Lihavuusepidemia

alakääntö

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.02.2020
Viestejä
1 126
Lihavuus voi olla todella pieniä vääriä päätöksiä todella pitkällä aikavälillä. Se voi olla ihan vaikka yhden pullan lisääminen viikottaiseen työpalaveriin (+2000kcal viikossa). Vuodessa tuo nostaa painoa 13 kiloa, jos yksi läskikilo on 7700kcal. Ei kukaan tahallaan tuota valitse. Tuollainen määrä voi helposti kertyä viikossa ylimääräistä.

Ei normaalipainoisena pysyminen ole mitään jatkuvaa itsekuria ja päätöksiä. Ei kukaan normaalipainoinen jatkuvasti tee päätöstä olla syömättä. Ei sitä tarvitse tehdä kun ei tule syömisen tunteita koko aikaa. Syöminen on opittu tapa. Se on opittu ruokarytmi, syöminen näläntunteeseen, kylläisyyden tunne ja ruokailun välillä aivojen ja suoliston olotila, joka ei tuota ruoan ja syömisen haluja. Kaikilla nämä ei pelaa samalla tavalla. Osasyy geeneissä, osa siinä missä on kasvanut. Ja kun lihavaksi kasvaa niin vaikea näitä on muuttaa. Lihavuusleikkauksen yllättävä hyöty on siinä että suoliston tuottamat signaalit muuttuvat. Ei niitä signaaleja voi itse muutella, niiden kanssa joutuu vain yrittää elää. Toisilla se on paljon helpompaa kuin toisilla.

Tästä lihavan ihmisen anekdootti, muutaman kerran olen käynyt syömässä buffeteissa, joissa maksetaan ruuasta painon mukaan. Kun tuollaisessa paikassa keräilee isolle lautaselle vähän sitä sun tätä, niin äkkiä kassalla lautasta punnitessa siinä saattaa olla lähemmäs kilo tavaraa, joista osa on toki vihanneksia ja salaattia, mutta sitten kasa perunoita, joku pihvi, kastiketta ja salaattibuffasta vielä vaikka juustokuutioita päälle. Tuollaisessa olen huomannut tosi konkreettisesti, miten ylensyöntiin tottuneena on helppoa silmämääräisesti keräillä tuollaisessa tilanteessa aivan liikaa ruokaa yhdelle aterialle. Aivan samaa tapahtuu tietysti kiinteähintaisessa buffassa, mutta siellä se ei tule konkreettisesti näkyviin.
Sama homma tapahtuu irtokarkkien kanssa. Todella helposti tulee pussiin kerättyä se vajaa puoli kiloa. Joku 150 grammaa tuntuu että se on todella vähän. Sattuneesta syystä en koko hyllylle mene vaikka mikä olisi.

Mutta kuten aiemmin mainittu, ne himot menee pois, kun aikansa kärvistelee. Jos lopettaa karkit niin pari kuukautta ja ei tee enää mieli. Mahalaukkukin pienenee, kun jättää ylensyönnin.
Kuten aikasemmin sanottu niin ei mene ohi.
 
Liittynyt
30.12.2016
Viestejä
215
^Tossa lihavuus/alkohlismi/tupakointi/kuntoilumattomuusepidemian selittelemisessä millään muuta kun yksilön omalla valinnalla ja sen "hoidon" vaatimisella yhteiskunnan toimesta ei ole mitään muuta taustaa kun kommunismi. Yksilöllä ei ole vastuuta, yhteiskunnan pitää hoitaa.

Jos olet läski, syö vähemmän. Älä valita tai vaadi muiden sopeutumista- koska tosiasiassa sinä olet läski ja ongelma yhteiskunnalle ja terveydenhuollolle. Lopeta ylensyönti ja ala liikkua. Ohjeita löytyy nykyään netistä jos ne ei peruskoulussa tarttuneet.

Sama juttu päihteiden kanssa. Jos haluat ryypätä, niin älä nyt helvetti ala syyttämään muita siitä. Äläkä varsinkaan muiden maksavan siitä että saat hoidon ettet halua ryypätä.

Jos vedät röökiä, älä valita että rahat ei riitä mihinkään kun tupakkaan menee + 10€ päivässä ja keuhkot prakaa niin ettei voi tehdä töitä. Lopeta tupakointi.

Noissa kaikissa on se kommunismiajattelu että se on a )jonkun muun vika ja b) yhteisvastuu hoitaa se että itse et hoida asioitasi.
Niinpä yksilön valinta on vain joillekin joissain asioissa paljon helpompaa kuin toisille. Itselleni olisi esimerkiksi vaikeampaa jatkaa nikotiinin käyttöä kuin sen lopettaminen.

Itse olen taloudellisesti oikeistoliberaali enkä ole ehdottamassa mitään suuria julkisten menojen lisäyksiä, joten tuo kommunismikulma nyt vähän hämää. Yksilötasolla kun on suuria eroja, ja jos myöntää sen faktan, että geneettisistä tai alkulapsuuden ympäristön aiheuttamista syistä joillekin on paljon vaikeampi laihduttaa tai pysyä normaalipainoisena, niin en tiedä, miten se on muiden syyttämistä.

Jokaisella on tietenkin vastuu itsestään, mutta kun puhutaan ilmiöstä epidemiana ja siitä, mitä ratkaisua siihen yhteiskunnan tasolla on, niin tuollainen "kvg" ja "just do it" -lähtökohta on aika tuuleen huutamista. Jos pelkällä kulttuurin muutoksella haluttaisiin alkamaan saada tuloksia, niin se vaatisi sellaista laajemman tasoista maanlaajuista läskisheimauksen kulttuuria, että en usko, että se olisi mitenkään realistista. Olen silti myös sitä mieltä, että kehopositiivuushömppä on myös tehotonta ja vain (pääasiassa naisten) keino pärjätä oman painonhallintansa epäonnistumisen tunteen kanssa.

Näkisin että lääketiede on melkolailla ainut keino ulos tästä "epidemiasta".
 

alakääntö

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.02.2020
Viestejä
1 126
Jokaisella on tietenkin vastuu itsestään, mutta kun puhutaan ilmiöstä epidemiana ja siitä, mitä ratkaisua siihen yhteiskunnan tasolla on, niin tuollainen "kvg" ja "just do it" -lähtökohta on aika tuuleen huutamista. Jos pelkällä kulttuurin muutoksella haluttaisiin alkamaan saada tuloksia, niin se vaatisi sellaista laajemman tasoista maanlaajuista läskisheimauksen kulttuuria, että en usko, että se olisi mitenkään realistista. Olen silti myös sitä mieltä, että kehopositiivuushömppä on myös tehotonta ja vain (pääasiassa naisten) keino pärjätä oman painonhallintansa epäonnistumisen tunteen kanssa.

Näkisin että lääketiede on melkolailla ainut keino ulos tästä "epidemiasta".
Kuitenkin verorahoista nämä maksetaan, niin se on ihan yhteiskunnan intressissä myös pakottaa ihmisiä oikeaan suuntaan. Kyllä lääketieteen lisäksi löytyy toimivia keinoja. Esimerkiksi mainoksien rajoittamisella ja tuotteiden sijoituksella kaupassa voidaan asiaan vaikuttaa.

Itse ajattelen että tiedon puutteesta asia ei ole kenelläkään kiinni. Tietoa löytyy kyllä netistä mutta pelkällä tiedolla ei laihdu. Lääketiede ei ole myöskään se mikä tämän muutoksen on aiheuttanut. Geenitkin ovat samat. Syy on muuttuneessa yhteiskunnassa ja yhteiskuntaa korjaamalla myös ylipaino korjautuu.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 894
Jokaisella on tietenkin vastuu itsestään, mutta kun puhutaan ilmiöstä epidemiana ja siitä, mitä ratkaisua siihen yhteiskunnan tasolla on, niin tuollainen "kvg" ja "just do it" -lähtökohta on aika tuuleen huutamista. Jos pelkällä kulttuurin muutoksella haluttaisiin alkamaan saada tuloksia, niin se vaatisi sellaista laajemman tasoista maanlaajuista läskisheimauksen kulttuuria
Näkisin että lääketiede on melkolailla ainut keino ulos tästä "epidemiasta".
No yhteiskunnan tasolla ratkaisu on se että lopetetaan noista asioista tukien maksaminen ja nostetaan verot läskituotteille. Ja nikotiinille. Ja lopetetaan nyt se helvetin "vartalopositiivisuus"- mantra. Jotkut tykkää läskeistä, joo, mutta ei sitä tartte erikseen mainostaa. Päin vastoin, ihan kun "liikkumattomuutta" ja "sohvalla makoilua" tai "työttömyyttä" alettaisiin mainostamaan "elämäntapana". Seuraavaksi peruskoulussa kannustetaan "läksyjen lukemattomuuteen" ja "oppimattomuuspositiivisuuteen"
 
Liittynyt
30.12.2016
Viestejä
215
Kuitenkin verorahoista nämä maksetaan, niin se on ihan yhteiskunnan intressissä myös pakottaa ihmisiä oikeaan suuntaan. Kyllä lääketieteen lisäksi löytyy toimivia keinoja. Esimerkiksi mainoksien rajoittamisella ja tuotteiden sijoituksella kaupassa voidaan asiaan vaikuttaa.

Itse ajattelen että tiedon puutteesta asia ei ole kenelläkään kiinni. Tietoa löytyy kyllä netistä mutta pelkällä tiedolla ei laihdu. Lääketiede ei ole myöskään se mikä tämän muutoksen on aiheuttanut. Geenitkin ovat samat. Syy on muuttuneessa yhteiskunnassa ja yhteiskuntaa korjaamalla myös ylipaino korjautuu.
Itse olen sen verran pienemmän valtion ja yksilönvapauksien kannalla, että kaihdan valtio-ohjausta kulutuksen suhteen. Toki jos terveydenhuoltojärjestelmä olisi yksityinen ja vakuutusmaksut saisivat määräytyä myös osittain epäterveellisen elämäntapojen mukaan niin, sillä varmasti olisi oikeasti vaikutusta. En vain näe miten poliittisesti tälläiseen tilanteeseen päädyttäisiin Suomessa.
 

alakääntö

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.02.2020
Viestejä
1 126
Itse olen sen verran pienemmän valtion ja yksilönvapauksien kannalla, että kaihdan valtio-ohjausta kulutuksen suhteen. Toki jos terveydenhuoltojärjestelmä olisi yksityinen ja vakuutusmaksut saisivat määräytyä myös osittain epäterveellisen elämäntapojen mukaan niin, sillä varmasti olisi oikeasti vaikutusta. En vain näe miten poliittisesti tälläiseen tilanteeseen päädyttäisiin Suomessa.
Tuskin vakuutusmaksuilla yhtään ketään ohjataan mihinkään suuntaan. Ainakaan amerikassa ei ole onnistunut. Liikaa syöminen maksaa jo nyt aika paljon rahaa, eikä se ketään estä.
 
Liittynyt
30.12.2016
Viestejä
215
Tuskin vakuutusmaksuilla yhtään ketään ohjataan mihinkään suuntaan. Ainakaan amerikassa ei ole onnistunut. Liikaa syöminen maksaa jo nyt aika paljon rahaa, eikä se ketään estä.
Joo en sitä ehkä tosissaan ehdottaisikaan. Jenkeissäkään käsittääkseni paino ei suoraan vaikuta vakuutusmaksuihin ja siellä iso osa ylipainoisista on medicairin piirissä muutenkin.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
953
Tä? Miksi ei ole terveellisiä? Ihan perusruokia, mitkä kuuluvat osaksi terveellistä ja monipuolista ruokavaliota. En nyt ymmärrä, että mikö sinun mielestäsi on terveellistä? Kananrinta ilman kastiketta ja pitkäjyväinen riisi?

Jos noita sinun em. ruokia suomalaiset söisivät ja vähän edes yrittäisivät liikkua, niin mitään lihavuuspandemiaa ei olisi.
Kerma, rasva ja suola on maistuvan ruuan salaisuus
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Mulla ei ole koskaan ollut ongelmia painon kanssa, pikemminkin olen lähempänä alipainoa ollut aina. Mielestäni olen syönyt jopa aika epäterveellisesti. Enimmäkseen eineksiä, toisinaan hese/kebab/snägäri/pizza-linjaa, vähän kasviksia. Limuja meni yhteen aikaan melko paljon, varmaan litrakaupalla viikossa ja aina sokerista eikä mitään keinomakeutettua. Karkkia, keksejä, sipsejä en ole koskaan syönyt kovin paljoa mutta olen kuitenkin jotain. Liikuntaa tuskin ollenkaan.

Mutta paino siis ei ole merkittävästi noussut koskaan. Olen miettinyt että sen on pakko olla geeneissä, koska toisaalta tiedän niitä joilla on sitä massaa kahden meikäläisen verran.

Vai olenko loppujen lopuksi vain syönyt kaloreina mitattuna normaalisti jolloin ei lihomistakaan tapahdu? Toisaalta ehkä sekin on geneettistä että ruokahalu säätyy automaattisesti oikeaksi.

Alkoholiakaan en ole koskaan juonut pidemmän päälle paljoa, sehän on yksi lihottava tekijä.


Pahimmat epäterveelliset hötöt on sittemmin jääneet pois. Limu ei enää maistu, pelkkää mitäänsanomatonta litkua jota tuli viimeiset vuodet juotua jo enemmän tavan vuoksi. Irtokarkeista meni vatsa sekaisin kun ostin niitä viimeistä kertaa, sen jälkeen ei ole tullut ostettua mitään karkkia. Ei tee mielikään sitä äitelää mössöä. Sipsuja tuli yleensä syötyä suorastaan pakonomaisesti silloin kun niitä oli ja sen seurauksena olo oli pöhöttynyt. Energiajuoma on hyvää mutta vatsa ei enää kestä. Leivonnaisia, keksejä ei tee mieli. Kasviksiakin tulee nykyään syötyä enemmän kuin ennen.

Ja tämän elämäntapamuutoksen seurauksena paino ei ole lähtenyt laskuun, mutta ehkä ruokahalu on vähän kasvanut, paha sanoa. Välillä tuntuu että olo on muutenkin parempi ja rauhallisempi kuin ennen, vaikka kaikenlaista ahdistusta on kyllä oltava saman verran kuin ennen. Vatsa toimii paremmin kuin aikaisemmin, ripulit on jääneet aika hyvin pois.

Välillä on vähän vaikeakin ymmärtää niitä joilla on koko ajan karkkipussi auki tai jäätelöä kaapissa, kun itse on lopettanut ne jutut kokonaan. Ehkä meitä on erilaisia sitten vaan.
Niin se mullakin oli että armeijasta kun pääsin painoin 60kg ja söin mitä vain, kuinka paljon vain. Siitä se paino on pikku hiljaa noussut ja näin yli nelikymppisenä se kävi 80kg ja nyt 3kk aikana olen pudottanut sen siihen 75kg ihan vain syömällä oikein, koska en vain enää pysty syömään mitä vain koska vain koska paino nousee heti.

Liikuun joka päivä koirien kanssa 1-2h, ajan päälle maastopyörällä metsäpolkuja 1-3pvänä viikossa ja pari tuntia ratsastusta päälle joten pakko myöntää että vanhaksi tässä alkaa tulemaan ja aineenvaihdunta hidastuu kovaa vauhtia...
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
984
Kerma, rasva ja suola on maistuvan ruuan salaisuus
En vieläkään päässyt ihan kärryille. Esimerkiksi jauhelihakastike ja perunamuusi. 7-10% naudan jauheliha (tietenkin ilman mitään öljyjä paisto), ruokalusikallinen vehnäjauhoja, vettä ja loraus 10% ruokakermaa. Sitten se perunamuusi. Survottua perunaa, vähän suolaa ja loraus maitoa sekaan.

Eikö tuo nyt ole ihan perus ruokaa mikä sopii terveelliseen ruokavalioon? Vai tarkoitetaanko tässä nyt jotain mummoversioita missä perunamuusiinkin sekoitetaan voita ja jauhelihan paistamiseen öljyä/voita. Ja kerma-asiat hoidetaan kuohukermalla.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
984
Niin se mullakin oli että armeijasta kun pääsin painoin 60kg ja söin mitä vain, kuinka paljon vain. Siitä se paino on pikku hiljaa noussut ja näin yli nelikymppisenä se kävi 80kg ja nyt 3kk aikana olen pudottanut sen siihen 75kg ihan vain syömällä oikein, koska en vain enää pysty syömään mitä vain koska vain koska paino nousee heti.

Liikuun joka päivä koirien kanssa 1-2h, ajan päälle maastopyörällä metsäpolkuja 1-3pvänä viikossa ja pari tuntia ratsastusta päälle joten pakko myöntää että vanhaksi tässä alkaa tulemaan ja aineenvaihdunta hidastuu kovaa vauhtia...
Kai tähän osaltaan vaikuttaa myös geenit. Muistan, että armeijassa jo oli pari kaveria, jotka eivät pystyneet edes yhtä pizzaa syödä ja maha turposi vaikka aktiivisuuttakin oli vähintäänkin tarpeeksi. Itsekin vedin ihan iloisena käytännössä joka päivä pizzaa tai kebabbia.

Itse olen pienestä pitäen tottunut säännölliseen ruokailurytmiin 4-7 kertaa päivässä ja se on jatkunut myös aikuisena ilman ongelmia yli-tai alipainon kanssa. Pelkkää kotiruokaa arkisin ja viikonloppuna sitten saattaa vähän lipsahtaa alkoholin ja/tai kebabin puolelle, mutta kokonaisuus kai ratkaisee. Ja tietysti myös joka päivä vähintään askeleet täyteen jos ei muuta.
 
Liittynyt
04.09.2021
Viestejä
42
Itse olen saavuttanut kestäviä tuloksia vain kalorien laskennalla. Olen huomannut, että ilman laskentaa ihmisillä ei ole mitään käsitystä paljonko sitä oikein syökään. Ja ei voi kenenkään olettaakkaan tietävän. Silmämääräisesti arvioituna 2000 kalorin päiväsyömiset ja 2100 kalorin syömiset ovat identtisiä, mutta 100 kalorin extra annos tarkoittaa jo 5 kg painonlisäystä vuodessa. Ja jos ei tarkkaile painoaan aktiivisesti ei edes huomaa tuota kumulatiivista lisäystä ennen kuin se on ilmiselvää peilistä jos edes silloinkaan. Ja mitä myöhemmin painonnousuun havahtuu sitä hankalampaa laihduttaminen tulee olemaan. En tosin tiedä miten ihmiset saisi väestötasolla havahtumaan kaloreista. Muistan hämärästi, että joskus terveystiedon kurssilla koulussa niistä puhuttiin, mutta se ei vaikuttanut silloin tärkeältä. Parikymmentä vuotta myöhemmin ja yli 40kg ylipainoisena ne yhtäkkiä alkoivatkin taas kiinnostamaan. Olen kuitenkin onnistunut kalorien laskennalla laihduttamaan ja pitämään painoni normaalina.

Jos lainsäädännöstä jotain saisin toivoa niin elintarvikkeisiin voisi selkeästi merkitä paljonko niissä on kaloreita kokonaisuudessaan. Nythän niissä ilmoitetaan vain 100g kohden kalorit mikä on hyvä, mutta vaikkapa jossain suklaapatukassa voisi olla selkeästi merkittynä myös paljonko kaloreita siitä saa jos syö sen kokonaan. Jotkut yritykset tekevätkin jo näin vaikkapa valmissalaateille tai muille terveellisille tuotteille, mutta luonnollisesti karkkitehtaat eivät halua mainostaa kuinka epäterveellisiä heidän tuotteensa ovat ilman lainsäädäntöä. Kokonaiskalorimäärä olisi myös hyvä muillekin elintarvikkeille, vaikka niitä ei syötäisikään yhdellä kertaa. Esim. kolmanneksen tai neljänneksen laskeminen olisi helpompaa kuin grammojen kanssa pelailu.
 

Brooke Logan

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2022
Viestejä
512
Itse olen saavuttanut kestäviä tuloksia vain kalorien laskennalla. Olen huomannut, että ilman laskentaa ihmisillä ei ole mitään käsitystä paljonko sitä oikein syökään. Ja ei voi kenenkään olettaakkaan tietävän. Silmämääräisesti arvioituna 2000 kalorin päiväsyömiset ja 2100 kalorin syömiset ovat identtisiä, mutta 100 kalorin extra annos tarkoittaa jo 5 kg painonlisäystä vuodessa. Ja jos ei tarkkaile painoaan aktiivisesti ei edes huomaa tuota kumulatiivista lisäystä ennen kuin se on ilmiselvää peilistä jos edes silloinkaan. Ja mitä myöhemmin painonnousuun havahtuu sitä hankalampaa laihduttaminen tulee olemaan. En tosin tiedä miten ihmiset saisi väestötasolla havahtumaan kaloreista. Muistan hämärästi, että joskus terveystiedon kurssilla koulussa niistä puhuttiin, mutta se ei vaikuttanut silloin tärkeältä. Parikymmentä vuotta myöhemmin ja yli 40kg ylipainoisena ne yhtäkkiä alkoivatkin taas kiinnostamaan. Olen kuitenkin onnistunut kalorien laskennalla laihduttamaan ja pitämään painoni normaalina.

Jos lainsäädännöstä jotain saisin toivoa niin elintarvikkeisiin voisi selkeästi merkitä paljonko niissä on kaloreita kokonaisuudessaan. Nythän niissä ilmoitetaan vain 100g kohden kalorit mikä on hyvä, mutta vaikkapa jossain suklaapatukassa voisi olla selkeästi merkittynä myös paljonko kaloreita siitä saa jos syö sen kokonaan. Jotkut yritykset tekevätkin jo näin vaikkapa valmissalaateille tai muille terveellisille tuotteille, mutta luonnollisesti karkkitehtaat eivät halua mainostaa kuinka epäterveellisiä heidän tuotteensa ovat ilman lainsäädäntöä. Kokonaiskalorimäärä olisi myös hyvä muillekin elintarvikkeille, vaikka niitä ei syötäisikään yhdellä kertaa. Esim. kolmanneksen tai neljänneksen laskeminen olisi helpompaa kuin grammojen kanssa pelailu.
Kalorien laskeminen voi olla hyvä keino niille, joilla ei ole käsitystä siitä, mikä on terveellistä ja kohtuullista. Tai heille, jotka eivät peilistä katsomalla näe, mikä on tilanne. Loppujen lopuksi ei se syöminen mitään rakettitiedettä ole, jossa pitäisi jollain 100kcal (huom. kilokalori, ei kalori) tarkkuudella toimia. Jos kaloreita haluaa laskea niin pitäisi myös laskea pävittäisen kulutuksen polttamat kalorit. Ennen ei oltu lihavia vaikka kukaan ei kaloreita laskenut. Mutta iso :thumbsup: sinulle, että olet löytänyt keinon joka tepsii sinulle.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
984
2000 kalorin päiväsyömiset ja 2100 kalorin syömiset ovat identtisiä, mutta 100 kalorin extra annos tarkoittaa jo 5 kg painonlisäystä vuodessa.
Mistä kukaan edes tietää noin tarkasti omaa kulutustaan? Eikö näissä kallreiden laskennoissa mennä jollain 500kcal tarkkuudella tai ainakin itse menen sellaisella.
 
Liittynyt
26.02.2023
Viestejä
88
En mainosta mitään, mutta erään kaupan mobiilisovelluksesta näkee ruokakorin ravintoarvot ym.
Niitä voi tarkastella kuukausi tai vuositasolla.
Tietenkin ne koskevat vain kyseisestä liikkeestä ostettuja tuotteita.
 
Liittynyt
04.09.2021
Viestejä
42
Mistä kukaan edes tietää noin tarkasti omaa kulutustaan? Eikö näissä kallreiden laskennoissa mennä jollain 500kcal tarkkuudella tai ainakin itse menen sellaisella.
Joo oman kulutuksen noin tarkka laskeminen on aika epärealistista suoraan. Voi tietysti käyttää erilaisia laskureita painon ja pituuden suhteen joista saa jonkinlaisen kuvan tasosta, mutta ne ovat aika epätarkkoja. Itse kun laihdutin koitin pitää kaloreiden saantini mahdollisimman tasaisena. Käytännössä söin samoja ruokia joista olin laskenut kalorit melkein joka päivä. Sitten vertasin painon vaihtelua pitkällä aikavälillä kuukausien ajan ja koitin siitä määrittää mikä olisi oma nollatasapainopisteeni. Eli jos vaikka laihduin kuukaudessa 2 kg syömällä 1700 kaloria päivässä se tarkoittaisi 500 kalorin vajetta (1 kilo läskiä on noin 7000+ kaloria) eli nollapisteeni olisi 2200 kaloria.

Nyt kun olen normaalipainoinen en enään noin tarkasti seuraa kaloreitani, mutta punnitsen itseni säännöllisesti ja jos paino alkaa nousta niin hillitsen päivittäistä syömistäni. Tiedän kuitenkin suunnilleen paljonko tarvitsen kaloreita ja koitan mitoittaa ateriani sen mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 254
En mainosta mitään, mutta erään kaupan mobiilisovelluksesta näkee ruokakorin ravintoarvot ym.
Niitä voi tarkastella kuukausi tai vuositasolla.
Tietenkin ne koskevat vain kyseisestä liikkeestä ostettuja tuotteita.
Kaupan nimeä mainitsematta tämä ei juuri auta tai herätä mielenkiintoa. Yritysten tarjoamien palvelujen mainitseminen ei ole foorumilla ennenkään ollut kiellettyä tai luvanvaraista mainontaa.
 
Liittynyt
26.02.2023
Viestejä
88
Kaupan nimeä mainitsematta tämä ei juuri auta tai herätä mielenkiintoa. Yritysten tarjoamien palvelujen mainitseminen ei ole foorumilla ennenkään ollut kiellettyä tai luvanvaraista mainontaa.
S-Mobiili, Oma kauppa/Omat ostot/Ruokakorin ravintolaskuri, sille joutuu kyllä antamaan luvan kerätä tiedot ostoksistasi.
Sieltä saa kyllä monipuoliset tiedot mitä olet syönyt.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 009
Talousvaaka on kaveri, jos dieettaa. Saa punnittua jäätelöstä rahkaan annoskoot. Sitä on niin helppo pettää itseänsä. Pitkälle pääsee sillä, että pitää kirjaa kaloreista viikkotasolla. Elimistö joka tapauksessa tasaa päivien välillä olleita eroja niin ei kauhean kauas metsään mene vaikka mittaisi kaloreita viikko eikä päivätasolla. Viikkotasolla helpompi, kun voi ottaa kalorit ja makrot pakkauksista eikä annoskokojen pohjalta(talousvaaka,...)
 
Viimeksi muokattu:

alakääntö

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.02.2020
Viestejä
1 126
Kun liittyy ketjun aiheeseen niin googlasinpa nopeasti miten ylipaino ja liikunta vaikuttavat eliniän odotteeseen. Löysin tällaisen tutkimuksen, jossa on seurattu 116 tuhatta naista 70-luvun puolesta välistä alkaen. Tutkimuksessa oli mukana vain naisia, joten sikälimikäli voi olla vähän heittoa.

Tässä yksi mielenkiintoinen huomio. 3.5h liikuntaa viikossa ja bmi +5 ja silti elää pidempään. Eli esimerkiksi bmi25-29 ja liikuntaa yli 3.5h viikossa elää pidempään kuin alle bmi25 ilman liikuntaa. Eli jos bmi on vaikka 28 niin terveyttä ja elinikää saa enemmän liikuntaa lisäämällä kuin painoa vähentämällä. Mielestäni on helpompi lisätä 3,5h kevyttä liikuntaa viikkoon kuin opetella syömään uudestaan. Liikunnalla riski putoaa 1.64 -> 1.28. Jos vain laihduttaa niin riski putoaa 1.64 -> 1.55. Eikä laihdutus ole riskitöntä myöskään.

Pointti on se, että pelkkä laihdutukseen panostaminen ei ylipainon ongelmaa korjaa. Eikä ole aina edes tarkoituksenmukaista. Ongelma kun ei ole ylipaino, vaan se että vääränlainen syöminen, liikunnan puute ja mielenterveysongelmat yhdessä ja erikseen aiheuttavat terveyshaittoja jotka huonontavat alämänlaatua ja aiheuttavat massiivisia kuluja terveydenhuollossa. Pelkkä ylipaino ei ole ainoa ongelma.

Eikä tähänkään toimi syyllistäminen. Kuinka moni täälläkin syyttävästi lihavista kirjoitteleva harrastaa liikuntaa tuon 3.5h viikossa? Veikkaan että ei kovin. Ei varmaan liikuntamotivaatio nouse kun sanotaan vaan että olet laiska kun et liiku enemmän. Ihmiset siis tekevät tietoisen päätöksen olla liikkumatta ja siten kuolevat aiemmin...?

Yksi esimerkki vielä tähän loppuun. Jos otetaan vaikka 180cm pitkä mies ja tehdään oletus että yo. data sopii myös miehiin. Otetaan bmi 23 on 74,5kg painoa, ei liikuntaa. Kuolemanriski 1,55. Vertailuksi bmi 28, paino on 87,5kg, liikuntaa 3.5h per vko. kuolemanriski 1,28. Painoa reilusti yli 20kg lisää! Eli selkeästi lihava on tässä tapauksessa terveempi. Kokonaiskuolleisuus on pienempi, kuolleisuus sydän- ja verenkiertotauteihin pienempi ja syöpäriski pienempi. Toki yksilötasolla löytyy poikkeuksia mutta aika selvä tilasto, ainakin tämän tilaston perusteella.

Pointti ei ole että healthy at all size olisi totta, mutta kyllä tässä selkeää liukumaa on. Pelkkä lihavuus ei ole mielestäni ongelma, vaan ongelmia on useita, jotka kaikki tavallaan ovat toisiinsa sidoksissa. Liikunta on huono tapa laihduttaa, koska liikunnalla voi polttaa todella vähän kaloreita. Mutta liikunta itsessään on terveellistä ja auttaa mielenterveyteen ja myös ruokailuun.

Tuossa toinen tutkimus ylipainosta ja eliniän odotteesta:
 
Viimeksi muokattu:

Brooke Logan

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2022
Viestejä
512
Joo oman kulutuksen noin tarkka laskeminen on aika epärealistista suoraan. Voi tietysti käyttää erilaisia laskureita painon ja pituuden suhteen joista saa jonkinlaisen kuvan tasosta, mutta ne ovat aika epätarkkoja. Itse kun laihdutin koitin pitää kaloreiden saantini mahdollisimman tasaisena. Käytännössä söin samoja ruokia joista olin laskenut kalorit melkein joka päivä. Sitten vertasin painon vaihtelua pitkällä aikavälillä kuukausien ajan ja koitin siitä määrittää mikä olisi oma nollatasapainopisteeni. Eli jos vaikka laihduin kuukaudessa 2 kg syömällä 1700 kaloria päivässä se tarkoittaisi 500 kalorin vajetta (1 kilo läskiä on noin 7000+ kaloria) eli nollapisteeni olisi 2200 kaloria.

Nyt kun olen normaalipainoinen en enään noin tarkasti seuraa kaloreitani, mutta punnitsen itseni säännöllisesti ja jos paino alkaa nousta niin hillitsen päivittäistä syömistäni. Tiedän kuitenkin suunnilleen paljonko tarvitsen kaloreita ja koitan mitoittaa ateriani sen mukaan.
Kuten mainitsin, ne on kilokaloreita, kcal. Tuhatkertainen ero. Jos söisit päivittäin vain 1700 kaloria, olisit haudassa.
 
Liittynyt
04.09.2021
Viestejä
42
Kuten mainitsin, ne on kilokaloreita, kcal. Tuhatkertainen ero. Jos söisit päivittäin vain 1700 kaloria, olisit haudassa.
Joo, mutta yleiskielessä ruoasta puhuttaessa kilokalori lyhennetään usein vain kaloriksi. Ei ehkä teknisesti oikein, mutta kaikki tietävät mistä on kyse.
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 638
Eikä tähänkään toimi syyllistäminen. Kuinka moni täälläkin syyttävästi lihavista kirjoitteleva harrastaa liikuntaa tuon 3.5h viikossa? Veikkaan että ei kovin. Ei varmaan liikuntamotivaatio nouse kun sanotaan vaan että olet laiska kun et liiku enemmän. Ihmiset siis tekevät tietoisen päätöksen olla liikkumatta ja siten kuolevat aiemmin...?
3,5h kevyttä liikuntaa viikossa tulee aika helposti, jos yhtään liikkuu paikasta toiseen pyörällä tai kävelemällä. Hikiliikunta olisi sitten eri asia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 493
Kännykkään saa sovelluksia, joilla voit melkeinpä kalorin tarkkuudella laskea syömiset. Toki kaikki ravintosisällöt on likimääräisiä arvioita eli tarkkuus on suhteelllista mutta kyllä se ainakin satojen kalorien tarkkuudella onnistuu. Ja vaakaahan siinä tarvitsee, joku ravintola-annos on sitten vähän jo hankalampi tarkasti arvioida.
 

Brooke Logan

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2022
Viestejä
512
Joo, mutta yleiskielessä ruoasta puhuttaessa kilokalori lyhennetään usein vain kaloriksi. Ei ehkä teknisesti oikein, mutta kaikki tietävät mistä on kyse.
Tarkoitat varmaan joidenkin harrastamaa puhekieltä? Ei mikään yleinen tai hyväksytty tapa, varsinkaan kirjoituksessa. Aika moni pulliainen ei edes osaa kertoa, mitä kilo etuliitteenä tarkoittaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
984
Tarkoitat varmaan joidenkin harrastamaa puhekieltä? Ei mikään yleinen tai hyväksytty tapa, varsinkaan kirjoituksessa. Aika moni pulliainen ei edes osaa kertoa, mitä kilo etuliitteenä tarkoittaa.
Itseäni ainakin ärsyttää kun jopa jotkut ammattilaiset (valmentajat) saattavat puhua kaloreista silloin kun tarkoittavat oikeasti kilokaloria.

Jos johonkin paikkaan olisi 100 kilometrin matka, niin en mä sanoisi sitä eteenpäin, että sinne paikkaan X on 100 metrin matka.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 218
Itseäni ainakin ärsyttää kun jopa jotkut ammattilaiset (valmentajat) saattavat puhua kaloreista silloin kun tarkoittavat oikeasti kilokaloria.

Jos johonkin paikkaan olisi 100 kilometrin matka, niin en mä sanoisi sitä eteenpäin, että sinne paikkaan X on 100 metrin matka.
Toisaalta kilometrin korvikkeena käytetään usein "kilsaa", joka ei viittaa metrimittoihin ollenkaan... Vaan lukuun tuhat. ;)

Ja entäs sitten painomitoissa, on paljon yleisempää puhua "kiloista" kuin kilogrammoista.. Tietokoneen muistiin liittyen puhutaan yleisesti "gigoista" gigatavujen sijaan.

Joten miksei sitten kaloreissakin voi lyhentää siitä päästä mistä se on järkevintä ihan samalla tavalla. Olisi aika tyhmää puhua "kiloista", koska se aiheuttaisi sekaannusta, mutta "kalori" yleensä ei, paitsi pilkkupoliiseihin liittyen.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
953
En vieläkään päässyt ihan kärryille. Esimerkiksi jauhelihakastike ja perunamuusi. 7-10% naudan jauheliha (tietenkin ilman mitään öljyjä paisto), ruokalusikallinen vehnäjauhoja, vettä ja loraus 10% ruokakermaa. Sitten se perunamuusi. Survottua perunaa, vähän suolaa ja loraus maitoa sekaan.

Eikö tuo nyt ole ihan perus ruokaa mikä sopii terveelliseen ruokavalioon? Vai tarkoitetaanko tässä nyt jotain mummoversioita missä perunamuusiinkin sekoitetaan voita ja jauhelihan paistamiseen öljyä/voita. Ja kerma-asiat hoidetaan kuohukermalla.
Eipä noista nykyajan "vesi kermoista" oikein edes saa mitään makua ruokaan. Muusihan ilman kunnon nokaretta voita ja loraus kermaa maidon joukkossa ei maistu oikein miltään. No sentaäänjlihan paistossa ei tarvitse rasvaa :D
 
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 654
Eipä noista nykyajan "vesi kermoista" oikein edes saa mitään makua ruokaan. Muusihan ilman kunnon nokaretta voita ja loraus kermaa maidon joukkossa ei maistu oikein miltään. No sentaäänjlihan paistossa ei tarvitse rasvaa :D
Ei kait se pointti ole etteikö noin saisi tehdä. Sen kerran kuukaudessa kun teen muussia niin juoksevaa voita niin paljon että se ei enää imeydy muussauksessa.

Ei sitä ehkä kuitenkaan kannata joka päivä syödä.
 

Brooke Logan

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2022
Viestejä
512
Toisaalta kilometrin korvikkeena käytetään usein "kilsaa", joka ei viittaa metrimittoihin ollenkaan... Vaan lukuun tuhat. ;)

Ja entäs sitten painomitoissa, on paljon yleisempää puhua "kiloista" kuin kilogrammoista.. Tietokoneen muistiin liittyen puhutaan yleisesti "gigoista" gigatavujen sijaan.

Joten miksei sitten kaloreissakin voi lyhentää siitä päästä mistä se on järkevintä ihan samalla tavalla. Olisi aika tyhmää puhua "kiloista", koska se aiheuttaisi sekaannusta, mutta "kalori" yleensä ei, paitsi pilkkupoliiseihin liittyen.
Kilsa tarkoittaa kilometriä, ei tuhatta. Kyseessä on slangisana. Ei mitään tekemistä kirjoitetun tekstin kanssa. Tuskin sinäkään sanot yksi metri, kun tarkoitat yhtä kilometriä. Olet asian ytimessä, puhekielessä tottakai voit puhua gigoista yms. mutta tällä palstalla kirjoitetaan tekstiä.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 218

Surullista touhua.
Mitenköhän menisi läpi sellainen artikkeli, jossa puhuttaisiin pelkästään naisten huononevasta kunnosta ja pläskiytyvästä mahasta?

Sitä odotellessa...
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 860
Mitenköhän menisi läpi sellainen artikkeli, jossa puhuttaisiin pelkästään naisten huononevasta kunnosta ja pläskiytyvästä mahasta?
Ihan samalla tavalla, ei mitään syytä olettaa muuta.

Ei taida naisten kunto olla ainakaan parempi...

TUTKIMUS käsittelee vain miesten kuntoa aineistoon liittyvistä syistä.
”Tämä ei tarkoita, että ongelma koskisi vain miehiä, vaan meidän laskuoppimme perustuu siihen varusmiesten olemassa olevaan valtavaan dataan”, Vasankari toteaa.

”Olisimme tietysti voineet tehdä ennusteen myös niiden muutaman sadan varusmiespalveluksen suorittavan naisen mukaan. Laskimme kuitenkin, etteivät he todennäköisesti edusta keskimäärin omanikäistään naista vaan ovat lähtökohtaisesti ehkä keskimääräistä paremmassa kunnossa”, hän perustelee.

Vasankari kertoo, että Move-mittauksissa ja työikäisten kuntokartoituksissa naisten kuntotaso on hieman miehiä heikompi.
 
Liittynyt
15.07.2022
Viestejä
397
Elokuva "The Whale", joka kertoo 270 -kiloisesta kotinsa vangista Charliesta, palkittiin useammalla Oscarilla. Ajalle tyypillisesti siitä on vedetty herneitä nenään oikein urakalla. Elokuva kuulemma mm. ylläpitää haitallisia stereotypioita, rooliin olisi pitänyt valita oikeasti lihava, eikä sellaiseksi maskeerattu näyttelijä, levitetään lihavuusfobiaa jne. Maailma on mennyt kovin vaikeaksi joillekin ihmisille. Vai onko Keijo Kaarisade levittäytynyt globaaliksi?
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 218
Elokuva "The Whale", joka kertoo 270 -kiloisesta kotinsa vangista Charliesta, palkittiin useammalla Oscarilla. Ajalle tyypillisesti siitä on vedetty herneitä nenään oikein urakalla. Elokuva kuulemma mm. ylläpitää haitallisia stereotypioita, rooliin olisi pitänyt valita oikeasti lihava, eikä sellaiseksi maskeerattu näyttelijä, levitetään lihavuusfobiaa jne. Maailma on mennyt kovin vaikeaksi joillekin ihmisille. Vai onko Keijo Kaarisade levittäytynyt globaaliksi?
Jos leffa kuitenkin Oscareita voitti, niin ehkäpä nämä marisijat kuitenkin edustavat pientä äänekästä vähemmistöä ja such is life?
 
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 654
Internetsissä pieni vähemmistö saa suhteettoman kovan äänen.

The Whalen tapauksessa millä se oikean kokoinen näyttelijä olisi sinne kärrätty? Trukilla?

Ja harvemmin nuo neljääkymmentä näkee tuommoiset superihrapossut. Sydän pettää reilussa kolmessa kympissä.
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 638
Näemmä läskiys on nykyisin yleisempi syy maksakirroosille kuin perinteinen juoppous. Aika surullisia aikoja...

SUOMESSA ja länsimaissa noin joka neljäs suomalainen kärsii rasvamaksasta. Moni ajattelee edelleen, että rasvamaksan aiheuttaa runsas alkoholinkäyttö. Reipas juominen altistaa rasvamaksalle, mutta selvästi yleisempi syy sille on nykyään lihavuus.

”Suomessa rasvamaksan taustalla on 75 prosentissa tapauksista ylipaino ja metabolinen oireyhtymä eikä alkoholi. Toki samalla henkilöllä voi olla useita riskitekijöitä. Monet sekä syövät että juovat liikaa”, Yki-Järvinen sanoo.
Rasvamaksa on salakavala vaiva, jota ei välttämättä huomaa olossaan mitenkään - Hyvinvointi | HS.fi
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 254
Näemmä läskiys on nykyisin yleisempi syy maksakirroosille kuin perinteinen juoppous. Aika surullisia aikoja...



Rasvamaksa on salakavala vaiva, jota ei välttämättä huomaa olossaan mitenkään - Hyvinvointi | HS.fi
Maksavaivojen yleistyminen on kieltämättä ikävää, mutta enemmän tämän asian julkinen käsittely kertoo aiemmista oudoista asenteista. Nämähän eivät ole ikinä olleet eksklusiivisesti mitään alkoholisairauksia. Tärkeä huomio on, että usein sekä syödään että juodaan liikaa. Ainakin siitä asti kun Suomesta tuli keskikaljamaa, on tämä käynyt helposti lähes automaatilla. Ei se silti sitä vaadi ja läskeistäkin vain vähemmistö juo merkittävästi liikaa.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 009
Musk:han laihdutti ozempic:in avulla. Nyt näyttäis paino tulleen takaisin. Liekö lopettanut ozempic:in käytön syystä x,y,z vai jotain muuta taustalla ettei toimi pidemmän päälle? Ei taida ozempic&co olla mikään taikaluoti vaikka niillä apua saakin ainakin lyhyellä aikavälillä? Pitäisi muuttaa elintapoja pysyvästi joka on vaikeaa?

Kuva parin päivän takaisesta bbc:n haastiksesta

1681388128226.jpeg
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
1 249
Musk:han laihdutti ozempic:in avulla. Nyt näyttäis paino tulleen takaisin. Liekö lopettanut ozempic:in käytön syystä x,y,z vai jotain muuta taustalla ettei toimi pidemmän päälle? Ei taida ozempic&co olla mikään taikaluoti vaikka niillä apua saakin ainakin lyhyellä aikavälillä? Pitäisi muuttaa elintapoja pysyvästi joka on vaikeaa?
Tuossahan se avainsana onkin. Ozempic:llä on ilmeisesti ihan oikeaa potentiaalia saada hyvä kickstart omalle projektille. Esim. sinne kuntosalille/lenkille tmv, huomattavasti kivempi lähteä kun on vähemmän kannettavaa. Mutta jos sitä aineenvaihduntaa ei saa käyntiin ja pidettyä käynnissä (eli aktiivinen elämäntapa ei pysy yllä), niin kyllä ne kilot tulevat takaisin ennemmin tai myöhemmin. Juurisyyt ovat syvällä yhteiskunnan rakenteissa ja kaikenlainen puuttuminen liikkumattomuutta tukeviin rakenteisiin saa vetelän äänestäjän vinkumaan välittömästi. Siksi asialle ei tällä(kään) vaalikaudella tulla tekemään yhtään mitään ja ongelma pahenee, kunnes jo parissa vuosikymmenessä ollaan hyvinvointiyhteiskunnan suurimman lupauksen kanssa mahdottoman tehtävän äärellä.


 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 218
Tuossahan se avainsana onkin. Ozempic:llä on ilmeisesti ihan oikeaa potentiaalia saada hyvä kickstart omalle projektille. Esim. sinne kuntosalille/lenkille tmv, huomattavasti kivempi lähteä kun on vähemmän kannettavaa. Mutta jos sitä aineenvaihduntaa ei saa käyntiin ja pidettyä käynnissä (eli aktiivinen elämäntapa ei pysy yllä), niin kyllä ne kilot tulevat takaisin ennemmin tai myöhemmin. Juurisyyt ovat syvällä yhteiskunnan rakenteissa ja kaikenlainen puuttuminen liikkumattomuutta tukeviin rakenteisiin saa vetelän äänestäjän vinkumaan välittömästi. Siksi asialle ei tällä(kään) vaalikaudella tulla tekemään yhtään mitään ja ongelma pahenee, kunnes jo parissa vuosikymmenessä ollaan hyvinvointiyhteiskunnan suurimman lupauksen kanssa mahdottoman tehtävän äärellä.


Ongelma ei edelleenkään ole ensisijaisesti liian vähäinen liikunta vaan ylensyönti.

Syömisen pitää olla balanssissa suhteessa ympäröiviin asianhaaroihin. Kun syöminen on balanssissa, ei liikakiloja kerry, ihan riippumatta liikunnan määrästä.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
1 249
Ongelma ei edelleenkään ole ensisijaisesti liian vähäinen liikunta vaan ylensyönti.

Syömisen pitää olla balanssissa suhteessa ympäröiviin asianhaaroihin. Kun syöminen on balanssissa, ei liikakiloja kerry, ihan riippumatta liikunnan määrästä.
Liikkumaton ihminen ei ole terve. Voi olla kyllä normaalipainoinen tai laiha, mutta ei terve. Kyllä se aktiivisuus täytyy jostain tulla jos/kun arkiliikunta on korvattu autolla/sähköpotkulaudalla, niin sitten pitäisi sillä vapaa-ajalla keksiä jotain netflixiä aktiivisempaa tekemistä. Vaikeaa tuntuu monelle olevan.
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 638
Liikkumaton ihminen ei ole terve. Voi olla kyllä normaalipainoinen tai laiha, mutta ei terve. Kyllä se aktiivisuus täytyy jostain tulla jos/kun arkiliikunta on korvattu autolla/sähköpotkulaudalla, niin sitten pitäisi sillä vapaa-ajalla keksiä jotain netflixiä aktiivisempaa tekemistä. Vaikeaa tuntuu monelle olevan.
No mutta huonokuntoisuudella ei siltikään ole kovin paljoa tekemistä läskiyden kanssa? Kuten Erkki juuri sanoi, läskiys johtuu ensisijaisesti siitä, että mätetään liikaa ruokaa naamaan.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
1 249
No mutta huonokuntoisuudella ei siltikään ole kovin paljoa tekemistä läskiyden kanssa? Kuten Erkki juuri sanoi, läskiys johtuu ensisijaisesti siitä, että mätetään liikaa ruokaa naamaan.
Teknisesti ei, mutta jos halutaan että ihmiset ovat aidosti toimintakykyisiä, eikä pelkästään normaalipainoisia, niin pelkkä painoindeksin tuijottaminen ei riitä.
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 638
Teknisesti ei, mutta jos halutaan että ihmiset ovat aidosti toimintakykyisiä, eikä pelkästään normaalipainoisia, niin pelkkä painoindeksin tuijottaminen ei riitä.
No joo, mutta normaalipainoisena pysyy toimintakykyisenä paljon huonommalla hapenottokyvyllä ja lihasvoimalla, joten se korvaa myös epäsuorasti niitä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 646
Viestejä
4 207 224
Jäsenet
70 927
Uusin jäsen
enigtastic

Hinta.fi

Ylös Bottom