Ellei
@PCB ole sitä mieltä, että jokin "kokonaiskustannus" olisi silti kotona tehdyn ruoan puolella, niin ihan jo tämänpäiväinen Wolt-päivällinen kumoaa väitteen:
Wolt+ -viikkojen -40% alennus (enintään 9€ saakka) yli 15€ tilauksesta + ilmainen toimitus (Wolt+ -jäsenyydellä)
= Friends & Brgrs "Friends Meal" x2 (normaalisti 31,80€) vain
24,39€ kotiin kannettuna (sis. 1,59€ palvelumaksun).
Ateria sisälsi:
1 x 110g naudanlihapihvi, cheddar sulatejuusto, sipuli, tomaatti, salaatti, Friends-majoneesi. Lisäksi ranskalaiset ja 0,33l Pepsi Max -tölkit.
Tehdään olettama kotirintaman eduksi, että sipuli, tomaatti ja salaatti löytyy jo valmiiksi jääkaapista ja Friends-majoneesin tilalle kelpaakin tällä kertaa Hellmann'sin majoneesi. Muut ainekset ovat sellaiset, että kävisin kaupasta ne erikseen hakemassa, jos olisin tekemässä burgereita. Vastavuoroisesti tehdään olettama tässä tapauksessa Woltin eduksi, että kotona tehdyn ruoan kokonaiskustannukseen lasketaan kokonaismäärä erikseen ostetuista aineksista, vaikkei kaikkea olisi käytetty. Esim. jos juustoviipaleita tarvitaan yhteensä vain 2 kpl, mutta kaupan hyllyltä löytyneessä tuotepaketissa on sisällä 10 kpl, lasketaan koko tuotepaketin eli 10 kpl hinnan mukaisesti kustannus. Woltilla tilattua ruokaa ei kuitenkaan täytynyt itse valmistaa eikä pestä valmistukseen tarvittavia astioita, joten siinä on oleellinen ajallinen säästö vähintäänkin, joka voitaisiin huomioida tuolla tavalla.
Ostoslista on siis seuraava:
- Burgerisämpylät
- Naudan jauheliha
- Cheddar sulatejuustoviipaleet
- Ranskalaiset perunat*
- Pepsi Max -tölkit
(*Nämä voisi valmistaa kokonaisista perunoista itse paistamalla, jne., mutta ajallisesti vain yhden aterian valmistamiseen kuluisi tolkuttomasti aikaa eli jokin raja on täytynyt tässäkin vetää.)
Lähimmästä K-Supermarketistani nämä ostokset olisivat seuraavat, minun tottumuksillani ja budjetillani (jos kuitenkin tilaan Friends & Brgrs -ateriat kotiin, niin en yllättäen ole se kaikkein säästeliäin ihminen):
- Vaasan THE BRGR Naughty burgerisämpylä 4st/320g (
2,49€)
- Atria 300 g Parempi nauta jauheliha 10 % (
4,79€)
- President Burger Cheese Cheddar 200 g (
3,09€)
- McCain Golden longs ranskanperuna 6mm 750g pakaste (
3,09€)
- Pepsi Max 0,33l (2 kpl) (
3,98€)
Kuitin loppusumma:
17,44€. Aineksista jää sen verran yli, että voisi lisää jauhelihaa ja virvoitusjuomaa ostamalla tehdä seuraavan satsin mitättömällä lisäkustannuksella, jos tykkää jatkuvasti syödä burgereita. Ero on siis kutakuinkin n. 7€ tilaamaani annokseen, mutta vaiva ruoan valmistukseen nähden moninkertainen kotona tehdyssä: täytyisi käydä ensin ostosreissulla ja valmistaa kaikki alun alkaen, joka vie kokonaisuutena helposti 1-2 tuntia omasta vapaa-ajastani. Töistä kotiin tultuani olen jo n. 10 tuntia saanut kulutettua (1 tunti työmatka suuntaan ja 8 tuntia töissä) ja terveet yöunetkin haluan vielä saada (tyypillisesti 8 tuntia), eli n. 6 tunnin vapaa-ajastani jopa kolmannes syöpyisi pois, jos lähtisin vielä kaupassa käymään ja sitten tekemään burgereita. Pitää miettiä, onko tuo sen 7€ säästön arvoinen sekä miettiä, mitä tähteillä haluan tehdä.
On se selvää, jos kotona on burgerisämpylää jäänyt yli, että sitä sitten pitää myös mussuttaa, kun muuten menisi pilalle tulevina päivinä. Siksi en kovin tykkää käydä ostoksilla vain yhden ruokalajin vuoksi ja päivittäiset ruoat, jotka teen kotona, ovatkin sellaiset, että niihin vaadittavat raaka-aineet sietävät komerossa oloa pidempäänkin, kuten riisi, pasta, erinäiset säilykkeet, yms. Tämän lisäksi voin optimoida ajan käyttöäni niin, että tilaankin ruokaostokset Woltilla kotiin vaikka jo kotimatkani aikana, jolloin töiden jälkeen minun ei täydy hukata aikaa ruokakaupassa. Se on pääsyy, miksi Wolt+ -tilaaja olen, kun tulee säästettyä toimitusmaksuissa oleellisesti. Pidän kuitenkin vaihtelusta eli jos tänään syön burgeria, onkin huomenna keittoa ja sitten voi ylihuomiseksi kelvata uunilohi perunoilla. Katsotaan "mättöruokaa" erikseen vaikka ensi viikolla taas uusiksi.
Niin minä ja kumppani saatiin vatsat täyteen ja maksoimme kumpikin siitä vain n. 3,5€ omasta taskusta verrattuna siihen, että jompikumpi olisi käynyt ruokakaupassa ja valmistanut burgerit sitten omatoimisesti ja tietenkin siistinyt keittiön takaisin entiseen kuntoonsa kaiken jälkeen. Sekin vie aikansa, eikä tahdo vapaa-aikaa noin vain löytyä, kun molemmat käy töissä. 3,5€ on jopa naurettava hinta, erityisesti kun kotona tehty burgeri ei ainakaan minulta onnistu niin, että olisi lähelläkään Friends & Brgrsin makua ja tasoa. Laadusta kelpaa maksaa ja silti koen tilauksen nettopositiivisena. Jos tuota alennusta (9€) ei olisi ollut Wolt-tilauksessa, niin silloin naamaa kohden kustannuksia kotona tehtyyn olisi jopa 8€ ja silloin suosisin kotona tehdäkin. Ero olisi siinä kohtaa riittävän suuri, että sillä saisi esim. lounaan K-Supermarketista tai Prismasta eli ei sen arvoinen.
Mutta, nämä ovat tällaisia laskelmia, jotka ehkä vain oikeutan itselleni, koska olen laiska läski. Tiedä ja ihmettele. Eikä taida hirveästi liittyä lankaan enää, mutta kiitos lukemasta.