Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Vielä pahempia jarruttelijoita löytyy 40km/h kameroista jotka laitettu johonkin "nopeaan kohtaan" jossa väki ajaa 45 km/h vauhdilla. Aivan järkyttävää pudottamista, vajaasta viidestä kympistä premium-merkitkin pudottaa vauhdin pariin kymppiin.
Tuon takia ne kamerat ovat turvallisuusriski (yhdessä lyhyiden turvallisuusvälien kanssa), eivät autoilijat aina muista mikä nopeusrajoitus oli ja kameran nähdessään jarruttavat. Nykyautoissa on tehokaat jarrut ja niitä kun kamerasta "säikähtäneenä" painaa vauhti tippuu helposti sen 15-20km/h
 
Olivatko kaistan loppupäässä vaiko keskellä?
Vastaantulijoiden kaistan loppupäässä eli minun kaistan alussa. Oli siellä pari pysäytettykin. Meidän puolella ei ollut mitään tutkailuja.

Ihan hyvin hillitsi porukan ohitushaluja kyllä, ei kyllä itsekään uskaltanut latoa koko letkasta ohi jos olisikin ollut loppupäässä tai aiemminkin tutkamies odottelemassa.
 
Ei mitään, kummasti sitä kuitenkin näkee ihmisten tekevän jotain ihme jarrutteluja tai vastaavaa

Ne jotka jarruttelee kameroihin on idiootteja jotka pudottaa nopeuden alinopeudelle.

Sen verran sanon että mitä täällä Madeiralla 3pvä auton kanssa pyörinyt niin täällä ei hermot ainakaan mene. Ruuhkia on mutta silti ihmiset osaa ajaa 100x paremmin kuin Suomessa.
 
Se juuri on se syy. Enemmän liikennettä vaatii aika paljon enemmän joustoa kaikilta. Laki ei vain taivu sujuvaan ajamiseen suurenevilla liikennemäärillä. Samaa havaittavissa Suomessa isojen kaupunkien ympäristöissä.
 
Mopoillekin on näemmä liian hankalaa jättää riittävästi tilaa kevyelle liikenteelle. Olin polkupyörällä ajoradalla kaksikaistaisella tiellä n. 35 km/h edenneen autojonon perässä, takanani skootterityttö. Kun autojono hidasti n. 20 km/h nopeuteen, skootteroija skootteroi itsensä viereeni kosketusetäisyydelle. En tiedä kuuluiko kypärän sisään, mutta tiedustelin, mitä hittoa hän siinä rinnalla tekee, kun ei pääse sitä kaistaa kuitenkaan ohitse. Jäi sitten taakse, ja hetken päästä tajusi mennä vasenta kaistaa hidastelevan autojonon ohitse.

Mitähän olisi skootteritytsy tykännyt, jos auto olisi tullut samalle kaistalle rinnalle?
 
Ne jotka jarruttelee kameroihin on idiootteja jotka pudottaa nopeuden alinopeudelle.
Idiootteja tai ei, mutta noita tapahtuu mikä on inhimillistä. Mietit ajaessasi, ei niin tutulla reitillä, omia "tärkeitä" asioitasi ja yhtä-äkkiä huomaat peltipoliisin=> helposti jarruttaa kun ei siinä sekunnissa muista mikä se rajoitus oli.
 
Idiootteja tai ei, mutta noita tapahtuu mikä on inhimillistä. Mietit ajaessasi, ei niin tutulla reitillä, omia "tärkeitä" asioitasi ja yhtä-äkkiä huomaat peltipoliisin=> helposti jarruttaa kun ei siinä sekunnissa muista mikä se rajoitus oli.
Ajaa rajoituksien mukaan niin ei tarvi miettiä. Kuinka paljon pitää ajaa ylinopeutta, että tarvii käyttää jarrua?
 
Yleensä kun nuo pommit on juuri nopeusrajoituksen muutoskohdilla, niin sillä kertaa kun ei ole, niin aika moni varmaan (ei-tutussa) paikassa epäröi, että missasiko kyltin. Helposti siinä sitten jarrulle menevät, harvempi kuitenkaan päiväsakkoja viitsii maksella.

e: Väittäisin, että jarrutteli tippuisi murto-osaan, jos jokaiseen kameratolppaan velvotettaisiin pistämään ko. kohdan nopeusrajoitus.
 
Vähän sama juttu kun monella välähtää jarruvalot kun näkyy poliisiauto. Hetkellinen epätietoisuus onko jäänyt jotain huomaamatta ja tullut rikkoneeksi liikennesääntöjä.
 
On se kumma noiden turvavälien kanssa. Jos motarilla yrittää pitää edes jonkinlaista väliä niin heti ilmestyy joku sen täyttämään vaikka muuten tiellä on hiljainen liikenne.
 
On se kumma noiden turvavälien kanssa. Jos motarilla yrittää pitää edes jonkinlaista väliä niin heti ilmestyy joku sen täyttämään vaikka muuten tiellä on hiljainen liikenne.
Ja etenkin siellä takapuolella. Miten vain ajat niin joku metrin päässä kontista, jopa oikealla puolella.
 
Ärsyttää tahallinen perseily ja liikennesääntöjen törkeä rikkominen kuten punaisia päin ajaminen.

Mutta on hyvä muistaa, ettei aina voi pitää omista oikeuksistaan kiinni loputtomiin. Sopu sijaa antaa ja on hyvä oppia joustamaan liikenteessä, kuten ruuhkissa.

Se oma työmatka on varmasti tuttu ja risteykset osaa ulkoa, mutta tuolla liikenteessä on moni ulkopaikkakuntalainen tai muuten vaan ekaa kertaa ajamassa ko. tietä eikä juuri ne liikennejärjestelyt ole hänelle tuttuja. Tällainen kuski on hyvin epävarma ja saattaa tulla viimehetken kaistanvaihtoja ja sen sellaisia kun ei ole reitti tuttu.

Sitten meillä on tällaisia kavereita liikenteessä:



Tällaisia maanteiden ritareita, jotka eivät jousta sitten piirun vertaa. Kypärän sisällä huudetaan "SAATANAN VITTU" heti kun joku vähänkin toimii eritavalla kuin Herra itse haluaa. Oikein haetaan tilanteita, joissa "minä olin oikeassa" ja sitten lähetetään niitä youtube täyteen. Kun SKeida vaihtaa kaistaa ilman vilkkua horisontissa oikeuttaa "Teiden Ritarin" ajamaan kylkeen kiinni ja kiroamaan.
 
Ärsyttää tahallinen perseily ja liikennesääntöjen törkeä rikkominen kuten punaisia päin ajaminen.

Mutta on hyvä muistaa, ettei aina voi pitää omista oikeuksistaan kiinni loputtomiin. Sopu sijaa antaa ja on hyvä oppia joustamaan liikenteessä, kuten ruuhkissa.

Se oma työmatka on varmasti tuttu ja risteykset osaa ulkoa, mutta tuolla liikenteessä on moni ulkopaikkakuntalainen tai muuten vaan ekaa kertaa ajamassa ko. tietä eikä juuri ne liikennejärjestelyt ole hänelle tuttuja. Tällainen kuski on hyvin epävarma ja saattaa tulla viimehetken kaistanvaihtoja ja sen sellaisia kun ei ole reitti tuttu.

Sitten meillä on tällaisia kavereita liikenteessä:



Tällaisia maanteiden ritareita, jotka eivät jousta sitten piirun vertaa. Kypärän sisällä huudetaan "SAATANAN VITTU" heti kun joku vähänkin toimii eritavalla kuin Herra itse haluaa. Oikein haetaan tilanteita, joissa "minä olin oikeassa" ja sitten lähetetään niitä youtube täyteen. Kun SKeida vaihtaa kaistaa ilman vilkkua horisontissa oikeuttaa "Teiden Ritarin" ajamaan kylkeen kiinni ja kiroamaan.


En paremmin voisi itse sanoa asiaa. Eikös se yksi hermanni, jota auto kolhaisi vasempaan kylkeen hakeutunut siihen tilanteeseen? Kiihdytti ennenkuin kaksikaistainen osuus muuttui?

Noille peräkontissa roikkujille kun ei mahda oikeastaan yhtään mitään niin antaa laahata siellä. Ja omana kestosuosikkina on listan kärjessä ihmiset, jotka eivät osaa painaa moottoritien rampissa kaasua. Aina yhtä mukava tilanne siellä perässä tulla 60km/h motarille.
 
Ärsyttää tahallinen perseily ja liikennesääntöjen törkeä rikkominen kuten punaisia päin ajaminen.
Joo toisten huomioiminen sujuvoittaa yleensä liikennettä.

Noista punaisista sen verran, että tuntuu välillä todellä tyhmältä ja järjettömältä. Seistä risteyksessä bensaa polttamassa (lue:ilmaa saastuttamassa), kun näkyvyys on hyvä ja muuta liikenettä ei näy missään.
Joissain maissa on luvallista kääntyä (jos sen voi tehdä turvallisesti) punaisia päin oikealle, tuon soisin tulevan voimaan tänne Suomeenkin. Saastutetaan vaan aivan turhaan ja kulutetaan luonnonvaroja ja aikaa.
 
Joo toisten huomioiminen sujuvoittaa yleensä liikennettä.

Noista punaisista sen verran, että tuntuu välillä todellä tyhmältä ja järjettömältä. Seistä risteyksessä bensaa polttamassa (lue:ilmaa saastuttamassa), kun näkyvyys on hyvä ja muuta liikenettä ei näy missään.
Joissain maissa on luvallista kääntyä (jos sen voi tehdä turvallisesti) punaisia päin oikealle, tuon soisin tulevan voimaan tänne Suomeenkin. Saastutetaan vaan aivan turhaan ja kulutetaan luonnonvaroja ja aikaa.

Tuo on joo vähän outoa, suomessa on vaikka kuinka paljon liikennevaloja jotka ovat ihan turhaan päällä yöllä ja päivällä ruuhka-aikojen ulkopuolella, ja usein ovat vielä sellaisilla paikoilla joissa on hyvä näkyvyys. Noiden järkevöittäminen plus tuo oikealle kääntyminen punaisilla voisivat todella helposti pienentää päästöjä, kuitenkaan kukaan poliitikko ei ole tekemässä asialle mitään vaikka melkein kaikki ovat olevinaan niin huolissaan ilmastonmuutoksesta.
 
Sitten meillä on tällaisia kavereita liikenteessä:
Tuo toinen oli kyllä aikamoinen suoritus. Olihan se vähän pienehkö rako, johon taksi oli tulossa, mutta minkä helvetin takia piti väkisin kiihdyttää rinnalle ja ohittaa vielä kaksi muutakin aivan päättömästi? Taisi edellä ajavan moottoripyörän kuskikin tykätä kun tullaan kyynärpäätä hipoen ohi :facepalm:
 
Sitten meillä on tällaisia kavereita liikenteessä:



Tällaisia maanteiden ritareita, jotka eivät jousta sitten piirun vertaa. Kypärän sisällä huudetaan "SAATANAN VITTU" heti kun joku vähänkin toimii eritavalla kuin Herra itse haluaa. Oikein haetaan tilanteita, joissa "minä olin oikeassa" ja sitten lähetetään niitä youtube täyteen. Kun SKeida vaihtaa kaistaa ilman vilkkua horisontissa oikeuttaa "Teiden Ritarin" ajamaan kylkeen kiinni ja kiroamaan.

Minulle tulee noista mieleen, että kuvaajat haluavat esitellä miten rikkovat liikennesääntöjä. Toinen veti raon kiinni ja toine ohitti risteysalueella. Luulen noiden olevan muissakin maissa kiellettyjä.
 
Sitten meillä on tällaisia kavereita liikenteessä:

Hah. Nopealla otannalla saman hepun muukin kama samaa roskaa. Moottoripyörällä "mulla on oikeus" meiningillä ja joustavuus sekä muun liikenteen huomiointi nollassa. Ja kaikissa tilanteissa raivotaan.
 
Hah. Nopealla otannalla saman hepun muukin kama samaa roskaa. Moottoripyörällä "mulla on oikeus" meiningillä ja joustavuus sekä muun liikenteen huomiointi nollassa. Ja kaikissa tilanteissa raivotaan.
Toi on ihme kuinka paljon tuota asennetta riittää motoristeillä kun lopulta ovat ihan samassa asemassa kuin pyöräilijät sitten kun jotain tapahtuu - ihan sama olitko oikeassa vai väärässä niin sairaala tai hautausmaa kutsuu. Nimim. "kokemusta on".
 
Hah. Nopealla otannalla saman hepun muukin kama samaa roskaa. Moottoripyörällä "mulla on oikeus" meiningillä ja joustavuus sekä muun liikenteen huomiointi nollassa. Ja kaikissa tilanteissa raivotaan.

Jep. ensin ajetaan prätkällä x matkan päässä edellä menevästä, ja joku haluaisi tulla liittymästä siihen rakoon. Vedetään rako umpeen :facepalm:

Tota muuten näkee aivan todella paljon moottoriteillä. Yhtäkkiä se turvavälin pitäminen ei enää kiinnostakaan jos joku tulisi rampista eteen.
 
Kyllä noi kojelautakamerat aiheuttaa enemmän haittaa kuin tutkanpaljastimet. Ennemmin nuo kamerat pitäisi kieltää.

Taas joku skodamies aloitti kauhean provosoinnin, valoshown ja hiillostamisen kun ohitin kaiffarin. Mitään tilannetta siinäkään ei ollut, mutta kyllä taas huomasi että pitää väkisin saada youtubeen matskua hiillostamalla ja provosoimalla kun se kojelautakamera siinä lasissa on kiinni. Sen jälkeen kun tajusi etten nyt ala tekemään mitään kevätjuhlaliikkeitä niin äijä osoitteli kameraansa hymyssä suin.

**ttu mitä idiootteja.
 
Kuvasi siis oman toilailunsa videolle? Just joo, näitä näkeepi kans aina silloin tällöin.
Prätkäjätkistä selvästi kyllä erottuvat nämä "kuolemattomat" kyykkypyörätyypit ja sitten just kortin saaneet teinit. Harrikkamiesten kans pärjää yleenä paljon paremmin.
 
Viimeksi muokattu:
On jo pidempään ärsyttänyt työpaikan parkkihallissa kahden auton "loosseihin" parkkeeraavat, jotka lyövät auton AINA kuskin ovi seinän puolella parkkiin. Riippumatta siis siitä, peruuttaako vai ajaako auton keula edellä siihen ruutuun. Lopputulos on, että siinä keskellä on autojen välissä 30 senttiä tilaa ja kukaan ei pääse autoonsa nuohoamatta joko seinää tai oman auton kylkeä.

Saisi olla pakollinen kurssi autokoulussa tuo seinän viereen pysäköinti.
 
On jo pidempään ärsyttänyt työpaikan parkkihallissa kahden auton "loosseihin" parkkeeraavat, jotka lyövät auton AINA kuskin ovi seinän puolella parkkiin. Riippumatta siis siitä, peruuttaako vai ajaako auton keula edellä siihen ruutuun. Lopputulos on, että siinä keskellä on autojen välissä 30 senttiä tilaa ja kukaan ei pääse autoonsa nuohoamatta joko seinää tai oman auton kylkeä.

Saisi olla pakollinen kurssi autokoulussa tuo seinän viereen pysäköinti.
Mulla oli taas sellanen keissi, että pilariväliin duunin parkkihallissa on mahdutettu 3 normiruutua joskin niin että oikean puoleisimman ruudun oikea reunaviiva oli sen oikealle jäävän pilarin keskilinjalla eli sinne ruutuun piti ajaa hyvin varovaisesti, keskimmäisessä ruudussa on keskeisesti auto, jotta jää väliä siihen viereiseen autoon. Vasemmaisin ruutu on sitten vasemmalta reunaviivaltaan maalattu n. metri irti vasemmalle jäävän pilarin reunasta. Ei oo siis ruutuja maalannut kundi nyt ihan ajatellut loppuun asti. Olen nyt kuitenkin useamman vuoden tuonne ajaessani yrittää näyttää esimerkkiä ajaen vasemmaisimpaan ruutuun vasemman reunaviivan yli, jotta keskiruutuun ajava autoilija voisi jättää autonsa renkaat esim mun oikeanpuoleisen reunaviivan päälle ja silti jäisi hyvin tilaa mun autoon ja saisi sinne ahtaimpaan ruutuunkin lisää tilaa, mutta eipä normaali järjenkäyttö tunnu keneltäkään onnistuvan. Kerran joku jätti sen verra epäkeskeisesti keskiruutuun että sinne oikeallekin mahtui hyvin. Ei varmaan suomalaisten arkijärkeen mahdu tollanen joustavuus vaikka parkkihalli on oman firman halli eikä oo mitään pysäköinninvalvontaa eli sakkoja ei voi saada.
 
Mulla kans auto duunissa hallissa, jossa joutuu etsimään pylväspaikan ja viereisen auton oikein päin parkkeerattuna, että voi jättää apparin kyljet vastakkain 20 sentin välillä kylkien välissä. Toisin sanottuna 5-sarjan bemari on ruudun levyinen ja vain pylväspaikkojen ruudut ovat leveämmät. Jotta että autoihin ylipäänsä mahtuu sisään, pitäisi autot jättää apparin kyljet vastakkain. Osa tämän tajuaa, mutta suuri osa ei.
 
Mulla oli taas sellanen keissi, että pilariväliin duunin parkkihallissa on mahdutettu 3 normiruutua joskin niin että oikean puoleisimman ruudun oikea reunaviiva oli sen oikealle jäävän pilarin keskilinjalla eli sinne ruutuun piti ajaa hyvin varovaisesti, keskimmäisessä ruudussa on keskeisesti auto, jotta jää väliä siihen viereiseen autoon. Vasemmaisin ruutu on sitten vasemmalta reunaviivaltaan maalattu n. metri irti vasemmalle jäävän pilarin reunasta. Ei oo siis ruutuja maalannut kundi nyt ihan ajatellut loppuun asti. Olen nyt kuitenkin useamman vuoden tuonne ajaessani yrittää näyttää esimerkkiä ajaen vasemmaisimpaan ruutuun vasemman reunaviivan yli, jotta keskiruutuun ajava autoilija voisi jättää autonsa renkaat esim mun oikeanpuoleisen reunaviivan päälle ja silti jäisi hyvin tilaa mun autoon ja saisi sinne ahtaimpaan ruutuunkin lisää tilaa, mutta eipä normaali järjenkäyttö tunnu keneltäkään onnistuvan. Kerran joku jätti sen verra epäkeskeisesti keskiruutuun että sinne oikeallekin mahtui hyvin. Ei varmaan suomalaisten arkijärkeen mahdu tollanen joustavuus vaikka parkkihalli on oman firman halli eikä oo mitään pysäköinninvalvontaa eli sakkoja ei voi saada.

Tässä voi olla sellainenkin ajattelu takana, jotta pysäköijä kunnioittaa ruutuja ihan vaan siksi että uskoo että maalaukset on ihan syystä laitettu siten että vasemmalle on jätetty kulkutilaa.

Ottamatta kantaa sinun halliin, useissa julkisissa parkkihalleissa on jätetty huoltoväyliä, kävelyväyliä tai muuta tilaa ruuduista vapaiksi. Ainakin markettien parkkihalleissa näkee sen, että reunimmainen ruutu on jätetty "tyhmästi" alkamaan puoli metriä seinästä tai tolpasta juuri huoltoväyläksi. Tosin näissä tyhjä tila monesti vielä merkataan keltaisella huomioraidoituksella jotta ihmiset todella uskovat.

Itse lähtökohtaisesti aina kunnioitan maalauksia. Tuollainen sinun kaltainen tilanne julkisessa parkissa on vaan mukava, kun se ahdas rako on yleensä aina vapaana taitavalle parkkeeraajalle.
 
Tässä voi olla sellainenkin ajattelu takana, jotta pysäköijä kunnioittaa ruutuja ihan vaan siksi että uskoo että maalaukset on ihan syystä laitettu siten että vasemmalle on jätetty kulkutilaa.

Ottamatta kantaa sinun halliin, useissa julkisissa parkkihalleissa on jätetty huoltoväyliä, kävelyväyliä tai muuta tilaa ruuduista vapaiksi. Ainakin markettien parkkihalleissa näkee sen, että reunimmainen ruutu on jätetty "tyhmästi" alkamaan puoli metriä seinästä tai tolpasta juuri huoltoväyläksi. Tosin näissä tyhjä tila monesti vielä merkataan keltaisella huomioraidoituksella jotta ihmiset todella uskovat.

Itse lähtökohtaisesti aina kunnioitan maalauksia. Tuollainen sinun kaltainen tilanne julkisessa parkissa on vaan mukava, kun se ahdas rako on yleensä aina vapaana taitavalle parkkeeraajalle.
No siis tuosta jatkuu seuraava rivistö myös vasemmalle, mutta se rivistö hieman kääntyy kun on maanalainen halli, niin jäänyt tuollainen epänormaali paikka. Siinä parkkiruutujen takana ei ole muuta kuin umpiseinä, eli mitään kulkureittejä siinä ei tarvita. Tuo johtunee vaan siitä, että oikealta päin tullessa tullaan tavallaan vakiokokoisin ruuduin tuonne mainitsemaani kohtaan, josta sitten parkkiruuturivistö lähtee takavasemmalle n. 30 asteen kulmassa ja siinä on sellainen tuplapilarijärjestely jne eli edes ne kaksi toisiaan vasten kulmaan tulevaa autoa eivät ole toistensa tiellä missään tilanteessa. Varmaan vaan maalattu vakiokokoisia ruutuja ja sattunut sitten tuollainen poikkeama jossa ei ole sen enempää lopputulemaa ajateltu.
 
Kun on ruuhkainen ja vähäpaikkainen, kiekolla aikarajoitettu pysäköintialue, olisi ihan kohteliasta lähteä autolla liikkeelle, kunhan on asiointinsa tehnyt. Siinä paikalla ei ole syytä istua kuskin paikalla ja päivittää facebookia, instagramia tai twitteriä, tai soittaa puheluita kavereille. Auto käyntiin ja liikkeelle, että paikka vapautuu.
 
Kun on ruuhkainen ja vähäpaikkainen, kiekolla aikarajoitettu pysäköintialue, olisi ihan kohteliasta lähteä autolla liikkeelle, kunhan on asiointinsa tehnyt. Siinä paikalla ei ole syytä istua kuskin paikalla ja päivittää facebookia, instagramia tai twitteriä, tai soittaa puheluita kavereille. Auto käyntiin ja liikkeelle, että paikka vapautuu.

Tämä, varsinkin kun odotat itse takana vilkku päällä kun käynnistetty auto vaikutti olevan lähdössä kaupan edestä.


Mutta ei kannata aina lähteä huutelemaan ja torvea soittamaan noille, kuten joillakin on tapana. Itsellä vastaavassa paikassa oma auto asukasparkissa. Seuraavissa tilanteissa olen saanut osakseni keskisormea, HV:tä ja torvensoittoa, vaikka olen yrittänyt kuinka osoittaa etten ole ihan heti lähdössä.

- Asukkaana sitä vaan joskus tarvitsee käydä useampi reissu autolla. Nakkaat kamat peräkonttiin ja lähdet takaisin kotiin hakemaan lisää.
- Odotan emäntää ja laitan talvella auton lämpeämään tyhjäkäynnille.
- Auto käyntiin, ja ennen matkantekoa penkin säätö, peilit ja navigaattoriin päätepisteen tai väliravintolan ohjelmointi. Ymmärään tämä suututtaa jos odottaja ei tiedä syytä.
- Pesurin täyttökin jonkun mielestä kuuluisi tehdä liikenteessä eikä kotipihassa.
- Joku raivostui todella pahasti siitä kun katsottiin että valot ja vilkut toimii.
 
- Odotan emäntää ja laitan talvella auton lämpeämään tyhjäkäynnille.
Ymmärrän kyllä nuo muut syyt, mutta olisiko tässä tilanteessa mahdollista siirtyä ruudusta pois odottelemaan jos näkee jonkun muun selvästi parkkipaikkaa kyttäävän?

Parin päivän sisään tullut taas muistutus parista vakioärsytyksestä:

1. Kuskit, jotka kiihdyttävät edessä ajavan poistuttua useampikaistaiselta tieltä, mutta eivät ohita vaikka tosiaan toinen kaista olisi.

Kiihdytin motarille ylämäkeen viettävässä rampissa, oikealla kaistalla bussi jota saavutin nopeasti. Tämän edessä ajeli auto, jota bussi peesasi. Ajelin tasaista vauhtia ohi 88km/h vakkarissa, kunnes tämä bussin edessä oleva auto kääntyi pois tieltä. Tässä vaiheessa bussi löi kaasun pohjaan ja paineli varmaan lähemmäks satasta karkuun minulta. No ei kai siinä mitään, siirryin oikealle kaistalle takaisin.

Parin minuutin päästä saavutin bussin uudestaan, vakkarissa sama 88km/h. Se oli saavuttanut edellisen auton, ajeli sen kontissa kiinni, mutta lähtenyt ohittamaan. Siirryn ohittamaan bussia ja jälleen kävi sama homma. Edessä oleva kääntyi pois ja bussi taas kiihdytti estäen ohitukseni.

2. Kuskit, jotka eivät osaa ryhmittyä kääntyessään.

Leveä tie ja T-risteys. Ajelin toisen auton perässä T-risteyksessä suoraan jatkavaa kaistaa, edessä oleva halusi kääntyä vasemmalle risteyksestä. Vastakkaisesta suunnasta tulee autoja. Kumpaankin suuntaan menevää kaistaa mahtuisi vaikka kaksi autoa rinnakkain, koska tien varressa on pysäköinnille varattu tilaa. Heti, kun tämä edessä menevä laittoi vilkun vasemmalle, niin siirtyi selvästi oikealle päin niin, etten mahtunut ajamaan ohi suoraan, vaan jouduin odottamaan tämän seistessä "kahden kaistan päällä".
 
Viimeksi muokattu:
Mulla kans auto duunissa hallissa, jossa joutuu etsimään pylväspaikan ja viereisen auton oikein päin parkkeerattuna, että voi jättää apparin kyljet vastakkain 20 sentin välillä kylkien välissä. Toisin sanottuna 5-sarjan bemari on ruudun levyinen ja vain pylväspaikkojen ruudut ovat leveämmät. Jotta että autoihin ylipäänsä mahtuu sisään, pitäisi autot jättää apparin kyljet vastakkain. Osa tämän tajuaa, mutta suuri osa ei.

Pylväspaikat onkin eri juttu. Meidän hallissa on ihan kiinteät betoniseinät molemmilla puolilla.
 
Ymmärrän kyllä nuo muut syyt, mutta olisiko tässä tilanteessa mahdollista siirtyä ruudusta pois odottelemaan jos näkee jonkun muun selvästi parkkipaikkaa kyttäävän?

Eipä kyllä tulisi mieleenkään.

Oman pihan paikoista (Parkkiruudutha on meidän taloyhtiön tontilla, vaikka ne on kaavoitettu myös yleisisksi/mittaripaikoiksi liiketilojen ym. vuoksi) tuntuisi oudolta lähteä vilkasliikkeiselle tielle seisomaan hätävilkut päällä liikenteen tukkeeksi. Lisäksi se emännyksen autoonnousu tapahtuisi sitten vaarallisesti autotiellä, eli lisähäiriöitä vieläkin pahemmin.
 
Eipä kyllä tulisi mieleenkään.

Oman pihan paikoista (Parkkiruudutha on meidän taloyhtiön tontilla, vaikka ne on kaavoitettu myös yleisisksi/mittaripaikoiksi liiketilojen ym. vuoksi) tuntuisi oudolta lähteä vilkasliikkeiselle tielle seisomaan hätävilkut päällä liikenteen tukkeeksi. Lisäksi se emännyksen autoonnousu tapahtuisi sitten vaarallisesti autotiellä, eli lisähäiriöitä vieläkin pahemmin.
Jeps, en hoksannut kyseessä olevan kadun varressa, vaan ajattelin pysäköintialuetta.

Varsinkin kauppojen parkkipaikoilla näkee usein näitä, jotka jäävät autoon istumaan parkkiruuttuun, kun joku lähtee viemään kärryä takaisin 100m päähän. Näissä tilanteissa voisi mielestäni käyttää sen verran pelisilmää, että siirtyy ruudusta pois ja ajaa vaikka sinne valmiiksi, mihin kärryt jätetään. Jos siis on täyttä ja joku odottaa sinun lähtöäsi.
 
Emt onko se nyt kovin näppärää lähteä parkkialueella ajelemaan ympäriinsä, että odottava pääsisi siihen paikalle. Mistäs sitä tietää, vaikka ukko tullut autoon odottelemaan kun vaimo lähtee "nopeasti kattoo pari paitaa", siinä sitten kiva pyöriä parkkihallissa 20minuuttia ajellen. Tai jos nyt pitää ostoskärryt viedä takaisin, niin todellakin vien ne ihan rauhassa enkä lähde sooloilemaan sinne parkkihalliin. Parhaassa tapauksessa ruuhka-aikaan olet vielä useammalle tukoksena (ihmettelevät miksei toi aja eteenpäin) ja kadotat kärryjen viejän ja otat puhelua jostain liikenneympyrästä.

Lähden kyllä parkkiruudusta ja tankkaamasta yleensä jo ennen kuin laitan vyöni, että takana olija siihen mahdollisimman nopeasti pääsisi. Mutta kyllä minä menen sitten kerralla pois koko alueelta enkä jää sinne sekoilemaan jotta joku ei joutuisi hetkeä odottamaan.
 
Joo, ei siinä mitään jos odottelee jotain. Ja onhan ruudussa "oikeus" olla niin pitkään, kuin aikaa löytyy. Mutta tämä itseäni ärsyttänyt nuori rouva sai kaksi lastaan autoon, vaunut farmariauton peräkonttiin, ja sen jälkeen kesti vielä melkein kymmenen minuuttia lähteä liikkeelle. Odottelin vilkku päällä tien laidassa kun tämä selvästi oli tekemässä lähtöä, mutta ei sitten kuitenkaan.

Sain toisen paikan läheltä, ja lopulta tämä rouva näytti saavan autonsa liikkeelle, kun olin jo itse toiseen paikkaan lähdössä.
 
Emt onko se nyt kovin näppärää lähteä parkkialueella ajelemaan ympäriinsä, että odottava pääsisi siihen paikalle. Mistäs sitä tietää, vaikka ukko tullut autoon odottelemaan kun vaimo lähtee "nopeasti kattoo pari paitaa", siinä sitten kiva pyöriä parkkihallissa 20minuuttia ajellen. Tai jos nyt pitää ostoskärryt viedä takaisin, niin todellakin vien ne ihan rauhassa enkä lähde sooloilemaan sinne parkkihalliin. Parhaassa tapauksessa ruuhka-aikaan olet vielä useammalle tukoksena (ihmettelevät miksei toi aja eteenpäin) ja kadotat kärryjen viejän ja otat puhelua jostain liikenneympyrästä.
Siis jos siinä ruudun takana on joku vilkku päällä odottamassa, että lähdet siitä ruudusta pois, niin miten siinä syntyy yhtään lisää ruuhkaa jos vaihdatte paikkoja? Tai jos kärryjen palautuspiste on siellä suunnassa mihin olet muutenkin lähtemässä, niin onhan se palauttajankin kannalta fiksumpaa jos ajaa suoraan sinne ottamaan sen kyytiin, eikä tämän tarvitse kävellä takaisin parkkipaikalle.

Enkä nyt tarkoita, että pitäisi lähteä odottelemaan muualle jos toinen on siellä kaupassa vielä paitoja sovittelemassa, mutta en näe mitään syytä odotella siinä ruudussa sitä, että kärryjen palauttaja kävelee takaisin samasta suunnasta, mihin olisitte ajamassa.

Mutta jos ei tosiaan ole aikomustakaan siitä ruudusta lähteä kun on autoonsa istunut, niin voisi sen jotenkin edes viestiä niille, ketkä siinä takana odottavat paikan vapautumista.
 
Mutta jos ei tosiaan ole aikomustakaan siitä ruudusta lähteä kun on autoonsa istunut, niin voisi sen jotenkin edes viestiä niille, ketkä siinä takana odottavat paikan vapautumista.
Miten sen nyt voisi viestiä? Siis muuten kuin kävelemällä luo ja kertomalla ettei ole lähdössä?

Luulisi sen riittävän, ettei käynnistä autoa eikä laita valoja päälle yms.
 
Täytyy sanoa, että itselle tulisi kyllä mieleenkään lähteä ajelemaan rundia parkkiruudusta jos voin vain odottaa siinä. Ihan sama vaikka päivittäisin Facebookkia tai kirjoittelisin höpöhöpöä tietotekniikkafoorumille. Ihan yhtä pätevä syy se on minusta pysäköidä kuin kaupassa käynti, eihän siellä kaupassakaan ole pakko ruuhka-aikana käydä, joten ajakaa malttamattomat takas kotiinne tai etsikää toinen kauppa :D.

Se on toki tympeää, että väärinkäsitykset aiheuttaa pettymyksiä, on sitä itsekin monta kertaa ilahtunut vapautuvasta parkkipaikasta kunnes on käynyt ilmi, ettei se autolle tulija olekaan lähdössä. Asiaa vielä hankaloittaa se, että monissa autoissa, esim. omassani, syttyy saattovalot kun ovet avaa, joka on joidenkin tulkinnan mukaan yhtä kuin että auto on käynnissä ja juuri lähdössä (tosin talvipakkasilla sekään kyllä tarkoita että on samointein lähdössä).

Enemmän pysäköidessä ärsyttää ne joilla on sielläkin muurahaisia housuissa. Tyyliin:
- Odotat täydessä 15 s kun toinen lähtee ruudusta, niin kauhea valoshow ja/tai tööttäily, että mitäs tukit tien.
- Ikuinen klassikko, taskuparkin blokkaaminen ajamalla sunnuntaihesarin päähän perästä, vaikka vartavasten olen pysähtynyt vielä ennen tyhjää ruutua ja pistänyt vilkun käälle. Jotkut ei vaan tajua rautalangallakaan, eivätkä edes tajua peruuttaa pois vaikka tilaa olisi.
- Ruutua odotava ajaa niin lähelle odottamaan, että estää sulavan ruudusta lähtemisen kun ei mahdu peruuttamaan tarpeeksi, ja saa sitten vekslaamaan pienessä tilassa. Tekisi mieli ajaa takaisin ruutuun ja kaivaa termari.
Miten sen nyt voisi viestiä? Siis muuten kuin kävelemällä luo ja kertomalla ettei ole lähdössä?
Ehdotan jonkinlaista tanssia :btooth:. Toki rengaslukon asentaminen on myös hyvä vaihtoehto.
 
Täytyy sanoa, että itselle tulisi kyllä mieleenkään lähteä ajelemaan rundia parkkiruudusta jos voin vain odottaa siinä.
Tää nyt tuntuu olevan monelle vaikea asia käsittää. En ole kertaakaan puhunut ympyrän ajamisesta parkkialueella, vaan ruudusta pois siirtymisestä. Itse olen näin tehnyt, mikäli joku kyytiläinen lähtee kärryä viemään ja joku odottelee paikkaani. Ei ole aiheuttanut harmia mulle ja nopeuttanut muiden elämää. Jos vielä kärryparkki on edempänä, niin nopeuttaa myös omaa lähtöä kun ei tarvitse odotella sen kyytiläisen löntystelevän takaisin autolle.

Usein on joku autolleen kesken ostosreissun tavaraa tuova viittilöinyt minua ajamaan eteenpäin. Aika selkeä viesti siitä, ettei kannata jäädä odottelemaan parkkiruudun vapautumista. Ymmärrän jos laittaa ennen lähtöä viestiä jollekin tai semmosta, mutta osoittaa mun mielestä vaan kykyä olla ottamatta muita huomioon jos muiden odottaessa vapautuvia paikkoja jää siihen ruutuun selaamaan instagramia tai facebookkia, kun sen voi tehdä kotonakin sitten.
 
Pari kertaa itse kun on ollut tekemässä ruutuun kulmaperuutusta, niin jo peruuttaessa vilkun kanssa ja alkaessa kääntämään ruutuun päin takaa tulee joku ja pysähtyy tukkien reitin. Viimeksi hetken odoteltuani kaivoin puhelimen ja aloin lukea uutisia, vilkun ja peruutusvalojen loistaessa takanaolijan naamalle. Jännä näissä on ollut että joka kerta kun tämä käy niin takana on ollut joku 50-60v mieskuski audilla.

Tuo toimenpide siis yleensä vie sen 5sek pysähdyksestä, kunnes ollaan kokonaan ruudussa, ellei takaa tule joku "kiireinen".

Jos olisi tapana stressata liikenteessä niin ehkä noissa voisi pulssi nousta.
 
Tuosta näkee joskus sitä toistakin puolta. Ensin se parkkia etsivä ajelee hitaasti keräten autoja peräänsä ja sit kun paikka löytyy niin ajetaan sen ohi, pysähdytään ja sitten se vilkku laitetaan päälle. Tämä yleensä vielä pahimpaan ruuhka-aikaan. Siinä on sit kiva kun se koko parin kymmenen auton letkan pitäisi peruuttaa että tämä yksi sankari mahtuisi menemään siihen parkkiinsa.
 
Tuosta näkee joskus sitä toistakin puolta. Ensin se parkkia etsivä ajelee hitaasti keräten autoja peräänsä ja sit kun paikka löytyy niin ajetaan sen ohi, pysähdytään ja sitten se vilkku laitetaan päälle. Tämä yleensä vielä pahimpaan ruuhka-aikaan. Siinä on sit kiva kun se koko parin kymmenen auton letkan pitäisi peruuttaa että tämä yksi sankari mahtuisi menemään siihen parkkiinsa.
Ite oon tollasessa keississä takanatulevana vaan estänyt ruudun ohi ajaneen pysäköinnin ja ottanut paikan itselleni. Kerran ajelin jonkun volvon citymaasturin takana sellon parkkihallissa ja toi maasturia ajanut naishenkilö ajoi juuri auton ohi missä syttyi valot, pysähtyi kuin seinään ja laittoi vilkun ja peruutusvalokin syttyi. Mä sitten veivasin sen verran sivuun että ruudusta pääs ulos ja ajoin siihen sukkana sisään kun poistui. Noh volvokuski tuli sit huutamaan mulle ja kun totesin et voivoi niin avautui kyydissäni tulleelle vanhemmalle (+60v) miehelle että kuinka hän kehtaa antaa minun ajaa näin ja viedä paikan. Tämä mieshenkilö sitten totesi siihen vain että ei tollasessa vinoparkkiruudullisessa hallissa mitään aleta peruuttelemaan jne että etsiköön uuden paikan :D
 
Tuosta näkee joskus sitä toistakin puolta. Ensin se parkkia etsivä ajelee hitaasti keräten autoja peräänsä ja sit kun paikka löytyy niin ajetaan sen ohi, pysähdytään ja sitten se vilkku laitetaan päälle. Tämä yleensä vielä pahimpaan ruuhka-aikaan. Siinä on sit kiva kun se koko parin kymmenen auton letkan pitäisi peruuttaa että tämä yksi sankari mahtuisi menemään siihen parkkiinsa.

Tuo on varmaan yleisempää, mutta mikä ajaa ajamaan niin lähelle edelläolevan perää ettei sieltä pääse peruuttamatta pois(kova kiire päästä vielä se viimeinen metri eteenpäin?)... Aika ennakoitava tilanne meinaan jos näkee edelläolevan maleksivan melkein täyden parkkirivistön reunaa pitkin. Aikainen vilkkuhan tuossa yleensä auttaisi, mutta monilla on outo käsitys vilkun käytöstä että se tarvitaan vasta kun ohjausliike alkaa.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo on varmaan yleisempää, mutta mikä ajaa ajamaan niin lähelle edelläolevan perää ettei sieltä pääse peruuttamatta pois(kova kiire päästä vielä se viimeinen metri eteenpäin?)... Aika ennakoitava tilanne meinaan jos näkee edelläolevan maleksivan melkein täyden parkkirivistön reunaa pitkin. Aikainen vilkkuhan tuossa yleensä auttaisi, mutta monilla on outo käsitys vilkun käytöstä että se tarvitaan vasta kun ohjauliike alkaa.
Joskus on ennalta arvattavampi ja joskus vähemmän. Voi olla että se tyyppi ajaa usemman vapaan parkin ohi ennenkuin sitten päättää että minkä ruudun haluaa. Varsinkin jos tuon auton edessä on muita autoja tai ihmisiä kulkee parkkipaikalla eli se muutenkin pysähtelee siinä.

Vielä pahempi tuo on kun joku etsii kadunvarresta taskuparkkipaikkaa. Silloin kun oletuksena on että se edessä oleva jatkaa ajamista ja kun jono pysähdytään niin sitten pysähdytään peräkkäin. Tilaakaan ohittaa ei välttämättä ole, jos vastaantulevallakin kaistalla on autoja.
 
Valoristeyksessä vasemmalle kääntyjät. Ei voi ymmärtää mikä siinä on niin hankalaa ajaa reilusti sinne keskelle risteystä odottamaan että pari muutakin autoa pääsisi samoilla valoilla. Saati sitten että aletaan sieltä peruuttamaan takaisinpäin kun vaihtuu punaiset :facepalm:

Jos ei osaa niin ajaisi suoraan ja uukkarin kautta sitten käännöstä oikealle niin ei tarvi ikinä kääntyä vasemmalle.
 
Täh? Annatko esimerkin risteyksestä missä näin voi tehdä blokkaamatta muita?
Tarkoitatko tälläistä risteystä? Tuosta on perseestä kääntyä vasemmalle (tuo musta Volvo), aina tulee vastaan porukkaa ja kun lopulta pääsee niin jo sieltä on tulossa oikealta porukka kylkeen.

Vai tarkoitatko, että tässäkin vasemmalle kääntyvän pitäisi blokata tuolta oikealta tulevat jotka ovat menossa vasemmalle?

Itse ymmärsin, että @axxu tarkoitti tavallista, nuolivalotonta, valoristeystä, jossa vasemmalle kääntyjät joutuvat odottamaan vastaantulevia, ennen kuin pääsevät kääntymään. Jäämällä paikalleen vasemmalle kääntyjät blokkaisivat kaikki muut samaan suuntaan suoraan menevät tai oikealle kääntyvät. Esimerkiksi tässä
 
Itse ymmärsin, että @axxu tarkoitti tavallista, nuolivalotonta, valoristeystä, jossa vasemmalle kääntyjät joutuvat odottamaan vastaantulevia, ennen kuin pääsevät kääntymään. Jäämällä paikalleen vasemmalle kääntyjät blokkaisivat kaikki muut samaan suuntaan suoraan menevät tai oikealle kääntyvät. Esimerkiksi tässä

@Zyrppa

Tällaista tilannetta tarkoitin juuri.

Ja eikös se niin ollut että risteykseen ei saa ajaa jos sieltä ei pääse ajamaan pois? Valojen jälkeen ei kyllä enää aleta peruuttelemaan.

En nyt tarkoittanut mitään ruuhkatilannetta jossa kaistat tukossa. Ihan normaalia tilannetta jossa vastaantulevia nyt sattuu tulemaan niin kauan että valot kerkeää vaihtua ennenkuin pääsee risteyksestä poistumaan.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
266 662
Viestejä
4 617 409
Jäsenet
75 891
Uusin jäsen
kiisuh

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom