Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Sama juttu, ei ole tullut vielä sellaista tilannetta vastaan, jossa kärryn sähköistyksen vika olisi ollut jossakin muualla kuin siinä kärryssä itsessään. Vähän erikoiselta kuulostaa väite, että vika olisi "useimmin auton päässä".
Ja yleensä se kärryn urospistoke on suuremmalla kulutuksella kun sitä revitään väärin, jätetään maahan miten sattuu ja viettää ehkä talven ulkona käyttämättömänä. Ja sitten niitä joudutaan uusimaan, halvin mahdollinen pistoke tilalle ja sitten joku mokaa vielä kytkennät.Aika perus moka noissa kärryn ja vetokoukun pistokkeiden kytkennöissä on se, että raneillessa katsotaan sitä kytkentäkaaviota eri suunnasta kuin pistoketta. Tai haetaan väärän pään kaavio netistä eikä ymmärretä että uros- ja naaraspistokkeet on toistensa peilikuvia.
Nojoo, mutta jos vilkut näyttää väärään suuntaan niin kannattaisi varmaan jättää jo kokonaan käyttämättä niin tulee vähemmän sekaannusta.Kuten tuossa aiemmin sanottiin ei kait se tarkistaminen olekkaan mahdotonta. Mitä siinä tekee jos se juuri ostettu sohva pitää kotiin saada ja vuokrakärryn valot ei toimi. Toki vastuullinen jättäisi sohvan kauppaan, mutta todellisuudessa taitaa suurin osa kuitenkin sen sohvan kotiinsa haluavan.
Pääteillä alkaa olemaan ohituskaistoja sen verran tiheään, että aika harvoin tarvitsee ohitella ketään muilla alueilla, varsinkaan kun nelostiellekin on ripoteltu niin hillittömästi niitä uusia kameroita.Poliisi ohitti yli 30-metrisen ajoneuvoyhdistelmän – ei varsinaisesti suosittele kokeilemaan
Tässä on kyllä hieno uudistus Suomen maanteille josseivat vielä olleet vittumaisia ajaa niin laitetaan juna sinne.
Joskin pollareiden ohitus varmaan aikalailla tasan 100km/h nopeudella vs. se vajaa 90 mitä tuo kulkee.
Mites täällä porukalla maanteillä ohitusnopeudet, parin kilsan suoralla nyt kerkeää juomaan vaikka kahvit perusrekkaa ohitellessa, mutta itsellä usein 120-140kmh ohitusvauhdit kesäisin. Tuommoisen pötkön ohituskaan pitäisi niin kauan viedä jos vähän reippaammin painaa kaasua.
Taakse kertyvän jonon pituus tosin varmaan aika massiivinen vs. perus täysperä...
Mites täällä porukalla maanteillä ohitusnopeudet
Mites täällä porukalla maanteillä ohitusnopeudet
No tuokin totta, nelostie nyt aika hyvä esimerkki. Monet pienemmät tiet kuitenkin ilman.Pääteillä alkaa olemaan ohituskaistoja sen verran tiheään, että aika harvoin tarvitsee ohitella ketään muilla alueilla, varsinkaan kun nelostiellekin on ripoteltu niin hillittömästi niitä uusia kameroita.
Tämä on ollut omakin taktiikka, toki nyt jos näkee että kilsa tyhjää edessä niin ei nyt hirveää kiirettä tarvitse pitää.Ohitukset yleensä niin nopeasti kuin mahdollista, eli lappu lattiaan ja nopeus on sitten mitä on. Kaikkein turvallisin tapahan se on ohittaa vaikka virallisesti onkin "laitonta"...
Tämä on ollut omakin taktiikka, toki nyt jos näkee että kilsa tyhjää edessä niin ei nyt hirveää kiirettä tarvitse pitää.
Tämähän ei taida olla mikään lakiin kirjoitettu 100% selkeä asia, että kenen pitäisi väistää jos ei ole merkintöjä?Se mikä ärsyttää suunnattomasti muissa autoilijoissa on täydellinen liikennesääntöjen unohtaminen kauppojen parkkialueilla. 99% ei pysähdy STOP- merkkien kohdalla, lähes kukaan ei väistä oikealta tulevaa jne jne...
Siinä näemme miten bahiksen kuvailema tilanne syntyy. Mitäs jos vaikkapa kertaisit tieliikennelain 14 §:Tämähän ei taida olla mikään lakiin kirjoitettu 100% selkeä asia, että kenen pitäisi väistää jos ei ole merkintöjä?
Autokoulussakin taidettiin vain mainita, että olkaa varovaisia. Ja jottei tarvitse minulle henkilökohtaisesti alkaa, niin väistän kyllä itse oikealta tulevia.
Tämähän ei taida olla mikään lakiin kirjoitettu 100% selkeä asia, että kenen pitäisi väistää jos ei ole merkintöjä?
Autokoulussakin taidettiin vain mainita, että olkaa varovaisia. Ja jottei tarvitse minulle henkilökohtaisesti alkaa, niin väistän kyllä itse oikealta tulevia.
Voit sitä itse kerrata ihan niin paljon kuin haluat. Parkkialue ei ole "tie".Siinä näemme miten bahiksen kuvailema tilanne syntyy. Mitäs jos vaikkapa kertaisit tieliikennelain 14 §:
Väistämisvelvollisuus
Risteystä lähestyessään kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta. Hänen on väistettävä samanaikaisesti muuta tietä oikealta lähestyvää ajoneuvoa.
Tässä vielä linkki tieliikennelakiin:
Tieliikennelaki 267/1981 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®
Annetuissa päätöksissä keskeisin seikka mahdollisissa riita- tai syyllisyyskysymystilanteissa tai niiden tarkasteluissa on ollut se näkökulma, onko ajoneuvojen käyttämien väylien eriarvoisuus ilmeinen. Ellei ole, niin yleensä näissä tilanteissa olisi pitänyt väistää samanaikaisesti oikealta lähestyvää ajoneuvoa väistämisvelvollisuuden perussäännön mukaisesti.Voit sitä itse kerrata ihan niin paljon kuin haluat. Parkkialue ei ole "tie".
Väistämisvelvollisuus parkkialueilla
Juurikin näin. Toki nykyään myös kun auto on vähän reippaampi niin ei läheskään aina tarvitse lähteä täyskaasulla ohitukseen kuten vanhalla autolla
Niin, luin sen kyllä itse läpi alusta loppuun. Jos palataan alkuperäiseen kysymykseen, oliko siitä selkeät lakipykälät, kuka väistää ja miten, pysäköintialueella?Annetuissa päätöksissä keskeisin seikka mahdollisissa riita- tai syyllisyyskysymystilanteissa tai niiden tarkasteluissa on ollut se näkökulma, onko ajoneuvojen käyttämien väylien eriarvoisuus ilmeinen. Ellei ole, niin yleensä näissä tilanteissa olisi pitänyt väistää samanaikaisesti oikealta lähestyvää ajoneuvoa väistämisvelvollisuuden perussäännön mukaisesti.
No aika selkeiltä ne vaikuttavat jos tieliikennettä koskevat väistämissäännöt ovat noissa oikeustapauksissakin lähtökohtanaNiin, luin sen kyllä itse läpi alusta loppuun. Jos palataan alkuperäiseen kysymykseen, oliko siitä selkeät lakipykälät, kuka väistää ja miten, pysäköintialueella?
Ehdottomasti näin!Varsinkin ohituskaistalla tykkään lyödä lapun lattiaan, että muutkin pääsee sitten sujuvasti perässä. Mikään ei vituttele enempää, kun se junnaaja, joka käyttää koko matkan omaan ohitukseen.
Minä olen varmaan ärsyttävä kun ajan sakkorajalla, olkoot jonoa tai ei.Varsinkin ohituskaistalla tykkään lyödä lapun lattiaan, että muutkin pääsee sitten sujuvasti perässä. Mikään ei vituttele enempää, kun se junnaaja, joka käyttää koko matkan omaan ohitukseen.
Ohitukset yleensä niin nopeasti kuin mahdollista, eli lappu lattiaan ja nopeus on sitten mitä on. Kaikkein turvallisin tapahan se on ohittaa vaikka virallisesti onkin "laitonta"...
No onhan se sakkoraja 10km/h todellista josta sakko napsuu eli vaikkapa satkun alueella painetaan 109 kun rekka ajaa rajotinta vasten 90Se riippuu siitä mitä on sakkorajalla ajaminen. Jos ajelet aidosti sakkorajalla joka on tänä päivänä muutama kilometri yli sallitun vallitsevan nopeusrajoituksen, niin tuskin sinulla on useimmiten aitoa tarvetta ketään edes ohittaa.
Joopa joo, voidaan varmaan todeta että ollaan samaa mieltä siitä, että ollaan eri mieltä asian selkeydestä. Jos alkuperäinen väittämä oli "lähes kukaan ei väistä oikealta tulevaa" (parkkipaikalla) niin ei se minusta kovin selkeältä suurimmalle osalle ihmisistä vaikuta. Harvempi nyt varmaan ihan tahallaan yrittää peltiä rutata.No aika selkeiltä ne vaikuttavat jos tieliikennettä koskevat väistämissäännöt ovat noissa oikeustapauksissakin lähtökohtana
Autoilijalle voi tulla yllätyksenä oma väistövelvollisuus, kun autoilija omasta mielestään selkeästi parkkialueella ajaneena olettaa, että häntä väistetään oikealta tulevana. Jos toisen ajoneuvon käyttämä väylä parkkialueen sisällä katsotaan kuitenkin eriarvoiseksi, voi väistämisvelvollisuus olla päinvastoin. Joskus eriarvoisuus on selkeä ja joskus eriarvoisuus on taas täysin epäselvä, jolloin väistämisvelvollisuus on täysin tulkinnanvaraista.
On tarvetta, ei kiinnosta ajaa rekan tai karavaanarin perässä.Se riippuu siitä mitä on sakkorajalla ajaminen. Jos ajelet aidosti sakkorajalla joka on tänä päivänä muutama kilometri yli sallitun vallitsevan nopeusrajoituksen, niin tuskin sinulla on useimmiten aitoa tarvetta ketään edes ohittaa.
Kyllä voi.Todellisuudessa ohituskaistalla ei voi ohittaa liikennettä vaarantamatta ajamalla 10km/h yli sallitun nopeuden. Ohitettavilla kun on tapana myös kiihdyttää tuossa tilanteessa.
Tässä tapauksessa jättäisin siis ohituksen tekemättä ja antaisin niiden ohittaa, joilla on enemmän uskallusta.
Missä päin Suomea on tutkia sijoitettu ohituskaistalle? Tiedän, että nelostiellä on yksi uusi tutka, joka on sijoitettu v-maisesti ohituskaistan loppuun, niin että sen vaikutusalue ylettyy myös ohituskaistan alueelle, mutta varsinaisesti ohituskaistan varrelle sijoitettua tutkaa en ole nähnyt missään.Ohituskaistoilla on usein tutkia, ja ohitan ylinopeudella mielummin jossain muualla.
Aasia kunnossaNollakommentti. Teknisesti LP on lakkautettu, mutta toiminta jatkuu jokseenkin entisellään. Tiellä kirjoitettujen lappujen määrä ei ole olennaisesti muuttunut.
En tiedä miten tuosta lukemalla päättelit, että parkkialue ei olisi tie. Teksti viittaa useisiin liikennesääntöihin, jotka ovat voimassa vain ja ainoastaan tiellä. Kaikki yleiselle ajoneuvoliikenteelle tarkoitetut alueet ovat ihan yksiselitteisesti lain tarkoittamaa tietä.Voit sitä itse kerrata ihan niin paljon kuin haluat. Parkkialue ei ole "tie".
Väistämisvelvollisuus parkkialueilla
Joo kirjoitin väärin, tarkoitin ettei parkkialueen sisällä ole ymmärtääkseni teitä ja risteyksiä vaan nimenomaan väyliä ja risteyksiä.En tiedä miten tuosta lukemalla päättelit, että parkkialue ei olisi tie. Teksti viittaa useisiin liikennesääntöihin, jotka ovat voimassa vain ja ainoastaan tiellä. Kaikki yleiselle ajoneuvoliikenteelle tarkoitetut alueet ovat ihan yksiselitteisesti lain tarkoittamaa tietä.
Epäselvyyttä asiassa voi olla ainoastaan siitä, onko jokin parkkialueen sisällä oleva väylä vähäisempi. Tällöin, jälleen tieliikennelain perusteella, vähäisemmältä tieltä tuleva väistää kaikkia muita. Esimerkiksi parkkipaikalta parkkialueen sisällä lähtevä väistää muita, tulivatpa he oikealta, vasemmalta, edestä tai takaa. Lisäksi voi olla epämääräisempiä tapauksia, kuten parkkialueen läpi menevä tavallinen tie, josta lähtee parkkialueelle vähäisiä teitä ja monia muita virityksiä.
Joka tapauksessa parkkialueella sääntöjä, olivat ne miten epämääräisiä tahansa, tulkitaan nimenomaan tieliikennelain tietä koskevien pykälien perusteella.
Niitä voi olla missä tahansa minne poliisi jaksaa kävellä/ajaa.Missä päin Suomea on tutkia sijoitettu ohituskaistalle? Tiedän, että nelostiellä on yksi uusi tutka, joka on sijoitettu v-maisesti ohituskaistan loppuun, niin että sen vaikutusalue ylettyy myös ohituskaistan alueelle, mutta varsinaisesti ohituskaistan varrelle sijoitettua tutkaa en ole nähnyt missään.
Se vasta olisikin pastersteinimainen temppu laittaa tutka alueelle, jossa vartavasten on järjestetty ajoneuvoille mahdollisuus ohittaa turvallisesti hitaampia.
Joo kirjoitin väärin, tarkoitin ettei parkkialueen sisällä ole ymmärtääkseni teitä ja risteyksiä vaan nimenomaan väyliä ja risteyksiä.
No oli miten oli, ainakaan kiinteitä ei ole tietääkseni missään, enkä ole Joutsan varalaskupaikan lisäksi nähnyt poliiseja tutkaamassa manuaalisesti koskaan ohituskaistoilla. Omien kokemusten mukaan tutkan kohtaaminen sellaisessa paikassa on hyvin epätodennäköistä.Niitä voi olla missä tahansa minne poliisi jaksaa kävellä/ajaa.
Poliisi tutkaa hyvinkin usein ohituskaistojen kohdalla.
Voi ihan aiheellisesti esittää kysymyksen että onko tarkoitus parantaa liikenneturvallisuutta, vai kerätä rahaa... Ja epäsuorasti heikentää liikenneturvallisuutta kun näin saadaan ihmiset ohittamaan muualla kuin ohituskaistoilla jossa se olisi turvallisempaa...
No tämä. Tänäänkin sai taas ysitiellä odotella 500m+ matkan että kaksi edellä ajavaa pääsi ohi rekasta 100kmh vaikka olivat ihan tappituntumalla kaistan alkaessa. Tän jälkeen ohitin kaikki kolme ~130kmh niin takana olevatkin pääsi johonkin.Varsinkin ohituskaistalla tykkään lyödä lapun lattiaan, että muutkin pääsee sitten sujuvasti perässä. Mikään ei vituttele enempää, kun se junnaaja, joka käyttää koko matkan omaan ohitukseen.
Niin no ysitien ohituskaistoilla on ainakin ollut kamera autoja ja poliiseja tutkaamassakin.Missä päin Suomea on tutkia sijoitettu ohituskaistalle? Tiedän, että nelostiellä on yksi uusi tutka, joka on sijoitettu v-maisesti ohituskaistan loppuun, niin että sen vaikutusalue ylettyy myös ohituskaistan alueelle, mutta varsinaisesti ohituskaistan varrelle sijoitettua tutkaa en ole nähnyt missään.
Se vasta olisikin pastersteinimainen temppu laittaa tutka alueelle, jossa vartavasten on järjestetty ajoneuvoille mahdollisuus ohittaa turvallisesti hitaampia.
Ei varmasti kun vanhoissa pöntöissä ei ole tutkaa.No oli miten oli, ainakaan kiinteitä ei ole tietääkseni missään, enkä ole Joutsan varalaskupaikan lisäksi nähnyt poliiseja tutkaamassa manuaalisesti koskaan ohituskaistoilla. Omien kokemusten mukaan tutkan kohtaaminen sellaisessa paikassa on hyvin epätodennäköistä.
Lain tarkoittama "tie" siis on mikä tahansa alue, joka on liikenteelle tarkoitettu. Se on varsin eri asia kuin mitä arkikielessä tarkoitetaan tiellä.Joo kirjoitin väärin, tarkoitin ettei parkkialueen sisällä ole ymmärtääkseni teitä ja risteyksiä vaan nimenomaan väyliä ja risteyksiä.
Puhumattakaan nyt siitä että se yksi junnaaja siinä ohituskaistalla saattaa vetää peräänsä ison kasan muita jotka oikeasti haluaisivat ohi muuta kuin "101km/h satasen alueella" vauhdilla kun ei uskalla kovempaakaan ajaa. Tästä aiheutuu sitten vaaratilanteita ja lisää pumppaamista kun ohituskaista loppuu.Poliisi tutkaa hyvinkin usein ohituskaistojen kohdalla.
Voi ihan aiheellisesti esittää kysymyksen että onko tarkoitus parantaa liikenneturvallisuutta, vai kerätä rahaa... Ja epäsuorasti heikentää liikenneturvallisuutta kun näin saadaan ihmiset ohittamaan muualla kuin ohituskaistoilla jossa se olisi turvallisempaa...
Mikä ei pidä paikkaansa? Sekö että minun tietääkseni kameroita ei ole ohitusteiden varsilla, vai mikä?Ei pidä paikkaansa. Varsin tavallista, että poliisilla on joko automaattivalvonnan paku tai käsitutka ohituskaistalla Kuortissa. Siellä on myös kamera yhden ohituskaistan päässä.
Lähde:
https://goo.gl/maps/JUXcw5f7byL2
Koska tuo ei paranna vaan vaarantaa liikenneturvallisuutta. Siellä virallisilla ohituskaistoilla on vauhdit kohtuullisen kovia ja autojen välimatkat suhteessa vauhtiin/todellisiin jarrutusmatkoihin usein lyhyet. Eka auto näkee tutkan-> hyvin todennäköisesti jarruttaa, seuraava todennäköisesti kerkiää vielä reakoida, ehkä seuraavakin.... mutta seuraavilla on jo "seinä" vastassa pienillä turvaväleillä ajettaessa.Mikä tässä on erikoista? Liikennevalvonnan tehtävä on tehdä rahaa valtion kassaan ja siinä sivussa kohentaa liikenneturvallisuutta.
Yleensä aina kun vastaan oletan, että viestiä lukevat muutkin kuin ko. henkilö jolle "virallisesti" vastaan. Eli yleisellä tasolla siis.Joo ei tätä minulle tarvitse selittää,
Kehillä sen vaikutus ei ole niin suuri, koska nopeudet eivät ole niin suuria ja on kaksi kaistaa. (En Kehän kameroitakaan hyvänä asiana pidä, koska niiden "etsiminen" vie kuljettajilta osan kapasiteetista seurata, mitä muuta liikenteessä tapahtuu.)olen saama mieltä asian aiheuttamasta liikenneturvallisuuden alenemasta. Mutta mitään erikoista tässä ei ole sillä tuolla tavalla saa parhaiten tehtyä rahaa ja sitä tapaa sovelletaankin aktiivisesti ainakin Etelä ja Pohjois-Savossa sekä Uudellamaalla. Jos liikenneturvallisuudella olisi jotain merkitystä tuskin Kehä I:lle olisi kameroita koskaan asennettu.
"Ei ole olemassa tutkimustuloksia, jotka puoltaisivat sitä, että kamerat lisäisivät onnettomuusriskia missään paikassa, päinvastoin nopeudet ovat niiden vaikutusalueella kautta linjan alhaisempia ja siten liikenne turvallisempaa". Jotenkin näin noiden kyseenalaisesti sijoitettujen kameroiden olemassaoloa perusteltiin. Nopeus tappaa ja silleen. T: Paskerstein.Joo ei tätä minulle tarvitse selittää, olen saama mieltä asian aiheuttamasta liikenneturvallisuuden alenemasta. Mutta mitään erikoista tässä ei ole sillä tuolla tavalla saa parhaiten tehtyä rahaa ja sitä tapaa sovelletaankin aktiivisesti ainakin Etelä ja Pohjois-Savossa sekä Uudellamaalla. Jos liikenneturvallisuudella olisi jotain merkitystä tuskin Kehä I:lle olisi kameroita koskaan asennettu.
Uudellamaalla sovelletaan taasen tutkaamista moottoritien välissä olevilla "kääntöpaikoilla".
Tässä jälleen yksi mielenkiintoinen liikennekameroiden sijoituspaikka. Kun pitäisi keskittyä liittymään toiselle kaistalle on kohta miinoitettu kahdella kameralla.
Google Maps
Tässä vielä kuva ko. sijainnista
Näin toimii peltipoliisi – välähdyksestä rikesakkoon
Tässä nyt esim. vaikka yksi todistusaineisto
Voin kaivella omia arkistojani jos jaksan, mutta epäilisin löytyvän äkkiseltään ainakin 3 eri kertaa jolloin vastaavanlaista valvontaa ohituskaistalla on suoritettu.
Ei luultavasti ole "antaumuksella" tutkittu. Jarrutukset kameroiden kohdilla tuskin lisäävät turvallisuutta ainakaan takana ketjussa ajavien kohdilla, no hehän eivät enää olekaan kameran vaikutusalueella."Ei ole olemassa tutkimustuloksia, jotka puoltaisivat sitä, että kamerat lisäisivät onnettomuusriskia missään paikassa, päinvastoin nopeudet ovat niiden vaikutusalueella kautta linjan alhaisempia ja siten liikenne turvallisempaa". Jotenkin näin noiden kyseenalaisesti sijoitettujen kameroiden olemassaoloa perusteltiin. Nopeus tappaa ja silleen. T: Paskerstein.
Ohitukset yleensä niin nopeasti kuin mahdollista, eli lappu lattiaan ja nopeus on sitten mitä on. Kaikkein turvallisin tapahan se on ohittaa vaikka virallisesti onkin "laitonta"...
Noin se tulee itsekin aina ohitettua, pudotan kolmosen pesään ja kaasu pohjaan ja ohi pääsee hetkessä. Sitten se vastaan tullut valkoinen mondeo kääntyy perään ja systyttää eturitilän takaa sinipunaisia valoja ja pian tonni katoaa lompakosta
Eihän sitä nyt mitään kahta markkaa tarvia raimottaa, sen verran että pääsee _sujuvasti_ ohi.
Itse ohituskaistan varrella en tosiaan ole kameraa missään koskaan nähnyt, enkä ole nähnyt myöskään tutka-autoja niissä paikoissa. Väite sellaisten tavallisuudesta kuulostaa siis erikoiselta, mutta voi olla että jossakin päin suomea poliisilla on tapana tuollaisissakin paikoissa kansalaisia kyykyttää.
Näin minäkin ohittelin noin 15 vuotta, sitten muutin käyttäytymistä siihen suuntaan että ei mene päiväsakoille mene eikä kortti lähde. Yhteensä kaksi ylinopeussakkoa ikinä ja molemmat saatu ohitustilanteessa. Ja se kolmaskin sakko ikinä saatu ohitustilanteessa, mutta ei ylinopeudesta.Ohitukset yleensä niin nopeasti kuin mahdollista, eli lappu lattiaan ja nopeus on sitten mitä on. Kaikkein turvallisin tapahan se on ohittaa vaikka virallisesti onkin "laitonta"...
Minä taas siihen että nopeus pysyy rikesakkojen puolella.Nykyään kun ohitan, panostan keskittymiskykyni 110% siihen, että seuraan piennarta ja pusikoita tutkamiestä tai tutka-autoa etsiessään.