Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Esim. joku tällainen:Onko laittaa vaikka Saksan Amazonista jotain tietoja millanen kävisi? Jos samalta akulta jääkaappi + invertteri, niin mittaako tuo molempien vai vaan toisen kulutusta? Vai riippuuko asennustavasta?
Puristusvoiman laskemisessa kitkakerroin on aina joku raju oletus.Tulipa tässä vastaan LifePo4 akkua suunnitellessa ongelma...
Nuo konneto suositellaan puristettavaksi 300kfg voimalla toisiaan vasten.. Nettilaskurilla löysin että 8mm pultin kun kiristää 2,4Nm kireyteen sen pitäisi antaa 1500N/~150kg puristusvoima, eli kaksi pulttia ja hyvä tuli..
Keksinpä sitten tuota hieman testailla.. Puuhasin parista reikakiskosta H kirjaimen muotoisen testipenkin, jossa H:n poikkipykälänä M8 pultti, ja toisessa päässä puupalikka ja toisessa henkilövaaka. Mun logiikka sanoo että tuollaisesssa rakennelmassa se puristusvoima jakautuu tasan puun ja vaa'an kanssa, joten 2Nm kiristys pitäisi tuottaa 1250N josta jäisi n.72kg lukema vaakaan.. Mutta vaakapa näyttääkin n35kg.
Osaako joku selittää mikä mun ajatuksessa on vialla? Vaaka ei ole mikään hifilaite, vaan vanha jousella toimiva hökötys, mutta kyllä se nyt suunnilleen oikealla hehtaarilla näyttää.
Miten se asetettava kiristysmomentti määritellään tuollaisen lautasjousen kanssa? Vai ihan vaan visuaalisesti tarkkaillaan koska se alkaa lutistua?Puristusvoiman laskemisessa kitkakerroin on aina joku raju oletus.
Muutama lautasprikka/lautasjousi mutterin alle , netistä löytyy taulukoita lautasjousten puristusvoimaan. Joka toisen lautasjousen kääntämällä joustomatkaa saa lisättyä ja kaikki samoinpäin kasaamalla voimaa saa kasvatettua.
Joo, ei siinä enää sitten momenttia tarvi määritellä, vaan katsotaan että lautasjousi menee "sopivasti" läjään. Ja niitä voi tosiaan laittaa vaikka 8kpl vuorotellen eri suuntiin niin saa muutaman millin joustomatkaa.Miten se asetettava kiristysmomentti määritellään tuollaisen lautasjousen kanssa? Vai ihan vaan visuaalisesti tarkkaillaan koska se alkaa lutistua?
Tästä on tosiaan kahdenlaista teoriaa ja kumpikin voi olla oikeassa. Esimerkiksi EVE:n datojen mukaan syklimäärä voi jäädä tyyliin puoleen jos puristusta ei ole järjestetty, monessa tilanteessa tällä ei ole mitään merkitystä.Itsekin selvittelin aiemmin tuota kennojen puristelua ja vaikuttaisi olevan vaivan määrään nähden mitätön hyöty normaalissa käytössä.
Tavis kuluttaja ei saa ajettua kennoon niin paljoa syklejä että sillä olisi minkäänlaista merkitystä ennen kuin akku on muutenkin käyttöikänsä päässä.
Mietin myös että jos laittaisin ihan vaan auton venttiilin jouset tuohon, mutta kun keksin tuon oikeaan momenttiin kiristyksen, niin hylkäsin ne. Momentti ei vaan tuottanutkaan sellaista puristusta kun kuvittelin.Toisena mitä näkee käytetyn diy-rakennelmissa on jämäkkä kierrejousi. "die spring" hakusanalla löytää jäykkiä suht pieniä kierrejousia.
Esim Die Mold Springs Compression Spring Heavy Load Brown Spiral Stamping Compression Mould Spring Outer Diameter 6-50mm - AliExpress 13
Joo, no 150kg per tanko olisi tarve, mutta aikomus on maanantaina käydä nyt kyselemässä noita lautasjousia, olisivat kuitenkin kompaktimpi ratkaisu kuin venajouset.Venttiilijouset ovat yleensä turhan löysiä jos tavoitteena se 350kgf, toki niitä voi laittaa useita ja jos kiristyksen hoitaa esim neljällä kierretangolla niin siihen tulee luontevasti jo neljä jousta.
Miten niin ei kaksinkertaistu kahdella pultilla? Aikaisemmin sait yhdellä pultilla@2 Nm puristettua vaakaa noin 35 kg (ja samalla puupalikkaa toiset noin 35 kg). Yhteensä noin 70 kg, tai ainakin yli 60 kg , jos lukema oli hiukan alle 35 kg. Kahdella pultilla sait 123 -128 kg, mikä on karkeasti kaksinkertainen vs. puupalikan ja vaa'an summa yhdellä pultilla. Nuo 123 kg ja 128 kg olisivat yhden pultin testissä 30,8 -32,0 kg, eli ei kaukana siitä 35 kilosta.Hämmennys sen kun kasvaa...
Laitoin Vaa'an nyt puristuksin kahta puolen kierretangoilla.. 2Nm kiristys jonka pitäisi tuottaa 1250N puristuvoima saa vaakaan lukeman 128kg (menee vaa'an toleranssiin). Miksi se puristuvoima ei kaksinkertaistu kun on kaksi pulttia puristamassa??
E: Toisella yrityksellä puristustangot tarkasti tasapainossa 123kg. Edelleen vanhan mekannisen henkilövaa'an virhetoleranssin sisällä tuo lukema..
Jees, hyvää tekstiä.Miten niin ei kaksinkertaistu kahdella pultilla? Aikaisemmin sait yhdellä pultilla@2 Nm puristettua vaakaa noin 35 kg (ja samalla puupalikkaa toiset noin 35 kg). Yhteensä noin 70 kg, tai ainakin yli 60 kg , jos lukema oli hiukan alle 35 kg. Kahdella pultilla sait 123 -128 kg, mikä on karkeasti kaksinkertainen vs. puupalikan ja vaa'an summa yhdellä pultilla. Nuo 123 kg ja 128 kg olisivat yhden pultin testissä 30,8 -32,0 kg, eli ei kaukana siitä 35 kilosta.
Kyse taitaa olla vain siitä, että vertaat jonkun nettilaskurin lukemia, vaikket tiedä esim. kitkakertoimia.
Edit. Jos oletetaan, että M8:n nousu on 1,25 mm, eikä kitkaa olisi, niin puristusvoima kahdelle pultille 2 Nm kiristysmomentilla olisi:
(2 * 2 Nm) / (0,159 * 0,00125 m) = 20,1 kN
Tuo 0,159 on likiarvo kakspiin käänteisluvulle.
Kitkaa kuitenkin on sekä kierteissä että kannassa, ja ne jarruttavat/pienentävät puristusta huomattavasti, joten lisätään kitkaa jakajaan. Oletetaan kitkaksi matalahko 0,2 molempiin ja kierteen sisä- ja keskihalkaisijaksi 6,8 ja 7,4 mm:
(2 * 2 Nm) / (0,159 * 0,00125 m + tan (30°) * 0,0068 m * 0,2 + 0,5 * 0,0074 m * 0,2) = 2,32 kN
Sait lukemiksi merkittävästi pienemmän, keskimäärin 1,23 kN, joten kitkaa on ollut selvästi enemmän kuin 0,2, johtuen materiaalista, kuivuudesta tai karkeasta pinnasta pulteissa. Jos molemmat kitkat olisivat 0,4, tulisi puristukseksi 1231 N, mikä näkyisi vaa'assa 125,5 kg:na.
Jos kitka johtuu uuden pultin karkeudesta, voisit kerran tai pari kiristää M8:lle tyypillisempään momenttiin, eli vaikkapa 25 -30 Nm (vaaka pois välistä, ettei mene rusinaksi). Sinun 2 Nm ei paljoa silottele, kun on niin liru momentti M8:lle. Jos kyse on kuivasta pultista, voisit sipaista mutteritervaa tms. ja tehdä testit uudelleen. Katsotaan paljonko nuo muutokset muuttavat kitkakerrointa, eli vaa'an lukemia.
Multa meni ohi tuo, että jousiprikkojen kanssa puristusvoima täsmäsi nettilaskureihin, eli kitka on sittenkin normaali.Jees, hyvää tekstiä.
Tuo nettilaskuri ei ole mikään random nettisivu, vaan useampi random sivu, jotka kaikki antavat samat arvot. Osassa on määriteltävissä tuo 0,2 kerroin teräspultille, jotkut näköjään olettaa sen. Ja tosiaan kun hankin niitä lautasjousia, ja kun testasin niillä tuota, nettilaskuria, niin sain että lautasjousi pohjaa 4,2Nm kiristyksellä, ja tosiian kun nostin momenttia 4,0 >4,1 > 4,2 > 4,3 > jne, niin tuohon 4,2 Nm asti pultti hieman kiristyi, mutta siitä eteenpäin momenttia nostaessa pultti ei enää kiristynyt.. Tai momenttia olisi pitänyt nostaa reilusti tms.. Eli mä päättelin että tuo nettilaskuri toimii oikein.
On loogista että tuo 30kg muuttuu 120 kg:ksi tuossa mun testissä, eikä se sinänsä aiheuta hämmennystä, vaan se miksi tuo yhden pultin laskennallinen puristusvoima puolittuu, kun kuitenkin toisenlaisella testillä se laskennallinen arvo pitää paikkansa.
Jakautuuko ne voima fysiikan kannalta jotenkin eri tavalla kun kyseessä on kaksi levyä joiden välissä on puristettava kohde kuin tuollaisessa yksinkertaisen pultin "prikkojen" puristuksessa? Mun logiika sanoo että ei jakaudu.
Tuo radikaalisti muuttuva kitkakaan ei oikein vaikuta oikealta syyltä eroon, koska mä olen nyt tehnyt näitä testejä enemmän tai vähemmän sekalaisella kasalla kierretankoja ja pultteja, ja ne vaikuttavat olevan suhteellisen tasalaatuisia.. Siis tuollaisia 50% heittoja kitkaero ei varmasti selitä, vaan mun logiikan mukaan kyse täytyy olla jostain väärinymmärryksestä siinä miten nuo voimat jakautuvat.
Voiko selitys olla se että putistus jakautuu aina 50/50 suhteessa pultin kummallekin puolelle, ja koska pulttien ulkopuolella ei ole mitään vastetta se vaan "katoaa", sen sijaan että siirtyisi kokonaan pultin toiselle puolelle, kuten siinä tapauksessa että kyse ei olisikaan puristuksesta vaan pultin kannan päälle asetetusta fyysisestä 125kg punnuksesta.
Aloin myös miettiä että jos mulla olisi tuossa puristuksessa 2 pultin sijaan 10 pulttia symmetrisesti, ja kaikki olisi kiristetty 2Nm/1250N, näyttäisikö vaaka edelleen 125kg, vain hyvin tasaisesti kuormitettuna, vai pitäisikö sen puristusvoiman kymmenkertaistua?
Mä en osaa laskea tuota, mutta kiinnostaisi tietää miten nuo voimat mekaanisesti jakautuvat tuossa tilanteessa.
Siis näitä: DIN 2093A St 16,0x8,2x0,9 lautasjousia hommasin, ja johonkin jo hukkasin dokkarin josta katsoin että maksimi voima on jotain vähän yli 2600N, josta laskurilla sain kiristysmomentiksi 4,2??Nm.Multa meni ohi tuo, että jousiprikkojen kanssa puristusvoima täsmäsi nettilaskureihin, eli kitka on sittenkin normaali.
Jos oletetaan, että vaaka on toimiva, täytyy ristiriidan johtua vaa'an leveydestä ja rakenteesta. Vaaka ei ole pistemäinen punnitsija. Yläkannen sivuilla saattaa olla korkkikorokkeet, jottei vaaka tuntuisi kylmältä paljaille jaloille. Korokkeiden lisäksi pinta saattaa olla vähän kovera, ja sivutaivutusten ansiosta vaa'an reuna on huomattavasti jäykempi kuin pellin keskiosa.
Vaaka saattaa olla 300 mm leveä. Kahden sivulta puristavan M8-pultin keskikohtien välimatka on vähintään 300 mm + 2 * 8 mm / 2 = 308 mm. Tällöin molempien kierteet jo hipovat vaa'an reunoja.
Vaaka on jäykkä vain aivan molemmista sivureunoista. Pahimmassa tapauksessa voisit saada puristusta kohdistetuksi vain sille reunalle jota olet kiristämässä.
Jos näin kävisi, olisi momentti vasemman pultin suhteen, kun kiristät oikeaa:
x = voima joka kohdistuu vain sille reunalle, jota kiristetään
M(vasen) = 1 250 N * 0,308 m - x * 0,304 m
Vaaka ei keikahda, joten M(vasen) = 0.
x * 0,304 m = 1 250 N * 0,308 m
x = 1 266 N
Lukema olisi 129,1 kg.
Ei kuitenkaan kuulosta kovin mahdolliselta, että onnistuisit puristamaan aina vain toista reunaa, jos oletettavasti kiristät molempia pultteja momenttiin, etkä vain yhtä.
Voisit testin vuoksi tuunata vaa'asta pistemäisemmän.
1. Alimmaiseksi vaikkapa 40 - 60 cm kakkosnelonen, jonka päihin poraat 10 -12 mm reiät (jottei M8:n kierteet varmasti hankaa).
2. Tokaan kerrokseen vaa'an levyinen kakkosnelonen, jonka alapuolelle puoliväliin liimaat 10 cm pätkän kierretankoa poikittain toimimaan kiikkulaudan "akselina".
3. Kolmanteen kerrokseen tulee vaaka normaalisti vaaka-asentoon, ja keskitettynä lankkujen suhteen.
4. Neljänteen kerrokseen tulee muuten vastaava kakkosnelonen kuin kakkoskohdassa, mutta poikittainen kierretanko liimataan kakkosnelosen yläpintaan (keikuttamaan seuraavan kohdan ylintä kakkosnelosta).
5. Viidenneksi tulee samanlainen 40 - 60 cm kakkosnelonen kuin alimmassa kerroksessa.
6. Sitten vain kaksi pitkää pulttia prikkoineen muttereineen läpi alimmasta ja ylimmästä lankusta ja kiristelemään.
Nyt voiman pitäisi kohdistua aika millilleen vaa'an keskelle, ja näin antaa luotettavampaa tulosta. Tällaisella systeemillä riittää asettaa toinen pultti sopivan pituiseksi ja kiristää vain yksi pultti momenttiin. Esim. jos 1 Nm tuottaisi 625 N puristusta, olisi vaa'an lukema 2 * 625 N / 9,81 = 127,4 kg.
Jos vieläkään ei toimi järkevästi ja vaaka on ehjä, alan epäillä lautasjousia tai niiden testiä.
Niidenkö maksimivoiman piti olla 2 625 N? Eli 1 500 N / 2,4 Nm * 4,2 Nm = 2 625 N.
En ihan tajua kuvauksestasi, että mitä siinä tapahtui.
"tuohon 4,2 Nm asti pultti hieman kiristyi, mutta siitä eteenpäin momenttia nostaessa pultti ei enää kiristynyt."
Käsitän niin, että 4,2:een asti tunsit käteesi momentin kasvavan suhteessa pultin kierrosmäärään, mutta siitä eteenpäin ei enää kiristynyt (eli momentti pysyi vakiona vaikka pulttia kierrettiin lisää). Mua hämää tuo "momenttia nostaessa", koska eihän momenttia ole edes mahdollista nostaa silloin kun "pultti ei enää kiristynyt" (kun lautanen litistyy paraikaa).
Jatkoit vielä: "Tai momenttia olisi pitänyt nostaa reilusti tms.".
Hämää myös tuo, että momentin lisääminen reilusti tms. muka auttaisi pultin kiristymättömyyteen. Momenttia ei vaan voi kasvattaa edes vähän saati reilusti niin kauan kun pultti ei kiristy. Momenttia on mahdollista lisätä vasta sitten, kun lautanen on kokonaan länässä (huom! lautasia ei oikeasti kuulu ylikiristää näin).
"Ja tosiaan kun hankin niitä lautasjousia, ja kun testasin niillä tuota, nettilaskuria, niin sain että lautasjousi pohjaa 4,2Nm kiristyksellä, ja tosiian kun nostin momenttia 4,0 >4,1 > 4,2 > 4,3 > jne, niin tuohon 4,2 Nm asti pultti hieman kiristyi, mutta siitä eteenpäin momenttia nostaessa pultti ei enää kiristynyt.. Tai momenttia olisi pitänyt nostaa reilusti tms.. Eli mä päättelin että tuo nettilaskuri toimii oikein."
Saan tuosta sen kuvan, ettet puristanut lautasta aivan loppuun asti, koska sen jälkeen pultti varmasti kiristyisi taas normaalisti 5 Nm, 10 Nm 15 Nm jne. kiertämisen tahtiin. Sinulla taas lopussa lukee "pultti ei enää kiristynyt.. Tai momenttia olisi pitänyt nostaa reilusti tms.". Hyvä vaan, ettet vetänyt loppuun asti ylikiristämisen puolelle (lautanen menettäisi elastisuutta, eli speksit muuttuisivat pysyvästi). Ihan selvennykseksi, että momenttia ei voi kasvattaa niin kauan kuin pultti ei tunnu kiristyvän, koska nuo menevät käskynkkää.
Kysymyksiä:
1. Ethän ole puristanut lautasia aivan litteäksi jossain vaiheessa ennen testiä? Tuollaisen jälkeen puristusvoima on pysyvästi heikentynyt.
Esim. Lautasen kuormittamaton paksuus 1,6 mm ja materiaalin paksuus 1,0 mm, niin suurin joustomatka on noiden erotus (0,6 mm), mutta suurin sallittu puristuma vain 75 % tuosta, eli 0,45 mm.
2. Pitikö lautasten suurin puristusvoima olla 2 625 N?
3. Oliko lautasen sisähalkaisija 8 mm vai suurempi? Kasimillisen pitäisi olla aika paksua tavaraa, jotta tulisi 2 625 N.
Toivottavasti kyseessä oli sähköinsinööri eikä esimerkiksi koneinssi tai sillanrakennusinsinööri.Haastattelinpa tuossa insinööriä, joka informoi ettei se vaa'an lukema kasva yli 125kg, jos pultit kiristävät 125kg kukin.
Lautasjousi nousi ykköseksi epäiltyjen listalla. Etra ei ilmoittanut speksejä. Jostain olit löytänyt 2,6 kN, mitä en ihan helposti usko 0,9 mm paksusta. Ulkohalkaisijan pitäisi olla paljon pienempi kuin tuo 16 mm.Siis näitä: DIN 2093A St 16,0x8,2x0,9 lautasjousia hommasin, ja johonkin jo hukkasin dokkarin josta katsoin että maksimi voima on jotain vähän yli 2600N, josta laskurilla sain kiristysmomentiksi 4,2??Nm.
Testasin puristaa noita muutaman kerran, ja kyllä se joka kerralla oli 4,1 tai 4,2Nm jossa mutteri lakkasi pyörimästä.. Siis 4,2Nm, kirisgtyi edellisen 4,1Nm kiristeksen jäljiltä vielä muutaman asteen, mutta 4,3Nm sai momenttiavaimen lyömään yli ennen kuin mutteri kääntyi.. ja sama edelleen suuremmillakin momenttiarvoilla. En nyt muista mikä oli suurin momentti mitä kokeilin, mutta ei tuossa avaimessa ole asteikkoakaan kuin max 10Nm.
Mun huipputieteellinen mittauslaitteisto liitteenä.. tuo suhteellisen simppeli rakennelma ei varmasti ole kovin tarkka, mutta ei tuolla nyt mitään 50% virhettäkään tule.
Työkaveri oli sitä mieltä että se puristusvoima ei tuosta 125kg:sta kasva mihinkään vaikka pultteja olisi 10, se puristus voima ei kasva, vaan on tasaisempi. Ei sekään pystynyt tuota yhtään sen paremmin perustelemaan kuin minäkään..
Rakennusinsinööri.Toivottavasti kyseessä oli sähköinsinööri eikä esimerkiksi koneinssi tai sillanrakennusinsinööri.
Hyvä ettei mennyt koko perusfysiikka uusiksi.Tein nyt sitten uuden testipenkin, jossa laitoin 4 pulttia puristamaan vaakaa.. ja kyllä se vaa'an lukema kasvaa, kun on ensin kiristänyt 2 pulttia, sitten lähtee kiristämään seuraavia. Se ei tosin kaksinkertaistunut, mutta tuskin tuollainen mekaaninen henkilövaaka nyt 250kg asti voi laskeakaan.. Joku 20kg meni yli asteikon, mutta lienee vaan vaa'an toppari vastassa.
Ei ne kaikki kyllä sitä varsinaisesti irti kytke, mutta sellaista lyijyakun tuomaa jännitepiikkinielua sinne ei kyllä jää, ellei akussa ole sellaista erityisesti rakennettuna.Laturin kuumenemisongelman lisäksi pelkkä LiFePo vaihtovirtalaturin kuormana on huono idea, sillä akun täyttyessä BMS yksinkertaisesti kytkee sen irti latauspiiristä. Vähänkin auto/venesähköstä ymmärtävät tietävät, ettei akun kenkää kannata irroittaa vaihtovirtalaturin pyöriessä jos arvostaa esim virtapiiriin kytkettyä elektroniikkaa.
Startti- ja hupiakku on oltava rinnan diodilla erotettuna tai vaihtoehtoisesti tarkoitukseen on olemassa DC2DC latureita, joilla ladataan LiFePo-akkua starttiakusta moottorin käydessä. Ja starttiakkuna siis lyijyakku.
Mulla oli nyt ensimmäisen kesän tuo LiFePo4 veneessä. Se on hupiakkuna ja aurinkopaneelit kaverina.Ainoa mikä voi käytännössä tuottaa ongelmia on se hupilaturi moottorin kyljessä. Tyhjä litiumakku ottaa virtaa niin paljon kuin laturista lähtee, joka tuottaa ongelmia tyhjäkäynnillä, kun laturin jäähdytys ei vielä oikein toimi. Veneessä tosin voi olla laturin jäähdytykseen muitakin ratkaisuja kuin perinteinen laturin oma ilmajäähdytys.
Tuo laturin lämpeneminen on myös aika yksilöllistä, eikä se välttämättä ole mikään ongelma käytännössä. Ajossa lämpö ei ole ongelma, kun moottori toimii kierroksilla ja laturin jäähdytinpuhallin toimii.
Kaikissa LiFepo4 akuissa ei ole irtikytkevää BMS:sää ollenkaan, pelkästään jonkintasoinen balanseri. Exiden ja motonetin "MTX" mopoakut esimerkkinä.Laturin kuumenemisongelman lisäksi pelkkä LiFePo vaihtovirtalaturin kuormana on huono idea, sillä akun täyttyessä BMS yksinkertaisesti kytkee sen irti latauspiiristä. Vähänkin auto/venesähköstä ymmärtävät tietävät, ettei akun kenkää kannata irroittaa vaihtovirtalaturin pyöriessä jos arvostaa esim virtapiiriin kytkettyä elektroniikkaa.
Startti- ja hupiakku on oltava rinnan diodilla erotettuna tai vaihtoehtoisesti tarkoitukseen on olemassa DC2DC latureita, joilla ladataan LiFePo-akkua starttiakusta moottorin käydessä. Ja starttiakkuna siis lyijyakku.
Tilasin sitten näitä 2kpl, löytyi positiivisia arvioita, YouTube- videoita ja 5v takuu. 1043€ yht. Halvempiakin oli mutta toiv. noi menee sen 10vPitäisi mökille vaihtaa akut ( Easysolar 24v ), nykyiset 230ah AGM *2, kapasiteetti riittänyt nipin napin.
TimeUSB:n BF-tarjous tällä hetkellä kärjessä. Onko tullut parempia vastaan? 5v takuu pitäisi olla
Jos tarkoitat että vaihtaisit auton nykyisen 76Ah akun tuohon, niin ongelmaksi voi tulla "starttivirta", joka voi olla tuossa rajattu esim 100A, joka ei riitä moottorin käynnistämiseen.RELiON RB52 4SC LiFepo4 Lithium akku 52Ah 12.8V | Motonet Oy
Haasta rajasi ja nauti vapaudesta! RELiON akut tuovat mukanaan enemmän käyttökelpoista energiaa kevyessä ja huoltovapaassa paketissa, joka on turvallinen...www.motonet.fi
eikäs tuo käy auton akusta hyvin jos lataus jännite antaa myöden tällä hetkellä 76amppeerin akku
Jos tarkoitat että vaihtaisit auton nykyisen 76Ah akun tuohon, niin ongelmaksi voi tulla "starttivirta", joka voi olla tuossa rajattu esim 100A, joka ei riitä moottorin käynnistämiseen.
tollanen mulla on sielä nytte? eikös tossa litiumissa ole mukamas enempi potkua?
aika jännä juttu tätä yksi kaveri käyttäny 5vuotta ja sen kaveri osti v12 mersuun ja starttaa.Ei, jatkuva purkuvirta tuossa RELiON RB52 4SC:ssä on 50A ja hetkellinen 100A. Jos tuon 100A yli menee, niin BMS katkaisee menon. Eli tuossa nykyisessä lyijyakussa on 7,5x enemmän starttivirtaa (spekseissä).
Jos en ihan väärin saksaa tulkinnut niin tuo antaa starttivirtaa 380A kun tuo Motonetin malli antaa 100A, eli about nelinkertaisesti. Tuollaisella alkaa jo auto lähtemään käyntiin.aika jännä juttu tätä yksi kaveri käyttäny 5vuotta ja sen kaveri osti v12 mersuun ja starttaa.
Beltenick Rennbatterie 12V 8AH - 380CCA LiFePo4
Lithium Ionen 1,9 kg DMSB zertifiziertwww.rennsportshop.com
onko tossa sitte jotai parempaa ku linkkaamassani motonetin akussa?
Jos en ihan väärin saksaa tulkinnut niin tuo antaa starttivirtaa 380A kun tuo Motonetin malli antaa 100A, eli about nelinkertaisesti. Tuollaisella alkaa jo auto lähtemään käyntiin.
kevättä varten koitan tässä pähkäillä ja saksan akku painaa sen 1.9kg ja omani 17kg se on paljon se kevennys.Kyllä ja myös lataamisesta pientä huomautusta. Tuo näyttää olevan 8Ah akku.
Itselläni edelleen myös mysteeri, mitä kysyjä oikein hakee takaa akun kemian vaihdolla?
Laden:
Eine Beltenick Lithium-Ionen-Racingbatterie sollte nur mit einem geeigneten Ladegerät geladen werden. Der normale Ladestrom entspricht in der Regel ungefähr der Kapazität (z.B. 2,8Ah = 2,8A Ladestrom). Auf gar keinen Fall dürfen Ladegeräte verwendet werden, die versuchen, tiefentladene Batterien unter 10 Volt mit einer Spannung von mehr als 14,9 Volt zu desulfatieren, bevor sie mit der eigentlichen Ladung beginnen.
Die maximale Ladespannung von 14,9 Volt darf in keinem Fall überschritten werden. Es besteht Explosionsgefahr.