• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Eilen motarilla rekka alkaa ohittamaan toista rekkaa ja pöllyävä lumi pudottaa näkyvyyden 10 metriin. No mitä tekee kaksi premiumia (lue: perä imua). Ajavat tappituntumalla ohittavan rekan perässä ja kummallakaan ei takana (tai korvien välissä) pala mikään valo. Jos edellä olevan perää ei näy ollenkaan, niin ehkä mahdollisesti voisi olla hyvä hetki laittaa vaikka takasumari päälle tai yleensäkin tutustua autonsa valoautomatiikkaan.
 
Eilen motarilla rekka alkaa ohittamaan toista rekkaa ja pöllyävä lumi pudottaa näkyvyyden 10 metriin. No mitä tekee kaksi premiumia (lue: perä imua). Ajavat tappituntumalla ohittavan rekan perässä ja kummallakaan ei takana (tai korvien välissä) pala mikään valo. Jos edellä olevan perää ei näy ollenkaan, niin ehkä mahdollisesti voisi olla hyvä hetki laittaa vaikka takasumari päälle tai yleensäkin tutustua autonsa valoautomatiikkaan.
Onkos premium-autoissa joskus joku muu valo palanut kuin väärinasennetut ksenonit?
 
Jos edellä olevan perää ei näy ollenkaan, niin ehkä mahdollisesti voisi olla hyvä hetki laittaa vaikka takasumari päälle tai yleensäkin tutustua autonsa valoautomatiikkaan.

Oma auto ei ole premiumauto, mutta minullakin valoautomatiikka teetti (melko vanhassa) autossa pienen yllätyksen:

Automatiikan ansiosta siinä aina mootorin ollessa käynnissä palaa sekä edessä että takana normaalit ajovalot, joten ei tule valokytkimeen koskettua muuta kuin pimeällä, jos haluan saada pitkät tai kojelaudan valot päälle.

muutama päivä sitten lumipyryssä totesin, että nyt voisi olla hyvä laittaa takasumuvalo päälle. Painoin sen nappia, mitään ei tapahtunut.

Vasta vähän ajan päästä tajusin, että sekään ei tietenkään toimi, jos ei ole valokatkaisijasta valot päällä vaan on automaatilla.
 
Mitäs sitten jos viime tingassa menee rampille? Oleellistahan tuossa peten tapauksessa ei ollut se paikka vaan härdelli, jonka harkitsemattomuudellaan aiheutti. Toki hyvänä ajotapana viime hetken ratkaisuja kannattaa välttää, mutta jos on tilaa ja mahdollisuus korjata reitinvalintavirhe, niin tuskin sitä kannattaa ehdoin tahdoin väärin ajaa.
Samaan kategoriaan sekin poukkoilu kuuluu ja saattaa aiheuttaa vaaratilanteita.

Eilen motarilla rekka alkaa ohittamaan toista rekkaa ja pöllyävä lumi pudottaa näkyvyyden 10 metriin. No mitä tekee kaksi premiumia (lue: perä imua). Ajavat tappituntumalla ohittavan rekan perässä ja kummallakaan ei takana (tai korvien välissä) pala mikään valo. Jos edellä olevan perää ei näy ollenkaan, niin ehkä mahdollisesti voisi olla hyvä hetki laittaa vaikka takasumari päälle tai yleensäkin tutustua autonsa valoautomatiikkaan.
Olisi monilla kyllä syytä tutustua autonsa valojen toimintaan. Käsikirjankaan lukeminen tuskin pahaa tekisi, varsinkin kun nykyautoissa on vaikka mitä avustinta, automatiikkaa ja sähköhimmeliä.
 
Viimeksi muokattu:
Itse laitan valokytkimen parkkiasentoon ennen auton käynnistystä. Audeissa on idioottimainen valoautomaatti, joka vilkuttaa xenoneita on-off-on autoa käynnistellessä, jos valokytkin ei ole parkkiasennossa. Joskus tämän vuoksi sitten unohtuu valot parkille. Täytyisi jaksaa paneutua tuon valoautomatiikan disablointiin, varmaan jokin johto pitää vaan repiä irti valokytkimestä.
 
Itse laitan valokytkimen parkkiasentoon ennen auton käynnistystä. Audeissa on idioottimainen valoautomaatti, joka vilkuttaa xenoneita on-off-on autoa käynnistellessä, jos valokytkin ei ole parkkiasennossa. Joskus tämän vuoksi sitten unohtuu valot parkille. Täytyisi jaksaa paneutua tuon valoautomatiikan disablointiin, varmaan jokin johto pitää vaan repiä irti valokytkimestä.

Mitä haittaa siitä valojen vilkkumisesta käynnistyessä oikein on?

Paljon idioottimaisempaa se valojen laittaminen parkeille sen takia on kuin se valoautomatiikan logiikka.

ketjun aiheeseen liittyen: ihmiset jotka näkevät vaivaa ottaakseen autostaan valoja pois päältä tai laittaakseen ne parkeille
 
Ei sitä varmaan tajua, jos autossa on 1mk halogeenit jotka eivät vilkuttelusta ole moksiskaan, ja uusia saa kympillä kourallisen.
 
Ei sitä varmaan tajua, jos autossa on 1mk halogeenit jotka eivät vilkuttelusta ole moksiskaan, ja uusia saa kympillä kourallisen.

Jaa että on varaa ajaa audilla jossa hienot ja kalliit valot, mutta sitten pitää säästää ja vaarantaa liikennettä siinä, että pelkää niiden valojen kulumista? :facepalm:

Ei ne xenonitkaan kylmänä syttyessään kulu kulu yhtään. Ja ne viilenee 20 minuutissa tarpeeksi. Eli kulumista esiintyy vain kun tekee alle 20min pysähdyksen.
 
Ei sitä varmaan tajua, jos autossa on 1mk halogeenit jotka eivät vilkuttelusta ole moksiskaan, ja uusia saa kympillä kourallisen.
Minä oon luullut, että xenonpolttimot ovat ylivertaisia kestoltaan halogeeneihin nähden. Vai kuluuko siellä joku muu valojärjestelmän osa? Jos ne on tuolla tavalla suunniteltu toimimaan käynnistyessä, niin onko jotain näyttöä siitä, että vilkuttelu niitä erityisesti kuluttaisi? Onko se oikeasti niin iso ongelma, että joka kerta kannattaa nähdä vaivaa valokytkimen kanssa?
 
^^ Omassa Focuksessa on takasumuvalon käyttöön korkeahko kynnys, vaikka tarvetta olisi. Siinä kun menee valokytkimestä nykimällä ensin etusumarit ja sitten vasta takasumarit päälle. Ja kun ne etusumarit eivät sumussa tai tuiskussa tee muuta kuin häikäisee itseä ja vastaantulijoita, parempi ilman.
 
^^ Omassa Focuksessa on takasumuvalon käyttöön korkeahko kynnys, vaikka tarvetta olisi. Siinä kun menee valokytkimestä nykimällä ensin etusumarit ja sitten vasta takasumarit päälle. Ja kun ne etusumarit eivät sumussa tai tuiskussa tee muuta kuin häikäisee itseä ja vastaantulijoita, parempi ilman.

Viime viikolla oli eräänä iltana oikeasti tarvetta etusumuvaloille. Sumu oli n. 1,5-2metriä korkea patja tienpinnan päällä niin etusumuvalot toi kivasti tiemerkinnät näkyviin. Hieman helpotti hahmottamista.
Mutta aika harvoin noilla oikeasti tarvetta on.
 
Ei kai. Omassa iankaikkisen vanhassa Saabissa saa molemmat erikseen päälle, mutta niin saa tuossa '16 duuni-Transitissakin.
Niin no, nämä "oikeat autot" esim. edellä mainittu merkki, alkavat olla harvassa sen suhteen, että on täysi kontrolli siihen mitä auton etu- ja takapäässä tapahtuu ja milloin. 9-5kin jo rajoitettu sen verran, että valoja ei saa pois kokonaan, mikä olisi tietyssä yhteydessä ihan kätevää.

Muoks: saa kyllä kun käy softauttamassa ne päivävalot ns. jenkkityylisiksi
 
Kyllähän tonnarissakin palaa aina jotkin valot jos niitä himmennettyjä päivävaloja ei ole otettu pois käytöstä. Toki omassa se onnistui yksinkertaisesti sulakkeen poistamalla.
 
Vituttaa oma tyhmyys. Ajelin kaupungissa ja ajatukset ihan jossain muualla kuin liikenteessä kun tuntee nuo kadut ja liittymät kuin omat taskut.
Tasa-arvoiseen risteykseen ajan 40km/h ja oikealta tulee joku. Omat ajatukset tärkeimmissä elämän huolissa ja murheissa ja sitten havahtuu kun joku tulee oikealta. Jarrutus siihen, mutta eihän se talvikelillä pysähdy. Onneksi oikealta tulevakin tuli tosi hitaasti siihen kun näkyvyys risteyksessä pitemmälle on aika huono joka suuntaan ja pysähtyi siihen kun näki että joku idiootti tulee vasemmalta.

Nämä ovat siis niitä tasa-arvoisia risteyksiä kaupungissa mihin pitää melkein pysähtyä todetakseen että ketään ei tule oikealta, mutta silti vituttaa ja hävettää omat mokat liikenteessä. :facepalm:
 
Vituttaa oma tyhmyys. Ajelin kaupungissa ja ajatukset ihan jossain muualla kuin liikenteessä kun tuntee nuo kadut ja liittymät kuin omat taskut.
Tasa-arvoiseen risteykseen ajan 40km/h ja oikealta tulee joku. Omat ajatukset tärkeimmissä elämän huolissa ja murheissa ja sitten havahtuu kun joku tulee oikealta. Jarrutus siihen, mutta eihän se talvikelillä pysähdy. Onneksi oikealta tulevakin tuli tosi hitaasti siihen kun näkyvyys risteyksessä pitemmälle on aika huono joka suuntaan ja pysähtyi siihen kun näki että joku idiootti tulee vasemmalta.

Nämä ovat siis niitä tasa-arvoisia risteyksiä kaupungissa mihin pitää melkein pysähtyä todetakseen että ketään ei tule oikealta, mutta silti vituttaa ja hävettää omat mokat liikenteessä. :facepalm:
Jos ketään ei tule vastaan ja ei ole kevyttä liikennettä ylittämässä tietä niin vastaantulioiden kaistan kautta voi yrittää välttää kolarin, jos auto ei meinaa pysähtyä.
 
Minä ajan yleensä valoihin reippaasti, mutta en jää sutimaan kun alla on xDrive :tup:

Asiakas kyydissä mennään sitten tasaisesti.
Naurattaahan se välillä kun viereisellä kaistalla alkaa vihreiden syttyessä raivokas suditaminen kun itte saa lähteä nelikon kanssa kaikessa rauhassa liikeelle. Enämpi kyllä risteystä lähestyessä, jos punaiset palaa, koetan tulkita onko joku takana tuleva menossa kääntyvien kaistalle vaiko suoraan, ja koetan säätää omaa lähestymistäni sen mukaan. Monet tätä ei osaa ja varsinkin kun nykyään ilmeisesti jo autokoulussa opetetaan liruttelukulttuuriin, hällä väliä vaikka tusina autoja jääkin kääntyvien kaistalla punaisiin polttelemaan bensaa tyhjäkäynnillä (ja mihinkä jäikään se polttoaineensäästö kokonaisuus huomioiden...).
 
Naurattaahan se välillä kun viereisellä kaistalla alkaa vihreiden syttyessä raivokas suditaminen kun itte saa lähteä nelikon kanssa kaikessa rauhassa liikeelle. Enämpi kyllä risteystä lähestyessä, jos punaiset palaa, koetan tulkita onko joku takana tuleva menossa kääntyvien kaistalle vaiko suoraan, ja koetan säätää omaa lähestymistäni sen mukaan. Monet tätä ei osaa ja varsinkin kun nykyään ilmeisesti jo autokoulussa opetetaan liruttelukulttuuriin, hällä väliä vaikka tusina autoja jääkin kääntyvien kaistalla punaisiin polttelemaan bensaa tyhjäkäynnillä (ja mihinkä jäikään se polttoaineensäästö kokonaisuus huomioiden...).
Näillä keleillä on lainassa olevan octavian 1.0TSi moottorin tyhjäkäyntikin käytännössä riittänyt raivoisaan sutimiseen, nelkku olisi erikiva o_O

Liikennevaloista läpipääsyyn liittyen, rasittavaa on kuinka useasti näkee jengillä tulevan kiire vasta sitten, kun valot alkavat vaihtumaan keltaiselle. Ihan kun se olisi jokin yllätys, että vihreä ei kestä ikuisesti. Mutta vasta sitten, kun se alkaa vaikuttamaan omaan matkantekoon niin aletaan toimimaan ripeämmin. Tuntuu, että valoista ekana menevien välillä on tyyliin 10-15m väliä, ja viimeisenä läpimenevät nuolevat toistensa puskureita.
 
Liikennevaloista läpipääsyyn liittyen, rasittavaa on kuinka useasti näkee jengillä tulevan kiire vasta sitten, kun valot alkavat vaihtumaan keltaiselle.

Juu kyllä. Sain sormea eilen, kun kehtasin töötätä valoissa. Itellä siinä vihreä, mutta oikealta punkee katumaasturi, jota väistin siis omilla vihreillä. Oli sillä vissiin kiire seuraaviin valoihin, joissa olimme peräkkäin. Sitten sillä ei ollut ollenkaan hoppu mihinkään, päätellen valoista lähtemisen nopeudesta. (purkka tukasta ja lehmä makuulta)
 
Näillä keleillä on lainassa olevan octavian 1.0TSi moottorin tyhjäkäyntikin käytännössä riittänyt raivoisaan sutimiseen, nelkku olisi erikiva o_O
Tuskin on kovin "raivoisasti" tyhjäkäynnillä sutinut ja sitä paitsi onhan siinä nykyaikainen luistonestokin. Vajaavetoisesta ei ole kiihdytyskisoihin liukkailla, mutta silläkin pärjää talvella ihan hyvin, kun vähän ennakoi ja liikkeelle lähtiessä annostelee kaasua maltillisesti.

Ja eipä se nelivetokaan talvea kesäksi muuta eli se ei pysähdy liukkailla yhtään nopeammin.
 
Viimeksi muokattu:
Monet tätä ei osaa ja varsinkin kun nykyään ilmeisesti jo autokoulussa opetetaan liruttelukulttuuriin, hällä väliä vaikka tusina autoja jääkin kääntyvien kaistalla punaisiin polttelemaan bensaa tyhjäkäynnillä (ja mihinkä jäikään se polttoaineensäästö kokonaisuus huomioiden...).

Mistä tuo luulo tulee että autokoulussa opetetaan noin? Olen kuullut useammaltakin saman tarinan ja todellisuus on kuitenkin se että tuohon ohjeeseen sisältyy aina se että ei lirutella jos sillä blokkaa muita reittejä. Toki kun sinne arvioiviin ajoihin(nyk. RK) tulee joku jonka ymmärrys on niin heikko niin mitään ylimääräistä ei pysty opettamaan, niin tämmöiset jotka ei lähtökohtaisesti paljoa ymmärrä sitten kertoo kavereilleen vielä oman tulkinnan aiheesta.
 
Näillä keleillä on lainassa olevan octavian 1.0TSi moottorin tyhjäkäyntikin käytännössä riittänyt raivoisaan sutimiseen, nelkku olisi erikiva
Joo. Työpaku on etuvetoinen ja jotenkin se vetopito on kovin ohut ihan kesäkeleilläkin, niin näillä liukkailla on välillä ollut aika haastavaa päästä liikkeelle risteyksistä. Etenkin kun vekotin "fiksusti" estää sammumista lisäämällä itse kierroksia kytkintä nostaessa. Siinähän sitten sudittelet vaikka et itse paina kaasua ollenkaan.
 
Joo. Työpaku on etuvetoinen ja jotenkin se vetopito on kovin ohut ihan kesäkeleilläkin, niin näillä liukkailla on välillä ollut aika haastavaa päästä liikkeelle risteyksistä. Etenkin kun vekotin "fiksusti" estää sammumista lisäämällä itse kierroksia kytkintä nostaessa. Siinähän sitten sudittelet vaikka et itse paina kaasua ollenkaan.
Onko siinä digitaalinen kytkin? :D
 
poksahti lopulta se toinenkin niistä RacingVisioneista (eka meni jo ~100h kohdalla muistaakseni, tämä kesti melkein 200h).
Ymmärsinkö nyt oikein? Olit koko tuon ajan ajellut ns. yksisilmäisenä?

muoks: eihän se varmaan noin mennyt, ilmeisesti olisit ilman sumareita ollut yksisllmäinen.
 
Sumuvalojen ainoa järkevä käyttötilanne onkin juuri tuo, kun ajovaloista polttimo tulee tiensä päähän.

Moni auto taitaa sytyttää sumuvalot itse polttimon palamisen jälkeen. Ainakin silti tuntuu, kun niin moni yksisilmäinen tulee vastaan sumuvalot päällä.
 
Taas yksi ohituskaistalla kiihdyttäjä, jota en vaan voi käsittää. Hyvä keli ja sula tie ja Mazda ajeli 75 km/h 100-alueella. Ohituskaistan alettua lähdin ohittamaan ja oikein pöllähti höyryt Mazdan molemmista putkista ja sehän lähti kiihdyttämään täysillä. Arviolta 140km/h kelasi vauhtia ohituskaistalla ja heti, kun ohituskaista loppui, niin veti liinat kiinni ja takaisin 75 km/h. Sai ottaa Skodan TSI-koneesta kaikki hevosvoimat irti, jotta pääsi ohi.

Tekeekö tuollaiset tahallaan kiusaa vai eikö uskalla ajaa lujaa kuin kahden kaistan ja aitojen kohdalla?
 
No ei varmasti sytytä :rofl: Muuten vaan ihmiset ajelee kaikki valot päällä koska lähivalot ovat huonot tai ulkonäön vuoksi.

Ainakin vuoden 2003 w203 merssu osaa sytytellä sumuvaloja sekä edestä, että takaa poltinrikon sattuessa. Etusumuvalo toimii myös jopa vilkkuna jos tarvis. Ja kaikki nämä tehtaalta ulos rullatessaan ihan vakiona.
 
Taas yksi ohituskaistalla kiihdyttäjä, jota en vaan voi käsittää.

Tekeekö tuollaiset tahallaan kiusaa vai eikö uskalla ajaa lujaa kuin kahden kaistan ja aitojen kohdalla?

Tuollaisen ajokäyttäytymisen motiivia tulee itsekin ihmeteltyä, tuntuu olevan arkipäivää siellä missä ohituskaistoja on. Syitä voin vaan yrittää arvata, suurin osa noin tekevistä tuntuu olevan vanhoja patuja, mikä lie ajaa tekemään tuota?
 
Tuollaisen ajokäyttäytymisen motiivia tulee itsekin ihmeteltyä, tuntuu olevan arkipäivää siellä missä ohituskaistoja on. Syitä voin vaan yrittää arvata, suurin osa noin tekevistä tuntuu olevan vanhoja patuja, mikä lie ajaa tekemään tuota?
Sen kun tietäisi. Kyllä varmaan vituttaa jos sattuu olemaan laiskempi kippo alla tuollaisen sattuessa kiusaamaan.
 
Pitkään jo mietityttäny ja hieman ärsyttänytkin että miksi suuri osa BMW/Audi/Mese kuskeista ei osaa käyttää vilkkua? Jotkut ei käytä ollenkaa ja jotku käyttää randomista aina välillä. Tuo randomisti välillä käyttö ihmetyttää melkeen enemmän. Jos se vilkku kytkin on löytyny, niin miksi sitte ei käytä aina kun pitäisi? Onko näissä autoissa vilkku jotenki hankala käyttää vai mitä? Mitä ny ite pari kertaa bemmillä ajanu niin vilkku ny oli iha normaalisti käytettävissä näissä malleissa. Tuli tuossa vaan työmatkalla taas mieleen kun lähes koko matkan ajoin bemari perässä. Laskin että about yhdeksän käännöksen aikana vilkkua käytettiin kahdesti.
 
Kyllä ainakin joissain bemareissa on poikkeava vilkkulogiikka. Tiedä sitten onko se syy vai ei, mutta työkaveri ainakin kiroaa sitä kummallista vilkunkäyttöä.
 
Sen kun tietäisi. Kyllä varmaan vituttaa jos sattuu olemaan laiskempi kippo alla tuollaisen sattuessa kiusaamaan.
Näitä on tullu ihmeteltyä itsekin. Jos paikalla on oikeasti psykologin papereilla varustettuja käyttäjiä niin mielelläni lukisin ammattilaisen näkemyksen tuollaisen kuljettajan pääkopan virhekytkennöistä.
 
Pitkään jo mietityttäny ja hieman ärsyttänytkin että miksi suuri osa BMW/Audi/Mese kuskeista ei osaa käyttää vilkkua? Jotkut ei käytä ollenkaa ja jotku käyttää randomista aina välillä.
Olet vain ottanut nuo merkit silmätikuksi... Ihan samaa vilkkuvikaa huomaan (lähinnä liikenneympyröissä) monissa muissakin merkeissä, eikä nuo kolme merkkiä ole noussut esiin muista poikkeavina.
 
Olet vain ottanut nuo merkit silmätikuksi... Ihan samaa vilkkuvikaa huomaan (lähinnä liikenneympyröissä) monissa muissakin merkeissä, eikä nuo kolme merkkiä ole noussut esiin muista poikkeavina.
Ja minkä merkkisen auton omistat? :)
 
Olet vain ottanut nuo merkit silmätikuksi... Ihan samaa vilkkuvikaa huomaan (lähinnä liikenneympyröissä) monissa muissakin merkeissä, eikä nuo kolme merkkiä ole noussut esiin muista poikkeavina.


Ne muut vilkuttomat ovat mersu/audi/bmw-miehiä, joilla sillä hetkellä sattuu olemaan jostain syystä muunmerkkinen auto alla. </sarcasm> :kahvi:
 
Pitkään jo mietityttäny ja hieman ärsyttänytkin että miksi suuri osa BMW/Audi/Mese kuskeista ei osaa käyttää vilkkua? Jotkut ei käytä ollenkaa ja jotku käyttää randomista aina välillä. Tuo randomisti välillä käyttö ihmetyttää melkeen enemmän. Jos se vilkku kytkin on löytyny, niin miksi sitte ei käytä aina kun pitäisi? Onko näissä autoissa vilkku jotenki hankala käyttää vai mitä? Mitä ny ite pari kertaa bemmillä ajanu niin vilkku ny oli iha normaalisti käytettävissä näissä malleissa. Tuli tuossa vaan työmatkalla taas mieleen kun lähes koko matkan ajoin bemari perässä. Laskin että about yhdeksän käännöksen aikana vilkkua käytettiin kahdesti.
Ehkä säästävät vilkkuja, kuten eräs audimies sanoi täällä säästävänsä xenoneita. :kahvi:

Vilkun käyttö varmaan nähdään vähäpätöisenä asiana ja sitä ollaan niin dynaamisia ja meneviä...sitä paitsi jokainenhan tietää, että minä olen bemarillani mökille menossa.

Ei pitäisi yleistää, mutta kyllä se vilkuton on keskimääräistä useammin juurikin bmw/audi/mb. Samoin kuin joku tien tukko on aika usein joku toyota.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt Bemariummikon täytyy kysyä et millainen se on?

Meinaakohan sitä vilkkuviikseä joka ei jää ylös tai alas kun sitä käyttää :think:
Ihan ihmeellinen ratkaisu, ei se käyttöä juuri haittaa mutta on kyllä tyhmä toteutus. Äkkiä siihenkin kyllä tottui.
Uusissahan on taas normaalimpi viiksi joka jää ylös tai alas kun sitä käyttää.
 
Ja minkä merkkisen auton omistat? :)
Tietenkin wanhan BMW:n, jossa toimii vilkut oikein hyvin ja niitä myös käytetään aina kun pitää. Toki tähän vilkkuhavaintoon vaikuttaa paikkakuntakin, joissain paikoissa audi/mersu/bmw automäärä voi olla paljon suurempi vs. jossain on vain Nissaneita ja yksi vanha mersu...
 
Olet vain ottanut nuo merkit silmätikuksi... Ihan samaa vilkkuvikaa huomaan (lähinnä liikenneympyröissä) monissa muissakin merkeissä, eikä nuo kolme merkkiä ole noussut esiin muista poikkeavina.
On noissa stereotypioissa aina jotain perää. Tämä on vielä sellainen maailmanlaajuinen stereotypiä joten ei tuo ihan tyhjästä ole keksitty.
 
On noissa stereotypioissa aina jotain perää. Tämä on vielä sellainen maailmanlaajuinen stereotypiä joten ei tuo ihan tyhjästä ole keksitty.

Juu.

Oma huomio on, että mersut usein jättää vilkun käyttämättä, mutta bemarista ja audista en ole huomannut vastaavaa.

Joku voi olla niputtanut mielessään mersun , bemarin ja audin liikaa "samaan kategoriaan" että ei ole huomioinut aina tarkemmin, mikä niistä kyseessä, joten mersujen toheloinnit on voinut mennyt audin ja bemarinkin piikkiin.
 
Näin talvella ärsyttää luvattoman paljon autoilijat, jotka lähtee ajamaan sillä purkillaan putsaamatta lainkaan lumia. Korkeintaan vähän pyyhkijöillä vemputetaan tuulilasia puhtaaksi, mutta muuten ollaan niinkuin liikkuva lumilinna. Sen lisäksi ettei autoilija itse näe ulos, ei muutkaan näe siinä vaiheessa mitään kun kaveri lataa 80km/h lasiin isommalla tiellä ja koko kerääntynyt lumimassa alkaa pölistä takana tulevien niskaan. Juurisyynä on laiskuus, joten ehkä se sen takia osuu niin näpäkästi omaan ärsytyshermoon..
 
Mun mielestä BMW on yksi helpoimmista autoista käyttää suuntavilkkua, koska itse viiksi on todella hyvin sijoitettu/oikean muotoinen + valon/äänen väli on huomattavasti nopeampi. Mersun kuljettajat taas eivät uskalla koskea siihen viikseen kun pelkäävät, että menee pyyhkijät päälle tai pesunestettä lentää tai menee pitkät päälle, kun niissä on se typerä yhden viiksen systeemi.

Totuus on kuitenkin se, että ei sitä suuntavilkkua osaa käyttää oikein juuri kukaan. Ihan automerkistä riippumatta. BMW, Audi ja Mercedes Benz nyt vaan jäävät helpommin mieleen kuin se skoda.

Satuimpa eilen liikenteeseen lämmittämään Astraa. Ensin urpo Mondeokuski yritti ajaa moottoritiellä välin umpeen, mutta kerkesin liittymään kyseiseen väliin, jonka jälkeen luonnollisesti vasemmalle kaistalle ja ohittelemaan 80km/h ajavia (100km/h rajoitus).

Golffin kuski olisi selvästi halunnut myös kaistaa vaihtaa, mutta kun ei suuntavilkkua näy, en varmasti nosta kaasua tai reagoi asiaan muuten kuin seuraamalla kyseisen idiootin koheltamista. Lopulta hän ajoi minusta ja minun edellä olevasta autosta ohi, jonka jälkeen vaihtoi kaistaa näyttämättä suuntavilkkua :facepalm:.

Sitten paluumatkalla kaakkurin poistumisrampin työmaan kohdalla liimautuu takapuskuriin kiinni apina Nissan Almeralla. Urpo ajoi vaan niin lähellä kuin uskalsi koko matkan Oulunsalon shellille asti, vaikka ensin näytin takasumuvaloa, sitten jarruja kevyesti, sitten hidastin tien oikeaan laitaan+vilkutin oikealle (tie tyhjä edessä ja takana) ja tämä idiootti vain roikkui perässä. Poljin sitten opelista hidastamisen jälkeen kaikki irti, jolloin se romu sitten viimeinkin jäi juuri ennen Oulunsalon shellin kiertoliittymää kun ei älyä ajaa ohi.

Termi sunnuntaikuskit sopi eiliseen mainiosti kyllä.
 
Totuus on kuitenkin se, että ei sitä suuntavilkkua osaa käyttää oikein juuri kukaan. Ihan automerkistä riippumatta. BMW, Audi ja Mercedes Benz nyt vaan jäävät helpommin mieleen kuin se skoda.

Tämä. Iso osa näyttää seilaavan autoineen ajatellen jotain ihan muuta kuin liikennettä, eikä se automerkkiä katso. Oikein mietin nimittäin tätä vilkuttomuutta yms kun viimeksi kävin Prismassa pyörähtämässä. Edessä ja perässä tuli autoja jotka ei osanneet parkkipaikalla kohti parkkihallia sompaillessaan näyttää kertaakaan vilkkua, Toyota oli edellä ja olisiko ollut Mazda joka tuli takana. Minä kummajainen Audillani näytin vilkkua jokaisessa risteyskohdassa.

Pois lähdettäessä edellä meni kaksi autoa (Volvo ja Mersu) joista kumpikaan ei pystynyt pysäyttämään ajoneuvoaan STOP-merkille. Itse pysähdyin, ei se siinä huvikseen ole. En kyllä muista, olenko ikinä tuossa nähnyt kenenkään muun pysähtyvän.

Mutta ei kai siinä, koetetaan me paremmin hereillä olevat vaan väistellä näitä jotka ajaa puoliunessa tai kännykkä kädessä, niin pysytään (ehkä) kaikki hengissä. Ja toivotaan että silloin kun itselle sattuu se havaintovirhe tai unohdus, niin kohdalle osuu muita kuin uneksijoita pelastamaan tilanteen.
 
Mun mielestä BMW on yksi helpoimmista autoista käyttää suuntavilkkua, koska itse viiksi on todella hyvin sijoitettu/oikean muotoinen + valon/äänen väli on huomattavasti nopeampi.

Tämä. Myönnän että alkuun tuli hieman vilkuteltua puolelta toisella ennenkuin oppi käyttämään :D
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 232
Viestejä
4 486 787
Jäsenet
74 185
Uusin jäsen
Atte_

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom