Tässä oma pitkä mutta tylsä tarinani lihavasta elämästäni. En usko että opettaa kenellekkään mitään uutta, mutta helpottaa ehkä itseäni hyväksymään nykyisen tilanteeni. Olen aina vihannut omaa kehoani, koulussa olin laiha ruipelo, intissä 1987-88 180cm pitkä mutta hintelähkö 70-kiloinen alikessu (juoksin tuolloin coopperissa 3200m joten peruskunto vielä silloin hyvä). Opiskeluaikoina alkoi kalja ja pizza maistua, pyörin ns. aateekoo-piireissä joissa ei liian usein kuntoiltu. Paino alkoi nousta. 90-luvun alkupuolella muutin 7:ksi vuodeksi ulkomaille, hyvin isoon IT-firmaan töihin. Vapaa-aika oli melkoista biletystä parikymppisenä vapaana miehenä jolla ehkä hieman liikaa rahaa ja liian vähän järkeä. Paino jatkoi nousua, ja kun 1999 muutin takaisin suomeen niin meni ensimmäisen kerran yli 100kg. Olin tosin harrastanut uintia, punttista ja squashia, mutta enimmäkseen olin vaan tietokoneiden ääressä.
2000-luvun alkupuolella jatkoin samaa, edelleen hyvin isossa IT-talossa, oli paljon asiakkaita, 16-tuntisia työpäiviä ja varsin hyvä palkka. Aikaa ei muka jäänyt mihinkään kuntoiluun yms, vaan vuodet jatkuivat koneen äärellä silloin kun en harrastanut moottoripyöräilyä. Aloin noin 35-vuotiaana 120-kiloisena läskinä huolestumaan, ja yritin tehdä jotain asialle; oli WeightWatchesia, kiloklubia ym. sosiaalista painonhallintayritelmää mutta ne jäi kaikki kesken kun aikaa ei muka edelleenkän vaan ollut. Työpaine alkoi aikaansaada ankaraa loppuunpalamista joten 2010 irtisanouduin hyväpalkkaisesta duunista täysin loppuunpalaneena ja masentuneena. Terveys heikkeni ja kaikenlainen motivaatio vähentää painoa hävisi kokonaan kun ei tuntunut olevan mitään väliä minkä painoisena henki lopulta menee.
Vuonna 2011 aloittelin uutta IT-uraa startupissa, mutta pidin tiukemmin kiinni työajoista (8-16, ei poikkeuksia) ja aloin hieman kuntoilemaan sekä katsomaan syömisiäni. Pari vuotta myöhemmin todettiin odotetusti tyyppi-2 diabetes, johon tuli lääkitys. Samaa jatkui loppuvuosikymmenen ajan, vaihdoin firmaa mutta samanalaisiin töihin samoin aikarajoituksin. Paino jatkoi nousuaan hitaasti mutta varmasti, kunnes kesällä 2020 se ylitti maagisen 150kg rajan. Menin paikallisen sairaalan painonhallintaryhmään hyvin tiukalle ENE-dieetille (800kcal/vrk), ja siellä paino vihdoin tippui kolmisenkymmentä kiloa takaisin n.120:iin. Tämä todisti sen että kehoni tottelee kaloreita ihan normaalisti. Tein itselleni pienen puhelinsovelluksen johon merkkasin kaiken syödyn kaloreineen. Korona (hieno tekosyy paljolle) ja loputon etätyö teki kuitenkin sen että kun sairaalan ohjelma oli ohi niin vuotta myöhemmin menetetty paino tuli takaisin koska itsehillintä on mitä on, eikä elämässäni ole kovin paljon muuta hauskaa kun hyvä ja runsas ruoka.
Tänä keväänä aloitimme lopulta hoitavan lääkärin kanssa paljonpuhutun Ozempic-käytön diabeteslääkityksenä. Alku oli mielenkiintoinen, semaglutidi tehosi selkeästi ja noin kuukaudessa verensokerit ja myös paino kääntyi alaspäin. Valitettavasti sekään ei ollut ihan onnistunutta lähinnä saatavusongelmien takia. Nyt syksyllä aloitettiin uudelleen mutta Rybelsuksen kanssa (sama aine pillereinä kerran päivässä). Sen saatavuus on huomattavasti parempi, ja nyt 6 viikon käytön jälkeen ruokahalu on minimissä ja paino tippunut 9 kiloa, verensokerit tasaantuneet huomattavasti. Lievä jatkuva pahoinvointi on kuitenkin siedettävä, ja suolaisen 121e/kk hinnan korvaa merkittävästi vähentyneet ruokaostojen kustannukset. Olen kuitenkin verensokerien ja diabeettisen rajatapauksen takia aivan liian terve saadakseni kelakorvausta näistä lääkkeistä. Samapa tuo, maksan sitten itse.
Olen siis se sterotyyppinen 55-vuotias setämies jolla iso kaljamaha ja kaikki siihen assosioitavissa olevat vaivat. Ja tiedän täydellä varmuudella että kyse ei ole lapsuudestani, geeneistäni, ympäristöstä, ylenpalttisesta ruokatarjoomasta jne, vaan että olen täysin itse syypää tilanteeseen ajat sitten käsistä lähteneen itsehillinnän puutten takia. Kun ainoa painonhallinnallinen tavoite on vuosikaudet ollut se että mahtuu vielä ensikin keväänä vanhaan prätkäpukuun, niin tässä sitten mennään. Ehkä lääkkeiden avulla tulevaisuuteni hieman helpottuu, mutta en vielä pistäisi mahaani siihen pantiksi.
Vielä vuodatuksen lopuksi positiivinen hajahuomio lihavuudestani; oltiin vuosia sitten broidin kanssa stadissa Ozzy Osbornen keikalla. Siinä kaljateltan vieressä oli joku tyyppi joka näki minut ja mahani, ja totesi jotta "tuosta pötsistä saisi erittäin komian ultraäänikuvan". Repesin
.