Hurjiakin kannanottoja täällä asiaan. Oma kokemus on vähän sellainen, että ymmärrän hyvin miksi kehopositiivisuutta yms. korostetaan vaikkakin sukupuolittuneesti naisille. Olin lihava nuori ja aika rajusti kiusattu, ruoka ja erityisesti makea kai antoi sitten lohtua. No murrosikäisenä laihduin runsaasti ja normaalipainoisena menty siitä asti, syöminen on edelleen joka päiväinen kamppailun aihe, taustalla lihomisen pelko. Tunnesyöminen on hyvinkin tuttua. Välillä valutaan jopa bulimiseen käytökseen kun itsehillintä vain pettää ja vahinkoa heti perään ”korjataan”. Se on melkoista menoa ja jälkikäteen voi miettiä että mitä ihmettä tapahtui.
Olen muuten melko hyvässä kunnossa ja liikun hyvin. Päällisin puolin ruokailut siis sujuu, terveellistä, täyttävää ja riittävästi. Joku tuossa aikaisemmin mainitsi, että ei koe kylläisyyttä ja joutuu rytmittämään ja annostelemaan tarkasti, minulla on käytännössä sama homma. Vaikka vetäisi ähkyyn niin tunnin sisällä voisi taas syödä. Rytmi jos rikkoutuu niin homma kusee helposti.
Ruokailutyylejä, paastoja, ruokavalioita jne. on kokeiltu paljon, mutta mikään ei ole tuonut oloa että olisi hyvä olla. Hankalaa on myös koska mikään ei toimi pitkällä aikavälillä, esim. herkkujen suhteen. Vähän joka päivä ei toimi, cheat day ei toimi, ehdottomuus ei toimi. Jokainen toimii aikansa kunnes syystä tai toisesta lähtee käsistä. Enemmänhän hankaluus on mielen puolella, mutta korjata ei vain osaa. Pitkään on ollut olo, että laihtuminen saattoi olla huonoin asia mitä on tapahtunut omalle kokonaistilanteelle koska välillä niinkin arkinen asia kuin syöminen saa ihan luokattomat mittasuhteet. Näiden nettikeskustelujen jotkut kommentit on myrkkyä, mutta täytyy yrittää muistaa että ei onneksi kuvasta koko totuutta vaan ymmärrystä myös löytyy.
Näistä asioista kun puhuu terveydenalan ammattilaiselle niin joko kyseenalaistetaan koska ulkonäön perusteella ei uskota tai sitten kerrataan oikeaoppista syömistä ja lautasmalleja.
No tällä hetkellä ollaan taas melko hyvässä tilanteessa, tänä vuonna vain kaksi kertaa lähtenyt homma käsistä ja nopeasti ”toivuttu” takaisin normaaliin eikä erityisiä mielitekoja ole jäänyt vaivaamaan