Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Tampereella on saatu raitiotien kiskoja jo paikoitellen valmiiksi. Hervannassa kiskot menevät kiertoliittymässä suoraan keskeltä läpi. Reunakivi siis poistettu keskisaareekkeesta kiskojen kohdalta molemmin puolin. Nyt kun kyseiseen liikenneympyrään tulee risteävää katua pitkin, saa varoa autoilijoita jotka ajavat kiskoja pitkin suoraan ympyrästä läpi kolmiosta ja kiertoliittymän merkistä välittämättä. Tai sitten tekevät 90 asteen käännöksen vasemmalle keskisaarekkeesta poistuessa. Viimeksi näin teki kaksi sankaria autossa, jonka kyljissä luki POLIISI. Pojan kanssa tuumattiin, että ilmeisesti kiskot on taottu Minecraftissa ja käytetty väärää lumousta. Koska muut selitykset ovat vieläkin naurettavampia.
Oon itte kans kattellu niitä Insinöörinkadun pylpyröitä ja odotellut, että koska näkee tuota.
Poliisin kanssa toki on vähän se, että "tehkää niin me kuin sanotaan, eikä niin me tehdään".

Eihän tässä ole enää kahtakaan vuotta, kun kiskoilla alkaa liikehtiä haittamateriaalia siirtelevä laitos, "rasse"ksi nimetty kiskoilla liikkuva ihmiskuljetin.
Ihmisillä on hyvin aikaa tottua kiskoihin ilman uhkia. :lol:
 
Oon itte kans kattellu niitä Insinöörinkadun pylpyröitä ja odotellut, että koska näkee tuota.
Poliisin kanssa toki on vähän se, että "tehkää niin me kuin sanotaan, eikä niin me tehdään".

Eihän tässä ole enää kahtakaan vuotta, kun kiskoilla alkaa liikehtiä haittamateriaalia siirtelevä laitos, "rasse"ksi nimetty kiskoilla liikkuva ihmiskuljetin.
Ihmisillä on hyvin aikaa tottua kiskoihin ilman uhkia. :lol:
Paikallisen väestön ajotaitoa kun muutaman vuoden katsellut niin voi vaan odottaa koska kolahtaa ratikan ja auton välillä kun nykyäänkin homma ihan tarpeeksi haasteellista.

Hyvähän niitä kiskoja pitkin on kruisailla.
 
Paikallisen väestön ajotaitoa kun muutaman vuoden katsellut niin voi vaan odottaa koska kolahtaa ratikan ja auton välillä kun nykyäänkin homma ihan tarpeeksi haasteellista.

Hyvähän niitä kiskoja pitkin on kruisailla.
Meinaatko että Tampereella on jotenkin erityisen tumpeloa kuskia?

Nämä ovat kyllä huvittavia yleistyksiä.
 
No kyllä siellä on.

Osasyy sille miksi muutin sieltä pois.
Älä nyt viitsi. Typerää väittää, että jotenkin taikaiskusta huonot kuljettajat olisivat kollektiivisesti päättäneet keskittyä asumaan jonnekin tietylle alueelle. Tällaisia vääristyneitä kuvitelmia kuulee aina silloin tällöin ties minkä kaupungin/alueen kohdalla, mutta ei niillä Esson baarin juttujen tasoa merkittävämpää faktapohjaa ole koskaan.

Tästä aiheesta näin jonkun uutisartikkelinkin vähän aikaa sitten, mutta en nyt kännykällä onnistunut löytämään sitä tähän hätään.
 
Meinaatko että Tampereella on jotenkin erityisen tumpeloa kuskia?

Nämä ovat kyllä huvittavia yleistyksiä.
Kyllä Tampereella vaan tuntuu monelle olevan ajaminen olevan vaikeampaa kuin Hämeenlinnassa. Tampereella toki enempi väkeä liikenteessä jatkuvasti... ja PK-seudulla varmaan pakko osata edes jotenkin ajaa ettei kolise (tämä varmaan iso vitsi monen mielestä).

Mutta ihan oikeassa sikäli olet, eiköhän niitä ajotaidottomia ole yhtälailla jokapaikassa, mutta sääntöjen määrän ja väkimäärän noustessa alkaa korostumaan sitten, että kuka osaa ja kuka ei.
 
Kyllä Tampereella vaan tuntuu monelle olevan ajaminen olevan vaikeampaa kuin Hämeenlinnassa. Tampereella toki enempi väkeä liikenteessä jatkuvasti... ja PK-seudulla varmaan pakko osata edes jotenkin ajaa ettei kolise (tämä varmaan iso vitsi monen mielestä).

Mutta ihan oikeassa sikäli olet, eiköhän niitä ajotaidottomia ole yhtälailla jokapaikassa, mutta sääntöjen määrän ja väkimäärän noustessa alkaa korostumaan sitten, että kuka osaa ja kuka ei.
Niin, siitä "tunteestahan" noissa olettamuksissa lähinnä juuri on kyse. Ihan varmasti sitä tumpeloa on liikkeellä yhtä tasaisesti ympäri Suomen, mutta jostain syystä jotkut kuvittelevat omien havaintojensa koskettavan vain juuri sitä aluetta missä itse liikkuvat ja muualla kaikki on mukamas autuaasti paremmin. Kai tämä joku "kaupunki x mainittu, torilla tavataan" -tyyppinen ilmiö on tämäkin.

Ja siis toki aina suuremmissa kaupungeissa esiintyy liikennemäärän kasvaessa ja monimutkaisempien sääntöjen ja kaistajärjestelyiden vallitessa enemmän ongelmatilanteita kuin jossakin pikkukaupungissa, mutta ei se suoranaisesti tarkoita, että siellä olisi suhteessa yhtään enempää huonoja kuskeja kuin jossakin muualla.
 
Paljon kun on tullut ajeltua eri kaupungeissa, niin kuskeissa kaupunkien välillä ei välttämättä ole taidollisia eroja, mutta asenteissa ja liikennekulttuureissa on paljonkin. Esim. Turussa jos pitää ”ruuhkassa” vaihtaa kaistaa, niin vilkun vaikutus on lähinnä välin vetäminen lopullisesti kiinni. Helsingissä taas tilaa yleensä löytyy, yllättävänkin helposti. Sujuvuus menee oman egon edelle. Tämäkään ei ole koko totuus, myös kellonaika vaikuttaa. Ruuhka-aikaan ”ammattilaiset”
asialla pl. jotkut ylilyönnit, keskipäivällä paljon kuuro-sokeita kauppakasseja, jotka paskovat kaiken mahdollisen...
 
Paljon kun on tullut ajeltua eri kaupungeissa, niin kuskeissa kaupunkien välillä ei välttämättä ole taidollisia eroja, mutta asenteissa ja liikennekulttuureissa on paljonkin. Esim. Turussa jos pitää ”ruuhkassa” vaihtaa kaistaa, niin vilkun vaikutus on lähinnä välin vetäminen lopullisesti kiinni. Helsingissä taas tilaa yleensä löytyy, yllättävänkin helposti. Sujuvuus menee oman egon edelle. Tämäkään ei ole koko totuus, myös kellonaika vaikuttaa. Ruuhka-aikaan ”ammattilaiset”
asialla pl. jotkut ylilyönnit, keskipäivällä paljon kuuro-sokeita kauppakasseja, jotka paskovat kaiken mahdollisen...

Tuossa on jännä juttu kun monesti tuon kuulee, mutta itse tunnun aina saavan tilaa lähes välittömästi turussa kun vilkun laittaa päälle. Kai sekin vaikuttaa miten sijoittaa oman auton kulkemaan suhteessa toisen kaistan vauhteihin/autojen sijainteihin + ehkä vähemmän provosoiva automerkkikin auttaa.
 
Ei tämä nyt vaaratilanteita pääse aiheuttamaan, kun on turvavälit kunnossa. Mutta varsinkin näin keväisin ärsyttää kyllä uivelot, jotka unohtavat ihan kokonaan miten väistämiset menevät. Kotimatkalla edessä mennyt mazdailija veti kahteen eri kertaan täyspysäytyksen, jotta pyöräilijä pääsisi sujuvasti tien yli. Kummallakin kerralla pyöräilijä selkeästi hidasti että autot pääsisivät edeltä. Onko tästä seuraava kehitysvaihe sitten se, että nämä rupeavat päästämään autojakin kolmion takaa varmuuden vuoksi edeltä, kivahan se on olla kohtelias.
 
Tuossa on jännä juttu kun monesti tuon kuulee, mutta itse tunnun aina saavan tilaa lähes välittömästi turussa kun vilkun laittaa päälle. Kai sekin vaikuttaa miten sijoittaa oman auton kulkemaan suhteessa toisen kaistan vauhteihin/autojen sijainteihin + ehkä vähemmän provosoiva automerkkikin auttaa.
Kai sen oman ajotavan ja automerkin pitäisi sit vaikuttaa myös muualla, jos niillä olisi merkitystä? Kyllä sen tuskallisen hyvin vaan huomaa, kun molemmissa kaupungeissa paljon suhaa, että "vittu mun eteen et tule" meininki vaikuttaa Turussa (ja monissa muissakin paikoissa tämän ketjun perusteella) aika vahvasti. Voi olla, että pientä riippuvuutta on sen suhteen, missä päin Turkua ajelee. Naantalin pikatiellä ja siitä keskustaan päin on tullut nähtyä kovimmat "kaasutukset", kun on vedetty väliä urakalla kiinni.
 
Liikenteessä todellakin näkee aivan liikaa autoilijoita joilla ei ole enää riittävät taidot sujuvaan liikenteeseen. Nopeus heiluu 60-100 väliä ilman mitään syytä. Eipä noille mitään itse voi tehdä. Suurin osa on joko vanhoja ja/tai kokemattomia (naisia) ratin takana.

Mutta sitten useampikaistaiset moottoritiet. Jatkuvasti siellä mennään rinta rinnan ja tukitaan ohituskaista. Toki se mökkiläinen hidasta kaistaa ajava on pakotettu kuskaamaan venettään tai peräkärryään naurettavan hidasta 80km/h, mutta kun sinä lähdet tuosta tai muista etanoista ohi niin älä jumalauta jää siihen rinnalle ajamaan samaa nopeutta vartiksi!!
Sinne taakse kertyy aivan helvetinmoinen jono ja kun ihmiset pumppaavat tuon seurauksena jarrua 120 nopeudesta, niin muutaman sadan metrin päässä jono lähes pysähtyy.

Ja en minä sieltä jonon perältä asialle mitään voi. Eli muistakaa, jonon toinen auto aiheuttaa ruuhkan ja on vastuussa ohjeistaa tätä kusimulkkua suorittamaan ohitus ja palaamaan omalle hitaalle kaistalleen. En kannata perseessä roikkumista tai muutakaan vaarallista, mutta jotain elehdintää ja liikehdintää se jonon toinen auto voisi tehdä että nopean kaistan tulppa tajuaisi katsoa taustapeiliinsä että takana on 10000 autoa ja hänen edessään ei ristin sielua niin pitkälle kun silmä kantaa. Itse yleensä vatkaan kaistan vasemman reunan ja keskiviivan väliä jos vaikka autoni keula pilkahtaisi sieltä jommasta kummasta sivupeilistä sille puusilmälle. Joskus tulee valoja vilkautettua, jos mennään todella hitaasti.
 
Liikenne tuntuu taas kevään tullen olevan täynnä perseessä roikkujia, minä-itse-kusipäitä kiilauksineen, kaistanvaihtojen blokkaajia, pussittajia jne. jne. Oikein vitutti käydä asioilla autolla, kun olen töihin päässyt jo pari viikkoa pyörällä. Vois myydä koko koslan pois. Vituttaa ajaminen tuolla niin paljon.
 
Ärsytin jotain audi-kuskia ilmeisesti aivan kauhean kamalasti. Ohitin vakkari päällä kaksi kaistaa samaan suuntaan omaavalla tiellä hitaampaa ajaen suurinta sallittua GPS:n mukaan. Nopeusero oli aluksi arviolta 15 km/h, mutta tietysti ohitettavalla kuin huomaamatta painuu jalka kohti lattiaa, ja nopeusero kutistui olemattomiin.

Sillä välin audi, joka oli siihen mennessä ajellut ihan sopivan välimatkan päässä perässäni kymmeniä kilometrejä, oli onnistunut liimautumaa puskuriini kiinni. Painoin hieman kaasua ohituksen loppuun saattamiseksi ja palattuani takaisin oikealle kaistalle audi paineli tuhatta ja sataa ohitseni. Muutaman sadan metrin päähän päästyään kiire loppui ja audi palasi eteeni ajamaan GPS:n mukaan 2 km/h alle suurimman sallitun.

Mikä lie kohtaus tuli kun ohitus ei tapahtunutkaan talla pohjassa.
 
Ärsytin jotain audi-kuskia ilmeisesti aivan kauhean kamalasti. Ohitin vakkari päällä kaksi kaistaa samaan suuntaan omaavalla tiellä hitaampaa ajaen suurinta sallittua GPS:n mukaan. Nopeusero oli aluksi arviolta 15 km/h, mutta tietysti ohitettavalla kuin huomaamatta painuu jalka kohti lattiaa, ja nopeusero kutistui olemattomiin.

Sillä välin audi, joka oli siihen mennessä ajellut ihan sopivan välimatkan päässä perässäni kymmeniä kilometrejä, oli onnistunut liimautumaa puskuriini kiinni. Painoin hieman kaasua ohituksen loppuun saattamiseksi ja palattuani takaisin oikealle kaistalle audi paineli tuhatta ja sataa ohitseni. Muutaman sadan metrin päähän päästyään kiire loppui ja audi palasi eteeni ajamaan GPS:n mukaan 2 km/h alle suurimman sallitun.

Mikä lie kohtaus tuli kun ohitus ei tapahtunutkaan talla pohjassa.
Ei se aina tarvitse edes mitään kohtausta. Voi olla että audimies halusi vaan ajaa itse jonon ensimmäisenä, ettei tarvitse säätää vakkaria muiden mukaan (olettaen ettei ollut adaptiivista käytössä). Tosin silloin olisi olettanut, että nopeus olisi ollut ohituksen jälkeen edes hieman korkeampi, mutta mistäs näistä aina tietää.
 
Ei se aina tarvitse edes mitään kohtausta. Voi olla että audimies halusi vaan ajaa itse jonon ensimmäisenä, ettei tarvitse säätää vakkaria muiden mukaan (olettaen ettei ollut adaptiivista käytössä). Tosin silloin olisi olettanut, että nopeus olisi ollut ohituksen jälkeen edes hieman korkeampi, mutta mistäs näistä aina tietää.
Tarkennetaan nyt vielä sen verran, ettei mitään jonoa ollut. Oli kolme autoa: minä, audi ja ohitettava. Loput tielläliikkujat olivat kaukana edessä tai takana. Ohituksia matkan aikana oli aiemmin muutamia, ja aina audi pysyi takanani.

Jäi vahvasti sellainen kuva, että olisi ollut menohaluja kun mennään ohi tättärää, ja ohitusaikeeni ilman nopeuden nostoa aiheuttivat närää.
 
Tarkennetaan nyt vielä sen verran, ettei mitään jonoa ollut. Oli kolme autoa: minä, audi ja ohitettava. Loput tielläliikkujat olivat kaukana edessä tai takana. Ohituksia matkan aikana oli aiemmin muutamia, ja aina audi pysyi takanani.

Jäi vahvasti sellainen kuva, että olisi ollut menohaluja kun mennään ohi tättärää, ja ohitusaikeeni ilman nopeuden nostoa aiheuttivat närää.
Tietämättä tilannetta tarkemmin, saatat hyvinkin olla oikeassa, mutta sen verran vielä tarkennan, että kaksi autoa peräkkäin = jono. Lyhyt jono, mutta kuitenkin. Eikä se nyt ihan ennenkuulumatonta ole, jos joku haluaa ajaa ohi, jotta ei tarvitse ajaa koko aikaa toisen perässä, varsinkin jos tämän toisen nopeus tai muut toimet eivät ihan vastaa omia näkemyksiä.
 
On taas parina päivänä tuo kolmion merkitys unohtunut joiltakin.

Eilen iltapäivällä töistä ajellessa pari spandexia ajeli ajoradalla vaikka vieressä pyörätie. No ei tämä mitään, mutta kääntyivät kolmion takaa antamatta mitään suuntamerkkiä tai katsomatta tuleeko autoja (tuli, mutta kerkesi hiljentää).

Tänään aamulla viiden jälkeen ajelin töihin niin täysperä tuli oikealta kolmion takaa suoraan eteen. Varmaan kuvitteli että käännyn kun kaksi edessä ajanutta kääntyi oikealle. Onneksi oli taajamavauhti niin en päätynyt vaunun alle.
Pari täysperää kanssa tullut alle hiljattain... luulisi että osaavat väistää ja sen nyt vielä ymmärtää jos joutuu vähän kaasua nostamaan kun tuommoinen kampeaa tielle, tai ympyrässä joskus pysähtymään kun peräkärry ei kerkeä alta pois mutta pari vähän tiukempaakin tilannetta ollut.
 
Ysitiellä käyty ja päivän suoritus oli A4 diudi joka ajeli ensin rekan perseessä kiinni ~10km 100kmh alueella, tämä rekka kääntyi pois, matkavauhti jatkui samana, eli vajaa 90km/h. Itse olin toisena jonossa ja takana varmaan 50 autoa. Kerran sai jo melkein 100km/h kelattua vauhtia mutta sitten hyytyi taas. Onneksi ohituskaista on keksitty. Hohhoijaa.

Tuosta kun Antti mainitsi, että Audi kuroi heti eron kiinni kun alkoi ohittamaan, samaa on huomattu täälläkin. Kumma homma kun oikealla kaistalla väli pysyy ja vasemmalla tullaan metrin päähän. Kun olen ohittanut ja palaan vasemmalle niin eipä sitten tultukaan ohi...

Paras oli jokunen viikko sitten transsportteri moottoritiellä.

Näin jo kaukaa, että ajeli oikealla 90km/h luokkaa, meni vasemmalle, ajoi varmaan ~130 (100 rajoitus)etäisyyden lisääntymisestä päätellen ja ohitti muutaman auton. Tän jälkeen jarru pohjaan ja takaisin kiilaten kahden auton väliin (takana ajanut joutui jarruttelemaan) ajamaan sitä vajaata satasta. Kun olin ohittanut kys. sankarin ja olin jo pitkällä edellä ohittamassa toisen auton kanssa paria rekkaa niin tämä nousee taas ohituskaistalle, kuroo tuon varmaan ~200m+ raon kiinni, ajaa perseeseen kiinni ja alkaa vilkuttelemaan valoja, vaikka ohituksen kestäminen ei edes ollut minusta kiinni.

Kaista vapautui niin syötin vähän pölyä tälle ja kiskaisin eroa, palasin oikealle itse ja näin kun tämä meni sen minun edellä ajelleen auton taakse ajamaan. Voi vaan miettiä mitä järkeä mahtaa olla herran ajotavassa. Sen nyt voi vielä ymmärtää että ajaa oikealla hitaampaa, mutta miksi ohituskaistalla pitää sitten ajaa päiväsakkoluokan ylinopeutta... luulisi ihan sen lain mukaisen vauhdin riittävän ohitteluun.
 
Tamperelaisena voin yhtyä näkemykseen, että Tampereella on suhteettoman paljon paskoja kuskeja. Melkein joka aamu töihin ajellessa näen vähintään yhden tumpelon tukkimassa muuta liikennettä tavalla tai toisella. Varsinkin liikenneympyrät tuntuvat olevan käsittämättömän vaikeita ymmärtää.

Kaahareita sen sijaan näkee aika vähän. Voi toki tuo ajankohtakin vaikuttaa kun "ruuhkassa" pitkälti ajelen.
 
Eipä olekaan hetkeen tullut nähtyä tällaista: Volvo oli keksinyt pysähtyä keskelle risteystä odottamaan, että punainen toistovalo muuttui vihreäksi. Sattumalta sivusuunnista ei tullut ketään, joten tällä kertaa liikenne ei päässyt häiriintymään.
 
Tamperelaisena voin yhtyä näkemykseen, että Tampereella on suhteettoman paljon paskoja kuskeja. Melkein joka aamu töihin ajellessa näen vähintään yhden tumpelon tukkimassa muuta liikennettä tavalla tai toisella. Varsinkin liikenneympyrät tuntuvat olevan käsittämättömän vaikeita ymmärtää.

Kaahareita sen sijaan näkee aika vähän. Voi toki tuo ajankohtakin vaikuttaa kun "ruuhkassa" pitkälti ajelen.
Täällä Oulussa homma toimii paremminkin niin päin, että mitä tihkeämpi aamu/iltapäiväruuhka, sitä raivokkaampi kaahaus on käynnissä. Klassinen esimerkki tästä on Kuusamontie, jossa aamuruuhkassa on täysi kilvanajo joka arkipäivä. Sakotusrajallakin ajavat jäävät auttamatta jalkoihin. Tuoreena uutuutena lisättynä väli Poikkimaantiensilta - Ratiotie - Parkkisenkankaantie, jolla mennään sentteriä näyttäen ohi rajoituksen mukaan ajavista. Tämä huolimatta siitä, että tuo Raitotien jatke on tätä nykyä yksi todennäköisimmistä paikoista koko kaupungissa kohdata poliisipartio.
 
En tiedä kuuluisiko kuitenkin tyhmät ihmiset - ketjuun.

Vantaalaiselta Milalta, 16, varoitus liikenteeseen – kaahaileva autoilija meinasi kaataa skootterin ja haukkui vielä päälle

16 vuotias teinityttö päätti alkaa kouluttamaan autoilijaa, koska teinitytön mielestä kohdassa ei olisi saanut ohittaa

Siis tytön raivon aiheutti ohituskieltomerkki, joka ei kylläkään koske kaksipyöräisiä moottorikäyttöisiä ajoneuvoja kuten mopoa, skootteria tai sivuvaunutonta moottoripyörää.


"Juolan mukaan tiellä alkoi juuri ohituskieltoalue. Muuten hän olisi ajanut tien reunaan ja hidastanut, kuten hän aina normaalisti tekee."

"Väläyttelin jarruvaloja, jotta hän ymmärtäisi antaa vähän tilaa, kun vielä ei voi ohittaa."

Ja sitten itketään iltalehtiin kun tuollainen käytös suututti autoilijan niin, että ihan suullisesti nuhteli tyttöä.
 
En tiedä kuuluisiko kuitenkin tyhmät ihmiset - ketjuun.

Vantaalaiselta Milalta, 16, varoitus liikenteeseen – kaahaileva autoilija meinasi kaataa skootterin ja haukkui vielä päälle

16 vuotias teinityttö päätti alkaa kouluttamaan autoilijaa, koska teinitytön mielestä kohdassa ei olisi saanut ohittaa

Siis tytön raivon aiheutti ohituskieltomerkki, joka ei kylläkään koske kaksipyöräisiä moottorikäyttöisiä ajoneuvoja kuten mopoa, skootteria tai sivuvaunutonta moottoripyörää.


"Juolan mukaan tiellä alkoi juuri ohituskieltoalue. Muuten hän olisi ajanut tien reunaan ja hidastanut, kuten hän aina normaalisti tekee."

"Väläyttelin jarruvaloja, jotta hän ymmärtäisi antaa vähän tilaa, kun vielä ei voi ohittaa."

Ja sitten itketään iltalehtiin kun tuollainen käytös suututti autoilijan niin, että ihan suullisesti nuhteli tyttöä.
Kyllähän se kovasti väärin on, jos liikenteessä joutuu pelkäämään autoilijoita tai muita kulkijoita.
 
Kyllähän se kovasti väärin on, jos liikenteessä joutuu pelkäämään autoilijoita tai muita kulkijoita.
Provosoituminen on harvoin oikea ratkaisu, ja asiaton huutelu lapsellista autoilijalta mutta onhan tuo nyt aika noloa, että ensit itse provosoidut ”kouluttamaan” autoilijaa, ja kun tämä provosoituu takaisin itketään iltapäivälehdelle, joka ei sekään huomaa tarkistaa sen vertaa liikennesääntöjä, että ymmärtäisi tytön olleen ensin väärässä kun lähti estelemään ohitusta.

Eikä ohituskielto muutenkaan tarkoitta sitä, että pitää lähteä leikkimään wannabepoliisia ja peittelemään mahdollisia rikkeen tekijöitä.

Keltaisen viivan ylitys liian keskellä ajavaa mopoa ohittaessa nyt menee samaan kategoriaan kuin se, että ohitat motarilla oikealta kun joku tukkii vasemman kaistan ”kouluttaakseen” takana olevaa. Ei ehkä lain kirjaimen mukaista, mutta ihan ymmärrettävää.

Riehuminen on sitten typerää, toki tiedä sitten paljonko värikynää kertomuksessa on. Toki aikuiselta pitäisi voida odottaa enemmän.

Summa summarum, hölmöjä on aina liikenteessä, mutta kun kaksi sellaista kohtaa niin tulos on jotain tällaista.

Näitä omia kuviteltuja sääntöjä kouluttavia näkee aina silloin tällöin kyllä muutenkin.
T-risteys + etuajo-oikeutetun liikenteen suunta kilvet tuntuu eritoten olevan joillekin vaikeita. Lähimarketin lähistöllä on tuollainen, ja säännöllisesti siellä joku tööttäilee ”eteen kääntyvälle”, vaikka eteen kääntyvillä etuajo-oikeus ja tööttääjällä kolmio.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä kuuluisiko kuitenkin tyhmät ihmiset - ketjuun.

Vantaalaiselta Milalta, 16, varoitus liikenteeseen – kaahaileva autoilija meinasi kaataa skootterin ja haukkui vielä päälle

16 vuotias teinityttö päätti alkaa kouluttamaan autoilijaa, koska teinitytön mielestä kohdassa ei olisi saanut ohittaa

Siis tytön raivon aiheutti ohituskieltomerkki, joka ei kylläkään koske kaksipyöräisiä moottorikäyttöisiä ajoneuvoja kuten mopoa, skootteria tai sivuvaunutonta moottoripyörää.


"Juolan mukaan tiellä alkoi juuri ohituskieltoalue. Muuten hän olisi ajanut tien reunaan ja hidastanut, kuten hän aina normaalisti tekee."

"Väläyttelin jarruvaloja, jotta hän ymmärtäisi antaa vähän tilaa, kun vielä ei voi ohittaa."

Ja sitten itketään iltalehtiin kun tuollainen käytös suututti autoilijan niin, että ihan suullisesti nuhteli tyttöä.
Mitenkäs se ohitus ohituskieltoalueella, jossa on poikkeuksetta myös keltainen sulkuviiva, onnistuu yhtäaikaisesti sulkuviivaa ylittämättä ja riittävästi tilaa antaen, vaikka mopoilija olisi aivan tien oikeassa reunassa? Sille ohituskiellolle lienee myös jokin syy, kuten olematon näkyvyys. Sepä vasta olisi mukavaa jäädä mopollaan vastapalloon lentävän nokkakolariromun alle.

Minulle on ainakin armeijan hitaampia ajoneuvoja ajellessa opetettu, että jos tiellä on sellainen paikka, jossa ohitus ei voi sujua turvallisesti, ei kannata yrittääkään tehdä tilaa yllyttämään ohittamista, vaan ajetaan keskellä kaistaa ja annetaan sillä viesti, että nyt ei kuule kantsis.
 
Viimeksi muokattu:
Mitenkäs se ohitus ohituskieltoalueella, jossa on poikkeuksetta myös keltainen sulkuviiva, onnistuu yhtäaikaisesti sulkuviivaa ylittämättä ja riittävästi tilaa antaen, vaikka mopoilija olisi aivan tien oikeassa reunassa? Sille ohituskiellolle lienee myös jokin syy, kuten olematon näkyvyys. Sepä vasta olisi mukavaa jäädä mopollaan vastapalloon lentävän nokkakolariromun alle.

Minulle on ainakin armeijan hitaampia ajoneuvoja ajellessa opetettu, että jos tiellä on sellainen paikka, jossa ohitus ei voi sujua turvallisesti, ei kannata yrittääkään tehdä tilaa yllyttämään ohittamista, vaan ajetaan keskellä kaistaa ja annetaan sillä viesti, että nyt ei kuule kantsis.

Sama niille mopoilijoille opetetaan autokoulussa, alle 50km/h rajoituksella pitää ajaa keskellä kaistaa ja yli sen siirrytään reunaan(jos tämä luo riittävän tilan autoille turvallisiin ohituksiin) ja pientareelle jos sitä on riittävästi yksijaksoisesti ettei tule jatkuvia sivusiirtymiä. Risteysalueella ei saa ohittaa jokatapauksessa vaikka olisikin mopo vaan edessä.

Myös se että jos joku ajaa aivan liian lähellä perässä opetetaan yhtenä mahdollisena tapana hoitamaan jarruvalojen väläytyksillä, välillä vaan taakse osuu se äärimmäinen idiootti jonka kiire ajaa kaiken muun yli, varsinkin järjenkäytön.
 
En tiedä kuuluisiko kuitenkin tyhmät ihmiset - ketjuun.

Vantaalaiselta Milalta, 16, varoitus liikenteeseen – kaahaileva autoilija meinasi kaataa skootterin ja haukkui vielä päälle

16 vuotias teinityttö päätti alkaa kouluttamaan autoilijaa, koska teinitytön mielestä kohdassa ei olisi saanut ohittaa

Siis tytön raivon aiheutti ohituskieltomerkki, joka ei kylläkään koske kaksipyöräisiä moottorikäyttöisiä ajoneuvoja kuten mopoa, skootteria tai sivuvaunutonta moottoripyörää.


"Juolan mukaan tiellä alkoi juuri ohituskieltoalue. Muuten hän olisi ajanut tien reunaan ja hidastanut, kuten hän aina normaalisti tekee."

"Väläyttelin jarruvaloja, jotta hän ymmärtäisi antaa vähän tilaa, kun vielä ei voi ohittaa."

Ja sitten itketään iltalehtiin kun tuollainen käytös suututti autoilijan niin, että ihan suullisesti nuhteli tyttöä.
Jo se että pitää 50-alueella reikäpäisesti päästä skootterista ohi heti kun vähänkään mahdollista kertoo ihan riittävän paljon tuon autoilijan henkisistä kyvyistä. Valitettavan paljon näitä uuvatteja tuolla saa vapaasti riehua.
 


siinä yksi teiden sankari

Liekkö voorttikuskin mielestä liian kauan tupeksittu kaistan vaihtoa. Olisi kamera-auton pitänyt tuosta ohitettavasta viedä etupuskuri niin olisi vortikuski ollut tyytyväinen. Lienee myös tyypillinen kuski joka ohittelee vielä ennen poistumisrappia ja "paniikki" iskee että kohta mennään ohi. Helpommalla ois päässy kun olisi jo hyvissä ajoin mennyt oikealle kaistalle niin sieltä olisi pääsyt asiallisesti rampille. Nyt ajansäästö tuossakin oli 1-2s luokkaa (pl. jarruttelu).
 
Mitenkäs se ohitus ohituskieltoalueella, jossa on poikkeuksetta myös keltainen sulkuviiva, onnistuu yhtäaikaisesti sulkuviivaa ylittämättä ja riittävästi tilaa antaen, vaikka mopoilija olisi aivan tien oikeassa reunassa?
Paikasta kun ei ole tietoa, niin vaikea sanoa olisiko tarjolla ollut piennar. Jos olisi, niin yleensä ovat vähintäänkin riittävän leveitä siihen, että kun mopo ajaa sitä pitkin, pääsee kaistalla pysyen turvallisesti ohi.
 
Paikasta kun ei ole tietoa, niin vaikea sanoa olisiko tarjolla ollut piennar. Jos olisi, niin yleensä ovat vähintäänkin riittävän leveitä siihen, että kun mopo ajaa sitä pitkin, pääsee kaistalla pysyen turvallisesti ohi.
Pientareelle ei meinaa edes polkupyörällä mahtua, ovat yleensä niin kapeita.
Kai sen oman ajotavan ja automerkin pitäisi sit vaikuttaa myös muualla, jos niillä olisi merkitystä? Kyllä sen tuskallisen hyvin vaan huomaa, kun molemmissa kaupungeissa paljon suhaa, että "vittu mun eteen et tule" meininki vaikuttaa Turussa (ja monissa muissakin paikoissa tämän ketjun perusteella) aika vahvasti. Voi olla, että pientä riippuvuutta on sen suhteen, missä päin Turkua ajelee. Naantalin pikatiellä ja siitä keskustaan päin on tullut nähtyä kovimmat "kaasutukset", kun on vedetty väliä urakalla kiinni.
Rantaruottalaisia vaivaa muutenkin kusipäisyys, suomea osataan vain tarvittaessa ja silloinkin siitä tehdään ongelma, kun joutui käyttämään. Tien varteen pitää opasteetkin paikotellen laittaa ruotsiksi, kun eivät ylimielisinä muuten löydä perille. Ei koske kaikkia, mutta tuo porukka erottuu heidän joukosta.
 
Tänään aamulla Tuusulanväylällä oli taas joku ärsyttävä kuljettaja, joka ensin tuli perä edellä vastaan ja ohituksen aikana sitten kiihdytti ihan selvästi ohi musta. Taas vauhti hidastui ja pääsin hänen ohitseen, ja tämän jälkeen hän tuli mun perään ohittamaan muita autoja.

Ohitusten jälkeen jäi vasemmalle kaistalle ajamaan mun kuolleeseen kulmaan pitkäksi aikaa. Sitten meinasi lähteä kiihdyttämään ohi, kunnes pudotti vauhtia selvästi (ajaen kuitenkin ehkä 80km/h oikeaa nopeutta) ja jättäytyi taas taakse. Takana ajoi MP-poliisi, siinä syy vauhdin putoamiseen.

Käännyin itse tässä kohdassa liittymästä pois, mutta yllätyin kun sen sijaan, että tämä auto olisi päässyt vaihtamaan kaistaa oikealle, niin tämä poliisi ajoikin oikealta ohi? :bored: Ei vaikuttanut olevan missään hälytysajossa, kun ajoi ihan 80km/h rajoituksen mukaan ilman vilkkuja. Ei näemmä poliisikaan jaksa jäädä ihmettelemään, jos joku "hidastelee" vasemmalla.
 
Tänään aamulla Tuusulanväylällä oli taas joku ärsyttävä kuljettaja, joka ensin tuli perä edellä vastaan ja ohituksen aikana sitten kiihdytti ihan selvästi ohi musta. Taas vauhti hidastui ja pääsin hänen ohitseen, ja tämän jälkeen hän tuli mun perään ohittamaan muita autoja.

Ohitusten jälkeen jäi vasemmalle kaistalle ajamaan mun kuolleeseen kulmaan pitkäksi aikaa. Sitten meinasi lähteä kiihdyttämään ohi, kunnes pudotti vauhtia selvästi (ajaen kuitenkin ehkä 80km/h oikeaa nopeutta) ja jättäytyi taas taakse. Takana ajoi MP-poliisi, siinä syy vauhdin putoamiseen.

Käännyin itse tässä kohdassa liittymästä pois, mutta yllätyin kun sen sijaan, että tämä auto olisi päässyt vaihtamaan kaistaa oikealle, niin tämä poliisi ajoikin oikealta ohi? :bored: Ei vaikuttanut olevan missään hälytysajossa, kun ajoi ihan 80km/h rajoituksen mukaan ilman vilkkuja. Ei näemmä poliisikaan jaksa jäädä ihmettelemään, jos joku "hidastelee" vasemmalla.
Ehkä uusi kortti taskussa. Ei viimeisimmän ajokorttilakimuutoksen jälkeen enää opeteta kuin ehdottomat minimit millä pääsee tuurilla kokeen läpi. Tuollaisia ne sitten on.
 
Minä olen varmaan ärsyttävä kun ajan sakkorajalla, olkoot jonoa tai ei.
Tätä en ymmärrä. Ajetaan kusi sukassa kymmeniä tuhansia kilsoja kauhealla stressillä sakoista vs. ajetaan normaalisti ilman kauhistelua ja sydämentykytystä ja maksetaan ne sakot jos nyt joskus sattuu kohdalle osumaan. Kohtuuton haitta tuollainen varovasti ajelu hyötyyn nähden jos vähänkään enempää vuoteen tulee kilometrejä.

Varovaisesti ja turvallisesti ajaminen ovat sitten kaksi eri asiaa.
 
EIkö taski sun mielestä voi ajaa stressittömästi vaikka alle sakkorajan ajaakin? En minä ole huomannut mitään erikoista elintoiminnoissani.
 
Tätä en ymmärrä. Ajetaan kusi sukassa kymmeniä tuhansia kilsoja kauhealla stressillä sakoista vs. ajetaan normaalisti ilman kauhistelua ja sydämentykytystä ja maksetaan ne sakot jos nyt joskus sattuu kohdalle osumaan. Kohtuuton haitta tuollainen varovasti ajelu hyötyyn nähden jos vähänkään enempää vuoteen tulee kilometrejä.

Varovaisesti ja turvallisesti ajaminen ovat sitten kaksi eri asiaa.
Toi asenne on kyllä haitallinen sikäliskin, että liikenneturvallisuuden lähtökohdista suoritettu liikennevalvonta pitäisi olla sellaista, että vähäistä haittaa aiheuttavasta virheestä ei heti välittömästi rangaista sakoilla vaan sakot olisivat tietoisen ja räikeän rikkeen rangaistus. Suomen teillä harjoitettava kameravalvonta valitettavasti perustuu puhtaaseen tuoton tekemiseen.
 
Pienellä nopeuserolla ohittaminen, kun useampi kaista löytyy. Eilen joku lähti ohittamaan rekkaa hitaasti, piti mennä takaisin oikealle kaistalle, ohittaa sieltä ohittaja ja lopuksi rekka vasemmalta. Poliisi olisi varmasti palkinnut bonuksella tuon pujottelun. Jos tuon pystyi tekemään vapari 1,25:lla ja vitosvaihteella niin on siinä eessä hieman etanoitu. Oli samalla reissulla myös joku vakkariohittaja ja parit hidastelijat. Silloin kun kyseisen auton kyydissä olen niin aina jää joku himmailemaan, jos alle 100hv riittää niin miten ei edes turbon kanssa saada vauhtia aikaiseksi.

Joskus jopa Mersu, Audi ja BMW kuskit jää etanoimaan eteen, ennenkuulumatonta.
 
EIkö taski sun mielestä voi ajaa stressittömästi vaikka alle sakkorajan ajaakin? En minä ole huomannut mitään erikoista elintoiminnoissani.

Kuten myös, ei mulla ainakaan mitään stressiä ajellessani ole vaikka ajankin rajoitusten mukaisesti. Ei tarvitse edes kikkailla "peltipoliisien" kohdalla :P
 
Kuten myös, ei mulla ainakaan mitään stressiä ajellessani ole vaikka ajankin rajoitusten mukaisesti. Ei tarvitse edes kikkailla "peltipoliisien" kohdalla :p

Mitä kikkailua tarvitaan "peltipoliisien" kohdalla, kun vakkariin paiskaa satasen alueella esim. 108km/h gps-nopeutta?
 
Tätä en ymmärrä. Ajetaan kusi sukassa kymmeniä tuhansia kilsoja kauhealla stressillä sakoista vs. ajetaan normaalisti ilman kauhistelua ja sydämentykytystä ja maksetaan ne sakot jos nyt joskus sattuu kohdalle osumaan. Kohtuuton haitta tuollainen varovasti ajelu hyötyyn nähden jos vähänkään enempää vuoteen tulee kilometrejä.

Varovaisesti ja turvallisesti ajaminen ovat sitten kaksi eri asiaa.
Miksi minun pitäisi stressata kun ajan juuri alle sakkovauhtia? Tietääkseni normaali ajaminen on sellaista mistä poliisi ei anna rangaistusta.
 
Mitä kikkailua tarvitaan "peltipoliisien" kohdalla, kun vakkariin paiskaa satasen alueella esim. 108km/h gps-nopeutta?
Risteysalue > nopeusrajoitus 80km/h ja tolppa. Eikös tämä ole aika vakio. Tai jopa niin että nopeus tipautetaan 100->60km/h ja tolppa.

Tuossa ajoin pari huomautusta samasta kamerasta. Eka kerta 92km/h vakkarissa ja pari päivää tästä samassa paikassa vakkarissa 90km/h. Mitattu nopeus 85 ja 83. En hirveästi ymmärrä näitä tolppien jarruttelijoita. Siis että nopeus pitää tiputtaa sinne 10km/h vähemmän kuin rajoitus tolpan kohdalla ikään kuin varmuuden vuoksi.

Sitten vielä kun tuokin kamera on sellaisessa paikassa minkä jälkeen alkaa 100km/h niin kukaan ei uskalla ajaa lähellekään tuota vauhtia [emoji36]
 
Tänään oli kissalan pojilla taas ratsia ysitien ekalla ohituskaistalla tampereelta päin.

Voi varmaan arvata kuinka moni pääsi rekasta ohi...
 
Risteysalue > nopeusrajoitus 80km/h ja tolppa. Eikös tämä ole aika vakio. Tai jopa niin että nopeus tipautetaan 100->60km/h ja tolppa.

Tuossa ajoin pari huomautusta samasta kamerasta. Eka kerta 92km/h vakkarissa ja pari päivää tästä samassa paikassa vakkarissa 90km/h. Mitattu nopeus 85 ja 83. En hirveästi ymmärrä näitä tolppien jarruttelijoita. Siis että nopeus pitää tiputtaa sinne 10km/h vähemmän kuin rajoitus tolpan kohdalla ikään kuin varmuuden vuoksi.

Sitten vielä kun tuokin kamera on sellaisessa paikassa minkä jälkeen alkaa 100km/h niin kukaan ei uskalla ajaa lähellekään tuota vauhtia [emoji36]

Vielä pahempia jarruttelijoita löytyy 40km/h kameroista jotka laitettu johonkin "nopeaan kohtaan" jossa väki ajaa 45 km/h vauhdilla. Aivan järkyttävää pudottamista, vajaasta viidestä kympistä premium-merkitkin pudottaa vauhdin pariin kymppiin.

Itse vetänyt viimeaikoina vakkarilla surutta 9 km/h kovempaa todellista vauhtia (40 -> 49km/h vauhdilla, 80 -> 89 vahti jne.). Huomautuksia tulee, ei sakkoja kun nopeuden katson GPS:llä.

Sitten jos ajan ilman vakkaria, nopeus on jotakuinkin 5-7 km/h päälle sallitun niin ei tarvitse niin tarkkaan säätää. Sama kun vaihtoi renkaat, ajoin hetken maltillisemmin ennen kuin mittarivirheen sai mitattua gepsillä.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
266 691
Viestejä
4 618 482
Jäsenet
75 896
Uusin jäsen
peterkallio

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom