Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Sanos muuta. Hidastaa tietenkään ei passaa kun käy itsetunnon päälle vissiin.

Ja sitten vielä joustavuutta liikenteeseen vaaditaan.
Ottamatta sen enempää kantaa siihen, mitä tuossa tilanteessa olisi järkevintä tehdä, niin kyllä minä suurin kusipää -hatun annan tuolle pienestä raosta eteen tuikkaavalle.

Aivan turhan usein tulee vastaan näitä, joiden on tosiaan pakko kiihdyttää kauhealla kyydillä kiihdytyskaistan päähän kaikkien eteen, ja sitten nappaavat vauhdista 15km/h pois ja jäävät köröttelemään siihen.

Kaistanvaihtaja väistää, ja jos normaalissa liikennetilanteessa nopeusrajoituksen mukaan ajava väistettävä joutuu jarrulle tämän takia menemään, niin kaistanvaihto ei ole mennyt sääntöjen mukaan.
 
Ottamatta sen enempää kantaa siihen, mitä tuossa tilanteessa olisi järkevintä tehdä, niin kyllä minä suurin kusipää -hatun annan tuolle pienestä raosta eteen tuikkaavalle.
Joo, ei sekään oikein ole, mutta ihan samalle tasolle minä nostan kaikki itseriittoiset autoilijat, jotka päättävät mitä muut saavat tai eivät saa tehdä.
 
Sanos muuta. Hidastaa tietenkään ei passaa kun käy itsetunnon päälle vissiin.

Ja sitten vielä joustavuutta liikenteeseen vaaditaan.
Niin, mä oon ohittaja tuossa, ei se oikealta ohittaja? Minä hidastan ja teen tilaa kaistanvaihtajalle? Oikealla jos kirii rinnalle niin voi mennä taakse tai jäädä oikealle.

On kyllä mielenkiintoinen käsitys liikennesäännöistä monella täällä.

Päin nyt ei ajeta mutta on se jumalauta jos paskaa saa siitä niskaan että ajoi liikennesääntöjen mukaan ohituskaistalla eikä alkanut tekemään tilaa kaistanvaihtajalle.

Samaten sitten varmaan nekin on kaikki totaalisia mulkkuja jotka ei anna tilaa rampista liittyjälle (joskin itse kyllä annan monesti tilaa rampista tulijalle, mutta en kilometri ennen ramppia)
 
Ottamatta sen enempää kantaa siihen, mitä tuossa tilanteessa olisi järkevintä tehdä, niin kyllä minä suurin kusipää -hatun annan tuolle pienestä raosta eteen tuikkaavalle.

Aivan turhan usein tulee vastaan näitä, joiden on tosiaan pakko kiihdyttää kauhealla kyydillä kiihdytyskaistan päähän kaikkien eteen, ja sitten nappaavat vauhdista 15km/h pois ja jäävät köröttelemään siihen.

Kaistanvaihtaja väistää, ja jos normaalissa liikennetilanteessa nopeusrajoituksen mukaan ajava väistettävä joutuu jarrulle tämän takia menemään, niin kaistanvaihto ei ole mennyt sääntöjen mukaan.
Niin, anna änkeilijälle tilaa (eli mun tapauksessa oikealta ohittava) niin varmasti tekee saman uudelleenkin.

Siinä vois moottoritiellä vasemmalla takana ajavakin alkaa ihmettelemään jos yhtäkkiä vetää vauhdin pois että joku pääsee oikealta ohi.
 
Niin, anna änkeilijälle tilaa (eli mun tapauksessa oikealta ohittava) niin varmasti tekee saman uudelleenkin.

Siinä vois moottoritiellä vasemmalla takana ajavakin alkaa ihmettelemään jos yhtäkkiä vetää vauhdin pois että joku pääsee oikealta ohi.
Olennaista kommenteissasi oli se, että vartavasten sanoit estäväsi sen -->
...painan hieman kaasua ja tukin tuon raon. Oikealta ohittajan verenpaine yleensä lienee myös sillä tasolla, että perseilyn mahdollisuus edessä on varsin suuri, mikäli tuollaisen tapauksen sinne päästää.
Tuon perusteella koet, että olet oikeutettu päättämään mitä muut saavat tai eivät saa tehdä liikenteessä ja perustelet omat perseilysi sillä. Näetkö nyt mikä tuossa ajatusmallissa ahdistaa?

Kannattaa keskittyä omaan ajamiseen ja antaa viranomaisten huolehtia rangaistusten langettamisesta ja opettamisesta.
 
Niin, anna änkeilijälle tilaa (eli mun tapauksessa oikealta ohittava) niin varmasti tekee saman uudelleenkin.

Siinä vois moottoritiellä vasemmalla takana ajavakin alkaa ihmettelemään jos yhtäkkiä vetää vauhdin pois että joku pääsee oikealta ohi.
Juu. Kun tarpeeksi kouluttaa muita liikenteessä niin kyllä ne oppii. Ja sähän sanoit ettet nähny peileistä kenenkään tulevan takaa ja yhtäkkiä se auto olikin oikeella kaistalla vetämässä ohi? Aikamoista venkoilua. Sun kannattais vaan hyväksyä tappios ja miettiä niitä omia tekemisiäs muiden arvioinnin sijaan.
 
Ja lisäksi se turvaväli oli aivan liian pieni kun se kerran oli vain kahden auton mittainen.
 
Ja lisäksi se turvaväli oli aivan liian pieni kun se kerran oli vain kahden auton mittainen.
Tässä varmaan puhuttiin tilanteesta, jossa oikealla kaistalla joku on parin auton mitan edessä kun tätä ohittaa vasenta kaistaa, ja sitten joku työntyy tuosta välistä vasemmalle kaistalle eteen.
 
Tässä varmaan puhuttiin tilanteesta, jossa oikealla kaistalla joku on parin auton mitan edessä kun tätä ohittaa vasenta kaistaa, ja sitten joku työntyy tuosta välistä vasemmalle kaistalle eteen.
No aiempien viestien perusteella se väli oli jotain 10-20m ja reilun valotolpan välin verran. Tuokin muuttunut sitä mukaan kun on omiin selityksiin sopinut.
 
Tässä varmaan puhuttiin tilanteesta, jossa oikealla kaistalla joku on parin auton mitan edessä kun tätä ohittaa vasenta kaistaa, ja sitten joku työntyy tuosta välistä vasemmalle kaistalle eteen.
Ei, kyllä tuossa viitattiin siihen että Bapsulla oli parin auton väli edessä ajavaan ja tämä toinen meinasi oikealta tulla siihen väliin, ja tämä oikealta tullut tuli takaapäin.
 
Juu. Kun tarpeeksi kouluttaa muita liikenteessä niin kyllä ne oppii. Ja sähän sanoit ettet nähny peileistä kenenkään tulevan takaa ja yhtäkkiä se auto olikin oikeella kaistalla vetämässä ohi? Aikamoista venkoilua. Sun kannattais vaan hyväksyä tappios ja miettiä niitä omia tekemisiäs muiden arvioinnin sijaan.
Ja sää voisit jättää kokonaan siteraamatta kun ei ole mitään järkevää sanottavaa ja ainoa mitä kykenet sanomaan on, että olen kusipää. Tämä tuli kyllä selväksi jo.

Tuo boldattukin kohta pariin otteeseen mainittu, mutta kun ei osaa lukea niin... eli satoi vettä ja näkyvyys oli rajoitettu tämän takia aikalailla. Näin kyllä bemarin ilmaantuvan taakse (ohituskaistalle siirryttäessä ko. autoa ei näkynyt), mutta olin jo niin lähellä ohitettavaa, että en ryhdy tilaa tekemään jos matkaa pakuun on ~10m. Sinä varmaan väistät?

Ja lisäksi se turvaväli oli aivan liian pieni kun se kerran oli vain kahden auton mittainen.
Se parin auton mitta oli oikealla kaistalla ajavaan...

No aiempien viestien perusteella se väli oli jotain 10-20m ja reilun valotolpan välin verran. Tuokin muuttunut sitä mukaan kun on omiin selityksiin sopinut.
Luetun ymmärtäminen. Miten monta kertaa tästä pitää sanoa. Ekassa viestissä oli nollavika, kirjoitusaika selittänee sen. En harrasta kenenkään kontissa ajelua kuten esimerkiksi tämä oikealta ohittelija harrasteli.

Puolella ihmisistä kuten sullakin menee sekaisin nyt väli edellä ajavaan vs. väli ohitettavaan.

Ei, kyllä tuossa viitattiin siihen että Bapsulla oli parin auton väli edessä ajavaan ja tämä toinen meinasi oikealta tulla siihen väliin, ja tämä oikealta tullut tuli takaapäin.
Jaa missä? Mulla oli 100-200m väliä edellä ajavaan, lähempänä 100m. Se parin auton mentävä reikä oli minun ja ohitettavan välillä.
 
Olennaista kommenteissasi oli se, että vartavasten sanoit estäväsi sen -->

Tuon perusteella koet, että olet oikeutettu päättämään mitä muut saavat tai eivät saa tehdä liikenteessä ja perustelet omat perseilysi sillä. Näetkö nyt mikä tuossa ajatusmallissa ahdistaa?

Kannattaa keskittyä omaan ajamiseen ja antaa viranomaisten huolehtia rangaistusten langettamisesta ja opettamisesta.
Jaa tämä jäikin äskeisestä viestistä...

En. Vasemmalla kaistalla lienee tarkoitus ohittaa? Vasemman kaistan käyttötarkoitus on ohittaa oikealla ajavat eikä alkaa jarruttelemaan ja miettimään survooko joku tuolta vai ei. Eihän sitä pääsisi mihinkään jos jäät jokaisen perän kohdalle odottelemaan jospa se liittyy eteen tai ei.

Se että jostain välistä mahtuu menemään autolla 115kmh vauhdissa ei tarkoita että siitä voi mennä autolla.

Oletko itse tyytyväinen jos joku kiilaa metrin päähän eteen moottoritiellä ja vielä oikealta? Jos en olisi aiemmin pistänyt väliä kiinni niin änkeäminen olisi ollut todennäköistä ja tämän jälkeen saa seisoa jarrulla. Ei tuommoisesta raosta mahdu toista häiritsemättä vaihtamaan kaistaa tuommoisessa vauhdissa.
 
Jaa tämä jäikin äskeisestä viestistä...

En. Vasemmalla kaistalla lienee tarkoitus ohittaa? Vasemman kaistan käyttötarkoitus on ohittaa oikealla ajavat eikä alkaa jarruttelemaan ja miettimään survooko joku tuolta vai ei. Eihän sitä pääsisi mihinkään jos jäät jokaisen perän kohdalle odottelemaan jospa se liittyy eteen tai ei.
Sulla on ikävä tapa kertoa ensin jotain ja sitten kun sitä kritisoidaan, niin alatkin väittämään että olit tekemässä jotain muuta tai tarkoitit sanomisellasi ihan eri asiaa. Etäisyydetkin vaihtelevat vähäpn väliä ihan sen mukaan kuinka pahasti olet puhunut itsesi pussiin.

