Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Saapas, vaikka 8. Ei määrää per siirtymä ole mitenkään rajoitettu. Ei tietenkään saa vaihtaa yhtäkään ilman että voi varmistaa liikkeen turvallisuuden.

Juu laissa ei ole kielletty, mutta poliisi antaa herkästi sakot kahden kaistan vaihdosta perustuen siihen, ettei kuljettaja voi varmistua kahden kaistan vaihtamisen liikkeen turvallisuudesta kuulemma. Eli tämän takia en suosittele kyseistä manööveriä kenellekkään ja sanoin, että "ei saisi". Lisäksi kyseinen liike on hankala ennakoida kenelläkään muulla, vaikka vilkku olisi päällä.
 
Tuo "vain yksi kaista kerrallaan" on tosiaan sitkeä uskomus. Itsekin muistan, että autokoulussa joskus aikoinaan sitä toitottivat ja sieltä kai se on jäänyt elämään muillekin, vaikka sille ei sinäänsä mitään lakiin pohjaavaa estettä olekaan.

Kai siinä haettiin yleisesti ennakoitavuutta ja sitä että ei vedä esim. motarille liityttäessä sokkona suoraan neljän kaistan yli tms.

Tämä, itellekin joskus 12v sitten opetettiin että vain yksi kaista kerrallaan.

Olen kyllä ite luistanut säännöstä jos sen voi tehdä turvallisesti.
 
Juu laissa ei ole kielletty, mutta poliisi antaa herkästi sakot kahden kaistan vaihdosta perustuen siihen, ettei kuljettaja voi varmistua kahden kaistan vaihtamisen liikkeen turvallisuudesta kuulemma. Eli tämän takia en suosittele kyseistä manööveriä kenellekkään ja sanoin, että "ei saisi". Lisäksi kyseinen liike on hankala ennakoida kenelläkään muulla, vaikka vilkku olisi päällä.
Bussikuskeilla sitten ilmeisesti on jokin erivapaus tähän sääntöön liittyen, kun esim. kastellinhäkissä tullaan sen enämpi varoittamati kylkeen tyyliin vilkku päälle ja välittömästi taakse katsomatta kaksi kaistaa kerralla vaihtaen, jättäen totaalisesti huomioimatta sen määräyksen, että bussikuskinkin pitää ottaa muu liikenne huomioon pysäkiltä lähtiessä. Toimivat jarrut on jo useamman kerran tilanteen pelastaneet.
 
Juu laissa ei ole kielletty, mutta poliisi antaa herkästi sakot kahden kaistan vaihdosta perustuen siihen, ettei kuljettaja voi varmistua kahden kaistan vaihtamisen liikkeen turvallisuudesta kuulemma. Eli tämän takia en suosittele kyseistä manööveriä kenellekkään ja sanoin, että "ei saisi". Lisäksi kyseinen liike on hankala ennakoida kenelläkään muulla, vaikka vilkku olisi päällä.
Olisi mielenkiintoista nähdä tuollainen sakko, koska ei sitä laillisesta toiminnasta voi kirjoittaa. Kunhan ne lain vaatimat kohdat on kunnossa ettei aiheuta haittaa/vaaraa niin pitäisi olla ihan ok mennä suoraan viiden kaistan yli vaikka perässä tulisi poliisisaattue.
 
Bussikuskeilla sitten ilmeisesti on jokin erivapaus tähän sääntöön liittyen, kun esim. kastellinhäkissä tullaan sen enämpi varoittamati kylkeen tyyliin vilkku päälle ja välittömästi taakse katsomatta kaksi kaistaa kerralla vaihtaen, jättäen totaalisesti huomioimatta sen määräyksen, että bussikuskinkin pitää ottaa muu liikenne huomioon pysäkiltä lähtiessä. Toimivat jarrut on jo useamman kerran tilanteen pelastaneet.
Onneksi ne on korjaamassa tuon epäkohdan tieliikennelaista, jatkossa bussikuskien ei tarvitse varoa sitäkään vähää mitä nykyään. :tup:
 
Olisi mielenkiintoista nähdä tuollainen sakko, koska ei sitä laillisesta toiminnasta voi kirjoittaa. Kunhan ne lain vaatimat kohdat on kunnossa ettei aiheuta haittaa/vaaraa niin pitäisi olla ihan ok mennä suoraan viiden kaistan yli vaikka perässä tulisi poliisisaattue.

Niin olisi. En ole itse nähnyt, mutta muistaakseni autokoulussa kerrottu asiasta sillä näkemyksellä, ettei kahta kaistaa voi ylittää turvallisesti, koska ei kuulemma näkyvyys riitä varmistamaan kahden kaistan ylittämistä turvallisesti tjsp. Poliisin kanta on ollut asiaan yleensä se, että kahden kaistan ylitystä ei voi tehdä vaarantamatta/haittaamatta muuta liikennettä, tai ettei sitä voi turvallisesti tehdä. Itse vaihdan aina yhden kaistan kerrallaan ja aina vilkaisen uudestaan/pistän uudestaan suuntavilkun päälle jos pitää vaihtaa useamman kerran kaistaa. Toki tämä tapahtuu aika nopsaan, mutta kuitenkin.

Olen tässä asiassa itse sitä mieltä, ettei kahden kaistan vaihtaminen yhdellä liikkeellä ole turvallista, vaikka ei laitonta olekkaan. Perustan mielipiteeni siihen, että kyseinen liike on hyvin ennalta-arvaamaton liikenteessä, kukaan muu ei voi tällaista suoritusta ennakoida mitenkään, etkä siitä voi itse auton kuljettajana oikein kommunikoida kenellekkään muulle aikomuksistasi.

Bussikuskeilla sitten ilmeisesti on jokin erivapaus tähän sääntöön liittyen, kun esim. kastellinhäkissä tullaan sen enämpi varoittamati kylkeen tyyliin vilkku päälle ja välittömästi taakse katsomatta kaksi kaistaa kerralla vaihtaen, jättäen totaalisesti huomioimatta sen määräyksen, että bussikuskinkin pitää ottaa muu liikenne huomioon pysäkiltä lähtiessä. Toimivat jarrut on jo useamman kerran tilanteen pelastaneet.

Bussikuskit nyt tekee mitä haluaa välillä... Isomman oikeudella. Samanlainen vaaran paikka on tuirassa merikoskenkadulla, kun linja-autot lähtevät taskun pysäkiltä ja haluavat kääntyä vasemmalle valtatielle.
 
En tiedä onko muut huomanneet, mutta Tampereella bussikuskeilla näköjään tapana poistua pysäkeiltä ilman vilkkua. Eli ensin vilkku oikealle, tämän jälkeen vilkku pois ja eteen ilman vilkkua?
 
Pääsiäisen paluuliikenteessä yksi sankari tänään ylitse muiden.

Saavutin n. 7 auton letkan jossa vauhti pumppasi jonkin verran. Omaan silmään siellä kärjessä oli 650-mallinen pirssi, joka teki tuota letkaa. Porukka pääsi kuitenkin hyvin ohi, koska liikennettä suhteellisen vähän ja ohituskaistojakin sopivalla tahdilla.

Vihdoin tuli minulle paikka päästä ohi tästä autosta suoralla, jossa hyvä näkyvyys. Oma matkavauhtini 100-alueella mittarin mukaan 107km/h ja tämän perässä ajettaessa <100km/h. Pieni kiihdytys ja pääsin hyvin ohi ja omalle kaistalle takaisin ilman suurempaa ylinopeutta. Mitä tekee tämä kaveri? - painaa kaasua, nostaa nopeuttaan ~20-30km/h ja menee minusta ohi vielä samalla suoralla ja ”jää taas eteen”.:facepalm: Ajattelin ensin, että vain joku halu testata autoa kaverilla. En mielestäni tullut mitenkään liian eteen takaisin omalle kaistalleni.

No naureskellen ja ihmetellen siinä muutaman kilometrin seurailen tätä kaveria ja minusta tulee seuraava auto ohi. Tämä minut juuri ohittanut yrittää lähteä ohittamaan tätä ”kiihdyttelijää”, mutta yritykseksi meinaa jäädä, koska ohitettava painaa kaasua. Pientä kilvanajoa ei onneksi hirveää matkaa joutunut todistamaan, kunnes päästiin moottoritielle, jossa 120km/h rajoitus. Itsekin pääsin motarilla tästä sankarista sitten ohi, ilman kummempia kommelluksia.

Motarilla ohi ajettaessa vaikutti meno kabiinin puolella siltä, että vänkärin paikalla istunut nainen oli verbaalisesti ojentanut tätä 50-60v ukkoa. :D Joillekin se vaan näyttää ottavan koville välillä.
 
Tänään alkoi mökkikausi. Ja näköjään sama meininki kuin jo-ka vi-tun vuosi, mennen tullen joku vetää letkaa perässään maantiellä (100km/h rajoitus) ajaen hädintuskin 85km/h, paikoin jopa hitaammin.

Takaisin tullessa hidastelija nro.2 vaikutti 100 tolpan ohittaessaan tajunneen jotain, kun nopeus nousi sinne 100km/h (mittarinopeus), kunnes taas laski hetken päästä sinne 85km/h...:bored:

Heilumisista päätellen meni perässä ajaville tunteisiin, toki tuli aina se 1-2 autoa ramppien ja keltaisten viivojen välissä, ettei päässyt ohitse. :D

Onneksi itsellä on vaan vajaa 15km siivu tuota tietä, aina sama juttu. Mukavaa road ragea näkee tolla pätkällä.

Edit: Nyt nousin aiemmasta liittymästä ja kävin pesettämässä auton. Siinä "säästin" useita minuutteja kun ei tarvinnut junnata tuolla jonkun seniilin/keharin takana.
 
Pääsiäisliikenteessä meinasi useampaankin kertaan palaa hihat kun letkan kärjessä hinataan paikoitellen jopa alle 80km/h satasen alueella ihan normaalilla henkilöautolla, hoh hoijakkaa. Nähtävästi liikenteeseen mahtuu niitäkin jotka käyttävät autoa vain kauppakassina ja kaikki muut liikennetaidot puuttuvat täysin :rage:
 
Pääsiäisliikenteessä meinasi useampaankin kertaan palaa hihat kun letkan kärjessä hinataan paikoitellen jopa alle 80km/h satasen alueella ihan normaalilla henkilöautolla, hoh hoijakkaa. Nähtävästi liikenteeseen mahtuu niitäkin jotka käyttävät autoa vain kauppakassina ja kaikki muut liikennetaidot puuttuvat täysin :rage:
Joo, näitä on varmasti paljon.
Eräskin rouvashenkilö ajoi tiettävästi vähän kypsemmällä iällä kortin ja muuten taidot ihan ok, mutta vaihteen vaihtui korvakuulolla.
Eli henkilä "pelästyi" moottorin ääntä ja laittoi isompaa silmään, joten motarille tultiin about 60kmh isoimmalla vaihteella. Yleensä kesti hetken päästä vauhtiin. :bored:
Sukulaisten painostuksesta hankki jossain vaiheessa automaatin, niin ei ole ollut sittemmin ihan niin pahasti tukkeena.
 
Katotaan kun pääsee tossa ensi viikolla taas ysitielle, minkälaista keharia tulee vastaan ohituskaistoilla. Tuo tie kun on varsin kuuluisa näistä kirittäjistä.

Ajelin perjantaina töistä kotiin, vastaan tuli 80 alueella joku vanhalla focuksella, meni aikalailla 80 mittarin mukaan eli mun auton virheillä jotain 75 luokkaa. No ohitin kys. kapineen pitkällä suoralla ja jatkoin 90km/h. Vähemmän yllättäen focus liimaantui välittömästi perseeseen kiinni ja ajoi siinä vajaan kilsan, kunnes 60-alueella työnsi ohi hirveällä tohinalla.

Miksei voi ajaa sitä kyltin mukaista vauhtia, varsinkin jossei ego kestä sitä että joku tulee ohi.
 
Tampereella on saatu raitiotien kiskoja jo paikoitellen valmiiksi. Hervannassa kiskot menevät kiertoliittymässä suoraan keskeltä läpi. Reunakivi siis poistettu keskisaareekkeesta kiskojen kohdalta molemmin puolin. Nyt kun kyseiseen liikenneympyrään tulee risteävää katua pitkin, saa varoa autoilijoita jotka ajavat kiskoja pitkin suoraan ympyrästä läpi kolmiosta ja kiertoliittymän merkistä välittämättä. Tai sitten tekevät 90 asteen käännöksen vasemmalle keskisaarekkeesta poistuessa. Viimeksi näin teki kaksi sankaria autossa, jonka kyljissä luki POLIISI. Pojan kanssa tuumattiin, että ilmeisesti kiskot on taottu Minecraftissa ja käytetty väärää lumousta. Koska muut selitykset ovat vieläkin naurettavampia.
 
Tampereella on saatu raitiotien kiskoja jo paikoitellen valmiiksi. Hervannassa kiskot menevät kiertoliittymässä suoraan keskeltä läpi. Reunakivi siis poistettu keskisaareekkeesta kiskojen kohdalta molemmin puolin. Nyt kun kyseiseen liikenneympyrään tulee risteävää katua pitkin, saa varoa autoilijoita jotka ajavat kiskoja pitkin suoraan ympyrästä läpi kolmiosta ja kiertoliittymän merkistä välittämättä. Tai sitten tekevät 90 asteen käännöksen vasemmalle keskisaarekkeesta poistuessa. Viimeksi näin teki kaksi sankaria autossa, jonka kyljissä luki POLIISI. Pojan kanssa tuumattiin, että ilmeisesti kiskot on taottu Minecraftissa ja käytetty väärää lumousta. Koska muut selitykset ovat vieläkin naurettavampia.
Oon itte kans kattellu niitä Insinöörinkadun pylpyröitä ja odotellut, että koska näkee tuota.
Poliisin kanssa toki on vähän se, että "tehkää niin me kuin sanotaan, eikä niin me tehdään".

Eihän tässä ole enää kahtakaan vuotta, kun kiskoilla alkaa liikehtiä haittamateriaalia siirtelevä laitos, "rasse"ksi nimetty kiskoilla liikkuva ihmiskuljetin.
Ihmisillä on hyvin aikaa tottua kiskoihin ilman uhkia. :lol:
 
Oon itte kans kattellu niitä Insinöörinkadun pylpyröitä ja odotellut, että koska näkee tuota.
Poliisin kanssa toki on vähän se, että "tehkää niin me kuin sanotaan, eikä niin me tehdään".

Eihän tässä ole enää kahtakaan vuotta, kun kiskoilla alkaa liikehtiä haittamateriaalia siirtelevä laitos, "rasse"ksi nimetty kiskoilla liikkuva ihmiskuljetin.
Ihmisillä on hyvin aikaa tottua kiskoihin ilman uhkia. :lol:
Paikallisen väestön ajotaitoa kun muutaman vuoden katsellut niin voi vaan odottaa koska kolahtaa ratikan ja auton välillä kun nykyäänkin homma ihan tarpeeksi haasteellista.

Hyvähän niitä kiskoja pitkin on kruisailla.
 
Paikallisen väestön ajotaitoa kun muutaman vuoden katsellut niin voi vaan odottaa koska kolahtaa ratikan ja auton välillä kun nykyäänkin homma ihan tarpeeksi haasteellista.

Hyvähän niitä kiskoja pitkin on kruisailla.
Meinaatko että Tampereella on jotenkin erityisen tumpeloa kuskia?

Nämä ovat kyllä huvittavia yleistyksiä.
 
No kyllä siellä on.

Osasyy sille miksi muutin sieltä pois.
Älä nyt viitsi. Typerää väittää, että jotenkin taikaiskusta huonot kuljettajat olisivat kollektiivisesti päättäneet keskittyä asumaan jonnekin tietylle alueelle. Tällaisia vääristyneitä kuvitelmia kuulee aina silloin tällöin ties minkä kaupungin/alueen kohdalla, mutta ei niillä Esson baarin juttujen tasoa merkittävämpää faktapohjaa ole koskaan.

Tästä aiheesta näin jonkun uutisartikkelinkin vähän aikaa sitten, mutta en nyt kännykällä onnistunut löytämään sitä tähän hätään.
 
Meinaatko että Tampereella on jotenkin erityisen tumpeloa kuskia?

Nämä ovat kyllä huvittavia yleistyksiä.
Kyllä Tampereella vaan tuntuu monelle olevan ajaminen olevan vaikeampaa kuin Hämeenlinnassa. Tampereella toki enempi väkeä liikenteessä jatkuvasti... ja PK-seudulla varmaan pakko osata edes jotenkin ajaa ettei kolise (tämä varmaan iso vitsi monen mielestä).

Mutta ihan oikeassa sikäli olet, eiköhän niitä ajotaidottomia ole yhtälailla jokapaikassa, mutta sääntöjen määrän ja väkimäärän noustessa alkaa korostumaan sitten, että kuka osaa ja kuka ei.
 
Kyllä Tampereella vaan tuntuu monelle olevan ajaminen olevan vaikeampaa kuin Hämeenlinnassa. Tampereella toki enempi väkeä liikenteessä jatkuvasti... ja PK-seudulla varmaan pakko osata edes jotenkin ajaa ettei kolise (tämä varmaan iso vitsi monen mielestä).

Mutta ihan oikeassa sikäli olet, eiköhän niitä ajotaidottomia ole yhtälailla jokapaikassa, mutta sääntöjen määrän ja väkimäärän noustessa alkaa korostumaan sitten, että kuka osaa ja kuka ei.
Niin, siitä "tunteestahan" noissa olettamuksissa lähinnä juuri on kyse. Ihan varmasti sitä tumpeloa on liikkeellä yhtä tasaisesti ympäri Suomen, mutta jostain syystä jotkut kuvittelevat omien havaintojensa koskettavan vain juuri sitä aluetta missä itse liikkuvat ja muualla kaikki on mukamas autuaasti paremmin. Kai tämä joku "kaupunki x mainittu, torilla tavataan" -tyyppinen ilmiö on tämäkin.

Ja siis toki aina suuremmissa kaupungeissa esiintyy liikennemäärän kasvaessa ja monimutkaisempien sääntöjen ja kaistajärjestelyiden vallitessa enemmän ongelmatilanteita kuin jossakin pikkukaupungissa, mutta ei se suoranaisesti tarkoita, että siellä olisi suhteessa yhtään enempää huonoja kuskeja kuin jossakin muualla.
 
Paljon kun on tullut ajeltua eri kaupungeissa, niin kuskeissa kaupunkien välillä ei välttämättä ole taidollisia eroja, mutta asenteissa ja liikennekulttuureissa on paljonkin. Esim. Turussa jos pitää ”ruuhkassa” vaihtaa kaistaa, niin vilkun vaikutus on lähinnä välin vetäminen lopullisesti kiinni. Helsingissä taas tilaa yleensä löytyy, yllättävänkin helposti. Sujuvuus menee oman egon edelle. Tämäkään ei ole koko totuus, myös kellonaika vaikuttaa. Ruuhka-aikaan ”ammattilaiset”
asialla pl. jotkut ylilyönnit, keskipäivällä paljon kuuro-sokeita kauppakasseja, jotka paskovat kaiken mahdollisen...
 
Paljon kun on tullut ajeltua eri kaupungeissa, niin kuskeissa kaupunkien välillä ei välttämättä ole taidollisia eroja, mutta asenteissa ja liikennekulttuureissa on paljonkin. Esim. Turussa jos pitää ”ruuhkassa” vaihtaa kaistaa, niin vilkun vaikutus on lähinnä välin vetäminen lopullisesti kiinni. Helsingissä taas tilaa yleensä löytyy, yllättävänkin helposti. Sujuvuus menee oman egon edelle. Tämäkään ei ole koko totuus, myös kellonaika vaikuttaa. Ruuhka-aikaan ”ammattilaiset”
asialla pl. jotkut ylilyönnit, keskipäivällä paljon kuuro-sokeita kauppakasseja, jotka paskovat kaiken mahdollisen...

Tuossa on jännä juttu kun monesti tuon kuulee, mutta itse tunnun aina saavan tilaa lähes välittömästi turussa kun vilkun laittaa päälle. Kai sekin vaikuttaa miten sijoittaa oman auton kulkemaan suhteessa toisen kaistan vauhteihin/autojen sijainteihin + ehkä vähemmän provosoiva automerkkikin auttaa.
 
Ei tämä nyt vaaratilanteita pääse aiheuttamaan, kun on turvavälit kunnossa. Mutta varsinkin näin keväisin ärsyttää kyllä uivelot, jotka unohtavat ihan kokonaan miten väistämiset menevät. Kotimatkalla edessä mennyt mazdailija veti kahteen eri kertaan täyspysäytyksen, jotta pyöräilijä pääsisi sujuvasti tien yli. Kummallakin kerralla pyöräilijä selkeästi hidasti että autot pääsisivät edeltä. Onko tästä seuraava kehitysvaihe sitten se, että nämä rupeavat päästämään autojakin kolmion takaa varmuuden vuoksi edeltä, kivahan se on olla kohtelias.
 
Tuossa on jännä juttu kun monesti tuon kuulee, mutta itse tunnun aina saavan tilaa lähes välittömästi turussa kun vilkun laittaa päälle. Kai sekin vaikuttaa miten sijoittaa oman auton kulkemaan suhteessa toisen kaistan vauhteihin/autojen sijainteihin + ehkä vähemmän provosoiva automerkkikin auttaa.
Kai sen oman ajotavan ja automerkin pitäisi sit vaikuttaa myös muualla, jos niillä olisi merkitystä? Kyllä sen tuskallisen hyvin vaan huomaa, kun molemmissa kaupungeissa paljon suhaa, että "vittu mun eteen et tule" meininki vaikuttaa Turussa (ja monissa muissakin paikoissa tämän ketjun perusteella) aika vahvasti. Voi olla, että pientä riippuvuutta on sen suhteen, missä päin Turkua ajelee. Naantalin pikatiellä ja siitä keskustaan päin on tullut nähtyä kovimmat "kaasutukset", kun on vedetty väliä urakalla kiinni.
 
Liikenteessä todellakin näkee aivan liikaa autoilijoita joilla ei ole enää riittävät taidot sujuvaan liikenteeseen. Nopeus heiluu 60-100 väliä ilman mitään syytä. Eipä noille mitään itse voi tehdä. Suurin osa on joko vanhoja ja/tai kokemattomia (naisia) ratin takana.

Mutta sitten useampikaistaiset moottoritiet. Jatkuvasti siellä mennään rinta rinnan ja tukitaan ohituskaista. Toki se mökkiläinen hidasta kaistaa ajava on pakotettu kuskaamaan venettään tai peräkärryään naurettavan hidasta 80km/h, mutta kun sinä lähdet tuosta tai muista etanoista ohi niin älä jumalauta jää siihen rinnalle ajamaan samaa nopeutta vartiksi!!
Sinne taakse kertyy aivan helvetinmoinen jono ja kun ihmiset pumppaavat tuon seurauksena jarrua 120 nopeudesta, niin muutaman sadan metrin päässä jono lähes pysähtyy.

Ja en minä sieltä jonon perältä asialle mitään voi. Eli muistakaa, jonon toinen auto aiheuttaa ruuhkan ja on vastuussa ohjeistaa tätä kusimulkkua suorittamaan ohitus ja palaamaan omalle hitaalle kaistalleen. En kannata perseessä roikkumista tai muutakaan vaarallista, mutta jotain elehdintää ja liikehdintää se jonon toinen auto voisi tehdä että nopean kaistan tulppa tajuaisi katsoa taustapeiliinsä että takana on 10000 autoa ja hänen edessään ei ristin sielua niin pitkälle kun silmä kantaa. Itse yleensä vatkaan kaistan vasemman reunan ja keskiviivan väliä jos vaikka autoni keula pilkahtaisi sieltä jommasta kummasta sivupeilistä sille puusilmälle. Joskus tulee valoja vilkautettua, jos mennään todella hitaasti.
 
Liikenne tuntuu taas kevään tullen olevan täynnä perseessä roikkujia, minä-itse-kusipäitä kiilauksineen, kaistanvaihtojen blokkaajia, pussittajia jne. jne. Oikein vitutti käydä asioilla autolla, kun olen töihin päässyt jo pari viikkoa pyörällä. Vois myydä koko koslan pois. Vituttaa ajaminen tuolla niin paljon.
 
Ärsytin jotain audi-kuskia ilmeisesti aivan kauhean kamalasti. Ohitin vakkari päällä kaksi kaistaa samaan suuntaan omaavalla tiellä hitaampaa ajaen suurinta sallittua GPS:n mukaan. Nopeusero oli aluksi arviolta 15 km/h, mutta tietysti ohitettavalla kuin huomaamatta painuu jalka kohti lattiaa, ja nopeusero kutistui olemattomiin.

Sillä välin audi, joka oli siihen mennessä ajellut ihan sopivan välimatkan päässä perässäni kymmeniä kilometrejä, oli onnistunut liimautumaa puskuriini kiinni. Painoin hieman kaasua ohituksen loppuun saattamiseksi ja palattuani takaisin oikealle kaistalle audi paineli tuhatta ja sataa ohitseni. Muutaman sadan metrin päähän päästyään kiire loppui ja audi palasi eteeni ajamaan GPS:n mukaan 2 km/h alle suurimman sallitun.

Mikä lie kohtaus tuli kun ohitus ei tapahtunutkaan talla pohjassa.
 
Ärsytin jotain audi-kuskia ilmeisesti aivan kauhean kamalasti. Ohitin vakkari päällä kaksi kaistaa samaan suuntaan omaavalla tiellä hitaampaa ajaen suurinta sallittua GPS:n mukaan. Nopeusero oli aluksi arviolta 15 km/h, mutta tietysti ohitettavalla kuin huomaamatta painuu jalka kohti lattiaa, ja nopeusero kutistui olemattomiin.

Sillä välin audi, joka oli siihen mennessä ajellut ihan sopivan välimatkan päässä perässäni kymmeniä kilometrejä, oli onnistunut liimautumaa puskuriini kiinni. Painoin hieman kaasua ohituksen loppuun saattamiseksi ja palattuani takaisin oikealle kaistalle audi paineli tuhatta ja sataa ohitseni. Muutaman sadan metrin päähän päästyään kiire loppui ja audi palasi eteeni ajamaan GPS:n mukaan 2 km/h alle suurimman sallitun.

Mikä lie kohtaus tuli kun ohitus ei tapahtunutkaan talla pohjassa.
Ei se aina tarvitse edes mitään kohtausta. Voi olla että audimies halusi vaan ajaa itse jonon ensimmäisenä, ettei tarvitse säätää vakkaria muiden mukaan (olettaen ettei ollut adaptiivista käytössä). Tosin silloin olisi olettanut, että nopeus olisi ollut ohituksen jälkeen edes hieman korkeampi, mutta mistäs näistä aina tietää.
 
Ei se aina tarvitse edes mitään kohtausta. Voi olla että audimies halusi vaan ajaa itse jonon ensimmäisenä, ettei tarvitse säätää vakkaria muiden mukaan (olettaen ettei ollut adaptiivista käytössä). Tosin silloin olisi olettanut, että nopeus olisi ollut ohituksen jälkeen edes hieman korkeampi, mutta mistäs näistä aina tietää.
Tarkennetaan nyt vielä sen verran, ettei mitään jonoa ollut. Oli kolme autoa: minä, audi ja ohitettava. Loput tielläliikkujat olivat kaukana edessä tai takana. Ohituksia matkan aikana oli aiemmin muutamia, ja aina audi pysyi takanani.

Jäi vahvasti sellainen kuva, että olisi ollut menohaluja kun mennään ohi tättärää, ja ohitusaikeeni ilman nopeuden nostoa aiheuttivat närää.
 
Tarkennetaan nyt vielä sen verran, ettei mitään jonoa ollut. Oli kolme autoa: minä, audi ja ohitettava. Loput tielläliikkujat olivat kaukana edessä tai takana. Ohituksia matkan aikana oli aiemmin muutamia, ja aina audi pysyi takanani.

Jäi vahvasti sellainen kuva, että olisi ollut menohaluja kun mennään ohi tättärää, ja ohitusaikeeni ilman nopeuden nostoa aiheuttivat närää.
Tietämättä tilannetta tarkemmin, saatat hyvinkin olla oikeassa, mutta sen verran vielä tarkennan, että kaksi autoa peräkkäin = jono. Lyhyt jono, mutta kuitenkin. Eikä se nyt ihan ennenkuulumatonta ole, jos joku haluaa ajaa ohi, jotta ei tarvitse ajaa koko aikaa toisen perässä, varsinkin jos tämän toisen nopeus tai muut toimet eivät ihan vastaa omia näkemyksiä.
 
On taas parina päivänä tuo kolmion merkitys unohtunut joiltakin.

Eilen iltapäivällä töistä ajellessa pari spandexia ajeli ajoradalla vaikka vieressä pyörätie. No ei tämä mitään, mutta kääntyivät kolmion takaa antamatta mitään suuntamerkkiä tai katsomatta tuleeko autoja (tuli, mutta kerkesi hiljentää).

Tänään aamulla viiden jälkeen ajelin töihin niin täysperä tuli oikealta kolmion takaa suoraan eteen. Varmaan kuvitteli että käännyn kun kaksi edessä ajanutta kääntyi oikealle. Onneksi oli taajamavauhti niin en päätynyt vaunun alle.
Pari täysperää kanssa tullut alle hiljattain... luulisi että osaavat väistää ja sen nyt vielä ymmärtää jos joutuu vähän kaasua nostamaan kun tuommoinen kampeaa tielle, tai ympyrässä joskus pysähtymään kun peräkärry ei kerkeä alta pois mutta pari vähän tiukempaakin tilannetta ollut.
 
Ysitiellä käyty ja päivän suoritus oli A4 diudi joka ajeli ensin rekan perseessä kiinni ~10km 100kmh alueella, tämä rekka kääntyi pois, matkavauhti jatkui samana, eli vajaa 90km/h. Itse olin toisena jonossa ja takana varmaan 50 autoa. Kerran sai jo melkein 100km/h kelattua vauhtia mutta sitten hyytyi taas. Onneksi ohituskaista on keksitty. Hohhoijaa.

Tuosta kun Antti mainitsi, että Audi kuroi heti eron kiinni kun alkoi ohittamaan, samaa on huomattu täälläkin. Kumma homma kun oikealla kaistalla väli pysyy ja vasemmalla tullaan metrin päähän. Kun olen ohittanut ja palaan vasemmalle niin eipä sitten tultukaan ohi...

Paras oli jokunen viikko sitten transsportteri moottoritiellä.

Näin jo kaukaa, että ajeli oikealla 90km/h luokkaa, meni vasemmalle, ajoi varmaan ~130 (100 rajoitus)etäisyyden lisääntymisestä päätellen ja ohitti muutaman auton. Tän jälkeen jarru pohjaan ja takaisin kiilaten kahden auton väliin (takana ajanut joutui jarruttelemaan) ajamaan sitä vajaata satasta. Kun olin ohittanut kys. sankarin ja olin jo pitkällä edellä ohittamassa toisen auton kanssa paria rekkaa niin tämä nousee taas ohituskaistalle, kuroo tuon varmaan ~200m+ raon kiinni, ajaa perseeseen kiinni ja alkaa vilkuttelemaan valoja, vaikka ohituksen kestäminen ei edes ollut minusta kiinni.

Kaista vapautui niin syötin vähän pölyä tälle ja kiskaisin eroa, palasin oikealle itse ja näin kun tämä meni sen minun edellä ajelleen auton taakse ajamaan. Voi vaan miettiä mitä järkeä mahtaa olla herran ajotavassa. Sen nyt voi vielä ymmärtää että ajaa oikealla hitaampaa, mutta miksi ohituskaistalla pitää sitten ajaa päiväsakkoluokan ylinopeutta... luulisi ihan sen lain mukaisen vauhdin riittävän ohitteluun.
 
Tamperelaisena voin yhtyä näkemykseen, että Tampereella on suhteettoman paljon paskoja kuskeja. Melkein joka aamu töihin ajellessa näen vähintään yhden tumpelon tukkimassa muuta liikennettä tavalla tai toisella. Varsinkin liikenneympyrät tuntuvat olevan käsittämättömän vaikeita ymmärtää.

Kaahareita sen sijaan näkee aika vähän. Voi toki tuo ajankohtakin vaikuttaa kun "ruuhkassa" pitkälti ajelen.
 
Eipä olekaan hetkeen tullut nähtyä tällaista: Volvo oli keksinyt pysähtyä keskelle risteystä odottamaan, että punainen toistovalo muuttui vihreäksi. Sattumalta sivusuunnista ei tullut ketään, joten tällä kertaa liikenne ei päässyt häiriintymään.
 
Tamperelaisena voin yhtyä näkemykseen, että Tampereella on suhteettoman paljon paskoja kuskeja. Melkein joka aamu töihin ajellessa näen vähintään yhden tumpelon tukkimassa muuta liikennettä tavalla tai toisella. Varsinkin liikenneympyrät tuntuvat olevan käsittämättömän vaikeita ymmärtää.

Kaahareita sen sijaan näkee aika vähän. Voi toki tuo ajankohtakin vaikuttaa kun "ruuhkassa" pitkälti ajelen.
Täällä Oulussa homma toimii paremminkin niin päin, että mitä tihkeämpi aamu/iltapäiväruuhka, sitä raivokkaampi kaahaus on käynnissä. Klassinen esimerkki tästä on Kuusamontie, jossa aamuruuhkassa on täysi kilvanajo joka arkipäivä. Sakotusrajallakin ajavat jäävät auttamatta jalkoihin. Tuoreena uutuutena lisättynä väli Poikkimaantiensilta - Ratiotie - Parkkisenkankaantie, jolla mennään sentteriä näyttäen ohi rajoituksen mukaan ajavista. Tämä huolimatta siitä, että tuo Raitotien jatke on tätä nykyä yksi todennäköisimmistä paikoista koko kaupungissa kohdata poliisipartio.
 
En tiedä kuuluisiko kuitenkin tyhmät ihmiset - ketjuun.

Vantaalaiselta Milalta, 16, varoitus liikenteeseen – kaahaileva autoilija meinasi kaataa skootterin ja haukkui vielä päälle

16 vuotias teinityttö päätti alkaa kouluttamaan autoilijaa, koska teinitytön mielestä kohdassa ei olisi saanut ohittaa

Siis tytön raivon aiheutti ohituskieltomerkki, joka ei kylläkään koske kaksipyöräisiä moottorikäyttöisiä ajoneuvoja kuten mopoa, skootteria tai sivuvaunutonta moottoripyörää.


"Juolan mukaan tiellä alkoi juuri ohituskieltoalue. Muuten hän olisi ajanut tien reunaan ja hidastanut, kuten hän aina normaalisti tekee."

"Väläyttelin jarruvaloja, jotta hän ymmärtäisi antaa vähän tilaa, kun vielä ei voi ohittaa."

Ja sitten itketään iltalehtiin kun tuollainen käytös suututti autoilijan niin, että ihan suullisesti nuhteli tyttöä.
 
En tiedä kuuluisiko kuitenkin tyhmät ihmiset - ketjuun.

Vantaalaiselta Milalta, 16, varoitus liikenteeseen – kaahaileva autoilija meinasi kaataa skootterin ja haukkui vielä päälle

16 vuotias teinityttö päätti alkaa kouluttamaan autoilijaa, koska teinitytön mielestä kohdassa ei olisi saanut ohittaa

Siis tytön raivon aiheutti ohituskieltomerkki, joka ei kylläkään koske kaksipyöräisiä moottorikäyttöisiä ajoneuvoja kuten mopoa, skootteria tai sivuvaunutonta moottoripyörää.


"Juolan mukaan tiellä alkoi juuri ohituskieltoalue. Muuten hän olisi ajanut tien reunaan ja hidastanut, kuten hän aina normaalisti tekee."

"Väläyttelin jarruvaloja, jotta hän ymmärtäisi antaa vähän tilaa, kun vielä ei voi ohittaa."

Ja sitten itketään iltalehtiin kun tuollainen käytös suututti autoilijan niin, että ihan suullisesti nuhteli tyttöä.
Kyllähän se kovasti väärin on, jos liikenteessä joutuu pelkäämään autoilijoita tai muita kulkijoita.
 
Kyllähän se kovasti väärin on, jos liikenteessä joutuu pelkäämään autoilijoita tai muita kulkijoita.
Provosoituminen on harvoin oikea ratkaisu, ja asiaton huutelu lapsellista autoilijalta mutta onhan tuo nyt aika noloa, että ensit itse provosoidut ”kouluttamaan” autoilijaa, ja kun tämä provosoituu takaisin itketään iltapäivälehdelle, joka ei sekään huomaa tarkistaa sen vertaa liikennesääntöjä, että ymmärtäisi tytön olleen ensin väärässä kun lähti estelemään ohitusta.

Eikä ohituskielto muutenkaan tarkoitta sitä, että pitää lähteä leikkimään wannabepoliisia ja peittelemään mahdollisia rikkeen tekijöitä.

Keltaisen viivan ylitys liian keskellä ajavaa mopoa ohittaessa nyt menee samaan kategoriaan kuin se, että ohitat motarilla oikealta kun joku tukkii vasemman kaistan ”kouluttaakseen” takana olevaa. Ei ehkä lain kirjaimen mukaista, mutta ihan ymmärrettävää.

Riehuminen on sitten typerää, toki tiedä sitten paljonko värikynää kertomuksessa on. Toki aikuiselta pitäisi voida odottaa enemmän.

Summa summarum, hölmöjä on aina liikenteessä, mutta kun kaksi sellaista kohtaa niin tulos on jotain tällaista.

Näitä omia kuviteltuja sääntöjä kouluttavia näkee aina silloin tällöin kyllä muutenkin.
T-risteys + etuajo-oikeutetun liikenteen suunta kilvet tuntuu eritoten olevan joillekin vaikeita. Lähimarketin lähistöllä on tuollainen, ja säännöllisesti siellä joku tööttäilee ”eteen kääntyvälle”, vaikka eteen kääntyvillä etuajo-oikeus ja tööttääjällä kolmio.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä kuuluisiko kuitenkin tyhmät ihmiset - ketjuun.

Vantaalaiselta Milalta, 16, varoitus liikenteeseen – kaahaileva autoilija meinasi kaataa skootterin ja haukkui vielä päälle

16 vuotias teinityttö päätti alkaa kouluttamaan autoilijaa, koska teinitytön mielestä kohdassa ei olisi saanut ohittaa

Siis tytön raivon aiheutti ohituskieltomerkki, joka ei kylläkään koske kaksipyöräisiä moottorikäyttöisiä ajoneuvoja kuten mopoa, skootteria tai sivuvaunutonta moottoripyörää.


"Juolan mukaan tiellä alkoi juuri ohituskieltoalue. Muuten hän olisi ajanut tien reunaan ja hidastanut, kuten hän aina normaalisti tekee."

"Väläyttelin jarruvaloja, jotta hän ymmärtäisi antaa vähän tilaa, kun vielä ei voi ohittaa."

Ja sitten itketään iltalehtiin kun tuollainen käytös suututti autoilijan niin, että ihan suullisesti nuhteli tyttöä.
Mitenkäs se ohitus ohituskieltoalueella, jossa on poikkeuksetta myös keltainen sulkuviiva, onnistuu yhtäaikaisesti sulkuviivaa ylittämättä ja riittävästi tilaa antaen, vaikka mopoilija olisi aivan tien oikeassa reunassa? Sille ohituskiellolle lienee myös jokin syy, kuten olematon näkyvyys. Sepä vasta olisi mukavaa jäädä mopollaan vastapalloon lentävän nokkakolariromun alle.

Minulle on ainakin armeijan hitaampia ajoneuvoja ajellessa opetettu, että jos tiellä on sellainen paikka, jossa ohitus ei voi sujua turvallisesti, ei kannata yrittääkään tehdä tilaa yllyttämään ohittamista, vaan ajetaan keskellä kaistaa ja annetaan sillä viesti, että nyt ei kuule kantsis.
 
Viimeksi muokattu:
Mitenkäs se ohitus ohituskieltoalueella, jossa on poikkeuksetta myös keltainen sulkuviiva, onnistuu yhtäaikaisesti sulkuviivaa ylittämättä ja riittävästi tilaa antaen, vaikka mopoilija olisi aivan tien oikeassa reunassa? Sille ohituskiellolle lienee myös jokin syy, kuten olematon näkyvyys. Sepä vasta olisi mukavaa jäädä mopollaan vastapalloon lentävän nokkakolariromun alle.

Minulle on ainakin armeijan hitaampia ajoneuvoja ajellessa opetettu, että jos tiellä on sellainen paikka, jossa ohitus ei voi sujua turvallisesti, ei kannata yrittääkään tehdä tilaa yllyttämään ohittamista, vaan ajetaan keskellä kaistaa ja annetaan sillä viesti, että nyt ei kuule kantsis.

Sama niille mopoilijoille opetetaan autokoulussa, alle 50km/h rajoituksella pitää ajaa keskellä kaistaa ja yli sen siirrytään reunaan(jos tämä luo riittävän tilan autoille turvallisiin ohituksiin) ja pientareelle jos sitä on riittävästi yksijaksoisesti ettei tule jatkuvia sivusiirtymiä. Risteysalueella ei saa ohittaa jokatapauksessa vaikka olisikin mopo vaan edessä.

Myös se että jos joku ajaa aivan liian lähellä perässä opetetaan yhtenä mahdollisena tapana hoitamaan jarruvalojen väläytyksillä, välillä vaan taakse osuu se äärimmäinen idiootti jonka kiire ajaa kaiken muun yli, varsinkin järjenkäytön.
 
En tiedä kuuluisiko kuitenkin tyhmät ihmiset - ketjuun.

Vantaalaiselta Milalta, 16, varoitus liikenteeseen – kaahaileva autoilija meinasi kaataa skootterin ja haukkui vielä päälle

16 vuotias teinityttö päätti alkaa kouluttamaan autoilijaa, koska teinitytön mielestä kohdassa ei olisi saanut ohittaa

Siis tytön raivon aiheutti ohituskieltomerkki, joka ei kylläkään koske kaksipyöräisiä moottorikäyttöisiä ajoneuvoja kuten mopoa, skootteria tai sivuvaunutonta moottoripyörää.


"Juolan mukaan tiellä alkoi juuri ohituskieltoalue. Muuten hän olisi ajanut tien reunaan ja hidastanut, kuten hän aina normaalisti tekee."

"Väläyttelin jarruvaloja, jotta hän ymmärtäisi antaa vähän tilaa, kun vielä ei voi ohittaa."

Ja sitten itketään iltalehtiin kun tuollainen käytös suututti autoilijan niin, että ihan suullisesti nuhteli tyttöä.
Jo se että pitää 50-alueella reikäpäisesti päästä skootterista ohi heti kun vähänkään mahdollista kertoo ihan riittävän paljon tuon autoilijan henkisistä kyvyistä. Valitettavan paljon näitä uuvatteja tuolla saa vapaasti riehua.
 


siinä yksi teiden sankari

Liekkö voorttikuskin mielestä liian kauan tupeksittu kaistan vaihtoa. Olisi kamera-auton pitänyt tuosta ohitettavasta viedä etupuskuri niin olisi vortikuski ollut tyytyväinen. Lienee myös tyypillinen kuski joka ohittelee vielä ennen poistumisrappia ja "paniikki" iskee että kohta mennään ohi. Helpommalla ois päässy kun olisi jo hyvissä ajoin mennyt oikealle kaistalle niin sieltä olisi pääsyt asiallisesti rampille. Nyt ajansäästö tuossakin oli 1-2s luokkaa (pl. jarruttelu).
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 156
Viestejä
4 485 424
Jäsenet
74 176
Uusin jäsen
Nahkapaska

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom