LiFePo4-akut (12v/24v) lyijyakun korvaajana

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pretor
  • Aloitettu Aloitettu
Mutta jos hakee 1200kg autoon vaikka 50-100kg kevennystä (minkä jo todellakin huomaa) niin 17kg akusta eroon pääseminen on hyvä loikkaus projektissa eteenpäin.
Itse vajaa parisen vuotta käynnistelin kesät talvet V6 bensa SLK mersua tällä litiumakulla:
Yli 10 asteen pakkasissa pariin otteeseen joutui Nocon starttibuusteria käyttämään apuna, mutta muuten toimi hyvin.

Sittemmin vaihdoin auton pois mutta nykyiseen kesäautoon on samanmoinen litium -starttiakku tulossa myös ensi kesänä.
-

Colin Chapman: "Simplify, then add lightness”​

 
Kyllähän sinne voi litiumakun laittaa, mutta pitää valita starttiakuksi tarkoitettu litiumakku, jossa on riittävän suuri käynnistysvirta.

Noissa hupikäyttöön tarkoitetuissa lifepo4 akuissa piikkivirran rajoittaa bms, joka on mitoitettu hupikäyttöön, esim jonkin invertterin pyörittämiseksi vähintään tunnin ajan, vaikka varsinaisista kennoista riittävä virta irtoaisikin auton starttaamiseen.
 
Kyllähän sinne voi litiumakun laittaa, mutta pitää valita starttiakuksi tarkoitettu litiumakku, jossa on riittävän suuri käynnistysvirta.

Noissa hupikäyttöön tarkoitetuissa lifepo4 akuissa piikkivirran rajoittaa bms, joka on mitoitettu hupikäyttöön, esim jonkin invertterin pyörittämiseksi vähintään tunnin ajan, vaikka varsinaisista kennoista riittävä virta irtoaisikin auton starttaamiseen.

Ja miten käy talvella, jos/kun ei ole sen akun lämmitystä hoidettu ja vedetään auton peruslaturilla?
 
Ja miten käy talvella, jos/kun ei ole sen akun lämmitystä hoidettu ja vedetään auton peruslaturilla?
Jos akku sijaitsee moottoritilassa niin alkaa ottaa latausta vastaan kun lämpenee. Siitä en sitten osaa sanoa mikä on akun käyttöikä tälläisessä käytössä, omassa kesti ainakin pari vuotta mitä kerkisin auton omistaa.
 
Ja miten käy talvella, jos/kun ei ole sen akun lämmitystä hoidettu ja vedetään auton peruslaturilla?
Jos akkua ei ole talvikäyttöön tarkoitettu se todennäköisesti hajoaa, ellei akussa ole suojausta joka estää latauksen pakkasessa. Akku ei tietysti kovin pitkään lataamatta jaksa toimia.

En nyt tiedä olisiko talvikäyttiksessä mielekästä käyttää litiumakkua. Jos kyse on kilpurista tms, jossa sillä painonsäästölläkin on enemmän merkitystä tuo pakkanen ei ole ongelma lämmittämättömällekään akulle, säilytetään vaan se lämpimässä ja eristetään sen verran ettei ajoviima vedä sitä jäähän
 
Jos akkua ei ole talvikäyttöön tarkoitettu se todennäköisesti hajoaa, ellei akussa ole suojausta joka estää latauksen pakkasessa. Akku ei tietysti kovin pitkään lataamatta jaksa toimia.

Mitään LiFePo4 akkua ei liene tarkoitettu alle 0 asteen, paitsi jos joku lämmitys on sille järjestetty.
 
Jos akku sijaitsee moottoritilassa niin alkaa ottaa latausta vastaan kun lämpenee. Siitä en sitten osaa sanoa mikä on akun käyttöikä tälläisessä käytössä, omassa kesti ainakin pari vuotta mitä kerkisin auton omistaa.

Otan opikseni. Eli sulla on ollut LiFePo4 akku käytössä ja se on toiminut vallan hyvin, ihan auton peruslaturilla?

Olen ollut siinä uskossa, että jos mennään pakkasen puolelle, niin tuollaista pitäisi ladata tyyliin 0,01C:llä, mikä ei kuulosta ihan normi autolta. Tottakai loistava homma, jos/kun toiminut. Olen ollut ihan väärässä käsittyksessä noiden suhteen :thumbsup:
 
Mitään LiFePo4 akkua ei liene tarkoitettu alle 0 asteen, paitsi jos joku lämmitys on sille järjestetty.
Niitä on kyllä sellaisia akkuja joihin on integroitu lämmitys ja latauslogiikka joka estää lataamisen ennen kuin kennot ovat riittävästi lämmenneet, eli ovat nimenomaan tarkoitettu pakkaseen.

Valtaosa vaatii kyllä ulkoisen lämmityksen, eikä tuo latauksen rajoituskaan liian kylmänä läheskään kaikissa akuissa toimi.
 
Otan opikseni. Eli sulla on ollut LiFePo4 akku käytössä ja se on toiminut vallan hyvin, ihan auton peruslaturilla?

Olen ollut siinä uskossa, että jos mennään pakkasen puolelle, niin tuollaista pitäisi ladata tyyliin 0,01C:llä, mikä ei kuulosta ihan normi autolta. Tottakai loistava homma, jos/kun toiminut. Olen ollut ihan väärässä käsittyksessä noiden suhteen :thumbsup:
Tuolla motonetin akulla homma tosiaan toimi, ja siinä ei ymmärtääkseni ole edes BMS:ää asioita ”sotkemassa”. Varmasti kovaa runtua tuo sai pakkasella tavallisen 120A laturin runtatessa virtaa, mutta kesti.

Kuitenkin, pakollisena lisävarusteena tuon akun kanssa näkisin että pitää olla laadukas starttiboosteri, saa melkolailla 100% eliminoitua mahdollisuuden että auto ei sitten joku kerta käynnistykään. Ja perehtyy ennakkoon miten pääsee antamaan boosterilla akulle apuvirran kun ei keskuslukitus aukea nappulasta.
Boostereista vahva suositus Nocoille joilla pystyy pakottamaan virransyötön päälle vaikka starttiakussa olisi pyöreä 0V.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta jos hakee 1200kg autoon vaikka 50-100kg kevennystä (minkä jo todellakin huomaa) niin 17kg akusta eroon pääseminen on hyvä loikkaus projektissa eteenpäin.
Itse vajaa parisen vuotta käynnistelin kesät talvet V6 bensa SLK mersua tällä litiumakulla:
Yli 10 asteen pakkasissa pariin otteeseen joutui Nocon starttibuusteria käyttämään apuna, mutta muuten toimi hyvin.

Sittemmin vaihdoin auton pois mutta nykyiseen kesäautoon on samanmoinen litium -starttiakku tulossa myös ensi kesänä.
-

Colin Chapman: "Simplify, then add lightness”​

Onko tosissaa tollasella lähteny käyntii ja riittää kaikkii tarvittaviin virta hommiin mersussa?
 
Onko tosissaa tollasella lähteny käyntii ja riittää kaikkii tarvittaviin virta hommiin mersussa?
Yleensä startissa piikkivirta käy jossain 200A paikkeilla ja tasaantuu sitten 100A, dieseleissä vähän enemmän. Sen sijaan tuo 4Ah kapasiteetti ei kovin pitkää seisotusta kärsi, eikä radiota parane kuunnella ajan kulumista odotellessa.
 

löyty sieltä vähä tehokkaampi versio onko eroa huomattava? saako noihi mitenkää napa liitäntöjä

1735141470494.png
 

löyty sieltä vähä tehokkaampi versio onko eroa huomattava? saako noihi mitenkää napa liitäntöjä

1735141470494.png
Tuo tehokkain malli olisi tarkotus pistää V8:lle. V6:n aiemmin mainitsemani kevyempi malli pyöräytti vaivatta 5 kertaa peräkkäin käyntiin. Monen on vaikea sitä uskoa että voipaketin kokoinen akku pyöräyttää isoa moottoria käyntiin mutta litium-akulle ominaista hyvää virranantokykyä siinä tarviikin eikä isoa Ah lukua.
https://www.suomenakut.fi/akut-ja-paristot/napa-adapteripari-ja-8mm-kierteelle/p/35051/ Nämä ruuvasin noihin litium-akun liittimiin niin käy normaali akkukengät sitten kiinni. Litium-akussa muistaakseni M6 kierre niin joutuu reikää ensin poraamaan hieman isommaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo tehokkain malli olisi tarkotus pistää V8:lle. V6:n aiemmin mainitsemani kevyempi malli pyöräytti vaivatta 5 kertaa peräkkäin käyntiin. Monen on vaikea sitä uskoa että voipaketin kokoinen akku pyöräyttää isoa moottoria käyntiin mutta litium-akulle ominaista hyvää virranantokykyä siinä tarviikin eikä isoa Ah lukua.
https://www.suomenakut.fi/akut-ja-paristot/napa-adapteripari-ja-8mm-kierteelle/p/35051/ Nämä ruuvasin noihin litium-akun liittimiin niin käy normaali akkukengät sitten kiinni. Litium-akussa muistaakseni M6 kierre niin joutuu reikää ensin poraamaan hieman isommaksi.
okei kiitos tiedoista tuo tehokkain lähtee keväällä kiinni! 16kg säästö takapään nurkasta on huikeeta
 
Tämä nyt ei ehkä ole paras threadi kysymiseen mutta kun muissa thredeissä puuhattiin sormiparistojen kanssa niin ajattelin että jos tänne silti sopisi paremmin.

Kesällä olisi tarkoitus sähköistää vene ja tälläisiä akkuja olen katsellut
24 kipaletta B luokan akkuja. Veneessä maksimi virrat ovat 50A luokkaa ja käytännössä 20 - 30A jatkuva kulutus.

BMS ajattelin samasta kaupasta löytyvää piiriä

Vene on sellainen missä runkonopeus on luokkaa 7 km/h niin mitään suuria tehoja ei tarvita.

Moottoriksi valikoitui tämä kitti

Hyvää laturia ei ole vielä tullut vastaan. Jos on olevinansa edes etäisesti ulkokäyttöön soveltuva kotelointi niin hinnat ovat 400 eurossa ja kovin on nihkeästi valikoimaa ~72 Voltin jännitteillä. Tavoite kuitenkin olisi saada yli 500 watin latausteho.
 
Eikös jotain sähkömopoja ole 72v jännitteellä? Sellaisen laturia katsoo?

48v systeemi olisi paljon helpompi, kun on erittäin yleinen jännite
 
48v systeemi olisi paljon helpompi, kun on erittäin yleinen jännite
Se ei varsinaisesti auta kuin latureissa. Siina kohtaa sitten kun halutaan sahkomoottorista 2-3 kw niin alkaa olemaan hiljaista siella 48V nurkilla. Ja noiden kiinalaisten kanssa mitoitan kylla siten etta jos lupaavat 5kw jatkuvaa niin uskon etta se voi toimia muutaman kesan 2.5 kw jatkuvalla.

Mulla on 48 V mopo kotona ja siina on 1kwh akku ja se laturi lataa sita jonkin 6 tuntia. Se on kylla orkkis laturi ja ulkokayttoon soveltuva mutta moisella menisi 20 kwh latailuun viikko.
 
Se ei varsinaisesti auta kuin latureissa. Siina kohtaa sitten kun halutaan sahkomoottorista 2-3 kw niin alkaa olemaan hiljaista siella 48V nurkilla. Ja noiden kiinalaisten kanssa mitoitan kylla siten etta jos lupaavat 5kw jatkuvaa niin uskon etta se voi toimia muutaman kesan 2.5 kw jatkuvalla.
No, eikö se laturi ollut nyt juuri se ongelmallinen? Pikagooglailu kyllä löysi 5kw 48v moottoreita, eli ei nekään mahdottomia ole.

Ajattelin vaan että tuota ongelmaa voisi koittaa ratkaista vaitamalla jännitettä, 48v latureita kyllä löytyy ihan millä teholla tahansa.
 
No, eikö se laturi ollut nyt juuri se ongelmallinen?
Ei se niin iso ongelma ole etta sen takia vaihtaisin jannitetta.

Esimerkiksi tuossa on laturi


Mutta epailyttavan nakoisia nuo ovat ja ei niita kylla mielellaan veneessa sailyta.
 
Miten meinasit ladata ulkona? Vedät veneen trailerilla autokatokseen vai jollain roikalla sähköt laiturille tjsp?
 
kannattaa sitten katsella säätiedotukset tarkkaan, tolla ei mennä mihinkään kun on vastatuuli.
Millä perusteella? Onko normaali vastatuuli pahempi kuin koski vastavirtaan?

Minulle soutaminen vastatuuleen ei ole koskaan ollut yhtä raskasta edes tasaperäisellä veneellä, kuin mitä oli Lempäälän Kuokkalankosken soutaminen ylös savolaismallisella Siestalla 90-luvulla. Kämmenissä 2 + 5 vesikelloa, kun hanskoja ei sattunut olemaan.


Tässä minua vahvempi 1,1 kW Torqeedo jaksaa puskea koskea ylös:



@chrisekh on hommaamassa 5 kW harjatonta mottia. Miksei se menisi vielä paremmin kuin 1,1 kW Torqeedo tai minä nuorena miehenä?

Edit.
Sekin vielä, että tuohon on tulossa niin suuri akku (20 kWh, eli vastaa noin 28 kpl auton 12 V 60 Ah -akkuja), että Torqeedon koskinousua vastaavalla 1,1 kW:n teholla voisi ajaa 18 h putkeen. Akun massa ollee lähemmäs 150 kg, eli reilusti yli puolet täyssähkö Miin akusta.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä nyt ei ehkä ole paras threadi kysymiseen mutta kun muissa thredeissä puuhattiin sormiparistojen kanssa niin ajattelin että jos tänne silti sopisi paremmin.

Kesällä olisi tarkoitus sähköistää vene ja tälläisiä akkuja olen katsellut
24 kipaletta B luokan akkuja. Veneessä maksimi virrat ovat 50A luokkaa ja käytännössä 20 - 30A jatkuva kulutus.

BMS ajattelin samasta kaupasta löytyvää piiriä

Vene on sellainen missä runkonopeus on luokkaa 7 km/h niin mitään suuria tehoja ei tarvita.

Moottoriksi valikoitui tämä kitti

Hyvää laturia ei ole vielä tullut vastaan. Jos on olevinansa edes etäisesti ulkokäyttöön soveltuva kotelointi niin hinnat ovat 400 eurossa ja kovin on nihkeästi valikoimaa ~72 Voltin jännitteillä. Tavoite kuitenkin olisi saada yli 500 watin latausteho.
Aika reilusti akkuja jos täydellä teholla kestäisi ajella melkein 5 tuntia ja akulla painoa >150kg. Toisaalta eihän nuo kalliita nykyään ole.
B-luokan akkujen kanssa voi henkisesti varautua että eivät välttämättä pysy kovin hyvin tasapainossa, mutta tarpeeksi tehokkaan balancerin kanssa näiden kanssa pärjännee.

Tuo moottori/säädinpaketti on kyllä niin käsittämättömän halpa että ymmärrän kiinnostuksen 72v järjestelmään, 48v moottoripakettien hinnat näyttävät olevan 2-5kertaisia. MUTTA huomio: tuon säätimen maksimijännitettä ei ole kerrottu tai se on max tuo 72v, 24S lifepo4-paketti täyteen ladattuna on ~84v

2x36v laturi voisi olla tietyin reunaehdoin yksi vaihtoehto. Ulostulon pitää olla kelluva so. eristetty verkkomaasta, mutta näitäkin löytynee.
Hyvä vesitiivis kotelointi voi olla silti halvempi ratkaisu, oli latureita 1 tai 2. Akun koosta päätellen veneeseen mahtuu koteloitu laturikin. Edullinen ratkaisu voisi olla esimerksi 2kpl 48v telecom-latureita "tasasuuntaajia" joista osa on säädettävissä 36 volttiin asti.
Mulla voisi olla myytäväksi asti 2kpl 35-60 VDC 10-44 A säädettäviä latureita.
 
Miten meinasit ladata ulkona? Vedät veneen trailerilla autokatokseen vai jollain roikalla sähköt laiturille tjsp?
Vene on aina trailerilla tai jarvessa niin se ladataan pihassa. Siina nostossa ja laskussa menee joku puoli tuntia ja en ole sita pitanyt liian raskaana. Vene on puoliksi katettu niin sellaista vahemman markaa aluetta on paljon.
Akun massa ollee lähemmäs 150 kg, eli reilusti yli puolet täyssähkö Miin akusta.
Poistin veneesta Volvon MB10A moottorin ja sen painaa 115 kg. Veneen paino pysyy likimaarin samana mutta nyt saan painojakauman paremmaksi kun veneen perse on aina laskia taynna niin saa nokkaan vastapainoksi akkua.
 
Viimeksi muokattu:
Ei se niin iso ongelma ole etta sen takia vaihtaisin jannitetta.

Esimerkiksi tuossa on laturi


Mutta epailyttavan nakoisia nuo ovat ja ei niita kylla mielellaan veneessa sailyta.
Mulla yksi tälläinen 29.4V ~400W hyvin samankaltainen aliexpressin kiinalaturi päästi toimintasavut pihalle reippaan poksahduksen kera - sulake napsahti lisäksi sulaketaulusta, eikä itse laturista.

Avaaminen on ollut sen verran työlästä, etten ole nähnyt mikä kärähti, mutta riippumatra siitä mikä minulla kärähti (ensiöpuolelta / tasasuuntauksesta mistälie, miten hakkuripowerissa edes kutsutaan sitä AC-puolta?) olisin ainakin hieman varovainen noiden kanssa…

Nyt ostin tilalle RC-maailmasta tutun laadukkaaksi haukutun (kiinalaisen) älykkään laturin jota ajan läppärivirtalähteellä.

Edit: Mites jos hommaisi MPPT säätimen joka tukee 72V lifepo-asetusta ja suurempitehoisen tasajännitelähteen jolla sitä syöttäisi?
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
263 920
Viestejä
4 571 739
Jäsenet
75 319
Uusin jäsen
koirankouluttaja

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom