Lihavuusepidemia

Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
962
Ja vaikka rationaalisesti tajuaisikin että lihavuus on haitaksi, laihduttaminen ilmeisesti vaatii rautaista itsekuria monilla joilla ei ole käynyt säkä geenilotossa...
Entäs nämä kun identtisiä kaksosia tutkittu ja heillähän on geenit ja kotona opitut tavat usein samat. Jos heillä on eri ruokavaliot niin toinen lihoaa kuin sika ja toinen pysyy helposti laihana. Huonot geenit on mailman huonoin tekosyy omalle toiminnalleen...
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 177
Makuaisti tottuu/muuttuu sen mukaan mitä syö. Esimerkkinä viime kesältä oli bbq kastike. Maistoin ja totesin "täähän on ihan käsittämättömän makeaa". Pläskit ruokakaverit, "eihän toi ole oikeasti makeaa". Purkin kyljestä tavasin, että 70% kastikkeesta sokeria. Makuaistin muuttumisen huomannut myös omalla kohdalla. Herkkuja syö muutaman viikon(jäätelö,karkki,sipsit,munkit) niin ei maistu kasvikset, marjat, kaurapuuro tms. Muutama viikko ilman herkkuja niin alkaa kasvisten, kaurapuuron yms. maku tuntumaan hyvältä. Samalla marjat muuttuvat makeammiksi makuaistimuksena.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 130
Makuaisti tottuu/muuttuu sen mukaan mitä syö. Esimerkkinä viime kesältä oli bbq kastike. Maistoin ja totesin "täähän on ihan käsittämättömän makeaa". Pläskit ruokakaverit, "eihän toi ole oikeasti makeaa". Purkin kyljestä tavasin, että 70% kastikkeesta sokeria. Makuaistin muuttumisen huomannut myös omalla kohdalla. Herkkuja syö muutaman viikon(jäätelö,karkki,sipsit,munkit) niin ei maistu kasvikset, marjat, kaurapuuro tms. Muutama viikko ilman herkkuja niin alkaa kasvisten, kaurapuuron yms. maku tuntumaan hyvältä. Samalla marjat muuttuvat makeammiksi makuaistimuksena.
Kreikkalainen jogurtti ja punaviinimarjat menee hienosti jälkkärinä nykyään. Hapankaalikin maistuu ihan erilaiselta kun siihen on totuttautunut.


Huonot geenit on mailman huonoin tekosyy omalle toiminnalleen...
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 177
Kreikkalainen jogurtti ja punaviinimarjat menee hienosti jälkkärinä nykyään. Hapankaalikin maistuu ihan erilaiselta kun siihen on totuttautunut.
Sama juttu. Melkeinpä aina purkki joko hapankaalia tai kimchitä kaapissa. Parin ruuan kylkeen päivässä pieni määrä jompaa kumpaa. Alussa kimchi maistui ihan kammottavalle, nykyään se on herkullista. Aikansa otti makuaistilla siihen tottua.

Peter Attian Outlive ihan loistokirja. Selittää hyvin konkreettisesti mihin porukka yleensä kuolee, mistä kuolemansyyt johtuvat, mitä vois tehdä että voisi pysyä pitempään hengissä, mikä on huuhaata ja missä tieteellinen tutkimus menee. Kirja selittää erittäin hyvin esimerkiksi kolesterolin, metabolisen oireyhtymän(mikä se edes oikeasti on), syövät, insuliiniresistanssin jne. Kirjasta saa myös hyvän idean mitä verikokeita/... kannattaisi otattaa ja mitkä markkerit ei oikeastaan kerro mitään hyödyllistä.

Jos elämänlaadun ja etenkin viimeisen vuosien osalta elämänlaadun optimointi kiinnostaa niin attian kirja 5/5. Vaikka kirjan nimessä on longevity niin enemmän mulle kirjan anti oli elämänlaadun ei niinkään elämän pituuden optimoinnissa.

 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 416
Makuaisti tottuu/muuttuu sen mukaan mitä syö. Esimerkkinä viime kesältä oli bbq kastike. Maistoin ja totesin "täähän on ihan käsittämättömän makeaa". Pläskit ruokakaverit, "eihän toi ole oikeasti makeaa". Purkin kyljestä tavasin, että 70% kastikkeesta sokeria. Makuaistin muuttumisen huomannut myös omalla kohdalla. Herkkuja syö muutaman viikon(jäätelö,karkki,sipsit,munkit) niin ei maistu kasvikset, marjat, kaurapuuro tms. Muutama viikko ilman herkkuja niin alkaa kasvisten, kaurapuuron yms. maku tuntumaan hyvältä. Samalla marjat muuttuvat makeammiksi makuaistimuksena.
Parin päivän vesipaaston jälkeen porkkanakin maistuu mukavan makealta...

(Ja sokeriherkut ällömakeilta.)

Olisi muuten jännä koe jollekin läskille herkkusuulle kokeilla meneekö se noin hänenkin kohdalla. Riittääkö siis näin dramaattiseen muutokseen parin päivän paasto?
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
962
Esimerkkinä viime kesältä oli bbq kastike. Maistoin ja totesin "täähän on ihan käsittämättömän makeaa". Pläskit ruokakaverit, "eihän toi ole oikeasti makeaa". Purkin kyljestä tavasin, että 70% kastikkeesta sokeria.
Itse rakastan grilli juttuja ja varsinkin kesällä. Ei noista markettien bbq kastikkeista ole mihinkään kun niissä on niin paljon sokeria ja sen johdosta "palaa" grillatessa ja pilaa monesti hyvän lihan. Itsde tottunut tekemään juurikin tästä syystä nämä itse. Taitaa 1-2 markeeti putelia tullut vastaan joissa ei ole ollut sokeria/ollut hyvin vähän. Toki omissanikin luomuksissa ollut sokeria mutta se tullut lähinnä pienestä määrästä hunajaa.

Makuaisti tottuu/muuttuu sen mukaan mitä syö.
Itse en ole huomannut mitään. Vähän ehkä kärjistettynä mutta kaikki terveellinen meistuu aikas paskalta. Ihnokkini top4: kukkakaali, parsakaali, raaka tomaatti ja ruusukaali.

Olisi muuten jännä koe jollekin läskille herkkusuulle kokeilla meneekö se noin hänenkin kohdalla. Riittääkö siis näin dramaattiseen muutokseen parin päivän paasto?
Ei riitä edes vuoden paasto (jäätelö,karkki,sipsit,munkit ja limpparit/mehut). Näin ihan henkilökohtaisesta kokemuksestani voin kertoa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 769
Entäs nämä kun identtisiä kaksosia tutkittu ja heillähän on geenit ja kotona opitut tavat usein samat. Jos heillä on eri ruokavaliot niin toinen lihoaa kuin sika ja toinen pysyy helposti laihana. Huonot geenit on mailman huonoin tekosyy omalle toiminnalleen...
No totta kai lihominen johtuu nimenomaan ruokavaliosta, jos se on eri niin tietty tulos on eri. Mutta geenit vaikuttavat myös ruokavalioon sitä kautta, että kuinka kova himo ruualle on. Jos on pienempi ruokahalu, on paljon helpompi pitää hyvä ruokavalio.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
962
No totta kai lihominen johtuu nimenomaan ruokavaliosta, jos se on eri niin tietty tulos on eri. Mutta geenit vaikuttavat myös ruokavalioon sitä kautta, että kuinka kova himo ruualle on. Jos on pienempi ruokahalu, on paljon helpompi pitää hyvä ruokavalio.
Tekosyitä tuollaiset. Jos haluaa laihtua niin se lähtee ihan itsestään.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 177
Itse en ole huomannut mitään. Vähän ehkä kärjistettynä mutta kaikki terveellinen meistuu aikas paskalta. Ihnokkini top3: kukkakaali, parsakaali ja raaka tomaatti.
Voi olla ettei olla kaikki samanlaisia. En ole yksin kokemuksieni kanssa. Sama juttu varmaan kuin osalla viinanhimo jää helpommin pois ja toisilla tekee mieli vaikka olis ollut kuivilla vuosikausia. Mulle ekat pari viikkoa on vaikeimmat terveelliseen ruokaan siirtymisen jälkeen/alkon lopetamisessa. Sen jälkeen alkaa maistumaan terveellinen ruoka hyvälle tai unohtuu alkot pois mielestä.

Parsakaalissa yms. voi olla kysymys myös opitusta reaktiosta. Negatiivinen muisto taustalla ja vaikuttaa makuaistimukseen. Voi olla myös huonolaatuista parsaa. Kesällä osui primasta parsakaali koriin mikä päällepäin näytti priimalta mutta oli kammottavan kitkerä, ei pystynyt syömään. Onneksi kasviksissa on varaa, ei ole pakko syödä parsaa ja kukkakaalia. Miten olisi parsan taimet(broccoli sprouts)

In summer 2014, 20 people from Kaiser Permanente California facilities cut out all added sugars and artificial sweeteners for 2 weeks: 95% of participants found that sweet foods and drinks tasted sweeter or too sweet, 75% found that other foods tasted sweeter, and 95% said moving forward they would use less or even no sugar. Additionally, 86.6% of participants stopped craving sugar after 6 days.

Toinen lähde sokerille ja miten sokerin vähentäminen vaikuttaa makuaistiin:

The researchers found no difference in the rats’ reaction to salty, bitter, sour and umami flavors, nor to touch or cold, but they saw a 50% reduction in the nerve’s responsiveness to the sweet sucrose (table sugar) solution.

“This is not a subtle effect,” Dus said. “It is really strong, and it only took four weeks.”
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 416
Ei riitä edes vuoden paasto (jäätelö,karkki,sipsit,munkit ja limpparit/mehut). Näin ihan henkilökohtaisesta kokemuksestani voin kertoa.
Puhe oli nyt täyspaastosta. Et syö pariin päivään yhtään mitään, paitsi juot vettä. Joko alkaisi porkkanakin maistua makealta sen jälkeen? Jos siis ensimmäisenä vedät sitä. Etkä heti käy mättämään pullaa naamaan.
 
Liittynyt
01.09.2018
Viestejä
803
Pääsääntöisesti ihmiset haluaa syödä mitä ne syö, eli jos vaihtaa ruokavalion sellaiseen, jossa syö lähinnä vaikkapa salaattia, niin sitten mieli tekee lähinnä salaattia. Tästä oli jonkun verran tutkimuspapruja. Ainut ongelma tässä kuviossa on se, että sosiaalisesti on usein aika vaikea syödä erilaisella ruokavaliolla, kuin muut lähipiirissä. Maistuvien ruokien kanssa se ei kummoista sortumista vaadi, että ne sopivasti hiilareita ja rasvaa sisältävät ruuat alkaa taas maistua oikein hyvin ja siitä se lihominen taas lähtee. Hyvin harva kuitenkaan kykenee syömään tosi paljon kasviksia, proteiinia, täysjyväviljaa ja hyviä rasvoja yms. Jos on joku tuttu bulkkaava bodari, niin tätä voi kysellä. On aika vaikeaa olla reiluilla plussa-kaloreilla siistillä ruokavaliolla, menee dirty bulkille melkein väkisin.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
653
Viikon vesipaaston viettäneenä huomasin siinä neljännen päivän kohdilla hajuaistimusten terävöityneen ruuan suhteen, samoin kun aloitin syömisen, suupalat olivat erittäin aromirikkaita parin päivän ajan.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
962
Puhe oli nyt täyspaastosta. Et syö pariin päivään yhtään mitään, paitsi juot vettä. Joko alkaisi porkkanakin maistua makealta sen jälkeen? Jos siis ensimmäisenä vedät sitä. Etkä heti käy mättämään pullaa naamaan.
Taitaa 5 päivää olla itsellä pisin ei mitään vaikutusta.

Voi olla ettei olla kaikki samanlaisia. En ole yksin kokemuksieni kanssa. Sama juttu varmaan kuin osalla viinanhimo jää helpommin pois ja toisilla tekee mieli vaikka olis ollut kuivilla vuosikausia. Mulle ekat pari viikkoa on vaikeimmat terveelliseen ruokaan siirtymisen jälkeen/alkon lopetamisessa. Sen jälkeen alkaa maistumaan terveellinen ruoka hyvälle tai unohtuu alkot pois mielestä.

Parsakaalissa yms. voi olla kysymys myös opitusta reaktiosta. Negatiivinen muisto taustalla ja vaikuttaa makuaistimukseen. Voi olla myös huonolaatuista parsaa. Kesällä osui primasta parsakaali koriin mikä päällepäin näytti priimalta mutta oli kammottavan kitkerä, ei pystynyt syömään. Onneksi kasviksissa on varaa, ei ole pakko syödä parsaa ja kukkakaalia. Miten olisi parsan taimet(broccoli sprouts)
Ei mene kyllä millään vaikka muut kaverit kehuvat makua. Parsa on ehkä ainut ruoka joka ei mene edes käärittynä pekoniin grillissä. Kasviksista taas ultimaattisin suosikki on porkkana. Menee kaikissa muodoissa ja kärjistettynä en ole edes varma voiko siitä saada millään valmistusmenetälmällä huonoa.

Mitä tulee pelkästään kasvisruokaan niin en ole tainnut saada ikinä hyvänmakuista kasvisruokaa (ruoka missä ei ole lihaa). Nyt kun oli joulu niin taitaa kinkku olla se ihmisten kestosuosikki mutta itse en oikein ole ikinä siitä välittänyt ja itse olen taas kalkkunamiehiä. Jouluna parasta on kalkkuna joka on savustettu, porkkanalaatikko, lanttulaatikko, perunalaatikko ja laatikoista ainut joka pitää olla saarioisten niin perinteinen maksalaatikko.

Mitä kesän grillaamisiin tulee niin ehkä 50% kanaa, 25% nautaa, 15% kalaa ja loput 10% jotain muuta randomisti.

Itse syön pääsääntöisesti sellaista ruokaa joka mielestäni maituu hyvältä. Itselläni on ihan sama mistä se on peräisin kunhan maistuu hyvältä.
 
Viimeksi muokattu:

alakääntö

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.02.2020
Viestejä
1 126
Laihdutti hitaasti tai nopeasti, niin vastaan tulee aina sama:

"We discovered that weight loss leads to a proportional increase in appetite resulting in eating above baseline by ~100 kcal/day per kg of lost weight – an amount more than 3-fold larger than the corresponding energy expenditure adaptations."


Valitettavasti nälkä voittaa elämäntapamuutoksen valtaosassa tapauksista. Muistaakseni seurantatutkimuksissa kahden vuoden sisään laihtumisesta on tullut puolet takaisin, viidessä vuodessa 80%. Yleensä 5% pudotus katsotaan noissa merkittäväksi, eli aika synkeää se on.

Joku osa tietysti onnistuu pysyvässä(>5v) pudotuksessa, mutta valitettavasti ei tiedetä juurikaan, että miksi osa kykenee pysyvään muutokseen syömätavoissa. Veikkaisin, että ainakin osittain se tulee erilaisista nälkävasteista painon laskiessa.

Kaikki kunnia tietysti niille joilta se onnistuu.

Omalla kohdalla nyt näkee hyvin lääkeavusteisena, että kun nälkä ei ole rajoite, niin syömätaparemontilla todennäköisesti saisi vielä aika hyvin painoa alaspäin. Toisaalta vielä 3kk sitten 2-3kg kiloa kevyempänä niitä mielitekoja oli huomattavasti enempi.
Vaikka itse olenkin normaalipainoinen niin minulla on sellainen ongelma että kylläisyydentunnetta ei saa aikaan millään. Samaan aikaan on koko ajan sellainen syömisen tunne, ei kuitenkaan varsinainen nälkä. Olen tämän kanssa tapellut aika pitkään ja pikkuhiljaa olen löytänyt erilaisia ratkaisuja.

Yksi on se että syön normaalisti normaaleja ruokia. Eli lämmintä ruokaa normaali lautasellinen. Mutta sitten ruoan kanssa paljon kasviksia ja muuta vihreää, joka ei kaloreita sisällä mutta täyttää. Eli todella paljon lisukkeita. Punajuuria, tomaatteja, iso omena, porkkanaraastetta, erilaisia kaaleja jne. Käytännössä normaali ruokalautanen on noin 1/3 - 1/4 koko määrästä mitä syön päivällisellä. Tämä toimii omalle kohdalle siinä mielessä että vaikka nälästä ei syömällä eroon ja määrät on edelleen suuria, niin syöminen ei kuitenkaan ole kaloripitoista. Samaan tapaan kaikki välipalanapsiminen on tuota samaa nollakalorihöttöä.

Toinen neuvo mikä toimii varsinkin kaupassakäyntiä ajatellen hyvin on se, että ei koskaan osta mitään valmiina. Kaikki ruoka itse tehtynä ihan leivistä lähtien. Ei valmiita salaatteja, ei einesruokia, ei leivoksia jne. Tällä saa lisättyä helposti niitä välietappeja siihen motivaatioon ja päätöksentekoon ruoasta kieltäytymiseen ja ylensyönnin ehkäisyyn. Kun herkkuja haluaa niin, se että se, että pitää itse tehdä alusta asti saa monesti jo ihan laiskuuden vaikutuksesta blokattua sen pois.

Myös rasvan saannin kanssa pitää olla tarkkana. Jos ei ruokavaliossa ole tarpeeksi rasvaa, tulee siitä pahimmillaan aivan helvetillinen nälkä.

Laihdutus on kuitenkin sellainen asia että se uusi ruokavalio pitää muuttaa koko loppuelämäksi. Laihdutus ei toimi jos sen mieltää vain vaiheeksi omassa elämässään. Sen pitää olla pysyvä muutos kaikkiin elintapoihin, joka tehdään koko loppuelämäksi.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 130
Vaikka itse olenkin normaalipainoinen niin minulla on sellainen ongelma että kylläisyydentunnetta ei saa aikaan millään. Samaan aikaan on koko ajan sellainen syömisen tunne, ei kuitenkaan varsinainen nälkä. Olen tämän kanssa tapellut aika pitkään ja pikkuhiljaa olen löytänyt erilaisia ratkaisuja.

Yksi on se että syön normaalisti normaaleja ruokia. Eli lämmintä ruokaa normaali lautasellinen. Mutta sitten ruoan kanssa paljon kasviksia ja muuta vihreää, joka ei kaloreita sisällä mutta täyttää. Eli todella paljon lisukkeita. Punajuuria, tomaatteja, iso omena, porkkanaraastetta, erilaisia kaaleja jne. Käytännössä normaali ruokalautanen on noin 1/3 - 1/4 koko määrästä mitä syön päivällisellä. Tämä toimii omalle kohdalle siinä mielessä että vaikka nälästä ei syömällä eroon ja määrät on edelleen suuria, niin syöminen ei kuitenkaan ole kaloripitoista. Samaan tapaan kaikki välipalanapsiminen on tuota samaa nollakalorihöttöä.

Toinen neuvo mikä toimii varsinkin kaupassakäyntiä ajatellen hyvin on se, että ei koskaan osta mitään valmiina. Kaikki ruoka itse tehtynä ihan leivistä lähtien. Ei valmiita salaatteja, ei einesruokia, ei leivoksia jne. Tällä saa lisättyä helposti niitä välietappeja siihen motivaatioon ja päätöksentekoon ruoasta kieltäytymiseen ja ylensyönnin ehkäisyyn. Kun herkkuja haluaa niin, se että se, että pitää itse tehdä alusta asti saa monesti jo ihan laiskuuden vaikutuksesta blokattua sen pois.

Myös rasvan saannin kanssa pitää olla tarkkana. Jos ei ruokavaliossa ole tarpeeksi rasvaa, tulee siitä pahimmillaan aivan helvetillinen nälkä.

Laihdutus on kuitenkin sellainen asia että se uusi ruokavalio pitää muuttaa koko loppuelämäksi. Laihdutus ei toimi jos sen mieltää vain vaiheeksi omassa elämässään. Sen pitää olla pysyvä muutos kaikkiin elintapoihin, joka tehdään koko loppuelämäksi.
Yksi vinkki mitä olen nyt oman muutoksen myötä sitä tiedostamattakin tullut tehneeksi, on koko ateriointikerran kaikkien ruokien valmistaminen valmiiksi lautasille, eli otan kaiken esille mitä aionkaan sillä kerralla syödä, ja kun ne ruoat on syöty, se syöminen loppuu sitten siihen. Toimii myös oikein hyvin jos pätkäpaastoa harrastaa eli syö vain kerran tai kaksi päivässä. Tätähän ennen vanhaan tehtiin aina, välipalat on markkinamiesten keksimä pahe.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 177
Vaikka itse olenkin normaalipainoinen niin minulla on sellainen ongelma että kylläisyydentunnetta ei saa aikaan millään.
Oletko joskus ollut lihavampi? Rasvasolut jakautuneet entisen lihomisen seurauksena. Nyt laihempana isompi määrä ei niin täysiä rasvasoluja signaloi näläntunnetta eli tuottavat leptiiniä. Aivot luulevat leptiinin määrän vuoksi, että on puutetta energiasta ts.yksi nälkäsignaali rikki.
 

alakääntö

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.02.2020
Viestejä
1 126
Oletko joskus ollut lihavampi? Rasvasolut jakautuneet entisen lihomisen seurauksena. Nyt laihempana isompi määrä ei niin täysiä rasvasoluja signaloi näläntunnetta eli tuottavat leptiiniä. Aivot luulevat leptiinin määrän vuoksi, että on puutetta energiasta ts.yksi nälkäsignaali rikki.
Käytännössä niin kauan kuin muistan niin sellainen nälän/syömisen tunne on jatkuvaa ja kylläisyyden tunneta en muista koskaan kokeneeni. Ei se painokaan heittele paljoa, mitä nyt jouluna ja juhlapäivinä tulee syötyä paljon. Koskaan en ole mitään massiivilaihdutuksia tehnyt. Eli ei se lihavuudesta tai laihtumiesesta johdu. Olen ajatellut tämän niin että paskat kortit mutta silti ihan ratkaistavissa oleva ongelma. Silti olen kateellinen niille, jotka vaan itsestään "syövät näläntunteeseen" ja normaalipainoisena pysyminen on kuin ajaisi motaria vakionopeudensäädin päällä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
893
Liikunta vaikuttaa yllättävän vähän energiankulutukseen, syöminen on myöhemminkin pääosassa painonhallinnasta. Varmaan juuri tämä tekee hommasta niin vaikeaa...
Jos tarkastellaan yksittäistä liikuntasuoritusta niin asia on näin, mutta liikunta tehostaa aineenvaihduntaa, lihasmassa lisää lepoenergiankulutusta, liikkuminen pitää virkeämpänä ja edistää muutenkin aktiivista elämäntapaa, ehkäisee masennuksesta johtuvaa "saamattomuutta" jne jne. Liikunnalla on valtavasti hyötyjä myös painonhallintaan, vaikka se kello ei reippaan kävelylenkin näyttäisi juuri mitään poltettuja kaloreita.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 177
Käytännössä niin kauan kuin muistan niin sellainen nälän/syömisen tunne on jatkuvaa ja kylläisyyden tunneta en muista koskaan kokeneeni. Ei se painokaan heittele paljoa, mitä nyt jouluna ja juhlapäivinä tulee syötyä paljon. Koskaan en ole mitään massiivilaihdutuksia tehnyt. Eli ei se lihavuudesta tai laihtumiesesta johdu. Olen ajatellut tämän niin että paskat kortit mutta silti ihan ratkaistavissa oleva ongelma. Silti olen kateellinen niille, jotka vaan itsestään "syövät näläntunteeseen" ja normaalipainoisena pysyminen on kuin ajaisi motaria vakionopeudensäädin päällä.
Aikalailla kylläisyysignaalit kuitenkin leptiini, grehliini ja mahalaukun täyttöaste. Vois kuvitella, että hormonitoiminnasta johtuvaa. Nopeastihan tuo selviäs ozempiccia tms. Kokeilemalla.
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 769
Tekosyitä tuollaiset. Jos haluaa laihtua niin se lähtee ihan itsestään.
Eipä taida mennä noin... ei ylipaino olisi niin yleistä kuin se on jos normaalipainoisena pysyminen olisi keskimääräiselle ihmiselle helppoa. :smoke:

Kaipa se on kun historiassa ruuasta on yleensä ollut pulaa, niin evoluutio on suosinut kovaa ruuanhimoa että saa kerättyä "pelastusrenkaan" ajalle, jolloin ruokaa ei ole. Sitten se on muuttunut huonoksi ominaisuudeksi kun ruokaa onkin yllin kyllin...

Jos tarkastellaan yksittäistä liikuntasuoritusta niin asia on näin, mutta liikunta tehostaa aineenvaihduntaa, lihasmassa lisää lepoenergiankulutusta, liikkuminen pitää virkeämpänä ja edistää muutenkin aktiivista elämäntapaa, ehkäisee masennuksesta johtuvaa "saamattomuutta" jne jne. Liikunnalla on valtavasti hyötyjä myös painonhallintaan, vaikka se kello ei reippaan kävelylenkin näyttäisi juuri mitään poltettuja kaloreita.
Onko jotain lähdettä tuolle tehostetulle aineenvaihdunnalle?

Liikunnasta on toki kaikkea muuta hyötyä jotka ei suoraan liity painonhallintaan, mutta se on oma juttunsa.

Itse en ole huomannut mitään. Vähän ehkä kärjistettynä mutta kaikki terveellinen meistuu aikas paskalta. Ihnokkini top4: kukkakaali, parsakaali, raaka tomaatti ja ruusukaali.
Kukapa noista nyt pitäisi? En kanssa ole koskaan välittänyt. :hmm:

Omput ja porkkanat on taas omaan makuun ihan hyviä välipalanaposteltavia.
 

alakääntö

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.02.2020
Viestejä
1 126
Aikalailla kylläisyysignaalit kuitenkin leptiini, grehliini ja mahalaukun täyttöaste. Vois kuvitella, että hormonitoiminnasta johtuvaa. Nopeastihan tuo selviäs ozempiccia tms. Kokeilemalla.
ozempic ymmärtääkseni aiheuttaa jonkun verran lihaskatoa miksi sen kokeilu ei kiinnosta.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
962
Eipä taida mennä noin... ei ylipaino olisi niin yleistä kuin se on jos normaalipainoisena pysyminen olisi keskimääräiselle ihmiselle helppoa. :smoke:

Kaipa se on kun historiassa ruuasta on yleensä ollut pulaa, niin evoluutio on suosinut kovaa ruuanhimoa että saa kerättyä "pelastusrenkaan" ajalle, jolloin ruokaa ei ole. Sitten se on muuttunut huonoksi ominaisuudeksi kun ruokaa onkin yllin kyllin...
Eikö...? Vai olisiko kyse kuitenkin ihmisen laiskuudesta? Ihminen on mestari valehtelemaan itselleen mitä merkillisempia asioita. Jos ihminen oikeasti on motivoitunut ja haluaa sitä todella (muutakin kuin pelkän sanomisen tasolla) niin hän erittäin suurella todennäköisyydella myöskin onnistuu siinä.
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 769
Eikö...? Vai olisiko kyse kuitenkin ihmisen laiskuudesta? Ihminen on mestari valehtelemaan itselleen mitä merkillisempia asioita. Jos ihminen oikeasti on motivoitunut ja haluaa sitä todella (muutakin kuin pelkän sanomisen tasolla) niin hän erittäin suurella todennäköisyydella myöskin onnistuu siinä.
En jaksa uskoa etteikö useimmat ylipainoiset haluaisi laihtua, ilmeisesti se kuitenkin vaatii isolle osalle rautaista tahdonlujuutta. Siihenhän esim. Ozempicin teho perustuu, kun se vähentää ruokahalua eikä lihavat lankea herkuttelukiusaukseen kun kiusausta ei enää ole.

ozempic ymmärtääkseni aiheuttaa jonkun verran lihaskatoa miksi sen kokeilu ei kiinnosta.
Jos olet normaalipainoinen niin miksi ihmeessä käyttäisit sitä? :confused2:

EDIT: Ei mitään, luin ketjun hieman huolimattomasti.

Käytännössä niin kauan kuin muistan niin sellainen nälän/syömisen tunne on jatkuvaa ja kylläisyyden tunneta en muista koskaan kokeneeni. Ei se painokaan heittele paljoa, mitä nyt jouluna ja juhlapäivinä tulee syötyä paljon. Koskaan en ole mitään massiivilaihdutuksia tehnyt. Eli ei se lihavuudesta tai laihtumiesesta johdu. Olen ajatellut tämän niin että paskat kortit mutta silti ihan ratkaistavissa oleva ongelma. Silti olen kateellinen niille, jotka vaan itsestään "syövät näläntunteeseen" ja normaalipainoisena pysyminen on kuin ajaisi motaria vakionopeudensäädin päällä.
Jooh, kieltämättä itselläni normaalipainoisena pysyminen on pääsääntöisesti ollut tuollaista "vakkari päällä ajamista" kuten kuvailit. Esim. korona-ajan jälkeen paino tippui itsestään 5 kiloa, vaikken edes yrittänyt laihduttaa...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
962
En jaksa uskoa etteikö useimmat ylipainoiset haluaisi laihtua, ilmeisesti se kuitenkin vaatii isolle osalle rautaista tahdonlujuutta. Siihenhän esim. Ozempicin teho perustuu, kun se vähentää ruokahalua eikä lihavat lankea herkuttelukiusaukseen kun kiusausta ei enää ole.
Onko halua ja motivaatiota oikeasti jos ei pääse tuloksiin. Mielestäni ei.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 177
ozempic ymmärtääkseni aiheuttaa jonkun verran lihaskatoa miksi sen kokeilu ei kiinnosta.
Voi johtua lihaskato siitä, että jengi ei harrasta liikuntaa. Ozempicin avulla vaan syödään vähempi samalla kun makoillaan sohvaperunana. Ei taida olla ozempic+lihaskatoa tutkittu sellaisella ryhmällä joka ottaa ozempiccia, syövät lihaskasvun kannalta fiksusti ja harrastavat järkevää lihaskuntotreeniä/salia/...
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 177
Onko halua ja motivaatiota oikeasti jos ei pääse tuloksiin. Mielestäni ei.
Arvelen, että suuhyvä on niin korkealla tarvehierarkiassa, että laihduttaminen kiinnostaa vähemmän kuin nautinto. Voi olla kaikenlaista paskaa ja stressiä, mutta ainakin läskiburgeri, sipsi/karkkipussi, munkki tms. rakastaa makuhermoja.

Mun tutut läskit kaikki perustelee "mutta mä nyt vaan haluan nauttia elämästä" argumenteilla ruokailujansa eivätkä suinkaan geeneillä.
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 769
Arvelen, että suuhyvä on niin korkealla tarvehierarkiassa, että laihduttaminen kiinnostaa vähemmän kuin nautinto. Voi olla kaikenlaista paskaa ja stressiä, mutta ainakin läskiburgeri, sipsi/karkkipussi, munkki tms. rakastaa makuhermoja.

Mun tutut läskit kaikki perustelee "mutta mä nyt vaan haluan nauttia elämästä" argumenteilla ruokailujansa eivätkä suinkaan geeneillä.
No ei varmastikaan perustella geeneillä, ja tuskinpa useimmat on siltä kannalta edes ajatellut asiaa.

Mutta homma taitaa mennä niin, että hyvä säkä geenilotossa aiheuttaa luonnollisesti vähän saman kuin Ozempic: mässyttämisestä ei vaan saa sitä nautintoa, joten miksipä sitä sitten edes tekisi?
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 177
No ei varmastikaan perustella geeneillä, ja tuskinpa useimmat on siltä kannalta edes ajatellut asiaa.

Mutta homma taitaa mennä niin, että hyvä säkä geenilotossa aiheuttaa luonnollisesti vähän saman kuin Ozempic: mässyttämisestä ei vaan saa sitä nautintoa, joten miksipä sitä sitten edes tekisi?
Kyllä mullekin sipsit yms. mässyt maistuu maksimi hyvältä. Tän takia mä en niitä osta kaappeihin, kun ne menis kaikki ns. heti jos erehtyy pussin aukaisemaan. Olen löytänyt omalle kohdalle keinot välttää houkutuksia mikä helpottaa ihan älyttömän paljon normipainossa pysymistä.

Samaan liittyy se, että pähkinät sun muut mitä ostan osaksi ruokavaliota on suolattomia/maustamattomia yms. Eivät maistu lähellekään niin hyvältä kuin parhaanmakuinen vaihtoehto. Helpottaa ihan älyttömästi siinä, että annoskoot pysyvät järkevinä. Pähkinät sun muut menee myös ruokavaa-an kautta niin ei tule itseänsä kusetettua kaloreiden/annoskokojen kanssa. Tällä hetkellä aamupala 900kcal, lounas 800kcal ja päivällinen 1300kcal. Semmosta 3000kcal kurkusta alas millä paino kasvaa maltillisesti tukien punttiproggista. Varsinkin ennen päivällistä on melko sootanan kova nälkä. Vois helposti vetää enempi kurkusta alas, jos ei laskis kaloreita ja makroja.
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 769
Kyllä mullekin sipsit yms. mässyt maistuu maksimi hyvältä. Tän takia mä en niitä osta kaappeihin, kun ne menis kaikki ns. heti jos erehtyy pussin aukaisemaan. Olen löytänyt omalle kohdalle keinot välttää houkutuksia mikä helpottaa ihan älyttömän paljon normipainossa pysymistä.

Samaan liittyy se, että pähkinät sun muut mitä ostan osaksi ruokavaliota on suolattomia, paahtamattomia yms. Eivät maistu lähellekään niin hyvältä kuin parhaanmakuinen vaihtoehto. Helpottaa ihan älyttömästi siinä, että annoskoot pysyvät järkevinä.
Joo, ei geenit toki kaikkea määritä, mutta kyllä ne taitaa olla isossa osassa siinä miksei osa vaan pysty vastustamaan mässyttämistä.
 
Liittynyt
18.01.2017
Viestejä
254
Mä sain painoa kymmenisen kiloa pois jättämällä paljon energiaa sisältäviä, mutta vähän täyttäviä komponentteja pois. Tällaisia ovat esimerkiksi salaatinkastike, juusto ja meetvursti. Leivän päälle laitoin kinkkuleikettä tai kalkkunaa enkä muutenkaan syönyt vähemmän kuin muulloinkaan, pyrin vain pitämään huolta että sapuskoissani kaloritiheys oli riittävän matala. Ei tarvinnut olla enempää nälissään kuin ennenkään eikä siten mielihalutkaan lisääntyneet. Tilaa oli satunnaiselle herkuttelullekin.

Nuo kilot on nyt vajaan vuoden olleet pois, mutta en odota niiden palaavan koska en ole muuttanut ruokavaliotani kovin paljoa kaloritiheämpään suuntaan.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
962
Arvelen, että suuhyvä on niin korkealla tarvehierarkiassa, että laihduttaminen kiinnostaa vähemmän kuin nautinto. Voi olla kaikenlaista paskaa ja stressiä, mutta ainakin läskiburgeri, sipsi/karkkipussi, munkki tms. rakastaa makuhermoja.

Mun tutut läskit kaikki perustelee "mutta mä nyt vaan haluan nauttia elämästä" argumenteilla ruokailujansa eivätkä suinkaan geeneillä.
Niin kuin aikaisemminkin jo totesin että kärjistettynä kaikki terveellinen maistuu pahalta.


Joo, ei geenit toki kaikkea määritä, mutta kyllä ne taitaa olla isossa osassa siinä miksei osa vaan pysty vastustamaan mässyttämistä.
Miksi identtisistä kaksosista toinen pysty lopettamaan mässyttämistä mutta toinen pystyy? Geenithän kummallakin on samat ja usein myös kasvatuskin kotona.

Vastaus kysymykseesi on motivaation puute ja halu. Se että väittää jotain ei tarkoita että olisi motivaatiota tai halua toteuttaa sitä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
893
tilastojen mukaan valtaosa laihdutuksista epäonnistuu. Ei se ole motivaatiosta kiinni.
Sen takia ei kannata laihduttaa, vaan pitää korjata elintavat ja laihtua siinä ohessa. Jättää herkut kauppaan (ei käy nälkäisenä ostoksilla), pyrkii käyttämään julkista liikennettä tai fillaria auton sijaan. Lounasbuffassa peittää lautasesta vähintään puolet salaatilla ennen kuin ottaa lämpöistä ruokaan (eikä hae lisää) ja koittaa löytää itselleen maistuvat herkkujen korvikkeet jostain terveellisemmästä (mulla ne on ohut reissumies ja omenat ja juomaksi ekströmmin mehutiivisteitä laimennettuna hyvin miedoksi hiilihappovedellä silloin kun haluaa napostella). Noilla vaikka alkuun.
 
Liittynyt
01.09.2018
Viestejä
803
ozempic ymmärtääkseni aiheuttaa jonkun verran lihaskatoa miksi sen kokeilu ei kiinnosta.
Eiköhän se ozella ole tismalleen sama kuin laihduttaessa miten vaan, eli paljon proteiinia ja voimaharjoittelu auttavat lihaskadon minimointiin. Samaa osastoa kuin se ozempic-naama millä retosteltiin iltapäivälehdissä, laihtuessa on tietyt jutut mitkä nyt vaan tapahtuu, jos ei tee tiettyjä juttuja.
 

alakääntö

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.02.2020
Viestejä
1 126
Makuaisti on kyllä sellainen asia että kaikkeen tottuu. Olen huomannu että esimerkiksi raejuston vaihtaminen muuttaa makuaistia siten että se mitä on tottunut syömään maistuu aina paremmalta kuin se joku toinen. Tuota menee kuitenkin ihan päivittäin ja nykyään syön käytännössä halvinta rasvatonta ja se on ihan hyvää kun siihen on tottunut. Vaikka vaihtaessa se vanha ja hyvä oli selkeästi parempaa. Ei ole nää, päinvastoin. Rasvatonta siksi että lisään sekaan rypsiöljyä, joka on rasvana terveellisempää kuin raejuuston omat rasvat.

Tietenkin jos kaikki terveellinen maistuu pahalta niin mietin että mikä kaikki maistuu pahalta? Kaikki hedelmät ja vihannekset? Ainakin omaan makuun kaikki pastat menee tosin hyvin ihan perus porkkanaraasteen kanssa. Pitää yrittää löytää ratkaisuja ongelmiin eikä vain tyytyä olotilaansa jos ongelma ei ratkeakaan helposti.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 177
Niin kuin aikaisemminkin jo totesin että kärjistettynä kaikki terveellinen maistuu pahalta.




Miksi identtisistä kaksosista toinen pysty lopettamaan mässyttämistä mutta toinen pystyy? Geenithän kummallakin on samat ja usein myös kasvatuskin kotona.

Vastaus kysymykseesi on motivaation puute ja halu. Se että väittää jotain ei tarkoita että olisi motivaatiota tai halua toteuttaa sitä.
En mä syö mitään omasta mielestä pahanmakuista. Mut ehkä mun ruokavaliossa kaikki on epäterveellistä/makugeenit kohdallaan. Tuoreet peruna/bataatti/myskikurpitsa/vihreät pavut, aksishirvenliha(erittäin vähärasvainen), rasvaton rahka, marjat, pähkinät jne. Kaurapuuro mulle ihan superherkku kuten myös kananmunat. Kasvikset valinnut niin, että maistuvat omaan suuhun hyvältä(punainen kaali, parsa, tomaatti, porkkana jne) Osan aineksista saa paremman makuisiksi esim. pähkinä vs suolapähkinä. Ei minusta tavispähkinä ole pahaa vaikka suolapähkinä on parempi.
 
Viimeksi muokattu:

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 177
Joo, ei geenit toki kaikkea määritä, mutta kyllä ne taitaa olla isossa osassa siinä miksei osa vaan pysty vastustamaan mässyttämistä.
Mun mielestä olis tärkeätä, että ensin kokisi itse pystyvänsä ja haluavansa. Sitten kun kokee, että pystyy ja haluaa niin löytää keinoja päästä etiäpäin oli se sitten säästäminen, laihduttaminen, työelämä, ihmissuhteet tms. Voi toki mennä ajopuuna läpi elämän syyttäen ihan kaikesta ulkoisia tekijöitä ottamatta itse vastuuta mistään.

Nälkä on ihan kaikilla laihduttaessa. Voi pojat miten kova nälkä oli ldieetin loppupuolella ja dieetin jälkeen kun vedin painon 82kg-64kg. Kesti kuukausia "pohjaton kiljuva nälkä" dieetin jälkeenkin vaikka oli plussakaloreilla. Jos ei olis laskenut kaloreita ja katsonut aamupainoa niin olisi voinut syödä todella helposti ihan loputtoman määrän sapuskaa dieetin jälkeen. On siedettävää nälkää ja sietämätöntä nälkää. Siedettävää nälkää näen päivittäin etenkin ennen päivällistä.

Laihdutuslääkkeet onneksi nykyään auttavat näläntunteen kanssa, jos näläntunne on se syy miksi epäonnistuu.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
962
En mä syö mitään omasta mielestä pahanmakuista. Mut ehkä mun ruokavaliossa kaikki on epäterveellistä/makugeenit kohdallaan. Tuoreet peruna/bataatti/myskikurpitsa/vihreät pavut, aksishirvenliha(erittäin vähärasvainen), rasvaton rahka, marjat, pähkinät jne. Kaurapuuro mulle ihan superherkku kuten myös kananmunat. Osan noista saa paremman makuisiksi esim. pähkinä vs suolapähkinä. Ei minusta tavispähkinä ole pahaa vaikka suolapähkinä on parempi.
Suurinosa ihmisistä pitää korkean energia tiheyden omaavista tuotteista jotka ovat pääsääntöisesti epäterveellisiä. Vai miksi luulet että ihmiset lihoavat pienen energian omaavilla tuotteilla? Vai haluaako ihmiset pääsääntöisesti syödä sitä pahaa ruokaa että lihoaisi?
 

KapteeniTunkki

Tukijäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
07.05.2018
Viestejä
648
ozempic ymmärtääkseni aiheuttaa jonkun verran lihaskatoa miksi sen kokeilu ei kiinnosta.
Onko tähän mitään muuta referenssiä kuin se, että jos vaan laihtuu eikä liiku, niin lihaskato on merkittävämpää kuin jos sitä laihtumista tukisi myös liikkuminen?
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 177
Suurinosa ihmisistä pitää korkean energia tiheyden omaavista tuotteista jotka ovat pääsääntöisesti epäterveellisiä. Vai miksi luulet että ihmiset lihoavat pienen energian omaavilla tuotteilla?
Öh, ymmärrät varmaan eron

parhaan makuinen
hyvän makuinen
neutraali maku(vesi?)
pahemman makuinen
pahimman makuinen

Mustikka ja kaurapuuro... parhaan makuista. 5/5. Mä en syö mitään pahemman tai pahimman makuista.
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 769
Mun mielestä olis tärkeätä, että ensin kokisi itse pystyvänsä ja haluavansa. Sitten kun kokee, että pystyy ja haluaa niin löytää keinoja päästä etiäpäin oli se sitten säästäminen, laihduttaminen, työelämä, ihmissuhteet tms. Voi toki mennä ajopuuna läpi elämän syyttäen ihan kaikesta ulkoisia tekijöitä ottamatta itse vastuuta mistään.

Nälkä on ihan kaikilla laihduttaessa. Voi pojat miten kova nälkä oli ldieetin loppupuolella ja dieetin jälkeen kun vedin painon 82kg-64kg. Kesti kuukausia "pohjaton kiljuva nälkä" dieetin jälkeenkin vaikka oli plussakaloreilla. Jos ei olis laskenut kaloreita ja katsonut aamupainoa niin olisi voinut syödä todella helposti ihan loputtoman määrän sapuskaa dieetin jälkeen. On siedettävää nälkää ja sietämätöntä nälkää. Siedettävää nälkää näen päivittäin etenkin ennen päivällistä.

Laihdutuslääkkeet onneksi nykyään auttavat näläntunteen kanssa, jos näläntunne on se syy miksi epäonnistuu.
Hyvä että homma toimi sulla, mutta monilla ei tahdonvoima riitä samaan. Toivottavasti laihdutuslääkkeet parantaa tilannetta yhteiskunnan tasolla...
 

alakääntö

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.02.2020
Viestejä
1 126
Mun mielestä olis tärkeätä, että ensin kokisi itse pystyvänsä ja haluavansa. Sitten kun kokee, että pystyy ja haluaa niin löytää keinoja päästä etiäpäin oli se sitten säästäminen, laihduttaminen, työelämä, ihmissuhteet tms.
Tämä on mielestäni tärkeä seikka johon jo laihdutustavallakin voinee vaikuttaa merkittävästi. Esimerkiksi kaikki muotidieetit ovat auttamatta tuomittu epäonnistumaan, koska tehdään liian iso muutos kerralla. Jos malttaisi aloittaa pienesti ja keskittyisi vain siinä onnistumaan, niin myöhemmin voi sitä intensiteettiä nostaa. Mutta jos heti vedetään jostain 5000kcal päivästä nollaliikunnalla 1300kcal pelkällä raejuustolla, näkkileivällä ja lusikallisella "syö mitä haluat" päivällinen + sali ja hiihtolenkit niin ei varmasti onnistu.

Painonpudotuksen ja yleensäkin elämäntapamuutoksen pitäisi jo lähtökohdiltaan olla sellainen, että sitä voi kuvitella tekevänsä lopun elämää. Kun aktsoo tyypillistä laihdutusohjelmaa jossa annetaan mielikuva että hien määrä = laihdutettu määrä niin voi jokainen kysyä miten kauan jaksaa sellaista rääkkiä? Sitä pitäisi kuitenkin jaksaa loppuelämä jotta se toimisi.

Ja epäoonistumisiaki pitää oppia sietämään. Mietin että varmasti monella menee laihdutuskuuri "pilalle" kun tulee yksi huonompi viikonloppu tai kaupassa ratkeaminen ja sitten luovutetaan. Kuitenkin painonhallinnassa ne 10 normaalipäivää ovat merkityksellisempiä kuin ne 1 tai 2 jolloin epäonnistuu.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 177
Hyvä että homma toimi sulla, mutta monilla ei tahdonvoima riitä samaan. Toivottavasti laihdutuslääkkeet parantaa tilannetta yhteiskunnan tasolla...
Ei päästä edes tahdonvoiman kohdalle, jos on päätetty ettei kannata edes yrittää koska geenit, koska paskat vanhemmat, koska paska koulu tai ihan mikä vaan syy joka on muualla kuin peilissä.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
962
Hyvä että homma toimi sulla, mutta monilla ei tahdonvoima riitä samaan. Toivottavasti laihdutuslääkkeet parantaa tilannetta yhteiskunnan tasolla...
Eipä ne pillerit ratkaise ongelmaa tai ylipäätään mitkään "oikotie onneen" tyyppiset ratkaisut eivät ole oikein ikinä ratkaisseet mitään ongelmaa.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 177
Eipä ne pillerit ratkaise ongelmaa tai ylipäätään mitkään "oikotie onneen" tyyppiset ratkaisut eivät ole oikein ikinä ratkaisseet mitään ongelmaa.
On ihan mahdollista, että olet läski, plussakaloreilla ja silti on kiljuva nälkä. Tässä tilanteessa näläntunteen poistava dieettilääke auttaa. Voi olla myös ettei siedetä edes norminälkää vaan heti pitää napostella, jos on vähänkään nälkä. Tässäkin tapauksessa näläntunteen poistava pilleri auttaa. Toki on muitkin keinoja vähentää näläntunnetta kuin laihdutuslääkkeet. Ozempic ja muutama muu uusi lääke toimivat.

Yksi tapa miten krooninen/kiljuva nälkä syntyy on kun lihoessa rasvasolut täyttyvät äärimmilleen ja jakaantuvat että olisi tilaa säilöä lisää rasvaa. Laihduttaessa rasvasolut pienenevät mutta niiden määrä ei vähene. Rasvasolut haluavat olla tietyn kokoisia(ns. body setpoint teoria). Kun rasva on jakaantunut isompaan määrään pienempiä rasvasoluja niin kasvanut rasvasolujen määrä voi johtaa suurempaan nälkäsignaaliin vaikka ollaan plussakaloreilla ja vaikka ei olla laihoja. Pienemmät rasvasolut kuvittelevat, että on pulaa energiasta(leptiini). Lihomalla tarpeeksi voi paskoa kehon siihen kuntoon että on entistä vaikeampi laihduttaa.

Toinen tapa miten saa "pysyvän" nälän on kitukalorit ja jollain lähes nollakalorisilla kasviksilla täyttää mahan. Tovin aikaa toimii signaali maha täysi, ei nälkä. Ikävästi vaan keho oppii, että vaikka maha on täysi ei se tarkoita että ruuansulatuselimistöstä tulisi energiaa. Kylläisyyssignaali lakkaa toimimasta. Tän jälkeen voit vetää mahan täyteen ja nälkä ei vähene pätkääkään. Tästä on moni bodari kuten utti hietala puhunut. Kikkaa kisadieetillä kokeillaan, tovin toimii ja erittäin huonosti käy kun jossain kohtaa elimistö pitää nälkää päällä oli maha sitten kuinka täysi tahansa. Toki tämä signaali on peruutettavissa, mutta ottaa aikaa, että elimistö alkaa uudestaan toimimaan oikein.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
962
On ihan mahdollista, että olet läski, plussakaloreilla ja silti on kiljuva nälkä. Tässä tilanteessa näläntunteen poistava dieettilääke auttaa. Voi olla myös ettei siedetä edes norminälkää vaan heti pitää napostella, jos on vähänkään nälkä.
Itse olen kaikkea näitä ja en silti usko että pilleri pelastaa vaan oma halu ja motivaatio.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
243 539
Viestejä
4 246 567
Jäsenet
71 365
Uusin jäsen
Luvia

Hinta.fi

Ylös Bottom