Lisävalot

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Noz
  • Aloitettu Aloitettu
Luulisi kosteuden tuolla kuivattamisella jo hävinneen, mutta voisko tulla esim. piuhaa pitkin sisälle ? Sinne piuhan ulkokuoren alle kun menee kosteutta niin toimintaan ei vaikuta, mutta kestää ikuisuuden tulla pois.
Paha sanoa. Liitin oli kyllä ehjä ja johto on pitkä. Pitää tutkia.

Melkein pääsin murheesta eroon, kun parkkipaikalla toinen auto oli peruuttamassa keulaan. Juuri sain pakin päälle ja torven pohjaan, ettei osunut. Uusi lisävalo toisen autoilijan piikkiin olisi kelvannut ja dashcamin ansiosta syyllisestä ei olisi jäänyt epäilystä. Itse auton vaurioituminen ei olisi kyllä napannut :D
 
Strandssin paneelista meni kesän aikana hyllyssä noin kolmasosa ledeistä pimeäksi toisesta päästä. Ollut kuivassa tilassa säilytyksessä. ja sen verran vanha, että takuut loppu.
Kannattaako tuota yrittää korjata ja mikähän tuolta yleensä menee rikki? Päät ruuveilla kiinni ja ne ehkä voisi saada auki ja sisälmykset ulos.
Vai onko kaikki yhtenä pakettina noiden ledien takana ja heijastin kiinni linssissä, joka on liimattu runkoon vai miten nämä yleensä on valmistettu? Siinä tapauksessa ei taida pystyä purkamaan.
Strands Nuuk on malli.
Lähtihän se purkaantumaan ja vielä jos joku ymmärtäisi elektroniikasta mikä voisi olla todennäköisin vikapaikka.
Ledien takana on kolme identtistä kuvan mukaista aluetta.
lvalo .jpg
 
Lähtihän se purkaantumaan ja vielä jos joku ymmärtäisi elektroniikasta mikä voisi olla todennäköisin vikapaikka.
Ledien takana on kolme identtistä kuvan mukaista aluetta.
lvalo .jpg
Kannattaa varmaan koko paska kuvata ja liittää tänne, jos meinaat kuvien perusteella saada apuja. Tässä nyt näyttäs pikaisella vilkaisulla olevan ainakin yksi diodi? paskana.
lvalo .jpg
 
Siinä on kolme identtistä kuvassa näkyvää osiota ja tuo yksi osio kolmesta ei toimi.
Kuva on huonolaatuinen ja tuota jälkeä ei tuossa oikeasti ole, vaan se on heijastuma tuosta muovista.
 
Ei löytynyt vikaa pikku mittauksilla, joten lyhensin lamppua eli pätkä pois päästä. Jää vielä 60W ja tuo on kuitenkin sen verran laatu kampe, että kannattaa muutama tunti askarrella.
Lasi liimaukseen ja testaus ja huomenna paikalleen kauppakassiin.
Yleisesti olen sitä mieltä, että tällaiset kehyksettömät mallit vs ns. kehykselliset ovat puhtaana pysymisen kannalta täysin ylivoimaisia. Työmatka kulkineessa on ollut viime talven kehyksellinen malli ja ei tarvitse kovinkaan paskaa keliä, niin valo on täysin hyödytön. Ei ikinä enää moista tarvi ostaa.



IMG_20231106_124337_resized_20231106_061347274.jpg
 
Eipä auttanut. Lamppu oli vuorokauden sisällä purettuna ja lämmitin sitä myös hiustenkuivaajalla. Tämän jälkeen tiivistin lampun huolella, mutta ulos kylmään viedessä linssi meni sisältä täysin huuruun. Kokeilin myös seisottaa autoa pitkät päällä, avasin lamppuun aukon ja peitin takilla, jotta lämpenee oikein kunnolla. Huuru ei kuitenkaan poistunut.

Mitähän seuraavaksi? Silica Gel -pusseja lampun sisään? :D
Mulla oli yhdessä Land cruiserissa ajettu salakalasti jossain perävalo paskaksi niin, että halkeama seurasi punaisen ja valkoisen valon rajaa. Vettä alkoi kertyä muutaman vuoden kuluessa, eikä kukaan löytänyt vikaa. Pölyimurilla löytyi vika, kun laitoin tyhjään lampunreikään kiinni. Korjauksen tein imelältä pölyimurilla Motonetin korjauslitkua saumaan ja kovettamaan ultraviolettivalolla. No ensimmäinen yritys kaatui viallisen lamppuun ja joutui uskomaan aurinkoon pihalla ja hakemaan toisen lampun. Kuitenkin tuo valo on pitänyt vedet ulkopuolella nyt jo 4 vuotta. En tosin tarkkaan tiedä, että tuliko ainoastaan tuo yksi särö umpeutettuja, kun imuroitaessa kuului kohtuullinen räsäkdys, kun osat hakeutui sijoillensa. Teippiä vain siihen käyneeseen mikrohalkeaman reunaan ja litkua päälle. Imuroimaan etäkäytöllä lievää alipainetaso ja ultraviolettivalon, kunnes patterit loppu.
 
Eipä auttanut. Lamppu oli vuorokauden sisällä purettuna ja lämmitin sitä myös hiustenkuivaajalla. Tämän jälkeen tiivistin lampun huolella, mutta ulos kylmään viedessä linssi meni sisältä täysin huuruun.
Huoneilma on lämmintä ja siinä on vesihöyryä mukana. Tämä vesihöyry tiivistyy varmasti hanakasti kylmiin pintoihin. Ei sitä sisällä kuivaamalla saa oikeasti kuivaksi, se kuivaus pitäisi tehdä ennemmin jossain -40 pakkasessa jossa ilman absoluuttinen kosteus on hyvin pieni.

Ainakin autojen omat valot on rakennettu aina niin, että ne nimenomaan eivät ole tiiviitä vaan pääsevät tuulettumaan jotta valaisimen sisällä olisi sama ilmankosteusprosentti kuin ulkoilmassakin.

Täyttämällä valaisin lämpimällä huoneilmalla ja tiivistämällä se sitten täydellisesti, saadaan sinne sisälle kosteutta joka ei sitten poistu koskaan mistään.

Sitä en tiedä miten tuo valaisin on alun perin tarkoitettu toimivaksi, onko se kasattu jossain äärikuivassa ja pitäisi olla tiivis vai kuuluisiko sen tuulettua jostakin hallitusti joka ei kuitenkaan toteudu.
 
Huoneilma on lämmintä ja siinä on vesihöyryä mukana. Tämä vesihöyry tiivistyy varmasti hanakasti kylmiin pintoihin. Ei sitä sisällä kuivaamalla saa oikeasti kuivaksi, se kuivaus pitäisi tehdä ennemmin jossain -40 pakkasessa jossa ilman absoluuttinen kosteus on hyvin pieni.

Ainakin autojen omat valot on rakennettu aina niin, että ne nimenomaan eivät ole tiiviitä vaan pääsevät tuulettumaan jotta valaisimen sisällä olisi sama ilmankosteusprosentti kuin ulkoilmassakin.

Täyttämällä valaisin lämpimällä huoneilmalla ja tiivistämällä se sitten täydellisesti, saadaan sinne sisälle kosteutta joka ei sitten poistu koskaan mistään.

Sitä en tiedä miten tuo valaisin on alun perin tarkoitettu toimivaksi, onko se kasattu jossain äärikuivassa ja pitäisi olla tiivis vai kuuluisiko sen tuulettua jostakin hallitusti joka ei kuitenkaan toteudu.
Tein semmoisen tempun, että pidin lamppua vuorokauden avattuna oikein lämpöisessä paikassa. Lampun runko tuntui suorastaan kuumalta. Sitten huolellinen kasaus ja silikonia jokaiseen mahdolliseen väliin. Lamppu pysyi ensimmäistä kertaa kirkkaana testilenkillä ja oli myös yön seisonnan jälkeen täysin kuiva. Ulkona on älyttömä kosteaa ja sateista.

Lupaavalta siis vaikuttaa. Vielä toki odotettava kelien vaihtelua ja painepesurilla pesua. Lampussa on kuitenkin kumitiivisteet joka välissä ja laitoin silikonia niin, että tursusi väleistä ulos. Laitoin johdon läpivientiinkin silikonia. Vaikea kuvitella, että kosteus pääsisi jostain välistä sisään.

Jos nyt vielä hörppää kosteutta sisään, niin harkitsen kovasti uuden valon ostoa Black Fridaysta. Kuitenkin toivon, että näin ei tarvitsisi ehdä. Tuossa Walonia Contrast SC:ssä on hintaluokassaan niin mukavan leveä valokeila ja tehoakin todella siroon kokoon nähden runsaasti.
 
Viimeksi muokattu:
Noita lämmitettäviä alkaa samaan järkihintaan. Onko näistä kokemuksia täällä;

Lisävalo X-Vision Genesis II 600 Spot Heat - Suora / 55 cm / Ref. 50 (valostore.fi)
Lisävalo Purelux Heat S530 - Suora / 53 cm / 150W / Ref. 50 (valostore.fi)
Lisävalo Purelux Heat 7200 - Pyöreä / 18 cm / 135W / Ref. 25 (valostore.fi)

Pureluxeissa ilmeisesti tuo lämmitys on hoidettu järkevämmin (saa erilliselle kytkimelle) kun taas X-visionissa se on ilmeisesti päällä kun valokin on päällä. Mutta riittääkö noissa tuo lämmitys pitämään oikeasti sulana vai onko liian tehoton ?
Pyöreät tietty hienomman näköiset, mutta tulee sitten 2x hintaakin paneeliin nähden.
 
Noita lämmitettäviä alkaa samaan järkihintaan. Onko näistä kokemuksia täällä;

Lisävalo X-Vision Genesis II 600 Spot Heat - Suora / 55 cm / Ref. 50 (valostore.fi)
Lisävalo Purelux Heat S530 - Suora / 53 cm / 150W / Ref. 50 (valostore.fi)
Lisävalo Purelux Heat 7200 - Pyöreä / 18 cm / 135W / Ref. 25 (valostore.fi)

Pureluxeissa ilmeisesti tuo lämmitys on hoidettu järkevämmin (saa erilliselle kytkimelle) kun taas X-visionissa se on ilmeisesti päällä kun valokin on päällä. Mutta riittääkö noissa tuo lämmitys pitämään oikeasti sulana vai onko liian tehoton ?
Pyöreät tietty hienomman näköiset, mutta tulee sitten 2x hintaakin paneeliin nähden.
Pureluxista ei ole kokemusta, mutta itsellä oli X-Visionin Genesis 600 Hybrid Heat vuoden käytössä. Lämmitysvastusten tehoksi mittasin 60W ja kyllä se oikeasti tuntui pysyvän sulana yhtä hyvin kuin esim. 55W halogen-lisävalot. Jaksoi myös sulattaa itsensä maantienopeuksissa, jos pääsi jäätymään umpeen. Toki joissakin keleissä olisi ollut hyvä, jos lämmityksen olisi voinut kytkeä pois. Lumi ei olisi silloin sulanut ja jäätynyt kylmälle linssille ollenkaan. Silti mielestäni paljon parempi kuin tavallinen ledipaneeli ilman lämmitystä.

Tuo linkin Genesis on sitten Spot-versio. Vähän turha lisävalo yksinään ja toimii enemmän jonkun leveäkeilaisen lisävalon rinnalla. Hybrid ei häviä kantamassa lopulta kovinkaan paljoa, mutta valokuvio on paljon leveämpi ja järkevämpi.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo linkin Genesis on sitten Spot-versio. Vähän turha lisävalo yksinään ja toimii enemmän jonkun leveäkeilaisen lisävalon rinnalla. Hybrid ei häviä kantamassa lopulta kovinkaan paljoa, mutta valokuvio on paljon leveämpi ja järkevämpi.
Semmosella erolla että valostoresta ei pysty ostamaan hybrid heattia ja muualla hinta on sitten yli 200 kevyesti. Hinta/laatu täysin ylivertainen tuossa spotheatissa.
 
Semmosella erolla että valostoresta ei pysty ostamaan hybrid heattia ja muualla hinta on sitten yli 200 kevyesti. Hinta/laatu täysin ylivertainen tuossa spotheatissa.
Jep. Vertasin kyllä molempien hintoja. Mutta Spot on silti mielestäni aika kehno ainoaksi lisävaloksi ja kaipaa selvästi jotain leveäkeilaista valoa kaveriksi. Ja jos haluaa Spotin lisäksi Genesiksen sävyn (4500K) leveäkeilaista lisävaloa valaisemaan pientareita, niin sitten saa laittaa rahaa lisää reilusti.

Tuolla videolla näkee, miten Hybridissä on huomattavasti parempi ja leveämpi valokuvio. Spotilla jää pientareet ihan pimeiksi ja Valostoren mittauksissa 1 luxin kantamaa on silti vain 54 metriä enemmän. Jää ostajalleen itselleen arvioitavaksi, onko Spot-versiossa järkeä ainoaksi valoksi tuolla tarjoushinnallakaan. Mielestäni lisävalo on melko hyödytön, jos sillä ei näe hirviä lähipientareilta ollenkaan. 600 metrin päässä suoraan edessä seisova hirvi ei ole samanlainen riski.




EDIT: Black Friday on tulossa ja silloin on yleensä lisävaloista hyviä tarjouksia. Genesis Hybrid Heat maksoi kuitin mukaan jonkun 190€ kaksi vuotta sitten.
 
Viimeksi muokattu:
Jep. Vertasin kyllä molempien hintoja. Mutta Spot on silti mielestäni aika kehno ainoaksi lisävaloksi ja kaipaa selvästi jotain leveäkeilaista valoa kaveriksi. Ja jos haluaa Spotin lisäksi Genesiksen sävyn (4500K) leveäkeilaista lisävaloa valaisemaan pientareita, niin sitten saa laittaa rahaa lisää reilusti.

Tuolla videolla näkee, miten Hybridissä on huomattavasti parempi ja leveämpi valokuvio. Spotilla jää pientareet ihan pimeiksi ja Valostoren mittauksissa 1 luxin kantamaa on silti vain 54 metriä enemmän. Jää ostajalleen itselleen arvioitavaksi, onko Spot-versiossa järkeä ainoaksi valoksi tuolla tarjoushinnallakaan. Mielestäni lisävalo on melko hyödytön, jos sillä ei näe hirviä lähipientareilta ollenkaan. 600 metrin päässä suoraan edessä seisova hirvi ei ole samanlainen riski.




EDIT: Black Friday on tulossa ja silloin on yleensä lisävaloista hyviä tarjouksia. Genesis Hybrid Heat maksoi kuitin mukaan jonkun 190€ kaksi vuotta sitten.

Noin melko varmasti kumpaakaan ei ajettu laillisessa modessa. Ei ole minulle kiinnostavia vertailuita ollenkaan sellaiset. Yllättyisin jos oli.

Videon katsomiset lässytyksineen on sellaista paskaa että ihan joka sekuntia en katsonut jos mainitsi ne käyttömodet.
 
Noin melko varmasti kumpaakaan ei ajettu laillisessa modessa. Ei ole minulle kiinnostavia vertailuita ollenkaan sellaiset. Yllättyisin jos oli.

Videon katsomiset lässytyksineen on sellaista paskaa että ihan joka sekuntia en katsonut jos mainitsi ne käyttömodet.
Veikkaisin, että suurin osa, joka ostaa kalliin valon, ajaa sitä myös täydellä teholla. Itse olen sitä mieltä, että on vähän turhaa ostaa kallis valo ja kuristaa se sen jälkeen halvemman valon tasolle. Lisäksi täydellä teholla ajamisesta on hyvin vaikea jäädä kiinni edes katsastuksessa. Mutta kukin tyylillään...

Mittaukset, joihin vetosin, olivat täydellä teholla. Samoin videolla ajettiin täydellä teholla. Jos nyt haluaa käyttää laillista tehoa, niin Valostoren mittauksien mukaan E-hyväksytyssä tilassa eroa 1 luxin kantamassa on enää 25 metriä. Hybridissä on kuitenkin edelleen silloinkin paljon leveämpi valokeila. Eli Hybridin paremmuus vain korostuu laillisessa tilassa. Spotilla saattaa nähdä 25 metriä pidemmälle, joka on mitätön ero, mutta Hybridillä näkee tuplasti leveämmin.

Videolla näkyi mielestäni erinomaisesti erot valokeilassa käytännön ajossa. Hybrid valaisee huomattavasti leveämmin, eli näkee myös pientareet ja mutkat. Spotilla on vain kapea keila, joilla näkee kyllä suoran päähän, mutta ei juuri muuta.

Eli yhteenvetona voi sanoa, että Hybrid on ainoaksi lisävaloksi selvästi parempi, ajaa sitä E-hyväksytyssä tilassa tai ei. Spot on hyvä vaihtoehto tuohon tarjoushintaan, jos keulalla on jo lisävalo leveällä keilalla ja haluaa lisää kantamaa lämmityksen kera. Ainoaksi lisävaloksi en sitä kuitenkaan ostaisi tarjouksesta huolimatta, koska pientareet ja mutkat jäävät pimeiksi.
 
Viimeksi muokattu:
Veikkaisin, että suurin osa, joka ostaa kalliin valon, ajaa sitä myös täydellä teholla. Itse olen sitä mieltä, että on vähän turhaa ostaa kallis valo ja kuristaa se sen jälkeen halvemman valon tasolle. Lisäksi täydellä teholla ajamisesta on hyvin vaikea jäädä kiinni edes katsastuksessa. Mutta kukin tyylillään...

Mittaukset, joihin vetosin, olivat täydellä teholla. Samoin videolla ajettiin täydellä teholla. Jos nyt haluaa käyttää laillista tehoa, niin Valostoren mittauksien mukaan E-hyväksytyssä tilassa eroa 1 luxin kantamassa on enää 25 metriä. Hybridissä on kuitenkin edelleen silloinkin paljon leveämpi valokeila. Eli Hybridin paremmuus vain korostuu laillisessa tilassa. Spotilla saattaa nähdä 25 metriä pidemmälle, joka on mitätön ero, mutta Hybridillä näkee tuplasti leveämmin.

Videolla näkyi mielestäni erinomaisesti erot valokeilassa käytännön ajossa. Hybrid valaisee huomattavasti leveämmin, eli näkee myös pientareet ja mutkat. Spotilla on vain kapea keila, joilla näkee kyllä suoran päähän, mutta ei juuri muuta.

Eli yhteenvetona voi sanoa, että Hybrid on ainoaksi lisävaloksi selvästi parempi, ajaa sitä E-hyväksytyssä tilassa tai ei. Spot on hyvä vaihtoehto tuohon tarjoushintaan, jos keulalla on jo lisävalo leveällä keilalla ja haluaa lisää kantamaa lämmityksen kera. Ainoaksi lisävaloksi en sitä kuitenkaan ostaisi tarjouksesta huolimatta, koska pientareet ja mutkat jäävät pimeiksi.
Laillisuusasiassa ei ole pelkästään tekemistä käyttäjän itsensä näkemisen kanssa. Tarkoitus on toki että muutkin ihmiset liikenteessä näkee jotakin... Jos keulalla on ylettömät määrät laittomia (ja laittoman kirkkaita) valoja joutuu muiden takia pudottamaan pitkiltä pois reilun aikaisin. Josta toki taas seuraa että ei itsekään enää näe kun valot tipahti lyhyille.

Jos taas posottelee laittomilla valoilla ihan lähelle vastaantulijoita, niin ei minulla ole muuta kommenttia kuin että "vitun idiootti".
 
Laillisuusasiassa ei ole pelkästään tekemistä käyttäjän itsensä näkemisen kanssa. Tarkoitus on toki että muutkin ihmiset liikenteessä näkee jotakin... Jos keulalla on ylettömät määrät laittomia (ja laittoman kirkkaita) valoja joutuu muiden takia pudottamaan pitkiltä pois reilun aikaisin. Josta toki taas seuraa että ei itsekään enää näe kun valot tipahti lyhyille.

Jos taas posottelee laittomilla valoilla ihan lähelle vastaantulijoita, niin ei minulla ole muuta kommenttia kuin että "vitun idiootti".
Tuossakin voi käyttää järkeä ja vetää vaikka erillisen kytkimen ohjaamoon. Jos ajelee yöllä syrjäisiä korpiteitä, joilla ei tule ketään vastaan, voi ajaa täysillä valoilla. Jos on taas paljon muuta liikennettä, voi pudottaa pitkien valotehoa portaittain tai ajaa pienemmillä valoilla. Rekoissa on usein järkyttävä määrä lisävaloja, mutta harvoin ne häikäisevät liikenteessä. Samoin lisävalojen tehon voi sopeuttaa auton omien lähivalojen mukaan.

Eikä referenssit ja laillisuuskaan kulje käsi kädessä häikäisyn kanssa. Edelliseen autoon (ja nykyiseenkin saisi) sain 2 x 30 referenssin ledipaneelia laillisesti kiinni ja esimerkiksi kahdella Optibeam Commanderilla valaisi (ja häikäisi) enemmän kuin yhdellä Genesiksellä laittomassa tilassa. Kolmella Bilteman halogenilla referenssit nousivat pilviin, mutta ei niillä valotehossa pärjännyt kunnon ledeille millään.

Itse en näe järkeä ostaa vaikka 200€ lisävaloa ja sitten käyttää rajoitettua E-hyväksyttyä tilaa, joka laskee valotehon 100€ paneelin tasolle. Sama säästää rahaa ja ostaa suoraan halvempi lisävalo ilman mitään Boost-tiloja. Ehkä Genesikseen voisi päätyä päätyä lämmityksen takia, vaikka haluaisi välttämättä käyttää E-hyväksytyssä tilassa. Kuitenkin jos vaikka ajaa marraskuisena iltana tihkusateessa korpitietä, jolla ei ole yhtään mitään liikennettä, alkaisi varmaan kaipaamaan täyden tehon tilaa.
 
Tuossakin voi käyttää järkeä ja vetää vaikka erillisen kytkimen ohjaamoon. Jos ajelee yöllä syrjäisiä korpiteitä, joilla ei tule ketään vastaan, voi ajaa täysillä valoilla. Jos on taas paljon muuta liikennettä, voi pudottaa pitkien valotehoa portaittain tai ajaa pienemmillä valoilla. Rekoissa on usein järkyttävä määrä lisävaloja, mutta harvoin ne häikäisevät liikenteessä. Samoin lisävalojen tehon voi sopeuttaa auton omien lähivalojen mukaan.

Eikä referenssit ja laillisuuskaan kulje käsi kädessä häikäisyn kanssa. Edelliseen autoon (ja nykyiseenkin saisi) sain 2 x 30 referenssin ledipaneelia laillisesti kiinni ja esimerkiksi kahdella Optibeam Commanderilla valaisi (ja häikäisi) enemmän kuin yhdellä Genesiksellä laittomassa tilassa. Kolmella Bilteman halogenilla referenssit nousivat pilviin, mutta ei niillä valotehossa pärjännyt kunnon ledeille millään.

Itse en näe järkeä ostaa vaikka 200€ lisävaloa ja sitten käyttää rajoitettua E-hyväksyttyä tilaa, joka laskee valotehon 100€ paneelin tasolle. Sama säästää rahaa ja ostaa suoraan halvempi lisävalo ilman mitään Boost-tiloja. Ehkä Genesikseen voisi päätyä päätyä lämmityksen takia, vaikka haluaisi välttämättä käyttää E-hyväksytyssä tilassa. Kuitenkin jos vaikka ajaa marraskuisena iltana tihkusateessa korpitietä, jolla ei ole yhtään mitään liikennettä, alkaisi varmaan kaipaamaan täyden tehon tilaa.
Lämmitys juuri onkin tässä se oleellinen asia. Nythän juuri ei oltu ostamassa 200 euron valoa. Sekun taisi tulla heti kärkeen esille kun tarjoukset linkattiin.

Ja tosiaan sillä keinolla millä hoidat ettet ajele päin vastaantulevia tehomoodeilla (kytkimet vaihtamalla ajoissa jne jne) ei ole kiinnostavaa. Kunhan hoidat. En tiedä mitä rekkaesimerkillä varsinaisesti hait. Mutta hehän hoitavat "liika"valoasian sillä että kytkevät valot ajoissa pois. Joka taas on itselle kovin surkea kun haluaisi kyllä nähdä siinä välissäkin jotain.

Kytkimillä (tehomoodin) hoitamisesta taas päästään siihen asiaan etteikö laillisen moodin toiminta olisi kiinnostava nähdä ihan siinä videollakin. Se kiinnostaa jos sitä moodia aikoo käyttää. Videontekijät jotka ajelee vain tehomoodilla päätyy tuohon aiempaan mainitsemaani kategoriaan kovin helposti.
 
Viimeksi muokattu:
Edellisen auton Genesis II 600 Hybrid Heat oli pirun hyvä lamppu ja pysyi oikeasti sulana talvella. Nykyiseen autoon piti kuitenkin saada keulan tutkan takia joku sirompi valo. Lisäksi Gessun väri oli liian lämmintä auton omien ledien rinnalla. Gessu lähti siis myyntiin ja tilalle tuli Walonia Contrast SC.

On kyllä äkäinen valo hintaan ja pieneen kokoon nähden. Jussinmäen valovertailussa paineli isompien ja kalliimpien valojen luokassa. Kuumeneekin paikallaan yllättävän nopeasti. Valokeila on todella leveä, eli valaisee hyvin pientareet ja mutkat. Korkeuttakin löytyy, mutta ei liikaa, eli eteen tai puiden latvoihin ei tule liikaa valoa. Keskellä on kirkkaampi alue kantamaa parantamaan, mutta tuo voi johtua osin myös auton omista pitkistä. Joka tapauksessa tyytyväinen valoon. Toki lämmityksestä piti nyt tinkiä, mutta noin ohuita paneeleita ei lämmityksellä taida saada.

20230811_230253.jpg


20230727_210342.jpg
Kysympä sulta kun pohdin tilaamista eikä muuten selviä, eli saakohan noi parkkivalot myös pois päältä vai onko ne aina päällä? :)
 
Kysympä sulta kun pohdin tilaamista eikä muuten selviä, eli saakohan noi parkkivalot myös pois päältä vai onko ne aina päällä? :)
Parkkivalot on oletuksena pois päältä. Jos haluaa kytkeä ne päälle, niin pitää vetää parkkien johdolle virta :D
 
Tuli asenneltua tuo Walonia Contrast SC ja on kyllä kokoonsa ja hintaansa nähden soiva peli.

Asennuksen upotin kilven alle, kun tuohon Volvon keulaan ei oikein ulokkeet sovi, niin toivoisi hieman vielä pystysuunnassa matalampaa valokeilaa. Mutta sopivasti toi pientareille lisää valoa ja säätämällä valon sai ihan hyväksi.

Herätteen otin XBB Donglella, ja sekin toimi kuin junan vessa, vaikka omaa automallia ei ollut listattu sopivaksi edes. Hieman ärsyttävä n. 0,2s viive syttymisestä on, mutta ehkä sen kanssa pärjää, ja toimii myös automaattipitkien kanssa.
 

Liitteet

  • Screenshot_20231207_212638_Gallery.jpg
    Screenshot_20231207_212638_Gallery.jpg
    441,7 KB · Luettu: 188
Missä välissä on sallittu henkilöautoon asentaa auton katolle kattotelineen tiimoille led-pitkiä lisävaloja tai huomiovaloja?

Noita on satunnaisesti tullut vastaan liikenteessä. Yleensä joku "amisauto" ollut valojen "alustana".

Aikaisemmin ainakin oli sääntönä, ettei auton katolle saanut laittaa lisävaloja tieliikenteessä muuta kuin etuakselin etupuolelle. Eli käytännössä oli sallittu vain kuorma-autoissa ja osassa pakettiautoista.
 
Eiköhän siitä ole jo vuoskymmen kun muuteltiin, referenssit nousi, parillisuusmääre poistui jne. Muistaakseni Jeep Cherokee (KJ) oli yhdellä varustetasollaan pioneeri, oli tehdasasenteiset lisäpitkät kattokaiteiden alkupäässä koteloituna eli siitä on kyllä tovi kun Cherokeestä puhutaan.
 
Missä välissä on sallittu henkilöautoon asentaa auton katolle kattotelineen tiimoille led-pitkiä lisävaloja tai huomiovaloja?

Noita on satunnaisesti tullut vastaan liikenteessä. Yleensä joku "amisauto" ollut valojen "alustana".

Aikaisemmin ainakin oli sääntönä, ettei auton katolle saanut laittaa lisävaloja tieliikenteessä muuta kuin etuakselin etupuolelle. Eli käytännössä oli sallittu vain kuorma-autoissa ja osassa pakettiautoista.
Eiköhän siitä ole jo vuoskymmen kun muuteltiin, referenssit nousi, parillisuusmääre poistui jne. Muistaakseni Jeep Cherokee (KJ) oli yhdellä varustetasollaan pioneeri, oli tehdasasenteiset lisäpitkät kattokaiteiden alkupäässä koteloituna eli siitä on kyllä tovi kun Cherokeestä puhutaan.

Laki taisi muuttua 2017 tai 2018, jolloin luovuttiin mm. parillisesta määrästä ja annettiin mahdollisuus asentaa lisävalo myös katolle.

Oikein tehtynä en näe ongelmaa katolle asentamisessa, mutta dorkan näköistähän se on.

Ja se ei saa aiheuttaa häikäisyä kuljettajan näkökenttään, mitä ei nähtävästi valvota millään tasolla sillä ainakin noissa bensalenkkareiden tapauksissa näkee kilometrin päähän että koko auton konepelti loistaa kun sen katolle asennetun pitkän laittaa päälle.
 
Missä välissä on sallittu henkilöautoon asentaa auton katolle kattotelineen tiimoille led-pitkiä lisävaloja tai huomiovaloja?

Noita on satunnaisesti tullut vastaan liikenteessä. Yleensä joku "amisauto" ollut valojen "alustana".

Aikaisemmin ainakin oli sääntönä, ettei auton katolle saanut laittaa lisävaloja tieliikenteessä muuta kuin etuakselin etupuolelle. Eli käytännössä oli sallittu vain kuorma-autoissa ja osassa pakettiautoista.
Se on muuttunut iät ajat sitten niin ettei ole mikään pakko olla etuakselin etupuolella. Tai parillista määrää.
 
Missä kannattaisi käydä asentamassa lisävalot HKI/ESPOO suunnalla? Kokemuksia oteaan vastaan myös muista PKI-seudulla olevista paikoista
 
Aika hyvä paikka hoitaa asennuksia. Neljät valot ja parit Webaston korjailut tullu teetettyä.

 
Mitä suosittelisitte lisävaloiksi maasturiin, pyöreitä n. 18cm valoja olen lähinnä katsellut. Lämmitys olisi hyvä olla ja sisällä kytkimet (saa tarvittaessa lisävalot pois toiminnasta ja samoin lämmityksen, eli kaksi nappia?). Mitä muuta kannattaisi ottaa huomioon? Referenssiluku autossa on yht. 40. Tämmöistä ajatellut:
Lisävalo Purelux Heat 7200 - Pyöreä / 18 cm / 135W / Ref. 25
 

Vanhat kunnon ämpärit, 9" pitää käydä noutamassa liikkeestä jos sen haluaa.

Yhdellä tai ilman kytkintä pärjäis näillä, riippuu siitä haluaako ajaa ilman lisävaloja pitkät päällä, itse en ole keksinyt syytä sille. Millaiseen autoon tulisi, onko halogeeni, ksenon vai led valot itsessään?

e: näis olikin iso ref 37,5. Kyllä nuo valitsemasi vaikuttavat fiksulta parilta.
 
Mitä suosittelisitte lisävaloiksi maasturiin, pyöreitä n. 18cm valoja olen lähinnä katsellut. Lämmitys olisi hyvä olla ja sisällä kytkimet (saa tarvittaessa lisävalot pois toiminnasta ja samoin lämmityksen, eli kaksi nappia?). Mitä muuta kannattaisi ottaa huomioon? Referenssiluku autossa on yht. 40. Tämmöistä ajatellut:
Lisävalo Purelux Heat 7200 - Pyöreä / 18 cm / 135W / Ref. 25

Entäs Optibeam SE7EN Led, kumpi olisi parempi? Toisessa on lämmitys
 
Vanhojen halogeenipitkien kaveriksi etsiskelen led-bar lisävaloa noin satasen hintaluokassa. Onko tuo w-light storm 20 pätevä?
 
Vanhojen halogeenipitkien kaveriksi etsiskelen led-bar lisävaloa noin satasen hintaluokassa. Onko tuo w-light storm 20 pätevä?

Itsellä on W-light storm 10 ja jo se toi valtavasti lisää näkemistä verrattuna h7-vakiopitkiin.

Eli varmaan ihan ok.

Mikään sirolinjaisin tuo oma storm 10 ei kyllä ole, eli jos hakusessa on huomaamaton ja helposti piiloon/uppoon asennettava niin varauksella.
 
Vanhojen halogeenipitkien kaveriksi etsiskelen led-bar lisävaloa noin satasen hintaluokassa. Onko tuo w-light storm 20 pätevä?
Tuli asenneltua tuo Walonia Contrast SC ja on kyllä kokoonsa ja hintaansa nähden soiva peli.

Asennuksen upotin kilven alle, kun tuohon Volvon keulaan ei oikein ulokkeet sovi, niin toivoisi hieman vielä pystysuunnassa matalampaa valokeilaa. Mutta sopivasti toi pientareille lisää valoa ja säätämällä valon sai ihan hyväksi.

Herätteen otin XBB Donglella, ja sekin toimi kuin junan vessa, vaikka omaa automallia ei ollut listattu sopivaksi edes. Hieman ärsyttävä n. 0,2s viive syttymisestä on, mutta ehkä sen kanssa pärjää, ja toimii myös automaattipitkien kanssa.

Ite latoin tommosen ja hintaansa nähden soiva peli.

Kuva ei tullutkaan lainattuna, mutta on alkuperäisessä viestissä.
 
Kokemuksia siitä, mitä lisävalojen asennus liikkeissä maksaa? Mietin, että jos hankkisi jonkin pienen led-palkin täydentämään auton omia pitkiä, mutta kun omat ajomäärät on aika maltillisia, niin mietin että kannattaako tuosta alkaa maksamaan. Kun itsellä ei ole kunnon tiloja ja työkalujakin aika rajallisesti, niin todennäköisesti ei tule hyvää jälkeä, jos alkaa itse tekemään tuossa kotipihassa.

Mietin että itse valo voisi olla vaikka tällainen. Tuo ei paljoa maksa, ja olen kuullut ettei mitään kauhean kirkkaita lisävaloja välttämättä kannata edes laittaa. Ne kun pitäisi sammuttaa melko aikaisin jos joku tulee vastaan, ja sitten ero lyhyiden ja pitkien välillä muodostuu niin suureksi, että lyhyille vaihtaessa ei näe enää mitään. Mietin vain, että jos asennus maksaa useita satoja euroja, niin ei välttämättä kannata, koska omat ajomäärät ei tosiaan ole kovin suuria.

Tuolla tuotetiedoissa lukee että "Valkoinen parkkivalo". Voiko tuollaisen siis asentaa niin, että ne palavat samalla kuin auton omat parkkivalot, ja onko sellainen sallittua?

edit: kai tuo riippuu vähän siitäkin, että miten tuo pitäisi sähköjen puolesta asentaa autoon. En osaa äkkiseltään sanoa, pitäisi varmaan käydä lukemassa ohjekirjaa ja katsomassa pellin alle.

 
Viimeksi muokattu:
No ilmeisesti tuohon pitäis vaan ottaa heräte auton halogeenipitkien johdosta, että ei tuo nyt välttämättä olisi mikään kauhea homma laittaa itsekään. Perus työkalut ja monitoimimittari sentään löytyy.

Lähinnä kai pitäisi katsoa, että miten tuon valon saa fiksusti keulaan kiinni.
 
Tuolla tuotetiedoissa lukee että "Valkoinen parkkivalo". Voiko tuollaisen siis asentaa niin, että ne palavat samalla kuin auton omat parkkivalot, ja onko sellainen sallittua?
Lisävalojen asennuksessa heräte on yleensä vaikein asia ja halogeenipitkien tapauksessa se on helpompi verrattuna xenoneihin tai ledeihin.

Parkkia ei tarvitse kytkeä päälle. Itse asiassa se on vähän laiton. En jaksa tarkistaa faktoja, mutta nykyisillä katsastussäännöillä kaverille oli konttorilla väitetty, että lisävalon parkki aiheuttaa hylkäyksen. Kaverilla oli parkki katkaisijan takana ja sai autonsa kerralla läpi.

Edit.
Oli ilmeisesti katsurin pelottelua. Arvosteluperusteissa virheellisestä etuvalaisimien väristä tai lukumäärästä tulee korjauskehotus.
13.06.2022 TRAFICOM/423528/03.04.03.00/2020 - Tieliikenne - Viranomaisten määräyskokoelmat - FINLEX ®
 
Viimeksi muokattu:
Onko noin 120€ hintaluokassa Walonia Primelle haastajaa? Valokeila saisi olla tuollainen leveä.
 
Onko nuo rekisterikilven alle tulevat telineet hyviä? Lähinnä mietityttää, että kestääkö sellainen oikeasti lisävalon painon?
 
Onko nuo rekisterikilven alle tulevat telineet hyviä? Lähinnä mietityttää, että kestääkö sellainen oikeasti lisävalon painon?
Kestää painon, mutta itsellä 9 tuuman valoilla värisivät aika pahasti. Lisätuilla valon yläosaan loppui värinät. Matalat ledipalkit menee ilman tukiakin.
 
Onko näissä perusoftassa parkkiavustinta ollenkaan? Eli ruutuun / taskuunparkkeeraus? Vai tuleeko vasta tuon maksullisen lisäsoftan mukana vai toimiiko ensinkään suomessa koko parkkiavustus?
 
Onko nuo rekisterikilven alle tulevat telineet hyviä? Lähinnä mietityttää, että kestääkö sellainen oikeasti lisävalon painon?

Corsan puskuri oli niin lerppu että piti tuohon lazer 12 lisävaloonkin pistää lisätuet kiinni. Teline itsessään oli ihan jämäkkä, eli riippuu autosta.
 
Pari tyhmää kysymystä koskien lisävaloja;
1. Jos auton omat pitkät ovat vaikka 25+25=50 niin referenssiä jää 50 lisävaloille. Jos lisävalot ovat oman katkaisin takana eli mahdollista ottaa erikseen pois päältä niin voiko niiden referenssiluku silloin olla yli 50 tässä tapauksessa ? Vai pitääkö tällöin kytkentä olla sellainen, ettei missään tilanteessa auton omat pitkät ja lisäpitkä voi olla päällä samaan aikaan ?

2. Can-väyläiseen asennuksesta ei ole aiempaa kokemusta. Onnistuuko jos johdottaa täysin normaalisti ja ottaa releelle herätevirran pitkien sulakkeelta tälläisellä ryöstäjällä ? Vai pitääkö niissä aina olla omanlaisen can-rele välissä ?
 
Onko nuo rekisterikilven alle tulevat telineet hyviä? Lähinnä mietityttää, että kestääkö sellainen oikeasti lisävalon painon?
Rippuu mistä roikkuu. Osassa autoista rekisterikilven alla on auton oma rekisterikilpiteline joka on kiinni muoviniiteillä tms puskurissa. Vaikka kuinka lujaan laitat sen lisävalotelineen, niin huonous tulee alkuperäisestä kiinnityksestä.

Itse lisävalon kilpiteline ei kyllä antaudu vaikka minkä kahen kilon siian laitat siihen.
 
Laitetaan uudelleen noista kiinnityksistä. RAV4 plugariin häviää valopalkki täydellisesti ja on hyvä. Lazer Linear elite 18 uudempi malli on Ref 25 + 25, eikä tarvii mitään buusteri palikkaa ottaa irti katsastusta varten. Ei värise ja varkaat ei pääse käsiksi. No hintaa tietysti tulee, kun asennutin liikkeessä ja CAN väylä purkki maksaa lisää. Ritilä taakse oli vihoviimeinen paikka, kun järkeilin että putsatakin noita pitää joskus. Kustannukset kuitenkin 850 € asennettuna ja ei osaa valittaa. Eli tälleen saattaa saada noita upotettua muihinkin vehkeisiin ja suosittelen vahvasti laatutietoisille. Kiinitys on etupalkissa, eikä muoveissa. Tuo kyllä vaatii ritilän jyrsinnän ja saattaa uuteen autoon tuntua kirvelevältä, mutta siisti tulee kuitenkin noin upotettuna.
Edit: Tuosta pitää siis kattoa, että saa oikean version tuosta Elite 18 ja on esim tämä. Täysteho on ihan eri kastissa, kuin ilman buusteria. Jos siis omat kaukovalo referenssit on 50, niin tällä saa täystehon laittaa päälle pysyvästi.

IMG_3973.png
IMG_3189.png
 
Viimeksi muokattu:
Pari tyhmää kysymystä koskien lisävaloja;
1. Jos auton omat pitkät ovat vaikka 25+25=50 niin referenssiä jää 50 lisävaloille. Jos lisävalot ovat oman katkaisin takana eli mahdollista ottaa erikseen pois päältä niin voiko niiden referenssiluku silloin olla yli 50 tässä tapauksessa ? Vai pitääkö tällöin kytkentä olla sellainen, ettei missään tilanteessa auton omat pitkät ja lisäpitkä voi olla päällä samaan aikaan ?

2. Can-väyläiseen asennuksesta ei ole aiempaa kokemusta. Onnistuuko jos johdottaa täysin normaalisti ja ottaa releelle herätevirran pitkien sulakkeelta tälläisellä ryöstäjällä ? Vai pitääkö niissä aina olla omanlaisen can-rele välissä ?

Ei voi, jos valot on johdotettu ne katsotaan toimiviksi; turha selittää konttorilla "mutku katkaisin ja en käytä."

Ei toimi, ota Lumiselta tai Valostoresta valmistajakohtainen tai yhteensopiva johtosarja ja vaaditut romut, ryöstäjillä ja releillä ei CAN ohjausta ohitella.

Ellet ole varma, anna autosähköasentajan tehdä, ettei tarvi alkaa metsästään väylävikoja, sitte tulee "tsi:lle" hintaa.
 
Can-väyläiseen asennuksesta ei ole aiempaa kokemusta. Onnistuuko jos johdottaa täysin normaalisti ja ottaa releelle herätevirran pitkien sulakkeelta tälläisellä ryöstäjällä ? Vai pitääkö niissä aina olla omanlaisen can-rele välissä ?
Ei pysty vastaamaan tietämättä autoa. Ei se can-väylä missään autossa sinne polttimoon asti mene, umpioon asti voi mennä tai voi olla menemättä. Autossa voi olla vaikka kuinka paljon can-väylää ja silti lisävalot saattaa pystyä kytkemään samalla perustekniikalla kuin vm 89 Corollaankin.

"Can-väyläinen" on siis termi joka ei sellaisenaan kerro asiasta vielä yhtään mitään. Automalli ja valojen tyyppi voi jo herätelläkin niitä jotka tietävät asiasta.
 
Ei pysty vastaamaan tietämättä autoa. Ei se can-väylä missään autossa sinne polttimoon asti mene, umpioon asti voi mennä tai voi olla menemättä. Autossa voi olla vaikka kuinka paljon can-väylää ja silti lisävalot saattaa pystyä kytkemään samalla perustekniikalla kuin vm 89 Corollaankin.

"Can-väyläinen" on siis termi joka ei sellaisenaan kerro asiasta vielä yhtään mitään. Automalli ja valojen tyyppi voi jo herätelläkin niitä jotka tietävät asiasta.
Juuri näin. Esimerkkinä vw-konsernin autot, jossa xenon valojen pikien valojen läppien virrat ei tiedä caneista mitään ja saa ryöstellä releen ohjauksen täysin rauhassa. Pitää vaan selvittää mitä omassa autossa on.
 
Ei voi, jos valot on johdotettu ne katsotaan toimiviksi; turha selittää konttorilla "mutku katkaisin ja en käytä."

Onko tietoa mikä riittää auton "omien pitkien" poistamiseksi ? Polttimot pois ? Vai pitääkö käyttö olla estetty paremmin.

Ei pysty vastaamaan tietämättä autoa. Ei se can-väylä missään autossa sinne polttimoon asti mene, umpioon asti voi mennä tai voi olla menemättä. Autossa voi olla vaikka kuinka paljon can-väylää ja silti lisävalot saattaa pystyä kytkemään samalla perustekniikalla kuin vm 89 Corollaankin.

"Can-väyläinen" on siis termi joka ei sellaisenaan kerro asiasta vielä yhtään mitään. Automalli ja valojen tyyppi voi jo herätelläkin niitä jotka tietävät asiasta.

Citröen C5 -2008. Projekti on sellainen "markan proggis" koska noin kymmenen kertaa talvessa on kaipuu lisävaloteholle. Led-lisävalot on näillä ajoilla ja näin etelässä vähän turhan tehokkaat ja hyllystä löytyy Biltemalaiset niin ne ajattelin värkätä. Googlettaminen ja Valostoren neuvo innostutti selvittämään asiaa;

Yleismittarilla tarve on helppo varmistaa. Mikäli auton umpion takaa löytyy johto, johon tulee 12V virta silloin, kun auton omat valot on päällä, ja josta virta häviää, kun pitkät sammutetaan, ei can-relettä tarvita. Mikäli taas missään johdossa ei juuri muutoksia tapahdu, kun pitkiä valoja välkytetään, tarvitaan herätettä varten can-rele.
 

Statistiikka

Viestiketjut
253 826
Viestejä
4 411 053
Jäsenet
73 260
Uusin jäsen
Avaruuslapsi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom