhasta muistista merkkejä katsomatta vuosikausia sen jälkeen kun muutokset jo tehty?
Vuosi meni siihen, että loputkin ymmärsi tietyöaikaisten rajoitusten poistuneen Kehä ykkösellä, Kontulan kohdalla länteen ajettaessa.
Jos porukka ei alle vuodessa sisäistä nopeusrajoituksen _nostoa_, mitäpä luulet miten hyvin uppoaa uusi väistämisvelvollisuus. :confused2:
 
Oho. Olisin ymmärtänyt, jos se olisi muuttunut luokkaa edellisellä viikolla ja siitä ei olisi ollut kylttiä jostain syystä varoittamaan muuttuneesta väistämisvelvollisuudesta.

Siis missä yleensä ilmoitellaan mistään muuttuneesta?

Täällä laskettiin nopeusrajoituksia ilmoittamatta mitään, siis pysyvästi ja porukka otti sakkoja reippaasti kun ajoivat kuten ennenkin. Ja ajavat kyllä vieläkin, kun suora tie kuitenkin ilman ihmeempiä.
Toinen ihmetys on stop merkki paikassa millä ei ole mitään väliä. Tai sikäli on, että ei siitä voi mennä kuin hiipien koska vieressä olevan kallion läpi näkee kovin huonosti. Silti stoppi on hieman liioittelua.
 
Siis missä yleensä ilmoitellaan mistään muuttuneesta?

Täällä laskettiin nopeusrajoituksia ilmoittamatta mitään, siis pysyvästi ja porukka otti sakkoja reippaasti kun ajoivat kuten ennenkin. Ja ajavat kyllä vieläkin, kun suora tie kuitenkin ilman ihmeempiä.
Toinen ihmetys on stop merkki paikassa millä ei ole mitään väliä. Tai sikäli on, että ei siitä voi mennä kuin hiipien koska vieressä olevan kallion läpi näkee kovin huonosti. Silti stoppi on hieman liioittelua.

Muu vaara -kyltti yhdistettynä "Väistämisvelvollisuus muuttunut" lisäkilpi on melko yleinen, ainakin täällä Pirkanmaalla. Kovin useinhan noita ei puljailla, joten "yleinen" on suhteellinen käsite, mutta melkein aina kun yhtään enemmän liikennöidyllä tiellä tehdään muutoksia laitetaan tuollainen merkki ennen risteystä.
 
Tätähän näkee todella paljon. Näillä on siis tapana mennä bussikaistalle jo ennen risteystä, jotta pääsee valoissa jonottavien ohi jatkaen suoraan laittomasti... Jos auto olisi halvempi, ajaisin tietoisesti oikein eteen, kun on etuajo-oikeus.
Itseänikin ärsyttää nämä todella paljon, mutta miten saat kaistaa vaihtavana itsestäsi "etuajo-oikeutetun", vaikka toinen vastoin sääntöjä ajaisikin bussikaistaa risteyksen läpi?

Esim. Helsingissä Mäkelänkadulla keskustaan päin tätä tapahtuu paljon. Piristää aina mukavasti päivää kun näen jonkun tätä temppua yrittävän, mutta pysäkille ennen risteystä pysähtyykin bussi ja sitten jäävät sen taakse jumiin.
 
Itseänikin ärsyttää nämä todella paljon, mutta miten saat kaistaa vaihtavana itsestäsi "etuajo-oikeutetun", vaikka toinen vastoin sääntöjä ajaisikin bussikaistaa risteyksen läpi?

Suomen liikenteessä pätee periaate, että kuski voi olettaa, että muut noudattavat liikennesääntöjä.

Laittomista suunnista tulevia ei siis tarvitse väistää, voi aina sanoa, että "en nähnyt että sieltä tuli ketään, enkä katsonut, koska sieltä ei saa tulla".

Tätä tosin ei sovelleta lieviin ylinopeuksiin, mutta sovelletaan suuriin ylinopeuksiin.
 
Itseänikin ärsyttää nämä todella paljon, mutta miten saat kaistaa vaihtavana itsestäsi "etuajo-oikeutetun", vaikka toinen vastoin sääntöjä ajaisikin bussikaistaa risteyksen läpi?
Lähtökohta kuitenkin on se, että laittomasti ajavan kuuluu väistää. Jos kolari tulee, on enemmän tuottamuksellinen se lain vastaisesti ajanut. Eihän sitä voi ennakoida toisen jatkavan suoraan, kun vastapuoli ajaa kääntyvien kaistaa.
 
Suomen liikenteessä pätee periaate, että kuski voi olettaa, että muut noudattavat liikennesääntöjä.

Laittomista suunnista tulevia ei siis tarvitse väistää, voi aina sanoa, että "en nähnyt että sieltä tuli ketään, enkä katsonut, koska sieltä ei saa tulla".

Tätä tosin ei sovelleta lieviin ylinopeuksiin, mutta sovelletaan suuriin ylinopeuksiin.
Velvollisuus katsoa kaistalle jonne vaihtaa on. Siellä voisi ihan laillisestikkin olla bussi, taksi, mopo, polkupyörä tai hälytysajoneuvo. Vaikka siellä olisikin laittomasti h-auto niin et silti saa vaihtaa kaistaa kylkeen. Jos oikeasti kuvittelet että saisit niin käyppä kokeilemassa ja raportoi tänne tulokset. Jään kuvaannollisesti pidättelemään hengitystä siksi aikaa.
 
Velvollisuus katsoa kaistalle jonne vaihtaa on. Siellä voisi ihan laillisestikkin olla bussi, taksi, mopo, polkupyörä tai hälytysajoneuvo. Vaikka siellä olisikin laittomasti h-auto niin et silti saa vaihtaa kaistaa kylkeen. Jos oikeasti kuvittelet että saisit niin käyppä kokeilemassa ja raportoi tänne tulokset. Jään kuvaannollisesti pidättelemään hengitystä siksi aikaa.

Jos sillä viereisellä kaistalla on valoissa ekana ollut auto, jonka on pakko kääntyä (ja käytännössä ajaa hitaasti kääntyessään, hidastaen takanaan tulevia ajoneuvoja), ja itse on valoissa toisella kaistalla ekana, ei siellä rinnalla valojen jälkeen voi olla laillisesti sitä toista kaistaa ajavaa kulkuneuvoa, koska sitä laillisesti ajavat bussit ja polkupyörät ovat sen kääntymisvelvoitteisen auton takana eivätkä ole voineet ehtiä siihen.
 
Tänään joutui jarrutelemaan vähän reippaammin kun edessä ollut veti lukkojarrutuksen ORAVAN takia :facepalm:

Neljä loukkaantui kolarissa Vantaalla – auto ajoi kolmion takaa risteykseen, väistämisvelvollisuus oli muuttunut

En keksi miksi uutisessa olisi mainittu tuo väistämisvelvollisuuden muuttuminen jos syyllinen osapuoli ei olisi tätä sanonut poliisille syyksi. Jos tosiaankin näin niin veteleekö tuolla ihmiset vanhasta muistista merkkejä katsomatta vuosikausia sen jälkeen kun muutokset jo tehty?


Ajan tosta päivittäin ja vähintään kerran viikossa näkee kolaroituja autoja. Läheltä piti tilanteita näkee useita kertoja viikossa.
Tuntuu olevan todella haastava paikka monelle vaikka on selkeästi merkitty.
 
Jos sillä viereisellä kaistalla on valoissa ekana ollut auto, jonka on pakko kääntyä (ja käytännössä ajaa hitaasti kääntyessään, hidastaen takanaan tulevia ajoneuvoja), ja itse on valoissa toisella kaistalla ekana, ei siellä rinnalla valojen jälkeen voi olla laillisesti sitä toista kaistaa ajavaa kulkuneuvoa, koska sitä laillisesti ajavat bussit ja polkupyörät ovat sen kääntymisvelvoitteisen auton takana eivätkä ole voineet ehtiä siihen.
Jos tuosta valoristeyksestä saa ajaa suoraan, niin se bussikaistalla oleva henkilöauto voi jatkaa kääntymättä matkaansa seuraavaan risteykseen. Pääkaupunkiseudulla tuota tapahtuu jatkuvasti, koska ruuhkissa on todella vaikeaa päästä jouhevasti lyhyellä katuvälillä vaihtamaan kaistaa bussikaistalle.
=> jos ajat kaistaa vaihtaessasi ko. auton kylkeen saanet sakot liikenteen vaarantamisesta. Epäilen, että kolarin korjauskulutkin menevät kaistanvaihtajan (kylkeen ajajan) vakuutuksesta.
 
Jos tuosta valoristeyksestä saa ajaa suoraan, niin se bussikaistalla oleva henkilöauto voi jatkaa kääntymättä matkaansa seuraavaan risteykseen. Pääkaupunkiseudulla tuota tapahtuu jatkuvasti, koska ruuhkissa on todella vaikeaa päästä jouhevasti lyhyellä katuvälillä vaihtamaan kaistaa bussikaistalle.

Ei saa. Pääkaupunkiseudulla on vaikea vaihtaa kaistaa juuri näiden mulkkujen vuoksi. Eikä tässä päälle ajamisesta puhuttu (se on aina kiellettyä) vaan siitä sopiiko mulkulle soittaa torvea ja kumpi on oikeassa.

*edit, kirjoitusvirhe*
 
Viimeksi muokattu:
Ei saa. Pääkaupunkiseudulla on vaikea vaihtaa kaistaa juuri näiden mulkkujen vuoksi. Eikä tässä päälle ajamisesta puhuttu (se on aina kiellettyä) vaan siitä sopiiko mulkulle soittaa torvea ja kumpi on oikeassa.
Mielestäni saa jatkaa seuraavaan risteykseen, jos on lyhyet katuvälit.
tieliikennelaki 11§
Ryhmittyminen
-Ajokaista kääntymistä varten on valittava hyvissä ajoin.


34§
Ääni- ja valomerkit
-Milloin vaaran välttämiseksi on tarpeen, kuljettajan on annettava ääni- tai valomerkki
taikka jarruvaloa käyttämällä tai muulla tavalla kiinnitettävä muiden tienkäyttäjien
huomiota. Muutoin äänimerkin saa antaa vain taajaman ulkopuolella valoisana aikana
ohitettaessa.
-Äänimerkki ei saa olla pitempi kuin on välttämätöntä. Valomerkki on annettava
ajovaloja vilkuttamalla.

Eli ei saa sitä torveä vaan "kuittaillekseen" soitella.
 
Mielestäni saa jatkaa seuraavaan risteykseen, jos on lyhyet katuvälit.
tieliikennelaki 11§
Ryhmittyminen
-Ajokaista kääntymistä varten on valittava hyvissä ajoin.
Linja-autokaistalla ajaminen on kielletty muutoin kuin ryhmityttäessä oikealle (TLA 19 §). Ryhmittymistä varten linja-autokaistalle saa siirtyä edellisen risteyksen jälkeen ennen kääntyvää risteystä. Paikoissa, joissa liikennesuunnittelussa halutaan ryhmittyminen tapahtumaan aikaisemmin tai tietyssä kohdassa, lopetetaan linja-autokaista aiemmin (esim. Länsiväylällä itään käännyttäessä Suvisaaristoon ja moni muu paikka).

34§
Ääni- ja valomerkit
-Milloin vaaran välttämiseksi on tarpeen, kuljettajan on annettava ääni- tai valomerkki
taikka jarruvaloa käyttämällä tai muulla tavalla kiinnitettävä muiden tienkäyttäjien
huomiota.
Onhan se nyt vaaran paikka, kun etuajo-oikeutettu joutuu liinat kiinni laittamaan ja jarruttamaan yllättävästi.
 
Mielestäni saa jatkaa seuraavaan risteykseen, jos on lyhyet katuvälit.
tieliikennelaki 11§
Ryhmittyminen
-Ajokaista kääntymistä varten on valittava hyvissä ajoin.


34§
Ääni- ja valomerkit
-Milloin vaaran välttämiseksi on tarpeen, kuljettajan on annettava ääni- tai valomerkki
taikka jarruvaloa käyttämällä tai muulla tavalla kiinnitettävä muiden tienkäyttäjien
huomiota. Muutoin äänimerkin saa antaa vain taajaman ulkopuolella valoisana aikana
ohitettaessa.
-Äänimerkki ei saa olla pitempi kuin on välttämätöntä. Valomerkki on annettava
ajovaloja vilkuttamalla.

Eli ei saa sitä torveä vaan "kuittaillekseen" soitella.

Paciuksen kadulla ei ole kenelläkään tuon "valittava hyvissä ajoin" aiheuttamaa tarvetta vaihtaa kaistaa. Todella pitkät välit risteysten välillä, ja nämä runkut jotka jatkavat vielä sillan yli suoraan turunväylän suuntaan, jäämättä bensikselle, pitävät tuota bussikaistaa lähinnä omana etuoikeutenaan. Niin paljon etuoikeutena että sitä legitisti käyttävät eivät mahdu joukkoon.
 
Linja-autokaistalla ajaminen on kielletty muutoin kuin ryhmityttäessä oikealle (TLA 19 §).
Tästä olemme samaa mieltä. (Vaikka TLA 19§:stä en linja-autokaistasta mainintaa huomannutkaan
Ryhmittymistä varten linja-autokaistalle saa siirtyä edellisen risteyksen jälkeen ennen kääntyvää risteystä.
Pääsääntöisesti näin, mutta sitä kyllä sovelletaan liikenteen mukaan.
Bussikaistoilla ei kannata turhaan taittaa matkaa

Onhan se nyt vaaran paikka, kun etuajo-oikeutettu joutuu liinat kiinni laittamaan ja jarruttamaan yllättävästi.
Jos nyt ymmärsin oikein koet? tässä, että sinulla on etuajo-oikeus vaihtaessasi kaistaa bussikaistalle risteyksen jälkeen. Mielestäni olet kaistaa vaihtaessasi väistämisvelvollinen (vaikka kaistalla oleva kuljettaja ei olisi kääntynytkään, muuten suoraan ajon ollessa sallittu), oikeustapauksia tuosta ei tosin minulla ole tiedossa. Omilla euroillani en kyllä lähtisi kokeilemaan. Se auto saattaa olla virkatehtävissä oleva siviilipoliisiautokin.
 
Pääsääntöisesti näin, mutta sitä kyllä sovelletaan liikenteen mukaan.
Jos nyt ymmärsin oikein koet? tässä, että sinulla on etuajo-oikeus vaihtaessasi kaistaa bussikaistalle risteyksen jälkeen. Mielestäni olet kaistaa vaihtaessasi väistämisvelvollinen (vaikka kaistalla oleva kuljettaja ei olisi kääntynytkään, muuten suoraan ajon ollessa sallittu), oikeustapauksia tuosta ei tosin minulla ole tiedossa. Omilla euroillani en kyllä lähtisi kokeilemaan. Se auto saattaa olla virkatehtävissä oleva siviilipoliisiautokin.

Tieliikennelaki ei suoranaisesti anna oikeutta edes liikenteen sujuvuuden kannalta ajaa pitempään linja-autokaistalla. Lain mukaan toimimalla itse asiassa siirtyminen kaistalle sujuisi hyvinkin paljon sujuvammin, kun kaikki ryhmittyvät oikein ilman sooloilijoita. Sehän kaistan tarkoituskin on, että julkinen liikenne ja esim. poliisi ja taksit saavat vapaamman reitin.

Sen myönnän, että esimerkiksi tässä jonot kääntyville ovat niin pitkiä, että sujuvuuden kannalta on syytä vain liittyä jonon perään vaikka kääntyvien jono ulottuukin yleensä yli risteysten.

Mitä tulee väistämisvelvollisuuteen. Molemmat ovat väistämisvelvollisia. Oikein ajava kaistaa vaihtaessaan, laittomasti ajava jo yllättävän ja sakkoon oikeuttavan ajosuorituksensa takia. Kuten jo edellä totesin, kukaan ei ole päälle ajamassa. Mutta, jos joudun tekemään hätäpelastuksen jonkun muun jonon linja-autokaistalta ohittavan vuoksi, ilmoitan kyllä vaaratilanteesta selvästi. Jos kaikki muut odottavat kiltisti vasemmalla kaistalla, en ymmärrä miksi kukaan puolustelisi koukkaajia ellei sitten itse ole näitä "dynaamisia kuskeja".

Poliisi aivan liian vähän puuttuu pääkaupunkiseudulla linja-autokaistoilla perseilyyn, joka vielä hidastaa koko liikennettä samalla aiheuttaen vaaratilanteita.
 
Viimeksi muokattu:
Tieliikennelaki ei suoranaisesti anna oikeutta edes liikenteen sujuvuuden kannalta ajaa pitempään linja-autokaistalla. Lain mukaan toimimalla itse asiassa siirtyminen kaistalle sujuisi hyvinkin paljon sujuvammin, kun kaikki ryhmittyvät oikein ilman sooloilijoita. Sehän kaistan tarkoituskin on, että julkinen liikenne ja esim. poliisi ja taksit saavat vapaamman reitin.
Jos pelkästää sujuvuutta ajatellaan. Niin linja-autokaistan käyttöä oikealle käännyttäessä pitäisi lisätä. Esim. jos tiedät 500m päästä kääntyväsi oikealle ja linja-autokaista on vapaa, ei ole mitään (maalaisjärjellä ajatellen) syytä olla siirtymättä linja-autokaistalle muuta liikennettä tukkimasta ja ilmaa saastuttamasta.
Sen myönnän, että esimerkiksi https://www.google.fi/maps/@60.2092353,24.9449335,3a,75y,182.66h,85.68t/data=!3m5!1e1!3m3!1sdeJhiDcKlfE-H9mkdM3z_w!2e0!6s//geo3.ggpht.com/cbk?panoid=deJhiDcKlfE-H9mkdM3z_w&output=thumbnail&cb_client=search.TACTILE.gps&thumb=2&w=96&h=64&yaw=330.81696&pitch=0&thumbfov=100']tässä[/URL] jonot kääntyville ovat niin pitkiä, että sujuvuuden kannalta on syytä vain liittyä jonon perään vaikka kääntyvien jono ulottuukin yleensä yli risteysten.
Eli käytät sitä "maalaisjärkeä" ja sovellat sääntöä. Linkkiäsi en saanut toimimaan.
Mitä tulee väistämisvelvollisuuteen. Molemmat ovat väistämisvelvollisia. Oikein ajava kaistaa vaihtaessaan, laittomasti ajava jo yllättävän ja sakkoon oikeuttavan ajosuorituksensa takia.
Tässä olen edelleen kanssasi eri mieltä, vai onko sinulla tiedossasi joku oikeuden päätös asiasta.
Tuo linja-autokaistalla ajaminen on huomattavasti lievempi (usein vain huomautus tai rikesakko) kuin tuo varomaton kaistan vaihto.
Jos kaikki muut odottavat kiltisti vasemmalla kaistalla, en ymmärrä miksi kukaan puolustelisi koukkaajia ellei sitten itse ole näitä "dynaamisia kuskeja".
Itse kannatan terveen järjen käyttöä ja jätän virkavallan arvioitavaksi onko toimittu oikein.
Minua ei haittaa, jos joku poistuu jonosta vähän aikaisemmin kääntyäkseen oikealle.

Poliisi aivan liian vähän puuttuu pääkaupunkiseudulla linja-autokaistoilla perseilyyn, joka vielä hidastaa koko liikennettä samalla aiheuttaen vaaratilanteita.
Poliisilla on rajatut resurssit ja he toimivat niiden puitteissa ja suurimman osan ajastahan tuo linja-autokaistat ovat tyhjillään.
 
Jos pelkästää sujuvuutta ajatellaan. Niin linja-autokaistan käyttöä oikealle käännyttäessä pitäisi lisätä. Esim. jos tiedät 500m päästä kääntyväsi oikealle ja linja-autokaista on vapaa, ei ole mitään (maalaisjärjellä ajatellen) syytä olla siirtymättä linja-autokaistalle muuta liikennettä tukkimasta ja ilmaa saastuttamasta.

Laissahan lukee, että linja-autokaistaa saa käyttää oikealle käännyttäessä, edellisen risteyksen jälkeen käännyttävään risteykseen ellei sinne ole mahdollisuutta kääntyä joltain muulta kaistalta. Mitään tarkkaa metrin matkaa ei laissa ole eli, jos 2 edellisen risteyksen ja sen risteyksen mistä olet kääntymässä väli on vaikka 10 kilometriä niin olet oikeutettu lain mukaan ajamaan sitä kaistaa sen 10 kilometriä.
 
Tieliikennelaki ei suoranaisesti anna oikeutta edes liikenteen sujuvuuden kannalta ajaa pitempään linja-autokaistalla. Lain mukaan toimimalla itse asiassa siirtyminen kaistalle sujuisi hyvinkin paljon sujuvammin, kun kaikki ryhmittyvät oikein ilman sooloilijoita. Sehän kaistan tarkoituskin on, että julkinen liikenne ja esim. poliisi ja taksit saavat vapaamman reitin.
Laki sanoo, että tulee ryhmittyä hyvissä ajoin. Lain alapuolella oleva asetus sanoo bussikaistan merkistä, että sitä voi käyttää kaikki ryhmittymiseen oikealle kääntymiseen. Ainoa maininta risteyksestä on, että merkin vaikutus ulottuu seuraavaan risteykseen. Näillä perustein väitteesi siitä, että bussikaistaa ei saisi koskaan ajaa suoraan, ei pidä pidä paikkaansa. Hyvin lyhyillä risteysväleillä on puhtaasti järkevää ja perusteltua toimintaa. Kilometri- ja risteyskaupalla ei tietenkään.

e: Eli edeltävän kirjoittajan 10 km ei pidä paikkaansa, sakot napsuis ellei poliisi olisi niin rento, että tulkitsee 10 km = hyvissä ajoin. Tuskin kuitenkaan, kilometrikaupalla ajelu ei ole mitään kääntymiseen ryhmittymistä.
 
Linkki korjattu
Kukaan ei sanonut, etteikö maalaisjärkeä pidä noudattaa.
Oma mielipiteeni oli, että bussikaistoilta itsekäs koukkailu ja lakia vastaan ajaminen ärsyttää kanssa-autoilijoissa. Sinua siis ilmeisesti ei. Ainoa lakia rikkonut tässä aiheessa oli se bussikaistaa ajava. En jaksa enempää vääntää, jos mitään uutta et keskusteluun tuo.
 
Esim Kehä 1:llä on Turvesuontien ja Kalevalantien välillä 1,5 km pätkä missä ei ole risteyksiä välillä, mutta on bussikaista. Periaatteessa tuon saa ajaa vaikka kokonaan, jos on kääntymässä tuosta seuraavasta risteyksestä.
 
Esim Kehä 1:llä on Turvesuontien ja Kalevalantien välillä 1,5 km pätkä missä ei ole risteyksiä välillä, mutta on bussikaista. Periaatteessa tuon saa ajaa vaikka kokonaan, jos on kääntymässä tuosta seuraavasta risteyksestä.
Bussikaista päättyy länteen mennessä Kalevalantietä edeltävän bussipysäkin jälkeen, jolloin ryhmittymiseen ei tarvitse käyttää bussikaistaa lainkaan. Ts. tuolla välillä et saa ajaa bussikaistaa lainkaan.
 
Linkki korjattu
Kukaan ei sanonut, etteikö maalaisjärkeä pidä noudattaa.
Oma mielipiteeni oli, että bussikaistoilta itsekäs koukkailu ja lakia vastaan ajaminen ärsyttää kanssa-autoilijoissa. Sinua siis ilmeisesti ei. Ainoa lakia rikkonut tässä aiheessa oli se bussikaistaa ajava. En jaksa enempää vääntää, jos mitään uutta et keskusteluun tuo.
Mites se sun rattiraivo, uhmakas kaistanvaihto jne? Liikenteenvaarantamista kaikki tyyni. Anna poliisin hoitaa mitä ehtivät, hermoraunioksihan sitä tulee jos ottaa itseensä, kun joku pk-seudulla ajelee oma etu edellä. En jaksa enää välittää ellei nyt omaan terveyteen liittyvää uhkaa aiheudu. Bussikaistojen väärinkäyttöön liittyen joutuu kuitenkin katsomaan tuleeko bussia tai taxia. Jos risteys on toistuvasti sellainen, että risteyksen jälkeen on pirullinen ryhmittyä kääntymään, harkitsisin ryhtyä ryhmittymään jo ennen edeltävää risteystä. Kuten itsekin olet jo soveltanut...
 
Bussikaista päättyy länteen mennessä Kalevalantietä edeltävän bussipysäkin jälkeen, jolloin ryhmittymiseen ei tarvitse käyttää bussikaistaa lainkaan. Ts. tuolla välillä et saa ajaa bussikaistaa lainkaan.
Tuotapa en muistanut, mutta sama pätkä itäänpäin on bussikaistaa kokonaan.
Edit. En kyllä löytänyt google mapsista merkkiä mikä osoittaisi tuon bussikaista päättymisen ennen risteystä.
 
Viimeksi muokattu:
Muu vaara -kyltti yhdistettynä "Väistämisvelvollisuus muuttunut" lisäkilpi on melko yleinen, ainakin täällä Pirkanmaalla. Kovin useinhan noita ei puljailla, joten "yleinen" on suhteellinen käsite, mutta melkein aina kun yhtään enemmän liikennöidyllä tiellä tehdään muutoksia laitetaan tuollainen merkki ennen risteystä.

Eipä täällä tuollaisia ole näkynyt, ja onhan sitä lehtien palstoillakin kyselty. Tietty kukaan ei ole vastannut miksi näin on tehty. Itse kun matelee sitä neljääkymppiä tunnollisesti ja vetää jonoa taakse, niin sekös ärsyttää monesti muita. Seuraavassa risteyksessä onkin liikennevalot ja kaksi kaistaa. Kyllähän nämä puskurissaroikkuvat siirtyvät siihen vasemmalle, ja vihreiden vaihtuessa ottavat ripeän lähdön - joka voi monesti päättyä tutkaan opastekylttinipun takana väijyvään rahastusmaijaan.
 
Mites se sun rattiraivo, uhmakas kaistanvaihto jne? Liikenteenvaarantamista kaikki tyyni.
Juuh. Rattiraivo. Taisin kirjaimellisesti sanoa "Itse olen ottanut tavaksi ajaa oikein ja sitten torvi pohjassa näiden väärin ajavien kanssa. Tulkitsen nämä ihmiset yhteiskunnan alimmaksi sakaksi, jolle voi vilkutella valoja ja soittaa torvea niin paljon kuin sielu sietää." Nimenomaan siis sanoin, että ajetaan oikein ja ei ole uhmakasta rattiraivoa (mielipiteensä voi ilmaista ilmankin raivoa, kokeile vaikka) ja ilmoitan väärin ajavalle tarvittaessa vaaratilanteesta. Toki tarkoituksenmukaisesti torven soinnin pituus on verrannollinen perseilyn suuruuteen.

Ja vaaraahan tuossa nimenomaan se vastapuoli aiheuttaa. Silloin, kun on bussi tai taksi vierellä, tietää, että pitää antaa tietä. Silloin, kun on Auris, odottaa ettei se kylkeen ole tulossa.
 
Tuotapa en muistanut, mutta sama pätkä itäänpäin on bussikaistaa kokonaan.
Nyt kun tarkemmin muistelee, ei tuossa länteenpäin mennessäkään taida muuta olla kuin tien yläpuolisissa opastemerkeissä laitettu kääntyvien kaistaksi. Jossain siinä kehän yli menevän kevlisillan kohdalla.
 
Nyt kun tarkemmin muistelee, ei tuossa länteenpäin mennessäkään taida muuta olla kuin tien yläpuolisissa opastemerkeissä laitettu kääntyvien kaistaksi. Jossain siinä kehän yli menevän kevlisillan kohdalla.
Joo tuo kääntyvien merkki siinä on kyllä, mutta se ei käsittääkseni päätä bussikaistaa.
 
Juuh. Rattiraivo. Taisin kirjaimellisesti sanoa "Itse olen ottanut tavaksi ajaa oikein ja sitten torvi pohjassa näiden väärin ajavien kanssa. Tulkitsen nämä ihmiset yhteiskunnan alimmaksi sakaksi, jolle voi vilkutella valoja ja soittaa torvea niin paljon kuin sielu sietää." Nimenomaan siis sanoin, että ajetaan oikein ja ei ole uhmakasta rattiraivoa (mielipiteensä voi ilmaista ilmankin raivoa, kokeile vaikka) ja ilmoitan väärin ajavalle tarvittaessa vaaratilanteesta. Toki tarkoituksenmukaisesti torven soinnin pituus on verrannollinen perseilyn suuruuteen.

Ja vaaraahan tuossa nimenomaan se vastapuoli aiheuttaa. Silloin, kun on bussi tai taksi vierellä, tietää, että pitää antaa tietä. Silloin, kun on Auris, odottaa ettei se kylkeen ole tulossa.
Kyllä se vaaranaiheuttaja olet ihan kuule sinä, jos kuvittelet että sitä bussikaistan Aurista ei tarvitse väistää :facepalm: Torvensoittokaan ei kuulu normaaliin käyttäytymiseen, jos ainoa todellinen vaara on sinun mielesi pahoittuminen.
 
Joo tuo kääntyvien merkki siinä on kyllä, mutta se ei käsittääkseni päätä bussikaistaa.
Mun käsitys on, että edeltävien opasteiden vaikutus lakkaa uusiin. Mutta ei ole mitää perusteita lyödä pöytään. Josko joku viisaampi valistaisi?
 
Eikös noissa (bussi)kaistojen päättymisissä ole katkoviivoitus viistosti kohti piennarta? Yleensä kulunut pois. Sinällään tämä on aika akateeminen kysymys, jos ja varmaan kun sitä seuraavaa ristetystä on mainostettu jo kauempaa. Jos tämän jälkeen ryhmittyy bussikaistalle, joka sattuisikin päättymään ennen varsinaista risteystä, niin tuskin tekisi mitenkään väärin.
 
Tuskinpa siitä mitään seuraksia tulisi vaikkei lain kirjain ihan täyttyisikään.

Vähän vastavaa paikka taitaa olla tuossa Länsiväylällä Lauttasaaresta Ruoholahteen päin. Itse yleensä vaihdan heti sen jälkimmäisen Lauttasaaren rampin jälkeen bussikaistalle kun käännyn Ruoholahteen. Monesti siinä on muilla kaistoilla ollut ruuhkaa ihan sinne Lauttasaaren puolelle, niin olishan se vähän tyhmää jäädä siihen jonon jatkoksi...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 101
Viestejä
4 484 152
Jäsenet
74 172
Uusin jäsen
Käppänä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom