Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Täh? Annatko esimerkin risteyksestä missä näin voi tehdä blokkaamatta muita?
Tarkoitatko tälläistä risteystä? Tuosta on perseestä kääntyä vasemmalle (tuo musta Volvo), aina tulee vastaan porukkaa ja kun lopulta pääsee niin jo sieltä on tulossa oikealta porukka kylkeen.

Vai tarkoitatko, että tässäkin vasemmalle kääntyvän pitäisi blokata tuolta oikealta tulevat jotka ovat menossa vasemmalle?

Väittäisin eytä tarkoittaa ennemmin tälläistä
53 Ratapihankatu
https://maps.app.goo.gl/dQ1kAhBCwu59shU79

Tuo on ainakin välillä sellainen, että joku jää odottamaan tuon viivan taakse eikä aja pidemmälle, joten kovin montaa autoa ei kerkee vaikka tuossa syttyy nuolivalo hetkeksi(ennen nuolivaloa on ollut tilanteita ettei ketään päässyt kääntymään koko valokierron aikana yhden urpon takia.).
 
En nyt tarkoittanut mitään ruuhkatilannetta jossa kaistat tukossa. Ihan normaalia tilannetta jossa vastaantulevia nyt sattuu tulemaan niin kauan että valot kerkeää vaihtua ennenkuin pääsee risteyksestä poistumaan.

No joo, sitten on ärtymys tosiaan ymmärrettävää. Tuo pet3:n laittama risteys onkin tuttu. Ehkä ne ei uskalla ajaa kunnolla risteykseen jos luulevat ettei sieltä saa ajaa enää pois kun vaihtuu punaisiksi? :P
 
Pari kertaa itse kun on ollut tekemässä ruutuun kulmaperuutusta, niin jo peruuttaessa vilkun kanssa ja alkaessa kääntämään ruutuun päin takaa tulee joku ja pysähtyy tukkien reitin. Viimeksi hetken odoteltuani kaivoin puhelimen ja aloin lukea uutisia, vilkun ja peruutusvalojen loistaessa takanaolijan naamalle. Jännä näissä on ollut että joka kerta kun tämä käy niin takana on ollut joku 50-60v mieskuski audilla.

Tuo toimenpide siis yleensä vie sen 5sek pysähdyksestä, kunnes ollaan kokonaan ruudussa, ellei takaa tule joku "kiireinen".

Jos olisi tapana stressata liikenteessä niin ehkä noissa voisi pulssi nousta.
En aina peruuta parkkiruutuun, mutta kun peruutan, eiköhän siellä ole melkein joka kerta joku takana tukkimassa. Mielenkiintoisin eteen osunut jantteri tööttäili takana kun lähdin peruuttamaan. Välimatkaa tosin oli useita metrejä, joten pysähtymisen ja tilanteen uudelleenarvionnin jälkeen jatkoin rauhassa peruuttamista. Tööttäily jatkui, joten piti ihan mennä kysymään, onko joku hätänä. Minun olisi kuulemma pitänyt väistää kun olen peruuttamassa. En tiedä, oliko herralla mennyt päässään törmäyksen välttäminen ja tilan tekeminen keskenään sekaisin vai mistä oli kyse.

ei tollasessa vinoparkkiruudullisessa hallissa mitään aleta peruuttelemaan jne että etsiköön uuden paikan :D
Meinasi jo alkaa lukiessa ärsyttämään, mutta tuohan oli ihan oikein blokattu. Joskus näkee näitä vinoparkiin peruuttelijoita, jotka sitten lähtevät ruudusta joko vastaantulijoita kohti, tai venkslaavat autoaan useamman kierroksen päästäkseen kääntymään menosuuntaan. Onkohan noillakin vaan päässään ohje, että "pysäköintiruutuun kannattaa peruuttaa", eikä sen jälkeen ole enää mahdollista toimia muulla tavalla.

Ja sitten päivän tuore ärsytys: käännyin polkupyörällä oikealle tasa-arvoisesta risteyksestä vasemmalts tulleen auton eteen. Luulin saaneeni katsekontaktin autoilijaan, mutta ilmeisesti siellä oli valot vielä pois päältä, sillä jarrutuksen sijaan ratkaisu olikin yrittää ohitusta. Seuraavaan risteykseen oli n. 50 metriä matkaa ja siinähän se auto oli vastaantulijoiden kaistalla rinnallani vielä risteykseen saavuttaessa. Keskustelin herrasmiehen kanssa hetken ja selitykseksi tarjoiltiin "noku sä poljit nii kovaa tolla" ja "mutku ei nähny ku oli toi pensasaita". Kai siitä autosta silti jarrut löytyy o_O
 
Meinasi jo alkaa lukiessa ärsyttämään, mutta tuohan oli ihan oikein blokattu. Joskus näkee näitä vinoparkiin peruuttelijoita, jotka sitten lähtevät ruudusta joko vastaantulijoita kohti, tai venkslaavat autoaan useamman kierroksen päästäkseen kääntymään menosuuntaan. Onkohan noillakin vaan päässään ohje, että "pysäköintiruutuun kannattaa peruuttaa", eikä sen jälkeen ole enää mahdollista toimia muulla tavalla.
Tossa kävi ennemminkin niin, että volvokuski bongasi liian myöhään ruudusta lähdössä olleen ja ajatteli, että ruudun ohikin ajaneena vilkku ruutuunpäin ja peruuttelu sinne keulasuunnan vinoparkkiin on peruste sen ruudun saamiselle. Tollasissa vinopysäköintihalleissa, joissa on yksisuuntaset ajoradat tai vaikkei olisikaan vinoja ruutuja mutta yksisuuntaset ajoradat on paikka kyllä menetetty jos ruudun ohi ajaa ja takana on muita halukkaita sille paikalle.
 
Ja sitten päivän tuore ärsytys: käännyin polkupyörällä oikealle tasa-arvoisesta risteyksestä vasemmalts tulleen auton eteen. Luulin saaneeni katsekontaktin autoilijaan, mutta ilmeisesti siellä oli valot vielä pois päältä, sillä jarrutuksen sijaan ratkaisu olikin yrittää ohitusta. Seuraavaan risteykseen oli n. 50 metriä matkaa ja siinähän se auto oli vastaantulijoiden kaistalla rinnallani vielä risteykseen saavuttaessa. Keskustelin herrasmiehen kanssa hetken ja selitykseksi tarjoiltiin "noku sä poljit nii kovaa tolla" ja "mutku ei nähny ku oli toi pensasaita". Kai siitä autosta silti jarrut löytyy o_O
Autoilijat haluaa usein päästä sen "hitaan" pyöräilijän eteen, vaikka liikennesääntöjä "soveltaen". Vaikka pyöräilijä on oikeassa kannattaa olla varovainen.

Toinen paha paikka oikeassa olevalle pyöräilijälle on kun pyöräilijä ajaa ristyksessä suoraan ja autoilija kääntyy oikealle hänen eteensä.
-Varoitan lapsia tuosta "ansasta" todella vaarallinen paikka varsinkin, jos pyöräilijä tulee risteykseen kovaa. Jos siinä ristetyksessä on muuta liikennettä autoilijan huomio kiinnittyy niihin eikä siihen yllättäen takaa sivusta tulevaan pyöräilijään.
 
Mielenkiintoisin eteen osunut jantteri tööttäili takana kun lähdin peruuttamaan. Välimatkaa tosin oli useita metrejä, joten pysähtymisen ja tilanteen uudelleenarvionnin jälkeen jatkoin rauhassa peruuttamista. Tööttäily jatkui, joten piti ihan mennä kysymään, onko joku hätänä. Minun olisi kuulemma pitänyt väistää kun olen peruuttamassa.

Tää on kyllä jännä. Samoin täällä melkein jokakerta, yrittää kun pakittaa ruutuun, niin joku siellä takakulman välittömässä läheisyydessä alkaa tööttäilemään tai vilkuttelemaan. Vaikka se vilkku olisi ollut päällä jo kuinka kauan, ja peruutusvalotkin on ihan kirkkaat.

Luulen, että kun ajaa sen ruudun ohi(vilkku päällä) aikoakseen peruuttaa siihen, niin kanssa-autoilija tulkitsee sen niin, että siihen ei mennä. Ja sitten hinataan perseessä kiinni, kun tuokin mulkero vaan vilkuttaa kokoajan.
 
Tuossa yks takanani ajava onnekas meinas että punasiin valoihin ei pidä pysähtyä. Jarrutin pysähtyäkseni punaisiin, ryhmityin oikeaan reunaan kaistalleni, koska ei tällä pellellä ajatustakaan jarruttaa. Se sentään väisti mun vasemmalle puolelle ja sai vekotteensa pysähtymään, konepelti mun kuskin oven A-pilarin tasalle. Mitä nyt helvettiä. Seuraaviin valohin tää spede veti ohi ja täysin päin punaisia. :dead:

Muokkaus: se että ekat. Valot oli punaiset, näkyi jo ennen ryhmittymisalueen alkua. Ei jumalaut..
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa yks onnekas meinas että punasiin valoihin ei pidä pysähtyä. Jarrutin, oikeaan reunaan kaiistalleni, koska ei tällä pellellä ajatustakaan jarruttaa. Se väisti mun vasemmalle puolelle konepelti mun kuskin oven A-pilarin tasalle. Mitä nyt helvettiä. Seuraaviin valohin tää spede veti täysin päin punaisia. :dead:

Muokkaus: se että ekat. Valot oli punaiset, näkyi jo ennen ryhmittymisalueen alkua. Ei jumalaut..
Siis mitä? Ei tuosta ota kukaan selvää mitä tapahtui.
 
Ja omana kestosuosikkina on listan kärjessä ihmiset, jotka eivät osaa painaa moottoritien rampissa kaasua. Aina yhtä mukava tilanne siellä perässä tulla 60km/h motarille.

Tai sitten vastakkaisessa tilanteessa jarrutetaan reilusta satasen vauhdista 60 kilsaan tunnissa motarin loivassa poistumisrampissa. Hieno sammuttaa vakkari rampin alussa ja ajatella, että saa säästää ainetta ja liukua melkein kilometrin ylös ramppia ja liittyä sopivasti 60 kilsan vauhissa toiselle tielle, mutta ei, jonkun koppimopo kaatuu, jos ajaa yli 70 mutkaan.
 
Ja väisti konepelti A-pilarin tasalle ja paineli päin seuraavia punaisia. Tuo taitaa olla ainoa vaihtoehto, mutta aika monta kertaa pitää lukea, että saa edes jotain tolkkua.
Ihan tuo aukesi allekirjoittaneelle ekalla lukemisella, vaikkakin asian olisi voinut muotoilla toisinkin.
 
Ihan tuo aukesi allekirjoittaneelle ekalla lukemisella, vaikkakin asian olisi voinut muotoilla toisinkin.
Luitko ennen vai jälkeen klo 21.30:n, jolloin viestiä on viimeksi muokattu ja lisätty oleellisia lähtötietoja? Minun lainauksessani näkyy alkuperäinen.

Edelleen on epäselvää miten "yksi onnekas" pääsi ekoista valoista kirjoittajan edelle, jotta pääsi ajamaan päin punaisia seuraavissa valoissa. Mutta eipä tällä mitään merkitystä itselleni ole. Oletettavasti paikalla oli vain yksi kaista suuntaansa.
 
Luitko ennen vai jälkeen klo 21.30:n, jolloin viestiä on viimeksi muokattu ja lisätty oleellisia lähtötietoja? Minun lainauksessani näkyy alkuperäinen.

Edelleen on epäselvää miten "yksi onnekas" pääsi ekoista valoista kirjoittajan edelle, jotta pääsi ajamaan päin punaisia seuraavissa valoissa. Mutta eipä tällä mitään merkitystä itselleni ole. Oletettavasti paikalla oli vain yksi kaista suuntaansa.
Olen näköjään lukenut editoidun version, ilmankos ;)
 
Jossain noissa moottoritien poistumisrampeissa on taajamamerkki esim rampin puolivälissä. Eikös se tarkoita, että nopeusrajoitus on silloin 50km/h jos ei muuta ilmoiteta. Se voisi olla syynä miksi jotkut jarruttaa vauhdin pois.
 
Jossain noissa moottoritien poistumisrampeissa on taajamamerkki esim rampin puolivälissä. Eikös se tarkoita, että nopeusrajoitus on silloin 50km/h jos ei muuta ilmoiteta. Se voisi olla syynä miksi jotkut jarruttaa vauhdin pois.

Näinhän se on. Itsekin motarille liittyessä polkaisin lusikan lattiaan ja niin paljon kun lähti tasan sataseen. Sitten motarilta rampille takaisin taajamaan. Noin hetki ennen 50kmh rajoitusta reipas jarrutus niin että joku meinasi tulla konttiin sisään.

Se joku oli poliisi joka oli seuraillut jo pidemmän matkan vaikka mistä ajoin. Kyllästyivät sitten ja keksivät kai muuta tekemistä.
 
Jossain noissa moottoritien poistumisrampeissa on taajamamerkki esim rampin puolivälissä. Eikös se tarkoita, että nopeusrajoitus on silloin 50km/h jos ei muuta ilmoiteta.

Näinhän se on. Välillä noita taajamamerkkejä tai taajaman loppumisia ei selvästi ole ajateltu nopeusrajoituksina vaan tulee kummiakin ratkaisuja, kun selvästi pikkutiellä alkaakin 80-alue. Liikennesuunnittelun perusteissa kyllä sanotaan, että nopeusrajoituksia saa kerralla laskea vain 20-30 km/h eli pitäisi olla esim 120-100-80-50. Laissa, asetuksessa tai esivalmistelutöissä tätä ei taida kylläkään olla kirjattu. Nopeusrajoituksen nousuja näkee ad 50 km/h, mutta näitäkin aniharvoin.
 
En tiedä minnekä tästä kirjoittaisi mutta kun tämä on tällainen jämäketju niin tänne sitten. Piti vain ilmoittamani, että Kehä 1 oli onnettomuus tiistai-iltapäivänä. Kilometrien seisovat jonot. Ite moottoripyörällä, splitattiin poliisimoottoripyörän kanssa melkein koko jono yhdessä. Poliisi jäi onnettomuuspaikalle ja ohi ajaessa vilahti pieni veljellinen kädenheilautus. Jäi oikein hyvä mieli tästä.
 
Kyllä taas joku kamerapelle hakemalla haki tilannetta, että saa matskua. Onneksi löytyy myös itseltänikin niin näkee halutessa että miltä se pelleily näytti takaapäin.

Ohituskaistan kohdalla pistetään jarrua kunnolla ja kun sitten lähtee ohi menemään niin kaasutetaankin eikä päästetä ohi. Vähän se pitkäksi meni.
Joo näitä tuntuu nykyään riittävän. Tosin ei ollut ohituskaistaa. Mutkissa/mäessä/vastaantulijan kohdalla hidasti alle satkuun ja sitten kiihdytti aina kun joku yritti ohi. Millähän Youtube-kanavalla sitä on jeesusteltuna kaaharina, kun näin parin ekan ohituksen niin polkaisin sitten kunnolla, että sen Corollan tehot ei riittäisi häiritsemään yhtään ohitusta.
 
Marauder tai Armata alkas olla tätä nykyä kotimaassakin ne turvalllisimmat ajoneuvot. Kaikenlaisia pässinkalloja riittää tuolla tien päällä, pari päivää sitten oli vissiin jollain pösilöllä urheilumallin Audista sen verran velkaa, että vakuutuksen piikkiinhän se piti yrittää saada.
 
Viimeksi muokattu:
Läheisen supermarketin parkkiksella oli jo selkeästi merkitty väylä 1-suuntaiseksi. Nyt sinne oli noitten merkkien alle lisätty vielä kääntymiskielto. No eikös silti joku osaava kääntyny sinne väärään suuntaan.
 
Läheisen supermarketin parkkiksella oli jo selkeästi merkitty väylä 1-suuntaiseksi. Nyt sinne oli noitten merkkien alle lisätty vielä kääntymiskielto. No eikös silti joku osaava kääntyny sinne väärään suuntaan.
Jotkut luulevat yksisuuntaisen merkkiä opastusnuoleksi, joka opastaa "jonnekin".
 
Tässä https://goo.gl/maps/KgVsSQWAr4dFmsWW7 tullaan kans surutta päin nassua yksisuuntaista vastapalloon, vaikka jo tuosta ekasta kielletyn ajosuunnan merkistä pitäs homma osata ymmärtää. Talvella vielä lisättynä se, että tuohon keskialueen vinoparkkiin pistetään kolme autoa peräkkäin s.e. keskimmäinen on motissa.
 
Vanhaan keskusteluun viitaten, parkkiruutu on varattu niin kauan kun auto on siinä. Sillä, että autossa on joku, tai ei ole, ei pitäisi olla mitään väliä. Ettikööt vapaan ruudun sellaiset ihmiset, jotka haluavat pysäköidä autonsa. Ei kannata tuhlata aikaansa siihen että pohtii miks vitussa toi varattu ruutu ei oo vapaa, tai saattaisko se joskus tulevaisuudessa ajan X kuluttua vapautua.
 
Vanhaan keskusteluun viitaten, parkkiruutu on varattu niin kauan kun auto on siinä. Sillä, että autossa on joku, tai ei ole, ei pitäisi olla mitään väliä. Ettikööt vapaan ruudun sellaiset ihmiset, jotka haluavat pysäköidä autonsa. Ei kannata tuhlata aikaansa siihen että pohtii miks vitussa toi varattu ruutu ei oo vapaa, tai saattaisko se joskus tulevaisuudessa ajan X kuluttua vapautua.
Eikai tässä ole missään välissä puhuttu siitä mitä saa ja mitä ei saa tehdä ja milloin ruutu on varattu tai vapaa, mutta kyllä esim. ruuhka-aikaan voi käyttää vähän pelisilmää ja jättää sen facebookin päivittämisen kotiin eikä tehdä sitä parkkiruudussa muiden etsiessä tyhjiä paikkoja.

Aina jaksa kyllä ärsyttää, kun jengi painelee risteykseen odottelemaan niin, että tukkivat risteävän liikenteen väylän. Eilen Helsingissä Mechelininkadulla oli jokin tapahtuma ja tie poikki, niin piti kääntyä Hietaniemenkatua Runeberginkadulle. Hietaniemenkadun päässä on kiertoliittymä, ja sen oikealla puolella liikennevalot. Ympyrän ja valojen väliin mahtuu ehkä 2-3 autoa odottelemaan ennen, kuin jono tukkii jo kiertoliittymän.

Itse olisin tuosta jatkanut vasemmalle (kuten moni muukin, kun se oli kiertoreitti Mechelininkadun ohi), mutta monet liikennevalot jouduttiin odottelemaan siinä siksi, että liittymän läpi suoraan ajavat tukkivat väylän. Oltiin toki väistämisvelvollisia ja jos jonon ensimmäinen olisi halunnut mennä liittymästä oikealle valoihin, niin ei olisi auttanut mitään jättää se rako siihen, mutta itse ainakin pyrin jättämään noissa kohdissa raon josta toiseen suuntaan menevät pääsevät ajamaan läpi.
 
Tässä https://goo.gl/maps/KgVsSQWAr4dFmsWW7 tullaan kans surutta päin nassua yksisuuntaista vastapalloon, vaikka jo tuosta ekasta kielletyn ajosuunnan merkistä pitäs homma osata ymmärtää. Talvella vielä lisättynä se, että tuohon keskialueen vinoparkkiin pistetään kolme autoa peräkkäin s.e. keskimmäinen on motissa.

En nähnyt yksisuuntaisen merkkiä kyllä itse tuossa. Ja mikäli kännyn ruudulta oikein pystyi arvioimaan, kyllä tuossa varmaan ne vastaantulevatkin mahtuu.

Toki järkevä kiertää koko ympyrä kuten varmaan on suunnittelija tahtonutkin.
 
En nähnyt yksisuuntaisen merkkiä kyllä itse tuossa. Ja mikäli kännyn ruudulta oikein pystyi arvioimaan, kyllä tuossa varmaan ne vastaantulevatkin mahtuu.

Toki järkevä kiertää koko ympyrä kuten varmaan on suunnittelija tahtonutkin.
Siellä on kielletyn ajosuunnan merkkejä, jotka eivät kylläkään tee tiestä varsinaisesti yksisuuntaista, jolla saisi pysäköidä myös tien vasempaan laitaan.

On tullut kanssa huomattua, että ihmiset kunnioittavat todella huonosti kiellettyjä ajosuuntia esimerkiksi huoltoasemilla.
 
Jep, mutta ei se kielletty ajosuunta tee pääväylää yksisuuntaiseksi. Joskus noista vain lähtee aivot narikassa ajamaan suorinta tietä ulos, ja jos se ei ole kiellettyä miksi siitä pitäisi suuttua?


Muutenkaan en henkilökohtaisesti pidä ärsytyksen aiheena sitä, että joku ajaa vahingossa väärästä aukosta huoltikalta ulos. Asioinnin aikana moni unohtaa mitä merkkejä oli missäkin, kun huoltsikalle tuli, ja lähimmälle ulosvievälle tiellä se kielletty ajosuunta saatta ihan oikeasti yllättää. Eri asia sitten 20-vuotta vanhalla premium merkillä ajavat lippispäät, joiden yleisessä käytöksessä myös huoltoasemalla ajo kyllä usein aiheuttaa jotain ärsytyksen aiheitta.


Ajoin muuten rannikon kasitietä pitkät pätköt. Joku sankari ajoi ohituskaistat 126 km/h ja sitten hiljensi nopeuden 95 vakkarinopeuteen. Noihinkin on alkanut toisaalta jo turtua kun niitä v*ttu vaan riittää. Itse kun yritti ajaa vakkarilla 109 km/h niin välillä turhautti kun ei sakkojen pelossa uskaltanut pariin ohituskaistaan ohittaa.


Toinen ärsytys oli matkailuauton perässä himmannut pappa-auto. Kaikki joutuivat ohittamaan molemmat kerralla, koska pappa ajoi aivan matka-auton takana. Omalla vuorolla keskeytin ohituksen ja yritin palata matkailuauton taakse, niin pappa ajoi raon kiinni ja yritti blokata minun palaamisen torven kera. Olisi ilmeisesti hänen mielestään pitänyt minun täräyttää nokkakolari vastaantulijoiden kanssa....
 
Toinen ärsytys oli matkailuauton perässä himmannut pappa-auto. Kaikki joutuivat ohittamaan molemmat kerralla, koska pappa ajoi aivan matka-auton takana. Omalla vuorolla keskeytin ohituksen ja yritin palata matkailuauton taakse, niin pappa ajoi raon kiinni ja yritti blokata minun palaamisen torven kera. Olisi ilmeisesti hänen mielestään pitänyt minun täräyttää nokkakolari vastaantulijoiden kanssa....

Tällaisesta heti soittoa 112een.
 
Molemmat tapaukset jäi videolle mutta tuskin julkaisen täällä, nehän saattaisi olla jonkun mielestä oikein hakemalla haettuja tilanteita:rolleyes:

Periaatteessa kyllä, koska noiden em. ajosuoritteiden valossa pitää voida olettaa, että sieltä ratin takaa saatetaan tehdä ihan mitä tahansa liikkeitä. Itse en ottaisi riskiä, ettei pappa tai mersu tulisi sieltä kylkeen vaikka minulla olisikin kaikki lakipykälät puolellani. Yleensä jätän jo reilusti väliä ja kattelen todella tarkaan sitä edellä menijää, koska lähes 100% varmuudella sieltä tulee joku viime hetken ratkaisu johonkin suuntaan eikä yleensä hyvään.
 
Ryhmittyminen risteyksissä ja rampeissa. Miten voi olla niin hankalaa joillekin?

Toissapäivänä pappa ajeli melkein 10 alle rajoituksen. T-risteystä lähestyessä siirtyi ajamaan kaistan vasenta reunaa selkeästi tarkoituksena kääntyä vasemmalle. Itse siirryin oikeaan reunaan tarkoituksena mennä oikealle. Koska pappa ajeli hiljaa, niin ajoin rinnalle ja ohi (en tiedä onko laillista, mutta kyseisessä risteyksessä aivan normaalia että kaksi autoa rinnan kääntymässä eri suuntiin koska tilaa on). Olin jo kääntynyt risteyksestä kun katsoin peilistä, että kyseinen pappahan kääntyikin perääni oikealle.
https://goo.gl/maps/E4bWYe4nzCFNHEY59

Laillista, JOS se toinen vilkuttaa vasemmalle, muuten ei laillista.
 
Laillista, JOS se toinen vilkuttaa vasemmalle, muuten ei laillista.
Tuossa on selvästi kaksi lain tarkoittamaa kaistaa, eli auton levyistä aluetta. Tällöin oikealta saa ihan vapaasti ohittaa.

Vaikka ei olisikaan, laki ei puhu mitään vilkuttamisesta, vaan kriteeri on "selvästi valmistautuu kääntymään vasemmalle". Vasemmalle ryhmittäytyminen T-risteyksessä on mielestäni niin selvä valmistautuminen kuin olla voi. Mitään muuta tuosta ei voi laillisesti tehdä.
 
Ai että mä tykkään tästä. Yksi nuorempi aviopari muutti ja tää miesjonne punaisella Volvollaan ajelee sellasta reipasta 50-60km/h vauhtia tuota hiekkatietä pisin. Ilmeisesti saa jotain kiksejä siitä. Rajoitushan on toki 40km/h ja lapsia on täällä about joka talossa 1-3 jotka tossa leikkii. Kaveri hakee jotain rallimestarin nimikettä, kun välillä toi tiellä pysyminenkin on kyseenalaista. Huoh.
 
Ryhmittyminen risteyksissä ja rampeissa. Miten voi olla niin hankalaa joillekin?

Toissapäivänä pappa ajeli melkein 10 alle rajoituksen. T-risteystä lähestyessä siirtyi ajamaan kaistan vasenta reunaa selkeästi tarkoituksena kääntyä vasemmalle. Itse siirryin oikeaan reunaan tarkoituksena mennä oikealle. Koska pappa ajeli hiljaa, niin ajoin rinnalle ja ohi (en tiedä onko laillista, mutta kyseisessä risteyksessä aivan normaalia että kaksi autoa rinnan kääntymässä eri suuntiin koska tilaa on). Olin jo kääntynyt risteyksestä kun katsoin peilistä, että kyseinen pappahan kääntyikin perääni oikealle.
https://goo.gl/maps/E4bWYe4nzCFNHEY59
Ei kai tässä sinäänsä mitään. Toki ryhmittyminen oli tehty väärin ja sinä sait tulla rinnalle ja kääntyä ensin, mutta sai tuo pappa sun perään ihan laillisesti kääntyä. Olettaen siis että katsoi että sinä kerkesit mennä ensin eikä tullut kenenkään muun eteen.
 
Ai että mä tykkään tästä. Yksi nuorempi aviopari muutti ja tää miesjonne punaisella Volvollaan ajelee sellasta reipasta 50-60km/h vauhtia tuota hiekkatietä pisin. Ilmeisesti saa jotain kiksejä siitä. Rajoitushan on toki 40km/h ja lapsia on täällä about joka talossa 1-3 jotka tossa leikkii. Kaveri hakee jotain rallimestarin nimikettä, kun välillä toi tiellä pysyminenkin on kyseenalaista. Huoh.

Kyseessä saattaa ihan oikeasti olla vain se, että ei yksinkertaisesti ymmärrä asiaa koska lapset ei millään tavalla kuulu omaan elämään. Kannattaa ehkä mainita asiasta nätisti niin voi jopa mennä perille ennenkuin rytisee
 
Ryhmittyminen risteyksissä ja rampeissa. Miten voi olla niin hankalaa joillekin?

Toissapäivänä pappa ajeli melkein 10 alle rajoituksen. T-risteystä lähestyessä siirtyi ajamaan kaistan vasenta reunaa selkeästi tarkoituksena kääntyä vasemmalle. Itse siirryin oikeaan reunaan tarkoituksena mennä oikealle. Koska pappa ajeli hiljaa, niin ajoin rinnalle ja ohi (en tiedä onko laillista, mutta kyseisessä risteyksessä aivan normaalia että kaksi autoa rinnan kääntymässä eri suuntiin koska tilaa on). Olin jo kääntynyt risteyksestä kun katsoin peilistä, että kyseinen pappahan kääntyikin perääni oikealle.
https://goo.gl/maps/E4bWYe4nzCFNHEY59
Oiskohan pappa ollut epävarma mistä pitää ko. kohteeseen mennä (ajoi hitaasti) ja huomasi olevan menossa väärään suuntaan. Joskus noita vaan sattuu.
Toinen oli tänään kun ajelin moottoritietä. Edessä mersu jarrutti 100->50 ja ajeli kaistalla miten sattuu. Poistumisramppi alkoi, mersu ajoi kaistan vasenta reunaa, itse pistin vilkun oikealle, käännyin rampille ja lähdin kiihdyttämään takaisin sinne kahdeksaankymppiin.
Mersu pistää tässä vaiheessa vilkun oikealle, yhden vilkauksen jälkeen kääntää melkein kylkeen (ei katsonut yhtään kuollutta kulmaa), säikähtää kun soitan torvea ja kimpoaa takaisin sinne kaistalle mitä ajoi.
https://goo.gl/maps/KZpkQ4maJH2jziFq8
Oiskohan tässäkin, ettei ollut varma mistä pitää poistua moottoritieltä? Vaarallista, hyvä kuitenkin tiedostaa, että noitakin tapahtuu.
Molemmat tapaukset jäi videolle mutta tuskin julkaisen täällä, nehän saattaisi olla jonkun mielestä oikein hakemalla haettuja tilanteita:rolleyes:
Saahan ne julkaista, kunhan peitää rekkarit, hermostuahan noista ei kannata. Koska silloin helposti itsekin tekeen virheen ja onnettomuuden riski kaasva.
 
Kyseessä saattaa ihan oikeasti olla vain se, että ei yksinkertaisesti ymmärrä asiaa koska lapset ei millään tavalla kuulu omaan elämään. Kannattaa ehkä mainita asiasta nätisti niin voi jopa mennä perille ennenkuin rytisee

Kaverilla on oma muksu kanssa, sitä sen vaimo kuskailee Kiallaan ja ajaa kyllä nätisti. Ei saisi ulkonäön perusteella toki kategorisoida, mutta lippis vinossa, toinen käsi ratilla klo. 12 kohdalla ja ykkös/kakkosvaihteella ajelee täällä eestaas, joten kyllä kyseinen vajukki on melko tietäväinen siitä mitä tekee. Yritin kerran sanoa sen talon kohdalla, mutta kaveri luikahti kotiin eikä avannut ovea vaikka ovikelloa soitin. Ilmeisesti pelkää suoraa kontaktia tms.
 
Oululaisten ramppikäyttäytyminen tai no yleensä rampin kohdalla käyttäytyminen. Eilen taas joku akka vetäisi nähdessään rekan rampilla ilman vilkkua suoraan eteen ohituskaistalle, kun olin ohittamassa 20km/h nopeuserolla. Pitäisi varmaan joskus vetää vaan suoraan perään niin oppisivat.
 
Kaverilla on oma muksu kanssa, sitä sen vaimo kuskailee Kiallaan ja ajaa kyllä nätisti. Ei saisi ulkonäön perusteella toki kategorisoida, mutta lippis vinossa, toinen käsi ratilla klo. 12 kohdalla ja ykkös/kakkosvaihteella ajelee täällä eestaas, joten kyllä kyseinen vajukki on melko tietäväinen siitä mitä tekee. Yritin kerran sanoa sen talon kohdalla, mutta kaveri luikahti kotiin eikä avannut ovea vaikka ovikelloa soitin. Ilmeisesti pelkää suoraa kontaktia tms.
Ainahan voit jättää postilaatikkoon ystävällisen viestin asiasta, V-tyylistä en suosittele, ne harvoin johtavat mihinkään hyvään. Hänen vaimonsakin saattaa sen lukea => viestin teho kasvaa kummasti :). Olet varmaan jo tarkistanut, ettei autoa saa pysähtymään tuosta vauhdista riittävän ajoissa, esteen havaittuaan.
 
Jep, itse naapurille yhden kirjeen jättäneenä se oli yllättävänkin tehokas (eli kirjeen juurisyytä ei enää kertaakaan sen jälkeen tapahtunut)
 
Ainahan voit jättää postilaatikkoon ystävällisen viestin asiasta, V-tyylistä en suosittele, ne harvoin johtavat mihinkään hyvään. Hänen vaimonsakin saattaa sen lukea => viestin teho kasvaa kummasti :). Olet varmaan jo tarkistanut, ettei autoa saa pysähtymään tuosta vauhdista riittävän ajoissa, esteen havaittuaan.

Juuh se on seuraava keino ellei sitä nyt pihaltaan saa kiinni. Toki tässä ei tarkoitus ole mennä vittuilemaan, vaan ihan nätisti sanomaan, että kyseessä on tällainen hiekkatie ja seassa liikkuu usein myös pakuja/rekkoja ja täällä omakotilalueella on paljon lapsia, jotka voi juosta tielle ihan vahingossakin. Ollaan naapurin kanssa katseltu sitä menoa tässä nyt pari viikkoa ja ihmetelty mikä saa käyttäytymään noin. Heippalappunen on toki jotenkin vaan outoa omakotialueella, missä porukat sentään avaa oven jos on jotain asiaa. Täälläkin on autoilijoita, joilta löytyy niin uutta Bemmun 740i, kuin myös Teslan kolmossarjalaista ja kaikkea väliltä (itse köyhäilen Fiatilla), niin tollainen show-off 1.6 dieselvolvolla vaan ei käy omaan järkeen mitenkään. :)
 
Helsingissä bussikaistojen väärinkäyttö.
Tänään hyvä esimerkki Paciuksenkatu, oikealta ajetaan bussikaistaa pitkin yrittämättä edes huomioida kun joku muu liittyy siihen kaistalle vilkulla. Sitten vedetään röökistä hermosavut kun siihen tullaan "ihan turhaan" ilmeisesti, ja käännyt heti ekasta oikealle. Hermosavuttelija itsehän jatkaa luonnollisesti suoraan eteenpäin.
 
Viimeksi muokattu:
Helsingissä bussikaistojen väärinkäyttö.
Tätähän näkee todella paljon. Näillä on siis tapana mennä bussikaistalle jo ennen risteystä, jotta pääsee valoissa jonottavien ohi jatkaen suoraan laittomasti. Monesti ongelmakohdissa sitten risteyksen jälkeen kääntyvien pitää ryhmittyä sille bussikaistalle kääntymiseksi ja ajoin jopa suoraan ajamiseksi.
Itse olen ottanut tavaksi ajaa oikein ja sitten torvi pohjassa näiden väärin ajavien kanssa. Tulkitsen nämä ihmiset yhteiskunnan alimmaksi sakaksi, jolle voi vilkutella valoja ja soittaa torvea niin paljon kuin sielu sietää. Valitettavan vähän poliisi näihin puuttuu edes nähdessään. Jos auto olisi halvempi, ajaisin tietoisesti oikein eteen, kun on etuajo-oikeus.
 
Viimeksi muokattu:
yhteiskunnan alimmaksi sakaksi, jolle voi vilkutella valoja ja soittaa torvea niin paljon kuin sielu sietää. Valitettavan vähän poliisi näihin puuttuu edes nähdessään.

No jos sen pari-kolme kertaa vuodessa käy siellä etäänperällä, niin ei niitä kaistoja tai muuttuneita merkintöjä aina tajua. Poliisikin taitaa keskittyä nykyisin vaan televisiosarjan kuvauksiin, joten ei ihme.
 
No jos sen pari-kolme kertaa vuodessa käy siellä etäänperällä, niin ei niitä kaistoja tai muuttuneita merkintöjä aina tajua. Poliisikin taitaa keskittyä nykyisin vaan televisiosarjan kuvauksiin, joten ei ihme.
Voin kyllä sanoa, että ne ohittelijat ja perseilijät ei yllättäen ole Kyrväskankaalta, josta on tultu liikenteeseen hakemaan muutaman auton etua kaupunkiajoon. Oikeat turistit tulee sitten myöhemmin heinä-elokuussa ja ovat ihan oma lukunsa ja heille riittää kyllä ymmärrystä ja heitä osaa jo varoa.
 
Tänään joutui jarrutelemaan vähän reippaammin kun edessä ollut veti lukkojarrutuksen ORAVAN takia :facepalm:

Neljä loukkaantui kolarissa Vantaalla – auto ajoi kolmion takaa risteykseen, väistämisvelvollisuus oli muuttunut

En keksi miksi uutisessa olisi mainittu tuo väistämisvelvollisuuden muuttuminen jos syyllinen osapuoli ei olisi tätä sanonut poliisille syyksi. Jos tosiaankin näin niin veteleekö tuolla ihmiset vanhasta muistista merkkejä katsomatta vuosikausia sen jälkeen kun muutokset jo tehty?

Onnettomuus sattui Virkatien risteyksessä, jossa väistämisvelvollisuus on muuttunut muutamia vuosia sitten.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
266 662
Viestejä
4 617 341
Jäsenet
75 890
Uusin jäsen
Tonmppa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom