Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>
Sakotusraja on +7km/h, 6km/h ylinopeudesta selviää huomautuksella. Eri asia on mihin ylinopeuteen poliisipartio viitsii puuttua, mutta kamerasta saat sakot tuolla +7km/h asetuksella.Tuota minäkin ajattelin kun luin. Yleensä jos muut kovin ohittelee on syynä mittari.
Suomessa sakotusraja on +10 km/h, joten itse laitan vakkarin GPS:llä + 7 km/h päälle rajoitusten. Auton mittari on täällöin 80 alueella 94.
Eikö kuitenkin aina tehdä 3km/h varmuusvähennys joten käytännössä nopeutta täytyy olla 10 todellista yli rajoituksen, eli kuten sanoit 7km/h vähennyksen jälkeen.Sakotusraja on +7km/h, 6km/h ylinopeudesta selviää huomautuksella. Eri asia on mihin ylinopeuteen poliisipartio viitsii puuttua, mutta kamerasta saat sakot tuolla +7km/h asetuksella.
Vaikea ymmärtää ihmisten käytöstä tämmöisinä aamuina, kun lunta on satanut taivaan täydeltä. Ovat olevinaan niin varovaisia, kun ajavat auratulla tiellä 80km/h alueella 65km/h, mutta turvaväliä edessä ajavaan on 10m
Miten vois ajaa lujempaa, jos siinä edellä joku ajaa 65km/hVaikea ymmärtää ihmisten käytöstä tämmöisinä aamuina, kun lunta on satanut taivaan täydeltä. Ovat olevinaan niin varovaisia, kun ajavat auratulla tiellä 80km/h alueella 65km/h, mutta turvaväliä edessä ajavaan on 10m
Käyttämällä tyhjää vasenta kaistaa sen sijaan, että ajaa 10m päässä siitä edessä hitaammin ajavasta?Miten vois ajaa lujempaa, jos siinä edellä joku ajaa 65km/h
Etummainen päättää nopeuden, taaempi päättää olla menemättä ohi tai jättää turvaväliä. 100 auton jonossa on 98 autoa, jotka ovat sekä etummaisia, että taaempia.Kumpi päättää nopeuden, etummainen vai takimmainen auto?
Kumpi päättää turvavälin, etummainen vai takimmainen auto?
Millaisessa tilanteessa ajavassa autossa toteutuu tämä tilanne, mitä nyt kuvailet?
Äsken sanoit sen vasemman kaistan olleen tyhjä? Nyt ei ollutkaan.Etummainen päättää nopeuden, taaempi päättää olla menemättä ohi.
Tämä tapahtui kaksikaistaisella tiellä, jolla oikea kaista ajoi 65km/h 10m turvaväleillä ja vasen kaista 80km/h selvästi isommilla turvaväleillä. Jotkut siellä pakosti ajaa normaalia hitaammin, kun koko jono hidastuu, ja joku näistä 10m päässä edessä menevästä varmasti kuuluu tähän porukkaan, kun ohikin olisi voinut mennä
Tottapa tämä, en tullut ajatelleeksi vähennystä.Eikö kuitenkin aina tehdä 3km/h varmuusvähennys joten käytännössä nopeutta täytyy olla 10 todellista yli rajoituksen, eli kuten sanoit 7km/h vähennyksen jälkeen.
Ok, selvästi oikeaa kaistaa tyhjempi. Ei varmaan kuitenkaan ole mitään epäselvyyttä, että 10m turvaväli talvisäässä moottoritiellä on silkkaa typeryyttä?Äsken sanoit sen vasemman kaistan olleen tyhjä? Nyt ei ollutkaan.
Just viikko sit Saloon päin 1-tiellä ajaessa ihmettelin Skodaa, joka ajeli 100km/h alueella rekan perässä ihan rehellisesti varmaan 7 metrin päässä. Ei ollut ruuhkaa, ohi mentyään olisi ollut tyhjää baanaa tarjolla. Nyt tosiaan kura lensi niin, että skodan pyyhkijät lauloi tauotta. Ajattelikohan säästävänsä bensaa siinä imussaToki on sitä nähty rekkojenkin perässä köröttäviä, siis siinä ainoassa kohdassa, jossa rekan kuran takia näkyvyys 0. Kyllä varmaan kotona selitettiin miten kaamee keli
Just viikko sit Saloon päin 1-tiellä ajaessa ihmettelin Skodaa, joka ajeli 100km/h alueella rekan perässä ihan rehellisesti varmaan 7 metrin päässä. Ei ollut ruuhkaa, ohi mentyään olisi ollut tyhjää baanaa tarjolla. Nyt tosiaan kura lensi niin, että skodan pyyhkijät lauloi tauotta. Ajattelikohan säästävänsä bensaa siinä imussa
Mitäs ihmettä, en minä ottanut mihinkään nytkyttelyyn kantaa. Puhuin moottorijarrutuksesta tai jalan nostamisesta kaasulta punaisia valoja lähestyttäessä.Tuolla nytkyttelyllä tai valuttelulla tarkoitettiin vähän muuta, kuin 30-40km/h risteyksen läpi ajamista, joka vastaa keskimäärin joillakin väylillä ajoneuvojen huippunopeutta.
Ei kai tuossa muuta ole kunhan ei blokkaa samalla toista kaistaa jolle palaa vihreätä. Työmatkalla palaa viikoittain käpy, kun joutuu turhaan pysähtymään valoihin jonkun valuttelijan blokatessa oikealla kääntyvien kaistan, jolle palaa vihreä nuoli.Monia ärsyttää valoihin valuttelu/himmailu, mutta tämmöisillä keleillä sitä tulee harrastettua. Taksi ajoi kiireellä viereistä kaistaa punaisiin valoihin odottamaan ja valon vaihduttua jäi valoihin sutimaan, kun minä vedin viereistä kaistaa ohi 30-40 km/h.
Joo, pelisilmää toki löytyy. Ko. risteyksessä ei ole nuolivaloja ja valorytmin osaa jo ennakoida, kun siitä on tullut monta sataa kertaa ajettua. Minusta on vaan tyhmää aivottomasti kiirehtiä valoihin seisomaan ja sitten sutia liikkeelle. Neliveto toki auttaa liukkailla liikkeelle lähdöissä, mutta sujuvampaa ja ekologisempaa se silloinkin on pysyä liikkeessä kuin edetä pysähdellen ja kiihdytellen. Samoin monet pysähtyvät valoissa liukkaimpaan kohtaan eivätkä älyä hakea pitoa pitävämmältä tai hiekoitetulta tien kohdalta. Niihin asioihin ehkä kiinnittää enemmän huomiota, kun ajaa vajaavetoisella autolla, jossa ei ole luistonestoa.Ei kai tuossa muuta ole kunhan ei blokkaa samalla toista kaistaa jolle palaa vihreätä. Työmatkalla palaa viikoittain käpy, kun joutuu turhaan pysähtymään valoihin jonkun valuttelijan blokatessa oikealla kääntyvien kaistan, jolle palaa vihreä nuoli.
Monia ärsyttää valoihin valuttelu/himmailu, mutta tämmöisillä keleillä sitä tulee harrastettua. Taksi ajoi kiireellä viereistä kaistaa punaisiin valoihin odottamaan ja valon vaihduttua jäi valoihin sutimaan, kun minä vedin viereistä kaistaa ohi 30-40 km/h.
Oispa minullakin.Minä ajan yleensä valoihin reippaasti, mutta en jää sutimaan kun alla on xDrive
Cashqai on varmaan suosituin tämän segmentin autoista, mutta minun on sitä vähän vaikea mieltää "katumaasturiksi", kun se on kooltaan kuin henkilöauto ja toisekseen suurin osa niistä taitaa olla puhtaasti etuvetoisia. Mutta oli miten oli, se taitaa olla varsinkin varttuneemman väestön suoiossa.
Nämä ovat kyllä tosiaankin ärsyttäviä. Pahimmillaan tällaiset nysvääjät estävät jollekin erkaantumiskaistalle siirtymisen siellä taaempana jonossa, mutta mitäpä siitä, kunhan itse saa tehdä mitä huvittaa.
Itsellä auto seisoi pihalla muutamia päiviä ja auto ja auton jarrut oli kai jäässä. Ensimmäisellä jarrutuksella risteyksessä ei ollut oikein kunnolla tehoa. Sitten jarrut jo sulikin ja toimivat taas täysin normaalisti.Töistä lähtiessä tuli yllätyksenä ensimmäiseen t-risteykseen hidastellessa ettei jarrun painamisella ollut mitään vaikutusta nopeuteen (40km/h alamäki). Riittävän ajoissa kuitenkin aloin himmaamaan etten ajanut auroauton alle saati kaiteeseen.
Tällaiset nyt ovat tietenkin ihan eri asia kuin tasaisella, kuivalla asfaltilla 3km/h nopeudella liikennevaloihin tai edeltävän jonon perään pahimmillaan kymmenien metrien matkan verran valuttavat uuvatit.Töistä lähtiessä tuli yllätyksenä ensimmäiseen t-risteykseen hidastellessa ettei jarrun painamisella ollut mitään vaikutusta nopeuteen (40km/h alamäki). Riittävän ajoissa kuitenkin aloin himmaamaan etten ajanut auroauton alle saati kaiteeseen.
Tampere, Pirkanmaa
https://goo.gl/maps/2PpdxYAgZUM2
Ammattikuski selkeästi töissä kun vilkutteli tänään pitkiä kun en väistänyt tuosta suoraan ajaessa kuvan mukaisesti tulevaa bussia. Mistähän bussikuski saa ajokorttinsa?
Jos katsot viivoitukset niin tuohan koko sivukaista on bussipysäkkiä, kokonaisuudessaan. Eikä suojatie tai liikenteenjakajan sijainti tai valot muuta sitä muuksi. Busseille pitäisi antaa vapaa tila poistua pysäkiltä. Eli väistä jatkossa niin ei kolise.
muoks: on muuten totaalisen päin v***** asetettu kolmio tuolla hämäämässä vielä lopuksi tätä kokonaisuutta, saatat olla lopulta kuitenkin oikeassa jos tuon on tarkoitus luoda tuonne ajojärjestys
Ei sitä voi tuohon paikkaan asettaa laillisesti mitenkään, kun kolmio ei voi tuon järjestelyn yhteydessä määrittää ajojärjestystä. Tuo pysäkki on osa tietä muttei ajorataa.Ei tuolle kolmiolle mitään muuta funktiota oikein voi keksiä. Mikseiköhän tuotakaan ole voinut pistää vaikka melkein heti tuohon pysäkin jälkeen jalkakäytävän ja ajotien väliin
En varmasti väistä. Ja ihan kiltisti ovat siellä pysyneet, pl. tämän päivän tapaus. Minä olen se joka ajaa pääväylää ja se on aivan sama onko pysäkki vai ei jos siellä on kolmio liittyjällä. Onhan se lätkä vähän sivussa joo, mutta sokeankin pitäisi se nähdä ja tajuta jos tuolta tulee.Jos katsot viivoitukset niin tuohan koko sivukaista on bussipysäkkiä, kokonaisuudessaan. Eikä suojatie tai liikenteenjakajan sijainti tai valot muuta sitä muuksi. Busseille pitäisi antaa vapaa tila poistua pysäkiltä. Eli väistä jatkossa niin ei kolise.
muoks: on muuten totaalisen päin v***** asetettu kolmio tuolla hämäämässä vielä lopuksi tätä kokonaisuutta, saatat olla lopulta kuitenkin oikeassa jos tuon on tarkoitus luoda tuonne ajojärjestys
En varmasti väistä. Ja ihan kiltisti ovat siellä pysyneet, pl. tämän päivän tapaus. Minä olen se joka ajaa pääväylää ja se on aivan sama onko pysäkki vai ei jos siellä on kolmio liittyjällä. Onhan se lätkä vähän sivussa joo, mutta sokeankin pitäisi se nähdä ja tajuta jos tuolta tulee.
Rinnaistaisin tuon motarin ramppeihin jossa pysäkki, ei sieltäkään ole lupaa ajaa alle kun bussi pysäkiltä tulee.
Minun käsittääkseni kolmio kumoaa kaikki väistämisvelvollisuudet. Ja ei se tosiaan turhaan siinä ole, vaan busseja varten.Et aja pääväylää kun tuo pysäkki on myös pääväylää. Ei siinä ole muita väyliä. Kolmio ei voi lain mukaan laittaa tuossa bussia väistämään sinua, se ei ole risteävä ajosuunta kun se on osa samansuuntaista tietä.
Onhan tuossa näköjään ideana ollut laittaa bussit väistämään, mutta toteutus on pielessä ja lain mukaan bussit menee tuosta ensin.
Motarihommat ei myöskään vertaudu tähän tilanteeseen koska nopeusrajoitus on yli 60.
Muoks: mutta siltä varalta että joku päivä kolahtaa niin laita tänne tietoja miten syyllinen päätetään alemmissa ja ylemmissä oikeusasteissa. KKO:n päätöksen tietää etukäteen koska sieltä tulisi tarkasti lain mukainen ennakkopäätös, mutta alemmat asteet saattaisi soveltaa mielenkiintoisesti.
Rinnaistaisin tuon motarin ramppeihin jossa pysäkki, ei sieltäkään ole lupaa ajaa alle kun bussi pysäkiltä tulee.
Liikenteessä mennään kuitenkin lainsäädännön mukaan ja siellä asia ei ole ihan noin yksioikoisen simppeli.Minun käsittääkseni kolmio kumoaa kaikki väistämisvelvollisuudet.
Ok. Näinhän se ei tee. Tieliikenneasetus kertoo miten kolmio toimii.Minun käsittääkseni kolmio kumoaa kaikki väistämisvelvollisuudet. Ja ei se tosiaan turhaan siinä ole, vaan busseja varten.
Bullshit.Ok. Näinhän se ei tee. Tieliikenneasetus kertoo miten kolmio toimii.
Eril- lisellä pysäkillä käytetään aina väistämisvelvolli- suutta osoittavaa liikennemerkkiä pysäkiltä lähte- vien linja-autojen väistämisvelvollisuuden osoitta- miseksi. Moottoriväylillä erillisille pysäkeille teh- dään erkanemis- ja liittymiskaistat.
Bullshit.
Sivu 12, https://julkaisut.liikennevirasto.fi/thohje/pdf/2100015-02lautopys.pdf
e: Sivun 11 havainnekuvaan on jopa piirretty se kolmio
Ja kyllähän kolmioita käyteätän muutenkin muualla kuin risteävissä teissä, esim. motarin rampeilla, nämä voitaneen tulkita niiksi etuajo-oikeutetuiksi suunniksi siinä missä sekin, että tullaan sieltä tien suunnasta eikä pysäkin suunnasta.
Tarkennan tätäkin sen verran, että sitä siis meinailin, että kolmio kumoaa esimerkiksi tämän busseja koskevan väistövelvollisuuden 60km/h alueella. Luonnollisesti kolmion voima voidaan sitten kumota esim liikennevaloilla, stoppimerkillä tai poliisisedällä.Ok. Näinhän se ei tee. Tieliikenneasetus kertoo miten kolmio toimii.
muoks: lisätään tähän vaikka että mites sanoisit kolmion vaikka kumoavan kaistanvahdossa syntyvän väistämisvelvollisuuden?
Tarkennan tätäkin sen verran, että sitä siis meinailin, että kolmio kumoaa esimerkiksi tämän busseja koskevan väistövelvollisuuden 60km/h alueella. Luonnollisesti kolmion voima voidaan sitten kumota esim liikennevaloilla, stoppimerkillä tai poliisisedällä.
Kvarkin teorian suuntaan kallistun itsekin ja ihan hyvä, että asiaan saatiin selvyys. Käytännössä kolmen vuoden aikana kukaan ei ole koskaan tuossa pysähtynyt tilaa antamaan eikä kuskit ole sieltä sen enempää äläköineet, kuten ei kuulukaan.
Kieltämättä tuota lainsäädännöllistä byrokratiaa voisi hieman selventää, tässäkin asiassa...
Eihän tuo uusi kaista nyt bussipysäkkinä ala kuin vasta suojatien jälkeen, moottoriajoneuvollla kielletty kylttikin on vasta just ennen suojatietä. Lisäksi se on 12m pysäkki merkistä jossa on pysäköinti kielto josta voidaan katsoa että ko. alue on pysäkkiä, kaikki muu on ajoaluetta sinnne pysäkille.Jos katsot viivoitukset niin tuohan koko sivukaista on bussipysäkkiä, kokonaisuudessaan. Eikä suojatie tai liikenteenjakajan sijainti tai valot muuta sitä muuksi.
Ei sen tarvitse edes olla kovin erikoisesti erotettu että se on erillinen... Suunnitteluohje 4.1.3 sivu 29 (pdf reader sivu 31)Taitaa olla kyse siitä että tuo koroke välissä tekee pysäkistä erillisen ja tuota pitäisi tulkita niin että "samaa tai viereistä ajokaistaa pysäkkiä lähestyvän" <-- ei enää päde, koska autot ei lähesty samaa eikä viereistä ajokaistaa, vaikka pysäkki onkin osittain vieressä ja osalla matkaa pysäkkiä välissä on koroke.
Olin itse ärsytyksen aiheena: ensimmäisenä kääntyvien kaistalla ja ajoin auton vielä siihen lumen puolelle jotta löytyisi pitoa (alamäessä). Nostin kytkimen ylös eikä auto liikkunut mihinkään, jarru ja käkkäri samantien kiinni ja pitoa löytyi vasta kun renkaat olivat melkein poikittain viereisen kaistan kanssa. (lumivalli oikeilla puolella)
Tuossa samalla pätkällä sattui ketjukolari muutamia tunteja ennen sitä.
On tullut nähtyä myös sitä, että sujahdetaan kaistalta rampille aivan viime tingassa. Onkohan ratin takana olleet samat tyypit?Joku ääliö tuli viimetingassa rampilta takaisin, toinen teki väistöliikkeen vasemmalle kaistalle, ja muut polkivat jarrua ettei kolise. Mitähän helvettiä tuollaisen päässä liikkuu