Tuo kuulostaa siltä, että ohjeessakin noi on väärinpäin. Ohjeen mukaan käynnistettäessä oikealle ja sitten vasemmalle kun kone on käynnistynyt.Oikealla muistaakseni pidin ryyppyvipua, kun sen käänsi vasemmalle niin kone sakkasi.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tuo kuulostaa siltä, että ohjeessakin noi on väärinpäin. Ohjeen mukaan käynnistettäessä oikealle ja sitten vasemmalle kun kone on käynnistynyt.Oikealla muistaakseni pidin ryyppyvipua, kun sen käänsi vasemmalle niin kone sakkasi.
Samaa ihmettelin, mutta sillä näyttää saavan nostettua "kuupan" ylemmäs esim. siirron ajaksi. Eli polkaise poljinta, työnnä samalla kahvoista alaspäin ja irroita polkimesta.Ihmettelin myös mikä mahtaa olla aisojen välissä olevan kaasujousen alapäässä olevan polkimen idea? Mitään siitä ei tapahdu, mutta joku funktio sillä varmaan on mitä ei ole ohjeissa selitetty.
Okei, itsellä ainakin oli työn ja tuskan takana kun pitää melkein pitää kaasua ja lingon kytkintä vedettynä täysin kiinni kun kytkee niitä vipuihin. Sitten se ottaa kunnolla.
Helppo toki testata niin että kun ei ota kierroksia niin nykii suoraan vaijerista ja katsoo saako lisää kaasua/kierroksia. Jos ei niin sitten ne on oikein.
Jotenkin ajattelin että jospa ne kierrokset olisi ollut ihan ok, ellei se laite nyt siis sammu paikalleen? Kun tuo heikko linkoaminen ja eteneminen kuulostaisi minusta vaan siltä että molemmat luistaa. Ei tuo oma kuustonninenkaan mitenkään kovasti kierrä, ja kierrokset notkahtaa vähän jos on liikaa kuormaa mutta kyllä se 30-senttiseen penkkaan uppoaa hitaimmalla nopeudella että heilahtaa ja lumi lentää toistakymmentä metriä.Niin oli itselläkin vaijerit työn ja tuskan takana, mutta eikös nuo vaijerit vaan kytke vedon ja lingon. Moottorin kierrokset säädetään ihan suoraan sieltä pannusta jota tuossa aiemmin ihmeteltiin, että mitenkä jänis-asenollakin on niin pienet kierrokset ja joutuu ryyppyä käyttämään kaasuna.
Tuollainen on monissa koneissa normaali toimintatapa. Minullakin lumilinko ja joku ruohonleikkurikin toimii noin. Pienet kierrokset pitää korvakuulolta tunnistaa ennen kuin sammuu, jos tyhjäkäynnillä haluaa pitää.Jänisvivusta sellainen havainto, että moottori sammuu, jos vivun siirtää vasempaan reunaan, eli tyhjäkäynnillä kierrokset putoaa liian alas.
Siinä kilpparin vieressä lukee stop, eli koneen kuuluukin sammua aivan vasemmassa asennossa.Sai tuota jonkin verran paremmaksi, kun sääti vaijereita kireämmälle, joten heikosti sujunut ensimmäinen ajo menee osittain omaan piikkiin. Toisella testiajolla jaksoi syödä 30+ cm umpihankea ihan kohtuullisesti, vaikkakin sutimisen kanssa on edelleen haasteita. Epätasaiselle pihalle noi lingon korkeutta säätävät "sukset" on turhan kapeat ja osa tökkimisestä johtuu niistä, vaikka ovat ylimmässä asennossa.
Toisen kerran lopuksi ilmestyi sellainen uusi feature, että vaihdekeppi alkoi mennä itsestään nopeimpaan asentoon, vaikka liikkeelle lähti hitaammalla vaihteella. Peruutusvaihde pysyi sentään päällä oikeassa asennossa. Tai eihän tossa vaihdekepissä ole mitään selkeitä vaihteita, naksuu vain x kertaa kun keppiä siirtää asennosta toiseen. En jaksanut enää tänään tutkia, että oliko tuo vaihdekepin muuttunut käytös seurausta vaijereiden kiristämisestä, vai onko siellä joku paikka löystynyt omia aikojaan.
Jänisvivusta sellainen havainto, että moottori sammuu, jos vivun siirtää vasempaan reunaan, eli tyhjäkäynnillä kierrokset putoaa liian alas.
Joo, niinpä näyttää lukevan, eikä toi muutenkaan näyttänyt olevan mikään kuningasidea tehdä ensimmäinen koeajo pimeällä. Päältäajettava ruohonleikkuri pysyy käynnissä myös kilpikonna-asennossa, niin eipä sitten tullut katsottua tuota lingon vipua sen tarkemmin.Siinä kilpparin vieressä lukee stop, eli koneen kuuluukin sammua aivan vasemmassa asennossa.
Ruuvattavat nastat voisi olla ihan harkitsemisen arvoinen idea, vaikka tuli etenemiskykyyn taas hieman parannusta, kun molemmat telat alkoivat pyöriä samalla nopeudella...Olen niihin teloihin ajatellut ruuvattavia nastoja, kun se jatkuva luistaminen on ollut ongelmana. En ole vielä toteuttanut. Kysellyt, mutta en ole saanut ihan hyvää kokemusta mistään.
Niiden luistopalojen tilalle olen laittanut pienet pyörät, eikä enää töki sillä tavalla. Hiukan liian pienet tuli laitettua, mutta tasaantuupahan ajettava alue sitten suurimmista töppäreistä, kun linko hioo ylimääräiset ja heittää pois.
Jotkut ovat sanoneet uskovansa telojen kumin kestävän nastojen laittamiset, jotkut taas olleet sitä mieltä, etteivät kestä. Minulla on mäkinen piha-alue joka usein on peilijäässä, joten telojen pitoa kyllä saisi olla enemmän. En ole uskaltanut kuitenkaan kokeilla, etten riko telojen kumeja.Olisiko sulla noihin luistopalojen tilalle vaihdettuihin pyöriin mitään linkkiä tai kuvaa, ettei välttämättä tarvitsisi kirjaimellisesti keksiä pyörää uudelleen?
Kyllä se turhan kömpelö on jos enemmän joutuu vekslailemaan. Olen jo ikäihminen ja voimat alkavat heikentyä, joten en ole juurikaan liikuttanut sitä pelkin käsivoimin, taakse tai eteen. Joskus varastossa ollessa hiukan siirtänyt, mutta siinä kaikki. Moottorilla vain kaikki siirrot ollut pakko tehdä, mutta siinä sen nokan nostaminen auttaa melkoisesti, kääntyy herkästi, kun edessä ei mikään hankaa vastaan. Mutta yritän aina ajaa mahdollisimman pitkiä siivuja kerrallaan, jotta käännöksiä tulisi vähemmän. Ja lyhyemmillä matkoilla työntö eteen, peruutus taakse ja taas työntö eteen...ilman kääntelyitä. Peruuttaminen on kyllä hidasta. Mutta tosiaan, ei se ylivoimaista ole kääntää käsivoimin, kun se nokka on ylhäällä ja tasauspyörästön lukitus vapautettuna. Sillä tavalla olen kyllä käsivoiminkin käännellyt.@Bullet Pystyykö tuota linkoa vetämään taaksepäin tai muutenkaan liikuttelemaan lihasvoimin, ...
No tuo ei ihan pidä paikkaansa. Vedän Hondan aina ulos tallista ilman käynnistämistä, kun tulee sen verta kevyesti, ettei paljon tarvi äheltää. Eli painaa vain molemmat ohjausvivut kahvoista alas, niin veto poistuu kokonaan. Yhtä kevyt käsitellä eestaas, kuin pyöräversio varmaankin. Paikallaan kääntyy kohtuu helposti töitä tehdessä ja kääntyy just niin nopeesti, kun jaksaa ympyrän juosta ja heittotorven kääntää. Vetoa pitää vähän hidastaa kääntäessä, tai kädet ei kerkiä perässä torvenkäännön kanssa. Tuo huolto/vapautuskytkin on kohtuu vanhan Hondan jäänteitä, joka mullakin aikaisemmin oli. Kääntökahvallisissa malleissa on varmaan kaikissa merkeissä sama homma, että niillä vapautuu veto irti vaihteistosta ja kohtuu voimilla liikuteltavissa.Kiitos tiedosta. Hyvä että nuo telatkin siis ilmeisesti pyörivät "vapaasti", samoin kuin pyörät pyörällisessä versiossa.
Vrt. hydrostaattejahan ei voi liikutella lainkaan lihasvoimin, vaan pyörät/telat ovat aina lukossa ellei vedä koneen pohjasta huolto/hätäkytkintä auki.
Joissakin on kummassakin puolessa oma kahvansa. Vanhassa 2-pyöräisessä puutarhatraktorissani on myös siten ja siinä se veto vapautuu noin, mutta tämä lumilinkoni toiminta ei ole samanlainen, vaikka jotain senkaltaista aluksi olinkin uskovani. On vain yksi vipu. Ei vapauta vetoa kuin toisesta puolesta, eli siitä, joka käännettäessä pyörii nopeammin. Veto päällä kääntöä ei käytännössä oikein pysty ilman kuupan nostoa tekemään kunnolla, kun sen kuupan reunat ottavat vastaan, sivusuuntaan siirrettäessä pitää kuuppaa nostaa, jotta kääntyisi hyvin.Kääntökahvallisissa malleissa on varmaan kaikissa merkeissä sama homma, että niillä vapautuu veto irti vaihteistosta ja kohtuu voimilla liikuteltavissa.
Minkä merkkinen hydrostaati vetoinen tuo sun linko on ja mikä malli?Joissakin on kummassakin puolessa oma kahvansa. Vanhassa 2-pyöräisessä puutarhatraktorissani on myös siten ja siinä se veto vapautuu noin, mutta tämä lumilinkoni toiminta ei ole samanlainen, vaikka jotain senkaltaista aluksi olinkin uskovani. On vain yksi vipu. Ei vapauta vetoa kuin toisesta puolesta, eli siitä, joka käännettäessä pyörii nopeammin. Veto päällä kääntöä ei käytännössä oikein pysty ilman kuupan nostoa tekemään kunnolla, kun sen kuupan reunat ottavat vastaan, sivusuuntaan siirrettäessä pitää kuuppaa nostaa, jotta kääntyisi hyvin.