Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Ja huolestuttavavn usein näkee kärryjä joissa suuntavilkut näyttää vastakkaiseen suuntaan vetoauton kanssa :bored:
Tai jarruvalo/perävalo vilkkuu vilkun tahtiin tai sitten vilkut palaa kokoajan.

Ei luulisi olevan niin vaikea tarkastaa niitä valoja.
 
Kuinka moni rupee jostain lainakärrystä roplaamaan valoja kuntoon ja uhraan siihen aikaa? Itsekkin kun ostan jotain liikkeestä ja saa liikkeen kärryn lainaksi et voi romut kuljettaa kotio. Jos ei valot toimi niin vaihtoehdot on aika vähissä. Joko lähdet sillä viemään tai maksat kotiinkuljetuksen tai perut kaupat. Ei tartte olla kovinkaan hyvä meedio millä vaihtoehdolla valtaosa menee.
Olen kyllä aina palauttaessa ilmoittanut ettei kärryn valot toimi mut eipä tunnu liikkeitä paljon kiinnostavan kunnostaa noita koska ei ole pakollista katsastusta. Jos kaikki kärryt laitettaisiin katsastuksen piiriin niin todennäköisesti homma paranis.

Oma kärry onkin sit aina kunnossa valojen osalta.
 
Juurikin noin. Melkein aina on lainakärryjen valoissa jotain häikkää.
 
Vähän kans luulen, että aika monella se vika löytyy sieltä koukun pistokkeesta. Kun kattelee missä kunnossa monen auton koukut on, niin pistokkeet tuskin yhtään paremmassa. Monet myös hommaa tommosen jarruttoman peräkärryn ja luulee, ettei sille tarvii ikinä tehdä mitään kun ei oo katsastusta. Noissa hinnat alkaen kärryissä mitä suurin osa ostaa kun ei myöskään oo hirveesti panostettu mihinkään sähköliitäntöjen eristämisiin, niin Suomen oloissa tuskin montaa vuotta kestää ennen kuin alkaa hapettumiset iskemään häikkää sähköihin. Ei tarvii kuin esim jonkun maajohdon mennä heikkoon jamaan, niin koko kärryn sähköt on sekaisin.

Mutta siinähän se on ku kukaan ei asiaa valvo, niin meno on mitä on.
 
Vähän kans luulen, että aika monella se vika löytyy sieltä koukun pistokkeesta. Kun kattelee missä kunnossa monen auton koukut on, niin pistokkeet tuskin yhtään paremmassa. Monet myös hommaa tommosen jarruttoman peräkärryn ja luulee, ettei sille tarvii ikinä tehdä mitään kun ei oo katsastusta. Noissa hinnat alkaen kärryissä mitä suurin osa ostaa kun ei myöskään oo hirveesti panostettu mihinkään sähköliitäntöjen eristämisiin, niin Suomen oloissa tuskin montaa vuotta kestää ennen kuin alkaa hapettumiset iskemään häikkää sähköihin. Ei tarvii kuin esim jonkun maajohdon mennä heikkoon jamaan, niin koko kärryn sähköt on sekaisin.

Mutta siinähän se on ku kukaan ei asiaa valvo, niin meno on mitä on.

Juuri näin, useammin se vika on auton päässä pistokkeessa, kuin kärryssä.
 
Juuri näin, useammin se vika on auton päässä pistokkeessa, kuin kärryssä.

Itsellä kyllä joka kerta ollut vika siellä kärryn puolella, auton puolella ei ole sähkövikoja ollut. Tosin kun katsoo minkälaisia nuo kärryjen sähköt on, niin eipä ole mikään ihme.
 
Itsellä kyllä joka kerta ollut vika siellä kärryn puolella, auton puolella ei ole sähkövikoja ollut. Tosin kun katsoo minkälaisia nuo kärryjen sähköt on, niin eipä ole mikään ihme.
Sama juttu, ei ole tullut vielä sellaista tilannetta vastaan, jossa kärryn sähköistyksen vika olisi ollut jossakin muualla kuin siinä kärryssä itsessään. Vähän erikoiselta kuulostaa väite, että vika olisi "useimmin auton päässä".
 
Jarruttomat peräkärryt on usein melkosia "joulukuusia" valojensa osalta. Ja tulevaisuudessa kait jarrulliset myös, kun katsastusvelvollisuus poistuu. Toimineeko ne jarrutkaan sitten edes sinne päin, jos jääpi huolehtiminen pelkästääm omistajan vastuulle.
 
Viimeksi tänään sai taas ihastella kärryä, jossa takavalo vilkutti oikealle kun auto kärryineen lähti vasemmalle:smoke:

En kyllä voi ymmärtää miten voi olla niin vaikea tarkastaa ne valot ennen liikkeellelähtöä. Itse ainakin sen verran harvakseltaan pelailen kärryjen kanssa, että ihan perusrutiinina vilkaisisin toimiiko se auton töpseli vielä ja missä hapessa lamput on jne.

Luulisi uudempien autojen vielä huutavan ja herjaavankin jos jotkut valot pimeenä?
 
Viimeksi tänään sai taas ihastella kärryä, jossa takavalo vilkutti oikealle kun auto kärryineen lähti vasemmalle:smoke:

En kyllä voi ymmärtää miten voi olla niin vaikea tarkastaa ne valot ennen liikkeellelähtöä. Itse ainakin sen verran harvakseltaan pelailen kärryjen kanssa, että ihan perusrutiinina vilkaisisin toimiiko se auton töpseli vielä ja missä hapessa lamput on jne.

Luulisi uudempien autojen vielä huutavan ja herjaavankin jos jotkut valot pimeenä?


Kuten tuossa aiemmin sanottiin ei kait se tarkistaminen olekkaan mahdotonta. Mitä siinä tekee jos se juuri ostettu sohva pitää kotiin saada ja vuokrakärryn valot ei toimi. Toki vastuullinen jättäisi sohvan kauppaan, mutta todellisuudessa taitaa suurin osa kuitenkin sen sohvan kotiinsa haluavan.
 
Kuten tuossa aiemmin sanottiin ei kait se tarkistaminen olekkaan mahdotonta. Mitä siinä tekee jos se juuri ostettu sohva pitää kotiin saada ja vuokrakärryn valot ei toimi. Toki vastuullinen jättäisi sohvan kauppaan, mutta todellisuudessa taitaa suurin osa kuitenkin sen sohvan kotiinsa haluavan.
Juuri näin. Epärealistisen naiivia kuvitella, että kukaan jättäisi keikan ajamatta sen vuoksi, että lainakärryn valoissa on jotain vikaa.
 
Jos auton ja kärryn vilkut menee ristiin, niin siinä ei oo kyse kuin töpselin väärin päin asentamisesta. Ehkä tämän verran voisi kuitenkin tarkistaa?
 
Jos auton ja kärryn vilkut menee ristiin, niin siinä ei oo kyse kuin töpselin väärin päin asentamisesta. Ehkä tämän verran voisi kuitenkin tarkistaa?
Toki, jos oikeasti on onnistunut löytämään sellaisen kombon, jossa liittimen saa kytkettyä väärinpäin. Itse en ole sellaista koskaan tavannut.

Kyllä ne viat tulevat pääsääntöisesti sieltä kärryn johdotuksista ja/tai prakaavasta maadoituksesta.
 
Viimeksi muokattu:
Toki, jos oikeasti on onnistunut löytämään sellaisen kombon, jossa liittimen saa kytkettyä väärinpäin. Itse en ole sellaista koskaan tavannut.
Meillä ainakin vanhassa kärryssä on tuommoinen liitin, ja eipä tuota vilkkujen vastapuolista toimintaa selitä oikein mikään muu, kuin ristiinkytkentä.
 
Meillä ainakin vanhassa kärryssä on tuommoinen liitin, ja eipä tuota vilkkujen vastapuolista toimintaa selitä oikein mikään muu, kuin ristiinkytkentä.
Millainen liitin teillä siis on? Se liitinhän on suunniteltu sellaiseksi, ettei se käy väärinpäin.

Ja siis kyllähän ne valot voivat sekoilla tuolla tavalla vaikka ihan maadoitusongelmienkin vuoksi. Kytkentöjäkin on vuosien varrella ollut muutamia hieman erilaisia. Ja sitten kun niitä on tuunailtu kaiken maailman puuhastelijoiden toimesta, niin vain taivas on rajana sille mikä on rikki ja missä.
 
Meillä ainakin vanhassa kärryssä on tuommoinen liitin, ja eipä tuota vilkkujen vastapuolista toimintaa selitä oikein mikään muu, kuin ristiinkytkentä.

Ristiinkytkentä kyllä, mutta ihan peräkärryn omissa sähköissä jonkun ranen jäljiltä tuollaisen aiheuttaa. Molemmissa töpseleissä, sekä uudessä että vanhassa vilkut on sellaisissa pinneissä, että niitä on mahdoton saada vilkkumaan ristiin samanaikaisesti vaikka sen jostain syystä saisi laitettu mihin tahansa asentoon.
 
Okei, no tämä mistä mulla on kokemuksia on 30 vuotta vanha, ja nyt kun tarkemmin muistelen, faijan itse rakentama kärry. Eli varmaan on erilainen töpseli, kuin nykyään käytetään.
 
Sama juttu, ei ole tullut vielä sellaista tilannetta vastaan, jossa kärryn sähköistyksen vika olisi ollut jossakin muualla kuin siinä kärryssä itsessään. Vähän erikoiselta kuulostaa väite, että vika olisi "useimmin auton päässä".

Väite perustuu ihan omiin kokemuksiin. Siitä on turha ruveta sen kummemmin vääntämään.
 
Aika perus moka noissa kärryn ja vetokoukun pistokkeiden kytkennöissä on se, että raneillessa katsotaan sitä kytkentäkaaviota eri suunnasta kuin pistoketta. Tai haetaan väärän pään kaavio netistä eikä ymmärretä että uros- ja naaraspistokkeet on toistensa peilikuvia.
 
Aika perus moka noissa kärryn ja vetokoukun pistokkeiden kytkennöissä on se, että raneillessa katsotaan sitä kytkentäkaaviota eri suunnasta kuin pistoketta. Tai haetaan väärän pään kaavio netistä eikä ymmärretä että uros- ja naaraspistokkeet on toistensa peilikuvia.
Ja yleensä se kärryn urospistoke on suuremmalla kulutuksella kun sitä revitään väärin, jätetään maahan miten sattuu ja viettää ehkä talven ulkona käyttämättömänä. Ja sitten niitä joudutaan uusimaan, halvin mahdollinen pistoke tilalle ja sitten joku mokaa vielä kytkennät.
 
Kuten tuossa aiemmin sanottiin ei kait se tarkistaminen olekkaan mahdotonta. Mitä siinä tekee jos se juuri ostettu sohva pitää kotiin saada ja vuokrakärryn valot ei toimi. Toki vastuullinen jättäisi sohvan kauppaan, mutta todellisuudessa taitaa suurin osa kuitenkin sen sohvan kotiinsa haluavan.
Nojoo, mutta jos vilkut näyttää väärään suuntaan niin kannattaisi varmaan jättää jo kokonaan käyttämättä niin tulee vähemmän sekaannusta.

Siinäkin toki sitten muita vituttaa kun ei se mennytkään suoraan risteyksen yli jne.

Mutta tuo vuokratoiminta sinänsä varmaan se pääsyyllinen noiden valovammaisten kärryjen levittäjänä.
 
Poliisi ohitti yli 30-metrisen ajoneuvoyhdistelmän – ei varsinaisesti suosittele kokeilemaan

Tässä on kyllä hieno uudistus Suomen maanteille josseivat vielä olleet vittumaisia ajaa niin laitetaan juna sinne.

Joskin pollareiden ohitus varmaan aikalailla tasan 100km/h nopeudella vs. se vajaa 90 mitä tuo kulkee.

Mites täällä porukalla maanteillä ohitusnopeudet, parin kilsan suoralla nyt kerkeää juomaan vaikka kahvit perusrekkaa ohitellessa, mutta itsellä usein 120-140kmh ohitusvauhdit kesäisin. Tuommoisen pötkön ohituskaan pitäisi niin kauan viedä jos vähän reippaammin painaa kaasua.

Taakse kertyvän jonon pituus tosin varmaan aika massiivinen vs. perus täysperä...
 
Poliisi ohitti yli 30-metrisen ajoneuvoyhdistelmän – ei varsinaisesti suosittele kokeilemaan

Tässä on kyllä hieno uudistus Suomen maanteille josseivat vielä olleet vittumaisia ajaa niin laitetaan juna sinne.

Joskin pollareiden ohitus varmaan aikalailla tasan 100km/h nopeudella vs. se vajaa 90 mitä tuo kulkee.

Mites täällä porukalla maanteillä ohitusnopeudet, parin kilsan suoralla nyt kerkeää juomaan vaikka kahvit perusrekkaa ohitellessa, mutta itsellä usein 120-140kmh ohitusvauhdit kesäisin. Tuommoisen pötkön ohituskaan pitäisi niin kauan viedä jos vähän reippaammin painaa kaasua.

Taakse kertyvän jonon pituus tosin varmaan aika massiivinen vs. perus täysperä...
Pääteillä alkaa olemaan ohituskaistoja sen verran tiheään, että aika harvoin tarvitsee ohitella ketään muilla alueilla, varsinkaan kun nelostiellekin on ripoteltu niin hillittömästi niitä uusia kameroita.
 
Pääteillä alkaa olemaan ohituskaistoja sen verran tiheään, että aika harvoin tarvitsee ohitella ketään muilla alueilla, varsinkaan kun nelostiellekin on ripoteltu niin hillittömästi niitä uusia kameroita.
No tuokin totta, nelostie nyt aika hyvä esimerkki. Monet pienemmät tiet kuitenkin ilman.

Tampere Pori väliä tulee usein ajeltua, siellähän noita kaistoja ei ole. Pitkää suoraa sen sijaan piisaa.

Ohitukset yleensä niin nopeasti kuin mahdollista, eli lappu lattiaan ja nopeus on sitten mitä on. Kaikkein turvallisin tapahan se on ohittaa vaikka virallisesti onkin "laitonta"...
Tämä on ollut omakin taktiikka, toki nyt jos näkee että kilsa tyhjää edessä niin ei nyt hirveää kiirettä tarvitse pitää.

Mutta nopeusmittaria en kyllä itsekään katsele ohitellessa.
 
Tämä on ollut omakin taktiikka, toki nyt jos näkee että kilsa tyhjää edessä niin ei nyt hirveää kiirettä tarvitse pitää.

Juurikin näin. Toki nykyään myös kun auto on vähän reippaampi niin ei läheskään aina tarvitse lähteä täyskaasulla ohitukseen kuten vanhalla autolla :lol:
 
Se mikä ärsyttää suunnattomasti muissa autoilijoissa on täydellinen liikennesääntöjen unohtaminen kauppojen parkkialueilla. 99% ei pysähdy STOP- merkkien kohdalla, lähes kukaan ei väistä oikealta tulevaa jne jne...
Tämähän ei taida olla mikään lakiin kirjoitettu 100% selkeä asia, että kenen pitäisi väistää jos ei ole merkintöjä?
Autokoulussakin taidettiin vain mainita, että olkaa varovaisia. Ja jottei tarvitse minulle henkilökohtaisesti alkaa, niin väistän kyllä itse oikealta tulevia.
 
Tämähän ei taida olla mikään lakiin kirjoitettu 100% selkeä asia, että kenen pitäisi väistää jos ei ole merkintöjä?
Autokoulussakin taidettiin vain mainita, että olkaa varovaisia. Ja jottei tarvitse minulle henkilökohtaisesti alkaa, niin väistän kyllä itse oikealta tulevia.
Siinä näemme miten bahiksen kuvailema tilanne syntyy. Mitäs jos vaikkapa kertaisit tieliikennelain 14 §:

Väistämisvelvollisuus
Risteystä lähestyessään kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta. Hänen on väistettävä samanaikaisesti muuta tietä oikealta lähestyvää ajoneuvoa.

Tässä vielä linkki tieliikennelakiin:
Tieliikennelaki 267/1981 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®
 
Tämähän ei taida olla mikään lakiin kirjoitettu 100% selkeä asia, että kenen pitäisi väistää jos ei ole merkintöjä?
Autokoulussakin taidettiin vain mainita, että olkaa varovaisia. Ja jottei tarvitse minulle henkilökohtaisesti alkaa, niin väistän kyllä itse oikealta tulevia.

On se, ilman merkintöjä pätee liikennesääntöjen mukaiset väistämisvelvollisuudet. Joskus se vaan on epäselvää missä kohtaa on parkkipaikan ja tien raja. Tai jos ison pihaalueen keskelle on merkattu parkkialue niin tulkinnat siitä että voiko parkkipaikalta tulla toisen eteen oikealta tässä kohtaa on lievästi epäselvä.
 
Siinä näemme miten bahiksen kuvailema tilanne syntyy. Mitäs jos vaikkapa kertaisit tieliikennelain 14 §:

Väistämisvelvollisuus
Risteystä lähestyessään kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta. Hänen on väistettävä samanaikaisesti muuta tietä oikealta lähestyvää ajoneuvoa.

Tässä vielä linkki tieliikennelakiin:
Tieliikennelaki 267/1981 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®
Voit sitä itse kerrata ihan niin paljon kuin haluat. Parkkialue ei ole "tie".

Väistämisvelvollisuus parkkialueilla
 
Voit sitä itse kerrata ihan niin paljon kuin haluat. Parkkialue ei ole "tie".

Väistämisvelvollisuus parkkialueilla
Annetuissa päätöksissä keskeisin seikka mahdollisissa riita- tai syyllisyyskysymystilanteissa tai niiden tarkasteluissa on ollut se näkökulma, onko ajoneuvojen käyttämien väylien eriarvoisuus ilmeinen. Ellei ole, niin yleensä näissä tilanteissa olisi pitänyt väistää samanaikaisesti oikealta lähestyvää ajoneuvoa väistämisvelvollisuuden perussäännön mukaisesti.
 
Juurikin näin. Toki nykyään myös kun auto on vähän reippaampi niin ei läheskään aina tarvitse lähteä täyskaasulla ohitukseen kuten vanhalla autolla :lol:

Varsinkin ohituskaistalla tykkään lyödä lapun lattiaan, että muutkin pääsee sitten sujuvasti perässä. Mikään ei vituttele enempää, kun se junnaaja, joka käyttää koko matkan omaan ohitukseen.
 
Annetuissa päätöksissä keskeisin seikka mahdollisissa riita- tai syyllisyyskysymystilanteissa tai niiden tarkasteluissa on ollut se näkökulma, onko ajoneuvojen käyttämien väylien eriarvoisuus ilmeinen. Ellei ole, niin yleensä näissä tilanteissa olisi pitänyt väistää samanaikaisesti oikealta lähestyvää ajoneuvoa väistämisvelvollisuuden perussäännön mukaisesti.
Niin, luin sen kyllä itse läpi alusta loppuun. Jos palataan alkuperäiseen kysymykseen, oliko siitä selkeät lakipykälät, kuka väistää ja miten, pysäköintialueella?
 
Niin, luin sen kyllä itse läpi alusta loppuun. Jos palataan alkuperäiseen kysymykseen, oliko siitä selkeät lakipykälät, kuka väistää ja miten, pysäköintialueella?
No aika selkeiltä ne vaikuttavat jos tieliikennettä koskevat väistämissäännöt ovat noissa oikeustapauksissakin lähtökohtana
 
Varsinkin ohituskaistalla tykkään lyödä lapun lattiaan, että muutkin pääsee sitten sujuvasti perässä. Mikään ei vituttele enempää, kun se junnaaja, joka käyttää koko matkan omaan ohitukseen.
Minä olen varmaan ärsyttävä kun ajan sakkorajalla, olkoot jonoa tai ei.
 
Ohitukset yleensä niin nopeasti kuin mahdollista, eli lappu lattiaan ja nopeus on sitten mitä on. Kaikkein turvallisin tapahan se on ohittaa vaikka virallisesti onkin "laitonta"...

Näin on. Siinä ehti muutama muukin auto peesissä kun se ensimmäinen ei jää hieromaan sitä ohitusta.
 
Se riippuu siitä mitä on sakkorajalla ajaminen. Jos ajelet aidosti sakkorajalla joka on tänä päivänä muutama kilometri yli sallitun vallitsevan nopeusrajoituksen, niin tuskin sinulla on useimmiten aitoa tarvetta ketään edes ohittaa.
No onhan se sakkoraja 10km/h todellista josta sakko napsuu eli vaikkapa satkun alueella painetaan 109 kun rekka ajaa rajotinta vasten 90
 
No aika selkeiltä ne vaikuttavat jos tieliikennettä koskevat väistämissäännöt ovat noissa oikeustapauksissakin lähtökohtana
Joopa joo, voidaan varmaan todeta että ollaan samaa mieltä siitä, että ollaan eri mieltä asian selkeydestä. Jos alkuperäinen väittämä oli "lähes kukaan ei väistä oikealta tulevaa" (parkkipaikalla) niin ei se minusta kovin selkeältä suurimmalle osalle ihmisistä vaikuta. Harvempi nyt varmaan ihan tahallaan yrittää peltiä rutata.

Autoilijalle voi tulla yllätyksenä oma väistövelvollisuus, kun autoilija omasta mielestään selkeästi parkkialueella ajaneena olettaa, että häntä väistetään oikealta tulevana. Jos toisen ajoneuvon käyttämä väylä parkkialueen sisällä katsotaan kuitenkin eriarvoiseksi, voi väistämisvelvollisuus olla päinvastoin. Joskus eriarvoisuus on selkeä ja joskus eriarvoisuus on taas täysin epäselvä, jolloin väistämisvelvollisuus on täysin tulkinnanvaraista.

Selkeetä eikö vain.
 
Se riippuu siitä mitä on sakkorajalla ajaminen. Jos ajelet aidosti sakkorajalla joka on tänä päivänä muutama kilometri yli sallitun vallitsevan nopeusrajoituksen, niin tuskin sinulla on useimmiten aitoa tarvetta ketään edes ohittaa.
On tarvetta, ei kiinnosta ajaa rekan tai karavaanarin perässä.

Todellisuudessa ohituskaistalla ei voi ohittaa liikennettä vaarantamatta ajamalla 10km/h yli sallitun nopeuden. Ohitettavilla kun on tapana myös kiihdyttää tuossa tilanteessa.

Tässä tapauksessa jättäisin siis ohituksen tekemättä ja antaisin niiden ohittaa, joilla on enemmän uskallusta.
Kyllä voi.

Ohituskaistoilla on usein tutkia, ja ohitan ylinopeudella mielummin jossain muualla.
 
Ohituskaistoilla on usein tutkia, ja ohitan ylinopeudella mielummin jossain muualla.
Missä päin Suomea on tutkia sijoitettu ohituskaistalle? Tiedän, että nelostiellä on yksi uusi tutka, joka on sijoitettu v-maisesti ohituskaistan loppuun, niin että sen vaikutusalue ylettyy myös ohituskaistan alueelle, mutta varsinaisesti ohituskaistan varrelle sijoitettua tutkaa en ole nähnyt missään.

Se vasta olisikin pastersteinimainen temppu laittaa tutka alueelle, jossa vartavasten on järjestetty ajoneuvoille mahdollisuus ohittaa turvallisesti hitaampia.
 
Poliisi tutkaa hyvinkin usein ohituskaistojen kohdalla.
Voi ihan aiheellisesti esittää kysymyksen että onko tarkoitus parantaa liikenneturvallisuutta, vai kerätä rahaa... Ja epäsuorasti heikentää liikenneturvallisuutta kun näin saadaan ihmiset ohittamaan muualla kuin ohituskaistoilla jossa se olisi turvallisempaa...
 
Viimeksi muokattu:
Voit sitä itse kerrata ihan niin paljon kuin haluat. Parkkialue ei ole "tie".

Väistämisvelvollisuus parkkialueilla
En tiedä miten tuosta lukemalla päättelit, että parkkialue ei olisi tie. Teksti viittaa useisiin liikennesääntöihin, jotka ovat voimassa vain ja ainoastaan tiellä. Kaikki yleiselle ajoneuvoliikenteelle tarkoitetut alueet ovat ihan yksiselitteisesti lain tarkoittamaa tietä.

Epäselvyyttä asiassa voi olla ainoastaan siitä, onko jokin parkkialueen sisällä oleva väylä vähäisempi. Tällöin, jälleen tieliikennelain perusteella, vähäisemmältä tieltä tuleva väistää kaikkia muita. Esimerkiksi parkkipaikalta parkkialueen sisällä lähtevä väistää muita, tulivatpa he oikealta, vasemmalta, edestä tai takaa. Lisäksi voi olla epämääräisempiä tapauksia, kuten parkkialueen läpi menevä tavallinen tie, josta lähtee parkkialueelle vähäisiä teitä ja monia muita virityksiä.

Joka tapauksessa parkkialueella sääntöjä, olivat ne miten epämääräisiä tahansa, tulkitaan nimenomaan tieliikennelain tietä koskevien pykälien perusteella.
 
En tiedä miten tuosta lukemalla päättelit, että parkkialue ei olisi tie. Teksti viittaa useisiin liikennesääntöihin, jotka ovat voimassa vain ja ainoastaan tiellä. Kaikki yleiselle ajoneuvoliikenteelle tarkoitetut alueet ovat ihan yksiselitteisesti lain tarkoittamaa tietä.

Epäselvyyttä asiassa voi olla ainoastaan siitä, onko jokin parkkialueen sisällä oleva väylä vähäisempi. Tällöin, jälleen tieliikennelain perusteella, vähäisemmältä tieltä tuleva väistää kaikkia muita. Esimerkiksi parkkipaikalta parkkialueen sisällä lähtevä väistää muita, tulivatpa he oikealta, vasemmalta, edestä tai takaa. Lisäksi voi olla epämääräisempiä tapauksia, kuten parkkialueen läpi menevä tavallinen tie, josta lähtee parkkialueelle vähäisiä teitä ja monia muita virityksiä.

Joka tapauksessa parkkialueella sääntöjä, olivat ne miten epämääräisiä tahansa, tulkitaan nimenomaan tieliikennelain tietä koskevien pykälien perusteella.
Joo kirjoitin väärin, tarkoitin ettei parkkialueen sisällä ole ymmärtääkseni teitä ja risteyksiä vaan nimenomaan väyliä ja risteyksiä.
 
Viimeksi muokattu:
Missä päin Suomea on tutkia sijoitettu ohituskaistalle? Tiedän, että nelostiellä on yksi uusi tutka, joka on sijoitettu v-maisesti ohituskaistan loppuun, niin että sen vaikutusalue ylettyy myös ohituskaistan alueelle, mutta varsinaisesti ohituskaistan varrelle sijoitettua tutkaa en ole nähnyt missään.

Se vasta olisikin pastersteinimainen temppu laittaa tutka alueelle, jossa vartavasten on järjestetty ajoneuvoille mahdollisuus ohittaa turvallisesti hitaampia.
Niitä voi olla missä tahansa minne poliisi jaksaa kävellä/ajaa.
 
Niitä voi olla missä tahansa minne poliisi jaksaa kävellä/ajaa.
No oli miten oli, ainakaan kiinteitä ei ole tietääkseni missään, enkä ole Joutsan varalaskupaikan lisäksi nähnyt poliiseja tutkaamassa manuaalisesti koskaan ohituskaistoilla. Omien kokemusten mukaan tutkan kohtaaminen sellaisessa paikassa on hyvin epätodennäköistä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
263 054
Viestejä
4 560 517
Jäsenet
75 100
Uusin jäsen
jwso

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom