Rakennustyömaalla työskentelee lukuisia ylipainoisia ja olen huomannut suht pitkän urani aikana että suurin osa niistä kantaa omia eväitä (tai kaupasta jotain pikku einestä) ja syö todella vähän työpäivän aikana. Monesti kuuleekin että yrittävät laihduttaa. Kaikkihan sen tietää että illalla kotona vedetään kaksin käsin sit.
Tämä varmasti pitää paikkansa aika monen kohdalla, ja tuossa lounaan kanssa säästelyssä ruokarytmi ei toimi, se nälkä tai ruuanhimo tulee ennemmin tai myöhemmin. Ruokaan voi syntyä omanlaisensa osin fyysinen ja osin psyykkinen addiktio, ja siihen pitäisi monen ihmisen kohdalla suhtautua addiktion tavoin. Ja ruoka-addikti toimii kuten alkoholisti, eli yrittää piilotella syömisensä todellista määrää muilta.
Itsehän olen läski, mutta yritän parempaan suuntaan ja olen tiivistänyt oleelliset kolmeen kohtaan (suurelta osin "pöperöproffa" Patrik Borgia kuunnellen, suosittelen):
- Lisää kasviksia. Vaikka et alkuun edes yrittäisi vähentää energian saantia, niin tunget niitä kasviksia joka ruokaan niin että vähintään puolet annoksesta on kasvista. Tarkemmalla kasvisten laadulla ei niin ole väliä, kunhan niitä on (peruna / riisi eivät tässä kohtaa ole kasviksia).
- Ruokarytmi kuntoon ja syöt niin, että hirmunälkää ei pääse missään vaiheessa tulemaan. Syömisen painotus alkupäivään, eli tukeva aamiainen ja lounas. Näin loppupäivän / illan mielihaluja tulee vähemmän.
- Pidä huoli levosta ja rentoutumisesta, eli unirytmi kuntoon, pahat stressinaiheet pois jne. Tämä onkin monella vaikka ruuhkavuosia elävällä se vaikein ja alkuun myös tärkein asia.
Yleisesti aikaisempaan keskusteluun, se on aina yhtä mukavaa (not) lukea hoikkien ihmisten mielipiteitä siitä, miten helppoa laihduttaminen on. Mua ei ainakaan yhtään auta se, että joku jolle ruoka ei ole ongelma, kertoo että sen ei pitäisi olla ongelma muillekaan. Tähän liittyen voin yhtä lailla listata kolme virhettä tai yleistä väärää käsitystä, joilla laihdutus ei ainakaan onnistu.
- "Pitää olla tahdonvoimaa / itsekuria". Ei, kenenkään itsekuri ei riitä kuin päivistä enintään muutamaan viikkoihin, jos kroppa ja mieli kiljuu ruokaa päivittäin.
- "Nälkää pitää vain opetella sietämään". Ei, yksi perusongelma on, että (pitkäaikaisesti) lihavan ihmisen tuntuma omaan kroppaan ja nälänsäätelyyn on usein täysin pielessä, ja nälkäkuuri ei sitä korjaa.
- Kolmantena itsestäänselvyys eli mitkään laihdutustuotteet, kuurit, pillerit ym. eivät toimi. Näissä menee vain rahaa ja motivaatiota hukkaan.