Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Taitaa olla "kesto" aihe näin keväällä, mutta avaudun silti. Miksi ihmiset ajavat nastarenkailla näin helvetin pitkään?
Esson baarissa kesärenkaat vaihdetaan vasta kun yöpakkaset loppuu, miksi?
Jos päivällä on 15 astetta lämmintä, niin kuvittelevatko nämä nastoilla ajavat että tienpinta ehtii jäätyä jos yöllä on 1 aste pakkasta?
 
Taitaa olla "kesto" aihe näin keväällä, mutta avaudun silti. Miksi ihmiset ajavat nastarenkailla näin helvetin pitkään?
Esson baarissa kesärenkaat vaihdetaan vasta kun yöpakkaset loppuu, miksi?
Jos päivällä on 15 astetta lämmintä, niin kuvittelevatko nämä nastoilla ajavat että tienpinta ehtii jäätyä jos yöllä on 1 aste pakkasta?
Ihmisillä on sukulaisia eri puolilla Suomea, myös pohjoisessa ja pääsiäislomalla vieraillaan sukulaisten luona? Ja lisäksi öisin on edelleen pakkasta suuressa osassa Suomea.
 
Ihmisillä on sukulaisia eri puolilla Suomea, myös pohjoisessa ja pääsiäislomalla vieraillaan sukulaisten luona? Ja lisäksi öisin on edelleen pakkasta suuressa osassa Suomea.
Niin, ymmärrän kyllä että öisin on pakkasta.
Asun itse Itä-Suomessa ja teillä ei ole ollut minkäänlaista liukkautta moneen viikkoon vaikka yöllä olisi ollut pakkasta.
Pointti oli se että yöpakkanen ei automaattisesti tarkoita että tiet olisivat jäässä, tienpinnat eivät todellakaan ehdi jäätyä lämpimän päivän jälkeen vaikka yöllä olisi se yksi tai kaksi astetta pakkasta. Tämän ilmön voi todeta myös kelikameroista vertaamalla tien ja ilman lämpötilaa.
 
Niin, ymmärrän kyllä että öisin on pakkasta.
Asun itse Itä-Suomessa ja teillä ei ole ollut minkäänlaista liukkautta moneen viikkoon vaikka yöllä olisi ollut pakkasta.
Pointti oli se että yöpakkanen ei automaattisesti tarkoita että tiet olisivat jäässä, tienpinnat eivät todellakaan ehdi jäätyä lämpimän päivän jälkeen vaikka yöllä olisi se yksi tai kaksi astetta pakkasta. Tämän ilmön voi todeta myös kelikameroista vertaamalla tien ja ilman lämpötilaa.
Ok, Keski-Suomessa oli viime viikon alussa 20cm lunta maassa. Välissä oli tosin jo täysi kevät, mutta sitten tuli "vähän" lunta. Pikkuisen laajempi maailmankatsomus on paikallaan, jos valittaa muiden talvirenkaista sillä perusteella, ettei omassa pihassa satu olemaan enää liukasta omien liikkumisten aikaan.
 
No tällä viikolla joka päivä tullut ajettua töihin klo 5-8 välillä ja kaikki se lumikasoista sulanut vesi on ollut jäässä siinä tien pinnassa siihen aikaan:rolleyes:
Lauantaina meinasin kyllä vaihtaa kun sattuu vapaata olemaan sopivasti.
Lumikasoista sulanutta vettä löytää lähinnä pihaliittymistä.
En tiedä missä ajat, mutta omalle ajoreitille keskisuuren taajaman alueella
Ok, Keski-Suomessa oli viime viikon alussa 20cm lunta maassa. Välissä oli tosin jo täysi kevät, mutta sitten tuli "vähän" lunta. Pikkuisen laajempi maailmankatsomus on paikallaan, jos valittaa muiden talvirenkaista sillä perusteella, ettei omassa pihassa satu olemaan enää liukasta omien liikkumisten aikaan.
Joo, pitänee avartaa maailmankatsomusta. Talvirenkaat on hyvä olla alla koko kesän, ei pääse juhannuksena satava lumi yllättämään kädetöntä kuskia.
 
Jos on yöllä ajettava niin turhaan hätäilee renkaan vaihdolla. Nyt tuskin enää lunta sataa, mutta ei kaikilla ole mahdollisuutta vaihtaa renkaita samana päivänä kun tiet on sulanu. Osalla on renkaat säilytyksessä rengasliikkeessä ja voi pari viikkoa mennä että saa ajan renkaan vaihtoon...
 
Joo, pitänee avartaa maailmankatsomusta. Talvirenkaat on hyvä olla alla koko kesän, ei pääse juhannuksena satava lumi yllättämään kädetöntä kuskia.
Sulla meni nyt pääsiäinen ja juhannus vissiin sekaisin, vaikka ne tänä vuonna poikkeuksellisen lähekkäin ovatkin. :D

Eiköhän ne kesäkumit vaihdu pääsiäislomien jälkeen hitaammillekin ja sitten pitääkin keksiä uutta valitettavaa.
 
Kapsleita on kyllä tullut varsin vähän vastaan vielä... kait isolla osalla on vaihto tekemättä edelleen..
 
Toisaalta oma mutu on, että ennemmin porukalla talvirenkaat peltivanteilla ja kapseleilla. Eli kesällä alupalloillaan.
Sitten taas kuitenkin ne kesäautoilijat tuo oman lisänsä soppaan...
 
Noo, sitä kun kerran tai kaksi intoilee sen renkaanvaihdon kanssa ja viikon päästä työntää sen 15cm lunta niin jää se turha hätäily pois.

Tosin itsellä kun yleensä on minimissään se kaksi autoa, niin toiseen tulee laitettua kesärenkaat jo hyvissä ajoin ja toisessa antaa ne talviset olla. Ajelee niillä sitten kelin mukaan. Syksyllä sama toisinpäin.
 
Asia joka ärsyttää kaikkein eniten on ne sankarit jotka käyttää sumuvaloja kirkkaassa kelissä. Yleensä ovat vielä suunnattu ihan miten sattuu ja häikäisevät lähes yhtä pahasti kuin pitkät valot...

Ja yleensä nämä samat sankarit ei sitten käytä niitä kun keli sen oikeasti sallisi. Ja takasumuvaloa ei käytetä koskaan, vaikka nimenomaan sen olisi tärkeää olla päällä kun on sumua tai lumi pöllyää...
 
Asia joka ärsyttää kaikkein eniten on ne sankarit jotka käyttää sumuvaloja kirkkaassa kelissä. Yleensä ovat vielä suunnattu ihan miten sattuu ja häikäisevät lähes yhtä pahasti kuin pitkät valot...

Ja yleensä nämä samat sankarit ei sitten käytä niitä kun keli sen oikeasti sallisi. Ja takasumuvaloa ei käytetä koskaan, vaikka nimenomaan sen olisi tärkeää olla päällä kun on sumua tai lumi pöllyää...
On sitten myös toista ääripäätä. Näitä, jotka pitää järjettömän kirkasta takasumuvaloa päällä tihkusateella pimeän aikaan. Ei ilmeisesti kerro kuskille sekään tarpeeksi, että pitkän suoran kohdalla, kilometrin päässä edessä, näkyy auton normaalit takavalot. Usein nämä on niitä, joiden nopeus tippuu mutkassa ja ylämäessä lukemaan 70 km/h.
 
Asia joka ärsyttää kaikkein eniten on ne sankarit jotka käyttää sumuvaloja kirkkaassa kelissä. Yleensä ovat vielä suunnattu ihan miten sattuu ja häikäisevät lähes yhtä pahasti kuin pitkät valot...

Ja yleensä nämä samat sankarit ei sitten käytä niitä kun keli sen oikeasti sallisi. Ja takasumuvaloa ei käytetä koskaan, vaikka nimenomaan sen olisi tärkeää olla päällä kun on sumua tai lumi pöllyää...
Viimesimmässä katsastuksessa inssi käytti sumuvalot päällä ja totesi, että toinen näyttää ylös ja toinen alas, ei hylkyä mutta suullinen maininta että nämä voisi ehjätä. Edellisen kerran on olleet omassa kotterossa päällä jotain palttiarallaa 10 vuotta aikaisemmin, kun kovalla pakkasella umpikujamallin autonpesukoneen sihtauspeilistä näkyi huurtumisen takia peruslyhkäisillä vain kirkas suorakulmio.
"Nelisilmät" syksyn/alkutalven vesisadekelissä on niitä kaikkein ärsyttävimpiä tapauksia. Kaiken lisäksi kun se näkyvyys kauemmaksi vain huononee entisestään kun aivan keulan eteen sohitaan ylimääräistä valoa, ja näköaisti sitten sopeutuu siihen.
Takasumuvaloa käytin kerran, kun aivan tautisessa lumituiskussa meinasin täräyttää edelläajavaa päin, hitaammin ajavan takavalot tuli aivan ns. puun takaa eteen. Siinä kohtaa tuli mieleen, että ehkäpä vois omalta osalta koettaa parantaa havaittavuutta taakse päin.
 
Viimeksi tänään sai taas ihastella kärryä, jossa takavalo vilkutti oikealle kun auto kärryineen lähti vasemmalle:smoke:

En kyllä voi ymmärtää miten voi olla niin vaikea tarkastaa ne valot ennen liikkeellelähtöä. Itse ainakin sen verran harvakseltaan pelailen kärryjen kanssa, että ihan perusrutiinina vilkaisisin toimiiko se auton töpseli vielä ja missä hapessa lamput on jne.

Luulisi uudempien autojen vielä huutavan ja herjaavankin jos jotkut valot pimeenä?
En tiedä uudemmista vehkeistä, mutta 2006 vuosimallin Volvo ilmineeraa kojetaulussa jos peräkärryn vilkut toimivat oikein, tuleepi semmone lisämerkkivalo <=1=>. Muista valoista ei sitten tulekaan mitään ilmoitusta. Erikoisin tapaus jonka olen nähnyt on sellainen, jossa auton (merkki/malli jäi kärryn taakse piiloon) palaneen polttimon tunnistus ilmeisesti luuli peräkärryn LED-valoja rikkinäisiksi alhaisen virrankulutuksen takia, ja valot vain vilahtivat hetken aikaa.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä uudemmista vehkeistä, mutta 2006 vuosimallin Volvo ilmineeraa kojetaulussa jos peräkärryn vilkut toimivat oikein. Muista valoista ei sitten tulekaan mitään ilmoitusta. Erikoisin tapaus jonka olen nähnyt on sellainen, jossa auton (merkki/malli jäi kärryn taakse piiloon) palaneen polttimon tunnistus ilmeisesti luuli peräkärryn LED-valoja rikkinäisiksi alhaisen virrankulutuksen takia, ja valot vain vilahtivat hetken aikaa.
Tarkemmin ilmoittaa, jos vilkkujen pistokkeessa on toivottu määrä vastusta. Sopivalla kärrysähköasentajan räpellyksellä siellä saattaa vilkkua väärän puolen vilkku tai takavalo tai ties mikä.
 
Tarkemmin ilmoittaa, jos vilkkujen pistokkeessa on toivottu määrä vastusta. Sopivalla kärrysähköasentajan räpellyksellä siellä saattaa vilkkua väärän puolen vilkku tai takavalo tai ties mikä.
Jeps, ei se automatiikka voi mitenkään tietää, että mikä valo siellä palaa.
 
Maajohto kun on poikki ja maadoitus tapahtuu ruostuneen ja tosi väljän kuulakytkimen kautta, on näky toisinaan aika mielenkiintoinen. Noiden jarruttomien kärryjen kuntoa kun ei valvo kukaan, ennen kuin se ajossa irti lähtenyt kärry törmää vastaantulijaan.
 
Erehdyin ajamaan Pietarsaareen. Koko matkan 8-tieltä keskustaan joku roikkui pahimmillaan autonmitan päässä perästä. Keskustaa ennen olevassa liikenneympyrässä roikkuja yritti ilmeisesti ohittaa sisäkaarretta käyttäen, mutta nerokkaan liikennesuunnittelun ansioista sisempi kaista päättyy välittömästi ympyrästä poistumisen jälkeen. Sepä ei kiireistä haitannut, sillä tämä laittoi vieressä vilkun päälle ja alkoi vain vaihtamaan kaistaa. :think:

Pääsihän se lopulta ohi, ja kääntyi sitten 200 metrin päähän kaupan pihaan. Voitti ainakin 5 sekuntia, se on 200 metrillä kova ero! Ainakin juoksukisassa.
 


siinä yksi teiden sankari
Onko oikealta ohittaminen kääntyvästä rampista laitonta? Ei ole ikinä tullut itselle vastaan moista tilannetta onneksi, siksi kysynkin. Joskushan nuo liittymisalueet jatkuvat esim. 500-1000m niin pitääkö siinä sitten peesata 80km/h sen vasemmalla ajavan rekan rinnalla...

Aika vaarallinen liike kyllä ja en menisi harrastamaan vaikka olisikin laillinen.

Tuo äkkijarrutuskin hieno saavutus, itsellä oli aikanaan hivenen samanlainen tilanne kun joku ensin nokkaa viistäen liittyi eteen ohituskaistalle ja tämän jälkeen kiskaisi jarrua niin että hätävilkut meni päälle. Brake chekkailusta saisi lähteä kortti vuodeksi hyllylle samantien, ilman poikkeuksia.
 
Mitähän vittua just katoin?:lol: Tais mennä kuskilla tunteisiin. Ainoa oikea tapa toimia tuommoisessa äkkijarruttelussa on ajaa suoriltaan perään. Jarruttaja joutuu siinä maksumieheksi, varsinkin kun on videota todisteena.
Tuossa ei välttämättä olisi joutunut. Edessä oli pakettiauto jonka perä lähestyi, siinä piti jarruttaa, oliko liian voimakas? => sitä tutkittaisiin?.
Eihän tuo Volvokuski voinut tietää, että videon laittaja aikoo vaihtaa 2-kaistaa (kuten hän itse teki) normaalin yhden kaistan vaihdon sijasta.
Tööttäys tuossa oli tarpeeton (tilanne oli jo ohi eli varoitusta varten turha). Nopeudet olisi tuossa kiva myös tietää, saattoi olla molemmilla osapuolilla ylinopeutta?

Hyvä video, muistuttamaan, että 2.kaistan suora vaihto saattaa tehdä tilanteen vaaralliseksi.
Edit: Auto on siis Ford eikä Volvo
 
Viimeksi muokattu:
Mitähän vittua just katoin?:lol: Tais mennä kuskilla tunteisiin. Ainoa oikea tapa toimia tuommoisessa äkkijarruttelussa on ajaa suoriltaan perään. Jarruttaja joutuu siinä maksumieheksi, varsinkin kun on videota todisteena.
No joo, mutta siinä voi sitten sattua itseen tai muihin.

Kieltämättä meinasin itsekin sanoa että antaisi kolahtaa vaan niin siinähän selittää sitten, mutta kun tuo kolaus voi olla kivulias vähän kaikille. Täysperää kun ajaisi ja tyhjällä tiellä joku perseilisi niin vois antaa rysähtää ja kunnolla...
 
Haluaisin sanoa, että tuo musta auto tuossa kuvaajan takana on Mondeo. Lisäksi eihän kahta kaistaa saisi vaihtaa yhdellä siirtymällä (perustuen siis siihen, että ei voi kuulemma varmistua liikkeen turvallisuudesta), mutta kummallista touhua kyllä. Näytti kummallakin kuljettajalla menevän tarpeettomasti tunteisiin, vaikka aika kusipäistä käytöstä tuolta Fordin kuskilta olikin. Torven soittaminen oli kuitenkin mielestäni tarpeetonta.

Fordikuskin äkkijarrutus oli kyllä myös aika lapsellista/vaarallista touhua. Tällasia vaan suomalaiset tahtoo olla liikenteessä, aletaan pelleilemään kun joku kehtaa äänitorvella ilmaista mielipiteensä toisen hölmöilystä.
 
Pösilöitten touhuilut voipi mennä joskus tunteisiin, mutta kannattaa jättää tuommoset porukan ns. kylmäksi pistämiset raskaalla ajoneuvolla tekemättä jo ajatuksen tasollakin.
Ps. joka päivä saa tasa-arvoisessa risteyksessä väistää vasemmalta tulijaa. Kun se kuuden kiinteistön liittymäkatu on kapeampi, niin totta kai se on väistämisvelvollinen, vaikka mitään kärkikolmiota ei olekaan.
 
Haluaisin sanoa, että tuo musta auto tuossa kuvaajan takana on Mondeo. Lisäksi eihän kahta kaistaa saisi vaihtaa yhdellä siirtymällä (perustuen siis siihen, että ei voi kuulemma varmistua liikkeen turvallisuudesta), mutta kummallista touhua kyllä. Näytti kummallakin kuljettajalla menevän tarpeettomasti tunteisiin, vaikka aika kusipäistä käytöstä tuolta Fordin kuskilta olikin. Torven soittaminen oli kuitenkin mielestäni tarpeetonta.

Fordikuskin äkkijarrutus oli kyllä myös aika lapsellista/vaarallista touhua. Tällasia vaan suomalaiset tahtoo olla liikenteessä, aletaan pelleilemään kun joku kehtaa äänitorvella ilmaista mielipiteensä toisen hölmöilystä.
Mun silmiin tuo näytti, että molemmilla ehkä ylinopeutta. Ford kuski toimi tuossa ns. normaalisti (jätti kyllä ohituksen viime tippaan), kunnes jarrutti (ehkä liikaa) saattoi pelästyä tuota tööttäystä ja jarrutti siksi tai jarrutti palettiauton takia (välimatka ehkä 70-90m kun autot olivat rinnakkain). Ford kuski ajoi lopussa turhan lähellä kuvaavaa autoa.

Molemmilla ei ihan "putkeen" toiminta tuossa mennyt.

Tahallisesta peräänajosta: Ei liikenteessä saisi edes miettiä tuollaista. Tiedän kyllä, että ammattiautolijoita ärsyttää autot, jotka ohittavat ja jäävät siihen eteen roikkumaan. Nykyään monissa autoissa on kamerat myös takana (kuten videollakin), joten tahallaan kolaroivat saatanee ainakin osittain vastuuseen järjettömistä teoistaan .
 
Pösilöitten touhuilut voipi mennä joskus tunteisiin, mutta kannattaa jättää tuommoset porukan ns. kylmäksi pistämiset raskaalla ajoneuvolla tekemättä jo ajatuksen tasollakin.
Ps. joka päivä saa tasa-arvoisessa risteyksessä väistää vasemmalta tulijaa. Kun se kuuden kiinteistön liittymäkatu on kapeampi, niin totta kai se on väistämisvelvollinen, vaikka mitään kärkikolmiota ei olekaan.
Tuo on hankala asia, leveämpi katu mielletään "etuajo-oikeutetuksi", taas yksi paikka lisää missä pitäisi muistaa olla varovainen.
Itsekin tulin kerran törmänneeksi leveämpää katua ajavan kylkiin (molemat kyljet kasaan), tiesin että siinä on kolmio sille leveällä kadulla ajavaan. Ei siinä kerinnyt mitään tehdä. Vaikka vauhtia oli minulla vain n. 40Km/h.
 
Mitenpä oisit tuossa TeknoR paikalla raskaalla ajoneuvolla reagoinut jos ei olisi voinut väistää. Tokikaan siihen ei oltaisiin tultu ~120 vaan 90 mutta noin niinkun teoriassa.
 
Saapas, vaikka 8. Ei määrää per siirtymä ole mitenkään rajoitettu. Ei tietenkään saa vaihtaa yhtäkään ilman että voi varmistaa liikkeen turvallisuuden.
Tuo "vain yksi kaista kerrallaan" on tosiaan sitkeä uskomus. Itsekin muistan, että autokoulussa joskus aikoinaan sitä toitottivat ja sieltä kai se on jäänyt elämään muillekin, vaikka sille ei sinäänsä mitään lakiin pohjaavaa estettä olekaan.

Kai siinä haettiin yleisesti ennakoitavuutta ja sitä että ei vedä esim. motarille liityttäessä sokkona suoraan neljän kaistan yli tms.
 
Kieltämättä meinasin itsekin sanoa että antaisi kolahtaa vaan niin siinähän selittää sitten, mutta kun tuo kolaus voi olla kivulias vähän kaikille. Täysperää kun ajaisi ja tyhjällä tiellä joku perseilisi niin vois antaa rysähtää ja kunnolla...
Liikenteessä ei kenelläkään ole päälleajo-oikeutta, vaikka toinen osapuoli perseilisi kuinka paljon tahansa. Vaikka rekkojen suuret massat vaativatkin vastuullisuutta, niin Suomessa tuntuu olevan vallalla jonkinlainen ammattikuljettajien syyllistämiskulttuuri. Siinähän sitten menis kortit, luvat ja kaikki niin että saisi pian alkaa etsiä muita töitä.
 
Viimeksi muokattu:
Mitenpä oisit tuossa TeknoR paikalla raskaalla ajoneuvolla reagoinut jos ei olisi voinut väistää. Tokikaan siihen ei oltaisiin tultu ~120 vaan 90 mutta noin niinkun teoriassa.
Oletan, että tämä oli minulle? Raskaalla ajoneuvolla tuollaista tiukkaa ohitusta ei olisi tehty. Kuorma-autokuskit opetetaan jo autokoulussa katsomaat liikennettä kauemmas eteenpäin/ taaksepäin. Joten tuohon tuskin olisi ajauduttu.

Itse yritän aina katsoa mitä takana on kun teen voimakkaan jarrutuksen. Kerran yksi tuli huutamaan "miksi, et mennyt". Vaikka pysähdyin punaisia päin ajaessani, vasta vähän ennen risteävää kaistaa. Rahoittui vasta kun kerroin ajaneeni tahallani punaisia päin, jotta hänelle jäisi aikaa jarruttaa.

Kysymykseesi: Olisin jarruttanut ja toivonut, että matka riittää (jos ei kuormaa olisi riittänytkin). Noita ajaneena, en itse mene aivan niiden eteen. Tuossa oli kyllä hankala tilanne, koska TeknoR vaihtoi kaksi kaistaa, rekkakuskina hän olisi jättänyt ohittamatta? (Lisäksi: aina on vaihtoehto jättää kaista vaihtamatta ja kääntyä seuraavassa paikassa takaisin).
 
Jos tuon kuvaajan muita videoita katsoo niin näyttää kuuluvan tähän "haetaan hakemalla tilanteita, kun on kamera hankittu" -kategoriaan.
 
Saapas, vaikka 8. Ei määrää per siirtymä ole mitenkään rajoitettu. Ei tietenkään saa vaihtaa yhtäkään ilman että voi varmistaa liikkeen turvallisuuden.

Juu laissa ei ole kielletty, mutta poliisi antaa herkästi sakot kahden kaistan vaihdosta perustuen siihen, ettei kuljettaja voi varmistua kahden kaistan vaihtamisen liikkeen turvallisuudesta kuulemma. Eli tämän takia en suosittele kyseistä manööveriä kenellekkään ja sanoin, että "ei saisi". Lisäksi kyseinen liike on hankala ennakoida kenelläkään muulla, vaikka vilkku olisi päällä.
 
Tuo "vain yksi kaista kerrallaan" on tosiaan sitkeä uskomus. Itsekin muistan, että autokoulussa joskus aikoinaan sitä toitottivat ja sieltä kai se on jäänyt elämään muillekin, vaikka sille ei sinäänsä mitään lakiin pohjaavaa estettä olekaan.

Kai siinä haettiin yleisesti ennakoitavuutta ja sitä että ei vedä esim. motarille liityttäessä sokkona suoraan neljän kaistan yli tms.

Tämä, itellekin joskus 12v sitten opetettiin että vain yksi kaista kerrallaan.

Olen kyllä ite luistanut säännöstä jos sen voi tehdä turvallisesti.
 
Juu laissa ei ole kielletty, mutta poliisi antaa herkästi sakot kahden kaistan vaihdosta perustuen siihen, ettei kuljettaja voi varmistua kahden kaistan vaihtamisen liikkeen turvallisuudesta kuulemma. Eli tämän takia en suosittele kyseistä manööveriä kenellekkään ja sanoin, että "ei saisi". Lisäksi kyseinen liike on hankala ennakoida kenelläkään muulla, vaikka vilkku olisi päällä.
Bussikuskeilla sitten ilmeisesti on jokin erivapaus tähän sääntöön liittyen, kun esim. kastellinhäkissä tullaan sen enämpi varoittamati kylkeen tyyliin vilkku päälle ja välittömästi taakse katsomatta kaksi kaistaa kerralla vaihtaen, jättäen totaalisesti huomioimatta sen määräyksen, että bussikuskinkin pitää ottaa muu liikenne huomioon pysäkiltä lähtiessä. Toimivat jarrut on jo useamman kerran tilanteen pelastaneet.
 
Juu laissa ei ole kielletty, mutta poliisi antaa herkästi sakot kahden kaistan vaihdosta perustuen siihen, ettei kuljettaja voi varmistua kahden kaistan vaihtamisen liikkeen turvallisuudesta kuulemma. Eli tämän takia en suosittele kyseistä manööveriä kenellekkään ja sanoin, että "ei saisi". Lisäksi kyseinen liike on hankala ennakoida kenelläkään muulla, vaikka vilkku olisi päällä.
Olisi mielenkiintoista nähdä tuollainen sakko, koska ei sitä laillisesta toiminnasta voi kirjoittaa. Kunhan ne lain vaatimat kohdat on kunnossa ettei aiheuta haittaa/vaaraa niin pitäisi olla ihan ok mennä suoraan viiden kaistan yli vaikka perässä tulisi poliisisaattue.
 
Bussikuskeilla sitten ilmeisesti on jokin erivapaus tähän sääntöön liittyen, kun esim. kastellinhäkissä tullaan sen enämpi varoittamati kylkeen tyyliin vilkku päälle ja välittömästi taakse katsomatta kaksi kaistaa kerralla vaihtaen, jättäen totaalisesti huomioimatta sen määräyksen, että bussikuskinkin pitää ottaa muu liikenne huomioon pysäkiltä lähtiessä. Toimivat jarrut on jo useamman kerran tilanteen pelastaneet.
Onneksi ne on korjaamassa tuon epäkohdan tieliikennelaista, jatkossa bussikuskien ei tarvitse varoa sitäkään vähää mitä nykyään. :tup:
 
Olisi mielenkiintoista nähdä tuollainen sakko, koska ei sitä laillisesta toiminnasta voi kirjoittaa. Kunhan ne lain vaatimat kohdat on kunnossa ettei aiheuta haittaa/vaaraa niin pitäisi olla ihan ok mennä suoraan viiden kaistan yli vaikka perässä tulisi poliisisaattue.

Niin olisi. En ole itse nähnyt, mutta muistaakseni autokoulussa kerrottu asiasta sillä näkemyksellä, ettei kahta kaistaa voi ylittää turvallisesti, koska ei kuulemma näkyvyys riitä varmistamaan kahden kaistan ylittämistä turvallisesti tjsp. Poliisin kanta on ollut asiaan yleensä se, että kahden kaistan ylitystä ei voi tehdä vaarantamatta/haittaamatta muuta liikennettä, tai ettei sitä voi turvallisesti tehdä. Itse vaihdan aina yhden kaistan kerrallaan ja aina vilkaisen uudestaan/pistän uudestaan suuntavilkun päälle jos pitää vaihtaa useamman kerran kaistaa. Toki tämä tapahtuu aika nopsaan, mutta kuitenkin.

Olen tässä asiassa itse sitä mieltä, ettei kahden kaistan vaihtaminen yhdellä liikkeellä ole turvallista, vaikka ei laitonta olekkaan. Perustan mielipiteeni siihen, että kyseinen liike on hyvin ennalta-arvaamaton liikenteessä, kukaan muu ei voi tällaista suoritusta ennakoida mitenkään, etkä siitä voi itse auton kuljettajana oikein kommunikoida kenellekkään muulle aikomuksistasi.

Bussikuskeilla sitten ilmeisesti on jokin erivapaus tähän sääntöön liittyen, kun esim. kastellinhäkissä tullaan sen enämpi varoittamati kylkeen tyyliin vilkku päälle ja välittömästi taakse katsomatta kaksi kaistaa kerralla vaihtaen, jättäen totaalisesti huomioimatta sen määräyksen, että bussikuskinkin pitää ottaa muu liikenne huomioon pysäkiltä lähtiessä. Toimivat jarrut on jo useamman kerran tilanteen pelastaneet.

Bussikuskit nyt tekee mitä haluaa välillä... Isomman oikeudella. Samanlainen vaaran paikka on tuirassa merikoskenkadulla, kun linja-autot lähtevät taskun pysäkiltä ja haluavat kääntyä vasemmalle valtatielle.
 
En tiedä onko muut huomanneet, mutta Tampereella bussikuskeilla näköjään tapana poistua pysäkeiltä ilman vilkkua. Eli ensin vilkku oikealle, tämän jälkeen vilkku pois ja eteen ilman vilkkua?
 
Pääsiäisen paluuliikenteessä yksi sankari tänään ylitse muiden.

Saavutin n. 7 auton letkan jossa vauhti pumppasi jonkin verran. Omaan silmään siellä kärjessä oli 650-mallinen pirssi, joka teki tuota letkaa. Porukka pääsi kuitenkin hyvin ohi, koska liikennettä suhteellisen vähän ja ohituskaistojakin sopivalla tahdilla.

Vihdoin tuli minulle paikka päästä ohi tästä autosta suoralla, jossa hyvä näkyvyys. Oma matkavauhtini 100-alueella mittarin mukaan 107km/h ja tämän perässä ajettaessa <100km/h. Pieni kiihdytys ja pääsin hyvin ohi ja omalle kaistalle takaisin ilman suurempaa ylinopeutta. Mitä tekee tämä kaveri? - painaa kaasua, nostaa nopeuttaan ~20-30km/h ja menee minusta ohi vielä samalla suoralla ja ”jää taas eteen”.:facepalm: Ajattelin ensin, että vain joku halu testata autoa kaverilla. En mielestäni tullut mitenkään liian eteen takaisin omalle kaistalleni.

No naureskellen ja ihmetellen siinä muutaman kilometrin seurailen tätä kaveria ja minusta tulee seuraava auto ohi. Tämä minut juuri ohittanut yrittää lähteä ohittamaan tätä ”kiihdyttelijää”, mutta yritykseksi meinaa jäädä, koska ohitettava painaa kaasua. Pientä kilvanajoa ei onneksi hirveää matkaa joutunut todistamaan, kunnes päästiin moottoritielle, jossa 120km/h rajoitus. Itsekin pääsin motarilla tästä sankarista sitten ohi, ilman kummempia kommelluksia.

Motarilla ohi ajettaessa vaikutti meno kabiinin puolella siltä, että vänkärin paikalla istunut nainen oli verbaalisesti ojentanut tätä 50-60v ukkoa. :D Joillekin se vaan näyttää ottavan koville välillä.
 
Tänään alkoi mökkikausi. Ja näköjään sama meininki kuin jo-ka vi-tun vuosi, mennen tullen joku vetää letkaa perässään maantiellä (100km/h rajoitus) ajaen hädintuskin 85km/h, paikoin jopa hitaammin.

Takaisin tullessa hidastelija nro.2 vaikutti 100 tolpan ohittaessaan tajunneen jotain, kun nopeus nousi sinne 100km/h (mittarinopeus), kunnes taas laski hetken päästä sinne 85km/h...:bored:

Heilumisista päätellen meni perässä ajaville tunteisiin, toki tuli aina se 1-2 autoa ramppien ja keltaisten viivojen välissä, ettei päässyt ohitse. :D

Onneksi itsellä on vaan vajaa 15km siivu tuota tietä, aina sama juttu. Mukavaa road ragea näkee tolla pätkällä.

Edit: Nyt nousin aiemmasta liittymästä ja kävin pesettämässä auton. Siinä "säästin" useita minuutteja kun ei tarvinnut junnata tuolla jonkun seniilin/keharin takana.
 
Pääsiäisliikenteessä meinasi useampaankin kertaan palaa hihat kun letkan kärjessä hinataan paikoitellen jopa alle 80km/h satasen alueella ihan normaalilla henkilöautolla, hoh hoijakkaa. Nähtävästi liikenteeseen mahtuu niitäkin jotka käyttävät autoa vain kauppakassina ja kaikki muut liikennetaidot puuttuvat täysin :rage:
 
Pääsiäisliikenteessä meinasi useampaankin kertaan palaa hihat kun letkan kärjessä hinataan paikoitellen jopa alle 80km/h satasen alueella ihan normaalilla henkilöautolla, hoh hoijakkaa. Nähtävästi liikenteeseen mahtuu niitäkin jotka käyttävät autoa vain kauppakassina ja kaikki muut liikennetaidot puuttuvat täysin :rage:
Joo, näitä on varmasti paljon.
Eräskin rouvashenkilö ajoi tiettävästi vähän kypsemmällä iällä kortin ja muuten taidot ihan ok, mutta vaihteen vaihtui korvakuulolla.
Eli henkilä "pelästyi" moottorin ääntä ja laittoi isompaa silmään, joten motarille tultiin about 60kmh isoimmalla vaihteella. Yleensä kesti hetken päästä vauhtiin. :bored:
Sukulaisten painostuksesta hankki jossain vaiheessa automaatin, niin ei ole ollut sittemmin ihan niin pahasti tukkeena.
 
Katotaan kun pääsee tossa ensi viikolla taas ysitielle, minkälaista keharia tulee vastaan ohituskaistoilla. Tuo tie kun on varsin kuuluisa näistä kirittäjistä.

Ajelin perjantaina töistä kotiin, vastaan tuli 80 alueella joku vanhalla focuksella, meni aikalailla 80 mittarin mukaan eli mun auton virheillä jotain 75 luokkaa. No ohitin kys. kapineen pitkällä suoralla ja jatkoin 90km/h. Vähemmän yllättäen focus liimaantui välittömästi perseeseen kiinni ja ajoi siinä vajaan kilsan, kunnes 60-alueella työnsi ohi hirveällä tohinalla.

Miksei voi ajaa sitä kyltin mukaista vauhtia, varsinkin jossei ego kestä sitä että joku tulee ohi.
 
Tampereella on saatu raitiotien kiskoja jo paikoitellen valmiiksi. Hervannassa kiskot menevät kiertoliittymässä suoraan keskeltä läpi. Reunakivi siis poistettu keskisaareekkeesta kiskojen kohdalta molemmin puolin. Nyt kun kyseiseen liikenneympyrään tulee risteävää katua pitkin, saa varoa autoilijoita jotka ajavat kiskoja pitkin suoraan ympyrästä läpi kolmiosta ja kiertoliittymän merkistä välittämättä. Tai sitten tekevät 90 asteen käännöksen vasemmalle keskisaarekkeesta poistuessa. Viimeksi näin teki kaksi sankaria autossa, jonka kyljissä luki POLIISI. Pojan kanssa tuumattiin, että ilmeisesti kiskot on taottu Minecraftissa ja käytetty väärää lumousta. Koska muut selitykset ovat vieläkin naurettavampia.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
266 691
Viestejä
4 618 482
Jäsenet
75 896
Uusin jäsen
peterkallio

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom