Lihavuusepidemia

Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
2 078
Eipä taida toimia ihan noin, muuten ylipaino ei olisi niin paha ongelma kuin se on. Vai meinaatko tosissasi että yli 2/3 30 vuotta täyttäneistä on vaan liian laiskoja ottamaan itsestään niskasta kiinni? Eiköhän tässä vaiheessa ympäristössä ole jotain vikaa...
No enemmän rappusia juostavaksi kun koskaan ihmiskunnan historiassa. Enemmän tietoa ja valistusta kun koskaan ihmiskunnan historiassa.

Kenessäkään muussa ei ole vikaa kun ittessä ton kaiken jällkeen
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 857
No enemmän rappusia juostavaksi kun koskaan ihmiskunnan historiassa. Enemmän tietoa ja valistusta kun koskaan ihmiskunnan historiassa.

Kenessäkään muussa ei ole vikaa kun ittessä ton kaiken jällkeen
Eli valtaosa ihmisistä on laiskoja paskoja kun ei pärjää nykyisessä ympäristössä? Taitaa olla jostain muusta kyse, kuten että ihmiset ei ole ollenkaan sopeutuneita nykyisenlaiseen herkkuja pursuavaan ympäristöön, ja vain harvoilla riittää rautaista tahdonlujuutta taistella kehoaan vastaan? :)
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 793
Eipä taida toimia ihan noin, muuten ylipaino ei olisi niin paha ongelma kuin se on. Vai meinaatko tosissasi että yli 2/3 30 vuotta täyttäneistä on vaan liian laiskoja ottamaan itsestään niskasta kiinni?
Eli valtaosa ihmisistä on laiskoja paskoja kun ei pärjää nykyisessä ympäristössä? Taitaa olla jostain muusta kyse, kuten että ihmiset ei ole ollenkaan sopeutuneita nykyisenlaiseen herkkuja pursuavaan ympäristöön, ja vain harvoilla riittää rautaista tahdonlujuutta taistella kehoaan vastaan? :)
Eikö tuo nyt ole aikalailla sama asia?
Eikä se edes oikeasti vaadi mitään "rautaista tahdonlujuutta". Suurin osa siitä mätöstä, mitä ihmiset syö, ostetaan kotiin. Eli sitä ostetaan kaupasta sillä ajatuksella, että saa sitten myöhemmin mässäillä. Ei vaadi kovin suurta tahdon lujuutta, olla nakkaamatta sitä paskaa ostoskärryyn. Se on hyvin pieni päätös siellä kaupassa, eikä vaadi muuta kuin sanoa "ja vitut" mielessään.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 482
Ja sittääkseni paasto hidastaa aineenvaihduntaa, ei nopeuta.
Sitkeässä on luulot. Ainakin lyhytaikainen paasto nimenomaan kiihdyttää aineenvaihduntaa. Johtunee pohjimmiltaan esimerkiksi siitä, että ihminen tarvitsee kaiken energian löytääkseen taas ruokaa viidakosta, ja elimistö sen antaa.

Sen sijaan kalorivajeessa elämiseen (tai erittäin pitkään paastoon) ei päde sama, koska ei elimistö silloin voi mitään extra-buusteja antaa vaan sen pitää toimia säästöliekillä, koska viidakon ruokatarjonta on selvästi pysyvämmin puutteellinen.

Alla olevan julkaisun mukaan 3 päivän paasto lisää metabolismia 14 prosentilla...

Eli jos henkilö on dieetillä ja olo on paska, niin vointi voi paradoksaalisesti parantua kun lopettaa syömisen kokonaan (joksikin aikaa). Ja tämän jälkeen elimistö osaa ehkä kokonaisuutena suhtautua ruokaan vähän järkevämmällä tavalla kuin mihin on aiemmassa elämässä tottunut..

However, some older studies have shown that fasting for short periods can actually increase your metabolism, not slow it down (30Trusted Source, 31Trusted Source).

One older study in 11 healthy men found that a 3-day fast actually increased their metabolism by an impressive 14% (32Trusted Source).

This increase is thought to be due to the rise in the hormone norepinephrine, which promotes fat burning."
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2017
Viestejä
912
Eipä taida toimia ihan noin, muuten ylipaino ei olisi niin paha ongelma kuin se on. Vai meinaatko tosissasi että yli 2/3 30 vuotta täyttäneistä on vaan liian laiskoja ottamaan itsestään niskasta kiinni? Eiköhän tässä vaiheessa ympäristössä ole jotain vikaa...
Kyllä ovat.

Paskan syönnin vähentäminen, oman kehon käyttäminen liikkumiseen ja vähän pään kestoa porukalle, niin tätä jatkuvasti kasvavaa ongelmaa ei olisi.

Surkeintahan tässä on että vanhemmat siirtää saman ongelman myös lapsilleen.
 

finWeazel

Chief Karpfen - ruoKalan C&R
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 246
Helppo haluta parempaa kuntoa ja laihempaa olemusta. Kun kysytään onko valmis lisäämään liikuntaa, jättämään herkut ja kermakastikkeet pois ja alkoakin harvemmin niin vastaus on ?? Ei mun tutut edes yritä, vastaus on "mä haluan vain nauttia tästä elämästä". Sama kuin pikavipeillä eläminen eikä mietitä tulevaisuutta kun hetken huuma on tärkeintä.

Lääkkeet onneksi auttavata niitä jotka yrittävät ja esteenä on vaikka jatkuva ja piinaava näläntunne.

Varmaan ongelmia ja ratkaisuja on ihan yhtä monta kuin lihaviakin.
 
Liittynyt
18.02.2024
Viestejä
46
No enemmän rappusia juostavaksi kun koskaan ihmiskunnan historiassa. Enemmän tietoa ja valistusta kun koskaan ihmiskunnan historiassa.

Kenessäkään muussa ei ole vikaa kun ittessä ton kaiken jällkeen
Kyllä, vähän niin kuin köyhyys ja pienituloisuus on vain itsestä kiinni.
 
Liittynyt
05.11.2017
Viestejä
203
Omakohtaiseen kokemukseen perustuen sanoisin, että aikuis-iän ylipainon ja lihavuuden hoidossa mennään heti kättelyssä metsään, jos keskitytään pelkästään energian saannin ja sen kulutuksen epäsuhtaan. Pitää katsoa henkilön koko elämää.

Jos olet stressaavassa työssä, teet kenties toistuvasti pitkää päivää, sinulla on perhettä josta huolehtia, kenties elät ruuhkavuosia, et ehdi säännöllisesti harrastaa liikuntaa ja asuntolainakin painaa päälle, niin tahtosi ja mahdollisuutesi pelkällä itsekurilla saada painosi laskemaan eivät ole kovin korkealla. Et jaksa fokusoitua painon pudottamiseen, etkä yksinkertaisesti halua kokea nälän tunnetta. Haluat saada ruokasi nopeasti. Ruoan pitäisi myös maistua hyvältä, koska tämä ruokahetki on se pieni hetki itsellesi, josta haluat nauttia. Rasva, suola ja sokeri saavat ruoan maistumaan hyvältä. Eikä sinun silti tarvitse olla mikään varsinainen ahmatti, joka mättää naamaansa valtavia annoksia. Painon nousemiseen salakavalasti riittää, että annoksesi on vain hieman suurempia kuin sen pitäisi.

Tällaisissa tilanteissa Ozempicin kaltaiset lääkevalmisteet ovat hyviä, sillä ne ikäänkuin hoitavat ruoan säännöstelyn puolestasi. Ruoan henkinen merkitys ja kiinnostavuus vähenee. Opit syömään vähemmän.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
2 078
Kyllä, vähän niin kuin köyhyys ja pienituloisuus on vain itsestä kiinni.
Ei. Vaan että lihominen on itsekurikysymys johon vaikuttaa vain ja ainoastaan itsekuri. Köyhyys jne. voi olla monen tekijän summa johon ei pysty itse vaikuttamaan. Tuuritekijöitä on paljon mukana. Siinä että syökö terveellisesti ja liikkuu vs. lihoo, on tekijöitä vain oma tahto.
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 857
Ei. Vaan että lihominen on itsekurikysymys johon vaikuttaa vain ja ainoastaan itsekuri. Köyhyys jne. voi olla monen tekijän summa johon ei pysty itse vaikuttamaan. Tuuritekijöitä on paljon mukana. Siinä että syökö terveellisesti ja liikkuu vs. lihoo, on tekijöitä vain oma tahto.
Ei se mene ihan noinkaan, kun ruokahalun määrä vaihtelee yksilöiden välillä. Varmaan olen itse tästä hyvä esimerkki kun pääsääntöisesti sipsit ja muu mässy ei oikein edes maistu, ja esim. mainittua suklaalevyn kerralla syömistä ei ole tullut tehtyä koskaan koska se alkaa maistua ällömakealta parin rivin jälkeen. Tarvitun itsekurin määrä on vähän eri, kuin jollain sellaisella joka saa todella kovia kicksejä edellämainituista asioista. :D
 
Liittynyt
18.02.2024
Viestejä
46
Ei. Vaan että lihominen on itsekurikysymys johon vaikuttaa vain ja ainoastaan itsekuri. Köyhyys jne. voi olla monen tekijän summa johon ei pysty itse vaikuttamaan. Tuuritekijöitä on paljon mukana. Siinä että syökö terveellisesti ja liikkuu vs. lihoo, on tekijöitä vain oma tahto.
Ihan yhtä helposti voi ottaa itseään niskasta kiinni ja tienata enemmän ja tehokkaammin. Vai myönnätkö sittenkin että aivot ovat melko monimutkaiset ja kaikkeen emme pysty vaikuttamaan?
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
2 078
Ihan yhtä helposti voi ottaa itseään niskasta kiinni ja tienata enemmän ja tehokkaammin. Vai myönnätkö sittenkin että aivot ovat melko monimutkaiset ja kaikkeen emme pysty vaikuttamaan?
Väitän että kyse on tasan samasta asiasta kun röökinpolttamisesta ja liiallisesta viinanjuonnista. Itte sen lusikan suuhun nostaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
249
Ei. Vaan että lihominen on itsekurikysymys johon vaikuttaa vain ja ainoastaan itsekuri. Köyhyys jne. voi olla monen tekijän summa johon ei pysty itse vaikuttamaan. Tuuritekijöitä on paljon mukana. Siinä että syökö terveellisesti ja liikkuu vs. lihoo, on tekijöitä vain oma tahto.
Siinä mielessä ei ole itsekurikysymys täysin, että työ ja työpaikka vaikuttaa myös. Jos alat noudattamaan omalta kannalta sopivaa liikuntaohjelmaa, ruoka-aikojen ja lepoaikojen optimointia, niin pian ei olekaan sitä työpaikkaa. Meillä oli yksi himourheilija töissä, niin ei se kyllä töitä tehnyt, vaan tuli lopputili. Prioriteetti oli hänellä ensin urheilu, siten työ.

Joskus liikkunut meidän pikkukaupungissa työpäivän aikana, niin kaupungin hyvännäköiset mammat lenkkeilee kaupungilla, kun muut ovat töissä. Sopisi kyllä mullekin, että joku maksaa mulle rahaa, ja mä vaan lenkkeilen/urheilen kaupungilla.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
2 078
Siinä mielessä ei ole itsekurikysymys täysin, että työ ja työpaikka vaikuttaa myös. Jos alat noudattamaan omalta kannalta sopivaa liikuntaohjelmaa, ruoka-aikojen ja lepoaikojen optimointia, niin pian ei olekaan sitä työpaikkaa.
Eihän tässä ole kyse mistään huippu-urheilijan optimoinnista, vaan tavallisen ihmisen tavallisen elämän ruokavalinnoista ja ihan perus arkiliikunnasta.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 270
Väitän että kyse on tasan samasta asiasta kun röökinpolttamisesta ja liiallisesta viinanjuonnista. Itte sen lusikan suuhun nostaa.
Onhan se yksinkertaistettuna ajatuksen tasolla noin simppeliä, mutta käytännön tasolla asia on huomattavasti monimutkaisempi kuin vain "lopettaa" jonkin tekeminen. Siellä on takana kaikenlaista psykologista painetta ja aivokemian luomaa riippuvuutta jotka aiheuttaa sen ettei se lopettaminen ole ihan kauhean helppoa. Lisäksi ihmisillä on erilaiset vasteet kylläisyyshormonin tuottamisessa ym. asioissa jolloin syömisen rajoittaminen on toisille helpompaa ja toisille vaikeampaa, sama sen viinanjuonnin ja tupakanpolton kanssa.

Mutta tätä samaa asiaa on tässä ketjussa vatvottu ennenkin läpi, ja lopputulema on edelleen sama. Jos se oikeasti olis noin helppoa että jokainen vain päättää olla syömättä liikaa ja olla /tulla laihaksi, niin meillä ei olisi lähes kaikissa maailman kehittyneissä maissa väestötason ongelmaa ylipainon kanssa...
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 606
Eipä taida toimia ihan noin, muuten ylipaino ei olisi niin paha ongelma kuin se on. Vai meinaatko tosissasi että yli 2/3 30 vuotta täyttäneistä on vaan liian laiskoja ottamaan itsestään niskasta kiinni? Eiköhän tässä vaiheessa ympäristössä ole jotain vikaa...
Kyllä se on. Ei ole tahdonlujuutta olla terve, vaan valitsee sen hampurilaisen ja muuta roskaa. Kun katson itse lihavia, ne valinnat näkyy ja ne niistä johtuvat seuraukset myös. Se vaatii aina tahdonvoimaa olla terve ja se tarkoittaa ettei voi mätätä paskaa naamaan joka päivä. Joillekin se on mahdotonta ja tekosyitä läskillä on yleensä alkoholistin verran kaikelle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 321
Jos se oikeasti olis noin helppoa että jokainen vain päättää olla syömättä liikaa ja olla /tulla laihaksi, niin meillä ei olisi lähes kaikissa maailman kehittyneissä maissa väestötason ongelmaa ylipainon kanssa...
No voi elämän kevät, eihän se nyt riitä että päättää olla syömättä liikaa, asialle pitää myös konkreettisesti tehdä se mitä tarvitaan.
Totta kai nämä ovat ihan vaan itsestä kiinni. Itsellä esim. on noin 8-10 kiloa liikaa (ei sinänsä lukemana, mutta se kohdistuu liikaa keskivartaloon). Se on ihan totaalisesti omasta itsekurista kiinni että laihdunko sitä joskus. Olen ollut ruipelo-mitoissa eri vaiheissa elämää, ja se on ihan se sama kroppa mutta vähemmällä syömisellä. Jos olisin 30 tai 50 kiloa liian läski, niin se olisi aivan sama asia ja samat keinot mutta eri mittakaavassa.
 

finWeazel

Chief Karpfen - ruoKalan C&R
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 246
Siinä mielessä ei ole itsekurikysymys täysin, että työ ja työpaikka vaikuttaa myös. Jos alat noudattamaan omalta kannalta sopivaa liikuntaohjelmaa, ruoka-aikojen ja lepoaikojen optimointia, niin pian ei olekaan sitä työpaikkaa. Meillä oli yksi himourheilija töissä, niin ei se kyllä töitä tehnyt, vaan tuli lopputili. Prioriteetti oli hänellä ensin urheilu, siten työ.

Joskus liikkunut meidän pikkukaupungissa työpäivän aikana, niin kaupungin hyvännäköiset mammat lenkkeilee kaupungilla, kun muut ovat töissä. Sopisi kyllä mullekin, että joku maksaa mulle rahaa, ja mä vaan lenkkeilen/urheilen kaupungilla.
Jos vaikka kävelisi aluksi 3x10minuuttia päivässä? Jos aika kortilla ja kunto riittää enempään kuin kävely niin 15-30minuutin HIIT-treeni mikä ei vaadi välineitä, salikorttia tms on erittäin tehokas. Jos on rahaa niin vaikka kuntopyörä kotiin ja polkee sitä samalla kun katsoo salkkarit/potkupalloa/youtube. Jos on halua löytyy keinot. Jotku suosittelee painoreppu selässä kävelyä, parantaa kuntoa+tasapainoa ja on helppo toteuttaa.

Mulla on muutama (lihava) tuttu, jotka oli että ei jaksa, ei kerkeä liikkua koska työt. Alkoi eläkkeet ja kyselin, että nyt sitä liikuntaa, lähdetäänkö salille, uimahalliin tms. ja vastaus "ei". Hommasin tyypeille kahvakuulia, vastuskumeja yms. eipä niitä ole kertaakaan edes kokeiltu. En alkanut enempää painostamaan, kun selkeetä oli, että ei kiinnosta. Aikaisemmin käytettiin työtä keppihevosena liikunnan välttämiseen. Hulluintahan tässä on se, että jos jaksais vähän liikkua niin parantunut kunto auttaisi jaksamaan paremmin. Toki ensimmäiset pari viikkoa mälsää, kun tulee lihat kipeäksi ja kunto ei ole vielä noussut.
 
Viimeksi muokattu:

Pitkä_ja_hikinen_hevari

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
11.08.2023
Viestejä
460
Tulipas taas salilla käytyä pitkästä aikaa. Niin kyllä oli sali taas porukkaa täynnä sulattelemassa mahaa pois.
Salia vastapäätä on kätevästi jokin pizzeria. Sinne onkin hyvä mennä vetämään 2000kcal turkkilaista mättöä tiukan 5 sarjan penkkitreenin jälkeen. Ei edes askelia kerry kuin 100 ekstraa.

Nämä kaikki dieetit yleensä päättyvät jääräpäiseen säästöliekkiin. Jos henkilön kulutus oli ennen 2000kcal. Dieetin jälkeen se on vuosia 1900kcal. Mutta keho vaatii lisää ruokaa, koska koki puutetta.
Tästä seuraa noidankehä.
 

Ronald McDonald

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.02.2024
Viestejä
308
Lisäksi se suuri ruokahalu vähenee normaaliksi, kun saa laihdutettua ja maha palaa normaaleihin mittoihin. Länsimaissa ihmisiä vaivaa saamattomuus, eli mitään joka vaatisi luonteen lujuutta ei pystytä tai haluta yrittää. Itkupotkuraivareita vedellään kun maailma ei pyöri ja liiku sormia napsauttamalla.
 
Liittynyt
01.09.2018
Viestejä
803
Lisäksi se suuri ruokahalu vähenee normaaliksi, kun saa laihdutettua ja maha palaa normaaleihin mittoihin.
Vaikuttaisi, että näin se valitettavasti ei toimi. Liitteenä Husin lihavuuden hoito -esityksestä kalvo noiden kylläisyyshormonien erityksestä lihavilla vs. normaalipainoisilla ja lihavilla laihtumisen jälkeen.

Screenshot_2024-02-23-14-26-21-73_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg

Koko esitys katsottavissa youtubessa. Siinä lihavuustutkija käy aika kattavasti läpi lihavuuden hoidon tilanteen Suomessa. Karkeasti ottaen paras elämäntapahoito -5% painosta 12kk, lääkkeet -15% ja leikkauksella vielä enemmän.
 

Pitkä_ja_hikinen_hevari

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
11.08.2023
Viestejä
460
Pitää muistaa että kuntoilu voi olla sekä kallista että halpaa.
Olen nyt jättänyt salit sikseen. Kävin viimeisen kerran eilen. Hyvän treenin pystyy tekemään hyppynarulla ja calisthenics - harjoitteilla. Sekä juoksua.
Joskus ennen nukkumaan menoa teen 1000 vatsalihasliikettä. On paljon parempi harjoitusvaste kuin tehdä salilla jotain penkki-hauis - sekoilua. Eikä maksa yhtään mitään.

Ehkä salilta jää kaipaamaan sosiaalista meininkiä, mutta ilmankin pystyy treenaamaan ja huolehtimaan painostaan helposti.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
2 002
Pitää muistaa että kuntoilu voi olla sekä kallista että halpaa.
Olen nyt jättänyt salit sikseen. Kävin viimeisen kerran eilen. Hyvän treenin pystyy tekemään hyppynarulla ja calisthenics - harjoitteilla. Sekä juoksua.
Joskus ennen nukkumaan menoa teen 1000 vatsalihasliikettä. On paljon parempi harjoitusvaste kuin tehdä salilla jotain penkki-hauis - sekoilua. Eikä maksa yhtään mitään.

Ehkä salilta jää kaipaamaan sosiaalista meininkiä, mutta ilmankin pystyy treenaamaan ja huolehtimaan painostaan helposti.
Ai vaihtoehdot on joku sekoilu salilla tai tuhat vatsaa? Ei ihme että ei salitouhut maistu :) Lihaskuntoa voi ihan järkevästikin treenata, ja kannattaakin. Itsellä salitreeniä noin 10v takana, ja asiat voi hoitaa järkevästikin.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
20 064
Pitää muistaa että kuntoilu voi olla sekä kallista että halpaa.
Olen nyt jättänyt salit sikseen. Kävin viimeisen kerran eilen. Hyvän treenin pystyy tekemään hyppynarulla ja calisthenics - harjoitteilla. Sekä juoksua.
Joskus ennen nukkumaan menoa teen 1000 vatsalihasliikettä. On paljon parempi harjoitusvaste kuin tehdä salilla jotain penkki-hauis - sekoilua. Eikä maksa yhtään mitään.

Ehkä salilta jää kaipaamaan sosiaalista meininkiä, mutta ilmankin pystyy treenaamaan ja huolehtimaan painostaan helposti.
Hinta on harvoin todellinen este, jos salilla haluaa käydä. Esimerkiksi GoGo Expressin salijäsenyys maksaa vuodessa hieman salista riippuen vain pari kymppiä kuussa.

Päätöksen tekeminen ja aloittaminen varmasti tuntuu vaikealta, mutta sen kynnyksen kun ylittää, niin vain taivas on rajana. Sosiaalisuutta en ole salikommenteissa koskaan ymmärtänyt. En minä ainakaan mene sinne kaveeraamaan, eikä noilla perussaleilla sitä puolta ole muutenkaan. Sinne mennään hoitamaan kuntoa, jokainen omalla tavallaan ja oman suunnitelmansa mukaan ja sillä siisti. Tuo kommentti jostakin "penkki-hauis -sekoilusta" oli ihan sitä itseään.

Ja edelleen painoa pudotettaessa ruokavalio on paljon olennaisempaa kuin liikunta, vaikka liikunnalla toki tuetaan kehitystä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 793
Lihavuustutkijat eivät ole kanssasi samaa mieltä.
Ai, että lihavilla on syömisen suhteen itsekuria, mutta jostain syystä se paska safka löytää tiensä kaappeihin ja sieltä vielä suuhunkin? Ensimmäisiä elinvuosiani lukuunottamatta en ole vielä joutunut tilanteeseen, jossa joku muu tunkee lusikkaa suuhuni, kuin minä itse.
 

finWeazel

Chief Karpfen - ruoKalan C&R
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 246
Ai, että lihavilla on syömisen suhteen itsekuria, mutta jostain syystä se paska safka löytää tiensä kaappeihin ja sieltä vielä suuhunkin? Ensimmäisiä elinvuosiani lukuunottamatta en ole vielä joutunut tilanteeseen, jossa joku muu tunkee lusikkaa suuhuni, kuin minä itse.
Tuossa aikaisemmin linkatussa videossa oli yksi hyvä selitys tuohon. Mielihyvän hakeminen. Ruoka/naksut/... helppo tapa saada mielihyvää elämään. Kuinka moni syö puhtaaseen mielihyvään, stressiin, pahaan oloon jne. Kyllähän se rentouttaa pussi sipsejä ja pari kaljaa työpäivän jälkeen, mutta tää tie viettää ojaan.

Videon väite korreloi hyvin mun tuttuihin jotka sanoo "mä nyt vaan haluan nauttia tästä elämästä". Suurin nautinto ruoka, naksut, alkoholi. Ei kiinnosta liikunta tms. mikä vaatisi hikoilua alkuun ennen kuin muuttuu miellyttäväksi. Kyllähän siitä jotain kicksiä saa, kun tekee hyvän salitreenin, mutta ne ekat viikot tauon jälkeenb on kammottavaa kun paikat tulee megakipeäksi ja rauta ei liiku.
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 868
Ai, että lihavilla on syömisen suhteen itsekuria, mutta jostain syystä se paska safka löytää tiensä kaappeihin ja sieltä vielä suuhunkin? Ensimmäisiä elinvuosiani lukuunottamatta en ole vielä joutunut tilanteeseen, jossa joku muu tunkee lusikkaa suuhuni, kuin minä itse.
Niinpä. Sama kuin rikastumisessa, kunhan vaan päättää, että nyt alan miljardööriksi ja hoitaa homman. Ei sitä kukaan sun puolestas tee!

Tuossa aikaisemmin linkatussa videossa oli yksi hyvä selitys tuohon. Mielihyvän hakeminen. Ruoka/naksut/... helppo tapa saada mielihyvää elämään. Kuinka moni syö puhtaaseen mielihyvään, stressiin, pahaan oloon jne.

Videon väite korreloi hyvin mun tuttuihin jotka sanoo "mä nyt vaan haluan nauttia tästä elämästä". Suurin nautinto ruoka, naksut, alkoholi. Ei kiinnosta liikunta tms. mikä vaatisi hikoilua alkuun ennen kuin muuttuu miellyttäväksi. Kyllähän siitä jotain kicksiä saa, kun tekee hyvän salitreenin, mutta ne ekat viikot tauon jälkeenb on kammottavaa kun paikat tulee megakipeäksi ja rauta ei liiku.
Eli videota et ole katsonut näköjään. Kohta varmaan lävähtää vielä joku hauska voittajatunti-tarina.
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 857
Tuossa aikaisemmin linkatussa videossa oli yksi hyvä selitys tuohon. Mielihyvän hakeminen. Ruoka/naksut/... helppo tapa saada mielihyvää elämään. Kuinka moni syö puhtaaseen mielihyvään, stressiin, pahaan oloon jne. Kyllähän se rentouttaa pussi sipsejä ja pari kaljaa työpäivän jälkeen, mutta tää tie viettää ojaan.

Videon väite korreloi hyvin mun tuttuihin jotka sanoo "mä nyt vaan haluan nauttia tästä elämästä". Suurin nautinto ruoka, naksut, alkoholi. Ei kiinnosta liikunta tms. mikä vaatisi hikoilua alkuun ennen kuin muuttuu miellyttäväksi. Kyllähän siitä jotain kicksiä saa, kun tekee hyvän salitreenin, mutta ne ekat viikot tauon jälkeenb on kammottavaa kun paikat tulee megakipeäksi ja rauta ei liiku.
Näinhän se on, mutta jos ruuasta tai naksuista ei silleen saa mielihyvää, tai saa sitä merkittävästi vähemmän, niin painonhallinta helpottuu. Tähänhän ne laihdutuslääkkeet perustuu...
 

finWeazel

Chief Karpfen - ruoKalan C&R
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 246
Näinhän se on, mutta jos ruuasta tai naksuista ei silleen saa mielihyvää, tai saa sitä merkittävästi vähemmän, niin painonhallinta helpottuu. Tähänhän ne laihdutuslääkkeet perustuu...
Voi myös kysyä, että miksi mielihyvä pitää hakea aina ruuasta eikä jostain muualta? Elämässä ei ole mitään muuta palkitsevaa asiaa kuin suuhyvä?
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 857
Voi myös kysyä, että miksi mielihyvä pitää hakea aina ruuasta eikä jostain muualta? Elämässä ei ole mitään muuta palkitsevaa asiaa kuin suuhyvä?
Arvelisin että se on vaan niin helppo ja välitön tapa saada mielihyvää, niin siihen on helppo jämähtää. :hmm: Onhan niitä muitakin addiktioita, kuten rööki, viina ja huumeet. Osa ihmisistä vaan on helpommin koukuttuvia.
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 868
Voi myös kysyä, että miksi mielihyvä pitää hakea aina ruuasta eikä jostain muualta? Elämässä ei ole mitään muuta palkitsevaa asiaa kuin suuhyvä?
Samaahan voisi kysyä alkoholistilta. Miksi juoda viinaa, kun voisi juosta maratoneja ja uida avannossa?
 

finWeazel

Chief Karpfen - ruoKalan C&R
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 246
Eli videota et ole katsonut näköjään. Kohta varmaan lävähtää vielä joku hauska voittajatunti-tarina.
siihen liittyy myös palkintojärjestelmä, eli liittyy se, että syöminen tuottaa mielihyvää
Linkki aikaleimalla. Ja tämä edelleen korreloi hyvin tuttujen läskien "mä nyt vaan haluan nauttia elämästä" mantraan mitä hoetaan. Hyvin sopii myös siihen, että jos on paska olo vaikka duunien takia niin haetaan mielihyvä lautaselta, naksuista ja vähän bissee/viiniä niin relax ja nukkuu paremmin(ei nuku paremmin vaikka taju lähteekin veks)
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
698
Omakohtaiseen kokemukseen perustuen sanoisin, että aikuis-iän ylipainon ja lihavuuden hoidossa mennään heti kättelyssä metsään, jos keskitytään pelkästään energian saannin ja sen kulutuksen epäsuhtaan. Pitää katsoa henkilön koko elämää.
Itselle tuli n. 10kg lisää vuorotyön aloittamisen myötä ja toiset 10kg kolmannen lapsen myötä, vaikka ruokailun suhteen "en muuttanut mitään".

Siihen asti paino pysyi aina normaalina ilman, että kiinnitin asiaan mitään huomiota ja sittemmin siistimpään painoon pääsemiseksi on vaadittu laihduttamista ruokia punnitsemalla ja kaloreita laskemalla, mutta kuka sellaista jaksaa loppuelämänsä tehdä.

Että joo, olosuhteet vaikuttaa lihomisherkkyyteen, vaikka teknisesti ottaen kyse on energian saannin ja kulutuksen suhteesta.
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 959
Varmasti vaikuttaa elämäntilanteet ja varsinkin stressaava sellainen, tai ylipäätänsä sellanen setti elämässä joka rikkoo sitä "normia elämää".
Ainut toimiva neuvo tohon jos ei jaksa rupea laskemaan mikroja makroja tai kaloreita, niin jättää yhden safkan välistä päivässä.
Siis jos ei muuten oikeasti kykene lisäämään liikuntaa ja tsekkaamaan tarkemmin mitä syö.
Itelläkin ollu pirun pitkään ongelmana se, ettei vaan riitä jaksaminen johonkin kalorilaskemiseen ja tulee syötyä hieman mitä sattuu.
Nyt kuitenkin pysyny paino suht kohdillaan kun syö vaan kaks kertaa päivässä, ja sillonkin pyrkii siihen että vetää rehuja tms suurimman osan.(tohon voi kyl suositella airfryeria, kun sillä saa nopeesti tehtyä vaikka niistä valmiista uunikasvis seteistä tms hyviä).
Noi ei välttämättä tarttee ees mitään soosia, tai kiloa suolaa. Paketti makkaraa ehkä kylkeen =D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 993
Voi myös kysyä, että miksi mielihyvä pitää hakea aina ruuasta eikä jostain muualta? Elämässä ei ole mitään muuta palkitsevaa asiaa kuin suuhyvä?
Oiskohan vaikka siksi että se on biologisesti ja evoluutionallisesti aika perusteltu asia kehon antaa mielihyvää ruuan hankkimisesta. Vähän niinkuin seksikin on perusteltu asia antaa mielihyvän tunnetta ja tästä syystä se voi koukuttaa liialtikkin joitain ihmisiä (kuten ruokakin). Toisin kuin seksissä, niin ruuassa ei enää juuri ole sellaisia luontaiseen saatavuuteen liittyviä ongelmia. Sitten on taas niitä yksilöitä joita se ei satu kiinnostamaan ollenkaan. Salitreeni taas ei ole niitä asioita joista ihmisen pitkän evoluution aikana kehon olisi kannattanut antaa mielihyvän tunnetta. Ja ainakin omalla kohdalla liikuntaa ei koskaan ole antanut sitä euforiantunnetta mitä se joillekkin ihmisille näkyy antavan. Ei edes lapsena.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 793
Niinpä. Sama kuin rikastumisessa, kunhan vaan päättää, että nyt alan miljardööriksi ja hoitaa homman. Ei sitä kukaan sun puolestas tee!
Jos kerran itsekuria on, niin miten se paska ruoka ja liiaalliset kalorit päätyvät sinne kehoon?

Ja toi rikastumisvertaus on niin väsynyt ja huono vertaus, että ei mitään rajaa. Rikastumisen eteen, täytyy tehdä aktiivisesti ja pitkäjänteisesti asioita. Sen eteen, että ei lihoaisi, riittää että on tekemättä asioita (olla ostamatta paskaa ruokaa ja olla syömättä sitä). Mutta antaa sekin varmaan jotain tyydytystä ja mielenrauhaa, kun ei omista huonoista valinnoista ja tavoista syytä itseään vaan keksii minkä tahansa selityksen, jolla sen syyn saa omassa mielessään vieriteltyä muille.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 993
Jos kerran itsekuria on, niin miten se paska ruoka ja liiaalliset kalorit päätyvät sinne kehoon?

Ja toi rikastumisvertaus on niin väsynyt ja huono vertaus, että ei mitään rajaa. Rikastumisen eteen, täytyy tehdä aktiivisesti ja pitkäjänteisesti asioita. Sen eteen, että ei lihoaisi, riittää että on tekemättä asioita (olla ostamatta paskaa ruokaa ja olla syömättä sitä). Mutta antaa sekin varmaan jotain tyydytystä ja mielenrauhaa, kun ei omista huonoista valinnoista ja tavoista syytä itseään vaan keksii minkä tahansa selityksen, jolla sen syyn saa omassa mielessään vieriteltyä muille.
Kyllähän sen epäterveellisen ruuan saatavuus ha helppous on aivan eri kuin terveellisen. Varsinkin jos lähdetään siitä ettei ole mielenkiintoa kovin kokkailla ja ei asu helsingissä tai vastaavassa isossa kaupungissa missä ituhippihipsterikasvisravintoloita on joka kulmalla ja woltti vaikka polkee safkat ovelle. ihmisen on kuitenkin pakko jotain syödä ja terveiden valintojen teko yleensä vaatii hieman enemän vaivaa. Myöskin se epäterveellinen mättö on monesti halvempaa jos ei ole välilä sillä mitä syö (ja ei taaskaan halua itse alkaa vääntämään)
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 606
Mitä ihmettä nyt taas. Kaupassa on iha yhtä paljon tervettä ruokaa saatavilla asuit Hesessä tai muualla. Se valinta vaan kohdistuu siihen roskaa ja se on ihan oma valinta se. Joku kreikkalainen salaatti ei paljoa maksa kun sen tekee parille ja raaka-ainetta jää seuraavallekin kerralle. Tekee about 10-15min satsin lisukkeineen.
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 868
Jos kerran itsekuria on, niin miten se paska ruoka ja liiaalliset kalorit päätyvät sinne kehoon?

Ja toi rikastumisvertaus on niin väsynyt ja huono vertaus, että ei mitään rajaa. Rikastumisen eteen, täytyy tehdä aktiivisesti ja pitkäjänteisesti asioita. Sen eteen, että ei lihoaisi, riittää että on tekemättä asioita (olla ostamatta paskaa ruokaa ja olla syömättä sitä). Mutta antaa sekin varmaan jotain tyydytystä ja mielenrauhaa, kun ei omista huonoista valinnoista ja tavoista syytä itseään vaan keksii minkä tahansa selityksen, jolla sen syyn saa omassa mielessään vieriteltyä muille.
Jos palkkio on huomattavasti suurempi, ei voi sanoa että onpa huono itsekuri. Jos laitetaan toiselle ryhmälle 100 euroa tarjolle ja mahdollisuus varastaa se ilman varmaa kiinnijäämistä, ja toiselle ryhmälle 10 000 eur samalla mahdollisuudella, niin mitä luulet miten käy? Kysymys on siitä, että palkkio on suurempi toisille.

Ja eihän tuo syyllisyys noin päin mene. Laihat syyllistävät kyllä lihavia, kuten tässäkin keskustelussa näkee. Lihavat syyllistävät itseään ja olosuhteitakin, mutta eivät kyllä muita ihmisiä.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
698
Jos kerran itsekuria on, niin miten se paska ruoka ja liiaalliset kalorit päätyvät sinne kehoon?
Tavallaan se on ihan totta, että itsekuri lopulta ratkaisee. Toiset vaan tarvitsee sitä moninkertaisesti enemmän laihtuakseen ja pysyäkseen normaalipainossa.

Yleensä tämän tyylisiä kommentoi ihmiset kenen ei koskaan ole tarvinnut omaa itsekuriaan juuri koeponnistaa laihtuakseen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 793
Jos palkkio on huomattavasti suurempi, ei voi sanoa että onpa huono itsekuri. Jos laitetaan toiselle ryhmälle 100 euroa tarjolle ja mahdollisuus varastaa se ilman varmaa kiinnijäämistä, ja toiselle ryhmälle 10 000 eur samalla mahdollisuudella, niin mitä luulet miten käy? Kysymys on siitä, että palkkio on suurempi toisille.

Ja eihän tuo syyllisyys noin päin mene. Laihat syyllistävät kyllä lihavia, kuten tässäkin keskustelussa näkee. Lihavat syyllistävät itseään ja olosuhteitakin, mutta eivät kyllä muita ihmisiä.
Itsekuria onkin tuossa tapauksessa olla varastamatta. Eihän mikään pakko ole varastaa, vaikka siihen on mahdollisuus. Sama pätee ruuan kanssa, ei ole pakko syödä paskaa, vaikka siihen on mahdollisuus.

Laihat syyllistävät lihavia ja lihavat yrittää keksiä ties mitä selityksiä, etteivät he itse olisi syyllisiä omaan lihavuuteensa. En tarkoittanut sanoa, että yrittävät syyn vierittää suoraan muille ihmisille, vaan ihan mille tahansa itsestään riippumattomalle asialle, kuten yllä Algron28 listasikin esimerkinomaisesti.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 793
Tavallaan se on ihan totta, että itsekuri lopulta ratkaisee. Toiset vaan tarvitsee sitä moninkertaisesti enemmän laihtuakseen ja pysyäkseen normaalipainossa.

Yleensä tämän tyylisiä kommentoi ihmiset kenen ei koskaan ole tarvinnut omaa itsekuriaan juuri koeponnistaa laihtuakseen.
Ei vaan "tavallaan", vaan ihan todellisuutta se on. Jotkut tarvitsevat enemmän ja jotkut vähemmän, mutta se ei silti poista sitä, että syyllinen löytyy lopulta vain peilistä. Petollista on yrittää etsiä joitain muita syitä miksi lihoaa, sillä tämä voi johtaa herkästi siihen, että turha on yrittääkään kun ei asialle itse mitään voi tehdä.

Yleensä varmaan niin, mutta jos luet tästä ketjusta aiempia viestejäni, niin huomaat, että minun kohdallani asia ei ole noin.
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 868
Itsekuria onkin tuossa tapauksessa olla varastamatta. Eihän mikään pakko ole varastaa, vaikka siihen on mahdollisuus. Sama pätee ruuan kanssa, ei ole pakko syödä paskaa, vaikka siihen on mahdollisuus.

Laihat syyllistävät lihavia ja lihavat yrittää keksiä ties mitä selityksiä, etteivät he itse olisi syyllisiä omaan lihavuuteensa. En tarkoittanut sanoa, että yrittävät syyn vierittää suoraan muille ihmisille, vaan ihan mille tahansa itsestään riippumattomalle asialle, kuten yllä Algron28 listasikin esimerkinomaisesti.
Kysymys on palkkion suuruudesta. Kun palkkio on täysin eri suuruinen, itsekurivertailu muuttuu erilaiseksi. Tämä ei ole vaikea asia, jos haluaa ymmärtää. Jos ei halua, niin voi maailman tappiin väittää, että lihavat ovat lihavia, koska heillä ei ole itsekuria. Tietysti voi olla mukava väittää, koska näin saa alentaa muita ihmisiä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 993
Eikö tähän itsekuri ruuan kanssa ole ihan sama kuin että onko alkoholismi oikeasti sairaus vai paskoja ihmisiä ja niiden itsekurin puutetta? Onneksi sentään uutisissa oli että nykyajan nuoret miehet ovat sentään raitistumaan päin. Eiköhän tuollakin ole jotain yhteyttä vyötärön ympärykseen. Toisin kuin ruuassa, niin alkoholissa on onneksi suurimmalla osalla ihmisiä sellainen jonkinlainen automaattinen itsesäätely kuin krapula. Jos ei olisi, niin mahtaisi alkoholin haitat olla aivan toisissa tasoissa.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
698
Petollista on yrittää etsiä joitain muita syitä miksi lihoaa, sillä tämä voi johtaa herkästi siihen, että turha on yrittääkään kun ei asialle itse mitään voi tehdä.
Tai sit kun ymmärtää sen, että itsekuri harvoin pitkässä juoksussa toimii, voi lähestyä asiaa sitä kautta, että järjestää elämäänsä ja ympäristöään sellaiseksi, ettei sitä itsekuria tarvita.
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 868
Eikö tähän itsekuri ruuan kanssa ole ihan sama kuin että onko alkoholismi oikeasti sairaus vai paskoja ihmisiä ja niiden itsekurin puutetta? Onneksi sentään uutisissa oli että nykyajan nuoret miehet ovat sentään raitistumaan päin. Eiköhän tuollakin ole jotain yhteyttä vyötärön ympärykseen.
No kumpaa se alkoholismi ja lihavuus sinun mielestäsi on?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 993
No kumpaa se alkoholismi ja lihavuus sinun mielestäsi on?
Asteen vakavuudesta riippuen se voi olla myös sairaus ja silloin sitä sellaisena pitäisi hoitaakin. Toki päättäjien pitää molempien suhteen miettiä miten kansaa saa ohjattua terveempään suuntaan.
 
Liittynyt
05.08.2021
Viestejä
643
Lienee osansa lihomisessa näillä kevyttuotteilla, kun mahalaukkua venyttää syömällä paljon vähäenergistä ravintoa niin sehän venyy ja siitä seuraa nälän tunteen kasvaminen. Oma ruokavalioni on erittäin rasva- ja proteiinipitoinen, valitsen aina rasvaisimmat tuotteet enkä voita säästele. Mutta syödyt annokset ovat vastaavasti pienemmät ja silti pysyn kylläisenä, napostelun tarvetta ei ole. Veriarvot ovat vuosi vuodelta parantuneet, osansa on myös liki loppuneella alkoholinkäytöllä.
 
Liittynyt
18.02.2024
Viestejä
46
Lienee osansa lihomisessa näillä kevyttuotteilla, kun mahalaukkua venyttää syömällä paljon vähäenergistä ravintoa niin sehän venyy ja siitä seuraa nälän tunteen kasvaminen. Oma ruokavalioni on erittäin rasva- ja proteiinipitoinen, valitsen aina rasvaisimmat tuotteet enkä voita säästele. Mutta syödyt annokset ovat vastaavasti pienemmät ja silti pysyn kylläisenä, napostelun tarvetta ei ole. Veriarvot ovat vuosi vuodelta parantuneet, osansa on myös liki loppuneella alkoholinkäytöllä.
Tämäkin viestisi on täynnä pseudotiedettä. Ei se mahalaukku mitään veny, vai oletko tosissaan sitä mieltä että syömällä vaikka runsaasti kasviksia, joissa on matala energiatiheys, henkilö lihoo? Kyllä ne korkean rasvapitoisuuden tuotteet ovat suurempi ongelma, vaikka asia ei ole näin yksinkertainen.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
245 401
Viestejä
4 285 307
Jäsenet
71 649
Uusin jäsen
Credittii

Hinta.fi

Ylös Bottom