Lihavuusepidemia

Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
960
Miten tämä liittyy mihinkään mitä olen kirjoittanut ja miksi mun tulisi vastata moiseen itsestäänselvyyteen?

Vaikuttaisi nyt siltä, että sulta meni mun koko pointti ohi joten selitän vielä kerran lyhyesti. Aiemmin ketjussa esitettiin tilasto jonka mukaan normaalipainoisten osuus on pysynyt kutakuinkin samana, mutta ylipainoisista on tullut entistä ylipainoisempia.

Arvelin tämän johtuvan ainakin osaksi siitä, että normaalipainossa pysyvät säätelevät syömistään paremmin kulutuksen mukaan ja ylipainoiset ei. Kun syömistään huonosti säätelevät ylipainoiset sitten liikkuvat väestötasolla vähemmän, heistä tulee lihavampia kuin ennen.

Mielestäni tämä ei ole mitenkään ristiriidassa sen kanssa, että ihminen lihoo jos syö enemmän kuin kuluttaa, mutta on yksi teoria sille miksi lihavat lihovat ja normaalipainoiset ei vaikka yhteiskunta ympärillä muuttuu ns. lihomista paremmin tukevaksi.

Niamu sanoi:
Liikunnan puute ei tee kenestäkään lihavaa vaan se mitä mätät suustasi sisään.
Oikeastaan tuokin on väärin, koska se mitä suustaan mättää sisään ei tee kenestäkään lihavaa
Itse hyppäsin tuossa kohtaa keskusteluun. Perustelisitko vielä miksi paljon suustaan sisään mättäävä ei lihoaisi ja taas vähän suustaan sisään mättäävä pysyy laihana?
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
960
Riippuu. Paljonko juot? Onko sairauksia? Nestettä kertyviä asioita kehoon? Kärjistetysti tietenkin:) lähinnä että kaikki ei ole mustavalkoista vaikka syömisellä tai oikeastaan energianmäärällä on suurin syy lihoamiseen.
Jos tarkkoja ollaan niin juomisella on vieläkin suurempi syy lihoamiseen kuin syömisellä.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
698
Itse hyppäsin tuossa kohtaa keskusteluun. Perustelisitko vielä miksi paljon suustaan sisään mättäävä ei lihoaisi ja taas vähän suustaan sisään mättäävä pysyy laihana?
En perustele, koska en ole missään kohtaa väittänyt mitään tuollaista ja kuten sanoin, se ei liity tuohon mun aiempaan viestiin mitenkään. Kannattaa jatkossa lukea ajatuksella lainaamansa viestit läpi ennen kuin lähtee niitä kommentoimaan.
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 616
Jos tarkkoja ollaan niin juomisella on vieläkin suurempi syy lihoamiseen kuin syömisellä.
Eli onko se suurin syy juominen, syöminen vai itsekurin puute? Pointti nyt vaan oli tuossa mustvalk ajattelussa ja kuten todettiin niitä syitä voikin olla monia. Voit jopa syömällä enemmän, laihtua. Riipuu mitä syöt, ravintoainetiheys, kalorimäärät. Monenmoista tässä kirjavassa.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
960
Eli onko se suurin syy juominen, syöminen vai itsekurin puute? Pointti nyt vaan oli tuossa mustvalk ajattelussa ja kuten todettiin niitä syitä voikin olla monia. Voit jopa syömällä enemmän, laihtua. Riipuu mitä syöt, ravintoainetiheys, kalorimäärät. Monenmoista tässä kirjavassa.
Itsekurinpuutteesta johtuu.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
960
En perustele, koska en ole missään kohtaa väittänyt mitään tuollaista ja kuten sanoin, se ei liity tuohon mun aiempaan viestiin mitenkään. Kannattaa jatkossa lukea ajatuksella lainaamansa viestit läpi ennen kuin lähtee niitä kommentoimaan.
Siis et kirjoittanut lainaamaani viestiä?
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 348
Jos kärjistetysti olet syömättä kokonaan. Paljonko lihoat?
Tähän liittyen, vesipaastolla lähtee lähes kilo päivässä ainakin aluksi. Myöhemmin kai hieman hidastuu.

Nopea tapa laihtua ja terveellinenkin, etenkin kun paaston päättää oikeaoppisesti, mutta ei kysytä virallistieteellisiltä ravitsemusasiantuntijoilta.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
960
Kirjoitin, mutta en viestissäni missään kohtaa väittänyt tuollaista mitä pyysit minua perustelemaan enkä näin ollen koe mielekkääksi sitä perustella.
Siis et missään vaiheessa väittänyt sitä mitä kirjoitit? Nyt kyllä putosin kärryiltä :D
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
698
Siis et missään vaiheessa väittänyt sitä mitä kirjoitit? Nyt kyllä putosin kärryiltä :D
Kuten sanoin, en ole väittänyt sitä mitä sinä pyysit minua perustelemaan. Pyysit siis perustelua johonkin mitä en ole missään kohtaa kirjoittanut.

Edit: menee niin pahasti offtopiciksi, että lopetan tämän tähän.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
960
No tietysti mekanistisesti vuokaaviona ajatellen ylensyöminen ja juoppous johtuvat molemmat puuttuvasta itsekurista. Tämä triviaali havainto ei kuitenkaan johda ylipaino-ongelman ratkaisua kohti, ei yksilön eikä väestön tasolla.
Onneksi lama tulossa niin johtaa väistämättä ihmisten laihtumiseen ainakin pienellä aikavälillä kun yksinkertaisesti ei ole varaa syödä niin paljoa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 390
Onneksi lama tulossa niin johtaa väistämättä ihmisten laihtumiseen ainakin pienellä aikavälillä kun yksinkertaisesti ei ole varaa syödä niin paljoa.
Tuota epäilen. Energiatiheä ja helposti ahmittava läskimättö on edullista ellei sitä hae suomihintaisesta pikaruokalasta.

Samoin alkoholiin on janoisella aina varaa. Itse en ole koskaan jättänyt juomatta kalliin hinnan takia. "Enpäs menekään tänään pubiin kun tuopin hinta nousi, taidan käydä salilla sen sijaan".
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 973
Onneksi lama tulossa niin johtaa väistämättä ihmisten laihtumiseen ainakin pienellä aikavälillä kun yksinkertaisesti ei ole varaa syödä niin paljoa.
Itseasiassa tälläkin hetkellä roskasakki tupakoi eniten, juo eniten ja syö epäterveellisimmin koska röökin ja viinan (pakolliset menot) ei jää rahaa eikä aikaa kun halvimpiin eineksiin.

Vai meinaatko että se tälläkin hetkellä läskein porukka alkaa tupakoinnin ja juopottelun ohessa miettiä kausikasviksista tehtäviä edullisia ja terveellisiä ruokia?
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
960
Itseasiassa tälläkin hetkellä roskasakki tupakoi eniten, juo eniten ja syö epäterveellisimmin koska röökin ja viinan (pakolliset menot) ei jää rahaa eikä aikaa kun halvimpiin eineksiin.

Vai meinaatko että se tälläkin hetkellä läskein porukka alkaa tupakoinnin ja juopottelun ohessa miettiä kausikasviksista tehtäviä edullisia ja terveellisiä ruokia?
Tupakointi harvoin lihottaa. Mitä pulsuja tuossa viimeiset 30 vuotta katsonut niin kaikki laihoja.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 390
ja syö epäterveellisimmin koska röökin ja viinan (pakolliset menot) ei jää rahaa eikä aikaa kun halvimpiin eineksiin.
Ei ole ainoa syy. Elämäm koululaisilla on myös kehittymätön kulinaarinen maku ja ravinto-opillinen ymmärrys. Lisäksi halpa eines on helppoa ja onnistuu keittiötä siivoamatta.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 973
Tupakointi harvoin lihottaa. Mitä pulsuja tuossa viimeiset 30 vuotta katsonut niin kaikki laihoja.
Noin silmämääräisesti voisin sanoa että röökinpolttaja-viinanjuoja-einesruokailija on lihavampi kun tupakoimaton suhtkohtraitis aktiivikuntoilija joka laittaa itse terveellistä ruokaa. Ja luulen että noi menot on aikalailla samat /kk. Hitto, nykyhinnoilla aski tupakkaa/päivä maksaa saman verran kun terveelliset ruoat /päivä.

Tupakka 8€/pvä+sixari kaljaa on noin 15€x30pvä eli 450€/kk. Tollahan syö terveellisesti kun ruhtinas ja jää rahaa vielä kuntosalikorttiin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 390
Tupakointi harvoin lihottaa.
Tuon huomautuksen tarkoitus olikin selvästi, ettei köyhyys laihduta ellei tee savuttomaksi.
Mitä pulsuja tuossa viimeiset 30 vuotta katsonut niin kaikki laihoja.
Minäkin olen nähnyt paljon spurguja ja melkoinen osa on kyllä läskejä. Ne laihat unohtavat syödä tai ovat liian vatsatautisia syödäkseen.

Ja suurin osa vähäosaisista juopoista on muita kuin pulsuja.
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 718
Itsekurinpuutteesta johtuu.
Ei välttämättä. Itsekuria ei tarvi kiusauksen voittamiseen, jos kiusausta ei alun alkaen olekaan. Eli toisin sanottuna, jos mässy ei maistu kuten allekirjoittaneella, niin heikommallakin tahdonvoimalla pysyy normaalipainoisena.

Samoin alkoholiin on janoisella aina varaa. Itse en ole koskaan jättänyt juomatta kalliin hinnan takia. "Enpäs menekään tänään pubiin kun tuopin hinta nousi, taidan käydä salilla sen sijaan".
Varmaan se menisi siihen, ettei menekään pubiin vaan hakee kaupasta pari kaljaa ja juo kotona.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 113
Tupakointi harvoin lihottaa. Mitä pulsuja tuossa viimeiset 30 vuotta katsonut niin kaikki laihoja.
Mitä tuossa vegetuttavia katsonut, niin harvoin paljon ruokaa suustaan sisään mättävä lihoaa. Itsekin mätän isosti ruokaa naamariin, enkä liho.. Kumma juttu.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 212
Tähän liittyen, vesipaastolla lähtee lähes kilo päivässä ainakin aluksi. Myöhemmin kai hieman hidastuu.

Nopea tapa laihtua ja terveellinenkin, etenkin kun paaston päättää oikeaoppisesti, mutta ei kysytä virallistieteellisiltä ravitsemusasiantuntijoilta.
Tämä perustuu enimmäkseen glykogeenivarastojen tyhjentymiseen ja elektrolyyttien poistumiseen. Näiden molempien mukana poistuu vettä. Painoluokkalajeissahan näitä vesipaaston tyylisiä painonvetoja tehdään ennen punnituksia, jopa kymmenkunta kiloa saa painoa pois päivissä. Varsinaista rasvakudoksen poistumistahan noissa ei tapahdu ihan hirveästi, toki jonkin verran.

Glykogeenivarastot ja elektrolyytit täydentyy siitä sitten, kun alkaa taas syömään ja esim. viikko paaston jälkeen voi vasta arvioida kuinka paljon paastolla lähti jotain kiinteää kudosta. Terveellisyydestäkin voi olla montaa eri mieltä, kun luultavasti tuossa prosessissa katoaa aika paljon aktiivista kudosta verratessa hillitympään rajoitukseen energian saannissa, ainakin jos tätä pitkittää. Jos taas pitää päivän pari vesipaastoa niin painonvaihtelu on hyvin pitkälti nestetasapainon heiluntaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21
Liikunnan puute ei tee kenestäkään lihavaa vaan se mitä mätät suustasi sisään. Esimerkisi mäkissä kun vetää yhden juustohampurilaisen niin pitää liikkua 4-5 tuntia että saa kulutettua sen mitä yhdestä saat.
Periaate tietenkin oikein, mutta juustohampurilainen (301kcal) kuluu kyllä tunnin liikunnalla hyvinkin, kunnon reippaalla liikunnalla puolessa tunnissa
 

DädiFinn

Слава Україно!
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 211
Esimerkisi mäkissä kun vetää yhden juustohampurilaisen niin pitää liikkua 4-5 tuntia että saa kulutettua sen mitä yhdestä saat.
Mäkkärin sivujen mukaan yhdessä juustohampparissa on 301kcal. Ei tuo nyt kummoista kuntoilua vaadi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 260
Ei kai nyt oikeasti ole olemassa jotain aikuista ihmistä joka tilaisi mäkkäristä juustohampurilaisen ja that's it. Tuon jälkeenhän pitäisi saman tien syödä joku oikea ateria (tai edes oikea hampurilainen).
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 260
Esimerkisi mäkissä kun vetää yhden juustohampurilaisen niin pitää liikkua 4-5 tuntia että saa kulutettua sen mitä yhdestä saat.
Toi on aika yläkanttiin, big mac ateriassa on googlen mukaan 1020kcal, mä kulutan aikalailla 1000kcal kun juoksen tunnin 180 keskisykkeellä.
Mut joo, jos niitä vetää 5 niin aika vaikeaa sen kuluttaminen on :D
 
Liittynyt
20.06.2017
Viestejä
2 576
Silmiä pyöritellään, kun suomen kesäreissun aikana en suostu mättämään samaa määrää herkkuja kuin muut
Tähän törmään useinkin ja asun siis ympärivuoden suomessa. Jotkut ihan päivittelevät kovaan juhlissa kun en syö esim. täytekakkua tai jos tulee ilmi ettei meidän lapset syö karkkia jne. Miltei samanlaista ihmettelyä kohtaamme vaimon kanssa myös siitä ettemme juo alkoholia. Jotkut jopa yrittää syyllistää tai mustamaalata noiden takia (ei sentään kaverit).
 
Liittynyt
04.12.2017
Viestejä
41
Onneksi lama tulossa niin johtaa väistämättä ihmisten laihtumiseen ainakin pienellä aikavälillä kun yksinkertaisesti ei ole varaa syödä niin paljoa.
Päinvastoin. Terveellinen ruoka tulee kallistumaan ja ihmiset ostaa enemmän ylituotettuja eineksiä, koska niistä saa yhtä paljon energiaa jopa pienemmällä hinnalla.

Muutenkin aika typerää keskustelua, kun lihavuuteen on niin monia eri syitä. Itse syön ja juon todella paljon noin keskimäärin enkä myöskään harrasta liikuntaa, jos ei satunnaista fyysistä duunia lasketa ja silti olen fyysisesti todella hyvässä kunnossa.

Oikeasti lihavuuteen vaikuttaa kaloreiden lisäksi ruoan laatu sekä ravintosisältö, omakohtainen ruoansulatus sekä kyky polttaa energiaa, (piilevät) sairaudet, erilaisten kemikaalien, ympäristön ja ravinnon laukaisemat "tilat" kropassa, liikunta, geenit noin yleisesti, yms.

Toki voi kehottaa syömään enemmän kuituja, välttämään kovia rasvoja, syömällä pienempiä annoksia ja vaikka mitä muuta, mutta liika yksinkertaistaminen tekee vain hallaa koko asialle.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 348
Päinvastoin. Terveellinen ruoka tulee kallistumaan ja ihmiset ostaa enemmän ylituotettuja eineksiä, koska niistä saa yhtä paljon energiaa jopa pienemmällä hinnalla.

Muutenkin aika typerää keskustelua, kun lihavuuteen on niin monia eri syitä. Itse syön ja juon todella paljon noin keskimäärin enkä myöskään harrasta liikuntaa, jos ei satunnaista fyysistä duunia lasketa ja silti olen fyysisesti todella hyvässä kunnossa.

Oikeasti lihavuuteen vaikuttaa kaloreiden lisäksi ruoan laatu sekä ravintosisältö, omakohtainen ruoansulatus sekä kyky polttaa energiaa, (piilevät) sairaudet, erilaisten kemikaalien, ympäristön ja ravinnon laukaisemat "tilat" kropassa, liikunta, geenit noin yleisesti, yms.

Toki voi kehottaa syömään enemmän kuituja, välttämään kovia rasvoja, syömällä pienempiä annoksia ja vaikka mitä muuta, mutta liika yksinkertaistaminen tekee vain hallaa koko asialle.
Jokaisen kannattaa toimia sillä tavalla mikä toimii ja tuottaa tulosta juuri omalla kohdalla, rohkeasti kokeillen, ilman että kuuntelee liikaa jotain asiantuntijoita, joiden neuvot ei oikeasti ole väestötasolla saaneet mitään hyvää aikaan.

Ja jos ihminen on rehellinen itselleen, useimmiten kyllä tietää ainakin osittain että mikä on pielessä ja mitä pitäisi muuttaa.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
107
Ei kai nyt oikeasti ole olemassa jotain aikuista ihmistä joka tilaisi mäkkäristä juustohampurilaisen ja that's it. Tuon jälkeenhän pitäisi saman tien syödä joku oikea ateria (tai edes oikea hampurilainen).
Ihan tuttu juttu minulle. Mutta tilanteessa, missä olen jo syönyt aterian jossain lähitunteina, mutta vaimo ei ole syönyt mitään. Joten mäkkärin kautta kotiin ja itselle riittää välipalaksi juustohampurilainen. Ei se voileivästä paljon eroa.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 091
Ei kai nyt oikeasti ole olemassa jotain aikuista ihmistä joka tilaisi mäkkäristä juustohampurilaisen ja that's it. Tuon jälkeenhän pitäisi saman tien syödä joku oikea ateria (tai edes oikea hampurilainen).
Mäkkäristä en tiedä, mutta usein dieetatessa tullut syötyä 2xhamppari salattiin käärittynä ja juusto joko veks tai vain 1 siivu. Dieettilimu, ei ranskalaisia

edit. Kuva vaihdettu mun sapuskoimaan burgereihin. Noilla kerroilla tosin uppos ranutkin. Inn'n out ja the habit burger grill tarjoaa maistuvat burgerit ilman leipää, juustoa ja kastikkeita. Varmaan tuollaista saa monesta paikasta, jos hoksaa kysyä.

1694803854198.png


1694804075478.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
99
Ihan ihmeellistä omasta mielestä tuo, että kalorien laskeminen olisi huono juttu, tai että painonvartijat olisi huono juttu. En kyllä itse lukenu yhtään mitään painonvartijoiden juttuja sinällään tai muuten. Mutta pointtihan siellä on, että pitäähän se nyt tietää paljon tulee kaloreita mistäkin, ja miten paljon mistäkin menee ja päästä sinne - kaloreille. Lähtökohtasesti ihmiset kuten minäkään ei tiennyt yhtään miten paljon sitä tulee syötyä päivässä. Kun itse laihdutin (~88kg -> ~68kg) niin söin pizzan tai jotain muuta hyvää "paskaa" kerran viikossa ollen jopa + kaloreissa, ja 6 päivää - kaloreissa. Ja niissä paskaruoissakin on todellakin eroa, että jos se pizza on sen 1000 kcal niin se on helvetin paljon parempi kuin joku fazerin sininen suklaalevy vaikka molemmissa ~samat kalorit.

Hienosti paino tippu eikä ollut mitään ongelmaa. Nyt on viimeset 7 vuotta ollut paino normaalissa (65-70) , kun tiedän suunnilleen mitä tulee mistäkin, ja miten paljon se oma kulutus on ja, eipä sitä tarvitse enää edes tarvitse paljon miettiä. Pointti on, että tekee semmosen muutoksen ruokavalioon/liikuntaan yms mitä on suht helppo omasta mielestä ylläpitää. Sillä sitten laihduttaa ja kun on laihduttanut niin voi vaikka siitä vähän lipsua, niin on kuitenkin niissä +-0-kaloreissa.

SIinä oli ainakin minun oma kokemus asiasta ja hyvin toimi. Kiitos ja Anteeksi.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 348
Lähinnä kai on tärkeää tietää, että miten paljon ruuissa on energiaa suurin piirtein eli että on edes suuruusluokka sinnepäin, ja sitten miettiä kriittisesti että paljonko sitä päivässä oikeastaan meneekään.

Ei se niin kalorintarkkaa ole, kun on kriittinen itselleen ja osaa balanssoida tilanteen päivien kuluessa. Jos yhtenä päivänä syö enemmän, niin sitten seuraavana vähemmän. Ei tämä ole rakettitiedettä...
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
99
Juuri näin ja se oli mun pointti, että tietää edes sinnepäin mikä se oma kulutus ja saanti on, ja sitä nyt on vaikea tietää jos ei laske.
Sitä vaan kritisoin, että kaloreiden laskeminen olisi huono juttu. Itsekään en mitenkään orjallisesti laskenut kalorilleen enkä todellakaan siihen kannusta vaan sinnepäin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 390
Ihan ihmeellistä omasta mielestä tuo, että kalorien laskeminen olisi huono juttu, tai että painonvartijat olisi huono juttu. En kyllä itse lukenu yhtään mitään painonvartijoiden juttuja sinällään tai muuten. Mutta pointtihan siellä on, että pitäähän se nyt tietää paljon tulee kaloreita mistäkin, ja miten paljon mistäkin menee ja päästä sinne - kaloreille.
Niinhän se oli pianonvartijoillekin ihan outo juttu. Jos idea olisi tajuttu huonoksi, niin ei varmaan tehtäisi. Painonvartijoiden tyyli ensinnäkin altistaa kaikenlaisille syömishäiriöille ja on muutenkin ihan kipeää.

En tiedä lahkon nykyisiä tapoja(onko enää olemassakaan) mutta muistan kuinka 90-luvulla sai muun safkan ohessa syödä appelsiinia vapaasti tai ainakin ämpärillisen. Sitähän syötiin ja ihmeteltiin kun läskillä on vähän nivelet ja vatsa kipeänä.

Toki energiasisällön tai makroravinteiden tarkkakin laskeminen voi joskus olla ihan fiksua. Kategorisesti jokaiselle ylipaino-ongelmaiselle pakotettavana doktriinina se on kuitenkin ongelmien hakemalla hakemista.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
698
Oikeasti lihavuuteen vaikuttaa kaloreiden lisäksi ruoan laatu sekä ravintosisältö, omakohtainen ruoansulatus sekä kyky polttaa energiaa, (piilevät) sairaudet, erilaisten kemikaalien, ympäristön ja ravinnon laukaisemat "tilat" kropassa, liikunta, geenit noin yleisesti, yms.
Tämä pitää paikkansa ja itse melkein näkisin, että geenit on merkittävimmässä roolissa ihmisen lihomisherkkyydelle lapsuudenkodissa opittujen maku- ja ruokailutottumusten ohella. Siis lihomisherkkyydelle, ei suoraan lihomiselle joka johtuu aina syödyn ruoan energiaylijäämästä suhteessa kulutukseen.

Eroja ihmisten välillä on lähtien jo siitä, että nälän ja kylläisyyden tunnetta säätelevien hormonien eritys, toiminta ja kehon vaste niihin vaihtelevat ihmisten välillä joka muovaa ihmisen luontaisia ruokailutottumuksia.

Ravinnon imeytymiseen ja pilkkomiseen osallistuvien entsyymien eritys ja toiminta on erilaista ihmisten välillä. Veressä olevan glukoosin käsittelyyn ja soluun viemiseen osallistuvien hormonien kuten insuliinin eritys ja toiminta ovat yksilöllisiä. Rasvavarastojen purkamisessa takaisin energiaksi on yksilöllisiä eroja.

Ihmisten unenlahjoissa ja mm. stressiherkkyydessä on eroja jotka vaikuttavat hormonitoimintaan ja rasva-aineenvaihduntaan. Testosteronin ja kilpirauhashormonin erityksessä ja toiminnassa on yksilöllisiä eroja, nämäkin vaikuttavat. Suoliston mikrobifloora on yksilöllinen.

Toisilla on luontaisesti enemmän lihasmassaa ja muuta toiminnallista kudosta joka käyttää isomman osan ravinnon energiasta jolloin sitä jää vähemmän rasvasoluihin varastoitavaksi. Joillain on määrällisesti enemmän rasvasoluja jolloin rasvan varastointi on tehokkaampaa.

Elimistön lämmönsäätelyssä on yksilöllisiä eroja joiden ansiosta osalla energiaa kuluu enemmän lämmöntuottoon. Toiset liikuttavat itseään luonnostaan enemmän esim vispaamalla jalkaansa istuessa joka kuluttaa energiaa. Ja niin edelleen.

Siihen päälle ne lapsuudenkodin tavat ja asenteet ruokaa kohtaan, opitut makutottumukset, sairaudet ja puutostilat ynnä muut jotka ei ole välttämättä geneettisiä, mutta haastavia muuttaa, niin alkaa olla aika monimutkainen kokonaisuus kasassa.

Siksi yksinkertaistetut "ota ittees niskasta kii ja syö vaan vähemmän" -tyyliset ratkaisut harvoin toimivat väestö- tai edes yksilötasolla pidemmän päälle.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 348
Tämä pitää paikkansa ja itse melkein näkisin, että geenit on merkittävimmässä roolissa ihmisen lihomisherkkyydelle lapsuudenkodissa opittujen maku- ja ruokailutottumusten ohella. Siis lihomisherkkyydelle, ei suoraan lihomiselle joka johtuu aina syödyn ruoan energiaylijäämästä suhteessa kulutukseen.

Eroja ihmisten välillä on lähtien jo siitä, että nälän ja kylläisyyden tunnetta säätelevien hormonien eritys, toiminta ja kehon vaste niihin vaihtelevat ihmisten välillä joka muovaa ihmisen luontaisia ruokailutottumuksia.

Ravinnon imeytymiseen ja pilkkomiseen osallistuvien entsyymien eritys ja toiminta on erilaista ihmisten välillä. Veressä olevan glukoosin käsittelyyn ja soluun viemiseen osallistuvien hormonien kuten insuliinin eritys ja toiminta ovat yksilöllisiä. Rasvavarastojen purkamisessa takaisin energiaksi on yksilöllisiä eroja.

Ihmisten unenlahjoissa ja mm. stressiherkkyydessä on eroja jotka vaikuttavat hormonitoimintaan ja rasva-aineenvaihduntaan. Testosteronin ja kilpirauhashormonin erityksessä ja toiminnassa on yksilöllisiä eroja, nämäkin vaikuttavat. Suoliston mikrobifloora on yksilöllinen.

Toisilla on luontaisesti enemmän lihasmassaa ja muuta toiminnallista kudosta joka käyttää isomman osan ravinnon energiasta jolloin sitä jää vähemmän rasvasoluihin varastoitavaksi. Joillain on määrällisesti enemmän rasvasoluja jolloin rasvan varastointi on tehokkaampaa.

Elimistön lämmönsäätelyssä on yksilöllisiä eroja joiden ansiosta osalla energiaa kuluu enemmän lämmöntuottoon. Toiset liikuttavat itseään luonnostaan enemmän esim vispaamalla jalkaansa istuessa joka kuluttaa energiaa. Ja niin edelleen.

Siihen päälle ne lapsuudenkodin tavat ja asenteet ruokaa kohtaan, opitut makutottumukset, sairaudet ja puutostilat ynnä muut jotka ei ole välttämättä geneettisiä, mutta haastavia muuttaa, niin alkaa olla aika monimutkainen kokonaisuus kasassa.

Siksi yksinkertaistetut "ota ittees niskasta kii ja syö vaan vähemmän" -tyyliset ratkaisut harvoin toimivat väestö- tai edes yksilötasolla pidemmän päälle.
Tilannetta kuitenkin hämärtää se, että ihminen voi omalla toiminnallaan (ja vanhempien toiminnalla) vaikuttaa hormonitoimintaan.

Ei se ole mitenkään kiveen kirjoitettu, että yhden ihmisen hormonit toimii näin ja toisen taas noin. Kyllä ympäristötekijät ja oma toiminta, etenkin siis syöminen, vaikuttaa asiaan huomattavasti.

Okei, toki voi olla geneettisiä taipumuksia. Siltikin on hieman nihkeää antaa geeneille määräänsä enempää arvoa tässä asiassa.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
698
Tilannetta kuitenkin hämärtää se, että ihminen voi omalla toiminnallaan (ja vanhempien toiminnalla) vaikuttaa hormonitoimintaan.

Ei se ole mitenkään kiveen kirjoitettu, että yhden ihmisen hormonit toimii näin ja toisen taas noin. Kyllä ympäristötekijät ja oma toiminta, etenkin siis syöminen, vaikuttaa asiaan huomattavasti.

Okei, toki voi olla geneettisiä taipumuksia. Siltikin on hieman nihkeää antaa geeneille määräänsä enempää arvoa tässä asiassa.
Joihinkin noihin asioihin voi tietysti vaikuttaa, suuntaan tai toiseen.

Kuitenkin jos ylipäätään joutuu päivittäin tekemään tietoisia valintoja jonkun tavoitteen eteen, on se työläämpää ja riski epäonnistua suurempi kuin jollakin jonka ei saman tavoitteen saavuttaakseen tarvitse tehdä mitään.

Yritin sitä tuossa ekassa kappaleessa korostaa, että geenit ei sanele lopputulosta vaan sitä minkä määrän työtä se keneltäkin vaatii, että johonkin tavoitteeseen päästään.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 091
Yritin sitä tuossa ekassa kappaleessa korostaa, että geenit ei sanele lopputulosta vaan sitä minkä määrän työtä se keneltäkin vaatii, että johonkin tavoitteeseen päästään.
Moni ei edes yritä. Aika monta kertaa kuullut "mä haluan nauttia elämästä nyt". Ehkä jossain vaiheessa haikaillaan kaikenlaista, mutta todellisuus on että tehdään sitä mikä tuottaa mielihyvää hetkessä vaikka tiedetään paremmin. Mitä pitempään tolla tiellä jatkaa sitä raskaampi ylämäki tiedossa, jos oikeasti ottaa itseänsä niskasta kiinni jossain kohtaa.

Pitkälle pääsis jo sillä että herkuttelee ...maltillisesti... vain yhtenä päivänä viikossa ja alkoa vielä harvemmin. Tähän päälle kävisi edes reippaalla (ilmaisella) kävelyllä joka päivä. Ovesta ulos ja jalkaa toisen eteen.
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 718
Pitkälle pääsis jo sillä että herkuttelee ...maltillisesti... vain yhtenä päivänä viikossa ja alkoa vielä harvemmin. Tähän päälle kävisi edes reippaalla (ilmaisella) kävelyllä joka päivä. Ovesta ulos ja jalkaa toisen eteen.
Ei tarvi olla edes noin tiukalla syömisellä ja juomisella, jos herkuttelu on maltillista eikä tyyliin 2000kcal extraa per kerta.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 091
Ei tarvi olla edes noin tiukalla syömisellä ja juomisella, jos herkuttelu on maltillista eikä tyyliin 2000kcal extraa per kerta.
Mulla tahtoo lähteä lipsumaan, jos syö koko ajan herkkuja. Yhä useammin, yhä isompia määriä. Vaikuttaa jollain tapaa siihenkin miltä normiruoka ja etenkin kasvikset maistuvat.

Meitä on toki moneen junaan. Se mikä yhdelle toimii ei toimi toiselle.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
698
Moni ei edes yritä.
Totta. Vaikka samoihin tuloksiin vaaditaan toisilta enemmän motivaatiota, voisi lähes jokainen tehdä terveytensä kannalta parempia valintoja jos edes jonkunlaista halua tähän löytyisi. Kaikki on kuitenkin kotiin päin vaikkei täydellistä kuntoa saavuttaisikaan.
 
Liittynyt
05.04.2022
Viestejä
241
Totta. Vaikka samoihin tuloksiin vaaditaan toisilta enemmän motivaatiota, voisi lähes jokainen tehdä terveytensä kannalta parempia valintoja jos edes jonkunlaista halua tähän löytyisi. Kaikki on kuitenkin kotiin päin vaikkei täydellistä kuntoa saavuttaisikaan.
Myös yhteiskunta voisi aktiivisesti kannustaa ja helpottaa ihmisten laihtumista, tai edes nykyisessä painossa pysymistä. Esim. Briteissä on ruokalistoihin laitettu myös annoksen kalorimäärä (taidetaan lailla vaatia) - tuo helpottaisi jo tosi paljon ruokavalion tasapainottamista, jos käy ulkona syömässä. Varmasti vastaavia pieniä helpotuksia voisi tehdä muissakin asioissa.

Toki tasapainottelu kannustamisen ja käskemisen välillä on haastavaa. Lisäksi lihavuus on monelle vaikea asia puhua ja käsitellä, että joku varmasti pahoittaisi mielensä syystä tai toisesta. Lisäksi jo niin suuri osa ihmisistä on lihavia, että miten esim. lihava kouluterveydenhoitaja voi neuvoa lihavan lapsen lihavia vanhempia heidän lapsensa painoon liittyvissä asioissa? Tai siis voi toki neuvoa, mutta eikö se ole vähän tekopyhää kun ei selvästi itsekään noudata antamiaan ohjeita.

Työreissulla, niin juuri kävin syömässä Subissa ja koitin arvaamalla valita menusta kevyemmän oloisen vaihtoehdon, enkä ottanut juusto-oreganoleivällä, vaikka se oma suosikki leivistä onkin. Juomaksi kelpasi maustettu kivennäisvesi kokiksen sijaan. Kauppakeskukseen menin kävellen pienen lenkin kautta ja askelia onkin kertynyt yli 10k päivän aikana. Perässä tullut tuhdimmassa kunnossa ollut naishenkilö valitsi toisin. Niin, elämä on valintoja.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 091
Työreissulla, niin juuri kävin syömässä Subissa ja koitin arvaamalla valita menusta kevyemmän oloisen vaihtoehdon, enkä ottanut juusto-oreganoleivällä, vaikka se oma suosikki leivistä onkin. Juomaksi kelpasi maustettu kivennäisvesi kokiksen sijaan. Kauppakeskukseen menin kävellen pienen lenkin kautta ja askelia onkin kertynyt yli 10k päivän aikana. Perässä tullut tuhdimmassa kunnossa ollut naishenkilö valitsi toisin. Niin, elämä on valintoja.
Mulla on mielikuva, että subissa oli kalorit esillä. Voi olla, että muistan väärin tai on maakohtaista. Subissa käynyt kaliforniassa.

Kalorit ja mieluusti myös makrot esiin ruokalistoihin on hyvä asia. Soisi olevan pakollista jos ei muuten niin qr-koodi ja webbisivun kautta.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 843
Kalorit ja mieluusti myös makrot esiin ruokalistoihin on hyvä asia. Soisi olevan pakollista jos ei muuten niin qr-koodi ja webbisivun kautta.
Tämä on niin totta. Moni vaan pitää sitä jonkinlaisena typeränä/tarpeettomana trendinä.

Lisäksi monille ruokapaikoille ei ole eduksi laittaa kaloreita näkyville, kun ne paljastavat sen epämiellyttävän totuuden, jota kaikki eivät halua nähdä. Se vaan on kivempi imasta napaan 900kcal "äijäkebab ranuilla" ja päälle 200kcal sihijuoma, kun ei näe annoksen kalorimäärää, saati makroja.
 

DädiFinn

Слава Україно!
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 211
Varaa herkutteluun kuukausitasolla esim 10-20€ setelin ja enempää ei saa käyttää. Helppoa. Tuolla tavalla itse aloitin laihdutusprojektin ja hyvin toimi. Ekoina kuukausina täysin ilman herkkuja
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 348
Varaa herkutteluun kuukausitasolla esim 10-20€ setelin ja enempää ei saa käyttää. Helppoa. Tuolla tavalla itse aloitin laihdutusprojektin ja hyvin toimi. Ekoina kuukausina täysin ilman herkkuja
Vähän kuin viikkoraha lapsuudessa... :D

Mä lähestyn ongelmaa sitä kautta, että herkuttelu kompensoidaan sopivalla määrällä "epäherkuttelua" tai paastoa, ja problem on sillä solved.

Se on ihan makuasia, mitä kautta haluaa ongelmaa lähestyä ja ratkoa, mutta joka tapauksessa tarvitaan siis jonkinlaista mielen lujuutta. Keinot on monet, pitää tehdä se mikä itsellä parhaiten toimii.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 297
Varaa herkutteluun kuukausitasolla esim 10-20€ setelin ja enempää ei saa käyttää. Helppoa. Tuolla tavalla itse aloitin laihdutusprojektin ja hyvin toimi. Ekoina kuukausina täysin ilman herkkuja
Vähän kuin viikkoraha lapsuudessa... :D

Mä lähestyn ongelmaa sitä kautta, että herkuttelu kompensoidaan sopivalla määrällä "epäherkuttelua" tai paastoa, ja problem on sillä solved.
Toki hyviä lähestymistapoja tilanteessa, jossa syöminen on jollain tasolla hallinnassa.

Mutta aika moni vetää nykyään normiruokana sitä mikä on toisille herkuttelua.
Sen kääntäminen onkin ihan eri tason ongelma.

Selvitäänkö siitä porkkanan omaisesti valistamalla vai vaaditaanko keppiä?
Kuitenkin yksilöt pitäisi saada heräämään vastaamaan omista tekemisistään itseään kohtaan, en tajua lähestymistapaa...
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 718
Se vaan on kivempi imasta napaan 900kcal "äijäkebab ranuilla" ja päälle 200kcal sihijuoma, kun ei näe annoksen kalorimäärää, saati makroja.
Eihän toi ole edes mikään paha... noin puolet tai alle päivän energiantarpeesta, jos ei tee yhtään mitään fyysistä. Jos ei vedä muita isoja mättöjä päivän aikana, tuskin edes kertyy ihraa.
 
Liittynyt
09.06.2023
Viestejä
872
Eihän toi ole edes mikään paha... noin puolet tai alle päivän energiantarpeesta, jos ei tee yhtään mitään fyysistä. Jos ei vedä muita isoja mättöjä päivän aikana, tuskin edes kertyy ihraa.
Ongelma on se että ihmiset yleisesti aliarvioi saatavat kalorit ja yliarvioi oman kulutuksensa. Eihän meillä olisi niin perkeleesti ylipainoisia jos porukka ymmärtäisi miten paljon enemmän syövät kuin kuluttavat.

Ja nykyään kun ei juuri tule sitä fyysistä tekemistä. Autolla töihin, istutaan konttorissa 8h, autolla kotiin, istutaan telkkarin äärellä 6h, nukkumaan. Repeat 365 days ja läskit kertyy.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 501
Viestejä
4 235 091
Jäsenet
71 223
Uusin jäsen
Jonvali

Hinta.fi

Ylös Bottom