Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Mun käsitys on, että edeltävien opasteiden vaikutus lakkaa uusiin. Mutta ei ole mitää perusteita lyödä pöytään. Josko joku viisaampi valistaisi?
Tieliikenneasetuksesta: Merkin vaikutusalue ulottuu seuraavaan risteykseen, jollei merkillä 542 a tai 542 b ole toisin osoitettu.

Eli päättyy ennen seuraavaa risteystä ainoastaan jos on linja-autokaista päättyy liikennemerkki.
 
Tänään joutui jarrutelemaan vähän reippaammin kun edessä ollut veti lukkojarrutuksen ORAVAN takia :facepalm:

Neljä loukkaantui kolarissa Vantaalla – auto ajoi kolmion takaa risteykseen, väistämisvelvollisuus oli muuttunut

En keksi miksi uutisessa olisi mainittu tuo väistämisvelvollisuuden muuttuminen jos syyllinen osapuoli ei olisi tätä sanonut poliisille syyksi. Jos tosiaankin näin niin veteleekö tuolla ihmiset vanhasta muistista merkkejä katsomatta vuosikausia sen jälkeen kun muutokset jo tehty?

Päivittäin tulee itsekin tässä risteyksessä ajeltua ja onhan tuo välillä sellaista arpomista monelta, että miten tässä pitäisi ajaa. Jos tuohon jotain järkevää muutosta pitäisi tehdä, niin liikenneympyrä voisi olla hyvä vaihtoehto. Sillä saisi tuon arpomisen loppumaan risteyksessä ja kolarimäärän pienennettyä.
 
Lähtökohta kuitenkin on se, että laittomasti ajavan kuuluu väistää. Jos kolari tulee, on enemmän tuottamuksellinen se lain vastaisesti ajanut. Eihän sitä voi ennakoida toisen jatkavan suoraan, kun vastapuoli ajaa kääntyvien kaistaa.
Näitä saa ihastella tampereellakin, pispalassakin bussikaistalta saisi kääntyä moottoritielle, joka kerta saa katsoa yrittääkö joku pyrkyri ajaa suoraan sieltä. Tässä kohtaa ottanut sitten sen verran rivakan lähdön valoista, ettei tarvitse miettiä kumpi menee ensin.
 
Kyllä se vaaranaiheuttaja olet ihan kuule sinä, jos kuvittelet että sitä bussikaistan Aurista ei tarvitse väistää :facepalm:
Aika monta kertaa nyt on todettu, että kaikki väistävät kaikkia. Miksi haluat provosoida ja saada riitaa vaikka sanoin, ettei asiasta kannata enää vääntää?
 
Viimeksi muokattu:
Aika monta kertaa nyt on todettu, että kaikki väistävät kaikkia. Miksi haluat provosoida ja saada riitaa vaikka sanoin, ettei asiasta kannata enää vääntää?
Ilman provo-tarkoitusta omasta puolestani totean keskusteluu, että "kaistanvaihtajan tulee väistää bussikaistalla ajavaa". Yleinen varovaisuus on tietenkin hyvä pitää mielessä siellä bussikaistallakin ajaessa.
 
Aika monta kertaa nyt on todettu, että kaikki väistävät kaikkia. Miksi haluat provosoida ja saada riitaa vaikka sanoin, ettei asiasta kannata enää vääntää?
Ei tässä ole vääntämisestä kyse, vaan siitä, että tulkintasi ovat yksinkertaisesti väärin ja yrität paeta "ei kannata vääntää" setin alle. Oletko edelleen sitä mieltä, että eilinen 19:59 ja tämän päivän 10:49 viestisi ovat täyttä asiaa? Ymmärrän toki hyvin, että hieman nololtahan se voi tuntua, jos ajattelee toimivansa "minulla on oikeus" tyylisesti ja sitten muutamassa viestissä paljastuu selviä puutteita tietämyksessä.

1) bussikaistaa saa ajaa risteyksen yli, tätä ei ole kielletty. Kysymys koskee siitä mikä on asetuksen tarkoittamaa "kääntymiseen ryhmittymistä". Yleisesti tulkitaan, että risteystä ei saa ylittää, mutta varsinkin Helsingissä on monta paikkaa, jossa asiallinen ryhmittyminen melkein vaatii jonkun risteyksenkin ylittämisen bussikaistaa ajaen.
2) Kaistanvaihtaja väistää aina bussikaistalla jo olevaa. Ihan sama mistä se siihen on itsensä teleportannut.
3) Torven soitto ja valojen vilkuttelu tilanteessa, jossa oikeasti ei ole vaaraa ("sä oot idiootti" töötti), on turhaa ja liikennettä vaarantavaa. Aiheuttaa myös rattiraivoa, jos ei sinussa (:rolleyes:) niin toisessa osapuolessa.
 
Etsin viittaamasi viestit puolestasi:

Tätähän näkee todella paljon. Näillä on siis tapana mennä bussikaistalle jo ennen risteystä, jotta pääsee valoissa jonottavien ohi jatkaen suoraan laittomasti. Monesti ongelmakohdissa sitten risteyksen jälkeen kääntyvien pitää ryhmittyä sille bussikaistalle kääntymiseksi ja ajoin jopa suoraan ajamiseksi.
Itse olen ottanut tavaksi ajaa oikein ja sitten torvi pohjassa näiden väärin ajavien kanssa. Tulkitsen nämä ihmiset yhteiskunnan alimmaksi sakaksi, jolle voi vilkutella valoja ja soittaa torvea niin paljon kuin sielu sietää.


Tähän ilmeisesti viittasit edellä. Copy-pastesin tähän ja sitten ratkaisin asian puolestasi.
 
Viimeksi muokattu:
Motarilla jatkuvasti vakkarit päällä joka kaistalla välittämättä mitään ympäröivästä liikenteestä. :(
 
Motarilla jatkuvasti vakkarit päällä joka kaistalla välittämättä mitään ympäröivästä liikenteestä. :(
Toisia taas ärsyttää kun mennään vasemmalla ensin kovempaa ohi ja sitten himmataan oikealle. Kaikkia ei voi miellyttää, mutta kaikkia voi ärsyttää.
 
Toisia taas ärsyttää kun mennään vasemmalla ensin kovempaa ohi ja sitten himmataan oikealle. Kaikkia ei voi miellyttää, mutta kaikkia voi ärsyttää.
Mikähän tässä ärsyttää, jos ohittajan himmattukin vauhti on kuitenkin nopeampi kuin sillä ohitetulla? Juuri näinhän kuuluu toimia jos ajelee motaria alle sallitun nopeuden, ja mielii päästä itseään hitaammista ohi.

Toki se ärsyttää, jos ohittajan nopeus valahtaakin ohituksen ja kaistanvaihdon jälkeen hitaammaksi kuin ohitetulla. Tai ainakin minua ärsyttää, myös jos huomaisin itse ohittajana töpänneeni näin :D
 
Viimeksi muokattu:
Bussikaistaskeskusteluun kantaa ottaakseni: vaikka bussikaistaa ei saisi jatkaa risteyksen yli, ei missän tapauksessa siitä kuitenkaan muodostu etuajo-oikeutta kaistaa vaihtavalle.

Jos kolisee ja koottuja selityksiä kerättäessä väittää viranomaiselle, ettei nähnyt kaistalla ketään ja tätä oletusta vahvisti se, ettei siellä olisi sii tilanteessa pitänyt ollakaan ketään, voi selitys ehkä mennä läpi.

Jos sen sijaan polleana ilmoittaa, että "toi mulkku tuossa ajoi bussikaistaa risteyksestä suoraan alle", voi olla täysin varma, että pääsee vastaamaan bussikaistaa ajelleen kuluista ja oikeuteen liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, kun vastapuolen alinta pohjasakkaa oleva autoilija taas selviää hommasta rikesakolla.
 
Bussikaistalle ryhmittyminen kääntymistä (tai muuta syytä) varten. Näitä paikkoja on esim. Mäkelänkadulla, jossa on liikennevaloja todella tiuhaan ja bussikaistalle ryhmittyminen on joissain paikoissa todella tiukalla, parinkymmenen metrin matkalla pitäisi siirtyä täysin tukossa olevalle kaistalle sen sijaan että ennakoisi pari risteystä ennen kun kaistalla on paremmin tilaa.

Mannerheimintiellä on kumpaankin suuntaan kohta, jossa pitää vaihtaa bussikaistalle että pääsee ajamaan risteyksestä suoraan (ei siis vain kääntyessään oikealle). Ruuhkaisella kadulla usein ennakoin (väärin) ehkä risteystä aiemmin etten tuki liikennettä toisella kaistalla.
 
Esim. Helsingissä Mäkelänkadulla keskustaan päin tätä tapahtuu paljon. Piristää aina mukavasti päivää kun näen jonkun tätä temppua yrittävän, mutta pysäkille ennen risteystä pysähtyykin bussi ja sitten jäävät sen taakse jumiin.
Itseäni juuri tuo risteys hämäsi aluksi tosi paljon, etenkin kun navigaattori väitti että pitää ottaa se oikeanpuoleisin kaista. Nyt useammin siitä ajaneena osaa kyllä paremmin tuon. ...silti, kovin mielellään en helsinkiin autolla suhaa, etenkin kun liityntäpysäkille jättäen ja julkisilla jatkaen saattaa olla jopa nopeammin perillä.
 
Oli taas aamulla motarilla sen tason kusipääsuoritus, joita näkee päivittäin, että alkoi vituttaa vaikka omaan ajamiseen sinänsä vaikuttanut. Olin noin 400 metrin päässä pitkästä jonosta ja takaa tulee Audi reilulla ylinopeudella. Sen sijaan, että olisi vaihtanut kaistaa sen jonon taakse, joka lähestyi ramppia piti vielä ohittaa jonon kaksi takimmaista autoa ja kiilata jonon välistä rampille siten, että nämä kaksi viimeistä joutui tekemään reilun jarrutuksen. "Neljä nollaa keulassa, viides ratin takana" piti taas paikkaansa.
 
Tänään joutui jarrutelemaan vähän reippaammin kun edessä ollut veti lukkojarrutuksen ORAVAN takia :facepalm:

Neljä loukkaantui kolarissa Vantaalla – auto ajoi kolmion takaa risteykseen, väistämisvelvollisuus oli muuttunut

En keksi miksi uutisessa olisi mainittu tuo väistämisvelvollisuuden muuttuminen jos syyllinen osapuoli ei olisi tätä sanonut poliisille syyksi. Jos tosiaankin näin niin veteleekö tuolla ihmiset vanhasta muistista merkkejä katsomatta vuosikausia sen jälkeen kun muutokset jo tehty?

Eastonin citymarketin parkkihalli on hyvä esimerkki tästä myös. Siellä on ollut nyt toista vai kolmattakin kuukautta STOP-merkit poistuttaessa parkkihallista. 1/10 noudattaa ja loput ei piittaa tai näe koko merkkiä ja ajelee "vanhasta muistista".
Ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun meidänkin takana tulija melkein ajanut perään kun tajuaa että minä tai vaimo pysähdytään siihen STOP-merkkiin jonka merkitys tietääkseni opetetaan autokoulussa.
Melko laput silmillä saa ajaa jos niitä merkkejä ei tosiaan huomaa ulos ajaessa.
 
Ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun meidänkin takana tulija melkein ajanut perään kun tajuaa että minä tai vaimo pysähdytään siihen STOP-merkkiin jonka merkitys tietääkseni opetetaan autokoulussa.
Melko laput silmillä saa ajaa jos niitä merkkejä ei tosiaan huomaa ulos ajaessa.
Tuo on kyllä valitettavan yleistä missä tahansa stop-merkillä varustetussa risteyksessä. Jos olen ensimmäisenä jonossa pysähtymässä, takana tulevat tajuavat yleensä pysähtyä, mutta jos lähden edellisen pysähtyneen jälkeen liikkeelle ja pysähdyn stopin kohdalla, joka toisella kerralla näkyy paniikkiliikkeitä takana. Jos taas olen jonon perillä, lähes poikkeuksetta stopin ohi menee vähintään kaksi, yleensä kolme autoa "samalla pysähdyksellä".
 
Tuo on kyllä valitettavan yleistä missä tahansa stop-merkillä varustetussa risteyksessä. Jos olen ensimmäisenä jonossa pysähtymässä, takana tulevat tajuavat yleensä pysähtyä, mutta jos lähden edellisen pysähtyneen jälkeen liikkeelle ja pysähdyn stopin kohdalla, joka toisella kerralla näkyy paniikkiliikkeitä takana. Jos taas olen jonon perillä, lähes poikkeuksetta stopin ohi menee vähintään kaksi, yleensä kolme autoa "samalla pysähdyksellä".
Aikoinaan autokoulussa opetettiin, että tuossa stop-merkin kohdalla ei tarvi jokaisen auton pysähtyä erikseen, jos siinä takana pysähtyessä on tarpeeksi hyvä näkyväisyys. Tällaisenkin löysin googlaamalla joka myös viittaisin, että pari kolme autoa voisi ajaa kerralla merkin ohi. Riippuen paikasta tietysti.
Pitääkö jokaisen letkassa pysähtyä stop-merkille?
 
Ehkäpä näin, olisiko jotain lähdettä missä tuo määritetään tarkasti?
Siellähän se on tieliikenneasetuksessa stop-merkin määritelmässä:

Tieliikenneasetus 182/1982 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®
Merkki 232

Merkillä osoitetaan, että risteykseen tai tielle tuleva ajoneuvo on aina pysäytettävä pysäytysviivan kohdalle. Missä pysäytysviivaa ei ole, ajoneuvo on pysäytettävä välittömästi ennen risteävää tietä sellaiseen kohtaan, josta on mahdollisimman hyvä näkemä risteävälle tielle.

Toisen auton takana ei täytä velvollisuutta pysähtyä viivan kohdalla, eikä se myöskään ole välittömästi ennen risteävää tietä. Tämä välittömästi ennen -vaatimus puuttuu myös Eskon mutuiluista.
 
Siellähän se on tieliikenneasetuksessa stop-merkin määritelmässä:

Tieliikenneasetus 182/1982 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®


Toisen auton takana ei täytä velvollisuutta pysähtyä viivan kohdalla, eikä se myöskään ole välittömästi ennen risteävää tietä. Tämä välittömästi ennen -vaatimus puuttuu myös Eskon mutuiluista.
Kiitos. Tuo näköjään tosiaan määrittää, että pitää pysähtyä nimenomaan pysäytysviivan kohdalle. Tosin jos viivaa ei ole niin riittää että risteävälle tielle on hyvä näkyväisyys.
 
Siellähän se on tieliikenneasetuksessa stop-merkin määritelmässä:

Tieliikenneasetus 182/1982 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®

Toisen auton takana ei täytä velvollisuutta pysähtyä viivan kohdalla, eikä se myöskään ole välittömästi ennen risteävää tietä. Tämä välittömästi ennen -vaatimus puuttuu myös Eskon mutuiluista.
Tähän liittyen esim Espoossa Sellon parkkihallista ulos tullessa on stop merkki siinä missä alakerran hallista tullaan ulos. Merkiltä risteykseen, jossa on liikennevalot on ehkä 10-20 metriä. Tuohon samaan sumppuun tulee omana kaistanaan jorkeasta pysäköintihallista ulostulokaista samaan risteykseen. Tuossa risteyksessä on tavallaan jopa parkkihallien ulostuloväylistä muodostuen muutama kaista ilman kaistamerkintöjä sillä oikealle pääsee kääntymään kahdelle kaistalle kuten vasemmallekin. Tuo alakerrasta tuleva stop-merkillinen väylä on kaikkein oikenpuoleisin laita. Tuossa stop merkin kohdalla ei ole pysähtymisviivaa eikä koskaan ole ollutkaan eli ei näy mitään kuluneita viivanjämiäkään joten merkki koskee seuraavaa risteystä eli sitä missä on valot. Toki aikeena varmasti ollut pysäyttää liikenne siihen tunnelin ulostulon suulle, koska risteykseen tullaan myös toisesta hallin ulostulosta, mutta vituiksi meni. Nyt osa pysähtyy tuossa merkillä, osa niinkuin minä ei ollenkaan, koska liikennevaloristeyksen vihreille ei tarvitse pysähtyä.
 
Kiitos. Tuo näköjään tosiaan määrittää, että pitää pysähtyä nimenomaan pysäytysviivan kohdalle. Tosin jos viivaa ei ole niin riittää että risteävälle tielle on hyvä näkyväisyys.
Tulkitsen tuon niin, että kun viivaa ei ole, stop-merkin voi rauhassa ohittaa ja pysähtyä vasta lähempänä risteystä. Kauemmaksi pysähtyminen ei missään tapauksessa voi toteuttaa mahdollisimman hyvää näkyvyyttä, eikä se ole välittömästi ennen risteystä pysähtymistä.
 
Eastonin citymarketin parkkihalli on hyvä esimerkki tästä myös. Siellä on ollut nyt toista vai kolmattakin kuukautta STOP-merkit poistuttaessa parkkihallista.

Luulis, että jengi tajuaisi pysähtyä tuossa ilman stop-merkkiäkin, kun on sellainen paikka, että ei ole näkyvyyttä oikealle ollenkaan ja vasemmallekkin rajatusti. Siinä jää pyöräilijä nopeasti alle, jos ei oikeasti pysähdy ja katso tuleeko sieltä joku kulman takaa.
 
Luulis, että jengi tajuaisi pysähtyä tuossa ilman stop-merkkiäkin, kun on sellainen paikka, että ei ole näkyvyyttä oikealle ollenkaan ja vasemmallekkin rajatusti. Siinä jää pyöräilijä nopeasti alle, jos ei oikeasti pysähdy ja katso tuleeko sieltä joku kulman takaa.

Tätä on monesti puhuttu vaimon kanssa että melkoista piittaamattomuutta jos ei näitä tekijöitä huomioi ja tuo on todellinen vaaranpaikka jos ei katso kevyttä liikennettä.
 
Onko noi parkkialueiden/parkkihallien/piha-alueiden poistumisväylillä olevat kolmiot ja stop-merkit täysin lainvoimaisia? Jostain muistan lukeneeni ettei ehkä näin olisi koska väistämisvelvollisuus kaikkeen on silti. Eli ovat vain muistuttamassa asiasta. En nopealla googletuksella löytänyt vastausta.
 
Ärsyttää.....! :rage:
Laittakaa ne takavalotkin päälle, pimeällä ja huonossa säässä aiheuttanut monia sydämen tykytyksiä takavalottomat autot....!
undecided.gif

-Tähän alle vielä iso kirosana....!
angry.gif
 
Onko noi parkkialueiden/parkkihallien/piha-alueiden poistumisväylillä olevat kolmiot ja stop-merkit täysin lainvoimaisia? Jostain muistan lukeneeni ettei ehkä näin olisi koska väistämisvelvollisuus kaikkeen on silti. Eli ovat vain muistuttamassa asiasta. En nopealla googletuksella löytänyt vastausta.

On lainvoimaisia. Väistämisvelvollisuutta kaikkeen ei ole silti jos siellä on vaikka etuajo-oikeutettu suunta merkki tai liikennevalot. Tieliikenneasetuksessa kolmio määrää väistämään paitsi sivuilta, myös muista etuajo-oikeutetuista suunnista tulevia, eli P-paikalta lähtiessä ei vaikuta onko siellä kolmio vai ei, mutta silti noudattamisjärjestyksen mukaan mennään silloin kolmiosäännöllä yleisen väistösäännön sijaan.
 
Luulis, että jengi tajuaisi pysähtyä tuossa ilman stop-merkkiäkin, kun on sellainen paikka, että ei ole näkyvyyttä oikealle ollenkaan ja vasemmallekkin rajatusti. Siinä jää pyöräilijä nopeasti alle, jos ei oikeasti pysähdy ja katso tuleeko sieltä joku kulman takaa.

Tätä ketjua lukien niin sen verran reppanoita liikenteessä että ei ne tajua pysähtyä.

Tuo stop merkki on kyllä hyvä kun sitä ei ole yliviljelty. Kaikki miu näkemät on auton pysäyttänyt.
 
Nyt kun on uudessa työkalussa ACC neljä päivää, niin näkee oikeasti kuinka hitaita ihmiset ovat. Siis miten voi kestää kiihdyttää kuivalla kelillä 60km/h nopeuteen niin pirun kauan? Lisänä kun auto vaihtui uuden korimallin mustaan bemariin, niin eihän tuolla saa rauhassa ajaa. Jatkuvasti apinoita moottoritiellä nostamassa vauhtiansa rinnalla kun ensin ajavat hitaammin. En voi käsittää, että mikä siinä on.

Viimeksi eilen kolme autoa nostivat vauhtinsa samaan mun kanssa kun olin heitä moottoritiellä ohittamassa, ajoivat ensin noin 103km/h todellista, minä 110km/h todellista. Kaikki heistä joutuivat jarruttamaan kun tuli liikennettä vastaan, minä olin ohituskaistalla. Ja vielä peräkkäin. Oli Volvoa ja Audia. En voinut hidastaa kenenkään taakse, koska mun takana oli joku saatanan urpo lapsonen ikivanhalla 1990-luvun A4:sellansa aivan kontissa kiinni. Mihinkään väliin en päässyt vaihtamaan oikealle kaistaa, kun välit vedettiin kiinni ja sitten tämä urpo oli tosiaan ihan metrin päässä korkeintaan takanani. Kun sitten viimein rupesin varovaisesti jarruttelemaan kaakkurin työmaan kohdalla ja vilkuttamaan oikealle, niin eiköhän tämä pentu takana vetänyt siihen paikalle, mihin olin menossa pois hänen edestänsä, etten sitten siihenkään päässyt vaihtamaan kaistaa ennenkuin hänen taaksensa. Voi vittu minkälaisia ääliöitä.

Tietty vaihtoehtona olisi voinut riskeerata kortti ja painaa tuplaturbodieselistä kaikki irti, mutta ei oikein huvita. Mielessä kävi kyllä ja ekan Volvokuskin kohdalla vähän painoinkin lisää kaasua, mutta eihän se auttanut. Toki eihän se vanaha D4 V60 tuolle G20 320d:lle olisi pärjännyt jos niin olisin halunnut, mutta ei minua huvita alkaa kilpaa ajamaan enää, eise kuulu liikenteeseen.

Vanahalla 5-sarjalaisella sai ajella ihan rauhassa, nyt jokainen urpo yrittää provosoida ajamaan kilpaa. Vituttaa.
 
Nyt tuntuu joillain olevan uusi harrastus. Menen risteyksessä suoraan, vastaantulija yrittää kääntyä minun oikealle, eli sen vasemmalle. Ei ryhmity, vaan ajaa autonsa keulan ihan vinoon osittain sille minun kaistalle. Yleensä ilman vilkkua. Blokkaa siis suojatien, suoraan menevät joutuvat pikkusen koukkaamaan, etten peilit kolahda ja kaikki luulee, että se vaan tunkee nyt sieltä. Yleensä pirikiikariaurinkolasit katselee jotain ihan muuta kuin niitä risteyksen tapahtumia.
 
Tänään kyllä ärsytti, edellä ajava BMW kuski heitteli jotain grilliruoan roskia ikkunasta pihalle. Vituttaa kun pitää tuolla tavalla perseillä, itsekin kun samalla merkillä ajan. Piti huomauttaa äänimerkillä, mutta tuskin toope ymmärsi miksi.
 
Tänään kyllä ärsytti, edellä ajava BMW kuski heitteli jotain grilliruoan roskia ikkunasta pihalle. Vituttaa kun pitää tuolla tavalla perseillä, itsekin kun samalla merkillä ajan. Piti huomauttaa äänimerkillä, mutta tuskin toope ymmärsi miksi.
Ollappa kaksimetrinen salia harrastava ukkeli niin voisi käydä palauttaa ne roskat .
 
En nähnyt yksisuuntaisen merkkiä kyllä itse tuossa. Ja mikäli kännyn ruudulta oikein pystyi arvioimaan, kyllä tuossa varmaan ne vastaantulevatkin mahtuu.

Toki järkevä kiertää koko ympyrä kuten varmaan on suunnittelija tahtonutkin.
Puutteellisesti se on merkitty, mutta käytännössä yksisuuntainen. Yksisuuntaisen merkki puuttuu, mutta kielletyn ajosuunnan merkit on. Paikalla on taksitolppakin, ja yhtään taksia en ole nähnyt yrittämässä "vastapalloon".
 
Nyt kun on uudessa työkalussa ACC neljä päivää, niin näkee oikeasti kuinka hitaita ihmiset ovat. Siis miten voi kestää kiihdyttää kuivalla kelillä 60km/h nopeuteen niin pirun kauan? Lisänä kun auto vaihtui uuden korimallin mustaan bemariin, niin eihän tuolla saa rauhassa ajaa. Jatkuvasti apinoita moottoritiellä nostamassa vauhtiansa rinnalla kun ensin ajavat hitaammin. En voi käsittää, että mikä siinä on.

Viimeksi eilen kolme autoa nostivat vauhtinsa samaan mun kanssa kun olin heitä moottoritiellä ohittamassa, ajoivat ensin noin 103km/h todellista, minä 110km/h todellista. Kaikki heistä joutuivat jarruttamaan kun tuli liikennettä vastaan, minä olin ohituskaistalla. Ja vielä peräkkäin. Oli Volvoa ja Audia. En voinut hidastaa kenenkään taakse, koska mun takana oli joku saatanan urpo lapsonen ikivanhalla 1990-luvun A4:sellansa aivan kontissa kiinni. Mihinkään väliin en päässyt vaihtamaan oikealle kaistaa, kun välit vedettiin kiinni ja sitten tämä urpo oli tosiaan ihan metrin päässä korkeintaan takanani. Kun sitten viimein rupesin varovaisesti jarruttelemaan kaakkurin työmaan kohdalla ja vilkuttamaan oikealle, niin eiköhän tämä pentu takana vetänyt siihen paikalle, mihin olin menossa pois hänen edestänsä, etten sitten siihenkään päässyt vaihtamaan kaistaa ennenkuin hänen taaksensa. Voi vittu minkälaisia ääliöitä.

Tietty vaihtoehtona olisi voinut riskeerata kortti ja painaa tuplaturbodieselistä kaikki irti, mutta ei oikein huvita. Mielessä kävi kyllä ja ekan Volvokuskin kohdalla vähän painoinkin lisää kaasua, mutta eihän se auttanut. Toki eihän se vanaha D4 V60 tuolle G20 320d:lle olisi pärjännyt jos niin olisin halunnut, mutta ei minua huvita alkaa kilpaa ajamaan enää, eise kuulu liikenteeseen.

Vanahalla 5-sarjalaisella sai ajella ihan rauhassa, nyt jokainen urpo yrittää provosoida ajamaan kilpaa. Vituttaa.
XC70 Ocean Race 2.5T AWD tuntuu kanssa olevan "punainen viitta" monelle. Tuo kun on erikoismalli, joita ei ihan joka päivä näe. Kun sellaista merensinistä ei itsellä ole, niin johan se rattiraivo ja kilpailuinto kiehahtaa. Ja pitäähän se "möhköfantti" toki yrittää toiseksi jättää. En vastaa haasteeseen, mutta saatan talvikelillä "poistua" paikalta vihreän syttyessä.
 
Viimeksi muokattu:
Löytyipä Youtubesta joku ketä ärsyttää ilmeisesti kaikki muut autoilijat :rofl:

Joo, tämä tuli vastaan syötteessä kanssa. Pakko olla joku ammatti-autoilija, eihän tuo kokoajan voi joutua noihin tilanteisiin. Väheksymättä ammatikseen ajavia.
 
Milläköhän tuo ees ajaa kun on niin rasittavan kuuloinen vilkun ääni + aivan järkyttävä rengasmeteli. On kyllä myös niin hakemalla haettua, että huhhuh. Kyllä, siellä rikotaan lakia, mutta isoja vaaratilanteita ei paljoa näy.
 
Löytyipä Youtubesta joku ketä ärsyttää ilmeisesti kaikki muut autoilijat :rofl:
Kamera hankittu ja materiaalia pitää väkisin saada, vaikka sitten itse tekemällä.
Dashcam Finland
Tämän tyypin videospammista on ollut puhetta joskus aiemminkin. Suurin osa pätkistä on tosiaan täysin tarpeetonta nillitystä. Veikkaan, ettei kuvaaja ole mikään helppo ihminen, kun kaikki pienetkin tapaukset pitää tuottaa julkisuuteen tällä "no mutta kun minulla on oikeus" -asenteella. Häiritsee myös, kun sieltä täältä paistaa läpi myös tietynlaista tarkoitushakuisuutta.

Ymmärrän dashcamit jossakin venäjällä, mutta meikäläisissä oloissa niitä hommaavat lähinnä juuri tällaiset tapaukset.
 
Aina heitetään sitä vitsiä/vittuilua, ettei Bemareissa ole vilkkua. Taitaa olla vain kateutta. Olen viimeaikoina oikein seurannut tätä niin kyllä ne tavis japskeillakin ajavat jättää vilkuttamatta aivan samoin.

Ei siinä mitään jos esim ryhmittymistkaistalta ei pääse muualle, niin vilkku ei niin oleellinen, mutta eilenkin ajelin ihan pikkuisen punaisen Yariksen perässä, kaahasi kuin hullu eikä tainnut liikennesääntöjä muutenkaan osata, kunnes sitten yhtäkkiä jarrutus keskellä kaistaa, ei vilkkua, ja sitten kääntyy vasempaan. Ei saatana :rage:
 
Joo, tämä tuli vastaan syötteessä kanssa. Pakko olla joku ammatti-autoilija, eihän tuo kokoajan voi joutua noihin tilanteisiin. Väheksymättä ammatikseen ajavia.
Yhtä videoa katsoin puolen matkaa, ja ei siinä ainakaan ollut mitään ihmeellistä, tai "joutumista". Juuri sellaista välinpitämätöntä ajamista, jolla aiheuttaa vaaratilanteita jos vastapuoli ei ole hereillä, jota itsekin näkee joka päivä monta kertaa päivässä.

Minulla ei ainakaan riitä yhtään ymmärrystä sellaiselle, et ajellaan kuin tiellä ei liikkuisi ketään muuta. Ei se liikennesääntöjen noudattaminen ole niin vaikeaa.
 
En usko että on ammattiautoilija, ne yleensä on niitä joustavimpia tuolla liikenteessä ja osaa ennakoida. Tietty aina löytyy poikkeuksia.

no ei varmasti oo:

esim tässä

7:30-> ajaa tarkoituksella kiinni rekkaan ja hankaloittamaan tilannetta ilman mitään järkevää syytä. Kommenteissa puolustelee että muka on kokoajan nähtävissä peilistä. Paskat, ei se ihan noin toimi jos veturia joutuu pyörittelemään siksakkia että vaunu menee oikeaan suuntaan. Siinä tuskin kukaan haluaa mitään oman elämänsä jeesusta säätämään sinne 1-2m päähän taakse.

9:00 -> ajanu jostain korttelin ympäri ja palannu takaisin kuvaamaan tuota peruuttavaa rekkaa, ja taas melkein takapuskurin taakse kiusoittelemaan.

ei jessus mikä jätkä.
 
no ei varmasti oo:

esim tässä

7:30-> ajaa tarkoituksella kiinni rekkaan ja hankaloittamaan tilannetta ilman mitään järkevää syytä. Kommenteissa puolustelee että muka on kokoajan nähtävissä peilistä. Paskat, ei se ihan noin toimi jos veturia joutuu pyörittelemään siksakkia että vaunu menee oikeaan suuntaan. Siinä tuskin kukaan haluaa mitään oman elämänsä jeesusta säätämään sinne 1-2m päähän taakse.

9:00 -> ajanu jostain korttelin ympäri ja palannu takaisin kuvaamaan tuota peruuttavaa rekkaa, ja taas melkein takapuskurin taakse kiusoittelemaan.

ei jessus mikä jätkä.


Kannattaa katsoa myös kohta n. 5:10 eteenpäin, siinä tuolla videon kuvaajalla on huomattavia vaikeuksia liittyä rampilta motarille turvallisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaa katsoa myös kohta n. 5:10 eteenpäin, siinä tuolla videon kuvaajalla on huomattavaia vaikeeuksia liittyä rampilta motarille turvallisesti.

Eka kiihdytetään maksimit että osuu juuri kaistan lopussa tuon toisen auton kohdalle ja ragetetaan siitä ja sitten kahden kaistan yli vasemmalle... Mikähän Jyväskylän vajukki tämä oikein on. Monessa muussakin videossa vastaavaa menoa. Pitäisi itse mennä tuon ajoa kuvaamaan juutupeen niin se näkisi itsen miten ajelee kun ei tuota itse näytä tajuavan :D
 
Kumpi oli oikeassa kun autoilijan ja pyöräilijän välillä oli vähän kiistaa. Autoilija tuli kolmion takaa risteykseen jonka ylitti suoraan, ja toisella puolella sitten pyöräilijä ylitti tien pyörätiellä auton edestä?

ps. (totta puhuen en ehtinyt nähdä että tuliko auto suoraan mutta oletin niin kun tuskin hän niin pöljä oli että olisi kääntyvänä luullut omaavansa etuajo-oikeutta)
 
Kumpi oli oikeassa kun autoilijan ja pyöräilijän välillä oli vähän kiistaa. Autoilija tuli kolmion takaa risteykseen jonka ylitti suoraan, ja toisella puolella sitten pyöräilijä ylitti tien pyörätiellä auton edestä?

ps. (totta puhuen en ehtinyt nähdä että tuliko auto suoraan mutta oletin niin kun tuskin hän niin pöljä oli että olisi kääntyvänä luullut omaavansa etuajo-oikeutta)
Jos pyörätie oli risteyksessä, kolmio koski tietenkin myös sitä. Jos pyörätie oli kauempana, ei. Mahdotonta sanoa näkemättä. Jos kyseessä oli normaali risteävän tien vieressä menevä pyörätie, se on osa risteystä.
 
Jos pyörätie oli risteyksessä, kolmio koski tietenkin myös sitä. Jos pyörätie oli kauempana, ei. Mahdotonta sanoa näkemättä. Jos kyseessä oli normaali risteävän tien vieressä menevä pyörätie, se on osa risteystä.
Vähän epämääräinen risteys. tuolta vastapäätä autoilija tuli (kai). ja etualalla näkyvällä suojatiellä pyöräilijä ajoi vasemmalta oikealle.

Autoilija: "Pyöräilijä väistää!"
Pyöräiljä: "Sinun pitää väistää!", mutta ei pysähtynyt kinasteleen.


Google Maps
 
Vähän epämääräinen risteys. tuolta vastapäätä autoilija tuli (kai). ja etualalla näkyvällä suojatiellä pyöräilijä ajoi vasemmalta oikealle.

Autoilija: "Pyöräilijä väistää!"
Pyöräiljä: "Sinun pitää väistää!", mutta ei pysähtynyt kinasteleen.


Google Maps

Siis jos se tuli suoraan tuolta risteyksen yli tähän kameran suuntaan niin silloin pyöräilijä väistää. Auto on tuossa jo poistumassa risteyksestä eikä sillä siinä kohdassa enää ole kolmiota.

Ei mitään epämääräistä.
 
Siis jos se tuli suoraan tuolta risteyksen yli tähän kameran suuntaan niin silloin pyöräilijä väistää. Auto on tuossa jo poistumassa risteyksestä eikä sillä siinä kohdassa enää ole kolmiota.

Ei mitään epämääräistä.
Entä jos auto olisi kääntynyt vasemmalta tai oikealta, vasemmalla puolella kuvassa suojatie on vielä aika lähellä sitä ajorataa, mutta ei tarpeeksi lähellä?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 101
Viestejä
4 484 152
Jäsenet
74 172
Uusin jäsen
Käppänä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom