Lisävalot

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Noz
  • Aloitettu Aloitettu
Citröen C5 -2008. Projekti on sellainen "markan proggis" koska noin kymmenen kertaa talvessa on kaipuu lisävaloteholle.

Lisävaloreleelle ohjaus vaikkapa konehuoneen sulakerasialta pitkien sulakkeelta niin ei tarvitse ryöstellä johdoista taikka umpiolta. Ainakin -14 C5:ssa (bi-xenonit ilman halogeenipitkiä) onnistui näin helpoiten, sulakerasia lienee sama -08:ssakin.
 
Laitetaan uudelleen noista kiinnityksistä. RAV4 plugariin häviää valopalkki täydellisesti ja on hyvä. Lazer Linear elite 18 uudempi malli on Ref 25 + 25, eikä tarvii mitään buusteri palikkaa ottaa irti katsastusta varten. Ei värise ja varkaat ei pääse käsiksi. No hintaa tietysti tulee, kun asennutin liikkeessä ja CAN väylä purkki maksaa lisää. Ritilä taakse oli vihoviimeinen paikka, kun järkeilin että putsatakin noita pitää joskus. Kustannukset kuitenkin 850 € asennettuna ja ei osaa valittaa. Eli tälleen saattaa saada noita upotettua muihinkin vehkeisiin ja suosittelen vahvasti laatutietoisille. Kiinitys on etupalkissa, eikä muoveissa. Tuo kyllä vaatii ritilän jyrsinnän ja saattaa uuteen autoon tuntua kirvelevältä, mutta siisti tulee kuitenkin noin upotettuna.
Edit: Tuosta pitää siis kattoa, että saa oikean version tuosta Elite 18 ja on esim tämä. Täysteho on ihan eri kastissa, kuin ilman buusteria. Jos siis omat kaukovalo referenssit on 50, niin tällä saa täystehon laittaa päälle pysyvästi.

IMG_3973.png
IMG_3189.png
Ei kuulosta kauhean pahalta huomioiden pelkän valaisimen hinta. Juuri omaan ostin samanmoisen.
 
Projektit elää nopeaan joten mitäs raati on mieltä;

Nyt on käsissä kaksi lisävaloa deutsch dt-2 liittimillä ja johtosarja jossa yksi dt-2 naaras liitin. Mielellään pätkisi liittimet pois ja kolvaisi koko paketin kasaan, (koska tuollaista valmista johtosarjaa joutuu varmasti muutenkin lyhentämään) mutta joku liitin olisi hyvä olla välissä jos ja kun autoa joutuu purkamaan. Deutsch liittimien anatomia ei ole mitenkään tuttua.
Jos nappaan valoista liittimet poikki, kolvaan yhteen ja jatkan yhdellä johtoparilla dt-2 liittimeen ? Oletan ettei dt-2 liittimeen mahdu molempien lisävalojen johdot oikeaoppisesti. Onko parempia ratkaisuja mielessä ? Helpoin olisi hakea motonetistä tms. suoraan kahdelle valolle tarkoitettu johtosarja, mutta yritän saada käyttöä harrasteporukan hallille jääneille ylimääräisille kamoille ja mahdollisimman pienellä rahallisella panostuksella päästä tästä.
 
Jos nappaan valoista liittimet poikki, kolvaan yhteen ja jatkan yhdellä johtoparilla dt-2 liittimeen ? Oletan ettei dt-2 liittimeen mahdu molempien lisävalojen johdot oikeaoppisesti. Onko parempia ratkaisuja mielessä ?
Käy hakemassa paikallisesta varaosaputkasta toinen dt-2 naaras tuonne johtosarjaan ja haaroitat johtosarjasta (kolvaamalla ja kutistesukat tietysti).
Sitten saat myöhemmin irroitettua tai vaihdettua yhden valon kerrallaan tarvittaessa.
Deutsch DT 2-napainen vesitiivis liitin naaras (sis. urosliittimet) | Motonet Oy
 
Käy hakemassa paikallisesta varaosaputkasta toinen dt-2 naaras tuonne johtosarjaan ja haaroitat johtosarjasta (kolvaamalla ja kutistesukat tietysti).
Sitten saat myöhemmin irroitettua tai vaihdettua yhden valon kerrallaan tarvittaessa.
Deutsch DT 2-napainen vesitiivis liitin naaras (sis. urosliittimet) | Motonet Oy

Noinhan se tietysti kannattaa tehdä kun sarjaa joutuu joka tapauksessa lyhentämään ettei tarvitse niputtaa kieppejä minnekään. Lisäksi valoisssa on näköjään kiinteät DT-liittimet ja sarjassa purettavaa mallia. Kiitos !

Jos joku vielä osaisi sanoa miten lisävalot pitää kytkeä jotta menee katsastuksestakin läpi. Eli millainen kytkentä jottei referenssiluku ylity (=auton omat pitkät pitää saada pois päältä). Polttimoiden poisto ei ilmeisesti kelpaa joten mieleen tulee vain kytkentä jolla valitaan kummat palavat. Koska tuollaisen johdottaminen on hankalaa niin voi olla helpoin vain ottaa lisävalot pois katsastuksen ajaksi. Ei sinänsä sekään huvita kun varmaan suuntaus muuttuu joka kerta enemmän tai vähemmän.
 
Viimeksi muokattu:
Noinhan se tietysti kannattaa tehdä kun sarjaa joutuu joka tapauksessa lyhentämään ettei tarvitse niputtaa kieppejä minnekään. Lisäksi valoisssa on näköjään kiinteät DT-liittimet ja sarjassa purettavaa mallia. Kiitos !

Jos joku vielä osaisi sanoa miten lisävalot pitää kytkeä jotta menee katsastuksestakin läpi. Eli millainen kytkentä jottei referenssiluku ylity (=auton omat pitkät pitää saada pois päältä). Polttimoiden poisto ei ilmeisesti kelpaa joten mieleen tulee vain kytkentä jolla valitaan kummat palavat. Koska tuollaisen johdottaminen on hankalaa niin voi olla helpoin vain ottaa lisävalot pois katsastuksen ajaksi. Ei sinänsä sekään huvita kun varmaan suuntaus muuttuu joka kerta enemmän tai vähemmän.
Jos refluku menee yli, niin kytkentä täytyy suorittaa siten, että auton omat pitkät ja lisäpitkät eivät voi palaa samaan aikaan. Eli lisäpitkien kytkimestä täytyy sammua auton omat pitkät valot.
 
Näissä Linear valoissa on kaksoishyväksyntä ref 2 x 10, tai 2 x 25. Eli laittaa sen magneettipalan kiinni, tai ottaa pois, niin kelpaa. Katsastuksen jälkeenhän noita ei saa muuttaa ottamalla magneettipalan irti, jolloin teho nousee 5000 Lumenista 13 500 Lumeniin ja äärimmäinen vaarallisuus tieliikennekäytössä tulee helposti esille.

 
Mitenhän nämä lisävalojen watit oikein menee? Ostin w-lightin storm 20 -valaisimen, joka on paketin ja myyjän mukaan 120 W. Mittasin että ottaa vain 4,5 A ja näköjään paketissakin lukee 4,5 A/13,7 V eli joku 60 W.

Tuohan on alle puolet luvatusta. Saako näistä enemmän valotehoa 24 V järjestelmässä vai mikä homma?
 
Valostoren mittauksen mukaan kyseinen lamppu vie alle 60W, joten myyjän ilmoittamat lukemat perustunevat käytettävien ledien maksimitehojen yhteenlaskettuun summaan.

Tästä tulikin mieleeni, että mitenkäs suomikauppojen myymissä valoissa pitäisi kytkentöjen mennä? Kaupat myyvät lamppuja liikennekäyttöön hyväksyttyinä ja aina se ei näemmä toteudu. Ostin emännän autoon Seeker Ultima 30:n ja siinä oli kolme piuhaa(maa & täysteho+laillinen teho) joista oli pelkästään laittoman tehokkaisiin piuhoihin laitettu deutch-liittimen nastat. Mukana ei tullut ylimääräistä nastaa, joten mukana olevilla kilkkeillä valon sai kytkettyä vain laittomasti. Myyntitekstissä ei tämän valon tapauksessa ilmoitettu missään, että valo on paketista otettaessa laiton, vaan bongasin sen paketin kyljessä olevasta "tyyppikilvestä". Ei se siis minua haittaa, koska ei tuo noinkaan ole mielestäni liian tehokas, mutta laiton se joka tapauksessa on.
 
  • Tykkää
Reactions: mhj
Valostoren mittauksen mukaan kyseinen lamppu vie alle 60W, joten myyjän ilmoittamat lukemat perustunevat käytettävien ledien maksimitehojen yhteenlaskettuun summaan.

Tästä tulikin mieleeni, että mitenkäs suomikauppojen myymissä valoissa pitäisi kytkentöjen mennä? Kaupat myyvät lamppuja liikennekäyttöön hyväksyttyinä ja aina se ei näemmä toteudu. Ostin emännän autoon Seeker Ultima 30:n ja siinä oli kolme piuhaa(maa & täysteho+laillinen teho) joista oli pelkästään laittoman tehokkaisiin piuhoihin laitettu deutch-liittimen nastat. Mukana ei tullut ylimääräistä nastaa, joten mukana olevilla kilkkeillä valon sai kytkettyä vain laittomasti. Myyntitekstissä ei tämän valon tapauksessa ilmoitettu missään, että valo on paketista otettaessa laiton, vaan bongasin sen paketin kyljessä olevasta "tyyppikilvestä". Ei se siis minua haittaa, koska ei tuo noinkaan ole mielestäni liian tehokas, mutta laiton se joka tapauksessa on.
Onhan nuo erittäin kyseenalaisia. Monista löytyy nykyään nappi, jolla valon saa hyväksyttyyn tai laittomaan moodiin. Moodin vaihto saattaa onnistua myös tietyllä tavalla valoja räpsyttämällä. Lisäksi on oranssia parkkia, vaikka valkoinenkaan ei nykyisten paneelien kohdalla ole juuri koskaan laillinen. Odotan innolla sinisiä ja punaisia parkkeja :facepalm:
 
Valostoren mittauksen mukaan kyseinen lamppu vie alle 60W, joten myyjän ilmoittamat lukemat perustunevat käytettävien ledien maksimitehojen yhteenlaskettuun summaan.

Tästä tulikin mieleeni, että mitenkäs suomikauppojen myymissä valoissa pitäisi kytkentöjen mennä? Kaupat myyvät lamppuja liikennekäyttöön hyväksyttyinä ja aina se ei näemmä toteudu. Ostin emännän autoon Seeker Ultima 30:n ja siinä oli kolme piuhaa(maa & täysteho+laillinen teho) joista oli pelkästään laittoman tehokkaisiin piuhoihin laitettu deutch-liittimen nastat. Mukana ei tullut ylimääräistä nastaa, joten mukana olevilla kilkkeillä valon sai kytkettyä vain laittomasti. Myyntitekstissä ei tämän valon tapauksessa ilmoitettu missään, että valo on paketista otettaessa laiton, vaan bongasin sen paketin kyljessä olevasta "tyyppikilvestä". Ei se siis minua haittaa, koska ei tuo noinkaan ole mielestäni liian tehokas, mutta laiton se joka tapauksessa on.

Mikähän järki tuossakin on, voisi sanoa aika harhaanjohtavaksi markkinoinniksi. No, onneksi valaisin tuntuu olevan hintaan nähden aivan riittävä. Mitä nyt valokuvioita vertailee netissä, niin aika paljon joutuu laittamaan rahaa lisää että selkeästi paremman.
 
Mikähän järki tuossakin on, voisi sanoa aika harhaanjohtavaksi markkinoinniksi. No, onneksi valaisin tuntuu olevan hintaan nähden aivan riittävä. Mitä nyt valokuvioita vertailee netissä, niin aika paljon joutuu laittamaan rahaa lisää että selkeästi paremman.

Sama kuin kaiuttimissa/vahvistimissa; joillekin ostajille isompi wattimäärä tarkoittaa automaattisesti; parempi. Em. syystä valmistaja haluaa ilmoittaa aivan maksimit minkä jotenkin pystyy perustelemaan. Nuo tuulesta temmatut ovat ns. hattiwatteja :D
 
Tarkastellaankohan lisävaloja katsastuksessa muuten, kuin ilmoitetun referenssin osalta mitenkään? Tarkemmin analysoitaessa niiden myyntitekstejä, suurin osa vaikuttaa olevan joko suoraan laittomia(parkit, liiallinen teho nappulasta/suoraan paketista) tai helposti sellaiseksi muutettavia. Onneksi näitä ei taideta pahemmin käyttää keskieuroopassa, niin EU-tason päätöksiä tuskin on luvassa. Aika villiksi on meininki näiden kanssa joka tapauksessa mennyt. Kun viimeksi asentelin lisävalon, niin parkki aloja ei vielä näistä löytynyt ja boost-tilan taisi tarjota vain Lazer.
 
Tarkastellaankohan lisävaloja katsastuksessa muuten, kuin ilmoitetun referenssin osalta mitenkään? Tarkemmin analysoitaessa niiden myyntitekstejä, suurin osa vaikuttaa olevan joko suoraan laittomia(parkit, liiallinen teho nappulasta/suoraan paketista) tai helposti sellaiseksi muutettavia. Onneksi näitä ei taideta pahemmin käyttää keskieuroopassa, niin EU-tason päätöksiä tuskin on luvassa. Aika villiksi on meininki näiden kanssa joka tapauksessa mennyt. Kun viimeksi asentelin lisävalon, niin parkki aloja ei vielä näistä löytynyt ja boost-tilan taisi tarjota vain Lazer.
Kokemuksen mukaan sanoisin, että ei tarkastella ollenkaan. Jos tarkastellaan, niin silmiin osuu varmaan ensin joku parkkivaloviritys, jonka jälkeen aletaan vasta referenssejä ja muita tutkiskelemaan.
 
Näin ajattelin itsekin. Niillähän ei ole vehkeitä valovoiman mittaamiseen, joten mikä tahansa tykki mennee läpi, ellei nyt aivan tajuttoman kirkas ole.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
254 645
Viestejä
4 427 581
Jäsenet
73 389
Uusin jäsen
L79

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom