Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Poliisi tutkaa hyvinkin usein ohituskaistojen kohdalla.
Voi ihan aiheellisesti esittää kysymyksen että onko tarkoitus parantaa liikenneturvallisuutta, vai kerätä rahaa... Ja epäsuorasti heikentää liikenneturvallisuutta kun näin saadaan ihmiset ohittamaan muualla kuin ohituskaistoilla jossa se olisi turvallisempaa...

Monesti onkin turvallisempaa ohittaa muutoin kuin ohituskaistan kohdalla, silloin sen voi tehdä ns. yllättämällä, ja ohitettava ei ehdi kiihdyttää vauhtiaan niin paljon kuin ohituskaistan kohdalla jo oletuksena kiihdyttää.
 
Varsinkin ohituskaistalla tykkään lyödä lapun lattiaan, että muutkin pääsee sitten sujuvasti perässä. Mikään ei vituttele enempää, kun se junnaaja, joka käyttää koko matkan omaan ohitukseen.
No tämä. Tänäänkin sai taas ysitiellä odotella 500m+ matkan että kaksi edellä ajavaa pääsi ohi rekasta 100kmh vaikka olivat ihan tappituntumalla kaistan alkaessa. Tän jälkeen ohitin kaikki kolme ~130kmh niin takana olevatkin pääsi johonkin.

Tuo tutkariski vaan kova varsinkin ysitiellä, toisaalta pysäköity auto siellä sivulla pistää silmään aika hyvissä ajoin.

Missä päin Suomea on tutkia sijoitettu ohituskaistalle? Tiedän, että nelostiellä on yksi uusi tutka, joka on sijoitettu v-maisesti ohituskaistan loppuun, niin että sen vaikutusalue ylettyy myös ohituskaistan alueelle, mutta varsinaisesti ohituskaistan varrelle sijoitettua tutkaa en ole nähnyt missään.

Se vasta olisikin pastersteinimainen temppu laittaa tutka alueelle, jossa vartavasten on järjestetty ajoneuvoille mahdollisuus ohittaa turvallisesti hitaampia.
Niin no ysitien ohituskaistoilla on ainakin ollut kamera autoja ja poliiseja tutkaamassakin.

Laillahan tuo ohituskaista tutkaaminen pitäisi kieltää, kuten myös kameroiden asenteleminen ramppien päätyyn.

Ei nyt kovin yleinen ilmiö mutta harvoin itsekään odottelen mitään ohituskaistoja ellei ole ihan kulman takana.
 
Viikonloppuna 8-tiellä oli taas tutkat juuri ohituskaistojen lopuissa. Itse taas normaaliin tapaan katselin etten välttämättä ehdi satasen tiellä 90:tä ajavan ohi ilman ylinopeutta niin jäin taakse ja annoin kiireisempien ohittaa omilla nopeuksillaan. Veikkaan että olin aika paljon aikaisemmin kotona kuin osa noista kiireisistä :P
 
No oli miten oli, ainakaan kiinteitä ei ole tietääkseni missään, enkä ole Joutsan varalaskupaikan lisäksi nähnyt poliiseja tutkaamassa manuaalisesti koskaan ohituskaistoilla. Omien kokemusten mukaan tutkan kohtaaminen sellaisessa paikassa on hyvin epätodennäköistä.
Ei varmasti kun vanhoissa pöntöissä ei ole tutkaa.
Nelostiellä olen muutaman kerran nähnyt poliisit tutkaamassa ohituskaistan kohdalla. Harvemmin niitä muualla on näkynyt.
 
Joo kirjoitin väärin, tarkoitin ettei parkkialueen sisällä ole ymmärtääkseni teitä ja risteyksiä vaan nimenomaan väyliä ja risteyksiä.
Lain tarkoittama "tie" siis on mikä tahansa alue, joka on liikenteelle tarkoitettu. Se on varsin eri asia kuin mitä arkikielessä tarkoitetaan tiellä.
 
Poliisi tutkaa hyvinkin usein ohituskaistojen kohdalla.
Voi ihan aiheellisesti esittää kysymyksen että onko tarkoitus parantaa liikenneturvallisuutta, vai kerätä rahaa... Ja epäsuorasti heikentää liikenneturvallisuutta kun näin saadaan ihmiset ohittamaan muualla kuin ohituskaistoilla jossa se olisi turvallisempaa...
Puhumattakaan nyt siitä että se yksi junnaaja siinä ohituskaistalla saattaa vetää peräänsä ison kasan muita jotka oikeasti haluaisivat ohi muuta kuin "101km/h satasen alueella" vauhdilla kun ei uskalla kovempaakaan ajaa. Tästä aiheutuu sitten vaaratilanteita ja lisää pumppaamista kun ohituskaista loppuu.

Joka kesähän noita sinivuokkoja näkee ohituskaistojen lopussa nappaamassa niitä kenellä on kiire päästä "viimeisetkin ohi" ja/tai ohittaa vielä kiellon jälkeen.


Asiasta kolmanteen, tänään näin ensimmäistä kertaa Turussa poliisi-Priuksen. Kiva tietää että poliisi panostaa hitaampaan kalustoon. Tai siis rikollisilla on kiva tietää. :p
 
Ei pidä paikkaansa. Varsin tavallista, että poliisilla on joko automaattivalvonnan paku tai käsitutka ohituskaistalla Kuortissa. Siellä on myös kamera yhden ohituskaistan päässä.

Lähde:

https://goo.gl/maps/JUXcw5f7byL2
Mikä ei pidä paikkaansa? Sekö että minun tietääkseni kameroita ei ole ohitusteiden varsilla, vai mikä?

Niin, minä en ole sellaisia koskaan nähnyt, eikä sellaista ole tuossa sinunkaan linkkaamassasi paikassa, eli siinähän on kamera sijoitettu juuri ohituskaistan jälkeen. Kuvasta ei tosin näe millä kohdalla itse mittaussilmukka on. Nelostiellä on uusi pidemmältä matkalta tutkalla mittaava kamera vastaavassa paikassa jossakin Vaajakoski-Lusi -välillä ja siitä kommentoinkin aiemmin.

Itse ohituskaistan varrella en tosiaan ole kameraa missään koskaan nähnyt, enkä ole nähnyt myöskään tutka-autoja niissä paikoissa. Väite sellaisten tavallisuudesta kuulostaa siis erikoiselta, mutta voi olla että jossakin päin suomea poliisilla on tapana tuollaisissakin paikoissa kansalaisia kyykyttää.
 
Mikä tässä on erikoista? Liikennevalvonnan tehtävä on tehdä rahaa valtion kassaan ja siinä sivussa kohentaa liikenneturvallisuutta.
Koska tuo ei paranna vaan vaarantaa liikenneturvallisuutta. Siellä virallisilla ohituskaistoilla on vauhdit kohtuullisen kovia ja autojen välimatkat suhteessa vauhtiin/todellisiin jarrutusmatkoihin usein lyhyet. Eka auto näkee tutkan-> hyvin todennäköisesti jarruttaa, seuraava todennäköisesti kerkiää vielä reakoida, ehkä seuraavakin.... mutta seuraavilla on jo "seinä" vastassa pienillä turvaväleillä ajettaessa.
 
Joo ei tätä minulle tarvitse selittää,
Yleensä aina kun vastaan oletan, että viestiä lukevat muutkin kuin ko. henkilö jolle "virallisesti" vastaan. Eli yleisellä tasolla siis.
olen saama mieltä asian aiheuttamasta liikenneturvallisuuden alenemasta. Mutta mitään erikoista tässä ei ole sillä tuolla tavalla saa parhaiten tehtyä rahaa ja sitä tapaa sovelletaankin aktiivisesti ainakin Etelä ja Pohjois-Savossa sekä Uudellamaalla. Jos liikenneturvallisuudella olisi jotain merkitystä tuskin Kehä I:lle olisi kameroita koskaan asennettu.
Kehillä sen vaikutus ei ole niin suuri, koska nopeudet eivät ole niin suuria ja on kaksi kaistaa. (En Kehän kameroitakaan hyvänä asiana pidä, koska niiden "etsiminen" vie kuljettajilta osan kapasiteetista seurata, mitä muuta liikenteessä tapahtuu.)

Mutta valtateillä ohituskaistoilla tutkailulla aiheutetaan tarpeettoman suuria riskejä ja lisäksi siirretään osa ohituksista todennäköisesti huomattavasti vaarallisimpiin paikkoin. Vaikka ohituskaistojen tarkoitus on"ainakin virallisesti" sujuvoittaa liikennettä ja luoda turvallimmat ohitusmahdollisuudet. Ohituskaistan keskivaiheilla "tutkailu" osoittaa tapahtuessaan poliisin "harkintakyvyn" puutetta. Madaltaan vain suotta kansalaisten arvostusta heidän muuten arvokkaaseen työhönsä.
 
Viimeksi muokattu:
Joo ei tätä minulle tarvitse selittää, olen saama mieltä asian aiheuttamasta liikenneturvallisuuden alenemasta. Mutta mitään erikoista tässä ei ole sillä tuolla tavalla saa parhaiten tehtyä rahaa ja sitä tapaa sovelletaankin aktiivisesti ainakin Etelä ja Pohjois-Savossa sekä Uudellamaalla. Jos liikenneturvallisuudella olisi jotain merkitystä tuskin Kehä I:lle olisi kameroita koskaan asennettu.

Uudellamaalla sovelletaan taasen tutkaamista moottoritien välissä olevilla "kääntöpaikoilla".

Tässä jälleen yksi mielenkiintoinen liikennekameroiden sijoituspaikka. Kun pitäisi keskittyä liittymään toiselle kaistalle on kohta miinoitettu kahdella kameralla.

Google Maps

Tässä vielä kuva ko. sijainnista

Näin toimii peltipoliisi – välähdyksestä rikesakkoon
"Ei ole olemassa tutkimustuloksia, jotka puoltaisivat sitä, että kamerat lisäisivät onnettomuusriskia missään paikassa, päinvastoin nopeudet ovat niiden vaikutusalueella kautta linjan alhaisempia ja siten liikenne turvallisempaa". Jotenkin näin noiden kyseenalaisesti sijoitettujen kameroiden olemassaoloa perusteltiin. Nopeus tappaa ja silleen. T: Paskerstein.

Tässä nyt esim. vaikka yksi todistusaineisto



Voin kaivella omia arkistojani jos jaksan, mutta epäilisin löytyvän äkkiseltään ainakin 3 eri kertaa jolloin vastaavanlaista valvontaa ohituskaistalla on suoritettu.

Voi hyvänen aika. En ole väittänyt, etteikö näitä voisi olla. Sanoin vain, että kertaakaan en ole itse sellaista huomannut. Ja sen verran paljon on kilometrejä alla, että ei se tällä kokemuksella erityisen yleistä ainakaan ole.

Ja jos tarkkoja ollaan, niin ei tuossakaan taidettu niitä nopeuksia sieltä varsinaiselta ohituskaistan alueelta ottaa, vaan siitä lopusta, jolloin ollaan jo takaisin omalla kaistalla. Mutta se nyt on sivuseikka, todella halpamaistahan tuo on.
 
Viimeksi muokattu:
"Ei ole olemassa tutkimustuloksia, jotka puoltaisivat sitä, että kamerat lisäisivät onnettomuusriskia missään paikassa, päinvastoin nopeudet ovat niiden vaikutusalueella kautta linjan alhaisempia ja siten liikenne turvallisempaa". Jotenkin näin noiden kyseenalaisesti sijoitettujen kameroiden olemassaoloa perusteltiin. Nopeus tappaa ja silleen. T: Paskerstein.
Ei luultavasti ole "antaumuksella" tutkittu. Jarrutukset kameroiden kohdilla tuskin lisäävät turvallisuutta ainakaan takana ketjussa ajavien kohdilla, no hehän eivät enää olekaan kameran vaikutusalueella.
 
Ohitukset yleensä niin nopeasti kuin mahdollista, eli lappu lattiaan ja nopeus on sitten mitä on. Kaikkein turvallisin tapahan se on ohittaa vaikka virallisesti onkin "laitonta"...

Noin se tulee itsekin aina ohitettua, pudotan kolmosen pesään ja kaasu pohjaan ja ohi pääsee hetkessä. Sitten se vastaan tullut valkoinen mondeo kääntyy perään ja systyttää eturitilän takaa sinipunaisia valoja ja pian tonni katoaa lompakosta :oops:
 
Noin se tulee itsekin aina ohitettua, pudotan kolmosen pesään ja kaasu pohjaan ja ohi pääsee hetkessä. Sitten se vastaan tullut valkoinen mondeo kääntyy perään ja systyttää eturitilän takaa sinipunaisia valoja ja pian tonni katoaa lompakosta :oops:

Eihän sitä nyt mitään kahta markkaa tarvia raimottaa, sen verran että pääsee _sujuvasti_ ohi.
 
Itse ohituskaistan varrella en tosiaan ole kameraa missään koskaan nähnyt, enkä ole nähnyt myöskään tutka-autoja niissä paikoissa. Väite sellaisten tavallisuudesta kuulostaa siis erikoiselta, mutta voi olla että jossakin päin suomea poliisilla on tapana tuollaisissakin paikoissa kansalaisia kyykyttää.

Ei kannata tuudittautua sen varaan etteivät tutkaa. On ikävän yleistä omissa havainnoissa.

Itse en ole nähnyt perinteistä tutkaa kuin kerran (koulutie) muualla kuin juuri ohituskaistalla, toki yhteensä vain muutaman kerran. Ainakin Varsinais-Suomi - Keski-Suomi ja Savo välillä harrastavat tuota. Kaveri poltti kortttinsa ohituskaidtalla ihan normaalissa ovituksessa.


Se on varmasti sitä liikenneturvallisuutta. Nykyään kun ohitan, panostan keskittymiskykyni 110% siihen, että seuraan piennarta ja pusikoita tutkamiestä tai tutka-autoa etsiessään.
 
Ohitukset yleensä niin nopeasti kuin mahdollista, eli lappu lattiaan ja nopeus on sitten mitä on. Kaikkein turvallisin tapahan se on ohittaa vaikka virallisesti onkin "laitonta"...
Näin minäkin ohittelin noin 15 vuotta, sitten muutin käyttäytymistä siihen suuntaan että ei mene päiväsakoille mene eikä kortti lähde. Yhteensä kaksi ylinopeussakkoa ikinä ja molemmat saatu ohitustilanteessa. Ja se kolmaskin sakko ikinä saatu ohitustilanteessa, mutta ei ylinopeudesta.

Nykyään kun ohitan, panostan keskittymiskykyni 110% siihen, että seuraan piennarta ja pusikoita tutkamiestä tai tutka-autoa etsiessään.
Minä taas siihen että nopeus pysyy rikesakkojen puolella.
 
Taitaa olla "kesto" aihe näin keväällä, mutta avaudun silti. Miksi ihmiset ajavat nastarenkailla näin helvetin pitkään?
Esson baarissa kesärenkaat vaihdetaan vasta kun yöpakkaset loppuu, miksi?
Jos päivällä on 15 astetta lämmintä, niin kuvittelevatko nämä nastoilla ajavat että tienpinta ehtii jäätyä jos yöllä on 1 aste pakkasta?
 
Taitaa olla "kesto" aihe näin keväällä, mutta avaudun silti. Miksi ihmiset ajavat nastarenkailla näin helvetin pitkään?
Esson baarissa kesärenkaat vaihdetaan vasta kun yöpakkaset loppuu, miksi?
Jos päivällä on 15 astetta lämmintä, niin kuvittelevatko nämä nastoilla ajavat että tienpinta ehtii jäätyä jos yöllä on 1 aste pakkasta?
Ihmisillä on sukulaisia eri puolilla Suomea, myös pohjoisessa ja pääsiäislomalla vieraillaan sukulaisten luona? Ja lisäksi öisin on edelleen pakkasta suuressa osassa Suomea.
 
Ihmisillä on sukulaisia eri puolilla Suomea, myös pohjoisessa ja pääsiäislomalla vieraillaan sukulaisten luona? Ja lisäksi öisin on edelleen pakkasta suuressa osassa Suomea.
Niin, ymmärrän kyllä että öisin on pakkasta.
Asun itse Itä-Suomessa ja teillä ei ole ollut minkäänlaista liukkautta moneen viikkoon vaikka yöllä olisi ollut pakkasta.
Pointti oli se että yöpakkanen ei automaattisesti tarkoita että tiet olisivat jäässä, tienpinnat eivät todellakaan ehdi jäätyä lämpimän päivän jälkeen vaikka yöllä olisi se yksi tai kaksi astetta pakkasta. Tämän ilmön voi todeta myös kelikameroista vertaamalla tien ja ilman lämpötilaa.
 
Niin, ymmärrän kyllä että öisin on pakkasta.
Asun itse Itä-Suomessa ja teillä ei ole ollut minkäänlaista liukkautta moneen viikkoon vaikka yöllä olisi ollut pakkasta.
Pointti oli se että yöpakkanen ei automaattisesti tarkoita että tiet olisivat jäässä, tienpinnat eivät todellakaan ehdi jäätyä lämpimän päivän jälkeen vaikka yöllä olisi se yksi tai kaksi astetta pakkasta. Tämän ilmön voi todeta myös kelikameroista vertaamalla tien ja ilman lämpötilaa.
Ok, Keski-Suomessa oli viime viikon alussa 20cm lunta maassa. Välissä oli tosin jo täysi kevät, mutta sitten tuli "vähän" lunta. Pikkuisen laajempi maailmankatsomus on paikallaan, jos valittaa muiden talvirenkaista sillä perusteella, ettei omassa pihassa satu olemaan enää liukasta omien liikkumisten aikaan.
 
No tällä viikolla joka päivä tullut ajettua töihin klo 5-8 välillä ja kaikki se lumikasoista sulanut vesi on ollut jäässä siinä tien pinnassa siihen aikaan:rolleyes:
Lauantaina meinasin kyllä vaihtaa kun sattuu vapaata olemaan sopivasti.
Lumikasoista sulanutta vettä löytää lähinnä pihaliittymistä.
En tiedä missä ajat, mutta omalle ajoreitille keskisuuren taajaman alueella
Ok, Keski-Suomessa oli viime viikon alussa 20cm lunta maassa. Välissä oli tosin jo täysi kevät, mutta sitten tuli "vähän" lunta. Pikkuisen laajempi maailmankatsomus on paikallaan, jos valittaa muiden talvirenkaista sillä perusteella, ettei omassa pihassa satu olemaan enää liukasta omien liikkumisten aikaan.
Joo, pitänee avartaa maailmankatsomusta. Talvirenkaat on hyvä olla alla koko kesän, ei pääse juhannuksena satava lumi yllättämään kädetöntä kuskia.
 
Jos on yöllä ajettava niin turhaan hätäilee renkaan vaihdolla. Nyt tuskin enää lunta sataa, mutta ei kaikilla ole mahdollisuutta vaihtaa renkaita samana päivänä kun tiet on sulanu. Osalla on renkaat säilytyksessä rengasliikkeessä ja voi pari viikkoa mennä että saa ajan renkaan vaihtoon...
 
Joo, pitänee avartaa maailmankatsomusta. Talvirenkaat on hyvä olla alla koko kesän, ei pääse juhannuksena satava lumi yllättämään kädetöntä kuskia.
Sulla meni nyt pääsiäinen ja juhannus vissiin sekaisin, vaikka ne tänä vuonna poikkeuksellisen lähekkäin ovatkin. :D

Eiköhän ne kesäkumit vaihdu pääsiäislomien jälkeen hitaammillekin ja sitten pitääkin keksiä uutta valitettavaa.
 
Kapsleita on kyllä tullut varsin vähän vastaan vielä... kait isolla osalla on vaihto tekemättä edelleen..
 
Toisaalta oma mutu on, että ennemmin porukalla talvirenkaat peltivanteilla ja kapseleilla. Eli kesällä alupalloillaan.
Sitten taas kuitenkin ne kesäautoilijat tuo oman lisänsä soppaan...
 
Noo, sitä kun kerran tai kaksi intoilee sen renkaanvaihdon kanssa ja viikon päästä työntää sen 15cm lunta niin jää se turha hätäily pois.

Tosin itsellä kun yleensä on minimissään se kaksi autoa, niin toiseen tulee laitettua kesärenkaat jo hyvissä ajoin ja toisessa antaa ne talviset olla. Ajelee niillä sitten kelin mukaan. Syksyllä sama toisinpäin.
 
Asia joka ärsyttää kaikkein eniten on ne sankarit jotka käyttää sumuvaloja kirkkaassa kelissä. Yleensä ovat vielä suunnattu ihan miten sattuu ja häikäisevät lähes yhtä pahasti kuin pitkät valot...

Ja yleensä nämä samat sankarit ei sitten käytä niitä kun keli sen oikeasti sallisi. Ja takasumuvaloa ei käytetä koskaan, vaikka nimenomaan sen olisi tärkeää olla päällä kun on sumua tai lumi pöllyää...
 
Asia joka ärsyttää kaikkein eniten on ne sankarit jotka käyttää sumuvaloja kirkkaassa kelissä. Yleensä ovat vielä suunnattu ihan miten sattuu ja häikäisevät lähes yhtä pahasti kuin pitkät valot...

Ja yleensä nämä samat sankarit ei sitten käytä niitä kun keli sen oikeasti sallisi. Ja takasumuvaloa ei käytetä koskaan, vaikka nimenomaan sen olisi tärkeää olla päällä kun on sumua tai lumi pöllyää...
On sitten myös toista ääripäätä. Näitä, jotka pitää järjettömän kirkasta takasumuvaloa päällä tihkusateella pimeän aikaan. Ei ilmeisesti kerro kuskille sekään tarpeeksi, että pitkän suoran kohdalla, kilometrin päässä edessä, näkyy auton normaalit takavalot. Usein nämä on niitä, joiden nopeus tippuu mutkassa ja ylämäessä lukemaan 70 km/h.
 
Asia joka ärsyttää kaikkein eniten on ne sankarit jotka käyttää sumuvaloja kirkkaassa kelissä. Yleensä ovat vielä suunnattu ihan miten sattuu ja häikäisevät lähes yhtä pahasti kuin pitkät valot...

Ja yleensä nämä samat sankarit ei sitten käytä niitä kun keli sen oikeasti sallisi. Ja takasumuvaloa ei käytetä koskaan, vaikka nimenomaan sen olisi tärkeää olla päällä kun on sumua tai lumi pöllyää...
Viimesimmässä katsastuksessa inssi käytti sumuvalot päällä ja totesi, että toinen näyttää ylös ja toinen alas, ei hylkyä mutta suullinen maininta että nämä voisi ehjätä. Edellisen kerran on olleet omassa kotterossa päällä jotain palttiarallaa 10 vuotta aikaisemmin, kun kovalla pakkasella umpikujamallin autonpesukoneen sihtauspeilistä näkyi huurtumisen takia peruslyhkäisillä vain kirkas suorakulmio.
"Nelisilmät" syksyn/alkutalven vesisadekelissä on niitä kaikkein ärsyttävimpiä tapauksia. Kaiken lisäksi kun se näkyvyys kauemmaksi vain huononee entisestään kun aivan keulan eteen sohitaan ylimääräistä valoa, ja näköaisti sitten sopeutuu siihen.
Takasumuvaloa käytin kerran, kun aivan tautisessa lumituiskussa meinasin täräyttää edelläajavaa päin, hitaammin ajavan takavalot tuli aivan ns. puun takaa eteen. Siinä kohtaa tuli mieleen, että ehkäpä vois omalta osalta koettaa parantaa havaittavuutta taakse päin.
 
Viimeksi tänään sai taas ihastella kärryä, jossa takavalo vilkutti oikealle kun auto kärryineen lähti vasemmalle:smoke:

En kyllä voi ymmärtää miten voi olla niin vaikea tarkastaa ne valot ennen liikkeellelähtöä. Itse ainakin sen verran harvakseltaan pelailen kärryjen kanssa, että ihan perusrutiinina vilkaisisin toimiiko se auton töpseli vielä ja missä hapessa lamput on jne.

Luulisi uudempien autojen vielä huutavan ja herjaavankin jos jotkut valot pimeenä?
En tiedä uudemmista vehkeistä, mutta 2006 vuosimallin Volvo ilmineeraa kojetaulussa jos peräkärryn vilkut toimivat oikein, tuleepi semmone lisämerkkivalo <=1=>. Muista valoista ei sitten tulekaan mitään ilmoitusta. Erikoisin tapaus jonka olen nähnyt on sellainen, jossa auton (merkki/malli jäi kärryn taakse piiloon) palaneen polttimon tunnistus ilmeisesti luuli peräkärryn LED-valoja rikkinäisiksi alhaisen virrankulutuksen takia, ja valot vain vilahtivat hetken aikaa.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä uudemmista vehkeistä, mutta 2006 vuosimallin Volvo ilmineeraa kojetaulussa jos peräkärryn vilkut toimivat oikein. Muista valoista ei sitten tulekaan mitään ilmoitusta. Erikoisin tapaus jonka olen nähnyt on sellainen, jossa auton (merkki/malli jäi kärryn taakse piiloon) palaneen polttimon tunnistus ilmeisesti luuli peräkärryn LED-valoja rikkinäisiksi alhaisen virrankulutuksen takia, ja valot vain vilahtivat hetken aikaa.
Tarkemmin ilmoittaa, jos vilkkujen pistokkeessa on toivottu määrä vastusta. Sopivalla kärrysähköasentajan räpellyksellä siellä saattaa vilkkua väärän puolen vilkku tai takavalo tai ties mikä.
 
Tarkemmin ilmoittaa, jos vilkkujen pistokkeessa on toivottu määrä vastusta. Sopivalla kärrysähköasentajan räpellyksellä siellä saattaa vilkkua väärän puolen vilkku tai takavalo tai ties mikä.
Jeps, ei se automatiikka voi mitenkään tietää, että mikä valo siellä palaa.
 
Maajohto kun on poikki ja maadoitus tapahtuu ruostuneen ja tosi väljän kuulakytkimen kautta, on näky toisinaan aika mielenkiintoinen. Noiden jarruttomien kärryjen kuntoa kun ei valvo kukaan, ennen kuin se ajossa irti lähtenyt kärry törmää vastaantulijaan.
 
Erehdyin ajamaan Pietarsaareen. Koko matkan 8-tieltä keskustaan joku roikkui pahimmillaan autonmitan päässä perästä. Keskustaa ennen olevassa liikenneympyrässä roikkuja yritti ilmeisesti ohittaa sisäkaarretta käyttäen, mutta nerokkaan liikennesuunnittelun ansioista sisempi kaista päättyy välittömästi ympyrästä poistumisen jälkeen. Sepä ei kiireistä haitannut, sillä tämä laittoi vieressä vilkun päälle ja alkoi vain vaihtamaan kaistaa. :think:

Pääsihän se lopulta ohi, ja kääntyi sitten 200 metrin päähän kaupan pihaan. Voitti ainakin 5 sekuntia, se on 200 metrillä kova ero! Ainakin juoksukisassa.
 


siinä yksi teiden sankari
Onko oikealta ohittaminen kääntyvästä rampista laitonta? Ei ole ikinä tullut itselle vastaan moista tilannetta onneksi, siksi kysynkin. Joskushan nuo liittymisalueet jatkuvat esim. 500-1000m niin pitääkö siinä sitten peesata 80km/h sen vasemmalla ajavan rekan rinnalla...

Aika vaarallinen liike kyllä ja en menisi harrastamaan vaikka olisikin laillinen.

Tuo äkkijarrutuskin hieno saavutus, itsellä oli aikanaan hivenen samanlainen tilanne kun joku ensin nokkaa viistäen liittyi eteen ohituskaistalle ja tämän jälkeen kiskaisi jarrua niin että hätävilkut meni päälle. Brake chekkailusta saisi lähteä kortti vuodeksi hyllylle samantien, ilman poikkeuksia.
 
Mitähän vittua just katoin?:lol: Tais mennä kuskilla tunteisiin. Ainoa oikea tapa toimia tuommoisessa äkkijarruttelussa on ajaa suoriltaan perään. Jarruttaja joutuu siinä maksumieheksi, varsinkin kun on videota todisteena.
Tuossa ei välttämättä olisi joutunut. Edessä oli pakettiauto jonka perä lähestyi, siinä piti jarruttaa, oliko liian voimakas? => sitä tutkittaisiin?.
Eihän tuo Volvokuski voinut tietää, että videon laittaja aikoo vaihtaa 2-kaistaa (kuten hän itse teki) normaalin yhden kaistan vaihdon sijasta.
Tööttäys tuossa oli tarpeeton (tilanne oli jo ohi eli varoitusta varten turha). Nopeudet olisi tuossa kiva myös tietää, saattoi olla molemmilla osapuolilla ylinopeutta?

Hyvä video, muistuttamaan, että 2.kaistan suora vaihto saattaa tehdä tilanteen vaaralliseksi.
Edit: Auto on siis Ford eikä Volvo
 
Viimeksi muokattu:
Mitähän vittua just katoin?:lol: Tais mennä kuskilla tunteisiin. Ainoa oikea tapa toimia tuommoisessa äkkijarruttelussa on ajaa suoriltaan perään. Jarruttaja joutuu siinä maksumieheksi, varsinkin kun on videota todisteena.
No joo, mutta siinä voi sitten sattua itseen tai muihin.

Kieltämättä meinasin itsekin sanoa että antaisi kolahtaa vaan niin siinähän selittää sitten, mutta kun tuo kolaus voi olla kivulias vähän kaikille. Täysperää kun ajaisi ja tyhjällä tiellä joku perseilisi niin vois antaa rysähtää ja kunnolla...
 
Haluaisin sanoa, että tuo musta auto tuossa kuvaajan takana on Mondeo. Lisäksi eihän kahta kaistaa saisi vaihtaa yhdellä siirtymällä (perustuen siis siihen, että ei voi kuulemma varmistua liikkeen turvallisuudesta), mutta kummallista touhua kyllä. Näytti kummallakin kuljettajalla menevän tarpeettomasti tunteisiin, vaikka aika kusipäistä käytöstä tuolta Fordin kuskilta olikin. Torven soittaminen oli kuitenkin mielestäni tarpeetonta.

Fordikuskin äkkijarrutus oli kyllä myös aika lapsellista/vaarallista touhua. Tällasia vaan suomalaiset tahtoo olla liikenteessä, aletaan pelleilemään kun joku kehtaa äänitorvella ilmaista mielipiteensä toisen hölmöilystä.
 
Pösilöitten touhuilut voipi mennä joskus tunteisiin, mutta kannattaa jättää tuommoset porukan ns. kylmäksi pistämiset raskaalla ajoneuvolla tekemättä jo ajatuksen tasollakin.
Ps. joka päivä saa tasa-arvoisessa risteyksessä väistää vasemmalta tulijaa. Kun se kuuden kiinteistön liittymäkatu on kapeampi, niin totta kai se on väistämisvelvollinen, vaikka mitään kärkikolmiota ei olekaan.
 
Haluaisin sanoa, että tuo musta auto tuossa kuvaajan takana on Mondeo. Lisäksi eihän kahta kaistaa saisi vaihtaa yhdellä siirtymällä (perustuen siis siihen, että ei voi kuulemma varmistua liikkeen turvallisuudesta), mutta kummallista touhua kyllä. Näytti kummallakin kuljettajalla menevän tarpeettomasti tunteisiin, vaikka aika kusipäistä käytöstä tuolta Fordin kuskilta olikin. Torven soittaminen oli kuitenkin mielestäni tarpeetonta.

Fordikuskin äkkijarrutus oli kyllä myös aika lapsellista/vaarallista touhua. Tällasia vaan suomalaiset tahtoo olla liikenteessä, aletaan pelleilemään kun joku kehtaa äänitorvella ilmaista mielipiteensä toisen hölmöilystä.
Mun silmiin tuo näytti, että molemmilla ehkä ylinopeutta. Ford kuski toimi tuossa ns. normaalisti (jätti kyllä ohituksen viime tippaan), kunnes jarrutti (ehkä liikaa) saattoi pelästyä tuota tööttäystä ja jarrutti siksi tai jarrutti palettiauton takia (välimatka ehkä 70-90m kun autot olivat rinnakkain). Ford kuski ajoi lopussa turhan lähellä kuvaavaa autoa.

Molemmilla ei ihan "putkeen" toiminta tuossa mennyt.

Tahallisesta peräänajosta: Ei liikenteessä saisi edes miettiä tuollaista. Tiedän kyllä, että ammattiautolijoita ärsyttää autot, jotka ohittavat ja jäävät siihen eteen roikkumaan. Nykyään monissa autoissa on kamerat myös takana (kuten videollakin), joten tahallaan kolaroivat saatanee ainakin osittain vastuuseen järjettömistä teoistaan .
 
Pösilöitten touhuilut voipi mennä joskus tunteisiin, mutta kannattaa jättää tuommoset porukan ns. kylmäksi pistämiset raskaalla ajoneuvolla tekemättä jo ajatuksen tasollakin.
Ps. joka päivä saa tasa-arvoisessa risteyksessä väistää vasemmalta tulijaa. Kun se kuuden kiinteistön liittymäkatu on kapeampi, niin totta kai se on väistämisvelvollinen, vaikka mitään kärkikolmiota ei olekaan.
Tuo on hankala asia, leveämpi katu mielletään "etuajo-oikeutetuksi", taas yksi paikka lisää missä pitäisi muistaa olla varovainen.
Itsekin tulin kerran törmänneeksi leveämpää katua ajavan kylkiin (molemat kyljet kasaan), tiesin että siinä on kolmio sille leveällä kadulla ajavaan. Ei siinä kerinnyt mitään tehdä. Vaikka vauhtia oli minulla vain n. 40Km/h.
 
Mitenpä oisit tuossa TeknoR paikalla raskaalla ajoneuvolla reagoinut jos ei olisi voinut väistää. Tokikaan siihen ei oltaisiin tultu ~120 vaan 90 mutta noin niinkun teoriassa.
 
Saapas, vaikka 8. Ei määrää per siirtymä ole mitenkään rajoitettu. Ei tietenkään saa vaihtaa yhtäkään ilman että voi varmistaa liikkeen turvallisuuden.
Tuo "vain yksi kaista kerrallaan" on tosiaan sitkeä uskomus. Itsekin muistan, että autokoulussa joskus aikoinaan sitä toitottivat ja sieltä kai se on jäänyt elämään muillekin, vaikka sille ei sinäänsä mitään lakiin pohjaavaa estettä olekaan.

Kai siinä haettiin yleisesti ennakoitavuutta ja sitä että ei vedä esim. motarille liityttäessä sokkona suoraan neljän kaistan yli tms.
 
Kieltämättä meinasin itsekin sanoa että antaisi kolahtaa vaan niin siinähän selittää sitten, mutta kun tuo kolaus voi olla kivulias vähän kaikille. Täysperää kun ajaisi ja tyhjällä tiellä joku perseilisi niin vois antaa rysähtää ja kunnolla...
Liikenteessä ei kenelläkään ole päälleajo-oikeutta, vaikka toinen osapuoli perseilisi kuinka paljon tahansa. Vaikka rekkojen suuret massat vaativatkin vastuullisuutta, niin Suomessa tuntuu olevan vallalla jonkinlainen ammattikuljettajien syyllistämiskulttuuri. Siinähän sitten menis kortit, luvat ja kaikki niin että saisi pian alkaa etsiä muita töitä.
 
Viimeksi muokattu:
Mitenpä oisit tuossa TeknoR paikalla raskaalla ajoneuvolla reagoinut jos ei olisi voinut väistää. Tokikaan siihen ei oltaisiin tultu ~120 vaan 90 mutta noin niinkun teoriassa.
Oletan, että tämä oli minulle? Raskaalla ajoneuvolla tuollaista tiukkaa ohitusta ei olisi tehty. Kuorma-autokuskit opetetaan jo autokoulussa katsomaat liikennettä kauemmas eteenpäin/ taaksepäin. Joten tuohon tuskin olisi ajauduttu.

Itse yritän aina katsoa mitä takana on kun teen voimakkaan jarrutuksen. Kerran yksi tuli huutamaan "miksi, et mennyt". Vaikka pysähdyin punaisia päin ajaessani, vasta vähän ennen risteävää kaistaa. Rahoittui vasta kun kerroin ajaneeni tahallani punaisia päin, jotta hänelle jäisi aikaa jarruttaa.

Kysymykseesi: Olisin jarruttanut ja toivonut, että matka riittää (jos ei kuormaa olisi riittänytkin). Noita ajaneena, en itse mene aivan niiden eteen. Tuossa oli kyllä hankala tilanne, koska TeknoR vaihtoi kaksi kaistaa, rekkakuskina hän olisi jättänyt ohittamatta? (Lisäksi: aina on vaihtoehto jättää kaista vaihtamatta ja kääntyä seuraavassa paikassa takaisin).
 
Jos tuon kuvaajan muita videoita katsoo niin näyttää kuuluvan tähän "haetaan hakemalla tilanteita, kun on kamera hankittu" -kategoriaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 156
Viestejä
4 485 424
Jäsenet
74 176
Uusin jäsen
Nahkapaska

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom