LiFePo4-akut (12v/24v) lyijyakun korvaajana

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pretor
  • Aloitettu Aloitettu
Jos nyt ihan oikeasti aletaan peuhata välimerkin kanssa, niin LiFePo4:a voidaan kyllä ladata pakkasessa, mutta virtojen on oltava todella pieniä ja kukaan valmistaja tuskin tätä suosittekee koska se yleensä johtaa litiumin kerrostumiseen ja akun kapasiteetin rajuun laskuun. Lisäksi akun kemia muuttuu ymmärtääkseni matalissa lämpötiloissa jollain lailla, ts latauksen jänniterajat alenevat ja kennossa mennään helposti ylijännitteelle.

BMS:issä on yleensä alalämpötilan vahti lataukselle, ja se on syytä pitää päällä. Edistyneemmät säätimet osaavat sitten jopa lämmittää akkua latausenergialla, ja vasta kun akun lämpötila on noussut sallittuihin rajoihin alkaa ladata sitä.

TL/DR: Älä lataa pakkasella
 
Hinnat tippuneet taas. Nyt saisi Timeusb 12V/50Ah akun ~133€ toimitettuna.



Amazonissa 10€ lisää. Nkon:sta varmasti laadukkaammat kennot sun muut, mutta pelkät kennot olisi jo 12V/50Ah akulla valmiin hinta.
 
Hinnat tippuneet taas. Nyt saisi Timeusb 12V/50Ah akun ~133€ toimitettuna.



Amazonissa 10€ lisää. Nkon:sta varmasti laadukkaammat kennot sun muut, mutta pelkät kennot olisi jo 12V/50Ah akulla valmiin hinta.
Sen verran seuraillut näitä, että alan jo pikkuhiljaa uskomaan, että nää on suurimmalta osin ihan samaa a/b-laatua. Enkä siis tarkoita juuri kyseistä merkkiä, vaan näitä (volyymi)merkkejä alkaa olemaan jo useampia.
Volyymi se on siis mikä näissäkin hintaa painaa alas, joten ei näitä perus akkukokoja kannata enää itse kasailla ainakaan sillä olettamuksella, että saisit automaattisesti paljon parempaa laatua.
LiFePo4 vaan alkanut vihdoinkin lyömään läpi kunnolla, niin kyllä siinä hinnat laskee silmissä. Näille kuitenkin lupaillaan takuitakin monesti 2-5v väliltä, joten ei noilla takuilla aleta mitä tahansa c-laatua myymään.

Johonkin sähköttömään mökkiin saattaisi silti aurinkosähköjen perään akuston rakentelu isoista kennoista olla vielä jokseenkin järkevää... ehkä.
 
Sen verran seuraillut näitä, että alan jo pikkuhiljaa uskomaan, että nää on suurimmalta osin ihan samaa a/b-laatua. Enkä siis tarkoita juuri kyseistä merkkiä, vaan näitä (volyymi)merkkejä alkaa olemaan jo useampia.
Volyymi se on siis mikä näissäkin hintaa painaa alas, joten ei näitä perus akkukokoja kannata enää itse kasailla ainakaan sillä olettamuksella, että saisit automaattisesti paljon parempaa laatua.
LiFePo4 vaan alkanut vihdoinkin lyömään läpi kunnolla, niin kyllä siinä hinnat laskee silmissä. Näille kuitenkin lupaillaan takuitakin monesti 2-5v väliltä, joten ei noilla takuilla aleta mitä tahansa c-laatua myymään.

Johonkin sähköttömään mökkiin saattaisi silti aurinkosähköjen perään akuston rakentelu isoista kennoista olla vielä jokseenkin järkevää... ehkä.

Varmasti täysin mahdollista. En ole itse yhtään kartalla, että onko varsinaisia kennovalmistajia maailmalla (Kiinassa) sata (tai edes sitä) vai tuhat, voisin vaan veikata ensimmäistä.
 
Kiinassa on valtion tuella puskettu akkukennojen valmistusta ylös ja seurauksena markkinoilla on ylitarjonaa kennoista, mikä kyllä laskee hintoja.
 
Laitetaas vähän lisää kokemusta omasta Lifeposta venekäytössä.
On siis veneessä hupiakkuna pyörittämässä jääkaappia koko kesän ja reissuilla sitten myös radio/valot/lämmitin/puhelimen+tabletin lataukset.

Mulla ei siis ole DC-DC laturia välissä mitä moni suosittelee ja jota lähes pakollisena pidetään, mutta mulla on automaattirele joka kytkee starttiakun ja hupiakun yhteen, jos jostain tulee latausta (koneen laturi/aurinkopaneelit/maasähkö). Ajaessa tuo lyijyakku tuossa rinnalla näyttäisi toimivan oikein hyvin "puskurina". Esim. lifepossa oli noin 85% kapasiteettia illan/yön jäljiltä ja aamulla ajaessa otti ladattaessa sisäänsä "vain" ~15A, eli ei tosiaankaan "laturin täydeltä".
Tosin vene oli seissyt aika kauan ja starttiakku oli edelleen hiukan vajaa, joten sekin otti osansa latauksesta.
Sitten miinus tuon vanhan mallisen automaattireleen kanssa tähän lyijyakku+lifepo-kytkentään:
Illalla/yöllä lifepo purkautuu starttiakkuun, koska lifepon jännite on isompi ja se pitää releen kytkettynä. Olikohan 13.3v kytkeytymisen raja, jos oikein muistan, eli lifepo purkautuu hiljalleen lyijyakkuun ennen kuin akut kytkeytyy irti toisistaan.
No uusi rele on tilauksessa johon saa säädettyä tuon kytkeytymisrajan lifepon jännitteiden mukaan, niin tuokin ongelma poistuu.

Muuten kyllä oikein tyytyväinen lifepo-päivitykseen hupiakuksi ja tosiaan tuon uuden MPPT-säätimen kanssa lataus toiminut myös selvästi paremmin. Vanhalla säätimellä en nähnyt ikinä kuin maksimissaan ~5.5A latausta, vaikka kuinka käänteli toista paneelia (toinen kiinteä), mutta tämän uuden kanssa huomannut parhaimmillaan jopa ~7A.
Iso ero vanhaan ja vesillä reissussa kaikki ylimääräinen on plussaa, varsinkin jos on lisäksi mukana toinen kompressorikäyttöinen jääkaappi/kylmälaukku.
 
Onko miten paljon kokemuksia näistä Amazonin akuista, esim. tämä:


Keulamoottorin kaveriksi veneeseen olisi hankinnassa ja tuolta saisi 2 akkua halvemmalla kuin yhden esim. Ruodosta.

Ja mökillä saunan aurinkopaneelista jos tarkoitus ladata 220ah perinteisen lyijyakun rinnalla, niin varmaan olisi hyvä olla dc-dc-laturi, mikä suositus tähän? Ja entäs kotona verkkovirrasta laturiksi?
 
Mm. Timeusb:stä tässä ollut juttu, kun kelaat ketjun läpi ja kuten yllä todettu, niin aikalailla samasta muotista ovat. Katsoin myös jonkun teardown videon ja aikalailla samalta näytti Time ja joku toinen, olisiko ollut jopa tuo Li.

Tumeusb 50Ah 133€ kuljetettuna on nyt tilattu, sitten pitäisi joku edullinen kahvallinen kotelo sille löytää, mihin sitten laittaa tarvittavat ulostulot valmiiksi.

Varmaan kannattaa katsella työkalupakki/kalastuspakki/salkku osastolta.

Akun kooksi kerrotaan L198 x B166 x H170 ja tilaa sitten vielä kytkennöille, niin aika kompakti paketti siitä tulee, kunhan sopiva kotelo löytyy.
 
Tumeusb 50Ah 133€ kuljetettuna on nyt tilattu, sitten pitäisi joku edullinen kahvallinen kotelo sille löytää, mihin sitten laittaa tarvittavat ulostulot valmiiksi.

Varmaan kannattaa katsella työkalupakki/kalastuspakki/salkku osastolta.

Akun kooksi kerrotaan L198 x B166 x H170 ja tilaa sitten vielä kytkennöille, niin aika kompakti paketti siitä tulee, kunhan sopiva kotelo löytyy.
Trukkiliittimet on yksi vaihtoehto helppoon kytkemiseen. Tietty jos tarkoituksena laitella usb-liitintä tms. lisäksi, niin sitten se kotelo voi olla hyvä vaihtoehto.

Onko miten paljon kokemuksia näistä Amazonin akuista, esim. tämä:

Ja mökillä saunan aurinkopaneelista jos tarkoitus ladata 220ah perinteisen lyijyakun rinnalla, niin varmaan olisi hyvä olla dc-dc-laturi, mikä suositus tähän? Ja entäs kotona verkkovirrasta laturiksi?
Saksassa useitakin merkkejä ja ne on varmaan kaikki aika samanlaisia.

DC-DC laturia suositellaan esim. autolaturin ja lifepon väliin, jos esim. asuntoautossa tms. käytetään hupiakkuna lifepoa.
Tai samaa suositellaan oikeastaan sinne veneeseenkin, mutta hyvin näyttää pärjäävän ilmankin, kun lyijyakku on rinnalla latauksen aikana.
Aurinkopaneelille ostat litium-akkuja tukevan MPPT-säätimen, niin muuta ei tarvita.
 
Ymmärtääkseni tuon mun säätimen pitäisi tukea litium-akkuja: https://www.amazon.de/dp/B074MJ7QDL/ref=pe_27091401_487027711_TE_SCE_dp_3

Mutta siinä on nyt kiinni tuon Victronin 220ah akku. Voiko tohon rinnalle vaan kytkeä tollasen 50ah litiumin ja homma toimii? Vai mitä pitäisi huomioida?
Voihan ne kytkeä, mutta säätimen parametreistä riippuen (kummalle akkutyypille ne on säädetty) toinen latautuu optimaalisesti ja toinen ei, koska lyijyllä ja lifepolla on hiukan eri jännitealueet.
Helpoin tapa on vaan laittaa se lifepo vanhaan systeemiin rinnalle latauksen ajaksi jollain trukkiliitin virityksellä, ni on plug&play.
Ei kai siinä muuta, kuin lifepon lataus saattaa jäädä ihan vähän vajaaksi, tai sitten ei.
Sen vähän aikaa mitä tossa keväällä mulla oli vanhan säätimen perässä lyijy- ja lifepoakku, niin ainakin shuntin mukaan lifepokin latautui täyteen.

Toisaalta paneelit ja (kiina)säätimet on niin halpoja, että reilusti alle 150€ saa jo toisen säätimen ja 400W nykyaikaisen paneelin. Siitä setistä riittää isompaankin käyttöön.
 
Miksi LiFePo4 akkua pitäisi pitää ns. pystyssä?
Suuremman napojen oikosulkuvaaran takia vai mitä ihmettä?

Timeusb:ssa oli ”käytettävä pystyssä, mutta jos haluat käyttää toisessa asennossa, niin ota yhteys tukeen, niin kerromme mille kyljelle voit sen laittaa..”
 
Kuulostais enempi jotenkin paketoinnin heikkoudelta joltain kyljeltään. Muuta syytä en ainakaan omalla tietämyksellä keksi, kun fyysisen rakenteen kestämisen esim jos joku kylki on jätetty todella ohueksi materiaali paksuuden osalta.
 
Minullakin OffGrid mökillä alkaisi vanhat lyijyakut olla vaihtokunnossa. Suomalaiset akkuliikkeet myy lämmityksellä varustettuja litium akkuja. Amazonista en sellaisia löytänyt. Kuinka tärkeätä tuo lämmitys on olla? En haluaisi kuljettaa akkuja talveksi saaresta mantereelle. Lataus tapahtuu aurinkopaneelilla Victronin säätimen ja shuntin kera.
 
Litiumakku vissii kärsii jos sitä ladataan pakkasella, muuten se säilyy kyllä kunhan ei jätä sitä täyteen ladatuksi, vaan johonkin vaikka 70%
 
Säilyykö varaustila samana varastoinnin aikana vai tippuuko varaustila itsekseen talven aikana? Entäs jos satunnaisesti piipahtaa mökillä talvenkin aikana? Ja mikäs se pakkasraja on? Joskus kevättalvella on mukava vierailla mökillä, kun pakkasta on n. 5-10 astetta.
Tuossapa asiat, jotka itseäni askarruttaa…
 
Fillarin akku oli talven sisällä ja siitä hävisi yksi tolppa kymmenestä
 
Säilyykö varaustila samana varastoinnin aikana vai tippuuko varaustila itsekseen talven aikana? Entäs jos satunnaisesti piipahtaa mökillä talvenkin aikana? Ja mikäs se pakkasraja on? Joskus kevättalvella on mukava vierailla mökillä, kun pakkasta on n. 5-10 astetta.
Tuossapa asiat, jotka itseäni askarruttaa…
Yleensä noissa taitaa itsepurkautuminen olla jotain 1-3% luokkaa kuukaudessa, akun datalehdessä tuo tieto yleensä lukee.
 
Yleensä noissa taitaa itsepurkautuminen olla jotain 1-3% luokkaa kuukaudessa, akun datalehdessä tuo tieto yleensä lukee.

Vaikuttaako tähän lämpötila...? Mietin että jos jättää kylmään mökkiin talveksi vaikkapa 70% latingissa niin miten tykkää tollanen LFP akku siitä?
 
Vaikuttaako tähän lämpötila...? Mietin että jos jättää kylmään mökkiin talveksi vaikkapa 70% latingissa niin miten tykkää tollanen LFP akku siitä?
Säilytyslämpötilakin löytyy yleensä datasheetistä, joissakin luvataan -20⁰C. Itsepurkaus ainakin tämän esimerkkiakun (eka LiFePo4 mitä googlella tuli vastaan) muuttuu lämpötilan mukaan, kuumemmassa purkautuu nopeammin, kylmässä hitaammin:
1721402496177.png


Itse lataisin säilytykseen ehkä johonkin 80-85% tasolle, muistelisin että jossakin on suositeltu litiumakkujen varaukseksi jotain aavistuken päälle 80% jos niitä meinaa säilyttää pidempään lataamatta.

Mutta tosiaan akun datalehdestä löytyy lataus, purku ja säilytyslämpötila-alueet, kaikenlaisia purkauskäyriä ja ties mitä, kannattaa tutustua, katsella ja vertailla. Noissa on jonkun verran vaihtelua eri valmistajien ja akkumallien välillä.
 
Jos siinä akussa on joku halpis-bms joka ei mene nukkumaan niin se saattaa purkaa akkua aika paljon enemmän mitä kennojen itsepurkautuminen on.
 
Oliskos suositella linkin (ja hinnan) kanssa 55lbs sähköperämoottoriin lifepo4 akkua? Tuleeko noihin amazon tilauksiin postien lisäksi 24€ alv+ vielä jotain tulleja? 50-80ah, ja mielellään alle 8kg. Ei oikein tuo saksa taitu.
Tuhannet kiitokset tstv, tilaan tuon :thumbsup:
Edit2: Sain Alekoodin 5% tuohon kauppaan(itse saan siitä 20e alennuksen näköjään), jos joku muu tilailee sieltä niin pistäkää Yv:tä niin jaan sen.
 
Viimeksi muokattu:
Oliskos suositella linkin (ja hinnan) kanssa 55lbs sähköperämoottoriin lifepo4 akkua? Tuleeko noihin amazon tilauksiin postien lisäksi 24€ alv+ vielä jotain tulleja? 50-80ah, ja mielellään alle 8kg. Ei oikein tuo saksa taitu.


Ei toki kunhan Saksan tai muun EU- maan Amazonista tilaa.

Tuo esimerkiksi voisi olla hyvä, nyt vielä muutaman päivän alennuksessa ja postikulut 0€

 
Yksi kauppa jota kannattaa aika ajoin tarkkailla on Banggood, kesäkuun puolella irtosi tsekkivarastolta Lanpwr 100Ah:n akku 220€ kaikkine kuluineen.
 
Nyt pitäis vielä laturi ilmeisesti hommata akulle. Luulin että Ctekin älylaturilla MXS 5.0 EU-A homma onnistuisi, mutta ilmeisesti ei sittenkään. Jos ostaa esim Tämän (12v 3A) lifepo4 laturin niin, voiko sillä ladata kuitenkin 50ah akkua? Sinänsä ei haittaa vaikka menisi pidempään lataamisessa, akku saa huilia yleensä 24-48h ennen seuraavaa veneilykertaa vähintään.
 
Nyt pitäis vielä laturi ilmeisesti hommata akulle. Luulin että Ctekin älylaturilla MXS 5.0 EU-A homma onnistuisi, mutta ilmeisesti ei sittenkään. Jos ostaa esim Tämän (12v 3A) lifepo4 laturin niin, voiko sillä ladata kuitenkin 50ah akkua? Sinänsä ei haittaa vaikka menisi pidempään lataamisessa, akku saa huilia yleensä 24-48h ennen seuraavaa veneilykertaa vähintään.

Tilasin saksan Amazonista tällaisen laturin. Geneerinen kiinalainen, monella eri nimellä myyvät vaan kotimaasta ei taida suoraan löytyä. Olisinko viidesti nyt tuota 100Ah akkua ladannut ilman ongelmia. Lyhyenlaiset johdot tuossa tosin on.
Toki tuollaisella 3A:n laturillakin latailee, lataillaanhan akkuja aurinkopaneeleillakin. Hidasta tietty.
 
Toki tuollaisella 3A:n laturillakin latailee, lataillaanhan akkuja aurinkopaneeleillakin. Hidasta tietty.
Onhan se kiva ladata tarvittaessa tehokkaalla laturilla. Voi vaikka käyttää aamupäivällä akun tyhjäksi, ladata välissä ja lähteä vielä illallakin vesille, jos siltä tuntuu.
Lifepon etuna on just se, että ottaa kaiken vastaan ja saa ladattua nopeasti täyteen.
Mulla tämmöinen 20A laturi. Taisi tarjouksessa olla vähän päälle 40€:
 
Tulipa tilailtua tuollainen Timeusbin lifepo4-akku. Nyt jäi kuitenkin hieman mietityttämään, onko tämä omistamani Bilteman laturi sittenkään lifepo—akulle hyvä ratkaisu?
 
Pistin Tälläisen tulemaan amazonista. Ihan hyviä arvosteluja saanut niin kai tuolla myös turvallusesti lifepoa latailee, kun näin lupaavat
 
Tulipa tilailtua tuollainen Timeusbin lifepo4-akku. Nyt jäi kuitenkin hieman mietityttämään, onko tämä omistamani Bilteman laturi sittenkään lifepo—akulle hyvä ratkaisu?

Miksei olisi? Älylaturi jossa LiFePo4:lle sopiva latausalgoritmi, eli on ok.
Jotku latailee näitä ihan AGM-akuille tarkoitetuilla latureillakin, nämähän eivät samanlaisia pommeja ole kuin pyörien litiumit. Jos laturissa on LiFePo4 mainittu niin kyllä se oikeaoppisesti akun lataa.
 
Itse pitäisin tota Biltema tapausta aika hyvänä valintana hinta/laatusuhteelta ja takuut suoraan biltemaan jos ongelmia. Itse mennyt Victronin 15a mallilla, mut oli alessakin toki noin 50e kalliimpi kun Biltema, laatu pitäisi toki olla aika ykkös luokkaa:

 
Jos lifepo4 akussa on jonkinlainen bms, niin tuskin tuollaisella pikkuakkulaturilla sitä pilattua saa, oli se sitten millainen vaan. Kyllähän nyt kaikkein alkeellisimmissakin bms:ssä on ylilataamisen esto?
 
Oikea lataustapa/laturi niin lyijyakuille kuin Lifepo4-akuillekin on virranrajoituksella varustettu vakiojännitelaturi. Jos ja yleensä kun Lifepo4-akuissa on bms, niin niitä voi melko huoletta ladata AGM/VRLA-akuille tarkoitetulla laturillakin kunhan jännite on oikea. Toki jos AGM/VRLA-laturi on kiinteällä jännitteellä ja tarkoitettu stand-by-lataukseen (eli latausjännite jotain 13,4-13,8V luokkaa), silloin sillä ei saa 12 V Lifepo4-akkua täyteen.

Niitä isoisän pelkällä muuntajalla ja tasasuuntaajalla olevia latureita ei kannata käyttää edes VRLA/AGM-akkujen lataukseen. Latausjännite on kaukana tasajännitteestä niin akku ei tykkää.
 
Oliskos suositella linkin (ja hinnan) kanssa 55lbs sähköperämoottoriin lifepo4 akkua?

Mainintana.

Tuollainen 55lbs sähköperämoottori taitaa vetää yli 50A virtaa, kun ajat täysillä ja TimeUSB 50Ah akun BMS on speksattu 50A:n jatkuvalle virralle, joten _saattaa_ virrat akusta katketa, jos ajat täysillä.

Minkä merkkinen moottori?
Googlella löytynee tieto maksimeista ja/tai älä vaan aja ”vitosella”, harvoin sitä varmaan käytätkään, kun virrankulutus on aika reipasta.

Onko ihan mekaanisella kahvalla nopeuden valinta?

Harkitse suuresti, että laitat siihen PWM säätimen, niin saat huomattavasti lisää käyttöaikaa pienemmillä (kuin maksimi) nopeuksilla. Kustannus muutamasta kympistä useampaan, riippuen miten sen tekee.
 
Mainintana.

Tuollainen 55lbs sähköperämoottori taitaa vetää yli 50A virtaa, kun ajat täysillä ja TimeUSB 50Ah akun BMS on speksattu 50A:n jatkuvalle virralle, joten _saattaa_ virrat akusta katketa, jos ajat täysillä.
Itsekin tilasin tuon 50Ah:n akun kaveriksi Motorguiden r3 digitaliin (55lbs). Saapa nähdä miten wörkkii.
 
Itsekin tilasin tuon 50Ah:n akun kaveriksi Motorguiden r3 digitaliin (55lbs). Saapa nähdä miten wörkkii.

Tämän mukaan 59A on maksimit, jos katsoin oikeaa mallia, kun en noita tunne, enkä ihmetellyt sen enempää, onko se vain piikki (Mikä ei ole mikään ongelma) kun lyö kaasun täysille vai jatkuvaa virtaa. Kokeilemalla se sitten selviää, ei rikki mene :)


Edit: Youtubesta tai googlesta voi löytyä tosielämän testejä miten tuo BMS käyttäytyy jatkuvalla yli 50A virralla. Testi pitää olla tehty saman kokoisella akulla.
 
Joo, motorguiden R55 löytyy. Vitosella tulee harvemmin mentyä, en tullut ajatelleeksikaan asiaa. 80ah lyijyakku on piisannut hyvin uistelureissut niin eiköhän tuokin toivottavasti . Hyvä huomio kyllä tuo muille mahdollisille akun tilaajille. Pwm-säätimen voisi kyllä ensi vuodeksi askarrella
 
Joo, motorguiden R55 löytyy. Vitosella tulee harvemmin mentyä, en tullut ajatelleeksikaan asiaa. 80ah lyijyakku on piisannut hyvin uistelureissut niin eiköhän tuokin toivottavasti . Hyvä huomio kyllä tuo muille mahdollisille akun tilaajille. Pwm-säätimen voisi kyllä ensi vuodeksi askarrella

Lienee R3-55?
Äkkiseltään en R55 nimellä löytänyt, mutta jos niin tuon aikaisemman dokumentin mukaan 49A, niin luultavasti olet selvillä vesillä :)

Jos 80Ah on riittänyt, niin riittää tuo tulevakin kyllä ja enemmänkin, mutta voi sitä ilon määrää, kun nappaat tuon LiFePo4:n kantoon, etkä sitä perkuleen lyijyakkua :)

Tosiaan kannattaa se PWM hoitaa.
 
Jeps, juurikin tuo R3-55, viisi vaihteisena, niin tosiaan se pwm olis virrankulutuksen kannalta aika jees. Tuon 18kg akun kanssa suurin ongelma oli nostaa soutuveneeseen ja soutuveneestä pois, ranta on korkea penkka :D. Eilkös tätä lifepoa uskalla kuljettaa repussakin, vai haittaako jos menee esim 45-asteen kulmaan välillä? Raportoin miten akku ja tuo tilaamani laturi pelittää, kunhan saan vähän kokemusta kamppeista.
 
Onko kukaan tilannut tuolta litime.de:ltä akkuja? Tuota akkua ainakin tuubassa tuo will prowse kehui. Sähköperämoottorikäyttöön pähkäilin kevyempää akkua kun tuo 70A lyijy.

Olen samassa uskossa, kuin aikaisemmin kommentoitukin, että aikalailla sama tavaraa näissä kaikissa ”halpiksissa” ja sitä myöden sanon, että varmasti on asiallinen, jos hinta vain on Ok.
Tuon 100Ah:n kanssa ei tarvinne edes ihmetellä, että sieltä ei saisi tarpeeksi virtaa ulos sähköperämoottorille.

edit: Ihan myös nettijuttujen perusteella Ok firma. Tuo taisi olla aikaisemmalta nimeltää. ”Ampere time”.

edit2: Näinhän se oli
 
Onko kukaan tilannut tuolta litime.de:ltä akkuja? Tuota akkua ainakin tuubassa tuo will prowse kehui. Sähköperämoottorikäyttöön pähkäilin kevyempää akkua kun tuo 70A lyijy.

E: Näköjään joka tapauksessa varastot jenkeissä, eli ylimääräsiä kuluja tulisi..
Itse ainakin löysin oheisen tiedon sivuilta:
Shipping method and costs
Destination

We only ship orders to the EU (except Cyprus, Malta, Ireland and small islands)
All our products are shipped from the German warehouse.
Tiedä sitten....
 
Olen samassa uskossa, kuin aikaisemmin kommentoitukin, että aikalailla sama tavaraa näissä kaikissa ”halpiksissa” ja sitä myöden sanon, että varmasti on asiallinen, jos hinta vain on Ok.
Tuon 100Ah:n kanssa ei tarvinne edes ihmetellä, että sieltä ei saisi tarpeeksi virtaa ulos sähköperämoottorille.

edit: Ihan myös nettijuttujen perusteella Ok firma. Tuo taisi olla aikaisemmalta nimeltää. ”Ampere time”.

edit2: Näinhän se oli
Sen mitä Prowsen ja diysolarforumin juttuja seurannut niin nuo pikkuakut eivät todellakaan ole kaikki samaa sisältä. Euroopan varastoista myytävät eivät ehkä ole ihan kamalinta kuraa ja muutenkin ehkä viimeisen 2 vuoden aikana yleinen laatutaso on parantunut mutta tuntemattomista halpiksista kannattaa pysyä kaukana ellei jostain löydy myönteisiä arvosteluja.
 
Sen mitä Prowsen ja diysolarforumin juttuja seurannut niin nuo pikkuakut eivät todellakaan ole kaikki samaa sisältä. Euroopan varastoista myytävät eivät ehkä ole ihan kamalinta kuraa ja muutenkin ehkä viimeisen 2 vuoden aikana yleinen laatutaso on parantunut mutta tuntemattomista halpiksista kannattaa pysyä kaukana ellei jostain löydy myönteisiä arvosteluja.
Kiinakamaa ostaessa kannattaa myös varautua siihen, että paketin sisällä komponentit ja laatu muuttuu sen hyvän youtube-arvostelun jälkeen…

Jos ei ole taloudellisesti varaa pettyä, suosittelen maksamaan vähän enemmän isommista brändeistä. Jos joku kiinabrändi on ollut markkinoilla useita vuosia ja saavuttanut jo vähän nimeä, sen ei enää kannata polkea nimeään kuraan työntämällä paskaa markkinoille.
 
Itse ainakin löysin oheisen tiedon sivuilta:
Shipping method and costs
Destination

We only ship orders to the EU (except Cyprus, Malta, Ireland and small islands)
All our products are shipped from the German warehouse.
Tiedä sitten....

Näköjään on sitten tuo saksan kauppa eri paikassa. Ämpyilempä vielä hetken ja pistän ehkä sitten tuon 100Ah TM akun tulemaan, houkuttelee vaan niin paljon tuo keveys tuossa perämoottorikäytössä.

Noita pitäs pystyä käsittääkseni lataamaan ihan hyvin tuolla Victron Blue energyn 7A älylaturilla kun siinä on li-ion ohjelma?
 
Nyt vajaan kuukauden ollut Motorguide ix3 ja TimeUsb 50Ah akkuja pari kappaletta. Toistaiseksi en ole saanut akkua lähellekään tyhjäksi parilla 8 tunnin jigireissulla ja täydellä teholla tullut ajettua kaloja kaiuttessa, eli toimineet hyvin. Ainoastaan itse taivasankkurin kanssa ollut kovemmassa kelissä hieman ongelmia, mutta en oikein usko että se taas akkuihin liittyy.
 
Noista timeusb ja litime akuista, onko ainoa järkevä tapa nähdä varauksen taso hommata bluetooth-versio? Vai onko jokin ulkoinen laite millä varaustason näkee? Miten nuo lataussäätimet katsovat varauksen, jännitteen perusteella?

Jos laitan tuollaisen esim. Victronin 100/20 perään ja suoraan akkuun 12v jääkaapin, näenkö jotenkin miten paljon jääkaappi akkua kuluttaa? Ajattelin että pilvisellä säällä jos näyttää tiukalle akun kanssa niin voisi tarvittaessa vaihtaa täyden akun tilalle.
 
Noista timeusb ja litime akuista, onko ainoa järkevä tapa nähdä varauksen taso hommata bluetooth-versio? Vai onko jokin ulkoinen laite millä varaustason näkee? Miten nuo lataussäätimet katsovat varauksen, jännitteen perusteella?
Kiinteään asennukseen laittaisin shuntin*, niin pysyy kärryillä todellisesta varauksesta ja kulutuksesta.
*Coulomb meter

Kiinasta ~30€, Saksasta ~50€
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 384
Viestejä
4 493 610
Jäsenet
74 123
Uusin jäsen
Eezy

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom