LiFePo4-akut (12v/24v) lyijyakun korvaajana

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pretor
  • Aloitettu Aloitettu
Onko laittaa vaikka Saksan Amazonista jotain tietoja millanen kävisi? Jos samalta akulta jääkaappi + invertteri, niin mittaako tuo molempien vai vaan toisen kulutusta? Vai riippuuko asennustavasta?
 
Onko laittaa vaikka Saksan Amazonista jotain tietoja millanen kävisi? Jos samalta akulta jääkaappi + invertteri, niin mittaako tuo molempien vai vaan toisen kulutusta? Vai riippuuko asennustavasta?
Esim. joku tällainen:

Mittaa siis kaiken latauksen mitä akkuun menee ja kaiken kulutuksen mitä akusta lähtee, kunhan on kytketty siihen kuluttavien/lataavien laitteiden "väliin", eli invertterin miinus shuntin kautta sen perinteisen akun -navan sijaan.
Jos latausta on enemmän, kuin kulutusta, niin näyttää sen "ylimääräisen" latauksen akkuun päin.
Jos kulutusta on enemmän, kuin latausta, niin näyttää sen "ylimääräisen" kulutuksen akulta pois.
Näyttää todellisen akkukapasiteetin (prosenteissa ja todellisena Ah määränä), kunhan akun tiedot on syötetty oikein. Ei siis perustu mihinkään arvioihin vaan todellisiin lataus- ja kulutusmääriin.
 
Tulipa tässä vastaan LifePo4 akkua suunnitellessa ongelma...

Nuo konneto suositellaan puristettavaksi 300kfg voimalla toisiaan vasten.. Nettilaskurilla löysin että 8mm pultin kun kiristää 2,4Nm kireyteen sen pitäisi antaa 1500N/~150kg puristusvoima, eli kaksi pulttia ja hyvä tuli..

Keksinpä sitten tuota hieman testailla.. Puuhasin parista reikakiskosta H kirjaimen muotoisen testipenkin, jossa H:n poikkipykälänä M8 pultti, ja toisessa päässä puupalikka ja toisessa henkilövaaka. Mun logiikka sanoo että tuollaisesssa rakennelmassa se puristusvoima jakautuu tasan puun ja vaa'an kanssa, joten 2Nm kiristys pitäisi tuottaa 1250N josta jäisi n.72kg lukema vaakaan.. Mutta vaakapa näyttääkin n35kg.

Osaako joku selittää mikä mun ajatuksessa on vialla? Vaaka ei ole mikään hifilaite, vaan vanha jousella toimiva hökötys, mutta kyllä se nyt suunnilleen oikealla hehtaarilla näyttää.
 
Tulipa tässä vastaan LifePo4 akkua suunnitellessa ongelma...

Nuo konneto suositellaan puristettavaksi 300kfg voimalla toisiaan vasten.. Nettilaskurilla löysin että 8mm pultin kun kiristää 2,4Nm kireyteen sen pitäisi antaa 1500N/~150kg puristusvoima, eli kaksi pulttia ja hyvä tuli..

Keksinpä sitten tuota hieman testailla.. Puuhasin parista reikakiskosta H kirjaimen muotoisen testipenkin, jossa H:n poikkipykälänä M8 pultti, ja toisessa päässä puupalikka ja toisessa henkilövaaka. Mun logiikka sanoo että tuollaisesssa rakennelmassa se puristusvoima jakautuu tasan puun ja vaa'an kanssa, joten 2Nm kiristys pitäisi tuottaa 1250N josta jäisi n.72kg lukema vaakaan.. Mutta vaakapa näyttääkin n35kg.

Osaako joku selittää mikä mun ajatuksessa on vialla? Vaaka ei ole mikään hifilaite, vaan vanha jousella toimiva hökötys, mutta kyllä se nyt suunnilleen oikealla hehtaarilla näyttää.
Puristusvoiman laskemisessa kitkakerroin on aina joku raju oletus.
Muutama lautasprikka/lautasjousi mutterin alle , netistä löytyy taulukoita lautasjousten puristusvoimaan. Joka toisen lautasjousen kääntämällä joustomatkaa saa lisättyä ja kaikki samoinpäin kasaamalla voimaa saa kasvatettua.
 
Puristusvoiman laskemisessa kitkakerroin on aina joku raju oletus.
Muutama lautasprikka/lautasjousi mutterin alle , netistä löytyy taulukoita lautasjousten puristusvoimaan. Joka toisen lautasjousen kääntämällä joustomatkaa saa lisättyä ja kaikki samoinpäin kasaamalla voimaa saa kasvatettua.
Miten se asetettava kiristysmomentti määritellään tuollaisen lautasjousen kanssa? Vai ihan vaan visuaalisesti tarkkaillaan koska se alkaa lutistua?
 
Miten se asetettava kiristysmomentti määritellään tuollaisen lautasjousen kanssa? Vai ihan vaan visuaalisesti tarkkaillaan koska se alkaa lutistua?
Joo, ei siinä enää sitten momenttia tarvi määritellä, vaan katsotaan että lautasjousi menee "sopivasti" läjään. Ja niitä voi tosiaan laittaa vaikka 8kpl vuorotellen eri suuntiin niin saa muutaman millin joustomatkaa.
Tosta voi vaikka katella sopivia:
 
Jatkoa edelliseen, tuossa linkin taulukossa näkyy puristuskorkeus "korkeus pituudessa F" jolle puristusvoima on ilmoitettu. Tuo on lähes kokonaan läjään puristuneena, eroa täysin läjään puristuneeseen ei ole kuin luokkaa 0,1mm M8-M10 koossa. Useamman lautasjousen paketista puristuspituutta on jo vähän helpompi arvioida.
 
Itsekin selvittelin aiemmin tuota kennojen puristelua ja vaikuttaisi olevan vaivan määrään nähden mitätön hyöty normaalissa käytössä.
Tavis kuluttaja ei saa ajettua kennoon niin paljoa syklejä että sillä olisi minkäänlaista merkitystä ennen kuin akku on muutenkin käyttöikänsä päässä.
 
Itsekin selvittelin aiemmin tuota kennojen puristelua ja vaikuttaisi olevan vaivan määrään nähden mitätön hyöty normaalissa käytössä.
Tavis kuluttaja ei saa ajettua kennoon niin paljoa syklejä että sillä olisi minkäänlaista merkitystä ennen kuin akku on muutenkin käyttöikänsä päässä.
Tästä on tosiaan kahdenlaista teoriaa ja kumpikin voi olla oikeassa. Esimerkiksi EVE:n datojen mukaan syklimäärä voi jäädä tyyliin puoleen jos puristusta ei ole järjestetty, monessa tilanteessa tällä ei ole mitään merkitystä.
Toisaalta noissa kiinalaisissa lifepo4 akuissa on aika paljon tullut vastaan tapauksia että akut alkavat turpoamaan vähäiselläkin käytöllä ja siinä ohjeenmukainen puristus olisi voinut auttaa.
 
Tuo mun puuhaama kotelo on nyt rakenteeltaan sellainen että nuo kierretangot jotka puristavat kennoja pitelevät sen kopan myös kasassa, niin etten nyt enää tässä kohtaa voi niitä jättää poiskaan.

Jossain spekuloitiin noiden kennojen turpoamisen myös rasittavan niitä napoja, joka on ihan järkeenkäypää, jos virtakiskot ovat jäykkiä, kuten mullakin on.

Lähinnä nyt kun tuo noinkin pieni kiristysmomentti tuottaa ihan helvetillisen puristusvoiman olen pikemminkin huolissani siitä että likistän kennoja liikaa.. Tuollainen 2,4Nm kiristys on kuitenkin huomattavasti alle tavallisten momenttiavaimien asteikon, joten ylikiristys on ihan naurettavan helppoa, jonka takia aloin tuota testailemaan ja huomasin että mun livetestit ei vastaa sitä puristusta mitä mun päässä ollut teoria tuotti.

Tietysti selkeintä olisi laittaa vaaka levyjen väliin ja puristaa sitä kahdella kierretangolla kuten kennojakin, mutta ei mulla ole vaakaa jossa olisi asteikkoa 300kg asti, enkä nyt äkkiseltään edes keksi mistä sellaisen voisin lainata.

Toisena mitä näkee käytetyn diy-rakennelmissa on jämäkkä kierrejousi. "die spring" hakusanalla löytää jäykkiä suht pieniä kierrejousia.
Esim Die Mold Springs Compression Spring Heavy Load Brown Spiral Stamping Compression Mould Spring Outer Diameter 6-50mm - AliExpress 13
Mietin myös että jos laittaisin ihan vaan auton venttiilin jouset tuohon, mutta kun keksin tuon oikeaan momenttiin kiristyksen, niin hylkäsin ne. Momentti ei vaan tuottanutkaan sellaista puristusta kun kuvittelin.
 
Venttiilijouset ovat yleensä turhan löysiä jos tavoitteena se 350kgf, toki niitä voi laittaa useita ja jos kiristyksen hoitaa esim neljällä kierretangolla niin siihen tulee luontevasti jo neljä jousta.
 
Venttiilijouset ovat yleensä turhan löysiä jos tavoitteena se 350kgf, toki niitä voi laittaa useita ja jos kiristyksen hoitaa esim neljällä kierretangolla niin siihen tulee luontevasti jo neljä jousta.
Joo, no 150kg per tanko olisi tarve, mutta aikomus on maanantaina käydä nyt kyselemässä noita lautasjousia, olisivat kuitenkin kompaktimpi ratkaisu kuin venajouset.
 
Kävin ostamassa etrasta kaikki 8 lautasjousta mitä niillä oli..

Hieman nyt testailin niitä ja sain tuolla puristusvoima laskurilla jämptisti oikein.. Eli 4,2Nm kiristyksellä noiden jousilautasten piti pohjata, ja näinhän ne tekikin.

Mua kyllä vähän kiinnostaa edelleen, miksi mä saan tuolla mun viestissä #103 kuvaamalla testillä melko tarkkaan puolet pienemmän voiman mitä sen laskennallisesti pitäisi tuottaa?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 384
Viestejä
4 493 610
Jäsenet
74 123
Uusin jäsen
Eezy

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom