Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Okei, no tämä mistä mulla on kokemuksia on 30 vuotta vanha, ja nyt kun tarkemmin muistelen, faijan itse rakentama kärry. Eli varmaan on erilainen töpseli, kuin nykyään käytetään.
 
Sama juttu, ei ole tullut vielä sellaista tilannetta vastaan, jossa kärryn sähköistyksen vika olisi ollut jossakin muualla kuin siinä kärryssä itsessään. Vähän erikoiselta kuulostaa väite, että vika olisi "useimmin auton päässä".

Väite perustuu ihan omiin kokemuksiin. Siitä on turha ruveta sen kummemmin vääntämään.
 
Aika perus moka noissa kärryn ja vetokoukun pistokkeiden kytkennöissä on se, että raneillessa katsotaan sitä kytkentäkaaviota eri suunnasta kuin pistoketta. Tai haetaan väärän pään kaavio netistä eikä ymmärretä että uros- ja naaraspistokkeet on toistensa peilikuvia.
 
Aika perus moka noissa kärryn ja vetokoukun pistokkeiden kytkennöissä on se, että raneillessa katsotaan sitä kytkentäkaaviota eri suunnasta kuin pistoketta. Tai haetaan väärän pään kaavio netistä eikä ymmärretä että uros- ja naaraspistokkeet on toistensa peilikuvia.
Ja yleensä se kärryn urospistoke on suuremmalla kulutuksella kun sitä revitään väärin, jätetään maahan miten sattuu ja viettää ehkä talven ulkona käyttämättömänä. Ja sitten niitä joudutaan uusimaan, halvin mahdollinen pistoke tilalle ja sitten joku mokaa vielä kytkennät.
 
Kuten tuossa aiemmin sanottiin ei kait se tarkistaminen olekkaan mahdotonta. Mitä siinä tekee jos se juuri ostettu sohva pitää kotiin saada ja vuokrakärryn valot ei toimi. Toki vastuullinen jättäisi sohvan kauppaan, mutta todellisuudessa taitaa suurin osa kuitenkin sen sohvan kotiinsa haluavan.
Nojoo, mutta jos vilkut näyttää väärään suuntaan niin kannattaisi varmaan jättää jo kokonaan käyttämättä niin tulee vähemmän sekaannusta.

Siinäkin toki sitten muita vituttaa kun ei se mennytkään suoraan risteyksen yli jne.

Mutta tuo vuokratoiminta sinänsä varmaan se pääsyyllinen noiden valovammaisten kärryjen levittäjänä.
 
Poliisi ohitti yli 30-metrisen ajoneuvoyhdistelmän – ei varsinaisesti suosittele kokeilemaan

Tässä on kyllä hieno uudistus Suomen maanteille josseivat vielä olleet vittumaisia ajaa niin laitetaan juna sinne.

Joskin pollareiden ohitus varmaan aikalailla tasan 100km/h nopeudella vs. se vajaa 90 mitä tuo kulkee.

Mites täällä porukalla maanteillä ohitusnopeudet, parin kilsan suoralla nyt kerkeää juomaan vaikka kahvit perusrekkaa ohitellessa, mutta itsellä usein 120-140kmh ohitusvauhdit kesäisin. Tuommoisen pötkön ohituskaan pitäisi niin kauan viedä jos vähän reippaammin painaa kaasua.

Taakse kertyvän jonon pituus tosin varmaan aika massiivinen vs. perus täysperä...
 
Poliisi ohitti yli 30-metrisen ajoneuvoyhdistelmän – ei varsinaisesti suosittele kokeilemaan

Tässä on kyllä hieno uudistus Suomen maanteille josseivat vielä olleet vittumaisia ajaa niin laitetaan juna sinne.

Joskin pollareiden ohitus varmaan aikalailla tasan 100km/h nopeudella vs. se vajaa 90 mitä tuo kulkee.

Mites täällä porukalla maanteillä ohitusnopeudet, parin kilsan suoralla nyt kerkeää juomaan vaikka kahvit perusrekkaa ohitellessa, mutta itsellä usein 120-140kmh ohitusvauhdit kesäisin. Tuommoisen pötkön ohituskaan pitäisi niin kauan viedä jos vähän reippaammin painaa kaasua.

Taakse kertyvän jonon pituus tosin varmaan aika massiivinen vs. perus täysperä...
Pääteillä alkaa olemaan ohituskaistoja sen verran tiheään, että aika harvoin tarvitsee ohitella ketään muilla alueilla, varsinkaan kun nelostiellekin on ripoteltu niin hillittömästi niitä uusia kameroita.
 
Pääteillä alkaa olemaan ohituskaistoja sen verran tiheään, että aika harvoin tarvitsee ohitella ketään muilla alueilla, varsinkaan kun nelostiellekin on ripoteltu niin hillittömästi niitä uusia kameroita.
No tuokin totta, nelostie nyt aika hyvä esimerkki. Monet pienemmät tiet kuitenkin ilman.

Tampere Pori väliä tulee usein ajeltua, siellähän noita kaistoja ei ole. Pitkää suoraa sen sijaan piisaa.

Ohitukset yleensä niin nopeasti kuin mahdollista, eli lappu lattiaan ja nopeus on sitten mitä on. Kaikkein turvallisin tapahan se on ohittaa vaikka virallisesti onkin "laitonta"...
Tämä on ollut omakin taktiikka, toki nyt jos näkee että kilsa tyhjää edessä niin ei nyt hirveää kiirettä tarvitse pitää.

Mutta nopeusmittaria en kyllä itsekään katsele ohitellessa.
 
Tämä on ollut omakin taktiikka, toki nyt jos näkee että kilsa tyhjää edessä niin ei nyt hirveää kiirettä tarvitse pitää.

Juurikin näin. Toki nykyään myös kun auto on vähän reippaampi niin ei läheskään aina tarvitse lähteä täyskaasulla ohitukseen kuten vanhalla autolla :lol:
 
Se mikä ärsyttää suunnattomasti muissa autoilijoissa on täydellinen liikennesääntöjen unohtaminen kauppojen parkkialueilla. 99% ei pysähdy STOP- merkkien kohdalla, lähes kukaan ei väistä oikealta tulevaa jne jne...
Tämähän ei taida olla mikään lakiin kirjoitettu 100% selkeä asia, että kenen pitäisi väistää jos ei ole merkintöjä?
Autokoulussakin taidettiin vain mainita, että olkaa varovaisia. Ja jottei tarvitse minulle henkilökohtaisesti alkaa, niin väistän kyllä itse oikealta tulevia.
 
Tämähän ei taida olla mikään lakiin kirjoitettu 100% selkeä asia, että kenen pitäisi väistää jos ei ole merkintöjä?
Autokoulussakin taidettiin vain mainita, että olkaa varovaisia. Ja jottei tarvitse minulle henkilökohtaisesti alkaa, niin väistän kyllä itse oikealta tulevia.
Siinä näemme miten bahiksen kuvailema tilanne syntyy. Mitäs jos vaikkapa kertaisit tieliikennelain 14 §:

Väistämisvelvollisuus
Risteystä lähestyessään kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta. Hänen on väistettävä samanaikaisesti muuta tietä oikealta lähestyvää ajoneuvoa.

Tässä vielä linkki tieliikennelakiin:
Tieliikennelaki 267/1981 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®
 
Tämähän ei taida olla mikään lakiin kirjoitettu 100% selkeä asia, että kenen pitäisi väistää jos ei ole merkintöjä?
Autokoulussakin taidettiin vain mainita, että olkaa varovaisia. Ja jottei tarvitse minulle henkilökohtaisesti alkaa, niin väistän kyllä itse oikealta tulevia.

On se, ilman merkintöjä pätee liikennesääntöjen mukaiset väistämisvelvollisuudet. Joskus se vaan on epäselvää missä kohtaa on parkkipaikan ja tien raja. Tai jos ison pihaalueen keskelle on merkattu parkkialue niin tulkinnat siitä että voiko parkkipaikalta tulla toisen eteen oikealta tässä kohtaa on lievästi epäselvä.
 
Siinä näemme miten bahiksen kuvailema tilanne syntyy. Mitäs jos vaikkapa kertaisit tieliikennelain 14 §:

Väistämisvelvollisuus
Risteystä lähestyessään kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta. Hänen on väistettävä samanaikaisesti muuta tietä oikealta lähestyvää ajoneuvoa.

Tässä vielä linkki tieliikennelakiin:
Tieliikennelaki 267/1981 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®
Voit sitä itse kerrata ihan niin paljon kuin haluat. Parkkialue ei ole "tie".

Väistämisvelvollisuus parkkialueilla
 
Voit sitä itse kerrata ihan niin paljon kuin haluat. Parkkialue ei ole "tie".

Väistämisvelvollisuus parkkialueilla
Annetuissa päätöksissä keskeisin seikka mahdollisissa riita- tai syyllisyyskysymystilanteissa tai niiden tarkasteluissa on ollut se näkökulma, onko ajoneuvojen käyttämien väylien eriarvoisuus ilmeinen. Ellei ole, niin yleensä näissä tilanteissa olisi pitänyt väistää samanaikaisesti oikealta lähestyvää ajoneuvoa väistämisvelvollisuuden perussäännön mukaisesti.
 
Juurikin näin. Toki nykyään myös kun auto on vähän reippaampi niin ei läheskään aina tarvitse lähteä täyskaasulla ohitukseen kuten vanhalla autolla :lol:

Varsinkin ohituskaistalla tykkään lyödä lapun lattiaan, että muutkin pääsee sitten sujuvasti perässä. Mikään ei vituttele enempää, kun se junnaaja, joka käyttää koko matkan omaan ohitukseen.
 
Annetuissa päätöksissä keskeisin seikka mahdollisissa riita- tai syyllisyyskysymystilanteissa tai niiden tarkasteluissa on ollut se näkökulma, onko ajoneuvojen käyttämien väylien eriarvoisuus ilmeinen. Ellei ole, niin yleensä näissä tilanteissa olisi pitänyt väistää samanaikaisesti oikealta lähestyvää ajoneuvoa väistämisvelvollisuuden perussäännön mukaisesti.
Niin, luin sen kyllä itse läpi alusta loppuun. Jos palataan alkuperäiseen kysymykseen, oliko siitä selkeät lakipykälät, kuka väistää ja miten, pysäköintialueella?
 
Niin, luin sen kyllä itse läpi alusta loppuun. Jos palataan alkuperäiseen kysymykseen, oliko siitä selkeät lakipykälät, kuka väistää ja miten, pysäköintialueella?
No aika selkeiltä ne vaikuttavat jos tieliikennettä koskevat väistämissäännöt ovat noissa oikeustapauksissakin lähtökohtana
 
Varsinkin ohituskaistalla tykkään lyödä lapun lattiaan, että muutkin pääsee sitten sujuvasti perässä. Mikään ei vituttele enempää, kun se junnaaja, joka käyttää koko matkan omaan ohitukseen.
Minä olen varmaan ärsyttävä kun ajan sakkorajalla, olkoot jonoa tai ei.
 
Ohitukset yleensä niin nopeasti kuin mahdollista, eli lappu lattiaan ja nopeus on sitten mitä on. Kaikkein turvallisin tapahan se on ohittaa vaikka virallisesti onkin "laitonta"...

Näin on. Siinä ehti muutama muukin auto peesissä kun se ensimmäinen ei jää hieromaan sitä ohitusta.
 
Se riippuu siitä mitä on sakkorajalla ajaminen. Jos ajelet aidosti sakkorajalla joka on tänä päivänä muutama kilometri yli sallitun vallitsevan nopeusrajoituksen, niin tuskin sinulla on useimmiten aitoa tarvetta ketään edes ohittaa.
No onhan se sakkoraja 10km/h todellista josta sakko napsuu eli vaikkapa satkun alueella painetaan 109 kun rekka ajaa rajotinta vasten 90
 
No aika selkeiltä ne vaikuttavat jos tieliikennettä koskevat väistämissäännöt ovat noissa oikeustapauksissakin lähtökohtana
Joopa joo, voidaan varmaan todeta että ollaan samaa mieltä siitä, että ollaan eri mieltä asian selkeydestä. Jos alkuperäinen väittämä oli "lähes kukaan ei väistä oikealta tulevaa" (parkkipaikalla) niin ei se minusta kovin selkeältä suurimmalle osalle ihmisistä vaikuta. Harvempi nyt varmaan ihan tahallaan yrittää peltiä rutata.

Autoilijalle voi tulla yllätyksenä oma väistövelvollisuus, kun autoilija omasta mielestään selkeästi parkkialueella ajaneena olettaa, että häntä väistetään oikealta tulevana. Jos toisen ajoneuvon käyttämä väylä parkkialueen sisällä katsotaan kuitenkin eriarvoiseksi, voi väistämisvelvollisuus olla päinvastoin. Joskus eriarvoisuus on selkeä ja joskus eriarvoisuus on taas täysin epäselvä, jolloin väistämisvelvollisuus on täysin tulkinnanvaraista.

Selkeetä eikö vain.
 
Se riippuu siitä mitä on sakkorajalla ajaminen. Jos ajelet aidosti sakkorajalla joka on tänä päivänä muutama kilometri yli sallitun vallitsevan nopeusrajoituksen, niin tuskin sinulla on useimmiten aitoa tarvetta ketään edes ohittaa.
On tarvetta, ei kiinnosta ajaa rekan tai karavaanarin perässä.

Todellisuudessa ohituskaistalla ei voi ohittaa liikennettä vaarantamatta ajamalla 10km/h yli sallitun nopeuden. Ohitettavilla kun on tapana myös kiihdyttää tuossa tilanteessa.

Tässä tapauksessa jättäisin siis ohituksen tekemättä ja antaisin niiden ohittaa, joilla on enemmän uskallusta.
Kyllä voi.

Ohituskaistoilla on usein tutkia, ja ohitan ylinopeudella mielummin jossain muualla.
 
Ohituskaistoilla on usein tutkia, ja ohitan ylinopeudella mielummin jossain muualla.
Missä päin Suomea on tutkia sijoitettu ohituskaistalle? Tiedän, että nelostiellä on yksi uusi tutka, joka on sijoitettu v-maisesti ohituskaistan loppuun, niin että sen vaikutusalue ylettyy myös ohituskaistan alueelle, mutta varsinaisesti ohituskaistan varrelle sijoitettua tutkaa en ole nähnyt missään.

Se vasta olisikin pastersteinimainen temppu laittaa tutka alueelle, jossa vartavasten on järjestetty ajoneuvoille mahdollisuus ohittaa turvallisesti hitaampia.
 
Poliisi tutkaa hyvinkin usein ohituskaistojen kohdalla.
Voi ihan aiheellisesti esittää kysymyksen että onko tarkoitus parantaa liikenneturvallisuutta, vai kerätä rahaa... Ja epäsuorasti heikentää liikenneturvallisuutta kun näin saadaan ihmiset ohittamaan muualla kuin ohituskaistoilla jossa se olisi turvallisempaa...
 
Viimeksi muokattu:
Voit sitä itse kerrata ihan niin paljon kuin haluat. Parkkialue ei ole "tie".

Väistämisvelvollisuus parkkialueilla
En tiedä miten tuosta lukemalla päättelit, että parkkialue ei olisi tie. Teksti viittaa useisiin liikennesääntöihin, jotka ovat voimassa vain ja ainoastaan tiellä. Kaikki yleiselle ajoneuvoliikenteelle tarkoitetut alueet ovat ihan yksiselitteisesti lain tarkoittamaa tietä.

Epäselvyyttä asiassa voi olla ainoastaan siitä, onko jokin parkkialueen sisällä oleva väylä vähäisempi. Tällöin, jälleen tieliikennelain perusteella, vähäisemmältä tieltä tuleva väistää kaikkia muita. Esimerkiksi parkkipaikalta parkkialueen sisällä lähtevä väistää muita, tulivatpa he oikealta, vasemmalta, edestä tai takaa. Lisäksi voi olla epämääräisempiä tapauksia, kuten parkkialueen läpi menevä tavallinen tie, josta lähtee parkkialueelle vähäisiä teitä ja monia muita virityksiä.

Joka tapauksessa parkkialueella sääntöjä, olivat ne miten epämääräisiä tahansa, tulkitaan nimenomaan tieliikennelain tietä koskevien pykälien perusteella.
 
En tiedä miten tuosta lukemalla päättelit, että parkkialue ei olisi tie. Teksti viittaa useisiin liikennesääntöihin, jotka ovat voimassa vain ja ainoastaan tiellä. Kaikki yleiselle ajoneuvoliikenteelle tarkoitetut alueet ovat ihan yksiselitteisesti lain tarkoittamaa tietä.

Epäselvyyttä asiassa voi olla ainoastaan siitä, onko jokin parkkialueen sisällä oleva väylä vähäisempi. Tällöin, jälleen tieliikennelain perusteella, vähäisemmältä tieltä tuleva väistää kaikkia muita. Esimerkiksi parkkipaikalta parkkialueen sisällä lähtevä väistää muita, tulivatpa he oikealta, vasemmalta, edestä tai takaa. Lisäksi voi olla epämääräisempiä tapauksia, kuten parkkialueen läpi menevä tavallinen tie, josta lähtee parkkialueelle vähäisiä teitä ja monia muita virityksiä.

Joka tapauksessa parkkialueella sääntöjä, olivat ne miten epämääräisiä tahansa, tulkitaan nimenomaan tieliikennelain tietä koskevien pykälien perusteella.
Joo kirjoitin väärin, tarkoitin ettei parkkialueen sisällä ole ymmärtääkseni teitä ja risteyksiä vaan nimenomaan väyliä ja risteyksiä.
 
Viimeksi muokattu:
Missä päin Suomea on tutkia sijoitettu ohituskaistalle? Tiedän, että nelostiellä on yksi uusi tutka, joka on sijoitettu v-maisesti ohituskaistan loppuun, niin että sen vaikutusalue ylettyy myös ohituskaistan alueelle, mutta varsinaisesti ohituskaistan varrelle sijoitettua tutkaa en ole nähnyt missään.

Se vasta olisikin pastersteinimainen temppu laittaa tutka alueelle, jossa vartavasten on järjestetty ajoneuvoille mahdollisuus ohittaa turvallisesti hitaampia.
Niitä voi olla missä tahansa minne poliisi jaksaa kävellä/ajaa.
 
Niitä voi olla missä tahansa minne poliisi jaksaa kävellä/ajaa.
No oli miten oli, ainakaan kiinteitä ei ole tietääkseni missään, enkä ole Joutsan varalaskupaikan lisäksi nähnyt poliiseja tutkaamassa manuaalisesti koskaan ohituskaistoilla. Omien kokemusten mukaan tutkan kohtaaminen sellaisessa paikassa on hyvin epätodennäköistä.
 
Poliisi tutkaa hyvinkin usein ohituskaistojen kohdalla.
Voi ihan aiheellisesti esittää kysymyksen että onko tarkoitus parantaa liikenneturvallisuutta, vai kerätä rahaa... Ja epäsuorasti heikentää liikenneturvallisuutta kun näin saadaan ihmiset ohittamaan muualla kuin ohituskaistoilla jossa se olisi turvallisempaa...

Monesti onkin turvallisempaa ohittaa muutoin kuin ohituskaistan kohdalla, silloin sen voi tehdä ns. yllättämällä, ja ohitettava ei ehdi kiihdyttää vauhtiaan niin paljon kuin ohituskaistan kohdalla jo oletuksena kiihdyttää.
 
Varsinkin ohituskaistalla tykkään lyödä lapun lattiaan, että muutkin pääsee sitten sujuvasti perässä. Mikään ei vituttele enempää, kun se junnaaja, joka käyttää koko matkan omaan ohitukseen.
No tämä. Tänäänkin sai taas ysitiellä odotella 500m+ matkan että kaksi edellä ajavaa pääsi ohi rekasta 100kmh vaikka olivat ihan tappituntumalla kaistan alkaessa. Tän jälkeen ohitin kaikki kolme ~130kmh niin takana olevatkin pääsi johonkin.

Tuo tutkariski vaan kova varsinkin ysitiellä, toisaalta pysäköity auto siellä sivulla pistää silmään aika hyvissä ajoin.

Missä päin Suomea on tutkia sijoitettu ohituskaistalle? Tiedän, että nelostiellä on yksi uusi tutka, joka on sijoitettu v-maisesti ohituskaistan loppuun, niin että sen vaikutusalue ylettyy myös ohituskaistan alueelle, mutta varsinaisesti ohituskaistan varrelle sijoitettua tutkaa en ole nähnyt missään.

Se vasta olisikin pastersteinimainen temppu laittaa tutka alueelle, jossa vartavasten on järjestetty ajoneuvoille mahdollisuus ohittaa turvallisesti hitaampia.
Niin no ysitien ohituskaistoilla on ainakin ollut kamera autoja ja poliiseja tutkaamassakin.

Laillahan tuo ohituskaista tutkaaminen pitäisi kieltää, kuten myös kameroiden asenteleminen ramppien päätyyn.

Ei nyt kovin yleinen ilmiö mutta harvoin itsekään odottelen mitään ohituskaistoja ellei ole ihan kulman takana.
 
Viikonloppuna 8-tiellä oli taas tutkat juuri ohituskaistojen lopuissa. Itse taas normaaliin tapaan katselin etten välttämättä ehdi satasen tiellä 90:tä ajavan ohi ilman ylinopeutta niin jäin taakse ja annoin kiireisempien ohittaa omilla nopeuksillaan. Veikkaan että olin aika paljon aikaisemmin kotona kuin osa noista kiireisistä :P
 
No oli miten oli, ainakaan kiinteitä ei ole tietääkseni missään, enkä ole Joutsan varalaskupaikan lisäksi nähnyt poliiseja tutkaamassa manuaalisesti koskaan ohituskaistoilla. Omien kokemusten mukaan tutkan kohtaaminen sellaisessa paikassa on hyvin epätodennäköistä.
Ei varmasti kun vanhoissa pöntöissä ei ole tutkaa.
Nelostiellä olen muutaman kerran nähnyt poliisit tutkaamassa ohituskaistan kohdalla. Harvemmin niitä muualla on näkynyt.
 
Joo kirjoitin väärin, tarkoitin ettei parkkialueen sisällä ole ymmärtääkseni teitä ja risteyksiä vaan nimenomaan väyliä ja risteyksiä.
Lain tarkoittama "tie" siis on mikä tahansa alue, joka on liikenteelle tarkoitettu. Se on varsin eri asia kuin mitä arkikielessä tarkoitetaan tiellä.
 
Poliisi tutkaa hyvinkin usein ohituskaistojen kohdalla.
Voi ihan aiheellisesti esittää kysymyksen että onko tarkoitus parantaa liikenneturvallisuutta, vai kerätä rahaa... Ja epäsuorasti heikentää liikenneturvallisuutta kun näin saadaan ihmiset ohittamaan muualla kuin ohituskaistoilla jossa se olisi turvallisempaa...
Puhumattakaan nyt siitä että se yksi junnaaja siinä ohituskaistalla saattaa vetää peräänsä ison kasan muita jotka oikeasti haluaisivat ohi muuta kuin "101km/h satasen alueella" vauhdilla kun ei uskalla kovempaakaan ajaa. Tästä aiheutuu sitten vaaratilanteita ja lisää pumppaamista kun ohituskaista loppuu.

Joka kesähän noita sinivuokkoja näkee ohituskaistojen lopussa nappaamassa niitä kenellä on kiire päästä "viimeisetkin ohi" ja/tai ohittaa vielä kiellon jälkeen.


Asiasta kolmanteen, tänään näin ensimmäistä kertaa Turussa poliisi-Priuksen. Kiva tietää että poliisi panostaa hitaampaan kalustoon. Tai siis rikollisilla on kiva tietää. :p
 
Ei pidä paikkaansa. Varsin tavallista, että poliisilla on joko automaattivalvonnan paku tai käsitutka ohituskaistalla Kuortissa. Siellä on myös kamera yhden ohituskaistan päässä.

Lähde:

https://goo.gl/maps/JUXcw5f7byL2
Mikä ei pidä paikkaansa? Sekö että minun tietääkseni kameroita ei ole ohitusteiden varsilla, vai mikä?

Niin, minä en ole sellaisia koskaan nähnyt, eikä sellaista ole tuossa sinunkaan linkkaamassasi paikassa, eli siinähän on kamera sijoitettu juuri ohituskaistan jälkeen. Kuvasta ei tosin näe millä kohdalla itse mittaussilmukka on. Nelostiellä on uusi pidemmältä matkalta tutkalla mittaava kamera vastaavassa paikassa jossakin Vaajakoski-Lusi -välillä ja siitä kommentoinkin aiemmin.

Itse ohituskaistan varrella en tosiaan ole kameraa missään koskaan nähnyt, enkä ole nähnyt myöskään tutka-autoja niissä paikoissa. Väite sellaisten tavallisuudesta kuulostaa siis erikoiselta, mutta voi olla että jossakin päin suomea poliisilla on tapana tuollaisissakin paikoissa kansalaisia kyykyttää.
 
Mikä tässä on erikoista? Liikennevalvonnan tehtävä on tehdä rahaa valtion kassaan ja siinä sivussa kohentaa liikenneturvallisuutta.
Koska tuo ei paranna vaan vaarantaa liikenneturvallisuutta. Siellä virallisilla ohituskaistoilla on vauhdit kohtuullisen kovia ja autojen välimatkat suhteessa vauhtiin/todellisiin jarrutusmatkoihin usein lyhyet. Eka auto näkee tutkan-> hyvin todennäköisesti jarruttaa, seuraava todennäköisesti kerkiää vielä reakoida, ehkä seuraavakin.... mutta seuraavilla on jo "seinä" vastassa pienillä turvaväleillä ajettaessa.
 
Joo ei tätä minulle tarvitse selittää,
Yleensä aina kun vastaan oletan, että viestiä lukevat muutkin kuin ko. henkilö jolle "virallisesti" vastaan. Eli yleisellä tasolla siis.
olen saama mieltä asian aiheuttamasta liikenneturvallisuuden alenemasta. Mutta mitään erikoista tässä ei ole sillä tuolla tavalla saa parhaiten tehtyä rahaa ja sitä tapaa sovelletaankin aktiivisesti ainakin Etelä ja Pohjois-Savossa sekä Uudellamaalla. Jos liikenneturvallisuudella olisi jotain merkitystä tuskin Kehä I:lle olisi kameroita koskaan asennettu.
Kehillä sen vaikutus ei ole niin suuri, koska nopeudet eivät ole niin suuria ja on kaksi kaistaa. (En Kehän kameroitakaan hyvänä asiana pidä, koska niiden "etsiminen" vie kuljettajilta osan kapasiteetista seurata, mitä muuta liikenteessä tapahtuu.)

Mutta valtateillä ohituskaistoilla tutkailulla aiheutetaan tarpeettoman suuria riskejä ja lisäksi siirretään osa ohituksista todennäköisesti huomattavasti vaarallisimpiin paikkoin. Vaikka ohituskaistojen tarkoitus on"ainakin virallisesti" sujuvoittaa liikennettä ja luoda turvallimmat ohitusmahdollisuudet. Ohituskaistan keskivaiheilla "tutkailu" osoittaa tapahtuessaan poliisin "harkintakyvyn" puutetta. Madaltaan vain suotta kansalaisten arvostusta heidän muuten arvokkaaseen työhönsä.
 
Viimeksi muokattu:
Joo ei tätä minulle tarvitse selittää, olen saama mieltä asian aiheuttamasta liikenneturvallisuuden alenemasta. Mutta mitään erikoista tässä ei ole sillä tuolla tavalla saa parhaiten tehtyä rahaa ja sitä tapaa sovelletaankin aktiivisesti ainakin Etelä ja Pohjois-Savossa sekä Uudellamaalla. Jos liikenneturvallisuudella olisi jotain merkitystä tuskin Kehä I:lle olisi kameroita koskaan asennettu.

Uudellamaalla sovelletaan taasen tutkaamista moottoritien välissä olevilla "kääntöpaikoilla".

Tässä jälleen yksi mielenkiintoinen liikennekameroiden sijoituspaikka. Kun pitäisi keskittyä liittymään toiselle kaistalle on kohta miinoitettu kahdella kameralla.

Google Maps

Tässä vielä kuva ko. sijainnista

Näin toimii peltipoliisi – välähdyksestä rikesakkoon
"Ei ole olemassa tutkimustuloksia, jotka puoltaisivat sitä, että kamerat lisäisivät onnettomuusriskia missään paikassa, päinvastoin nopeudet ovat niiden vaikutusalueella kautta linjan alhaisempia ja siten liikenne turvallisempaa". Jotenkin näin noiden kyseenalaisesti sijoitettujen kameroiden olemassaoloa perusteltiin. Nopeus tappaa ja silleen. T: Paskerstein.

Tässä nyt esim. vaikka yksi todistusaineisto



Voin kaivella omia arkistojani jos jaksan, mutta epäilisin löytyvän äkkiseltään ainakin 3 eri kertaa jolloin vastaavanlaista valvontaa ohituskaistalla on suoritettu.

Voi hyvänen aika. En ole väittänyt, etteikö näitä voisi olla. Sanoin vain, että kertaakaan en ole itse sellaista huomannut. Ja sen verran paljon on kilometrejä alla, että ei se tällä kokemuksella erityisen yleistä ainakaan ole.

Ja jos tarkkoja ollaan, niin ei tuossakaan taidettu niitä nopeuksia sieltä varsinaiselta ohituskaistan alueelta ottaa, vaan siitä lopusta, jolloin ollaan jo takaisin omalla kaistalla. Mutta se nyt on sivuseikka, todella halpamaistahan tuo on.
 
Viimeksi muokattu:
"Ei ole olemassa tutkimustuloksia, jotka puoltaisivat sitä, että kamerat lisäisivät onnettomuusriskia missään paikassa, päinvastoin nopeudet ovat niiden vaikutusalueella kautta linjan alhaisempia ja siten liikenne turvallisempaa". Jotenkin näin noiden kyseenalaisesti sijoitettujen kameroiden olemassaoloa perusteltiin. Nopeus tappaa ja silleen. T: Paskerstein.
Ei luultavasti ole "antaumuksella" tutkittu. Jarrutukset kameroiden kohdilla tuskin lisäävät turvallisuutta ainakaan takana ketjussa ajavien kohdilla, no hehän eivät enää olekaan kameran vaikutusalueella.
 
Ohitukset yleensä niin nopeasti kuin mahdollista, eli lappu lattiaan ja nopeus on sitten mitä on. Kaikkein turvallisin tapahan se on ohittaa vaikka virallisesti onkin "laitonta"...

Noin se tulee itsekin aina ohitettua, pudotan kolmosen pesään ja kaasu pohjaan ja ohi pääsee hetkessä. Sitten se vastaan tullut valkoinen mondeo kääntyy perään ja systyttää eturitilän takaa sinipunaisia valoja ja pian tonni katoaa lompakosta :oops:
 
Noin se tulee itsekin aina ohitettua, pudotan kolmosen pesään ja kaasu pohjaan ja ohi pääsee hetkessä. Sitten se vastaan tullut valkoinen mondeo kääntyy perään ja systyttää eturitilän takaa sinipunaisia valoja ja pian tonni katoaa lompakosta :oops:

Eihän sitä nyt mitään kahta markkaa tarvia raimottaa, sen verran että pääsee _sujuvasti_ ohi.
 
Itse ohituskaistan varrella en tosiaan ole kameraa missään koskaan nähnyt, enkä ole nähnyt myöskään tutka-autoja niissä paikoissa. Väite sellaisten tavallisuudesta kuulostaa siis erikoiselta, mutta voi olla että jossakin päin suomea poliisilla on tapana tuollaisissakin paikoissa kansalaisia kyykyttää.

Ei kannata tuudittautua sen varaan etteivät tutkaa. On ikävän yleistä omissa havainnoissa.

Itse en ole nähnyt perinteistä tutkaa kuin kerran (koulutie) muualla kuin juuri ohituskaistalla, toki yhteensä vain muutaman kerran. Ainakin Varsinais-Suomi - Keski-Suomi ja Savo välillä harrastavat tuota. Kaveri poltti kortttinsa ohituskaidtalla ihan normaalissa ovituksessa.


Se on varmasti sitä liikenneturvallisuutta. Nykyään kun ohitan, panostan keskittymiskykyni 110% siihen, että seuraan piennarta ja pusikoita tutkamiestä tai tutka-autoa etsiessään.
 
Ohitukset yleensä niin nopeasti kuin mahdollista, eli lappu lattiaan ja nopeus on sitten mitä on. Kaikkein turvallisin tapahan se on ohittaa vaikka virallisesti onkin "laitonta"...
Näin minäkin ohittelin noin 15 vuotta, sitten muutin käyttäytymistä siihen suuntaan että ei mene päiväsakoille mene eikä kortti lähde. Yhteensä kaksi ylinopeussakkoa ikinä ja molemmat saatu ohitustilanteessa. Ja se kolmaskin sakko ikinä saatu ohitustilanteessa, mutta ei ylinopeudesta.

Nykyään kun ohitan, panostan keskittymiskykyni 110% siihen, että seuraan piennarta ja pusikoita tutkamiestä tai tutka-autoa etsiessään.
Minä taas siihen että nopeus pysyy rikesakkojen puolella.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
266 712
Viestejä
4 619 325
Jäsenet
75 896
Uusin jäsen
Dansuboi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom