Lihavuusepidemia

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 870
Aihe on täysin feminiininen. Ja feministinen. Ei miesten juttu ollenkaan. Miehet tiedostaa tosiasiat ja tekee tarvittavia muutoksia elämäänsä, jos kokevat sen tarpeelliseksi, mutta ei miehet juurikaan kitise ja selittele, ja teeskentele että valkoinen on mustaa. Kyllä me kaikki tiedetään, että atleettinen kroppa on komeampi kuin tavismiehen pallomaha. Ei siinä ole mitään kiistanalaista.
Tässä on juuri sopivasti turetta näkökulmaa miesten ulkonäköpaineisiin: Dokumenttiohjaaja Sami Kieksi kertoo, miksi ulkonäköpaineet ajavat nuoret miehet lähettämään peniskuvia arvosteltavaksi Onlyfansissa

En nyt jaksa kaivella löytyiskö tietoa ihan tukimusten valossa miesten paineista, mutta eipä tuolla ole oikeastaan nyt väliä, eikä vaikutusta lihavuusepidemiaan. Siihen täytyy löytyä ihan omat lääkkeet.

Itse luotan tieteeseen ja tutkimusten tuomaan ymmärrykseen aiheesta.
 

Sally_Spectra

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
07.06.2021
Viestejä
2 367
En usko että on mitään merkitystä lihavuusepidemiaan. Ne syyt löytyy ihan jostain muualta.
Ei välttämättä epidemiaan mutta yksilötasolla kylläkin. Jos sairaalloisen läski alkaa uskomaan, että se paino on ok ja laihduttaa ei tarvitse, on se vain läskistymistä edesauttava seikka. Nykyäänhän body positivity kultti on alkanut esittämään väitteitä siitä, että sairaalloisen lihavakin voi olla terve :facepalm:

 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 257
Tiivistetysti: naiset haluaa elää itsepetoksessa, mutta harvemmalla miehellä on varmaan mitään harhaluuloja siitä mikä on ruumiinrakenteen merkitys terveyteen ja viehätysvoimaan. Tämä ei todellakaan ole sellaista rakettitiedettä, jota ei perusmies oikein hyvin tajuaisi.

Eikä miestenlehdet todellakaan tsemppaa olemaan läski...
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 212
Miehet tiedostaa tosiasiat ja tekee tarvittavia muutoksia elämäänsä, jos kokevat sen tarpeelliseksi
Ehkä juuri siksi miehet ovat keskimäärin lihavampia, koska se tarve muiden miellyttämiseen ei ole niin suuri. Onko se sitten hyvä vai huono asia niin en tiedä. Tietysti on varmaan perseestä jos terveelliseen kehoon motivoi ainoastaan hyväksytyksi tulemisen tarve.

En tiedä onko asiaa tutkittu miten paljon, mutta varmaan keskimäärin naiselle on tärkeämpää mitä mieltä muut hänestä ovat ja se tietysti vaikuttaa käyttäytymiseen sekä hyvässä että pahassa.

Oli miten oli, sukupuolesta riippumatta Suomessa normaalipainoinen kuuluu tilastojen valossa vähemmistöön. Ei tämä ole mikään ämmien ongelma.
paino.jpg
Jos sairaalloisen läski alkaa uskomaan, että se paino on ok ja laihduttaa ei tarvitse, on se vain läskistymistä edesauttava seikka.
Täähän on ihan sama kuin katkolla kerrottaisiin, että ei se ryyppääminen mitenkään huono asia oo.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 257
Ehkä juuri siksi miehet ovat keskimäärin lihavampia, koska se tarve muiden miellyttämiseen ei ole niin suuri. Onko se sitten hyvä vai huono asia niin en tiedä. Tietysti on varmaan perseestä jos terveelliseen kehoon motivoi ainoastaan hyväksytyksi tulemisen tarve.
Jos nyt tartutaan lillukanvarsiin, niin lihavia (BMI 30+) on naisissa enemmän kuin miehissä. Lievä ylipaino (BMI 25+) taas on miehillä hieman yleisempää kuin naisilla, ja väitän että se johtuu siitä, että miehillä lievä ylipaino on luonnollisempaa johtuen lihaspoliittisista asianhaaroista.

Mitkään sosiaaliset paineet ja hyväksyttävyysmiellyttämiset ei oikein tunnu vaikuttavan asioihin väestötasolla kummankaan sukupuolen osalta, vaan kansa lihoaa.

Se mitä tässä tarvittaisiin olisi nimenomaan fatsheimausta eikä fatfeimausta. Fat is bad, eikä sen sanomisen pitäisi olla paheksuttavaa, vaan sitä pitäisi ronskisti sanoa paljon enemmänkin.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 046
Missään muussakaan liikkumismuodossa ei makseta painon mukaan? Varmaan tosi helppo ja lainmukainen uudistus jos ruvetaan painon mukaan maksamaan lentämisestä? Onko se sitten laihojen syrjimistä jos 220cm laiheliini maksaa enemmän lentolipusta, kuin normaalipainoinen 160cm? Kyllähän taksikin kuluttaa enemmän bensaa, kun on painoa kyydissä enemmän.

Eikös ne läskit ole niistä sipseistä, karkeista ja limpparista ole verot maksanut? Kansantaloudellisesti myös parempi, et kippaa lihavat heti työuran päättymisen jälkeen, toista se on kun terveenä nostelee 40v eläkettä.
Lentäessä laukuista joutuu maksamaan koon ja painon mukaan(ruuma versus matkustamo laukun koko ja paino). Halvimmissa lennoissa ei välttämättä saa mitään ruumaan ilman lisämaksua. Paremmissakin lennoissa yleensä yhden laukun maksimipainoltaan 23kg(tms) raja. Voishan tuosta yleistää maksun myös matkustajan kokoon ja painoon ;)
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 212
Jos nyt tartutaan lillukanvarsiin, niin lihavia (BMI 30+) on naisissa enemmän kuin miehissä.
70 ikävuoden jälkeen se alkaa taittumaan näin ja epäilen silläkin olevan merkitystä, että ne lihavat papparaiset tipahtaa 10 vuotta mummuja aikaisemmin pois pelistä. Työikäisessä väestössä näyttäisi olevan toisinpäin, vaikkakaan ei nuo erot mitään suuren suuria ole.
Lievä ylipaino taas on miehillä hieman yleisempää kuin naisilla, ja väitän että se johtuu siitä, että miehillä lievä ylipaino on luonnollisempaa johtuen lihaspoliittisista asianhaaroista.
Väitän että suurimmalla osalla sukupuolesta riippumatta rasvamassa sen määrittää onko ylipainoa vai ei. Mutta tulen sen verran vastaan, että 25-30 bmi ei liene ongelma, jos harrastaa tavoitteellisesti ja pitkäjänteisesti voimaharjoittelua. Itseasiassa esim. työterveyslaitoskin ohjeistaa palomiesten painoindeksisuosituksen olevan 20 - 28, joka on hiukan korkeampi kuin ns. isolle väestölle suunnattu 18,5 - 25. Mutta sen näkee sitten itse kukin peilistä (tai mittanauhalla vyötäröltä) mikä on totuus.
Se mitä tässä tarvittaisiin olisi nimenomaan fatsheimausta eikä fatfeimausta. Fat is bad, eikä sen sanomisen pitäisi olla paheksuttavaa, vaan sitä pitäisi ronskisti sanoa paljon enemmänkin.
Sheimauksella on sellainen huono puoli, että siinä helposti sitten jää lähtemättä puntille tai tanssitunnille tms, jos ei saa trikoiden alle kaikkea läsöä piiloon. Varsinkin kun tämmöisissä harrastuksissa iso osa muista kävijöistä on siinä timmimmässä kunnossa. Mielestäni muutokseen kannustava ilmapiiri ja viesti siitä, että ongelma on hoidettavissa on parempi vaihtoehto.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 257
Sheimauksella on sellainen huono puoli, että siinä helposti sitten jää lähtemättä puntille tai tanssitunnille tms, jos ei saa trikoiden alle kaikkea läsöä piiloon. Varsinkin kun tämmöisissä harrastuksissa iso osa muista kävijöistä on siinä timmimmässä kunnossa. Mielestäni muutokseen kannustava ilmapiiri ja viesti siitä, että ongelma on hoidettavissa on parempi vaihtoehto.
Ei ne läskit juurikaan salilla ja tanssimalla lähde, vaan ihan omassa rauhassa omassa kodissa ne lähtee, kun istuu sohvalla ja pitää suunsa kiinni. Eikä ole väliä, onko vatsamakkarat hyvin piilotettuna vai ei.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 870
Mitkään sosiaaliset paineet ja hyväksyttävyysmiellyttämiset ei oikein tunnu vaikuttavan asioihin väestötasolla kummankaan sukupuolen osalta, vaan kansa lihoaa.
Vai ei ne tunnu vaikuttavan. Ei varmaan vaikuta lihavuusepidemiaan kun syyt ovat ihan muuaalla. Mainitsemasi fatsheimauskaan ei ole vaikuttanut, sitähän on harrastettu vuosikymmeniä.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 257
Vai ei ne tunnu vaikuttavan. Ei varmaan vaikuta lihavuusepidemiaan kun syyt ovat ihan muuaalla. Mainitsemasi fatsheimauskaan ei ole vaikuttanut, sitähän on harrastettu vuosikymmeniä.
Miten sen nyt ottaa, ihan hyvin pysyi ihmiskunta hoikkana ensimmäiset 300 000 vuotta ja sitten alkoi lihoamaan tuossa parikymmentä vuotta sitten. Kyllä takavuosina nimenomaan läski oli paheksuttavaa eikä mitään "kehopositiivisuutta" ollut olemassakaan. Esimerkiksi 1980-luvulla ja 1990-luvullakin vielä oli itsestäänselvää, että hoikkaa sen olla pittää ja hoikkia ihmiset myös oli. Nam.
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 467
En usko että on mitään merkitystä lihavuusepidemiaan. Ne syyt löytyy ihan jostain muualta.
On sillä sen verran, että kehopositiivisuuliike on lähtenyt siitä, kun lihavuusepidemian kynsissä kamppailevat läskit naiset ovat saavuttaneet kriittisen massan (määrältään) ja näin saaneet tarpeeksi vertaistukea toisistaan lähteäkseen uhriutumaan jälleen uudesta aiheesta, jottei asialle tarvitsisi itse tehdä mitään. Sen sijaan, että pullan syönti jäisi vähemmälle ja liikkuisivat enemmän, käyttävät he saman ajan ja energian yrittäessään vakuuttaa muita siitä, että ovat ihan yhtä kauniita ja ihania kuin itsestään huolta pitävät siskonsa. Tämäkin itkemisen aihe on ihan täysin itse aiheutettu.
 
Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
176
Teepä Googlen kuvahaku sanalla "kehopositiivisuus". Melkein kaikki tulokset on naisten kuvia.
Hauska esimerkki muuten tältä viikolta - se Elon Muskin uimahousukuva oli ainakin 3-4 ketjussa Redditin etusivulla tällä viikolla, ja jokaisen ketjun aloituspostauksen tarkoitus oli enemmän tai vähemmän ivallinen.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 257
Hauska esimerkki muuten tältä viikolta - se Elon Muskin uimahousukuva oli ainakin 3-4 ketjussa Redditin etusivulla tällä viikolla, ja jokaisen ketjun aloituspostauksen tarkoitus oli enemmän tai vähemmän ivallinen.
Miehillä on se hyvä puoli, että kun on valtaa ja massia (ja älliä) kuten Muskilla, ei sillä ole juurikaan mitään väliä miltä näyttää. Valta ja raha kiihottaa naisia jo itsessään.

Sanotaan nyt kuitenkin, että on Muskikin sen verran turhamainen, että on tehnyt ainakin hiussiirtoleikkauksen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2018
Viestejä
2 549
Teepä Googlen kuvahaku sanalla "kehopositiivisuus". Melkein kaikki tulokset on naisten kuvia.

Se on vahvasti sukupuolittunut naisten juttu, ja tosiasiassa liikkeen tarkoitus on glorifioida lihavuutta ja mahdollistaa mässääminen hyvällä omallatunnolla.. Ja syyllistää miehiä, jossei lihavat naiset kelpaakaan.
Tiedän yhdenkin naisen, joka oli yläasteella vartalotyypiltään sellainen normaalin laiha missi ja muiden luokan tyttöjen silmissä kadehdittavan kauniskin vielä. Lukiossa alkoi roskaruoka ja herkut maistua, ja nainen turposi kuin pullataikina. Nyt vuosien jälkeen vetää kehonpositiivisuudella ja puolialastomilla motivaatiokuvillaan sosiaalisessa mediassa toistakymmentä tuhatta seuraajaa, joista tietenkin suurin osa on naisia. Erityisesti isokokoisia naisia. Jaksoin seurata vielä hyvän päivän tuttuna häntä alkuvuodet, mutta kun kirjaimellisesti päivittäin tulee itkuvirsipäivityksiä, kuinka geenilotossa ei kaikilla käy tuuri ja ihminen on täydellinen juuri sellaisena kuin on, niin alkoi tympiä ja lopetin seuraamisen.

Itsesääliä sanon minä. Tälläkin kyseisellä naisella olisi kaikki narut käsissään palata niihin missimittoihin, mutta aika usein tuntuu herkuttelu ja juhliminen maistuvan.
 
Liittynyt
01.11.2019
Viestejä
13
Vasta viime aikoina olen tajunnut kuinka hyvä tuuri minulla on käynyt geenilotossa painonhallinnan suhteen. Kulutan suhteellisen paljon kaloreita levossa, näläntunnetta on helppoa hallita ja liikunnasta tulee aina hyvä olo. Vanhemmille kuuluu myös kiitos siitä, etten ole ollut lapsena ylipainoinen ja lapsuudenkodissa on ollut terve suhtautuminen ruokavalioon. Näistä syistä olen aina ollut ns. normaalipainoinen eli painoindeksi alle 25. Ja tämä on tapahtunut itsestään, koskaan en ole joutunut miettimään mitä syön tai huolestumaan painon noususta yms.

Geenilotossa on tietenkin voittajien lisäksi myös häviäjiä. Jos vaihdetaan vaikka yksikin tekijä edellä mainituista, niin oma paino todennäköisesti nousisi hieman, jos ei asialle tekisi mitään. Näin ollen jos keho kuluttaisi vaikka poikkeuksellisen vähän kaloreita levossa ja näläntunne olisi jatkuvaa, niin painonhallinta olisi oletettavasti huomattavasti haastavampaa kuin minulla.

Tässä esimerkkinä vanhempi tutkimus, jossa tutkittaville(12 paria identtisiä kaksosia) syötettiin tuhat ylimääräistä kaloria päivässä kolmen kuukauden ajan. Lopputuloksista selvisi, että painon kertyminen vaihteli 4.3 kg ja 13.3 kg:n välillä, 8.1 kg:n ollessa tutkittavien mediaani painonnousu. Tästä voidaan päätellä, että geeneillä on hämmästyttävän suuri merkitys painonhallinnassa ja sitä kautta toisilla on huomattavasti helpompaa ylläpitää normaalia painoa.

En tässä nyt koita poistaa/vähätellä yksilön vastuuta syötyjen kalorien ja kulutettujen suhteesta. Vaan ennemminkin pohtia sitä, että toisilla on tutkimustiedon valossa huomattavasti vaikeampaa pysyä normaalipainoisena ja näin olen ainakin itse hieman armollisempi heitä kohtaan jotka vaikuttavat taistelevan painonsa kanssa. Tottakai heilläkin on mahdollisuus olla haluamansa painoisia, mutta se vaatii vain huomattavasti enemmän ponnistelua, kuin esimerkiksi itseltäni.
 
Liittynyt
20.10.2018
Viestejä
2 549
Vasta viime aikoina olen tajunnut kuinka hyvä tuuri minulla on käynyt geenilotossa painonhallinnan suhteen. Kulutan suhteellisen paljon kaloreita levossa, näläntunnetta on helppoa hallita ja liikunnasta tulee aina hyvä olo. Vanhemmille kuuluu myös kiitos siitä, etten ole ollut lapsena ylipainoinen ja lapsuudenkodissa on ollut terve suhtautuminen ruokavalioon. Näistä syistä olen aina ollut ns. normaalipainoinen eli painoindeksi alle 25. Ja tämä on tapahtunut itsestään, koskaan en ole joutunut miettimään mitä syön tai huolestumaan painon noususta yms.

Geenilotossa on tietenkin voittajien lisäksi myös häviäjiä. Jos vaihdetaan vaikka yksikin tekijä edellä mainituista, niin oma paino todennäköisesti nousisi hieman, jos ei asialle tekisi mitään. Näin ollen jos keho kuluttaisi vaikka poikkeuksellisen vähän kaloreita levossa ja näläntunne olisi jatkuvaa, niin painonhallinta olisi oletettavasti huomattavasti haastavampaa kuin minulla.

Tässä esimerkkinä vanhempi tutkimus, jossa tutkittaville(12 paria identtisiä kaksosia) syötettiin tuhat ylimääräistä kaloria päivässä kolmen kuukauden ajan. Lopputuloksista selvisi, että painon kertyminen vaihteli 4.3 kg ja 13.3 kg:n välillä, 8.1 kg:n ollessa tutkittavien mediaani painonnousu. Tästä voidaan päätellä, että geeneillä on hämmästyttävän suuri merkitys painonhallinnassa ja sitä kautta toisilla on huomattavasti helpompaa ylläpitää normaalia painoa.

En tässä nyt koita poistaa/vähätellä yksilön vastuuta syötyjen kalorien ja kulutettujen suhteesta. Vaan ennemminkin pohtia sitä, että toisilla on tutkimustiedon valossa huomattavasti vaikeampaa pysyä normaalipainoisena ja näin olen ainakin itse hieman armollisempi heitä kohtaan jotka vaikuttavat taistelevan painonsa kanssa. Tottakai heilläkin on mahdollisuus olla haluamansa painoisia, mutta se vaatii vain huomattavasti enemmän ponnistelua, kuin esimerkiksi itseltäni.
Olen samaa mieltä, että perimällä on oikeasti vaikutusta. Edellä mainitussa esimerkissä on kuitenkin kyse ihan omasta saamattomuudestaan ja itsesäälistä. Jos päättää viikonlopusta toiseen käydä ravintoloissa juhlimassa ja syödä krapulaan pikaruokaa, sekä koittaen hävittää liikakaloreita käymällä pari kertaa viikossa ottamassa salilla kehopositiivisuuskuvia faneilleen, on väärin syyttää geenejä lihavuudestaan. Joillakin laihduttaminen vaatii rankkaa työtä ja joku pääsee helpolla, mutta elämä ei muutenkaan ole aina reilua. Omaan kroppaan voi olla tyytyväinen läskinäkin, mutta sen mainostaminen positiivisena asiana on kuitenkin oman tyytymättömyyden peittelyä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 870
Omaan kroppaan voi olla tyytyväinen läskinäkin, mutta sen mainostaminen positiivisena asiana on kuitenkin oman tyytymättömyyden peittelyä.
Kehopositiivisuus liikkenää ajaa tasa-arvoista kohtelua kaikille kehoille. Se miten yksilö kokee oman kehonsa on yksilön asia. Joku on täysin tyytyväinen omaan pyöreyteensä ja toinen taas näkee jatkuvasti virheitä timmissä ja treenatussa kropassaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 770
Kuntosalitreeni on muutenkin aika huono liikuntamuoto jos ei tee mitään muuta liikuntaa. Kaloreitakin kuntosali polttaa tooodella vähän. Ja on tylsää. Itsekin sitä teen ja parhain keino tehdä siitä siedettävää on pitää treeni sopivan lyhyenä ja vaihdella liikkeitä usein. Paras treeni liikunnan aloittamiseen taitaa olla joko pyöräily tai kävely. Väittäisin että ihan sähköskuutillakin lenkin tekeminen olisi monelle lihavalle plussaa. Kaikki aika mitä ei vietä istualtaan on aina hyväksi.
Kuntosalitreeni, etenkin bodaustyylinen, on mitä erinomaisin treeni kaloreiden polttamiseen. Itse suoritus ei välttämättä kuluta niin paljoa kaloreita, kuin vaikka sama aika pyöräilyä, mutta salitreenin jälkeen keho kuluttaa lepotilassa normaalia enemmän kaloreita palautumiseen 36-60h vielä treenin jälkeenkin. Ja tämmöiseen treeniin kun tottuu, ja osaa rytmittää sen siten, että lepokulutus pysyy korkeana viikosta toiseen, niin yhteensä kaloreita kuluu enemmän mitä pyörällä ikinä jaksaisi polkea.

Tästä syystä monet bodarit ei juurikaan tee aerobista dieetilläkään, paitsi ehkä aivan viimeisinä viikkoina/päivinä ennen kisoja. Vaikka monet halveksiikin bodareita ja ei pidä niitä minään muuna kuin aineita täyteen pumpattuina hirviöinä, niin painonhallinnan ja rasvanpolton hallitsevat melkeinpä paremmin kuin mikään muu "ryhmä" (pl. ravitsemusterapeutit tai muut ravitsemusalan ammattilaiset)

e: itse pudotin painon 107kg -> 84kg pelkästään salitreenillä ja ruokapäiväkirjalla. Ennen dieettiä söin päivittäin 4300 kcal ja siitä 400-500 kcal kerrallaan tiputtamalla etenin siihen asti kun paino ei enää sillä kalorimäärällä tippunut ja sitten uudestaan kaloreiden vähennys. Missään vaiheessa en mennyt alle 3000kcal ja 84kg näytti peilistä sopivalta painolta lopettaa dieetti.
 
Viimeksi muokattu:

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
BANNED
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 556
Asiaton käytös
Kannattaa puhua kehorauhasta, jos kehopositiivisuus saa ajatukset väärälle polulle.
Kyllä pitää puhua realismista. Läski on läskiä ja se on epäterveellistä. Olen musta eli neekeri, eikä sitä kivapuhe muuta joten realismi on vain sitä mitä näkee silmilln eikä kivapuhe sitä muuksi muuta.
 
Liittynyt
12.04.2022
Viestejä
100
Vasta viime aikoina olen tajunnut kuinka hyvä tuuri minulla on käynyt geenilotossa painonhallinnan suhteen. Kulutan suhteellisen paljon kaloreita levossa, näläntunnetta on helppoa hallita ja liikunnasta tulee aina hyvä olo. Vanhemmille kuuluu myös kiitos siitä, etten ole ollut lapsena ylipainoinen ja lapsuudenkodissa on ollut terve suhtautuminen ruokavalioon. Näistä syistä olen aina ollut ns. normaalipainoinen eli painoindeksi alle 25. Ja tämä on tapahtunut itsestään, koskaan en ole joutunut miettimään mitä syön tai huolestumaan painon noususta yms.

Geenilotossa on tietenkin voittajien lisäksi myös häviäjiä.
Sehän tässä on hupaisaa, että geenilotossa häviäjä onkin voittaja jos katsotaan koko ihmiskunnan historiaa. Mutta nykyaikana kun energiapitoista ruokaa on saatavilla länsimaissa "rajattomasti" sellaiset jotka eivät ole herkkiä ylimääräiselle energialle ja kuluttaa sen esim. lämpönä eikä helposti rasvavarastoituna (kyllä, se on yksilöllistä miten helposti rasvasolut varastoivat ylimääräistä energiaa) ovatkin voittajia. Niin ne ajat muuttuu.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 257
Vasta viime aikoina olen tajunnut kuinka hyvä tuuri minulla on käynyt geenilotossa painonhallinnan suhteen. Kulutan suhteellisen paljon kaloreita levossa, näläntunnetta on helppoa hallita ja liikunnasta tulee aina hyvä olo. Vanhemmille kuuluu myös kiitos siitä, etten ole ollut lapsena ylipainoinen ja lapsuudenkodissa on ollut terve suhtautuminen ruokavalioon. Näistä syistä olen aina ollut ns. normaalipainoinen eli painoindeksi alle 25. Ja tämä on tapahtunut itsestään, koskaan en ole joutunut miettimään mitä syön tai huolestumaan painon noususta yms.
Mulla on vähän samanlainen historia ja fiilikset, mutta en mä kyllä geenejä varsinaisesti kiitä vaan enemmänkin juuri ympäristötekijöitä. Ja omaa luonteen lujuutta. Joskus nuorempana hoikkana pysyi ihan "itsestään", mutta nyt iän karttuessa joutuu aktiivisemmin kiinnittämään huomiota siihen mitä syö. Kyllähän painoa helposti kertyisi, jos söisi mitä vaan milloin vaan eikä jaksaisi yhtään kiinnostaa.

Omistan vaa'an ja yritän pitää itseni koko ajan maan pinnalla siitä mikä on homman nimi. Jos painoa uhkaa yhtään käydä kertymään, niin sitten "adjustoidaan". Se on kyllä helppoa, kun on koko ajan kartalla siitä mikä on homman nimi eikä petä itseään.
 
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
354
Yksi mielenkiintoinen ryhmä on sairaalloisesti lihavat, tai englanniksi on vielä eri termi, super morbidly obese.

Eräs tuttavani on noin 180 cm pitkä ja painaa 270 kiloa. Tuosta voi jokainen laskea painoindeksin.

Se on ollut tuossa tilanteessa jo kymmenisen vuotta, kohta varmaan kupsahtaa kun eihän ruumis loputtomasti tuollaista jaksa.

Olen joskus koittanut auttaa ja tsempata mutta ei siinä oikein mitään auta. Jonkinlainen sairaushan tuo on.

Tämän myötä olen myös joskus katsonut sitä Hengenvaarallisesti lihavat -sarjaa, siinä on sentään joskus positiviisiakin loppuja.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 257
Yksi mielenkiintoinen ryhmä on sairaalloisesti lihavat, tai englanniksi on vielä eri termi, super morbidly obese.

Eräs tuttavani on noin 180 cm pitkä ja painaa 270 kiloa. Tuosta voi jokainen laskea painoindeksin.

Se on ollut tuossa tilanteessa jo kymmenisen vuotta, kohta varmaan kupsahtaa kun eihän ruumis loputtomasti tuollaista jaksa.

Olen joskus koittanut auttaa ja tsempata mutta ei siinä oikein mitään auta. Jonkinlainen sairaushan tuo on.

Tämän myötä olen myös joskus katsonut sitä Hengenvaarallisesti lihavat -sarjaa, siinä on sentään joskus positiviisiakin loppuja.
Onko leikkausta harkittu? Entä lääkehoitoa?

Se kai on ihan haihattelua, että tuosta tilanteesta enää perinteisin menetelmin pääsisi normaalin kirjoihin käytännössä... Ei sellaisia menestystarinoita taida ihan hirveästi olla.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 046
Sehän tässä on hupaisaa, että geenilotossa häviäjä onkin voittaja jos katsotaan koko ihmiskunnan historiaa. Mutta nykyaikana kun energiapitoista ruokaa on saatavilla länsimaissa "rajattomasti" sellaiset jotka eivät ole herkkiä ylimääräiselle energialle ja kuluttaa sen esim. lämpönä eikä helposti rasvavarastoituna (kyllä, se on yksilöllistä miten helposti rasvasolut varastoivat ylimääräistä energiaa) ovatkin voittajia. Niin ne ajat muuttuu.
En ole noita geenilotossa hävinneitä/voittaneita tavannut niin montaa, että se selittäisi suomen tai usa:n lihavuus/ylipainoepidemian. Esimerkkinä isä ja äiti olivat pitkään normaalipainoisia silmällä ja bmi:lla mitattuna. Isällä eläke alkoi, 2v aikana paino nousi reilun 20kg ollen sillon 25kg painavampi kuin minä. Ollaan isän kanssa samanmittaisia. Äiti läskistyi samassa. Syynä ihan puhtaasti vähentynyt aktiivisuus, kun kotona ei tule liikuttua tarpeeksi ja työstä tullut liikunta katosi. Samaan aikaan elintaso noussut ja menee sipsiä/karkkia, alkoa, kermaa/sokeria ruokaan, sokeria aamupuuroon jne. Ihan puhtaasti löytyy peilistä eikä geeneistä syypää. Ollut tässä kesän vanhempien luona ja joutuu tekemään omat safkat, kun ei se kaloripommimättö mitä vanhemmat vetää ole mun mielestä tervettä kuin erikoistapauksissa/jos treenaa maratonia varten.

Mulle ei ole mikään vaikeus pysyä normaalipainossa.Tosin jos alkaa mättämään paskaa naamariin niin kyllä se paino sillon myös nousee ja päinvastoin toimimalla laskee. Eli keho toiminee ihan ns. normaalisti :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 870
En ole noita geenilotossa hävinneitä/voittaneita tavannut niin montaa, että se selittäisi suomen tai usa:n lihavuus/ylipainoepidemian
Geenejä ja ihmisten biologisten ominaisuuksien eroavaisuutta mielestäni käytetään väärin keskusteluissa.
Aikaa selvää on että ympäristö on se, joka käytännössä vaikuttaa lihavuusepidemiaan.
Kun halutaan ymmärtää ja tutkitaan aihetta, niin alkaa tulemaan esille eri ominaisuuksia, miksi nykyinen ympäristö vaikuttaa näin ihmisiin.

Varmaan yksi huonoin ominaisuus ihmisille nykyisin on se, että elimistö pyrkii säilyttämään painon ja taistelee laihtumista vastaan. Eroavaisuuksissa ihmisten välillä voi löytyä esim. siitä miten lihavuus vaikuttaa terveyteen.

Mielestäni nyt alkaa olemaan jo hyvää näyttöä eri dieettien haitallisista vaikutuksista, että ihan hyvin voisi kampanjoida pikadieettejä vastaan. Niin moni ylipainoinen on niihin haksahtanut ja pahentanut vain ongelmaa.

Lihavuusepidemiaa ei kuitenkaan pelkällä valistuksella voiteta. Lihavuutta pitää hoitaa sairautena ja tarjota apua elämäntapamuutokseen ja yhteiskunnantasolla voisi taas miettiä keinoja, miten ympäristöä voisi muuttaa teerveellisempää elämää tukevaksi.
 
Liittynyt
11.11.2017
Viestejä
616
Kyllä pitää puhua realismista. Läski on läskiä ja se on epäterveellistä.
Kukaan ei väitäkään ylipainon olevan terveellistä. Kehorauhassa ei ole kyse terveyshaittojen ohittammisesta. Mikä hyvänsä asia, jos ei pysty puolustamaan valehtelematta ja vääristelemättä, kannattaa katsoa peiliin ja miettiä uudestaan. Ehkä et sittenkään ole oikeassa? Ehkä pyrit johonkin muuhun kuin yleiseen hyvään?
 

Sally_Spectra

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
07.06.2021
Viestejä
2 367
Kukaan ei väitäkään ylipainon olevan terveellistä. Kehorauhassa ei ole kyse terveyshaittojen ohittammisesta. Mikä hyvänsä asia, jos ei pysty puolustamaan valehtelematta ja vääristelemättä, kannattaa katsoa peiliin ja miettiä uudestaan. Ehkä et sittenkään ole oikeassa? Ehkä pyrit johonkin muuhun kuin yleiseen hyvään?
No se Body Positivity liike nimenomaan väittää.

 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 046
Mielestäni nyt alkaa olemaan jo hyvää näyttöä eri dieettien haitallisista vaikutuksista, että ihan hyvin voisi kampanjoida pikadieettejä vastaan. Niin moni ylipainoinen on niihin haksahtanut ja pahentanut vain ongelmaa.

Lihavuusepidemiaa ei kuitenkaan pelkällä valistuksella voiteta. Lihavuutta pitää hoitaa sairautena ja tarjota apua elämäntapamuutokseen ja yhteiskunnantasolla voisi taas miettiä keinoja, miten ympäristöä voisi muuttaa teerveellisempää elämää tukevaksi.
Tuosta dieeteistä 100% samaa mieltä. Pitäs aina miettiä pysyviä elintapamuutoksia joita voi noudattaa läpi loppuelämän. Yhdelle voi toimia pätkäpaasto, toiselle low carb, kolmas osaa mennä IFYM:lla jne jne. Ei ole yleistä avainta onneen, ollaan kaiki erilaisia. Toki herkuttelut, alko jne. mahtuu mukaan loppuelämän ruokavalioon, mutta ei voi olla karkkipäivä joka päivä.

Tuohon toiseen pointtiin niin en enää kenellekään ehdottele mitään elintapamuutoksia. Niin monta kertaa tultu suoraan silmille, että jokainen taaplaa niin kuin haluaa. Muutos täytyy lähteä sisältäpäin. Toisaalta mitään ei lähde sisältäpäin liikkeelle, jos ollaan voimattomia ja uskotaan siihen ettei itse voi asialle mitään tehdä.

Suurin syy läskistymiseen lienee ihan vain ettei pystytä luopumaan saavutetuista eduista ja sitä sitten selitellään tekosyillä(isoluinen, geenit, ympäristö, ei vaan jaksa, jne). Ihan mahdoton ajatus ettei sitä naksua olis joka ilta tarjolla tai että alkoa otettaisiin harvemmin tai syötäisiin pienempi annos pikaruokaa tai että edes aamupuuro syötäisiin ilman sokeria. ts. mahdoton ajatus, että söisi vähemmän. Vielä mahdottomampi ajatus olisi edes miettiä ruokavalion muuttamista.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.11.2021
Viestejä
381
paljon keskustelua jälleen yksinkertaisesta aiheesta.
hommahan menee niin että: kuluta enemmän energiaa kuin syöt. Tällöin laihdut.
paino-indeksin tiedostaminen, Vaaka, treeniä, ja rehtiä ruokaa, ehkä makeaakin joskus.
Treenin puolelta punttia ja lenkkiä vuorotellen. puntti lisää aineenvaihduntaa myös
treenin ulkopuolella,. koska lihas kasvaa ja/tai palautuu.
Näin pääsee eroon lihavuudesta ja pysyy kunnossa.
 
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 212
Tuohon toiseen pointtiin niin en enää kenellekään ehdottele mitään elintapamuutoksia. Niin monta kertaa tultu suoraan silmille, että jokainen taaplaa niin kuin haluaa.
Kyllä se voi olla parempi ettei pyytämättä mene neuvomaan, ellei sitten ole potilaskontakti tai valmennuskäynti kyseessä. Monelle tuo on arka aihe ja toisaalta tietoa on helposti saatavilla miten lihavuus saadaan pois, jos on halua siihen.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 046
Kyllä se voi olla parempi ettei pyytämättä mene neuvomaan, ellei sitten ole potilaskontakti tai valmennuskäynti kyseessä. Monelle tuo on arka aihe ja toisaalta tietoa on helposti saatavilla miten lihavuus saadaan pois, jos on halua siihen.
Onhan noita rakkaita ja läheisiä läskejä ihmisiä kuten omat wanhemmat elämässä. Ei heillekään mikään vinkki kelpaa ja opin kyllä kerrasta, kun tultiin silmille ehdotuksesta, että jos jättäisi sokerin pois aamupuurosta saati sitten, että jotain isompaa menisi ehdottamaan.

Ei edes oma esimerkki muuta heidän elintapoja. Olen tässä kesän vanhempien luona suomessa käymässä. Omat safkat saa tehdä aika monena päivänä. Ihmettelevät myös, kun ei heidän jokailtainen sipsi tai karkki tai jäätelö mulle kelpaa kuin harvakseltaan. Samaa ihmettelyä, myös kun ei kelpaa lasi viiniä tai paukku konjakkia illalla.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 870
paljon keskustelua jälleen yksinkertaisesta aiheesta.
Moni on ehkä jo huomannut että kyse ei ole niin yksinkertaisesta asiasta. Jos olisi, nykyisen kaltaista epidemiaa ei olisi.

tekosyillä(isoluinen, geenit, ympäristö, ei vaan jaksa, jne).
Asioiden ymmärtäminen ei ole tekosyy. Ei ole mitään jakoja vaikuttaa ongelmaan, jos ei sitä ymmärretä pintaa syvemmältä.
Nykyinen tilanne on huono ja ongelma vain pahenee. Onneksi tiede on jo hieman ongelmaa onnistunut ratkomaan ja tulevaisuudessa varmaan hyviä ratkaisuja löytyy enemmän.
 
Liittynyt
12.04.2022
Viestejä
100
paljon keskustelua jälleen yksinkertaisesta aiheesta.
hommahan menee niin että: kuluta enemmän energiaa kuin syöt. Tällöin laihdut.
paino-indeksin tiedostaminen, Vaaka, treeniä, ja rehtiä ruokaa, ehkä makeaakin joskus.
Treenin puolelta punttia ja lenkkiä vuorotellen. puntti lisää aineenvaihduntaa myös
treenin ulkopuolella,. koska lihas kasvaa ja/tai palautuu.
Näin pääsee eroon lihavuudesta ja pysyy kunnossa.
Onhan se periaatteessa yksinkertaista kuten sanoit. Tuntemattomia muuttujia on tässä kuitenkin satoja jotka vaikeuttavat hommaa yksilöstä riippuen enemmän tai vähemmän. Toki jos haluaa varmasti laihtua hetkeksi, se onnistuu kuten Biggest Loser osoittaa, mutta jos ei pysty löytämään tasapainoa, hetkellinen laihtuminen ei auta mitään. Ja toisille tasapaino on huomattavan paljon helpompi saavuttaa ja pitää kuin toisille, ja tässä tullaan niihin lukuisiin muuttujiin alkaen vaikka ihan suoliston bakteerikannasta, rasvasolujen geneettisestä herkkyydestä siepata ja luovuttaa energiaa ym. lukuisista muista.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 046
'
Moni on ehkä jo huomannut että kyse ei ole niin yksinkertaisesta asiasta. Jos olisi, nykyisen kaltaista epidemiaa ei olisi.



Asioiden ymmärtäminen ei ole tekosyy. Ei ole mitään jakoja vaikuttaa ongelmaan, jos ei sitä ymmärretä pintaa syvemmältä.
Nykyinen tilanne on huono ja ongelma vain pahenee. Onneksi tiede on jo hieman ongelmaa onnistunut ratkomaan ja tulevaisuudessa varmaan hyviä ratkaisuja löytyy enemmän.
Saa olla aika palikka, jos ei halutessaan ymmärrä, että pitää syödä alle kulutuksen. Kaikki muu on kuorrutusta siihen päälle.

Ongelma mun vinkkelistä on ettei haluta ymmärtää tai haluta luopua saavutetuista eduista.
 
Liittynyt
20.10.2018
Viestejä
2 549
Kehopositiivisuus liikkenää ajaa tasa-arvoista kohtelua kaikille kehoille. Se miten yksilö kokee oman kehonsa on yksilön asia. Joku on täysin tyytyväinen omaan pyöreyteensä ja toinen taas näkee jatkuvasti virheitä timmissä ja treenatussa kropassaan.
Onko erilaisten kehojen epätasa-arvo yleistäkin tai miten se ilmenee yleensä? Mulla ei äkkiseltään tule mitään tapauksia mieleen, jossa tasa-arvo olisi koetuksella.
 
Liittynyt
21.11.2021
Viestejä
381
Moni on ehkä jo huomannut että kyse ei ole niin yksinkertaisesta asiasta. Jos olisi, nykyisen kaltaista epidemiaa ei olisi.

Mielestäni, niinkuin ihmiselämässä yleensä, on kyse yksinkertaisesta asiasta.
Ongelma ihmisyydessä on se, että yleensä totuus on niin raaka, ettei sitä haluta kohdata, vaan paetaan siihen että asiat olisi monimutkaisia. Mistä johtuu että ne läskeimmät laihduttaa monimutkaisimmilla ketoosidieeteillä? Ei siitä että bakteerikanta suolistossa on erilainen, vaan johtuu siitä että laihduttaminen ja painon ylläpitäminen on helvetin tylsää ja äärettömän raskasta tekemistä, josta ei saisi luopua koko elinaikanaan.
Tätä voisi verrata tohon sosiaalipornopuoleen, että ihmiset tekee ihan ihmeellisiä teorioita puolison löytämisessä, kuinka vain rikkaat löytää puolison etc, jälleen kerran kyse on samasta ilmiöstä: totuus on ankara nieltäväksi, tavallinen ei saa kuin ruman naisen. thats it. ei auta vaikka yrittäisi rikastua etc...

Asioiden ymmärtäminen ei ole tekosyy. Ei ole mitään jakoja vaikuttaa ongelmaan, jos ei sitä ymmärretä pintaa syvemmältä.
Nykyinen tilanne on huono ja ongelma vain pahenee. Onneksi tiede on jo hieman ongelmaa onnistunut ratkomaan ja tulevaisuudessa varmaan hyviä ratkaisuja löytyy enemmän.
 
Liittynyt
21.11.2021
Viestejä
381
Moni on ehkä jo huomannut että kyse ei ole niin yksinkertaisesta asiasta. Jos olisi, nykyisen kaltaista epidemiaa ei olisi.



Asioiden ymmärtäminen ei ole tekosyy. Ei ole mitään jakoja vaikuttaa ongelmaan, jos ei sitä ymmärretä pintaa syvemmältä.
Nykyinen tilanne on huono ja ongelma vain pahenee. Onneksi tiede on jo hieman ongelmaa onnistunut ratkomaan ja tulevaisuudessa varmaan hyviä ratkaisuja löytyy enemmän.
Mielestäni, niinkuin ihmiselämässä yleensä, on kyse yksinkertaisesta asiasta.
Ongelma ihmisyydessä on se, että yleensä totuus on niin raaka, ettei sitä haluta kohdata, vaan paetaan siihen että asiat olisi monimutkaisia. Mistä johtuu että ne läskeimmät laihduttaa monimutkaisimmilla ketoosidieeteillä? Ei siitä että bakteerikanta suolistossa on erilainen, vaan johtuu siitä että laihduttaminen ja painon ylläpitäminen on helvetin tylsää ja äärettömän raskasta tekemistä, josta ei saisi luopua koko elinaikanaan.
Tätä voisi verrata tohon sosiaalipornopuoleen, että ihmiset tekee ihan ihmeellisiä teorioita puolison löytämisessä, kuinka vain rikkaat löytää puolison etc, jälleen kerran kyse on samasta ilmiöstä: totuus on ankara nieltäväksi, tavallinen ei saa kuin ruman naisen. thats it. ei auta vaikka yrittäisi rikastua etc...

Useimmille ihmisille sopisi ns. "muukalaislegioona" laihdutus. Elikkä aamulla rautapohjaiset maiharit jalkaan ja 10km juoksulenkki pysähtymättä, (lähtötasosta huolimatta), jos pysähtyy, tulee caporal chef ja vetää niin lujaa turpaan että joutuu sairastuvalle :lol: Joka aamu saman toisto. Tässä kohtaa se viimeinenkin "no mutku mul on erilainen bakteeristo suolessa.." tyyppikin takuulla kyllä laihtuu
 
Liittynyt
11.11.2017
Viestejä
616
Onko erilaisten kehojen epätasa-arvo yleistäkin tai miten se ilmenee yleensä? Mulla ei äkkiseltään tule mitään tapauksia mieleen, jossa tasa-arvo olisi koetuksella.
Esim. jos ihminen tarvitsee avustajan pyörötuolin takia, jolloin avustajalle puhutaan eikä asiakkaalle, koska eihän pyörijätuolilla kulkeva oleva olla toimintakelpoinen
 
Liittynyt
12.04.2022
Viestejä
100
Mielestäni, niinkuin ihmiselämässä yleensä, on kyse yksinkertaisesta asiasta.
Ongelma ihmisyydessä on se, että yleensä totuus on niin raaka, ettei sitä haluta kohdata, vaan paetaan siihen että asiat olisi monimutkaisia. Mistä johtuu että ne läskeimmät laihduttaa monimutkaisimmilla ketoosidieeteillä? Ei siitä että bakteerikanta suolistossa on erilainen, vaan johtuu siitä että laihduttaminen ja painon ylläpitäminen on helvetin tylsää ja äärettömän raskasta tekemistä, josta ei saisi luopua koko elinaikanaan.
Olisikohan vaikka niin, että mitä läskimpi, sen enemmän todennäköisesti insuliiniresistenssia, eli insuliinia erittyy paljon enemmän jotta veren sokeria saadaan alemmaksi. Tällöin kun insuliinia on vähänkin liikaa, keho ei helposti turvaudu hakemaan energiaa rasvasoluista, ja sekin on yksilöllistä kuinka helposti rasvasolut luovuttavat ja varastoivat energiaa varsinkin jos ei vedä vesipaastoa. Ja olisiko vaikka niin että ketoosidieetillä on tieteellisesti todistettu alentunut ruokahalu, joka helpottaa koko prosessia.
Muuttujia on todella paljon, ajattelin joskus kuin sinä, sitten perehdyin aiheeseen.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
2 713
Kuntosalitreeni, etenkin bodaustyylinen, on mitä erinomaisin treeni kaloreiden polttamiseen. Itse suoritus ei välttämättä kuluta niin paljoa kaloreita, kuin vaikka sama aika pyöräilyä, mutta salitreenin jälkeen keho kuluttaa lepotilassa normaalia enemmän kaloreita palautumiseen 36-60h vielä treenin jälkeenkin. Ja tämmöiseen treeniin kun tottuu, ja osaa rytmittää sen siten, että lepokulutus pysyy korkeana viikosta toiseen, niin yhteensä kaloreita kuluu enemmän mitä pyörällä ikinä jaksaisi polkea.

Tästä syystä monet bodarit ei juurikaan tee aerobista dieetilläkään, paitsi ehkä aivan viimeisinä viikkoina/päivinä ennen kisoja. Vaikka monet halveksiikin bodareita ja ei pidä niitä minään muuna kuin aineita täyteen pumpattuina hirviöinä, niin painonhallinnan ja rasvanpolton hallitsevat melkeinpä paremmin kuin mikään muu "ryhmä" (pl. ravitsemusterapeutit tai muut ravitsemusalan ammattilaiset)

e: itse pudotin painon 107kg -> 84kg pelkästään salitreenillä ja ruokapäiväkirjalla. Ennen dieettiä söin päivittäin 4300 kcal ja siitä 400-500 kcal kerrallaan tiputtamalla etenin siihen asti kun paino ei enää sillä kalorimäärällä tippunut ja sitten uudestaan kaloreiden vähennys. Missään vaiheessa en mennyt alle 3000kcal ja 84kg näytti peilistä sopivalta painolta lopettaa dieetti.
Allekirjoitan, minulla painoharjoittelu kestää about tunnin ja vartin päälle, teen aina suoraan sen päälle crosstrainer-hiihtolaitteessa 30 min aerobista. Treenin jälkeen ainakin vuorokauden ajan nälän tunne tulee selkeästi nopeammin, ja rauhoittuu sitten tuon ajanjakson yli mentäessä. Toki tuossa on se vaara että ruoka maistuisi liiaksikin, koska keho vaatii hieman enemmän kaloreita. Mutta kun pitää ruokailun maltillisena, ei ongelmaa. Ellei sitten kasvata lihasmassaa mutta se on toinen suunta se.

Harjoittelulla on todellakin pitkälle kantava vaikutus, lisäksi lihasmassa itsessään polttaa kaloreita kropasta paremmin kuin sellaisella, joka ei sitä ole kasvattanut. Enkä nyt tarkoita että tarvitaan bodarin massaa, vaan ihan sellainen perus treenikunto jossa kropassa näkyykin että painoja on nosteltu. Toki ruokailu on yhtä tärkeä asia painon kanssa mutta minulla toimii todella hyvin se, etten viikolla syö sokeripitoisia ruokia, ja annokset ei ole "maha täyteen" kokoluokkaa.

Viikonloppuisin usein sitten ostelen herkkuja, jäätelö, karkkia ynm. Mutta ei hekuttelupäivinkään kanssa enää mene älyttömäksi, koska laihtuminen itselläni vähensi himoa karkkeihin ynm luonnostaan. Minulla lähti vuodessa reilu 20 kiloa, kun muutin ruokailutottumuksia ja otin painoharjoittelun päälle aerobisen. Nyt siis 73kg ja 178cm.

Edit. Meni 2 viikkoa tottua siihen, etten syö niin isoja ruoka-annoksia kuin aiemmin. Kyllä nämä voi itselleen opettaa, mutta vaatii aluksi hieman kärsivällisyyttä.
 
Liittynyt
20.10.2018
Viestejä
2 549
Esim. jos ihminen tarvitsee avustajan pyörötuolin takia, jolloin avustajalle puhutaan eikä asiakkaalle, koska eihän pyörijätuolilla kulkeva oleva olla toimintakelpoinen
Okei, ei ole kyllä omaan korvaan ikinä kantautunut tällaista ongelmaa. Eikä varsinaisesti lihavuuteen liittyvä asia ole.
 
Liittynyt
12.04.2022
Viestejä
100
Tässä on hyvää keskustelua hiirikokeista jotka valoittaa kuinka monimuuttujainen homma laihtuminen ja lihominen saattaa olla (alkaen 1.20:24):
 
Liittynyt
21.11.2021
Viestejä
381
Tässä on hyvää keskustelua hiirikokeista jotka valoittaa kuinka monimuuttujainen homma laihtuminen ja lihominen saattaa olla (alkaen 1.20:24):
Mitä mieltä itse olet, jos nää monimuuttujaisia ominaisuuksia omaavat ihmiset vietäis muukalaislegioona olosuhteisiin, ja ne vetäis aamusin 10km juoksulenkin ja olisivat alikaloreilla koko päivän, tekisivät kaikkea fyysistä, niin laihtuisivatko?
 
Liittynyt
12.04.2022
Viestejä
100
Mitä mieltä itse olet, jos nää monimuuttujaisia ominaisuuksia omaavat ihmiset vietäis muukalaislegioona olosuhteisiin, ja ne vetäis aamusin 10km juoksulenkin ja olisivat alikaloreilla koko päivän, tekisivät kaikkea fyysistä, niin laihtuisivatko?
Katsoitko videota? Toki laihtuisivat, enemmän tai vähemmän. Ei sitä kukaan kiistä ettei Biggest Loserissa porukka laihtuisi. Laihtuminen ei ole lopulta edes se ongelma, vaan tasapainotilan säilyttämien sen jälkeen. Joku toinen pysyy tasapainossa huomattavasti helpommin kuin toinen. Hiirikokeissa leptiini-vajavaiset hiiret varastoi rasvaa puolella siitä määrästä ruokaa millä hoikka hiiri pysyi hoikkana. Tuossa vain yksi esimerkki vaikeuksista.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.11.2021
Viestejä
381
Katsoitko videota? Toki laihtuisivat, enemmän tai vähemmän. Ei sitä kukaan kiistä ettei Biggest Loserissa porukka laihtuisi. Laihtuminen ei ole lopulta edes se ongelma, vaan tasapainotilan säilyttämien sen jälkeen. Joku toinen pysyy tasapainossa huomattavasti helpommin kuin toinen. Hiirikokeissa leptiini-vajavaiset hiiret varastoi rasvaa puolella siitä määrästä ruokaa millä hoikka hiiri pysyi hoikkana. Tuossa vain yksi esimerkki vaikeuksista.
En katsonut videota, tajuan pointin.
Tasapainon säilyttämisessä laihtumisen jälkeen on kyse samasta asiasta. On syötävä vähemmän kuin kuluttaa.
Homman nimi on se, että todellisuudessa pitäisi tajuta miksi haluaa olla tavallisessa painossa. Tavoite määrittää keinot. Laihduttaminen ja painon ylläpito on erittäin vaivalloista, pitäisi tietää miksi sitä tekee.
Harvemmin kukaan nauttii 10km lenkistä. Useimmiten se on ihan perseestä. Silti on liikuttava, jos meinaa pudottaa painoa.
Voi toki olla liikkumatta kokonaankin. Tällöin se kalorien kulutus on tasolla "lautanen salaattia päivässä muutamalla kananpalasella" jos ei aio lihoa. Ja samaanaikaan mielihalut syödä painaa koko päivän.

Yleisesti ottaen tavoitteena normaalipainoisuudessa on terveys. Ei mitään sen mediaseksikkäämpää, sepä tekeekin laihduttamisesta ja painonvahtimisesta vastenmielistä, siksi 90% ihmisistä ei ole kiinnostuneita tästä tavoitteesta.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 046
On surullista, jos kolmannes kansasta ja tulevaisuudessa todnak. sama määrä kuin nyt jenkeissä on jotenkin kykenemättömiä biologian puolesta laihtumaan. Suomea odottaa texasin mitat. Millä osalla lihavista sitten on oikea itsestä riippumaton syy olisi hauska tietää. Tuskin 0% tai 100%? Olis hauska saada uusi tilasto, kun ollaan varmaan suomessa lihottu sitten vuoden 2017. Geenit vai elintavat 'huononevat vuosi vuodelta?

Huom. graafista puuttuvat ylipainoiset. Määritelmät lihavalle ja ylipainoiselle lainauksessa
Aikuisväestön lihavuus luokitellaan painoindeksin (BMI) mukaan:

  • Ylipaino (ml. lihavuus): painoindeksi 25 kg/m² tai enemmän.
  • Lihavuus: painoindeksi 30 kg/m² tai enemmän.



Anekdootti työkaverista ohessa, joka alkoi harrastana liikuntaa mun kanssa. Se tovin jälkeen ihmetteli, että kun ei paino putoa vaikka treenaillaan salilla painojen kanssa + potkunyrkkeilyt päälle. Laskeskeltiin kalorit ja ihmeteltiin, että kyllä noilla vajareilla painon pitäisi pudota. Muutaman päivän päästä hoksasin, että työkaveri syö työpaikalla ilmaisia keksejä. Sanoin, että noista kekseistä se puuttuva palanen löytyy. Se ihmetteli, että eihän keksit ole ruokaa ja pitääkö nekin laskea kaloreihin? Jätti keksit pois ja POKS, laihtuminen lähti käyntiin. Niistä tuli salakavalan paljon energiaa, kun pitkin työpäivää niitä nakersi naamariin.

Toki on niitä, jotka ovat vetäneet itsensä kuntoon missä hormonit ei enää toimi ja aina on kirkuva nälkä esimerkiksi. Tosin onhan tuo bodareillekin tuttua, tai siis ei tarvi olla edes bodari. Pitkä dieetti mataliin rasvoihin niin se kirkuva nälkä mikä syntyy ei lähde pois millään ruokamäärällä. Siinä saa kärvistellä viikkotolkulla nälissään vaikka on jo plussakaloreilla. Kysyy tahdonvoimaa vetää hyvä reverse-dieetti. imho. parempi syklitellä dieetin kanssa ja ottaa rauhallisesti ajan kanssa pysyvä elintapamuutos ettei joudu syvään päätyyn.
 
Liittynyt
12.04.2022
Viestejä
100
Tasapainon säilyttämisessä laihtumisen jälkeen on kyse samasta asiasta. On syötävä vähemmän kuin kuluttaa.
Juu toki. Mutta se voi toiselle olla jatkuvaa näläntunne, erittäin helppoa rasvan varastointia. Toinen voi syödä paljon enemmän ja pysyä tasapainossa siitä huolimatta. Tällaisista lähtökohdista en näkisi sitä kovin reiluna että tuo enemmän ruokaa syövä helposti tasapainossa pysyvä syyllistää painonsa kanssa kamppailevaa henkilöä tyyliin "syö vähemmän", "tee 10km lenkki joka aamu kuten muukailaislegioonassa" jne.
Eri asia sitten nämä kehopositiivisuus henkilöt jotka mässäävät mättöä tahallaan niin paljon kuin napa vetää.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 269
Viestejä
4 212 951
Jäsenet
71 031
Uusin jäsen
Juho I

Hinta.fi

Ylös Bottom