• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Kokemusperäinen havainto :) ei sääntö
Oma kokemus on vähän erilainen, ei riipu kuljetun matkan pituudesta. Vasen: 95km/h, tolpalla 70km/h; keski: 75km/h, tolpalla 65km/h; oikea: 79km/h, tolpalla 78km/h. Kuljetun matkan pituus käänteisesti verrannollinen kaistan etäisyyteen tien laidasta. Toki hieman kärjistetysti. :P
 
Ropi ropi ropi....

Vaihtakaa nyt vittu jo ne nastat pois (täällä etelässä)! :rage: Vai onko nämä kaikki vielä lähdössä pääsiäisenä johonkin Lappiin ajelemaan?
Täällä ropisee. Ja kyllä, tämän hetkisen tiedon valossa olen lähdössä napapiirin tienoille. Usko pois, hyvin mieluusti vaihtaisin kesätassuihin, jos se olisi ajotarpeen ja kelin puolesta mahdollista. Kesätassuilla on niiiin paljon mukavampi ajella. Noi talvikumit on kaikessa korkeudessaan sellaiset löllöt, että hohhoijaa.
Btw, öisin on pakkasta pääkaupunkiseudullakin. Lasit oli jäässä tänäkin aamuna.
Esson baarissa näin kerrottiin?
Ei täällä pk-seudulla pahemmin sepeliä tai hiekkaa ajoradoille kylvetä.
Kyllä kylvetään.
Se, ettei Mannerheimintiellä ole kaistalla kiviä, ei tarkoita, ettei sivuteillä olisi. Nyt katson Helsingissä ikkunasta ulos pienempää tietä. Kaistalla ei ole tässäkään juuri mitään, tien reunoilla taas on auton levyiset kaistaleet hiekoituskivien peitossa. Pääväylilläkin hiekkapölähdys käy ja jää leijumaan, kun vaikkapa bussin ajolinja käy ihan tien reunassa. Kehäteistä puhumattakaan.
 
Kuten täällä Mikkelissä. Kaikki paikat aivan täynnä taas tuota sepeliä ja pölyä. Tänään näin ensimmäiset harjatyökoneet liikenteessä. Onneksi en asu ydinkeskustassa, aamusta iltaan leijailee hiekkapöly siinä keskustassa.

Ja täällä Helsingissä alkaa jo kaikki kadut olemaan puhdistettuja, onneksi, pölyn määrä on jotain aivan käsittämätöntä ja onneksi kohta alkaa sateet.
 
Ropi ropi ropi....

Vaihtakaa nyt vittu jo ne nastat pois (täällä etelässä)! :rage: Vai onko nämä kaikki vielä lähdössä pääsiäisenä johonkin Lappiin ajelemaan?

No v*u enpäs vaihda :rage:

Tänäkin aamuna pakkasta 5 astetta, ensimmäinen tie jossa ajoin oli täysin jäässä, kesärenkailla olisin ollut ongelmissa. Ja joo etelässä ollaan, merelle on matkaa 5km.
 
Täällä ropisee. Ja kyllä, tämän hetkisen tiedon valossa olen lähdössä napapiirin tienoille. Usko pois, hyvin mieluusti vaihtaisin kesätassuihin, jos se olisi ajotarpeen ja kelin puolesta mahdollista. Kesätassuilla on niiiin paljon mukavampi ajella. Noi talvikumit on kaikessa korkeudessaan sellaiset löllöt, että hohhoijaa.
Btw, öisin on pakkasta pääkaupunkiseudullakin. Lasit oli jäässä tänäkin aamuna.

Kyllä kylvetään.
Se, ettei Mannerheimintiellä ole kaistalla kiviä, ei tarkoita, ettei sivuteillä olisi. Nyt katson Helsingissä ikkunasta ulos pienempää tietä. Kaistalla ei ole tässäkään juuri mitään, tien reunoilla taas on auton levyiset kaistaleet hiekoituskivien peitossa. Pääväylilläkin hiekkapölähdys käy ja jää leijumaan, kun vaikkapa bussin ajolinja käy ihan tien reunassa. Kehäteistä puhumattakaan.
Lasit voi jäätyä kyllä plussakeleilläkin jos yötaivas on pilvetön ja ollaan kuitenkin lähellä nollaa.
 
Täällä ropisee. Ja kyllä, tämän hetkisen tiedon valossa olen lähdössä napapiirin tienoille. Usko pois, hyvin mieluusti vaihtaisin kesätassuihin, jos se olisi ajotarpeen ja kelin puolesta mahdollista. Kesätassuilla on niiiin paljon mukavampi ajella. Noi talvikumit on kaikessa korkeudessaan sellaiset löllöt, että hohhoijaa.
Lappiin täälläkin kohta lähtö, tosin kitkoilla. Vaikea kuitenkaan uskoa, että nuo kaikki ~95% jotka vielä nastoilla näyttää tuolla jurnuttavan, olisi myös sinne lähdössä.
Btw, öisin on pakkasta pääkaupunkiseudullakin. Lasit oli jäässä tänäkin aamuna.
Mutta ihan kuivat tiet.
Kyllä kylvetään.
Se, ettei Mannerheimintiellä ole kaistalla kiviä, ei tarkoita, ettei sivuteillä olisi. Nyt katson Helsingissä ikkunasta ulos pienempää tietä. Kaistalla ei ole tässäkään juuri mitään, tien reunoilla taas on auton levyiset kaistaleet hiekoituskivien peitossa. Pääväylilläkin hiekkapölähdys käy ja jää leijumaan, kun vaikkapa bussin ajolinja käy ihan tien reunassa. Kehäteistä puhumattakaan.
Juu, etenkin kaduilla, joissa on jalkakäytävä/klv kiinni ajoradassa, sepeliä kulkeutuu siihen ajoradalle väkisinkin. En väitäkään, että nastat pölyongelmaa kokonaan aiheuttaisi.
Kuitenkin mm. mainitsemillasi kehäteillä, käytännössä kaikki se pientareitten moska on renkaiden talven aikana irrottamaa tienpintaa.
 
Haluat kaaoksen liikenteeseen? Jos yöpakkasia on niin ei tarvitse kuin illalla sataa vettä/räntää niin aamulla on tiet jäässä.
Aika epätodennäköinen skenaario.

Kummasti syksyllä renkaiden vaihtoa venytetään ja venytetään vaikka mitä kelejä tulisi, mutta keväällä sitten nastojen alla pitoa perustellaan sillä, että hyvin voi vielä vappuna olla kotikadulla 50m pätkä, joka jäätyy aamulla puoleksi tunniksi :vihellys:
 
Tossa oli järvenpäästä hämeenlinnaan päin ajellessa viimeviikolla yhdellä mutkaisemmmalla tiellä sulamisvettä jäätynyt yöllä.

Tulin hakkapeliitoilla tohon kurviin ja meinasi lähteä hanskasta jo kun muualla oli ihn kuivat tiet ja märkä mutka oli ainoa jäinen kohta koko 100km matkalla. Joskus se yksikin kurvi voi riittää.

Lauantaina voisi renkaita vaihdella jos kerkeää.
 
Aika epätodennäköinen skenaario.

Kummasti syksyllä renkaiden vaihtoa venytetään ja venytetään vaikka mitä kelejä tulisi, mutta keväällä sitten nastojen alla pitoa perustellaan sillä, että hyvin voi vielä vappuna olla kotikadulla 50m pätkä, joka jäätyy aamulla puoleksi tunniksi :vihellys:
Sääennusteet näyttävät ensi viikolle lumi/räntäsadetta helsinkiin. En pitäisi ihan epätodennäköisenä skenaariona. Mahtaa samat henkilöt syksyllä venyttää vaihtoa jotka keväällä hätäilee vaihdon suhteen.
 
Jonnet oli vaihtanu kesärenkaisiin, kun risteyiksiin tultiin tuhannen Phelbaksen voimalla, ja jarrutettiin viime hetkellä ennen suojatietä. Juuh okei, tajuan, että on kevättä ja eeässää rinnoissa, mutta silti. Voi käydä näyttäytymässä (melkein)uusilla linglongeilla ruutukaavalla joo, mutta kisat vois ottaa sitten siellä teollisuusalueen parkkipaikoilla.

Kiva arpoa niissä risteyksissä, että mitähän vittua nyt taas tapahtuu. Jeesuksen vanha Lexus tuntuu herättävän tunteita ja sykkiviä suonia näin keväisin kanssa-autoilijoissa.
 
Viimeksi muokattu:
Meinaat, että siinä tuulilasin tuntumassa on plussakeli silloin kun se jäätyy?

ihan hyvin voi olla. En osaa selittää termejä, joku viisaampi voi. Mutta tosiaan jos taivas on pilvetön, ja tuulilasi sillä tapaa että avaruus näkyy suoraan siihen, se vetää herkästi kylmemmäksi kuin ympäristö ja jäätyy ensimmäisenä.
 
ihan hyvin voi olla. En osaa selittää termejä, joku viisaampi voi. Mutta tosiaan jos taivas on pilvetön, ja tuulilasi sillä tapaa että avaruus näkyy suoraan siihen, se vetää herkästi kylmemmäksi kuin ympäristö ja jäätyy ensimmäisenä.

Ihan samalla lailla se avaruussäteily jäädyttää tienkin pinnan. Musta jää tulee aivan samoin kuin jäätyneet tuulilasit.
 
Se 3km/h vähennys on koska mittaus voi antaa tuloksen sen verran kovempana kuin todellinen vauhti. Eli poliisi vähentää sinun nopeudesta 0-6km/h, keskimäärin 3. Ja kaippa se virhe myös menee gaussin käyrän mukaan jolloin iso osa on juuri tuossa 3km/h kohdalla.

muoks: selvennyksenä siis että jos ajat tutkaan 100km/h todellista vauhtia, tutka voi näyttää lukemaksi 103km/h, josta vähennetään tuo 3km/h ja tulos on 100km/h.
Jos ajat tutkaa uudemman kerran 100km/h, tutka voikin antaa tulokseksi 97km/h, josta vähennetään tuo 3km/h ja tulos on 94km/h.

Poliisilla ei nykykalustolla ole laitteissa virhemarginaalia. Esimerkiksi tutkalaitteet myös kalibroidaan säännöllisesti, ja mikäli kalibroinnissa huomataan että tutkassa on ollut pienikin heitto perutaan edellisen kalibroinnin jälkeiset sakot (sakot kirjaimellisesti palautetaan korkojen kera takaisin).

3 km/h varmuusvähennys on vain menneisyyden peruja, joten nykyaikana sakotusraja on ihan oikeasti 10 km/h ylinopeutta.
 
Lämpö karkaa maan pinnalta avaruuteen, jos ei ole pilviä estämässä sitä. Ilman lämpötilaa mitataan yleensä 5-10m korkeudesta ja ennusteissa ilmoitettu ilman lämpötila on myös samalta korkeudelta. Pinta voi olla vaikka -5 kun samaan aikaan ilmassa on vielä +1.
Ihan samalla lailla se avaruussäteily jäädyttää tienkin pinnan. Musta jää tulee aivan samoin kuin jäätyneet tuulilasit.
Avaruudesta ei säteile mitään kylmyyttä. Musta jää muodostuu pinnalle, kun pinta on pakkasella ja kastepistelämpötila on plussalla. Kosteus tiivistyy kylmälle/kylmemmälle pinnalle ja mustan jään tapauksessa tiivistynyt kosteus jäätyy heti kohdatessaan pinnan.
e: Ja samalla tavalla se kosteus tiivistyy siihen kylmään autonlasiin ja jäätyy.
 
Viimeksi muokattu:
Aika epätodennäköinen skenaario.

Kummasti syksyllä renkaiden vaihtoa venytetään ja venytetään vaikka mitä kelejä tulisi, mutta keväällä sitten nastojen alla pitoa perustellaan sillä, että hyvin voi vielä vappuna olla kotikadulla 50m pätkä, joka jäätyy aamulla puoleksi tunniksi :vihellys:
Syksyllä maa voi olla vielä sen verran lämmin kesän jäljiltä, ettei satava vesi välttämättä jäädy tiehen. Tällä hetkellä maaperä on talven jäljiltä kylmä, joten sopivissa olosuhteissa pinta jäätyy hyvin herkästi, varsinkin jos ilmakin käy pakkasella yön aikana.
 
Poliisilla ei nykykalustolla ole laitteissa virhemarginaalia. Esimerkiksi tutkalaitteet myös kalibroidaan säännöllisesti, ja mikäli kalibroinnissa huomataan että tutkassa on ollut pienikin heitto perutaan edellisen kalibroinnin jälkeiset sakot (sakot kirjaimellisesti palautetaan korkojen kera takaisin).

3 km/h varmuusvähennys on vain menneisyyden peruja, joten nykyaikana sakotusraja on ihan oikeasti 10 km/h ylinopeutta.

Tervetuloa vuoteen 2019:

Poliisi - Usein kysyttyä

Mikä on sakotuskäytännön raja ylinopeuksissa?

3-6 kilometrin ylinopeudesta seurauksena on kaikilla nopeusrajoitusalueilla huomautus. Rikesakko seuraa kaikilla nopeusrajoitusalueilla 7 kilometrin ylinopeudesta.

Käytännössä poliisi vähentää mitatusta nopeudesta mahdolliseen mittausvirheeseen perustuen 3km/h, jolloin sakkoon merkitty nopeus on mitattua nopeutta pienempi. Esimerkiksi jos ajaa 60 km/h nopeusrajoitusalueilla 70 km/h, niin saa rikesakon, jolloin merkitään nopeudeksi 67km/h. Mikäli ajaa alueella 69 km/h, ylinopeus olisi varmuusvähennyksen jälkeen 6 km/h.

Päiväsakkoja tulee, jos ylinopeus ylittää 20 kilometriä tunnissa vähennyksen jälkeen.
 
Kummasti syksyllä renkaiden vaihtoa venytetään ja venytetään vaikka mitä kelejä tulisi, mutta keväällä sitten nastojen alla pitoa perustellaan sillä, että hyvin voi vielä vappuna olla kotikadulla 50m pätkä, joka jäätyy aamulla puoleksi tunniksi :vihellys:
Sulla on varmaan tuon möläytyksen tueksi jotain statistiikkaa, joka todistaa, että sama väki venyttää vaihtoa syksyllä ja keväällä?

Ei muuten, mutta kun maalaisjärki sanoo tuon menevän pikemminkin niin, että keväällä myöhemmin renkaansa vaihtavat ovat juuri niitä, jotka ovat olleet syksyllä ensimmäisenä vaihtojonossa. Osittain varmasti siksi, kun ajavat sellaisilla alueilla ja sellaisiin aikoihin, että on syytä varmistaa turvallisuus ja liikkumiskyky muullakin tavalla kuin tuurilla.

Ja siis oikeasti, ketä se nyt tosiaan haittaa jos muutaman viikon junnaa niillä talvikumeilla, kun kelit kuitenkin vaihtelevat ja joka tapauksessa suurin osa talvesta ajetaan paljaalla asfaltilla.
 
Poliisilla ei nykykalustolla ole laitteissa virhemarginaalia. Esimerkiksi tutkalaitteet myös kalibroidaan säännöllisesti, ja mikäli kalibroinnissa huomataan että tutkassa on ollut pienikin heitto perutaan edellisen kalibroinnin jälkeiset sakot (sakot kirjaimellisesti palautetaan korkojen kera takaisin).

3 km/h varmuusvähennys on vain menneisyyden peruja, joten nykyaikana sakotusraja on ihan oikeasti 10 km/h ylinopeutta.

Tuohon nyt ei kyllä usko kukaan. Mikä mittakalusto poliisilla on muka käytössä, jossa ei ole virhemarginaalia? Kalibroivat niitä kyllä varmaan joskus, mutta en kyllä usko hetkeäkään, että jos tutka x antaisi väärän lukeman kaikki sillä annetut sakot peruttaisiin.
 
N
Lämpö karkaa maan pinnalta avaruuteen, jos ei ole pilviä estämässä sitä. Ilman lämpötilaa mitataan yleensä 5-10m korkeudesta ja ennusteissa ilmoitettu ilman lämpötila on myös samalta korkeudelta. Pinta voi olla vaikka -5 kun samaan aikaan ilmassa on vielä +1.

Avaruudesta ei säteile mitään kylmyyttä. Musta jää muodostuu pinnalle, kun pinta on pakkasella ja kastepistelämpötila on plussalla. Kosteus tiivistyy kylmälle/kylmemmälle pinnalle ja mustan jään tapauksessa tiivistynyt kosteus jäätyy heti kohdatessaan pinnan.
e: Ja samalla tavalla se kosteus tiivistyy siihen kylmään autonlasiin ja jäätyy.

Väännetään rautalangasta. Lämpösäteily on valon nopeudella etenevää sähkömagneettista säteilyä. Jos on pilviä, säteily kimpoilee pilvien ja tasopinnan (tuulilasi, tien pinta, järven pinta) ja pilvien välillä. Eli lämpö heijastuu takaisin.

Jos on pilvetöntä, lämpö karkaa tasopinnasta tai lämpimästä ilmamassasta säteilynä avaruuteen. Pinta kylmenee. Eli ei kyse ole mistään avaruudesta tulevasta "kylmäsäteestä", vaan siitä että lämpö karkaa avaruuteen.

Samasta syystä auton tuulilasi ei huurru katoksen alla, sekä järvi pysyy syksyllä sulana sillan, laiturin ja venevajan alla.
 
Tuohon nyt ei kyllä usko kukaan. Mikä mittakalusto poliisilla on muka käytössä, jossa ei ole virhemarginaalia? Kalibroivat niitä kyllä varmaan joskus, mutta en kyllä usko hetkeäkään, että jos tutka x antaisi väärän lukeman kaikki sillä annetut sakot peruttaisiin.


Sattuneesta syystä on käsissä ollut kirje, jossa kerrottiin miksi sakko perutaan, syy miksi perutaan, sekä se että kaikki muutkin sakot perutaan edellisen tarkastuksen jälkeen. Maksu takaisin tilille viitekorolla kasvatettuna.

Olikohan se palsternakka joka kertoi että yksikään nykylaite ei tee edes 1 km/h virhettä, mutta varmuusvähennys tehdään ihan vaan sovitun linjan mukaisesti. Sehän valitti myös että jotkut ottaa tarkoituksella kymmenittäin huomautuksia ilman sakkoja, koska vakkarit sekä tutkat on niin tarkkoja jotta ihmiset voi ajaa rauhassa 9 km/h ylinopeutta.
 
Sattuneesta syystä on käsissä ollut kirje, jossa kerrottiin miksi sakko perutaan, syy miksi perutaan, sekä se että kaikki muutkin sakot perutaan edellisen tarkastuksen jälkeen. Maksu takaisin tilille viitekorolla kasvatettuna.

Olikohan se palsternakka joka kertoi että yksikään nykylaite ei tee edes 1 km/h virhettä, mutta varmuusvähennys tehdään ihan vaan sovitun linjan mukaisesti. Sehän valitti myös että jotkut ottaa tarkoituksella kymmenittäin huomautuksia ilman sakkoja, koska vakkarit sekä tutkat on niin tarkkoja jotta ihmiset voi ajaa rauhassa 9 km/h ylinopeutta.

Katohan ensimmäinen kerta kun kuulen moisesta. Touhu poliisella on yleensä tälläistä: Ex-ylikomisario paljastaa: Poliisi käytti vuosia mahdollisesti virheellisiä tuloksia näyttäneitä nopeustutkia – "Kuinka monta aiheetonta sakkoa tätä ennen annettiin?". No palsternakka nyt höpöttää ihan mitä sylki suuhun tuo, sen höpinöille en itse ainakaan anna minkäänlaista painoarvoa. Lähtökohtaisesti tutkalla ei saada mitattua absoluuttisen tarkasti nopeutta, siinä on aina riski ettei nopeus ole juuri se mitä näyttää. Toki virhe ei ole iso, siksi tuo 3km/h vähennys on käytössä.
 
N


Väännetään rautalangasta. Lämpösäteily on valon nopeudella etenevää sähkömagneettista säteilyä. Jos on pilviä, säteily kimpoilee pilvien ja tasopinnan (tuulilasi, tien pinta, järven pinta) ja pilvien välillä. Eli lämpö heijastuu takaisin.

Jos on pilvetöntä, lämpö karkaa tasopinnasta tai lämpimästä ilmamassasta säteilynä avaruuteen. Pinta kylmenee. Eli ei kyse ole mistään avaruudesta tulevasta "kylmäsäteestä", vaan siitä että lämpö karkaa avaruuteen.

Samasta syystä auton tuulilasi ei huurru katoksen alla, sekä järvi pysyy syksyllä sulana sillan, laiturin ja venevajan alla.
Aiemmassa viestissäsi puhuit avaruussäteilystä, jonka varmaan suurin osa ihmisistä ymmärtää avaruudesta tulevana säteilynä eikä maapallolta pois lähtevänä säteilynä.
Ja kyllä se katoksen alla oleva auton tuulilasikin huurtuu, jos se on kylmä/alle nollan lämpötilassa ja siihen pääsee tuulemaan kosteaa lämpimämpää ilmaa. Ei niin paljon kuin taivasalla olevan auton lasit, mutta huurtuu kuitenkin. Käytännössä sama ilmiö on kyseessä kun ottaa jääkylmän oluen jääkaapista lämpimään huoneilmaan niin huoneilmassa oleva kosteus tiivistyy oluttölkin tai -lasin pinnalle.
 
Aiemmassa viestissäsi puhuit avaruussäteilystä, jonka varmaan suurin osa ihmisistä ymmärtää avaruudesta tulevana säteilynä eikä maapallolta pois lähtevänä säteilynä.
Ja kyllä se katoksen alla oleva auton tuulilasikin huurtuu, jos se on kylmä/alle nollan lämpötilassa ja siihen pääsee tuulemaan kosteaa lämpimämpää ilmaa. Ei niin paljon kuin taivasalla olevan auton lasit, mutta huurtuu kuitenkin. Käytännössä sama ilmiö on kyseessä kun ottaa jääkylmän oluen jääkaapista lämpimään huoneilmaan niin huoneilmassa oleva kosteus tiivistyy oluttölkin tai -lasin pinnalle.

Oleellista tuossa ikkunoiden jäätymisessä nollan tienoilla on nimenomaan ikkunoiden avaruuteen säteilemä lämpö ja kuinka se ei ulkona olevassa autossa pääse heijastumaan takaisin ikkunoihin. Tämä aiheuttaa sen, että ikkunat ovat ympäristöä kylmemmemmät. Pilvisellä säällä tuo lämpö heijastuu osittain takaisin ikkunaan ja pitää sen lämpimämpänä, sama vaikutus on katoksella.
Lisäksi tietysti tarvitaan kosteutta, joka sitten pääsee huurtumaan nyt ympäristöään kylmempään ikkunaan.
 
Meinaat, että siinä tuulilasin tuntumassa on plussakeli silloin kun se jäätyy?
Kyllä. Tuulilasi itsessään jäähtyy pakkaselle koska pilvettömällä taivaalla lämpöä säteilee avaruuteen. Ei varmaan millään +5 enää tapahdu mutta tuossa nollan lähettyvillä. Tuosta samasta syystä talvipakkasilla ei välttämättä katoksessa auton ikkunat jäädy kun taivasalla jäätyisivät
 
Kyllä. Tuulilasi itsessään jäähtyy pakkaselle koska pilvettömällä taivaalla lämpöä säteilee avaruuteen. Ei varmaan millään +5 enää tapahdu mutta tuossa nollan lähettyvillä. Tuosta samasta syystä talvipakkasilla ei välttämättä katoksessa auton ikkunat jäädy kun taivasalla jäätyisivät

Selittääkö tämä myös sen kun pysäköi kadun reunaan niin aamulla vain kadunpuoleiset ikkunat ovat jäässä ja pensasaidasta metrin päässä olevat on jäättömät?
 
Selittääkö tämä myös sen kun pysäköi kadun reunaan niin aamulla vain kadunpuoleiset ikkunat ovat jäässä ja pensasaidasta metrin päässä olevat on jäättömät?
Joo selittää. Sitä ikkunoista säteilevää lämpöä heijastuu sen verran takaisin pensasaidasta ikkunoihin, että ikkunat eivät viilene niin paljon että jäätyisivät.
 
Näin yhden maijan, yhden siviilimallisen transitin, yhden octavian ja yhden volkkarin parkissa pohjantien laidassa. Ei näyttänyt maijaa kiinnostavan yli satasta peräkärry perässä ajava, eikä muutenkaan ihmiset, jotka ajoivat yli rajoituksen työmaa-alueella kaakkurin rampin kohdalla.
Joo eipä tunnu oikein kiinnostavan. Onko se sitten se kameran välähdys nykyään ainoa joka merkkaa yhtään mitään, kun se on se helpoin ratkaisu. Ja etenkin edellä ajavan perässä kiinni hinkkaaminen ei tunnu partioita enää kiinnostavan pätkän vertaa.

Oulussa tuo uusi Poikkimaantien jatke Raitotielle tuntuu olevan semmosta aluetta, jossa oma ajokortti pitäs koko ajan nöyrästi laittaa löyhään hirteen kun siellä halutaan "keskellä korpea" näyttää auton kulkupuolta, tai sitten isommalla kalustolla pitäs saada ajaa kasikasin rajoitinta vasten koko 50km/h osuus.
 
Selittääkö tämä myös sen kun pysäköi kadun reunaan niin aamulla vain kadunpuoleiset ikkunat ovat jäässä ja pensasaidasta metrin päässä olevat on jäättömät?
Kyllä, säteily ei pääse avaruuteen. Kaikki kappaleet säteilevät lämpöä mutta koska maanpinnalla kaikki kappaleet ovat kutakuinkin samassa lämmössä heijastaa esim seinä tai pensasaita läheisen auton ikkunoihin lämpöä samalla kun auton ikkuna säteilee sitä pois. Avaruus on melko lailla fysiikan teorian mukainen musta kappale (googlaa mustan kappaleen säteily / musta kappale jos kiinnostaa) eli se kykenee vastaanottamaan kaiken säteilyn heijastamatta sitä takaisin jonka vuoksi lämpösäteily poistuu todella tehokkaasti vaikkapa nyt siitä autosta.
 
Sunnuntai aamuna jolloin liikennettä ei ole ollenkaan menee ryhmittyminen aika myöhäiseksi.

 
Itse en kyllä nähnyt liikkennevalojen ohiajamista videolla.
Oli siellä lopussa, AP leikkasi sen pois.
Koko video ylipäänsä aika turha. Tuo Ruoholahden liittymä on huonosti merkitty. Aika helposti saattaa paikkaa tuntemattomalla mennä vahingossa ohi.
 
Itse en kyllä nähnyt liikkennevalojen ohiajamista videolla.
Video oli alunperin 15s pidempi. Olisikohan siinä lopussa ollut sitten jotain liikennevalosekoilua?

Edit. hidas

Muutenkin aika turhaa nillitystä sen punaisen juustokupin tekemisistä, kun ei tuossa aiheutettu minkään sortin vaaratilannetta kenellekään. Tyhjä tie ja silleen. Mieli pahoittui ilmeisesti lähinnä siitä, kun kaara ajoi sulkuviivan päältä.

Edit2.
Samalla tyypillä on näköjään toinenkin video, jossa itse jumittaa vasemmalla kaistalla ja sitten torvet soivat kun se ohitettu kiihdyttää ja ajaakin oikealta ohi. Pitänyt vielä kaivaa rekkarin perusteella nimikin ja laittaa se videon otsikkoon. Ei näin.

 
Viimeksi muokattu:
Video oli alunperin 15s pidempi. Olisikohan siinä lopussa ollut sitten jotain liikennevalosekoilua?

Edit. hidas

Muutenkin aika turhaa nillitystä sen punaisen juustokupin tekemisistä, kun ei tuossa aiheutettu minkään sortin vaaratilannetta kenellekään. Tyhjä tie ja silleen. Mieli pahoittui ilmeisesti lähinnä siitä, kun kaara ajoi sulkuviivan päältä.

Edit2.
Samalla tyypillä on näköjään toinenkin video, jossa itse jumittaa vasemmalla kaistalla ja sitten torvet soivat kun joku ajaa oikealta ohi. Pitänyt vielä kaivaa rekkarin perusteella nimikin ja laittaa se videon otsikkoon. Ei näin.



Sama kuski oli myös aiemmin aiheuttanut lievän kolarin alkamalla kiilata häntä ohittanutta autoa, ja postannut siitäkin videon tänne. Onnistui silti puhumaan korvaukset vastustajan vakuutuksen piikkiin, kun vastapuolen ohitus oli vähän pitkä.



Videolta näkee kuinka kuvaajan auto liikkuu selvästi vasemmalle juuri ennen kuin ohittava auto alkaa näkyä ja kolahtaa.
 
Viimeksi muokattu:
Sama kuski oli myös aiemmin aiheuttanut lievän kolarin alkamalla kiilata häntä ohittanutta autoa, ja postannut siitäkin videon tänne Ilmeisesti onnistui silti puhumaan korvaukset vastustajan vakuutuksen piikkiin, kun vastapuolen ohitus oli vähän pitkä.



Videolta näkee kuinka kuvaajan auto liikkuu selvästi vasemmalle juuri ennen kuin ohittava auto alkaa näkyä ja kolahtaa.

Jaa, tää olikin tämä tapaus, jonka näkökulmasta vika on aina vain muissa. Sitten en ihmettele yhtään jos vähän lipeää valoista punaisillakin.
 
Marko kuvasi Mersun ja BMW:n käsittämättömän järjettömät ohittelut Kouvolassa – nokkakolari sekuntien päässä, piennarkin päätyi pölisemään

Mitenkään tuota Bemarin perseilyä puolustematta, miksi Marko itse ajaa n. ajasta 10sek eteenpän keskiviivan päällä ja sitten siirtyy oikeaan reunaan juuri ennen kuin bemari tulee sieltä ohi? :think:

Edit: Ja nopeudessakin tapahtuu jänniä muutoksia - vielä kun muistaa, että GPS-nopeus muuttuu aina pienellä viiveellä.
Vähän veikkaan, että joku lain toisella puolella kulkevien takaa-ajo tai vastaava tuossa oli menossa. Tämä Marko vissiin ajatteli ensin, että estää ohittamisen oikealta kiilaamalla eteen. Nopeuden vaihtelu ja muu vaeltelu selittynee sillä, että huomio oli peilien katsomisessa.
 
Sama kuski oli myös aiemmin aiheuttanut lievän kolarin alkamalla kiilata häntä ohittanutta autoa, ja postannut siitäkin videon tänne. Onnistui silti puhumaan korvaukset vastustajan vakuutuksen piikkiin, kun vastapuolen ohitus oli vähän pitkä.



Videolta näkee kuinka kuvaajan auto liikkuu selvästi vasemmalle juuri ennen kuin ohittava auto alkaa näkyä ja kolahtaa.

Tää on näitä että kun on kamera hommattu niin pitää saada matskua youtubeen. Ja kun sitä matskua ei muuten tule niin pitää sitten itse aiheuttaa niitä ongelmia ja tilanteita.
 
Tää on näitä että kun on kamera hommattu niin pitää saada matskua youtubeen. Ja kun sitä matskua ei muuten tule niin pitää sitten itse aiheuttaa niitä ongelmia ja tilanteita.
Painoi perkele vielä kaasuakin.

Voin kyllä käsi sydämmellä sanoa, että normaaleilla mielentoiminnoilla varustetuista ihmisistä juuri tuo ryhmä on se kaikkein ikävin liikenteessä.
 
Painoi perkele vielä kaasuakin.

Voin kyllä käsi sydämmellä sanoa, että normaaleilla mielentoiminnoilla varustetuista ihmisistä juuri tuo ryhmä on se kaikkein ikävin liikenteessä.

Yllättävän paljon noita ikävä kyllä on. Sen sijaan että yritettäisiin tehdä liikenteestä kaikille helpompaa, yritetään kaikilla voimilla tehdä siitä muille vaikeampaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 212
Viestejä
4 486 019
Jäsenet
74 182
Uusin jäsen
jampp-77-

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom