Lumilinko

Kuulostaa siltä että teillä on vaijerit liian löysällä. Välillä saa tuossa 6000:ssa kiristää niitä.
 
Vaijerit kiristin niin ettei ole yhtään löysää, kireämmälle niitä ei oikein saakaan. Tarvii ihmetellä tuota ryyppyvipua kun pääsee kotiin.
 
Okei, itsellä ainakin oli työn ja tuskan takana kun pitää melkein pitää kaasua ja lingon kytkintä vedettynä täysin kiinni kun kytkee niitä vipuihin. Sitten se ottaa kunnolla.

Helppo toki testata niin että kun ei ota kierroksia niin nykii suoraan vaijerista ja katsoo saako lisää kaasua/kierroksia. Jos ei niin sitten ne on oikein.
 
Ihmettelin myös mikä mahtaa olla aisojen välissä olevan kaasujousen alapäässä olevan polkimen idea? Mitään siitä ei tapahdu, mutta joku funktio sillä varmaan on mitä ei ole ohjeissa selitetty.
 
Ihmettelin myös mikä mahtaa olla aisojen välissä olevan kaasujousen alapäässä olevan polkimen idea? Mitään siitä ei tapahdu, mutta joku funktio sillä varmaan on mitä ei ole ohjeissa selitetty.
Samaa ihmettelin, mutta sillä näyttää saavan nostettua "kuupan" ylemmäs esim. siirron ajaksi. Eli polkaise poljinta, työnnä samalla kahvoista alaspäin ja irroita polkimesta.
 
Okei, itsellä ainakin oli työn ja tuskan takana kun pitää melkein pitää kaasua ja lingon kytkintä vedettynä täysin kiinni kun kytkee niitä vipuihin. Sitten se ottaa kunnolla.

Helppo toki testata niin että kun ei ota kierroksia niin nykii suoraan vaijerista ja katsoo saako lisää kaasua/kierroksia. Jos ei niin sitten ne on oikein.

Niin oli itselläkin vaijerit työn ja tuskan takana, mutta eikös nuo vaijerit vaan kytke vedon ja lingon. Moottorin kierrokset säädetään ihan suoraan sieltä pannusta jota tuossa aiemmin ihmeteltiin, että mitenkä jänis-asenollakin on niin pienet kierrokset ja joutuu ryyppyä käyttämään kaasuna.
 
Niin oli itselläkin vaijerit työn ja tuskan takana, mutta eikös nuo vaijerit vaan kytke vedon ja lingon. Moottorin kierrokset säädetään ihan suoraan sieltä pannusta jota tuossa aiemmin ihmeteltiin, että mitenkä jänis-asenollakin on niin pienet kierrokset ja joutuu ryyppyä käyttämään kaasuna.
Jotenkin ajattelin että jospa ne kierrokset olisi ollut ihan ok, ellei se laite nyt siis sammu paikalleen? Kun tuo heikko linkoaminen ja eteneminen kuulostaisi minusta vaan siltä että molemmat luistaa. Ei tuo oma kuustonninenkaan mitenkään kovasti kierrä, ja kierrokset notkahtaa vähän jos on liikaa kuormaa mutta kyllä se 30-senttiseen penkkaan uppoaa hitaimmalla nopeudella että heilahtaa ja lumi lentää toistakymmentä metriä.
 
Ensimmäinen koeajo suoritettu S8000T-telamallilla ja ensivaikutelma ei suoraan sanoen ollut mitenkään erityisen positiivinen. Kelikään ei tosin ehkä ollut ihan optimaalinen, kun ajettava pinta oli vaihtelevasti joko jäinen tai paksumman hangen alla vesisohjossa. Ehkä kuvittelin liikoja telojen etenemiskyvystä, mutta todella herkästi niistä loppuu pito kesken ja kone jää sutimaan paikalleen. Ryyppyvivun pitää tosiaan olla oikeassa reunassa, kun kone käy. Peruutusvaihteella vasen tela ei pyöri ollenkaan, tosin en tiedä pitäisikökään sen pyöriä. Moottori vaikuttaisi kyllä ottavan kierroksia ihan normaalisti, mutta eipä tuo siltikään mikään raketti ole suurimmallakaan vaihteella ajettaessa.
 
Ohhoh, täytyy sanoa, että väistin luodin ton S8000T kanssa, olin lähellä tilata. Toivottavasti saatte sen kuitenkin toimimaan kunnolla, ei se ilmainen ollut. Ohi meni Kemin bilteman avajaisten telalinko 999e. Hyvällä alella tuo ja ainakin hyvät arvostelut saanut.
 
Sai tuota jonkin verran paremmaksi, kun sääti vaijereita kireämmälle, joten heikosti sujunut ensimmäinen ajo menee osittain omaan piikkiin. Toisella testiajolla jaksoi syödä 30+ cm umpihankea ihan kohtuullisesti, vaikkakin sutimisen kanssa on edelleen haasteita. Epätasaiselle pihalle noi lingon korkeutta säätävät "sukset" on turhan kapeat ja osa tökkimisestä johtuu niistä, vaikka ovat ylimmässä asennossa.

Toisen kerran lopuksi ilmestyi sellainen uusi feature, että vaihdekeppi alkoi mennä itsestään nopeimpaan asentoon, vaikka liikkeelle lähti hitaammalla vaihteella. Peruutusvaihde pysyi sentään päällä oikeassa asennossa. Tai eihän tossa vaihdekepissä ole mitään selkeitä vaihteita, naksuu vain x kertaa kun keppiä siirtää asennosta toiseen. En jaksanut enää tänään tutkia, että oliko tuo vaihdekepin muuttunut käytös seurausta vaijereiden kiristämisestä, vai onko siellä joku paikka löystynyt omia aikojaan.

Jänisvivusta sellainen havainto, että moottori sammuu, jos vivun siirtää vasempaan reunaan, eli tyhjäkäynnillä kierrokset putoaa liian alas.
 
Jänisvivusta sellainen havainto, että moottori sammuu, jos vivun siirtää vasempaan reunaan, eli tyhjäkäynnillä kierrokset putoaa liian alas.
Tuollainen on monissa koneissa normaali toimintatapa. Minullakin lumilinko ja joku ruohonleikkurikin toimii noin. Pienet kierrokset pitää korvakuulolta tunnistaa ennen kuin sammuu, jos tyhjäkäynnillä haluaa pitää.
Olen niihin teloihin ajatellut ruuvattavia nastoja, kun se jatkuva luistaminen on ollut ongelmana. En ole vielä toteuttanut. Kysellyt, mutta en ole saanut ihan hyvää kokemusta mistään.
Niiden luistopalojen tilalle olen laittanut pienet pyörät, eikä enää töki sillä tavalla. Hiukan liian pienet tuli laitettua, mutta tasaantuupahan ajettava alue sitten suurimmista töppäreistä, kun linko hioo ylimääräiset ja heittää pois.
 
Nyt viimein tuli itsellekin moinen hankittua vuosien kolahommien jälkeen (asiaan vaikutti oleellisesti se, että ajotien auraus ei tänä vuonna ole enää mitenkään varmaa).

Käyttökertoja vasta yksi, joten pitkästä kestävyydestä tai toimivuudesta ei voi vielä sanoa, mutta hyvin sain pihan ja n. 80 m pihatietä auki Fornorth Snowstorm S4100:lla, n. 20 cm osittain märkää lunta lähti helposti.*
Jaksoi myös ylämäkeen mennä kettuilematta, muutaman kerran piti hieman keventää käsin, jotta pääsi jonkin patin yli, mutta renkaissa tuntui pito riittävän.

Kärkkäiseltä ostin, hinta 799 eur + rahti 48 eur eli ei ihan halvimpia, mutta hinta-laatu vaikuttaisi hyvältä. 4 vaihdetta eteen ja 2 taakse, torvea saa käännettyä kammesta, onnistuu ajaessakin suht' kätevästi.
Kannattaa vaan se kääntölaite voidella jollain sopivalla aineella, kuivana pitää melkoista räminää ja kankea kääntää.

Työleveys on 56 cm.
Vaihdetta saa vaihdettua oikealla kädellä veto ja linkous päälläkin kun vasemmalla kädellä puristaa kahvoja. Ihan kätevälle tuntui käyttö.

Onko muuten kellään kokemusta tai tietoa siitä, että pitääkö linkoa kääntäessä olla aina veto päällä vai onko sillä väliä?
En ihan saanut varmuutta siitä, toimiiko tasauspyörästö jos veto ei ole päällä.

PS: päädyin tähän alun perin S5500 mallin suosituksen kautta.
Speksejä katsoen oleellisin ero on, että S4100 mallissa ei ole sähköstarttia ja vaihteita eteen on 4 eikä 5 sekä ohjaimet on hieman eri lailla, muuten vaikuttivat kovin samanlaisilta.
S4100 oli vaan 400 eur halvempi eli jos sähköstarttia ei välttämättä tarvitse, voi säästää ja tuntuu nelosvaihteella liikkuvan vähintään riittävän rivakasti tämäkin.

* osittain märkää = keli oli uudelleen pakastumassa nollasta ja lumi oli "jäätymässä" uudelleen eli ei nuoskaa, mutta ei mitään puuteriluntakaan
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
262 214
Viestejä
4 548 669
Jäsenet
74 947
Uusin jäsen
Wilmeri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom