Lihavuusepidemia

Taas tämä "tutittuun tietoon" perustuva ruokasuositusmanrta. Minä laitan nyt tähän yhden RCT tutkimuksen, missä keto ruokavaliota on vertailtu tuohon sinun mainutsemaasi välimerenruokavalioon.
Miten voikaan olla aina näin pihalla mistä keskustellaan. Mitä jos vain lopetat sen RCT -mantran ja keskustelun paskomisen sillä.
Niin. Nämä voidaan onneksi tilastollisesti korjata laajoissa seurantatutkimuksissa vai mitä? Jännä, että tässä yhteydessä huomaat, että nämä asiat vaikuttavat siihen "terveyteen", mutta sitten kun esitetään kritiikkiä "tieteellistä tutkimusta" vastaan, niin se kaikkuu kuin kuuroille korville.
Jännä miten voit olla noin kuutamolla. Nämä sun omat kriteerit tieteelliselle tutkimuksille on puhdasta hömppää.

Miten voikaan olla aina näin pihalla mistä keskustellaan. Mitä jos vain lopetat sen RCT -mantran ja keskustelun paskomisen sillä.
Miksi vastaat aina ad hominemilla? Mitä jos vain vastaisit siihen sinulle esitettyyn kysymykseen. Itse väitit, että "välimeren ruokavalio" on jotenkin terveellinen. Minä laitoin siihen vastineeksi tutkimuksen, missä juurikin ketjun aiheeseen liittyen keto-ruokavaliot ovat painonpudotuksen kannalta tehokkaampia kuin tuo mainitsemasi "terveellinen" "välimeren ruokavalio".

Minä siis paskon keskustelua.

Jännä miten voit olla noin kuutamolla. Nämä sun omat kriteerit tieteelliselle tutkimuksille on puhdasta hömppää.
Naurettavaa. Kerrasaan naurettavaa. Luulet siis, että minä itse keksin jotain kriteerejä tieteelle? Tiede on prosessi. Se on systemaattista, toistettavaa ja itseäänkorjaavaa. Epidemiologia ravintotutkimuksessa on havainnoivaa, tilastollisia menetelmiä ja täynnä ennnustuksia. Tuo ei millään mittarilla tyätä tieteen kriteerejä. Tiede on täydellistä muuttujien hallintaa. Epidemiologiassa tuo tehdään regressiomalleilla. Tuo ei ole tiedettä.

Kuka määrittää ja milä perusteella, että nämä regressiomallien antamat tulokset ovat edes sinnepäin? Niin, se ideologia siellä taustalla. Se saa ihmisen uskomaan mitä ihmeellisimpiin asioihin. Esimerkiksi siihen, että itseraportoitujen ruokapäiväkirjojen perusteella aineistosta mistä on korjattu ikä, bmi, tupakointi, alkoholi, sosioekonominen asema ja ties kuinka monta eri "terveyteen" vaikuttavaa muuttujaa, niin että tämän perusteella saadaan edes etäisesti uskottava lopputulos, niin minä sanon että täyttä paskaa. Toiset tähän uskovat, koska haluavat sen niin kovasti olevan totta.

Poimi nyt tästäkin minun viestistä yksi lause. Vastaa siihen ad hominemilla, niin odotan kanssaasi hedelmällistä (pun intended) keskustelua.

Viimeksi muokattu:
Miten voikaan olla aina näin pihalla mistä keskustellaan.

miten voit olla noin kuutamolla

Nämä sun omat kriteerit tieteelliselle tutkimuksille on puhdasta hömppää
Voisitko itse perustella esim. nämä sun väitökset sen sijaan että huutelet muiden "paskovan keskustelua"? Millä tavalla tuollaiset huutelut ovat rakentavaa keskustelua?

Asioiden perustelu titteleillä ei myöskään tuo keskusteluun mitään arvoa, eikä todista yhtään mitään.
"Tiedemiehet sanovat", "Asiantuntijat ovat sitä mieltä", "ministeriö sitä, virallinen tätä", eivät ole mitään perusteluja eivätkä todisteita yhtään mistään.

Asioiden perustelu titteleillä ei myöskään tuo keskusteluun mitään arvoa, eikä todista yhtään mitään.
"Tiedemiehet sanovat", "Asiantuntijat ovat sitä mieltä", "ministeriö sitä, virallinen tätä", eivät ole mitään perusteluja eivätkä todisteita yhtään mistään.
Helppoa aina lopettaa keskustelu vetoamalla siihen, että vastapuoli ei tiedä asiasta mitään. Toinen valttikortti on tuo asiantuntijoihin vetoaminen. Lisäksi oma lemppari on se, että lyödään eteen vaiin jokin seurantatutkimus, jonka rajoitteita ei edes tiedetä/ymmärretä. Lisäksi puhutaan näistä järisyttävistä "riskin" nousuista, missä ei ymmärretä suhteellisen ja absoluuttisen riskin eroa.

Otetaan tähän vaikka esimerkki:

Sairauden ilmaantuminen perustasolla on 5/1000. Tuohon kun otetaanseurantatutkimuksessa havaittu 20%:n suhteellisen "riskin" nousu, niin se kuulostaa pahalta. Absoluuttisena riskin nousuna tuo on 0,1%. Kuka nyt oikeasti tuon takia jättäisi asian tekemättä. Ehkä joku, mutta "riskin" nousu on häviävän pieni.

Nyt sitten jokainen voi tehdä laskuharjoituksen kun esim. lihan syönnin ja peräsuolensylvän välillä on löydetty tämä yhteys. Käytetään nyt vaikka 20%/100g:n suhteellisen riskin nousua, mikä on hieman yläkanttiin. Perustasolla peräsuolensyöpää havaitaan jotain luokkaa 30/100 000. Tuosta nyt jokainen voi itse laskea, että miten helvetisti sitä lihaa pitäisi syödä, että absoluuttinen riski nousisi edes prosenttiin. Niin ja tämä sillä oletuksella, että seurantatutkimuksessa havaittu yhteys on kausaalinen. Niin, sillä oletuksella.

Huh. Onneksi en tiedä tieteestä mitään.

Miksi vastaat aina ad hominemilla? Mitä jos vain vastaisit siihen sinulle esitettyyn kysymykseen. Itse väitit, että "välimeren ruokavalio" on jotenkin terveellinen. Minä laitoin siihen vastineeksi tutkimuksen, missä juurikin ketjun aiheeseen liittyen keto-ruokavaliot ovat painonpudotuksen kannalta tehokkaampia kuin tuo mainitsemasi "terveellinen" "välimeren ruokavalio".

Minä siis paskon keskustelua.
Kyllä, Välimeren ruokavalio on maailman tutkituin ja erinomainen malli terveelliseksi ruokavalioksi tavalliselle ihmiselle. Linkissäsi käsiteltiin painonpudotusta, mutta Välimeren ruokavaliosta voi halutessaan muokata myös vähähiilihydraattisen version.
Voisitko itse perustella esim. nämä sun väitökset sen sijaan että huutelet muiden "paskovan keskustelua"? Millä tavalla tuollaiset huutelut ovat rakentavaa keskustelua?

Miten keskustella tai perustella asioita henkilön kanssa, joka mielivaltaisesti päättää, mikä on tieteellistä tutkimusta?
On selvää faktaa, että esimerkiksi ravintosuositukset perustuvat tieteellisiin tutkimuksiin, ja pohjoismainen raportti aiheesta on selkeä katsaus näihin tutkimuksiin. Kaiken tämän kieltäminen menee niin absurdeille tasoille, ettei sitä voi pitää muuna kuin keskustelun sotkemisena.

Kyllä, Välimeren ruokavalio on maailman tutkituin ja erinomainen malli terveelliseksi ruokavalioksi tavalliselle ihmiselle. Linkissäsi käsiteltiin painonpudotusta, mutta Välimeren ruokavaliosta voi halutessaan muokata myös vähähiilihydraattisen version.

Miten keskustella tai perustella asioita henkilön kanssa, joka mielivaltaisesti päättää, mikä on tieteellistä tutkimusta?
On selvää faktaa, että esimerkiksi ravintosuositukset perustuvat tieteellisiin tutkimuksiin, ja pohjoismainen raportti aiheesta on selkeä katsaus näihin tutkimuksiin. Kaiken tämän kieltäminen menee niin absurdeille tasoille, ettei sitä voi pitää muuna kuin keskustelun sotkemisena.
Lukisitko uudelleen ja vastaisiko tuohon minun sinulle osoittamaan viestiin, missä kävin juurikin läpi tuon, että minä en itse määritä mitä teiteellinen tutkimus on. Kiitos jo etukäteen.

EDIT: Mikäli olet eri mieltä siitä, että epidemiologia täyttää tieteen kriteerit, niin ole hyvä ja perustele että miksi, ja millä perusteella ja kenen mukaan.

Ja koko tiedemaailma on väärässä, mutta hän on oikeassa Pitäisi jokaisella hälytyskellojen soida ja kovaa.
Tuohon päälle sitten vähän salaliittoteorioita tutkijoiden motiiveista, oikeastaan koko tieteellisestä ymmärryksestä, niin vot soppa on valmis
Itse olen tullut siihen tulokseen että epäjärjellisten argumenttien kanssa ei voi painia käyttämällä järkeä, joten keskustelu on siltä osin tiettyen tahojen kanssa turhaa.

Monet valitettavasti löytävät kustantajan myös levittääkseen virheelistä tietoa. Asian voisi myös muotoilla niin, että vaikka aiheesta on kirja, se ei tarkoita että se on totta.
Rasvahan on ihmiselle luonnollista ja terveellistä ruokaa, sitä on syöty ennen maatalouttakin. Sitä ei olisi syytä kammota, kun ihmisetkin koostuvat suurelta osin rasvasta. Luin Eenfeldtin kirjaa kirjaa Ruokavallankumous, jossa kerrottiin aiheesta (s. 52):

"Typeryys tulee selkeimmin esille nykyisissä pikkulapsia koskevissa rasvapelkoisissa suosituksissa. Elintarvikeviraston ravitsemussuositusten mukaan kaikille lapsille 'lapsen iästä tai painosta riippumatta' tulee antaa vain kevytmaitoa siitä lähtien, kun rintaruokinta lopetetaan. Muiden maitojen uskotaan olevan vaaraksi lapsen kolesteroliarvoille. Siinä on vain yksi 'mutta'. Rintamaito on lähes kymmenen kertaa rasvaisempaa kuin kevytmaito ja suuri osa rasvasta on nimenomaan tyydyttynyttä rasvaa. Jos tyydyttynyt rasva olisi ollut vaarallista, imettävät äidit olisivat myrkyttäneet lapsensa."

Tuo kirja siis puolustaa vähähiilihydraattista ruokavaliota eri näkökulmista, jolla on saatu hyviä tuloksia lihavuudenkin hoidossa.
Jälkimmäinen kirja on pääosin samoilla urilla, mutta lisänä vielä näköjään monia sen käyttämiä artikkeleita on merkitty puutteellisiksi lähteiden osalta. Itsekin lukenut parit karppauskirjat joskus kun aihe oli vielä jotekin pinnalla ( reilusti yli 10 vuotta sitten ) ja tuntuu siltä että varsin suosittu tapa kirjoissa väärän tiedon levitykselle on mainostaa luotettavien tutkimusten sijaan "ihmisten kokemuksia" ja mainita kerta toisensa jälkeen "kuinka tämä ja tuo ihminen raportoi positiivisista vaikutuksista".
Esimerkiksi tuossa Eenfeldtin kirjassa on kyllä lueteltu noin 20 tutkimusta (sivulla 82), joissa paras laihdutustulos saavutettiin vähähiilihydraattisella dieetillä. Ihmisten kokemukset (tapausesimerkit) ja tieteelliset tutkimukset puhuvat samaa kieltä.

Onhan lääkäreillä paljon potilaita, joista voi kertoa potilaskertomuksia (esim. Hexebergin kirjassa Ruoalla terveeksi). Suomalaisen Antti Heikkilän kirjoissa on myös tapausesimerkkejä. Eenfeldt, Hexeberg ja Heikkilä ovat lääkäreitä, heillä on potilaita ja kokemuksia vaikutuksista. Ihan mielenkiintoista luettavaa minusta.
Oikeastaan itse ketjun aiheeseen eli lihavuuteen nuo kirjat eivät liity mitenkään, ei edes hoitokeinoina. Ellei sitten kuvitteellisina, jotain plasebovaikutusta toivoen?
Kyllähän tuolla Kwasniewskin optimal dieetillä on Puolassa parannettu ihmisiä lihavuudesta muiden sairauksien ohella. Ja rasvat ylipäätään liittyvät myös ylipainokeskusteluun siten, että karppauksessa niitä lisätään (hiilareita vähennetään) ja tällä monet ovat saaneet hyviä tuloksia.

Ja koko tiedemaailma on väärässä, mutta hän on oikeassa Pitäisi jokaisella hälytyskellojen soida ja kovaa.
Tuohon päälle sitten vähän salaliittoteorioita tutkijoiden motiiveista, oikeastaan koko tieteellisestä ymmärryksestä, niin vot soppa on valmis
Itse olen tullut siihen tulokseen että epäjärjellisten argumenttien kanssa ei voi painia käyttämällä järkeä, joten keskustelu on siltä osin tiettyen tahojen kanssa turhaa.
Herra argumentaatiovirhekin pääsi taas takaisin ketjuun. Osoittaisitko nyt tähän alle, että missä näitä salatiittoteorioita on esitetty tai mikä erityisesti minun viesteissäni on väärin? Laita vaikka ihan ranskalaisilla viivoilla.
Hassuinta tässä koko keskustelussa on se, että olen seurannut myös tuota uskonto-keskustelua. Siellä sinä olet esitämässä kritiikkiä uskontoja vastaan, mutta tässä ketjussa sinä olet niin oman uskon sokaisema, ettei edes aiheellinen ja lähteiden kanssa esitetty kritiikki mene läpi. Niin se vaan se ideologia siellä taustalla muovaa sitä ajattelua, oletko samaa mieltä?

Itse en näe tuota mitenkään mielivaltaisena, vaan perusteltuna. Siinähän on tullut selvät syyt minkä takia erilaisia tutkimuksia on arvotettu eri tavoin. Sinä et käsittääkseni ole missään vaiheessa antanut mitään vasta-argumenttia minkä takia nämä väitteet ei pitäisi paikkaansa. Sanot vain etteivät ne pidä.

Kyllä meillä tilastotieteen kursseilla opetettiin miten tilastoilla huijataan ja johdetaan helposti ihmisiä harhaan (esim. jo mainitut suhteelliset riskit) ja miten tutkimuksia pitäisi yrittää lukea saadakseen niistä irti sen, mitä niistä voi oikeasti saada. Tutkimuksia tulkitaan väärin vähän väliä, niitä vedetään takaisin kun huomataan virheitä yms.
Se, että jostain asiasta on tutkimus, tai että tutkimuksen lopussa esitetään jokin johtopäätös ei tarkoita että esitetty johtopäätös on automaattisesti totta.
Tutkimukset (pitäisi) tuottaa niin, että kuka tahansa paperin lukeva tilastotieteitä jonkin verran ymmärtävä pystyy lukemaan sen läpi ja muodostamaan käsityksen tutkimuksen luotettavuudesta ja siitä mitä se kenties osoittaa.
On selvää faktaa, että esimerkiksi ravintosuositukset perustuvat tieteellisiin tutkimuksiin, ja pohjoismainen raportti aiheesta on selkeä katsaus näihin tutkimuksiin
Ne perustuvat osin tieteellisiin tutkimuksiin. Sitä ei kukaan kiellä.
Se, mitä kyseenalaistetaan, on näiden tutkimusten tulkitsijoiden tulkinnat, sekä tutkimusten metodit ja se, mitä näistä tutkimuksista voidaan todellisuudessa päätellä.

Ilman mitään tieteellistä aineistoa sanoisin että ongelma (yksi niistä) tässä keskustelussa tuntuu tulevan siitä että ei mietitä mitä energiaa korvaamaan se keskustelijan itsensä mainostama ravinto tulee.

Jos mietitään oikeasti sitä reippaasti ylipainoista hän voi käyttää osia mistä tahansa ruokavaliosta mutta se suurin ongelma monesti on ne paljon sokeria sekä energiaa sisältävät limsat / oluet / siiderit / lokerot / energiajuomat juomapuolella. Moni siis EI käytä esim. pelkkää vettä, maitoa tms. jano sekä ruokajuomana.

Toinen ongelma on välipala / muutenvaan syötävät napostelut mitkä voivat olla sipsiä, suklaata, karkkia jne jne.

Muuten hän voi todeta että noudattaa "paljon lihaa / kananmunia" tai "paljon vihanneksia / välimeren" ruokasuosituksia ja valiota.

Jos miettii vaikka sitä miksi moni kertoo että "joulun pyhinä tuli kiloja" tarkastellen vaikka itse sanoo että veti kinkkua mitä ei normaalisti syö tai paljon laatikoita mitä ei muuten syö tai paljon rosollia, puuroa ja "metelivelliä" suurempi syy voi olla että oltiin sisällä (ei liikuntaa), vedettiin jopa useita kiloja suklaata, juotiin alkoholia, limsoja jne.

Sitten jos miettii että tälläinen "napostelu" / "herkuttelu" ja juominkien kittaaminen on osalle kansaa yleistä ehkä nähdään ettei ihan oikeasti se syy olekaan siinä syödyssä oikeassa ruuassa oli se sitten perunaa, viljatuotteita, lihaa tai muuta. Varsinkin jos se tehdään kunnon raaka-aineista eikä seisovassa pöydässä / valmisannoksena kaupasta.

Väittäisin että moni näistä "vedin ainakin kilon kinkkua ja yksin ainakin yhden imellytetyn perunalaatikko lootan jouluna, siksi tuli useita kiloja turvotusta" ei valittelisi tuollaista jos voisi sanoa että aina kun teki mieli herkkua lämmitti 2dl glögiä ilman mitään lisukkeita ja söi neljännes omenan. Vaihtoehtona otti jääkaapista siivun vesimelonia tai ranteen paksuisen siivun kurkkua... Vaikka myös tälle henkilölle se viikko olisi ollut "ei raskasta ruumiillista työtä" mutta myös "paitsi se kinkku ja laatikko terveellistä juomaa ja ruokaa".

Esim. se 90/2000-luvun alun "siideripissis" tuli ihan siitä että ne sinänsä ihan söpöt teinit vetivät sitä siideriä niin paljon että turposivat. (Sekä kävivät sitten joka paikalla kuseskelemassa)

Esim. artikkeli:

"
Billy Robbins painoi aiemmin 380 kiloa, mutta on sittemmin laihtunut ja menettänyt puolet aiemmasta painostaan lääkärien avustuksella.

19 vuoden ikäisenä Robbins ei pystynyt juurikaan liikkumaan ja hän vietti makuuhuoneessaan kolme vuotta.

Teksasissa Yhdysvalloissa asuva Robbins sanoi elämänsä olleen sietämätöntä.

- Painoni on aiheuttanut minulle lukuisia unettomia öitä. Olen ollut huolissani tulevaisuudestani, Robbins sanoi Channel 4:n dokumentissa.

Robbins lempiruokia ovat hampurilaiset, pizzat, perunalastut ja donitsit. Hänen äitinsä Barbara on ruokkinut liikuntakyvytöntä poikaansa.

- En ikinä voinut kuvitella, että hänestä tulisi niin iso, Barbara sanoo.

"
Kumma juttu...

Tai:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=uq1evWQf0go

Viimeksi muokattu:
Yllä kommentissa oli mainittu 380-kiloinen henkilö. Tuossa Eenfeltin kirjassa Ruokavallankumous mainittiin (s. 83) esimerkkitapaus Solveig, joka painoi 265 kiloa 25-vuotiaana. Hän oli etsinyt laihdutusapua perinteisen vähärasvaisen lautasmallin mukaan, mutta vain lihoi.

Sitten hän löysi uuden lääkärin ja kokeili vähähiilihydraattista ruokavaliota. Minusta hämmästyttävää on painon pudotuksen vauhti: "Kahden ensimmäisen viikon aikana hänen painonsa putosi humahtaen 17 kiloa. Parin kuukauden kuluttua hän oli laihtunut uskomattomat 75 kiloa." Lopulta katosi 168 kiloa.

Syyksi esitetään rasvan palamista estänyt jarru, korkea insuliinitaso, joka johtui suuresta hiilihydraattimäärästä. Hiilihydraattien nauttiminen voi siis estää rasvan palamista eli ylimääräisten rasvavarastojen käyttöä, näin ymmärrän.

Olen katsellut joitakin lääkäri Ari Miettisen Youtube-videoita ja yksin pelkkä vähähiilarius ei aina kai auta tähän insuliinitasoon, vaan esim. keto-ruokavaliollakin voi syödä huonosti. Tällöin paino ei putoakaan, ongelmana ns. dirty keto. Tästä varoittaa myös Eenfeldt kirjassaan, kun kritisoi Atkinsin valmistamia amerikkalaisia laihdutustuotteita, joissa on kaiken maailman aineosia.

Viimeksi muokattu:
Itse en näe tuota mitenkään mielivaltaisena, vaan perusteltuna. Siinähän on tullut selvät syyt minkä takia erilaisia tutkimuksia on arvotettu eri tavoin. Sinä et käsittääkseni ole missään vaiheessa antanut mitään vasta-argumenttia minkä takia nämä väitteet ei pitäisi paikkaansa. Sanot vain etteivät ne pidä.
Kuten sanoin, väite, ettei ravintosuositukset perustu tieteeseen, on niin absurdi, että ainoa vasta-argumentti sille on, että joko valehtelee tai ei ymmärrä asiasta mitään. On yksinkertainen fakta, että suositukset pohjautuvat tutkittuun tietoon. Sitä voi yrittää pyöritellä miten haluaa, mutta yksinkertainen fakta ei muutu mihinkään.
Se, mitä kyseenalaistetaan, on näiden tutkimusten tulkitsijoiden tulkinnat, sekä tutkimusten metodit ja se, mitä näistä tutkimuksista voidaan todellisuudessa päätellä.
On ihan absurdi ajatus nostaa yksi tutkija tikunnokkaan ja vedota vuosia sitten julkaistuun artikkeliin perustellakseen jotain puolueellisuutta. Kun liikutaan höpöhöpö-tasolla, myös vastaukset ovat sen mukaisia. Ja jos vielä pitkään jatketaan ilman, että edes tutustutaan aihetta käsitteleviin papereihin, vaan jäädään jankkaamaan, se kertoo hyvin selvästi, millä tasolla liikutaan.

Kuten sanoin, väite, ettei ravintosuositukset perustu tieteeseen, on niin absurdi, että ainoa vasta-argumentti sille on, että joko valehtelee tai ei ymmärrä asiasta mitään. On yksinkertainen fakta, että suositukset pohjautuvat tutkittuun tietoon. Sitä voi yrittää pyöritellä miten haluaa, mutta yksinkertainen fakta ei muutu mihinkään.
Edelleen. Vielä kertaaleen. Laitoin sinulle tämän jo aikeisemmin. Laitan sen uudelleen. NNR2023 suosituksissa perustellaan lihan syönnin vähentämistä tällä tutkimuksella:
Tuolta kun katsotaan, että mihin tämä "tutkimus" perustuu, niin selviää seuraavaa:

1. This systematic review identified 153 articles, including one randomized controlled trial and 152 prospective cohort study designs that met inclusion criteria and were published between January 2000 and October 2019.
Eli tuo "selvityksen" lähteenä on noinkin uskottava aineisto. 1 RCT tutkimus ja 152 laajaa väestötutkimusta. Tässä nyt on aika pitkään jo käyty näitä laajojen seurantatutkiusten ongelmia läpi ja olen aika moneen kertaan ne puutteet ja rajoitteet tuonut esille. Onko tämä nyt sinun mielestäsi sitä tieteellistä tutkimusta? Pystyykö nämä asiantuntijat, jotka NNR2023 suositukset tekivät päättelemään, että tässä taupauksessa korrealaatio on kausaliteettiä? Tuo aineisto tälläistä ei kerro, vaan sietä on edelleenkin löytynyt vain se tilastollinen yhteys, ei mitään muuta.

Tämäkö on sitä, ettei ymmärrä tai valehtelee, niinkö? Etkö pysty parempaan?

On ihan absurdi ajatus nostaa yksi tutkija tikunnokkaan ja vedota vuosia sitten julkaistuun artikkeliin perustellakseen jotain puolueellisuutta. Kun liikutaan höpöhöpö-tasolla, myös vastaukset ovat sen mukaisia. Ja jos vielä pitkään jatketaan ilman, että edes tutustutaan aihetta käsitteleviin papereihin, vaan jäädään jankkaamaan, se kertoo hyvin selvästi, millä tasolla liikutaan.
Mikä siinä on absurdia? Tässäkin kertjussa moni on tuolla uskonto-ketjussa nauramassa uskovaisille, mutta täällä sitten noudatetaan tarkalleen pyhän ravintosuositusten kirkon oppeja. Yhdessä asiantuntijoiden (pappien) kanssa toisetaan opetettua manrtaa ja huudetaan aamenta. Kaikki jotka tämän kirkon oppeja vähättelevät, ovat kerettiläisiä, harhaoppisia, eivät osaa tulkita kirkon pyhiä tekstejä tai jotain vastaavaa. Etkö huomaa, millä tavalla se tietty ideologia siellä taustalla vaikuttaa ihmisen ajatteluun ja sitä kautta päätösten tekoon, sen takia, kun jonkin asian vain haluaa niin kovasti olevan totta?

Mielestäni tuo ei ole ollenkaan kaukaa haeuttua, että tutkija, joka tutkii työkseen ekologista ruuankäyttö, niin tässä tapauksessa se ideologia voi hieman läikkyä sinne objektivisuuden puolelle. Voit tästä olla täysin vapaasti eri mieltä ja pitää ajatusta absurdina, sinulla on siihen täysi oikeus. Oletko aivan varma, että katsot asiaa täysin objektiivisesti? Oletko?

Yllä kommentissa oli mainittu 380-kiloinen henkilö. Tuossa Eenfeltin kirjassa Ruokavallankumous mainittiin (s. 83) esimerkkitapaus Solveig, joka painoi 265 kiloa 25-vuotiaana. Hän oli etsinyt laihdutusapua perinteisen vähärasvaisen lautasmallin mukaan, mutta vain lihoi.
Ihan mitä tahansa syömällä on mahdollista lihoa tai laihtua. Vaikka pelkällä karkilla, pelkällä rasvalla tai sitten syömällä ruokia jotka ovat virallisen ruokasuosituksen mukaisia. Kaikkia näitä syömällä voi laihtua tai kerryttää painoa hitaasti tai nopeasti. Laihduttaessa kannattaakin siis ennemmin kiinnittää niihin syömämääriin huomiota, sekä ruuan terveellisyyteen. Esim. virallinen ruokasuositus tuleekin juuri tässä vastaan, että kertoo meille sen mikä on ihmiselämän pituisella aikajanalla se mahdollisimman terve vaihtoehto. Tuossakin on siis tietenkin huomioitava ne määrät, eli vuorokausittaiset saadut kilokalorit. Eli virallinen ravintosuositus ei ole mikään pikadieetti vaan oikeammin elämänoje. Pika- ja erikoisdieeteissä on se yksi perustavanlaatuinen vika, että ne eivät ohjaa ihmistä pitkällä aikavälillä ajatellen syömään hallitusti ja terveellisesti.

Virallisissa ruokasuosituksissa huomioidaan erikseen:
  • aikuiset
  • imeväiset ja lapset
  • koululaiset
  • nuoret aikuiset
  • raskaana olevat ja imettävät
  • ikääntyneet
  • vegaaninen ruokavalio
  • erityisruokavaliot

Esim. virallinen ruokasuositus tuleekin juuri tässä vastaan, että kertoo meille sen mikä on ihmiselämän pituisella aikajanalla se mahdollisimman terve vaihtoehto.
Tämän sinä olet käsittänyt aivan väärin. Viralliset ravintosuositukset eivät kerro mikä on ihmisen pituisella aikajanalla terve vaihtoehto syödä.Mitä ne kertoo on, että millainen ruokavalio keskimäärin pienentää sairastumis"riskiä" ja tukee terveyttä pitkällä aikavälillä väestötasolla. Tämäkin pätee vain siinä tutkittavassa kohortissa, eli siinä ihmisryhmässä mikä osallistunut siihen tutkimukseen. Ne keskiarvot pätevät vain tähän ryhmään. Ei muihin. Yhdenkään seurantatutkimuksen kerskiarvoa et voi yleistää koskemaan ketään yksittäistä henkilöä, etkä voi yleistää sitä koskemaan mitään toisto ihmisryhmää. Jokainen ihminen ja jokainen ihmisryhmä on feno- ja genotyyppisesti erilainen.

Ihmisen terveyteen vaikuttaa monta asiaa:
- ravinto
- liikunta
- uni ja palautuminen
- tupakointi ja alkoholi
- sosiaaliset suhteet
- perimä ja elinympäristö

Siinä nyt muutama. Väestötason keskiarvo kertoo vähän yksittäisestä ihmisestä.

Tämän sinä olet käsittänyt aivan väärin. Viralliset ravintosuositukset eivät kerro mikä on ihmisen pituisella aikajanalla terve vaihtoehto syödä.Mitä ne kertoo on, että millainen ruokavalio keskimäärin pienentää sairastumis"riskiä" ja tukee terveyttä pitkällä aikavälillä väestötasolla. Tämäkin pätee vain siinä tutkittavassa kohortissa, eli siinä ihmisryhmässä mikä osallistunut siihen tutkimukseen. Ne keskiarvot pätevät vain tähän ryhmään. Ei muihin. Yhdenkään seurantatutkimuksen kerskiarvoa et voi yleistää koskemaan ketään yksittäistä henkilöä, etkä voi yleistää sitä koskemaan mitään toisto ihmisryhmää. Jokainen ihminen ja jokainen ihmisryhmä on feno- ja genotyyppisesti erilainen.

Ihmisen terveyteen vaikuttaa monta asiaa:
- ravinto
- liikunta
- uni ja palautuminen
- tupakointi ja alkoholi
- sosiaaliset suhteet
- perimä ja elinympäristö

Siinä nyt muutama. Väestötason keskiarvo kertoo vähän yksittäisestä ihmisestä.

Eli... Yrität sanoa, että koska muurama yksilö ilmeisesti pärjännyt, tai ainakin paino laskenut nopeammin, lihalla, niin siitä ei kannata tehdä mitään päätelmiä tai yleistyksiä?

Ja väestötasolla noi suositukset hyviä. Joukossa voi olla joku heebo, jolle nuo suositukset eivät paras ruokavalio. Se on varmasti ihan totta. Eli jos joku liikkuu ja syö suositusten mukaan ja lihoo hervottomasti, niin kannattaa kokeilla jotain muuta.

Mä join lapsena punaista maitoa. Ja söin hiilareita. Ja olin aika ohkanen. Mutta taisin liikkua aika hyvin myös. Muutama kilo ylimääräistä kertynyt vuosien (vuosikymmenten?) aikana, mutta neki lähti alaspäin, kun lisäsin liikuntaa. Jos jotain syön vähän, niin (ultra)prosessoituja ruokia. /anekdootti

Eli... Yrität sanoa, että koska muurama yksilö ilmeisesti pärjännyt, tai ainakin paino laskenut nopeammin, lihalla, niin siitä ei kannata tehdä mitään päätelmiä tai yleistyksiä?
Missä kohtaa olen näin sanonut? Muutaman RCT metanalayysin keto-tutkimuksista olen ketjuun laittanut, ja niissä lahtuminen on ollut suurempaa kuin vertailudieteillä. Vertailukohtana yhdessä tutkimuksessa oli jopa se "välimeren ruokavalio". Mikä ikinä se onkaan ja miten sen kukakin määrittelee.

Ja väestötasolla noi suositukset hyviä. Joukossa voi olla joku heebo, jolle nuo suositukset eivät paras ruokavalio. Se on varmasti ihan totta.
Joidenkin mielestä ne on. Ei meillä parempaakaan ole. Ongelma on edellen siinä että, me emme oikeasti tiedä, että suositukset ovat hyviä väestötasolla, koska se oletus perustuu juurikin näihin heikkoihin seurantatutkimuksiin. Se ruokavalio on enemmänkin kuin se ruoka mitä syödään. Se on yleensä kokonainen elämäntapa, joka tuo mukanaan "terveellisiä" ja "epäterveellisiä" toimintamalleja ja tapoja. Nämä ovat jokaisella ihmisellä erinlaiset. Lisäksi kun otetaan huomioon vielä se, että perimämme poikkeavat toisistaan, Meidän vaste siihen altisteeseen voi poiketa merkittävästi yksilötasolla, niin ei siinä paljon väestötason keskiarvo auta.

Nämä laajat seurantatutkimukset ovat parhaimmillaankin vain veikkauksia. Kukaan, siis ei kukaan pysty oikeassti täysin varmasti sanomaan, että onko näiden tutkimusten päätelmät edes auttavasti sinnepäin, kun pitkäaikaisia RCT tutkimuksia meillä ei ole käytettävissä, eikä niitä tulla todennäköisesti koskaan saamaankaan.

Eli jos joku liikkuu ja syö suositusten mukaan ja lihoo hervottomasti, niin kannattaa kokeilla jotain muuta.
Näin minä ainakin tekisin. Lihominen todennäköisesti johtuu siitä, että henkilö vain yksinkertaisesti syö liikaa. Tässäkin pitää ottaa huomioon se, että yksilötasolla se vaihtelu voi olla hyvinkin suurta. Täysin identtisellä ruokavaliolla, mikäli syödään yli kulutuksen, voi kaksi samanpainoista henkilöä lihota aivan eri tavalla. Perimä näyttelee tässä suurta osaa.

Mä join lapsena punaista maitoa. Ja söin hiilareita. Ja olin aika ohkanen. Mutta taisin liikkua aika hyvin myös. Muutama kilo ylimääräistä kertynyt vuosien (vuosikymmenten?) aikana, mutta neki lähti alaspäin, kun lisäsin liikuntaa. Jos jotain syön vähän, niin (ultra)prosessoituja ruokia. /anekdootti
Sama homma, hiilireita vedin järkyttäviä määriä. Jääkiekkoa tai oheistreenejä lähes päivittäin. Silloin oli Yacky-suklaamakupala purkkeja, mihin tuli vielä kaadettua reilusti sokeria suoraan sekaan. Olihan se hyvää. Eikä näkynyt missään. Aktiivisena keho sietää suuria hiilarimääriä huomattavasti paremmin.

Kun palataan 1900-luvun alkuun, suomalaisten ravinnon perusta oli viljoissa ja perunassa, ja lämpimiä aterioita syötiin 3–4 kertaa päivässä sekä satunnaisesti lihaa. Hiilihydraatit ovat olleet vahva osa suomalaisten ruokavaliota pitkään, mutta kansakunta lähti lihoamaan kunnolla ehkä siinä 70-luvulta lähtiessä. 1900-luvun alussa proteiinin saanti oli vähäisempää ja painottui kasviksiin, mutta lisääntyi vuosisadan loppua kohden lihankulutuksen kasvaessa.

Kansa on ollut hoikimmillaan silloin, kun on syöty eniten perunaa ja viljaa sekä vähiten proteiinia, joka sekin on saatu pääasiassa viljoista, muista kasvikunnan tuotteista ja maitotuotteista. Tästä ei tietenkään voida vetää suoria johtopäätöksiä suuntaan jos toiseen, kuten ei omista kokemuksista kouluruokailuista.

Kun miettii tiettyä ruokavaliota, niin maailman tutkituin ruokavalio, Välimeren ruokavalio, on yksi terveellisimmistä keskivertokuluttajalle. Samaa ajatusta tukevat myös nykyiset, tutkittuun tietoon perustuvat ruokasuositukset, jotka painottaa käytännössä kasvispainotteista, kuiturikasta ruokavaliota ja makrojen laatua.

Suomalaisilla on ollut jo pitkään hyvin tietoa siitä, miten pitää kilot kurissa ja elämän kokonaisuudessaan terveellisempänä. Mutta näin ei vain tunnu tapahtuvan.
Kansa on ollut hoikimmillaan silloin kun ei yksinkertaisesti ollut aina varaa syödä edes päivittäisen energiankulutuksen verran, oli se syömisen koostumus sitten mitä tahansa. Vasta sotien jälkeen kaikenlaisia huonosta ravinnosta tulleita puutostauteja sun muita saatiin pois samalla kun 70- luvulta lähtien on ollut varaa alkaa syömään päivittäin yli oman energiakulutuksen. Siihen aikaan 1900- luvun alussa on ollut toisenlaiset ongelmat ravinnon kanssa, nykyisin toisenlaiset.

NORMO 2025-raportista voidaan hakea vihjeitä, miksi kansa lihoo. Tulokset pohjoismaista. Muutama esimerkki:
Oletko lukenut tuon raportin itse?

Ja väestötasolla noi suositukset hyviä. Joukossa voi olla joku heebo, jolle nuo suositukset eivät paras ruokavalio. Se on varmasti ihan totta. Eli jos joku liikkuu ja syö suositusten mukaan ja lihoo hervottomasti, niin kannattaa kokeilla jotain muuta.
Tätä minäkin korostaisin. Väestötason suositukset ovat erittäin alkeellinen tapa saada ihmisiä terveemmäksi, kun nykyisin on mahdollista käydä esim. verikokeilla mittauttamassa omia veriarvoja ja ihan tarkkailla omaa painoa. Yhtä alkeellista mitä joku fluorin lisääminen juomaveteen tms. sekoilu mitä ilmeisesti vielä nykypäivänäkin jossain briteissä harrastetaan kuvitellen että siitä hampaat tulee kuntoon vrt. tarjoamalla yksilöllinen hammashoito

Keskivertoihmistä kun ei ole olemassa.

Viimeksi muokattu:
Tämän keskusteluketjun sekoilu on ollut samalla viihdyttävää, mutta enenevässä määrin raskasta. Tässä kohtaa sekoilua pakko todeta, että kuunnelkaapa hyvät ihmiset Pauli Ohukaisen podcastit: Tervettä skeptisyyttä

Erityisesti aihetta sivuavat:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.

Linkki: https://youtu.be/MKIrMeyKG08

Linkki: https://youtu.be/SviZYtvpc1M

Linkki: https://youtu.be/ir2bFMoYqNM

Linkki: https://youtu.be/1eWz1kTaIZc

Linkki: https://youtu.be/ad6tZxPl000

Jakso 3: Kakkostyypin diabeteksen juuret (Kirsi Pietiläinen)

Vaikka pitkiä ovatkin, niin enemmän teillä on kulunut aikaa täällä turhanpäiväiseen vääntämiseen.

Statistiikka

Viestiketjuista
296 614
Jäsenet
81 177
Uusin jäsen
Tuomas Portti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom