Mulla aivan sama. Allekirjoitan joka ikisen sanan, jonka kirjoitit. (Paitsi että mulla tulee masennusoireilua enemmän tai vähemmän.)Onko normaalia jos ei kiinnosta ihmissushteet?
Minua ei kiinnosta hyvän päivän tutut, ei kaverit, ei työkaverit, ei ystävät, ei kaupan kassat.
Hoidan vain välttämättömän rupattelun esim. kassalla hei moi, oliko tuotteessa väärä hinta yms. Olen äärimmäisen yksinäinen ja arvostan sitä.
Ei kiinnosta puhelimessa puhuminen, eikä edes viestittely, haluan että ihmiset jättävät minut rauhaan!
Tuo ihmissuhteet ei kiinnosta on masennusdiagnoosin yksi oreista, joten pitäisikö huolestua?
En tunne olevani masentunut, ihmissuhteet eivät vain kiinnosta minua.
Joskus nuorempana kaikenmaailman nettitestejä tehdessä tuli skitsoidi persoonallisuus esille, mutta jätin sen tuolloin omaan arvoonsa. Nyt pari vuosikymmentä myöhemmin siitä kun lukee, niin osuu kyllä edelleen kohdalleen. Mutta ei siis ole mitään virallista skitsoidisen persoonallisuuden diagnoosia mulla (ainakaan vielä) - masennusdiagnoosi kyllä löytyy. Ja siitä pääsinkin "omissa tutkimuksissani" sitten usein päällekkäiseksi menevän autismikirjon pariin, vasta ihan nyt viime viikkoina, koska sieltä löytyy sosiaalisen kanssakäymisen "ongelmia" myös.
Oon tässä pari päivää sitten ottanut lukuun kirjan "Women and Girls with Autism Spectrum Disorder: Understanding Life Experiences from Early Childhood to Old Age" (by Sarah Hendrickx, foreword by Judith Gould). Noin 15 % kirjasta vasta luettuna, mutta hemmetti soikoon, kun osuu moni asia kohdalleen. Luen tässä nyt kirjan kesän aikana ja pistän vähän asioita kirjoittamalla ylös. Mulla on uuden psykologin kanssa tapaaminen elokuussa. Tiedä vaikka tässä pitäisi ruveta tutkimaan autismispektrumin mahdollisuutta mun kohdalla myös. Se saattaisi nimittäin selittää mun välinpitämättömyyttä sosiaaliseen elämään ja ihmissuhteisiin. Ja loppujen lopuksi selittää masennusoireilunkin - ja itse asiassa myös ainakin osittain vakavan työuupumuksen.
Kirjassa oli kohta, joka suurin piirtein räjäytti mun tajunnan:
It is suggested that women with autism are able to apply the systematic nature of their autistic brain (Baron-Cohen 2002) to the study and replication of people skills in order to imitate and participate socially. However, the mechanical (rather than intuitive) basis of these strategies means that at times of stress, in unexpected situations or after a period of time, it may be impossible for them to be maintained.
For some women this can mean that they present a very capable front that cannot be maintained beyond certain limits, after which it collapses (and sometimes so does she). What has not yet been measured is the toll that this socially typical facade takes on the individual over a period of time.
Oikeasti, jos mun työuupumus olikin ainakin osittain sitä, että kerta kaikkiaan väsyin teeskentelemään työpaikalla olevani sosiaalisten suhteiden kohdalla ns. "normaali"? Oon nimittäin tässä vaiheessa siinä pisteessä, että en jaksaisi teeskennellä enää yhtään. Ja koen siitä huonoa omaa tuntoa (mikä puolestaan sitten käynnistää niitä masennusoireita). Eilen 4 lapsuudenystävää viestittelivät - meillä on tapana nähdä porukalla muutaman kerran vuodessa. Mulla meni melkein 8 tuntia, että kykenin vastaamaan niille, että mulle sopii ensi perjantai myös. OON TUNTENU NE NAISET KOKO ELÄMÄNI. MIKSI HELVETISSÄ MUA EI KIINNOSTA NÄHDÄ NIITÄ MUUTAMAA KERTAA VUODESSA??? Ongelma on todellakin minun, ei heidän. Toukokuun alussa (vai huhtikuun??) kaveri/entinen työkaveri ulkomailta lähetti ääniviestin pitkästä aikaa. En oo vieläkään kyennyt vastaamaan sille. Ja haluan kyllä - on vain jotenkin niin ylitsepääsemättömän iso urakka ruveta vääntämään kaverille viestiä. Että joo. Sama homma siis täälläkin päässä. En ole ihan "normaali", mitä ihmissuhteisiin tulee. Sinänsä aika uskomatonta, että kaverit jaksavat edelleen, vuosienkin jälkeen roikottaa kuitenkin minua mukanaan...