Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

@Juha Kokkonen saako mode näkyviin threadiin postanneiden käyttäjien nimet top-5 niin nähtäisiin kuka täällä on hattuuntunut eniten? Uskomatonta minäminäminä-luupäisyyttä on kyllä toisinaan havaittavissa ketjussa :kahvi:
 
Oli kyllä aamulla todella hankalaa autoilijoilla. Odottelin polkupyörän selässä suojatien edessä kolmen auton jonoa, ja kaikki vuorollaan pysähtyivät suojatien eteen viittilöimään että "mene vaan vastakkaisesta suunnasta tulevien autojen eteen". Sitten kun nämä autot olivat menneet, pysähtyi vielä vastakkaisesta suunnasta yksi auto. Mikä perkele niissä liikennesäännöissä on niin hankalaa? Jos ensimmäiset autot olisivat menneet reippaasti pois alta, olisin todennäköisesti päässyt yli laittamatta edes jalkaa maahan. Nyt meni valehtelematta kokonainen minuutti.
 
Menee ehkä vähän ohi aiheen, valoristeysten suunnittelu (tai kai sielläkin kanssa-autoilijoita suunnittelemassa, välillä ei kyllä uskoisi).

Risteykset joissa kevyenliikenteenväylällä on painonappi ja silti kuitenkin vaihtuvat syklin mukana vihreäksi vaikka ei nappia olisi painettu, miksi ihmeessä?

Toinen on risteykset joissa on yöaikaan säädetty valot niin että kun liikennettä ei ole niin autoilijoille palaa punaiset joka suunnasta ja kävelijöille vihreät.
 
@Juha Kokkonen saako mode näkyviin threadiin postanneiden käyttäjien nimet top-5 niin nähtäisiin kuka täällä on hattuuntunut eniten? Uskomatonta minäminäminä-luupäisyyttä on kyllä toisinaan havaittavissa ketjussa :kahvi:
Mitä ajat takaa? Meinaatko että jos jollakin on paljon postauksia ketjussa, niin tämä on automaattisesti erityisen vittuuntunut ihminen?

Ei muuten, mutta sillä perusteella on aika turha vetää johtopäätöksiä, kun täällä on helkutisti postauksia samoilta käyttäjiltä vastauksina muiden käyttäjien kirjoituksiin ja keskustelua liikennesäännöistä jne.
 
Osittain juurikin näin, kyllä sieltä varmasti ne vakioahdistuneet bongaa itse kukin.

Ihmetyttää vaan, miten samoja tyyppejä joutuu aina idioottikuskien vääryyksien kohteeksi. Ehkä korjattavaa voi näillä henkilöillä olla omassakin mentaliteetissa?
 
Menee ehkä vähän ohi aiheen, valoristeysten suunnittelu (tai kai sielläkin kanssa-autoilijoita suunnittelemassa, välillä ei kyllä uskoisi).

Risteykset joissa kevyenliikenteenväylällä on painonappi ja silti kuitenkin vaihtuvat syklin mukana vihreäksi vaikka ei nappia olisi painettu, miksi ihmeessä?
Otetaanpa järki käteen. Jos saapuu kävellen tai pyörällä risteykseen siten, että itselle pitäisi syklin mukaan palaa vihreät, mutta nappia ei ole painettu ja palaisi punaiset. Tällöin pitäisi 1. mennä todennäköisesti vasempaan laitaan painamaan nappia 2. palata takaisin oikeaan laitaan odottamaan koko valosykli ennen kuin pääsisi yli.
Toinen on risteykset joissa on yöaikaan säädetty valot niin että kun liikennettä ei ole niin autoilijoille palaa punaiset joka suunnasta ja kävelijöille vihreät.
Näinhän niiden pitääkin toimia. Ajorataa autolla kulkevat tunnistetaan automaattisesti ja valot vaihtuu vihreiksi. Jalankulkijoille ja pyöräilijöille taas on valmiiksi vihreät valot, koska ajoissa toimivia napittomia tunnistimia ei ole.
 
Sulla on ikävä tapa kertoa ensin jotain ja sitten kun sitä kritisoidaan, niin alatkin väittämään että olit tekemässä jotain muuta tai tarkoitit sanomisellasi ihan eri asiaa. Etäisyydetkin vaihtelevat vähäpn väliä ihan sen mukaan kuinka pahasti olet puhunut itsesi pussiin.

Sanoit ihan selvästi ensin, että mieluummin "painat kaasua ja ajat raon tukkoon", kuin annat tilaa. Nyt se rako meneekin sitten umpeen normaalin ohittamisen vuoksi. Kumpi se nyt sitten oli? Ja paljonko sitä etäisyyttä oli ja mihin autoihin?


En olisi varmaankaan tyytyväinen, mutta en ala siltikään opettamaan muita liikenteessä, enkä varsinkaan tahallaan kiihdyttämään/jarruttamaan, jotta saisin estettyä muiden tekemisiä.
Juu eiköhän tästä vänkääminen riitä jo niinkun Juhakin sanoi.

En voi mitään sille että puolet porukasta täällä (et sinä) ei osaa ymmärtää lukemaansa tai ymmärtää väärin.

Alusta asti asiaa seuranneet saattavat olla kärryllä.

Sanotaan nyt vielä: välin vetäminen umpeen = ohitus, mikä on sen vasemman kaistan tarkoitus. En jäänyt rinnalle tukkimaan/pussittamaan.

Tää varmaan riittää tästä aiheesta. Jos ei vielä ollut usko mennyt suomalaisten ymmärrykseen liikenteestä niin nyt on mennyt.
 
Otetaanpa järki käteen. Jos saapuu kävellen tai pyörällä risteykseen siten, että itselle pitäisi syklin mukaan palaa vihreät, mutta nappia ei ole painettu ja palaisi punaiset. Tällöin pitäisi 1. mennä todennäköisesti vasempaan laitaan painamaan nappia 2. palata takaisin oikeaan laitaan odottamaan koko valosykli ennen kuin pääsisi yli.

Näinhän niiden pitääkin toimia. Ajorataa autolla kulkevat tunnistetaan automaattisesti ja valot vaihtuu vihreiksi. Jalankulkijoille ja pyöräilijöille taas on valmiiksi vihreät valot, koska ajoissa toimivia napittomia tunnistimia ei ole.

Mutta mikä se napin idea sitten on? Itsellä työmatkalla risteys jossa käännyn oikealle nuolivalolla napillisen suojatien yli. Aina saa sen 10s odotella kauemmin kun suojatie käy vihreällä ennen nuolen syttymistä vaikka nappia ei ole painettu.

Toiseen kohtaan toki ok jos valot ehtivät vaihtua hyvissä ajoin vihreäksi. Tullut vaan jonkin verran vastaan risteyksiä jossa tunnistus ja valojen vaihtuminen kestää niin kauan että joutuu pysähtymään.
 
Mutta mikä se napin idea sitten on? Itsellä työmatkalla risteys jossa käännyn oikealle nuolivalolla napillisen suojatien yli. Aina saa sen 10s odotella kauemmin kun suojatie käy vihreällä ennen nuolen syttymistä vaikka nappia ei ole painettu.

Toiseen kohtaan toki ok jos valot ehtivät vaihtua hyvissä ajoin vihreäksi. Tullut vaan jonkin verran vastaan risteyksiä jossa tunnistus ja valojen vaihtuminen kestää niin kauan että joutuu pysähtymään.

Kaikki noista napeista ei edes toimi, on laitettu sinne jotta odottelu tuntuisi lyhyemmältä niinkuin hissien "sulje ovet" nappikin. :)

Se vasta hauskaa onkin sitten seurata kun osa kuskeista väläyttelee pitkiä kun on noita valoja jossa induktiosilmukka on liian lähellä tolppaa tai pitkä viive ja valot ei reagoi ihan tarpeeksi nopeasti. Tulee siinäkin ihmisille parempi olo vaikkei mihinkään vaikuta. :D
 
Kaikki noista napeista ei edes toimi, on laitettu sinne jotta odottelu tuntuisi lyhyemmältä niinkuin hissien "sulje ovet" nappikin. :)

Kyllä noi "sulje ovet" napit on yleensä toimineet jos sellainen vaan on asennettu. Jostain kumman syystä eivät noita suomessa tykkää asentaa.
 
Kaikki noista napeista ei edes toimi, on laitettu sinne jotta odottelu tuntuisi lyhyemmältä niinkuin hissien "sulje ovet" nappikin. :)

Se vasta hauskaa onkin sitten seurata kun osa kuskeista väläyttelee pitkiä kun on noita valoja jossa induktiosilmukka on liian lähellä tolppaa tai pitkä viive ja valot ei reagoi ihan tarpeeksi nopeasti. Tulee siinäkin ihmisille parempi olo vaikkei mihinkään vaikuta. :D
Jotenkin itsestäkin tuntunut että niillä napeilla ei juuri virkaa ole.

Tampereella muutamat valot myös tekevät sitä että kun se harva autoilija yöllä lähenee liikennevaloa niin menee punaselle (vaikkei kukaan paina nappia/ole tulossa risteykseen pl. tämä auto. Kun sitten auto on pysähtynyt niin valo vihertyy jälleen ja pysyy vaikka seuraavat 10min vihreänä.

Tullut joskus parvekkeelta pällisteltyä noita valoja.
 
Noita nappeja jotka automaattisesti aktivoituvat tiettyinä aikoina tosiaan on ja homman idea on se, että ruuhkaisina aikoina koko risteys toimii "järjestyksessä" jolloin jalankulkijat saavat vakiosyklin ja muuten nappia joutuu painamaan saadakseen vihreät.
 
[offtopic]

Kyllä noi "sulje ovet" napit on yleensä toimineet jos sellainen vaan on asennettu. Jostain kumman syystä eivät noita suomessa tykkää asentaa.

Otis Gen2ssa (joka on suomen yleisimpiä hissejä 90-luvulla rakennettuissa taloissa, ja muutenkin toiminnaltaan todella hidas) se "sulje ovet"-nappi on ainakin pelkkää bluffia.

[/offtopic]
 
Otetaanpa järki käteen. Jos saapuu kävellen tai pyörällä risteykseen siten, että itselle pitäisi syklin mukaan palaa vihreät, mutta nappia ei ole painettu ja palaisi punaiset. Tällöin pitäisi 1. mennä todennäköisesti vasempaan laitaan painamaan nappia 2. palata takaisin oikeaan laitaan odottamaan koko valosykli ennen kuin pääsisi yli.
Onhan tuossa ideaa, että tehdään kevyen liikenteen kulkemista vaivattomammaksi, mutta toisaalta samalla tulee turhia päästöjä, kun joudutaan pysähtelemään punaisiin valoihin väistämään olemattomia jalankulkijoita. No, aika marginaalinen osa noista tulevat lisäpäästöt varmastikin on.

Mutta nuo painonapithan eivät joka paikassa ruuhka-aikoina edes tee mitään, toimivat lähinnä ilta/yöaikaan. Tämä juurikin siksi, että tasainen sykli valojen toiminnassa pysyy yllä. Ja näissä painonappipaikoissa liikennevalot myös käsittääkseni "suosivat" autoliikennettä, eli jalankulkijoille on yöllä oletusarvoisesti punainen, mutta nappia painamalla se vaihtuu nopeasti vihreäksi.

Kaikkein ärsyttävintä on, kun jalankulkija painaa nappia ja kävelee sitten päin punaisia heti ensimmäisen tilaisuuden tullen. Sitten pysähdytään odottelemaan sitä jalankulkijaa, joka onkin jo ylittänyt tien :confused:
 
@Tzit joo tuo painaminen ja punasia päin kävely kyllä ärsyttää, mut toisaalta monessa paikassa missä esim poikittainen ajorata ylitetään jalankulkijoiden valoilla voi olla kuitenkin sen verran liikennettä, että jalankulkija ei voi vaan ootella väliä kävellä punasiin ja painaa nappia mut sit väli sattuukin tulemaan. Pienemmällä liikenteellä toki jos aikoo kävellä punasia päin niin jättää sit napin painamatta.
 
Totta tuokin, ja oikeastaan jalankulkijoiden liikennevaloista olen sitä mieltä, että vihreän pitäisi tarkoittaa vapaata kulkua, ja punaisen vain varoittaa mahdollisesta liikenteestä, jota jalankulkijan tulee väistää. Eli ei suoraan kieltää tien ylitystä. Tuntuu se yhtälailla kävellessä typerältä seistä tyhjän tien varressa, kun autoille palaa vihreä valo toista minuuttia eikä ketään näy missään.

Toisaalta tähänkin yhteiskuntaan mahtuu niin monenlaista tallaajaa, ettei kaikille voida antaa sitä harkintavaltaa päättä itse, onko turvallista ylittää katu tai voiko sen tehdä häiritsemättä muuta liikennettä.
 
Totta tuokin, ja oikeastaan jalankulkijoiden liikennevaloista olen sitä mieltä, että vihreän pitäisi tarkoittaa vapaata kulkua, ja punaisen vain varoittaa mahdollisesta liikenteestä, jota jalankulkijan tulee väistää. Eli ei suoraan kieltää tien ylitystä. Tuntuu se yhtälailla kävellessä typerältä seistä tyhjän tien varressa, kun autoille palaa vihreä valo toista minuuttia eikä ketään näy missään.

Toisaalta tähänkin yhteiskuntaan mahtuu niin monenlaista tallaajaa, ettei kaikille voida antaa sitä harkintavaltaa päättä itse, onko turvallista ylittää katu tai voiko sen tehdä häiritsemättä muuta liikennettä.
Jeps, siksi toi valo käytännössä toimiikin kuten kuvailit eli ne jotka eivät jaksa odottaa ja osaavat arvioida lähestyvän liikenteen voivat mennä punaisia päin. Heikomman asemmassa kevyt liikenne kuitenkin aiheuttaa itselleen suuren vaaran verrattuna moottoriliikenteeseen, joten en paheksu sitä jos kävellen tai polkupyörällä varovaisuutta noudattaen mennään punaisia päin kunhan sillä ei vihreällä kulkevaa liikennettä häiritä. Eriäviä mielipiteitä varmasti on.
 
Eilen Kehä 1:llä ajellessa edellä ajava painoi jarrut pohjaan ja pysäytti auton niin rajusti, että hätäjarrutusjärjestelmä aktivoitui (hätävilkut alkoi vilkkua). Tuli niin puskista tämä päätös, että en tätä manööveriä ensin tajunnut edes mahdolliseksi, vaan luulin ajajan vain hiljentävän jarrulla. Totuus valkeni kun hätävilkut alkoi vilkkua ja sain juuri ja juuri jarrutettua ja väistettyä keskimmäiselle kaistalle. Vasen kaista oli meitä kahta lukuunottamatta tyhjä ja oikealla kaistalla oli jonoa siten, että tämä minun edellä ajava oli jonon viimeisen rinnalla.

Jäi kyllä vähän hämmästyttämään, että mikä saa tekemään päätöksen pysäyttää auto jarruttamalla ns. täysiä keskelle Kehä 1 vasenta kaistaa. Olisin ymmärtänyt jos rauhallisesti hidastamalla siirrytään pientareelle vilkku/hätävilkut päällä.
 
Eilen Kehä 1:llä ajellessa edellä ajava painoi jarrut pohjaan ja pysäytti auton niin rajusti, että hätäjarrutusjärjestelmä aktivoitui (hätävilkut alkoi vilkkua). Tuli niin puskista tämä päätös, että en tätä manööveriä ensin tajunnut edes mahdolliseksi, vaan luulin ajajan vain hiljentävän jarrulla. Totuus valkeni kun hätävilkut alkoi vilkkua ja sain juuri ja juuri jarrutettua ja väistettyä keskimmäiselle kaistalle. Vasen kaista oli meitä kahta lukuunottamatta tyhjä ja oikealla kaistalla oli jonoa siten, että tämä minun edellä ajava oli jonon viimeisen rinnalla.

Jäi kyllä vähän hämmästyttämään, että mikä saa tekemään päätöksen pysäyttää auto jarruttamalla ns. täysiä keskelle Kehä 1 vasenta kaistaa. Olisin ymmärtänyt jos rauhallisesti hidastamalla siirrytään pientareelle vilkku/hätävilkut päällä.

Selkeästi perinteisen "sun oma vika" roustauksen paikka :D

Ajoitko niin lähellä ettei edelläajavan läpi nähnyt mahdollisia edelläajavan eteen pyrkiviä? Jarrutteleehan jotkut kissojenkin tai vataavien takia, tai naapurikaistalla tapahtuvan sivuliikkeen pelästyttäminä. Jos vasen kaista muuten oli tyhjä niin ei tuokaan olisi ollut mikään tilanne väliä pitäessä.

Oikeasti toki vaikea arvioida tilannetta näkemättä ja vajaalla kuvauksella autojen välisistä etäisyyksistä, mutta kuulostaa siltä että luultavasti olit jättänyt turhan pienen turvavälin ilman syytä.
 
Selkeästi perinteisen "sun oma vika" roustauksen paikka :D

Ajoitko niin lähellä ettei edelläajavan läpi nähnyt mahdollisia edelläajavan eteen pyrkiviä? Jarrutteleehan jotkut kissojenkin tai vataavien takia, tai naapurikaistalla tapahtuvan sivuliikkeen pelästyttäminä. Jos vasen kaista muuten oli tyhjä niin ei tuokaan olisi ollut mikään tilanne väliä pitäessä.

Oikeasti toki vaikea arvioida tilannetta näkemättä ja vajaalla kuvauksella autojen välisistä etäisyyksistä, mutta kuulostaa siltä että luultavasti olit jättänyt turhan pienen turvavälin ilman syytä.

Kyllä asia on fakta, että hänen edellä ei ollu ketään ja keskikaistaltakaan ei puskenut ketään päälle. Sen takiahan toiminta pistikin hämmentämään suuresti. Ajelin adaptiivisen vakkarin turvin, eli sanotaanko, että turvaväli oli VAG:n sertifioima :D En tiedä kuinka usein olet äkkijarrutuksia tehnyt, mutta siinä alkaa pidempikin turvaväli äkkiä sulaa, kun edellä ajava lyö jarrut pohjaan! Ja tosiaan en itse alkanut heti jarruttaa, koska en olisi ikipäivänä olettanut, että edellä ajava lyö jarrut pohjaan. Toki tilanteesta olisi selvinnyt ilman adrenaliinia, jos olisi ollut kristallipalo ja satametriä turvaväliä ja ajaa mentaliteetilla "mitä vain voi tapahtua".
 
Toi lähiristeys on just semmoinen, että ihan turha edes painaa sitä nappia, kun näkee yli 500m päähän tuleeko sieltä autoja vai ei. Joskus painoin ja saa aika hullun kauan odottaa ylitystä, voi kyllä olla jotenkin "optimoimaton" valosykli vielä, kun vasta ilmestyneiden ratikkaraiteiden myötä tehtiin osin uusiksi.

Autollakin saa odottaa vuoroaan todella kauan vaikka ns. pääväylällä ei kulje ainuttakaan autoa. Joskus öisin palaa joka suunnassa punainen omituisen kauan vaikka ketään ei näy missään. Ei ihme että taksarit usein painaa punaisilla läpi.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä asia on fakta, että hänen edellä ei ollu ketään ja keskikaistaltakaan ei puskenut ketään päälle. Sen takiahan toiminta pistikin hämmentämään suuresti. Ajelin adaptiivisen vakkarin turvin, eli sanotaanko, että turvaväli oli VAG:n sertifioima :D En tiedä kuinka usein olet äkkijarrutuksia tehnyt, mutta siinä alkaa pidempikin turvaväli äkkiä sulaa, kun edellä ajava lyö jarrut pohjaan! Ja tosiaan en itse alkanut heti jarruttaa, koska en olisi ikipäivänä olettanut, että edellä ajava lyö jarrut pohjaan. Toki tilanteesta olisi selvinnyt ilman adrenaliinia, jos olisi ollut kristallipalo ja satametriä turvaväliä ja ajaa mentaliteetilla "mitä vain voi tapahtua".

Itse olen työn merkeissä tehnyt noita tuhansia eri vauhdeissa ja kyllähän se väli äkkiä katoaa. Suljetuilla alueilla on tehty turvaväli/reaktioaikatestejä myös lähempänä 200 mittarissa. Tuon takia se 5 sekunnin minimiturvavälisuositus on taajaman ulkopuolella kun mitä vain voi tapahtua. Itseä on häirinnyt noissa adaptiivisisa vakkareissa juurikin tuo että ne ajattaa autoa aivan liian lähellä edelleolevaa maksimisäädöilläkin.
 
Itse olen työn merkeissä tehnyt noita tuhansia eri vauhdeissa ja kyllähän se väli äkkiä katoaa. Suljetuilla alueilla on tehty turvaväli/reaktioaikatestejä myös lähempänä 200 mittarissa. Tuon takia se 5 sekunnin minimiturvavälisuositus on taajaman ulkopuolella kun mitä vain voi tapahtua. Itseä on häirinnyt noissa adaptiivisisa vakkareissa juurikin tuo että ne ajattaa autoa aivan liian lähellä edelleolevaa maksimisäädöilläkin.

Joo eihän se tosiaan ole ihan kaikkien suositusten mukainen turvaväli, mitä adaptiivinen vakkari pitää. Toki voisi ajatella, että tietokone on niin nopea reagoimaan, että turvaväliä voisi pienentää sen vuoksi, mutta eipä tuo VAG:n toteutus manuaalilootalla ainakaan osaa pysähtyä. Enivei olipa turvaväli mitä tahansa, ei tuo edellä ajavan pysäytys mun mielestä ihan fiksu ollut ja ärsytti sen verran, että piti päästä avautumaan :D Pääasia toki ettei sattunut mitään kellekään.
 
Toinen on risteykset joissa on yöaikaan säädetty valot niin että kun liikennettä ei ole niin autoilijoille palaa punaiset joka suunnasta ja kävelijöille vihreät.
Sitten on vielä sellaisia valoja, joissa ei ole edes risteävää kevyttä liikennettä, ja perusasentona on autoilijoille joka suuntaan punainen - päivälläkin. Toimii, jos risteykseen saapuva liikenne on lähes samansuuruinen joka suunnasta, jolloin keskimääräinen odotteluaika voi lyhentyä. Mutta esimerkiksi Kempeleessä Vihiluodon kohdalla liikenne on suurinpiirtein suhteessa 98% Lentokentäntiellä liikkuvia ja 2% sivusta tulevia. Ei ole mitään järkeä varata sivutieltä tuleville hieman nopeampaa vihreää, kun päätietä pitkin menee huomattavasti enemmän autoja. Joskus valo vaihtuu Lentokentäntietä ajavalle punaiseksi, vaikkei sivuteiltä ole tulossa ketään. Juuri, kun ehtii hidastaa ja melkein pysähtyä, valo vaihtuu takaisin vihreäksi.

Olisiko jollakin tieinsinöörillä antaa vastaus miksei selvästi liikennöidymmällä tiellä voi palaa vihreä, ja sivutieltä tuleville vuoro tulee silmukoista? Turvallisuus? Psykologinen vaikutus, että joskus valo ei olekaan vihreä vaikka yleensä on?
 
Itse olen työn merkeissä tehnyt noita tuhansia eri vauhdeissa ja kyllähän se väli äkkiä katoaa. Suljetuilla alueilla on tehty turvaväli/reaktioaikatestejä myös lähempänä 200 mittarissa. Tuon takia se 5 sekunnin minimiturvavälisuositus on taajaman ulkopuolella kun mitä vain voi tapahtua. Itseä on häirinnyt noissa adaptiivisisa vakkareissa juurikin tuo että ne ajattaa autoa aivan liian lähellä edelleolevaa maksimisäädöilläkin.
Onhan tuossa se, että se tietokone reagoi nopeammin kuin ihminen eli kerkee pysähtymään pienemmälläkin turvavälillä. Se reaktioaika on kuitenkin iso osuus siitä suositellusta turvavälistä. Nykyajan autolla ja renkailla se itse jarrutusmatka on aika lyhyt.

Toki ei se adaptiivinen vakkari välttämättä noin oikeasti toimi (kuten jpo:kin kertoi).
 
Enivei olipa turvaväli mitä tahansa, ei tuo edellä ajavan pysäytys mun mielestä ihan fiksu ollut ja ärsytti sen verran, että piti päästä avautumaan :D Pääasia toki ettei sattunut mitään kellekään.
Ja taitaa tuo olla lainvastaistakin. Liikenteen vaarantamista se on, jos moottoritiellä iskee ilman syytä jarrut pohjaan.
 
Näinhän niiden pitääkin toimia. Ajorataa autolla kulkevat tunnistetaan automaattisesti ja valot vaihtuu vihreiksi. Jalankulkijoille ja pyöräilijöille taas on valmiiksi vihreät valot, koska ajoissa toimivia napittomia tunnistimia ei ole.

Aikanaan mopolla ajaessa ärsytti suunnattomasti noin toimivat valot. Tunnistimet kun ei mopoa tunnistaneet. Vaihtoehdot oli joko ajaa päin punaisia tai odottaa että taakse tulee auto...
 
Se mikä ärsyttää suunnattomasti muissa autoilijoissa on täydellinen liikennesääntöjen unohtaminen kauppojen parkkialueilla. 99% ei pysähdy STOP- merkkien kohdalla, lähes kukaan ei väistä oikealta tulevaa jne jne...
 
Totta tuokin, ja oikeastaan jalankulkijoiden liikennevaloista olen sitä mieltä, että vihreän pitäisi tarkoittaa vapaata kulkua, ja punaisen vain varoittaa mahdollisesta liikenteestä, jota jalankulkijan tulee väistää. Eli ei suoraan kieltää tien ylitystä. Tuntuu se yhtälailla kävellessä typerältä seistä tyhjän tien varressa, kun autoille palaa vihreä valo toista minuuttia eikä ketään näy missään.

Toisaalta tähänkin yhteiskuntaan mahtuu niin monenlaista tallaajaa, ettei kaikille voida antaa sitä harkintavaltaa päättä itse, onko turvallista ylittää katu tai voiko sen tehdä häiritsemättä muuta liikennettä.
Niin tuolla tapaa olen itsekin punaiset sisäistänyt. Käytännössä varmaan yli puolet risteyksistä tulee ylitettyä punasilla ja säästö matka ajassa ainakin tampereella lasketaan kaksinumeroisissa minuuteissa.

Mutta sakothan siitä teoriassa saa jos maijan nähdessä käppäilee päin punaisia, eli täysin laitonta toimintaa.
 
Ihan täysi kaaoshan siitä tulisi jos ei olisi sitä mahdollista sakon uhkaa punaisia päin kävelijöille. Nyt jos kaikenlaiset sankarit kulkee suoraan autojen eteen luottaen vaan siihen että kyllä ne autot pysähtyy. Liukkailla keleillä varsinkin aiheuttaa todella paljon vaaratilanteita.
 
Eilen Kehä 1:llä ajellessa edellä ajava painoi jarrut pohjaan ja pysäytti auton niin rajusti, että hätäjarrutusjärjestelmä aktivoitui (hätävilkut alkoi vilkkua). Tuli niin puskista tämä päätös, että en tätä manööveriä ensin tajunnut edes mahdolliseksi, vaan luulin ajajan vain hiljentävän jarrulla. Totuus valkeni kun hätävilkut alkoi vilkkua ja sain juuri ja juuri jarrutettua ja väistettyä keskimmäiselle kaistalle. Vasen kaista oli meitä kahta lukuunottamatta tyhjä ja oikealla kaistalla oli jonoa siten, että tämä minun edellä ajava oli jonon viimeisen rinnalla.

Jäi kyllä vähän hämmästyttämään, että mikä saa tekemään päätöksen pysäyttää auto jarruttamalla ns. täysiä keskelle Kehä 1 vasenta kaistaa. Olisin ymmärtänyt jos rauhallisesti hidastamalla siirrytään pientareelle vilkku/hätävilkut päällä.

Tuli mieleen, että olisiko voinut olla automaattisen hätäjarrutuksen virheellinen toiminta. Eikä kuski välttämättä tajua oikeaa toimintaa yllättävässä tilanteessa.
 
Tuli mieleen, että olisiko voinut olla automaattisen hätäjarrutuksen virheellinen toiminta. Eikä kuski välttämättä tajua oikeaa toimintaa yllättävässä tilanteessa.

Yhden kuskin kanssa juttelin vasta joka oli parkkeerannut autonsa tku-hki motarilla toissavuonna volvon takakonttiin 120km/h vauhdeissa. Siellä oli volvon kuski ihmetellyt miksi auto teki täysjarrutuksen vauhdista, mutta ilmeisesti hieman jo kilometrejä nähneen volvon hätäjarrutsydeemit ei enää ollut priimaa. Tuossakin oltiin alle suositusturvavälin liikenteessä.
 
Hemmetisti näkee peräkärryjä missä ei toimi valot kunnolla. Mahtaako poliisiakaan kiinnostaa? Kiva maantienopeudessa seistä jarrulla kun edellä ajava kärrynvetäjä pysähtyy tielle ilman mitään infoa takana tuleville.
 
Hemmetisti näkee peräkärryjä missä ei toimi valot kunnolla. Mahtaako poliisiakaan kiinnostaa? Kiva maantienopeudessa seistä jarrulla kun edellä ajava kärrynvetäjä pysähtyy tielle ilman mitään infoa takana tuleville.

Ja huolestuttavavn usein näkee kärryjä joissa suuntavilkut näyttää vastakkaiseen suuntaan vetoauton kanssa :bored:
 
Ja huolestuttavavn usein näkee kärryjä joissa suuntavilkut näyttää vastakkaiseen suuntaan vetoauton kanssa :bored:
Tai jarruvalo/perävalo vilkkuu vilkun tahtiin tai sitten vilkut palaa kokoajan.

Ei luulisi olevan niin vaikea tarkastaa niitä valoja.
 
Kuinka moni rupee jostain lainakärrystä roplaamaan valoja kuntoon ja uhraan siihen aikaa? Itsekkin kun ostan jotain liikkeestä ja saa liikkeen kärryn lainaksi et voi romut kuljettaa kotio. Jos ei valot toimi niin vaihtoehdot on aika vähissä. Joko lähdet sillä viemään tai maksat kotiinkuljetuksen tai perut kaupat. Ei tartte olla kovinkaan hyvä meedio millä vaihtoehdolla valtaosa menee.
Olen kyllä aina palauttaessa ilmoittanut ettei kärryn valot toimi mut eipä tunnu liikkeitä paljon kiinnostavan kunnostaa noita koska ei ole pakollista katsastusta. Jos kaikki kärryt laitettaisiin katsastuksen piiriin niin todennäköisesti homma paranis.

Oma kärry onkin sit aina kunnossa valojen osalta.
 
Juurikin noin. Melkein aina on lainakärryjen valoissa jotain häikkää.
 
Vähän kans luulen, että aika monella se vika löytyy sieltä koukun pistokkeesta. Kun kattelee missä kunnossa monen auton koukut on, niin pistokkeet tuskin yhtään paremmassa. Monet myös hommaa tommosen jarruttoman peräkärryn ja luulee, ettei sille tarvii ikinä tehdä mitään kun ei oo katsastusta. Noissa hinnat alkaen kärryissä mitä suurin osa ostaa kun ei myöskään oo hirveesti panostettu mihinkään sähköliitäntöjen eristämisiin, niin Suomen oloissa tuskin montaa vuotta kestää ennen kuin alkaa hapettumiset iskemään häikkää sähköihin. Ei tarvii kuin esim jonkun maajohdon mennä heikkoon jamaan, niin koko kärryn sähköt on sekaisin.

Mutta siinähän se on ku kukaan ei asiaa valvo, niin meno on mitä on.
 
Vähän kans luulen, että aika monella se vika löytyy sieltä koukun pistokkeesta. Kun kattelee missä kunnossa monen auton koukut on, niin pistokkeet tuskin yhtään paremmassa. Monet myös hommaa tommosen jarruttoman peräkärryn ja luulee, ettei sille tarvii ikinä tehdä mitään kun ei oo katsastusta. Noissa hinnat alkaen kärryissä mitä suurin osa ostaa kun ei myöskään oo hirveesti panostettu mihinkään sähköliitäntöjen eristämisiin, niin Suomen oloissa tuskin montaa vuotta kestää ennen kuin alkaa hapettumiset iskemään häikkää sähköihin. Ei tarvii kuin esim jonkun maajohdon mennä heikkoon jamaan, niin koko kärryn sähköt on sekaisin.

Mutta siinähän se on ku kukaan ei asiaa valvo, niin meno on mitä on.

Juuri näin, useammin se vika on auton päässä pistokkeessa, kuin kärryssä.
 
Juuri näin, useammin se vika on auton päässä pistokkeessa, kuin kärryssä.

Itsellä kyllä joka kerta ollut vika siellä kärryn puolella, auton puolella ei ole sähkövikoja ollut. Tosin kun katsoo minkälaisia nuo kärryjen sähköt on, niin eipä ole mikään ihme.
 
Itsellä kyllä joka kerta ollut vika siellä kärryn puolella, auton puolella ei ole sähkövikoja ollut. Tosin kun katsoo minkälaisia nuo kärryjen sähköt on, niin eipä ole mikään ihme.
Sama juttu, ei ole tullut vielä sellaista tilannetta vastaan, jossa kärryn sähköistyksen vika olisi ollut jossakin muualla kuin siinä kärryssä itsessään. Vähän erikoiselta kuulostaa väite, että vika olisi "useimmin auton päässä".
 
Jarruttomat peräkärryt on usein melkosia "joulukuusia" valojensa osalta. Ja tulevaisuudessa kait jarrulliset myös, kun katsastusvelvollisuus poistuu. Toimineeko ne jarrutkaan sitten edes sinne päin, jos jääpi huolehtiminen pelkästääm omistajan vastuulle.
 
Viimeksi tänään sai taas ihastella kärryä, jossa takavalo vilkutti oikealle kun auto kärryineen lähti vasemmalle:smoke:

En kyllä voi ymmärtää miten voi olla niin vaikea tarkastaa ne valot ennen liikkeellelähtöä. Itse ainakin sen verran harvakseltaan pelailen kärryjen kanssa, että ihan perusrutiinina vilkaisisin toimiiko se auton töpseli vielä ja missä hapessa lamput on jne.

Luulisi uudempien autojen vielä huutavan ja herjaavankin jos jotkut valot pimeenä?
 
Viimeksi tänään sai taas ihastella kärryä, jossa takavalo vilkutti oikealle kun auto kärryineen lähti vasemmalle:smoke:

En kyllä voi ymmärtää miten voi olla niin vaikea tarkastaa ne valot ennen liikkeellelähtöä. Itse ainakin sen verran harvakseltaan pelailen kärryjen kanssa, että ihan perusrutiinina vilkaisisin toimiiko se auton töpseli vielä ja missä hapessa lamput on jne.

Luulisi uudempien autojen vielä huutavan ja herjaavankin jos jotkut valot pimeenä?


Kuten tuossa aiemmin sanottiin ei kait se tarkistaminen olekkaan mahdotonta. Mitä siinä tekee jos se juuri ostettu sohva pitää kotiin saada ja vuokrakärryn valot ei toimi. Toki vastuullinen jättäisi sohvan kauppaan, mutta todellisuudessa taitaa suurin osa kuitenkin sen sohvan kotiinsa haluavan.
 
Kuten tuossa aiemmin sanottiin ei kait se tarkistaminen olekkaan mahdotonta. Mitä siinä tekee jos se juuri ostettu sohva pitää kotiin saada ja vuokrakärryn valot ei toimi. Toki vastuullinen jättäisi sohvan kauppaan, mutta todellisuudessa taitaa suurin osa kuitenkin sen sohvan kotiinsa haluavan.
Juuri näin. Epärealistisen naiivia kuvitella, että kukaan jättäisi keikan ajamatta sen vuoksi, että lainakärryn valoissa on jotain vikaa.
 
Jos auton ja kärryn vilkut menee ristiin, niin siinä ei oo kyse kuin töpselin väärin päin asentamisesta. Ehkä tämän verran voisi kuitenkin tarkistaa?
 
Jos auton ja kärryn vilkut menee ristiin, niin siinä ei oo kyse kuin töpselin väärin päin asentamisesta. Ehkä tämän verran voisi kuitenkin tarkistaa?
Toki, jos oikeasti on onnistunut löytämään sellaisen kombon, jossa liittimen saa kytkettyä väärinpäin. Itse en ole sellaista koskaan tavannut.

Kyllä ne viat tulevat pääsääntöisesti sieltä kärryn johdotuksista ja/tai prakaavasta maadoituksesta.
 
Viimeksi muokattu:
Toki, jos oikeasti on onnistunut löytämään sellaisen kombon, jossa liittimen saa kytkettyä väärinpäin. Itse en ole sellaista koskaan tavannut.
Meillä ainakin vanhassa kärryssä on tuommoinen liitin, ja eipä tuota vilkkujen vastapuolista toimintaa selitä oikein mikään muu, kuin ristiinkytkentä.
 
Meillä ainakin vanhassa kärryssä on tuommoinen liitin, ja eipä tuota vilkkujen vastapuolista toimintaa selitä oikein mikään muu, kuin ristiinkytkentä.
Millainen liitin teillä siis on? Se liitinhän on suunniteltu sellaiseksi, ettei se käy väärinpäin.

Ja siis kyllähän ne valot voivat sekoilla tuolla tavalla vaikka ihan maadoitusongelmienkin vuoksi. Kytkentöjäkin on vuosien varrella ollut muutamia hieman erilaisia. Ja sitten kun niitä on tuunailtu kaiken maailman puuhastelijoiden toimesta, niin vain taivas on rajana sille mikä on rikki ja missä.
 
Meillä ainakin vanhassa kärryssä on tuommoinen liitin, ja eipä tuota vilkkujen vastapuolista toimintaa selitä oikein mikään muu, kuin ristiinkytkentä.

Ristiinkytkentä kyllä, mutta ihan peräkärryn omissa sähköissä jonkun ranen jäljiltä tuollaisen aiheuttaa. Molemmissa töpseleissä, sekä uudessä että vanhassa vilkut on sellaisissa pinneissä, että niitä on mahdoton saada vilkkumaan ristiin samanaikaisesti vaikka sen jostain syystä saisi laitettu mihin tahansa asentoon.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
266 710
Viestejä
4 619 275
Jäsenet
75 897
Uusin jäsen
Dansuboi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom