Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Itseä ihmetyttää kauheasti nämä läheltä piti tilanteet missä ei oikein mitään tilannetta ole.
Jatkuvasti iltalehdissä yms. jotain kojelautakameravideoita "vaarallisista" ohituksista missä ei mitään sen kummempaa dramatiikkaa ole. Onko osa ihmisistä niin perkeleen ujoja että jännittää kun toinen auto menee parin metrin päästä. Ymmärtäisin jos peilit kolisee ja kyljet on naarmuilla 100km/h nopeuserolla tehdyssä ohituksessa, mutta aika väsynyttä on itkeä siitä että joku ohittaa vähän rajummin.

Ihmiset pelkää liikenteessä ratin takana. Tuossa yks lauantaiyö ajoin Toyota Avensiksesta ohi ihan valkoisilla katkoviivoilla 50km/h-alueella, kun sankari ei saanut 30km/h kovempaa vauhtia valoista tervahovintiellä Oulussa kaarnatien liikennevaloista. Taisin ajaa jopa vähän reilu 60km/h. Alkoi vilkuttelemaan valoja ja jäi edelleen sinne köröttelemään jotain 40km/h. Ajoin tosiaan siis reilusti ohi kaasu pohjassa, enkä pukannut suoraan eteen. Kyllä, ajoin jopa reilu 10km/h ylinopeutta ohituksen aikana. Ei siinä ollut mitään tilannetta tai dramatiikkaa, mutta tojotakuskin mielestä ilmeisesti oli.
 
Itseä ihmetyttää kauheasti nämä läheltä piti tilanteet missä ei oikein mitään tilannetta ole.
Jatkuvasti iltalehdissä yms. jotain kojelautakameravideoita "vaarallisista" ohituksista missä ei mitään sen kummempaa dramatiikkaa ole. Onko osa ihmisistä niin perkeleen ujoja että jännittää kun toinen auto menee parin metrin päästä. Ymmärtäisin jos peilit kolisee ja kyljet on naarmuilla 100km/h nopeuserolla tehdyssä ohituksessa, mutta aika väsynyttä on itkeä siitä että joku ohittaa vähän rajummin.
Niin, että ei voinut olla vaaratilannetta, kun ei pelti vaurioitunut? :facepalm:

Eli on OK ohittaa keltaisen viivan kohdalla tai oikealta missä ei ole kaistaa, kunhan ei peltiin tule jälkiä ja tämä kaikki vastaantulijoista riipumatta?
Wau, toivottavasti tolla asenteella ei monikaan autoilija liiku.
 
Video oli alunperin 15s pidempi. Olisikohan siinä lopussa ollut sitten jotain liikennevalosekoilua?

Edit. hidas

Muutenkin aika turhaa nillitystä sen punaisen juustokupin tekemisistä, kun ei tuossa aiheutettu minkään sortin vaaratilannetta kenellekään. Tyhjä tie ja silleen. Mieli pahoittui ilmeisesti lähinnä siitä, kun kaara ajoi sulkuviivan päältä.

Edit2.
Samalla tyypillä on näköjään toinenkin video, jossa itse jumittaa vasemmalla kaistalla ja sitten torvet soivat kun se ohitettu kiihdyttää ja ajaakin oikealta ohi. Pitänyt vielä kaivaa rekkarin perusteella nimikin ja laittaa se videon otsikkoon. Ei näin.

No tuo saappikeissi menee kyllä ihan saapin piikkiin. Siinä vaiheessa kun kuvaajan auto on ohittanut saabin ja kaistanvaihto oikealle olisi mahdollinen niin on jo seuraavan auton perä aikas lähellä. Toki jos tykkää ajaa 5m päässä muista niin mikä ettei. Hieman hitaaskostihan ohitus ehkä sujui, mutta ei nyt mikään järisyttävä vasemmalla kuppaaminen ole todellakaan kyseessä.

En ylipäänsä ymmärrä miksi saappi lähtee tuolta työntämään oikealta ohi kun ei ole mitään syytä? Saabin edellä oleva auto kyllä hiukan jarruttaa mutta...

Ja asiasta kolmanteen niin eikös täällä ollut keskustelua, että mikäli ajaa omaa kaistaa ja ohittaa oikealta ilman "ohitustarkoitusta" niin tuo on jopa sallittu, joskin aika törkeä puikkaus.

Monesti jää joku nutaamaan rinnalle vasemmalle, jos sieltä tulee rekka vastaan niin olen painanut kaasua ja puikannut eteen, kunnon välillä toki.
 
Itseä ihmetyttää kauheasti nämä läheltä piti tilanteet missä ei oikein mitään tilannetta ole.
Jatkuvasti iltalehdissä yms. jotain kojelautakameravideoita "vaarallisista" ohituksista missä ei mitään sen kummempaa dramatiikkaa ole. Onko osa ihmisistä niin perkeleen ujoja että jännittää kun toinen auto menee parin metrin päästä. Ymmärtäisin jos peilit kolisee ja kyljet on naarmuilla 100km/h nopeuserolla tehdyssä ohituksessa, mutta aika väsynyttä on itkeä siitä että joku ohittaa vähän rajummin.
Viittaatko nyt siihen videoon, missä bemari ohittaa oikealta piennar pölisten?
 
Eli Bapsu ohittelee oikealta, mutta jumankekka kukaan ei saa häntä ohittaa oikealta vaikka kuinka hän varaisi ohituskaistaa?

Tuon Kaitumin linkkaama saappikeissin kuvaaja on kyllä uuvateista uuvatein ja ainoa videolla oleva sekoilija. Kuunelkaa äänet päällä niin kuulee kuinka hidastaa ja sovittaa nopeutensa tahallisesti ohitettavan rinnalle. Tällaiset ovat juuri näitä liikenteessä pahimpia varranaiheuttajia, jotka aiheuttavat vaaratilanteita tahallisesti muille "kuvauksia tehdessään". Joillekin vaaratilanteen synnyttäminen ja "minä olin oikeassa"-tilanteen luominen, vaikkapa kuolleeseen kulmaan tahallisesti jättäytymällä ja ohitettavaa provosoimalla, aiheuttaa jotain kummaa tyydytystä.


Yleensäkin, suurin osa kehän yms. monikaistaisten ongelmista poistuisi jos ihmiset opettelisivat ohittamaan. Eli ajetaan vasenta kaistaa niin kauan kunnes jonkun perä tulee vastaan. Sitten siirytään ohituskaistalle ohituksen ajaksi ja palataan viivyttelemättä takaisin vasemmalle kaistalle. Ei ohituskaistalle ole pidä mennä paikkoja varaamaan.

Oma veikkaus että nämä "koska ohituskaista blokataan" -tyypit on näitä ihan samoja joille liittymisen yhteydessä tapahtuva kaistanvaihto on kovin hankalaa, "annan tilaa liittyjille", "kyllä mulle pitäisi tilaa antaa" ym. holtittomasti ajavat tyypit. Molempiin ratkaisu olisi se, että opettelisivat vain yksinkertaisesti vaihtamaan sitä kaistaa erilaisissa nopeuksissa ja erikokoisiin väleihin.
 
En ylipäänsä ymmärrä miksi saappi lähtee tuolta työntämään oikealta ohi kun ei ole mitään syytä? Saabin edellä oleva auto kyllä hiukan jarruttaa mutta...
Halusi varmaan edetä nopeammin kuin se ohittaja tai edessä ajava? Ohituksen jälkeen huomasi jäävänsä mottiin, joten päätti kiihdyttää oikealta ohi ja vielä puikata sen edellä menevänkin ohi. Turvavälit jäivät pinkeiksi ja lakikirja on eri mieltä menetelmistä, mutta ei kai tuossa sen kummempaa draamaa ollut kuitenkaan (siinä ohitustilanteessa siis, eli sen jälkeen alkaa sitten kokonaan ihan oma show, jossa kuvaaja painaa torvea ja siitä suuttuneena saabisti hiljentää vauhtia jne).

Ja asiasta kolmanteen niin eikös täällä ollut keskustelua, että mikäli ajaa omaa kaistaa ja ohittaa oikealta ilman "ohitustarkoitusta" niin tuo on jopa sallittu, joskin aika törkeä puikkaus.
Niin, oikealta ohittaminen on sallittu omaa kaistaa ajen, mutta se ei tarkoita, että heti ohituksen jälkeen olisi sallittua vaihtaa kaistaa ja ohittaa seuraava auto vasemmalta jne.
 
Viimeksi muokattu:
Niin, oikealta ohittaminen on sallittu omaa kaistaa ajen, mutta se ei tarkoita, että heti ohituksen jälkeen olisi sallittua vaihtaa kaistaa ja ohittaa seuraava auto vasemmalta jne.
Mikähän lain pykälä tän määrittelee? Löysin vain kohdan, missä sanotaan:

"Oikealta saa ohittaa, jos kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi kaistaa ja ajoneuvot kulkevat rinnakkaisilla kaistoilla".

Tämähän ei periaatteessa ota kantaa siihen, mitä ohituksen jälkeen tekee. Toisaalta ei myöskään siihen, että vaihtaa samalta kaistalta rinnakkaiselle ja ohittaa sitten oikealta (mitenköhän muuten edes ohittaisi).
 
Eli Bapsu ohittelee oikealta, mutta jumankekka kukaan ei saa häntä ohittaa oikealta vaikka kuinka hän varaisi ohituskaistaa?

Tuon Kaitumin linkkaama saappikeissin kuvaaja on kyllä uuvateista uuvatein ja ainoa videolla oleva sekoilija. Kuunelkaa äänet päällä niin kuulee kuinka hidastaa ja sovittaa nopeutensa tahallisesti ohitettavan rinnalle. Tällaiset ovat juuri näitä liikenteessä pahimpia varranaiheuttajia, jotka aiheuttavat vaaratilanteita tahallisesti muille "kuvauksia tehdessään". Joillekin vaaratilanteen synnyttäminen ja "minä olin oikeassa"-tilanteen luominen, vaikkapa kuolleeseen kulmaan tahallisesti jättäytymällä ja ohitettavaa provosoimalla, aiheuttaa jotain kummaa tyydytystä.
Vaikuttaahan tuo äänien perusteella, että kuvaaja hölläsi kaasua, mutta toisaalta Saabikin näyttää kelaavan lisää vauhtia sillä hetkellä, kun kuvaaja ohittaa (äänet ei muutu, mutta Saabin nokan kohdalla nopeusero pienenee).


Yleensäkin, suurin osa kehän yms. monikaistaisten ongelmista poistuisi jos ihmiset opettelisivat ohittamaan. Eli ajetaan vasenta kaistaa niin kauan kunnes jonkun perä tulee vastaan. Sitten siirytään ohituskaistalle...


Mitä tulee noihin kehien "ohituskaistoihin", niin niitähän ei ole. Molemmat kaistat on ihan tasa-arvoisia, vaikka laissa toki lukeekin, että pitäisi ajaa yleensä eniten oikealla olevaa kaistaa. Tosin kehillä on paikkoja, joissa vasemmaltakin kaistalta voi kääntyä pois, joten onko järkeä siirtyä oikealle, jos 2km päästä kääntyy vasemmalle?

Tyypillisesti jos oikealla on tilaa niin ajan kyllä siellä, mutta jos ajan oikeaa kaistaa nopeammin kehällä, niin en todellakaan puikkelehdi oikean kaistan 30m rakoihin vain siksi, että jos takana tuleva ehkä haluaisi mennä kovempaa. Niin usein olen tuolla tavalla vain pussittanut itseni, kun takana ajavalla onkin vain krooninen tapa ajaa edellä menevän puskurissa kiinni, ja jää sitten rinnalle himmailemaan tai ohittaa 1km/h nopeuserolla.

Toisaalta, jos siellä oikealla on tilaa, niin takaa nopeammin tuleva voi mennä sieltäkin ohi. Kehällä se ei ole missään laissa kiellettyä.
 
Eli Bapsu ohittelee oikealta, mutta jumankekka kukaan ei saa häntä ohittaa oikealta vaikka kuinka hän varaisi ohituskaistaa?

Tuon Kaitumin linkkaama saappikeissin kuvaaja on kyllä uuvateista uuvatein ja ainoa videolla oleva sekoilija. Kuunelkaa äänet päällä niin kuulee kuinka hidastaa ja sovittaa nopeutensa tahallisesti ohitettavan rinnalle. Tällaiset ovat juuri näitä liikenteessä pahimpia varranaiheuttajia, jotka aiheuttavat vaaratilanteita tahallisesti muille "kuvauksia tehdessään". Joillekin vaaratilanteen synnyttäminen ja "minä olin oikeassa"-tilanteen luominen, vaikkapa kuolleeseen kulmaan tahallisesti jättäytymällä ja ohitettavaa provosoimalla, aiheuttaa jotain kummaa tyydytystä.


Yleensäkin, suurin osa kehän yms. monikaistaisten ongelmista poistuisi jos ihmiset opettelisivat ohittamaan. Eli ajetaan vasenta kaistaa niin kauan kunnes jonkun perä tulee vastaan. Sitten siirytään ohituskaistalle ohituksen ajaksi ja palataan viivyttelemättä takaisin vasemmalle kaistalle. Ei ohituskaistalle ole pidä mennä paikkoja varaamaan.

Oma veikkaus että nämä "koska ohituskaista blokataan" -tyypit on näitä ihan samoja joille liittymisen yhteydessä tapahtuva kaistanvaihto on kovin hankalaa, "annan tilaa liittyjille", "kyllä mulle pitäisi tilaa antaa" ym. holtittomasti ajavat tyypit. Molempiin ratkaisu olisi se, että opettelisivat vain yksinkertaisesti vaihtamaan sitä kaistaa erilaisissa nopeuksissa ja erikokoisiin väleihin.
Oppitunti numero 5: luetun ymmärtäminen. En sanonut ohittelevani oikealta? Mun on vaikea ymmärtää miten olen sen ohituskaistan tukkija jos ajan normaaleilla turvaväleillä.

Ja joo en kuunnellut videota äänet päällä eli kuvaajan toimet jäivät epäselkeäksi. Mikäli tilanne on kuten sanot niin täysin oiketetty teko saabistilta. Katsoin todellakin pikaiseeen eilen iltana ilman ääniä, ja juurikin jäi mietityttämään kuinka paljon kerkesi saabia ohittamaan, vai jäikö rinnalle killumaan kuten 90% autoilijoista. Katson uudemman kerran vaikka illemmalla. :cigar2:

Tuo pussittaminen on ylivoimaisesti vittumaisinta mitä moottoritiellä tapahtuu. Ei sillä vakkarillakaan loputtomiin voi ajaa ja matka kaasupolkimeen harvoin yli 10cm...
 
Oon @Jetula kanssa samaa mieltä tuosta saabivideosta. Tuossa näkee selvästi, kuinka kuvaajan auto himmaa vauhtia ja sitten myös @Kautium kanssa samaa mieltä siitä, että toi saabin poukkaus tonne ohituskaistalle ei edes ole kovin "härski", näkee että jäisi pussiin ja tilaa ja kiihtyvyyttä on niin ajaa sieltä välistä. Ei tuossa kuvaajalla mikään kiire ollut kuitenkaan videosta päätellen.
 
Mikähän lain pykälä tän määrittelee? Löysin vain kohdan, missä sanotaan:

"Oikealta saa ohittaa, jos kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi kaistaa ja ajoneuvot kulkevat rinnakkaisilla kaistoilla".

Tämähän ei periaatteessa ota kantaa siihen, mitä ohituksen jälkeen tekee. Toisaalta ei myöskään siihen, että vaihtaa samalta kaistalta rinnakkaiselle ja ohittaa sitten oikealta (mitenköhän muuten edes ohittaisi).
En muista lakipykäliä tähän hätään, mutta kyllä sille perusteet löytyy. Tarpeeton kaistanvaihto tms. Tästä on ollut puhetta pariin otteeseen aiemmin tässäkin ketjussa.

Saako oikealta ohittaa? Asiantuntija vastaa
Muualla kuin moottoritiellä oikealta saa ohittaa, jos kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa ja ajoneuvot kulkevat rinnakkaisilla ajokaistoilla.

– Edestakainen puikkelehtiminen kaistalta toiselle on kuitenkin kielletty.
Ei tuossakaan jutussa tosin lakipykäliin viitata.
 
Oikealtahan saa ohittaa jos on enemmän kuin 1 kaista samaan suuntaan, ainoastaan motareilla se on erikseen kielletty. Tosin motarillakin saa ajaa oikealla kaistalla vasemmalla kaistalla ajavien ohi jos liikennevirrat menevät eri tahtiin esim oikealla kaistalla reilusti tyhjää, voin ajaa sen tappiin ja vaihtaa sitten ohituskaistalle ohittamaan edessä olevia.
 
Oikealtahan saa ohittaa jos on enemmän kuin 1 kaista samaan suuntaan, ainoastaan motareilla se on erikseen kielletty. Tosin motarillakin saa ajaa oikealla kaistalla vasemmalla kaistalla ajavien ohi jos liikennevirrat menevät eri tahtiin esim oikealla kaistalla reilusti tyhjää, voin ajaa sen tappiin ja vaihtaa sitten ohituskaistalle ohittamaan edessä olevia.
Niin, siitähän ei ollut mitään epäselvyyttä, vaan siitä saako oikealta ohittamisen jälkeen ohittaa saman tien vasemmalta. Se on varmaa, ettei ainakaan ole sallittua vaihtaa vasemmalta oikealle kaistalle ohittamista varten.
 
Ohi ajaminen oikealta motarillakaan ei ole kiellettyä. Ihan perusteltua sillon jos jostain syystä vasen kaista tukkeutuu. Sen sijaan ohittaminen on kiellettyä.

 
Viimeksi muokattu:
Ohi ajaminen oikealta motarillakaan ei ole kiellettyä. Ihan perusteltua sillon jos jostain syystä vasen kaista tukkeutuu. Sen sijaan ohittaminen on kiellettyä.

Tuosta puuttuu vielä sallituista kakkoskuvan jälkeen suoritettu kaistanvaihto vaihtoehto ja se että ohittaa jonon autoja(vähintään 2) kuvan 1 tyyliin.
 
Tuosta puuttuu vielä sallituista kakkoskuvan jälkeen suoritettu kaistanvaihto vaihtoehto ja se että ohittaa jonon autoja(vähintään 2) kuvan 1 tyyliin.

No se on tuo kuva 1 käytönnässä. En nyt jaksa piirtää jokaista kuvaa 2,3,4,5,6, jne automäärää varten. Kiellettyä siis.

Tietysti järjenkäyttö on sallittua. Jos on itse saanut 5 kilometrin etumatkan ajamalla oikeaa kaistaa, niin ei sillon lasketa enää ohitukseksi sitä että vaistaa vasemmalla kaistalla aiemmin "sivuutetun" auton eteen.
 
No se on tuo kuva 1 käytönnässä. En nyt jaksa piirtää jokaista kuvaa 2,3,4,5,6, jne automäärää varten. Kiellettyä siis.

Tietysti järjenkäyttö on sallittua. Jos on itse saanut 5 kilometrin etumatkan ajamalla oikeaa kaistaa, niin ei sillon lasketa enää ohitukseksi sitä että vaistaa vasemmalla kaistalla aiemmin "sivuutetun" auton eteen.

Ei ole kiellettyä. Eikun...

TLA

7 § (29.4.1994/328)
Moottoritiellä on ajoneuvoa kuljetettava eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla. Jos ajokaistat on opastusmerkein osoitettu tarkoitetuiksi kukin tietylle liikennesuunnalle, saa kuljettaja kuitenkin käyttää olosuhteisiin ja matkan jatkamiseen parhaiten soveltuvaa ajokaistaa.

Jos moottoritiellä on samansuuntaista liikennettä varten vähintään kolme ajokaistaa, saa kuorma-autoa tai yli seitsemän metrin pituista ajoneuvoyhdistelmää kuljettaa vain jommallakummalla kahdesta oikeanpuoleisesta ajokaistasta, jollei 5 §:n säännöksistä muuta johdu.

Edellä kulkeva ajoneuvo on moottoritiellä ohitettava vasemmalta. Jos ajoneuvot kuitenkin ajavat jonossa tai käyttävät opastusmerkein tietylle liikennesuunnalle tarkoitettuja ajokaistoja taikka jos ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa, on edellä kulkevan ajoneuvon ohi ajaminen oikealta ajokaistaa vaihtamatta sallittu.

Tieliikenneasetus 182/1982 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®


muoks: nyt vasta luin loppuun oman lainaukseni tarkemmin, tuossahan oli lopussa tosiaan tuo ajokaistaa vaihtamatta kohta. Tuon tulkinta hieman vaihtelee että liittyykö ajakaistaa vaihtamatta lopetus vain "taikka" sanan jälkeisiin osiin. Autokouluissa tuo normaalisti opetetaan että ei liity.
 
Viimeksi muokattu:
TLL

17 §
Edellä kulkeva ajoneuvo on ohitettava vasemmalta. Milloin edellä kulkeva kääntyy tai selvästi valmistautuu kääntymään vasemmalle, se on kuitenkin ohitettava oikealta.

Oikealta saa ohittaa, jos kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa ja ajoneuvot kulkevat rinnakkaisilla ajokaistoilla. Polkupyöräilijä ja mopoilija saa muutoinkin ohittaa muun ajoneuvon kuin polkupyörän tai mopon oikealta.

Raitiovaunu on ohitettava oikealta. Sen saa kuitenkin ohittaa vasemmalta, missä kiskojen sijainti sitä edellyttää, jos se voi tapahtua vaaratta ja haitatta. Yksisuuntaisella ajoradalla raitiovaunun saa muutenkin ohittaa vasemmalta, jos liikenneolosuhteet sen sallivat.

Tienpidossa tai vastaavassa tiellä tai sen vieressä tehtävässä työssä käytettävää, asianmukaisesti merkittyä ajoneuvoa ohitettaessa saa menetellä olosuhteisiin nähden sopivimmalla tavalla tarpeellista varovaisuutta noudattaen.

Tieliikennelaki 267/1981 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®
 
@Tommy Goldfish viittaus on motareihin, jossa aika yksiselitteisesti saa ajaa oikealta ohi vain jos "on jo kaistalla" mutta tieliikennelaissa selvästi kerrotaan, että useampikaistaisella tiellä saa oikealta ohittaa.

Itse harrastan semiraskaassa liikenteessä motarilla sellaista, että jos oikealla kaistalla on pidempi siivu vapaata niin vaihdan sinne, ei sitten tarvitse hinata puskuria vähään aikaan. Ajan vasenta kaistaa ripeämmin sen välin ja kun tulee tukos lähden ohittamaan vasemmalle kaistalle. Vähän ehkä "harmaata" aluetta riippuen toteutuksesta, mutta laskisin tuon niin, että jos vaihdan kaistaa oikealle kaistalle aikeenani ajaa sitä ennaltamääräämättömän matkan voin sitten kyllä vaihtaa vasemmalle kaistalle ilman että se on kiellettyä.
 
Ei ole kiellettyä. Eikun...

TLA

7 § (29.4.1994/328)
Moottoritiellä on ajoneuvoa kuljetettava eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla. Jos ajokaistat on opastusmerkein osoitettu tarkoitetuiksi kukin tietylle liikennesuunnalle, saa kuljettaja kuitenkin käyttää olosuhteisiin ja matkan jatkamiseen parhaiten soveltuvaa ajokaistaa.

Jos moottoritiellä on samansuuntaista liikennettä varten vähintään kolme ajokaistaa, saa kuorma-autoa tai yli seitsemän metrin pituista ajoneuvoyhdistelmää kuljettaa vain jommallakummalla kahdesta oikeanpuoleisesta ajokaistasta, jollei 5 §:n säännöksistä muuta johdu.

Edellä kulkeva ajoneuvo on moottoritiellä ohitettava vasemmalta. Jos ajoneuvot kuitenkin ajavat jonossa tai käyttävät opastusmerkein tietylle liikennesuunnalle tarkoitettuja ajokaistoja taikka jos ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa, on edellä kulkevan ajoneuvon ohi ajaminen oikealta ajokaistaa vaihtamatta sallittu.

Tieliikenneasetus 182/1982 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®


muoks: nyt vasta luin loppuun oman lainaukseni tarkemmin, tuossahan oli lopussa tosiaan tuo ajokaistaa vaihtamatta kohta.

Niin huomaa tuo AJOKAISTAA VAIHTAMATTA.
 
Edellä kulkeva ajoneuvo on moottoritiellä ohitettava vasemmalta. Jos ajoneuvot kuitenkin ajavat jonossa tai käyttävät opastusmerkein tietylle liikennesuunnalle tarkoitettuja ajokaistoja taikka jos ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa, on edellä kulkevan ajoneuvon ohi ajaminen oikealta ajokaistaa vaihtamatta sallittu.

Tieliikenneasetus 182/1982 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®


muoks: nyt vasta luin loppuun oman lainaukseni tarkemmin, tuossahan oli lopussa tosiaan tuo ajokaistaa vaihtamatta kohta. Tuon tulkinta hieman vaihtelee että liittyykö ajakaistaa vaihtamatta lopetus vain "taikka" sanan jälkeisiin osiin. Autokouluissa tuo normaalisti opetetaan että ei liity.
Kyllä tuo viimeisen pilkun jälkeinen osa koskee koko aiempaa virkettä.
 
Silti itse pussitat kiihdyttämällä turvavälin umpeen. :confused::confused:
Mihinkäs tämä viittaa?

Jos bemmicasesta puhutaan niin se ~10m välin umpeenlaitto ei kauheasti vaikuta mun turvaväliin suhteessa edellä ajavaan.

Ja jos oikealta ohittaessa tulee pussitetuksi niin voivoi... sillon omassa liikkekäytöksessä parantamisen varaa.

Nämä nukahtajat harvoin pussittaa ketään ja ja loput osaa ohittaa semmoista vauhtia että ei pitäisi olla tarpeen ohittaa oikealta, varsinkaan muutaman auton kokoisesta raosta.
 
Päivän liikennesuoritus nähtiin Tampereella näillä main puolisen tuntia sitten, kun muuten valoihin asti tyhjällä oikealla kaistalla seisoi auto keskellä kaistaa ilman vilkkuja tai jarruvaloja. Ilmeisesti aikomuksena oli siirtyä vasemmalle kaistalle, joka oli täynnä Lielahteen ajavia autoja. Tuossa kohden on kuitenkin vielä 80 km/h -rajoitus, joten äkkipysähdystä vaativat jarrutukset saattavat aiheuttaa ikävän yllätyksen etenkin jos on jo ehtinyt vaihtaa kesänakit alle. Tässä tapauksessa onneksi kanssa-autoilijat olivat hereillä, huomasivat auton ajoissa ja tukos saatiin kierrettyä pientareen kautta.
 
Niin, että ei voinut olla vaaratilannetta, kun ei pelti vaurioitunut? :facepalm:

Eli on OK ohittaa keltaisen viivan kohdalla tai oikealta missä ei ole kaistaa, kunhan ei peltiin tule jälkiä ja tämä kaikki vastaantulijoista riipumatta?
Wau, toivottavasti tolla asenteella ei monikaan autoilija liiku.

Olen aika monta kertaa jo todennut etten kauheasti arvosta Suomen autoilukulttuuria. Joskus junnuna kun ei ollut muualla käynyt niin tämä tuntui ihan toimivalta. Nyt kun sentään edes jossain muissakin maissa päässyt ajelemaan, täytyy vain todeta ettei tämä Suomalaisten oppikirja kädessä ajaminen toimi alkuunkaan kun sitä omaa järkeä ja tilannetajua ei käytetä laisinkaan.

Viittaatko nyt siihen videoon, missä bemari ohittaa oikealta piennar pölisten?

En, siinä nyt ei mielestäni ollut yhtään mitään järkeä. Tosin en tiedä kerkesikö siinä mitään vaaratilannetta syntymään mutta kyllä siihenkin olisi resepti ollut ko. tilanteessa varmasti olemassa.


Ihmiset pelkää liikenteessä ratin takana. Tuossa yks lauantaiyö ajoin Toyota Avensiksesta ohi ihan valkoisilla katkoviivoilla 50km/h-alueella, kun sankari ei saanut 30km/h kovempaa vauhtia valoista tervahovintiellä Oulussa kaarnatien liikennevaloista. Taisin ajaa jopa vähän reilu 60km/h. Alkoi vilkuttelemaan valoja ja jäi edelleen sinne köröttelemään jotain 40km/h. Ajoin tosiaan siis reilusti ohi kaasu pohjassa, enkä pukannut suoraan eteen. Kyllä, ajoin jopa reilu 10km/h ylinopeutta ohituksen aikana. Ei siinä ollut mitään tilannetta tai dramatiikkaa, mutta tojotakuskin mielestä ilmeisesti oli.

Niin tuntuvat pelkäävän. Jos itseltäni kysyttäisi, ei tekisi yhtään pahaa jokaiselle käydä kokeilemassa vaikka kunnon ajoharjoittelua tai jääradalla ajoa niin saisi vähän jotain osviittaa siitä miten ne vehkeet ääritilanteissa käyttäytyy. Tuntuu siltä että 60% ihmisistä ei tiedä yhtään mitä tapahtuu kun jotain normaalista poikkeavaa tapahtuu. Sama homma kun sitten teet jotain vähän "erilaista" niin porukka on kauhuissaan ja ihmettelee että meinaatko tappaa jonkun, vaikka kyse ei olisi mistään yhtään sen kummallisemmasta kuin vaikkapa auton kääntämisestä käsijarrulla jos tilanne on sopiva, esim U-käännöksen yhteydessä.

Mitä enemmän sitä kotiloa oikeasti käyttää eri tavoin, sitä varmempi kuski on kun tietää mitä tehdä jos tuleekin tilanne eteen. Paskimpia kuskeja tuntuvat olevan ne ylivarovaiset hermannit. Eivät välttämättä suoranaisesti kolaroi mutta aiheuttavat muuten tukoksia ja vaaratilanteita liikenteessä. Paskaksi kuskiksi luen ihan yhtälailla sen speden joka tukkii koko liikenteen pelisilmän puutteella, kuin sen joka ajaa 150km/h lastenrattaiden päältä kun auto lähtee näpistä. Seuraukset ovat eri tasoa toki näissä esimerkeissä, mutta loppupeleissä kummallakaan ei ole tilannetajua eikä taitoa.
 
Viimeksi muokattu:
Olen aika monta kertaa jo todennut etten kauheasti arvosta Suomen autoilukulttuuria. Joskus junnuna kun ei ollut muualla käynyt niin tämä tuntui ihan toimivalta. Nyt kun sentään edes jossain muissakin maissa päässyt ajelemaan, täytyy vain todeta ettei tämä Suomalaisten oppikirja kädessä ajaminen toimi alkuunkaan kun sitä omaa järkeä ja tilannetajua ei käytetä laisinkaan.

Beneluxmaat vielä ok, mutta Puola ja siitä alaspäin ihan tuuripeliä. Eteläranska ja pohjois-italia, varsinkin maaseudulla ihan lottoa se ajaminen. Tai siis kuka kerkee kovempaa risteykseen tai siltarummun kohdalle menee ensin. Tosin opppii nopeasti oman auton mitat, kun pyörii Nizzan pikkukujilla ja liikenneympyröissä. Toisaalta erilaiset valo- ja äänimerkit huomioidaan ihan eri tavalla, eikä oteta vittuiluna.
 
Jopa Roomassa oli ihan keskustassakin minusta mukava ajella, kunhan ei sinne yritä änkeä millään Hummerilla. Yhdellä työreissulla vuokra-autona oli VW Touran ja se oli jo vähän turhan iso sinne. Autoilun logiikkana siellä kun on että about miten tahansa voi ajella kunhan ei muita päin vedä. Paljon sujuvampi liikenne kuin täällä. Tosin jos jossain Roomassa porukka ajelisi samalla tapaa kun Suomessa, ei siellä varmaan liikkuisi kukaan mihinkään niillä liikennemäärillä.

Puolassa en ole huomannut mitään ihmeellistä, tosin viime reissusta on pari vuotta jo. Etelä-Ranskakin mielestäni ihan helpohko, samaten Espanjan etelärannikko.
 
Mihinkäs tämä viittaa?

Jos bemmicasesta puhutaan niin se ~10m välin umpeenlaitto ei kauheasti vaikuta mun turvaväliin suhteessa edellä ajavaan.

Ja jos oikealta ohittaessa tulee pussitetuksi niin voivoi... sillon omassa liikkekäytöksessä parantamisen varaa.

Nämä nukahtajat harvoin pussittaa ketään ja ja loput osaa ohittaa semmoista vauhtia että ei pitäisi olla tarpeen ohittaa oikealta, varsinkaan muutaman auton kokoisesta raosta.
Tarkoittanee? viestejäsi #8565 ja #8567 . Tahallaan raon umpeenlaitto on tarpeettoman riskin ottoa itselleen ja muille sivullisille. 115km/h vauhdeissa siinä voi mennä omakin henki, kun kumpikaan ei anna periksi.
 
Tarkoittanee? viestejäsi #8565 ja #8567 . Tahallaan raon umpeenlaitto on tarpeettoman riskin ottoa itselleen ja muille sivullisille. 115km/h vauhdeissa siinä voi mennä omakin henki, kun kumpikaan ei anna periksi.
Oikealta jos ohittelee niin kannattaa ottaa huomioon että vasemmalla ajava ajaa omalla kaistallaan ja saa myös painaa sitä kaasua.

Minä ainakin koen riskaabelimmaksi päästää jonkun parin auton mentävästä reijästä metrin päähän eteen ajamaan kuin että painan hieman kaasua ja tukin tuon raon. Oikealta ohittajan verenpaine yleensä lienee myös sillä tasolla, että perseilyn mahdollisuus edessä on varsin suuri, mikäli tuollaisen tapauksen sinne päästää.

On tää jauhaminen kyllä aika hauskaa jo... kolmatta viikkoako tätä jauhetaan täällä?
 
Oikealta jos ohittelee niin kannattaa ottaa huomioon että vasemmalla ajava ajaa omalla kaistallaan ja saa myös painaa sitä kaasua.

Minä ainakin koen riskaabelimmaksi päästää jonkun parin auton mentävästä reijästä metrin päähän eteen ajamaan kuin että painan hieman kaasua ja tukin tuon raon. Oikealta ohittajan verenpaine yleensä lienee myös sillä tasolla, että perseilyn mahdollisuus edessä on varsin suuri, mikäli tuollaisen tapauksen sinne päästää.

On tää jauhaminen kyllä aika hauskaa jo... kolmatta viikkoako tätä jauhetaan täällä?
Veikkaan että melko usealla sivulla koko ketjun historiassa on jauhettu oikealta ohittamisesta :D pitääpä ottaa sattumalla joku vanhempi sivu ja kurkata.
 
Sanos muuta. Hidastaa tietenkään ei passaa kun käy itsetunnon päälle vissiin.

Ja sitten vielä joustavuutta liikenteeseen vaaditaan.
Ottamatta sen enempää kantaa siihen, mitä tuossa tilanteessa olisi järkevintä tehdä, niin kyllä minä suurin kusipää -hatun annan tuolle pienestä raosta eteen tuikkaavalle.

Aivan turhan usein tulee vastaan näitä, joiden on tosiaan pakko kiihdyttää kauhealla kyydillä kiihdytyskaistan päähän kaikkien eteen, ja sitten nappaavat vauhdista 15km/h pois ja jäävät köröttelemään siihen.

Kaistanvaihtaja väistää, ja jos normaalissa liikennetilanteessa nopeusrajoituksen mukaan ajava väistettävä joutuu jarrulle tämän takia menemään, niin kaistanvaihto ei ole mennyt sääntöjen mukaan.
 
Ottamatta sen enempää kantaa siihen, mitä tuossa tilanteessa olisi järkevintä tehdä, niin kyllä minä suurin kusipää -hatun annan tuolle pienestä raosta eteen tuikkaavalle.
Joo, ei sekään oikein ole, mutta ihan samalle tasolle minä nostan kaikki itseriittoiset autoilijat, jotka päättävät mitä muut saavat tai eivät saa tehdä.
 
Sanos muuta. Hidastaa tietenkään ei passaa kun käy itsetunnon päälle vissiin.

Ja sitten vielä joustavuutta liikenteeseen vaaditaan.
Niin, mä oon ohittaja tuossa, ei se oikealta ohittaja? Minä hidastan ja teen tilaa kaistanvaihtajalle? Oikealla jos kirii rinnalle niin voi mennä taakse tai jäädä oikealle.

On kyllä mielenkiintoinen käsitys liikennesäännöistä monella täällä.

Päin nyt ei ajeta mutta on se jumalauta jos paskaa saa siitä niskaan että ajoi liikennesääntöjen mukaan ohituskaistalla eikä alkanut tekemään tilaa kaistanvaihtajalle.

Samaten sitten varmaan nekin on kaikki totaalisia mulkkuja jotka ei anna tilaa rampista liittyjälle (joskin itse kyllä annan monesti tilaa rampista tulijalle, mutta en kilometri ennen ramppia)
 
Ottamatta sen enempää kantaa siihen, mitä tuossa tilanteessa olisi järkevintä tehdä, niin kyllä minä suurin kusipää -hatun annan tuolle pienestä raosta eteen tuikkaavalle.

Aivan turhan usein tulee vastaan näitä, joiden on tosiaan pakko kiihdyttää kauhealla kyydillä kiihdytyskaistan päähän kaikkien eteen, ja sitten nappaavat vauhdista 15km/h pois ja jäävät köröttelemään siihen.

Kaistanvaihtaja väistää, ja jos normaalissa liikennetilanteessa nopeusrajoituksen mukaan ajava väistettävä joutuu jarrulle tämän takia menemään, niin kaistanvaihto ei ole mennyt sääntöjen mukaan.
Niin, anna änkeilijälle tilaa (eli mun tapauksessa oikealta ohittava) niin varmasti tekee saman uudelleenkin.

Siinä vois moottoritiellä vasemmalla takana ajavakin alkaa ihmettelemään jos yhtäkkiä vetää vauhdin pois että joku pääsee oikealta ohi.
 
Niin, anna änkeilijälle tilaa (eli mun tapauksessa oikealta ohittava) niin varmasti tekee saman uudelleenkin.

Siinä vois moottoritiellä vasemmalla takana ajavakin alkaa ihmettelemään jos yhtäkkiä vetää vauhdin pois että joku pääsee oikealta ohi.
Olennaista kommenteissasi oli se, että vartavasten sanoit estäväsi sen -->
...painan hieman kaasua ja tukin tuon raon. Oikealta ohittajan verenpaine yleensä lienee myös sillä tasolla, että perseilyn mahdollisuus edessä on varsin suuri, mikäli tuollaisen tapauksen sinne päästää.
Tuon perusteella koet, että olet oikeutettu päättämään mitä muut saavat tai eivät saa tehdä liikenteessä ja perustelet omat perseilysi sillä. Näetkö nyt mikä tuossa ajatusmallissa ahdistaa?

Kannattaa keskittyä omaan ajamiseen ja antaa viranomaisten huolehtia rangaistusten langettamisesta ja opettamisesta.
 
Niin, anna änkeilijälle tilaa (eli mun tapauksessa oikealta ohittava) niin varmasti tekee saman uudelleenkin.

Siinä vois moottoritiellä vasemmalla takana ajavakin alkaa ihmettelemään jos yhtäkkiä vetää vauhdin pois että joku pääsee oikealta ohi.
Juu. Kun tarpeeksi kouluttaa muita liikenteessä niin kyllä ne oppii. Ja sähän sanoit ettet nähny peileistä kenenkään tulevan takaa ja yhtäkkiä se auto olikin oikeella kaistalla vetämässä ohi? Aikamoista venkoilua. Sun kannattais vaan hyväksyä tappios ja miettiä niitä omia tekemisiäs muiden arvioinnin sijaan.
 
Ja lisäksi se turvaväli oli aivan liian pieni kun se kerran oli vain kahden auton mittainen.
 
Ja lisäksi se turvaväli oli aivan liian pieni kun se kerran oli vain kahden auton mittainen.
Tässä varmaan puhuttiin tilanteesta, jossa oikealla kaistalla joku on parin auton mitan edessä kun tätä ohittaa vasenta kaistaa, ja sitten joku työntyy tuosta välistä vasemmalle kaistalle eteen.
 
Tässä varmaan puhuttiin tilanteesta, jossa oikealla kaistalla joku on parin auton mitan edessä kun tätä ohittaa vasenta kaistaa, ja sitten joku työntyy tuosta välistä vasemmalle kaistalle eteen.
No aiempien viestien perusteella se väli oli jotain 10-20m ja reilun valotolpan välin verran. Tuokin muuttunut sitä mukaan kun on omiin selityksiin sopinut.
 
Tässä varmaan puhuttiin tilanteesta, jossa oikealla kaistalla joku on parin auton mitan edessä kun tätä ohittaa vasenta kaistaa, ja sitten joku työntyy tuosta välistä vasemmalle kaistalle eteen.
Ei, kyllä tuossa viitattiin siihen että Bapsulla oli parin auton väli edessä ajavaan ja tämä toinen meinasi oikealta tulla siihen väliin, ja tämä oikealta tullut tuli takaapäin.
 
Juu. Kun tarpeeksi kouluttaa muita liikenteessä niin kyllä ne oppii. Ja sähän sanoit ettet nähny peileistä kenenkään tulevan takaa ja yhtäkkiä se auto olikin oikeella kaistalla vetämässä ohi? Aikamoista venkoilua. Sun kannattais vaan hyväksyä tappios ja miettiä niitä omia tekemisiäs muiden arvioinnin sijaan.
Ja sää voisit jättää kokonaan siteraamatta kun ei ole mitään järkevää sanottavaa ja ainoa mitä kykenet sanomaan on, että olen kusipää. Tämä tuli kyllä selväksi jo.

Tuo boldattukin kohta pariin otteeseen mainittu, mutta kun ei osaa lukea niin... eli satoi vettä ja näkyvyys oli rajoitettu tämän takia aikalailla. Näin kyllä bemarin ilmaantuvan taakse (ohituskaistalle siirryttäessä ko. autoa ei näkynyt), mutta olin jo niin lähellä ohitettavaa, että en ryhdy tilaa tekemään jos matkaa pakuun on ~10m. Sinä varmaan väistät?

Ja lisäksi se turvaväli oli aivan liian pieni kun se kerran oli vain kahden auton mittainen.
Se parin auton mitta oli oikealla kaistalla ajavaan...

No aiempien viestien perusteella se väli oli jotain 10-20m ja reilun valotolpan välin verran. Tuokin muuttunut sitä mukaan kun on omiin selityksiin sopinut.
Luetun ymmärtäminen. Miten monta kertaa tästä pitää sanoa. Ekassa viestissä oli nollavika, kirjoitusaika selittänee sen. En harrasta kenenkään kontissa ajelua kuten esimerkiksi tämä oikealta ohittelija harrasteli.

Puolella ihmisistä kuten sullakin menee sekaisin nyt väli edellä ajavaan vs. väli ohitettavaan.

Ei, kyllä tuossa viitattiin siihen että Bapsulla oli parin auton väli edessä ajavaan ja tämä toinen meinasi oikealta tulla siihen väliin, ja tämä oikealta tullut tuli takaapäin.
Jaa missä? Mulla oli 100-200m väliä edellä ajavaan, lähempänä 100m. Se parin auton mentävä reikä oli minun ja ohitettavan välillä.
 
Olennaista kommenteissasi oli se, että vartavasten sanoit estäväsi sen -->

Tuon perusteella koet, että olet oikeutettu päättämään mitä muut saavat tai eivät saa tehdä liikenteessä ja perustelet omat perseilysi sillä. Näetkö nyt mikä tuossa ajatusmallissa ahdistaa?

Kannattaa keskittyä omaan ajamiseen ja antaa viranomaisten huolehtia rangaistusten langettamisesta ja opettamisesta.
Jaa tämä jäikin äskeisestä viestistä...

En. Vasemmalla kaistalla lienee tarkoitus ohittaa? Vasemman kaistan käyttötarkoitus on ohittaa oikealla ajavat eikä alkaa jarruttelemaan ja miettimään survooko joku tuolta vai ei. Eihän sitä pääsisi mihinkään jos jäät jokaisen perän kohdalle odottelemaan jospa se liittyy eteen tai ei.

Se että jostain välistä mahtuu menemään autolla 115kmh vauhdissa ei tarkoita että siitä voi mennä autolla.

Oletko itse tyytyväinen jos joku kiilaa metrin päähän eteen moottoritiellä ja vielä oikealta? Jos en olisi aiemmin pistänyt väliä kiinni niin änkeäminen olisi ollut todennäköistä ja tämän jälkeen saa seisoa jarrulla. Ei tuommoisesta raosta mahdu toista häiritsemättä vaihtamaan kaistaa tuommoisessa vauhdissa.
 
Jaa tämä jäikin äskeisestä viestistä...

En. Vasemmalla kaistalla lienee tarkoitus ohittaa? Vasemman kaistan käyttötarkoitus on ohittaa oikealla ajavat eikä alkaa jarruttelemaan ja miettimään survooko joku tuolta vai ei. Eihän sitä pääsisi mihinkään jos jäät jokaisen perän kohdalle odottelemaan jospa se liittyy eteen tai ei.
Sulla on ikävä tapa kertoa ensin jotain ja sitten kun sitä kritisoidaan, niin alatkin väittämään että olit tekemässä jotain muuta tai tarkoitit sanomisellasi ihan eri asiaa. Etäisyydetkin vaihtelevat vähäpn väliä ihan sen mukaan kuinka pahasti olet puhunut itsesi pussiin.

Sanoit ihan selvästi ensin, että mieluummin "painat kaasua ja ajat raon tukkoon", kuin annat tilaa. Nyt se rako meneekin sitten umpeen normaalin ohittamisen vuoksi. Kumpi se nyt sitten oli? Ja paljonko sitä etäisyyttä oli ja mihin autoihin?

Oletko itse tyytyväinen jos joku kiilaa metrin päähän eteen moottoritiellä ja vielä oikealta? Jos en olisi aiemmin pistänyt väliä kiinni niin änkeäminen olisi ollut todennäköistä ja tämän jälkeen saa seisoa jarrulla. Ei tuommoisesta raosta mahdu toista häiritsemättä vaihtamaan kaistaa tuommoisessa vauhdissa.
En olisi varmaankaan tyytyväinen, mutta en ala siltikään opettamaan muita liikenteessä, enkä varsinkaan tahallaan kiihdyttämään/jarruttamaan, jotta saisin estettyä muiden tekemisiä.
 
Oikealta jos ohittelee niin kannattaa ottaa huomioon että vasemmalla ajava ajaa omalla kaistallaan ja saa myös painaa sitä kaasua.
Kyllä, mutta ei 115km/h vauhdissa saa kutistaa rakoa alle 29m (<- sakotusraja "virallinen" turvaväli n. 87m) edellä olevaa autoon

Minä ainakin koen riskaabelimmaksi päästää jonkun parin auton mentävästä reijästä metrin päähän eteen ajamaan kuin että painan hieman kaasua ja tukin tuon raon. Oikealta ohittajan verenpaine yleensä lienee myös sillä tasolla, että perseilyn mahdollisuus edessä on varsin suuri, mikäli tuollaisen tapauksen sinne päästää.
Jos vas. kaistaa ajava supistaa autonsa välin edellä olevaan on esim. 15m tai alle ja sillä oikealta ohittavalla on vauhtia vaikka 125km/h ja hänellä tulee sillä oikealla kaistalla ajavan auton perä vastaan. Se 125km/h (35m/s) ajava (kenties ärsyyntynyt kuljettaja, tai ei huomaan vasemalla raon umpeen laittajaa) on valintojen/arvausten edessä.
- Hän joutuu arvaamaan (jos siis edes huomasi kuolleessa kulmassa olevaa) mitä se vasemmalla oleva tekee. Jos molemmat jarruttaa => oikealla oleva ajautuu oikealla olevan auton perään.

Ohittaja "verenpaine korkealla" saattaa päättää... en aja tuon syyttömän edessäni olevan perään, vaan otan tuon vasemmalla olevan "opettajan" mukaan.
Aikaa on lopussa ehkä 1-2 sekuntia tehdä se päätös. On siis aivan järjetöntä riskin ottoa laittaa kiihdyttämällä rako kiinni.

Ikävintähän tuossa on, että sivulliset saattavat joutua mukaan ketjukolariin ja osalliset jäädä henkiin loppuelämänsä ajan halvautuneina.
On tää jauhaminen kyllä aika hauskaa jo... kolmatta viikkoako tätä jauhetaan täällä?
Kyse valitettava yleisestä ongelmasta, samat ongelmat esiintyvät ajoittain kun moottori- yms. teille liitytään. Todella vaarallista "Hevosen leikkiä" tuo raon kiinni laitto.
 
Eiköhän tuo vänkääminen ja pilkunviilaus alkaisi sitten riittää, kun keskustelu ei selvästikään tunnu etenevän yhtään mihinkään. Kaikkien näkemys asiasta vaikuttaisi tulleen jo varsin selväksi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
266 725
Viestejä
4 619 804
Jäsenet
75 897
Uusin jäsen
Dansuboi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom