LiFePo4-akut (12v/24v) lyijyakun korvaajana

Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
852
Laitetaas nyt oma lanka näille lyijyakun korvaajille, jossa voi kertoa kokemuksia akuista (oli ne sitten itse rakennettu, tai kaupallisia) korvaamassa perinteisiä lyijyakkuja erilaisissa järjestelmissä. Käyttökohteita löytyy useita, mm. aurinkosähköjärjestelmät, retkeilyauto/asuntovaunu, vene, sähköperämoottori, kannettava varavoimala tms.
Hinnat on kaupallisissakin tullut jo reilusti alaspäin ja voisi olettaa suunnan olevan edelleenkin sama.

Itselläni tuli tarve akun päivitykseen veneessä mm. kesäksi jääkaappia pyörittelemään, koska sen 180Ah hupiakku vetelee viimeisiään.
Koska täällä Suomessa hinnat on just sitä mitä täällä usein kaikessa muussakin, eli törkeän hintaisia, niin katse kääntyi jo heti alkuun ulkomaille. Veneen nykyinen akku painaa 57kg ja uusi olisi siis painanut vähintään saman verran. Hintakin näytti olevan 100Ah LiFePolla jo ~samalla suunnalla, kuin 200Ah lyijyakulla, joten lopulta käännyin LiFePon kannalle.

Itse ostin testiin Saksan Amazonista Timeusb 12v 100Ah akun. Hintaa tuli kotiin toimitettuna 385€.
Tuosta merkistä löytyi budjettiluokan akuksi kohtuullisen paljon arvosteluita ja testejä, joten täysin sikaa säkissä ei tarvinut ostaa. Näissä "halpiksissa" on aina myös riskejä, koska kiinalaiset tunnetusti vetää mistä aita on matalin ja ne liukuhihnan kuratkin usein paketoidaan myytäväksi ja jollekin jää sitten se tyhjä arpa.
Akku saapui noin 50% latingissa, joten ensin pitäisi saada akku ladattua. Mulla on shuntti, joten kunhan keksin jotain sopivaa kuormaa, niin pääsen myös testaamaan paljonko akku antaa ulos. Kyseisiä akkuja moni oli kehunut nimenomaan siitä, että ilmoitettu kapasiteetti pitää paikkansa ja jopa vähän ylikin.
Tuo oma akku on nimellisesti 100Ah, mutta pitäisi olla 110Ah. Aika näyttää.
IMG_20230703_211551.jpg

IMG_20230703_211701.jpg
[/URL]
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 043
Onko veneellä aurinkopaneelit vai lataus vain maasähköistä?
 

Lassivv

Premium-jäsen
Team AMD
Team H2O
Liittynyt
12.02.2017
Viestejä
2 816
Itse tuli kasailtua soutuveneen perämoottorille LiFePo4 -akku.

Tuli käytettyä Nkon.nl valikoimaa ja sieltä valikoitui 88aH kennot. Akkukoteloksi Kärkkäisen akkukotelo ja BMS tuli Daly BMS (bluetoothilla). Hinnaksi akulle tuli noin 270€ kaikkinensa. Erillisenä akkujen kuluista laturiksi valikoitui Victronin 7A laturi, mistä löytyy myös lithium ohjelma.

Sähkön kanssa tullut pelattua yli 20vuotta ja töitäkin sen parissa tehtyä. Jos en sähkön kanssa olisi pelannut, niin en varmaan itse lähtisi tuota rakentelemaan vaikka toki ohjeita yms löytyy nykyään aika kattavasti.

Nkon kyseiset kennot oli aika kevyet (painoltaan) ja myös purkuvirta oli kohtuullisen pieni eli noin 1C (88A). Soutoveneen keskikokoiselle moottorille tuo riitti heittämällä, koska ottaa kaasu pohjassa noin 30A luokkaa virtaa. Koteloon tuli myös lisättyä tupakansytytin pistoke 15A sulakkeella ja ulosotto/lataus tapahtuu 50A trukkiliittimellä.

Painoa koko laitokselle tuli muistaakseni noin 8kg, kun henkilövaa'alla mittailin. (Pienenä vertailuna hieman pienemmän kapasiteetin AGM Optima Yellow Top 75aH painaa 32kg, toki purkuvirratkin on hurjia verrattuna tuohon, mutta on toki lifepo puolellakin isolla purkuvirralla olevat kennot tarvittaessa saatavilla).

Dalyn BMS tuntuisi testailujen suhteen kyllä todella hyvälle. Daly otetaan käyttöön bluetoothin kautta kännykkä sovelluksella, ensimmäiseksi tehdään "kalibrointi lataus", ilmoitetaan siis kennojen kapasiteetti ja ladataan akku täysin täyteen. (annetaan suojaparametrit esim maksimi lataus ja purkuvirralla, minimikenno jännitteet yms) Tämän jälkeen BMS alkaa seuraamaan sisäisellä shuntilla virrankulutusta ulos ja sisään eli BMS on oikeasti ns älykästä mallia, ei vaan arvota kenno jännitteestä akun varaustasoa ja tehdä suojauksia. Isoin näkyvä asia tästä käyttäjälle on toki kännykkä sovelluksesta tarkat purku/latausvirta tiedot, 0-100% kapasiteetti mittari on myös erittäin tarkka edellisistä syistä.
 

Liitteet

Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
852
Onko veneellä aurinkopaneelit vai lataus vain maasähköistä?
Löytyy sieltä molemmat. LiFePossa etuna lyijyyn verrattuna, että myös koneella ajaessa se ottaa sisäänsä kaiken mitä on tarjolla.
Pitää vielä mietiskellä, että vaihtaako veneen mppt-säätimen vaiko ei, kun siinä ei pysty laittamaan omia parametrejä.
Itse tuli kasailtua soutuveneen perämoottorille LiFePo4 -akku.
Joo mulla olis myös sähköperämoottori ja tuohon homaan on myös aika passeli laittaa LiFePo4 kaveriksi juuri keveytensä vuoksi. Vielä on tosin PWM-säädinkin rakentamatta tuolle moottorille, niin ei tarvitsisi ylimääräisiä tehoja poltella vastuksiin pienemmillä vaihteilla ja akku kestäisi vieläkin pidempään. Jollain 50Ah pikkuakullakin pääsisi sen jälkeen hyvän tovin hiljakseen ajelemaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 043
Löytyy sieltä molemmat. LiFePossa etuna lyijyyn verrattuna, että myös koneella ajaessa se ottaa sisäänsä kaiken mitä on tarjolla.
Pitää vielä mietiskellä, että vaihtaako veneen mppt-säätimen vaiko ei, kun siinä ei pysty laittamaan omia parametrejä.
Käsittääkseni BMS:llistä LFP:tä voi ladata aika surutta litium-ohjelmilla. BMS:n pitäisi kyllä anyway huolehtia katkaisuista / virtarajoista ja muutenhan jännitetasot ovat ihan sopivat.
 
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
852
Käsittääkseni BMS:llistä LFP:tä voi ladata aika surutta litium-ohjelmilla. BMS:n pitäisi kyllä anyway huolehtia katkaisuista / virtarajoista ja muutenhan jännitetasot ovat ihan sopivat.
Joo ei tuossa sinänsä mitään ongelmaa ole tavallisten akkujenkaan parametreilla ladata. Ainoastaan float-jännite saisi olla pienempi (13.8v -> 13.6v). Pakko siihen BMS on luottaa, että se hoitaa homman.

Ei nähtävästi löytynyt enää varastosta vanhoja 12v lämminilmapuhaltimia, niin ei nyt oikein ole näpeissä mitäään hyvää nopeaa kuormaa kapasiteetin testaamiseen ja huomenna reissuun heti aamusta. Sähköperämoottorikaan ei ota ilman kuormaa, kuin noin 5A.
Noin 64Ah otti akku sisään täyteen ladattaessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 043
Katkaisiko BMS latauksen 13.6V:ssä kotona? Helpompi uskaltaa ladata luonnossa kun on testannut BMS:n toiminnan ensin kertaalleen.
 
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
852
Katkaisiko BMS latauksen 13.6V:ssä kotona? Helpompi uskaltaa ladata luonnossa kun on testannut BMS:n toiminnan ensin kertaalleen.
Ei vaan laturi, kun ei ottanut enempää sisään.
Laturi joka käytössä nyt ei anna kuin 5A, mutta tosiaan ne viimeiset pari tuntia lataili tiputtaen siihen 2A ja siitä koko ajan tippuen kunnes näytti nollaa ja akun jännite oli siinä vaiheessa 13.80V.
Tai siis... enhän mä itse asiassa tiedä rajoittiko BMS tossa vaiheessa ja laturi sammui sen takia.
 

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
1 885
Ei vaan laturi, kun ei ottanut enempää sisään.
Laturi joka käytössä nyt ei anna kuin 5A, mutta tosiaan ne viimeiset pari tuntia lataili tiputtaen siihen 2A ja siitä koko ajan tippuen kunnes näytti nollaa ja akun jännite oli siinä vaiheessa 13.80V.
Tai siis... enhän mä itse asiassa tiedä rajoittiko BMS tossa vaiheessa ja laturi sammui sen takia.
Kuulostaa enemmänkin ihan normaalilta cc/cv -lataukselta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 043
Ei vaan laturi, kun ei ottanut enempää sisään.
Laturi joka käytössä nyt ei anna kuin 5A, mutta tosiaan ne viimeiset pari tuntia lataili tiputtaen siihen 2A ja siitä koko ajan tippuen kunnes näytti nollaa ja akun jännite oli siinä vaiheessa 13.80V.
Tai siis... enhän mä itse asiassa tiedä rajoittiko BMS tossa vaiheessa ja laturi sammui sen takia.
Smart BMS:n bluetooth-appsi osannee näyttää "BMS over voltage" eventit jos sellaisia on näkynyt.
 
Liittynyt
11.08.2017
Viestejä
222
Minulla on nyt muutaman vuoden ollut aurinkokennojen perässä 2x 200Ah Ctechi LiFepo4 akut. Ihan hyvin ovat toimineet, käytännön kapasiteettia on paljon enemmän kuin vastaavissa lyijyakuissa.
Akuissa on jonkinlainen BMS sisäänrakennettuna, mutta en luota sen pakkasuojaukseen, vaan talveksi irrotan akut kokonaan. Syväpurkaussuoja toimii :)

1688481566174.png
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 158
Taas ikuisuus aihe ajankohtaisena, kun soutuveneen 80Ah alkaa olemaan aikalailla entinen. Toimii kyllä vielä varmaan sen muutaman tunnin sähkömoottorilla, mutta lopun alkua.

Mikä olisi siis se ”halvin” lähestyminen noin 50Ah 12V akkuun? Uskoisin tuon riittävän vallan hyvin, kun ei sitä jaksa tuntitolkulla vedellä siimoja perässä eli rauhallista etenemistä pienellä järvellä.

edit: Eli varmaan Eve LF50K Prismatic 50Ah - LiFePO4 - 3.2V B-grade - Prismatic - LiFePO4 - Rechargeable batteries | NKON ja noihin muut hilut, niin taidetaan pysyä alle 200€ hinnassa.
 
Viimeksi muokattu:

Janiautomation

Make ATK Great Again
Liittynyt
30.05.2021
Viestejä
169
Renogyn 12V 200Ah kelpo hintaan alessa 679,99€ . Vähän löytyy merkki-akkuja tuohon hintaan jos todella pitää paikkansa eikä lisäkuluja tule postien lisäksi. Jenkeissä näitä tuntuvat käyttävän joten EU-kauppa tuli itselle uutena. LiFePo4 Lithium Battery 12.8V 200Ah Deep Cycle Lithium Iron Phosphate Battery

edit: 65€ näyttää rahti suomeen ja Saksan varastolta toimitus. Näytti olevan lisäksi 5% ale 500€ ostoksista ja 10% yli 1000€ millä kuittaantuisi postit.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
852
Taas ikuisuus aihe ajankohtaisena, kun soutuveneen 80Ah alkaa olemaan aikalailla entinen. Toimii kyllä vielä varmaan sen muutaman tunnin sähkömoottorilla, mutta lopun alkua.

Mikä olisi siis se ”halvin” lähestyminen noin 50Ah 12V akkuun? Uskoisin tuon riittävän vallan hyvin, kun ei sitä jaksa tuntitolkulla vedellä siimoja perässä eli rauhallista etenemistä pienellä järvellä.

edit: Eli varmaan Eve LF50K Prismatic 50Ah - LiFePO4 - 3.2V B-grade - Prismatic - LiFePO4 - Rechargeable batteries | NKON ja noihin muut hilut, niin taidetaan pysyä alle 200€ hinnassa.
Tuolta mun ostamalta Timeusb:lta saa 50Ah version Saksan Amazonista just alle 200€ kotiin kannettuna.
 
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
852
Tuli nyt purettua ja ladattua tuo 100Ah (110Ah) Lifepo4-akku. Tuo Sturdy-malli on huomattavasti 100Ah akkua isompi ja sille sanotaan kapasiteetiksi jopa 110Ah.
Olin asettanut shunttiin kapasiteetiksi 110Ah ja purin noin 21A virralla, kunnes BMS pisti akun off. Akku oli jo nollissa, mutta kulutus jatkui jonkin aikaa tuonkin jälkeen (en siis kellottanut mitenkään). Kun BMS oli katkaissut akun, niin edes shuntti ei enää herännyt, vaikka se vie kiinni ollessaan millivoltteja. Olikohan jotain 10.6V tuossa vaiheessa. Laturia kun käytti navoissa, niin heräsi shunttikin.
Sen jälkeen lataukseen... ainoa erhe kävi siinä, että shunttiin jäi tuo alkuun asetettu 110Ah, joten ladatessakin jäi todellinen kapasiteetti saamatta, koska 110Ah menevä lataus ei nosta asetettua kapasiteetti-asetetusta. Eli shuntin mukaan akku oli kapasiteetiltaan täynnä, vaikka lataus vielä jatkuikin jonkin aikaa.
Tuossa on siis kokonaiskapasiteettia arviolta noin 115Ah.
100Ah Pro ja tämä 100Ah Sturdy on suunnilleen saman hintaisia, mutta tosiaan koko on tässä huomattavasti isompi. Painossakin tais olla 4kg eroa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 043
Taas ikuisuus aihe ajankohtaisena, kun soutuveneen 80Ah alkaa olemaan aikalailla entinen. Toimii kyllä vielä varmaan sen muutaman tunnin sähkömoottorilla, mutta lopun alkua.

Mikä olisi siis se ”halvin” lähestyminen noin 50Ah 12V akkuun? Uskoisin tuon riittävän vallan hyvin, kun ei sitä jaksa tuntitolkulla vedellä siimoja perässä eli rauhallista etenemistä pienellä järvellä.
Onko pakko olla 12V, vai sietääkö moottorin ohjaus vähän korkeampaa jännitettä? Joku 4S NMC-kemiallinen Li-ion akku on radikaalisti kevyempi tuossa kokoluokassa.

Jännite olisi luokkaa 12-16V.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 158
Onko pakko olla 12V, vai sietääkö moottorin ohjaus vähän korkeampaa jännitettä? Joku 4S NMC-kemiallinen Li-ion akku on radikaalisti kevyempi tuossa kokoluokassa.

Jännite olisi luokkaa 12-16V.
Jännite ei ole tarkka, sitä ohjataan tälläisellä PWM:llä.


Jäi näemmä alkuperäisestä yksi tärkeä sana pois, joka olisi ollut perä eli sähköperämoottorille. Paino ei ole siis mikään kriteeri. Hinta, turvallisuus ja huolettomuus ovat ne merkitsevät tekijät.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 158
Josko nyt vihdoin kesäksi sähköperämoottorille uusi akku.

4x näistä jompaa kumpaa, todennäköisesti 105Ah versiota, koska halvempi ja koolla ei ole nmerkistystä.



Mitä BMS:ää kannattaisi katsella?
”Telemetria” puhelimeen on toki plussaa, mutta ei liene pakollista. Perämoottori ottanee 20-30A maksimissaan.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
98
Josko nyt vihdoin kesäksi sähköperämoottorille uusi akku.

4x näistä jompaa kumpaa, todennäköisesti 105Ah versiota, koska halvempi ja koolla ei ole nmerkistystä.



Mitä BMS:ää kannattaisi katsella?
”Telemetria” puhelimeen on toki plussaa, mutta ei liene pakollista. Perämoottori ottanee 20-30A maksimissaan.
JK-BD4A8S4P vaikka AliExpress (~43€) jos on aikaa odottaa. Jatkuva 40A ja hetkellinen 60A.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 158
JK-BD4A8S4P vaikka AliExpress (~43€) jos on aikaa odottaa. Jatkuva 40A ja hetkellinen 60A.
Pitää tutustua. Tuossa googlea käytin, niin väittävät EU (Puola) warehousen olevan ja hinta tuo ~43€.

Epäilyttävä saitti noin muuten :)
PayPal maksu näyttöä olevan. Pitää tonkia.

 
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
852
Hinnat tullut alas jo viime kesästäkin. Esim. 50Ah akkuja saa jo noin 150€ pintaan. Ei siinä ihan hirveästi kannata enää itse rakennella noilla hinnoilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 158
Hinnat tullut alas jo viime kesästäkin. Esim. 50Ah akkuja saa jo noin 150€ pintaan. Ei siinä ihan hirveästi kannata enää itse rakennella noilla hinnoilla.
Kyllä joo ja näemmä olikin sun aikaisempi viesti, kun katsoin Timeusb amazonista. 50Ah tuo ~150€ ja 100Ah ~230€.

Kun otetaan pelkät prismatic kennot ja BMS, niin ollaankin jo yli 200€:n hinnassa.

Ei liene mitään valittamista tuosta Timeusb:stäsi?
 
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
852
Kyllä joo ja näemmä olikin sun aikaisempi viesti, kun katsoin Timeusb amazonista. 50Ah tuo ~150€ ja 100Ah ~230€.

Kun otetaan pelkät prismatic kennot ja BMS, niin ollaankin jo yli 200€:n hinnassa.

Ei liene mitään valittamista tuosta Timeusb:stäsi?
Ei nyt ole sen kummemmin kokemuksia jakaa, kun ei tuota ole toistaiseksi tullut käytettyä kuin pari kertaa hetken aikaa Minn Kotan kanssa ja 12v kompressori jääkaapin kanssa.
Ens kesänä menee veneeseen hupiakuksi pyörittämään jääkaappia, radiota yms. aurinkopaneelien perään.

Ainakaan tuota omaa en suosittele kokonsa puolesta sähköperämoottorille, kun on oikeastaan kaksin käsin kannettava, vaikkei se nyt painakaan kuin ~16kg. Siis lähinnä siltä kantilta, että toiseen käteen moottori ja toiseen akku, niin ei oikein onnistu.

Kait noissa yleisesti ottaen hintojen laskun lisäksi on sitäkin kehitystä nähtävissä, että osasta edullisistakin alkaa löytymään paremmat BMS:t, eli niistä alkaa löytymään mm. low temperature suojaus lataukselle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 158
Ei nyt ole sen kummemmin kokemuksia jakaa, kun ei tuota ole toistaiseksi tullut käytettyä kuin pari kertaa hetken aikaa Minn Kotan kanssa ja 12v kompressori jääkaapin kanssa.
Ens kesänä menee veneeseen hupiakuksi pyörittämään jääkaappia, radiota yms. aurinkopaneelien perään.

Ainakaan tuota omaa en suosittele kokonsa puolesta sähköperämoottorille, kun on oikeastaan kaksin käsin kannettava, vaikkei se nyt painakaan kuin ~16kg. Siis lähinnä siltä kantilta, että toiseen käteen moottori ja toiseen akku, niin ei oikein onnistu.

Kait noissa yleisesti ottaen hintojen laskun lisäksi on sitäkin kehitystä nähtävissä, että osasta edullisistakin alkaa löytymään paremmat BMS:t, eli niistä alkaa löytymään mm. low temperature suojaus lataukselle.
Hmmm. Ok. Mitäpä olen missannut? :)
Miksi se painaa noin paljon, kun 80Ah lyijyakku taitaa olla sen ~18kg.
Prismatic lifepo4:t 50Ah 1,4kg/kpl eli yhteensä 5,6kg.
Kunnon BMS on ns. pakko olla, koska käyttäjiä saattaa ja varmaan on muitakin, kuin minä.

edit: aah, eli sulla joku hieman järeämpi. 200Ah sen 20kg.
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
900
Minulla on veneessä 2kpl 80Ah lyijyakku. Ovat jatkuvasti rinnan kytkettyinä ja sähkön riittävyydestä starttiin huolehtii Victron Energyn akkuvahti. Siinä olisi vamiiksi omat asetukset lithium-akulle. Olen kuvitellut seuraavaksi korvaavani akut yhdellä lithium-akulla, mutta ei niille luvata likipitäenkään startille riittäviä purkuvirtoja. Prutkun valmistajan speksi akulle on:
1708974206913.png
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
799
Winston kennoissa on riittävät purkuvirrat mutta joudut myymään toisen munuaisen.
 

Janiautomation

Make ATK Great Again
Liittynyt
30.05.2021
Viestejä
169
Minulla on veneessä 2kpl 80Ah lyijyakku. Ovat jatkuvasti rinnan kytkettyinä ja sähkön riittävyydestä starttiin huolehtii Victron Energyn akkuvahti. Siinä olisi vamiiksi omat asetukset lithium-akulle. Olen kuvitellut seuraavaksi korvaavani akut yhdellä lithium-akulla, mutta ei niille luvata likipitäenkään startille riittäviä purkuvirtoja. Prutkun valmistajan speksi akulle on:
CCA ja MCA määrittelyt on kehitetty täysin lyijyakuille ajoneuvoteollisuuden tarpeeseen. Lithiumakuista ei yleensä listata vertailukelpoisia lukemia. Itse akkukennojen kemia ja usein myös rakenne pystyy tarjoamaan huomattavasti enemmän virtaa pidemmän aikaa kuin vastaavan kokoinen (C) lyijyakku. Johtuu pienemmästä jännitteen laskusta kuormitettuna sekä lähes tasaisesta jännitekäyrästä. Mutta edullisissa lithiumakuissa on usein pienillä johdoilla tehdyt sisäiset kytkennät sekä alimitoitettu BMS mikä voi aiheuttaa että alimitoitettu akku sammuttaa itsensä jos BMS ylivirtaraja ylittyy. Itselle ei ole tullut vastaan tapauksia missä ei saisi moottoria käyntiin, mutta ääritapauksissa mahdollista. Jo yhden tuollaisen lyijyakun kokoinen lithiumakku pystyy antamaan noin 1000A eli siitä ei jää kiinni etteikö ns voimaa löytyisi.

Suosittelen laadukkaita LFP akkuja tunnetulta valmistajalta ja on otettava myös huomioon että moottorin laturi ei välttämättä ole suunniteltu LFP akun lataukseen. Veneissä yleensä välitykset siten että ongelmaa ei pääse syntymään eli tyhjäkäynnillä laturi kiertää riittävästi jäähdytyksen varmistamiseksi. Akkuliikkeessä kyllä osaavat suositella mallia mitä yleisesti käytetään vastaavassa käyttötarkoituksessa.
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
900
Jos akut starttiin pystyvät, tuntuu jotenkin hölmöltä, että valmistaja ei sitä kuitenkaan lupaa. Ei ole pelkoa, että ongelmatilanteessa olisi takuu voimassa, jos on käytetty startin pyörittämiseen, kun moottorin speksi on yllä oleva. En siis uskalla hankkia. Lähemmäksi tonnin akkua ilman takuuta.

Sen sijaan uskaltanen hankkia akun lasten mönkkäriin:
48V, 1000W, 63A johdonsuoja

Olisiko tässä mitään järkeä? Liitokala ainakin kuulostaa laatumerkiltä. :lol: 48V, 40Ah, 311€ Osaatteko suositella jotain muuta?
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
467
Pitäisi OffGrid- kesämökille saada lisää kapasiteettia lisääntyneen kulutuksen takia. Nykyiset akut on 2*230ah AGM
Paneelia 1400W ja lataussäädin Victron easysolar 24/1600

pari tuollaista saisi reilulla tonnilla

ECO-WORTHY LiFePO4 12V 280Ah Battery with BMS and 6000 Cycles, 3584Wh Lithium Battery 12V for Motorhome, Solar System Complete Set, Solar Panel Kit, Household: Amazon.de: Electronics & Photo

Onko noissa 200-300ah kiina-akuissa jotain eritysta huomioitavaa? 5v takuuta lupaa lähes jokainen myyjä joten sen puoleen vaikuttaa kohtuu riskittömältä ( toki eri asia onko myyjä olemassa 5v päästä )

Vain plug&play ratkaisut kiinnostaa
 

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
1 885
Pitäisi OffGrid- kesämökille saada lisää kapasiteettia lisääntyneen kulutuksen takia. Nykyiset akut on 2*230ah AGM
Paneelia 1400W ja lataussäädin Victron easysolar 24/1600

pari tuollaista saisi reilulla tonnilla

ECO-WORTHY LiFePO4 12V 280Ah Battery with BMS and 6000 Cycles, 3584Wh Lithium Battery 12V for Motorhome, Solar System Complete Set, Solar Panel Kit, Household: Amazon.de: Electronics & Photo

Onko noissa 200-300ah kiina-akuissa jotain eritysta huomioitavaa? 5v takuuta lupaa lähes jokainen myyjä joten sen puoleen vaikuttaa kohtuu riskittömältä ( toki eri asia onko myyjä olemassa 5v päästä )

Vain plug&play ratkaisut kiinnostaa
En tiedä noista eco-worthyistä mutta monilla valmistajilla on erikseen kielletty akkujen sarjaan kytkentä koska BMS:n toiminta häiriintyy siitä joten se ainakin kannattaa varmistaa ennen ostopäätöstä.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
467
En tiedä noista eco-worthyistä mutta monilla valmistajilla on erikseen kielletty akkujen sarjaan kytkentä koska BMS:n toiminta häiriintyy siitä joten se ainakin kannattaa varmistaa ennen ostopäätöstä.
tuotesivulla sanotaan alla olevasti

  • Capacity expansion: the LiFePO4 battery 12 V can be connected not only in parallel, but also in series. With a series connection, up to 4 identical batteries and when the LiFePO4 are connected in parallel, the stability of 1 x 12 V 280 Ah lithium battery is higher than that of 3 x 12 V 100 AH LiFePO4 in parallel. The expansion of the capacity to a maximum of 57 kWh (3,584 kwh*16).
 

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
1 885
tuotesivulla sanotaan alla olevasti

  • Capacity expansion: the LiFePO4 battery 12 V can be connected not only in parallel, but also in series. With a series connection, up to 4 identical batteries and when the LiFePO4 are connected in parallel, the stability of 1 x 12 V 280 Ah lithium battery is higher than that of 3 x 12 V 100 AH LiFePO4 in parallel. The expansion of the capacity to a maximum of 57 kWh (3,584 kwh*16).
On sen verran hämmentävää tekstiä että itse ainakin etsisin jonkin paremman käännöksen.


e. valmistajan sivuilta löytyi datalehti, jossa mainitaan että akkuja saisi kytkeä maksimissaan 4kpl sarjaan (ja rinnan) eli tuon puolesta asia olisi ok vaikka havainnekuvat ovat datalehdessäkin väärin päin.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
98
Pitäisi OffGrid- kesämökille saada lisää kapasiteettia lisääntyneen kulutuksen takia. Nykyiset akut on 2*230ah AGM
Paneelia 1400W ja lataussäädin Victron easysolar 24/1600

pari tuollaista saisi reilulla tonnilla

ECO-WORTHY LiFePO4 12V 280Ah Battery with BMS and 6000 Cycles, 3584Wh Lithium Battery 12V for Motorhome, Solar System Complete Set, Solar Panel Kit, Household: Amazon.de: Electronics & Photo

Onko noissa 200-300ah kiina-akuissa jotain eritysta huomioitavaa? 5v takuuta lupaa lähes jokainen myyjä joten sen puoleen vaikuttaa kohtuu riskittömältä ( toki eri asia onko myyjä olemassa 5v päästä )

Vain plug&play ratkaisut kiinnostaa
Tässä akussa ei näytä olevan alilämpö suojaa eli bms antaa ladata vaikka miinusasteita = akku sökö. Jos käyttö vain kesällä niin toimii hyvin.
 

Janiautomation

Make ATK Great Again
Liittynyt
30.05.2021
Viestejä
169
Tässä akussa ei näytä olevan alilämpö suojaa eli bms antaa ladata vaikka miinusasteita = akku sökö. Jos käyttö vain kesällä niin toimii hyvin.
Hyvä pointti. Tässä tapauksessa käytössä easysolar mihin saa ohjelmoitua alarajan lataukselle eli pystyy sillä toteuttamaan alilämpösuojan.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
467
Tässä akussa ei näytä olevan alilämpö suojaa eli bms antaa ladata vaikka miinusasteita = akku sökö. Jos käyttö vain kesällä niin toimii hyvin.
saarimökki, käytössä touko-lokakuu joten pakkasriskiä ei ole ja varmaan nuo olisi syytä talveksi tuoda kotiin jokatapauksessa. Täytyy laittaa meiliä tonne ja kysellä tarkemmin takuuehdoista
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
900
Liian hyvää ollakseen totta? 48V, 30Ah ja 174€? Uskaltaako kokeilla?

Tähän haen korviketta 20Ah lyijyakkujen tilalle.
48V, 1000W, 63A johdonsuoja
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
900
Liian hyvää ollakseen totta? 48V, 30Ah ja 174€? Uskaltaako kokeilla?

Tähän haen korviketta 20Ah lyijyakkujen tilalle.
48V, 1000W, 63A johdonsuoja
Tilasin lasten mönkkäriin seuraavan akun:
48V 27Ah 211€


Battery Model48V
Nominal Voltage (V)48v-54.2V
Nominal Capacity (AH)32ah/27ah/24ah/20ah/18ah/15ah/12ah
Source Resistance (mΩ)about 40
Cell Specification3.7V
Cell Combination 13-series
Cell Size3.7V 18650
Discharge Cutoff Voltage (V)39+/- 1V
Charge Cutoff Voltage (V)54.6v
Rated Discharge Current (A)30A
instantaneous Maximum Discharge Current (A)90A
Maximum Continuous Discharge Current (A)30A
Maximum Continuous Charge Current (A)2A
Charge ModeCC-CV
Standard Charge Current (A)2A
Charge Time under Standard Charge Current10hours
Fast Charge Current (A)5A
Charge Time under Fast Charge Current4hours
Charge Temperature Range-20-55°C
Cell Size (L*W*T )12ah: 240*80*68(+/-5mm);
15ah:240*95*68(+/-5mm);
18ah:240*105*68(+/-5mm),
21ah:240*124*70mm(+/-5mm);
24ah:240*150*68(+/-5mm);
27ah:240*165*68(+/-5mm);
32ah: 240*185*68(+/-5mm)
Battery Weight12ah: 2.1KG
15ah:2.6KG
18ah:3KG
21ah:3.5KG
24ah:4.9KG
27ah:5.59KG
32ah: 6.195KG
Battery Power750W 1000W 1500W
Feature:
1. Cells - A grade cells to make sure batteries in high and full capacity
2. Protection - Dual IC chips, that can anti-short circuit, anti-over charger,
anti-over current, anti-overload
3. Compose Type : Injection Technology to make battery more stable.
4. Certifications : CE,UL,FCC, RoHS, ISO9001
5. Long life cycle, No memory, environment friendly.


Muoto on sellainen, että näitä sopisi alkuperäiseen akkulaatikkoon 2kpl. Mennään ensiksi yhdellä. Luvataan, että saa ladata -20 pakkaseen asti. Lienee lataus aika hidasta pakkasella, mutta onko se turvallista? Laturihan syöttää vakio jännitettä.
 

Janiautomation

Make ATK Great Again
Liittynyt
30.05.2021
Viestejä
169
Tilasin lasten mönkkäriin seuraavan akun:
48V 27Ah 211€


Battery Model48V
Nominal Voltage (V)48v-54.2V
Nominal Capacity (AH)32ah/27ah/24ah/20ah/18ah/15ah/12ah
Source Resistance (mΩ)about 40
Cell Specification3.7V
Cell Combination 13-series
Cell Size3.7V 18650
Discharge Cutoff Voltage (V)39+/- 1V
Charge Cutoff Voltage (V)54.6v
Rated Discharge Current (A)30A
instantaneous Maximum Discharge Current (A)90A
Maximum Continuous Discharge Current (A)30A
Maximum Continuous Charge Current (A)2A
Charge ModeCC-CV
Standard Charge Current (A)2A
Charge Time under Standard Charge Current10hours
Fast Charge Current (A)5A
Charge Time under Fast Charge Current4hours
Charge Temperature Range-20-55°C
Cell Size (L*W*T )12ah: 240*80*68(+/-5mm);
15ah:240*95*68(+/-5mm);
18ah:240*105*68(+/-5mm),
21ah:240*124*70mm(+/-5mm);
24ah:240*150*68(+/-5mm);
27ah:240*165*68(+/-5mm);
32ah: 240*185*68(+/-5mm)
Battery Weight12ah: 2.1KG
15ah:2.6KG
18ah:3KG
21ah:3.5KG
24ah:4.9KG
27ah:5.59KG
32ah: 6.195KG
Battery Power750W 1000W 1500W
Feature:
1. Cells - A grade cells to make sure batteries in high and full capacity
2. Protection - Dual IC chips, that can anti-short circuit, anti-over charger,
anti-over current, anti-overload
3. Compose Type : Injection Technology to make battery more stable.
4. Certifications : CE,UL,FCC, RoHS, ISO9001
5. Long life cycle, No memory, environment friendly.


Muoto on sellainen, että näitä sopisi alkuperäiseen akkulaatikkoon 2kpl. Mennään ensiksi yhdellä. Luvataan, että saa ladata -20 pakkaseen asti. Lienee lataus aika hidasta pakkasella, mutta onko se turvallista? Laturihan syöttää vakio jännitettä.
Laturina ei tavanomaista lyijyakkulaturia tässä tapauksessa voi käyttää eli laita tilaukseen litiumakkulaturi mikä tukee kyseistä maksimijännitettä ja ei ylitä 2A latausvirtaa. Luvataan että jonkinlainen BMS on eli sinänsä akku ei ylilataannu jos se toimii oikein mutta tod näk tulee sellainen ongelma että laturi napsuu päälle ja pois kun akku täyttyy. Vähän kannattaa myös säästellä ettei päästä ihan tyhjäksi sillä lyijyakulle tarkoitettu moottorinohjain tod näk vetää tuon akun alarajalle asti mikä lyhentää elinikää nopeasti.
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
900
Laturina ei tavanomaista lyijyakkulaturia tässä tapauksessa voi käyttää eli laita tilaukseen litiumakkulaturi mikä tukee kyseistä maksimijännitettä ja ei ylitä 2A latausvirtaa. Luvataan että jonkinlainen BMS on eli sinänsä akku ei ylilataannu jos se toimii oikein mutta tod näk tulee sellainen ongelma että laturi napsuu päälle ja pois kun akku täyttyy. Vähän kannattaa myös säästellä ettei päästä ihan tyhjäksi sillä lyijyakulle tarkoitettu moottorinohjain tod näk vetää tuon akun alarajalle asti mikä lyhentää elinikää nopeasti.
Joo tilasin yhdistetyn jännitemittarin ja akun varauksen osoittimen samalla. Epäilen silti, että mönkijän alkuperäinen mittari ja sen akun varauksen näyttö on tarkoitettu juuri Lion -akulle eikä lyijyakulle. Tarkoitus on lopettaa käyttö 48V lepojännitteen tasolla. Vielä olisi kiva, jos saisi hieman rajoitettua ihan täyteen latautumista, mutta siihen ei taida olla helppoja konsteja.

Muuten luit aika tarkkaan viestin:
"with charger"
"Fast Charge Current 5A"
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 185
Viestejä
4 214 939
Jäsenet
71 014
Uusin jäsen
Phaik

Hinta.fi

Ylös Bottom