Sanoit ihan selvästi ensin, että mieluummin "painat kaasua ja ajat raon tukkoon", kuin annat tilaa. Nyt se rako meneekin sitten umpeen normaalin ohittamisen vuoksi. Kumpi se nyt sitten oli? Ja paljonko sitä etäisyyttä oli ja mihin autoihin?

Oletko itse tyytyväinen jos joku kiilaa metrin päähän eteen moottoritiellä ja vielä oikealta? Jos en olisi aiemmin pistänyt väliä kiinni niin änkeäminen olisi ollut todennäköistä ja tämän jälkeen saa seisoa jarrulla. Ei tuommoisesta raosta mahdu toista häiritsemättä vaihtamaan kaistaa tuommoisessa vauhdissa.
En olisi varmaankaan tyytyväinen, mutta en ala siltikään opettamaan muita liikenteessä, enkä varsinkaan tahallaan kiihdyttämään/jarruttamaan, jotta saisin estettyä muiden tekemisiä.
 
Oikealta jos ohittelee niin kannattaa ottaa huomioon että vasemmalla ajava ajaa omalla kaistallaan ja saa myös painaa sitä kaasua.
Kyllä, mutta ei 115km/h vauhdissa saa kutistaa rakoa alle 29m (<- sakotusraja "virallinen" turvaväli n. 87m) edellä olevaa autoon

Minä ainakin koen riskaabelimmaksi päästää jonkun parin auton mentävästä reijästä metrin päähän eteen ajamaan kuin että painan hieman kaasua ja tukin tuon raon. Oikealta ohittajan verenpaine yleensä lienee myös sillä tasolla, että perseilyn mahdollisuus edessä on varsin suuri, mikäli tuollaisen tapauksen sinne päästää.
Jos vas. kaistaa ajava supistaa autonsa välin edellä olevaan on esim. 15m tai alle ja sillä oikealta ohittavalla on vauhtia vaikka 125km/h ja hänellä tulee sillä oikealla kaistalla ajavan auton perä vastaan. Se 125km/h (35m/s) ajava (kenties ärsyyntynyt kuljettaja, tai ei huomaan vasemalla raon umpeen laittajaa) on valintojen/arvausten edessä.
- Hän joutuu arvaamaan (jos siis edes huomasi kuolleessa kulmassa olevaa) mitä se vasemmalla oleva tekee. Jos molemmat jarruttaa => oikealla oleva ajautuu oikealla olevan auton perään.

Ohittaja "verenpaine korkealla" saattaa päättää... en aja tuon syyttömän edessäni olevan perään, vaan otan tuon vasemmalla olevan "opettajan" mukaan.
Aikaa on lopussa ehkä 1-2 sekuntia tehdä se päätös. On siis aivan järjetöntä riskin ottoa laittaa kiihdyttämällä rako kiinni.

Ikävintähän tuossa on, että sivulliset saattavat joutua mukaan ketjukolariin ja osalliset jäädä henkiin loppuelämänsä ajan halvautuneina.
On tää jauhaminen kyllä aika hauskaa jo... kolmatta viikkoako tätä jauhetaan täällä?
Kyse valitettava yleisestä ongelmasta, samat ongelmat esiintyvät ajoittain kun moottori- yms. teille liitytään. Todella vaarallista "Hevosen leikkiä" tuo raon kiinni laitto.
 
Eiköhän tuo vänkääminen ja pilkunviilaus alkaisi sitten riittää, kun keskustelu ei selvästikään tunnu etenevän yhtään mihinkään. Kaikkien näkemys asiasta vaikuttaisi tulleen jo varsin selväksi.
 
@Juha Kokkonen saako mode näkyviin threadiin postanneiden käyttäjien nimet top-5 niin nähtäisiin kuka täällä on hattuuntunut eniten? Uskomatonta minäminäminä-luupäisyyttä on kyllä toisinaan havaittavissa ketjussa :kahvi:
 
Oli kyllä aamulla todella hankalaa autoilijoilla. Odottelin polkupyörän selässä suojatien edessä kolmen auton jonoa, ja kaikki vuorollaan pysähtyivät suojatien eteen viittilöimään että "mene vaan vastakkaisesta suunnasta tulevien autojen eteen". Sitten kun nämä autot olivat menneet, pysähtyi vielä vastakkaisesta suunnasta yksi auto. Mikä perkele niissä liikennesäännöissä on niin hankalaa? Jos ensimmäiset autot olisivat menneet reippaasti pois alta, olisin todennäköisesti päässyt yli laittamatta edes jalkaa maahan. Nyt meni valehtelematta kokonainen minuutti.
 
Menee ehkä vähän ohi aiheen, valoristeysten suunnittelu (tai kai sielläkin kanssa-autoilijoita suunnittelemassa, välillä ei kyllä uskoisi).

Risteykset joissa kevyenliikenteenväylällä on painonappi ja silti kuitenkin vaihtuvat syklin mukana vihreäksi vaikka ei nappia olisi painettu, miksi ihmeessä?

Toinen on risteykset joissa on yöaikaan säädetty valot niin että kun liikennettä ei ole niin autoilijoille palaa punaiset joka suunnasta ja kävelijöille vihreät.
 
@Juha Kokkonen saako mode näkyviin threadiin postanneiden käyttäjien nimet top-5 niin nähtäisiin kuka täällä on hattuuntunut eniten? Uskomatonta minäminäminä-luupäisyyttä on kyllä toisinaan havaittavissa ketjussa :kahvi:
Mitä ajat takaa? Meinaatko että jos jollakin on paljon postauksia ketjussa, niin tämä on automaattisesti erityisen vittuuntunut ihminen?

Ei muuten, mutta sillä perusteella on aika turha vetää johtopäätöksiä, kun täällä on helkutisti postauksia samoilta käyttäjiltä vastauksina muiden käyttäjien kirjoituksiin ja keskustelua liikennesäännöistä jne.
 
Osittain juurikin näin, kyllä sieltä varmasti ne vakioahdistuneet bongaa itse kukin.

Ihmetyttää vaan, miten samoja tyyppejä joutuu aina idioottikuskien vääryyksien kohteeksi. Ehkä korjattavaa voi näillä henkilöillä olla omassakin mentaliteetissa?
 
Menee ehkä vähän ohi aiheen, valoristeysten suunnittelu (tai kai sielläkin kanssa-autoilijoita suunnittelemassa, välillä ei kyllä uskoisi).

Risteykset joissa kevyenliikenteenväylällä on painonappi ja silti kuitenkin vaihtuvat syklin mukana vihreäksi vaikka ei nappia olisi painettu, miksi ihmeessä?
Otetaanpa järki käteen. Jos saapuu kävellen tai pyörällä risteykseen siten, että itselle pitäisi syklin mukaan palaa vihreät, mutta nappia ei ole painettu ja palaisi punaiset. Tällöin pitäisi 1. mennä todennäköisesti vasempaan laitaan painamaan nappia 2. palata takaisin oikeaan laitaan odottamaan koko valosykli ennen kuin pääsisi yli.
Toinen on risteykset joissa on yöaikaan säädetty valot niin että kun liikennettä ei ole niin autoilijoille palaa punaiset joka suunnasta ja kävelijöille vihreät.
Näinhän niiden pitääkin toimia. Ajorataa autolla kulkevat tunnistetaan automaattisesti ja valot vaihtuu vihreiksi. Jalankulkijoille ja pyöräilijöille taas on valmiiksi vihreät valot, koska ajoissa toimivia napittomia tunnistimia ei ole.
 
Sulla on ikävä tapa kertoa ensin jotain ja sitten kun sitä kritisoidaan, niin alatkin väittämään että olit tekemässä jotain muuta tai tarkoitit sanomisellasi ihan eri asiaa. Etäisyydetkin vaihtelevat vähäpn väliä ihan sen mukaan kuinka pahasti olet puhunut itsesi pussiin.

Sanoit ihan selvästi ensin, että mieluummin "painat kaasua ja ajat raon tukkoon", kuin annat tilaa. Nyt se rako meneekin sitten umpeen normaalin ohittamisen vuoksi. Kumpi se nyt sitten oli? Ja paljonko sitä etäisyyttä oli ja mihin autoihin?


En olisi varmaankaan tyytyväinen, mutta en ala siltikään opettamaan muita liikenteessä, enkä varsinkaan tahallaan kiihdyttämään/jarruttamaan, jotta saisin estettyä muiden tekemisiä.
Juu eiköhän tästä vänkääminen riitä jo niinkun Juhakin sanoi.

En voi mitään sille että puolet porukasta täällä (et sinä) ei osaa ymmärtää lukemaansa tai ymmärtää väärin.

Alusta asti asiaa seuranneet saattavat olla kärryllä.

Sanotaan nyt vielä: välin vetäminen umpeen = ohitus, mikä on sen vasemman kaistan tarkoitus. En jäänyt rinnalle tukkimaan/pussittamaan.

Tää varmaan riittää tästä aiheesta. Jos ei vielä ollut usko mennyt suomalaisten ymmärrykseen liikenteestä niin nyt on mennyt.
 
Otetaanpa järki käteen. Jos saapuu kävellen tai pyörällä risteykseen siten, että itselle pitäisi syklin mukaan palaa vihreät, mutta nappia ei ole painettu ja palaisi punaiset. Tällöin pitäisi 1. mennä todennäköisesti vasempaan laitaan painamaan nappia 2. palata takaisin oikeaan laitaan odottamaan koko valosykli ennen kuin pääsisi yli.

Näinhän niiden pitääkin toimia. Ajorataa autolla kulkevat tunnistetaan automaattisesti ja valot vaihtuu vihreiksi. Jalankulkijoille ja pyöräilijöille taas on valmiiksi vihreät valot, koska ajoissa toimivia napittomia tunnistimia ei ole.

Mutta mikä se napin idea sitten on? Itsellä työmatkalla risteys jossa käännyn oikealle nuolivalolla napillisen suojatien yli. Aina saa sen 10s odotella kauemmin kun suojatie käy vihreällä ennen nuolen syttymistä vaikka nappia ei ole painettu.

Toiseen kohtaan toki ok jos valot ehtivät vaihtua hyvissä ajoin vihreäksi. Tullut vaan jonkin verran vastaan risteyksiä jossa tunnistus ja valojen vaihtuminen kestää niin kauan että joutuu pysähtymään.
 
Mutta mikä se napin idea sitten on? Itsellä työmatkalla risteys jossa käännyn oikealle nuolivalolla napillisen suojatien yli. Aina saa sen 10s odotella kauemmin kun suojatie käy vihreällä ennen nuolen syttymistä vaikka nappia ei ole painettu.

Toiseen kohtaan toki ok jos valot ehtivät vaihtua hyvissä ajoin vihreäksi. Tullut vaan jonkin verran vastaan risteyksiä jossa tunnistus ja valojen vaihtuminen kestää niin kauan että joutuu pysähtymään.

Kaikki noista napeista ei edes toimi, on laitettu sinne jotta odottelu tuntuisi lyhyemmältä niinkuin hissien "sulje ovet" nappikin. :)

Se vasta hauskaa onkin sitten seurata kun osa kuskeista väläyttelee pitkiä kun on noita valoja jossa induktiosilmukka on liian lähellä tolppaa tai pitkä viive ja valot ei reagoi ihan tarpeeksi nopeasti. Tulee siinäkin ihmisille parempi olo vaikkei mihinkään vaikuta. :D
 
Kaikki noista napeista ei edes toimi, on laitettu sinne jotta odottelu tuntuisi lyhyemmältä niinkuin hissien "sulje ovet" nappikin. :)

Kyllä noi "sulje ovet" napit on yleensä toimineet jos sellainen vaan on asennettu. Jostain kumman syystä eivät noita suomessa tykkää asentaa.
 
Kaikki noista napeista ei edes toimi, on laitettu sinne jotta odottelu tuntuisi lyhyemmältä niinkuin hissien "sulje ovet" nappikin. :)

Se vasta hauskaa onkin sitten seurata kun osa kuskeista väläyttelee pitkiä kun on noita valoja jossa induktiosilmukka on liian lähellä tolppaa tai pitkä viive ja valot ei reagoi ihan tarpeeksi nopeasti. Tulee siinäkin ihmisille parempi olo vaikkei mihinkään vaikuta. :D
Jotenkin itsestäkin tuntunut että niillä napeilla ei juuri virkaa ole.

Tampereella muutamat valot myös tekevät sitä että kun se harva autoilija yöllä lähenee liikennevaloa niin menee punaselle (vaikkei kukaan paina nappia/ole tulossa risteykseen pl. tämä auto. Kun sitten auto on pysähtynyt niin valo vihertyy jälleen ja pysyy vaikka seuraavat 10min vihreänä.

Tullut joskus parvekkeelta pällisteltyä noita valoja.
 
Noita nappeja jotka automaattisesti aktivoituvat tiettyinä aikoina tosiaan on ja homman idea on se, että ruuhkaisina aikoina koko risteys toimii "järjestyksessä" jolloin jalankulkijat saavat vakiosyklin ja muuten nappia joutuu painamaan saadakseen vihreät.
 
[offtopic]

Kyllä noi "sulje ovet" napit on yleensä toimineet jos sellainen vaan on asennettu. Jostain kumman syystä eivät noita suomessa tykkää asentaa.

Otis Gen2ssa (joka on suomen yleisimpiä hissejä 90-luvulla rakennettuissa taloissa, ja muutenkin toiminnaltaan todella hidas) se "sulje ovet"-nappi on ainakin pelkkää bluffia.

[/offtopic]
 
Otetaanpa järki käteen. Jos saapuu kävellen tai pyörällä risteykseen siten, että itselle pitäisi syklin mukaan palaa vihreät, mutta nappia ei ole painettu ja palaisi punaiset. Tällöin pitäisi 1. mennä todennäköisesti vasempaan laitaan painamaan nappia 2. palata takaisin oikeaan laitaan odottamaan koko valosykli ennen kuin pääsisi yli.
Onhan tuossa ideaa, että tehdään kevyen liikenteen kulkemista vaivattomammaksi, mutta toisaalta samalla tulee turhia päästöjä, kun joudutaan pysähtelemään punaisiin valoihin väistämään olemattomia jalankulkijoita. No, aika marginaalinen osa noista tulevat lisäpäästöt varmastikin on.

Mutta nuo painonapithan eivät joka paikassa ruuhka-aikoina edes tee mitään, toimivat lähinnä ilta/yöaikaan. Tämä juurikin siksi, että tasainen sykli valojen toiminnassa pysyy yllä. Ja näissä painonappipaikoissa liikennevalot myös käsittääkseni "suosivat" autoliikennettä, eli jalankulkijoille on yöllä oletusarvoisesti punainen, mutta nappia painamalla se vaihtuu nopeasti vihreäksi.

Kaikkein ärsyttävintä on, kun jalankulkija painaa nappia ja kävelee sitten päin punaisia heti ensimmäisen tilaisuuden tullen. Sitten pysähdytään odottelemaan sitä jalankulkijaa, joka onkin jo ylittänyt tien :confused:
 
@Tzit joo tuo painaminen ja punasia päin kävely kyllä ärsyttää, mut toisaalta monessa paikassa missä esim poikittainen ajorata ylitetään jalankulkijoiden valoilla voi olla kuitenkin sen verran liikennettä, että jalankulkija ei voi vaan ootella väliä kävellä punasiin ja painaa nappia mut sit väli sattuukin tulemaan. Pienemmällä liikenteellä toki jos aikoo kävellä punasia päin niin jättää sit napin painamatta.
 
Totta tuokin, ja oikeastaan jalankulkijoiden liikennevaloista olen sitä mieltä, että vihreän pitäisi tarkoittaa vapaata kulkua, ja punaisen vain varoittaa mahdollisesta liikenteestä, jota jalankulkijan tulee väistää. Eli ei suoraan kieltää tien ylitystä. Tuntuu se yhtälailla kävellessä typerältä seistä tyhjän tien varressa, kun autoille palaa vihreä valo toista minuuttia eikä ketään näy missään.

Toisaalta tähänkin yhteiskuntaan mahtuu niin monenlaista tallaajaa, ettei kaikille voida antaa sitä harkintavaltaa päättä itse, onko turvallista ylittää katu tai voiko sen tehdä häiritsemättä muuta liikennettä.
 
Totta tuokin, ja oikeastaan jalankulkijoiden liikennevaloista olen sitä mieltä, että vihreän pitäisi tarkoittaa vapaata kulkua, ja punaisen vain varoittaa mahdollisesta liikenteestä, jota jalankulkijan tulee väistää. Eli ei suoraan kieltää tien ylitystä. Tuntuu se yhtälailla kävellessä typerältä seistä tyhjän tien varressa, kun autoille palaa vihreä valo toista minuuttia eikä ketään näy missään.

Toisaalta tähänkin yhteiskuntaan mahtuu niin monenlaista tallaajaa, ettei kaikille voida antaa sitä harkintavaltaa päättä itse, onko turvallista ylittää katu tai voiko sen tehdä häiritsemättä muuta liikennettä.
Jeps, siksi toi valo käytännössä toimiikin kuten kuvailit eli ne jotka eivät jaksa odottaa ja osaavat arvioida lähestyvän liikenteen voivat mennä punaisia päin. Heikomman asemmassa kevyt liikenne kuitenkin aiheuttaa itselleen suuren vaaran verrattuna moottoriliikenteeseen, joten en paheksu sitä jos kävellen tai polkupyörällä varovaisuutta noudattaen mennään punaisia päin kunhan sillä ei vihreällä kulkevaa liikennettä häiritä. Eriäviä mielipiteitä varmasti on.
 
Eilen Kehä 1:llä ajellessa edellä ajava painoi jarrut pohjaan ja pysäytti auton niin rajusti, että hätäjarrutusjärjestelmä aktivoitui (hätävilkut alkoi vilkkua). Tuli niin puskista tämä päätös, että en tätä manööveriä ensin tajunnut edes mahdolliseksi, vaan luulin ajajan vain hiljentävän jarrulla. Totuus valkeni kun hätävilkut alkoi vilkkua ja sain juuri ja juuri jarrutettua ja väistettyä keskimmäiselle kaistalle. Vasen kaista oli meitä kahta lukuunottamatta tyhjä ja oikealla kaistalla oli jonoa siten, että tämä minun edellä ajava oli jonon viimeisen rinnalla.

Jäi kyllä vähän hämmästyttämään, että mikä saa tekemään päätöksen pysäyttää auto jarruttamalla ns. täysiä keskelle Kehä 1 vasenta kaistaa. Olisin ymmärtänyt jos rauhallisesti hidastamalla siirrytään pientareelle vilkku/hätävilkut päällä.
 
Eilen Kehä 1:llä ajellessa edellä ajava painoi jarrut pohjaan ja pysäytti auton niin rajusti, että hätäjarrutusjärjestelmä aktivoitui (hätävilkut alkoi vilkkua). Tuli niin puskista tämä päätös, että en tätä manööveriä ensin tajunnut edes mahdolliseksi, vaan luulin ajajan vain hiljentävän jarrulla. Totuus valkeni kun hätävilkut alkoi vilkkua ja sain juuri ja juuri jarrutettua ja väistettyä keskimmäiselle kaistalle. Vasen kaista oli meitä kahta lukuunottamatta tyhjä ja oikealla kaistalla oli jonoa siten, että tämä minun edellä ajava oli jonon viimeisen rinnalla.

Jäi kyllä vähän hämmästyttämään, että mikä saa tekemään päätöksen pysäyttää auto jarruttamalla ns. täysiä keskelle Kehä 1 vasenta kaistaa. Olisin ymmärtänyt jos rauhallisesti hidastamalla siirrytään pientareelle vilkku/hätävilkut päällä.

Selkeästi perinteisen "sun oma vika" roustauksen paikka :D

Ajoitko niin lähellä ettei edelläajavan läpi nähnyt mahdollisia edelläajavan eteen pyrkiviä? Jarrutteleehan jotkut kissojenkin tai vataavien takia, tai naapurikaistalla tapahtuvan sivuliikkeen pelästyttäminä. Jos vasen kaista muuten oli tyhjä niin ei tuokaan olisi ollut mikään tilanne väliä pitäessä.

Oikeasti toki vaikea arvioida tilannetta näkemättä ja vajaalla kuvauksella autojen välisistä etäisyyksistä, mutta kuulostaa siltä että luultavasti olit jättänyt turhan pienen turvavälin ilman syytä.
 
Selkeästi perinteisen "sun oma vika" roustauksen paikka :D

Ajoitko niin lähellä ettei edelläajavan läpi nähnyt mahdollisia edelläajavan eteen pyrkiviä? Jarrutteleehan jotkut kissojenkin tai vataavien takia, tai naapurikaistalla tapahtuvan sivuliikkeen pelästyttäminä. Jos vasen kaista muuten oli tyhjä niin ei tuokaan olisi ollut mikään tilanne väliä pitäessä.

Oikeasti toki vaikea arvioida tilannetta näkemättä ja vajaalla kuvauksella autojen välisistä etäisyyksistä, mutta kuulostaa siltä että luultavasti olit jättänyt turhan pienen turvavälin ilman syytä.

Kyllä asia on fakta, että hänen edellä ei ollu ketään ja keskikaistaltakaan ei puskenut ketään päälle. Sen takiahan toiminta pistikin hämmentämään suuresti. Ajelin adaptiivisen vakkarin turvin, eli sanotaanko, että turvaväli oli VAG:n sertifioima :D En tiedä kuinka usein olet äkkijarrutuksia tehnyt, mutta siinä alkaa pidempikin turvaväli äkkiä sulaa, kun edellä ajava lyö jarrut pohjaan! Ja tosiaan en itse alkanut heti jarruttaa, koska en olisi ikipäivänä olettanut, että edellä ajava lyö jarrut pohjaan. Toki tilanteesta olisi selvinnyt ilman adrenaliinia, jos olisi ollut kristallipalo ja satametriä turvaväliä ja ajaa mentaliteetilla "mitä vain voi tapahtua".
 
Toi lähiristeys on just semmoinen, että ihan turha edes painaa sitä nappia, kun näkee yli 500m päähän tuleeko sieltä autoja vai ei. Joskus painoin ja saa aika hullun kauan odottaa ylitystä, voi kyllä olla jotenkin "optimoimaton" valosykli vielä, kun vasta ilmestyneiden ratikkaraiteiden myötä tehtiin osin uusiksi.

Autollakin saa odottaa vuoroaan todella kauan vaikka ns. pääväylällä ei kulje ainuttakaan autoa. Joskus öisin palaa joka suunnassa punainen omituisen kauan vaikka ketään ei näy missään. Ei ihme että taksarit usein painaa punaisilla läpi.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä asia on fakta, että hänen edellä ei ollu ketään ja keskikaistaltakaan ei puskenut ketään päälle. Sen takiahan toiminta pistikin hämmentämään suuresti. Ajelin adaptiivisen vakkarin turvin, eli sanotaanko, että turvaväli oli VAG:n sertifioima :D En tiedä kuinka usein olet äkkijarrutuksia tehnyt, mutta siinä alkaa pidempikin turvaväli äkkiä sulaa, kun edellä ajava lyö jarrut pohjaan! Ja tosiaan en itse alkanut heti jarruttaa, koska en olisi ikipäivänä olettanut, että edellä ajava lyö jarrut pohjaan. Toki tilanteesta olisi selvinnyt ilman adrenaliinia, jos olisi ollut kristallipalo ja satametriä turvaväliä ja ajaa mentaliteetilla "mitä vain voi tapahtua".

Itse olen työn merkeissä tehnyt noita tuhansia eri vauhdeissa ja kyllähän se väli äkkiä katoaa. Suljetuilla alueilla on tehty turvaväli/reaktioaikatestejä myös lähempänä 200 mittarissa. Tuon takia se 5 sekunnin minimiturvavälisuositus on taajaman ulkopuolella kun mitä vain voi tapahtua. Itseä on häirinnyt noissa adaptiivisisa vakkareissa juurikin tuo että ne ajattaa autoa aivan liian lähellä edelleolevaa maksimisäädöilläkin.
 
Itse olen työn merkeissä tehnyt noita tuhansia eri vauhdeissa ja kyllähän se väli äkkiä katoaa. Suljetuilla alueilla on tehty turvaväli/reaktioaikatestejä myös lähempänä 200 mittarissa. Tuon takia se 5 sekunnin minimiturvavälisuositus on taajaman ulkopuolella kun mitä vain voi tapahtua. Itseä on häirinnyt noissa adaptiivisisa vakkareissa juurikin tuo että ne ajattaa autoa aivan liian lähellä edelleolevaa maksimisäädöilläkin.

Joo eihän se tosiaan ole ihan kaikkien suositusten mukainen turvaväli, mitä adaptiivinen vakkari pitää. Toki voisi ajatella, että tietokone on niin nopea reagoimaan, että turvaväliä voisi pienentää sen vuoksi, mutta eipä tuo VAG:n toteutus manuaalilootalla ainakaan osaa pysähtyä. Enivei olipa turvaväli mitä tahansa, ei tuo edellä ajavan pysäytys mun mielestä ihan fiksu ollut ja ärsytti sen verran, että piti päästä avautumaan :D Pääasia toki ettei sattunut mitään kellekään.
 
Toinen on risteykset joissa on yöaikaan säädetty valot niin että kun liikennettä ei ole niin autoilijoille palaa punaiset joka suunnasta ja kävelijöille vihreät.
Sitten on vielä sellaisia valoja, joissa ei ole edes risteävää kevyttä liikennettä, ja perusasentona on autoilijoille joka suuntaan punainen - päivälläkin. Toimii, jos risteykseen saapuva liikenne on lähes samansuuruinen joka suunnasta, jolloin keskimääräinen odotteluaika voi lyhentyä. Mutta esimerkiksi Kempeleessä Vihiluodon kohdalla liikenne on suurinpiirtein suhteessa 98% Lentokentäntiellä liikkuvia ja 2% sivusta tulevia. Ei ole mitään järkeä varata sivutieltä tuleville hieman nopeampaa vihreää, kun päätietä pitkin menee huomattavasti enemmän autoja. Joskus valo vaihtuu Lentokentäntietä ajavalle punaiseksi, vaikkei sivuteiltä ole tulossa ketään. Juuri, kun ehtii hidastaa ja melkein pysähtyä, valo vaihtuu takaisin vihreäksi.

Olisiko jollakin tieinsinöörillä antaa vastaus miksei selvästi liikennöidymmällä tiellä voi palaa vihreä, ja sivutieltä tuleville vuoro tulee silmukoista? Turvallisuus? Psykologinen vaikutus, että joskus valo ei olekaan vihreä vaikka yleensä on?
 
Itse olen työn merkeissä tehnyt noita tuhansia eri vauhdeissa ja kyllähän se väli äkkiä katoaa. Suljetuilla alueilla on tehty turvaväli/reaktioaikatestejä myös lähempänä 200 mittarissa. Tuon takia se 5 sekunnin minimiturvavälisuositus on taajaman ulkopuolella kun mitä vain voi tapahtua. Itseä on häirinnyt noissa adaptiivisisa vakkareissa juurikin tuo että ne ajattaa autoa aivan liian lähellä edelleolevaa maksimisäädöilläkin.
Onhan tuossa se, että se tietokone reagoi nopeammin kuin ihminen eli kerkee pysähtymään pienemmälläkin turvavälillä. Se reaktioaika on kuitenkin iso osuus siitä suositellusta turvavälistä. Nykyajan autolla ja renkailla se itse jarrutusmatka on aika lyhyt.

Toki ei se adaptiivinen vakkari välttämättä noin oikeasti toimi (kuten jpo:kin kertoi).
 
Enivei olipa turvaväli mitä tahansa, ei tuo edellä ajavan pysäytys mun mielestä ihan fiksu ollut ja ärsytti sen verran, että piti päästä avautumaan :D Pääasia toki ettei sattunut mitään kellekään.
Ja taitaa tuo olla lainvastaistakin. Liikenteen vaarantamista se on, jos moottoritiellä iskee ilman syytä jarrut pohjaan.
 
Näinhän niiden pitääkin toimia. Ajorataa autolla kulkevat tunnistetaan automaattisesti ja valot vaihtuu vihreiksi. Jalankulkijoille ja pyöräilijöille taas on valmiiksi vihreät valot, koska ajoissa toimivia napittomia tunnistimia ei ole.

Aikanaan mopolla ajaessa ärsytti suunnattomasti noin toimivat valot. Tunnistimet kun ei mopoa tunnistaneet. Vaihtoehdot oli joko ajaa päin punaisia tai odottaa että taakse tulee auto...
 
Se mikä ärsyttää suunnattomasti muissa autoilijoissa on täydellinen liikennesääntöjen unohtaminen kauppojen parkkialueilla. 99% ei pysähdy STOP- merkkien kohdalla, lähes kukaan ei väistä oikealta tulevaa jne jne...
 
Totta tuokin, ja oikeastaan jalankulkijoiden liikennevaloista olen sitä mieltä, että vihreän pitäisi tarkoittaa vapaata kulkua, ja punaisen vain varoittaa mahdollisesta liikenteestä, jota jalankulkijan tulee väistää. Eli ei suoraan kieltää tien ylitystä. Tuntuu se yhtälailla kävellessä typerältä seistä tyhjän tien varressa, kun autoille palaa vihreä valo toista minuuttia eikä ketään näy missään.

Toisaalta tähänkin yhteiskuntaan mahtuu niin monenlaista tallaajaa, ettei kaikille voida antaa sitä harkintavaltaa päättä itse, onko turvallista ylittää katu tai voiko sen tehdä häiritsemättä muuta liikennettä.
Niin tuolla tapaa olen itsekin punaiset sisäistänyt. Käytännössä varmaan yli puolet risteyksistä tulee ylitettyä punasilla ja säästö matka ajassa ainakin tampereella lasketaan kaksinumeroisissa minuuteissa.

Mutta sakothan siitä teoriassa saa jos maijan nähdessä käppäilee päin punaisia, eli täysin laitonta toimintaa.
 
Ihan täysi kaaoshan siitä tulisi jos ei olisi sitä mahdollista sakon uhkaa punaisia päin kävelijöille. Nyt jos kaikenlaiset sankarit kulkee suoraan autojen eteen luottaen vaan siihen että kyllä ne autot pysähtyy. Liukkailla keleillä varsinkin aiheuttaa todella paljon vaaratilanteita.
 
Eilen Kehä 1:llä ajellessa edellä ajava painoi jarrut pohjaan ja pysäytti auton niin rajusti, että hätäjarrutusjärjestelmä aktivoitui (hätävilkut alkoi vilkkua). Tuli niin puskista tämä päätös, että en tätä manööveriä ensin tajunnut edes mahdolliseksi, vaan luulin ajajan vain hiljentävän jarrulla. Totuus valkeni kun hätävilkut alkoi vilkkua ja sain juuri ja juuri jarrutettua ja väistettyä keskimmäiselle kaistalle. Vasen kaista oli meitä kahta lukuunottamatta tyhjä ja oikealla kaistalla oli jonoa siten, että tämä minun edellä ajava oli jonon viimeisen rinnalla.

Jäi kyllä vähän hämmästyttämään, että mikä saa tekemään päätöksen pysäyttää auto jarruttamalla ns. täysiä keskelle Kehä 1 vasenta kaistaa. Olisin ymmärtänyt jos rauhallisesti hidastamalla siirrytään pientareelle vilkku/hätävilkut päällä.

Tuli mieleen, että olisiko voinut olla automaattisen hätäjarrutuksen virheellinen toiminta. Eikä kuski välttämättä tajua oikeaa toimintaa yllättävässä tilanteessa.
 
Tuli mieleen, että olisiko voinut olla automaattisen hätäjarrutuksen virheellinen toiminta. Eikä kuski välttämättä tajua oikeaa toimintaa yllättävässä tilanteessa.

Yhden kuskin kanssa juttelin vasta joka oli parkkeerannut autonsa tku-hki motarilla toissavuonna volvon takakonttiin 120km/h vauhdeissa. Siellä oli volvon kuski ihmetellyt miksi auto teki täysjarrutuksen vauhdista, mutta ilmeisesti hieman jo kilometrejä nähneen volvon hätäjarrutsydeemit ei enää ollut priimaa. Tuossakin oltiin alle suositusturvavälin liikenteessä.
 
Hemmetisti näkee peräkärryjä missä ei toimi valot kunnolla. Mahtaako poliisiakaan kiinnostaa? Kiva maantienopeudessa seistä jarrulla kun edellä ajava kärrynvetäjä pysähtyy tielle ilman mitään infoa takana tuleville.
 
Hemmetisti näkee peräkärryjä missä ei toimi valot kunnolla. Mahtaako poliisiakaan kiinnostaa? Kiva maantienopeudessa seistä jarrulla kun edellä ajava kärrynvetäjä pysähtyy tielle ilman mitään infoa takana tuleville.

Ja huolestuttavavn usein näkee kärryjä joissa suuntavilkut näyttää vastakkaiseen suuntaan vetoauton kanssa :bored:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 182
Viestejä
4 485 135
Jäsenet
74 179
Uusin jäsen
Flere-Imsaho

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom