Lisävalot

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Noz
  • Aloitettu Aloitettu
Citröen C5 -2008. Projekti on sellainen "markan proggis" koska noin kymmenen kertaa talvessa on kaipuu lisävaloteholle.

Lisävaloreleelle ohjaus vaikkapa konehuoneen sulakerasialta pitkien sulakkeelta niin ei tarvitse ryöstellä johdoista taikka umpiolta. Ainakin -14 C5:ssa (bi-xenonit ilman halogeenipitkiä) onnistui näin helpoiten, sulakerasia lienee sama -08:ssakin.
 
Laitetaan uudelleen noista kiinnityksistä. RAV4 plugariin häviää valopalkki täydellisesti ja on hyvä. Lazer Linear elite 18 uudempi malli on Ref 25 + 25, eikä tarvii mitään buusteri palikkaa ottaa irti katsastusta varten. Ei värise ja varkaat ei pääse käsiksi. No hintaa tietysti tulee, kun asennutin liikkeessä ja CAN väylä purkki maksaa lisää. Ritilä taakse oli vihoviimeinen paikka, kun järkeilin että putsatakin noita pitää joskus. Kustannukset kuitenkin 850 € asennettuna ja ei osaa valittaa. Eli tälleen saattaa saada noita upotettua muihinkin vehkeisiin ja suosittelen vahvasti laatutietoisille. Kiinitys on etupalkissa, eikä muoveissa. Tuo kyllä vaatii ritilän jyrsinnän ja saattaa uuteen autoon tuntua kirvelevältä, mutta siisti tulee kuitenkin noin upotettuna.
Edit: Tuosta pitää siis kattoa, että saa oikean version tuosta Elite 18 ja on esim tämä. Täysteho on ihan eri kastissa, kuin ilman buusteria. Jos siis omat kaukovalo referenssit on 50, niin tällä saa täystehon laittaa päälle pysyvästi.

IMG_3973.png
IMG_3189.png
Ei kuulosta kauhean pahalta huomioiden pelkän valaisimen hinta. Juuri omaan ostin samanmoisen.
 
Projektit elää nopeaan joten mitäs raati on mieltä;

Nyt on käsissä kaksi lisävaloa deutsch dt-2 liittimillä ja johtosarja jossa yksi dt-2 naaras liitin. Mielellään pätkisi liittimet pois ja kolvaisi koko paketin kasaan, (koska tuollaista valmista johtosarjaa joutuu varmasti muutenkin lyhentämään) mutta joku liitin olisi hyvä olla välissä jos ja kun autoa joutuu purkamaan. Deutsch liittimien anatomia ei ole mitenkään tuttua.
Jos nappaan valoista liittimet poikki, kolvaan yhteen ja jatkan yhdellä johtoparilla dt-2 liittimeen ? Oletan ettei dt-2 liittimeen mahdu molempien lisävalojen johdot oikeaoppisesti. Onko parempia ratkaisuja mielessä ? Helpoin olisi hakea motonetistä tms. suoraan kahdelle valolle tarkoitettu johtosarja, mutta yritän saada käyttöä harrasteporukan hallille jääneille ylimääräisille kamoille ja mahdollisimman pienellä rahallisella panostuksella päästä tästä.
 
Jos nappaan valoista liittimet poikki, kolvaan yhteen ja jatkan yhdellä johtoparilla dt-2 liittimeen ? Oletan ettei dt-2 liittimeen mahdu molempien lisävalojen johdot oikeaoppisesti. Onko parempia ratkaisuja mielessä ?
Käy hakemassa paikallisesta varaosaputkasta toinen dt-2 naaras tuonne johtosarjaan ja haaroitat johtosarjasta (kolvaamalla ja kutistesukat tietysti).
Sitten saat myöhemmin irroitettua tai vaihdettua yhden valon kerrallaan tarvittaessa.
Deutsch DT 2-napainen vesitiivis liitin naaras (sis. urosliittimet) | Motonet Oy
 
Käy hakemassa paikallisesta varaosaputkasta toinen dt-2 naaras tuonne johtosarjaan ja haaroitat johtosarjasta (kolvaamalla ja kutistesukat tietysti).
Sitten saat myöhemmin irroitettua tai vaihdettua yhden valon kerrallaan tarvittaessa.
Deutsch DT 2-napainen vesitiivis liitin naaras (sis. urosliittimet) | Motonet Oy

Noinhan se tietysti kannattaa tehdä kun sarjaa joutuu joka tapauksessa lyhentämään ettei tarvitse niputtaa kieppejä minnekään. Lisäksi valoisssa on näköjään kiinteät DT-liittimet ja sarjassa purettavaa mallia. Kiitos !

Jos joku vielä osaisi sanoa miten lisävalot pitää kytkeä jotta menee katsastuksestakin läpi. Eli millainen kytkentä jottei referenssiluku ylity (=auton omat pitkät pitää saada pois päältä). Polttimoiden poisto ei ilmeisesti kelpaa joten mieleen tulee vain kytkentä jolla valitaan kummat palavat. Koska tuollaisen johdottaminen on hankalaa niin voi olla helpoin vain ottaa lisävalot pois katsastuksen ajaksi. Ei sinänsä sekään huvita kun varmaan suuntaus muuttuu joka kerta enemmän tai vähemmän.
 
Viimeksi muokattu:
Noinhan se tietysti kannattaa tehdä kun sarjaa joutuu joka tapauksessa lyhentämään ettei tarvitse niputtaa kieppejä minnekään. Lisäksi valoisssa on näköjään kiinteät DT-liittimet ja sarjassa purettavaa mallia. Kiitos !

Jos joku vielä osaisi sanoa miten lisävalot pitää kytkeä jotta menee katsastuksestakin läpi. Eli millainen kytkentä jottei referenssiluku ylity (=auton omat pitkät pitää saada pois päältä). Polttimoiden poisto ei ilmeisesti kelpaa joten mieleen tulee vain kytkentä jolla valitaan kummat palavat. Koska tuollaisen johdottaminen on hankalaa niin voi olla helpoin vain ottaa lisävalot pois katsastuksen ajaksi. Ei sinänsä sekään huvita kun varmaan suuntaus muuttuu joka kerta enemmän tai vähemmän.
Jos refluku menee yli, niin kytkentä täytyy suorittaa siten, että auton omat pitkät ja lisäpitkät eivät voi palaa samaan aikaan. Eli lisäpitkien kytkimestä täytyy sammua auton omat pitkät valot.
 
Näissä Linear valoissa on kaksoishyväksyntä ref 2 x 10, tai 2 x 25. Eli laittaa sen magneettipalan kiinni, tai ottaa pois, niin kelpaa. Katsastuksen jälkeenhän noita ei saa muuttaa ottamalla magneettipalan irti, jolloin teho nousee 5000 Lumenista 13 500 Lumeniin ja äärimmäinen vaarallisuus tieliikennekäytössä tulee helposti esille.

 
Mitenhän nämä lisävalojen watit oikein menee? Ostin w-lightin storm 20 -valaisimen, joka on paketin ja myyjän mukaan 120 W. Mittasin että ottaa vain 4,5 A ja näköjään paketissakin lukee 4,5 A/13,7 V eli joku 60 W.

Tuohan on alle puolet luvatusta. Saako näistä enemmän valotehoa 24 V järjestelmässä vai mikä homma?
 
Valostoren mittauksen mukaan kyseinen lamppu vie alle 60W, joten myyjän ilmoittamat lukemat perustunevat käytettävien ledien maksimitehojen yhteenlaskettuun summaan.

Tästä tulikin mieleeni, että mitenkäs suomikauppojen myymissä valoissa pitäisi kytkentöjen mennä? Kaupat myyvät lamppuja liikennekäyttöön hyväksyttyinä ja aina se ei näemmä toteudu. Ostin emännän autoon Seeker Ultima 30:n ja siinä oli kolme piuhaa(maa & täysteho+laillinen teho) joista oli pelkästään laittoman tehokkaisiin piuhoihin laitettu deutch-liittimen nastat. Mukana ei tullut ylimääräistä nastaa, joten mukana olevilla kilkkeillä valon sai kytkettyä vain laittomasti. Myyntitekstissä ei tämän valon tapauksessa ilmoitettu missään, että valo on paketista otettaessa laiton, vaan bongasin sen paketin kyljessä olevasta "tyyppikilvestä". Ei se siis minua haittaa, koska ei tuo noinkaan ole mielestäni liian tehokas, mutta laiton se joka tapauksessa on.
 
  • Tykkää
Reactions: mhj
Valostoren mittauksen mukaan kyseinen lamppu vie alle 60W, joten myyjän ilmoittamat lukemat perustunevat käytettävien ledien maksimitehojen yhteenlaskettuun summaan.

Tästä tulikin mieleeni, että mitenkäs suomikauppojen myymissä valoissa pitäisi kytkentöjen mennä? Kaupat myyvät lamppuja liikennekäyttöön hyväksyttyinä ja aina se ei näemmä toteudu. Ostin emännän autoon Seeker Ultima 30:n ja siinä oli kolme piuhaa(maa & täysteho+laillinen teho) joista oli pelkästään laittoman tehokkaisiin piuhoihin laitettu deutch-liittimen nastat. Mukana ei tullut ylimääräistä nastaa, joten mukana olevilla kilkkeillä valon sai kytkettyä vain laittomasti. Myyntitekstissä ei tämän valon tapauksessa ilmoitettu missään, että valo on paketista otettaessa laiton, vaan bongasin sen paketin kyljessä olevasta "tyyppikilvestä". Ei se siis minua haittaa, koska ei tuo noinkaan ole mielestäni liian tehokas, mutta laiton se joka tapauksessa on.
Onhan nuo erittäin kyseenalaisia. Monista löytyy nykyään nappi, jolla valon saa hyväksyttyyn tai laittomaan moodiin. Moodin vaihto saattaa onnistua myös tietyllä tavalla valoja räpsyttämällä. Lisäksi on oranssia parkkia, vaikka valkoinenkaan ei nykyisten paneelien kohdalla ole juuri koskaan laillinen. Odotan innolla sinisiä ja punaisia parkkeja :facepalm:
 
Valostoren mittauksen mukaan kyseinen lamppu vie alle 60W, joten myyjän ilmoittamat lukemat perustunevat käytettävien ledien maksimitehojen yhteenlaskettuun summaan.

Tästä tulikin mieleeni, että mitenkäs suomikauppojen myymissä valoissa pitäisi kytkentöjen mennä? Kaupat myyvät lamppuja liikennekäyttöön hyväksyttyinä ja aina se ei näemmä toteudu. Ostin emännän autoon Seeker Ultima 30:n ja siinä oli kolme piuhaa(maa & täysteho+laillinen teho) joista oli pelkästään laittoman tehokkaisiin piuhoihin laitettu deutch-liittimen nastat. Mukana ei tullut ylimääräistä nastaa, joten mukana olevilla kilkkeillä valon sai kytkettyä vain laittomasti. Myyntitekstissä ei tämän valon tapauksessa ilmoitettu missään, että valo on paketista otettaessa laiton, vaan bongasin sen paketin kyljessä olevasta "tyyppikilvestä". Ei se siis minua haittaa, koska ei tuo noinkaan ole mielestäni liian tehokas, mutta laiton se joka tapauksessa on.

Mikähän järki tuossakin on, voisi sanoa aika harhaanjohtavaksi markkinoinniksi. No, onneksi valaisin tuntuu olevan hintaan nähden aivan riittävä. Mitä nyt valokuvioita vertailee netissä, niin aika paljon joutuu laittamaan rahaa lisää että selkeästi paremman.
 
Mikähän järki tuossakin on, voisi sanoa aika harhaanjohtavaksi markkinoinniksi. No, onneksi valaisin tuntuu olevan hintaan nähden aivan riittävä. Mitä nyt valokuvioita vertailee netissä, niin aika paljon joutuu laittamaan rahaa lisää että selkeästi paremman.

Sama kuin kaiuttimissa/vahvistimissa; joillekin ostajille isompi wattimäärä tarkoittaa automaattisesti; parempi. Em. syystä valmistaja haluaa ilmoittaa aivan maksimit minkä jotenkin pystyy perustelemaan. Nuo tuulesta temmatut ovat ns. hattiwatteja :D
 
Tarkastellaankohan lisävaloja katsastuksessa muuten, kuin ilmoitetun referenssin osalta mitenkään? Tarkemmin analysoitaessa niiden myyntitekstejä, suurin osa vaikuttaa olevan joko suoraan laittomia(parkit, liiallinen teho nappulasta/suoraan paketista) tai helposti sellaiseksi muutettavia. Onneksi näitä ei taideta pahemmin käyttää keskieuroopassa, niin EU-tason päätöksiä tuskin on luvassa. Aika villiksi on meininki näiden kanssa joka tapauksessa mennyt. Kun viimeksi asentelin lisävalon, niin parkki aloja ei vielä näistä löytynyt ja boost-tilan taisi tarjota vain Lazer.
 
Tarkastellaankohan lisävaloja katsastuksessa muuten, kuin ilmoitetun referenssin osalta mitenkään? Tarkemmin analysoitaessa niiden myyntitekstejä, suurin osa vaikuttaa olevan joko suoraan laittomia(parkit, liiallinen teho nappulasta/suoraan paketista) tai helposti sellaiseksi muutettavia. Onneksi näitä ei taideta pahemmin käyttää keskieuroopassa, niin EU-tason päätöksiä tuskin on luvassa. Aika villiksi on meininki näiden kanssa joka tapauksessa mennyt. Kun viimeksi asentelin lisävalon, niin parkki aloja ei vielä näistä löytynyt ja boost-tilan taisi tarjota vain Lazer.
Kokemuksen mukaan sanoisin, että ei tarkastella ollenkaan. Jos tarkastellaan, niin silmiin osuu varmaan ensin joku parkkivaloviritys, jonka jälkeen aletaan vasta referenssejä ja muita tutkiskelemaan.
 
Näin ajattelin itsekin. Niillähän ei ole vehkeitä valovoiman mittaamiseen, joten mikä tahansa tykki mennee läpi, ellei nyt aivan tajuttoman kirkas ole.
 
Ai, tämä tuli ihan uutena tietona. Olen luullut, että kyseessä on pelkkä suuntauslaite, eikä mitään muuta.
 
Näissä Linear valoissa on kaksoishyväksyntä ref 2 x 10, tai 2 x 25. Eli laittaa sen magneettipalan kiinni, tai ottaa pois, niin kelpaa. Katsastuksen jälkeenhän noita ei saa muuttaa ottamalla magneettipalan irti, jolloin teho nousee 5000 Lumenista 13 500 Lumeniin ja äärimmäinen vaarallisuus tieliikennekäytössä tulee helposti esille.

Uudessa Glidessa on hyvä ominaisuus että valoviiksellä vaihtaa lampun tehoa https://www.jussinmaki.net/ajoneuvo...glide-elite-516mm-130w-ref-12-5/p/0G18-EL-SM/
 
Ei taida enää olla markkinoilla pyöreitä lisävaloja maltillisilla referenssiluvuilla ? Millä porukka saa noita 3x valopattereita katsastuksesta läpi vai revitäänkö ne aina katsastukseen pois ?
 
Ei taida enää olla markkinoilla pyöreitä lisävaloja maltillisilla referenssiluvuilla ? Millä porukka saa noita 3x valopattereita katsastuksesta läpi vai revitäänkö ne aina katsastukseen pois ?

Onhan noita, mutta vaikka ne on pyöreähköjä muodoltaan niin siellä on jos jonkinlaista linssiä sun muuta tingelitangelia. Arvokkaita näyttäisivät kyllä olevan verrattuna paneeleihin.

Esimerkkinä nyt "edullisemmasta" päästä Optibeam Savage 5 jonka referenssi on 30 ja jos auton kaukovalot olisi 2x20 niin vielä saisi noita 3kpl laittaa ja tulee maksimi 100 täyteen.

Purelux 7200 näyttäisi ref25 mutta tuo on kahdella toimintatilalla varustettu joista vain toisella se on laillinen tieliikenteeseen. Ja ei ole kovin edullinen.
 
Ei taida enää olla markkinoilla pyöreitä lisävaloja maltillisilla referenssiluvuilla ? Millä porukka saa noita 3x valopattereita katsastuksesta läpi vai revitäänkö ne aina katsastukseen pois ?
Hellalta saa vielä; Rallye, Comet, FF ..

Ledeissä ei reff arvo välttämättä ole kova, triplat jää alle 100 ja valoa vaikka Kaamasentielle.
 
Onhan noita, mutta vaikka ne on pyöreähköjä muodoltaan niin siellä on jos jonkinlaista linssiä sun muuta tingelitangelia. Arvokkaita näyttäisivät kyllä olevan verrattuna paneeleihin.

Esimerkkinä nyt "edullisemmasta" päästä Optibeam Savage 5 jonka referenssi on 30 ja jos auton kaukovalot olisi 2x20 niin vielä saisi noita 3kpl laittaa ja tulee maksimi 100 täyteen.

Purelux 7200 näyttäisi ref25 mutta tuo on kahdella toimintatilalla varustettu joista vain toisella se on laillinen tieliikenteeseen. Ja ei ole kovin edullinen.

Eiks tuosta tule jo 130 (2x20 + 3x30) ?
 
Katsastus kesällä ja valot kiinni vain talvella.

Raskasta tuokin jos joutuu aina suuntaamaan uusiksi. En tiedä, mutta olettaisin ettei niitä aina täysin samalla lailla takaisin saa.

Hellalta saa vielä; Rallye, Comet, FF ..

Ledeissä ei reff arvo välttämättä ole kova, triplat jää alle 100 ja valoa vaikka Kaamasentielle.

Näköjään hieman pienempiä oli tarjolla. Olikohan matalin 17.5. Yllättävän kalliita vain. Ne X80 tms valot olivat kovia kuin referenssiluku oli muistaakseni vain 10.
 
Tulee, laskuvirhe. Eli kaksi kappaletta menee mutta ei kolmea.
:sfacepalm:

Vai saakos valot edelleen releyttää niin että pelkät lisäpitkät palaa mutta ei auton omat pitkät. Ei tietysti mahdollista kaikissa autoissa.

Saa ne releyttää, mutta sitten pitää olla vaihtokytkin, jolla valitaan omat tai lisäpitkät.
 
Onko täällä kokemusta noista Pureluxin gen2 valoista joissa tehotilaa muutetaan valoja tietyssä järjestyksessä päälle/pois rämpyttämällä?
Itellä ei tapahdu mitään vaikka kuinka monesti olen yrittänyt.
 
Kokemuksen mukaan sanoisin, että ei tarkastella ollenkaan. Jos tarkastellaan, niin silmiin osuu varmaan ensin joku parkkivaloviritys, jonka jälkeen aletaan vasta referenssejä ja muita tutkiskelemaan.
Ei ole kyllä tarkasteltu mullakaan referenssejä pitkään aikaan vaikka aina on jotaki keulala ollu. Joskus ko kortin sai 90-luvulla niin silloin kitisivät isoista ämpärinkokosista valoista ja reffit meniki yli, mutta ei kyllä nyt lediaikana ole ees kattonu muutako että toimii se lisävalo.

Sitte ite valoihin, kaveri laitto tuossa keulalle Obtibeam 800 super captain:in ja olipa pettymys. Kauheasti kehuttu paneeli ja numeroiden valossa jäi kyllä himmeäksi (pun intented) ko vertaa tuohon 800 Genesis2 hybridiin mikä itellä oli. Optibeamissa kuitenki lumenit kolminkertaset (ja näkyy tuo amppeereitaki ottavan kovasti) vrt tuo genesis, mutta ei kyllä oikein vakuuttanu tuolla tien päällä. Hyvä toki, muttei niin hyvä ko mitä oletus oli, ei lähellekkään.
 
On niillä laite millä valojen luxit saa mitattua. Kyseinen ominaisuus nimittäin kuuluu valojen suuntauslaitteen ominaisuuksiin.
Vaan mahtaako sillä pystyä mittaamaan leveän paneelin luxeja? Siis jos se on semmonen millä katotaan suuntaus yhestä valosta kerrallaan niin tuommonen vähänki leveämpi paneeli nii mitenpä se sen mittaa? Siis en tiiä, enkä tieny että nuilla pystyy mittaamaan luxejaki, mielenkiinnosta vain kyselen.
 
Tuli ostettua Philipsin LED -polttimot halogeenien tilalle pitkiin valoihin, kun olivat sen verran halvalla tarjouksessa Mutanetissä. Nyt kun ne asentelin, niin yllätyin että on ihan järkyttävän hyvät. Projektoriumpiot joten valokuvio pysyi järkevänä, tosin pitkissä sillä ei nyt niin merkitystä ole kun ei ajele vastaantulevia päin pitkät päällä. Noiden vaikutus oli suurempi kun jonkun paskan "valopallo" -ledbarin asentamisella.

Kysymys kuuluukin, kehtaisikohan projektoriumpioon asentaa myös lyhkäisiin tuollaiset vai tuleeko noista hajavaloa samaan tapaan kuin ennen vanhaan noista jonnejen xenon muutossarjoista heijastinumpioissa?
 
Eikö se projektoriumpiossa varjostin rajaa sen valokeilan muodon? Ei ne sieltä sen enmpää häikäise kuin muutkaan, jos nyt säädöt muuten kunnossa (eli vertaa vaikka niihin alkup. polttimoihin sen valokuvion)
 
Kysymys kuuluukin, kehtaisikohan projektoriumpioon asentaa myös lyhkäisiin tuollaiset vai tuleeko noista hajavaloa samaan tapaan kuin ennen vanhaan noista jonnejen xenon muutossarjoista heijastinumpioissa?

Kokeile asennusta esim. seinää vasten siten, että merkkaat maalarinteipillä tms halogenien tuottaman kuvion rajan seinään ja sitten vaihto. Ja kyllähän sen siitä kuviosta näkee, että tuleeko sitä hajavaloa yhtäkkiä siihen rajan yläpuolelle.
 
Tuli ostettua Philipsin LED -polttimot halogeenien tilalle pitkiin valoihin, kun olivat sen verran halvalla tarjouksessa Mutanetissä. Nyt kun ne asentelin, niin yllätyin että on ihan järkyttävän hyvät. Projektoriumpiot joten valokuvio pysyi järkevänä, tosin pitkissä sillä ei nyt niin merkitystä ole kun ei ajele vastaantulevia päin pitkät päällä. Noiden vaikutus oli suurempi kun jonkun paskan "valopallo" -ledbarin asentamisella.

Kysymys kuuluukin, kehtaisikohan projektoriumpioon asentaa myös lyhkäisiin tuollaiset vai tuleeko noista hajavaloa samaan tapaan kuin ennen vanhaan noista jonnejen xenon muutossarjoista heijastinumpioissa?

Oliko sitä Access sarjaa ja mitä maksoivat? Kiinnostaa onko nuo tosiaan fyysisilta mitoiltaan 1:1 halogeenien kanssa.
 
Oliko sitä Access sarjaa ja mitä maksoivat? Kiinnostaa onko nuo tosiaan fyysisilta mitoiltaan 1:1 halogeenien kanssa.

Joo, ne ultinon accessit on 1:1.

Kokeilin itse heijastinumpioihin mutta jätin ne vain pitkiin koska lyhyissä hajavalo lisääntyi enkä halua olla ns. Xenonpeelo.

Eli jos linssiumpiot niin onnistumisen mahdollisuus ihan hyvä, heijastinumpioilla sanoisin että vain pitkiin todennäköisesti.
 
Tuli itsekin tuota mietittyä. Lyhyet projektorit ja pitkät heijastimet. Sanotaan, että saattaa katsastuksessa pompata, mutta jos katsoo että valokuvio on hyvä niin mistäpä sen muka katsastuksessa huomaa? Kun nuo ultinon accessit ilmeisesti tuottaa aika valkeaa valoa sinertävän sijaan, niin pitäisi kai kaivaa polttimo ulos, että huomaa sen olevan ledi.
 
Tars uuteen kakkosautoon hommata lisävalot ja onpahan melkone suo kun alkaa nettiä selaamaan.. :darra:
Eihä tässä tavan kuluttaja tiedä yhtää mikä on hyvä ja mikä huono ja tietysti halvallakin pitäs päästä, eli tekeekö noilla apout satkun valobareilla mitään? Esim Motonet/Biltema-lamput.
Vai onko järkevämpi satsata kerralla kunnollisiin?
Tulis Suzuki Swiftiin joten ei tartte mitään kahden metrin tankoa keulalle, eikä kyllä myöskään sitten mitää 500e virityksiä.. :D
 
Tars uuteen kakkosautoon hommata lisävalot ja onpahan melkone suo kun alkaa nettiä selaamaan.. :darra:
Eihä tässä tavan kuluttaja tiedä yhtää mikä on hyvä ja mikä huono ja tietysti halvallakin pitäs päästä, eli tekeekö noilla apout satkun valobareilla mitään? Esim Motonet/Biltema-lamput.
Vai onko järkevämpi satsata kerralla kunnollisiin?
Tulis Suzuki Swiftiin joten ei tartte mitään kahden metrin tankoa keulalle, eikä kyllä myöskään sitten mitää 500e virityksiä.. :D

Tekee. Aiemmassa autossa oli ihan perus W-light storm 10 joka maksaa 50€. Ero oli valtava, vakiovaloihin nähden vaikka pitkinä autossa oli 2x h7.

Minulla on se tuossa tallessa, mutta en ole uuteen autoon vielä laittanut kun kilven alle ei mahdu tutkan takia ja kilven päällä en pidä siitä miten se törröttää keulasta ulospäin ja mm. blokkaa parkkihallien kamerat.
 
Itse hommasin tuon W-Light Storm 20:n ja on aivan riittävä. Ei tee valopalloa eteen ja näytätä just sopivasti kaikki penkat motarilla ja maantiellä, mutta ei näytä kilometrin päähän eli vastaantulijatkin on huomioitu. Asennuskorkeus on pikkaisen omia valoja alempana kilven päällä.

Tosta 10:stä en tiedä, näyttäisi olevan ihan riittävä varmaan sekin. On lähinnä vähän orpon näköinen yksinään kun on vain 30 cm leveä.
 
Omassa autossa on kaksi pyöreää lisävaloa, jotka ostin joskus vuonna miekka ja kivi Valostoresta. Niitä myytiin jossain vaiheessa parillakympillä tsipale ja ihan hyvin niilläkin näkee. Nykyiset valot lienevät kaikki melkoisesti parempia kuin nuo tuikut, jotka nekin ovat hemmetisti halogeneja paremmat.
 
Kyllä halogeeni lisävalotkin on edelleen päteviä, edullisesti saa lisää valotehoa. Toki ledien tultua autojen omiin valoihin ne eivät enää ole niin "ajankohtaisia."

Mutta jos on vanhempi auto halogeenivaloilla, pyöreät lisäpitkät (pienet tai suuremmat) antaa tuntuvaa helpotusta syksyn pimeyteen edelleenkin.
 
Itse hommasin tuon W-Light Storm 20:n ja on aivan riittävä. Ei tee valopalloa eteen ja näytätä just sopivasti kaikki penkat motarilla ja maantiellä, mutta ei näytä kilometrin päähän eli vastaantulijatkin on huomioitu. Asennuskorkeus on pikkaisen omia valoja alempana kilven päällä.

Tosta 10:stä en tiedä, näyttäisi olevan ihan riittävä varmaan sekin. On lähinnä vähän orpon näköinen yksinään kun on vain 30 cm leveä.

Mulla toi W-light 10 ja ihan riittävä pienempään autoon, valaisee hyvin ja leveästi. Sain valon ilmaiseksi niin siksi oikeastaan tuo...

PXL_20241118_131029550~2.jpg
 
  • Tykkää
Reactions: mhj
Mitenkä tuollaisen Lazer T16 suuntaus kuuluisi oikeaoppisesti tehdä?
Nykyisen auton mukana sellainen tuli ja nyt kun pimeillä tullu ajeltua, niin itseä ainakin häiritsee se valon määrä heti keulan edessä. Lisäpitkän pitäisi näyttää kirjaimellisesti pitkälle, minkä se tekeekin, mutta samalla syö parhaan hyödyn valaisemalla ihan tolkuttomasti tietä suoraan auton edessä kauhealla valopallolla. Ylemmäs suunnatessa sitten taas kirkkain kohta näyttää jo taivaalle.
 
Ei siihen muuta apua ole kun asentaa mahdollisimman ylös. Samoja ongelmia ollut kaveripiirissä kaikilla jotka laittaneet kilven alle valon.
 
Mitenkä tuollaisen Lazer T16 suuntaus kuuluisi oikeaoppisesti tehdä?
Nykyisen auton mukana sellainen tuli ja nyt kun pimeillä tullu ajeltua, niin itseä ainakin häiritsee se valon määrä heti keulan edessä. Lisäpitkän pitäisi näyttää kirjaimellisesti pitkälle, minkä se tekeekin, mutta samalla syö parhaan hyödyn valaisemalla ihan tolkuttomasti tietä suoraan auton edessä kauhealla valopallolla. Ylemmäs suunnatessa sitten taas kirkkain kohta näyttää jo taivaalle.

En toki tiedä mitä autokaupan yhteydessä on sovittu, mutta jos nyt google pitää paikkaansa että kyse on "t16 evolution" (* mallista niin se ei ole E-hyväksytty ja tarkan katsurin sattuessa taitaa tulla hylky. Jos ostettu liikkeestä niin saattaisin kysäistä, että josko valo vaihtuisi sellaiseen joka ei ole laiton tieliikenteessä.

*) Olettaen siis, että T16 ja T16 Evolution on liki sama lamppu eikä kummallakaan ole e-hyväksyntää.

Lumeneita näyttäisi olevan joku reilu 15k eli se on sellainen puolikas aurinko keulalla niin ei ole varmaan ihmekään että tulee kirkas pallo auton eteen. Tuon tehoinen valo kaipaa asennuksen mahdollisimman ylös tai katolle ja kytkimen jolla sen voi pudottaa tarvittaessa pois päältä ja käyttää auton omia pitkiä. Tai vuorotella.

edit: Ja vielä se lisäys, että tuollaisessa todella tehokkaassa valossa ja/tai auton eteen tulevassa ylikirkkaassa kohdassa on sekin ongelma, että jos auton omat lyhyet on kovin heikot niin pitkiltä lyhyille vaihtaessa menee hetki että silmä tottuu ja olo on hetken kuin pimeässä ajaisi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
260 333
Viestejä
4 519 926
Jäsenet
74 587
Uusin jäsen
JLIproductions

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom