Lisävalot

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Noz
  • Aloitettu Aloitettu
Onko muilla kestänyt Arctic Bright johtosarjat, etenkin releet? Muutaman vuoden johtosarja ollut käytössä, keväällä pitkien väläytyksen jälkeen ledipaneeli jäi hehkumaan. Kiireessä revin sulakkeen ja nyt laitoin sen takaisin paikoilleen. Paneeli pysyy pitkien kanssa pimeänä.
 
Onko muilla kestänyt Arctic Bright johtosarjat, etenkin releet? Muutaman vuoden johtosarja ollut käytössä, keväällä pitkien väläytyksen jälkeen ledipaneeli jäi hehkumaan. Kiireessä revin sulakkeen ja nyt laitoin sen takaisin paikoilleen. Paneeli pysyy pitkien kanssa pimeänä.
Mulla kesti vuoden vai kaksi Arcticin rele ja hajos. Välillä ku rämpytti edes takasi pitkiä niin saatto syttyä.
 
Enempi parempi?
Tänään liikenteestä bongattu joulukuusi. :)


lisäv1.jpg
 
Mihin tarvitsee 30k lumenia? AIka pyöreä tuo valokuvio tuon kuvan mukaan, tekee inohttavasti keulan eteen kirkkaan pisteen. Kattoisin ennemmin jotain valoa jossa matala ja leveä valokuvio, esim xvision genesikset?

Näkkeepähän pimeässä ja sitäpaitsi tieliikennetilassa 4116 lumenia per valo. Powerboost tilassa tuo reilu 10k lumenia per valo. En halua paneelia, volvoon kuuluu laittaa pyöreät pannut. Eli sinulla ei omakohtaista kokemusta näistä?
 
Näkkeepähän pimeässä ja sitäpaitsi tieliikennetilassa 4116 lumenia per valo. Powerboost tilassa tuo reilu 10k lumenia per valo. En halua paneelia, volvoon kuuluu laittaa pyöreät pannut. Eli sinulla ei omakohtaista kokemusta näistä?
Joskus oli keulalla vanhempaa mallia Pureluxin pyöreät valot. Valojen tehoissa oli niin järkyttävä ero auton omiin halogeeneihin verrattuna, että kun sammutti pitkät toisen auton tulessa vastaa, niin ei nähnyt yhtään mitään. Eli ei kannata hommata överi tehokkaita lisävaloja, jos auton omat lyhyet valot ovat heikot.
 
Onko kokemuksia ARCTIC BRIGHT DUAL TEMP 100W paneelista ? Kiinnostaa miten tuo värilämpötilan vaihto on käytännössä toteutettu eli tuleeko tuplajohdot vai miten sen saa vaihdettua. Olettaisin että ilmoitettu teho yhteisteho eli 50W per värilämpötila.

Siinä oli halpa paneeli, mutta oletettavasti laatu on hinnan kanssa samaa luokkaa.
 
Onko kokemuksia ARCTIC BRIGHT DUAL TEMP 100W paneelista ? Kiinnostaa miten tuo värilämpötilan vaihto on käytännössä toteutettu eli tuleeko tuplajohdot vai miten sen saa vaihdettua. Olettaisin että ilmoitettu teho yhteisteho eli 50W per värilämpötila.

Siinä oli halpa paneeli, mutta oletettavasti laatu on hinnan kanssa samaa luokkaa.
On tuossa lampussa niin monta johtoa mitä valosta lähtee niin oletan kytkentätavan perusteella määrittyvän sen mikä värilämpö siinä on ja toimiiko se parkkivalo. Jos parkkivaloa haluaa käyttää niin auton omat pitää kytkeä pois jos kytkennästä halutaan laillinen tehdä. Tuo on jo vanha malli niin vaikeata löytää enää kunnon tietoa lampusta.

Ihan hintaansa nähden laadukkaita nuo bfl valot ovat. Ei tuo arctic bright merkkinä sen erikoisempi ole.
 
Viimeksi muokattu:
On tuossa lampussa niin monta johtoa mitä valosta lähtee niin oletan kytkentätavan perusteella määrittyvän sen mikä värilämpö siinä on ja toimiiko se parkkivalo. Jos parkkivaloa haluaa käyttää niin auton omat pitää kytkeä pois jos kytkennästä halutaan laillinen tehdä. Tuo on jo vanha malli niin vaikeata löytää enää kunnon tietoa lampusta.

Ihan hintaansa nähden laadukkaita nuo bfl valot ovat. Ei tuo arctic bright merkkinä sen erikoisempi ole.

Mistä löysit kuvia johdotuksesta ? Parkkivalollahan ei mitään tee niin en ole ikinä niitä kytkenyt. Tekisi mieli kokeilla saako tuon toimimaan normaali lisävalon tapaan ja lisäksi erilliselä kytkimellä lämmin/kylmä valinta.
 
Mistä löysit kuvia johdotuksesta ? Parkkivalollahan ei mitään tee niin en ole ikinä niitä kytkenyt. Tekisi mieli kokeilla saako tuon toimimaan normaali lisävalon tapaan ja lisäksi erilliselä kytkimellä lämmin/kylmä valinta.
Katso se video mikä tuolla tuontitukun sivuilla on niin siinä näkyy hetken aikaa ne johdot. Ymmärtääkseni pitäisi olla mahdollista kytkeä niin, että kytkimellä voidaan vaihtaa värilämpöä.
 
Mistä löysit kuvia johdotuksesta ? Parkkivalollahan ei mitään tee niin en ole ikinä niitä kytkenyt. Tekisi mieli kokeilla saako tuon toimimaan normaali lisävalon tapaan ja lisäksi erilliselä kytkimellä lämmin/kylmä valinta.
Itsellä on kyseinen Dual Temp hyllyssä odottamassa asennusta ja siinä se perusvirtajohto sytyttää nuo kylmät ledit aina ja ne lämpimät sytytetään, kun niiden johtoon pusketaan 12v eli sen jos laittaa kytkimellä, niin voi vaihdella sävyä.

Jos oikein muistan, niin nuo kylmän valkeat ledit ottaa ison osan tehoista eli ei ole 50/50 suhteessa lämmin/kylmä.
 
Itsellä on kyseinen Dual Temp hyllyssä odottamassa asennusta ja siinä se perusvirtajohto sytyttää nuo kylmät ledit aina ja ne lämpimät sytytetään, kun niiden johtoon pusketaan 12v eli sen jos laittaa kytkimellä, niin voi vaihdella sävyä.

Jos oikein muistan, niin nuo kylmän valkeat ledit ottaa ison osan tehoista eli ei ole 50/50 suhteessa lämmin/kylmä.

Jees eli kylmät on aina pohjalla ja sen päälle sitten sytytetään lämpimät kun niihin annetaan jännite? Eli periaatteessa paneeli toimii täydellä teholla vain kun molemmat värilämmöt palaa ja tällöin värilämpö on tuo lämpimämpi ? Ihme sinänsä jos kylmät kuitenkin vievät suurimman osan virrasta.

Oletko kylmä tyypannyt millainen värilämpö on lämpimämmällä asetuksella?
 
Onko porukka asennellut täyssähköön lisäpitkiä? Meb-alustassa herätteen kaivelu kiinnostaisi ilman noita hunajaa maksavia xbb-releitä. Onnistuuko edelleen vanhempien vag laitteiden tavoin ohjainlaitteen pinniltä ja koodaus? Pieni pettymys nuo led valot, lähivalot ok ja pitkissä leveys, mutta kantama kunnon valoihin tottuneelle hieman meh. Ja tosiaan jos ainoa tapa ostaa tuo tonnin rele niin saa olla ja kärsitään.
 
Jees eli kylmät on aina pohjalla ja sen päälle sitten sytytetään lämpimät kun niihin annetaan jännite? Eli periaatteessa paneeli toimii täydellä teholla vain kun molemmat värilämmöt palaa ja tällöin värilämpö on tuo lämpimämpi ? Ihme sinänsä jos kylmät kuitenkin vievät suurimman osan virrasta.

Oletko kylmä tyypannyt millainen värilämpö on lämpimämmällä asetuksella?
Siis tuossa valossa on 10x10W 6000k ledejä (100W) ja sen lisäksi 5x 3500k ledejä, joilla tehdään se lämmin sävy, jos niin haluaa. Vuosi sitten jo ostin hyllyyn, kun oli Outletissä alle 50e ja nopsaan testasin, kun niitä johtoja oli siinä sen verran paljon, että piti selvittää mitä mikin tekee. :)
 
Onko porukka asennellut täyssähköön lisäpitkiä? Meb-alustassa herätteen kaivelu kiinnostaisi ilman noita hunajaa maksavia xbb-releitä. Onnistuuko edelleen vanhempien vag laitteiden tavoin ohjainlaitteen pinniltä ja koodaus? Pieni pettymys nuo led valot, lähivalot ok ja pitkissä leveys, mutta kantama kunnon valoihin tottuneelle hieman meh. Ja tosiaan jos ainoa tapa ostaa tuo tonnin rele niin saa olla ja kärsitään.

Sähköpösöön laitoin ja pitkien sulakkeelta otin ohjauksen.
 
Meb-alustassa herätteen kaivelu kiinnostaisi ilman noita hunajaa maksavia xbb-releitä. Onnistuuko edelleen vanhempien vag laitteiden tavoin ohjainlaitteen pinniltä ja koodaus?
En ole kokeillut, mutta saman näköiset valokanavat siellä on kuin vanhemmissakin ja osa niistä tyhjiä. Jos vaan ohjainlaitteella on pinni jossain noissa tyhjissä niin olettaisin onnistuvan samalla tavalla kuin MQB-autoissakin.
 
Siis tuossa valossa on 10x10W 6000k ledejä (100W) ja sen lisäksi 5x 3500k ledejä, joilla tehdään se lämmin sävy, jos niin haluaa. Vuosi sitten jo ostin hyllyyn, kun oli Outletissä alle 50e ja nopsaan testasin, kun niitä johtoja oli siinä sen verran paljon, että piti selvittää mitä mikin tekee. :)

Tuohon hintaan varmasti melko lyömätön diili. Ilmeisesti melko vanha malli tuo on.
 
Onko porukka asennellut täyssähköön lisäpitkiä? Meb-alustassa herätteen kaivelu kiinnostaisi ilman noita hunajaa maksavia xbb-releitä. Onnistuuko edelleen vanhempien vag laitteiden tavoin ohjainlaitteen pinniltä ja koodaus? Pieni pettymys nuo led valot, lähivalot ok ja pitkissä leveys, mutta kantama kunnon valoihin tottuneelle hieman meh. Ja tosiaan jos ainoa tapa ostaa tuo tonnin rele niin saa olla ja kärsitään.
Samaa miettinyt Enyaqiin. Oletko paikan jo keksinyt?

Tässä tuntuu että kilven alapuolella on helpoin mutta tietty se on muuten kaikkein huonoin paikka. Grilliin voisi saada upotettua mutta vaatii aika rajua muokkausta. Kilven yläpuolella taas on joku tutka. Kattoasennukseen ehkä itse päädyn, pitää vaan vaihtaa pyöreät valot palkkiin. Ref. on tässä ainakin tosi matala joten lisätuikkuja saa akka huoletta laittaa.
 
Tuohon hintaan varmasti melko lyömätön diili. Ilmeisesti melko vanha malli tuo on.
Olisiko tuo malli tullut 2021? Aika vähän taitaa olla vaihtoehtoja, jos haluaa tuollaisen säädettävän sävyn. Taitaa olla suurin innovaatio viime vuosina se lämmitettävä lasi, että sulana pysyy. Valotehoa on ollut jo tarpeeksi mielestäni vuosia, kunhan se valokuvio on kunnollinen eli valo menee sinne missä sitä tarvitaan.

Hieman harmittaa, etten ole saanut asennettua tuota Dual Tempiä mihinkään, kun oli liian iso fyysisesti auton maskin taakse ja mönkijään riittää pienempi (Pureluxin Terrain Black Slim -sarjan 30 wattinen).
 
Lazer Linear 18 Elite malleista on tullut uusittuja versioita. Laitoin asennusjonoon tuollaisen ref 25 + 25 version. Lumenit on noussu 13 500:aan, joten odotan, että hieman vielä parempi, kuin entisen auton 18 Elite versio. Valo upotetaan ritilään, joten puhtaanapito onnistuu helpommin, kuin noilla ritilän taakse viedyillä. Korkeuttakin tulee sopivasti, eikä valopalkki edes näy sivusta katsottuna. Tuostahan on olemassa, myös Dual versio, jonka pystyy katsastamaan alemmalla referenssillä, jos omat valot ei jostain syystä salli laittaa lisää ref 50:stä. Siinä on tosin lisäpalikka, jota on turha haaveilla irrotettavaksi upotettuna, tai ritilän takaa. Joten päädyin kiinteään 50 ref versioon.


Tähän tapaan oli entinen upotettu ja uudemmassa RAV4:ssa siis samoin tulee. 850 € kustantaa asennettuna, joten en rupea jyrsimään mitään itse.)

IMG_3146.png
 
IMG_20231029_134949.jpg


Itselläni on vähän huuruongelmia myös. Kun valoa ei käytä, on linssi aina kirkas. Heti kun valoa käyttää ja ledit alkavat lämmittämään, tiivistyy linssin sisäpuolelle kosteutta. Kosteus ei häviä, vaikka ajaisi tuntikaupalla pitkät päällä, mutta parkissa katoaa nopeasti. Nyt pakkasilla ongelma on pahentunut.

Yleensä näissä ilmestyy huurua, jos auto seisoo parkissa kostealla ja poistuu, kun valoa käyttää. Itsellä on juuri päinvastoin. Onkohan muuta keinoa kuin takuu? Jos lähetän valon myyjälle, niin silloin linssi on toki kirkas ja pelkään, että tulee bumerangina takaisin.
 
Siinä se nyt on. Uudempi Lazer linear 18 Elite. Referenssi 50 ja lumenia 13 500. Maskisuoja vielä laittamatta. Viimevuonna unohtui suoja ottamatta pois, niin taisi olla pari vuotta putkeen melkein.
 

Liitteet

  • IMG_3175.png
    IMG_3175.png
    930,2 KB · Luettu: 241
Onko porukka asennellut täyssähköön lisäpitkiä? Meb-alustassa herätteen kaivelu kiinnostaisi ilman noita hunajaa maksavia xbb-releitä. Onnistuuko edelleen vanhempien vag laitteiden tavoin ohjainlaitteen pinniltä ja koodaus? Pieni pettymys nuo led valot, lähivalot ok ja pitkissä leveys, mutta kantama kunnon valoihin tottuneelle hieman meh. Ja tosiaan jos ainoa tapa ostaa tuo tonnin rele niin saa olla ja kärsitään.
Laitoin ID.4:n keulalle muutaman kympin Wlightin. Työsuhdeautoon ei enempää viitsi harrastaa, joten maksoin 180€ XBB:n releestä ja ODB-laitteesta. Toimii kuten meb-alustaisissa ohjainlaitteelta eli pakkopitkillä syttyy aurinko, mutta näytti vaihtoehtoisena kanavana olevan myös matrix high beam tms., jolla voisi olettaa syttyvän automaattisesti kun ei vastaantulijoita. En ole vielä eksynyt PK-seudulta teille, jossa tuon testaisi, joten varmentamatta.

Matriisivalot ehdoton varuste, mutta harmi, että nämä valot rampautettu niin tehottomiksi, ettei tarvitse pesureita. B9 Audin matriisit olivat paremmat.
 
IMG_20231029_134949.jpg


Itselläni on vähän huuruongelmia myös. Kun valoa ei käytä, on linssi aina kirkas. Heti kun valoa käyttää ja ledit alkavat lämmittämään, tiivistyy linssin sisäpuolelle kosteutta. Kosteus ei häviä, vaikka ajaisi tuntikaupalla pitkät päällä, mutta parkissa katoaa nopeasti. Nyt pakkasilla ongelma on pahentunut.

Yleensä näissä ilmestyy huurua, jos auto seisoo parkissa kostealla ja poistuu, kun valoa käyttää. Itsellä on juuri päinvastoin. Onkohan muuta keinoa kuin takuu? Jos lähetän valon myyjälle, niin silloin linssi on toki kirkas ja pelkään, että tulee bumerangina takaisin.
Valossa sisällä liikaa kosteutta, tiivistyy ajoviimassa jäähtyvään lasiin. Häviää kun lämpötilat tasaantuu paikalla ollessa. Jos ei valoa ole tarkoitettu käyttäjän avattavaksi että saisi kuivaksi lienee myyjän virhevastuuseen vetoaminen ainoa vaihtoehto.
 
Valossa sisällä liikaa kosteutta, tiivistyy ajoviimassa jäähtyvään lasiin. Häviää kun lämpötilat tasaantuu paikalla ollessa. Jos ei valoa ole tarkoitettu käyttäjän avattavaksi että saisi kuivaksi lienee myyjän virhevastuuseen vetoaminen ainoa vaihtoehto.
Myyjän kanssa keskusteltiin tuosta ja laitoin kuviakin. Täysin normaalia heidän mukaansa, eikä mene takuuseen. Nyt kun linssiin satoi lunta, oli lampun sisällä tähän asti pahimmat huurut. Mikään kallis valo tuo ei ole ja mietin purkamista ja kuivaamista itse.
 
Myyjän kanssa keskusteltiin tuosta ja laitoin kuviakin. Täysin normaalia heidän mukaansa, eikä mene takuuseen. Nyt kun linssiin satoi lunta, oli lampun sisällä tähän asti pahimmat huurut. Mikään kallis valo tuo ei ole ja mietin purkamista ja kuivaamista itse.
Ei vissiin lähe huurut pois jos pitää valoa päällä jonkun aikaa?
 
Ei vissiin lähe huurut pois jos pitää valoa päällä jonkun aikaa?
Ei lähde kokonaan. Aina jää vähän huurua. Sitten kun auto on parkissa ja valoa ei käytä, lähtee kosteus äkkiä, mutta palaa seuraavalla käyttökerralla uudelleen.
 
Myyjän kanssa keskusteltiin tuosta ja laitoin kuviakin. Täysin normaalia heidän mukaansa, eikä mene takuuseen. Nyt kun linssiin satoi lunta, oli lampun sisällä tähän asti pahimmat huurut. Mikään kallis valo tuo ei ole ja mietin purkamista ja kuivaamista itse.

Mikä valo tuo on ? Ehkä viisainta ja helpointa purkaa, kuivattaa ja tiivistää sitten itse uusiksi ?
 
Mikä valo tuo on ? Ehkä viisainta ja helpointa purkaa, kuivattaa ja tiivistää sitten itse uusiksi ?
Walonia Contrast SC. Maksoi jonkun 90 euroa, eli ei mikään kallein valo. Täytyy varmaankin tutkia, miten tuon saisi auki. Muuten lamppu tuntuu tiiviiltä, kun huurua ei ilmesty, vaikka pesisi painepesurilla tai auto olisi monta päivää sateen armoilla.

EDIT: En kyllä tiedä, millä tuon tiivistää sitten uudelleen.
 
Miten paljon lisäpitkistä on oikeasti hyötyä hirvikolarin estämisessä? Näkee tottakai pidemmälle, mutta kun katsoo dashcam-videoita kolareista, niin vaikuttaisi siltä että yleensä elukka ei odota tiellä autoa, vaan loikkaa metsästä vasta viime hetkellä tielle ja joskus jopa osuu kylkeen eikä keulaan.
 
Miten paljon lisäpitkistä on oikeasti hyötyä hirvikolarin estämisessä? Näkee tottakai pidemmälle, mutta kun katsoo dashcam-videoita kolareista, niin vaikuttaisi siltä että yleensä elukka ei odota tiellä autoa, vaan loikkaa metsästä vasta viime hetkellä tielle ja joskus jopa osuu kylkeen eikä keulaan.
Kyllähän tuo valokeila valaisee myös tien reunustoja, joista se eläin tulee. En sitten osaa sanoa, kuinka todennäköistä on havaita elukka siltä etäisyydeltä, että ehtii sen väistää ja miten lisävalot vaikuttavat tuohon. Kovin pitkältä edestäpäin ei ole hyödyllistä nähdä hirveä, koska sitten se ehtii jo alta poiskin. Ennemmin sen näkisi lähestymässä sivusta, mutta usein tien reunassa on vain muutama metri tyhjää ennen kuin alkaa risukko ja metikkö. Kirkas valo jossain kohtaa heikentää huomiokykyä hämärämmissä kohdissa. Monta muuttujaa riippuen missä tilanteessa hirveen aikoo törmätä.

Jos hirvikolarin insidenssi on esim. 1 / 1 000 000 km ja oletetaan, että nuo vähentävät riskiä 30 %:lla niin sitten se olisi 1 / 1 300 000 km. Itse ajattelen, että on melko samantekevää ajaa vaikka silmät kiinni noin niinkuin hirvien kannalta. Ite oon pari kertaa ollut läheltä piti -tapahtumassa ja näistä jälkimmäinen on sellainen, että ehdin itse väistää hirveä ja kymmenen vuoden takainen on sitten semmoinen missä jarrutin n. 20 metriä sen jälkeen kun olin hirven ohittanut :D En osaa sanoa olisiko tullut osumaa tässä tuoreemmassa, ellen olisi ehtinyt reagoida. Työkseni ajan autoa, joten kilsoja tulee kyllä jonkin verran vuosittain ja ajokortti on ollut liki 20 vuotta.

Muuten kyllä hyvät valot on aika mukavat ja kyllä ne turvallisuuttakin parantaa, vaikka ei välttämättä juuri hirvien kohdalla.
 
Miten paljon lisäpitkistä on oikeasti hyötyä hirvikolarin estämisessä? Näkee tottakai pidemmälle, mutta kun katsoo dashcam-videoita kolareista, niin vaikuttaisi siltä että yleensä elukka ei odota tiellä autoa, vaan loikkaa metsästä vasta viime hetkellä tielle ja joskus jopa osuu kylkeen eikä keulaan.
Hirvet ja varsinkin porot voi seisoskella siellä penkoilla vaikka ja kuinka kauan. Jos sinne sattuu näkemään ne, niin voi osata hiljennellä. Kauriit sen sijaan tulee metsästä sata lasissa ja minkäänlaiset valot ei juuri näitä kohtaamisia auta.
 
Miten paljon lisäpitkistä on oikeasti hyötyä hirvikolarin estämisessä? Näkee tottakai pidemmälle, mutta kun katsoo dashcam-videoita kolareista, niin vaikuttaisi siltä että yleensä elukka ei odota tiellä autoa, vaan loikkaa metsästä vasta viime hetkellä tielle ja joskus jopa osuu kylkeen eikä keulaan.
Kyllä ne auttaa paljonkin etenkin leveällä kuviolla.

Tässä oma lähikohtaaminen hirven kanssa viime syksyltä, autossa on ihan ok valot, mutta leveällä lisäpitkällä sen olisi kyllä havainnut aiemmin:

 
Ei mulla riitä yhden käden sormet niihin tilanteisiin, joista on tullut vahva kokemus noiden lisävalojen varjelevasta vaikutuksesta oman ajohistorian ajalta. Vauhdissa tuli vähän huonompaa kuvaa, mutta omasta mielestä alkaa olla mahdollisuuksia hyvinkin reagoida kaikkeen keilassa näkyvään jossain 80 nopeuksissa. Vaikkei saisikaan täysin pysähtymään, tai syöksyttyä sivuun, niin parantaa mahdollisuuksia säilyttää henki, jos 400 kg lihaa yrittää tulla syliin kunnon vauhdilla. Läntisellä uudellamaalla kun asustelen, niin pienempiäkin sorkkaeläimiä on tullut jo kohdattua melkein tarpeeksi 35 v aikana. Karvojakin on autoon jäänyt pari kertaa perheessä.

IMG_3188.png
 
Miten paljon lisäpitkistä on oikeasti hyötyä hirvikolarin estämisessä? Näkee tottakai pidemmälle, mutta kun katsoo dashcam-videoita kolareista, niin vaikuttaisi siltä että yleensä elukka ei odota tiellä autoa, vaan loikkaa metsästä vasta viime hetkellä tielle ja joskus jopa osuu kylkeen eikä keulaan.
Erämaataipaleella valtavasti, ja jossain yksinäisillä mutkaisilla teillä paljon. Kuitenkin vaikka itse ajelen paljon maaseudulla, enimmäkseen nopeampi pimeän ajan ajoni tapahtuu reiteillä joilla vastaantulijoita on aina melko paljon. Kaukovalojen käyttö on siis joka tapauksessa hyvin rajallista, ja tehokkaalla lisävalolla vielä rajallisempaa.

Toisin sanoen YMMV. Jossain idän nälkämailla merkitys voi olla suorastaan ratkaiseva.

Silti suosittelen asianmukaista kaukovalotehon lisäämistä sen ollessa riittämätön, vaikka itse siitä luistankin. Ei kaikissa ajokeissa ole kunnon valoja, mutta syihin lukeutuu käytännön ja älyllinen laiskuus sekä varkaiden pelko(eräällä parkkipaikalla nussittiin viereisestä autosta lisävalot rälläkällä juuri omaa projektia miettiessä) ja joskus jopa saituus. Tästä kaikesta huolimatta enemmän on enemmän, kannattaa.

Hirvet ja varsinkin porot voi seisoskella siellä penkoilla vaikka ja kuinka kauan. Jos sinne sattuu näkemään ne, niin voi osata hiljennellä. Kauriit sen sijaan tulee metsästä sata lasissa ja minkäänlaiset valot ei juuri näitä kohtaamisia auta.
Kyllä nekin joskus oleskelevat ajoradalla tai penkalla miten sattuu.

Lisäksi siellä missä niitä tehokkaita valoja pääsee käyttämään, voi nähdä eläimet pellolla jo kymmeniä sekunteja ennen sitä kaarretta, jossa ne astuvat eteen.

Myyjän kanssa keskusteltiin tuosta ja laitoin kuviakin. Täysin normaalia heidän mukaansa, eikä mene takuuseen. Nyt kun linssiin satoi lunta, oli lampun sisällä tähän asti pahimmat huurut. Mikään kallis valo tuo ei ole ja mietin purkamista ja kuivaamista itse.
Walonia Contrast SC. Maksoi jonkun 90 euroa, eli ei mikään kallein valo. Täytyy varmaankin tutkia, miten tuon saisi auki. Muuten lamppu tuntuu tiiviiltä, kun huurua ei ilmesty, vaikka pesisi painepesurilla tai auto olisi monta päivää sateen armoilla.

EDIT: En kyllä tiedä, millä tuon tiivistää sitten uudelleen.
Olisiko lopulta ratkaisu se, ettei edes yritä varsinaisesti tiivistää vaan nimenomaan tekee pari pientä reikää? :smoke:
 
Viimeksi muokattu:
Olisiko lopulta ratkaisu se, ettei edes yritä varsinaisesti tiivistää vaan nimenomaan tekee pari pientä reikää? :smoke:
Lisävalo on nyt ollut yön yli kuivumassa keittiössä. Avasin molemmat päädyt, jotta ilma pääsee kiertämään läpi. Tiivistän lampun silikonilla uudestaan ennen asennusta takaisin. Kova luotto, että huuruongelmat ratkeavat tuolla. Toisella puolella kaapelin kohdalla on myös ruuvi, jonka avaamalla saa tarvittaessa tuuletusreiän valolle. Mutta kokemusten mukaan tuollaisista menee myös pöly ja ötökät sisälle.

Miten paljon lisäpitkistä on oikeasti hyötyä hirvikolarin estämisessä? Näkee tottakai pidemmälle, mutta kun katsoo dashcam-videoita kolareista, niin vaikuttaisi siltä että yleensä elukka ei odota tiellä autoa, vaan loikkaa metsästä vasta viime hetkellä tielle ja joskus jopa osuu kylkeen eikä keulaan.
Omalla kohdalla hirvet ovat usein seisoskelleet tai kävelleet hitaasti pientareella/metsässä ennen tielle tuloa. Tuossa leveä valokeila auttaa paljon. Lisävalolla näkee hirven jo pientareella, kun kapeilla vakiovaloilla saattaa nähdä vasta, kun hirvi astuu auton ja valokeilan eteen. Itse painotan lisävaloissa nykyään leveyttä. Olihan se kivaa, kun joskus näki lisävaloilla kilometrin, mutta ei siitä käytännön hyötyä turvallisuuteen ollut. Nyt näkee jonkun 500-600 metriä, mutta hyvin leveästi.

Tuossa on yksi video hirvien kohtaamiselta viime syksyltä. Keulalla oli X-Vision Genesis 600 Gen 2 Hybrid Heat leveällä keilalla. Auton omat pitkät olivat hyvin kapeat halogenit, joilla en välttämättä olisi huomannut hirviä toisen kaistan reunalta yhtä nopeasti. Lisävalo taas valaisi hirvet kirkkaasti ja ehti polkaista ajoissa jarrut pohjaan. Tänä syksynä kohdannut kolme hirveä pimeällä tiellä lisävalon kanssa.

 
Viimeksi muokattu:
Strandssin paneelista meni kesän aikana hyllyssä noin kolmasosa ledeistä pimeäksi toisesta päästä. Ollut kuivassa tilassa säilytyksessä. ja sen verran vanha, että takuut loppu.
Kannattaako tuota yrittää korjata ja mikähän tuolta yleensä menee rikki? Päät ruuveilla kiinni ja ne ehkä voisi saada auki ja sisälmykset ulos.
Vai onko kaikki yhtenä pakettina noiden ledien takana ja heijastin kiinni linssissä, joka on liimattu runkoon vai miten nämä yleensä on valmistettu? Siinä tapauksessa ei taida pystyä purkamaan.
Strands Nuuk on malli.
 
Lisävalo on nyt ollut yön yli kuivumassa keittiössä. Avasin molemmat päädyt, jotta ilma pääsee kiertämään läpi. Tiivistän lampun silikonilla uudestaan ennen asennusta takaisin. Kova luotto, että huuruongelmat ratkeavat tuolla. Toisella puolella kaapelin kohdalla on myös ruuvi, jonka avaamalla saa tarvittaessa tuuletusreiän valolle. Mutta kokemusten mukaan tuollaisista menee myös pöly ja ötökät sisälle.

Näin minäkin olisin tehnyt. Tärkeintä olisi saada kosteus pois sieltä ennenkuin tiivistää uusiksi :D Lienee aika se ja sama mitä raksa liimamassaa/permatexia väliin laittaa, kunhan kestää säävaihteluita.
 
Näin minäkin olisin tehnyt. Tärkeintä olisi saada kosteus pois sieltä ennenkuin tiivistää uusiksi :D Lienee aika se ja sama mitä raksa liimamassaa/permatexia väliin laittaa, kunhan kestää säävaihteluita.
Eipä auttanut. Lamppu oli vuorokauden sisällä purettuna ja lämmitin sitä myös hiustenkuivaajalla. Tämän jälkeen tiivistin lampun huolella, mutta ulos kylmään viedessä linssi meni sisältä täysin huuruun. Kokeilin myös seisottaa autoa pitkät päällä, avasin lamppuun aukon ja peitin takilla, jotta lämpenee oikein kunnolla. Huuru ei kuitenkaan poistunut.

Mitähän seuraavaksi? Silica Gel -pusseja lampun sisään? :D
 
Eipä auttanut. Lamppu oli vuorokauden sisällä purettuna ja lämmitin sitä myös hiustenkuivaajalla. Tämän jälkeen tiivistin lampun huolella, mutta ulos kylmään viedessä linssi meni sisältä täysin huuruun. Kokeilin myös seisottaa autoa pitkät päällä, avasin lamppuun aukon ja peitin takilla, jotta lämpenee oikein kunnolla. Huuru ei kuitenkaan poistunut.

Mitähän seuraavaksi? Silica Gel -pusseja lampun sisään? :D

Voisko se sitten vuotaa johdon läpiviennistä tai siitä ruuvistä ? Jostain sen kosteuden on sinne päästävä. Kokeilisin ehkä vielä tiivistää joka reiän parin tunnin kuivauksen jälkeen ja jos ei auta niin uutta valoa tilalle. Järjestämällä "tuuletuksen" eli reikiä tekemällä ongelma voi poistua, mutta Suomen olosuhteissa tuollaiset patentit tuskin kauan toimii kunnes koko valo on pimeä :D
 
Voisko se sitten vuotaa johdon läpiviennistä tai siitä ruuvistä ? Jostain sen kosteuden on sinne päästävä. Kokeilisin ehkä vielä tiivistää joka reiän parin tunnin kuivauksen jälkeen ja jos ei auta niin uutta valoa tilalle. Järjestämällä "tuuletuksen" eli reikiä tekemällä ongelma voi poistua, mutta Suomen olosuhteissa tuollaiset patentit tuskin kauan toimii kunnes koko valo on pimeä :D
Jotenkin en usko, kun valo ei kuitenkaan huurtunut painepesurilla pesusta tai sateessa seisomisesta. Sen sijaan tuntuu, että sisällä on jotain kosteutta, joka ei vieläkään tullut pois. Tuuletuksen tuohon saa kyllä järjestettyä irroittamalla yhden ruuvin. Ehkä kokeilen Silica Gel -pussia rungon sisällä. Voisi hyvällä tuurilla imeä kosteuden pois :think:
 
Jotenkin en usko, kun valo ei kuitenkaan huurtunut painepesurilla pesusta tai sateessa seisomisesta. Sen sijaan tuntuu, että sisällä on jotain kosteutta, joka ei vieläkään tullut pois. Tuuletuksen tuohon saa kyllä järjestettyä irroittamalla yhden ruuvin. Ehkä kokeilen Silica Gel -pussia rungon sisällä. Voisi hyvällä tuurilla imeä kosteuden pois :think:

Luulisi kosteuden tuolla kuivattamisella jo hävinneen, mutta voisko tulla esim. piuhaa pitkin sisälle ? Sinne piuhan ulkokuoren alle kun menee kosteutta niin toimintaan ei vaikuta, mutta kestää ikuisuuden tulla pois.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
260 337
Viestejä
4 519 974
Jäsenet
74 588
Uusin jäsen
Juhis427

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom