LiFePo4-akut (12v/24v) lyijyakun korvaajana

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pretor
  • Aloitettu Aloitettu
Vähän googlasin aiheesta lisää. LiFePo4 akun ongelma ei näytä pelkästään olevan kylmä vaan myös lämpö tyhjentää akun nopeasti ja lyhentää akun elinikää eikä sitä suositella moottorin viereeen. Eli pitäisi olla akku ja moottori eri päässä autoa.

Kiinnostaisi kokeilla vanhassa kesäkäytössä olevassa Boxsterissa kun tuossa on nopea melkein 20 kg:n kevennys (vakioakku on järjetön möhkäle jotain 90 Ah). Autossa ei ole poppeja, sähkökattoa ja ei paljon muutakaan virtaa kuluttavia juttuja. Parkissa häly ja ovien kaukosäätö vie jotain kymmeniä milliampeereja muutaman päivän ja sen jälkeen deep sleepissa ei paljon mitään (kaukosäätö lakkaa toimimasta ja pitää avata avaimella).

Tuollaisia pieniä akkuja voisi teoriassa laittaa pari rinnakkain. Tai sitten suoraan isompi:

 
lyhentää akun elinikää eikä sitä suositella moottorin viereeen.
Moottoriurheilussa ei ihan kauheasti kiinnosta että kestikö akku syklejä 1500 vai 100. Sillä 100 syklilläkin käynnistää auton 2000 kertaa. Oletuksena että starttaus on 200A 3 sekunttia.


4Ah * 100sykliä / (200A * 3s / 3600s)
= 2400

Muutenkin hiukan epäilyttää että onko Suomessa koskaan sellaisia kelejä että konehuoneessa olisi erityisen kuuma.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä riittäisikö tuollainen kesäautoon, hintaluokka on vähän kohtuullisempi tuolla moottoripyörä puolella.


 
Viimeksi muokattu:
Muutenkin hiukan epäilyttää että onko Suomessa koskaan sellaisia kelejä että konehuoneessa olisi erityisen kuuma.
Hmm onkohan tuolla ulkolämpötilalla edes paljonkaan merkitystä suojassa olevaan konehuoneen lämpötilaan jossa lämpötila nousee yli sadan asteen ja turbovehkeillä reilusti ylikin? Kylmempi imuilma on toki happirikkaampi koneelle: mahdollistaa aikaisemman sytytyksen + mahdollisesti enemmän bensaa = vähän enemmän lämpöä (menee jo hiusten halkomiseksi).

No Boxussa on akku edessä ja moottori kuskin selän takana niin siinä ei tarvitse asiaa edes pohtia.

Moottoriurheilu on sinänsä armollisempi kun siinä ei seistä paikalla kuin mahdollisesti lähdössä ja ajoviima jäähdyttää tehokkaasti.
 
Ei konehuoneessa sentään yli 100 asteen lämpötiloja ole kuin korkeintaan jossain pakosarjan välissä tms.
 
En tiedä riittäisikö tuollainen kesäautoon, hintaluokka on vähän kohtuullisempi tuolla moottoripyörä puolella.


Aliant YLP12 oli itselläni 2 kesää 4-sylinterisessä 1000CC prätkässä kiinni (eka kesä kaasareilla ehkä vuonna 2015, toka ruiskulla), jonka jälkeen se siirtyi KTM 690:seen (1-sylinterinen 650CC) ja se oli siinä käytössä 6 vuotta kunnes se jatkoi matkaansa pyörässä kiinni uudelle omistajalle viime kesänä. Minulla ei koskaan ollut mitään ongelmia virran loppumisen kanssa YLP12 käyttäessä vaikka olen säätänyt megasquirtin kanssa suuntaan ja toiseen sen varassa. En koskaan kokeillut käynnistää sillä henkilöautoa, mutta miksipä se ei pienehkön bensamoottorin kaveriksi kävisi, jossa ei juurikaan ole sähköisiä hilavitkuttimia. Luulen että et edes tajua kuinka pieni ja kevyt tuo YLP12 on verrattuna mihinkään lyijyakkuun.

Nykyisessä endurossani on 32Wh/150 CCA LFP-akku ihan tehtaan jäljiltä ja silläkin saa 300CC 2-tahti moottorin käynnistettyä napista. Tällaista miniakkua käytettäessä voi joskus joutua starttinappia painamaan kahdesti, josta ensimmäinen lyhyt painallus herättelee akkua ja toisella saadaan reilu purkuvirta välittömästi nappiin koskettaessa. Moottorikelkoissakin näkee LFP-akkuja käytettävän. Pakkasella akkua saattaa joutua lämmittämään valoja tms. kuluttajia käyttämällä jonka jälkeen purkuvirtaa alkaa löytymään starttausta varten.
 
Viimeksi muokattu:
konehuoneen lämpötilaan jossa lämpötila nousee yli sadan asteen ja turbovehkeillä reilusti ylikin?
Ei mulla ainakaan ole koskaan pissapoika kiehunut konehuoneessa. En edes muista että konepeltiä avatessa olisi tullut mitenkään erityisen lämmintä henkäisyä kasvoille.

Kaipa konehuoneessa lämpötila voi nousta 20 astetta niillä kohdin missä akku yleensä on mutta Suomessa se on sitten vasta 50 astetta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
271 946
Viestejä
4 694 095
Jäsenet
76 839
Uusin jäsen
Nepa96

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom