LiFePo4-akut (12v/24v) lyijyakun korvaajana

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pretor
  • Aloitettu Aloitettu
Mutta jos hakee 1200kg autoon vaikka 50-100kg kevennystä (minkä jo todellakin huomaa) niin 17kg akusta eroon pääseminen on hyvä loikkaus projektissa eteenpäin.
Itse vajaa parisen vuotta käynnistelin kesät talvet V6 bensa SLK mersua tällä litiumakulla:
Yli 10 asteen pakkasissa pariin otteeseen joutui Nocon starttibuusteria käyttämään apuna, mutta muuten toimi hyvin.

Sittemmin vaihdoin auton pois mutta nykyiseen kesäautoon on samanmoinen litium -starttiakku tulossa myös ensi kesänä.
-

Colin Chapman: "Simplify, then add lightness”​

 
Kyllähän sinne voi litiumakun laittaa, mutta pitää valita starttiakuksi tarkoitettu litiumakku, jossa on riittävän suuri käynnistysvirta.

Noissa hupikäyttöön tarkoitetuissa lifepo4 akuissa piikkivirran rajoittaa bms, joka on mitoitettu hupikäyttöön, esim jonkin invertterin pyörittämiseksi vähintään tunnin ajan, vaikka varsinaisista kennoista riittävä virta irtoaisikin auton starttaamiseen.
 
Kyllähän sinne voi litiumakun laittaa, mutta pitää valita starttiakuksi tarkoitettu litiumakku, jossa on riittävän suuri käynnistysvirta.

Noissa hupikäyttöön tarkoitetuissa lifepo4 akuissa piikkivirran rajoittaa bms, joka on mitoitettu hupikäyttöön, esim jonkin invertterin pyörittämiseksi vähintään tunnin ajan, vaikka varsinaisista kennoista riittävä virta irtoaisikin auton starttaamiseen.

Ja miten käy talvella, jos/kun ei ole sen akun lämmitystä hoidettu ja vedetään auton peruslaturilla?
 
Ja miten käy talvella, jos/kun ei ole sen akun lämmitystä hoidettu ja vedetään auton peruslaturilla?
Jos akku sijaitsee moottoritilassa niin alkaa ottaa latausta vastaan kun lämpenee. Siitä en sitten osaa sanoa mikä on akun käyttöikä tälläisessä käytössä, omassa kesti ainakin pari vuotta mitä kerkisin auton omistaa.
 
Ja miten käy talvella, jos/kun ei ole sen akun lämmitystä hoidettu ja vedetään auton peruslaturilla?
Jos akkua ei ole talvikäyttöön tarkoitettu se todennäköisesti hajoaa, ellei akussa ole suojausta joka estää latauksen pakkasessa. Akku ei tietysti kovin pitkään lataamatta jaksa toimia.

En nyt tiedä olisiko talvikäyttiksessä mielekästä käyttää litiumakkua. Jos kyse on kilpurista tms, jossa sillä painonsäästölläkin on enemmän merkitystä tuo pakkanen ei ole ongelma lämmittämättömällekään akulle, säilytetään vaan se lämpimässä ja eristetään sen verran ettei ajoviima vedä sitä jäähän
 
Jos akkua ei ole talvikäyttöön tarkoitettu se todennäköisesti hajoaa, ellei akussa ole suojausta joka estää latauksen pakkasessa. Akku ei tietysti kovin pitkään lataamatta jaksa toimia.

Mitään LiFePo4 akkua ei liene tarkoitettu alle 0 asteen, paitsi jos joku lämmitys on sille järjestetty.
 
Jos akku sijaitsee moottoritilassa niin alkaa ottaa latausta vastaan kun lämpenee. Siitä en sitten osaa sanoa mikä on akun käyttöikä tälläisessä käytössä, omassa kesti ainakin pari vuotta mitä kerkisin auton omistaa.

Otan opikseni. Eli sulla on ollut LiFePo4 akku käytössä ja se on toiminut vallan hyvin, ihan auton peruslaturilla?

Olen ollut siinä uskossa, että jos mennään pakkasen puolelle, niin tuollaista pitäisi ladata tyyliin 0,01C:llä, mikä ei kuulosta ihan normi autolta. Tottakai loistava homma, jos/kun toiminut. Olen ollut ihan väärässä käsittyksessä noiden suhteen :thumbsup:
 
Mitään LiFePo4 akkua ei liene tarkoitettu alle 0 asteen, paitsi jos joku lämmitys on sille järjestetty.
Niitä on kyllä sellaisia akkuja joihin on integroitu lämmitys ja latauslogiikka joka estää lataamisen ennen kuin kennot ovat riittävästi lämmenneet, eli ovat nimenomaan tarkoitettu pakkaseen.

Valtaosa vaatii kyllä ulkoisen lämmityksen, eikä tuo latauksen rajoituskaan liian kylmänä läheskään kaikissa akuissa toimi.
 
Otan opikseni. Eli sulla on ollut LiFePo4 akku käytössä ja se on toiminut vallan hyvin, ihan auton peruslaturilla?

Olen ollut siinä uskossa, että jos mennään pakkasen puolelle, niin tuollaista pitäisi ladata tyyliin 0,01C:llä, mikä ei kuulosta ihan normi autolta. Tottakai loistava homma, jos/kun toiminut. Olen ollut ihan väärässä käsittyksessä noiden suhteen :thumbsup:
Tuolla motonetin akulla homma tosiaan toimi, ja siinä ei ymmärtääkseni ole edes BMS:ää asioita ”sotkemassa”. Varmasti kovaa runtua tuo sai pakkasella tavallisen 120A laturin runtatessa virtaa, mutta kesti.

Kuitenkin, pakollisena lisävarusteena tuon akun kanssa näkisin että pitää olla laadukas starttiboosteri, saa melkolailla 100% eliminoitua mahdollisuuden että auto ei sitten joku kerta käynnistykään. Ja perehtyy ennakkoon miten pääsee antamaan boosterilla akulle apuvirran kun ei keskuslukitus aukea nappulasta.
Boostereista vahva suositus Nocoille joilla pystyy pakottamaan virransyötön päälle vaikka starttiakussa olisi pyöreä 0V.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta jos hakee 1200kg autoon vaikka 50-100kg kevennystä (minkä jo todellakin huomaa) niin 17kg akusta eroon pääseminen on hyvä loikkaus projektissa eteenpäin.
Itse vajaa parisen vuotta käynnistelin kesät talvet V6 bensa SLK mersua tällä litiumakulla:
Yli 10 asteen pakkasissa pariin otteeseen joutui Nocon starttibuusteria käyttämään apuna, mutta muuten toimi hyvin.

Sittemmin vaihdoin auton pois mutta nykyiseen kesäautoon on samanmoinen litium -starttiakku tulossa myös ensi kesänä.
-

Colin Chapman: "Simplify, then add lightness”​

Onko tosissaa tollasella lähteny käyntii ja riittää kaikkii tarvittaviin virta hommiin mersussa?
 
Onko tosissaa tollasella lähteny käyntii ja riittää kaikkii tarvittaviin virta hommiin mersussa?
Yleensä startissa piikkivirta käy jossain 200A paikkeilla ja tasaantuu sitten 100A, dieseleissä vähän enemmän. Sen sijaan tuo 4Ah kapasiteetti ei kovin pitkää seisotusta kärsi, eikä radiota parane kuunnella ajan kulumista odotellessa.
 

löyty sieltä vähä tehokkaampi versio onko eroa huomattava? saako noihi mitenkää napa liitäntöjä

1735141470494.png
 

löyty sieltä vähä tehokkaampi versio onko eroa huomattava? saako noihi mitenkää napa liitäntöjä

1735141470494.png
Tuo tehokkain malli olisi tarkotus pistää V8:lle. V6:n aiemmin mainitsemani kevyempi malli pyöräytti vaivatta 5 kertaa peräkkäin käyntiin. Monen on vaikea sitä uskoa että voipaketin kokoinen akku pyöräyttää isoa moottoria käyntiin mutta litium-akulle ominaista hyvää virranantokykyä siinä tarviikin eikä isoa Ah lukua.
https://www.suomenakut.fi/akut-ja-paristot/napa-adapteripari-ja-8mm-kierteelle/p/35051/ Nämä ruuvasin noihin litium-akun liittimiin niin käy normaali akkukengät sitten kiinni. Litium-akussa muistaakseni M6 kierre niin joutuu reikää ensin poraamaan hieman isommaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo tehokkain malli olisi tarkotus pistää V8:lle. V6:n aiemmin mainitsemani kevyempi malli pyöräytti vaivatta 5 kertaa peräkkäin käyntiin. Monen on vaikea sitä uskoa että voipaketin kokoinen akku pyöräyttää isoa moottoria käyntiin mutta litium-akulle ominaista hyvää virranantokykyä siinä tarviikin eikä isoa Ah lukua.
https://www.suomenakut.fi/akut-ja-paristot/napa-adapteripari-ja-8mm-kierteelle/p/35051/ Nämä ruuvasin noihin litium-akun liittimiin niin käy normaali akkukengät sitten kiinni. Litium-akussa muistaakseni M6 kierre niin joutuu reikää ensin poraamaan hieman isommaksi.
okei kiitos tiedoista tuo tehokkain lähtee keväällä kiinni! 16kg säästö takapään nurkasta on huikeeta
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 705
Viestejä
4 563 160
Jäsenet
75 011
Uusin jäsen
Pro

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom