Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Eipä kyllä tulisi mieleenkään.

Oman pihan paikoista (Parkkiruudutha on meidän taloyhtiön tontilla, vaikka ne on kaavoitettu myös yleisisksi/mittaripaikoiksi liiketilojen ym. vuoksi) tuntuisi oudolta lähteä vilkasliikkeiselle tielle seisomaan hätävilkut päällä liikenteen tukkeeksi. Lisäksi se emännyksen autoonnousu tapahtuisi sitten vaarallisesti autotiellä, eli lisähäiriöitä vieläkin pahemmin.
Jeps, en hoksannut kyseessä olevan kadun varressa, vaan ajattelin pysäköintialuetta.

Varsinkin kauppojen parkkipaikoilla näkee usein näitä, jotka jäävät autoon istumaan parkkiruuttuun, kun joku lähtee viemään kärryä takaisin 100m päähän. Näissä tilanteissa voisi mielestäni käyttää sen verran pelisilmää, että siirtyy ruudusta pois ja ajaa vaikka sinne valmiiksi, mihin kärryt jätetään. Jos siis on täyttä ja joku odottaa sinun lähtöäsi.
 
Emt onko se nyt kovin näppärää lähteä parkkialueella ajelemaan ympäriinsä, että odottava pääsisi siihen paikalle. Mistäs sitä tietää, vaikka ukko tullut autoon odottelemaan kun vaimo lähtee "nopeasti kattoo pari paitaa", siinä sitten kiva pyöriä parkkihallissa 20minuuttia ajellen. Tai jos nyt pitää ostoskärryt viedä takaisin, niin todellakin vien ne ihan rauhassa enkä lähde sooloilemaan sinne parkkihalliin. Parhaassa tapauksessa ruuhka-aikaan olet vielä useammalle tukoksena (ihmettelevät miksei toi aja eteenpäin) ja kadotat kärryjen viejän ja otat puhelua jostain liikenneympyrästä.

Lähden kyllä parkkiruudusta ja tankkaamasta yleensä jo ennen kuin laitan vyöni, että takana olija siihen mahdollisimman nopeasti pääsisi. Mutta kyllä minä menen sitten kerralla pois koko alueelta enkä jää sinne sekoilemaan jotta joku ei joutuisi hetkeä odottamaan.
 
Joo, ei siinä mitään jos odottelee jotain. Ja onhan ruudussa "oikeus" olla niin pitkään, kuin aikaa löytyy. Mutta tämä itseäni ärsyttänyt nuori rouva sai kaksi lastaan autoon, vaunut farmariauton peräkonttiin, ja sen jälkeen kesti vielä melkein kymmenen minuuttia lähteä liikkeelle. Odottelin vilkku päällä tien laidassa kun tämä selvästi oli tekemässä lähtöä, mutta ei sitten kuitenkaan.

Sain toisen paikan läheltä, ja lopulta tämä rouva näytti saavan autonsa liikkeelle, kun olin jo itse toiseen paikkaan lähdössä.
 
Emt onko se nyt kovin näppärää lähteä parkkialueella ajelemaan ympäriinsä, että odottava pääsisi siihen paikalle. Mistäs sitä tietää, vaikka ukko tullut autoon odottelemaan kun vaimo lähtee "nopeasti kattoo pari paitaa", siinä sitten kiva pyöriä parkkihallissa 20minuuttia ajellen. Tai jos nyt pitää ostoskärryt viedä takaisin, niin todellakin vien ne ihan rauhassa enkä lähde sooloilemaan sinne parkkihalliin. Parhaassa tapauksessa ruuhka-aikaan olet vielä useammalle tukoksena (ihmettelevät miksei toi aja eteenpäin) ja kadotat kärryjen viejän ja otat puhelua jostain liikenneympyrästä.
Siis jos siinä ruudun takana on joku vilkku päällä odottamassa, että lähdet siitä ruudusta pois, niin miten siinä syntyy yhtään lisää ruuhkaa jos vaihdatte paikkoja? Tai jos kärryjen palautuspiste on siellä suunnassa mihin olet muutenkin lähtemässä, niin onhan se palauttajankin kannalta fiksumpaa jos ajaa suoraan sinne ottamaan sen kyytiin, eikä tämän tarvitse kävellä takaisin parkkipaikalle.

Enkä nyt tarkoita, että pitäisi lähteä odottelemaan muualle jos toinen on siellä kaupassa vielä paitoja sovittelemassa, mutta en näe mitään syytä odotella siinä ruudussa sitä, että kärryjen palauttaja kävelee takaisin samasta suunnasta, mihin olisitte ajamassa.

Mutta jos ei tosiaan ole aikomustakaan siitä ruudusta lähteä kun on autoonsa istunut, niin voisi sen jotenkin edes viestiä niille, ketkä siinä takana odottavat paikan vapautumista.
 
Mutta jos ei tosiaan ole aikomustakaan siitä ruudusta lähteä kun on autoonsa istunut, niin voisi sen jotenkin edes viestiä niille, ketkä siinä takana odottavat paikan vapautumista.
Miten sen nyt voisi viestiä? Siis muuten kuin kävelemällä luo ja kertomalla ettei ole lähdössä?

Luulisi sen riittävän, ettei käynnistä autoa eikä laita valoja päälle yms.
 
Täytyy sanoa, että itselle tulisi kyllä mieleenkään lähteä ajelemaan rundia parkkiruudusta jos voin vain odottaa siinä. Ihan sama vaikka päivittäisin Facebookkia tai kirjoittelisin höpöhöpöä tietotekniikkafoorumille. Ihan yhtä pätevä syy se on minusta pysäköidä kuin kaupassa käynti, eihän siellä kaupassakaan ole pakko ruuhka-aikana käydä, joten ajakaa malttamattomat takas kotiinne tai etsikää toinen kauppa :D.

Se on toki tympeää, että väärinkäsitykset aiheuttaa pettymyksiä, on sitä itsekin monta kertaa ilahtunut vapautuvasta parkkipaikasta kunnes on käynyt ilmi, ettei se autolle tulija olekaan lähdössä. Asiaa vielä hankaloittaa se, että monissa autoissa, esim. omassani, syttyy saattovalot kun ovet avaa, joka on joidenkin tulkinnan mukaan yhtä kuin että auto on käynnissä ja juuri lähdössä (tosin talvipakkasilla sekään kyllä tarkoita että on samointein lähdössä).

Enemmän pysäköidessä ärsyttää ne joilla on sielläkin muurahaisia housuissa. Tyyliin:
- Odotat täydessä 15 s kun toinen lähtee ruudusta, niin kauhea valoshow ja/tai tööttäily, että mitäs tukit tien.
- Ikuinen klassikko, taskuparkin blokkaaminen ajamalla sunnuntaihesarin päähän perästä, vaikka vartavasten olen pysähtynyt vielä ennen tyhjää ruutua ja pistänyt vilkun käälle. Jotkut ei vaan tajua rautalangallakaan, eivätkä edes tajua peruuttaa pois vaikka tilaa olisi.
- Ruutua odotava ajaa niin lähelle odottamaan, että estää sulavan ruudusta lähtemisen kun ei mahdu peruuttamaan tarpeeksi, ja saa sitten vekslaamaan pienessä tilassa. Tekisi mieli ajaa takaisin ruutuun ja kaivaa termari.
Miten sen nyt voisi viestiä? Siis muuten kuin kävelemällä luo ja kertomalla ettei ole lähdössä?
Ehdotan jonkinlaista tanssia :btooth:. Toki rengaslukon asentaminen on myös hyvä vaihtoehto.
 
Täytyy sanoa, että itselle tulisi kyllä mieleenkään lähteä ajelemaan rundia parkkiruudusta jos voin vain odottaa siinä.
Tää nyt tuntuu olevan monelle vaikea asia käsittää. En ole kertaakaan puhunut ympyrän ajamisesta parkkialueella, vaan ruudusta pois siirtymisestä. Itse olen näin tehnyt, mikäli joku kyytiläinen lähtee kärryä viemään ja joku odottelee paikkaani. Ei ole aiheuttanut harmia mulle ja nopeuttanut muiden elämää. Jos vielä kärryparkki on edempänä, niin nopeuttaa myös omaa lähtöä kun ei tarvitse odotella sen kyytiläisen löntystelevän takaisin autolle.

Usein on joku autolleen kesken ostosreissun tavaraa tuova viittilöinyt minua ajamaan eteenpäin. Aika selkeä viesti siitä, ettei kannata jäädä odottelemaan parkkiruudun vapautumista. Ymmärrän jos laittaa ennen lähtöä viestiä jollekin tai semmosta, mutta osoittaa mun mielestä vaan kykyä olla ottamatta muita huomioon jos muiden odottaessa vapautuvia paikkoja jää siihen ruutuun selaamaan instagramia tai facebookkia, kun sen voi tehdä kotonakin sitten.
 
Pari kertaa itse kun on ollut tekemässä ruutuun kulmaperuutusta, niin jo peruuttaessa vilkun kanssa ja alkaessa kääntämään ruutuun päin takaa tulee joku ja pysähtyy tukkien reitin. Viimeksi hetken odoteltuani kaivoin puhelimen ja aloin lukea uutisia, vilkun ja peruutusvalojen loistaessa takanaolijan naamalle. Jännä näissä on ollut että joka kerta kun tämä käy niin takana on ollut joku 50-60v mieskuski audilla.

Tuo toimenpide siis yleensä vie sen 5sek pysähdyksestä, kunnes ollaan kokonaan ruudussa, ellei takaa tule joku "kiireinen".

Jos olisi tapana stressata liikenteessä niin ehkä noissa voisi pulssi nousta.
 
Tuosta näkee joskus sitä toistakin puolta. Ensin se parkkia etsivä ajelee hitaasti keräten autoja peräänsä ja sit kun paikka löytyy niin ajetaan sen ohi, pysähdytään ja sitten se vilkku laitetaan päälle. Tämä yleensä vielä pahimpaan ruuhka-aikaan. Siinä on sit kiva kun se koko parin kymmenen auton letkan pitäisi peruuttaa että tämä yksi sankari mahtuisi menemään siihen parkkiinsa.
 
Tuosta näkee joskus sitä toistakin puolta. Ensin se parkkia etsivä ajelee hitaasti keräten autoja peräänsä ja sit kun paikka löytyy niin ajetaan sen ohi, pysähdytään ja sitten se vilkku laitetaan päälle. Tämä yleensä vielä pahimpaan ruuhka-aikaan. Siinä on sit kiva kun se koko parin kymmenen auton letkan pitäisi peruuttaa että tämä yksi sankari mahtuisi menemään siihen parkkiinsa.
Ite oon tollasessa keississä takanatulevana vaan estänyt ruudun ohi ajaneen pysäköinnin ja ottanut paikan itselleni. Kerran ajelin jonkun volvon citymaasturin takana sellon parkkihallissa ja toi maasturia ajanut naishenkilö ajoi juuri auton ohi missä syttyi valot, pysähtyi kuin seinään ja laittoi vilkun ja peruutusvalokin syttyi. Mä sitten veivasin sen verran sivuun että ruudusta pääs ulos ja ajoin siihen sukkana sisään kun poistui. Noh volvokuski tuli sit huutamaan mulle ja kun totesin et voivoi niin avautui kyydissäni tulleelle vanhemmalle (+60v) miehelle että kuinka hän kehtaa antaa minun ajaa näin ja viedä paikan. Tämä mieshenkilö sitten totesi siihen vain että ei tollasessa vinoparkkiruudullisessa hallissa mitään aleta peruuttelemaan jne että etsiköön uuden paikan :D
 
Tuosta näkee joskus sitä toistakin puolta. Ensin se parkkia etsivä ajelee hitaasti keräten autoja peräänsä ja sit kun paikka löytyy niin ajetaan sen ohi, pysähdytään ja sitten se vilkku laitetaan päälle. Tämä yleensä vielä pahimpaan ruuhka-aikaan. Siinä on sit kiva kun se koko parin kymmenen auton letkan pitäisi peruuttaa että tämä yksi sankari mahtuisi menemään siihen parkkiinsa.

Tuo on varmaan yleisempää, mutta mikä ajaa ajamaan niin lähelle edelläolevan perää ettei sieltä pääse peruuttamatta pois(kova kiire päästä vielä se viimeinen metri eteenpäin?)... Aika ennakoitava tilanne meinaan jos näkee edelläolevan maleksivan melkein täyden parkkirivistön reunaa pitkin. Aikainen vilkkuhan tuossa yleensä auttaisi, mutta monilla on outo käsitys vilkun käytöstä että se tarvitaan vasta kun ohjausliike alkaa.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo on varmaan yleisempää, mutta mikä ajaa ajamaan niin lähelle edelläolevan perää ettei sieltä pääse peruuttamatta pois(kova kiire päästä vielä se viimeinen metri eteenpäin?)... Aika ennakoitava tilanne meinaan jos näkee edelläolevan maleksivan melkein täyden parkkirivistön reunaa pitkin. Aikainen vilkkuhan tuossa yleensä auttaisi, mutta monilla on outo käsitys vilkun käytöstä että se tarvitaan vasta kun ohjauliike alkaa.
Joskus on ennalta arvattavampi ja joskus vähemmän. Voi olla että se tyyppi ajaa usemman vapaan parkin ohi ennenkuin sitten päättää että minkä ruudun haluaa. Varsinkin jos tuon auton edessä on muita autoja tai ihmisiä kulkee parkkipaikalla eli se muutenkin pysähtelee siinä.

Vielä pahempi tuo on kun joku etsii kadunvarresta taskuparkkipaikkaa. Silloin kun oletuksena on että se edessä oleva jatkaa ajamista ja kun jono pysähdytään niin sitten pysähdytään peräkkäin. Tilaakaan ohittaa ei välttämättä ole, jos vastaantulevallakin kaistalla on autoja.
 
Valoristeyksessä vasemmalle kääntyjät. Ei voi ymmärtää mikä siinä on niin hankalaa ajaa reilusti sinne keskelle risteystä odottamaan että pari muutakin autoa pääsisi samoilla valoilla. Saati sitten että aletaan sieltä peruuttamaan takaisinpäin kun vaihtuu punaiset :facepalm:

Jos ei osaa niin ajaisi suoraan ja uukkarin kautta sitten käännöstä oikealle niin ei tarvi ikinä kääntyä vasemmalle.
 
Täh? Annatko esimerkin risteyksestä missä näin voi tehdä blokkaamatta muita?
Tarkoitatko tälläistä risteystä? Tuosta on perseestä kääntyä vasemmalle (tuo musta Volvo), aina tulee vastaan porukkaa ja kun lopulta pääsee niin jo sieltä on tulossa oikealta porukka kylkeen.

Vai tarkoitatko, että tässäkin vasemmalle kääntyvän pitäisi blokata tuolta oikealta tulevat jotka ovat menossa vasemmalle?

Itse ymmärsin, että @axxu tarkoitti tavallista, nuolivalotonta, valoristeystä, jossa vasemmalle kääntyjät joutuvat odottamaan vastaantulevia, ennen kuin pääsevät kääntymään. Jäämällä paikalleen vasemmalle kääntyjät blokkaisivat kaikki muut samaan suuntaan suoraan menevät tai oikealle kääntyvät. Esimerkiksi tässä
 
Itse ymmärsin, että @axxu tarkoitti tavallista, nuolivalotonta, valoristeystä, jossa vasemmalle kääntyjät joutuvat odottamaan vastaantulevia, ennen kuin pääsevät kääntymään. Jäämällä paikalleen vasemmalle kääntyjät blokkaisivat kaikki muut samaan suuntaan suoraan menevät tai oikealle kääntyvät. Esimerkiksi tässä

@Zyrppa

Tällaista tilannetta tarkoitin juuri.

Ja eikös se niin ollut että risteykseen ei saa ajaa jos sieltä ei pääse ajamaan pois? Valojen jälkeen ei kyllä enää aleta peruuttelemaan.

En nyt tarkoittanut mitään ruuhkatilannetta jossa kaistat tukossa. Ihan normaalia tilannetta jossa vastaantulevia nyt sattuu tulemaan niin kauan että valot kerkeää vaihtua ennenkuin pääsee risteyksestä poistumaan.
 
Täh? Annatko esimerkin risteyksestä missä näin voi tehdä blokkaamatta muita?
Tarkoitatko tälläistä risteystä? Tuosta on perseestä kääntyä vasemmalle (tuo musta Volvo), aina tulee vastaan porukkaa ja kun lopulta pääsee niin jo sieltä on tulossa oikealta porukka kylkeen.

Vai tarkoitatko, että tässäkin vasemmalle kääntyvän pitäisi blokata tuolta oikealta tulevat jotka ovat menossa vasemmalle?

Väittäisin eytä tarkoittaa ennemmin tälläistä
53 Ratapihankatu
https://maps.app.goo.gl/dQ1kAhBCwu59shU79

Tuo on ainakin välillä sellainen, että joku jää odottamaan tuon viivan taakse eikä aja pidemmälle, joten kovin montaa autoa ei kerkee vaikka tuossa syttyy nuolivalo hetkeksi(ennen nuolivaloa on ollut tilanteita ettei ketään päässyt kääntymään koko valokierron aikana yhden urpon takia.).
 
En nyt tarkoittanut mitään ruuhkatilannetta jossa kaistat tukossa. Ihan normaalia tilannetta jossa vastaantulevia nyt sattuu tulemaan niin kauan että valot kerkeää vaihtua ennenkuin pääsee risteyksestä poistumaan.

No joo, sitten on ärtymys tosiaan ymmärrettävää. Tuo pet3:n laittama risteys onkin tuttu. Ehkä ne ei uskalla ajaa kunnolla risteykseen jos luulevat ettei sieltä saa ajaa enää pois kun vaihtuu punaisiksi? :P
 
Pari kertaa itse kun on ollut tekemässä ruutuun kulmaperuutusta, niin jo peruuttaessa vilkun kanssa ja alkaessa kääntämään ruutuun päin takaa tulee joku ja pysähtyy tukkien reitin. Viimeksi hetken odoteltuani kaivoin puhelimen ja aloin lukea uutisia, vilkun ja peruutusvalojen loistaessa takanaolijan naamalle. Jännä näissä on ollut että joka kerta kun tämä käy niin takana on ollut joku 50-60v mieskuski audilla.

Tuo toimenpide siis yleensä vie sen 5sek pysähdyksestä, kunnes ollaan kokonaan ruudussa, ellei takaa tule joku "kiireinen".

Jos olisi tapana stressata liikenteessä niin ehkä noissa voisi pulssi nousta.
En aina peruuta parkkiruutuun, mutta kun peruutan, eiköhän siellä ole melkein joka kerta joku takana tukkimassa. Mielenkiintoisin eteen osunut jantteri tööttäili takana kun lähdin peruuttamaan. Välimatkaa tosin oli useita metrejä, joten pysähtymisen ja tilanteen uudelleenarvionnin jälkeen jatkoin rauhassa peruuttamista. Tööttäily jatkui, joten piti ihan mennä kysymään, onko joku hätänä. Minun olisi kuulemma pitänyt väistää kun olen peruuttamassa. En tiedä, oliko herralla mennyt päässään törmäyksen välttäminen ja tilan tekeminen keskenään sekaisin vai mistä oli kyse.

ei tollasessa vinoparkkiruudullisessa hallissa mitään aleta peruuttelemaan jne että etsiköön uuden paikan :D
Meinasi jo alkaa lukiessa ärsyttämään, mutta tuohan oli ihan oikein blokattu. Joskus näkee näitä vinoparkiin peruuttelijoita, jotka sitten lähtevät ruudusta joko vastaantulijoita kohti, tai venkslaavat autoaan useamman kierroksen päästäkseen kääntymään menosuuntaan. Onkohan noillakin vaan päässään ohje, että "pysäköintiruutuun kannattaa peruuttaa", eikä sen jälkeen ole enää mahdollista toimia muulla tavalla.

Ja sitten päivän tuore ärsytys: käännyin polkupyörällä oikealle tasa-arvoisesta risteyksestä vasemmalts tulleen auton eteen. Luulin saaneeni katsekontaktin autoilijaan, mutta ilmeisesti siellä oli valot vielä pois päältä, sillä jarrutuksen sijaan ratkaisu olikin yrittää ohitusta. Seuraavaan risteykseen oli n. 50 metriä matkaa ja siinähän se auto oli vastaantulijoiden kaistalla rinnallani vielä risteykseen saavuttaessa. Keskustelin herrasmiehen kanssa hetken ja selitykseksi tarjoiltiin "noku sä poljit nii kovaa tolla" ja "mutku ei nähny ku oli toi pensasaita". Kai siitä autosta silti jarrut löytyy o_O
 
Meinasi jo alkaa lukiessa ärsyttämään, mutta tuohan oli ihan oikein blokattu. Joskus näkee näitä vinoparkiin peruuttelijoita, jotka sitten lähtevät ruudusta joko vastaantulijoita kohti, tai venkslaavat autoaan useamman kierroksen päästäkseen kääntymään menosuuntaan. Onkohan noillakin vaan päässään ohje, että "pysäköintiruutuun kannattaa peruuttaa", eikä sen jälkeen ole enää mahdollista toimia muulla tavalla.
Tossa kävi ennemminkin niin, että volvokuski bongasi liian myöhään ruudusta lähdössä olleen ja ajatteli, että ruudun ohikin ajaneena vilkku ruutuunpäin ja peruuttelu sinne keulasuunnan vinoparkkiin on peruste sen ruudun saamiselle. Tollasissa vinopysäköintihalleissa, joissa on yksisuuntaset ajoradat tai vaikkei olisikaan vinoja ruutuja mutta yksisuuntaset ajoradat on paikka kyllä menetetty jos ruudun ohi ajaa ja takana on muita halukkaita sille paikalle.
 
Ja sitten päivän tuore ärsytys: käännyin polkupyörällä oikealle tasa-arvoisesta risteyksestä vasemmalts tulleen auton eteen. Luulin saaneeni katsekontaktin autoilijaan, mutta ilmeisesti siellä oli valot vielä pois päältä, sillä jarrutuksen sijaan ratkaisu olikin yrittää ohitusta. Seuraavaan risteykseen oli n. 50 metriä matkaa ja siinähän se auto oli vastaantulijoiden kaistalla rinnallani vielä risteykseen saavuttaessa. Keskustelin herrasmiehen kanssa hetken ja selitykseksi tarjoiltiin "noku sä poljit nii kovaa tolla" ja "mutku ei nähny ku oli toi pensasaita". Kai siitä autosta silti jarrut löytyy o_O
Autoilijat haluaa usein päästä sen "hitaan" pyöräilijän eteen, vaikka liikennesääntöjä "soveltaen". Vaikka pyöräilijä on oikeassa kannattaa olla varovainen.

Toinen paha paikka oikeassa olevalle pyöräilijälle on kun pyöräilijä ajaa ristyksessä suoraan ja autoilija kääntyy oikealle hänen eteensä.
-Varoitan lapsia tuosta "ansasta" todella vaarallinen paikka varsinkin, jos pyöräilijä tulee risteykseen kovaa. Jos siinä ristetyksessä on muuta liikennettä autoilijan huomio kiinnittyy niihin eikä siihen yllättäen takaa sivusta tulevaan pyöräilijään.
 
Mielenkiintoisin eteen osunut jantteri tööttäili takana kun lähdin peruuttamaan. Välimatkaa tosin oli useita metrejä, joten pysähtymisen ja tilanteen uudelleenarvionnin jälkeen jatkoin rauhassa peruuttamista. Tööttäily jatkui, joten piti ihan mennä kysymään, onko joku hätänä. Minun olisi kuulemma pitänyt väistää kun olen peruuttamassa.

Tää on kyllä jännä. Samoin täällä melkein jokakerta, yrittää kun pakittaa ruutuun, niin joku siellä takakulman välittömässä läheisyydessä alkaa tööttäilemään tai vilkuttelemaan. Vaikka se vilkku olisi ollut päällä jo kuinka kauan, ja peruutusvalotkin on ihan kirkkaat.

Luulen, että kun ajaa sen ruudun ohi(vilkku päällä) aikoakseen peruuttaa siihen, niin kanssa-autoilija tulkitsee sen niin, että siihen ei mennä. Ja sitten hinataan perseessä kiinni, kun tuokin mulkero vaan vilkuttaa kokoajan.
 
Tuossa yks takanani ajava onnekas meinas että punasiin valoihin ei pidä pysähtyä. Jarrutin pysähtyäkseni punaisiin, ryhmityin oikeaan reunaan kaistalleni, koska ei tällä pellellä ajatustakaan jarruttaa. Se sentään väisti mun vasemmalle puolelle ja sai vekotteensa pysähtymään, konepelti mun kuskin oven A-pilarin tasalle. Mitä nyt helvettiä. Seuraaviin valohin tää spede veti ohi ja täysin päin punaisia. :dead:

Muokkaus: se että ekat. Valot oli punaiset, näkyi jo ennen ryhmittymisalueen alkua. Ei jumalaut..
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa yks onnekas meinas että punasiin valoihin ei pidä pysähtyä. Jarrutin, oikeaan reunaan kaiistalleni, koska ei tällä pellellä ajatustakaan jarruttaa. Se väisti mun vasemmalle puolelle konepelti mun kuskin oven A-pilarin tasalle. Mitä nyt helvettiä. Seuraaviin valohin tää spede veti täysin päin punaisia. :dead:

Muokkaus: se että ekat. Valot oli punaiset, näkyi jo ennen ryhmittymisalueen alkua. Ei jumalaut..
Siis mitä? Ei tuosta ota kukaan selvää mitä tapahtui.
 
Ja omana kestosuosikkina on listan kärjessä ihmiset, jotka eivät osaa painaa moottoritien rampissa kaasua. Aina yhtä mukava tilanne siellä perässä tulla 60km/h motarille.

Tai sitten vastakkaisessa tilanteessa jarrutetaan reilusta satasen vauhdista 60 kilsaan tunnissa motarin loivassa poistumisrampissa. Hieno sammuttaa vakkari rampin alussa ja ajatella, että saa säästää ainetta ja liukua melkein kilometrin ylös ramppia ja liittyä sopivasti 60 kilsan vauhissa toiselle tielle, mutta ei, jonkun koppimopo kaatuu, jos ajaa yli 70 mutkaan.
 
Ja väisti konepelti A-pilarin tasalle ja paineli päin seuraavia punaisia. Tuo taitaa olla ainoa vaihtoehto, mutta aika monta kertaa pitää lukea, että saa edes jotain tolkkua.
Ihan tuo aukesi allekirjoittaneelle ekalla lukemisella, vaikkakin asian olisi voinut muotoilla toisinkin.
 
Ihan tuo aukesi allekirjoittaneelle ekalla lukemisella, vaikkakin asian olisi voinut muotoilla toisinkin.
Luitko ennen vai jälkeen klo 21.30:n, jolloin viestiä on viimeksi muokattu ja lisätty oleellisia lähtötietoja? Minun lainauksessani näkyy alkuperäinen.

Edelleen on epäselvää miten "yksi onnekas" pääsi ekoista valoista kirjoittajan edelle, jotta pääsi ajamaan päin punaisia seuraavissa valoissa. Mutta eipä tällä mitään merkitystä itselleni ole. Oletettavasti paikalla oli vain yksi kaista suuntaansa.
 
Luitko ennen vai jälkeen klo 21.30:n, jolloin viestiä on viimeksi muokattu ja lisätty oleellisia lähtötietoja? Minun lainauksessani näkyy alkuperäinen.

Edelleen on epäselvää miten "yksi onnekas" pääsi ekoista valoista kirjoittajan edelle, jotta pääsi ajamaan päin punaisia seuraavissa valoissa. Mutta eipä tällä mitään merkitystä itselleni ole. Oletettavasti paikalla oli vain yksi kaista suuntaansa.
Olen näköjään lukenut editoidun version, ilmankos ;)
 
Jossain noissa moottoritien poistumisrampeissa on taajamamerkki esim rampin puolivälissä. Eikös se tarkoita, että nopeusrajoitus on silloin 50km/h jos ei muuta ilmoiteta. Se voisi olla syynä miksi jotkut jarruttaa vauhdin pois.
 
Jossain noissa moottoritien poistumisrampeissa on taajamamerkki esim rampin puolivälissä. Eikös se tarkoita, että nopeusrajoitus on silloin 50km/h jos ei muuta ilmoiteta. Se voisi olla syynä miksi jotkut jarruttaa vauhdin pois.

Näinhän se on. Itsekin motarille liittyessä polkaisin lusikan lattiaan ja niin paljon kun lähti tasan sataseen. Sitten motarilta rampille takaisin taajamaan. Noin hetki ennen 50kmh rajoitusta reipas jarrutus niin että joku meinasi tulla konttiin sisään.

Se joku oli poliisi joka oli seuraillut jo pidemmän matkan vaikka mistä ajoin. Kyllästyivät sitten ja keksivät kai muuta tekemistä.
 
Jossain noissa moottoritien poistumisrampeissa on taajamamerkki esim rampin puolivälissä. Eikös se tarkoita, että nopeusrajoitus on silloin 50km/h jos ei muuta ilmoiteta.

Näinhän se on. Välillä noita taajamamerkkejä tai taajaman loppumisia ei selvästi ole ajateltu nopeusrajoituksina vaan tulee kummiakin ratkaisuja, kun selvästi pikkutiellä alkaakin 80-alue. Liikennesuunnittelun perusteissa kyllä sanotaan, että nopeusrajoituksia saa kerralla laskea vain 20-30 km/h eli pitäisi olla esim 120-100-80-50. Laissa, asetuksessa tai esivalmistelutöissä tätä ei taida kylläkään olla kirjattu. Nopeusrajoituksen nousuja näkee ad 50 km/h, mutta näitäkin aniharvoin.
 
En tiedä minnekä tästä kirjoittaisi mutta kun tämä on tällainen jämäketju niin tänne sitten. Piti vain ilmoittamani, että Kehä 1 oli onnettomuus tiistai-iltapäivänä. Kilometrien seisovat jonot. Ite moottoripyörällä, splitattiin poliisimoottoripyörän kanssa melkein koko jono yhdessä. Poliisi jäi onnettomuuspaikalle ja ohi ajaessa vilahti pieni veljellinen kädenheilautus. Jäi oikein hyvä mieli tästä.
 
Kyllä taas joku kamerapelle hakemalla haki tilannetta, että saa matskua. Onneksi löytyy myös itseltänikin niin näkee halutessa että miltä se pelleily näytti takaapäin.

Ohituskaistan kohdalla pistetään jarrua kunnolla ja kun sitten lähtee ohi menemään niin kaasutetaankin eikä päästetä ohi. Vähän se pitkäksi meni.
Joo näitä tuntuu nykyään riittävän. Tosin ei ollut ohituskaistaa. Mutkissa/mäessä/vastaantulijan kohdalla hidasti alle satkuun ja sitten kiihdytti aina kun joku yritti ohi. Millähän Youtube-kanavalla sitä on jeesusteltuna kaaharina, kun näin parin ekan ohituksen niin polkaisin sitten kunnolla, että sen Corollan tehot ei riittäisi häiritsemään yhtään ohitusta.
 
Marauder tai Armata alkas olla tätä nykyä kotimaassakin ne turvalllisimmat ajoneuvot. Kaikenlaisia pässinkalloja riittää tuolla tien päällä, pari päivää sitten oli vissiin jollain pösilöllä urheilumallin Audista sen verran velkaa, että vakuutuksen piikkiinhän se piti yrittää saada.
 
Viimeksi muokattu:
Läheisen supermarketin parkkiksella oli jo selkeästi merkitty väylä 1-suuntaiseksi. Nyt sinne oli noitten merkkien alle lisätty vielä kääntymiskielto. No eikös silti joku osaava kääntyny sinne väärään suuntaan.
 
Läheisen supermarketin parkkiksella oli jo selkeästi merkitty väylä 1-suuntaiseksi. Nyt sinne oli noitten merkkien alle lisätty vielä kääntymiskielto. No eikös silti joku osaava kääntyny sinne väärään suuntaan.
Jotkut luulevat yksisuuntaisen merkkiä opastusnuoleksi, joka opastaa "jonnekin".
 
Tässä https://goo.gl/maps/KgVsSQWAr4dFmsWW7 tullaan kans surutta päin nassua yksisuuntaista vastapalloon, vaikka jo tuosta ekasta kielletyn ajosuunnan merkistä pitäs homma osata ymmärtää. Talvella vielä lisättynä se, että tuohon keskialueen vinoparkkiin pistetään kolme autoa peräkkäin s.e. keskimmäinen on motissa.
 
Vanhaan keskusteluun viitaten, parkkiruutu on varattu niin kauan kun auto on siinä. Sillä, että autossa on joku, tai ei ole, ei pitäisi olla mitään väliä. Ettikööt vapaan ruudun sellaiset ihmiset, jotka haluavat pysäköidä autonsa. Ei kannata tuhlata aikaansa siihen että pohtii miks vitussa toi varattu ruutu ei oo vapaa, tai saattaisko se joskus tulevaisuudessa ajan X kuluttua vapautua.
 
Vanhaan keskusteluun viitaten, parkkiruutu on varattu niin kauan kun auto on siinä. Sillä, että autossa on joku, tai ei ole, ei pitäisi olla mitään väliä. Ettikööt vapaan ruudun sellaiset ihmiset, jotka haluavat pysäköidä autonsa. Ei kannata tuhlata aikaansa siihen että pohtii miks vitussa toi varattu ruutu ei oo vapaa, tai saattaisko se joskus tulevaisuudessa ajan X kuluttua vapautua.
Eikai tässä ole missään välissä puhuttu siitä mitä saa ja mitä ei saa tehdä ja milloin ruutu on varattu tai vapaa, mutta kyllä esim. ruuhka-aikaan voi käyttää vähän pelisilmää ja jättää sen facebookin päivittämisen kotiin eikä tehdä sitä parkkiruudussa muiden etsiessä tyhjiä paikkoja.

Aina jaksa kyllä ärsyttää, kun jengi painelee risteykseen odottelemaan niin, että tukkivat risteävän liikenteen väylän. Eilen Helsingissä Mechelininkadulla oli jokin tapahtuma ja tie poikki, niin piti kääntyä Hietaniemenkatua Runeberginkadulle. Hietaniemenkadun päässä on kiertoliittymä, ja sen oikealla puolella liikennevalot. Ympyrän ja valojen väliin mahtuu ehkä 2-3 autoa odottelemaan ennen, kuin jono tukkii jo kiertoliittymän.

Itse olisin tuosta jatkanut vasemmalle (kuten moni muukin, kun se oli kiertoreitti Mechelininkadun ohi), mutta monet liikennevalot jouduttiin odottelemaan siinä siksi, että liittymän läpi suoraan ajavat tukkivat väylän. Oltiin toki väistämisvelvollisia ja jos jonon ensimmäinen olisi halunnut mennä liittymästä oikealle valoihin, niin ei olisi auttanut mitään jättää se rako siihen, mutta itse ainakin pyrin jättämään noissa kohdissa raon josta toiseen suuntaan menevät pääsevät ajamaan läpi.
 
Tässä https://goo.gl/maps/KgVsSQWAr4dFmsWW7 tullaan kans surutta päin nassua yksisuuntaista vastapalloon, vaikka jo tuosta ekasta kielletyn ajosuunnan merkistä pitäs homma osata ymmärtää. Talvella vielä lisättynä se, että tuohon keskialueen vinoparkkiin pistetään kolme autoa peräkkäin s.e. keskimmäinen on motissa.

En nähnyt yksisuuntaisen merkkiä kyllä itse tuossa. Ja mikäli kännyn ruudulta oikein pystyi arvioimaan, kyllä tuossa varmaan ne vastaantulevatkin mahtuu.

Toki järkevä kiertää koko ympyrä kuten varmaan on suunnittelija tahtonutkin.
 
En nähnyt yksisuuntaisen merkkiä kyllä itse tuossa. Ja mikäli kännyn ruudulta oikein pystyi arvioimaan, kyllä tuossa varmaan ne vastaantulevatkin mahtuu.

Toki järkevä kiertää koko ympyrä kuten varmaan on suunnittelija tahtonutkin.
Siellä on kielletyn ajosuunnan merkkejä, jotka eivät kylläkään tee tiestä varsinaisesti yksisuuntaista, jolla saisi pysäköidä myös tien vasempaan laitaan.

On tullut kanssa huomattua, että ihmiset kunnioittavat todella huonosti kiellettyjä ajosuuntia esimerkiksi huoltoasemilla.
 
Jep, mutta ei se kielletty ajosuunta tee pääväylää yksisuuntaiseksi. Joskus noista vain lähtee aivot narikassa ajamaan suorinta tietä ulos, ja jos se ei ole kiellettyä miksi siitä pitäisi suuttua?


Muutenkaan en henkilökohtaisesti pidä ärsytyksen aiheena sitä, että joku ajaa vahingossa väärästä aukosta huoltikalta ulos. Asioinnin aikana moni unohtaa mitä merkkejä oli missäkin, kun huoltsikalle tuli, ja lähimmälle ulosvievälle tiellä se kielletty ajosuunta saatta ihan oikeasti yllättää. Eri asia sitten 20-vuotta vanhalla premium merkillä ajavat lippispäät, joiden yleisessä käytöksessä myös huoltoasemalla ajo kyllä usein aiheuttaa jotain ärsytyksen aiheitta.


Ajoin muuten rannikon kasitietä pitkät pätköt. Joku sankari ajoi ohituskaistat 126 km/h ja sitten hiljensi nopeuden 95 vakkarinopeuteen. Noihinkin on alkanut toisaalta jo turtua kun niitä v*ttu vaan riittää. Itse kun yritti ajaa vakkarilla 109 km/h niin välillä turhautti kun ei sakkojen pelossa uskaltanut pariin ohituskaistaan ohittaa.


Toinen ärsytys oli matkailuauton perässä himmannut pappa-auto. Kaikki joutuivat ohittamaan molemmat kerralla, koska pappa ajoi aivan matka-auton takana. Omalla vuorolla keskeytin ohituksen ja yritin palata matkailuauton taakse, niin pappa ajoi raon kiinni ja yritti blokata minun palaamisen torven kera. Olisi ilmeisesti hänen mielestään pitänyt minun täräyttää nokkakolari vastaantulijoiden kanssa....
 
Toinen ärsytys oli matkailuauton perässä himmannut pappa-auto. Kaikki joutuivat ohittamaan molemmat kerralla, koska pappa ajoi aivan matka-auton takana. Omalla vuorolla keskeytin ohituksen ja yritin palata matkailuauton taakse, niin pappa ajoi raon kiinni ja yritti blokata minun palaamisen torven kera. Olisi ilmeisesti hänen mielestään pitänyt minun täräyttää nokkakolari vastaantulijoiden kanssa....

Tällaisesta heti soittoa 112een.
 
Molemmat tapaukset jäi videolle mutta tuskin julkaisen täällä, nehän saattaisi olla jonkun mielestä oikein hakemalla haettuja tilanteita:rolleyes:

Periaatteessa kyllä, koska noiden em. ajosuoritteiden valossa pitää voida olettaa, että sieltä ratin takaa saatetaan tehdä ihan mitä tahansa liikkeitä. Itse en ottaisi riskiä, ettei pappa tai mersu tulisi sieltä kylkeen vaikka minulla olisikin kaikki lakipykälät puolellani. Yleensä jätän jo reilusti väliä ja kattelen todella tarkaan sitä edellä menijää, koska lähes 100% varmuudella sieltä tulee joku viime hetken ratkaisu johonkin suuntaan eikä yleensä hyvään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 136
Viestejä
4 484 800
Jäsenet
74 173
Uusin jäsen
kaljakonna

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom