Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Esim. joku tällainen:Onko laittaa vaikka Saksan Amazonista jotain tietoja millanen kävisi? Jos samalta akulta jääkaappi + invertteri, niin mittaako tuo molempien vai vaan toisen kulutusta? Vai riippuuko asennustavasta?
Puristusvoiman laskemisessa kitkakerroin on aina joku raju oletus.Tulipa tässä vastaan LifePo4 akkua suunnitellessa ongelma...
Nuo konneto suositellaan puristettavaksi 300kfg voimalla toisiaan vasten.. Nettilaskurilla löysin että 8mm pultin kun kiristää 2,4Nm kireyteen sen pitäisi antaa 1500N/~150kg puristusvoima, eli kaksi pulttia ja hyvä tuli..
Keksinpä sitten tuota hieman testailla.. Puuhasin parista reikakiskosta H kirjaimen muotoisen testipenkin, jossa H:n poikkipykälänä M8 pultti, ja toisessa päässä puupalikka ja toisessa henkilövaaka. Mun logiikka sanoo että tuollaisesssa rakennelmassa se puristusvoima jakautuu tasan puun ja vaa'an kanssa, joten 2Nm kiristys pitäisi tuottaa 1250N josta jäisi n.72kg lukema vaakaan.. Mutta vaakapa näyttääkin n35kg.
Osaako joku selittää mikä mun ajatuksessa on vialla? Vaaka ei ole mikään hifilaite, vaan vanha jousella toimiva hökötys, mutta kyllä se nyt suunnilleen oikealla hehtaarilla näyttää.
Miten se asetettava kiristysmomentti määritellään tuollaisen lautasjousen kanssa? Vai ihan vaan visuaalisesti tarkkaillaan koska se alkaa lutistua?Puristusvoiman laskemisessa kitkakerroin on aina joku raju oletus.
Muutama lautasprikka/lautasjousi mutterin alle , netistä löytyy taulukoita lautasjousten puristusvoimaan. Joka toisen lautasjousen kääntämällä joustomatkaa saa lisättyä ja kaikki samoinpäin kasaamalla voimaa saa kasvatettua.
Joo, ei siinä enää sitten momenttia tarvi määritellä, vaan katsotaan että lautasjousi menee "sopivasti" läjään. Ja niitä voi tosiaan laittaa vaikka 8kpl vuorotellen eri suuntiin niin saa muutaman millin joustomatkaa.Miten se asetettava kiristysmomentti määritellään tuollaisen lautasjousen kanssa? Vai ihan vaan visuaalisesti tarkkaillaan koska se alkaa lutistua?
Tästä on tosiaan kahdenlaista teoriaa ja kumpikin voi olla oikeassa. Esimerkiksi EVE:n datojen mukaan syklimäärä voi jäädä tyyliin puoleen jos puristusta ei ole järjestetty, monessa tilanteessa tällä ei ole mitään merkitystä.Itsekin selvittelin aiemmin tuota kennojen puristelua ja vaikuttaisi olevan vaivan määrään nähden mitätön hyöty normaalissa käytössä.
Tavis kuluttaja ei saa ajettua kennoon niin paljoa syklejä että sillä olisi minkäänlaista merkitystä ennen kuin akku on muutenkin käyttöikänsä päässä.
Mietin myös että jos laittaisin ihan vaan auton venttiilin jouset tuohon, mutta kun keksin tuon oikeaan momenttiin kiristyksen, niin hylkäsin ne. Momentti ei vaan tuottanutkaan sellaista puristusta kun kuvittelin.Toisena mitä näkee käytetyn diy-rakennelmissa on jämäkkä kierrejousi. "die spring" hakusanalla löytää jäykkiä suht pieniä kierrejousia.
Esim Die Mold Springs Compression Spring Heavy Load Brown Spiral Stamping Compression Mould Spring Outer Diameter 6-50mm - AliExpress 13
Joo, no 150kg per tanko olisi tarve, mutta aikomus on maanantaina käydä nyt kyselemässä noita lautasjousia, olisivat kuitenkin kompaktimpi ratkaisu kuin venajouset.Venttiilijouset ovat yleensä turhan löysiä jos tavoitteena se 350kgf, toki niitä voi laittaa useita ja jos kiristyksen hoitaa esim neljällä kierretangolla niin siihen tulee luontevasti jo neljä jousta.